Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2017

Tα... αιτήματα του Τραμπ και οι επιθυμίες του Τσίπρα


Του Δημήτρη Μηλάκα

Τα ανταλλάγματα του πλανητάρχη και η φωτογραφία στο Οβάλ Γραφείο

Επιχειρώντας κάποιος να έχει μια όσο το δυνατόν πληρέστερη εικόνα για την πράγματι σημαντική επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα στην αμερικανική πρωτεύουσα την ερχόμενη εβδομάδα θα πρέπει να ανιχνεύσει τις απαντήσεις σε τρία ερωτήματα:

 Σε ποιο ευρύτερο πλαίσιο (γεωπολιτικών) εξελίξεων γίνεται η συνάντηση;
  Τι θέλουν οι Αμερικανοί;
  Τι θέλει η ελληνική πλευρά;

Οι κυβερνητικοί επιτελείς που προετοιμάζουν τη συνάντηση του πρωθυπουργού με τον πλανητάρχη υιοθετούν μια αισιόδοξη, αλλά «λειψή» διατύπωση για να περιγράψουν την επικείμενη συνάντησή του με τον πλανητάρχη Ντόναλντ Τραμπ: «Η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες». Περισσότερο κοντά στην πραγματικότητα, ωστόσο, η εν λόγω διατύπωση θα μπορούσε να είναι ότι «η κρίση δημιουργεί (για κάποιους) ευκαιρίες εις βάρος των κατεστραμμένων ή αυτών που πρόκειται να καταστραφούν».

Πράγματι η πρόσκληση του Λευκού Οίκου στον πρωθυπουργό συμπίπτει με την κλιμάκωση της γεωπολιτικής κρίσης και αστάθειας στην ευρύτερη περιοχή, γεγονός που υποχρεώνει την υπερδύναμη να αναδιατάξει τις δυνάμεις της και να αναδιατυπώσει τους σχεδιασμούς της.

Ταυτόχρονα, από ελληνικής σκοπιάς, η επίσκεψη Τσίπρα στην Ουάσιγκτον συμπίπτει με την προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης να διατυπώσει μια νέα πολιτική ρητορική που θα ισχυρίζεται ότι περιγράφει την έξοδο της χώρας από την κρίση, το τέλος των μνημονίων, της ξένης εποπτείας και θα υπόσχεται θετικές προοπτικές για την Ελλάδα, αλλά και για το κυβερνών κόμμα.

Προφανώς αυτοί που έχουν την πρωτοβουλία της συνάντησης είναι οι Αμερικανοί. Ο Τραμπ – και ο εκάστοτε πλανητάρχης – δεν σπαταλά ούτε προσφέρει τον χρόνο του για να φωτογραφηθεί μαζί με τους «υποτελείς» του. Και όταν ο πλανητάρχης προσφέρει μια φωτογραφία στο πολιτικό προσωπικό των «επαρχιών», το κάνει αφού εξασφαλίσει τα ανταλλάγματα.

Από την πλευρά των «επαρχιωτών» που σπεύδουν στην Ουάσιγκτον, τις περισσότερες φορές μια φωτογραφία στο Οβάλ Γραφείο είναι ικανοποιητικό – ή και το μόνο – αντάλλαγμα με το οποίο επιστρέφουν για να επιδείξουν στους ψηφοφόρους τους την υποτιθέμενη στενή σχέση και προστασία που έχουν εξασφαλίσει με την υπερδύναμη. Τα όσα έχουν αφήσει ως προσφορά στην Ουάσιγκτον κατά κανόνα κρύβονται από το επικοινωνιακό κάδρο.

Ας κάνουμε, λοιπόν, την προσπάθεια να δούμε την επίσκεψη του πρωθυπουργού στον Λευκό Οίκο με τη δέουσα προσοχή – καθώς, όπως είπαμε, ο πλανητάρχης δεν φωτογραφίζεται «τζάμπα» – τοποθετώντας την στο κάδρο των ευρύτερων (γεωπολιτικών) εξελίξεων στην περιοχή.

Η Τουρκία «φεύγει»
Στην Ουάσιγκτον εδώ και χρόνια προετοιμάζονται για να αντιμετωπίσουν την αποσύνδεση της Τουρκίας από το δυτικό (αμερικανικό) άρμα. Άλλωστε, κοιτάζοντας την πορεία της Τουρκίας μέσα στον χρόνο, διαπιστώνει κανείς ότι μόλις για έναν αιώνα (τον εικοστό) προσπάθησε να κινηθεί προς – και να διασυνδεθεί με – τη Δύση. Επί αιώνες η Τουρκία στο πλαίσιο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας υπήρξε χώρα - πυρήνας (ηγέτιδα δύναμη) του Ισλάμ. Οι προσπάθειες εκδυτικισμού της που έκανε ο Κεμάλ Ατατούρκ άλλαξαν για έναν αιώνα τη φυσιογνωμία της Τουρκίας, ωστόσο ουδέποτε τη μετέτρεψαν σε μια χώρα της Δύσης.

Τελικά, όπως παρατήρησε από το 1996 ο καθηγητής (και ταυτόχρονα ένας από τους επιτελείς για τη διαμόρφωση της αμερικανικής εξωτερικής πολιτικής) Σάμουελ Χάντινγκτον στο σπουδαίο βιβλίο του «Η σύγκρουση των πολιτισμών», το αποτέλεσμα της προσπάθειας του Ατατούρκ για τον δυτικό εκσυγχρονισμό της μετέτρεψε την Τουρκία σε μια διχασμένη χώρα. Γράφει ο Χάντινγκτον:

«Εδώ και πολλά χρόνια η Τουρκία ικανοποιεί δύο από τις τρεις προϋποθέσεις που χρειάζεται μια διχασμένη χώρα για να αλλάξει την πολιτισμική της ταυτότητα (να γίνει δηλαδή δυτική). Οι ελίτ της Τουρκίας υποστηρίζουν (τη δεκαετία που έγραφε ο Χάντινγκτον) συντριπτικά αυτήν την αλλαγή και ο λαός συναινεί. Ωστόσο οι ελίτ του αποδέκτη πολιτισμού, δηλαδή του δυτικού, δεν είναι συγκαταβατικές. Όσο το ζήτημα εκκρεμεί, η αναβίωση του Ισλάμ στην Τουρκία γεννά αντιδυτικά αισθήματα στον λαό και αρχίζει να υπονομεύει την κοσμική φιλοδυτική ελίτ.

Τα εμπόδια που αντιμετωπίζει η Τουρκία στην πορεία του εξευρωπαϊσμού της, η περιορισμένη δυνατότητά της να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στις τουρκικές πρώην σοβιετικές δημοκρατίες, καθώς και η εμφάνιση του ισλαμισμού, που διαβρώνει την κληρονομιά του Ατατούρκ, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η Τουρκία θα παραμείνει μια διχασμένη χώρα».

Αυτό, πάντως, που σήμερα αντιμετωπίζουν οι ΗΠΑ σε σχέση με τις επιλογές της Τουρκίας δεν είναι το ότι παραμένει μια διχασμένη χώρα. Το πρόβλημα για την Ουάσιγκτον προέκυψε από τη στιγμή που έγινε σαφές ότι η Τουρκία αποφάσισε να κλείσει την παρένθεση του ενός αιώνα προσπαθειών να εκδυτικιστεί και να επιστρέψει σε αυτό που υπήρξε επί αιώνες.

Ο Χάντινγκτον στη «Σύγκρουση των πολιτισμών» είχε διατυπώσει ένα σχετικό ερώτημα που μοιάζει μάλλον με σενάριο προσομοίωσης πάνω στο οποίο δούλεψαν και προετοιμάστηκαν οι αμερικανικές διπλωματικές (και άλλες) υπηρεσίες:
«Τι θα συνέβαινε όμως (γράφει το 1996 ο Χάντινγκτον) αν η Τουρκία αποφάσιζε να επαναπροσδιορίσει τη θέση της; Κάποια στιγμή η Τουρκία θα μπορέσει να εγκαταλείψει τον κουραστικό και εξευτελιστικό ρόλο του ζητιάνου, που ικετεύει να γίνει μέλος της Δύσης, και να συνεχίσει τον εντυπωσιακό και σοβαρό ιστορικό της ρόλο ως του σημαντικότερου ισλαμικού συνομιλητή και ανταγωνιστή της Δύσης. (...)

Όμως, για να το πετύχει (έγραφε ο Χάντινγκτον το 1996), θα πρέπει να απορρίψει την κληρονομιά του Ατατούρκ. Επιπλέον θα χρειαστεί ένας ηγέτης της εμβέλειας του Ατατούρκ που θα συνδύαζε την πολιτική με τη θρησκευτική νομιμοποίηση για να μετατρέψει την Τουρκία από διχασμένη χώρα σε κράτος πυρήνα» του Ισλάμ...

Μέσα από αυτό το αμερικανικό αναλυτικό πρίσμα η Τουρκία εμφανίζεται ως ασταθής κρίκος του διπλωματικού και (κατά κύριο λόγο) στρατιωτικού οικοδομήματος που είχε διαμορφωθεί για την προώθηση των αμερικανικών συμφερόντων και ταυτόχρονα τη διαιώνιση της αμερικανικής παρουσίας στην περιοχή.

 Μέσα απ’ αυτό το πρίσμα εξηγούνται τόσο οι συνεχιζόμενες με πολλαπλασιαζόμενη ένταση τουρκο-δυτικές (αμερικανικές) κόντρες. Εξηγείται επίσης η επιμονή των Αμερικανών να δημιουργήσουν κουρδικό κράτος - προτεκτοράτο (τους) στα νότια της Τουρκίας.

  Μέσα απ’ αυτό το πρίσμα, τέλος, εξηγείται το πραξικόπημα που στόχο είχε την ανατροπή - θάνατο του Ερντογάν ως η τελευταία προσπάθεια ανάσχεσης της απομάκρυνσης της Τουρκίας από τη Δύση.

Πάνω απ’ όλα, αυτή η οπτική μάς βοηθά να κατανοήσουμε τον «έρωτα» των Αμερικανών για την Ελλάδα και να αντιληφθούμε τι ακριβώς ζητούν προσκαλώντας τον Έλληνα πρωθυπουργό στον Λευκό Οίκο.

Τι θέλουν οι Αμερικανοί
Ως «αυτοκράτορες» οι Αμερικανοί προφανώς θέλουν τα πάντα από τα κράτη - υπηκόους που είναι προσδεδεμένα στο άρμα τους. Μάλιστα, όσο πιο ανίσχυρη είναι μια χώρα, τόσο περισσότερο η αμερικανική επιθυμία ακούγεται ως διαταγή.
Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι η Ελλάδα, αν και κατεστραμμένη οικονομικά από την κρίση, η οποία βαδίζει τώρα στον όγδοο χρόνο, ουδέποτε αμφισβήτησε τις συμβατικές υποχρεώσεις της (που συνεπάγονται οικονομικό κόστος) προς το «αμερικανικό ταμείο της Δήλου», δηλαδή τη ΝΑΤΟϊκή στρατιωτική συμμαχία. Εκεί οι ελληνικές κυβερνήσεις (συμπεριλαμβανομένης και της σημερινής αριστερής), που κόβουν μισθούς, συντάξεις και ξεχειλώνουν το δίχτυ κοινωνικής προστασίας και ασφάλειας, καταβάλλουν αδιαμαρτύρητα το 2% του ΑΕΠ, όπως ορίζει το καταστατικό του ΝΑΤΟ.
Δεδομένης και αποδεδειγμένης της «υποταγής» της ελληνικής κυβέρνησης στις δεσμεύσεις και στις συμβατικές υποχρεώσεις της χώρας απέναντι στη ΝΑΤΟϊκή συμμαχία, η Ουάσιγκτον έχει ήδη ετοιμάσει τον κατάλογο των νέων αιτημάτων της γνωρίζοντας ότι αυτά, λίγο - πολύ, ακούγονται από τους Έλληνες κυβερνώντες ως εντολές.

Στην προκειμένη περίπτωση οι εξελίξεις στις αμερικανοτουρκικές σχέσεις και κυρίως η εκτίμηση της Ουάσιγκτον ότι τελικά η Τουρκία οδεύει προς απαγκίστρωση από τη Δύση υποχρεώνουν τις ΗΠΑ να αναδιοργανώσουν τη στρατιωτική τους παρουσία στην περιοχή. Ζητούν λοιπόν:
 Εξοπλιστικά προγράμματα προς χάριν των θέσεων εργασίας των αμερικανικών πολεμικών βιομηχανιών.
 Νέα πενταετή συμφωνία χρήσης της βάσης της Σούδας.
 Νέες ναυτικές διευκολύνσεις (λιμάνια) για απαραίτητους ελλιμενισμούς των πολεμικών πλοίων τους.
 Νεώριο Σύρου προσαρμοσμένο για τις επισκευαστικές ανάγκες του αμερικανικού στόλου.
 Δυνατότητα χρήσης από αμερικανικές αεροπορικές δυνάμεις κάποιων στρατιωτικών αεροδρομίων της χώρας.
 Απόλυτη προσαρμογή στους αμερικανικούς ενεργειακούς σχεδιασμούς που αποκλείουν τους Ρώσους από το παιχνίδι των νότιων δρόμων μεταφοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Τι θέλει η ελληνική κυβέρνηση
Για την ελληνική κυβέρνηση η ιεράρχηση των ανταλλαγμάτων που θα μπορούσε να ζητήσει από την Ουάσιγκτον φαίνεται ότι γίνεται με γνώμονα τις τρέχουσες πολιτικές της ανάγκες. Η επικοινωνιακή αξιοποίηση του ραντεβού του πρωθυπουργού με τον πλανητάρχη αποτελεί το πρώτιστο μέλημα.
Υπ’ αυτήν την έννοια οι Αμερικανοί γνωρίζουν ότι οι θετικές δηλώσεις για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, οι υποσχέσεις υποστήριξης για την απομείωση του χρέους και οι διακηρύξεις για την πατροπαράδοτη ελληνοαμερικανική φιλία θα ικανοποιήσουν με μηδαμινό γι’ αυτούς κόστος την ελληνική κυβέρνηση.

Αυτά είναι τα μόνα δεδομένα κέρδη – σημαντικά σε επικοινωνιακό επίπεδο – που θα εισπράξει – αφού έχει ικανοποιήσει τα αμερικανικά αιτήματα – ο πρωθυπουργός στην Ουάσιγκτον. Από εκεί και πέρα τα πράγματα, δηλαδή για ελληνικά αιτήματα που συνεπάγονται κόστος για την Ουάσιγκτον, δυσκολεύουν. Η ελληνική κυβέρνηση θα ήθελε:
 Απτή παρέμβαση των ΗΠΑ στο ΔΝΤ με τρόπο που να διευκολύνει το ελληνικό σχέδιο τερματισμού του μνημονίου.
 Σκληρή - αποτελεσματική παρέμβαση στους Ευρωπαίους για ευνοϊκή αντιμετώπιση του ελληνικού χρέους.
 Επίμονη οδηγία σε αμερικανικά κεφάλαια να κατευθυνθούν στην Ελλάδα.
 Δωρεάν στρατιωτική βοήθεια απαραίτητη για την αντιμετώπιση κατεπειγουσών αναγκών (κυρίως σε Ναυτικό και Αεροπορία).
 Σαφή αμερικανική δέσμευση για την αποτροπή τουρκικών στρατιωτικών κινήσεων εις βάρος του ελληνικού χώρου.
 Ευνοϊκή για τα ελληνικά συμφέροντα στροφή από την αμερικανική διπλωματία σχετικά με το δικαίωμα της Ελλάδας να ανακηρύξει την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της.

Κάποια από τα πιο πάνω ελληνικά αιτήματα (το θέμα της ΑΟΖ για παράδειγμα) έχουν ήδη απαγορευτεί (ως μη ώριμα να μπουν στην τρέχουσα ατζέντα σε αυτήν τη φάση) από τους Αμερικανούς. Κάποια άλλα είναι απλώς εκτός αμερικανικών δυνατοτήτων, όπως για παράδειγμα η αμερικανική πίεση προς τους Ευρωπαίους (Γερμανούς) να απομειώσουν το ελληνικό χρέος.

Όσο για τα αμερικανικά κεφάλαια, αυτά κινούνται ακόμα και παρά τις οδηγίες των Αμερικανών προέδρων όπου υπάρχει ευκαιρία να πολλαπλασιαστούν.

Εκ των πραγμάτων, λοιπόν, όπως παρατηρούν έμπειροι διπλωμάτες στην Αθήνα, ο κίνδυνος που προκύπτει είναι τα κέρδη που προσδοκά η ελληνική πλευρά να περιοριστούν μόνο στα ωραία λόγια, τα οποία οι Αμερικανοί εύκολα μπορούν να προσφέρουν αφού δεν τους κοστίζουν τίποτε.


Από την άλλη πλευρά, βέβαια, τα αμερικανικά αιτήματα που καλείται να ικανοποιήσει η ελληνική κυβέρνηση είναι κάτι παραπάνω από χειροπιαστά... 






















topontiki.gr

Πρώην «φονιάδες των λαών»…


Του Γιάννη Παντελάκη

Το δύσκολο καλοκαίρι του 2015, πριν ακόμα ο Τσίπρας ανακαλύψει ότι μ' ένα δημοψήφισμα και μια (διεθνώς κατοχυρωμένη πια ως ελληνική πατέντα), κωλοτούμπα, μπορεί ν' ακυρώσει όλα όσα υποσχόταν για να έρθει στην εξουσία, συνάντησα ένα πρωτοκλασάτο τότε υπουργό. Μου έλεγε πως στην αντιπαράθεση Ελλάδας-δανειστών, οι Αμερικάνοι στηρίζουν την ελληνική κυβρνηση μ' ένα εντυπωσιακό τρόπο. Τα αισθήματα ήταν αμοιβαία. Δυο μόλις μήνες μετά την ανάληψη της εξουσίας, οι Τσίπρας-Καμμένος υπέγραψαν συμφωνία με την Αμερικανική Lockheed, για εκσυχρονισμό πέντε αεροσκαφών προχωρημένης ηλικίας, έναντι 500 εκ. ευρώ.

Η αναγκαιότητα μιας τέτοιας συμφωνίας, ιδιαίτερα σε καιρούς βαθιάς κρίσης, αμφισβητήθηκε ιδιαίτερα από πολλούς και μάλιστα ειδικούς. Θεώρησαν υπερβολικό να δίνονται –με απευθείας ανάθεση μάλιστα- 500 εκατ. ευρώ για εκσυχρονισμό πέντε τόσο παλιών (35 ετών) πολεμικών αεροσκαφών. Χθες, ο Βρετανικός Guardian, σ' ένα αναλυτικό ρεπορτάζ για την επίσκεψη Τσίπρα στην Ουάσινγκτον, δίνει ένα ενδιαφέρον στοιχείο που αθροίζεται στους λόγους για τους οποίους ο Τσίπρας είναι τόσο καλοδεχούμενους στις ΗΠΑ αυτές τις ημέρες.

Η χώρα μας και στα χρόνια της βαθιάς κρίσης, εξακολουθεί να δαπανά το δεύτερο μεγαλύτερο ανάμεσα στις χώρες του ΝΑΤΟ, ποσοστό επί του ΑΕΠ (2,38%) για αμυντικούς εξοπλισμούς. Πρώτες είναι οι ΗΠΑ. Για το δεδομένο αυτό, έχει εκφράσει κατά καιρούς τον ενθουσιασμό του ο γραμματέας του ΝΑΤΟ και τις έντονες αντιρρήσεις τους πολλά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Ο ενθουσιασμός του γραμματέα εξακολουθεί να υπάρχει, οι αντιρρήσεις των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ,  έχουν ξεχαστεί, αγνοούνται. Όπως πολλά ακόμα.

Για τον Τσίπρα, οι «φονιάδες των λαών» είναι πια «πρώην φονιάδες των λαών». Ο Αντιαμερικανισμός ήταν κάτι που πέρασε κι αυτό, ίσως τον θυμηθούν όταν βρεθούν πάλι στην αντιπολίτευση. Σήμερα, ο πρωθυπουργός και η υπόλοιπη παρέα που κυβερνά, έχουν μεταβάλει θεαματικά και στο θέμα αυτό παλαιότερες απόψεις τους, οι Αμερικάνοι δεν είναι τόσο δαιμονοποιημένοι όσοι νόμιζαν, τα εξοπλιστικά προγράμματα αποτελούν αναγκαιότητα, η χώρα με ποσοστά φτώχειας μεγαλύτερα και από την Βουλγαρία εξακολουθεί να δαπανά τεράστια ποσά για όπλα και εκείνος ο Δρίτσας που προειδοποιούσε κάποτε την κυβέρνηση Σαμαρά να μην προχωρήσει σε εκταμίευση κονδυλίων για οπλικά συστήματα, κάπου βρίσκεται σιωπηλός.

Οι Αμερικάνοι αντίθετα, δεν άλλαξαν, η στάση τους απέναντι στη χώρα μας έχει διαχρονικά χαρακτηριστικά και αυτά στηρίζονται στον ρεαλισμό και τα δικά τους συμφέροντα. Έτσι, δεν έχουν πρόβλημα να υποδέχονται τον Τσίπρα με εξαιρετικές τιμές, να τον φιλοξενούν στο εμβληματικό Blair House και σε μεγάλο βαθμό να τον χρησιμοποιούν για διάφορες στρατηγικές, γεωπολιτικές και οικονομικές επιδιώξεις τους. Ο Τσίπρας είναι ο εκτεθειμένος της υπόθεσης και όχι αυτοί. Ο Τσίπρας και τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, που όπου και αν πάνε, ο,τι και αν κάνουν θα συναντούν τον παλιό τους εαυτό να τους θυμίζει πόσο κυνισμός χρειάστηκε για να κερδίσουν την εξουσία και πόσος ακόμα για να μείνουν σ αυτήν και να συμπεριφέρονται σαν να μην υπήρξε παρελθόν. Κορυφαία και πιο χαρακτηριστική περίπτωση, αυτή του υπουργού Παππά που τον Οκτώβριο του 2017, ανακάλυψε πως ‘’οι ΗΠΑ υπήρξαν πάντοτε παράγοντας σταθερότητας στην περιοχή μας»…











liberal.gr

       

2,4 δισ. για F-16: Τι σημαίνει η συμφωνία Τραμπ-Τσίπρα για δανειστές & ΣΥΡΙΖΑ


Αίσθηση προκάλεσε στην Αθήνα το... κουστούμι που ετοιμάζουν οι Αμερικανοί για την Ελλάδα, ύψους -σύμφωνα με αμερικανικά χείλη- 2,4 δισ. δολαρίων.

Στη συνάντηση του Αλέξη Τσίπρα με τον Ντόναλντ Τραμπ, τόσο κατά την υποδοχή όσο και στη συνέντευξη Τύπου, ακούστηκαν θερμά και υποστηρικτικά λόγια για την Ελλάδα που δείχνουν ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες «σφραγίζουν» την εμβάθυνση των σχέσεών τους με την Ελλάδα, και το καθιστούν σαφές διεθνώς.

Η αναφορά του Ντόναλντ Τραμπ στην προσπάθεια που έκανε η Ελλάδα αφήνοντας τα χειρότερα πίσω, η προτροπή για επενδύσεις, οι αναφορές στο πόσο έμπιστος και σταθερός εταίρος είναι η Αθήνα, αλλά και η στήριξη που προσέφερε στο ελληνικό αίτημα για απομείωση του χρέους προκάλεσαν πλατιά χαμόγελα στην Αθήνα, που ανέμενε «βοήθεια» στην προσπάθεια που κάνει να ξεκολλήσει από την οικονομική αβεβαιότητα. Ενδεικτική της στήριξης στο οικονομικό επίπεδο είναι η δημιουργία κοινής ομάδας μεταξύ των υπουργών Οικονομίας των δύο χωρών, προκειμένου να εξετάσουν και να προωθήσουν την οικονομική συνεργασία στους τομείς του εμπορίου, των επενδύσεων και της καινοτομίας.

Ο πρωθυπουργός στη συνάντηση στον Λευκό Οίκο αναφέρθηκε εκτενώς στα στοιχεία που επιβεβαιώνουν την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, αλλά και στον γεωστρατηγικό ρόλο που διαδραματίζει η Ελλάδα σε μια «εύφλεκτη» περιοχή, όπου διακυβεύονται και αμερικανικά συμφέροντα.

Οι «αλμυρές» προθέσεις των ΗΠΑ

Και κάπου εκεί η συζήτηση πήγε στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας. Η αμερικανική πλευρά περιέγραψε προθέσεις που ακούστηκαν «αλμυρές», καθώς η Ελλάδα, που για να εξοικονομήσει 1% του ΑΕΠ κόβει συντάξεις το 2020, εμφανίζεται έτοιμη να δαπανήσει 2,4 δισ. δολάρια (τόσα ανέφερε ο ίδιος ο Ντόναλντ Τραμπ) για την ενίσχυση του οπλοστασίου της με αναβάθμιση υπαρχόντων F-16, αλλά πιθανότατα και αγορά νέου τύπου (μάλλον μεταχειρισμένων) μαχητικών, αφού ο κ. Τραμπ κάτι τέτοιο υποστήριξε κάνοντας ονομαστική αναφορά στην εταιρεία Boeing, η οποία δεν κατασκευάζει F-16, αλλά F-15 και άλλα αεροσκάφη.



Συμφωνία για θέσεις εργασίας στις... ΗΠΑ!

Το πικρό αστείο στην υπόθεση είναι η αναφορά επίσης του Ντόναλντ Τραμπ ότι η συνεργασία στον στρατιωτικό τομέα και ειδικά η αναβάθμιση των μαχητικών θα αυξήσει την απασχόληση δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας. Όχι στην Ελλάδα, αλλά στις Ηνωμένες Πολιτείες...

Αυτά τα μεγέθη ήταν που προκάλεσαν αμηχανία στην Αθήνα, και γι' αυτό ο Πάνος Καμμένος, που συνοδεύει τον Αλέξη Τσίπρα στην Αμερική, έσπευσε να αποσαφηνίσει με... tweet ότι τα χρήματα που θα βάλει η Ελλάδα είναι κάτι περισσότερο από 1 δισ. και τα άλλα αφορούν αντισταθμιστικά οφέλη (αυτά που οι εννέα στους δέκα ορίζουν ως την «πηγή των πληγών» στις εξοπλιστικές αγορές).

Ο πρωθυπουργός ανέλυσε τη στρατηγική της χώρας στην περιοχή, τους ενισχυμένους δεσμούς με μια σειρά από χώρες, που αναβάθμισαν σημαντικά τον ρόλο της Ελλάδας στα Βαλκάνια και τη ΝΑ Μεσόγειο, αφήνοντας συνεχώς αιχμές για την επικίνδυνη και πολλές φορές παραβατική συμπεριφορά της Τουρκίας στο Αιγαίο, στηρίζοντας όμως την ευρωπαϊκή προοπτική των γειτόνων, που κρατούν στα χέρια τους και ανοιγοκλείνουν τη στρόφιγγα των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών.

Όσο για τη βάση της Σούδας, ο μεν Τραμπ ευχαρίστησε τους Έλληνες για τη φιλοξενία των αμερικανικών δυνάμεων, ο δε Τσίπρας απάντησε με... χρησμό, χωρίς χρονικό όριο αλλά με τη βεβαιότητα ότι οι εργασίες αναβάθμισης θα ολοκληρωθούν.

Αντμέτωπος με ΣΥΡΙΖΑ και Ευρωπαίους ο Τσίπρας

Δύο ακροατήρια θα κληθεί το αμέσως επόμενο διάστημα να αντιμετωπίσει ο Έλληνας πρωθυπουργός.

Το ένα είναι το Ελληνικό στην Αθήνα, όπου θα πρέπει να εξηγήσει και σε συντρόφους του αν υπάρχουν τα χρήματα για... κανόνια την ώρα που κόβονται συντάξεις από αριστερή κυβέρνηση.

Το δεύτερο είναι το ακροατήριο στην Ευρώπη, σε Βερολίνο, Βρυξέλλες και Παρίσι, όπου μάλλον δεν θα τους πολυαρέσουν τα όσα ακούστηκαν χθες. Η χημεία του Έλληνα πρωθυπουργού με τον Ντόναλντ Τραμπ είναι άλλωστε κάτι στο οποίο χρειάστηκε να αναφερθεί επαρκώς ο κ. Τσίπρας, απαντώντας σε «δηλητηριώδη» ερώτηση στον Κήπο των Ρόδων για την αντι-Τραμπ ευχή που είχε κάνει πριν από τις αμερικανικές εκλογές.

Το ήξεραν οι Ευρωπαίοι για τα F-16;

Αδιευκρίνιστο παραμένει ως τώρα το αν η συμφωνία για την αναβάθμιση των F-16 ήταν ο απόλυτος αιφνιδιασμός, τουλάχιστον όσον αφορά στον τρόπο που δημοσιοποιήθηκε, όπως επίσης το αν είχε προηγηθεί σχετική συζήτηση με τους εκπροσώπους των δανειστών, οι οποίοι από το 2015 απαιτούν να περιοριστούν οι αμυντικές δαπάνες.

Από τις πρώτες υπογραφές στο τρίτο Μνημόνιο, το καλοκαίρι του 2015, είχε προκαλέσει απορία στο ευρωπαϊκό στρατόπεδο για ποιον λόγο η αριστερή κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε προτιμήσει περικοπές αμυντικών δαπανών -χωρίς να θίγεται το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων- αντί περικοπών στις συντάξεις.

Τι προβλέπει το Μνημόνιο για αμυντικές δαπάνες

Εν αναμονή των λεπτομερειών της νέας συμφωνίας, που ανακοίνωσε ο Αμερικανός πρόεδρος και των ενδεχόμενων αντιδράσεων από τους Θεσμούς, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ελληνική κυβέρνηση με το Μεσοπρόθεσμο έχει δεσμευθεί για «οροφή» δαπανών 3,290 δισ. ευρώ ως το 2021 για το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, εκ των οποίων τα 530 εκατ. ευρώ αφορούν σε εξοπλιστικά προγράμματα.











iefimerida.gr     

Πώς χάθηκαν 66,1 δισ. ευρώ από το ΑΕΠ της Ελλάδας

Για να «γυρίσει» η οικονομία απαιτούνται πάνω από 100 δισ. ευρώεπενδύσεις την επόμενη επταετία – Πώς θα έρθει το τέλοςτης «Ελληνικής Μεγάλης Υφεσης»



Σχεδόν μια δεκαετία μετά την «Ελληνική Μεγάλη Υφεση» και οκτώ χρόνια εφαρμογής μνημονίων και προγραμμάτων προσαρμογής και η ελληνική οικονομία ψάχνει ακόμη τον δρόμο της επιστροφής στη διατηρήσιμη ανάπτυξη. Το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) της Ελλάδας π.χ. μετά και τη νέα  εκτίμηση της ΕΛΣΤΑΤ, που βασίζεται σε εποχικά προσαρμοσμένα στοιχεία, συρρικνώθηκε κατά 0,2% το 2016 έναντι της προηγούμενης εκτίμησης του Μαρτίου, σύμφωνα με την οποία παρέμεινε αμετάβλητο.

Αυτό σημαίνει πως οι σωρευτικές απώλειες του ΑΕΠ της χώρας από το υψηλό των 242 δισ. ευρώ το 2008 έχουν διαμορφωθεί στα 66,1 δισ. ευρώ το 2016 (175,9 δισ. ευρώ). Η πτωτική αναθεώρηση του ΑΕΠ του περασμένου έτους οφείλεται στη χαμηλότερη τελική καταναλωτική δαπάνη, η οποία μειώθηκε κατά 0,3% σε ετήσια βάση πέρυσι έναντι αύξησης 0,6% που είχε ανακοινωθεί στην προηγούμενη εκτίμηση του Μαρτίου, ενώ οι φόροι επί των προϊόντων αυξήθηκαν το 2016 κατά 7,8%, έναντι αρχικής πρόβλεψης για αύξηση μόλις 0,3%.

Η  ΕΛΣΤΑΤ προανήγγειλε μάλιστα αναθεώρηση των στοιχείων και του ΑΕΠ του 2017 με βάση τα νέα αυτά δεδομένα, την ώρα που η ανάπτυξη είναι το κλειδί για να μειωθεί η ανεργία αλλά και για να επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ.

Μπορεί σήμερα οι περισσότεροι οικονομολόγοι να προβλέπουν, λόγω της χαμηλής βάσης εκκίνησης, ανάπτυξη 1%-2% εφέτος και 2%-2,8% το 2018, εντούτοις η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της λεγόμενης περιφέρειας της ευρωζώνης που παραμένει σε στενωπό, ενώ χώρες όπως η Ιρλανδία, η Κύπρος και η Πορτογαλία, όχι μόνο κατάφεραν να εξέλθουν των μνημονίων, αλλά έχουν σε μεγάλο βαθμό ανακτήσει ή και ξεπεράσει (π.χ. το ΑΕΠ της Ιρλανδίας είναι πια 40% μεγαλύτερο) την απώλεια του ΑΕΠ που σημειώθηκε στη διάρκεια της κρίσης.

Η Ελλάδα πάντως έγραψε τη δική της ιστορία, καθώς η σωρευτική πτώση του ΑΕΠ στα χρόνια αυτά έφθασε στο 26,5%, απώλειες που μπορούν να συγκριθούν εν καιρώ ειρήνης μόνο με τη Μεγάλη Υφεση στις ΗΠΑ το 1929, αλλά και την εποχή της Βαϊμάρης στη Γερμανία μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Σύμφωνα μάλιστα με τη βάση δεδομένων της Maddison, η τρέχουσα ελληνική ύφεση είναι μία από τις ισχυρότερες που έχουν καταγραφεί ιστορικά από το 1870 στις οποίες λαμβάνεται υπόψη και οι περίοδος των πολεμικών συγκρούσεων. Ειδικότερα, η ισχυρότερη ύφεση με 66% έχει καταγραφεί στη Γερμανία την περίοδο 1945-1946, ενώ ακολουθεί με 64% η Ελλάδα της περιόδου 1938-1945, η Αυστρία του 1945 με 59%, η Γαλλία του 1940-1944 με 53%, η Ιαπωνία του 1944-1945 με 52%, η Ολλανδία του 1940-1944 με 50%, η Ιταλία του 1941-1945 με 44%, η Αυστρία του 1913-1919 με 38%, η Γαλλία του 1913-1918 με 36%, η Φινλανδία του 1914-1918 με 33%, το Βέλγιο του 1914-1918 με 32%, ο Καναδάς του 1929-1933 με 30%, η Ισπανία του 1936-1937 με 29%, οι ΗΠΑ του 1930-1933 και η σημερινή Ελλάδα (2008-2016) με 26,5%.

Στα χρόνια της κρίσης εξάλλου πήραμε μέτρα σχεδόν 79 δισ. ευρώ για να πετύχουμε δημοσιονομικό αποτέλεσμα 31 δισ. ευρώ, καθώς 48 δισ. μέτρα χάθηκαν στη χοάνη της ύφεσης, της έλλειψης αξιοπιστίας της χώρας και του κατώτερου των περιστάσεων πολιτικού συστήματος. Παράλληλα, όπως υποστηρίζουν οι οικονομολόγοι, καμιά οικονομία με ουσιαστικό οριακό φορολογικό συντελεστή άνω του 70% δεν μπορεί να αναπτυχθεί με ταχύτητα, την ώρα μάλιστα που τα προβλήματα παραγωγής, θεσμών, δυσλειτουργίας του κράτους έχουν επιταθεί, ενώ ζούμε υπό καθεστώς περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων.

Κοινός τόπος είναι ότι για να «γυρίσει» η οικονομία απαιτούνται πάνω από 100 δισ. ευρώ επενδύσεις την επόμενη επταετία για να διατηρηθεί σε θετική αναπτυξιακή πορεία, επενδύσεις που στη σημερινή συγκυρία μπορούν να χρηματοδοτηθούν κυρίως από το εξωτερικό, εφόσον βέβαια η Ελλάδα καταφέρει και θελήσει κάποτε να γίνει πιο φιλική προς την επιχειρηματικότητα.

Αυτό σημαίνει ωστόσο, όπως εκτιμούν οι οικονομολόγοι, ότι η χώρα θα πρέπει να αποκτήσει κουλτούρα επενδύσεων την ώρα που το σχεδόν εχθρικό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις, η αναξιοκρατία και η υψηλή φορολογία αποθαρρύνουν τις επενδύσεις. Δεδομένης μάλιστα της περιορισμένης εμπιστοσύνης των αγορών, των πολιτών και των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας στο πολιτικό σύστημα, πρέπει ακόμη πολλά να γίνουν ώστε να δούμε πραγματική και διατηρήσιμη ανάπτυξη   στη χώρα.  














Μαντικίδης Τάσος


tovima.gr

CNBC: Η Ουάσιγκτον εξετάζει την κατασκευή δεύτερης βάσης στη νότια Κρήτη..!


Υπό τον τίτλο «Το μήνυμα του Τραμπ στον Τσίπρα: οι ΗΠΑ μπορεί να αυξήσουν τις επενδύσεις στην Ελλάδα, σύμμαχο κλειδί στο NATO», το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο CNBC αναφέρεται στη συνάντηση του αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ με τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας Αλέξη Τσίπρα στον Λευκό Οίκο την Τρίτη.

Ανάμεσα στα ζητήματα που συζητήθηκαν ήταν οι αμερικανικές επενδύσεις στην Ελλάδα και η αμυντική συνεργασία των δύο χωρών την ώρα που στις σχέσεις ΗΠΑ - Τουρκίας καταγράφονται εντάσεις, σημειώνει το CNBC.

Σύμφωνα με το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο, οι δυο ηγέτες συζήτησαν την επέκταση της συμφωνίας για τη χρήση της αμερικανικής ναυτικής βάσης στη Σούδα και την αναβάθμιση των ελληνικών αεροσκαφών F-16.

Η βάση διαδραματίζει κρίσιμο, στρατηγικό ρόλο στα σχέδια της κυβέρνησης Τραμπ για την αντιμετώπιση της οργάνωσης Ισλαμικό Κράτος και της τρομοκρατίας καθώς και την προστασία των ενεργειακών πηγών στη Μέση Ανατολή και στον Κόλπο.

Σε αυτό το πλαίσιο, αναφέρει το CNBC, η Ουάσιγκτον φέρεται να εξετάζει την κατασκευή και δεύτερης βάσης στη νότια Κρήτη.

Επενδύσεις και ενέργεια

Για όλους τους παραπάνω λόγους, η ροή επενδύσεων και κεφαλαίων προς την Ελλάδα μετατρέπεται πλέον σε προτεραιότητα για την κυβέρνηση Τραμπ, που επιδιώκει να εντείνει τη διμερή οικονομική και αμυντική συνεργασία, σύμφωνα με το δημοσίευμα. Κατά διπλωματικές πηγές που επικαλείται το CNBC, οι ηγέτες συζήτησαν κυρίως για τις επενδύσεις και τη διμερή συνεργασία ειδικά στο πεδίο της ενέργειας.

Παρατίθενται δηλώσεις ειδικών σε θέματα ενέργειας, οι οποίοι επισημαίνουν πως μεγάλες εταιρείες του κλάδου επιδιώκουν να αξιοποιήσουν κοιτάσματα, ιδίως στα ανοικτά της νότιας Κρήτης και στην ευρύτερη περιοχή των Γρεβενών, κοντά στην πορεία του αγωγού TAP.

Και σημειώνεται ότι τον Ιούνιο εγκρίθηκαν αιτήσεις, συμπεριλαμβανομένης μιας που υπέβαλε η κοινοπραξία των Total, ExxonMobil και Ελληνικά Πετρέλαια και προκηρύχθηκαν δύο διεθνείς διαγωνισμοί για την παραχώρηση δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων.

Αναφέρεται ακόμη πως η Ελλάδα είναι δυνητικός αγοραστής αμερικανικού υγροποιημένου φυσικού αερίου.










in.gr, ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2017

Βρυξέλλες προς Αθήνα: Με το «υπερ-πλεόνασμα» πληρώστε τα ληξιπρόθεσμα.!


Μια πρώτη ένδειξη των διαθέσεων των δανειστών για την χρήση του πλεονάσματος έρχεται από τις Βρυξέλλες λίγη ώρα με την προαναγγελία Βερναρδάκη.

Μια πρώτη ένδειξη των διαθέσεων των δανειστών για τη «διανομή» του «υπερ πλεονάσματος» έρχεται από τις Βρυξέλλες λίγη ώρα με την «προαναγγελία» του υπουργού Επικρατείας Χριστόφορου Βερναρδάκη για κοινωνικό μέρισμα 1000 ευρώ σε 1 εκατ. πολίτες.

Σε περίπτωση που υπάρξει πλεόνασμα στον Προϋπολογισμό του 2017, οι Βρυξέλλες θα προτιμούσαν να δοθεί προτεραιότητα στην αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του ελληνικού Δημοσίου προς τους ιδιώτες, οι οποίες όπως σημειώνουν κοινοτικοί αξιωματούχοι ξεπερνούν τα 3 δισ. ευρώ. Ωστόσο, είναι διατεθειμένοι να συζητήσουν με την Αθήνα το πώς θα διατεθεί το πλεόνασμα με εποικοδομητικό τρόπο.

Βερναρδάκης: Θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη η συμφωνία των Θεσμών  

«Θα δοθούν περίπου 1.000 ευρώ σε 1 εκατομμύριο ανθρώπους», ανέφερε σε ραδιοφωνική του συνέντευξη ο κ. Βερναρδάκης, ο οποίος προεξόφλησε ότι θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη η συμφωνία των Θεσμών.

«Πέρυσι, η αντίρρησή τους ήταν ότι θα μπορούσε να είναι πιο στοχευμένοι οι πληθυσμοί στους οποίους κατευθύνεται. Επί της ουσίας δεν υπήρχε αντίρρηση, αλλά στο πώς και σε ποιους» συμπλήρωσε ο υπουργός Επικρατείας.

Βρυξέλλες: Κλείστε την αξιολόγηση πριν από τα Χριστούγεννα

Οι ίδιοι παράγοντες των Βρυξελλών ενόψει της προγραμματισμένης για την Δευτέρα επιστροφή των επικεφαλής των Θεσμών τόνιζαν πως σημείο κλειδί για να κλείσει με επιτυχία το ελληνικό πρόγραμμα ως τις 20 Αυγούστου 2018, είναι η ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης πριν από τις διακοπές των Χριστουγέννων.

Αυτό σημαίνει ότι στις αρχές Ιανουαρίου θα πρέπει να επικυρωθεί η συμφωνία από τα εθνικά κοινοβούλια, και η επόμενη εκταμίευση να αποδεσμευθεί ως τον Φεβρουάριο.

Ο λόγος για τον οποίο είναι σημαντική η «έγκαιρη» ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης, είναι για να υπάρξει αρκετό διάστημα για την προετοιμασία της «τελικής αξιολόγησης» που θα είναι μια «πολιτική-συνολική συμφωνία» για τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους και το τι θα ακολουθήσει μετά το πρόγραμμα. Για τις Βρυξέλλες, η «τελική συμφωνία» θα ήταν ιδανικό να επιτευχθεί γύρω στον Ιούνιο, καθώς τα δάνεια από το πρόγραμμα του ESM είναι διαθέσιμα ως τις 20 Αυγούστου.

Σχετικά με τις επόμενες εκταμιεύσεις, η άποψη που κυριαρχεί στις Βρυξέλλες είναι ότι ως το τέλος του προγράμματος, η Ελλάδα δεν θα χρειαστεί πάνω από 18,4 δισ. ευρώ, ενώ δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην ανάγκη να δημιουργηθεί ένα «μαξιλάρι» ρευστότητας περί τα 8 δισ. ευρώ, ως το τέλος του προγράμματος.

Εξάλλου, οι Βρυξέλλες θεωρούν ότι το επόμενο διάστημα, πριν τη λήξη του προγράμματος, η Ελλάδα πρέπει να δοκιμάσει να χρηματοδοτηθεί από τις αγορές για σχετικά μικρά ποσά.

Σχετικά με τη ρευστότητα του ελληνικού κράτους, οι Βρυξέλλες εκτιμούν ότι η κατάσταση έχει βελτιωθεί και ότι τα επόμενα δέκα χρόνια μετά το πρόγραμμα η Ελλάδα χρειάζεται σχετικά χαμηλά ποσά για να εξυπηρετήσει το χρέος της (περίπου 10 δισ. ευρώ το χρόνο).

Αυριο στην Αθήνα τα τεχνικά κλιμάκια- στις 23 Οκτωβρίου οι επικεφαλής των Θεσμών

Όσον αφορά την τρίτη αξιολόγηση, κοινοτικοί παράγοντες ανέφεραν ότι τα τεχνικά κλιμάκια φτάνουν αύριο στην Αθήνα και ξεκινάνε δουλειά στις 19-20 Οκτωβρίου.Οι επικεφαλής των θεσμών θα μεταβούν στην Αθήνα στις 23 Οκτωβρίου, όπου και θα παραμείνουν για πέντε ημέρες ως την Παρασκευή 27 Οκτωβρίου και θα επιστρέψουν για τη δεύτερη αποστολή τους περί τα τέλη Νοεμβρίου με αρχές Δεκεμβρίου.

Η τρίτη αξιολόγηση περιλαμβάνει 95 προαπαιτούμενα, τα περισσότερα εκ των οποίων αφορούν την εφαρμογή ήδη νομοθετημένων μεταρρυθμίσεων.

Σε ό,τι αφορά τους Προϋπολογισμούς του 2017 και 2018, στις Βρυξέλλες εκτιμούν ότι η Ελλάδα βρίσκεται στο σωστό δρόμο για να εκπληρώσει το στόχο για 1,75% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα το 2017, και 3,5% του ΑΕΠ το 2018 και να το διατηρήσει τα επόμενα έτη. Ως εκ τούτου, οι Βρυξέλλες εκτιμούν ότι η Ελλάδα δεν θα χρειαστεί να λάβει πρόσθετα μέτρα για να εκπληρώσει τους στόχους.

Σε περίπτωση που υπάρξει πλεόνασμα στον Προϋπολογισμό του 2017, οι Βρυξέλλες θα προτιμούσαν να δοθεί προτεραιότητα στην αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του ελληνικού Δημοσίου προς τους ιδιώτες, οι οποίες όπως σημειώνουν οι Βρυξέλλες, ξεπερνούν τα 3 δισ. ευρώ.

Όσον αφορά τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, το πιο σημαντικό προαπαιτούμενο είναι η στρατηγική για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί .

Στο μέτωπο των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, σημαντική πρόκληση από «πολιτικής» και «τεχνικής» άποψης, είναι για τις Βρυξέλλες η μεταρρύθμιση στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και οι πρόσθετες μεταρρυθμίσεις στην αγορά φυσικού αερίου. «Ευαίσθητο» πολιτικά θέμα θεωρείται και η μεταρρύθμιση στην αγορά εργασίας, το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και η μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης.

Σε ό,τι αφορά το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων, oι Βρυξέλλες αναμένουν να διευθετηθεί το ζήτημα της στελέχωσής του και το θέμα των τίτλων ιδιοκτησίας.


Τέλος, για την υποδόση των 800 εκατ. ευρώ που βρίσκεται σε εκκρεμότητα από τη δεύτερη αξιολόγηση, οι Βρυξέλλες θεωρούν ότι η ελληνική πλευρά θα είναι σε θέση να παρουσιάσει τα στοιχεία για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου ως τις 22-24 Οκτωβρίου. Το ποσό των 800 εκατ. ευρώ είναι διαθέσιμο προς εκταμίευση ως τις 31 Οκτωβρίου.  
















thetoc.gr

Τι θα ισχύει για τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων με το νέο νομοσχέδιο που έρχεται στη Βουλή


Την δυνατότητα νομιμοποίησης αυθαιρέτων κτισμάτων τα οποία έχουν κριθεί κατεδαφιστέα με αμετάκλητη απόφαση προβλέπει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο «Έλεγχος και προστασία του δομημένου περιβάλλοντος» το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί την Τετάρτη.

Ειδικότερα, για πρώτη φορά προβλέπεται, κατ΄ εξαίρεση, η υπαγωγή σε ρυθμίσεις τακτοποίησης αυθαιρέτων, εκείνων των κτισμάτων, των οποίων οι οικοδομικές άδειες ή και οι αναθεωρήσεις τους ακυρώθηκαν μεν με αμετάκλητη απόφαση του αρμόδιου διοικητικού δικαστηρίου, αλλά χωρίς να έχουν υποβληθεί για την έκδοσή τους ψευδή ή αναληθή στοιχεία.

Επιπλέον όσοι έχτισαν αυθαίρετο μετά τις 28 Ιουλίου 2011 θα καταβάλουν πρόστιμο μόλις 500 ευρώ , εφόσον οι ιδιοκτήτες τους έχουν ενημερώσει με υπεύθυνη δήλωση το Τοπικό Παρατηρητήριο ότι θα προχωρήσουν σε κατεδάφιση ή αποκατάσταση της αυθαιρεσίας. Η κατεδάφιση θα πρέπει να γίνει εντός 30 ημερών από τη σύνταξη της έκθεσης αυτοψίας που έχει κάνει η αρμόδια αρχή.

Οπως εξηγήθηκε στην συνέντευξη Τύπου του Γ. Σταθάκη, η επιπλέον ρύθμιση που μπήκε στο ν/σ προβλέπει ότι όποιος αυτοβούλως αμέσως μετά την καταγραφή του ως αυθαιρέτου κατεδαφίζει το αυθαίρετο, σαν κίνητρο για να το κατεδαφίσει, δεν θα πληρώνει το πρόστιμο ανέγερσης, θα πληρώνει μόνο παράβολο 500 €. Με άλλα λόγια, αν το κατεδαφίσει αυτοβούλως, τότε δεν πληρώνει το πρόστιμο αρκεί να το κατεδαφίσει.

Παράλληλα, με το ίδιο ν/σ, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός ΠΕΝ Γιώργος Σταθάκης, διευρύνονται τα κοινωνικά κριτήρια στα παράβολα και τα πρόστιμα για τα αυθαίρετα.

Με το νέο νόμο για τον έλεγχο της δόμησης και την προστασία του περιβάλλοντος, που αναμένεται να ψηφιστεί την Τετάρτη στη Βουλή, διευρύνονται τα κοινωνικά κριτήρια σε μακροχρόνια ανέργους, που πλέον θα καταβάλουν το 30% του προστίμου, καθώς επίσης και σε δικαιούχους επιδόματος κοινωνικής αλληλεγγύης, που θα καταβάλουν το 20% του προστίμου. Σημαντική, επίσης και για τις δύο ομάδες, είναι η απόφαση για διετή αναστολή καταβολής των δόσεων.

Προβλέπεται επίσης, μείωση του ενιαίου ειδικού προστίμου σε ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού.

Επίσης, μειώνονται πλέον στο μισό τα παράβολα για όλες τις περιπτώσεις, εκτός από την τελευταία που παραμένει ίδιο.

Πού μειώνονται πρόστιμα-παράβολα

Ειδικότερα, στα 250 ευρώ ανέρχεται πλέον το παράβολο για αυθαίρετη κατασκευή/χρήση μέχρι 100 τμ, 500 ευρώ για κτίριο/χρήση άνω των 100 τμ και μέχρι 500 τμ, 1.000 ευρώ για κτίριο/χρήση άνω των 500 τμ και μέχρι 2.000 τμ, 4. 000 ευρώ για κτίριο/χρήση άνω των 2.000 τμ και μέχρι 5.000 τμ, 10.000 ευρώ για κτίριο/χρήση μεγαλύτερα των 5.000 τμ.

Εξακολουθούν να ισχύουν οι μειώσεις για ΑμΕΑ, που καταβάλλουν το 15% -20% του προστίμου ανάλογα με το ποσοστό αναπηρίας (για 80% και 67%) και το εισόδημα (με ατομικό εισόδημα έως 40.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα έως 60.000 ευρώ για την πρώτη περίπτωση και 18.000 ή 24.000 ευρώ, αντίστοιχα, για τη δεύτερη περίπτωση).

Για παλιννοστούντες ομογενείς και πολύτεκνους που καταβάλουν το 20% του προστίμου οι πρώτοι και το 20%-50% οι δεύτεροι.

Τρίτεκνοι με ατομικό εισόδημα έως 25.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα έως 40.000 ευρώ, καταβάλλουν ποσοστό 30% του προστίμου, ενώ οι διατάξεις αυτές εφαρμόζονται και για τις μονογονεϊκές οικογένειες.

Πολύτεκνοι με ατομικό εισόδημα έως 40.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα έως 80.000 ευρώ, καταβάλλουν ποσοστό 20% του ενιαίου ειδικού προστίμου. Πολύτεκνοι με δευτερεύουσα κατοικία (επιφάνεια μικρότερη των 80 τμ), καταβάλλουν 50% του προστίμου.

Το ενιαίο ειδικό πρόστιμο μειώνεται, επίσης, επιπλέον κατά 20% εάν η αυθαίρετη κατασκευή ή χρήση υπαχθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο από τη ψήφιση του νομοσχεδίου, επιπλέον κατά 10% εάν υπαχθεί μέσα στο δεύτερο εξάμηνο από την ψήφιση του νομοσχεδίου και επιπλέον κατά 10% εφόσον υποβληθεί η μελέτη στατικής επάρκειας ταυτόχρονα με τη δήλωση υπαγωγής.

Εάν για την υπαγωγή αυθαίρετων ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες εργασίες προσαρμογής:

α) με βάση την απόφαση της Επιτροπής Ελέγχου Αυθαίρετων Κατασκευών ή

β) με βάση την απόφαση του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής ή του Περιφερειακού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής ή του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής για τις αυθαίρετες κατασκευές ή χρήσεις σε διατηρητέα κτίρια, τότε το ενιαίο ειδικό πρόστιμο μειώνεται κατά το κόστος των εργασιών προσαρμογής και μέχρι 50% αυτού, εξαιρούμενου του παραβόλου εφόσον προσκομιστεί βεβαίωση της Επιτροπής ή των Συμβουλίων ότι οι εργασίες προσαρμογής υλοποιήθηκαν προσηκόντως.

Εάν για την υπαγωγή αυθαίρετων ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες εργασίες στατικής ενίσχυσης με την εκπόνηση στατικής μελέτης, το ενιαίο ειδικό πρόστιμο μειώνεται κατά:

α) 60% σε περιοχές σεισμικής επικινδυνότητας 3,

β) 50% σε περιοχές σεισμικής επικινδυνότητας 2,

γ) 30% σε περιοχές σεισμικής επικινδυνότητας 1.

Μείωση 30% με 50% (ανάλογα με τα τετραγωνικά) θα ισχύσει για κτίσματα που ολοκλήρωσαν την ενεργειακή αναβάθμιση, ενώ έκπτωση 20% προβλέπεται για όσους πληρώσουν εφάπαξ και 10% για όσους καταβάλουν το 30% του προστίμου.

Επίσης, μειώνονται, τα πρόστιμα για τα κτίσματα που δεν έχουν οικοδομική άδεια, αλλά έχουν υπερβάσεις δόμησης μικρότερες από 100 έως 500 τμ.

Επίσης, για αυθαίρετες κατοικίες που έχουν κατασκευασθεί μεταξύ 1983-1993, αυθαίρετα σε περιοχές εκτός σχεδίου και στις οποίες εκκρεμεί η έγκριση πολεοδομικής μελέτης -αυθαίρετα υπόγεια - εσωτερικούς εξώστες (πατάρια) - σοφίτες, στάσιμους οικισμούς κάτω των 500 κατοίκων που δεν είναι παραλιακοί και κοντά σε χιονοδρομικά κέντρα και που έχουν κατασκευασθεί πριν από το 1993.

Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα να μειωθεί κατά 20% η οφειλόμενη εισφορά ενός ιδιοκτήτη ακινήτου για ακίνητα που μπαίνουν στο σχέδιο πόλης.

Πού αυξάνονται τα πρόστιμα

Σημειώνεται επίσης, ότι μείωση προστίμου δεν ισχύει, εφόσον πριν από την ημερομηνία υπαγωγής, εντοπιστούν οι αυθαίρετες κατασκευές ή οι αλλαγές χρήσης από το αρμόδιο Παρατηρητήριο. Στην περίπτωση αυτή, το ενιαίο ειδικό πρόστιμο αυξάνεται σε κάθε περίπτωση κατά 20%.

Το ενιαίο ειδικό πρόστιμο αυξάνεται επίσης κατά 10%, αν η αυθαίρετη κατασκευή ή χρήση υπαχθεί στις διατάξεις του παρόντος το τρίτο εξάμηνο από την ψήφιση του παρόντος, κατά 20%, αν η αυθαίρετη κατασκευή ή χρήση υπαχθεί στις διατάξεις του παρόντος το τέταρτο εξάμηνο από τη ψήφιση του παρόντος, κατά 10% αν η αυθαίρετη κατασκευή ή χρήση ευρίσκεται σε περιοχές προστασίας για τις οποίες έχουν εκδοθεί και ισχύουν προεδρικά διατάγματα καθορισμού όρων δόμησης.

Τέλος, εξακολουθούν να ισχύουν οι απαγορεύσεις υπαγωγής των αυθαιρέτων που βρίσκονται σε αιγιαλούς, δάση, ρέματα, κοινόχρηστους χώρους, αρχαιολογικούς χώρους κλπ, ενώ αυξάνονται τα πρόστιμα σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές που καλύπτονται από ειδικά διατάγματα προστασίας (περιοχές NATURA κλπ).












iefimerida.gr

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *