Η υπόθεση των υποβρυχίων που
έμειναν γνωστά στην ιστορία ως αυτά που ...έγερναν είναι μια από τις
σοβαρότερες υποθέσεις εξοπλιστικών προγραμμάτων που ερευνήθηκε από τη
δικαιοσύνη για μίζες.
Με καταδίκες και αθωώσεις
ολοκληρώθηκε μετά από δικαστική διαδικασία που κράτησε περίπου τρία χρόνια η
υπόθεση των υποβρυχίων που έμειναν
γνωστά στην ιστορία ως αυτά που έγερναν…
Πρόκειται για μία από τις
σοβαρότερες υποθέσεις εξοπλιστικών προγραμμάτων που ερευνήθηκε από τη
δικαιοσύνη για μίζες. Αφορούσε την σύμβαση κατασκευής τεσσάρων υποβρυχίων από
την γερμανική HDW -Ferrostaal στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, επί υπουργίας του ‘Ακη
Τσοχατζόπουλου.
Ειδικότερα το Τριμελές Εφετείο
Κακουργημάτων ανακοίνωσε την απόφαση του για την ποινική εμπλοκή των
κατηγορουμένων, κηρύσσοντας ενόχους 20 από αυτούς και αθωώνοντας επτά .
Κάνοντας δεκτή σχετική εισήγηση της εισαγγελέως, το δικαστήριο έκρινε ενόχους,
είτε σύμφωνα με το κατηγορητήριο, είτε για συγκεκριμένες από τις πράξεις που
τους αποδίδονται, μεταξύ άλλων το πρώην στέλεχος του υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας
Αντώνη Κάντα, τον Γαλλοελβετό τραπεζικό υπάλληλο Ζαν Κλώντ ‘Οσβαλντ -που πριν
λίγους μήνες “έσπασε” το βραχιολάκι επιτήρησης και καταζητείται- και τον έλληνα
συνεργάτη του, τον έμπορο όπλων Παναγιώτη Ευσταθίου, τον επικεφαλής των
Ναυπηγείων κατά την επίμαχη περίοδο Σωτήρη Εμμανουήλ,τον εφοπλιστή Μιχάλη
Ματαντό, τον επιχειρηματία Αλέξανδρο Αβατάγγελο κ.α.
Μεταξύ των κατηγορουμένων για
τους οποίους, σε αντιστοιχία με την εισαγγελική εισήγηση, το δικαστήριο
προχώρησε σε αθωωτική απόφαση είναι ο επιχειρηματίας Πάνος Γερμανός και στελέχη
της εταιρίας του, SUNLIGHT, που δικάστηκαν για σκέλος της υπόθεσης που αφορά
αντισταθμιστικά οφέλη από την σύμβαση αλλά και για τον, επί υπουργίας Γιάννου
Παπαντωνίου, επικεφαλής της Διεύθυνσης Εξοπλισμών του ΥΠΕΘΑ, Σπύρο Τραυλό, ο
οποίος δικάστηκε γιατί το 2003 τροποποίησε την αρχική σύμβαση ΑΩ (
Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων), αντικαθιστώντας το πρόγραμμα κατασκευής στα
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά δύο super fast πλοίων, με άλλο πρόγραμμα το οποίο αφορούσε
την εταιρία του κ. Πάνου Γερμανού.
Η διαδικασία συνεχίζεται για την
απόφαση του δικαστηρίου επί των ποινών που θα επιβληθούν στους κηρυχθέντες
ενόχους.
Ένα σκάνδαλο διαρκείας…
Η υπόθεση της προμήθειας από το
ελληνικό κράτος των υποβρυχίων «Τype – 214» αρχικά από την Γερμανική εταιρεία
HDW, η οποία στην πορεία συγχωνεύθηκε με γερμανικό όμιλο Thyssen – Krupp (2005)
ο οποίος και εξαγόρασε τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και στην συνέχεια τα μεταπώλησε
στην Abu Dhabi Mar από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αποτελεί μια σκανδαλώδη
διαδικασία από την πρώτη στιγμή.
Πρόκειται για ένα σκάνδαλο
διαρκείας που δεν αφορά μόνο τις «μίζες» που κατηγορείται ότι πήρε ο Ακ.
Τσοχατζόπουλος, αλλά συνδέεται με τις προκλητικές πολιτικές αποφάσεις,
συμφωνίες και νόμους κυβερνήσεων και υπουργών που πρόσφεραν δις ευρώ σε
πολυεθνικές χωρίς καμιά εγγύηση για την προμήθεια των υποβρυχίων.
Στις μακροχρόνιες σκανδαλώδεις
διαδικασίες, το «κερασάκι» φρόντισε να βάλει τo 2010 ο τότε υπουργός Εθνικής
Αμυνας Ευαγ. Βενιζέλος, ο οποίος έφερε το νόμο «Ν.3885/2010» που ψήφισε η
Βουλή, αναλαμβάνοντας να βγάλει «λάδι» τις πολυεθνικές, να τους προσφέρει ακόμα
μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, να ζημιώσει ανεπανόρθωτα το ελληνικό δημόσιο
και το βασικότερο με τη συγκεκριμένο νομοθέτημα να προσυπογράψει την ουσιαστική
διάλυση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.
Το 2000, η τότε κυβέρνηση του
ΠΑΣΟΚ, με απόφαση του ΚΥΣΕΑ υπέγραψε τη σύμβαση με αριθμό «012Β/2000»
(Πρόγραμμα Αρχιμήδης) για την προμήθεια τριών υποβρυχίων «Type – 214», με
δικαίωμα προαίρεσης ενός ακόμη καθώς και τη σύμβαση με αριθμός «021Β/2002»
(Πρόγραμμα Neptune II) για τον εκσυγχρονισμό των τριών παλιών υποβρυχίων Τύπου
«Τ- 209». Υπουργός Εθνικής Αμυνας εκείνη την περίοδο ο ήταν ο Ακ.
Τσοχατζόπουλος και πρωθυπουργός ο Κ. Σημίτης. Η απόφαση της αγοράς των
συγκεκριμένων υποβρυχίων είχε από την πρώτη στιγμή οσμή σκανδάλου.
Το γερμανικό υποβρύχιο «Τ-214»,
δεν είχε παραχθεί ποτέ στο παρελθόν, δεν υπήρχε πρότυπο, ούτε είχε
κατασκευαστεί κάποιο δοκιμαστικό μοντέλο. Ουσιαστικά το γερμανικό μονοπώλιο HDM
…έπεισε την ελληνική κυβέρνηση να λειτουργήσει το ελληνικό ναυτικό ως
«πειραματόζωο» – όπως αργότερα χρησιμοποίησε η Μέρκελ και την Ελλάδα για να
δοκιμάσει τα μνημόνια – και να αγοράσει ένα πολεμικό «σκαρί» πάνω στο οποίο οι
Γερμανοί θα έκαναν τα δοκιμαστικά και τα πειράματα τους, προκειμένου να
αποκτήσουν τεχνογνωσία στην κατασκευή του! Το πρώτο μοντέλο που τελικά
παραδόθηκε στην Ελλάδα το 2010 με πέντε χρόνια καθυστέρηση και αφού οι
ελληνικές κυβερνήσεις είχαν πληρώσει περίπου 2,5 δις ευρώ(!), ονομάστηκε
«Παπανικολής» και την πρώτη φορά που μπήκε στη θάλασσα διαπιστώθηκε ότι… έγερνε
επικίνδυνα!
Οι συγκεκριμένες συμφωνίες,
φέρουν την υπογραφή του Ακ. Τσοχατχόπουλου. Ωστόσο στη συνέχεια τη θέση του
υπουργού Εθνικής Αμυνας καταλαμβάνουν κατά σειρά ο Γιάννος Παπαντωνίου από το
ΠΑΣΟΚ και στη συνέχεια ο Σπήλιος Σπηλιοτόπουλος και ο Βαγγέλης Μεϊμαράκης από
τη ΝΔ. Ενώ η μπόχα του σκανδάλου, είναι πλέον «ανυπόφορη», οι τρεις υπουργοί
που διαδέχτηκαν τον Ακ. Τσοχατζόπουλο, δεν καταγγέλλουν την σύμβαση και
συνεχίζουν να πληρώνουν τις δόσεις των συμβολαίων.
Στο μεταξύ πραγματοποιούνται
δίκες στη Γερμανία στις οποίες τιμωρούνται δύο υψηλόβαθμα στελέχη της «HDW»,
γιατί, όπως παραδέχονται προχώρησαν σε χρηματισμό κρατικών αξιωματούχων στην
Ελλάδα για την ανάληψη της κατασκευής των υποβρυχίων από την Γερμανική
εταιρεία. Το ΣΔΟΕ πραγματοποιεί έρευνα στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά που άνηκαν τότε
στην HDW, με τους δημοσίους υπαλλήλους να ανακαλύπτουν πλαστά τιμολόγια,
εικονικές τιμολογήσεις, μη ολοκλήρωση των αντισταθμιστικών ωφελημάτων,
ανύπαρκτες πληρωμές… Όμως κανένα «όπλο» απέναντι στους Γερμανούς δεν
χρησιμοποιείται. Στις 4 Οκτωβρίου 2009, το ΠΑΣΟΚ αναλαμβάνει την διακυβέρνηση
και ο Ευαγ. Βενιζέλος καταλαμβάνει τη θέση του υπουργού Εθνικής Αμυνας. Μόλις 9
μέρες μετά στις 13/10/2009 η Γερμανική πολεθνική «THYSSEN GRUPP» που στο μεταξύ
έχει εξαγοράσει την επίσης Γερμανική «HDW» που είχε συνάψει την αρχική συμφωνία
για τα υποβρύχια και είναι κάτοχος του 50% των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά,
ανακοινώνει πως αποχωρεί από αυτά και το πρόγραμμα κατασκευής των υποβρυχίων
μένει στο αέρα!
Η κυβέρνηση Παπανδρέου, τότε
αναλαμβάνει έργο. Στις 10 Μαρτίου 2010 ο υπουργός Ευαγ. Βενιζέλος ανακοινώνει
ότι μετά από διαπραγματεύσεις με τον εκτελεστικό πρόεδρο της ABU DHABI MAR I.
Σάφα και τον εκτελεστικό πρόεδρο της THYSSEN GRUPP H. Atzpontien, ο ίδιος ως πληρεξούσιος
του Ελληνικού Δημοσίου και οι άλλοι ως διάδοχοι μιας αρχικής συμφωνίας
κατασκευής υποβρυχίων, συμφώνησαν τα προγράμματα «ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» και «ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΙΙ»
να συνεχιστούν. Η συμφωνία για τη μεταβίβαση των Ναυπηγείων στην Abu Dhabi Mar
υπογράφεται τελικά στις 18 Mαρτίου 2010 και ολοκληρώνεται το Σεπτέμβρη του
ίδιου έτους με την αναγνώριση της οφειλής περί τα 1,3 δισ. ευρώ του ελληνικού
Δημοσίου προς τα ναυπηγεία. Το έγκλημα σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος είχε
ολοκληρωθεί.
Τελικά την ολοκλήρωση της κατασκευής
των υποβρυχίων ανέλαβε το ελληνικό πολεμικό ναυτικό στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά,
αφού πρώτα οι πολυεθνικές κέρδισαν δισ. ευρώ παραδίδοντας μόνο ένα και αυτό να
γέρνει…
Το Ελληνικό Δημόσιο κατέβαλε
υπέρογκο τίμημα, τη στιγμή που υπήρξαν κακοτεχνίες, ενώ ουσιαστικά τα υποβρύχια
δεν παραδόθηκαν. Επιπλέον, φέρονται ότι δεν ενεργοποιήθηκαν οι ποινικές ρήτρες
που προβλέπονταν από τη σύμβαση, όταν δεν εκτελούνται τα αντισταθμιστικά οφέλη.
Όπως προέκυψε από την πολυετή και
ενδελεχή δικαστική έρευνα της υπόθεσης, κυρίως μέσω υπεράκτιων εταιριών,
διακινήθηκε μαύρο χρήμα άνω των 60.000.000 ευρώ, προκειμένου το Ελληνικό
Δημόσιο να προμηθευτεί το επίμαχο εξοπλιστικό πρόγραμμα από τη γερμανική
εταιρία HDW- Ferrostaal. Η επίμαχη προμήθεια άρχισε να διερευνάται έπειτα από
στοιχεία που έστειλαν οι γερμανικές Αρχές, ενώ ο πρώην υπουργός Ακης
Τσοχατζόπουλος και οι συγκατηγορούμενοί του έχουν καταδικαστεί για τις «μίζες»
που διακίνησαν για την προμήθεια του
προγράμματος.
Εκκρεμεί επίσης και το δεύτερο
μεγάλο σκάνδαλο που σχετίζεται με την
HDW- Ferrostaal η οποία αγόρασε και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά ουσιαστικά για να
τα κλείσει αφού πρώτα πήρε πακτωλό χρημάτων από το ελληνικό δημόσιο…