Δευτέρα 11 Ιουνίου 2018

Όλοι μαθητές του 20!



Ο υπουργός Παιδείας θέλει να απαλύνει μελλοντικά το άγχος των μαθητών στις εισαγωγικές εξετάσεις. Προτίθεται να τις καταργήσει τον Ιούνιο του 2020.

γράφει η Λώρη Κέζα

Με το νέο σύστημα αυτό που θα ρυθμίζει την επιλογή των φοιτητών στα πανεπιστήμια, θα είναι ο βαθμός του απολυτηρίου. Είναι άραγε πιο δίκαιο και με λιγότερο άγχος το σύστημα που προτείνει ο κ. Κώστας Γαβρόγλου; Μάλλον όχι. Ο ανθρώπινος παράγοντας και το οικονομικό συμφέρον θα λειτουργήσουν σε βάρος ενός τέτοιου συστήματος.

Στην περιφέρεια, όπου οι καθηγητές έχουν προσωπικές σχέσεις με τις οικογένειες, καθώς βλέπουν τους γονείς και τους μαθητές στα ψώνια, στη βόλτα, στις γιορτές, είναι εξαιρετικά δύσκολο να βαθμολογήσουν δίκαια. Θα είναι υπόλογοι για το μέλλον των παιδιών που συναναστρέφονται και θα βρίσκονται σε συνεχή απολογητική στάση. Υπάρχει άραγε μηχανισμός ακριβοδίκαιης βαθμολόγησης μέσα στο σχολείο όπου εργάζονται κοινωνικά όντα και όχι ρομπότ; Μάλλον όχι. Ο εκπαιδευτικός θα νιώθει την υποχρέωση να στηρίξει το όνειρο του συντοπίτη για ανώτατες σπουδές, θα νιώθει την υποχρέωση να βάλει καλό βαθμό ώστε να μην του καταλογιστεί η αποτυχία των νέων της κοινότητάς του. Ο αναλφάβητος μαθητής θα επιρρίπτει ευθύνες στον καθηγητή για τον κακό βαθμό και τον αποκλεισμό από το πανεπιστήμιο. Ο αναλφαβητισμός βεβαίως περνά σε δεύτερο πλάνο…



Σε άλλο πλαίσιο υπάρχει ο μαθητής-πελάτης. Στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια οι δίκαιοι καθηγητές, που θα αξιολογούν με συνείδηση, θα έρχονται αντιμέτωποι με τον σχολάρχη ο οποίος θα πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στην απώλεια πελατών και την προνομιακή βαθμολόγηση. Αν σε ένα σχολείο επιλέξουν τη δίκαιη αξιολόγηση αλλά ο ανταγωνιστής δίνει εικοσάρια σε όλους και παντού, θα υπάρξουν προφανέστατα μετακινήσεις από το ένα σχολείο στο άλλο. Τα μέτρα που έχει στο μυαλό του ο κ. Γαβρόγλου, είναι μέτρα πίεσης στο εκπαιδευτικό προσωπικό. Δεν δίδεται καμία εγγύηση ή προστασία για την ανεξαρτησία του έργου τους ούτε καταγράφεται διάθεση αλλαγής του περιεχομένου. Η ύλη παραμένει η ίδια, τα βιβλία απαρχαιωμένα, συχνά κακοδιατυπωμένα.

Ο υπουργός Παιδείας έχει δίκιο όταν επικρίνει το σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων, λέγοντας ότι καθιστά στείρο το μάθημα. Οι Έλληνες έχουν χάσει την κριτική σκέψη τους και αυτό αναπαράγεται μέσα από πέντε δεκαετίες αποστήθισης. Είναι κάτι που θα έπρεπε να αλλάξει, ίσως με την καθιέρωση πολλών βιβλίων και διαφορετικών ερωτήσεων ώστε να προκρίνεται η αντίληψη και η κριτική σκέψη. Είναι αδιανόητο να θεωρείται άριστος εκείνος που γράφει λέξη προς λέξη όλη την ύλη του σχολικού βιβλίου αλλά τούτο δεν αλλάζει δίνοντας μεγαλύτερη σημασία στις ενδοσχολικές εξετάσεις. Το μόνο που θα χαθεί, με βάση τα σχέδια του υπουργού Παιδείας, είναι ένα αδιάβλητο σύστημα επιλογής. Αδιάβλητο και αταξικό, για να  μιλήσουμε με όρους  της Κυβέρνησης.

0 comments :

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *