Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2017

Η Διακήρυξη της Λισαβόνας


Στη δημοσιότητα έδωσε το Μέγαρο Μαξίμου τη Διακήρυξη της Λισαβόνας, την οποία υπέγραψαν οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων επτά χωρών του ευρωπαϊκού Νότου, στο πλαίσιο της δεύτερης Ευρωμεσογειακής Συνόδου.
Η ελληνική πλευρά εξέφρασε την ικανοποίηση της για τα αποτελέσματα της Συνόδου.

Όπως ανέφεραν κυβερνητικές πηγές, «στη Διακήρυξη της Λισαβόνας διατυπώνεται με σαφήνεια η στήριξη των επτά χωρών στην Ελλάδα στην έγκαιρη και επιτυχή ολοκλήρωση της β' αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος, στη βάση του ευρωπαϊκού κεκτημένου, με πλήρη σεβασμό των δημοκρατικών και θεσμικών αξιών, προς όφελος του συνόλου της Ευρώπης. Πηγές της κυβέρνησης επισήμαιναν ότι για πρώτη φορά οικονομικό πρόγραμμα κράτους-μέλους συνδέεται με την έννοια της δημοκρατίας και των συνταγματικών αξιών.

Ομοίως, κατά τις ίδιες πηγές, για πρώτη φορά εισάγεται η αναφορά στη βούληση των χωρών για «ενίσχυση του Ευρωπαϊκού Πυλώνα Κοινωνικών Δικαιωμάτων, ως θεμελιώδους στοιχείου στη διατήρηση και την περαιτέρω ανάπτυξη του ευρωπαϊκού κοινωνικού μοντέλου και κράτους πρόνοιας».

 Επιπλέον, οι ίδιες πηγές δήλωναν ικανοποίηση για το γεγονός ότι στη Διακήρυξη περιλαμβάνεται όλη η ελληνική ατζέντα στο ζήτημα του ασύλου, με την αποστολή στελεχών Frontex και EASO, εντατικοποίηση της μετεγκατάστασης, αναθεώρηση του Δουβλίνου με διαμοιρασμό των βαρών μεταξύ όλων των κρατών - μελών και ενίσχυση των διαδικασιών επιστροφών μεταναστών στις χώρες προέλευσής τους.

Ακόμη, όπως σημείωναν οι ίδιες πηγές, τονίζεται η ανάγκη ενίσχυσης του περιφερειακού ρόλου της Ε.Ε. και αναδεικνύεται το ζήτημα του Κυπριακού, και μάλιστα με πολύ θετικές διατυπώσεις ιδιαίτερα σε σχέση με τις ελληνικές θέσεις για τις εγγυήσεις. Οι επτά χώρες επαναβεβαιώνουν τη στήριξη τους στις εξελισσόμενες συνομιλίες για την επανένωση της Κύπρου με βάση τις αποφάσεις του ΟΗΕ και το ευρωπαϊκό κεκτημένο, υπενθυμίζουν ότι η Κυπριακή Δημοκρατία είναι και θα παραμείνει μέλος της Ένωσης μετά τη λύση και τονίζουν πως «η ιδιότητα της ως κράτους-μέλους της Ε.Ε. είναι η καλύτερη εγγύηση για μια επανενωμένη Κύπρο».

Σημαντική είναι επίσης η αναφορά, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, στη στήριξη της επέκτασης και ενδυνάμωσης του «πακέτου Γιούνκερ» (EFSI) παράλληλα όμως με την επισήμανση ότι πρέπει να διευρυνθεί ώστε να απαντήσει στο επενδυτικό κενό που υπάρχει σε πολλά κράτη-μέλη και περιοχές.

Τη Διακήρυξη υπογράφουν οι:
Αλέξης Τσίπρας, πρωθυπουργός Ελλάδας
Νίκος Αναστασιάδης, πρόεδρος Κυπριακής Δημοκρατίας
Φρανσουά Ολάντ, πρόεδρος Γαλλίας
Αντόνιο Κόστα, πρωθυπουργός Πορτογαλίας
Μαριάνο Ραχόι, πρωθυπουργός Ισπανίας
Πάολο Τζεντιλόνι, πρωθυπουργός Ιταλίας
Τζότζεφ Μούσκατ, πρωθυπουργός Μάλτας

Ακολουθεί το κείμενο της Διακήρυξης στα αγγλικά.
Southern EU Countries Summit – 28 January 2017
Lisboa Declaration
1- We, the Heads of State and Government of the Republic of Cyprus, France, Greece, Italy, Malta, Portugal and Spain, have met in Lisbon for a second Summit of the Southern EU Countries on 28 January 2017.
2- Following our first meeting in Athens and the adoption of the Athens Declaration on 9 September 2016, we confirm our aim of enhancing our cooperation and of contributing to a strong and united European Union.
3- We believe that in a world confronted with growing uncertainties and instability, we will be stronger by acting together. Weakening Europe is not an option.
4- The European Union must uphold our values of freedom, democracy, rule of law and respect and protection of all human rights, address common challenges the Member States are facing and deliver concrete answers to the real concerns of our citizens: employment, economic growth and social cohesion; protection from the threats of terrorism and uncertainty; a brighter future for the younger generations through education and jobs; and a central role for culture and education in our societies.
5- To this end, the Union must act according to the principles of solidarity and subsidiarity, improve the functioning of its Institutions and ensure their democratic accountability. It should also aim to increase the involvement of all actors in society, namely the local and regional authorities.
6- The United Kingdom has brought a useful clarification of its intentions on its future relationship with the European Union. We are ready to begin negotiations after receiving the Article 50 notification with the hope to have the UK as a close partner of the EU.
7- We reiterate our support to the ongoing process for the reunification of Cyprus, without guarantees, in line with UNSC Resolutions and the EU acquis and under the leadership of the new Secretary-General of the United Nations. We recall that the Republic of Cyprus is and will remain a member of our Union after the settlement, and that EU membership is the best safeguard for a reunified Cyprus.
8- After the Bratislava meeting, and under the Maltese Presidency of the European Union, the Informal Malta Summit and the Rome celebration of the 60th anniversary of the Treaties of Rome will provide the opportunity to debate and decide on the direction and clear objectives for the European Union. With that in mind, we have agreed to focus our work on the following priorities and measures:
I - Fostering Investment, Growth, Employment and Convergence in Europe
9- We share the urgency of promoting investment, growth, employment, with special focus on youth employment, and convergence to allow our citizens to enjoy economic well-being and prosperity. We should also implement the Single Market Strategies, in particular the Digital Single Market, the Energy Union and the Capital Markets Union, to foster competitiveness.
10- Work is needed on deepening the EMU, to ensure that the monetary union functions effectively and its benefits reach all citizens. We need clear proposals to complete the EMU and close the economic divergences and asymmetries aggravated by the Eurozone crisis. Completing the banking union by mid-2017, ensuring an adequate level of public and private investment and making progress towards convergence in the social and tax fields should be top priorities.
11- In this context, we encourage the timely and successful conclusion of the second review of the Greek programme in the framework of the European acquis, in full respect of democratic and constitutional values, in the interest of the whole Euro Area.
12- We should complement the action by the ECB with a fiscal policy that enables the right policy mix to ensure sound fiscal consolidation, while supporting investment to strengthen the economic recovery. We also strive to reduce excessive imbalances, promote greater inclusiveness and reduce inequality in our pursuit of economic growth. We need to consider the proposals put forward by the final report of the High Level Group on Own Resources, advance in fiscal integration by developing a truly European oriented fiscal policy and prepare the discussion on the setting up of a fiscal capacity for the Euro Area.
13- We support the extension and strengthening of the European Fund for Strategic Investments, but we reiterate the need to go further in addressing the investment gap existing in many Member States and regions. Investment projects in Member States with high unemployment and cross-border projects of common interest that foster innovation and market integration should be promoted. We envisage a new virtuous circle of convergence in Europe, driven by increased public and private investment that strengthens the economic recovery, creates new and better jobs, reinforce the impact of structural reforms and support the transition to a new growth model.
14- We want the European Pillar of Social Rights to be strengthened as a fundamental element in preserving and further developing the European social model and welfare state. We agree on the need to fight social dumping by addressing issues related to fraud, abuses and circumvention of rules.
15- We need to develop a robust trade policy based on fair exchanges, the promotion of our standards and the safeguarding of our way of life. Protectionist reactions are not the right answer.
II - Ensuring the internal and external security of Europe
16- Security should remain a top priority on the European agenda.
17- We strongly support the EU Global Strategy and its core political message: making the EU a credible force for peace in our region, a reliable security provider and a guarantor of our citizens’ wellbeing and security.
18- We express our commitment to fully implement the European Council conclusions of 15th December 2016, with a view to achieving strategic autonomy, strengthen our capacity to deploy operations and missions and better coordinate our defence programmes, including through the reinforcement of the European Defence Agency. Work is also to be taken forward on the implementation of the Joint EU-NATO Declaration of July 2016, in full respect of the decision-making autonomy of both organisations.
19- Based on our special knowledge and proximity to the partner countries in the Mediterranean and in Africa, we remain particularly vigilant regarding the situation in the region. We particularly support the development of the European Union’s capacity to conduct military operations and civilian missions in that region, in cooperation with African partner countries.
20- We need to step up efforts to implement the European Union Internal Security Strategy and to effectively ensure the interoperability, coherence and access by our security forces to our information systems and data bases. We can only fight terrorism if we concentrate on improving information exchange and operational cooperation between law enforcement authorities. We want to preserve the Schengen area without internal borders. That requires strong cooperation and the adequate instruments to effectively manage and control the EU’s external borders thereby ensuring the security of EU citizens. The full operationalization of the European Border and Coast Guard Agency as well as systematic security checks are important steps in the right direction.
21- We attach a great priority to prevent radicalization and recruitment by terrorist groups in our own societies. We should focus on the social exclusion present in some of our cities, and the important role it plays as one of the root causes for radicalization. That is why we believe a European investment programme should be designed to enable the regeneration of our cities in all its dimensions: urban planning, economic activity, law enforcement, social services, healthcare and education.
22- Special attention should be paid to the victims, who have directly suffered the scourge of terrorism.
III - Migration and Reinforcing cooperation in the Mediterranean and with African Countries
23- We share a common understanding about the challenges we face in our broader southern region. As such, we will engage commonly with our European partners in order to promote development and growth in our southern neighbourhood and contribute to its stability and security.
24- We need to support the efforts of our partners to ensure their own security as well as to fight against irregular migration and to address more effectively the root causes of migrations. We support the full and non-discriminatory implementation of the EU-Turkey Statement as well as close cooperation with Asian partners, particularly in developing robust readmission and return procedures. We welcome the approach of the New Partnership Framework for Migration, and the implementation of the La Valetta Action Plan, as well as the new European Fund for Sustainable Development. Since the EFSD will promote investment and economic development in Africa, we encourage a proposal to extend its beneficiaries to other African countries and regions.
25- We need to build these partnerships with the African Countries of origin and transit based on trust, close and regular cooperation, and a flexible approach. The Malta Summit will give us the opportunity to address the situation in the Central Mediterranean routes, and to explore new pathways of cooperation with the Libyan Government, in full respect for human rights and international law. Much of the outcome of such a process will depend upon the stabilization of the situation in Libya and the effective involvement of GNA, to whom we reiterate our support.
26-The principles of responsibility and solidarity within the EU towards the Member States in the Mediterranean most affected by the migratory pressure must also continue to be the cornerstone of our policy. This includes the review of the Common European Asylum System, making it more effective and more convergent in particular towards the front-line states. It also includes the immediate intensification of the current relocation process as well as ensuring adequate secondment of personnel to FRONTEX, EASO and other EU mechanisms which are supporting the reception and asylum systems of front-line states.
IV - Way ahead
27- The European Union needs to deliver and progress, in a balanced and concrete way, on all these fronts. Real changes must be felt in citizen’s lives.
28- We defend the urgency of the EU to focus on effectively responding to the new challenges, namely in the security and defence area. In order to achieve this goal, it is essential to conclude an equally important area of progress by completing and reforming the EMU, ensuring a resilient and cohesive Eurozone and thus allowing the euro to fulfil its original role.
29- We believe this is the way to build a shared prosperity by all Member States and reinforce the unity and sense of purpose of the European project.
30- The next Southern EU Countries Summits will be held in Spain and, after, in Cyprus.  






     

Την άνοιξη το νέο 50ευρω -Τι καινούριο θα έχει


Την άνοιξη του 2017 αναμένεται να τεθεί σε κυκλοφορία το νέο χαρτονόμισμα των 50 ευρώ.

Σύμφωνα με την Deutsche Welle το χαρτονόμισμα θα ανήκει στη δεύτερη γενιά χαρτονομισμάτων των 5, 10 και 20 ευρώ που κυκλοφορούν σταδιακά στην ευρωζώνη από το 2013.

Φυσικά θα υπάρχουν διαφορές μεταξύ του παλιού και του νέου χαρτονομίσματος των 50 ευρώ, όπως για παράδειγμα η αναγραφή της ονομαστικής αξίας, που θα είναι τυπωμένη σε χρώμα σμαραγδί. Τα παλαιά χαρτονομίσματα παραμένουν σε ισχύ και θα ανταλλαχτούν σταδιακά από τις εθνικές τράπεζες των κρατών-μελών.

Τι ήταν εκείνο που ώθησε την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να προχωρήσει σε αυτήν την απόφαση;
Βελτιωμένες προδιαγραφές ασφαλείας. Η παραχάραξη χαρτονομισμάτων είναι μια ιδιαίτερα προσοδοφόρα δραστηριότητα εγκληματιών.

Πέρυσι αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία 899.000 πλαστά χαρτονομίσματα, τόσα όσα ποτέ άλλοτε από το 2002, από τότε δηλαδή που ήρθε στη ζωή μας το ευρώ.
Ποσοστό 11% από αυτά εντόπισαν τράπεζες, αστυνομία και ο εμπορικός κόσμος στη Γερμανία.

Σε κάθε περίπτωση το χαρτονόμισμα των 50 ευρώ έχει πέσει περισσότερο από όλα τα άλλα «θύμα» παραχάραξης.
Άρα τα νέα πενηντάρικα θεωρούνται πιο ασφαλή από τα προηγούμενα. Όπως και αυτά των 5, 10 και 20 φέρουν ένα πορτρέτο της θεάς Ευρώπης με την τεχνική της υδατογράφησης.

Το καινούργιο στα πενηντάρικα είναι ότι στο ολόγραμμα έχει ενσωματωθεί ένα παράθυρο, όπου αν κρατήσει κανείς το χαρτονόμισμα στο φως θα δει το πορτρέτο της Ευρώπης.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό που συναντάμε επίσης και στα μικρότερης αξίας χαρτονομίσματα είναι ότι έχουν μια επίστρωση λακ που τα κάνει πιο σκληρά και πιο ανθεκτικά.

Θα ακολουθήσει η ανανέωση των χαρτονομισμάτων των 100 και των 200 ευρώ, ενώ καταργείται εντελώς αυτό των 500 ευρώ, το οποίο και θα αποσυρθεί μέχρι το τέλος του 2018.
Οι λόγοι που επέβαλαν μια τέτοια απόφαση είναι η καταπολέμηση της χρηματοδότησης των τρομοκρατικών οργανώσεων και της μαύρης εργασίας. Αρκετοί ωστόσο εκφράζουν αμφιβολίες για το εάν αυτό θα επιτευχθεί.

Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι διαβεβαίωσε πάντως ότι «η κατάργηση του συγκεκριμένου χαρτονομίσματος των 500 ευρώ δεν έχει απολύτως σε τίποτα να κάνει με τις φήμες ότι θα καταργηθούν κάποια στιγμή οι πληρωμές σε ρευστό».




Γιατί οι επόμενοι μήνες αναμένονται "εφιαλτικοί" για το ευρώ



Οι τράπεζες χρησιμοποιούν το ευρώ όλο και λιγότερο στις διεθνείς συναλλαγές και προτιμούν να χρησιμοποιούν δολάρια, ένα γεγονός που δείχνει τη φθίνουσα σημασία του ευρώ στην παγκόσμια οικονομία, τη στιγμή που οι κίνδυνοι γύρω από την Ευρωζώνη έχουν ενταθεί λόγω και της "γεμάτης" εκλογικής ατζέντας αυτού του έτους. Το περιβάλλον που δημιουργείται "δείχνει" προς περαιτέρω αποδυνάμωση του ενιαίου νομίσματος, ενώ οι φωνές για το ενδεχόμενο διάλυσης του μπλοκ έχουν αρχίσει και ακούγονται και πάλι.
Σύμφωνα με τους οικονομολόγους, ο διαρκής πολιτικός κίνδυνος στην Ευρωζώνη, οι φόβοι κατάρρευσης της περιοχής, καθώς και η συνεχιζόμενη κρίση δημόσιου χρέους, αλλά και τα προβλήματα με τα οποία είναι ακόμη αντιμέτωπος ο εγχώριος τραπεζικός κλάδος συνέβαλαν στην αποδυνάμωση του νομίσματος.

Στοιχεία από την Τράπεζα Διεθνών Διακανονισμών (ΒΙS), την... κεντρική τράπεζα των κεντρικών τραπεζών, δείχνουν ότι το ευρώ χρησιμοποιείται λιγότερο στο διεθνές τραπεζικό σύστημα, ενώ το δολάριο των ΗΠΑ συνεχίζει να αυξάνεται σε σημασία.

Στο τέλος του Σεπτεμβρίου, σύμφωνα και με τα τελευταία στοιχεία της BIS, οι διασυνοριακές συναλλαγές των επιχειρήσεων σε δολάρια των ΗΠΑ ανήλθαν σε 13,9 τρισ. δολ., μια αύξηση σχεδόν 60 δισ. από τους τρεις προηγούμενους μήνες. Οι συνολικές συναλλαγές ανέρχονται σε 25,2 τρισ. δολ., δηλαδή το δολάριο συμβάλλει στο 50% του συνόλου, με το ευρώ να είναι το επόμενο με 29%, το γεν στην τρίτη θέση με 6% και η στερλίνα στην τέταρτη με 5%.

Αντίθετα, το 2012, το ευρώ ήταν ο μεγαλύτερος "παίκτης", με περίπου 11 τρισ. διασυνοριακές συναλλαγές, αλλά από τότε η αίγλη του έχει ξεθωριάσει απότομα.

Περίπου το μισό της "κατάρρευσης" αυτής οφείλεται στην πτώση του ευρώ σε αξία σε σχέση με το δολάριο, καθιστώντας τις συναλλαγές σε ευρώ να εμφανίζονται μικρότερες. Ωστόσο, το άλλο... μισό έχει σε μεγάλο βαθμό να κάνει με τα προβλήματα της Ευρωζώνης.

Ο μεγαλύτερος φόβος είναι ότι η Ευρωζώνη θα "κολλήσει" σε μόνιμα χαμηλή ανάπτυξη, καθιστώντας τις επενδύσεις στην περιοχή ένα "στοίχημα" υψηλού κινδύνου.

Με την άνοδο του λαϊκισμού λίγο πριν από τις σημαντικές εκλογικές αναμετρήσεις σε Ολλανδία, Γαλλία, Γερμανία και πιθανότατα και Ιταλία, υπάρχει επίσης η ανησυχία ότι, σε ακραίες περιπτώσεις, το ευρώ θα μπορούσε να διαλυθεί.

Την περασμένη εβδομάδα, ο Ted Malloch, ο άνθρωπος που προαλείφεται να γίνει πρέσβης του Trump στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δήλωσε ότι το ευρώ θα μπορούσε να καταρρεύσει μέσα στους επόμενους 18 μήνες, τονίζοντας ότι ο ίδιος θα το σόρταρε. Όπως πρόσθεσε, δεν είναι ο μόνος που έχει αυτή την άποψη και πως ο Joseph Stiglitz έχει γράψει ολόκληρο βιβλίο για το θέμα.

Από την πλευρά της, η Fitch προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα ότι ανανεωμένη αναταραχή στην Ευρωζώνη, που απορρέει από τις αυξημένες επενδυτικές ανησυχίες για την πολιτική συνοχή του μπλοκ, θα μπορούσε να έχει σημαντικό αρνητικό αντίκτυπο στην πραγματική οικονομία.

Όπως τόνισε, οι πολιτικοί κίνδυνοι στην Ευρωζώνη μπορεί να επαναφέρουν τις οικονομικές αναταράξεις. Η άνοδος της στήριξης προς τα λαϊκιστικά και ευρωσκεπτικιστικά πολιτικά κόμματα και μάλιστα ενόψει σημαντικών εκλογών το 2017, θα μπορούσε να επαναφέρει ορισμένες από τις ανησυχίες περί διάλυσης που είχαν εμφανιστεί το 2012.

Όπως σημειώνει ο David Owen, επικεφαλής οικονομολόγος της Jefferies, "εν μέρει λόγω της κρίσης του δημόσιου χρέους, οι επενδυτές εκτός Ευρώπης εμφανίζονται να έχουν πολλά ερωτηματικά σχετικά με τη βιωσιμότητα της Ευρωζώνης".

Σύμφωνα με τον Adam Slater, οικονομολόγο της Oxford Economics, μια πιθανότητα είναι ότι το ευρώ γίνεται όλο και λιγότερο ελκυστικό ως αποθεματικό περιουσιακό στοιχείο/διεθνές νόμισμα. Το μερίδιο του ευρώ στα παγκόσμια συναλλαγματικά αποθέματα επίσης μειώνεται, τόσο λόγω της αποτίμησης όσο και και της πιο αργής αύξησης στη διακράτηση μετρητών σε ευρώ σε σύγκριση με τις θέσεις σε δολάριο. Επίσης, όπως επισημαίνει, το μερίδιο της Ευρωζώνης στο παγκόσμιο εμπόριο έχει μειωθεί πολύ και αυτό οφείλεται εν μέρει στην αδύναμη οικονομική ανάπτυξη.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, οι κίνδυνοι στην Ευρωζώνη αναμένεται να κρατήσουν το ευρώ υπό πίεση, τη στιγμή που η πολιτική Trump αναμένεται να δώσει περαιτέρω ώθηση στο ήδη ενισχυμένο δολάριο.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής οικονομολόγο της Goldman Sachs, Jan Hatzius, το δολάριο αναμένεται να αγγίξει την απόλυτη ισοτιμία με το ευρώ έως το τέλος του 2017. Όπως τονίζει, το ισχυρό δολάριο θα συνεχίσει τη δυναμική του πορεία και η Fed θα αυξήσει τα επιτόκια με ταχύτερο ρυθμό από ό,τι αναμένει η αγορά.

Η δύναμη του αμερικανικού νομίσματος βασίζεται κυρίως στις διαφορές των επιτοκίων, σύμφωνα με τον Hatzius, ο οποίος βλέπει ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί, με την ομαλοποίηση της πολιτικής της Fed, ενώ η ΕΚΤ θα κρατήσει τη χαλαρή νομισματικής της πολιτική για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα ακόμη.

Σύμφωνα με την Credit Agricole, η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου αρχίζει και φαίνεται αρκετά υπερτιμημένη σε σχέση με τους θεμελιώδεις οδηγούς, όπως οι διαφορές επιτοκίων. Το χάσμα της πολιτικής μεταξύ της επιθετικής Fed και της ήπιας ΕΚΤ υποδηλώνει περαιτέρω πίεση στο ευρώ, ενώ οι πολιτικοί κίνδυνοι στην Ευρωζώνη παραμένουν αμείωτοι ενόψει των εκλογών μέσα στους επόμενους μήνες. Αυτά είναι πιθανό να κρατήσει τους επενδυτές αρκετά επιφυλακτικούς σχετικά με τις προοπτικές του ευρώ, όπως τονίζει.

Έτσι, το περιθώριο για περαιτέρω ανατίμηση περιορίζεται πλέον, ενώ ο κίνδυνος νέας επιστροφής στα χαμηλά κάτω του 1,05 έχει αυξηθεί. Όπως επισημαίνει η C.A, οι short θέσεις στο ευρώ αρχίζουν να φαίνονται ελκυστικές.

Όπως επισημαίνει η Capital Economics, ο Trump μπορεί να πιέσει για ένα ασθενέστερο δολάριο, ακόμα και αν δεν είναι ιδιαίτερα υπερτιμημένο. Ωστόσο δεν θεωρεί ότι ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ θα έχει μεγάλη επιτυχία σε αυτό. Αντιθέτως, προβλέπει ότι το δολάριο θα επιστρέψει στην ανοδική του πορεία πολύ σύντομα, ειδικά τη στιγμή που η Fed θα αυξάνει τα επιτόκια πιο έντονα από ό,τι οι αναμένει η αγορά.


   

Νέο διάταγμα Τραμπ -Βάζει «φρένο» στην υποδοχή μουσουλμάνων μεταναστών και προσφύγων


Μία εβδομάδα μετά από την έλευση του στον Λευκό Οίκο, ο Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε διάταγμα με το οποίο αναστέλλεται το ομοσπονδιακό πρόγραμμα υποδοχής προσφύγων για τη μετεγκατάσταση θυμάτων ένοπλων συρράξεων.

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που είχε δημιουργηθεί με νόμο που ενέκρινε το Κογκρέσο το 1980 και επέτρεψε σε περίπου 2,5 εκατ. ανθρώπους να πάνε στις ΗΠΑ, σύμφωνα με το ινστιτούτο μελετών Pew.

Το διάταγμα που υπέγραψε ο Τραμπ, «για την προστασία του έθνους έναντι της εισόδου ξένων τρομοκρατών στις ΗΠΑ», προβλέπει την πλήρη αναστολή για τέσσερις μήνες του προγράμματος, καθώς και το πάγωμα για τουλάχιστον τρεις μήνες της εισδοχής στις ΗΠΑ οποιουδήποτε πολίτη επτά μουσουλμανικών χωρών: του Ιράκ, του Ιράν, της Λιβύης, της Σομαλίας, του Σουδάν, της Συρίας και της Υεμένης. Σε ό,τι αφορά τους πρόσφυγες από τη Συρία, απαγορεύεται η είσοδος οριστικά με μόνη εξαίρεση ορισμένους χριστιανούς.

«Θέτω σε εφαρμογή νέα μέτρα ελέγχου για να μείνουν εκτός των ΗΠΑ οι ριζοσπάστες ισλαμιστές τρομοκράτες. Δεν τους θέλουμε εδώ», δήλωσε ο Τραμπ κατά τη διάρκεια μιας επίσημης τελετής στο Πεντάγωνο για την ανάληψη των καθηκόντων του νέου υπουργού Αμυνας, Τζέιμς Μάτις. «Θέλουμε να υποδεχόμαστε στη χώρα μας μόνον όσους θα την υποστηρίξουν και αγαπούν βαθιά τον λαό μας», πρόσθεσε.


Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ΗΠΑ έχουν ιδιαίτερα σημαντική συνεισφορά στην ανθρωπιστική βοήθεια σε διεθνές επίπεδο. Το 2015 οι αμερικανικές αρχές μετεγκατέστησαν στο έδαφός τους το 64% του συνόλου των προσφύγων που πρότεινε η Υπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες σε κάθε κυβέρνηση. Το οικονομικό έτος 2016 οι ΗΠΑ, υπό τον Μπαράκ Ομπάμα, υποδέχθηκαν 84.994 πρόσφυγες όλων των εθνικοτήτων, συμπεριλαμβανομένων 10.000 και πλέον Σύρων.

Ομως, ο Τραμπ επιδιώκει το 2017 η χώρα του να υποδεχθεί λιγότερους από τους μισούς σε σύγκριση με τον στόχο ο οποίος είχε τεθεί το προηγούμενο έτος, δηλαδή όχι περισσότερους από 50.000 πρόσφυγες όλων των εθνικοτήτων.

Η προηγούμενη αμερικανική κυβέρνηση υπερηφανευόταν πως διέθετε ένα από τα πιο αυστηρά συστήματα διαλογής και υποδοχής προσφύγων στον πλανήτη, για να εξασφαλίζεται πως κανένας «τρομοκράτης» δεν θα κατάφερνε να μετεγκατασταθεί στις ΗΠΑ. Για παράδειγμα, πράκτορες του υπουργείου Εσωτερικής Ασφαλείας πήγαιναν τακτικά στη Μέση Ανατολή κι έπαιρναν συνεντεύξεις από τους υποψήφιους προς μετεγκατάσταση, το Στέιτ Ντιπάρτμεντ έκανε εξονυχιστικούς ελέγχους και η διαδικασία υποδοχής ενός πρόσφυγα μπορούσε να διαρκέσει 18-24 μήνες.

Το πρόγραμμα υποδοχής προσφύγων είχε παγώσει και στο παρελθόν για τρεις μήνες, αλλά σε μια δραματική συγκυρία: αμέσως μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001, όπως υπενθυμίζει το κέντρο Pew.





Από Δευτέρα θα λάβουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες τα «ραβασάκια» με τις νέες εισφορές


Τα άσχημα «μαντάτα» θα λάβουν από τη Δευτέρα 1,4 εκατ. ελεύθεροι επαγγελματίες, γιατροί, αγρότες, δικηγόροι και μηχανικοί.

Από τη νέα εβδομάδα αρχίζει η αποστολή των ειδοποιητηρίων με τις νέες εισφορές, με καταληκτική ημερομηνία πληρωμής την 28η Φεβρουαρίου, όπως αναφέρει η «Καθημερινή».

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, για τους ελεύθερους επαγγελματίες η κατώτατη εισφορά ορίζεται στα 167,95 ευρώ τον μήνα. Για τους νέους επιστήμονες οι εισφορές ξεκινούν από 108,17 ευρώ και φτάνουν έως τα 120,47 ευρώ. Για τους αγρότες, η κατώτατη μηνιαία εισφορά ορίζεται στα 86,98 ευρώ και ισχύει για το 2017, εφόσον είχαν καθαρό ετήσιο εισόδημα το 2015 έως 4.923 ευρώ.







Αυτοπαγιδευμένος ο Τσίπρας, μετά τον Αρειο Πάγο...




Η σωστή απόφαση του Αρείου Πάγου να μην εκδοθούν οι οκτώ Τούρκοι αξιωματικοί για να δικαστούν στο -ουσία δικτατορικό, βίαιο- καθεστώς Ερντογάν, ήταν μονόδρομος για την Δικαιοσύνη μιας δημοκρατικής ευρωπαϊκής με αρχές και αξίες η οποία σέβεται και βάζει πάνω απ' όλα τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και το κράτος δικαίου που εγγυάται δίκαιη δίκη για όλα τα ανθρώπινα όντα...

Και ταυτόχρονα, προάσπισε το κύρος της Ελλάδος, καθώς και την αξιοπιστία της ως ευρωπαϊκής πολιτισμένης χώρας, σε μια στιγμή μάλιστα κατά την οποία το χρειάζεται περισσότερο παρά ποτέ.

Από την τροπή και την εξέλιξη των γεγονότων, θα μπορούσε κανείς να εικάσει ότι το ανώτατο δικαστήριο της χώρας με την απόφαση αυτή (την οποία περίμενε με ενδιαφέρον και αγωνία ολόκληρος ο κόσμος), εκ των πραγμάτων έβγαλε από μια πολύ δύσκολη θέση και την κυβέρνηση. Μόνο που εδώ, τα πράγματα μπλέκουν λιγάκι...

Η Τουρκία, αντέδρασε πολύ επιθετικά και σε ανώτατο επίπεδο στην απόφαση για μη έκδοση των “8”. Απείλησε με αναθεώρηση της εμπιστοσύνης της (με ότι ο όρος μπορεί να σημαίνει για την γείτονα...) σε όλο το πλέγμα των διμερών σχέσεων. Αιγαίο, Κυπριακό και πιο άμεσα το προσφυγικό, αποτελούν όπλα που η Άγκυρα απειλεί εμμέσως και αμέσως να χρησιμοποιήσει, προκειμένου να εξασφαλίσει ότι θα πάρει στα χέρια τους της τους “8”, για τα παραδειγματικά, απάνθρωπα και αδιανόητα “περαιτέρω”. Να θυμίσουμε, ότι με το που ζήτησαν πέρσι τον Ιούλιο άσυλο οι οκτώ αξιωματικοί , η Τουρκία μέσα σε λίγες ώρες αύξησε κατακόρυφα τις ροές προσφύγων στα ελληνικά νησιά, που μέχρι τότε συγκρατούνταν σε χαμηλά επίπεδα...

Ο Ερντογάν, είχε τότε σχεδόν ανοικτά αφήσει να εννοηθεί, ότι ο πρωθυπουργός κ. Τσίπρας ο οποίος είχε επικοινωνήσει μαζί του, του είχε υποσχεθεί, περίπου είχε δεσμευθεί, ότι η Ελλάδα θα εξέδιδε τους οκτώ στην Τουρκία. Ο σουλτάνος, επανέλαβε και χθες (έτσι έγραψαν οι τουρκικές εφημερίδες, δημοσιογράφοι των οποίων συνόδευαν τον Ερντογάν σε επίσημο ταξίδι στο εξωτερικό) ότι ο κ. Τσίπρας του είχε πει ότι “σε 15-20 μέρες, η Ελλάδα θα τους εκδώσει...”.

Με τον Ερντογάν ποτέ κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για το ειλικρινές των λεγομένων του. Το θέμα, όμως, δεν είναι τι είχε ισχυρισθεί ο Τούρκος πρόεδρος και τον περασμένο Ιούλιο, και το επαναλαμβάνει και τώρα, αλλά ποια ήταν τότε και είναι και τώρα η αντίδραση της ελληνικής κυβέρνησης. Τότε, δεν υπήρξε καν αντίδραση. Λογικό, ίσως πει κανείς, πάνω σε τόσο ταραγμένες και εύφλεκτες ώρες στην Τουρκία, η κυβέρνηση δεν ήθελε να ρίξει λάδι στην φωτιά. Δεν συμφωνούμε, αλλά ας το δεχτούμε. Ο Ερντογάν, όμως, ξανάφερε χθες στο προσκήνιο τις τοτινές υποσχέσεις-δεσμεύσεις του κ. Τσίπρα περί έκδοσης, μετά την απόφαση του Αρείου Πάγου. Και πέρασαν πολλές ώρες μέχρι να “αντιδράσει” επισήμως το Μέγαρο Μαξίμου. Η οποία, όμως, όχι μόνο δεν διαψεύδει (ρητά, κατηγορηματικά, αυστηρά) τα όσα έλεγε τότε και ξαναλέει τώρα ο Τούρκος σουλτάνος, αλλά αφήνει ορθάνοιχτα όλα τα παράθυρα ο Ερντογάν να λέει την αλήθεια!

Το χθεσινό σχόλιο του γραφείου τύπου τους Γραφείου του Πρωθυπουργού, αρχίζει ως εξής: “ Η ελληνική κυβέρνηση καταδίκασε απερίφραστα από την πρώτη στιγμή την απόπειρα πραξικοπήματος και στήριξε την δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση, καθώς και την τήρηση της συνταγματικής νομιμότητας στην γείτονά μας.” Και συνεχίζει το σχόλιο του Μαξίμου:

“Υπογραμμίζουμε σήμερα, όπως και τότε, ότι οι υπαίτιοι του πραξικοπήματος δεν είναι ευπρόσδεκτοι στην χώρα μας”

Μετά το σχόλιο αναφέρει (το αυτονόητο...) ότι η Ελλάδα είναι κράτος δικαίου με κατοχυρωμένη και αδιαμφισβήτητη την διάκριση των εξουσιών, και ότι εντός της χώρας αποκλειστικός αρμόδιος για τέτοια θέματα, είναι η ανεξάρτητη δικαιοσύνη, της οποίας οι αποφάσεις “είναι αυτονόητα δεσμευτικές”. Ευτυχώς, να προσθέσουμε, ελπίζοντας στο προσεχές μέλλον να μην δούμε... “άλλα κόλπα”!

Η απάντηση σ' αυτό το σχόλιο του Μαξίμου, ήρθε από τον Τούρκο υπουργό Δικαιοσύνης, ο οποίος δήλωσε ότι αυτά είναι προφάσεις, η απόφαση είναι καθαρά “πολιτική” (νομίζει ότι η Ελλάδα είναι Τουρκία...) και αν δεν ανακληθεί, θα υπάρξουν συνέπειες.

Δεν είχε κανέναν απολύτως λόγο ο κ. Τσίπρας να εμπλακεί εξ αρχής με το ζήτημα της έκδοσης ή μη έκδοσης των “8”. Μπορούσε να ξεκαθαρίσει από την αρχή ότι το θέμα θα κρινόταν από την ανεξάρτητη ελληνική δικαιοσύνη, ενδεχομένως να προσθέσει για να είναι “φιλικός” στον Ερντογάν, “και να ήθελα, δεσμεύομαι συνταγματικά...”, να εκφράσει την ανάγκη “τήρησης της συνταγματικής νομιμότητας”(!!!) στην Τουρκία, και να τελειώνει εξ αρχής. Έτσι κι' αλλιώς, όποια κι' αν ήταν η απόφαση του Αρείου Πάγου, η κυβέρνηση θα περνούσε την κρίση αβρόχοις ποσί: αν οι “8” οδηγούνταν πίσω στην Τουρκία, η κυβέρνηση “θα σεβόταν την Δικαιοσύνη” (αλλά η χώρα θα καταρρακωνόταν στην ανυποληψία), αν δεν εξεδίδοντο, η κυβέρνηση και πάλι αλώβητη θα έμενε-”στην Ελλάδα, η Δικαιοσύνη είναι ανεξάρτητη...”.

Ανίδεος περί τα λεπτά και περίπλοκα διπλωματικά, με την “αυταπάτη” ότι είναι ικανός και επαρκέστατος ηγέτης παγκοσμίου βεληνεκούς (δεν είδαμε πως... γονάτισε την Μέρκελ;), επέλεξε να παίξει εν ου παικτοίς. Επιβαρύνοντας την ήδη οξύτατη κρίση την οποία διέρχεται η χώρα, με ένα ακόμη σοβαρότατο πρόβλημα, που μπορεί να του “σκάσει”. Χωρίς περίσκεψιν...

Ακούγονται στους προθαλάμους της εξουσίας, ότι εξετάζονται τρόποι “υπέρβασης” της αποφάσεως του Αρείου Πάγου, προκειμένου να ηρεμήσει ο επιθετικός Ερντογάν. Θα πρόκειται για ένα ακόμη σοβαρότατο λάθος. Πρώτον, η χώρα μας θα κατεξευτελιζόταν στα μάτια όλου του δημοκρατικού και με αρχές και αξίες κόσμου-πρωτίστως της Ευρώπης. Δεύτερον, δεν έχουμε ακόμη μάθει (με τον πλέον επαχθή τρόπο...) ότι κάθε φορά που υποχωρούμε, με το οποιοδήποτε πρόσχημα, έναντι των πιέσεων και των εκβιασμών της Τουρκίας, ο... “σύμμαχος γείτων”, όχι μόνο αποθρασύνεται αλλά επιμένει με ακόμη πιο απαράδεκτες πιέσεις και απειλές;



  

Τουρκία – προσφυγικό : Λίγο φρένο στα σενάρια καταστροφής


Η δήλωση του Μαξίμου σχετικά με την απόφαση του Αρείου Πάγου για τους 8 Τούρκους στρατιωτικούς λειτούργησε κατευναστικά σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις τουρκικών διπλωματικών πηγών αλλά και τις πρώτες αντιδράσεις δημοσιογραφικών κύκλων στην Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη. Η φράση δηλαδή «Οι πραξικοπηματίες δεν είναι καλοδεχούμενοι στην Ελλάδα» καθώς και το γεγονός την παράτασης του καθεστώτος κράτησης των «8» παρά την παραγγελία άρσης της κρατήσεως τους από την εισαγγελέα εκδόσεων Μαρία Μαλούχου, ερμηνεύονται από την τουρκική πλευρά ως εξισορροπητικές κινήσεις που προσφέρουν χρόνο εκτόνωσης των αντιδράσεων. 

Ως γνωστόν και μετά την απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου η Διεύθυνση Αλλοδαπών διέταξε την παράταση της κράτησης των «8» δεδομένης της εκκρεμότητας παροχής διεθνούς προστασίας (πολιτικό άσυλο) από την 5η ανεξάρτητη αρχή προσφυγών αλλά και με το σκεπτικό ότι «η συμπεριφορά τους αποτελεί πραγματική ενεστώσα και αρκούντως σοβαρή απειλή για τη δημόσια τάξη και εθνική ασφάλεια της χώρας». Αυτά ως προς τα τυπικά και με δεδομένο το νέο αίτημα έκδοσης που υπέβαλε επισήμως η Άγκυρα.

Τώρα ως προς την ουσία της υπόθεσης και τις ενδεχόμενες άμεσες επιπτώσεις στις διμερείς σχέσεις, τα τουρκικά ΜΜΕ καθώς και τουρκικές διπλωματικές πηγές αναφέρουν πως η εκτόξευση ρητορικών, προς το παρόν, απειλών εκ μέρους της τουρκικής πλευράς δεν αφορούν το ενδεχόμενο να καταπέσει η συμφωνία για το προσφυγικό – μεταναστευτικό Τουρκίας – Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η απειλή αφορά την ακύρωση της διμερούς συμφωνίας του 2010 περί επαναπροώθησης παράνομων μεταναστών την οποία υπέγραψε ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης με τον τότε τούρκο ομόλογό του. Η συμφωνία αφορούσε την επαναπροώθηση στην Τουρκία 1000 παράνομων μεταναστών κατ΄ελάχιστο, με πύλη εισόδου στην Τουρκία το λιμάνι της Σμύρνης. Η συμφωνία αυτή αποτελούσε προέκταση προηγούμενης συμφωνίας προ αρκετών ετών που υπεγράφη κατά τις συναντήσεις του Γιώργου Παπανδρέου και Ισμαήλ Τζέμ στην Σάμο και το Κουσάντασι.

Είναι προφανές πως η τουρκική πλευρά δεν διαθέτει την δυνατότητα ακύρωσης τμήματος της συμφωνίας ΕΕ- Τουρκίας ως προς ένα ειδικό σκέλος που θα αφορούσε μόνον την επαναπροώθηση στην Τουρκία προσφύγων ή μεταναστών στους οποίους δεν χορηγείται άσυλο στα Hot Spots των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου. Αυτά ως προς τα διακινούμενα σενάρια. Σε αντίθετη περίπτωση η όποια ακύρωση εκ μέρους της Τουρκίας μέρους ή σκέλους της συμφωνίας ΕΕ – Τουρκίας θα επέφερε συνολική ακύρωση του συνόλου της συμφωνίας αυτής. Τέτοιο θέμα προς στιγμήν δεν τίθεται όταν μάλιστα αναμένονται στην Άγκυρα για συζητήσεις (και επί του ζητήματος) η Τερέζα Μέι και η Άγκελα Μέρκελ.


Τώρα ως προς τις εξελίξεις στο Κυπριακό θα ήταν χρήσιμο να αναλογιστεί κανείς πως περισσότερη σημασία έχει για την υπόθεση η εξέλιξη της σχέσης του Μουσταφά Ακιντζί με το καθεστώς Ερντογάν καθώς και οι μακροχρόνιες συντεταγμένες της στρατηγικής της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο και την Εγγύς Ανατολή παρά η έκτακτη συνιστώσα της υπόθεσης των «8». Και αυτή η στρατηγική κατά την παρούσα περίοδο βρίσκεται σε φάση επαναδιαμόρφωσης λόγω νέων δεδομένων και εμφανών αδιεξόδων της τουρκικής πολιτικής στο Συριακό και το Ιρακινό ζήτημα. Ψυχραιμία λοιπόν και αναμονή.   


Σοκ στον ΔΟΛ – Σε κλείσιμο οδηγούνται τα ΜΜΕ του Ομίλου


Στο κλείσιμο οδηγούνται από την Δευτέρα όλα τα μέσα ενημέρωσης που ανήκουν στον ΔΟΛ.

Σύμφωνα με τα parapolitika.gr, σε σύσκεψη που έγινε το απόγευμα της Παρασκευής, στην οποία συμμετείχε ο Σταύρος Ψυχάρης, ο Νομικός Σύμβουλος του Οργανισμού Νίκος Πιμπλής και ο Διευθυντής του Βήματος της Κυριακής Αντώνης Καρακούσης, έγινε γνωστό ότι οι τράπεζες απέρριψαν την πρόταση του επιχειρηματία, Ιβάν Σαββίδη, για την εξαγορά του Οργανισμού, αφού δεν ήταν δυνατό να αποδεχθούν κούρεμα των δανείων σε ποσοστό 80%.

Η εξέλιξη αυτή φέρνει όπως είπε ο Σταύρος Ψυχάρης, το κλείσιμο από τη Δευτέρα όλων των μέσων του ΔΟΛ, δηλαδή, της εφημερίδας «Τα Νέα» και «Βήμα της Κυριακής», τη διακοπή της λειτουργιάς όλων των ιστοσελίδων που ανήκουν στον ΔΟΛ και του ραδιοφωνικού σταθμού Βήμα Fm.

  

Σύμφωνα με πληροφορίες, παρά τις πιέσεις που ασκήθηκαν τις τελευταίες ώρες προς τις διοικήσεις των Τραπεζών, οι τραπεζίτες επέδειξαν στάση αδιαλλαξίας.

Έτσι, το απόγευμα ήρθε η χαριστική βολή, με τις τράπεζες να στέλνουν μήνυμα, πως δεν πρόκειται να παραβούν το γράμμα του νόμου «για κανένα Σαββίδη». Η τελευταία τράπεζα που ευθυγραμμίστηκε με τη στάση των υπολοίπων ήταν η Εθνική.

Με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν χρήματα για χαρτί και μισθούς ο Σταύρος Ψυχάρης, αποφάσισε να δώσει τέλος στην ομηρία του, με το λουκέτο στον ιστορικό Οργανισμό, όλα τα Μέσα του οποίου μπαίνουν σε ειδικό καθεστώς εκκαθάρισης χωρίς όμως να είναι πια σε λειτουργία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Αντώνης Καρακούσης έκανε μία τελευταία προσπάθεια για να καταβληθούν κάποια από τα οφειλόμενα χρήματα 6 μηνών στους εργαζομένους, αλλά αυτή έπεσε στο κενό.


Όσον αφορά στους εργαζόμενους, πληροφορίες αναφέρουν ότι τη Δευτέρα θα πραγματοποιήσουν γενική συνέλευση με στόχο να προχωρήσουν σε απεργιακές κινητοποιήσεις.             

Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2017

To μυστικό σχέδιο για τη χρηματοδότηση του ευρωχρέους


ΕΕ και κεντρικοί τραπεζίτες επεξεργάζονται ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο που επιδιώκει να λύσει το πρόβλημα του χρέους στην ευρωζώνη. Η Γερμανία ανησυχεί, γιατί φοβάται ότι έρχεται το ευρωομόλογο από την πίσω πόρτα.
  
Η Κεντρική Τράπεζα της Γαλλίας με έδρα το Παρίσι στεγάζεται σε ένα εντυπωσιακό κτήριο του 17ου αιώνα, το Hotel de Toulouse, χτισμένο σε στιλ γαλλικού μπαρόκ που εντυπωσιάζει με την λαμπρότητά του κάθε επισκέπτη. Αυτή την ομορφιά δεν μπόρεσε να θαυμάσει το enfant gaté του χρηματοπιστωτικού κόσμου που βρέθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο σε μια χρυσοποίκιλτη αίθουσα χωρίς παράθυρα. Το σχέδιο που τους παρουσιάστηκε από επικεφαλής κεντρικών τραπεζών εκείνη την ημέρα, δεν ήταν τίποτα λιγότερο από μια επανάσταση στην χρηματοδότηση της ευρωζώνης, την εισαγωγή των σούπερ ομολόγων, των λεγόμενων Ευρωπαϊκών Ασφαλών Ομολόγων «European Safe Bonds» (ESB).
Θα συμπεριληφθεί στη Λευκή Βίβλο της Κομισιόν

Στην Κεντρική Τράπεζα της Γαλλίας συγκεντρώθηκε το enfant gaté του χρηματιστηριακού κατεστημένου

Τι το φοβερό έχουν αυτά τα ομόλογα περιγράφει η εφημερίδα Handelsblatt. Πρόκειται για ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο που κατά τους εμπνευστές του στοχεύει στο να εξαλείψει δια παντός το πρόβλημα χρέους στην ευρωζώνη και τους κινδύνους μετάδοσης του «ιού» της κρίσης σε άλλες χώρες. Αφορά σε ένα πακέτο νέων ομολόγων από κράτη της ευρωζώνης, των ESB, που θα διατίθενται σε επενδυτές, εξασφαλίζοντάς τους από το ενδεχόμενο χρεοκοπίας μιας χώρας. Επιπλέον, θα μπορούσαν να συμβάλουν στο σπάσιμο του φαύλου κύκλου στον οποίο εισέρχονται κράτη και τράπεζες υπό χρεοκοπία. Αλλά το πιο εντυπωσιακό είναι ότι κάθε χώρα του ευρώ θα αναλαμβάνει καταρχήν μόνη της την ευθύνη των χρεών της.

Η βραδιά όμως δεν κύλησε όπως την είχαν οραματιστεί οι διοργανωτές της. Οι συμμετέχοντας ήγειραν πολλές αντιρρήσεις και έτσι, όπως είπε χαρακτηριστικά κάποιος τοπ μάνατζερ, «μετά από αυτή τη μέρα η ιδέα ενταφιάστηκε». Έκανε λάθος. Οι διοικητές τραπεζών επεξεργάστηκαν την ιδέα των ESB σε τέτοιο σημείο που σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της οικονομικής εφημερίδας, η Κομισιόν θέλει να τα συμπεριλάβει στη λεγόμενη Λευκή Βίβλο, με την οποία θα επιχειρήσει να δώσει στις 25 Μαρτίου νέα ώθηση για μεταρρυθμίσεις στην ευρωζώνη.


Σε κατάσταση συναγερμού το υπουργείο του Σόιμπλε
  

Στο Γερμανία, το υπουργείο Οικονομικών και η ομοσπονδιακή τράπεζα, η Μπούντεσμπανκ, βρίσκονται σε κατάσταση συναγερμού. Εκείνο που φοβούνται είναι ότι αυτή η εναλλακτική μορφή ευρωομολόγων θα μπορούσε να οδηγήσει σε κοινοτική ανάληψη των χρεών από την πίσω πόρτα. Όταν το καλοκαίρι του 2012 η ευρωκρίση ήταν στο απόγειό της, η καγκελάριος Μέρκελ είχε πει με έμφαση ότι ευρωομόλογα δεν θα υπάρξουν, «όσο ζω». Η νέα συζήτηση που ενσκήπτει με αφορμή τα ESB δεν αποτελεί μια ρελάνς της διαμάχης Βερολίνου-Βρυξελλών για τα εάν τα κράτη-μέλη θα ευθύνονται το ένα για τα χρέη του άλλου, αλλά αναδεικνύει και τη διαφωνία για το ρόλο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Διότι αντικείμενο κριτικής είναι και το γεγονός ότι την επεξεργασία της πρότασης έχει αναλάβει ομάδα εργασίας της ΕΚΤ.

Η ιδέα των ESB παραμένει διαφιλονικούμενη. Το αντεπιχείρημα είναι ότι τα νέα ομόλογα δεν αποτελούν ασφαλές εργαλείο αναχρηματοδότησης και ότι σε περίπτωση που ξεσπάσει κρίση και δεν βρεθεί αγοραστής, τότε πιθανότατα να μην μπορεί να χρηματοδοτήσει το χρέος της ολόκληρη η ευρωζώνη. Σε αυτή την περίπτωση τα κάστανα από τη φωτιά θα κληθεί να τα βγάλει ο δημόσιος κορβανάς. Στο σημερινό μπρίφινγκ της γερμανικής κυβέρνησης τέθηκε και πάλι θέμα ευρωομολόγων, με την εκπρόσωπο Φρεντερίκε φον Τιζενχάουεζεν να τονίζει ότι επ' αυτού δεν υπάρχει αλλαγή στάσης στη Γερμανία.


Η κυβέρνηση παγιδευμένη στο δίλημμα: Συμφωνία ή εκλογές

Τα τέσσερα λάθη στη στρατηγική της κυβέρνησης που επαναφέρουν το δίλημμα στο Μαξίμου «μέτρα ή εκλογές». Το κοινό μέτωπο των θεσμών & το νέο αφήγημα του ΣΥΡΙΖΑ.


Με τον χρόνο να τελειώνει για την κυβέρνηση μετά και την χθεσινή συνεδρίαση του Eurogroup όπου οι θεσμοί...εν χορώ ζήτησαν την ψήφιση νέων μέτρων που θα περιλαμβάνουν μείωση συντάξεων και αφορολόγητου καθώς και μεταρρυθμίσεις στα εργασιακά, για τα έτη 2018 και 2019, η κυβέρνηση βρίσκεται ακόμη πιο κοντά να απαντήσει στο δίλημμα «μέτρα ή εκλογές».

Η στρατηγική του Μεγάρου Μαξίμου για μία ακόμη φορά αποδείχτηκε ότι έχει κενά ή – όπως αναφέρουν πηγές της αντιπολίτευσης – είναι ανύπαρκτη αφού «δεν μπορεί να διαβάσει τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στις Βρυξέλλες και στις ΗΠΑ. Έτσι η κυβέρνηση έμεινε πάλι χωρίς συμμάχους αφού επένδυσε στην κόντρα Ε.Ε. Και ΔΝΤ ενώ παράλληλα απώλεσε και έναν εν δυνάμει ισχυρό σύμμαχο για το θέμα του χρέους όπως είναι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Σύσσωμοι οι θεσμοί στο Eurogroup ζήτησαν την θεσμοθέτηση μέτρων για το 2018 και το 2019 ως εγγύηση για τα δάνεια που έχει λάβει η χώρα μεταξύ των οποίων είναι η μείωση των συντάξεων με την περικοπής της προσωπικής διαφοράς, η μείωση του αφορολόγητου στα 7.200 ευρώ καθώς  και η θεσμοθέτηση υψηλών πλεονασμάτων ύψους 3,5% για μετά το 2018.

Το Μέγαρο Μαξίμου επέμεινε στην τακτική του 2015 και του 2016 σύμφωνα με τη οποία προσπάθησε να επενδύσει στην κόντρα μεταξύ Ε.Ε. Και ΔΝΤ και με την απειλή των εκλογών προσπάθησε να ...εκβιάσει μία συμφωνία για την β αξιολόγηση η οποία δεν επετεύχθη με την παρέμβαση του Σόιμπλε. Σύμφωνα με πηγές των Βρυξελλών η στρατηγική της ελληνικής πλευράς είχε τέσσερις αστοχίες  οι οποίες οδήγησαν την διαπραγμάτευση σε νέες καθυστερήσεις και στο τωρινό αδιέξοδο


1.Το Μέγαρο Μαξίμου επένδυσε για μία ακόμη φορά στην διαμάχη μεταξύ των θεσμών (Ε.Ε. και ΔΝΤ) για το χρέος και την ανάγκη λήψης προληπτικών μέτρων. Τελικώς αποδείχτηκε ότι με την παρέμβαση Σόιμπλε και την συνάντησή του με την Κριστίν Λαγκάρντ στο Νταβός Βερολίνο και Ουάσιγκτον συμφώνησαν στην παραμονή του ΔΝΤ στην Ελλάδα και στην ανάληψη μέτρων από την ελληνική κυβέρνηση για μετά το 2018.

 2.Τα μέλη της ελληνικής κυβέρνησης με δηλώσεις τους έδειχναν στο ΔΝΤ το δρόμο της εξόδου από το ελληνικό πρόγραμμα γκρεμίζοντας τις γέφυρες με το Ταμείο τι οποίο παραμένει σταθερό στην θέση του για γενναία απομείωση του ελληνικού χρέους. 

3. Επανέφερε για μία ακόμη φορά το αίτημα για πολιτική λύση μετά το αδιέξοδο που επήλθε από την ανακοίνωση των μέτρων για την ενίσχυση των συνταξιούχων που ανακοινώθηκαν χωρίς προηγούμενη συμφωνία με τους δανειστές. Τόσο οι Βρυξέλλες όσο και η Ουάσιγκτον παραμένουν σταθερές στις απόψεις τους για την εξεύρεση λύσης που θα έχει τεχνικά χαρακτηριστικά και θα ..βγαίνουν οι αριθμοί πριν τα θέματα συζητηθούν σε πολιτικό επίπεδο.

 4. Στο παρασκήνιο η Ελλάδα άφησε να εννοηθεί ότι εάν δεν υπάρξει συμφωνία τότε αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει εκλογές στην χώρα και να προσθέσει μία ακόμη εστία πολιτικής αναταραχής στην Ευρώπη. Όμως, όπως φαίνεται, οι θεσμοί δεν τρομοκρατήθηκαν από την ...απειλή  των εκλογών στην Ελλάδα καθώς εκτιμήθηκε ότι είναι σημαντικότερες οι εκλογές σε Ολλανδία, Γερμανία και Γαλλία. Παράλληλα εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία για την Ελλάδα η ελληνική κυβέρνηση θα βρισκόταν αντιμέτωπη με ένα σκηνικό αντίστοιχο του 2015 με άδεια ταμεία και με υποχρεώσεις καταβολών δόσεων ύψους τουλαχιστον 7,5 δισ. Ευρώ μέχρι τον Ιούλιο.

Από την πλευρά του το υπουργείο Οικονομικών και το Μέγαρο Μαξίμου προσπαθούν να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις από το χθεσινό Eurogroup αναφέροντας ότι δεν έγινε προσπάθεια επιβολής μέτρων από τους εταίρους αλλά «βολιδοσκόπηση» για το ενδεχόμενο να αναλάβει νέα μέτρα η ελληνική κυβέρνηση.

Παράλληλα στο εσωτερικό το κυβερνών κόμμα θα επιδιώξει να απευθυνθεί στους πολίτες με αφορμή τα δύο χρόνια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ επικεντρώνοντας στην στάση της κυβέρνησης η οποία αντιστέκεται στις προθέσεις των δανειστών επιμένει και προχωρά με την συμπαράσταση των πολιτών. Για τον λόγο αυτό σχεδιάζεται ανοιχτή συγκέντρωση με ομιλητή τον Αλέξη Τσίπρα ενώ δεν έχει εγκαταλειφθεί το ενδεχόμενο διακαναλικής συνέντευξης του Πρωθυπουργού. «ΜΑΧΟΜΑΣΤΕ – ΕΠΙΜENOYME- ΜΠΟΡΟΥΜΕ, προχωράμε μαζί » είναι το σύνθημα του ΣΥΡΙΖΑ για τα δεύτερα γενέθλια της κυβέρνησης.

Παράλληλα πρωτοκλασάτα κυβερνητικά στελέχη εξορμούν στην επαρχία όπου θα μιλήσουν σε ανοιχτές συγκεντρώσεις όπως για παράδειγμα ο υπουργός Ανάπτυξης Γ. Σταθάκης θα κάνει μονοήμερη περιοδεία στην Αχαΐα με ομιλία στον Εμπορικό Σύλλογο Πάτρας, την Παρασκευή 27/1, στις 7.30 μ.μ. και ο Αλ. Φλαμπουράρης, θα δώσει συνέντευξη τύπου στο ξενοδοχείο “Παλίρροια”στην Χαλκίδα την ίδια μέρα.


Η τακτική της κυβέρνησης θυμίζει έντονα μέρες του 2015 καθώς μετά και το χθεσινό Eurogroup καλείται να δεχτεί έναν επώδυνο συμβιβασμό η να στήσει κάλπες με διακύβευμα τα μέτρα που ζητούν οι δανειστές για μετά το 2018 ή αλλιώς την εφαρμογή του 4ου Μνημόνιου    

Πηγή      

Εφιαλτική μελέτη για τα έσοδα του ΕΦΚΑ και κούρεμα συντάξεων


Τρύπα 1,44 δισ. ευρώ μόνο το 2017 στα έσοδα του νέου ΕΦΚΑ προβλέπει αναλογιστική μελέτη. Αιτία οι ελαστικές μορφές απασχόλησης.

Τεραστίου μεγέθους «τρύπα» στα έσοδα του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης θα δημιουργήσει η εκρηκτική αύξηση των προσλήψεων με συνθήκες μερικής απασχόλησης ή εκ περιτροπής εργασία.

Μελέτη των κ.κ. Ρομπόλη και Μπέτση που δημοσιεύεται στην «Ημερησία» αναφέρει ότι η απώλεια ασφαλιστικών εισφορών για το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης θα αναλογεί τα επόμενα χρόνια στο 1,12% ενώ, σε απόλυτους αριθμούς θα οδηγήσει σε «τρύπα» 90 δις. ευρώ μέχρι και το τέλος του 2050.

Η έρευνα στηρίζεται σε δύο παραδοχές: ότι οι προσλήψεις μερικής απασχόλησης θα εξακολουθήσουν να αντιστοιχούν στο 60% των συνολικών προσλήψεων και ότι το ΑΕΠ θα αυξάνεται τα επόμενα χρόνια με ετήσιο ρυθμό 1,5%.

Ειδικά για το 2017, οι απώλειες εσόδων εκτιμώνται σε 1,44 δις. ευρώ, ανεβαίνουν στο 1,53 δις. ευρώ το 208, στο 1,58 δις. ευρώ το 2019 και στα 1,64 δις. ευρώ για το 2020. Για το 2021 και για το 2022 προβλέπονται απώλειες της τάξεως των 2 και 2,1 δις. ευρώ αντίστοιχα.

Με βάση τους δύο ερευνητές, η συγκεκριμένη «τρύπα» δεν έχει ληφθεί υπόψη στους μέχρι τώρα υπολογισμούς κάτι που σημαίνει ότι θα επιδεινώσει ακόμη περισσότερο την οικονομική αντοχή του ΕΦΚΑ.


Με βάση αυτά θεωρούν οι δυο επιστήμονες πως το κούρεμα των συντάξεων κατά 30 % θα καταστεί μονόδρομος.        



Η βρετανική οικονομία διαψεύδει τις κασσάνδρες του Brexit


Η οικονομία της Μεγάλης Βρετανίας σημείωσε ανάπτυξη κατά 0.6% στο τελευταίο τρίμηνο του 2016 χάρη στην αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης, παρά την ψήφο για το Brexit.

Πρόκειται για την αρχική εκτίμηση για το ΑΕΠ του τελευταίου τετάρτου του 2016 από την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία και αποτελεί συνέχεια της αύξησης του ΑΕΠ κατά 0.6% που σημειώθηκε την αμέσως προηγούμενη περίοδο. Οι οικονομολόγοι του Πανεπιστημίου City είχαν προβλέψει μια αύξηση του ΑΕΠ κατά 0.5%, για το διάστημα Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου.

Η ανθεκτικότητα της οικονομίας, αναφέρει ο Guardian, διαψεύδει όσους προέβλεπαν ότι η Μεγάλη Βρετανία θα ωθούνταν σε ύφεση μετά το σοκ που προέκυψε από το δημοψήφισμα του Ιουνίου για την ΕΕ.

Στο 2%, η ετήσια ανάπτυξη του Ηνωμένου Βασιλείου είναι πιθανό να ξεπεράσει εκείνη των Ηνωμένων Πολιτειών και της ευρωζώνης, οι οποίες θα δημοσιοποιήσουν τα δικά τους στοιχεία τις ερχόμενες εβδομάδες.

Η Βρετανία εμφανίζει πιο γρήγορη ανάπτυξη και από τη Γερμανία, όπου η οικονομία αναπτύχθηκε κατά 1,9% το 2016.

Στους μεγάλους κερδισμένους της τελευταίας περιόδου συμπεριλαμβάνονται οι δείκτες των χρηματιστηρίων, οι οποίοι ύστερα από την αρχική, αιφνίδια πτώση λίγων ημερών μετά το δημοψήφισμα, έφτασαν σε ιστορικά επίπεδα ρεκόρ. Το χρηματιστηριακό ράλι συνδέεται, σύμφωνα με τον Guardian με την πτώση της στερλίνας που ενίσχυσε τον εξαγωγικό τομέα. 




Στις θετικές εξελίξεις των τελευταίων μηνών συμπεριλαμβάνεται επίσης η μείωση του δημοσίου ελλείμματος κατά 0.4 δισεκατομμύρια λίρες η αύξηση των μέσων εβδομαδιαίων αποδοχών των εργαζομένων κατά 2.8% σε σχέση με την περασμένη χρονιά.

Είναι προφανώς άστοχο να συνδέσει κανείς τα θετικά σημάδια της βρετανικής οικονομίας μόνο με το Brexit – πολύ περισσότερο που αυτό δεν έχει πραγματοποιηθεί ακόμη. Αντίστοιχα όμως είναι λάθος να αποδίδει κανείς στο δημοψήφισμα τα αρνητικά στοιχεία της βρετανικής οικονομίας, όπως η πτώση της ισοτιμίας της βρετανικής λίρας και η μικρή αύξηση του πληθωρισμού.


Άλλωστε η γενικότερη κρίση της βρετανικής οικονομίας ήταν ένας από τους παράγοντες που ώθησαν χιλιάδες ψηφοφόρους να αμφισβητήσουν την ακολουθούμενη οικονομική πολιτική που συνδεόταν με τη συμμετοχή της χώρας στην ΕΕ.      




Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *