Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 2017

Η Bundesbank «μαζεύει» τον χρυσό της


H κεντρική τράπεζα της Γερμανίας επισπεύδει τον «επαναπατρισμό» του αποθέματος χρυσού από ΗΠΑ και Γαλλία, λόγω του αυξημένου κλίματος αβεβαιότητας γύρω από τη βιωσιμότητα της Ευρωζώνης αλλά και τη στάση που τηρεί μέχρι στιγμής Ο Ντόναλντ Τραμπ ως προς την εξωτερική πολιτική των ΗΠΑ. 
  
Όπως αναφέρει δημοσίευμα του Reuters, οι αλλεπάλληλες δοκιμασίες της ευρωπαϊκής οικονομίας, έχουν οδηγήσει τους ιθύνοντες σε αλλαγή της συγκεκριμένης στρατηγικής και ο κίνδυνος διάλυσης της Ευρωζώνης έχει επιταχύνει τον ρυθμό επαναπατρισμού των αποθεμάτων.

Σύμφωνα με ανώτερο στέλεχος της κεντρικής τράπεζας της Γερμανίας, η προοπτική εκλογικής νίκης της Μαρίν Λε Πεν στη Γαλλία αλλά και το ευρύτερο κύμα ευρωσκεπτικισμού, έχουν οδηγήσει σε πτώση το κλίμα εμπιστοσύνης προς το ευρώ. Παράλληλα ανησυχία έχουν προκαλέσει και η επιθετική προσέγγιση της νέας κυβέρνησης των ΗΠΑ απέναντι στην Ευρωζώνη.


Στο πλαίσιο αυτό, ήδη έχουν μετακινηθεί 583 τόνοι χρυσού από τη Νέα Υόρκη και το Παρίσι και μέχρι το 2017, το 50% των συνολικών αποθεμάτων αναμένεται να βρίσκεται στη Φρανκφούρτη - έδρα της Bundesbank. Το υπόλοιπο 50% εκτιμάται ότι θα τοποθετηθεί στη Federal Reserve Bank of New York και την Bank of England. Επισημαίνεται ότι η Γερμανία κατέχει το δεύτερο μεγαλύτερο απόθεμα σε χρυσό στον κόσμο.    


Economist: Είναι υπαρκτή η περίπτωση Grexit


Πάνω από πέντε χρόνια έχουν περάσει από τη στιγμή που αναδύθηκαν σοβαρά οι πιθανότητες εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωζώνη κι ακόμα το ελληνικό χρέος δεν έχει μπει σε ένα μονοπάτι που θα το καθιστούσε βιώσιμο εντός της νομισματικής ένωσης.

Με αυτή τη βασική διαπίστωση, ο Economist σημειώνει ότι τώρα που το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού χρέους βρίσκεται στα χέρια άλλων ευρωπαϊκών κρατών και θεσμών, η Ελλάδα είναι όμηρος της τύχης των λαϊκίστικων πολιτικών κινημάτων που αναδύονται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Πόσο πιθανό είναι αυτό το γεγονός να οδηγήσει σε αδιέξοδα και τελικά Grexit;
Σύμφωνα με τον Economist, το ενδεχόμενο εξόδου από την Ευρωζώνη δεν φαίνεται απιθανό μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, αλλά ούτως ή άλλως υπάρχουν πλέον μερικοί λόγοι που καθιστούν λιγότερο ανησυχητικό ένα τέτοιο ενδεχόμενο (σ.σ.: για τους υπόλοιπους) σε σχέση με το παρελθόν. Ποιοι είναι αυτοί;

Κατ’ αρχάς το ότι το χρέος βρίσκεται στα χέρια άλλων κρατών, το ρίσκο άτακτης χρεοκοπίας και «μόλυνσης» του τραπεζικού συστήματος είναι πολύ μικρότερο.
Επιπλέον, η προοπτική του Grexit δεν δημιουργεί πια το σοκ που προκαλούσε πριν από μερικά χρόνια και οι επιχειρήσεις, τα νοικοκυριά και οι κυβερνήσεις έχουν πάρει ήδη τα μέτρα τους για να περιορίσουν την έκθεσή τους σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Ο τρίτος λόγος είναι ότι μετά από σχεδόν έξι χρόνια μόνιμης ύφεσης, όλο και περισσότεροι Έλληνες πιστεύουν ότι ο πόνος της εξόδου δεν θα είναι χειρότερος από αυτόν που βιώνουν ήδη.
Πρόωρες εκλογές στην Ελλάδα
Η ανάλυση του Economist τελειώνει με την εκτίμηση ότι επίκειται αύξηση της πολιτικής έντασης ενόψει των εκλογικών αναμετρήσεων στην Ευρώπη, με αυξανόμενη μάλιστα πιθανότητα και η Ελλάδα να οδηγηθεί σε πρόωρες κάλπες.




«Το ΠΑΣΟΚ είναι καταδικασμένο να πάρει το πρωτάθλημα»



ΚΟΝΤΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΜΠΑΡΓΙΩΤΑ ΤΟ ΠΑΣΟΚ! ΣΤΟΥ ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ ΧΘΕΣ Ο ΠΡΩΗΝ ΑΣΟΣ ΤΟΥ ΠΟΤΑΜΙΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΤΩΝ ΜΑΡΚΟΥ-ΙΛΧΑΝ. «ΘΑ ΠΕΣΟΥΝ ΤΑ ΤΣΙΜΕΝΤΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΜΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΠΑΙΧΤΑΡΑ», ΛΕΕΙ Ο ΝΙΚΟΣ ΑΛΕΦΑΝΤΟΣ! «ΑΠΟ ΜΙΚΡΟ ΠΑΙΔΙ ΕΙΧΑ ΣΤΟΝ ΤΟΙΧΟ ΜΟΥ ΑΦΙΣΑ ΤΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΠΕΠΟΝΗ» ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ ΤΟ ΝΕΟ «ΠΡΑΣΙΝΟ» ΑΠΟΚΤΗΜΑ.

Εντάξει, το παράκανα λίγο με τον Αλέφαντο αλλά μη μου πείτε πως όλα αυτά που συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό στην Κεντροαριστερά και κυρίως στην Δημοκρατική Συμπαράταξη δεν θυμίζουν το ελληνικό ποδοσφαιρικό γίγνεσθαι. Εδώ και καιρό, ένας-ένας οι βουλευτές του Ποταμιού εγκαταλείπουν το κόμμα που πάει άπατο στις δημοσκοπήσεις και προχωρούν στο «ΠΑΣΟΚ & friends» όπως αυτό έχει προκύψει μετά την προσθήκη της ΔΗΜΑΡ, του Κι. Δη.Σο. αλλά και την επινόηση των «Κινήσεων». Φυσικά, κανένα δάκρυ για το πολιτικό δημιούργημα του Σταύρου Θεοδωράκη. Ό,τι έσπειρε θερίζει σε μια γλαφυρή απονομή δικαιοσύνης. Γιατί κάπως έτσι δεν χτίστηκε η –μέχρι πρότινος- κοινοβουλευτική ομάδα του Ποταμιού; Τότε που ο Σταύρος άρχισε να συλλέγει στελέχη άλλων κομμάτων (που έβλεπαν πως δεν είχαν ελπίδα να εκλεγούν εκεί που βρίσκονταν) για να πλαισιώσει τα ψηφοδέλτιά του, αποδεκατίζοντας και ουσιαστικά διαλύοντας με τρόπο ανήθικο την ταλαίπωρη ΔΗΜΑΡ. Όταν όμως το μόνο που σε ενδιαφέρει είναι να μαζέψεις περιστασιακά  «ψηφαλάκια» προσφέροντας κοινοβουλευτική στέγη σε «γυρολόγους» που απλώς θέλουν να (ξανα)βγούν βουλευτές πρέπει να φαντάζεσαι πως στην πρώτη στραβή οι γυρολόγοι αυτοί θα την κάνουν φτύνοντας εκεί που έγλειφαν. Το Ποτάμι λοιπόν βρίσκεται και με τα δύο πόδια στον πολιτικό του τάφο. Ας πρόσεχε.

Το ΠΑΣΟΚ όμως;

Φαινομενικά, ο ιστορικός εκπρόσωπος της Κεντροαριστεράς μεταπολιτευτικά φαντάζει ως ο μεγάλος νικητής της υπόθεσης. Η τακτική του είναι ξεκάθαρη: Ενδυνάμωση των ψηφοδελτίων με «επαγγελματίες» βουλευτές οι οποίοι λογικά θα αποφέρουν στο «Κίνημα» και ένα κομμάτι της προσωπικής τους «πελατείας» με αποτέλεσμα μια μικρή  αλλά  διόλου ευκαταφρόνητη άνοδο των ποσοστών του. Κάπου εκεί εντάσσεται και η προ ημερών  «φιέστα» στο Caravel με την ανοιχτή πρόσκληση στους παλιούς βουλευτές του ΠΑΣΟΚ.

Μια στιγμή! Αυτά δε λέγαμε και παραπάνω για το Ποτάμι; Αυτό δεν κάνανε και τώρα βλέπουν την πλάτη του Βασίλη Λεβέντη και της Ζωής Κωνσταντοπούλου; Γιατί πόσοι είναι οι ψηφοφόροι των «μεταγραφών» από τη Σεβαστουπόλεως; Τρεις, τέσσερις, δέκα χιλιάδες; Ακόμα και αν όλοι αυτοί ψηφίσουν ΠΑΣΟΚ (που δεν πρόκειται) στις επόμενες εκλογές για τι αύξηση ποσοστού μιλάμε; Δηλαδή το πρόβλημα του ΠΑΣΟΚ είναι να μετατρέψει το 6,3%, που πήρε τον Σεπτέμβριο του’15 σε 7 ή 7,3%; Και τι αξία θα έχει αυτή η –όποια- δημοσκοπική άνοδος τη στιγμή που οι υπερήλικες ψηφοφόροι του ενδεχομένως να ξεχάσουν να πάνε να ψηφίσουν λόγω Αλτσχάιμερ;  Άσε που ένα κόμμα που χάνει το πολιτικό του στίγμα υπέρ μιας παλαιοκομματικής πελατειακής λογικής σίγουρα θα δει στα ζόρικα πολλούς ψηφοφόρους του να του γυρνούν την πλάτη και να στρέφονται στους Τσιπρομητσοτάκηδες.  Και τότε ορισμένοι που  σήμερα βρίσκονται το ΠΑΣΟΚ «για να βγουν» θα ανακαλύψουν πως στα νιάτα τους είχαν «λιώσει» την κασέτα του Ρόμπερτ Γουίλιαμς με τον  Ύμνο της Γαλάζιας Γενιάς ή πως είχαν ονομάσει το χρυσόψαρό τους «Γιάννη Μπανιά» λόγω του πάθους τους για την ΑΚΟΑ.

Όλα αυτά βέβαια είναι ψιλά γράμματα. Αυτές τις μέρες στα σόσιαλ μίντια έχει στηθεί ένα τρελό πανηγύρι ανάμεσα στους οπαδούς του ΠΑΣΟΚ, στο οποίο έχει συμβάλει τα μέγιστα και η τελευταία δημοσκόπηση της Rass που του αποδίδει το ιλιγγιώδες ποσοστό του 8,1%. Για τους «πράσινους» φίλους της πολιτικής το ΠΑΣΟΚ έχει ήδη κατακτήσει τη δεύτερη θέση στις επόμενες εκλογές ενώ, αν πάψουν να το πολεμούν τα σκοτεινά κέντρα αποφάσεων σε Ελλάδα και Ε.Ε. μπορεί να χτυπήσει και πρωτιά. Όλα αυτά εμένα μου θυμίζουν τα δύσκολα «Πέτρινα Χρόνια» που πέρασα ως οπαδός του Ολυμπιακού την περίοδο 1988-1996. Τότε που κάθε χρόνο άκουγα πως «Ο Θρύλος είναι καταδικασμένος να πάρει το πρωτάθλημα» και στο τέλος βλέπαμε τις πλάτες των «Γκουμομπασινάδων». Τότε μάλιστα ο Ολυμπιακός αποκοτούσε  και παιχταράδες: Ντέταρι, Προτασόφ, Καραπιάλη. Σήμερα το ΠΑΣΟΚ έχει περιοριστεί σε παγκίτες…  



Αν μίλαγε η γάτα…



Τους πρώτους επτά μήνες του 2014 πραγματοποιήθηκαν τουλάχιστον τέσσερις συναντήσεις μεταξύ Ψυχάρη και Τσίπρα. Στην τελευταία ήταν παρούσα και η γάτα των Ιμαλαΐων. Τις συναντήσεις τις αποκάλυψε ο Ψυχάρης, δεν τις διέψευσε ο Τσίπρας. Ο τελευταίος ζήταγε στήριξη να παραδοθεί ο ΔΟΛ με ολομέτωπη στήριξη έναντι-προφανώς -ανταλλαγμάτων. Ποια θα ήταν αυτά, είναι  αυτονόητο. Διευκολύνσεις προς το καταχρεωμένο συγκρότημα. Αν η γάτα μίλαγε, θα μας έλεγε περισσότερες λεπτομέρειες.

Αν οι συναντήσεις εκείνες πήγαιναν καλά, σήμερα δεν θα συζητούσαμε για την χρεωκοπία του ΔΟΛ. Όταν μια κυβέρνηση θέλει, βρίσκει πάντα τρόπους να διευκολύνει μια επιχείρηση. Ιδιαίτερα μια επιχείρηση τύπου το κλείσιμο της οποίας συνδέεται με την ίδια την ενημέρωση, την διαμόρφωση της κοινής γνώμης κ.ο.κ.  Όσο καταχρεωμένη και αν είναι, λύση βρίσκεται. Η τουλάχιστον δεν θα είναι η κυβέρνηση εχθρική προς αυτήν και δεν θα ασκεί πιέσεις για να στερέψει το τελευταίο οξυγόνο όπως συμβαίνει σήμερα.

Όλα δείχνουν, πως η ιστορία συναλλαγής των δυο πλευρών, δεν τέλειωσε σ' εκείνες τις τέσσερις συναντήσεις. Τα «κόκκινα» προεκλογικά πρωτοσέλιδα τον Ιανουάριο του 2015, μας δείχνουν πως το παιχνίδι παίχτηκε για αρκετό χρόνο ακόμα. Έως ότου το τέλειωσε ένας πρωτοδίκης προχθές με την απόφασή του να παραμείνει μπλοκαρισμένος ο τροφοδότης λογαριασμός που θα έδινε ανάσα στους απλήρωτους εργαζόμενους και κάποιες μικρές ελπίδες για συνέχιση λειτουργίας του Συγκροτήματος. Ένας πρωτοδίκης!

Το παιχνίδι χάθηκε για τον ΔΟΛ. Παρά τις γενναίες προσπάθειες των εργαζομένων του να διατηρήσουν στη ζωή εφημερίδες, ραδιόφωνο και ηλεκτρονικές σελίδες δεν τα κατάφεραν. Όχι με δική τους ευθύνη. Αλλά του ιδιοκτήτη και όπως η ιστορία μας δείχνει και της κυβέρνησης. Γιατί αλήθεια ποιος αμφιβάλει πως αν οι συναντήσεις Ψυχάρη-Τσίπρα είχαν καλή έκβαση και για τις δυο πλευρές, τώρα δεν θα συζητούσαμε για το κλείσιμο του ΔΟΛ; Υπάρχει και ένα άλλο παράδειγμα παραπλήσιο που το επιβεβαιώνει. Ο Τσίπρας, ναι ο άνθρωπος που είχε κάνει σημαία την αντιμετώπιση της διαπλοκής, έκανε τότε μυστικές συναντήσεις και με τον Μπόμπολα. Εκ του αποτελέσματος και από την στήριξη των εντύπων του προς την κυβέρνηση, κατανοούμε πως οι συναντήσεις αυτές πήγαν καλά!

Οι ευθύνες του ιδιοκτήτη του ΔΟΛ είναι δεδομένες, κανένας δεν αμφιβάλει γι αυτές. Όπως ευθύνες υπάρχουν και στους τραπεζίτες που έδιναν χωρίς επαρκείς εγγυήσεις δάνεια. Ωστόσο, απο τις ευθύνες δεν απουσιάζει η πολιτική λαιμαργία της κυβέρνησης για δικά της Μέσα, μια κυβέρνηση που αρνείται να στηρίξει (με νόμιμο τρόπο) ο,τι δεν είναι φιλικό σ αυτήν. Οι δικοί μας και οι άλλοι, όπως λένε τα στελέχη της. Με μια τέτοια λογική, οι πιθανότητες διατήρησης του ΔΟΛ στη ζωή είναι μηδαμινές.



Αντί να φύγουν έγιναν Σύμβουλοι με 7.000 ευρώ το μήνα!


Θυμάστε προχτές τους δυο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ (ΔΕΗ) που μέσα στη μαύρη κρίση τσέπωσαν 240 χιλιάρικα αναδρομικά ενός έτους, αφού αύξησαν τους μισθούς τους σε 20 χιλιάρικα το μήνα και μόλις μαθεύτηκε παραιτήθηκαν; Ε, έγιναν … Ειδικοί Σύμβουλοι και θα παίρνουν 7 χιλιάρικα το μήνα, χάρη σε ένα φωτογραφικό παράθυρο που έφερε η ΔΕΗ στις 9 Ιανουαρίου (!) στον κανονισμό της λες και τους περιέγραφε!

Ο Πρόεδρος και ο Διευθύνων Σύμβουλος- περί αυτών πρόκειται- ανήκουν στο ηθικό πλεονέκτημα του ΣΥΡΙΖΑ, ως συνδικαλιστικά στελέχη του, που ανέλαβαν τις συγκεκριμένες θέσεις επί αυτής της συγκυβέρνησης.

Και επιβεβαιώνουν το ηθικό πλεονέκτημα,  επειδή την ώρα που ο λαός κατακρεουργείται αύξησαν τους μισθούς τους σε 20 χιλιάρικα το μήνα και μετά πήραν και αναδρομικά 12 μηνών 240 χιλιάρικα (!) εκμεταλλευόμενοι νόμο των Συριζανελ, που όριζε τα συγκεκριμένα ποσά ως αμοιβές στελεχών, καταργώντας  τον προηγούμενο των Σαμαρά- Βενιζέλου, που όριζε πλαφόν στα 5 χιλιάρικα.

Επιβεβαιώνουν ταυτόχρονα και το ηθικό πλεονέκτημα του προϊστάμενου υπουργού κ Σταθάκη, που επικροτεί προφανώς και επιβραβεύει τις κινήσεις τους, αφού τους τοποθετεί σε νέες διευθυντικές και παχυλά αμειβόμενες θέσεις, την ώρα που σκίζει τα ρούχα του για τα βάσανα του λαού από το ΔΝΤ και τον Σόιμπλε!

Για να καταλάβει κανείς πώς έγινε η ηθική ανταμοιβή των δύο συνδικαλιστάδων της δήθεν αριστεράς, που δεν ντράπηκαν να ρουφήξουν τόσα λεφτά την ώρα που ο λαός υποφέρει, η επικαιροποίηση του κανονισμού λειτουργίας της ΔΕΗ μόλις πριν ένα μήνα πρόβλεπε:

«Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ και των θυγατρικών της, που έληξε η θητεία του ή ανακλήθηκαν τα καθήκοντά του (!!), εκτός από την περίπτωση τέλεσης αξιόποινης πράξης, απασχολείται στην επιχείρηση ως ειδικός σύμβουλος, υπαγόμενος άμεσα στον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΔΕΗ και λαμβάνει αμοιβή». Η παρένθεση δική μας.

Όλα αυτά, την ώρα που η ΔΕΗ για πρώτη φορά στην ιστορία της έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές, προφανώς γιατί αδυνατεί να εξοφλήσει έγκαιρα 134.000.000 ευρώ στους πιστωτές της. Ταυτόχρονα, χρωστάει 154.000.000 στον ΑΔΜΗΕ και 225.000.000 στον ΔΕΔΔΗΕ και έχει υπέρογκο δανεισμό 4,583 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό 50 φορές μεγαλύτερο από τα αναμενόμενα περσινά κέρδη της, που αντιστοιχεί στο 85% του ετήσιου κύκλου εργασιών της!

Θυμάμαι ακόμα τις ουρανομήκεις κραυγές της Αριστεράς και τα πύρινα δημοσιεύματα που καταδίκαζαν κάθε τι ανήθικο, άσχετα αν ήταν νόμιμο ή όχι, με το σύνθημα «ό,τι είναι νόμιμο είναι και ηθικό;». Και δίκιο είχε.

Αλλά, το νόμιμο, που είναι ανήθικο αφορούσε προφανώς κάθε άλλον εκτός από την αριστερά του ΣΥΡΙΖΑ. Επειδή, εδώ στην πράξη διεκδικεί καθημερινά το δικαίωμα να είναι ανήθικη, αλλά να είναι και διαφορετική από όλους τους άλλους! Και σ ένα βαθμό το έχει κερδίσει το δικαίωμα. Γιατί, με μόλις δυο χρόνια στην εξουσία πάει να γίνει διαφορετική από ό,τιδήποτε  έχουν δει τα ματάκια μας μέχρι σήμερα.


Νέους φόρους και εισφορές 8,1 δισ. θα πληρώσουμε έως το 2021

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΔΝΤ - ΠΡΟΕΞΟΦΛΕΙ ΚΑΙ «ΨΑΛΙΔΙ» 1,8 ΔΙΣ. ΣΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ



Αποκαλυπτικά για τη φορολογική αφαίμαξη των Ελλήνων είναι τα στοιχεία της έκθεσης του ΔΝΤ για την Ελλάδα: Μέχρι το 2021 θα κληθούμε να πληρώσουμε επιπλέον φόρους και εισφορές συνολικού ύψους 8,1 δισ. ευρώ, με το μεγαλύτερο βάρος να πέφτει στην έμμεση φορολογία που πλήττει αδιακρίτως όλους τους φορολογούμενους. Την ίδια ώρα το Ταμείο επιμένει σε δραστική μείωση του αφορολόγητου, με την κυβέρνηση να φαίνεται πως συζητά σενάριο για υποχώρησή του στην περιοχή των 7.000 ευρώ από 8.636 ευρώ σήμερα καθώς και σε νέες περικοπές στις τρέχουσες συντάξεις, για εξοικονόμηση 1,8 δισ. ευρώ περίπου σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.

Οι εκθέσεις του Ταμείου, που έτυχαν παγωμένης υποδοχής από την Ευρωζώνη, ανέβασαν στα ύψη το θερμόμετρο της αντιπαράθεσης με την ελληνική κυβέρνηση, και η κόντρα κλιμακώθηκε χθες με την απάντηση της Κρ. Λαγκάρντ. Ο Ευκλ. Τσακαλώτος και ο διοικητής της ΤτΕ Γ. Στουρνάρας, με ασυνήθιστα σκληρή γλώσσα εξαπέλυσαν σφοδρή κριτική στο Ταμείο, για τις δυσοίωνες προβλέψεις του, κατηγορώντας το για λανθασμένες εκτιμήσεις στα δημοσιονομικά, στις προβολές για την ανάπτυξη και στο σήμα που δίνει για πιθανή νέα ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.

O λογαριασμός
Σε κάθε περίπτωση πάντως, το πρόγραμμα προσαρμογής που εκτελεί η Ελλάδα, στηρίζεται σε σημαντικό βαθμό στην αύξηση των φόρων, με τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις να βρίσκονται, σε όλα τα σενάρια, εγκλωβισμένοι σε έναν βαρύ φορο - λογαριασμό, χωρίς τέλος. Πιο συγκεκριμένα στο διάστημα 2017 - 2021 τα έσοδα από έμμεσους, άμεσους φόρους και εισφορές αναμένεται να αυξηθούν κατά 8,1 δισ. ευρώ, σκαρφαλώνοντας από τα 73,1 δισ. ευρώ που εκτιμάται πως θα διαμορφωθούν φέτος, στα 81,2 δισ. ευρώ.

Η αύξηση αυτή θα έλθει με τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί, ενώ παραμένει ζωντανή η απειλή επιπλέον επιβαρύνσεων εάν απαιτηθεί να επιβληθούν πρόσθετα μέτρα για να κλείσει η συμφωνία. Μόνο από έμμεσους φόρους αναμένονται επιπλέον έσοδα 3,5 δισ. στο διάστημα 2017 ? 2021 ενώ από την άμεση φορολογία τα προβλεπόμενα έσοδα εκτιμώνται σε 1,8 δισ. ευρώ. Την ίδια ώρα η αύξηση των εισφορών στο ίδιο διάστημα υπολογίζεται σε 2,8 δισ. ευρώ. Το μεγάλο παζάρι που γίνεται αυτή τη στιγμή και από το οποίο εξαρτάται η ολοκλήρωση της αξιολόγησης είναι πόσα επιπλέον μέτρα θα πρέπει να λάβει η Ελλάδα προκειμένου να πετύχει τους στόχους για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ τουλάχιστον έως το 2021, τους οποίους το ΔΝΤ θεωρεί ανέφικτους χωρίς μέτρα. Εδώ κυριαρχεί το σενάριο της σημαντικής μείωσης του αφορολόγητου που θα φέρει νέες επιβαρύνσεις σε μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες και αναμένεται να φουσκώσει ακόμη περισσότερο το λογαριασμό των επόμενων ετών. Μεγάλο ψαλίδι αναμένεται και στις φοροαπαλλαγές, ενώ η κυβέρνηση ευελπιστεί πως θα αποφύγει, τουλάχιστον επί του παρόντος τη μείωση των υφιστάμενων συντάξεων, μέσω της κατάργησης της προσωπικής διαφοράς.

Τα μέτρα, η απαίτηση αυτά να νομοθετηθούν προκαταβολικά και πιθανά «ανταλλάγματα» για να μπορέσει η κυβέρνηση να διαχειριστεί επικοινωνιακά το νέο κύμα λιτότητας, βρίσκονται αυτές τις ώρες στο επίκεντρο των παρασκηνιακών διαβουλεύσεων. Η Αθήνα παραμένει στις συμπληγάδες Ευρωζώνης ? Ουάσιγκτον, επιρρίπτοντας σοβαρές ευθύνες για το αδιέξοδο στη στάση του ΔΝΤ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών με δηκτικό τρόπο, επέκρινε το Ταμείο ότι δεν λαμβάνει υπόψη σειρά ζητημάτων, όπως οι μεταρρυθμίσεις που έχουν συντελεστεί, η υπεραπόδοση στο πρωτογενές πλεόνασμα του 2016, επικρίνοντας παράλληλα την επιμονή του Ταμείου σε προβολή για πλεόνασμα 1,5% το 2018.

Αιχμηρές επιστολές
Επιχειρεί δε να αποδομήσει την επιχειρηματολογία του Ταμείου περί μείωσης αφορολογήτου και συντάξεων, αμφισβητώντας τις παραδοχές που κάνει σε πλήρη ευθυγράμμιση με τη θέση που έχει διατυπώσει και η Κομισιόν. Ασυνήθιστα αιχμηρή ήταν και η απάντηση του Γ. Στουρνάρα, προς το Ταμείο, με διατυπώσεις σε ορισμένα σημεία που θα μπορούσαν να ερμηνευθούν και ως αιχμές ειδικά προς τον κ. Τόμσεν.

Ο κ. Στουρνάρας αμφισβητεί, τις προβλέψεις για το ΑΕΠ, ενώ εμφανίζεται ενοχλημένος για την επιμονή του Ταμείου να προειδοποιεί για ενδεχόμενο νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. Κατηγορεί το Ταμείο για έλλειψη αυτοκριτικής, ενώ έχοντας ο ίδιος πλούσια εμπειρία στις διαπραγματεύσεις όταν ήταν υπουργός Οικονομικών υποστηρίζει, μεταξύ άλλων, πως το Ταμείο είχε ευθύνη για την καθυστέρηση της αξιολόγησης το 2013, επέμεινε σε περισσότερα μέτρα υποεκτιμώντας τις επιδόσεις, ενώ σε μια σαφή αιχμή, σημειώνει πως το Ταμείο, «αντί να αναφέρεται ψευδώς στις προτιμήσεις των ελληνικών αρχών, θα ήταν πιο ακριβές να αναφέρει ότι οι περιορισμοί της χρηματοδότησης του ελληνικού χρέους και η έλλειψη εμπροσθοβαρούς ελάφρυνσής του, καθόρισαν τους δημοσιονομικούς στόχους».

Τα μέτρα
Στο διάστημα 2017 ? 2021 τα έσοδα από έμμεσους, άμεσους φόρους και εισφορές αναμένεται να αυξηθούν κατά 8,1 δισ. ευρώ, σκαρφαλώνοντας από τα 73,1 δισ. ευρώ που εκτιμάται πως θα διαμορφωθούν φέτος, στα 81,2 δισ. ευρώ. Η αύξηση αυτή θα έλθει με τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί, ενώ παραμένει ζωντανή η απειλή επιπλέον επιβαρύνσεων εάν απαιτηθεί να επιβληθούν πρόσθετα μέτρα για να κλείσει η συμφωνία.
Το μεγάλο παζάρι


Το μεγάλο παζάρι που γίνεται αυτή τη στιγμή και από το οποίο εξαρτάται η ολοκλήρωση της αξιολόγησης είναι πόσα επιπλέον μέτρα θα πρέπει να λάβει η Ελλάδα προκειμένου να πετύχει τους στόχους για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ τουλάχιστον έως το 2021, τους οποίους το ΔΝΤ θεωρεί ανέφικτους χωρίς μέτρα. 

Μισθός, τιμή, κέρδος




Ωστε λοιπόν κυκλοφορούν ακόμα μισθοί των είκοσι χιλιάδων ευρώ εκεί έξω, δηλαδή εκεί μέσα, στο πάντα ζεστό για τους νομείς του Δημοσίου με τα πάντα ξεπαγιασμένα οικονομικά; Ετσι φαίνεται. Το πληροφορηθήκαμε, όσοι δεν το ξέραμε, όσοι ενδίδαμε στην ψευδαίσθηση ότι δεν γίνονται τέτοια πράγματα και δεν δίνονται τόσα χρήματα σε εποχή δεινής κρίσης, με την παραίτηση που υπέβαλαν στον υπουργό Ενέργειας ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ. Η αποδοχή της παραίτησης δεν μπορεί παρά να σημαίνει ότι όποιες εξηγήσεις κι αν δόθηκαν, δεν κρίθηκαν ικανοποιητικές.

Αν λοιπόν δεν γινόταν γνωστό, έπειτα και από ερώτηση στη Βουλή, το ύψος του μισθού τους, που μάλιστα το αποφάσισαν μόνοι τους, εμείς θα ξεμέναμε με την αυταπάτη ότι οι νέοι καιροί απαιτούν νέα ήθη, και πιθανόν τα επιβάλλουν, έστω και μερικώς, κι αυτοί θα έμεναν με τις αδρές μηνιαίες απολαβές τους. Απολαβές που θεωρητικά αντιστοιχούν στη «θέση ευθύνης» που κατείχαν, θαρρείς και όλες οι υπόλοιπες θέσεις εργασίας είναι εξ ορισμού και διά νόμου ανεύθυνες. Θα έμεναν επίσης με τις διακόσιες χιλιάδες αναδρομικά έκαστος, ποσό που το προσδιόρισαν επίσης μόνοι τους. Και μάλιστα «νομότυπα» όλα αυτά, αφού ο νόμος 4354/15 κατάργησε το πλαφόν για όσους διορίζονται σε διοικητικά συμβούλια εισηγμένων ΔΕΚΟ. Να το λοιπόν και πάλι το περίφημο βουλγαράκειο δόγμα: «ό,τι είναι νομότυπο είναι και ηθικό». Είναι;

Τα βιογραφικά των δύο παραιτηθέντων στελεχών του ΑΔΜΗΕ είναι πράγματι βαριά από τα πτυχία και τους τίτλους, δεν ξέρω όμως αν αυτό που μέτρησε στο τελικό ζύγισμα ήταν οι σπουδές και η προϋπηρεσία. Εκεί έξω άλλωστε, στην ερημιά της ανεργίας, κυκλοφορούν αναρίθμητα βαριά βιογραφικά ανθρώπων κάθε ηλικίας και ειδικότητας που δεν έχουν και δεν θέλουν να έχουν γνωριμίες, μέσα, συγγενολόι στην Κορώνη ή κομματικά ένσημα και παράσημα. Τα εικοσαχίλιαρα επί ευρώ και τα εκατομμύρια επί δραχμής καταπόντισαν ένα σκαφάκι που, παγιδευμένο από το σύνδρομο του μεγαλείου, πίστευε πως είναι υπερωκεάνιο αβύθιστο. Δεν ήταν. Ναυαγήσαμε. Για χιλιάδες λόγους. Ενας απ’ όλους, από τους σοβαρότερους, η ημετεροκρατία και η λαφυραγώγηση του κράτους, ο τεμαχισμός του σε τιμάρια προς εκμετάλλευση από τοπάρχες, κομματάρχες κ.ο.κ. Ενας τεμαχισμός που κάποια στιγμή, όχι πολύ παλιά, επί τριπλής συγκυβερνήσεως, είχε αποτυπωθεί και σε μαθηματικό τύπο, 5:3:2. Οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς εταίρους.

Κυκλοφορούν και στον ιδιωτικό τομέα υψηλότατοι μισθοί. Και σε ορισμένα μέσα ενημέρωσης, κυρίως τηλεοπτικά, με τους γυάλινους αστέρες παχυλότατα αμειβόμενους. Και λοιπόν, θα πει ο ελευθεραγορίτης. Ο ιδιώτης κεφαλαιούχος μπορεί να κάνει ό,τι επιθυμεί. Λογικό. Με την προϋπόθεση, βέβαια, ότι ο ιδιωτικός τομέας δεν είναι χρόνια και χρόνια παράρτημα του κρατικού, και σε πολλές περιπτώσεις παράσιτό του.  



  

Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2017

Πρώτη κατοικία στα σύννεφα




Οι ακόλουθες γραμμές θα είναι σαν να μιμούμαι τον Στάινμπεκ και ίσως και λίγο τον Κάφκα:

 «Η κυρία Θ. είναι κοντά στα εβδομήντα της χρόνια, ζούσε με τα πέντε παιδιά της σε ένα αυθαίρετο σπιτάκι, στις παρυφές της πόλης, όπου κατά κανόνα η πρώτη κατοικία εκεί είναι ένα καλύβι χτισμένο όπως όπως και με προσθήκες που γίνονται σιγά σιγά.

Η μια κόρη ήταν ανάπηρη και έπαιρνε ένα επίδομα της τάξης των 320 ευρώ. Τα υπόλοιπα τέσσερα παιδιά, που ήταν άνεργα, έπρεπε να ζήσουν με τη σύνταξη χηρείας της μάνας τους, που ανερχόταν σε 800 ευρώ.

Δηλαδή το κάθε άτομο τον μήνα, με μια δίκαιη μοιρασιά, έπρεπε να ζήσει με 133 ευρώ τον μήνα. Και έτσι μπορούσαν να τρώνε, με περίσκεψη βέβαια, ψωμί, φέτα και ελιές. Μέχρι εδώ όλα καλά.

Αλλά χρώσταγε στην εφορία περίπου 2.000 ευρώ, προκαλώντας μεγάλη ζημιά στο Δημόσιο με τη φοροδιαφυγή της. Και εδώ το κράτος προστατεύτηκε.

Κατάσχεσε τον ακατάσχετο λογαριασμό της και ίσως το επόμενο βήμα να είναι η κατάσχεση του αυθαιρέτου, που σημαίνει αυτομάτως και τη νομιμοποίησή του.

Αλλά για άλλον ιδιοκτήτη. Το κράτος δεν μπορεί να πουλάει αυθαίρετα».

Αυτό σημαίνει κράτος ευνομίας.

Οι παραπάνω γραμμές δεν είναι μίμηση κανενός συγγραφέα. Είναι μια σύνοψη της ανταπόκρισης από τη Θεσσαλονίκη του συναδέλφου μας Νίκου Φωτόπουλου, που δημοσιεύτηκε σε ένα σχεδόν ολοσέλιδο στις 19.1.17 και αφορά την κ. Θεοπίστη στις Συκιές.

Πόσες περιπτώσεις αντίστοιχες να έχουμε; Αγνωστο.

Η Στατιστική Υπηρεσία, από ό,τι γνωρίζω, δεν μας έχει δώσει κανένα στοιχείο. Ούτε έχω υπόψη μου κάποια πανεπιστημιακή έρευνα.

Ο,τι ξέρουμε είναι από δημοσιογραφικές έρευνες ή από το περιβάλλον μας.

Τώρα τα χρέη των πτωχών προς το Δημόσιο ή τις τράπεζες τα διαχειρίζονται απρόσωπες εισπρακτικές εταιρείες και ο μόνος εγκέφαλος που διαθέτουν είναι αυτός του κομπιούτερ.

Ανθρωπος δεν υπάρχει. Γι’ αυτό και δεν του απευθύνονται ποτέ. Υπάρχουν μόνο αριθμοί και λογιστικές πράξεις.

Αν αυτό σημαίνει την καταστροφή μιας οικογένειας, δεν σημαίνει τίποτα για τον υπολογιστή.

Αυτός τη δουλειά του έκανε όπως τον είχαν προγραμματίσει. Ασχετα αν δημιουργούνται ανθρώπινες τραγωδίες.

Μια κυβέρνηση με στοιχειώδη σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα θα έπρεπε να είχε μια άλλη προσέγγιση.

Να εξετάζει την κάθε περίπτωση ξεχωριστά, να δει ποιες είναι οι οικονομικές δυνατότητες του κάθε οφειλέτη και να ρυθμιστεί το χρέος με δόσεις που ο ίδιος μπορεί να πληρώσει ή να το παγώσει μέχρι να έρθουν οι μέρες της ανάπτυξης που όλοι μάς υπόσχονται.

Γιατί η σημερινή πολιτική είναι χειρότερη από κείνη την εποχή που οι άνθρωποι γίνονταν σκλάβοι για τα χρέη τους.

Ο ιδιοκτήτης του σκλάβου πρόσεχε την περιουσία του. Τον τάιζε, τον πότιζε, τον κοίμιζε.

Στην αρχαία Αθήνα είχε ίδιο μισθό με τον ελεύθερο πολίτη. Τώρα ο φτωχός χρεωμένος έχει προοπτική τον δρόμο και την πείνα.

Αλλά ας πάμε και σε μια άλλη κατηγορία ανθρώπων. Αυτών που έκαναν μια δουλειά που δεν τους ενδιέφερε.

Επνιξαν τα ταλέντα τους και τις επιθυμίες τους θυσιάζοντας την απόλαυση της ζωής έναντι ενός καλού μισθού με άριστες προοπτικές.

Υπολόγισαν πως σε κάποια χρόνια θα έχουν αρκετά λεφτά για να κάνουν αυτό που θέλουν και να ξαναβρούν τον χαμένο εαυτό τους.

Παράλληλα βέβαια, οικογένεια και παιδιά. Δεν χρειαζόταν ένα καλό σπίτι; Χρειαζόταν.

Τα παιδιά δεν πρέπει να έχουν το εξοχικό τους; Πρέπει.

Δύο αυτοκίνητα δεν είναι απαραίτητα; Είναι. Γιατί όχι και ένα μικρό σκαφάκι, έτσι για βόλτες στην παραλία;

Αλλά κάποια ταξιδάκια στο εξωτερικό δεν είναι απαραίτητα; Και τελικά μετέθεσαν τα όνειρά τους και τις επιθυμίες τους για μετά τη σύνταξη.

Σήμερα στα εξήντα πέντε του ο άνθρωπος είναι ακόμα νέος. Και με την κρίση αντιλαμβάνονται πως τίποτα δεν ήταν δικό τους.

Τα πάντα τα χρωστούσαν στις τράπεζες και με την ανάπηρη σύνταξή τους αδυνατούσαν να εξυπηρετήσουν το χρέος τους.

Και μετά έπονται οι κατασχέσεις. Και όσο και αν έμειναν και υπεράσπισαν το σύστημα, δεν υπήρξε έλεος γι’ αυτούς.

Να μην πούμε τίποτα για τους μαγαζάτορες και τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες.

Και ούτε βέβαια για τους αγρότες και τις πάλαι ποτέ επιδοτήσεις τους, που πίστεψαν πως ήταν η καλύτερη καλλιέργεια και η πιο αποδοτική.

Μια συνηθισμένη έκφραση του Νεοέλληνα είναι «έπεσα από τα σύννεφα».

Μήπως όμως αυτό εκφράζει έναν βαθύτερο ψυχισμό που δείχνει πώς ανακαλύπτει την πραγματικότητα;

Μόνο όταν γειώνεται βίαια ύστερα από κάποιο σοκ. Αλλά δεν βγάζει τα κατάλληλα συμπεράσματα.

Και προτιμάει να απογειωθεί ξανά και να επιστρέψει στην πρώτη του κατοικία, στα σύννεφα, όπου προς το παρόν οι κατασχέσεις δεν έχουν φτάσει.

Πάντα βέβαια υπάρχουν και εξαιρέσεις, εκείνοι που ξέρουν πού πατούν.

Αλλά είναι λίγοι. Και αυτοί που τους ακούν είναι ακόμα λιγότεροι.

Αυτοί που κάτι έχουν καταλάβει από την εμπειρία τους και ψάχνονται ειλικρινά και με αγωνία από αυτούς τους λίγους έχουν να μάθουν. 

Ξαναρυθμίζονται 4 στα 10 κόκκινα δάνεια


Η στροφή σε μακροπρόθεσμου ορίζοντα ρυθμίσεις και οι ενστάσεις. Απαιτείται σχέδιο με συγκεκριμένα εργαλεία για τα δάνεια με καθυστέρηση μικρότερη των 90 ημερών. Σε βαθύ κόκκινο, δάνεια 14,4 δισ. ευρώ.  

Αναποτελεσματικές ήταν οι ρυθμίσεις στις οποίες προχώρησαν οι τράπεζες ως τα μέσα του 2016 καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, 4 στα 10 δάνεια, που είχαν διακανονισθεί, χρειάζονται εκ νέου ρύθμιση.

Οι τράπεζες ρύθμισαν ως την 30ή Ιουνίου του 2016 δάνεια ύψους 46,7 δισ. ευρώ. Εξ αυτών, το 37,5%, ήτοι δάνεια ονομαστικής αξίας 17,5 δισ. ευρώ, χρειάστηκε να ρυθμιστεί εκ νέου. Την ίδια στιγμή, τα στοιχεία οριστικής διευθέτησης προβληματικών δανείων μέσω ρυθμίσεων παραμένουν απογοητευτικά. Μόλις 2,6 δάνεια για κάθε 100 που έχουν ρυθμισθεί εμφανίζουν χαρακτηριστικά εξυγίανσης.

Η αποτυχία των ρυθμίσεων ως τα μέσα του 2016 (σ.σ. οι ρυθμίσεις που διενεργήθηκαν μετά θα κριθούν τους επόμενους μήνες) οφείλεται τόσο στο μακροοικονομικό και πολιτικό περιβάλλον (επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης, αβεβαιότητα για τη χώρα, υπερφορολόγηση εισοδημάτων κ.ά.), όσο και στις πρόχειρες λύσεις διακανονισμού που προωθούσαν οι τράπεζες.

Χαρακτηριστικό είναι ότι ως το τέλος του 2015, οι βραχυπρόθεσμες λύσεις (περίοδος χάριτος, καταβολή μόνο τόκων για μικρή περίοδο) αποτελούσαν το 65% των ρυθμίσεων. Οι ρυθμίσεις μακροπρόθεσμου ορίζοντα αυξήθηκαν κατά 11% την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2016, φθάνοντας να αντιπροσωπεύουν μόλις το 44% των συνολικών διακανονισμών.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ενδιάμεσης έκθεσης της ΤτΕ, οι τράπεζες προχώρησαν στη διάρκεια του α' εξαμήνου του 2016 στη ρύθμιση 100 χιλιάδων μη εξυπηρετούμενων δανείων. Κατά το α' εξάμηνο οι ρυθμίσεις για τυπικώς ενήμερα δάνεια αυξήθηκαν κατά 12,1% ενώ για μη εξυπηρετούμενα κατά 7,2%.

Οι περισσότερες ρυθμίσεις διενεργούνται στα στεγαστικά δάνεια και ακολουθούν καταναλωτικά και επιχειρηματικά. Συνολικά το 2016 οι ρυθμίσεις μη εξυπηρετούμενων δανείων εκτιμάται ότι ξεπέρασαν τις 200 χιλ.

Οι τράπεζες προσδοκούν ότι ένα σημαντικό μέρος των δανείων, που ρυθμίστηκαν πέρυσι, θα εμφανίσει ομαλή εξυπηρέτηση για 12 μήνες, ώστε να φύγει από την κατηγορία των μη εξυπηρετούμενων (Forborne Non Performing Loans - FNPLs) και να μπει στην ενδιάμεση κατηγορία των εξυπηρετούμενων ρυθμισμένων δανείων (Forborne Performing Loans).

Καμπανάκι από ΤτΕ για δάνεια σε καθυστέρηση ως 90 ημέρες
Η Τράπεζα της Ελλάδος επισημαίνει ότι απαιτείται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο από πλευράς των τραπεζών, με συγκεκριμένα εργαλεία για τη διαχείριση των πρώιμων ληξιπρόθεσμων οφειλών. Των δανείων δηλαδή που είναι σε καθυστέρηση εξυπηρέτησης από 1 ως 90 ημέρες καθώς και όσων είναι τυπικά ενήμερα αλλά η εξόφλησή τους κρίνεται αβέβαιη, αν δεν ρευστοποιηθούν εξασφαλίσεις.

Τα δάνεια σε καθυστέρηση ως τρεις μήνες ανέρχονταν στο τέλος Σεπτεμβρίου σε 13,2 δισ. ευρώ ενώ αυτά που κρίνονται ως αβέβαιης είσπραξης σε 16,7 δισ. Πρόκειται για μια δεξαμενή 30 δισ. ευρώ που εφόσον αντιμετωπισθεί με αποτελεσματικές ρυθμίσεις, νωρίς, θα μειώσει σημαντικά τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα, ενισχύοντας τη ρευστότητα των τραπεζών.

Σε βαθύ κόκκινο δάνεια 14,4 δισ. ευρώ
Τα δάνεια σε καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών ανέρχονται σε 77,7 δισ. ευρώ. Εξ αυτών, δάνεια 47,7 δισ. έχουν ήδη καταγγελθεί από τις τράπεζες.

Από τα υπόλοιπα 30 δισ. ευρώ, το 70%, δηλαδή δάνεια 21 δισ. ευρώ, έχει καθυστέρηση μεγαλύτερη του ενός έτους. Το αντίστοιχο ποσοστό για τα στεγαστικά διαμορφώνεται στο 75%, για τα επιχειρηματικά σε 68%, ενώ για τα καταναλωτικά στο 81%, τα οποία έχουν καθυστέρηση μεγαλύτερη του εξαμήνου.

Το πιο ανησυχητικό, όμως, είναι ότι δάνεια 14,4 δισ. ευρώ (σ.σ. το 48%) έχουν καθυστέρηση μεγαλύτερη των δύο ετών (720 ημέρες), με αυξητικές, μάλιστα, τάσεις. Το εν λόγω εύρημα υποδηλώνει υψηλό βαθμό παγίωσης της κατάστασης σύμφωνα με την ΤτΕ και αναδεικνύει τις δυσκολίες αποτελεσματικής διαχείρισης.



Telegraph: Η Ελλάδα δεν είναι η μόνη που πνίγεται στο χρέος -Τι γίνεται στις άλλες χώρες της ΕΕ (εικόνες)


Το ελληνικό ζήτημα έχει αρχίσει να απασχολεί και πάλι εντόνως τα διεθνή ΜΜΕ, μετά και από τη συνεδρίαση του εκτελεστικού συμβουλίου του ΔΝΤ και τις προειδοποιήσεις του Ταμείου ότι το χρέος είναι σε «εκρηκτικό» μονοπάτι.

Η Telegraph θυμίζει όμως ότι παρότι πολλοί ανησυχούν για το επίπεδο του ελληνικού χρέους, υπάρχουν αρκετές ακόμη χώρες στην ΕΕ με χρέος που «κοντράρει» εκείνο της χώρας μας, σε ένα δημοσίευμα με βάση τα στοιχεία της Eurostat.




Συνολικά, υπάρχουν πέντε χώρες με χρέος μεγαλύτερο από το ΑΕΠ τους, αναφέρει η βρετανική εφημερίδα, ενώ 21 ακόμη έχουν χρέη που ξεπερνούν το 60% του ΑΕΠ, όριο που έθετε η Συνθήκη του Μάαστριχτ.

«Οπως αναμενόταν, το ελληνικό δημόσιο χρέος είναι το υψηλότερο στην ΕΕ, στο 177% του ΑΕΠ της χώρας. Η Ιταλία και η Πορτογαλία είναι οι επόμενες πιο χρεωμένες χώρες, με χρέος που φτάνει στο 132% και το 129% του ΑΕΠ αντίστοιχα. Μικρότερο χρέος, σε αντιστοιχία με το ΑΕΠ, είχαν το 2015 η Εσθονία, το Λουξεμβούργο και η Βουλγαρία, κάτω του 30% του ΑΕΠ τους», αναφέρει ακόμη το δημοσίευμα.




Το επίπεδο του χρέους σε όλη την ευρωζώνη ήταν στο 90,4% το 2015, υποχωρώντας από το 92% του 2014. Αυτό ήταν το υψηλότερο επίπεδο στο οποίο έφτασε από τη «γέννηση» του ευρώ.

Οι αυξήσεις του χρέους σε όλη την Ευρώπη δείχνει ότι κάποιες χώρες πασχίζουν να ελέγξουν τις δημόσιες δαπάνες, ενώ άλλες με μικρότερο συνολικό χρέος ήταν εκείνες που είδαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις τα τελευταία χρόνια, σημειώνει η Telegraph.

Εννέα ευρωπαϊκές χώρες έχουν καταφέρει να μειώσουν την αναλογία χρέους/ΑΕΠ από το 2012. Πέντε από αυτές, η Τσεχία, η Δανία, η Γερμανία, η Ιρλανδία, η Λετονία το έκαναν και σε πραγματικούς όρους. Ακόμη, πέντε χώρες έχουν χρέους που ξεπερνούν το 1 τρισ. ευρώ. Είναι οι: Μ. Βρετανία, Ιταλία, Γερμανία, Γαλλία και Ισπανία.


Ντάισελμπλουμ: Χωρίς το ΔΝΤ η Ολλανδία δεν θα μετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα

   «ΤΟ ΙΔΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ» 


Νέα προειδοποίηση έστειλε ο Γερούν Ντάισελμπλουμ την Τετάρτη, διαμηνύοντας ότι αν δεν μετάσχει το ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, τότε η Ολλανδία θα αποσύρει τη στήριξή του σε αυτό. Μάλιστα, τόνισε ότι την ίδια στάση θα υιοθετήσει και το Βερολίνο.

«Η πλειοψηφία στο κοινοβούλιο είναι πολύ σαφής: Αν το ΔΝΤ δεν μετάσχει ή αποσυρθεί, η στήριξη για το πρόγραμμα θα εξαφανιστεί», είπε ο Ντάισελμπλουμ στο ολλανδικό κοινοβούλιο την Τετάρτη, σύμφωνα με την Telegraaf. «Το ίδιο ισχύει για το γερμανικό κοινοβούλιο και την ολλανδική κυβέρνηση», υπογράμμισε ο επικεφαλής του Eurogroup.

Μία ημέρα νωρίτερα, σε συνέντευξή του, ο Ντάισελμπλουμ είχε χαρακτηρίσει «ξεπερασμένη» την έκθεση του ΔΝΤ για την ελληνική οικονομία, κατηγορώντας το Ταμείο ότι προσπαθεί να «νίψει τας χείρας του». Ακόμη, δηλώσει υπέρ της παραμονής του Ταμείου στο πρόγραμμα, σημειώνοντας όμως ότι «θέλουμε να είναι ειλικρινές».

Στη συνέντευξή του την Τρίτη, ο Ολλανδός υπουργός είχε αναφέρει ακόμη ότι δεν ανησυχεί πως το Ταμείο θα το «παρατραβήξει» και θα αποσύρει τη στήριξή του από το πρόγραμμα διάσωσης της Ελλάδας. «Είναι ακόμη δεσμευμένοι. Αυτό είπε στο Eurogroup και η Κριστίν Λαγκάρντ. Το ΔΝΤ παραμένει έτοιμο να βοηθήσει τους Ελληνες», είχε προσθέτει, τονίζοντας ακόμη ότι η Αθήνα πρέπει να κάνει τα πρώτα βήματα.

«Το ΔΝΤ θέλει περαιτέρω μεγάλες μεταρρυθμίσεις. Κατά τη διάρκεια των συζητήσεων στην Αθήνα το Ταμείο πίεσε ισχυρά- και σωστά- για περαιτέρω προσαρμογές στο συνταξιοδοτικό και φορολογικό σύστημα. Η Ελλάδα πρέπει να κάνει πρώτη κάποια βήματα», είπε.






  

Reuters: Αυξάνονται οι φόβοι για «ατύχημα» με την Ελλάδα


Φόβους για το κίνδυνο ελληνικού «ατυχήματος» εκφράζουν οι επενδυτές, εν όψει των πληρωμών του καλοκαιριού, καθώς παραμένει το αδιέξοδο στις διαπραγματεύσεις Αθήνας - θεσμών.

Η κύρια ανησυχία των επενδυτών συνίσταται στη μη ολοκλήρωση της β' αξιολόγησης έως τις αρχές του Ιουλίου, γεγονός το οποίο θα συνεπάγεται τη μη καταβολή της επόμενης δόσης του προγράμματος.

Κατά τη διάρκεια του συγκεκριμένου μήνα, η ελληνική κυβέρνηση καλείται να αποπληρώσει ομόλογα, συνολικής αξίας 8 δισ. ευρώ, κυρίως προς την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ).

«Υπάρχει μία μικρή ανησυχία, αλλά αναμένουμε πως η Ελλάδα θα πληρώσει κανονικά» τονίζει ο διαχειριστής του γερμανικού fund LBB-Invest.

«Εάν γίνει κάποιο ατύχημα, τότε η ΕΚΤ θα υποστεί σημαντικές ζημιές και από αυτή την άποψη, θα θέλει να αποφύγει ένα τέτοιο σενάριο» σπεύδει να προσθέσει.

Ενδεικτική του κλίματος αβεβαιότητας, είναι η πορεία του κόστους ασφάλισης έναντι μίας ενδεχόμενης ελληνικής χρεοκοπίας (CDs), το οποίο βρίσκεται σε σταθερά ανοδική τροχιά.

Στα ύψη βρίσκονται, και οι αποδόσεις των ελληνικών κρατικών ομολόγων, με το 2ετές ομόλογο να κυμαίνεται κοντά στο 10% και το 10ετές ομόλογο κοντά στο 8%.

H διένεξη ΔΝΤ - Σόιμπλε δεν θα κρατήσει μέχρι τις γερμανικές εκλογές, γράφει η FAZ

Η νέα έκθεση των οικονομολόγων του ΔΝΤ αποδεικνύει ότι οι αμφιβολίες για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους παραμένουν τόσο μεγάλες όσο και πριν. Για την περαιτέρω συμμετοχή  του ΔΝΤ δεν είναι όμως αυτό καθοριστικό. Όπως μέχρι τώρα, το Ταμείο θα αποφασίσει με πολιτικά κριτήρια όχι με οικονομικά, σχολιάζει η Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Χωρίς τη συμμετοχή του μεγαλύτερου μετόχου, των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, το Ταμείο δεν θα χρηματοδοτήσει ένα νέο πρόγραμμα. Kαι εκεί όπου το ΔΝΤ προσέτρεχε ευχαρίστως προς βοήθεια των Ευρωπαίων (μεταξύ άλλων και του Βερολίνου) στην ευρωκρίση δεν μπορεί τώρα να το κάνει, αντιπαρερχόμενο τις προτεραιότητες του Ντόναλντ Τραμπ, παρατηρεί ο αρθρογράφος της γερμανικής εφημερίδας.

Σε αυτές τις προτεραιότητες σίγουρα δεν ανήκει η Ελλάδα. Αυτό το αναγνώρισε και ο (Γερμανός) υπουργός Οικονομικών. Ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε υποστήριζε μέχρι τώρα ευχαρίστως ότι η συμμετοχή του ΔΝΤ είναι τρόπον τινά ειλημμένη απόφαση του Eurogroup και επομένως αμετάκλητη. Tώρα προαναγγέλλει ότι χωρίς το ΔΝΤ το ευρωπαϊκό πρόγραμμα έχει τελειώσει.

Αυτό ακόμα δεν σημαίνει πολλά. Δύσκολα μπορεί όμως κανείς να φανταστεί ότι αυτή η διένεξη θα κρατήσει έως τις γερμανικές εθνικές εκλογές, καταλήγει η FAZ.





     

Μποναμάς για συνεργάτες βουλευτών κρυμμένος σε τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ


Μέσα σε τροπολογία για τη ρύθμιση πληρωμής οδοιπορικών και υπερωριακής απασχόλησης εκπαιδευτικών ήταν κρυμμένος ο μποναμάς για συνεργάτες βουλευτών.

Μέσα σε τροπολογία για τη ρύθμιση πληρωμής οδοιπορικών και υπερωριακής απασχόλησης εκπαιδευτικών που κατέθεσε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κατερίνα Ιγγλέζη ήταν κρυμμένος ο μποναμάς για συνεργάτες βουλευτών.

Η τροπολογία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την ρύθμιση θεμάτων γλωσσομάθειας.

Ερώτημα παραμένει αν θα την  κάνει αποδεκτή ο υπουργός. 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τροπολογίας

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ

στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων με τίτλο: «Ρύθμιση θεμάτων του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας, της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας και άλλες διατάξεις».

ΘΕΜΑ: Ρύθμιση πληρωμής οδοιπορικών και υπερωριακής απασχόλησης εκπαιδευτικών

Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Με την παρούσα ρύθμιση επιδιώκεται να πληρωθούν δαπάνες χιλιομετρικής αποζημίωσης, ημερήσιας κίνησης εκπαιδευτικών, μελών ΠΥΣΠΕ, Δ/ντή εκπαίδευσης,

υπαλλήλων για την παροχή εκπαιδευτικού και διοικητικού έργου, υπερωριακής απασχόλησης εκπαιδευτικών δημοτικών σχολείων και αποσπασμένων σε βουλευτικά γραφεία, που πραγματοποιήθηκαν εντός του 2014 καθώς και του 2015, για τις οποίες δεν τηρήθηκαν οι περί ανάληψης υποχρέωσης κείμενες διατάξεις (στο πρόγραμμα διαύγεια δεν υπάρχει αναρτημένη η ημερομηνία υπογραφής από την ΥΔΕ), είτε οι πράξεις ανάκλησης ανάληψης φέρουν ημερομηνία εγγράφου εντός του 2015 αλλά έχουν αναρτηθεί εμπρόθεσμα στο πρόγραμμα διαύγεια.

Β. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ

« Άρθρο …:

Όλες οι δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν κατά το έτος 2014 και 2015  για:

α) χιλιομετρική αποζημίωση εκπαιδευτικών για συμπλήρωση

β) χιλιομετρική αποζημίωση και ημερήσια αποζημίωση μελών ΠΥΣΠΕ, Δ/ντή εκπαίδευσης και υπαλλήλων για την παροχή εκπαιδευτικού και διοικητικού έργου  και

γ) υπερωριακή απασχόληση εκπαιδευτικών στα δημοτικά σχολεία και των αποσπασμένων σε βουλευτικά γραφεία,  δύναται να πληρωθούν όλως εξαιρετικά, σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού της οικείας Διεύθυνσης  του τρέχοντος  οικονομικού έτους κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων.»

Αθήνα, 8 Φεβρουαρίου 2017

Η προτείνουσα βουλευτής


Ιγγλέζη Αικατερίνη  


Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *