Δευτέρα 25 Δεκεμβρίου 2017

Ο Ντίκενς και η επινόηση των Χριστουγέννων


Kι όμως, η δημοφιλία της Χριστουγεννιάτικης Ιστορίας του Ντίκενς διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην καθιέρωση των Χριστουγέννων, στον τρόπο με τον οποίο γιορτάζονται και στην κυρίαρχη θέση που απέκτησαν στη δυτική κουλτούρα. Όλα έλαβαν τη μορφή που ξέρουμε σήμερα στα τέλη του 19ου αιώνα.


Τον Οκτώβριο του 1843, ο Βρετανός συγγραφέας Τσαρλς Ντίκενς (1812 – 1870) αρχίζει να γράφει ένα από τα διασημότερα και πιο αγαπημένα βιβλία όλων των εποχών, το διήγημα «Χριστουγεννιάτικη ιστορία» (πρωτότυπος τίτλος «A Christmas Carol»).

Έγραψε το βιβλίο σε έξι εβδομάδες, στα κενά από τη συγγραφή της λαϊκής νουβέλας «Η ζωή και οι περιπέτειες του Martin Chuzzrlewit», που δημοσιευόταν σε συνέχειες και του προκαλούσε άγχος, καθώς μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν είχε τύχει ιδιαίτερης υποδοχής. Ήταν μια δύσκολη στιγμή στην καριέρα του. Μία Χριστουγεννιάτικη ιστορία, ίσως ήταν πιο αποδοτική οικονομικά, σκέφτηκε.
Ο βιογράφος του Ντίκενς, John Forster γράφει ότι από τη στιγμή που συνέλαβε την ιστορία, απορρόφησε κάθε σκέψη του. Περπατούσε δεκαπέντε, ακόμη και είκοσι μίλια μέσα στη νύχτα, στους «μαύρους δρόμους του Λονδίνου», σκεπτόμενος  την εξέλιξη της και «συνομιλώντας» με τους ήρωες του με τον ενθουσιασμό παιδιού. Μάλιστα, γιόρτασε τα Χριστούγεννα εκείνα με εξαιρετική διάθεση -πήγε στο θέατρο, σε χορούς, δείπνα, συνάντησε φίλους.

Όταν έδειξε όμως, τα χειρόγραφα στους εκδότες του, εκείνοι αδυνατούσαν να καταλάβουν για ποιόν λόγο θα ήταν ενδιαφέρουσα μια ιστορία για τα Χριστούγεννα, καθώς δεν ήταν ούτε δημοφιλή, ούτε διαδεδομένα. Όμως, ο Ντίκενς είχε, εκτός των άλλων, δώσει σημασία σε μία σημαντική «λεπτομέρεια»: Η βασίλισσα Βικτωρία είχε μόλις παντρευτεί τον Γερμανό πρίγκιπα Αλβέρτο.

Τελικά, ο Ντίκενς έγραψε τέσσερα βιβλία για τα Χριστούγεννα, αλλά κανένα δεν είχε την επιτυχία της Χριστουγεννιάτικης ιστορίας, που έγινε best-seller σε χρόνο ρεκόρ.





Στις φτωχογειτονιές του Λονδίνου

Κάθε παραμονή Χριστουγέννων ο Ντίκενς επισκεπτόταν τις χριστουγεννιάτικες αγορές στο East End και περιπλανιόταν στις φτωχογειτονιές, κοιτάζοντας τις οικογένειες λίγες ώρες πριν από το δείπνο των Χριστουγέννων. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η καταγραφή στο βιβλίο του είναι τόσο λεπτομερής, οξυδερκής και βεβαίως, περίτεχνη: Πρόσωπα, δρόμοι, μπακάλικα, φούρνοι με μυρωδάτες ζύμες, στοίβες με φρέσκα φρούτα, λάσπες, κρύο, και χαμογελαστά παιδιά με κόκκινα μάγουλα και κομμάτια πουτίγκας. Εκτός των άλλων, διέθετε και εξαιρετική μνήμη.




Οι φτωχογειτονιές τού ήταν γνώριμες. Σε ηλικία δεκαπέντε ετών ο Ντίκενς αναγκάστηκε να διακόψει το σχολείο για να πληρώσει τα έξοδα στέγασής του και να βοηθήσει την οικογένειά του στην αποπληρωμή χρέους του πατέρα του. Εργαζόταν σε δεκάωρες βάρδιες στην αποθήκη βερνικιών παπουτσιών του Γουόρεν, στα Χάνγκερφορντ Στερς, κοντά στο σημερινό σιδηροδρομικό σταθμό του Τσάρινγκ Κρος. Έβγαζε μόλις 6 σελίνια την εβδομάδα κολλώντας ετικέτες σε βαζάκια με βερνίκι παπουτσιών.





Ο Ντίκενς άρχισε να γράφει την ιστορία του τις ημέρες που είχε δει το φως της δημοσιότητας κρατική έκθεση για την παιδική εργασία. Η έκθεση, όπως γράφει το time.com είχε τη μορφή συνεντεύξεων με ανηλίκους -τις συνεντεύξεις πήρε ένας δημοσιογράφος φίλος του συγγραφέα- και περιέγραφε λεπτομερώς πώς 8χρονα παιδιά δούλευαν 16 ώρες την ημέρα, έξι ημέρες την εβδομάδα, ράβοντας ρούχα ή σέρνοντας καροτσάκια με κάρβουνα.

Με όχημα τη «χριστιανική αλήθεια»

Στη «Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» ο Ντίκενς δεν προσφέρει απλά μια ζωντανή απεικόνιση της χριστουγεννιάτικης ατμόσφαιρας, αλλά γράφει με στόχο να κάνει την ιστορία του όχημα της χριστιανικής αλήθειας.

Άλλωστε, το θέμα δεν είναι η γιορτή, αλλά η στροφή στη συμπόνια και τη γενναιοδωρία: Η ηθική και συναισθηματική μεταστροφή του παράξενου και τσιγκούνη Εμπενίζερ Σκρουτζ μετά τη νυχτερινή επίσκεψη που δέχεται από τον πεθαμένο συνεργάτη του Τζέικομπ Μάρλεϊ και τα φαντάσματα των Χριστουγέννων του Παρελθόντος, του Παρόντος και του Μέλλοντος. Μετά από αυτό τα Χριστούγεννα λούζονται με το ουράνιο φως. Ο Ντίκενς κατά έναν τρόπο «μεταποιεί» βιβλικές σκηνές και σύμβολα, βρίσκοντας τρόπο ακόμη και για μία νέα «ανάγνωση» του βαπτίσματος.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η νουβέλα του Ντίκενς είναι πρωτίστως μια ιστορία για τον χριστιανισμό και την απελευθέρωση του ανθρώπου με τη συνδρομή της θείας χάρης.





Το Κίνημα της Οξφόρδης

Στην ουσία, αποτελεί μία σαφή αναφορά στη θεολογική μετατόπιση του 19ου αιώνα από το άγχος της Εξιλέωσης στο άγχος της Ενσωμάτωσης, που υπογράμμισε ο μυσταγωγικός χαρακτήρας του Κινήματος της Οξφόρδης, μετατόπιση που εκφράστηκε με την ανάπτυξη πιο συμβολικών μορφών λατρείας, την ανέγερση νεο-γοτθικών εκκλησιών και την επικράτηση των Χριστουγέννων ως χριστιανικής γιορτής.

Η παλαιότερη, η αρχαιότερη χριστιανική γιορτή ήταν το Πάσχα. Τα Χριστούγεννα άρχισαν να εορτάζονται τον 4ο αιώνα, όταν το 380 μ.Χ. ο Θεοδόσιος καθιέρωσε τον χριστιανισμό ως επίσημη θρησκεία της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Όσον αφορά στην ημερομηνία -25 Δεκεμβρίου- επιλέχθηκε ως «αντίπραξη» στην ειδωλολατρική γιορτή Natali Sol Invicti, για την ημέρα γέννησης του ακατανίκητου Ήλιου (στις 25 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με το Ιουλιανό ημερολόγιο, τοποθετείται το χειμερινό ηλιοστάσιο).

Ο εορτασμός των Χριστουγέννων συνεχίστηκε (θεωρητικά) και κατά τη Μεταρρύθμιση, όπως συνέβη και με άλλες «holy days» (ιερές ημέρες), αλλά όχι με τον ίδιο τρόπο, καθώς η Καλβινιστική και Πουριτανική θεολογία θεωρούσαν ότι μοναδικός ρυθμιστής ήταν οι Γραφές. Μόνο οι Γραφές όριζαν την κανονικότητα.

Στην πραγματικότητα, εξαιτίας της Μεταρρύθμισης ο εορτασμός των Χριστουγέννων απαγορεύτηκε ή περιορίστηκε κατά περιόδους σε διάφορες χώρες της Ευρώπης και στην Αμερική. Όταν οι ακραίοι Αγγλικανοί Προτεστάντες, γνωστοί κι ως Πουριτανοί, έφταναν τη δεκαετία του 1620 στις ΗΠΑ ήταν ήδη κατά των Χριστουγέννων. Αποκαλούσαν τη γιορτή «φαιδρή» και την απαγόρευσαν έως και τον 18ο αιώνα.




Μέχρι που η αποκατάσταση του Κάρολου Β’ σήμανε την αποκατάσταση του αγγλικανισμού και την αποκατάσταση των Χριστουγέννων.

Μέχρι τα μέσα του 18ου αιώνα όμως, ούτε καν οι λειτουργίες στις εκκλησίες ήταν ενιαίες.

Σύμφωνα με το historytoday.com τα Χριστούγεννα ήταν μια περίοδος γιορτινή, αλλά τον 19ο αιώνα αυτό οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό στο Κίνημα της Οξφόρδης.

Το Κίνημα της Οξφόρδης είναι το θρησκευτικό κίνημα που έλαβε χώρα στο εσωτερικό της Αγγλικανικής Εκκλησίας από διανοούμενους και πάστορες του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, με σκοπό την ανανέωση και διαφύλαξη των δογμάτων της Επισκοπιανής εκκλησίας. Βλέποντας αφενός την αδιαφορία και την απομάκρυνση των λαϊκών από τους κόλπους της Εκκλησίας αφετέρου την επέμβαση της πολιτείας στα εκκλησιαστικά θέματα καθώς και την ροπή των κληρικών προς το κοσμικό πνεύμα, θεώρησαν ότι η Εκκλησία είχε ανάγκη μιας εσωτερικής διαμόρφωσης.




Φάτνη, δέντρο και κάλαντα

Κάπου εκεί, στα τέλη του 19ου αιώνα κάνει την εμφάνιση της και η «σκηνή της Γέννησης», που ως έθιμο ανάγεται στην εποχή του Φραγκίσκου της Ασίζης (1182 – 1226) και αρχίζει να χρησιμοποιείται η λέξη «φάτνη» που συμβολίζει τη γέννηση του Χριστού στη Βηθλεέμ.

Η νέα προσθήκη στα αγγλικά Χριστούγεννα ήταν γερμανικής προέλευσης και δεν ήταν άλλη από το χριστουγεννιάτικο δέντρο, που έφερε ο Γερμανός πρίγκιπας Αλβέρτος, σύζυγος της βασίλισσας Βικτωρίας. Σε ένα λαϊκό μεσαιωνικό δράμα για τον Αδάμ και την Εύα το κυριότερο στοιχείο τού σκηνικού ήταν ένα έλατο διακοσμημένο με μήλα, το οποίο συμβόλιζε τον Κήπο τής Εδέμ.

Οι Γερμανοί έστηναν το δέντρο του Παραδείσου στα σπίτια τους στις 24 Δεκεμβρίου, θρησκευτική γιορτή του Αδάμ και της Εύας. Αρχικά κρεμούσαν επάνω του μπισκότα που συμβόλιζαν την όστια. Στην διακόσμηση προσέθεταν συχνά και κεριά, τα οποία συμβόλιζαν τον Χριστό.

Ο Ντίκενς χρησιμοποιεί το δέντρο για να ενώσει κάτω από τα κλαδιά του τις δυνατές εικόνες των Χριστουγέννων με τα δώρα και τα παιχνίδια της παιδικής ηλικίας. Υπό το φως της χάρης «όλα τα συνηθισμένα πράγματα γίνονται ασυνήθιστα και μαγεμένα» γράφει, εντάσσοντας την εικόνα αυτή στο κεντρικό θέμα της ιστορίας του, τη μεταστροφή.

Όσο για τα φαντάσματα, δεν είναι παρά μία υπενθύμιση της αγάπης που έτρεφε η βικτωριανή Αγγλία για το παραφυσικό.

Επίσης, μέχρι τον 19ο αιώνα τα Χριστούγεννα δεν είχαν κάλαντα, μόνον ύμνους. Τα κάλαντα ήταν αρχικά τραγούδια χαράς που συνοδεύονταν από χορό. Η ίδια η λέξη προέρχεται από την ιταλική, carola (carols) που σημαίνει «κυκλικός χορός».



Το 1844 ο William John Butler, έγραφε στους ενορίτες του στο Hertfordshire:«Εδώ οι άνθρωποι δεν νιώθουν τα Χριστούγεννα. Παρατήρησα ότι φορούν τα ρούχα της δουλειάς τους και η προσέλευση τους στην εκκλησία είναι μικρότερη από τις Κυριακές. Αυτό φαίνεται να συμβαίνει όχι μόνο εδώ, αλλά σε ολόκληρη τη χώρα. Ο λαός έχει ξεχάσει τις μεγάλες χριστιανικές γιορτές και μαζί τους τα σημαντικά γεγονότα που αυτές σηματοδοτούν. Οι παπικοί τρόποι μπορεί να είναι πολύ κακοί, αλλά τουλάχιστον δίνουν τις βάσεις της πίστης και της σωτηρίας».

Η «Χριστουγεννιάτικη ιστορία» του Ντίκενς αντανακλούσε και την ίδια στιγμή, συνέβαλε στη αναβίωση των Χριστουγέννων κατά τη βικτοριανή εποχή.

Ίσως για αυτό, ο Ντίκενς, ο συγγραφέας των έργων «Η ιστορία δύο πόλεων» και «Όλιβερ Τουίστ», έμεινε στην ιστορία ως ο άνθρωπος που επινόησε τα Χριστούγεννα.




















tvxs  

Μπέρτολτ Μπρεχτ: ”Φτάνουν Χριστούγεννα”


Φτάνουν Χριστούγεννα λοιπόν! Παραμονή
κι εμείς σαν όλους ετοιμάσαμε γιορτή.
Μα δεν είν’ άνετα σαν φάτνη εδώ μέσα:
Μπαίνει το κρύο από παντού, δεν έχει μπέσα.
Χριστούλη, κόπιασε, γεννήσου αν θες, μα κοίτα:
Σου στρώσαμε, δεν έχει τζάκι όμως και πίττα.
Τρέμουμε κι όλοι αγκαλιαζόμαστε σφιχτά
σαν τους πρωτόγονους σε σκοτεινή σπηλιά.
Το χιόνι πέφτει στο κορμί μας, το παγώνει•
το χιόνι εισβάλει στην καλύβα και σαρώνει.
Κόπιασε, χιόνι, μπες, θα βρεις φίλους εδώ:
Κι εμάς μας έδιωξαν από τον ουρανό.
Κρασί ζεσταίνουμε, παλιό και δυνατό•
κάνει καλό με τέτοιον άγριο καιρό.
Ζεστό κρασί, ξύλα στην πόρτα καρφωμένα.
Έξω, ουρλιάζουνε αγρίμια θυμωμένα.
Κοπιάστε, αγρίμια, να κρυφτείτε απ’ το χιονιά:
Ούτε τ’ αγρίμια έχουνε ζεστή φωλιά.
Θα ρίξουμε τα πανωφόρια στη φωτιά,
να γίνει η φλόγα της για λίγο πυρκαγιά,
να ζεσταθούμε ενώ θα καίγεται η στέγη,
να ζούμε όταν το σκοτάδι πια θα φεύγει.
Κόπιασε, άνεμε–εκεί έξω πως αντέχεις;
Κι εσύ κουράστηκες, κι εσύ σπίτι δεν έχεις.



Μπέρτολντ Μπρεχτ


















nostimonimar.gr

Σάββατο 23 Δεκεμβρίου 2017

Καλά Χριστούγεννα με υγεία .!


Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου 2017

Τρεις σκοτεινές ιστορίες με άρωμα διαπλοκής


Την ώρα που η Βουλή ψήφιζε τον νιοστό εικονικό κρατικό προϋπολογισμό, που ως συνήθως δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα του επόμενου έτους, έρχονται στο φως τρεις σκοτεινές ιστορίες, που βεβαιώνουν ότι η νοοτροπία της διαπλοκής στη χώρα παραμένει κυρίαρχη στην πραγματικότητα μεταξύ και αυτής της κυβέρνησης και επιχειρήσεων.

Η πιο φρέσκια και κραυγαλέα ιστορία είναι η ανάθεση από το υπουργείο Μεταφορών της εκτύπωσης εργασιών στα μέσα συγκοινωνίας από επιχείρηση που πιάστηκε και καταδικάστηκε από τα δικαστήρια για έκδοση δεκάδων χιλιάδων πλαστών εισιτηρίων στα μέσα συγκοινωνίας!

Το εξωφρενικό στην υπόθεση δεν είναι η ανάθεση. Είναι ότι ο γραμματέας του υπουργείου υπεραμύνθηκε της ανάθεσης και επιτέθηκε στους δημοσιογράφους που την αποκάλυψαν, κατηγορώντας τους ότι επικαλούνται ως τεκμήριο τη δικαστική απόφαση! Γιατί; Γιατί, σύμφωνα με τον γραμματέα, οι δικαστικές αποφάσεις δεν μπορεί να εκλαμβάνονται και ως αξιοσέβαστες!

Κερασάκι στην τούρτα ήρθε το υπουργείο να υπερασπιστεί τον γραμματέα με το επιχείρημα ότι δεν έχει τελεσιδικήσει η απόφαση για την επιχείρηση, που πιάστηκε από τις διωκτικές αρχές με 60.000 πλαστά εισιτήρια στις εγκαταστάσεις της!! Και αφού δεν έχει τελεσιδικήσει, έχει δικαίωμα να παίρνει έργα του δημοσίου!

Κάποιος πρέπει να του πει του γραμματέα ότι εκτός από το προσωπικό συμφέρον του κάθε πλαστογράφου υπάρχει και το δημόσιο συμφέρον. Που προηγείται του προσωπικού. Και το οποίο είναι ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΣ να υπερασπίζεται ο γραμματέας. Και με βάση το οποίο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τα ΕΛΤΑ κατάγγειλαν τις δικές τους συμβάσεις με τους επιχειρηματίες! Χωρίς τελεσιδικίες και άλλες τέτοιες ύποπτες τοποθετήσεις.

Ύποπτες, γιατί μοιάζουν περισσότερο με προσπάθειες «να πάρουν μια δουλειά τα παιδιά να μην καταστραφούν» παρά με σοβαρή αντιμετώπιση του δημόσιου χρήματος. Πολύ περισσότερο που το δημόσιο χρήμα δεν ήταν πολύ. Μόλις 12.540 ευρώ. Πολύ λίγο για τόσο σθεναρή κυβερνητική υπεράσπιση…

Το δεύτερο περιστατικό ήρθε με την αποκάλυψη, πάλι από τον Τύπο, του τρόπου με τον οποίο η Αρχή Δημοσίων Εσόδων και όποιος την καθοδηγεί, έχει αφήσει εκτός φορολογικών ελέγχων τις διαδικτυακές στοιχηματικές εταιρίες, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, αλλά βγάζουν τα κέρδη εκατομμυρίων σε ευρωπαϊκούς φορολογικούς παράδεισους!

Δηλαδή, η κυβέρνηση που κατηγορεί την αντιπολίτευση ότι ευνοεί τους παράδεισους αυτούς, βοηθάει από την πλευρά της επιχειρηματίες να στερούν από τη χώρα φόρους εκατομμυρίων και να πλουτίζουν έξω από δω, σε φορολογικούς παράδεισους!

Η κυβέρνηση, λοιπόν, αλλάζοντας διαρκώς την ελεγκτική Αρχή, που ασχολείται και μ αυτές τις επιχειρήσεις, κάνει αδύνατον στην πράξη το φορολογικό τους έλεγχο! Γιατί, μέχρι να ανοίξουν οι φάκελοι και να αρχίσει η διαδικασία καταγραφής και ελέγχου, μεταβιβάζεται η αρμοδιότητα σε άλλη ελεγκτική υπηρεσία και φτου κι απ την αρχή!


Το σκάνδαλο θα ήταν αμιγώς οικονομικό αν εντελώς συμπτωματικά οι μεγάλες από αυτές τις εταιρίες δεν ήταν ταυτόχρονα ιδιοκτήτες Μέσων Ενημέρωσης, που εντελώς συμπτωματικά στηρίζουν σταθερά εδώ και καιρό ΣΥΡΙΖΑ (αναζητείται η ιδεολογική σχέση αριστεράς και τζόγου…) και εντελώς συμπτωματικά έχουν γίνει παράλληλα και διαχειριστές των Μέσων Ενημέρωσης του εκλεκτού του ΣΥΡΙΖΑ κ Σαββίδη!!

Και μια και το’ φερε ο λόγος, το τρίτο περιστατικό που πέρασε στα ψιλά ήταν η δεύτερη και πιο αιχμηρή ειδοποίηση του Αμερικανού πρέσβυ για την ανάθεση του ΟΛΘ στην κοινοπραξία Σαββίδη- Γερμανών- Ιταλών. Η οποία, εντελώς συμπτωματικά, έχει καταθέσει μία εγγυητική από τη ρώσικη τράπεζα που μπλόκαρε την περασμένη βδομάδα η ρωσική κυβέρνηση, αχρηστεύοντας επί της ουσίας την εγγυητική. Το πρόβλημα αυτό θα λυθεί, αλλά…

… Ο Αμερικανός αξιωματούχος αυτή τη βδομάδα ήταν ακόμα πιο σαφής. Είπε ότι και στην πατρίδα του καμιά επιχείρηση ή κοινοπραξία δεν αναλαμβάνει έργο αν δεν είναι γνωστό ποιος από τους μετόχους έχει βάλει και το τελευταίο δολάριο και από πού το βρήκε.

Η απέχθεια των Αμερικανών για ρώσικα έργα στην Ελλάδα είναι παλιά. Η κυβέρνηση Καραμανλή τη δοκίμασε στην πλάτη της. Κυρίως όταν τα έργα γίνονται σε έργα στρατηγικής σημασίας σαν τα λιμάνια. Όμως, η παρέμβαση του Αμερικανού για δεύτερη φορά στο ίδιο θέμα δεν εστίαζε τόσο στη ρώσικη μορφή της επένδυσης όσο στη διαφάνεια των κεφαλαίων. Κι αυτό δεν απευθυνόταν στον κ Σαββίδη. Αλλά, στην ελληνική κυβέρνηση για τον κ Σαββίδη.

Στη Βουλή χτες και προχτές ακούστηκαν τα μεγαλύτερα παραμύθια για την οικονομία και για την ιδεολογία με αφορμή τον προϋπολογισμό. Μόνο που η οικονομία και η ιδεολογία αποδεικνύονται στην πράξη. Και η πράξη φαίνεται έξω από τη Βουλή. Εκεί που τα καμώματα των κομμάτων διαπλέκονται με τα καμώματα των επιχειρήσεων. Για το καλό της τσέπης και του κόμματος φυσικά.

Γ.Παπαδόπουλος- Τετράδης
























liberal.gr


Τελικά η γη είναι στρογγυλή…


Του Γιάννη Παντελάκη

Την εποχή της κυβερνητικής παντοδυναμίας του Ανδρέα Παπανδρέου, υπήρχαν κάποια στελέχη του ΠΑΣΟΚ που συχνά-πυκνά έκαναν κριτική από τα αριστερά. Θυμόντουσαν τη διακήρυξη της 3ης του Σεπτέμβρη, τα συνθήματα για «έξω από τις βάσεις και το ΝΑΤΟ» και γενικότερα δήλωναν την ενόχλησή τους από το καθεστωτικό πια ΠΑΣΟΚ. Οι άνθρωποι αυτοί, στη μεγάλη πλειονότητά τους απέφευγαν να πάρουν οποιαδήποτε κρατική θέση και αρκετοί από αυτούς γύρισαν στο σπίτι.

Στην εποχή του Τσίπρα, έναν ανάλογο ρόλο επιχειρούν να παίξουν οι «53» μια ομάδα στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ που έχουν συγκροτήσει μια τάση με αριστερές υποτίθεται ανησυχίες. Κατά καιρούς εκφράζουν τις ενστάσεις τους για τις πολιτικές που ακολουθεί η κυβέρνηση, κάνουν κριτική σε υπουργούς και τον Καμμένο και προσπαθούν να εμφανιστούν σαν την αριστερή συνείδηση του κόμματος. Η οποία ωστόσο έχει χαθεί εδώ και καιρό. Η θεμελιώδης διαφορά τους από τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ που τη δεκαετία του 80 λειτουργούσαν μ' έναν ανάλογο τρόπο, είναι πως αρκετοί από τους 53, όχι απλά μετέχουν στη κυβέρνηση, αλλά είναι βουλευτές και στηρίζουν με κάθε τρόπο την πολιτική που ασκείται. Αυτή, την οποία παράλληλα επικρίνουν.

Πρόκειται για έναν πολιτικό σουρεαλισμό ο οποίος δεν έχει προηγούμενο στα μεταπολιτευτικά τουλάχιστον χρόνια. Οι «53» επικρίνουν κατά βάση την οικονομική πολιτική που ασκεί η κυβέρνηση, βασικός εκφραστής και συντελεστής της οποίας είναι ο υπουργός Τσακαλώτος ο οποίος παράλληλα φέρεται σαν τον επικεφαλής της ομάδας αυτής. Επίλεκτα στελέχη των «53» είναι υπουργοί (Κοντονής) που υλοποιούν τις διαδικασίες των πλειστηριασμών και βουλευτές που χειροκροτούν συχνά τον Καμμένο όταν αυτός τους ενθουσιάζει με τις παρεμβάσεις του στη Βουλή. Μέλη των «53» είναι άνθρωποι που αντιστεκόντουσαν στην πώληση των λιμανιών (Δρίτσας), αλλά ως υπουργοί υλοποίησαν τις πωλήσεις αυτές, άνθρωποι που έδιναν μάχες για τα ανθρώπινα δικαιώματα και των μεταναστών (Χριστοδουλοπούλου), αλλά σήμερα βολεύονται σε προεδρικές θέσεις στη Βουλή και δεν βλέπουν τίποτα από το δράμα των χιλιάδων προσφύγων και μεταναστών.


Στην τελευταία παρέμβασή τους οι «53» (το περασμένο Σαββατοκύριακο) θυμήθηκαν πως εδώ και τρία χρόνια συνεργάζονται με τον ακροδεξιό Καμμένο «Οι πολιτικές συμμαχίες δεν μπορούν να ξεπερνούν τη διαχωριστική γραμμή Αριστερά-Δεξιά», είπαν. Εντυπωσιακή η διαπίστωση, ιδιαίτερα όταν έρχεται από ανθρώπους που και τον Ιανουάριο του 2015 και τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς, χειροκρότησαν-και τουλάχιστον δεν αποδοκίμασαν έστω φραστικά- τη συνεργασία με τον Καμμένο, τους θερμούς εναγκαλισμούς του Τσίπρα μαζί του και το πολιτικό ξέπλυμα που έχουν ήδη κάνει στο ακροδεξιό αυτό κόμμα.


Οι «53» έχουν και άλλου είδους ανησυχίες, θυμούνται τώρα, τον Δεκέμβριο του 2017, πως η εκκλησιαστική ιεραρχία παρεμβαίνει ανενόχλητη στη πολιτική, ενώ σφύριζαν αδιάφοροι όταν ένα χρόνο πριν, ο Τσίπρας αποκεφάλιζε τον Φίλη από το υπουργείο Παιδείας μετά από απαίτηση του Ιερώνυμου ενώ παράλληλα ο Καμμένος εξέφραζε την πρόθεσή του να ρίξει την κυβέρνηση αρκεί να το ζητήσει ο αρχιεπίσκοπος. Οι «53» ζητούν ακόμα από την κυβέρνηση να αναπροσαρμόσει τον προσανατολισμό της προς τα αριστερά και είναι φανερό πως η προσέγγισή τους δεν χωράει πολλές δόσεις σχολιασμού. Ιδιαίτερα όταν είναι γνωστό, πως η κυβέρνηση δεν έχει επιχειρήσει το παραμικρό δείγμα μιας προοδευτικής πολιτικής ούτε καν σε θέματα που δεν συνδέονται με το μνημόνιο και τις υποχρεώσεις του. Μοιάζει σαν οι «53» ν' ανακάλυψαν ξαφνικά μετά από τρία ολόκληρα χρόνια πως η γη είναι στρογγυλή...   





























liberal.gr

H Audi αποσύρει 875.000 οχήματα στην Ευρώπη


Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Audi γνωστοποίησε σήμερα ότι αποσύρει 875.000 οχήματα στην Ευρώπη εξαιτίας του κινδύνου να προκληθεί πυρκαγιά λόγω προβλήματος στον βοηθητικό θερμαντήρα που έχει εγκατασταθεί σε αυτά τα οχήματα.

Η απόσυρση των οχημάτων αφορά τα μοντέλα A4, A5, A5 Cabriolet και Q5 που κατασκευάστηκαν το διάστημα Απριλίου 2011 και Μαΐου 2015.

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία γνωστοποίησε ότι ανακαλεί 330.000 οχήματα στη Γερμανία. Η Audi προς το παρόν δεν έχει δώσει συγκεκριμένα στοιχεία σχετικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως τη Γαλλία και τις σκανδιναβικές χώρες.

Το πρόβλημα που έχει προκύψει, λόγω της υπερθέρμανσης στα καλώδια, δεν «έχει προκαλέσει καμία σωματική βλάβη» έως σήμερα, ωστόσο θα μπορούσαν να αναδιθούν οσμές καμένου και να προκληθεί ζημιά στο όχημα, υπογράμμισε ο εκπρόσωπος τύπου της εταιρείας που μίλησε στο Γαλλικό Πρακτορείο.

Η Audi θα επικοινωνήσει με όλους τους πελάτες της τους οποίους αφορά το πρόβλημα προκειμένου να πάνε το αυτοκίνητό τους στο συνεργείο για επιδιόρθωση. Συστήνει να απενεργοποιήσουν τον βοηθητικό θερμαντήρα.


Επιδοματικής πολιτικής συνέχεια : Νέο επίδομα στους νησιώτες έως και 2.100 ευρώ .!

Ειδικό μέρισμα συνολικού κόστους 25 εκατ. θα καταβληθεί με εισοδηματικά κριτήρια έως το τέλος του έτους στους κατοίκους νησιών στα οποία θα αυξηθεί ο ΦΠΑ από την 1η Ιανουαρίου. Οι δικαιούχοι, τα ποσά, τα κριτήρια και η διαδικασία υποβολής αιτήσεων.                



Σε παροχές χωρίς σταματημό επιδίδεται η κυβέρνηση. Μετά το κοινωνικό μέρισμα και το μέρισμα των ανέργων ήρθε και το ειδικό μέρισμα για τους νησιώτες το οποίο ξεκινά από τα 500 ευρώ για τα μονοπρόσωπα νοικοκυριά και φτάνει έως και τα 2.100 ευρώ για πολυμελή νοικοκυριά.

Το μέρισμα, συνολικού κόστους 25 εκατ. ευρώ θα καταβληθεί με εισοδηματικά κριτήρια έως το τέλος του έτους και θα το λάβουν οι κάτοικοι των νησιών, ως αντιστάθμισμα της αύξησης κατά 30% του ΦΠΑ. Δικαιούχοι θα είναι όλοι οι κάτοικοι των νησιών που υπάγονται στους νομούς Έβρου, Λέσβου, Χίου, Σάμου και Δωδεκανήσου πλην των νήσων Ρόδου, Καρπάθου, Λέσβου, Λέρου, Σάμου, Χίου και Κω.

Τα κριτήρια και η διαδικασία υποβολής αιτήσεων είναι η ίδια ακριβώς με αυτή που εφαρμόστηκε για την χορήγηση του έκτακτου κοινωνικού μερίσματος . Δηλαδή οι νησιώτες θα υποβάλουν αιτήσεις μέσω της πλατφόρμας της ΗΔΙΚΑ στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.koinonikomerisma.gr.

Τα κριτήρια
1. Στα μονοπρόσωπα νοικοκυριά με έναν ενήλικα θα καταβληθούν 700 ευρώ αν το εισόδημα είναι έως 8.000 ευρώ, 600 ευρώ αν το εισόδημα κυμαίνεται από 8.001 έως 16.000 ευρώ και 500 ευρώ αν το εισόδημα κυμαίνεται από 16.000 έως 24.000 ευρώ.

2. Στα νοικοκυριά με δύο ενήλικα μέλη το επίδομα θα ανέρχεται στα 1.050 ευρώ για εισόδημα έως 12.000 ευρώ, στα 900 ευρώ για εισόδημα από 12.000 έως 24.000 ευρώ και στα 750 ευρώ για εισόδημα από 24.000 έως 36.000 ευρώ.

3. Στα νοικοκυριά με δύο ενήλικες και ένα ανήλικο παιδί το επίδομα θα είναι 1.225 ευρώ για εισόδημα έως 14.000 ευρώ, 1.050 ευρώ για εισόδημα από 14.000 έως 28.000 ευρώ και 875 ευρώ για εισόδημα από 28.000 έως 42.000 ευρώ.

4. Στα νοικοκυριά με δύο ενήλικες και δύο ανήλικα παιδιά το επίδομα θα είναι 1.400 ευρώ για εισόδημα έως 16.000 ευρώ, 1.200 ευρώ για εισόδημα από 16.000 έως 32.000 ευρώ και 1.000 ευρώ για εισόδημα από 32.000 έως 48.000 ευρώ.

5. Στα νοικοκυριά με δύο ενήλικες και τρία ανήλικα, το επίδομα είναι 1.575 ευρώ για εισόδημα έως 18.000 ευρώ, 1.350 ευρώ για εισόδημα από 18.000 έως 36.000 ευρώ και 1.125 ευρώ για εισόδημα από 36.000 έως 54.000 ευρώ.

6. Τα πολυμελή νοικοκυριά που έχουν εισόδημα έως 72.000 ευρώ θα λάβουν: 2.100 ευρώ για εισόδημα έως 24.000 ευρώ, 1.800 ευρώ για εισόδημα από 24.000 έως 48.000 ευρώ και 1500 ευρώ για εισόδημα από 48.000 έως 72.000 ευρώ.

Η απόφαση
Καθορίζουμε τα κριτήρια εισοδήματος, περιουσίας, διαμονής, καθώς και λοιπά κριτήρια για την εφάπαξ καταβολή ειδικού πρόσθετου κοινωνικού μερίσματος έτους 2017 σε μόνιμους κατοίκους νησιωτικών περιοχών, όπως αυτές προσδιορίζονται κατωτέρω, τις επιμέρους κατηγορίες των δικαιούχων, τη βάση, τον τρόπο υπολογισμού και το ύψος της παροχής ανά κατηγορία δικαιούχων, τις προϋποθέσεις, τον φορέα, τη διαδικασία, τον χρόνο και τρόπο καταβολής, τον χρόνο και τρόπο ελέγχου των εισοδηματικών, περιουσιακών και των λοιπών κριτηρίων για τη χορήγησή του, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου 1 του νόμου ν.4501/2017 (Α΄178), ως ακολούθως:

Άρθρο 1
Ορισμοί

Ωφελούμενη μονάδα: το νοικοκυριό, του οποίου ο δικαιούχος δηλώνει ως μόνιμη κατοικία στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2016 νησί των Νομών Έβρου, Λέσβου, Χίου, Σάμου και Δωδεκανήσου, πλην των νήσων Ρόδου, Καρπάθου, Λέσβου, Λέρου, Σάμου, Χίου και Κω, απαρτιζόμενο από όλα τα εν ζωή κατά την υποβολή της αίτησης άτομα που διαμένουν κάτω από την ίδια στέγη, συμπεριλαμβανομένων και των φιλοξενούμενων ατόμων, όπως προκύπτει από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2016. Στην ωφελούμενη μονάδα εντάσσονται υποχρεωτικά και τα ενήλικα τέκνα έως 25 ετών που φοιτούν σε πανεπιστημιακές σχολές ή σχολεία ή ινστιτούτα επαγγελματικής εκπαίδευσης ή κατάρτισης, ανεξαρτήτως του τόπου διαμονής τους.

Τα άτομα που έχουν δηλώσει ότι φιλοξενούνται από φυσικά πρόσωπα στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2016, δεν έχουν ίδιο δικαίωμα στην καταβολή ειδικού πρόσθετου κοινωνικού μερίσματος και προσμετρώνται υποχρεωτικά στη φιλοξενούσα μονάδα.

Περιλαμβάνονται, επίσης, όσοι διαβιούν στον δρόμο ή σε ακατάλληλα καταλύματα, με την προϋπόθεση ότι έχουν καταγραφεί από τις κοινωνικές υπηρεσίες των Δήμων ή κάνουν χρήση των υπηρεσιών Ανοικτών Κέντρων Ημέρας Αστέγων που λειτουργούν στους Δήμους.

Δικαιούχος: το ενήλικο άτομο που υποβάλλει αίτηση για λογαριασμό της ωφελούμενης μονάδας, η οποία έχει κριθεί και πληροί τα κριτήρια ένταξης στο πρόγραμμα.

Ανήλικα μέλη: τα μέλη της ωφελούμενης μονάδας έως 18 ετών.

Συνολικό εισόδημα ωφελούμενης μονάδας: το συνολικό, πραγματικό ή τεκμαρτό, εισόδημα από κάθε πηγή ημεδαπής και αλλοδαπής προέλευσης– προ φόρων, μετά την αφαίρεση των εισφορών για κοινωνική ασφάλιση – όλων των μελών της ωφελούμενης μονάδας, όπως προκύπτει από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2016. Στο συνολικό εισόδημα της ωφελούμενης μονάδας συμπεριλαμβάνεται το σύνολο των επιδομάτων και των κάθε μορφής χρηματικών μεταβιβάσεων, καθώς και το σύνολο των εισοδημάτων που απαλλάσσονται από τον φόρο ή φορολογούνται με ειδικό τρόπο.

Ειδικά για όσους έχουν συμπληρώσει στις 31.10.2017 τουλάχιστον έξι (6) μήνες συνεχόμενης ανεργίας εντός του τρέχοντος έτους (2017), όπως αυτό προκύπτει από τα μητρώα ανέργων του Οργανισμού Ασφάλισης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ), δεν λαμβάνεται υπόψη τυχόν ατομικό εισόδημα του φορολογικού έτους 2016 από μισθωτή εργασία έως το ύψος των 9.000 ευρώ, προσαυξανόμενο κατά το ποσό των 1.500 ευρώ για κάθε επιπλέον μήνα ανεργίας πέραν των έξι (6) μηνών εντός του έτους 2017. Στον όρο μισθωτή εργασία περιλαμβάνονται επιπλέον και τα εισοδήματα της περ. στ΄ της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν.4172/2013 (Α’ 167), όπως καταγράφονται στους κωδικούς 307-308 του εντύπου Ε1, το άθροισμα καθαρών ποσών από παροχή εργασίας με εργόσημο, όπως καταγράφονται στους κωδικούς 309-310 του εντύπου Ε1, καθώς και τα εισοδήματα από οικοδομικά ένσημα, αυτασφάλιση κ.λπ., όπως καταγράφονται στους κωδικούς 311-312 του εντύπου Ε1.

Κλίμακα ισοδυναμίας ωφελούμενης μονάδας: το άθροισμα της στάθμισης που προκύπτει ανάλογα με τη σύνθεση της ωφελούμενης μονάδας και τον αριθμό των μελών της, δίνοντας στάθμιση 1 μονάδα στον πρώτο ενήλικα, 0,5 σε κάθε επιπλέον ενήλικα και 0,25 στα ανήλικα μέλη. Προκειμένου για ωφελούμενη μονάδα με ένα τουλάχιστον πρόσωπο με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω (κωδικοί εντύπου Ε1: 001, 002, 005, 006 905, 906, 913 και 914), η κλίμακα ισοδυναμίας ωφελούμενης μονάδος προσαυξάνεται κατά 0,5 για κάθε ανάπηρο μέλος. Προκειμένου για μονογονεϊκά νοικοκυριά που λαμβάνουν το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων ή το ειδικό επίδομα τρίτεκνων/πολύτεκνων οικογενειών η κλίμακα ισοδυναμίας ωφελούμενης μονάδας προσαυξάνεται κατά 0,25 για τον πρώτο ενήλικα. Το μέγιστο της κλίμακας ισοδυναμίας δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να υπερβαίνει το 3.

Ισοδύναμο εισόδημα ωφελούμενης μονάδας: το εισόδημα που προκύπτει από τη διαίρεση του συνολικού εισοδήματος της ωφελούμενης μονάδας με την αντίστοιχη κλίμακα ισοδυναμίας και το οποίο καθορίζει την επιλεξιμότητά της και το ύψος του κοινωνικού μερίσματος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2.

Ποσό εισοδηματικής ενίσχυσης: το εφάπαξ ποσό των 700 ευρώ για την 1η κατηγορία δικαιούχων, των 600 ευρώ για τη 2η κατηγορία δικαιούχων και των 500 ευρώ για την 3η κατηγορία δικαιούχων, όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 2, πολλαπλασιαζόμενο με την κλίμακα ισοδυναμίας της ωφελούμενης μονάδας.

Δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2016: Οι εκκαθαρισμένες αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, οι οποίες έχουν υποβληθεί έως 31/10/2017.

Άρθρο 2
Κριτήρια ένταξης στο πρόγραμμα

Η ωφελούμενη μονάδα δικαιούται το ειδικό πρόσθετο κοινωνικό μέρισμα εφόσον πληρούνται σωρευτικά τα ακόλουθα κριτήρια εισοδήματος, περιουσίας, διαμονής, καθώς και τα λοιπά κριτήρια της παρ.3:

1. Εισοδηματικά κριτήρια

Για την καταβολή της εισοδηματικής ενίσχυσης, το ισοδύναμο εισόδημα της ωφελούμενης μονάδας, όπως ορίζεται στο άρθρο 1, δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσό των 24.000 ευρώ. Η ωφελούμενη μονάδα εντάσσεται στην 1η κατηγορία δικαιούχων, εάν το ισοδύναμο εισόδημά της δεν υπερβαίνει το ποσό των 8.000 ευρώ, στη 2η κατηγορία δικαιούχων, εάν το ισοδύναμο εισόδημά της δεν υπερβαίνει το ποσό των 16.000 ευρώ και στην 3η κατηγορία δικαιούχων, εάν το ισοδύναμο εισόδημά της δεν υπερβαίνει το ποσό των 24.000 ευρώ (βλ. Παράρτημα Α).

2. Περιουσιακά κριτήρια

α. Ακίνητη περιουσία

Η συνολική φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας όλων των μελών της ωφελούμενης μονάδας, στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, όπως αυτή προσδιορίζεται για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α. με τις διατάξεις του ν.4223/2013 (Α΄ 287) και προκύπτει από την τελευταία εκδοθείσα μέχρι 31.10.2017 πράξη προσδιορισμού φόρου, δεν μπορεί να υπερβαίνει στο σύνολό της το ποσό των 200.000 ευρώ για μονομελή ωφελούμενη μονάδα, προσαυξανόμενη κατά ένα έκτο (1/6) των 200.000 ευρώ για κάθε πρόσθετο μέλος και έως του ποσού των 300.000 ευρώ.

β. Κινητή περιουσία:

Το συνολικό ύψος των καταθέσεων όλων των μελών της ωφελούμενης μονάδας σε όλα τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας ή του εξωτερικού, ή/και η τρέχουσα αξία μετοχών, ομολόγων κ.τ.λ., όπως προκύπτουν από τις ηλεκτρονικές διασταυρώσεις δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 15.000 ευρώ για μονομελή ωφελούμενη μονάδα, πολλαπλασιαζόμενο με την αντίστοιχη κλίμακα ισοδυναμίας της ωφελούμενης μονάδας ανάλογα με τη σύνθεση αυτής.

Το συνολικό ποσό από τόκους καταθέσεων των μελών της ωφελούμενης μονάδας σε όλα τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας ή του εξωτερικού, όπως έχουν δηλωθεί στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος (Ε1) του φορολογικού έτους 2016, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό που προκύπτει από τον κατωτέρω μαθηματικό τύπο: Ετήσιος τόκος = 15.000*κλίμακα ισοδυναμίας ωφελούμενης μονάδας * μέσο ετήσιο καταθετικό επιτόκιο 2016/100

γ. Περιουσιακά τεκμήρια:

Εξαιρούνται από τη χορήγηση και δεν κρίνονται δικαιούχοι του ειδικού πρόσθετου κοινωνικού μερίσματος νοικοκυριά, τα μέλη των οποίων, βάσει της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2016:

- εμπίπτουν στον φόρο πολυτελούς διαβίωσης,

- δηλώνουν δαπάνες για αμοιβές πληρωμάτων σκαφών αναψυχής,

- δηλώνουν δαπάνες άνω των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ για δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία,

- δηλώνουν δαπάνες για οικιακούς βοηθούς, οδηγούς αυτοκινήτων, δασκάλους και λοιπό προσωπικό, όπως αυτές προσδιορίζονται στους αντίστοιχους κωδικούς του εντύπου Ε1.

Επιπλέον, εξαιρούνται από τη χορήγηση και δεν κρίνονται δικαιούχοι του ειδικού πρόσθετου κοινωνικού μερίσματος φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής, οι οποίοι υποχρεούνται να υποβάλουν δήλωση φορολογίας εισοδήματος στην Ελλάδα, καθώς και ο/η σύζυγος αυτών.

3. Κριτήριο διαμονής και λοιπά κριτήρια (ασφάλισης, υποβολής φορολογικής δήλωσης κ.λπ.). Ο δικαιούχος του ειδικού πρόσθετου κοινωνικού μερίσματος πρέπει να διαμένει νόμιμα και μόνιμα στην ελληνική επικράτεια για τα τελευταία πέντε έτη (5), όπως αυτό προκύπτει από την υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος κατά την τελευταία πενταετία. Επιπλέον, ο δικαιούχος θα πρέπει να έχει δηλώσει ως μόνιμη κατοικία στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2016 νησί των Νομών Έβρου, Λέσβου, Χίου, Σάμου, Δωδεκανήσου, πλην των νήσων Ρόδου, Καρπάθου, Λέσβου, Λέρου, Σάμου, Χίου και Κω.

Ο δικαιούχος οφείλει να είναι ασφαλισμένος τουλάχιστον μία φορά σε οποιονδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης και για χρόνο ασφάλισης μεγαλύτερο του ενός μήνα μέχρι και 31/10/2017, όπως αυτό προκύπτει από το μητρώο Άμεσα Ασφαλισμένων και Συνταξιούχων του ΕΦΚΑ είτε να είναι συνταξιούχος εξ ιδίου δικαιώματος ή εκ μεταβιβάσεως είτε να λαμβάνει το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερηλίκων του άρθρου 93 του ν.4387/2016 (Α΄ 85). Το κριτήριο της υποχρεωτικής ασφάλισης τουλάχιστον μία φορά σε οποιονδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης και για χρόνο ασφάλισης μεγαλύτερο του ενός μήνα μέχρι 31.10.2017 δεν ισχύει για τις εξής περιπτώσεις:

α) για δικαιούχους 67 ετών και άνω και β) για μονοπρόσωπα νοικοκυριά, στα οποία ο δικαιούχος είναι πρόσωπο με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω (κωδικοί εντύπου Ε1: 001, 002, 005, 006 905, 906, 913 και 914).

Ο δικαιούχος και όλα τα ενήλικα μέλη του νοικοκυριού πρέπει να έχουν υποβάλει δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2016, εφόσον έχουν υποχρέωση.

Άρθρο 3
Διαδικασία υποβολής αιτήσεων

Η διαδικασία υποβολής αιτήσεων αποτελείται από τα κάτωθι στάδια:

1. Η αίτηση, η οποία επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του ν.1599/1986 (Α΄ 75) ως προς τα δηλούμενα στοιχεία και συναίνεσης για τη λήψη φορολογικών δεδομένων που τηρούνται στην Α.Α.Δ.Ε., υποβάλλεται από τον/την υπόχρεο ή τον/τη σύζυγο του υπόχρεου υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος της ωφελούμενης μονάδας μέσω του διαδικτυακού τόπου του προγράμματος (www.koinonikomerisma.gr), χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης του πληροφοριακού συστήματος TAXISnet της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).

Κατ’ εξαίρεση, είναι δυνατή η οίκοθεν καταβολή του ειδικού πρόσθετου κοινωνικού μερίσματος σε δικαιούχους, εφόσον πληρούνται σωρευτικά τα ακόλουθα κριτήρια:

α) Ο υπόχρεος ή συνυπόχρεος είναι είτε συνταξιούχος είτε λαμβάνει το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερηλίκων του άρθρου 93 του ν.4387/2016.

β) Ο υπόχρεος ή συνυπόχρεος είναι ηλικίας εβδομήντα (70) ετών και άνω.

γ) Δεν υπάρχουν στην ωφελούμενη μονάδα εξαρτώμενα μέλη ούτε φιλοξενούμενοι.

δ) Έχει δηλωθεί κύρια κατοικία (πίνακας υπ’ αρ. 5 στο έντυπο Ε1) και όχι φιλοξενία σε άλλο φυσικό πρόσωπο.

2. Σε περίπτωση ωφελούμενης μονάδας που απαρτίζεται και από φιλοξενούμενα μέλη, η αίτηση υποβάλλεται αποκλειστικά από τον/την υπόχρεο ή τον/τη σύζυγο του υπόχρεου υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος της φιλοξενούσας μονάδας, για το σύνολο των μελών της ωφελούμενης μονάδας. Σε αυτήν την περίπτωση, κατά την επεξεργασία της αίτησης, θα ζητηθεί η συναίνεση των φιλοξενούμενων ατόμων μέσω των κωδικών τους TAXISnet για τη λήψη από την ΗΔΙΚΑ Α.Ε. των στοιχείων τους που τηρούνται στην Α.Α.Δ.Ε.. Η συναίνεση όλων των φιλοξενούμενων ενηλίκων εντός της προθεσμίας υποβολής της αίτησης είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ολοκλήρωσή της.

3. Όλα τα δεδομένα που αφορούν σε προσωπικά στοιχεία, στη σύνθεση του νοικοκυριού, σε φορολογικά και οικονομικά στοιχεία, στοιχεία εγγραφής στον ΕΦΚΑ και στοιχεία ανεργίας, προκύπτουν από διασυνδέσεις ή διασταυρώσεις ιδίως με τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, του ΑΜΚΑ, του ΕΦΚΑ, της ΕΑΠ και του ΟΑΕΔ και προσυμπληρώνονται αυτόματα. Τα δεδομένα που συγκεντρώνει η Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε. θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για τις ανάγκες επεξεργασίας των αιτήσεων χορήγησης του κοινωνικού μερίσματος. Απαραίτητη είναι η συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού IBAN. Ο αιτών φέρει την ευθύνη για τη συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού, ο οποίος είναι έγκυρος και ενεργός και στον οποίο είναι υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος.

Εάν ο ενδιαφερόμενος δεν είναι αποκλειστικά δικαιούχος ή συνδικαιούχος στον δηλωμένο αριθμό λογαριασμού, δεν κρίνεται δικαιούχος του ειδικού πρόσθετου κοινωνικού μερίσματος και δεν πραγματοποιείται η σχετική πληρωμή, ακόμα και αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησής του.

Σε περίπτωση που κάποιος IBAN δεν είναι ενεργός, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η πίστωση του λογαριασμού, στον οποίο ο ενδιαφερόμενος είναι αποκλειστικά δικαιούχος ή συνδικαιούχος, θα πρέπει αυτός να μεταβεί στο οικείο πιστωτικό ίδρυμα και να διευθετήσει το εν λόγω ζήτημα μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων. Εάν ο ίδιος ΙΒΑΝ εμφανίζεται δηλωμένος τρεις ή περισσότερες φορές για διαφορετικούς αιτούντες, τότε η αίτηση ακυρώνεται αυτόματα.

4. Κατά την επεξεργασία της αίτησης, ο αιτών δύναται να αλλάξει τη σύνθεση της ωφελούμενης μονάδας, όπως αυτή προκύπτει από τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2016, με την προσθήκη τέκνου που έχει γεννηθεί μετά την 31η .12.2016, εισάγοντας τον Α.Μ.Κ.Α. του.

5. Σε περίπτωση που στη σύνθεση του νοικοκυριού, όπως αυτή απεικονίζεται στη βάση δεδομένων της ΑΑΔΕ και τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του 2016, προκύψει φιλοξενούμενο μέλος, το οποίο είναι άγνωστο στον αιτούντα, ο τελευταίος δύναται να το εξαιρέσει, χρησιμοποιώντας την αντίστοιχη επιλογή που θα είναι διαθέσιμη στο σύστημα. Η επιλογή αυτή συνιστά καταγγελία προς την οικεία ΔΟY σε βάρος του εμφαινόμενου ως φιλοξενούμενου περί ψευδούς υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Στη συνέχεια ο αιτών δύναται να προχωρήσει στη διαδικασία υποβολής αίτησης.

6. Σε περίπτωση που προκύψει ασυμφωνία στοιχείων μεταξύ ΑΦΜ και ΑΜΚΑ, ο αιτών ή τα μέλη του νοικοκυριού (ανάλογα με το μέλος στου οποίου τα στοιχεία υπάρχει ασυμφωνία) θα πρέπει εντός της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων να αιτηθεί την αλλαγή στοιχείων του ΑΜΚΑ του στα ΚΕΠ. Στη συνέχεια, θα πρέπει να προχωρήσει στην ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής της αίτησης.

7. Σε περίπτωση που προκύψει ασυμφωνία των στοιχείων ΑΜΚΑ, ΑΦΜ ή του ελάχιστου χρόνου ασφάλισης, όπως αυτά προκύπτουν από το μητρώο του ΕΦΚΑ, ο αιτών θα πρέπει εντός της προθεσμίας υποβολής αίτησης να επικαιροποιήσει τα στοιχεία του στον ΕΦΚΑ.

8. Μετά την οριστική υποβολή της αίτησης, ο αιτών ενημερώνεται αυτόματα για την έγκριση ή την απόρριψή της, καθώς και για το ύψος της παροχής.

9. Η αίτηση δύναται να ακυρωθεί από τον αιτούντα εντός της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων - ανεξάρτητα του αν έχει υποβληθεί οριστικά ή όχι- και να υποβληθεί νέα.

10. Άτομα που έχουν δηλώσει στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2016 ότι φιλοξενούνται από φυσικά πρόσωπα, δεν είναι χωριστά δικαιούχοι ειδικού πρόσθετου κοινωνικού μερίσματος.

Άρθρο 4
Χρόνος υποβολής αιτήσεων και πληρωμών

1. Για τη μηχανογραφική διαδικασία χορήγησης του ειδικού πρόσθετου κοινωνικού μερίσματος ορίζεται ως αρμόδιος φορέας η Ανώνυμη Εταιρεία με την επωνυμία Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης (εφεξής Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε.).

2. Η καταβολή του ειδικού πρόσθετου κοινωνικού μερίσματος γίνεται εφάπαξ με πίστωση σε τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου, ο οποίος υποδεικνύεται στην κατά τα ανωτέρω υποβαλλόμενη αίτησή του. Η Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε. συντάσσει αναλυτική κατάσταση δικαιούχων, η οποία περιλαμβάνει τα πλήρη στοιχεία των δικαιούχων, τον αριθμό τραπεζικού λογαριασμού σε μορφή ΙΒΑΝ, το πιστωτικό ίδρυμα στο οποίο τηρείται ο λογαριασμός και το ποσό ειδικού πρόσθετου κοινωνικού μερίσματος που αντιστοιχεί σε κάθε δικαιούχο. Η ηλεκτρονική μορφή της κατάστασης αυτής είναι επεξεργάσιμη από την εταιρία «Διατραπεζικά συστήματα Α.Ε.» (ΔΙΑΣ Α.Ε.) προς την οποία και διαβιβάζεται. Επίσης, διαβιβάζεται συγκεντρωτική κατάσταση δικαιούχων σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή που περιλαμβάνει το συνολικό ποσό ειδικού πρόσθετου κοινωνικού μερίσματος, ολογράφως και αριθμητικώς, ανά τράπεζα ή πιστωτικό ίδρυμα. Οι ανωτέρω καταστάσεις εγκρίνονται από τον αρμόδιο διατάκτη του Υπουργείου Οικονομικών.

3. Η ανωτέρω έντυπη συγκεντρωτική κατάσταση αποστέλλεται στη Διεύθυνση Λογιστικής Γενικής Κυβέρνησης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (Γ.Λ.Κ.), η οποία εκδίδει, βάσει αυτής, ειδική εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος για χρέωση του λογαριασμού του Δημοσίου 200 «Ελληνικό Δημόσιο - Συγκέντρωση Εισπράξεων - Πληρωμών» με πίστωση των τραπεζικών λογαριασμών των οικείων τραπεζών ή πιστωτικών ιδρυμάτων, μέσω των οποίων διενεργούνται οι πληρωμές των δικαιούχων. Η ανωτέρω εντολή κοινοποιείται στη Διεύθυνση Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών και στη ΔΙΑΣ Α.Ε.

4. Για την πληρωμή του ειδικού πρόσθετου κοινωνικού μερίσματος, η ειδική εντολή πληρωμής της προηγούμενης παραγράφου επέχει θέση απόφασης ανάληψης υποχρέωσης.

5. α. Η εμφάνιση των σχετικών πληρωμών στη δημόσια ληψοδοσία πραγματοποιείται με την έκδοση συμψηφιστικών χρηματικών ενταλμάτων από τη Διεύθυνση Οικονομικής Διαχείρισης της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών.

β. Δικαιολογητικά για την έκδοση των σχετικών χρηματικών ενταλμάτων ορίζονται τα ακόλουθα:

i) Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών για την έκδοση του συμψηφιστικού χρηματικού εντάλματος, που εκδίδεται με μέριμνα της Διεύθυνσης Λογιστικής Γενικής Κυβέρνησης του Γ.Λ.Κ..

ii) Συγκεντρωτική κατάσταση της παραγράφου 3.

iii) Αντίγραφα της ειδικής εντολής προς την Τράπεζα της Ελλάδος και της αναγγελίας της Τράπεζας για τη χρέωση του λογαριασμού 200.

6. Η Διεύθυνση Λογιστικής Γενικής Κυβέρνησης, οι συμβαλλόμενες τράπεζες και τα λοιπά πιστωτικά ιδρύματα δεν θεωρούνται δημόσιοι υπόλογοι και ευθύνονται μόνο για τυχόν λάθη από δική τους υπαιτιότητα.

Άρθρο 5
Αχρεωστήτως καταβληθέντα – Αναδρομικότητα και συμψηφισμός πληρωμών

1. Με την επιφύλαξη τυχόν προστίμων που προβλέπονται από άλλες διατάξεις, στα φυσικά πρόσωπα που δηλώνουν ψευδή στοιχεία στην αίτησή τους, επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία σε περίπτωση υποβολής ψευδούς δηλώσεως.

2. Τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά καταλογίζονται σε βάρος του ανοικείως λαβόντος, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών ή του νομίμως εξουσιοδοτημένου από αυτόν οργάνου και εισπράττονται κατά τις διατάξεις του ΚΕΔΕ.













Έλενα Λάσκαρη         



euro2day.gr








      

Οι 11 φορο - εκρεμμότητες μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου

Τις τελευταίες επτά εργάσιμες ημέρες του 2017 οι φορολογούμενοι θα πρέπει να σπεύσουν να τακτοποιήσουν τις υποχρεώσεις τους             



Πάνω από έξι εκατομμύρια φορολογούμενοι θα πρέπει μέχρι το τέλος του μήνα να βάλουν το χέρι στην τσέπη για να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας του 2018, την τέταρτη δόση του ΕΝΦΙΑ, τον ΦΠΑ Νοεμβρίου ή ακόμη και τη μηνιαία δόση ρύθμισης οφειλών.

Ορισμένοι, όπως αναφέρουν τα ΝΕΑ, θα χρειαστεί να υποβάλουν φορολογικές δηλώσεις, να προχωρήσουν σε γονικές παροχές ή δωρεές χρηματικών ποσών για να δικαιολογήσουν τεκμήρια ή ακόμη και να καταθέσουν πινακίδες στην περίπτωση που τα τέλη κυκλοφορίας τούς φαίνονται βουνό και αδυνατούν να τα πληρώσουν.

Τις τελευταίες επτά εργάσιμες ημέρες του 2017 οι φορολογούμενοι θα πρέπει να σπεύσουν να τακτοποιήσουν τις ακόλουθες φορολογικές υποχρεώσεις:

Τέλη κυκλοφορίας του 2018. Περισσότεροι από 4,5 εκατομμύρια κάτοχοι οχημάτων θα πρέπει να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας για να μη βρεθούν από την Πρωτοχρονιά αντιμέτωποι με τα τσουχτερά πρόστιμα, που ανέρχονται στο διπλάσιο των τελών κυκλοφορίας που αντιστοιχούν στο όχημά τους.


Τέταρτη δόση ΕΝΦΙΑ. Μέχρι τις 29 Δεκεμβρίου οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα πρέπει να εξοφλήσουν την τέταρτη δόση του φετινού ΕΝΦΙΑ για να μην επιβαρυνθούν με πρόστιμο 0,73%. Η πλήρης εξόφληση του ΕΝΦΙΑ του 2017 θα ολοκληρωθεί στο τέλος του Ιανουαρίου 2018.


Δόση ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών. Εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενοι που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο πρέπει να εξοφλήσουν μία ακόμη μηνιαία δόση των ρυθμίσεών τους. Πολλοί από αυτούς υποχρεούνται να πληρώσουν ταυτόχρονα και τον ΕΝΦΙΑ και τα τέλη κυκλοφορίας στην ίδια προθεσμία.


Ακινησία οχημάτων. Οι ιδιοκτήτες οχημάτων που αδυνατούν να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας του 2018 έχουν τη δυνατότητα να καταθέτουν στην Εφορία τις πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων τους αποφεύγοντας έτσι την καταβολή των τελών.


Γονικές παροχές ή δωρεές χρηματικών ποσών. Φορολογούμενοι που κινδυνεύουν με την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων του 2018 να πιαστούν στην παγίδα των τεκμηρίων διαβίωσης μπορούν να γλιτώσουν από την επιβολή έξτρα φόρου. Αρκεί να χρησιμοποιήσουν για τη κάλυψη των τεκμηρίων δωρεές ή γονικές παροχές χρηματικών ποσών που θα πρέπει όμως να γίνουν μέχρι τις 29 Δεκεμβρίου.


Φορολογική δήλωση από κληρονόμους. Μέχρι το τέλος του μήνα οι κληρονόμοι θα πρέπει να καταθέσουν χειρόγραφα στην Εφορία τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορολογουμένου που απεβίωσε το 2016. Στην περίπτωση αυτή απαιτείται ενημέρωση του Τμήματος Διοικητικής και Μηχανογραφικής Υποστήριξης της ΔΟΥ του αποβιώσαντος, πριν από την υποβολή της δήλωσης, με την ημερομηνία θανάτου και τα στοιχεία των νόμιμων κληρονόμων/ εγγύτερων συγγενών, με την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών.


Δήλωση αναδρομικών αποδοχών οι οποίες εισπράχθηκαν μέσα στο φορολογικό έτος 2016. Με τροποποιητικές δηλώσεις οι οποίες θα παραλαμβάνονται χωρίς κυρώσεις μέχρι το τέλος του φορολογικού έτους στο οποίο εκδόθηκαν, κατά περίπτωση, οι βεβαιώσεις αποδοχών ή συντάξεων. Οι δηλώσεις αναδρομικών για το οικονομικό έτος 2015 κατατίθενται ηλεκτρονικά και για τα προηγούμενα οικονομικά έτη στη ΔΟΥ.


Δηλώσεις κατοίκων εξωτερικού. Αφορά όσους έγινε δεκτή η μεταφορά τους στη ΔΟΥ κατοίκων εξωτερικού. Οι φορολογούμενοι που κατέθεσαν αίτηση μεταφοράς στη ΔΟΥ κατοίκων εξωτερικού για πρώτη φορά και η αίτησή τους εγκρίθηκε μέσα στο 2017, μπορούν να υποβάλουν τη φορολογική δήλωση για το φορολογικό έτος 2016 μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του χρόνου.


Τελευταία δόση φόρου εισοδήματος. Τα νομικά πρόσωπα θα πρέπει να πληρώσουν την τελευταία δόση του φόρου εισοδήματος της τάξεως των 600 εκατ. ευρώ.


Πληρωμή ΦΠΑ. Οι επιχειρήσεις που τηρούν διπλογραφικό σύστημα θα πρέπει στο τέλος του μήνα να καταβάλουν τον ΦΠΑ Νοεμβρίου.


Μερίσματα. Τα νομικά πρόσωπα έχουν την υποχρέωση να υποβάλουν και να πληρώσουν - μόνο στην Εφορία, καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής - την παρακράτηση του 15% στα μερίσματα που διένειμαν.




















in.gr            

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *