Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2015

Αποστάτες, αποστασίες και βρώμικα παιχνίδια


Κάτι τρέχει στον ΣΥΡΙΖΑ. Κάτι συμβαίνει στον Αλέξη Τσίπρα. Να είναι αγωνία για την βιωσιμότητα της κυβέρνησής του; Ενδεχομένως. Τόσες δεκαετίες έκανε να κυβερνήσει η Αριστερά και θα αφήσει το μαγαζί τώρα που το στρώνει στα μέτρα της; Να χάσει ο μπάρμπα Αλέκος τον φραπέ ή το δωμάτιο στο πολυτελές ξενοδοχείο του κέντρου και να ξαναγυρίσει στα Εξάρχεια και την Κουμουνδούρου; Ή να χάσει ο Αλέξης τα μεγαλεία στις Βρυξέλλες και την Ουάσιγκτον ;
Μήπως ο πρωθυπουργός βλέπει να έρχονται τα δύσκολα και είναι αγχωμένος; Μήπως να έχει καταλάβει από πού ξεκίνησε και πού βρέθηκε; Πού είσαι νιότη που' λεγες πως θα γινόμουν άλλος; Πιθανότατα. Δεν είναι και λίγο να καταπίνεις αμάσητα τα μνημόνια, να γίνεσαι κολλητός με τον ψεκασμένο Πάνο και ταυτόχρονα να γίνεσαι το ντελίβερι μπόι του Λεβέντη για λίγα ψίχουλα αγάπης... κι όχι πίτσας.
Η ουσία είναι ότι οι επικοινωνιολόγοι αποφάσισαν να βγάλουν μπροστά τον Τσίπρα για να σώσει ξανά την παρτίδα. Με τους απίστευτους τύπους σαν τον Αποστόλου, τον Μάρδα ή τον Σπίρτζη ή με τους υπουργούς που δεν μπορούν να πάρουν ούτε μια σοβαρή απόφαση, η μόνη ελπίδα συσπείρωσης στον ΣΥΡΙΖΑ είναι να βγαίνει όλο και περισσότερο ο Τσίπρας.
Συνεχείς δηλώσεις, ομιλίες και παρεμβάσεις ενώ ανακοινώθηκε και η συνέντευξη που θα δώσει την Πέμπτη στις 10 το βράδυ στην αγαπημένη του και απόλυτα ελεγχόμενη ΕΡΤ. Με τέσσερις δημοσιογράφους που δεν θα τον πιέσουν και πολύ. Απλά θα του κάνουν πάσες για να πει αυτά που θέλει.
Ούτε τυχαία είναι η βλακώδης διαρροή για τη συνομιλία που είχε με τον Ολάντ που δήθεν του είπε ότι το ΠΑΣΟΚ πήγε ξανά με τη ΝΔ και τώρα τι θα κάνει ο κακόμοιρος ο Αλέξης και πώς μπορεί να τον βοηθήσει. Αυτά είναι αστεία πράγματα, κατασκευασμένες κουβεντούλες για να χαζεύει ο άσχετος οπαδός.
Μίλησε μέχρι και σε εκδήλωση του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, ανέλυσε τη στρατηγική του για να βγει η χώρα από την ύφεση και ζήτησε να σταματήσει η καταστροφολογία. Όλη αυτή η κινητικότητα δείχνει έναν πρωθυπουργό που βλέπει να έρχονται τα σκούρα και προχωρά σε επιχείρηση συσπείρωσης των απογοητευμένων βουλευτών του. Κυρίως των απογοητευμένων οπαδών του ΣΥΡΙΖΑ που μαζικά «κόβουν το χέρι» με το οποίο ψήφισαν στις προηγούμενες εκλογές. Στους «κοψοχέρηδες» στρέφεται ο Τσίπρας για να βρει στηρίγματα διότι μπορεί τα δύσκολα μέτρα να περάσουν στη Βουλή, στο δρόμο όμως τι θα γίνει; Θα τολμάνε να περπατήσουν άνετοι κι ωραίοι οι υπουργοί;
Ο Τσίπρας καταλαβαίνει ότι όσο δεν έχει αντίπαλο, με τη ΝΔ να πελαγοδρομεί, έχει τον κυρίαρχο ρόλο στο πολιτικό πεδίο. Αν πέσει θα πέσει από βλακεία και δεν θα έχουμε εκλογές αλλά μια άλλη κυβέρνηση με αυτόν ή χωρίς αυτόν στην πρωθυπουργία.
Έτσι, λοιπόν, ξεκινά την διπλή εκστρατεία. Η πρώτη κατεύθυνση είναι το «μάντρωμα» των Συριζαίων που ξέχασαν τη συνείδησή τους στο σπίτι και παίζουν το ρόλο των υπάκουων προβάτων. Η δεύτερη είναι η άλωση των άλλων κομμάτων του κέντρου. Ο Τσίπρας βλέπει ότι προγραμματικές συμφωνίες με άλλα κόμματα δύσκολα θα πετύχει γι' αυτό και προχωρά στο plan B. Δηλαδή τους αποστάτες. Θα ψάξουν στο παρασκήνιο να βρουν τους «αδύναμους κρίκους» σε κάθε κόμμα. Από το Ποτάμι υπάρχουν ένας – δύο (ή μία – δύο) που θα έφευγαν για τον ΣΥΡΙΖΑ. Από την Ένωση Κεντρώων δεν είναι και δύσκολο καθώς είναι ένα κόμμα που δεν έχει ισχυρούς συνεκτικούς δεσμούς. Κομματάκι δύσκολο από το ΠΑΣΟΚ αλλά όλα είναι ανοικτά, όπως και στη ΝΔ να βρεθούν αποστάτες που θα κάνουν «αέρα» στον Αλέξη.
Έτσι λοιπόν, θα μπορέσει να ενισχύσει την πλειοψηφία στη Βουλή, να περάσει τα δύσκολα μέτρα μέχρι την άνοιξη και στη συνέχεια να ελπίζει για έξοδο στις αγορές, αναδιάρθρωση χρέους, επενδύσεις και λεφτά από Γιούνκερ και Ντράγκι.
Για σκεφτείτε πώς θα αισθάνονται οι «επιρρεπείς» βουλευτές των άλλων κομμάτων του κέντρου όταν ο Τσίπρας τους υπόσχεται μια καθαρή τετραετία σε κυβερνητικές θέσεις. Δεν είναι και λίγο για ορισμένους που θα ήθελαν να λιγδώσει το αντεράκι τους, οικονομικά και πολιτικά.
Αυτό είναι το σκηνικό των επόμενων ημερών. Θα δούμε πολλά μέχρι τα Χριστούγεννα. Και αποστάτες και αποστασίες και βρώμικα παιχνίδια. Όποιος θέλει, πάντως, να γλείψει εκεί που φτύνει ο Αλέξης είναι ελεύθερος. Ο δρόμος είναι ελεύθερος και τα σκυλιά δεμένα. Και δεν ουρλιάζουν...






Αξιολόγηση σε όλες τις βαθμίδες του Δημοσίου


Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων όπως είχε προαναγγελθεί από τον αναπληρωτή Υπουργό Διοικητικής ΑνασυγκρότησηςΧριστόφορο Βερναρδάκη, εισάγοντας νέες διαδικασίες για την στελέχωση του δημοσίου και επαναφέροντας την αυτοδίκαιη αργία.

Παράλληλα εισάγεται η θέσπιση νέου Εθνικού Μητρώου Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης καθώς και η διαδικασία επιλογήςΓενικών Γραμματέων, αναπληρωτών Γενικών Γραμματέων και Ειδικών Γραμματέων. 

Αναλυτικά οι σημαντικότερες διατάξεις του νομοσχεδίου για την αξιολόγηση στο Δημόσιο:

Έκθεση αξιολόγησης 

Η έκθεση αξιολόγησης περιλαμβάνει: 

α) Τους τίτλους σπουδών του/της υπαλλήλου, καθώς και τις δραστηριότητες επιμόρφωσης που έλαβαν χώρα κατά το έτος για το οποίο αφορά η αξιολόγηση. 

β) Συνοπτική περιγραφή του έργου που επιτελέσθηκε από τον αξιολογούμενο, κατά την περίοδο που αξιολογείται. 

γ) Τα στοιχεία της συμβουλευτικής συνέντευξης του άρθρου 19. 

δ) Τη βαθμολογία του αξιολογούμενου βάσει των κριτηρίων των επόμενων παραγράφων. 

Οι εκθέσεις αξιολόγησης συντάσσονται από τους αρμόδιους αξιολογητές υποχρεωτικά εντός του πρώτου τριμήνου κάθε έτους. Η προθεσμία ισχύει και για τους αξιολογητές που απέβαλαν την ιδιότητα τους αυτή πριν από την 31η Μαρτίου λόγω τοποθέτησης, μετάθεσης, μετακίνησης, απόσπασης, μετάταξης ή διορισμού σε άλλη υπηρεσία. 

Στην περίπτωση που ο προϊστάμενος άσκησε καθήκοντα για πέντε τουλάχιστον μήνες, αλλά η υπαλληλική σχέση λύθηκε λόγω παραίτησης, λόγω συμπλήρωσης ορίου ηλικίας ή τριακονταπενταετίας, οι εκθέσεις συντάσσονται και υποβάλλονται με μέριμνα της αρμόδιας μονάδας προσωπικού, πριν από την παράδοση των καθηκόντων. 

Κατ’ εξαίρεση, όταν αξιολογητές είναι ο ΥπουργόςΑναπληρωτής ΥπουργόςΥφυπουργόςΓενικός ή Ειδικός Γραμματέας, το μονομελές όργανο διοίκησης ή ο πρόεδρος συλλογικού οργάνου διοίκησης ή ο Διευθυντής του Γραφείου του Υπουργού, Αναπληρωτή Υπουργού ή Υφυπουργού μπορούν να συντάσσουν έκθεση αξιολόγησης και για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριών μηνών υπηρεσίας και σε περίπτωση που αποχωρήσουν από τη θέση τους, μπορούν να συντάσσουν εκθέσεις αξιολόγησης μέχρι και εξήντα (60) ημέρες μετά την αποχώρηση τους. 

Σε περίπτωση κένωσης θέσης προϊσταμένου που ενεργεί ως αξιολογητής, εκτός της περίπτωσης παραίτησης, συμπλήρωσης ορίου ηλικίας ή τριακονταπενταετίας, τις εκθέσεις αξιολόγησης συντάσσει ο νόμιμος αναπληρωτής του. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει νόμιμος αναπληρωτής, οι εκθέσεις αξιολόγησης συντάσσονται κατ’ εξαίρεση από τον άμεσο προϊστάμενο του αξιολογητή. 

Δεν συντάσσεται έκθεση αξιολόγησης για χρονικό διάστημα μικρότερο των πέντε μηνών. 

Αρμόδια για την τήρηση των διαδικασιών αξιολόγησης είναι η οικεία Διεύθυνση Προσωπικού ή Διοικητικού

Σε περίπτωση, κατά την οποία διαπιστώνεται οποιαδήποτε παράλειψη ή πλημμελής ή μη ορθή συμπλήρωση, η έκθεση αξιολόγησης επιστρέφεται από τον προϊστάμενο της υπηρεσίας διοικητικού ή προσωπικού για σχετική συμπλήρωση ή διόρθωση. 

Κάθε έκθεση αξιολόγησης γνωστοποιείται υποχρεωτικά στον υπάλληλο που αφορά, από την αρμόδια υπηρεσία Προσωπικού ή Διοικητικού. 

Ο υπάλληλος δικαιούται οποτεδήποτε να ζητεί και να λαμβάνει πλήρη γνώση ή και αντίγραφο των εκθέσεων αξιολόγησής του, από την αρμόδια υπηρεσία Προσωπικού ή Διοικητικού, θέτοντας επί του εντύπου της έκθεσης αξιολόγησης την υπογραφή του και την ημερομηνία κατά την οποία έλαβε γνώση. 

Ο τελικός βαθμός της αξιολόγησης προκύπτει από το μέσο όρο των βαθμολογιών των δύο αξιολογητών. 

Στην περίπτωση όπου η απόκλιση μεταξύ των δύο αξιολογητών υπερβαίνει τις είκοσι τέσσερις (24) εκατοστιαίες μονάδες, αρμόδια για τη βαθμολόγηση είναι η Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης του άρθρου 21, στην οποία παραπέμπονται υποχρεωτικά οι σχετικές Εκθέσεις αξιολόγησης. Κριτήρια και διαδικασία αξιολόγησης υπαλλήλων.

Τα κριτήρια αξιολόγησης των υπαλλήλων όλων των κατηγοριών κατατάσσονται στις εξής κατηγορίες:

Ι. Γνώση του αντικειμένου ενδιαφέρον και δημιουργικότητα 

IΙ. Υπηρεσιακές σχέσεις και συμπεριφορά. 

ΙΙΙ. Αποτελεσματικότητα 

Κάθε κατηγορία κριτηρίων αναλύεται σε επιμέρους κριτήρια, ως ακολούθως: 

ΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ, ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 

1. Διοικητική ικανότητα, επαγγελματική επάρκεια, δυνατότητα εφαρμογής των γνώσεων και της εμπειρίας κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του. 

2. Ολοκληρωμένη γνώση του διοικητικού έργου του φορέα (Υπουργείου, αυτοτελούς δημόσιας υπηρεσίας ή ν.π.δ.δ.) 

3. Επίδειξη ενδιαφέροντος, ανάπτυξη δεξιοτήτων και αφοσίωση κατά την εκτέλεση των υπηρεσιακών καθηκόντων. 

4. Πρωτοβουλία, Καινοτομίες (ιδίως: ανάπτυξη δεξιοτήτων, ιεράρχηση προτεραιοτήτων, οργάνωση κινήτρων στους/στις υφιστάμενους/ες, συντονισμός και προγραμματισμός του έργου). 

5. Eκπόνηση σχετικών μελετών, άρθρων ή προτάσεων και βράβευση τέτοιων εργασιών. 

6. Ανάληψη ευθυνών και ικανότητα άσκησης πολλαπλών καθηκόντων συναφών προς τη φύση της υπηρεσίας. Ιεράρχηση προτεραιοτήτων, συντονισμός και προγραμματισμός του έργου 

ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 

Επικοινωνία και άριστη συνεργασία με συνυπηρετούντες στην ίδια ή άλλη υπηρεσιακή μονάδα, υπαλλήλους Συμπεριφορά προς τους πολίτες σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις καθώς και άμεση εξυπηρέτηση των αναγκών τους στα πλαίσια της νομιμότητας. 

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ 

Ποσοτική και ποιοτική εργασιακή απόδοση (ιδίως: διαχείριση κρίσεων, αναβάθμιση εργασιακού περιβάλλοντος, προστιθέμενη αξία διοικητικού έργου) Βαθμός επίτευξης των στόχων της ατομικής στοχοθεσίας και συμμετοχής στη στοχοθεσία του Τμήματος. 

Στο υπ’ αριθμ. 8 κριτήριο αξιολογούνται μόνο οι υπάλληλοι που λόγω των αρμοδιοτήτων τους έρχονται σε επικοινωνία με το κοινό. Το υπ’ αριθμ. 10 κριτήριο βαθμολογείται, μόνο εφόσον έχουν τεθεί στόχοι για το έτος που αφορά η αξιολόγηση. 

Κάθε επί μέρους κριτήριο αξιολόγησης βαθμολογείται από τους αξιολογητές με ένα ακέραιο βαθμό, που κατά την αντικειμενική κρίση αρμόζει στο αντίστοιχο κριτήριο για τον αξιολογούμενο. 

Η κλίμακα των βαθμών ορίζεται από το 0 έως το 100, με ανώτατο βαθμό τον αριθμό 100 και κατώτατο τον αριθμό 0. 

Με βαθμό από 90 έως 100 βαθμολογούνται οι άριστοι υπάλληλοι, οι οποίοι έχουν επιδείξει όλως εξαιρετική απόδοση στα καθήκοντα τους. 

Ως όλως εξαιρετική επίδοση νοείται η προσφορά έργου υψηλού επιπέδου από τον αξιολογούμενο, από το οποίο προέκυψε σημαντικό όφελος για την Υπηρεσία. 

Για τη βαθμολογία με βαθμό 90 και άνω απαιτείται η κατάθεση από τους αξιολογητές ειδικής αιτιολογίας της βαθμολογίας αυτής για τα κριτήρια αξιολόγησης, με καταγραφή πραγματικών στοιχείων και δεδομένων που την στοιχειοθετούν και εξετάζεται υποχρεωτικά από την Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης του άρθρου 21. 

Με βαθμό από 75 έως 89 βαθμολογούνται οι πολύ επαρκείς υπάλληλοι, οι οποίοι μπορούν να ανταποκριθούν πλήρως στις απαιτήσεις της υπηρεσίας τους, μπορούν να αντιμετωπίσουν κάθε υπηρεσιακό ζήτημα και περιστασιακά μόνο ενδεχομένως να χρειάζονται ελάχιστη υποβοήθηση στο έργο τους. 

Με τους βαθμούς 60 έως 74 βαθμολογούνται οι καλοί υπάλληλοι που επιδιώκουν σταθερά να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της υπηρεσίας, αλλά υπολείπονται των παραπάνω κριτηρίων. 

Με τους βαθμούς 50 έως 59 βαθμολογούνται οι μη ιδιαίτερα επαρκείς υπάλληλοι, οι οποίοι αποδίδουν κάτω του συνηθισμένου μέτρου και μπορεί να χρειάζονται υποβοήθηση στο έργο τους. 

Με τους βαθμούς 40 έως 49 βαθμολογούνται οι μέτριοι υπάλληλοι οι οποίοι κατά κανόνα χρειάζονται υποβοήθηση στο έργο τους. Με τους βαθμούς 25 έως 39 βαθμολογούνται οι ανεπαρκείς υπάλληλοι. 

Με τους βαθμούς 1 έως 24 βαθμολογούνται οι ακατάλληλοι για τη συγκεκριμένη Υπηρεσία υπάλληλοι. 

Βαθμολογία κάτω του βαθμού εξήντα (60) πρέπει υποχρεωτικά να αιτιολογείται ειδικά και να θεμελιώνεται σε πραγματικά περιστατικά και αντικειμενικά στοιχεία και δεδομένα του προσωπικού μητρώου του υπαλλήλου, όπως η επιβολή πειθαρχικών ποινών, δυσμενών παρατηρήσεων των προϊσταμένων του ή άλλων αντικειμενικών στοιχείων που να καταδεικνύουν προδήλως μειωμένη ανταπόκριση στα υπηρεσιακά καθήκοντα. 

Εάν ελλείπουν παρόμοια υποστηρικτικά στοιχεία της δυσμενούς βαθμολογίας, ο υπάλληλος δύναται να ασκήσει ένσταση στην ειδική επιτροπή Αξιολόγησης του άρθρου 21, κατά τη διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 20. 

α) Το κριτήριο 10 βαθμολογείται ανάλογα με τον βαθμό ανταπόκρισης των υπαλλήλων στη στοχοθεσία του τμήματος και στην ατομική τους στοχοθεσία και απαιτείται πάντοτε ειδική και τεκμηριωμένη αιτιολογία. 

Πριν από τη βαθμολόγηση του κριτηρίου αυτού προηγείται, υπό την ευθύνη και την προεδρία του οικείου προϊσταμένου Διεύθυνσης, σύγκληση της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος του άρθρου 23 για τη συλλογική αξιολόγηση και ατομική αυτοαξιολόγηση κάθε υπαλλήλου, σε σχέση με τη στοχοθεσία του. 

Η αυτοαξιολόγηση δεν καταλήγει σε πρόταση βαθμολογίας κάθε υπαλλήλου, αλλά εντοπίζει προβλήματα και επιτεύγματα του τμήματος και λαμβάνεται υπόψη από τον αξιολογητή για την διαμόρφωση της αιτιολογίας της βαθμολογίας του. 

β) Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, το εν λόγω κριτήριο δε βαθμολογείται, εφόσον δεν έχει προηγηθεί διαδικασία στοχοθεσίας, σύμφωνα με το νόμο αυτό. 

Μετά την οριστικοποίηση των εκθέσεων αξιολόγησης, η αρμόδια Διεύθυνση Προσωπικού/Διοικητικού γνωστοποιεί την έκθεση αξιολόγησης στον αξιολογούμενο. 

Κριτήρια και διαδικασία αξιολόγησης προϊσταμένων οργανικών μονάδων 

Τα κριτήρια αξιολόγησης των προϊσταμένων οργανικών μονάδων κατατάσσονται στις εξής διακεκριμένες κατηγορίες: 

Ι. Γνώση του αντικειμένου, αντίληψη, ενδιαφέρον και δημιουργικότητα. 

IΙ. Υπηρεσιακές σχέσεις και συμπεριφορά 

ΙΙΙ. Διοικητικές ικανότητες 

ΙV. Αποτελεσματικότητα 

Κάθε κατηγορία κριτηρίων αναλύεται στα εξής επί μέρους κριτήρια: 

ΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ, ΑΝΤΙΛΗΨΗ, ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 

1. Επαγγελματική επάρκεια. Αξιολογείται η γνώση του αντικειμένου της δημόσιας διοίκησης, η ικανότητα οργάνωσης του ατομικού και συλλογικού φόρτου εργασίας και η ευθυκρισία. 

2. Αντίληψη και ικανότητα λύσης προβλημάτων. Αξιολογείται η ορθή σύλληψη των προβλημάτων, η ικανότητα αντίληψης σύνθετων καταστάσεων και θέση προτεραιοτήτων, η πρόβλεψη και έγκαιρη αντιμετώπιση συνεπειών και η ορθή διαχείριση κρίσεων. 

3. Πρωτοβουλία – Καινοτομίες. Αξιολογείται η ανάπτυξη δημιουργικών και πρακτικών λύσεων, η δυνατότητα για συνεχή βελτίωση της απόδοσης και δημιουργικότητας και η εισαγωγή και αποδοχή καινοτόμων μεθόδων. 

IΙ. ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 

4. Συμπεριφορά προς πολίτες. Εξυπηρέτηση του κοινού. 

5. Επικοινωνία και συνεργασία με τους προϊσταμένους . 

6. Επικοινωνία και συνεργασία με τους υφισταμένους . 

Αξιολογείται η ικανότητα ακριβούς και σαφούς επικοινωνίας, προφορικής και γραπτής, η ικανότητα διαπραγμάτευσης αλλά και αντίληψης των προβλημάτων επικοινωνίας, η επίδειξη σεβασμού στη διαφορετικότητα. 

ΙΙΙ. ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ 

7. Ικανότητα να προγραμματίζει, οργανώνει, συντονίζει και ελέγχει τις εργασίες της μονάδας του. Αξιολογείται η ηγετική ικανότητα, ιδίως ως προς την προετοιμασία μελλοντικών στελεχών και την κατανομή έργου στο προσωπικό ευθύνης τους. 

8. Ικανότητα να καθοδηγεί, ενημερώνει, παρακινεί τους υπαλλήλους και αναπτύσσει τις επαγγελματικές και προσωπικές τους δυνατότητες. 

9. Ικανότητα αντικειμενικής και αμερόληπτης αξιολόγησης. 

10. Ικανότητα λήψης αποτελεσματικών αποφάσεων, ιδίως σε συνθήκες κρίσης. 

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ 

Βαθμός επίτευξης των στόχων της ατομικής στοχοθεσίας. 

Στο υπ’ αριθμ. 4 κριτήριο αξιολογούνται μόνο οι Προϊστάμενοι, των οποίων οι οργανικές μονάδες έρχονται σε επικοινωνία με το κοινό. 

Το υπ’ αριθμ. 11 κριτήριο βαθμολογείται μόνον εφόσον έχουν τεθεί στόχοι για το έτος που αφορά η αξιολόγηση. Κάθε επί μέρους κριτήριο αξιολόγησης βαθμολογείται από τους αξιολογητές με ένα ακέραιο βαθμό που, κατά την αντικειμενική κρίση, αρμόζει στο αντίστοιχο κριτήριο για τον αξιολογούμενο. 

Η κλίμακα των βαθμών ορίζεται από το 0 έως το 100, με ανώτατο βαθμό τον αριθμό 100 και κατώτατο τον αριθμό 0. 

Με βαθμό από 90 έως 100 βαθμολογούνται οι άριστοι προϊστάμενοι, των οποίων οι οργανικές μονάδες έχουν σημειώσει κατά την περίοδο αξιολόγησης όλως εξαιρετικές επιδόσεις. 

Ως όλως εξαιρετική επίδοση νοείται η υψηλού επιπέδου ικανότητα συντονισμού της οργανικής μονάδας για την επίτευξη συγκεκριμένων προδιαγεγραμμένων στόχων από τους οποίους προέκυψε σημαντικό όφελος για τον φορέα. 

Για τη βαθμολογία με βαθμό από 90 και πάνω απαιτείται η παράθεση από τους αξιολογητές ειδικής αιτιολογίας της βαθμολογίας αυτής για τα κριτήρια αξιολόγησης, με καταγραφή πραγματικών στοιχείων που την δικαιολογούν και εξετάζεται υποχρεωτικά από την Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης του άρθρου 21 . 

Με τους βαθμούς 75 έως 89 βαθμολογούνται από τους αξιολογητές όσοι θεωρούνται πολύ επαρκείς προϊστάμενοι οι οποίοι μπορούν να ανταποκριθούν πλήρως στις απαιτήσεις της Υπηρεσίας τους και να αντιμετωπίσουν κάθε υπηρεσιακό ζήτημα, με τους βαθμούς 60 έως 74 οι απλώς επαρκείς προϊστάμενοι, με τους βαθμούς 50 έως 59 οι μη ιδιαίτερα επαρκείς προϊστάμενοι, με τους βαθμούς 40-49 οι μέτριοι προϊστάμενοι, με τους βαθμούς 25-39 οι ανεπαρκείς προϊστάμενοι και με τους βαθμούς 1 έως 25 οι ακατάλληλοι για την Υπηρεσία προϊστάμενοι. 

Για βαθμολογία μικρότερη των 60 βαθμών πρέπει υποχρεωτικά να αιτιολογείται ειδικά και να βασίζεται σε πραγματικά περιστατικά και αντικειμενικά στοιχεία του προσωπικού μητρώου του υπαλλήλου, όπως η επιβολή πειθαρχικών ποινών, δυσμενών παρατηρήσεων των προϊσταμένων του ή άλλων αντικειμενικών στοιχείων που να καταδεικνύουν προδήλως μειωμένη ανταπόκριση στα υπηρεσιακά καθήκοντα. 

Ο υπάλληλος δύναται να ασκήσει ένσταση στην ειδική επιτροπή του άρθρου 21. 

Το κριτήριο 11 βαθμολογείται ανάλογα με τον βαθμό ανταπόκρισης του προϊσταμένου στην ατομική στοχοθεσία του. 

Η βαθμολογία αυτή αποτελείται από το άθροισμα δύο επιμέρους βαθμολογιών με όμοια κλίμακα από 1 έως 50, βάσει ειδικής πάντοτε αιτιολογίας. 

Η πρώτη τίθεται από τον αξιολογητή και η δεύτερη από τον άμεσο προϊστάμενο του τελευταίου. 

Σε περίπτωση αξιολόγησης προϊσταμένων Διευθύνσεων και Γενικών Διευθύνσεων, ο αρμόδιος αξιολογητής βαθμολογεί με κλίμακα 1-100. Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, το εν λόγω κριτήριο δεν βαθμολογείται, εάν δεν έχει προηγηθεί διαδικασία στοχοθεσίας, σύμφωνα με το νόμο αυτό. 

Κάθε προϊστάμενος/η αξιολογείται και από τους άμεσους υφισταμένους του, εφόσον αυτοί είναι τουλάχιστον τρεις.

Ο/Η προϊστάμενος/η Διεύθυνσης αξιολογείται από τους προϊσταμένους Τμήματος και εάν αυτοί είναι λιγότεροι από τρεις από το σύνολο των υπαλλήλων της διεύθυνσης. Ο προϊστάμενος επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης αξιολογείται από τους προϊσταμένους επιπέδου Διεύθυνσης και Τμήματος που υπάγονται στη Γενική Διεύθυνση. 

Η κατά τα ανωτέρω αξιολόγηση από τους υφισταμένους πραγματοποιείται βάσει ανώνυμου ερωτηματολογίου, το οποίο καταρτίζεται από την οικεία Διεύθυνση Προσωπικού/Διοικητικού. 

Το ερωτηματολόγιο αυτό περιλαμβάνει τα κριτήρια: Ικανότητα διοίκησης και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, ικανότητα αποτελεσματικής καθοδήγησης των υφισταμένων, υπηρεσιακές σχέσεις και συμπεριφορά, ικανότητα διαχείρισης κρίσεων, ανάληψη ευθύνης, δεκτικότητα στην εισαγωγή νέων μεθόδων και νέων τεχνολογιών. 

Επί των κριτηρίων αυτών αξιολογούν οι υφιστάμενοι τον προϊστάμενό τους βάσει της παρακάτω κλίμακας

90 – 100: Άριστος, 75 – 89: πολύ επαρκής, 60 – 74: επαρκής, 50 – 59 όχι τόσο επαρκής, 40 – 49: μέτριος, 25 – 39: ανεπαρκής, 1 – 24: ακατάλληλος. 

Κάθε κριτήριο βαθμολογείται ξεχωριστά. 

Συμβουλευτική Συνέντευξη

Πριν από την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, ο άμεσα ιεραρχικά προϊστάμενος, ως πρώτος αξιολογητής καλεί τον/την υπάλληλο προκειμένου να συζητήσει μαζί του τρόπους βελτίωσης της απόδοσής του και καλύτερης αξιοποίησης και ανάπτυξης των ικανοτήτων του προς όφελος τόσο του ιδίου όσο και για τη λειτουργία γενικά και την απόδοση της οργανικής μονάδας, στην οποία υπηρετεί. 

Η ημερομηνία της συμβουλευτικής συνέντευξης, καθώς και οι υπογραφές του αξιολογητή και του αξιολογουμένου σημειώνονται σε ειδικό χώρο του εντύπου αξιολόγησης με επισημείωση στην περίπτωση κατά την οποία ο αξιολογούμενος ζήτησε προθεσμία για να υποβάλει τις απόψεις – αντιρρήσεις του κατά τις διατάξεις της παραγράφου 

3. Σε περίπτωση αξιολόγησης του υπάλληλου με μέσο όρο βαθμολογίας της έκθεσης μικρότερο του εξήντα (60) συμπληρώνονται υποχρεωτικά από τον αξιολογητή στο έντυπο αξιολόγησης τα μέτρα βελτίωσης της απόδοσης του αξιολογούμενου. Ο αξιολογούμενος έχει δικαίωμα να καταγράψει απόψεις – αντιρρήσεις εντός δύο ημερών από την πραγματοποίηση της συνέντευξης. 

Οι απόψεις – αντιρρήσεις υποβάλλονται απευθείας στον αξιολογητή, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της έκθεσης αξιολόγησης του υπαλλήλου και λαμβάνονται υπόψη από τον αξιολογητή. 

Εφόσον προτείνονται μέτρα βελτίωσης, αυτά λαμβάνονται υπόψη υποχρεωτικά από τον αξιολογητή κατά την επόμενη περίοδο αξιολόγησης του υπαλλήλου, ο οποίος οφείλει να σημειώσει στην έκθεση αξιολόγησης τα μέτρα που έλαβε ο ίδιος και η υπηρεσία προκειμένου να βοηθήσει τον υπάλληλο για να βελτιώσει την απόδοση του. 

Σε περίπτωση παράλειψης της προαναφερόμενης υποχρέωσης, η παράλειψη αυτή λαμβάνεται υποχρεωτικά υπόψη ως δυσμενές στοιχείο από τον προϊστάμενο του αξιολογητή κατά την αξιολόγησή του τελευταίου Αξιολογητές Αξιολογητές των υπαλλήλων και των προϊσταμένων οργανικών μονάδων κατά τις διατάξεις του παρόντος είναι οι δύο ιεραρχικά προϊστάμενοί τους με τον τρόπο που ορίζεται στο επόμενο άρθρο. 

Στην περίπτωση των Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων, αξιολογητές είναι ο οικείος Υπουργός, ο Αναπληρωτής Υπουργός και ο Γενικός Γραμματέας ή τα δύο ανώτερα μονοπρόσωπα διοικητικά όργανα της Υπηρεσίας. Αν δεν υπάρχουν, αξιολογητής είναι μόνο το ανώτερο μονοπρόσωπο διοικητικό όργανο. 

Στην περίπτωση των Προϊσταμένων Διευθύνσεων, όπου ελλείπει θέση Γενικού Διευθυντή, αξιολογητές είναι τα δύο ανώτερα μονοπρόσωπα διοικητικά όργανα της Υπηρεσίας. 

Όπου δεν υπάρχει δεύτερος ιεραρχικά προϊστάμενος, την αξιολόγηση διενεργεί αποκλειστικά ο ένας. ια τους αποσπασμένους υπαλλήλους συντάσσονται εκθέσεις αξιολόγησης από τους προϊσταμένους των υπηρεσιών, στις οποίες είναι αποσπασμένοι, εφόσον υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος Κεφαλαίου. 

Ειδικά ως προς τους αποσπασμένους υπαλλήλους σε γραφεία βουλευτών ή Ελλήνων βουλευτών του ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αξιολογητής θεωρείται ο οικείος βουλευτής ή ευρωβουλευτής. 

Κάθε αξιολογητής υποχρεούται να συντάσσει εκθέσεις αξιολόγησης για όλους τους υπαλλήλους αρμοδιότητας του, εφόσον προΐστατο αυτών κατά το προηγούμενο έτος για πέντε (5) τουλάχιστον μήνες, ανεξάρτητα αν είχε τοποθετηθεί με έκδοση σχετικής απόφασης ή μη, έστω και αν κατά το χρόνο σύνταξης των εκθέσεων υπηρετεί σε άλλη υπηρεσία. 

Συμβουλευτική Συνέντευξη 

Πριν από την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, ο άμεσα ιεραρχικά προϊστάμενος, ως πρώτος αξιολογητής καλεί τον/την υπάλληλο προκειμένου να συζητήσει μαζί του τρόπους βελτίωσης της απόδοσής του και καλύτερης αξιοποίησης και ανάπτυξης των ικανοτήτων του προς όφελος τόσο του ιδίου όσο και για τη λειτουργία γενικά και την απόδοση της οργανικής μονάδας, στην οποία υπηρετεί. 

Η ημερομηνία της συμβουλευτικής συνέντευξης, καθώς και οι υπογραφές του αξιολογητή και του αξιολογουμένου σημειώνονται σε ειδικό χώρο του εντύπου αξιολόγησης με επισημείωση στην περίπτωση κατά την οποία ο αξιολογούμενος ζήτησε προθεσμία για να υποβάλει τις απόψεις – αντιρρήσεις του κατά τις διατάξεις της παραγράφου 

3. Σε περίπτωση αξιολόγησης του υπάλληλου με μέσο όρο βαθμολογίας της έκθεσης μικρότερο του εξήντα (60) συμπληρώνονται υποχρεωτικά από τον αξιολογητή στο έντυπο αξιολόγησης τα μέτρα βελτίωσης της απόδοσης του αξιολογούμενου. Ο αξιολογούμενος έχει δικαίωμα να καταγράψει απόψεις – αντιρρήσεις εντός δύο ημερών από την πραγματοποίηση της συνέντευξης. 

Οι απόψεις – αντιρρήσεις υποβάλλονται απευθείας στον αξιολογητή, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της έκθεσης αξιολόγησης του υπαλλήλου και λαμβάνονται υπόψη από τον αξιολογητή. Εφόσον προτείνονται μέτρα βελτίωσης, αυτά λαμβάνονται υπόψη υποχρεωτικά από τον αξιολογητή κατά την επόμενη περίοδο αξιολόγησης του υπαλλήλου, ο οποίος οφείλει να σημειώσει στην έκθεση αξιολόγησης τα μέτρα που έλαβε ο ίδιος και η υπηρεσία προκειμένου να βοηθήσει τον υπάλληλο για να βελτιώσει την απόδοση του. 

Σε περίπτωση παράλειψης της προαναφερόμενης υποχρέωσης, η παράλειψη αυτή λαμβάνεται υποχρεωτικά υπόψη ως δυσμενές στοιχείο από τον προϊστάμενο του αξιολογητή κατά την αξιολόγησή του τελευταίου δείτε εδώ τις διατάξεις για το νέο μητρώο επιλογής Γενικών Γραμματέων των Υπουργείων των αποσπασμένων στα πολιτικά γραφεία και τις Διοικήσεις των Οργανισμών.






Ένας Τσίπρας έκτος τόπου και χρόνου


Μια ακόμη παράταση στους παραζαλισμένους βουλευτές του και τους ψεκασμένους ψηφοφόρους του έδωσε ο Αλέξης Τσίπρας. Για ακόμη μια φορά βαφτίζει το κρέας ψάρι και μας οδηγεί σε ένα παράλληλο σύμπαν.
Μπορεί δηλαδή να μην εφάρμοσε το παράλληλο πρόγραμμα που υποσχόταν προεκλογικά αλλά το παράλληλο σύμπαν το δουλεύει καλά. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι έχουμε έναν πρωθυπουργό... Άβαταρ, από την γνωστή ταινία με τα εκπληκτικά γραφιστικά και το παράλληλο σύμπαν.
Ο Αλέξης... Άβαταρ λοιπόν μας παρουσίασε μια διαφορετική Ελλάδα και έναν διαφορετικό ΣΥΡΙΖΑ. Δεν είναι η Ελλάδα που διαλύεται, δεν είναι ο ΣΥΡΙΖΑ που υπέκυψε σε όλες τις απαιτήσεις των δανειστών, δεν είναι η συγκυβέρνηση που σε δύο μήνες έχει χάσει δύο βουλευτές και πολλοί άλλοι είναι στα κάγκελα.
Όχι, δεν υπάρχει κρίση, δεν θα μας πάρουν τα σπίτια γιατί τα προστατεύει η κυβέρνηση. Το ασφαλιστικό είναι μύθος, δεν θα κοπούν οι συντάξεις και δεν θα αυξηθούν οι εισφορές.
Όχι, η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών δεν είναι το μεγαλύτερο σκάνδαλο όλων των εποχών. Είναι επιτυχία του Τσακαλώτου και του Σταθάκη, όπως είπε ο Τσίπρας στην ομιλία του στην Κ.Ο. Γιατί, όπως είπε σώθηκαν οι καταθέσεις. Ασχέτως αν χάθηκαν δισεκατομμύρια των καταθετών, συγκεκριμένα όλων των Ελλήνων καθώς οι τράπεζες πουλήθηκαν έναντι... μισού λεπτού. Ασχέτως αν χάθηκαν περιουσίες μικρομετόχων που είχαν βάλει τις αποταμιεύσεις τους στις τράπεζες. Αλλά που να το καταλάβει ο Αλέξης... Άβαταρ αυτό; Προτίμησε, όπως μας λέει, να διασώσει τις καταθέσεις των 100.000 ευρώ και πάνω κι όχι τις μετοχές των 2 ή 3 χιλιάδων ευρώ. Ούτε τα 20 και πλέον δισ. ευρώ που έχασε το ΤΧΣ, δηλαδή οι τσέπες του ελληνικού λαού.
Στον παράλληλο κόσμο του πρωθυπουργού, όπως είπε, τα σκυλιά ουρλιάζουν αλλά το καραβάνι προχωρά. Έμαθε και αραβικές παροιμίες ο Αλέξης, αφού σου λέει «γεωγραφία δεν ξέρω, γεωπολιτική δεν σκαμπάζω, οικονομία είμαι άσχετος, ε κάτι πρέπει να ξέρω κι εγώ ο κακόμοιρος».
Η κυβέρνηση προχωρά και πετυχαίνει τους στόχους της διαψεύδοντας τα σενάρια της παρένθεσης, που έχουν ως παρονομαστή να μην είναι ο ΣΥΡΙΖΑ σε θέση ισχύος, τόνισε ο Αλέξης Τσίπρας και πρόσθεσε:
«Όσο πιο κοντά φτάνουμε στο στόχο της πρώτης αξιολόγησης για να βγει η χώρα από την κρίση και να ξεκινήσουμε την συζήτηση για το χρέος, τόσο τα κέντρα που απεργάζονται τα σενάρια αυτά μας βλέπουν να προχωρούμε, μας χτυπούν», συμπλήρωσε και επισήμανε πως «αυτή τη στιγμή ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ο αδιαμφισβήτητος πόλος σταθερότητας σε αυτή την κοινωνία».
«Αν υπάρχει αστάθεια στο πολιτικό σύστημα, κρίση αστάθειας δεν υπάρχει σε αυτήν την ΚΟ. Αν υπάρχει αστάθεια στο πολιτικό σύστημα, υπάρχει σε αυτούς που θα συνεδριάσουν μετά από μερικές ώρες σε αυτήν την αίθουσα», είπε ο πρωθυπουργός, εννοώντας την ΚΟ της ΝΔ που συνεδριάζει αμέσως μετά.
«Αν υπάρχει αστάθεια στο πολιτικό σύστημα αυτή βρίσκεται σε μια αντιπολίτευση κατώτερη των περιστάσεων» δήλωσε ακόμα και κατηγόρησε τη ΝΔ ότι επιδίδεται σε μια αδιέξοδη αντι-ΣΥΡΙΖΑ ρητορική.
Ο κ. Τσίπρας απέκλεισε κάθε ενδεχόμενο οικουμενικής κυβέρνησης, τονίζοντας πως «εμείς θα αντέξουμε ως το 2019, ελπίζω να αντέξουν και αυτοί που μας πολεμούν». «Ας ξεχάσουν τα σενάρια των οικουμενικών κυβερνήσεων», είπε χαρακτηριστικά.
«Τις κυβερνήσεις τις ανεβάζει και τις κατεβάζει ο λαός» ανέφερε ο Αλέξης Τσίπρας και πρόσθεσε: «Εμείς όχι μόνο θα αντέξουμε, αλλά θα πετύχουμε και τους στόχους μας. Και ο λαός θα κρίνει το έργο μας, όπως προβλέπει το Σύνταγμα, το Φθινόπωρο του 2019. Εμείς θα αντέξουμε, ας αντέξουν και αυτοί που μέχρι τώρα μας πολεμούν».
Με λίγα λόγια, στον παράλληλο κόσμο του Αλέξη φταίνε όλοι οι άλλοι. Η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ, τα διαπλεκόμενα, κάποιοι «αφανείς υπονομευτές». Αλλά δεν φταίει αυτός, δεν φταίει η ανικανότητα στη διαχείριση των προβλημάτων της χώρας. Δεν φταίει καν το γεγονός ότι υποσχέθηκε πράγματα που δεν μπόρεσε να υλοποιήσει. Δεν φταίει που έχει μετεξελιχθεί σε ένα θατσερικού τύπου κόμμα, με αρχηγό που νομίζει ότι είναι ο Βοναπάρτης.
Και μας απειλεί κιόλας ότι το τέλος αυτής της κυβέρνησης θα είναι το 2019. Το ίδιο δεν έλεγε και τον περασμένο Φεβρουάριο; Το ίδιο δεν έλεγε και το καλοκαίρι όταν έσκιζε τα μνημόνια πριν υπογράψει το χειρότερο;
Δεν έλεγε ότι δεν θα επιτρέψει την «αριστερή παρένθεση»; Αυτός δεν έκανε εκλογές και αυτός δεν θα ξανακάνει μόλις δει ότι δεν μπορεί να κυβερνήσει;
Εντάξει. Λογικό είναι να θέλει να μαντρώσει τους «ελεύθερους, αριστερούς βουλευτές του». Λογικό να νομίζει ότι ο κόσμος τρώει κουτόχορτο, γιατί πράγματι το τρώει. Λογικό να έχει μετατρέψει ένα αριστερό, ριζοσπαστικό κόμμα στη χειρότερη πολιτική καρικατούρα της Μεταπολίτευσης.
Αλλά πόσο λογικό είναι να συνεχίζει να μιλά και να προκαλεί με τα όσα λέει; Ξυπνάει ο κόσμος κάποια στιγμή και τους παίρνει αμπάριζα τους ψεύτες.



FT: Η Ευρώπη απειλεί με έξωση της Ελλάδας από τη Σένγκεν


Κλιμάκωση των πιέσεων προς την κυβέρνηση για «κοινή φύλαξη των συνόρων» αναμένεται το επόμενο διάστημα, με την Ευρωπαϊκή Ενωση να φέρεται έτοιμη ακόμη και να απειλήσει την Ελλάδα με «έξωση» από τη ζώνη Σένγκεν.
Σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, η Ε.Ε.προειδοποιεί την Ελλάδα ότι αντιμετωπίζει τον κίνδυνο να ανασταλεί η συμμετοχή της στη ζώνη Σένγκεν, η οποία και διασφαλίζει την ελεύθερη κίνηση των πολιτών, από τα μέσα Δεκεμβρίου «εάν δεν αλλάξει την αντίδρασή της στην προσφυγική κρίση, καθώς ο εκνευρισμός φουντώνει για την διστακτικότητα της Αθήνας να δεχτεί εξωτερική βοήθεια».
Όπως αναφέρει η εφημερίδα, αρκετοί ευρωπαίοι υπουργοί και υψηλόβαθμοι ευρωπαίοι αξιωματούχοι βλέπουν την απειλή να διωχτεί εκτός η Ελλάδα για «σοβαρές ελλείψεις» στον έλεγχο των συνόρων, ως τον μόνο τρόπο που απομένει προκειμένου να πειστεί ο Αλέξης Τσίπρας να υλοποιήσει τις υποσχέσεις του και να αποδεχτεί την προσφορά της ΕΕ να βοηθήσει.
«Η Κομισιόν αυτόν τον μήνα θα προτείνει τη δημιουργία μιας κοινής ομάδας ελέγχου συνόρων με την εξουσία να αναλάβει τα σύνορα, πιθανά ακόμα και ενάντια στη θέληση χωρών που βρίσκονται στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ, όπως η Ελλάδα», επισημαίνει το δημοσίευμα προσθέτοντας:
«Η σχετικά αδύναμη δημόσια διοίκηση της Ελλάδας έχει κατακλυστεί από περισσότερους από 700.000 μετανάστες που διέσχισαν τα σύνορα φέτος.
Δεδομένης της δριμύτητας της κρίσης ευρωπαίοι αξιωματούχοι οργίστηκαν με την άρνηση της Αθήνας να καλέσει σε μια ειδική αποστολή την Frontex, την ευρωπαϊκήν υπηρεσία συνόρων, την απροθυμία να δεχτεί ανθρωπιστική βοήθεια από την ΕΕ και την αποτυχία να βελτιώσει το σύστημα καταγραφής των προσφύγων.

Οι υπουργοί εσωτερικών της ΕΕ, που συναντώνται την Παρασκευή, θα καταστήσουν σαφές ότι περισσότερο δραστικά μέτρα θα εξεταστούν, αν η Ελλάδα αποτύχει να αναλάβει δράση πριν από σύνοδο κορυφής της Ε.Ε. στα μέσα Δεκεμβρίου, σύμφωνα με τέσσερις υψηλόβαθμους ευρωπαίους διπλωμάτες.
Η προειδοποίηση «αναστολής συμμετοχής» έχει δοθεί επανηλειμένα στην Ελλάδα αυτή την εβδομάδα, μεταξύ άλλων και με την επίσκεψη στην Αθήνα του Zαν Άσσελμπρον, υπουργού εξωτερικών του Λουξεμβρούργου, χώρας που έχει τώρα την κυλιόμενη προεδρία της ΕΕ».
Οι Financial Times σημειώνουν ακόμη ότι «η Αθήνα πρόσφατα απέρριψε την ανάπτυξη 400 στελεχών της Frontex για να ενισχύσουν άμεσα τα σύνορα με την ΠΓΔΜ, διαμαρτυρόμενη με επιστολή στην Κομισιόν, ότι οι εντολές τους ήταν «πολύ ευρείες» και υπερέβαιναν την καταγραφή.
Οι Έλληνες αξιωματούχοι δεν έχουν ακόμα αποδεχτεί την πρόσκληση να επικαλεστούν ένα καθεστώς βοήθειας – τον μηχανισμό πολιτικής προστασίας της ΕΕ ― που θα προσφέρει ανθρωπιστική βοήθεια στα νησιά και τις περιοχές των συνόρων…

…Η Ελλάδα έχει επίσης αρνηθεί να πάρει πολλές από τις 300 διαθέσιμες μηχανές eurodac για την λήψη δακτυλικών αποτυπωμάτων και την καταγραφή προσφύγων στην ενιαία βάση δεδομένων της Ε.Ε., επικαλούμενη προβλήματα με τις συνδέσεις στο Internet και την εκπαίδευση του προσωπικού… Διπλωμάτες της Ε.Ε. διαμαρτύρονται ότι η Ελλάδα δεν έχει εκπληρώσει την υπόσχεσή της να οργανώσει τρεις πτήσεις για την επανεγκατάσταση προσφύγων σε άλλα κράτη μέλη. Εν μέρει λόγω προβλημάτων εγγραφής στην Ελλάδα, μόλις 159 πρόσφυγες από τους 160.000 που έχει προβλεφθεί μετεγκαταστάθηκαν στην Ευρώπη».
Κατά το ίδιο δημοσίευμα «οι ηγέτες των κρατών της ανατολικής Ευρώπης είναι οι πιο σκληροί επικριτές της Ελλάδας», ενώ «το Βερολίνο έως τώρα αντιστεκόταν στην προοπτική να ζητηθεί αναστολή συμμετοχής ή αποβολή της Ελλάδας από τη Σένγκεν. Αλλά στο παρασκήνιο, αυξάνεται η ανησυχία στην Αυστρία και στην Γερμανία, που έχουν σκεφτεί και οι δύο να στείλουν απεσταλμένους στην Ελλάδα για την στήριξη των προσπαθειών αντιμετώπισης του προσφυγικού, σύμφωνα με αξιωματούχο με γνώση των σχεδίων.
«Η κόκκινη γραμμή για τους Γερμανούς ήταν το γεγονός ότι δεν επετράπη στην Frontex να έρθει να τους βοηθήσει» είπε πρεσβευτής της Ε.Ε. στις Βρυξέλλες. «Οι Γερμανοί είναι εξαγριωμένοι και για αυτό οι άνθρωποι μιλούν υπέρ του να φύγει η Ελλάδα…»
«Η Κομισιόν», καταλήγει το δημοσίευμα, «θα προχωρήσει σε μια προφορική ενημέρωση για την κατάσταση της Ελλάδας στη συνάντηση των υπουργών Εσωτερικών της Ε.Ε. την Παρασκευή, η οποία θα συνοδευτεί από μια γραπτή αξιολόγηση στην σύνοδο των ηγετών της Ε.Ε. στα μέσα Δεκεμβρίου.
Αν υπάρχουν ακόμα σοβαρές ελλείψεις, η Αθήνα έχει λάβει προειδοποίηση ότι οι ηγέτες της Ε.Ε. μπορεί να ζητήσουν από την Κομισιόν να αρχίσει τις διαδικασίες αναστολής συμμετοχής, οδηγώντας στην διενέργεια ελέγχου των συνόρων της Ελλάδας που μπορεί να κρατήσει ως και τρεις μήνες».


Ψάχνει ο Τσίπρας νέο Καμμένο;


Αν πιστέψουμε τα δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών, η κυβέρνηση είναι σε άθλια κατάσταση. Αναζητά έναν Παπαδήμο και αν όχι Παπαδήμο ένα νέο Βενιζέλο. Αλλά επειδή οι Βενιζέλοι είναι σπάνιο είδος, άντε ένα Λεβέντη. Η αποτυχία της συνεύρεσης των πολιτικών αρχηγών υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, έδωσε μέσω του Τύπου ελάχιστες λεπτομέρειες για το τι πρότεινε ο καθένας για το ασφαλιστικό. Αλλά δεν έχουμε παράπονο, έδωσε σενάρια για το ποιόν εταίρο ψάχνει ο Τσίπρας, ο οποίος εταίρος επιμένουν τα σενάρια, δεν θέλει να γίνει εταίρα της κυβέρνησης και ρίχνει πόρτα στον Τσίπρα.
Αν λοιπόν έχουμε πέντε σενάρια πιθανών συνεργασιών αλλά όλοι οι πρωταγωνιστές αρνούνται τις προτάσεις Τσίπρα, τότε το δίχως άλλο έχουμε μια κατάρρευση της κυβέρνησης. Επίσης αν σύσσωμος ο Τύπος δημοσιεύει τα ίδια σενάρια με αποκλειστικές μάλιστα λεπτομέρειες, ποιά είναι κυβέρνηση για να διαψεύσει τα σενάρια; Όπως είπε χαρακτηριστικά φίλη και συνάδελφος σε μια κουβέντα μας, «αμάν και αυτός ο Τσίπρας με την αδιαλλαξία του». Δηλαδή όχι μόνο δέσαμε τα σενάρια αλλά είναι τόσο βέβαια που αποπνέουν ελαττωματική αδιαλλαξία Τσίπρα.
Αφού πιστοποιήσαμε τα σενάρια όπως η εφορία τα χρέη, ας πάμε τώρα στην πραγματικότητα.
1. Η κυβερνητική πλειοψηφία είναι πιθανότερο να παρεμείνει ως κυβερνητική πλειοψηφία παρά οτιδήποτε άλλο. Ο λόγος δεν είναι πως πρόκειται για μια στιβαρή ενότητα οραματιστών όσο για το γεγονός πως είναι δύσκολο να πάρει κάποιος την ευθύνη να οδηγήσει τη χώρα σε εκλογές. Το crash test της με τη ΛΑΕ, εκτόνωσε τις αντιπαραθέσεις σε μεγάλο βαθμό αφού κατέδειξε πως έξω απ το χορό μπορείς να λες όσα τραγούδια θες αλλά δεν εκτιμάσαι απαραίτητα και ως τραγουδιστής.
2. Η ΝΔ είναι στο στάδιο να εκλέξει εταιρεία η οποία θα βοηθήσει να εκλεγεί ο πρόεδρος του κόμματος, για να μαζέψει στη συνέχεια εις σάρκαν μίαν, όλους αυτούς που αλληλοκατηγορήθηκαν ως κλέφτες, παλαιοκομματικοί, άθλιοι και καταστροφικοί. Εν ολίγοις η ΝΔ δεν έχει ούτε χρόνο, ούτε διάθεση ούτε την πολυτέλεια για να ασχοληθεί για τα συμφέροντα του τόπου. Μοιράζει οπαδικά κασκόλ στο γήπεδο της αντιπαράθεσης στο οποίο μόνο ο Τζιτζικώστας προσήλθε με τη γνωστή βελουτέ φόρμα του, των τηλεοπτικών σποτς.
3. Η Συμπαράταξη της Φώφης, ή όπως αλλιώς ονομάζεται, μοιάζει πολύ με τη Φώφη. Διατυπώνει μια θέση και στη συνέχεια κοιτά το πλήθος με αγωνία και απορία ρωτώντας «τα είπα καλά;» Σε συνεχή ομηρία από Βενιζέλους και Παπανδρέου, (εσχάτως) από θεία βρέφη και εκσυγχρονιστές που θα έπρεπε να είναι ίσως στον εισαγγελέα και όχι στο κόμμα, η Συμπαράταξη δεν είναι παρά ΠΑΣΟΚ που δεν μπορεί να είναι τίποτα άλλο από ΠΑΣΟΚ σε μια εποχή που δεν χρειάζεται ΠΑΣΟΚ. Καμιά πρόταση, κριτική ή διάθεση για συμμαχίες δεν μπορεί ούτε να το απενοχοποιήσει ούτε να το δείξει ως κάτι άλλο. Σε αυτό το ΠΑΣΟΚ η Φώφη δεν φοβάται μόνο το Βενιζέλο αλλά και όσους είναι γύρω της και τον ίσκιο της ακόμη.
4. Το Ποτάμι, μετά την αναπαραγωγή του πολιτικού τίποτα και των στερεότυπων για δημιουργικότητα των Ελλήνων, νέα επιχειρηματικότητα, νέες ιδέες, “λίγο κρασί λίγο θάλασσα και τ' αγόρι μου”, εκβάλει σταθερά προς το δέλτα του ποσοτικού μηδενός. Τραγική φιγούρα ο ίδιος ο Θεοδωράκης ο οποίος αντιλαμβάνεται σιγά σιγά πως στο κόμμα που δημιούργησε ακόμη και αν συνεχίσει για κάποιο λόγο να υπάρχει, θα είναι άλλοι οι πρωταγωνιστές. Η τελευταία του τηλεοπτικοπολιτική εφεύρεση είναι πως αυτός έσπρωξε τον Τσίπρα προς το ευρώ. Ενδεχομένως να έχει τετραγωνίσει και τον κύκλο της πολιτικής αλλά μάλλον δεν το εκτιμά η πολιτική.
5. Ο Βασίλης Λεβέντης, προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα σε παλιές ιστορίες γραφικότητας και τον ιστορικό του ρόλο σε αυτή τη Βουλή. Περισσότερο πολιτικός από πολλούς ισόβιους του Κοινοβουλίου, είναι δύσκολο να εκφράσει πολιτικές θέσεις. Η κοινοβουλευτική του δύναμη στα μάτια των περισσότερων είναι μελλοντική βορά στα δόντια των μεγάλων της αντιπαράθεσης.
Μέσα σε αυτή την πραγματικότητα, η κυβέρνηση μοιάζει πιο ασφαλής και συμπαγής  από τους πολιτικούς της αντιπάλους και τα συγκροτήματα Τύπου. Μια μικρή λεπτομέρεια: όσοι φωτογραφίζουν την κυβέρνηση να παραπαίει κοινοβουλευτικά δεν το συσχετίζουν ποτέ με την κοινωνική αντίδραση, αλλά με τις διαθέσεις τους. Δεν λένε δηλαδή πως πιέζει η κοινωνία και δημιουργεί τριγμούς αλλά φωτογραφίζουν τον εαυτό τους σε μια μεσσιανική λειτουργία που κανένας δεν έχει απαιτήσει.  

Υποκριτική και κοντόφθαλμη η Συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας


Η συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας για τις μεταναστευτικές ροές και την επανενεργοποίηση της ενταξιακής διαδικασίας της Τουρκίας είναι υποκριτική ως προς το σκέλος της ενταξιακής διαδικασίας, και κοντόφθαλμη ή ενδεχομένως και επικίνδυνη σε ότι αφορά τους μετανάστες. Παρ΄ όλα αυτά, είναι θετική για την Ελλάδα και για την Κύπρο, καθώς θα έχουν πεδίο ελέγχου της τουρκικής πολιτικής και ευκαιρίες πίεσης, αλλά και θα δοθεί χρόνος στους Ευρωπαίους να χωνέψουν καλύτερα το μεταναστευτικό ζήτημα και να σκεφτούν πραγματικές λύσεις.
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως μετά την τρομοκρατική ενέργεια που έπληξε το Παρίσι, η προοπτική για πλήρη ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ έχει απομακρυνθεί ακόμη κι από την σκέψη των ρομαντικών. Όχι γιατί το καθεστώς Ερντογάν φιμώνει τον τύπο και «κυνηγάει» τα στελέχη του HDP ή βυθίζεται όλο και πιο πολύ στη διαφθορά και στην διαχείριση της πολιτικής με την θρησκεία και τον αυταρχισμό, αλλά γιατί 80 εκατ. μουσουλμάνοι δεν αντέχονται στην Ευρώπη (ΣΣ: εδώ η Γαλλία δεν μπορεί να διαχειριστεί τα 5 δικά της), ιδιαίτερα μετά την ανάδυση των πολιτισμικών διαφορών. Είναι σαφές και για τις δύο πλευρές ότι θα ξεκινήσει ένα παζάρι που δεν θα έχει πάντα ευχάριστες πτυχές, καθώς η νομοθετικές προσαρμογές της Τουρκίας στο κοινοτικό κεκτημένο δεν θα σημαίνουν κατ΄ ανάγκη και την εφαρμογή τους.
Ειδικότερα, η Λευκωσία δικαιούται να αντιληφθεί την εξέλιξη ως θετική, καθώς βοηθάει ευθέως την επίλυση του Κυπριακού Ζητήματος, δεδομένης και της ευνοϊκής συγκυρίας που δημιουργείται με τον νέο Τουρκοκύπριο ηγέτη, τον κεντροαριστερό Μουσταφά Ακιντζί. Σε ότι αφορά την Αθήνα, αυτή μπορεί να εξασφάλισε να παραμείνει ως διαδικασία και κριτήριο το ευρωπαϊκό πλαίσιο στις σχέσεις ΕΕ-Τουρκίας, όμως όλοι που έχουν ασχοληθεί με πολιτικές διαπραγματεύσεις γνωρίζουν ότι τα πλαίσια λειτουργούν ενίοτε ως κινούμενη άμμος. Σημειώνεται ότι οι επανέναρξη των ενταξιακών διαδικασιών της Τουρκίας συμπίπτει με το μεγάλο debate του Brexit και την επικείμενη διαπραγμάτευση Κάμερον για μια Ευρώπη αλά καρτ.
Όμως, υπάρχουν και πολλά γκρίζα σημεία στο κοινό ανακοινωθέν. «Συμφωνήθηκε ότι είναι ουσιώδους σημασίας η διεξαγωγή ενός διαρθρωμένου και τακτικότερου διαλόγου υψηλού επιπέδου, προκειμένου να διερευνηθεί το ευρύ δυναμικό των σχέσεων Τουρκίας-ΕΕ, πράγμα που δεν έχει ακόμα πλήρως υλοποιηθεί. Στο πλαίσιο αυτό, και οι δύο πλευρές συμφώνησαν να διεξάγουν τακτικές συνόδους κορυφής δύο φορές ανά έτος, στο κατάλληλο πλαίσιο. Οι τακτικές σύνοδοι κορυφής θα παρέχουν τη βάση αξιολόγησης της πορείας των σχέσεων Τουρκίας-ΕΕ και εξέτασης των διεθνών ζητημάτων… Στο πλαίσιο αυτό, οι δύο πλευρές συμφώνησαν να διεξάγουν τακτικά συνεκτικές συνεδριάσεις πολιτικού διαλόγου σε επίπεδο υπουργών, Ύπατης Εκπροσώπου και Επιτρόπων». Όλα αυτά, Λευκωσία και Αθήνα πρέπει να τα παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς, γιατί εκεί το «ευρωπαϊκό πλαίσιο» θα έχει ευκαιρίες να θυσιαστεί στο βωμό των συμφερόντων των μεγάλων δυνάμεων.
Στις 14.12.2015 ανοίγει το Κεφάλαιο 17 και «η συμφωνία επανεισδοχής ΕΕ-Τουρκίας θα τεθεί πλήρως σε εφαρμογή από τον Ιούνιο του 2016, ούτως ώστε η Επιτροπή να μπορέσει να υποβάλει την τρίτη έκθεση προόδου το φθινόπωρο του 2016 με σκοπό να ολοκληρωθεί η διαδικασία ελευθέρωσης του καθεστώτος θεωρήσεων, δηλαδή, να έχουν αρθεί οι απαιτήσεις θεώρησης για τους Τούρκους υπηκόους στη ζώνη Σένγκεν, έως τον Οκτώβριο του 2016, μόλις πληρωθούν οι προϋποθέσεις του οδικού χάρτη». Αυτό μπορεί να ακούγεται καλά για τους επιχειρηματίες της Μυκόνου, αλλά και θα δημιουργήσει ευκαιρίες για «ιστορικό τουρισμό» στην Θράκη από την τουρκική μεσοαστική τάξη, αλλά υπάρχουν κι άλλες πτυχές που δεν θα είναι αναγκαστικά και τόσο ευχάριστες. Σε κάθε περίπτωση, η Αθήνα έχει στα χέρια της και πάλι ένα σημαντικό εργαλείο για να διευθετήσει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις.
Ας έρθουμε τώρα στο μεταναστευτικό που έχει πανικοβάλει τις ευρωπαϊκές ελίτ, γιατί η αντίδραση των κοινωνιών δεν οφείλεται μόνο τις εύλογες φοβίες για διείσδυση τζιχαντιστών μέσω των μεταναστευτικών και προσφυγικών ροών, αλλά και στο φόβο της αποσάθρωσης της αγοράς εργασίας. Υπό την πίεση των πολιτών, οι ευρωπαϊκές ελίτ βλέπουν ως σωτηρία την ομηρεία 2,2 εκατ. Σύρων στην Τουρκία και μαζί με αυτούς και εκατοντάδων χιλιάδων μεταναστών και προσφύγων από άλλες περιοχές. Οι μάζες αυτές αποτελούν πλέον για τον Ερντογάν ένα μεγάλο όπλο, τόσο για την προστασία των συμφερόντων της Τουρκίας στη Μέση Ανατολή (Κουρδικό), όσο και για την εκβίαση των Ευρωπαίων που παρακολουθούν αμήχανοι την ιστορία.
Επίσης, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος τα τουρκικά hot spot να καταλήξουν να θυμίζουν το Εξπρές του Μεσονυχτίου. Είναι ένα ζήτημα, εάν το καθεστώς Ερντογάν που στηρίζει το ISIS ευθέως, ως μόνο αντίπαλο δέος στην συγκρότηση δεύτερου κουρδικού κρατικού μορφώματος στα τουρκοσυριακά σύνορα, θα έχει επιτυχίες στους ελέγχους της πραγματικής ταυτότητας των Σύρων προσφύγων που θα στέλνει για εγκατάσταση στην Ευρώπη (το ανακοινωθέν μιλάει για συγκεκριμένο αριθμό, χωρίς να τον προσδιορίζει). Αν λοιπόν, τα ενταξιακά Κεφάλαια έχουν προβλήματα, θα στέλνει για εγκατάσταση τζιχαντιστές, αν όχι θα στέλνει πραγματικούς πρόσφυγες.
Η Αθήνα πάντως, γίνεται βασικός κριτής της τουρκικής αποτελεσματικότητας, και θα δώσει έμφαση στην αντιμετώπιση κυκλωμάτων διακίνησης (ιδιαίτερα όσων εμείς υποδεικνύουμε), την σωστή εφαρμογή της συμφωνίας επανεισδοχής μεταξύ Ελλάδας-Τουρκίας, η οποία ήταν ανενεργή, αλλά και την παρακολούθηση των επιστροφών που θα κάνει η Τουρκία προς χώρες προέλευσης των προσφύγων. Η εφαρμογή της επιστροφής των μεταναστών στις πατρίδες τους, θα είναι από τις πιο ουσιαστικές πτυχές της συμφωνίας και η Κομισιόν θα υποβάλει σχετικές προτάσεις πριν τη Σύνοδο Κορυφής της 15ης Δεκεμβρίου.
Γενικά, η συμφωνία για τον έλεγχο των μεταναστευτικών ροών είναι μια συμφωνία πολιτικών προθέσεων και ορίζεται από την θέση Γιούνκερ-Τουσκ, σύμφωνα με την οποία «τα πάντα θα εξαρτηθούν από την Τουρκία» και του Νταβούτογλου, ο οποίος ξεκαθάρισε πως «κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί για τη μείωση των προσφυγικών ροών». Αν σκεφτούμε μάλιστα ότι Ρώσοι και Σύμμαχοι έχουν αποφασίσει να αφανίσουν το κρατικό μόρφωμα του ISIS, οι νέες ροές θα περιλαμβάνουν και ένα σημαντικό τμήμα τζιχαντιστών με ότι αυτό συνεπάγεται.

Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Σχέδιο απευθείας μεταφοράς προσφύγων από την Τουρκία


Η Κομισιόν επεξεργάζεται σχέδιο για την απευθείας μεταφορά ενός περιορισμένου αριθμού προσφύγων από την Τουρκία στα κράτη – μέλη της Ε.Ε., σύμφωνα με κορυφαίους Ευρωπαίους αξιωματούχους.
Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της συμφωνίας μεταξύ των δύο πλευρών, η Κομισιόν σχεδιάζει ένα περιορισμένης κλίμακας σχέδιο απευθείας μετεγκατάστασης των προσφύγων από τα κέντρα φιλοξενίας της Τουρκίας, του Λιβάνου και της Ιορδανίας στα κράτη της Ε.Ε.
Η συμμετοχή των ευρωπαϊκών κρατών σ’ αυτό το πρόγραμμα θα έχει εθελοντικό χαρακτήρα, διευκρινίζουν οι ίδιες πηγές, τονίζοντας ότι ακόμη δεν έχει καθοριστεί ο ακριβής αριθμός των προσφύγων που θα μετεγκατασταθούν.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, προϋπόθεση για την υλοποίηση του προγράμματος είναι η εκπλήρωση των δεσμεύσεων της Τουρκίας για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών προς την Ελλάδα.
Κατά τη διάρκεια της Συνόδου της Κυριακής, τουλάχιστον οκτώ χώρες της Ε.Ε. εξέφρασαν ενδιαφέρον για τη συμμετοχή τους, μεταξύ των οποίων και η Γερμανία. Στον αντίποδα, Φινλανδία και Ολλανδία φέρεται να εκφράζουν τις περισσότερες επιφυλάξεις. Την Παρασκευή αναμένεται να επεξεργαστεί το πρόγραμμα στην συνεδρίαση των υπουργών Εσωτερικών και Μετανάστευσης της Ε.Ε.


Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *