Παρασκευή 20 Οκτωβρίου 2023

Ο Κασσελάκης στον κόσμο του, ο Τσίπρας σιωπά, ο ΣΥΡΙΖΑ εξαϋλώνεται…

 


Ο Κασσελάκης δεν έχει ακόμη κλείσει μήνα στην αρχηγία και ο ΣΥΡΙΖΑ οδεύει προς τη σύγκρουση και τη διάσπαση.

 

 γράφει  ο Γιώργος Καρελιάς

 

 

Πότε ένα κόμμα αλλάζει αρχηγό; Όταν ηττάται και ο αρχηγός που έχει παραιτείται. Γιατί εκλέγεται ο νέος αρχηγός; Προφανέστατα για να σταματήσει την κατρακύλα, να αναδιοργανώσει το κόμμα και να αρχίσει να παίρνει τα πάνω του.

 

Τι συμβαίνει στον ΣΥΡΙΖΑ; Κανένας από τους τεθέντες στόχους δεν φαίνεται ότι μπορεί να επιτευχθεί. Η κατρακύλα όχι μόνο δεν σταμάτησε, αλλά μόλις άρχισε. Το πρώτο εκλογικό αποτέλεσμα της εποχής Κασσελάκη ήταν απογοητευτικό. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν κέρδισε καμιά Περιφέρεια, κανέναν από τους πολύ μεγάλους Δήμους και ελάχιστους από τους άλλους. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς δικών του δημοσκόπων και αναλυτών, το πανελλαδικό ποσοστό του υποχώρησε κι άλλο από το 18% των βουλευτικών εκλογών του Ιουνίου.

 

Η απάντηση της πλευράς Κασσελάκη σ αυτό είναι ότι δεν ευθύνεται ο ίδιος, διότι δεν ήταν δικές του επιλογές οι υποψήφιοι δήμαρχοι και περιφερειάρχες.

 

 

Όσο αλήθεια είναι αυτό, άλλο τόσο είναι ότι η εκλογή του νέου αρχηγού ούτε την κατρακύλα σταμάτησε ούτε καμία δυναμική προσέδωσε. Ο αρχικός «ενθουσιασμός» αφορούσε τους μισούς απ’ όσους πήγαν να ψηφίσουν στις εσωκομματικές εκλογές και δεν άγγιξε τη συντριπτική πλειονότητα της κοινωνίας. Όλα ήταν ντόρος και εικόνα, που τη συντηρούσαν τα αδηφάγα μέσα ενημέρωσης. Ο Κασσελάκης «πουλούσε» ως νέο πρόσωπο, ως ο άγνωστος που ήρθε ουρανοκατέβατος εξ Αμερικής, που μιλούσε «καλύτερα αγγλικά από τον Μητσοτάκη», που ήταν «καλύτερος επιχειρηματίας», που δεν φοβόταν να μιλάει για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του και να προβάλλει τον σύντροφό του, που έκανε «ταρζανιές» σε σχολείο όπου πηγαίνουν παιδιά με ειδικές ανάγκες κ.α

 

Όμως, όλα αυτά είναι καλά για το ντόρο και την εικόνα. Όταν έρθει η ώρα της πολιτικής πράξης, οι ψηφοφόροι πάνε αλλού. Και τότε αρχίζει η γκρίνια, το κόμμα απειλείται με διάσπαση και το μέλλον προβλέπεται δυσοίωνο. Όποιος δεν το βλέπει βρίσκεται αλλού. Και όποιοι το ξέρουν αλλά θέλουν να κρατήσουν κάποιο «μαγαζάκι» κοροϊδεύουν τα μέλη τους. Δεν ξέρω αν στο τέλος θα «τους πάρουν με τις πέτρες».

 

Ποια ήταν η «συμβολή» του κ. Κασσελάκη σε όλα αυτά; Ας δούμε μερικές επιλογές του:

 

Στην πρώτη κρίσιμη εκλογική αναμέτρηση επί προεδρίας του έλειπε στην Αμερική για προσωπικές του δουλειές. Δεν έχει ξαναγίνει ποτέ στην πολιτική μας ιστορία.

Η πρώτη συνεδρίαση κομματικού οργάνου του ΣΥΡΙΖΑ μετά τις εκλογές έγινε χωρίς τη φυσική παρουσία του.

Ακόμα κι έτσι, αντί στη συνεδρίαση αυτή έστω μέσω SKYPE, να δώσει κάποια πνοή, φρόντισε να μεταθέσει αλλού το δημόσιο ενδιαφέρον, με την ανακοίνωση του γάμου του.

Η θέση του για το μεγάλο θέμα που συγκλονίζει τον κόσμο, τα γεγονότα στη Γάζα, ήταν θέση ίσων αποστάσεων, που δεν συνάδει με τις αρχές της Αριστεράς.

Λίγες μέρες πριν πήγε στη συνέλευση του Συνδέσμου Βιομηχάνων και είπε πράγματα(για τα stock options) που το κόμμα του κατακεραύνωνε όταν τα έλεγε ο Μητσοτάκης. Aν δεν το ξέρει ο Κασσελάκης, ας ρωτήσει τον Αλέξη Τσίπρα.

Ο Κασσελάκης δεν έχει ακόμη κλείσει μήνα στην αρχηγία και ο ΣΥΡΙΖΑ οδεύει προς τη σύγκρουση και τη διάσπαση. Το μέλλον αόρατον, αλλά η πιθανότερη συνέχεια θα είναι το μονοψήφιο ποσοστό στις ευρωεκλογές του Μαΐου του 2024 παρά η ανάκαμψη. Και στο τέλος μπορεί να έρθει και η διάλυση.

 

Μπροστά σε όλα αυτά δεν εντυπωσιάζουν ούτε η άγνοια κινδύνου του Κασσελάκη ούτε τα «μανιφέστα»(προοίμια) αποχώρησης των αντιπάλων του. Εντυπωσιάζει η απουσία και η ηχηρή σιωπή του Αλέξη Τσίπρα.

 

Μπορεί την (προ)ώθηση Κασσελάκη στην ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ να ήθελαν δύο αμερικανικά ιδρύματα κι ένα ελληνικό, αλλά χωρίς τον Αλέξη Τσίπρα δεν θα είχε καμιά ελπίδα. «Με φύτεψε ο Αλέξης», είπε, πριν εκλεγεί, ο Κασσελάκης. Και εξελέγη με την «ουδετερότητα» ή την έμμεση υποστήριξη του προκατόχου του.

Αυτά έγιναν. Το ερώτημα είναι τι γίνεται τώρα. Αν ο Αλέξης Τσίπρας θεωρεί ότι όλα βαίνουν καλώς στο κόμμα που (ουσιαστικά) ο ίδιος ίδρυσε, τότε καλώς σιωπά. Μάλιστα, αν το πιστεύει αυτό, θα ήταν καλύτερο να μιλήσει ανοιχτά υπέρ του νέου αρχηγού, για να τον βοηθήσει.

 

Όμως, αν γνωρίζει κι αυτός ότι επίκεινται διαλυτικά φαινόμενα, αν βλέπει ότι ο διάδοχός του δεν μπορεί να τα αποτρέψει και ο ΣΥΡΙΖΑ θα έχει την τύχη του ΠΑΣΟΚ της περιόδου 2012-2019 (συνεχής πτώση και μονοψήφια ποσοστά), δεν έχει δικαίωμα να σιωπά. Είναι ο μόνος, ίσως, ακόμα που μπορεί, με μια παρέμβασή του, να αποτρέψει όσα θα ακολουθήσουν.

 

Αν δεν το κάνει, δεν θα μπορεί μετά ούτε καν να επικαλεστεί τη δικαιολογία «είχα αυταπάτες». Εκτός αν τον εμπνέει η περίφημη ρήση της Μαντάμ ντε Πομπαντούρ «Αpres moi, le deluge» (μετά από εμένα η καταστροφή)

Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2023

«Ψυχήν αντί ψυχής, οφθαλμόν αντί οφθαλμού…»



 γράφει ο Παντελής Μπουκάλας

 

«Αντίποινα», αυτή είναι η λέξη των ημερών. Μια λέξη που τη χρησιμοποιούμε πάντα στον πληθυντικό, παρότι απέκτησε και ενικό σε συγγραφείς μεταγενέστερους των κλασικών, «το αντίποινον». Γιατί η ανταπόδοση, η αντιπληρωμή, είναι ανέκαθεν πιο βαριά από το αρχικό πλήγμα. Στα αντίποινα δεν υπάρχουν όρια. Επί ναζιστικής επέλασης, οι χιτλερικοί όριζαν την αναλογία της εκδίκησής τους κατά το θανάσιμο στιγμιαίο κέφι τους: για κάθε Γερμανό που σκότωναν οι αντάρτες, εκτελούσαν (ή πυρπολούσαν) δέκα, είκοσι ή και πενήντα αντιστασιακούς ή άμαχους.


Και στις μέρες μας όμως βλέπουμε την τρομακτική δυσαναλογία της εκδίκησης. Μετά τις 11.9.2001 οι τιμωρητικές εκστρατείες εκθεμελίωσαν χώρες και τσάκισαν λαούς, που αντιμετωπίστηκαν βάσει του δόγματος περί συλλογικής ευθύνης, ο δε περίφημος «δυτικός πολιτισμός των δικαιωμάτων» στιγματίστηκε εσαεί από το Γκουαντάναμο. Οσο για τα αντίποινα του Ισραήλ κατά των Παλαιστινίων, η βομβαρδιστική «υπερβολή» ήταν και είναι τόσο τυφλή που αναγκάζει τον ΟΗΕ και διεθνείς ανεξάρτητες οργανώσεις να εγκαλούν τον ισραηλινό στρατό για εγκλήματα πολέμου. Μήπως η ίδια η ύπαρξη της μεγαλύτερης υπαίθριας φυλακής στην ιστορία της ανθρωπότητας, της Γάζας, δεν καταγγέλλεται ως έγκλημα κατά της ανθρωπότητας από τα φωτεινά μυαλά που ποτέ δεν έλειψαν στο Ισραήλ;


Στον χριστιανισμό της Ορθοδοξίας, και τουλάχιστον στην ελληνική εκδοχή του, η Παλαιά Διαθήκη δεν έχει το κύρος που απολαύει στον χριστιανισμό της Δύσης. Μόνο το «Ασμα Ασμάτων», οι «Ψαλμοί» και ο «Εκκλησιαστής» είναι κάπως γνωστά. Κατά τα λοιπά, εκπαιδευόμαστε από τις ταινίες εποχής που παίζουν τα κανάλια κάθε Μεγάλη Εβδομάδα. Αν όμως γνωρίζαμε έστω τα βιβλία των Μακκαβαίων, και τη βαρβαρότητα που επιφύλαξαν οι Σελευκίδες επίγονοι του Μεγαλέξανδρου στους Εβραίους, ίσως κομπιάζαμε κάπως την επόμενη φορά που θα διατεινόμασταν πως «οι Ελληνες απλώς εκπολίτιζαν, δεν καταπίεζαν, ούτε ύβριζαν τις θρησκείες των υποτελών λαών».


Και τον «νόμο των αντιποίνων», από την Καινή Διαθήκη τον ξέρουμε. Ξέρουμε δηλαδή την αναίρεσή του από τον Χριστό, όχι από την καθιέρωσή του στο «Δευτερονόμιον». «Ηκούσατε ότι ερρέθη», καταγράφει ο Ματθαίος την επί του Ορους ομιλία του Ιησού, «οφθαλμόν αντί οφθαλμού και οδόντα αντί οδόντος. Εγώ δε λέγω υμίν μη αντιστήναι τω πονηρώ· αλλ’ όστις σε ραπίσει επί την δεξιάν σιαγόνα, στρέψον αυτώ και την άλλην». Ας δούμε την καινή εντολή και στη μετάφρασή της από τη Βιβλική Εταιρία, μήπως πάψει να είναι κενή νοήματος μέσα μας: «Εχετε ακούσει πως δόθηκε η εντολή: “ν’ ανταποδίδεις μάτι για μάτι και δόντι για δόντι”. Εγώ όμως σας λέω να μην αντιστέκεστε στον κακό άνθρωπο· αλλά αν κάποιος σε χτυπήσει στο δεξιό μάγουλο, γύρισέ του και το άλλο».


Ναι, «δράσαντι και παθείν οφείλεται». Μα ποιος ο πρώτος «δράσας», χιλιετίες τώρα, στην καθημαγμένη Παλαιστίνη;


Δεν έπραξε ακριβώς αυτό ο ερίτιμος δήμαρχος Βόλου Αχιλλέας Μπέος τις προάλλες; Εξηγείται. Ετσι αργά που διαβάζει, γιατί «είναι ένας από μας», έχει κολλήσει στο «Δευτερονόμιον». Εκεί δόθηκε η εντολή που απορρίπτει ο Χριστός. Και δόθηκε πολύ βαρύτερη· θανάσιμη. Αντιγράφω: «Ου φείσεται ο οφθαλμός σου επ᾿ αυτώ· ψυχήν αντί ψυχής, οφθαλμόν αντί οφθαλμού, οδόντα αντί οδόντος, χείρα αντί χειρός, πόδα αντί ποδός». Και στη μετάφραση της Βιβλικής Εταιρίας: «Κανένα δε θα λυπάστε. Θ’ ανταποδίδετε ζωή αντί ζωής, οφθαλμόν αντί οφθαλμού, χέρι αντί χεριού και πόδι αντί ποδιού».


Η Παλαιά Διαθήκη υπήρξε η κύρια πηγή της τρίτης αβρααμικής θρησκείας, του ισλαμισμού, και ιδίως τα πέντε πρώτα βιβλία της, η Πεντάτευχος, η «περιέχουσα το φως και την οδηγία» σύμφωνα με τον ιδρυτή της μουσουλμανικής θρησκείας. Μιλάει ο Θεός στο «Κοράνιο» που συνέγραψε ο Μωάμεθ πάνω σε φύλλα φοινικιάς και σε πέτρες: «Εν τω Κώδικι τούτω [δηλαδή τον μωσαϊκό νόμο] εντελλόμεθα αυτοίς ψυχήν αντί ψυχής, οφθαλμόν αντί οφθαλμού, ρίνα αντί ρινός, ους αντί ωτός, και οδόντα οδόντος. Αι πληγαί τιμωρηθήσονται διά του νόμου του αντιποίνου». Θα ξεπληρώνουμε τα πλήγματα που δεχόμαστε με τον νόμο των αντιποίνων…


Στη μετάφραση του Κορανίου «εκ του αραβικού κειμένου» (Αθήνα, 1886), ο Γεράσιμος Ι. Πεντάκης επιλέγει μια γλώσσα σαν των Ογδοήκοντα. Μας βοηθάει έτσι να δούμε ευθύς αμέσως ότι το ιερό βιβλίο του Ισλάμ αντιγράφει σχεδόν κατά γράμμα και οπωσδήποτε κατά πνεύμα το ιερό βιβλίο του εβραϊσμού αλλά και όσων χριστιανών συνεχίζουν να λατρεύουν έναν Θεό Τιμωρό. Η βία που καταγγέλλουμε ως ίδιον του ισλαμισμού και του «Κορανίου» είναι ριζωμένη στη βία της Παλαιάς Διαθήκης. Διαβάζουμε στο «Κοράνιο»: «Ιδού οποία έσται η αμοιβή των μαχομένων κατά του Θεού και του αποστόλου αυτού. Ούτοι διασπείροντες κακά επί της γης, θα φονεύωνται, θα σταυρώνται, θα αποκόπτωνται αυτών αι χείρες και οι πόδες, θα εξορίζωνται της χώρας αυτών». Εδώ η θανάτωση των «απίστων» εξαγγέλλεται. Αντίθετα, στο βιβλίο «Ιησούς του Ναυή» της Π.Δ. βλέπουμε συντελεσμένο τον θάνατο, και μάλιστα μαζικό. Παραθέτω μεταφρασμένη μία από τις πολλές περικοπές φρικτής πλην υπαγορευμένης από τον Θεό βίας: «Οι Ισραηλίτες θανάτωσαν όλους τους κατοίκους της Γαι στους αγρούς και στην έρημο, εκεί όπου κι αυτοί τους είχαν καταδιώξει· δεν έμεινε ούτε ένας ζωντανός. Μετά γύρισαν πίσω στη Γαι και εξόντωσαν τον υπόλοιπο πληθυσμό. Την ημέρα εκείνη σκοτώθηκαν όλοι οι κάτοικοι της Γαι, δώδεκα χιλιάδες, άντρες και γυναίκες. […] Οι Ισραηλίτες πήραν για τον εαυτό τους μόνο τα κτήνη και τα λάφυρα εκείνης της πόλης, σύμφωνα με τη διαταγή που είχε δώσει ο Κύριος στον Ιησού [του Ναυή]. Ετσι ο Ιησούς πυρπόλησε τη Γαι και τη μετέβαλε σε σωρό ερειπίων και μέχρι σήμερα είναι τόπος έρημος». Από τον Ιησού του Ναυή στον Ιησού τον Γαλιλαίο, μια άβυσσος.


Στα «Ηθικά Νικομάχεια», ο Αριστοτέλης μιλάει για κάποιον άλλο νόμο, άγραφο, τον «νόμο του αντιπεπονθότος» ή της αμοιβαιότητας, όπου η αντίδραση εννοείται ως ίση με τη δράση: «Δοκεί δέ τισι και το αντιπεπονθός είναι απλώς δίκαιον, ώσπερ οι Πυθαγόρειοι έφασαν» κτλ. Στη μετάφραση του Δ. Λυπουρλή (εκδ. Ζήτρος): «Κάποιοι είναι της γνώμης ότι δίκαιο είναι, γενικά και απόλυτα, η αμοιβαιότητα. Αυτό υποστήριζαν οι Πυθαγόρειοι. Πραγματικά, οι Πυθαγόρειοι όριζαν το δίκαιο, απόλυτα και κατηγορηματικά, έτσι: “Δίκαιο είναι να πάθει κανείς αυτό που έκανε σε κάποιον άλλον”. […] ο κόσμος νομίζει ότι αυτό το νόημα είχε η δικαιοσύνη του Ραδάμανθη: “Να πάθει ό,τι έκανε, νά η σωστή δικαιοσύνη)”».


Ναι, «δράσαντι και παθείν οφείλεται». Μα ποιος ο πρώτος «δράσας», χιλιετίες τώρα, στην καθημαγμένη Παλαιστίνη; Στους τόπους που λατρεύουν ως αγίους τρεις θρησκείες; 

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *