Παρασκευή 20 Οκτωβρίου 2023

Ο Κασσελάκης στον κόσμο του, ο Τσίπρας σιωπά, ο ΣΥΡΙΖΑ εξαϋλώνεται…

 


Ο Κασσελάκης δεν έχει ακόμη κλείσει μήνα στην αρχηγία και ο ΣΥΡΙΖΑ οδεύει προς τη σύγκρουση και τη διάσπαση.

 

 γράφει  ο Γιώργος Καρελιάς

 

 

Πότε ένα κόμμα αλλάζει αρχηγό; Όταν ηττάται και ο αρχηγός που έχει παραιτείται. Γιατί εκλέγεται ο νέος αρχηγός; Προφανέστατα για να σταματήσει την κατρακύλα, να αναδιοργανώσει το κόμμα και να αρχίσει να παίρνει τα πάνω του.

 

Τι συμβαίνει στον ΣΥΡΙΖΑ; Κανένας από τους τεθέντες στόχους δεν φαίνεται ότι μπορεί να επιτευχθεί. Η κατρακύλα όχι μόνο δεν σταμάτησε, αλλά μόλις άρχισε. Το πρώτο εκλογικό αποτέλεσμα της εποχής Κασσελάκη ήταν απογοητευτικό. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν κέρδισε καμιά Περιφέρεια, κανέναν από τους πολύ μεγάλους Δήμους και ελάχιστους από τους άλλους. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς δικών του δημοσκόπων και αναλυτών, το πανελλαδικό ποσοστό του υποχώρησε κι άλλο από το 18% των βουλευτικών εκλογών του Ιουνίου.

 

Η απάντηση της πλευράς Κασσελάκη σ αυτό είναι ότι δεν ευθύνεται ο ίδιος, διότι δεν ήταν δικές του επιλογές οι υποψήφιοι δήμαρχοι και περιφερειάρχες.

 

 

Όσο αλήθεια είναι αυτό, άλλο τόσο είναι ότι η εκλογή του νέου αρχηγού ούτε την κατρακύλα σταμάτησε ούτε καμία δυναμική προσέδωσε. Ο αρχικός «ενθουσιασμός» αφορούσε τους μισούς απ’ όσους πήγαν να ψηφίσουν στις εσωκομματικές εκλογές και δεν άγγιξε τη συντριπτική πλειονότητα της κοινωνίας. Όλα ήταν ντόρος και εικόνα, που τη συντηρούσαν τα αδηφάγα μέσα ενημέρωσης. Ο Κασσελάκης «πουλούσε» ως νέο πρόσωπο, ως ο άγνωστος που ήρθε ουρανοκατέβατος εξ Αμερικής, που μιλούσε «καλύτερα αγγλικά από τον Μητσοτάκη», που ήταν «καλύτερος επιχειρηματίας», που δεν φοβόταν να μιλάει για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του και να προβάλλει τον σύντροφό του, που έκανε «ταρζανιές» σε σχολείο όπου πηγαίνουν παιδιά με ειδικές ανάγκες κ.α

 

Όμως, όλα αυτά είναι καλά για το ντόρο και την εικόνα. Όταν έρθει η ώρα της πολιτικής πράξης, οι ψηφοφόροι πάνε αλλού. Και τότε αρχίζει η γκρίνια, το κόμμα απειλείται με διάσπαση και το μέλλον προβλέπεται δυσοίωνο. Όποιος δεν το βλέπει βρίσκεται αλλού. Και όποιοι το ξέρουν αλλά θέλουν να κρατήσουν κάποιο «μαγαζάκι» κοροϊδεύουν τα μέλη τους. Δεν ξέρω αν στο τέλος θα «τους πάρουν με τις πέτρες».

 

Ποια ήταν η «συμβολή» του κ. Κασσελάκη σε όλα αυτά; Ας δούμε μερικές επιλογές του:

 

Στην πρώτη κρίσιμη εκλογική αναμέτρηση επί προεδρίας του έλειπε στην Αμερική για προσωπικές του δουλειές. Δεν έχει ξαναγίνει ποτέ στην πολιτική μας ιστορία.

Η πρώτη συνεδρίαση κομματικού οργάνου του ΣΥΡΙΖΑ μετά τις εκλογές έγινε χωρίς τη φυσική παρουσία του.

Ακόμα κι έτσι, αντί στη συνεδρίαση αυτή έστω μέσω SKYPE, να δώσει κάποια πνοή, φρόντισε να μεταθέσει αλλού το δημόσιο ενδιαφέρον, με την ανακοίνωση του γάμου του.

Η θέση του για το μεγάλο θέμα που συγκλονίζει τον κόσμο, τα γεγονότα στη Γάζα, ήταν θέση ίσων αποστάσεων, που δεν συνάδει με τις αρχές της Αριστεράς.

Λίγες μέρες πριν πήγε στη συνέλευση του Συνδέσμου Βιομηχάνων και είπε πράγματα(για τα stock options) που το κόμμα του κατακεραύνωνε όταν τα έλεγε ο Μητσοτάκης. Aν δεν το ξέρει ο Κασσελάκης, ας ρωτήσει τον Αλέξη Τσίπρα.

Ο Κασσελάκης δεν έχει ακόμη κλείσει μήνα στην αρχηγία και ο ΣΥΡΙΖΑ οδεύει προς τη σύγκρουση και τη διάσπαση. Το μέλλον αόρατον, αλλά η πιθανότερη συνέχεια θα είναι το μονοψήφιο ποσοστό στις ευρωεκλογές του Μαΐου του 2024 παρά η ανάκαμψη. Και στο τέλος μπορεί να έρθει και η διάλυση.

 

Μπροστά σε όλα αυτά δεν εντυπωσιάζουν ούτε η άγνοια κινδύνου του Κασσελάκη ούτε τα «μανιφέστα»(προοίμια) αποχώρησης των αντιπάλων του. Εντυπωσιάζει η απουσία και η ηχηρή σιωπή του Αλέξη Τσίπρα.

 

Μπορεί την (προ)ώθηση Κασσελάκη στην ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ να ήθελαν δύο αμερικανικά ιδρύματα κι ένα ελληνικό, αλλά χωρίς τον Αλέξη Τσίπρα δεν θα είχε καμιά ελπίδα. «Με φύτεψε ο Αλέξης», είπε, πριν εκλεγεί, ο Κασσελάκης. Και εξελέγη με την «ουδετερότητα» ή την έμμεση υποστήριξη του προκατόχου του.

Αυτά έγιναν. Το ερώτημα είναι τι γίνεται τώρα. Αν ο Αλέξης Τσίπρας θεωρεί ότι όλα βαίνουν καλώς στο κόμμα που (ουσιαστικά) ο ίδιος ίδρυσε, τότε καλώς σιωπά. Μάλιστα, αν το πιστεύει αυτό, θα ήταν καλύτερο να μιλήσει ανοιχτά υπέρ του νέου αρχηγού, για να τον βοηθήσει.

 

Όμως, αν γνωρίζει κι αυτός ότι επίκεινται διαλυτικά φαινόμενα, αν βλέπει ότι ο διάδοχός του δεν μπορεί να τα αποτρέψει και ο ΣΥΡΙΖΑ θα έχει την τύχη του ΠΑΣΟΚ της περιόδου 2012-2019 (συνεχής πτώση και μονοψήφια ποσοστά), δεν έχει δικαίωμα να σιωπά. Είναι ο μόνος, ίσως, ακόμα που μπορεί, με μια παρέμβασή του, να αποτρέψει όσα θα ακολουθήσουν.

 

Αν δεν το κάνει, δεν θα μπορεί μετά ούτε καν να επικαλεστεί τη δικαιολογία «είχα αυταπάτες». Εκτός αν τον εμπνέει η περίφημη ρήση της Μαντάμ ντε Πομπαντούρ «Αpres moi, le deluge» (μετά από εμένα η καταστροφή)

Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2023

«Ψυχήν αντί ψυχής, οφθαλμόν αντί οφθαλμού…»



 γράφει ο Παντελής Μπουκάλας

 

«Αντίποινα», αυτή είναι η λέξη των ημερών. Μια λέξη που τη χρησιμοποιούμε πάντα στον πληθυντικό, παρότι απέκτησε και ενικό σε συγγραφείς μεταγενέστερους των κλασικών, «το αντίποινον». Γιατί η ανταπόδοση, η αντιπληρωμή, είναι ανέκαθεν πιο βαριά από το αρχικό πλήγμα. Στα αντίποινα δεν υπάρχουν όρια. Επί ναζιστικής επέλασης, οι χιτλερικοί όριζαν την αναλογία της εκδίκησής τους κατά το θανάσιμο στιγμιαίο κέφι τους: για κάθε Γερμανό που σκότωναν οι αντάρτες, εκτελούσαν (ή πυρπολούσαν) δέκα, είκοσι ή και πενήντα αντιστασιακούς ή άμαχους.


Και στις μέρες μας όμως βλέπουμε την τρομακτική δυσαναλογία της εκδίκησης. Μετά τις 11.9.2001 οι τιμωρητικές εκστρατείες εκθεμελίωσαν χώρες και τσάκισαν λαούς, που αντιμετωπίστηκαν βάσει του δόγματος περί συλλογικής ευθύνης, ο δε περίφημος «δυτικός πολιτισμός των δικαιωμάτων» στιγματίστηκε εσαεί από το Γκουαντάναμο. Οσο για τα αντίποινα του Ισραήλ κατά των Παλαιστινίων, η βομβαρδιστική «υπερβολή» ήταν και είναι τόσο τυφλή που αναγκάζει τον ΟΗΕ και διεθνείς ανεξάρτητες οργανώσεις να εγκαλούν τον ισραηλινό στρατό για εγκλήματα πολέμου. Μήπως η ίδια η ύπαρξη της μεγαλύτερης υπαίθριας φυλακής στην ιστορία της ανθρωπότητας, της Γάζας, δεν καταγγέλλεται ως έγκλημα κατά της ανθρωπότητας από τα φωτεινά μυαλά που ποτέ δεν έλειψαν στο Ισραήλ;


Στον χριστιανισμό της Ορθοδοξίας, και τουλάχιστον στην ελληνική εκδοχή του, η Παλαιά Διαθήκη δεν έχει το κύρος που απολαύει στον χριστιανισμό της Δύσης. Μόνο το «Ασμα Ασμάτων», οι «Ψαλμοί» και ο «Εκκλησιαστής» είναι κάπως γνωστά. Κατά τα λοιπά, εκπαιδευόμαστε από τις ταινίες εποχής που παίζουν τα κανάλια κάθε Μεγάλη Εβδομάδα. Αν όμως γνωρίζαμε έστω τα βιβλία των Μακκαβαίων, και τη βαρβαρότητα που επιφύλαξαν οι Σελευκίδες επίγονοι του Μεγαλέξανδρου στους Εβραίους, ίσως κομπιάζαμε κάπως την επόμενη φορά που θα διατεινόμασταν πως «οι Ελληνες απλώς εκπολίτιζαν, δεν καταπίεζαν, ούτε ύβριζαν τις θρησκείες των υποτελών λαών».


Και τον «νόμο των αντιποίνων», από την Καινή Διαθήκη τον ξέρουμε. Ξέρουμε δηλαδή την αναίρεσή του από τον Χριστό, όχι από την καθιέρωσή του στο «Δευτερονόμιον». «Ηκούσατε ότι ερρέθη», καταγράφει ο Ματθαίος την επί του Ορους ομιλία του Ιησού, «οφθαλμόν αντί οφθαλμού και οδόντα αντί οδόντος. Εγώ δε λέγω υμίν μη αντιστήναι τω πονηρώ· αλλ’ όστις σε ραπίσει επί την δεξιάν σιαγόνα, στρέψον αυτώ και την άλλην». Ας δούμε την καινή εντολή και στη μετάφρασή της από τη Βιβλική Εταιρία, μήπως πάψει να είναι κενή νοήματος μέσα μας: «Εχετε ακούσει πως δόθηκε η εντολή: “ν’ ανταποδίδεις μάτι για μάτι και δόντι για δόντι”. Εγώ όμως σας λέω να μην αντιστέκεστε στον κακό άνθρωπο· αλλά αν κάποιος σε χτυπήσει στο δεξιό μάγουλο, γύρισέ του και το άλλο».


Ναι, «δράσαντι και παθείν οφείλεται». Μα ποιος ο πρώτος «δράσας», χιλιετίες τώρα, στην καθημαγμένη Παλαιστίνη;


Δεν έπραξε ακριβώς αυτό ο ερίτιμος δήμαρχος Βόλου Αχιλλέας Μπέος τις προάλλες; Εξηγείται. Ετσι αργά που διαβάζει, γιατί «είναι ένας από μας», έχει κολλήσει στο «Δευτερονόμιον». Εκεί δόθηκε η εντολή που απορρίπτει ο Χριστός. Και δόθηκε πολύ βαρύτερη· θανάσιμη. Αντιγράφω: «Ου φείσεται ο οφθαλμός σου επ᾿ αυτώ· ψυχήν αντί ψυχής, οφθαλμόν αντί οφθαλμού, οδόντα αντί οδόντος, χείρα αντί χειρός, πόδα αντί ποδός». Και στη μετάφραση της Βιβλικής Εταιρίας: «Κανένα δε θα λυπάστε. Θ’ ανταποδίδετε ζωή αντί ζωής, οφθαλμόν αντί οφθαλμού, χέρι αντί χεριού και πόδι αντί ποδιού».


Η Παλαιά Διαθήκη υπήρξε η κύρια πηγή της τρίτης αβρααμικής θρησκείας, του ισλαμισμού, και ιδίως τα πέντε πρώτα βιβλία της, η Πεντάτευχος, η «περιέχουσα το φως και την οδηγία» σύμφωνα με τον ιδρυτή της μουσουλμανικής θρησκείας. Μιλάει ο Θεός στο «Κοράνιο» που συνέγραψε ο Μωάμεθ πάνω σε φύλλα φοινικιάς και σε πέτρες: «Εν τω Κώδικι τούτω [δηλαδή τον μωσαϊκό νόμο] εντελλόμεθα αυτοίς ψυχήν αντί ψυχής, οφθαλμόν αντί οφθαλμού, ρίνα αντί ρινός, ους αντί ωτός, και οδόντα οδόντος. Αι πληγαί τιμωρηθήσονται διά του νόμου του αντιποίνου». Θα ξεπληρώνουμε τα πλήγματα που δεχόμαστε με τον νόμο των αντιποίνων…


Στη μετάφραση του Κορανίου «εκ του αραβικού κειμένου» (Αθήνα, 1886), ο Γεράσιμος Ι. Πεντάκης επιλέγει μια γλώσσα σαν των Ογδοήκοντα. Μας βοηθάει έτσι να δούμε ευθύς αμέσως ότι το ιερό βιβλίο του Ισλάμ αντιγράφει σχεδόν κατά γράμμα και οπωσδήποτε κατά πνεύμα το ιερό βιβλίο του εβραϊσμού αλλά και όσων χριστιανών συνεχίζουν να λατρεύουν έναν Θεό Τιμωρό. Η βία που καταγγέλλουμε ως ίδιον του ισλαμισμού και του «Κορανίου» είναι ριζωμένη στη βία της Παλαιάς Διαθήκης. Διαβάζουμε στο «Κοράνιο»: «Ιδού οποία έσται η αμοιβή των μαχομένων κατά του Θεού και του αποστόλου αυτού. Ούτοι διασπείροντες κακά επί της γης, θα φονεύωνται, θα σταυρώνται, θα αποκόπτωνται αυτών αι χείρες και οι πόδες, θα εξορίζωνται της χώρας αυτών». Εδώ η θανάτωση των «απίστων» εξαγγέλλεται. Αντίθετα, στο βιβλίο «Ιησούς του Ναυή» της Π.Δ. βλέπουμε συντελεσμένο τον θάνατο, και μάλιστα μαζικό. Παραθέτω μεταφρασμένη μία από τις πολλές περικοπές φρικτής πλην υπαγορευμένης από τον Θεό βίας: «Οι Ισραηλίτες θανάτωσαν όλους τους κατοίκους της Γαι στους αγρούς και στην έρημο, εκεί όπου κι αυτοί τους είχαν καταδιώξει· δεν έμεινε ούτε ένας ζωντανός. Μετά γύρισαν πίσω στη Γαι και εξόντωσαν τον υπόλοιπο πληθυσμό. Την ημέρα εκείνη σκοτώθηκαν όλοι οι κάτοικοι της Γαι, δώδεκα χιλιάδες, άντρες και γυναίκες. […] Οι Ισραηλίτες πήραν για τον εαυτό τους μόνο τα κτήνη και τα λάφυρα εκείνης της πόλης, σύμφωνα με τη διαταγή που είχε δώσει ο Κύριος στον Ιησού [του Ναυή]. Ετσι ο Ιησούς πυρπόλησε τη Γαι και τη μετέβαλε σε σωρό ερειπίων και μέχρι σήμερα είναι τόπος έρημος». Από τον Ιησού του Ναυή στον Ιησού τον Γαλιλαίο, μια άβυσσος.


Στα «Ηθικά Νικομάχεια», ο Αριστοτέλης μιλάει για κάποιον άλλο νόμο, άγραφο, τον «νόμο του αντιπεπονθότος» ή της αμοιβαιότητας, όπου η αντίδραση εννοείται ως ίση με τη δράση: «Δοκεί δέ τισι και το αντιπεπονθός είναι απλώς δίκαιον, ώσπερ οι Πυθαγόρειοι έφασαν» κτλ. Στη μετάφραση του Δ. Λυπουρλή (εκδ. Ζήτρος): «Κάποιοι είναι της γνώμης ότι δίκαιο είναι, γενικά και απόλυτα, η αμοιβαιότητα. Αυτό υποστήριζαν οι Πυθαγόρειοι. Πραγματικά, οι Πυθαγόρειοι όριζαν το δίκαιο, απόλυτα και κατηγορηματικά, έτσι: “Δίκαιο είναι να πάθει κανείς αυτό που έκανε σε κάποιον άλλον”. […] ο κόσμος νομίζει ότι αυτό το νόημα είχε η δικαιοσύνη του Ραδάμανθη: “Να πάθει ό,τι έκανε, νά η σωστή δικαιοσύνη)”».


Ναι, «δράσαντι και παθείν οφείλεται». Μα ποιος ο πρώτος «δράσας», χιλιετίες τώρα, στην καθημαγμένη Παλαιστίνη; Στους τόπους που λατρεύουν ως αγίους τρεις θρησκείες; 

Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2023

Ο θαρραλέος ισραηλινός και η μισή αλήθεια των συνηγόρων του Νετανιάχου…

 


Είναι θλιβερό που κανένας δυτικός ηγέτης δεν λέει ότι, αν το Ισραήλ δεν δεχτεί οι Παλαιστίνιοι να ζουν αξιοπρεπώς στο δικό τους κράτος, θα θρέφονται οργανώσεις σαν τη Χαμάς και οι πολίτες του δεν θα είναι ποτέ ασφαλείς.

 

 γράφει ο Γιώργος Καρελιάς


Τα μέσα ενημέρωσης τα οποία ζουν από την εικόνα εστιάζουν την προσοχή τους στις θηριωδίες που ακολούθησαν την «αδιανόητη» εισβολή της Χαμάς στο Ισραήλ. Η Χαμάς είναι τρομοκρατική οργάνωση, έχει μέλη με ισλαμοφασιστική λογική και αυτά που έκανε σε άμαχο πληθυσμό δεν είναι καθόλου αδιανόητα.

 

Αυτή είναι η μια διάσταση, φρικώδης αναμφισβήτητα, σε όσα συμβαίνουν αυτές τις μέρες στο Ισραήλ και στη Γάζα. Τα άλλα, που δεν φωτίζονται και πολύ από τα περισσότερα δυτικά μέσα ενημέρωσης, τα λέει ο τολμηρός ισραηλινός δημοσιογράφος Γκίντεον Λεβί στην εφημερίδα της χώρας του «Χάαρετζ». Ο τίτλος του άρθρου του τα λέει όλα για τις ευθύνες των ηγεσιών της.

 

Γράφει ο Λεβί: «Μερικές εκατοντάδες άνθρωποι απέδειξαν ότι είναι αδύνατο να φυλακίσεις δύο εκατομμύρια ανθρώπους για πάντα χωρίς να πληρώσεις ένα σκληρό τίμημα. Ακριβώς όπως η παλιά παλαιστινιακή μπουλντόζα διέσχισε το Σάββατο το πιο έξυπνο φράγμα του κόσμου, ταυτόχρονα διέλυσε την αλαζονεία και τον εφησυχασμό του Ισραήλ». Και ακόμα: «Ο πρωθυπουργός Μπενιαμίν Νετανιάχου φέρει πολύ μεγάλη ευθύνη για ό,τι συνέβη και πρέπει να πληρώσει το τίμημα, αλλά δεν ξεκίνησε από αυτόν και δεν θα τελειώσει μετά την αποχώρησή του. Πρέπει τώρα να κλάψουμε πικρά για τα ισραηλινά θύματα, αλλά πρέπει να κλάψουμε και για τη Γάζα. Τη Γάζα, οι περισσότεροι κάτοικοι της οποίας είναι πρόσφυγες που δημιούργησε το Ισραήλ. Τη Γάζα, η οποία δεν γνώρισε ούτε μια μέρα ελευθερίας».

 

 

Ο ισραηλινός δημοσιογράφος, σε μια πολύ δύσκολη στιγμή για τη χώρα του, δεν κρύβεται και δεν προπαγανδίζει. Εξηγεί γιατί συμβαίνουν αυτά. Όχι τώρα, διαχρονικά, εδώ και δεκαετίες. Τολμάει να πει την αλήθεια. Οι απανταχού φανατικοί «πατριώτες» θα τον έλεγαν «προδότη».

 

Ο βασικός λόγος γι’ αυτά που συμβαίνουν κάθε τόσο στην πολύπαθη αυτή περιοχή είναι ότι το Ισραήλ συμπεριφέρεται όχι απλώς «αλαζονικά», που λέει ο Λεβί. Κατέχει παλαιστινιακά εδάφη και συμπεριφέρεται ως τιμωρός και κράτος- τρομοκράτης. Και αρνείται κατηγορηματικά αυτό που έχουν πει τα ψηφίσματα του ΟΗΕ και οι συμφωνίες του Όσλο του 1993: να δημιουργηθεί ανεξάρτητο παλαιστινιακό κράτος , το οποίο να συνυπάρχει με το κράτος του Ισραήλ.

 

Και είναι θλιβερό που κανένας ηγέτης του πολιτισμένου κόσμου δεν το λέει πια καθαρά. Αυτό που ο Ανδρέας Παπανδρέου είπε μόλις έγινε πρωθυπουργός το 1981. «Όπως το Ισραήλ πρέπει να έχει δικό του κράτος εγγυημένο, το ίδιο πρέπει να έχουν και οι Παλαιστίνιοι», είπε σε αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο. Ο κ. Μητσοτάκης δυστυχώς, το 2023 παίζει στο ρόλο συνηγόρου του Νετανιάχου.

 

Είναι θλιβερό για τους ηγέτες του πολιτισμένου κόσμου να αφήνουν τον Ερντογάν να λέει αυτήν την απλή αλήθεια. Ναι, τον Ερντογάν, η χώρα του οποίου κατέχει τη μισή Κύπρο.

 

Είναι θλιβερό που κανένας δυτικός ηγέτης δεν λέει ότι, αν το Ισραήλ δεν δεχτεί οι Παλαιστίνιοι να ζουν αξιοπρεπώς στο δικό τους κράτος, θα θρέφονται οργανώσεις σαν τη Χαμάς και οι πολίτες του δεν θα είναι ποτέ ασφαλείς.

Τετάρτη 11 Οκτωβρίου 2023

Η απεχθής θεότητα της Εκδίκησης

 


γράφει ο Παντελής Μπουκάλας

 

Οπως το Κυπριακό, που με τις δεκαετίες υποβαθμίστηκε σε απλή υποσημείωση στον κατάλογο ενδιαφερόντων της περιλάλητης «διεθνούς κοινής γνώμης», αν και πρόκειται γα πρόβλημα κατοχής, και το Παλαιστινιακό, επίσης με τις δεκαετίες, υποχώρησε στον «κατάλογο ευαισθησίας». Παρότι πρόκειται για πρόβλημα ουσιαστικής κατοχής και εξοντωτικού αποκλεισμού των παλαιστινιακών εδαφών, όπου ζουν άνθρωποι με τα δικαιώματά τους σχεδόν μηδενισμένα. Ηλεκτρικό; Ενα τετράωρο τη μέρα.

 

Επί Αραφάτ, οι άνθρωποι αυτοί γίνονταν αγωνιστές της μιας ή της άλλης αριστερής απόχρωσης. Τώρα, με την Παλαιστινιακή Αρχή περιθωριοποιημένη, εμφανίζονται πρόθυμοι να γίνουν «μάρτυρες». Και πρόθυμοι επίσης, όπως έδειξε η χρήση των σόσιαλ μίντια από την ισλαμιστική Χαμάς, να χρησιμοποιήσουν ακόμα και τις αποτρόπαιες μεθόδους διαδικτυακού τρόμου που εγκαινίασε το ISIS.

 

Στην τρομοκράτηση αποβλέπει η Χαμάς. Πρωτίστως των Ισραηλινών και δευτερευόντως όσων Παλαιστινίων αντιτίθενται στις μεθόδους της. Γνωρίζοντας ότι οι εκκλήσεις της στο «μουσουλμανικό έθνος» βρίσκουν ολονέν μικρότερη ανταπόκριση στο επίπεδο των βασιλέων και των λοιπών αντιδημοκρατών ηγετών, εισέβαλε στο Ισραήλ όχι μόνο για να σκοτώσει ή να απαγάγει στρατιωτικούς και αμάχους κάθε ηλικίας και φύλου, αλλά και για να ανεβάσει αμέσως στο Διαδίκτυο τα στιγμιότυπα της φρίκης. Ωστε οι Ισραηλινοί να νιώσουν πολύ λιγότερο ασφαλείς και απ’ ό,τι ένιωσαν οι Αμερικανοί μετά τις 11.9.2001. Ηδη εμβρόντητοι μάλιστα από την αδιανόητη αποτυχία της πανίσχυρης Μοσάντ, καλούνται να ερμηνεύσουν και τη δήλωση του Τζόναθαν Κόρνικους, εκπροσώπου του ισραηλινού στρατού, ότι «επρόκειτο για 11η Σεπτεμβρίου και Περλ Χάρμπορ μαζί». Δεν γνωρίζει ο υψηλόβαθμος στρατιωτικός τα τόσα σενάρια που έχουν γραφτεί για το Περλ Χάρμπορ;

 

Στο Ισραήλ, πάντως, οι γενναίες φωνές δεν σβήνουν ποτέ. «Ο τρόμος που νιώθουν τώρα οι Ισραηλινοί», έγραψε ο Χαγκάι Μάταρ στο +972 magazine λίγο μετά την επίθεση της Χαμάς, «είναι ένα ελάχιστο κομμάτι (sliver: θραύσμα, σχίζα) αυτού που νιώθουν καθημερινά οι Παλαιστίνιοι, ζώντας υπό στρατιωτικό καθεστώς δεκαετιών στη Δυτική Οχθη και πολιορκημένοι στη Γάζα». Η μόνη λύση, λέει ο Ισραηλινός δημοσιογράφος, είναι «αυτή που ήταν πάντα: ο τερματισμός του απαρτχάιντ». Αυτό όμως το απορρίπτουν οι ακροδεξιοί του Μπέντζαμιν Νετανιάχου και δεν είναι προτεραιότητα των εξτρεμιστών της Χαμάς. Την ίδια παλαιοδιαθηκικών προδιαγραφών θεότητα λατρεύουν τελικά: την Εκδίκηση.

Δέκα μικροί Μπέοι

 

Οι Μπέοι δημιουργούνται, εξελίσσονται και μεγεθύνονται ως παρουσίες από την ίδια την ελληνική κοινωνία.

 

Αν σκεφτούμε λίγο περισσότερο, οι μικροί Μπέοι γύρω μας είναι πολλοί περισσότεροι απ’ ό,τι φανταζόμαστε. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO

γράφει ο Γιάννης Παντελάκης

 

Ο ΜΠΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ακροδεξιός, χυδαίος, λαϊκιστής, ομοφοβικός, αισχρός, απαράδεκτος, σεξιστής, προσβλητικός, είναι ο μάτσο ελληναράς που κινείται πέρα και πάνω από οποιονδήποτε αξιακό κανόνα έχει θεσπιστεί στην κοινωνία για να τηρείται μια στοιχειώδης ευπρέπεια στη συμπεριφορά, ο σεβασμός στους άλλους, μια τέλος πάντων comme il faut στάση με την οποία συνεννοούμαστε. Μπορεί κάποιος να αναφέρει δεκάδες ακόμα αρνητικούς χαρακτηρισμούς, κανένας δεν θα αδικεί τον επανεκλεγέντα για τρίτη(!) φορά δήμαρχο του Βόλου.

 

Όμως όταν τον ακούω στα πάντα φιλόξενα γι’ αυτόν τηλεοπτικά κανάλια που τον προσκαλούν συχνά γιατί πουλάει (τηλεθέαση), αναρωτιέμαι συχνά αν ο Μπέος αποτελεί την εξαίρεση σε έναν άγραφο κανόνα μιας χώρας όπου ο πολιτικός ή ιδιωτικός λόγος που εκφέρεται και οι πράξεις πολλών πολιτών και πολιτικών δεν διαφέρουν θεαματικά από αυτόν του Μπέου.

 

Αν και χρειάζεται βαθιά γνώση και πολλή δουλειά για να ερμηνευτεί η πολιτική συμπεριφορά, νομίζω ότι γενικά δεν θέλουμε να παραδεχτούμε πως οι Μπέοι δημιουργούνται, εξελίσσονται και μεγεθύνονται ως παρουσίες από την ίδια την ελληνική κοινωνία, ένα μεγάλο κομμάτι της οποίας συχνά τους επιβραβεύει γιατί προέρχονται από αυτήν.

Ο Μπέος δεν έπεσε από τον ουρανό όπως ο Κασσελάκης, δεν ήρθε από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, αν και θήτευσε και σε αυτή για μερικά χρόνια, αρχικά ως σωματοφύλακας, αργότερα ως ιδιοκτήτης νυχτερινών κέντρων. Όμως η παρουσία του έγινε έντονη κυρίως εδώ στη χώρα μας, τον γνωρίζουμε από τη νυχτερινή Αθήνα με την οποία ασχολήθηκε, από τις ΠΑΕ με τις οποίες ανακατεύτηκε, από τις δωροδοκίες για τις οποίες κατηγορήθηκε, καταδικάστηκε, αλλά αθωώθηκε στον ανώτατο βαθμό, από τον δημόσιο λόγο που κατά καιρούς εξέπεμπε με κορυφαία τη χυδαία φράση εναντίον ενός παράγοντα με ανάλογες επιχειρηματικές δραστηριότητες, τον οποίο είχε χαρακτηρίσει «δίμετρη αδελφή με μουστάκια».

 

 

Γιατί, άραγε, μας εκπλήσσει τώρα ο Μπέος με όσα ανέφερε για τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ; Και κυρίως γιατί πέφτουμε από τα σύννεφα θεωρώντας πρωτόγνωρο τον ανθρωπότυπό του και την επιβράβευσή του από μεγάλο αριθμό πολιτών;

 

Είδα να γράφουν πολλοί ότι η επανεκλογή Μπέου αποτελεί για όσους τον ψήφισαν μια συμπεριφορά αντίστοιχη με εκείνη που παραπέμπει στο Σύνδρομο της Στοκχόλμης, ταύτιση θύματος με θύτη. Διάβασα ακόμα ότι οι Βολιώτες είναι άξιοι της μοίρας τους, αφού επιλέγουν πάλι τον Μπέο, ακόμα είδα σχόλια που έλεγαν πως η κοινωνία εκεί είναι βαθιά εξαθλιωμένη κι αυτός βρήκε πρόσφορο έδαφος. Ενδεχομένως να ισχύουν όλα ή κάποια από αυτά, αν και δεν καταλαβαίνω γιατί η κοινωνία του Βόλου διαφέρει από οποιαδήποτε άλλη μικρή ή μεγάλη κοινωνία της χώρας.

 

Ο Κώστας Καραμανλής, που μιλάει πιο ευγενικά και με έναν αστικό τρόπο, αλλά αντικειμενικά είχε την πολιτική ευθύνη για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, επανεκλέχθηκε πανηγυρικά από χιλιάδες ανθρώπους στις Σέρρες. Και αυτοί διακατέχονται από το Σύνδρομο της Στοκχόλμης; Ο πρώην δήμαρχος Ναυπλίου Κωστούρος, που αποκαλύφθηκε ότι άφησε περιττώματα έξω από το σπίτι του πολιτικού του αντιπάλου, την περασμένη Κυριακή πήρε την πρώτη θέση στις εκλογές. Τι συμβαίνει με αυτόν άραγε, οι χιλιάδες πολίτες του Ναυπλίου έχουν σοβαρό θέμα;

 

Αν και χρειάζεται βαθιά γνώση και πολλή δουλειά για να ερμηνευτεί η πολιτική συμπεριφορά, νομίζω ότι γενικά δεν θέλουμε να παραδεχτούμε πως οι Μπέοι δημιουργούνται, εξελίσσονται και μεγεθύνονται ως παρουσίες από την ίδια την ελληνική κοινωνία, ένα μεγάλο κομμάτι της οποίας συχνά τους επιβραβεύει γιατί προέρχονται από αυτήν, μιλάνε σαν κι αυτήν, εκφράζονται με τον ίδιο τρόπο και κυρίως έχουν τους ίδιους αξιακούς κώδικες.

Αν παραλλάζαμε τον τίτλο της σειράς του Λαζόπουλου «Δέκα μικροί Μήτσοι», που αντιστοιχούσαν σε κάποια πρόσωπα της κοινωνίας, εύκολα θα βρίσκαμε τουλάχιστον δέκα μικρούς Μπέους που αντιστοιχούν σε υπαρκτά πρόσωπα της ίδιας κοινωνίας.

 

Είναι ο Πολάκης με τον τσαμπουκά και τον λαϊκισμό που εκφράζει, είναι ο οδηγός που είναι ικανός να σκοτώσει κάποιον αν του πάρει μια θέση στάθμευσης, αυτός που θα πυροβολήσει για μια κτηματική διαφορά, ο καθηγητής που θα δει παιδιά με μακριά μαλλιά και θα τα ρωτήσει αν είναι «λουλούδες», ο στρατιωτικός που θα εκφέρει βίαιο λόγο εναντίον στρατιωτών που έχουν διαφορετική συμπεριφορά, ο δήθεν μάγκας που θα τρομοκρατήσει τους αδύναμους, ο αστυνομικός που από τη θέση του ισχυρού θα ασκήσει βία, ο σύζυγος που θα επιβάλει κανόνες συμπεριφοράς που αν δεν τηρήσει η σύζυγος θα φτάσει στην κακοποίηση και ως τη δολοφονία, αυτός που πιστεύει ακράδαντα ότι δεν υπάρχει χώρος για το διαφορετικό, ό,τι κι αν είναι αυτό, εκείνος που θα φωνάξει στο γήπεδο χυδαία σεξιστικά ή φασιστικά συνθήματα και το θεωρεί κανονικό. Αν σκεφτούμε λίγο περισσότερο, οι μικροί Μπέοι γύρω μας είναι πολλοί περισσότεροι απ’ ό,τι φανταζόμαστε. Ο Μπέος είναι ο άνθρωπός τους…


Σάββατο 7 Οκτωβρίου 2023

Ο Κασσελάκης και πολιτισμός της εικόνας - Χωράνε στην αριστερά μεσσίες;

 

 

Ο Στέφανος Κασσελάκης τροφοδοτεί συνέχεια τη δική του, προσωπική εικόνα, όχι του κόμματος του οποίου ηγείται. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO

γράφει ο ΓιάννηςΠαντελάκης 

   

ΤΗ ΜΑΚΡΙΝΗ ΔΕΚΑΕΤΙΑ του 1990 οι Ιταλοί είχαν τα ίδια προβλήματα μ’ εμάς, τουλάχιστον με όσους εξακολουθούμε να απορούμε με το φαινόμενο Κασσελάκη, τον νέο μεσσία που ήρθε από τις Ηνωμένες Πολιτείες με έναν τρόπο που ξεφεύγει από την πολιτική κουλτούρα της χώρας, πόσο μάλλον της αριστεράς, για να σώσει τον ΣΥΡΙΖΑ και τη χώρα.

 

Τον πλούσιο, αυτοδημιούργητο και με επικοινωνιακά χαρίσματα επιχειρηματία που αντιμετωπίζει ένα κόμμα (και μια χώρα) ως μια χρεοκοπημένη επιχείρηση που ήρθε να την εξαγοράσει, να πάρει μεγάλο μερίδιο από τους πελάτες της και να ξαναμπεί με έναν δυναμικό τρόπο στην αγορά. Μέχρι τώρα τα έχει καταφέρει καλά με το κόμμα, υπάρχουν πιθανότητες κάποια στιγμή να ακολουθήσει και η εξαγορά της χώρας.

 

Η νεότερη Ιστορία μάς έχει δείξει πως η εισβολή νέου προέδρου στον ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι κάτι καινούργιο. Είναι τόσο παλιό όσο και η μεταπολιτική, δηλαδή η παρακμή της πολιτικής διαχείρισης στις σύγχρονες κοινωνίες της Δύσης, η οποία υποκαθίσταται συνήθως από ανθρώπους εκτός πολιτικής. Οι γείτονες την εποχή εκείνη είχαν έναν ποιητή, συγγραφέα, κριτικό και βουλευτή του Ιταλικού Κομμουνιστικού Κόμματος που τον έλεγαν Εντοάρντο Σανγκουινέτι· δεν ήταν γνωστός στη χώρα μας, αλλά στη δική τους είχαν να λένε για την ποιότητα της σκέψης του. Γύρω στο 2003 έγραψε ένα ενδιαφέρον κείμενο με το οποίο σχολίαζε το φαινόμενο Μπερλουσκόνι που είχε εισβάλει με εντυπωσιακό τρόπο στην ενεργό πολιτική ζωή, την οποία σχεδόν είχε αλώσει.

 

Στην αριστερά διεθνώς ποτέ δεν επικράτησαν τα απολίτικα πρόσωπα με κύριο χαρακτηριστικό την εικόνα τους, με εξαίρεση τη δική μας αριστερά, και υπάρχουν λόγοι γι’ αυτό. Αν τους αναζητήσει κάποιος, θα ξεκινήσει και θα καταλήξει στο ίδιο πρόσωπο που λέγεται Αλέξης Τσίπρας.

Ο μπερλουσκονισμός αφαιρεί από τους εκπροσώπους της λεγόμενης πολιτικής τάξης, όλους ανεξαιρέτως, κάθε πραγματική διαμεσολαβητική λειτουργία. Η ιδεολογική μυθολογία του μπερλουσκονισμού έχει διάφορες όψεις, φαινομενικά αλληλοσυγκρουόμενες, αλλά μεθοδικά και κατάλληλα συραμμένες μεταξύ τους. Ο μεσσίας φιλοδοξεί να μετατρέψει την εξουσία του σε νεομοναρχικού τύπου, δίνοντάς της κάποια χαρακτηριστικά νεωτερισμού.

 

 

Η νεότερη Ιστορία μάς έχει δείξει πως η εισβολή νέου προέδρου στον ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι κάτι καινούργιο. Φωτ.: Alexandros Alamaniotis/ SOOC

Το δυνατό του σημείο είναι το «μιντιακό επικοινωνιακό» ταλέντο του, η ικανότητά του δηλαδή να δημιουργεί μια εικόνα για τον εαυτό του που καλύπτει επιμελώς αυτό που είναι στην πραγματικότητα, όπως αυτή που κατασκεύαζαν οι διαφημιστές, οι οποίοι χρησιμοποιούσαν χαρακτηριστικά, ιδιότητες και αρετές επιφανών ανδρών του παρελθόντος, προσαρμοσμένα όλα στη βάση ενός νέου πολιτισμού, του «πολιτισμού της εικόνας», όπως τον περιγράφει ο Σανγκουινέτι.

 

Αν ο Σανγκουινέτι ζούσε σήμερα στη χώρα μας, θα έγραφε ακριβώς το ίδιο. Οι μοναδικές διαφορές αφορούν τις ιδιαιτερότητες του Κασσελάκη (ήρθε από άλλη χώρα, δεν τον γνώριζε κανένας, δεν είχε πολιτικό στίγμα) αλλά και την επικράτηση δύο φαινομένων μεταπολιτικής σε διαφορετικούς πολιτικούς χώρους.

 

Στην Ιταλία τούς προέκυψε στη δεξιά, στη δική μας χώρα τον αγκάλιασε η αριστερά. Οι υπόλοιπες συγκρίσεις έχουν περισσότερο να κάνουν με τα διαφορετικά χαρακτηριστικά των δύο χωρών και των ίδιων των φαινομένων αλλά και με τον χρόνο που εκδηλώθηκαν. Όμως υπάρχει ένα κοινό διαχρονικό στοιχείο και στους δύο, αυτό που περιγράφει ο «πολιτισμός της εικόνας».

 

Σε όλη την παρουσία του ως τώρα ο Στέφανος Κασσελάκης υπηρετεί αυτόν τον πολιτισμό, χρησιμοποιώντας τα νέα μέσα τα οποία ήταν σχεδόν άγνωστα την εποχή του Μπερλουσκόνι – εκείνος χρησιμοποίησε τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Τροφοδοτεί συνέχεια τη δική του, προσωπική εικόνα, όχι του κόμματος του οποίου ηγείται, μιλάει για τον εαυτό του (έτσι μας συστήθηκε), λέει πως ο ίδιος θα λύσει όλα τα προβλήματα, ότι μιλάει πιο καλά αγγλικά από τον βασικό του αντίπαλο, ότι θα βρει ο ίδιος την επόμενη εβδομάδα νέο κτίριο για να στεγάσει άτομα ΑμεΑ· αυτοπροβάλλεται και φροντίζει να επιβεβαιώνει ότι σημασία δεν έχει η ουσία και οι πολιτικές αλλά το πρόσωπο που βγαίνει μπροστά και είναι ικανό για όλα.

 

Στην αριστερά διεθνώς ποτέ δεν επικράτησαν τα απολίτικα πρόσωπα με κύριο χαρακτηριστικό την εικόνα τους, με εξαίρεση τη δική μας αριστερά, και υπάρχουν λόγοι γι’ αυτό. Αν τους αναζητήσει κάποιος, θα ξεκινήσει και θα καταλήξει στο ίδιο πρόσωπο που λέγεται Αλέξης Τσίπρας. Είναι αυτός που αποϊδεολογικοποίησε τον ΣΥΡΙΖΑ, αφαιρώντας το αξιακό φορτίο που είχε η αριστερά, μετέτρεψε το κόμμα σε αρχηγικό, είχε ένα θολό πολιτικό στίγμα, ενίσχυσε την εικόνα του ενός ανδρός μπροστά στον οποίο όλοι δηλώνουν υποταγή, γενικώς ενίσχυε πρώτα απ’ όλα την εικόνα του.

 

Με άλλα λόγια, καλλιέργησε πρόσφορο πολιτικό έδαφος ώστε στην αριστερά να χωράνε οι μεσσίες, και ο Κασσελάκης είναι ένας από αυτούς. Ο άνθρωπος υπηρετεί τον πολιτισμό της εικόνας, απλώς επειδή υπάρχουν χιλιάδες μέλη της αριστεράς εκπαιδευμένα από την προηγούμενη ηγεσία και πρόθυμα να υπηρετήσουν αυτή την εικόνα.

Τετάρτη 4 Οκτωβρίου 2023

Δανιήλ και Ηλίας ή απλώς Αχιλλέας;

 


γράφει ο Παντελής Μπουκάλας

 

«Ναι, αλλά είναι αυθεντικός»… Αμέτρητες φορές έχουμε ακούσει τη φράση αυτή σαν δικαιολογία, ακαταμάχητη υποτίθεται, για την αγενή, χυδαία, ωμή συμπεριφορά προσώπων του δημόσιου βίου· τη μονολεκτικώς «παντελονάτη». Αν μάλιστα πρόκειται για αιρετούς, οι υπερασπιστές τους προσκομίζουν και δεύτερο πειστήριο ότι τυγχάνουν ενάρετοι: τη λαϊκή ψήφο. Η κάλπη, όμως, δεν είναι κολυμβήθρα του Σιλωάμ, πανίσχυρο πλυντήριο που παραδίδει και πάλι πάλλευκους τους ρυπασμένους και ρυπογόνους «μάγκες» της κοινωνικοπολιτικής κονίστρας. Ούτε δικαστήριο είναι· κατά συνέπεια, η λαϊκή ετυμηγορία δεν είναι τελεσίδικη δικαστική κρίση.

 

Οσο για την «αυθεντικότητα», ποιος κοινωνικός νόμος ορίζει ότι αυθεντικό είναι το υβριστικό, το αντιαισθητικό, το βίαιο, το μισαλλόδοξο, ακόμα και το ρατσιστικό; Ενας τραμπούκος παύει να είναι τραμπούκος ή, τέλος πάντων, συγχωρούνται οι αμαρτίες του, επειδή κραδαίνει σαν άλλοθι την καταγωγή του από «λαϊκή τάξη» (νομοτελειακά αγροίκος, λοιπόν, ο λαός;) ή από «λεβέντικη» πόλη ή κωμόπολη;

 

Ο δήμαρχος Βόλου, που λέει την «άυλη» κληρονομιά «άβλη», δεν είναι ο μόνος άοκνος παραγωγός λεκτικής βίας. Πλην των αναρίθμητων ανωνύμων του Διαδικτύου που διαιτώνται με μίσος, είναι δε ταχύτεροι και από τη σκιά τους στην εκτόξευση χολής, τον ανταγωνίζονται και αρκετές διάσημες φιγούρες της κοινωνικής και πολιτικής αγοράς. Αίφνης, ο υπερπασιγνωστότατος ποινικολόγος, μια μηχανή παραγωγής ύβρεων κατά παντός δυσπιστούντος στις τηλεοπτικές αγορεύσεις του και στα αυτοαθωωτικά σενάρια των πελατών του. Ή, με αραιότερες εμφανίσεις αυτός, ο ιδιοκτήτης καλαθοσφαιρικής ομάδας: με διαγγελματικό βιντεάκι του επιτέθηκε αρρενοπρεπώς στην αναπληρώτρια υπουργό Υγείας («κουκλίτσα μου»…), καταγγέλλοντάς την για μύρια όσα και διασπείροντας υπονοούμενα για άλλα τόσα. Χωρίς, εντούτοις, να καταφέρει να ξυπνήσει την κοιμωμένη κυβέρνηση.

 

Το πρόβλημα με τον κ. Αχιλλέα Μπέο, τη «δημαρχάρα» κατά τον πρωθυπουργό, δεν είναι υφολογικής τάξης αλλά βαθιά πολιτικό. Ο παιδαριωδώς «αντισυστημικός» λαϊκιστής δήμαρχος, που κυκλοφορεί και χειροδικεί, άφησε απροστάτευτο τον Βόλο απέναντι και στον Δανιήλ και στον Ηλία. Προείχαν άλλωστε τα χριστουγεννιάτικα λαμπιόνια, από μήνα Σεπτέμβριο. Και μολαταύτα, η κυβέρνηση έκρινε πως είναι «ο καταλληλότερος γενικός συντονιστής» για τις μεταπλημμυρικές εργασίες. Την υποψηφιότητά του, πάντως, «δεν τη στηρίζει».

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *