Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου 2015

Η φορολογία στην Ελλάδα: Τα τελευταία 20 χρόνια οι πολίτες πλήρωσαν 810 δις ευρώ

Από το 1975 έως και το 2004, τριάντα χρόνια περίπου, το φορολογικό σύστημα της χώρας μας έχει αλλάξει 10 φορές. Κατά μέσο όρο αλλάζει κάθε 3 χρόνια. Του Μάνου Κοκκινέλη.
Η μεγαλύτερη χρονική διάρκεια όπου διατηρήθηκε το ίδιο φορολογικό σύστημα ήταν την 8ετία 1994 – 2001, όπου ο κατώτατος συντελεστής ήταν στο 5% και ο ανώτατος στο 45%. Το διάστημα μεταξύ 1975 – 1979 ήταν η δεύτερη μακροβιότερη διάρκεια του ίδιου φορολογικού μοντέλου (Πλουμπίδης, n.d.). Από εκεί και πέρα η φορολογική πολιτική άλλαζε κάθε 2 χρόνια. Προφανώς και η απουσία σταθερής φορολόγησης ματαιώνει κάθε σχέδιο των επιχειρήσεων, όπως επίσης και τον προγραμματισμό των νοικοκυριών. Το κλίμα αβεβαιότητας λειτουργεί αρνητικά, αφού επηρεάζει την κατανάλωση και μειώνει τα έσοδα. Κατ’ επέκταση, η μειωμένη κατανάλωση στραγγαλίζει οικονομικά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οδηγεί στη φοροδιαφυγή και προκαλεί μεγαλύτερη απώλεια χρηματικών μονάδων. Όπως είναι φυσικό μειωμένες θα είναι και οι εισροές προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
Με βάση τις εισηγητικές εκθέσεις του υπουργείου οικονομικών, συλλέχτηκαν στοιχεία ανά έτος σχετικά με τους άμεσους και τους έμμεσους φόρους. Ο παρακάτω πίνακας αποτελείται από 6 στήλες. Η 1η από αριστερά αποτυπώνει τη χρονική περίοδο (1993 – 2014), η 2η τους άμεσους φόρους, η 3η τους έμμεσους και η 4η τη διαφορά ανάμεσα στους έμμεσους και τους άμεσους φόρους με σκοπό να αναδειχθεί πόσο υψηλότεροι είναι οι έμμεσοι από τους άμεσους. Η 5η στήλη αποτελείται από το άθροισμα των άμεσων και των έμμεσων ανά έτος και τέλος, η 6η στήλη δείχνει το ποσοστό μεταβολής των συνολικών φόρων από την προηγούμενη στην επόμενη χρονιά. Προτού αναλυθούν τα πρωτογενή στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού, είναι απαραίτητο ν’ αναφερθούν οι επιμέρους κατηγορίες αυτών.
Ειδικότερα, οι άμεσοι φόροι αποτελούνται από τον φόρο/τους:
• Εισοδήματος: Φυσικών προσώπων, Νομικών προσώπων, Ειδική Κατηγορίας (φόρος πλοίων, επί των τόκων, υπεραξίας από τη μεταβίβαση κεφαλαίου, επί πληρωμών για πνευματικά και άλλα δικαιώματα, σε κέρδη από λαχεία, κτλ)
• Στην Περιουσία.
• Προηγούμενων οικονομικών ετών.
• Λοιπούς φόρους (έκτακτοι φόροι).

Την περίοδο 2004 - 2013 πληρώθηκαν 197,38 δις ευρώ σε άμεσους φόρους.
Οι έμμεσοι περιλαμβάνουν τους φόρους:
• Συναλλαγών: ΦΠΑ και Λοιπούς Φόρους Συναλλαγών.
• Κατανάλωσης: Ασφαλίστρων, Τέλη Ταξινόμησης Οχημάτων, ΕΦΚ Καυσίμων, Λοιπούς ΕΦΚ, Τέλη Κυκλοφορίας Οχημάτων, Λοιπούς Φόρους Κατανάλωσης.
• Προηγούμενων οικονομικών ετών.
• Λοιπούς.

Σύνολο Έμμεσων = 270,41 δις ευρώ.
Το 2014 το κράτος εισέπραξε 22% περισσότερα έσοδα σε σχέση με το 2002, και 242% συγκριτικά με το 1993. Η μεγαλύτερη θετική μεταβολή πραγματοποιήθηκε από το 1997 στο 1998, όπου πληρώθηκαν 16% περισσότεροι φόροι. Αντιθέτως, η υψηλότερη αρνητική μεταβολή σημειώθηκε τη διετία 2009 – 2010, όπου το υπουργείο οικονομικών ενίσχυσε τα ταμεικά του διαθέσιμα κατά 16% λιγότερο σε σχέση με το 2009. Ήταν η περίοδος όπου πλέον βρισκόμασταν σε πανικό και αβεβαιότητα, με τα ΜΜΕ εντός και εκτός συνόρων να βάλουν εναντίον της Ελλάδας. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι τα 51 δις που εισέρρευσαν στα κρατικά ταμεία ήταν ευκαταφρόνητο ποσόν. Επιπλέον, η μέγιστη τιμή των άμεσων φόρων παρατηρήθηκε το 2009 με το ποσό να αγγίζει τα 26,7 δις ευρώ. Την ίδια χρονιά οι έμμεσοι έπιασαν ταβάνι φθάνοντας τα 34 δις. Απ’ ότι φαίνεται οι Έλληνες φορολούμενοι πληρώνουν σταθερά περισσότερα χρήματα σε έμμεσους απ’ ότι σε άμεσους φόρους. Η μεγαλύτερη διαφορά ανάμεσά τους σημειώθηκε το 2010.
Τα τελευταία 22 χρόνια έχουν πληρωθεί 810 δις ευρώ συνολικά. Από το 2002 και πλέον, όπου η χώρα μας έγινε μέλος της ευρωζώνης, οι Έλληνες φορολογούμενοι πλήρωσαν 601,47 δις ευρώ. Οι έμμεσοι προσδιορίστηκαν στα 473,84 δις ευρώ, ενώ οι άμεσοι στα 335,94 δις.
Στη συνέχεια αποτυπώνεται μέσω ενός γραφήματος γραμμής η πορεία των φόρων από το 1993 έως και το 2014 (οριζόντιος άξονας). Ο κατακόρυφος συμβολίζει το ύψος των άμεσων, έμμεσων και των συνολικών σε εκατομύρια ευρώ. Ουσιαστικά πρόκειται για μία παραλλαγή των δεδομένων του παραπάνω γραφήματος στήλης, με στόχο να αποτυπωθεί η τάση και η πορεία τους από το 1993 έως σήμερα.
Το 1993 οι άμεσοι φόροι έφθασαν τα 4 δις ευρώ περίπου, ενώ οι έμμεσοι ήταν σαφώς περισσότεροι αφού ξεπέρασαν τα 9 δις. Στα 22 χρόνια της εξεταζόμενης περιόδου, η πρώτη σημαντική αύξηση του συνόλου πραγματοποιήθηκε από το 2001 προς το 2002. Στη συγκεκριμένη περίοδο το υπουργείο οικονομικών εισέπραξε 13% περισσότερους φόρους. Για ένα έτος υπήρξε ελαφρά μείωση κατά 1% και από το 2003 έως και το 2009 η αύξηση των συνολικών φόρων ήταν εντυπωσιακή. Με άλλα λόγια, οι φόροι του 2009 από του 2003 ήταν περισσότεροι κατά 65% και σε χρηματικές μονάδες κατά 24 δις ευρώ. Όλο αυτό το διάστημα (2003 – 2009) η μέση ετήσια αύξηση άγγιξε το 9%. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι τη διετία 2008 – 2009 οι φόροι αυξήθηκαν κατά 13%. Από εκεί και πέρα αρχίζει η πτώση στις εισπράξεις εξαιτίας της επιβολής σκληρότερων φορολογικών μέτρων, παγώματος της αγοράς και κλεισίματος των επιχειρήσεων. Η πτώση είναι σημαντική (16%) και φαίνεται να σταθεροποιείται το 2014 στα 45,6 δις ευρώ με τη διαφορά ανάμεσα στους έμμεσους και άμεσους να είναι η μικρότερη (2,8 δις ευρώ).
Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο του παραπάνω γραφήματος είναι το σημείο καμπής και των τριών γραμμών. Το έτος 2009 είναι η χρονική στιγμή όπου η φοροδοτική ικανότητα των Ελλήνων έφθασε στο ανώτατο σημείο της (61 δις ευρώ). Είναι ουσιαστικά αυτό που αναδεικνύει η καμπύλη Laffer, η οποία έγινε γνωστή διεθνώς τις δεκαετίες του ’70 και του ’80. Η καμπύλη Laffer καταδεικνύει ότι από ένα συγκεκριμένο επίπεδο φορολόγησης και μετά, η φοροδοτική ικανότητα εξαντλείται και όσους περισσότερους φόρους επιβάλει ένα κράτος δεν είναι δυνατόν να τους εισπράξει. Σαν αποτέλεσμα, οι πολίτες αδυνατούν ν’ ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις οδηγώντας τους στον τερματισμό της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας. Αυτό επιδεινώνει ακόμη περισσότερο την οικονομία, αφού το ποσοστό ανεργίας αυξάνεται, τα ασφαλιστικά ταμεία εισπράττουν λιγότερες εισφορές, ενώ άλλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα χάνουν το πελατολόγιό τους και δημιουργούν ζημιές.
Ας εξηγήσουμε όμως συνοπτικά την καμπύλη Laffer που απεικονίζει τα φορολογικά έσοδα συναρτήσει του φορολογικού συντελεστή.
Στο σημείο μηδέν (αρχή των αξόνων) οι εισπράξεις από τους φόρους είναι μηδενικές εξαιτίας της απουσίας φορολόγησης. Όσο αυξάνεται ο φορολογικός συντελεστής t, αυξάνονται και τα έσοδα. Ωστόσο, υπάρχει ένα σημείο στον οριζόντιο άξονα του γραφήματος για το οποίο ισχύει η ισότητα t = t*. Είναι το σημείο καμπής της γραφικής παράστασης όπου τα μεγέθη φορολογικός συντελεστής και έσοδα μετατρέπονται σε αντιστρόφως ανάλογα ποσά. Δηλαδή, από ένα σημείο και πλέον, ο φορολογούμενος παρουσιάζει μειωμένη φοροδοτική ικανότητα και ανεξαρτήτως της επιβολής νέων ή/και αυξημένων φόρων, τα έσοδα συρρικνώνονται. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις φοροδιαφεύγουν ή/και καθυστερούν να καταβάλουν τις υποχρεώσεις τους. Αυτόματα προκαλείται υστέρηση εσόδων, με αποτέλεσμα η πολιτική ηγεσία να αποφασίζει ρυθμίσεις αποπληρωμής οφειλών επιβαρύνοντας το σύστημα και τους εργαζόμενους με επιπλέον αρμοδιότητες.
Στη συνέχεια παρουσιάζονται οι βασικές κατηγορίες των άμεσων φόρων και η πορεία των εσόδων από το 2004 έως το 2013. Από το γράφημα διαφαίνεται ότι τα φυσικά πρόσωπα αποτελούν σταθερή συνεισφορά στα φορολογικά έσοδα και με διαφορά από τις υπόλοιπες κατηγορίες. Τη δεκαετία που εξετάσθηκε, τα φυσικά πρόσωπα πλήρωσαν 92,79 δις ευρώ, τα νομικά 35,90 δις και οι εισπράξεις από την ακίνητη περιουσία έφθασαν 10,39 δις ευρώ. Μετά το 2010, ο φόρος στην ακίνητη περιουσία αυξήθηκε πάνω από το 100%. Το 2012 είχαμε επιπλέον επιβάρυνση στα ακίνητα σημειώνοντας αύξηση κατά 144%. Η συγκεκριμένη πολιτική πάγωσε την αγορά ακινήτων και οδήγησε σε κατάρρευση της αξίας τους. Βέβαια, στην κατηγορία των άμεσων περιλαμβάνονται και οι «λοιποί φόροι» με 21,63 δις ευρώ, η «ειδική κατηγορία» με έσοδα 15,16 δις ευρώ, όπως επίσης και οι «φόροι προηγουμένων οικονομικών ετών» (21,51 δις ευρώ). Συνολικά από τους άμεσους τη δεκαετία 2004 - 2013 το ελληνικό κράτος εισέπραξε 197,38 δις ευρώ.
Το γράφημα που ακολουθεί παρουσιάζει συνοπτικά την πορεία των εσόδων από τους άμεσους φόρους τη χρονική περίοδο 2004 – 2013. Αποτυπώνεται αυτό που ειπώθηκε παραπάνω. Ότι δηλαδή το μεγαλύτερο φορολογικό βάρος πέφτει στα φυσικά πρόσωπα, αφού τη συγκεκριμένη δεκαετία η συνεισφορά τους άγγιξε το 47% των άμεσων. Αμέσως μετά ακολουθούν τα νομικά πρόσωπα με 18,2% επί του συνόλου, ενώ τα λιγότερα έσοδα σημειώθηκαν από την ακίνητη περιουσία (5%).
Στη συνέχεια παρουσιάζεται ο πίνακας των έμμεσων φόρων. Από τα αποτελέσματα είναι εμφανές ότι ο ΦΠΑ αποτελεί βασική πηγή εσόδων για την ελληνική οικονομία.
Τη δεκαετία 2004 - 2013 οι εισπράξεις από τον ΦΠΑ ανήλθαν στα 159 δις ευρώ περίπου ή στο 59% επί του συνόλου των έμμεσων φόρων. Το 2008 ήταν η χρονιά με την υψηλότερη εισροή χρήματος, ενώ από το 2009 και έπειτα, παρατηρείται πτώση των εσόδων που οφείλεται στην αλλαγή του ΦΠΑ σε υψηλό φορολογικό συντελεστή, στην αβεβαιότητα, στην ανεργία, στο υψηλό κόστος ζωής γενικότερα. Αποκαρδιωτικές είναι και οι εισπράξεις από τα τέλη ταξινόμησης των οχημάτων. Είναι φανερό ότι η αγορά των οχημάτων υπέστη σημαντικό πλήγμα, με αποτέλεσμα το κράτος να χάνει περισσότερα χρήματα. Ο ΕΦΚ καυσίμων παρουσίασε σημαντική αύξηση. Πρόκειται για προϊόν με ανελαστική ζήτηση και όπως είναι φυσικό παρουσιάζει σταθερή απόδοση στην ενίσχυση των κρατικών εσόδων. Συνολικά η χώρα μας εισέπραξε τη δεκαετία 2004 – 2013 από τους έμμεσους φόρους 270,4 δις ευρώ.
Το γράφημα που ακολουθεί δείχνει με σαφήνεια τη συμβολή του ΦΠΑ στα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού.
Από το 2004 έως το 2008 οι εισπράξεις αυξάνονται σημαντικά, όμως από το 2009 και μετά ξεκινά μια πτωτική πορεία η οποία το 2010 – 2011 αλλάζει, γίνεται πρόσκαιρα ανοδική, και το 2013 φθάνει στο επίπεδο του 2004 (13,8 δις ευρώ). Ο ΕΦΚ καυσίμων είναι βασικό εργαλείο είσπραξης, ο οποίος ξεκινά από τα 2,46 δις ευρώ το 2004, φθάνει στο ανώτατο σημείο του το 2010 με 5,7 δις ευρώ, ενώ στη συνέχεια παρουσιάζει πτώση της τάξεως του 26% αφού το 2013 εισέρευσαν στα ταμεία 4,2 δις ευρώ. Ο φόρος ασφαλίστρων, τα τέλη ταξινόμησης οχημάτων και τα τέλη κυκλοφορίας παρουσιάζουν χαμηλή απόδοση εξαιτίας της πτώσης της αγοράς οχημάτων. Οι πολίτες έχουν προφανώς παγώσει οποιαδήποτε απόφαση ανανέωσης των οχημάτων τους και πολλοί από αυτούς έχοντας στην κατοχή τους 2 με 3 οχήματα ανά οικογένεια, προχωρούν σε κατάθεση πινακίδων αποφεύγοντας τα τεκμήρια, την ασφάλεια, τα τέλη κυκλοφορίας, τον ΕΦΚ καυσίμων, τη συντήρηση των οχημάτων τους και την αλλαγή ελαστικών (χρήματα που χάνονται από την ακινησία οχημάτων).
Συμπερασματικά, προκύπτει ότι το φορολογικό σύστημα της Ελλάδος αλλάζει κατά μέσο όρο κάθε 3 χρόνια. Το 2009 ήταν η χρονιά όπου οι άμεσοι (26,7 δις ευρώ) και οι έμμεσοι (34 δις ευρώ) ήταν οι υψηλότεροι την περίοδο 2004 – 2013. Από την είσοδό μας στην ευρωζώνη, και συγκρίνοντας τα έτη 2009 και 2003 σε επίπεδο συνολικών φόρων, οι πολίτες πλήρωσαν περισσότερα χρήματα κατά 65%, ήτοι 24 δις ευρώ. Η μέση ετήσια αύξηση (2003 – 2009) έφθασε το 9%. Τα φυσικά πρόσωπα σηκώνουν το βάρος των άμεσων φόρων με 92,79 δις ευρώ από το 2004 έως το 2013. Σε ότι αφορά στους έμμεσους φόρους, ο ΦΠΑ αποτελεί σημαντική πηγή εσόδων για τη δεκαετία που εξετάσθηκε με 159 δις ευρώ. Οι Έλληνες πολίτες από το 1993 έως το 2014 έχουν πληρώσει 810 δις ευρώ. Οι έμμεσοι φόροι έχουν υψηλότερη απόδοση συγκριτικά με τους άμεσους. Η φοροδοτική ικανότητα των πολιτών εξαντλήθηκε το 2009. Εκείνη τη χρονιά οι εισπράξεις έφθασαν τα 61 δις ευρώ.
* Του Μάνου Κοκκινέλη
MSc Business Econ. Finance & Banking
BA in Business

Πηγές:
Πλουμπίδης, Α. (n.d.). Φορολογικές κλίμακες από το 1970 έως σήμερα. Ανακτήθηκε την 17η Αυγούστου, 2015 από την ιστοσελίδαhttp://www.fle.gr/index.php/eidiseografia/133-epiloges/14264-2012-07-08-....
(2007 – 2015). Υπουργείο Οικονομικών, Οικονομικά Στοιχεία, Προϋπολογισμός, Κρατικός Προϋπολογισμός. Ανακτήθηκε την 20 Αυγούστου, 2015 από την ιστοσελίδα www.mnec.gr.

Να γελάμε ή να κλαίμε με τις δημοσκοπήσεις;


 (Παρακολουθώ όπως οι περισσότεροι συμπατριώτες τα αποτελέσματα δημοσκοπήσεων για τις εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου και ΔΕΝ μπορώ να αποφασίσω εάν πρέπει να αναλυθώ σε λυγμούς ή να ξεκαρδιστώ στα γέλια!...Κοντός ψαλμός αλληλούια αλλά στο μεταξύ ρίξτε μια ματιά σε αυτά που έγραφα για τις δημοσκοπικές ΓΚΑΦΕΣ των Βρετανικών εκλογών του περασμένου Μαΐου και μετά αποφασίστε και εσείς εάν πρέπει να κλαίμε ή να γελάμε όταν μας σερβίρουν τα «αποτελέσματα» που μας σερβίρουν. Θα σας παρακαλέσω να αναρτήσετε το κείμενο που ακολουθεί το οποίο είχε δημοσιευθεί στα blogs τον περασμένο Μάιο. Θα δούμε εντυπωσιακές εκπλήξεις το βράδυ της 20ης Σεπτεμβρίου και θα ζήσουμε ακόμη πιο εντυπωσιακές στη διαδικασία σχηματισμού Κυβέρνησης που θα μας… «ΣΩΣΕΙ»  από τους δανειστές!...)
ΚΑΝΕΙΣ δεν περίμενε τα αποτελέσματα που προέκυψαν όταν άρχισαν να μετρούν ψηφοδέλτια από τις Εθνικές εκλογές στη Μεγάλη Βρετανία που κατέγραψαν απρόσμενη νίκη των...Συντηρητικών.
Οι γνωστοί πια για τις απίστευτες «γκάφες» τους διεθνώς, και όχι μόνο στην Ελλάδα, «δημοσκόποι» με τα «Gallup» τους επί σειρά μηνών και εβδομάδων μέχρι την 6 Μαΐου πληροφορούσαν την Βρετανική κοινή γνώμη και την διεθνή κοινότητα για αποτελέσματα αμφίρροπα (με διαφορά από 1 έως 2 μονάδες) μεταξύ των Συντηρητικών του κ Cameron και των Εργατικών του κ Milliband.
Η παγιωμένη θέση των Δημοσκόπων ήταν για ισοδυναμίες που είχαν να συμβούν σε Βρετανικές εκλογές εδώ και 70 χρόνια, και με το ρεφραίν ότι ο κ Cameron «σίγουρα χάνει» και ο κ Miliband θα είναι ο νέος ένοικος της Downing Street καθώς θα κληθεί να σχηματίσει Κυβέρνηση «συνεργασίας»…
Τελικά με τα ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ εκλογικά αποτελέσματα οι Συντηρητικοί του κ Cameron πέτυχαν ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ νίκη και θα σχηματίσουν ΑΥΤΟΔΥΝΑΜΗ Κυβέρνηση με 330 Βουλευτές (έχοντας κερδίσει 24 επί πλέον έδρες) στη Βουλή των 550 εδρών ενώ οι Εργατικοί του κ Miliband «συρρικνώθηκαν» μένοντας στους 232 βουλευτές (σημειώνοντας απώλεια 26 εδρών).
Ακόμη πιο δραματικά ήταν τα αποτελέσματα στη Σκωτία όπου το Εθνικό Κόμμα της Σκωτίας πήρε τις 56 από τις 58 έδρες (προσθέτοντας 50 έδρες στις δεδομένες 6 έδρες τους) και ΣΒΗΝΟΝΤΑΣ, ουσιαστικά, το Εργατικό Κόμμα από τον πολιτικό χάρτη της Σκωτίας!..
Πολύ πικρό το «μάθημα» για τους Δημοσκόπους οι οποίοι τώρα «ψάχνονται» για να εντοπίσουν τα λάθη των επιστημονικών τους μεθόδων που τους οδήγησαν σε τόσο παταγώδεις αποτυχίες πρόβλεψης.
Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΙΔΗΣΗ καθώς γράφω αυτές τις γραμμές είναι η σύσταση ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ που θα διερευνήσει τους λόγους που οδήγησαν ΟΛΕΣ τις δημοσκοπήσεις σε «εσφαλμένα αποτελέσματα» (δηλαδή την πιθανότητα να ήταν ίσως και εσκεμμένη η απόκρυψη της υπεροχής των Συντηρητικών έναντι των Εργατικών στην Βρετανική Κοινή Γνώμη!...)
Ταυτόχρονα κάποιοι συζητούν για το δίλημμα που αφορά στους Δημοσκόπους και τις εταιρείες δημοσκοπήσεων και θέτουν το «πικρό» και «προσβλητικό» ερώτημα:
«είναι, τελικά, οι Δημοσκόποι και οι Εταιρείες τους επιστημονικοί κομπογιαννίτες ή αργυρώνητοι ψεύτες που παράγουν αυτά τα αποτελέσματα;»
Προσωπικά απορρίπτω το δίλημμα αλλά σίγουρα θα χρειασθούν πολλές αναλύσεις και θα επανεξετασθούν όλες οι τεχνικές μέθοδοι συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων (τηλεφωνήματα ή διαδικτυακές ερωταποκρίσεις) για να εντοπισθούν, και φυσικά να αποκλεισθούν από επανάληψη οι φετινές «ιστορικές» πλέον γκάφες…
Στο κάτω-κάτω της γραφής όταν υπολογισθεί πόσα χρήματα ξοδεύονται και πόσοι ειδικοί επιστήμονες και αναλυτές εμπλέκονται στις δημοσκοπήσεις σίγουρα ΡΙΖΙΚΕΣ αναθεωρήσεις μεθόδων (και αξιολογήσεις προσώπων και εταιρειών) είναι απαραίτητες.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το άρθρο του Πρακτορείου Bloomberg που αναδεικνύει το γεγονός ότι οι Δημοσκόποι «την πάτησαν» ενώ οι Εταιρείες Στοιχημάτων προέβλεψαν σωστά τα αποτελέσματα των φετινών Εκλογών! Το μάθημα τελικά ήταν ότι έπρεπε να ακούσουμε τα Γραφεία Στοιχημάτων και όχι τους Δημοσκόπους.
Οι φετινές Βρετανικές Εκλογές απέδειξαν, για πολλοστή φορά, το αξιοζήλευτο επίπεδο πολιτικών και πολιτικής που χαρακτηρίζουν το Βρετανικό πολιτικό Σύστημα και τους Βρετανούς πολιτικούς.
Μόλις παγιώθηκαν τα αποτελέσματα της εκλογικής αναμέτρησης ο Πρόεδρος του Κόμματος των Εργατικών κ Miliband υπέβαλε ΑΜΕΣΑ την παραίτησή του από τη θέση του Προέδρου του Κόμματός του!
Ο Πρόεδρος των Φιλελεύθερων Δημοκρατών (που συμμετείχε στην Κυβέρνηση Συνασπισμού με τον κ Cameron) κ Clegg που είδε το Κόμμα του να συντρίβεται χάνοντας 49 από τις 57 έδρες του υπέβαλε επίσης ΑΜΕΣΑ την παραίτησή του από το Προεδρικό αξίωμα!
Αλλά και ο γνωστός σε εμάς τους Έλληνες (από τη συχνή και βροντερή στήριξη των Ελληνικών θέσεων στην Ευρωβουλή) Πρόεδρος του Κόμματος Ανεξαρτησίας Ηνωμένου Βασιλείου κ Farage που ΔΕΝ κατόρθωσε να πάρει 2 αλλά μόνο 1 έδρα στη Νέα Βουλή και δεν εκλέχτηκε βουλευτής υπέβαλε επίσης ΑΜΕΣΑ την παραίτησή του από τη θέση Προέδρου!...
Σίγουρα υπάρχουν στρεβλώσεις και ιδιομορφίες στο Βρετανικό Εκλογικό Σύστημα που για πολλούς αντικειμενικούς παρατηρητές «στερούν» την εκπροσώπηση στο Κοινοβούλιο των «μικρών Κομμάτων» αλλά αξίζει να σημειωθεί ότι το Εκλογικό Σύστημα ψηφίστηκε από τον Αγγλικό Λαό το 2011.
Δείγμα των στρεβλώσεων και της απώλειας ψήφων αποτελεί το γεγονός ότι στη Σκωτία το Εθνικό Κόμμα κέρδισε 56 έδρες συγκεντρώνοντας 1,455,000 ψήφους, οι Ελεύθεροι Δημοκράτες με 2,416,000 ψήφους περιορίστηκαν σε 8 έδρες, το Κόμμα του κ Farage συγκέντρωσε 3,882,000 ψήφους αλλά κέρδισε ΜΟΝΟ 1 έδρα, και οι Πράσινοι με 1,158,000 ψήφους πήραν ΜΟΝΟ 1 έδρα.
Το σκίτσο είναι του Σπύρου Δερβενιώτη.

Τι πρέπει να κάνει η νέα κυβέρνηση

Του Βασίλειου Χατζίκου

Είναι πολύ δύσκολο να δοθεί μια απάντηση σε ένα ερώτημα χωρίς να υπάρξουν παρεμβολές, αν μπορούμε να το πούμε έτσι, που να προέρχονται από το συναισθηματικό κομμάτι του εαυτού μας. Ειδικά, αν ζητάμε απαντήσεις σε ερωτήματα όπως «Τι πρέπει να κάνει η χώρα για να βγει από την κρίση;» τα πράγματα γίνονται αρκετά δύσκολα για λόγους που είναι ταυτόχρονα ευνόητοι αλλά και πολυδιάστατοι. Παρόλα αυτά, θεωρώ ότι υπάρχει περιθώριο να παρατηρηθούν κάποια χαρακτηριστικά της Ελλάδας τα οποία θα μπορούσαν, τουλάχιστον, να αποτελέσουν βάση συζήτησης του θέματος που έχει τεθεί.
Η νέα κυβέρνηση πρέπει αρχικά να εξασφαλίσει την επαρκή σίτιση και  στέγαση αλλά και υγειονομική περίθαλψη όλων όσων έχουν τέτοια ανάγκη, είτε αυτοί είναι πολίτες της χώρας είτε εισέρχονται στην χώρα λόγω πληθυσμιακών εκτοπισμών. Ειδικά για τους τελευταίους, απαιτείται διεθνής συνεργασία μεταξύ χωρών σε ανώτατο πολιτικό-οικονομικό επίπεδο.
Παράλληλα, πρέπει να εκπονηθεί άμεσα ένα εθνικό σχέδιο παραγωγής αγροτικών-κτηνοτροφικών προϊόντων που θα χρησιμοποιηθούν και για την ανατροφοδότηση του πρώτου εγχειρήματος για όσο διάστημα αυτό κρίνεται αναγκαίο. Η χαμηλή φορολόγηση στους παραγωγούς, η απουσία μεσαζόντων και ο αυστηρός δημόσιος έλεγχος για την τήρηση εργασιακών, φορολογικών και περιβαλλοντολογικών κανόνων θα πρέπει να αποτελέσουν μερικές από τις αδιαπραγμάτευτες προϋποθέσεις αυτού του σχεδίου. Περισσότερα κίνητρα θα πρέπει να δοθούν σε παραγωγούς που χρησιμοποιούν πραγματικά βιολογικές μεθόδους παραγωγής. Απώτερος στόχος η επέκταση του σχεδίου με σκοπό τις εξαγωγές αρίστης ποιότητας προϊόντων.  
Ο τομέας του τουρισμού πρέπει να αντιμετωπιστεί πάλι με τον ίδιο τρόπο, ώστε να αποτελέσει πηγή εσόδων καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου. Η μορφολογία της χώρας παρέχει σχεδόν απεριόριστες δυνατότητες για την επίτευξη αυτή.
Επίσης, απαιτείται σημαντική αύξηση του προϋπολογισμού που θα αφορά την παιδεία στο σύνολο της. Εννοείται ότι πάλι χρειάζεται ένα στρατηγικό σχέδιο αλλά και κοινωνική υπομονή αφού τα εγγυημένα θετικά αποτελέσματα αυτής της επένδυσης θα εμφανιστούν σε βάθος χρόνου. Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στην έρευνα και ανάπτυξη (R & D), η οποία μπορεί σύντομα κιόλας να εισφέρει σημαντικά έσοδα στα δημόσια ταμεία. Είναι δε τόσο σημαντικός ο τομέας της παιδείας, που η εξαίρεσή του ως προτεραιότητα καθιστά οποιοδήποτε άλλο εγχείρημα ως «τρύπα στο νερό».  
Άμεση κατάργηση όλων των νομοθετικών διατάξεων που επιτρέπουν τις ομαδικές απολύσεις στον δημόσιο τομέα και αντικατάσταση αυτών με νόμο που θα αίρει την μονιμότητα. Ο υπάλληλος θα αξιολογείται βάση προσόντων και απόδοσης. Αν η απόδοση του δεν είναι επαρκής, άμεση απόλυση. Αν τα προσόντα δεν είναι επαρκή, θα πρέπει να μεταφέρεται σε μια θέση όπου θα μπορεί να αξιοποιηθεί. Αυστηρότατα κριτήρια για το πολιτικό προσωπικό. Στελέχωση νευραλγικών διευθυντικών θέσεων του ευρύτερου δημόσιου τομέα κατόπιν διαγωνισμών, οι οποίοι θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν και ελέγχους αξιολόγησης προσωπικότητας των υποψηφίων.
Τέλος, η νέα κυβέρνηση πρέπει να συνεχίσει και να ολοκληρώσει την έρευνα που ξεκίνησε η απερχόμενη πρόεδρος της Βουλής και σχετίζεται με το χρέος της χώρας. Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας, που μέχρι τώρα συνηγορούν υπέρ της χώρας, πρέπει να δημοσιοποιηθούν και να γίνουν γνωστά στην παγκόσμια κοινότητα. Ταυτόχρονα, πρέπει να εμπλακούν στο θέμα του χρέους διεθνείς οργανισμοί όπως ο Ο.Η.Ε.
Κλείνοντας, και υποθετικά μιλώντας, αν υπάρξει οποιαδήποτε αντίδραση από τους εταίρους σε σχέση με όλα τα παραπάνω, η μόνος οδός που διαφαίνεται ως λύση είναι η ολοκληρωτική ρήξη.

Στη ΔΕΘ ο Τσίπρας: Το νέο μοντέλο ανάπτυξης σε 10 σημεία-κλειδιά του κυβερνητικού προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ


Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ παρουσιάζει σήμερα και αύριο στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης δέκα παρεμβάσεις για την οικονομία, την κοινωνία και την πολιτεία που αποτελούν τον άξονα του κυβερνητικού προγράμματος του κόμματος. Κύριο χαρακτηριστικό τού νέου αναπτυξιακού μοντέλου είναι η αναδιανομή, η κάλυψη των κοινωνικών αναγκών, η αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και η στήριξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, που είναι η ραχοκοκαλιά της οικονομίας.

Η χρηματοδότηση της ανάπτυξης θα προέλθει από πέντε πηγές: τις ανακεφαλαιοποιημένες συστημικές και συνεταιριστικές τράπεζες, το νέο ΕΣΠΑ, τη δημιουργία νέας αναπτυξιακής τράπεζας, το πρόγραμμα Γιούνκερ και τις συνεργασίες με την Παγκόσμια Τράπεζα και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Το νέο αναπτυξιακό μοντέλο κατευθύνεται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τις νεοφυείς και καινοτόμες επιχειρήσεις, στον αγροτικό τομέα, στις ξένες επενδύσεις και τις νέες κοινωνικές επιχειρήσεις.
Βασικός πυλώνας της ανάπτυξης είναι οι διαρθρωτικές αλλαγές που αφορούν: απλοποίηση αδειοδότησης επιχειρήσεων, Κέντρα Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων, μειώσεις τιμών σε λιανεμπόριο και καύσιμα και συμπράξεις ελληνικών επιχειρήσεων με στρατηγικούς επενδυτές από το εξωτερικό.
Σήμερα Κυριακή το πρόγραμμα του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ στη Θεσσαλονίκη περιλαμβάνει:
11:00 Επίσκεψη στον χώρο της 80ης ΔΕΘ και συνάντηση με την Διοίκηση της ΔΕΘ - HELEXPO A.E.
11:30 Περιοδεία στον εκθεσιακό χώρο και επίσκεψη στα περίπτερα της Έκθεσης
13:00 Επίσκεψη στο Εθνικό Κέντρο Έρευνας & Τεχνολογικής Ανάπτυξης.
14:00 Επίσκεψη στο 1ο Πάρκο Επιχειρήσεων Υψηλής Τεχνολογίας στην Ελλάδα στην Τεχνόπολη (ΒΕΠΕ ΤΕΧΝΟΠΟΛΗΣ - ΚΤΙΡΙΟ Γ2)
19:30 Ομιλία σε συγκέντρωση στο συνεδριακό κέντρο "Ι. Βελλίδης" της ΔΕΘ.

Μερκελίζω: Το νέο ρήμα της γερμανικής γλώσσας


Η γερμανίδα Καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ ενδέχεται να προσθέσει ακόμη ένα εξαιρετικό επίτευγμα στο «βαρύ» βιογραφικό της καθώς είναι πιθανό να κατακτήσει και τη γερμανική γλώσσα, πέρα από την πολιτική, με ένα νέο ρήμα ρίζα του οποίου είναι το επίθετό της. Πρόκειται για το ρήμα «merkeln» -«μερκελίζω» θα λέγαμε στα ελληνικά- το οποίο κλίνεται όπως όλα τα ρήματα της γερμανικής γλώσσας - «ich merkele, du merkelst,….» κλπ.
Η εισαγωγή της νέας αυτής λέξης στη γλώσσα του Γκαίτε και του Μπρεχτ επιβεβαιώνεται από τους εκδότες του περίφημου λεξικού Langenscheidt οι οποίοι, μάλιστα, αποφάσισαν να διεξάγουν μια δημοσκόπηση ούτως ώστε να διαπιστώσουν εάν το ρήμα που προέρχεται από το επίθετο της «σιδηράς κυρίας» της Ευρώπης θα μπορούσε να ανακηρυχθεί «Νεανική Λέξη της Χρονιάς», δεδομένου ότι ο νεολογισμός αυτός είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στη νεολαία της Γερμανίας.
Δεν πρόκειται όμως για ένα κολακευτικό για την Καγκελάριο γεγονός καθώς το ρήμα «merkeln» σημαίνει «παραμένω σιωπηλός» ή - περισσότερο εύστοχα όσον αφορά την περίπτωση της πιο ισχυρής γυναίκας του πλανήτη - «κερδίζω χρόνο σιωπώντας» και, κατ' επέκταση, «δεν παίρνω αποφάσεις».
Πράγματι πολλοί θεωρούν ότι η καγκελάριος, πέρα από την αποφασιστικότητα και την επιμονή με την οποία προσπαθεί να φέρει σχεδόν ολόκληρη την υπόλοιπη Ευρώπη στα μέτρα της, τουλάχιστον όσον αφορά τη δημοσιονομική πειθαρχία, συνήθως επιλέγει να κράτα στάση αναμονής αναφορικά με τα περισσότερα ζητήματα - είτε πρόκειται για τον γάμο μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου είτε πρόκειται για τις υποκλοπές από την Υπηρεσία Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ είτε για τις σχέσεις της Γερμανίας με τη Ρωσία του Βλαντίμιρ Πούτιν - πάνω στα οποία καλείται να πάρει σημαντικές αποφάσεις.
Φαίνεται, όμως, πως με τους νέους και τις νέες της Γερμανίας συμφωνούν και πολλές εφημερίδες της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας, καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που στα πρωτοσέλιδά τους δεσπόζουν τίτλοι του τύπου: «Η μοιραία σιωπή της καγκελαρίου», «Που είναι η καγκελάριος;», «Άργησε η Μέρκελ».


Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *