Πέμπτη, 15 Δεκεμβρίου 2016

«Άνθρακες ο θησαυρός» για τα Ταμεία από το πλαστικό χρήμα


Οι διατάξεις που κατατέθηκαν τελικώς αφήνουν ελάχιστα περιθώρια αισιοδοξίας ως προς την εισπρακτική απόδοση που θα έχουν τα δύο βασικά μέτρα.

       
Μήνες ολόκληρους διαπραγματευόταν η κυβέρνηση με τους θεσμούς για τα δύο νομοσχέδια που θα έφερναν ζεστό χρήμα στα ταμεία:  τα κίνητρα ηλεκτρονικών συναλλαγών και τα κίνητρα για την αποκάλυψη του αδήλωτου χρήματος.

Όμως, οι διατάξεις που κατατέθηκαν τελικώς αφήνουν ελάχιστα περιθώρια αισιοδοξίας ως προς την εισπρακτική απόδοση που θα έχουν τα δύο βασικά μέτρα. Όπως προκύπτει από την επεξεργασία των διατάξεων, οι φορολογούμενοι δεν θα έχουν κανένα απολύτως πρόβλημα να καλύψουν το όριο των ηλεκτρονικών συναλλαγών που απαιτούνται καθώς το νομοσχέδιο αφήνει τεράστια περιθώρια για να συνεχιστούν οι μαύρες συναλλαγές.

Όσο για τα κίνητρα εμφάνισης αδήλωτων εισοδημάτων, δεν αναμένεται να προσέλθουν παρά ελάχιστοι φορολογούμενοι οι οποίοι έχουν ήδη μπει στο στόχαστρο των φορολογικών αρχών. Έτσι, από τις εξαγγελίες που γίνονταν από κυβερνητικά στελέχη ειδικά στις αρχές του 2015 –επί ημερών Βαρουφάκη καλλιεργούνταν προσδοκίες ότι μόνο οι λοταρίες με τις αποδείξεις θα απέδιδαν έως και 600 εκατ. ευρώ τον χρόνο- φτάσαμε στο σημείο να ψηφίζονται δύο βασικές διατάξεις η εισπρακτική απόδοση των οποίων δεν μπορεί καν να υπολογιστεί από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Αποδείξεις:

 Τουλάχιστον το 50% των Ελλήνων φορολογουμένων οι οποίοι εμφανίζουν στην εφορία εισόδημα κάτω από 10.000 ευρώ, θα χρειαστεί να πραγματοποιούν «ηλεκτρονικές πληρωμές» της τάξεως των 500-1000 ευρώ τον χρόνο, ποσό που αντιστοιχεί στο 10% του εισοδήματος.

Από τη στιγμή που οι συναλλαγές των supermarket θα λαμβάνονται υπόψη, θα αρκεί να πληρώνει κάποιος μόνο το supermarket –στο οποίο ούτως ή άλλως δεν υπάρχει φοροδιαφυγή- για να καλύπτει το ποσό που προβλέπει ο νόμος και να γλιτώνει το πρόστιμο (22% επί της αξίας των ηλεκτρονικών συναλλαγών που δεν θα εμφανιστούν στα αρχεία της εφορίας).

Είναι προφανές ότι το μέτρο πολύ δύσκολα θα αποδειχτεί δελεαστικό. Ακόμη και οι «λοταρίες» πολύ δύσκολα θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον από τη στιγμή που το «έπαθλο» θα είναι της τάξεως των 12 εκατ. ευρώ τον χρόνο (σ.σ τόσα φτάνει να μοιράζει το Τζόκερ ύστερα από 8-9 συνεχόμενα τζακ ποτ).

Όταν ένας εργαζόμενος με ετήσιο εισόδημα 20.000 ευρώ χρειάζεται 2500 ηλεκτρονικές συναλλαγές είναι προφανές ότι του μένει ένα περιθώριο εισοδήματος της τάξεως των 17.500 ευρώ για να χρηματοδοτήσει ελεύθερα μαύρες συναλλαγές τις οποίες μπορεί να πληρώσει μάλιστα με μετρητά εξ’ ολοκλήρου (καθώς και με βάση το σημερινό όριο αναλήψεων στα ΑΤΜ των 420 ευρώ εβδομαδιαίως, κάθε καταθέτης μπορεί να σηκώσει πάνω από 20.000 ευρώ σε χαρτονομίσματα).

Αναλυτικά, το ποσό των ηλεκτρονικών συναλλαγών που θα πρέπει να κάνει ο κάθε φορολογούμενος, φαίνεται στον ακόλουθο πίνακα:



Εισόδημα

Αξία ηλεκτρονικών πληρωμών

Μέγιστο πρόστιμο αν δεν γίνουν οι πληρωμές

5000

500

110

6000

600

132

7000

700

154

8000

800

176

9000

900

198

10000

1000

220

12000

1300

286

14000

1600

352

16000

1900

418

18000

2200

484

20000

2500

550

22000

2800

616

24000

3100

682

26000

3400

748

28000

3700

814

30000

4000

880

35000

5000

1100

40000

6000

1320

45000

7000

1540

50000

8000

1760



Κίνητρα αποκάλυψης μαύρων εισοδημάτων:

 Λογιστές που ανέγνωσαν τις διατάξεις που κατατέθηκαν προχθές στη Βουλή, υποστηρίζουν ότι η τύχη και αυτής της ρύθμισης θα είναι αντίστοιχη με τις δύο προηγούμενες: αυτή του 2007 και αυτή του 2010 επί Αλογοσκούφη και Παπακωνσταντίνου αντίστοιχα. Και αυτό διότι ο φόρος που καλείται να πληρώσει κάποιος είναι πολύ υψηλός φτάνοντας ακόμη και πάνω από το 60%. Συμμετοχή αναμένεται, επισημαίνουν έμπειροι λογιστές, μόνο από φορολογούμενους οι οποίοι βρίσκονται στο τελικό στάδιο ελέγχου και γνωρίζουν ότι δεν θα καταφέρουν να δικαιωθούν ούτε στα διοικητικά δικαστήρια.    


0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου