Πέμπτη 17 Μαΐου 2018

Μια παραίτηση με πολλές ερμηνείες



Η χτεσινή παραίτηση του προέδρου του Συμβουλίου Επικρατείας είναι μια γροθιά στο πολιτικό και δικαστικό σύστημα, αλλά ταυτόχρονα είναι και μια ηρωική έξοδος του ίδιου για προσωπικούς ή μελλοντικούς λόγους. Έτσι, η παραίτηση έχει πολλαπλή ανάγνωση και πολλές επιπτώσεις. Όλα σοβαρά για τις δύο εξουσίες και τους πολίτες.

Κατ αρχήν η αιτία. Ο κ Σακελλαρίου επικαλείται ως αφορμή και αιτία την αδυναμία του να ελέγξει τις διαρροές, που συκοφαντούν το Σώμα και το εμφανίζουν να έχει αποφασίσει την νομιμοποίηση του συνταξιοκτόνου νόμου Κατρούγκαλου, ενώ το δικαστήριο δεν έχει βγάλει ακόμα απόφαση!

Οι διαρροές είναι μια πραγματικότητα και η fake «είδηση» ότι το Συμβούλιο έκρινε συνταγματικό τον νόμο είδε το φως της δημοσιότητας σε όλα τα Μέσα την περασμένη εβδομάδα. Ποιος έκανε αυτή τη διαρροή; Αυτός που επωφελείται από μια τέτοια απόφαση προφανώς! Πίσω από τα fake news αναζητήστε σχεδόν πάντα την εξουσία.

Όμως, δεν είναι η πρώτη φορά που αφήνονται να διαρρεύσουν πληροφορίες για αποφάσεις του Συμβουλίου που δεν έχουν καν εκδοθεί. Με πιο κραυγαλέα εκείνη για τον νόμο Παππά που αφορούσε στα κανάλια. Και που έφτασαν στο σημείο να λοιδορούν με ατομικά συκοφαντικά στοιχεία μέλη του Δικαστηρίου, που ήταν φανερό ότι αντιτίθεντο στο νόμο. Την κυβερνητική πατρότητα των διαρροών μπορεί κανείς να την εικάσει. Δεν είναι δύσκολο.

Σ' εκείνη τη λεπτή περίοδο ο κ Σακελλαρίου δεν έκρινε ότι η συκοφαντία ήταν ικανός λόγος για να παραιτηθεί. Ίσως ήταν ακόμα αρχή. Και ο διορισμένος από τον ΣΥΡΙΖΑ πρόεδρος πίστευε ότι τέτοιες παρεμβάσεις δεν θα εμφανίζονταν ξανά. Έκανε λάθος.

Πριν τρείς μήνες συγκρούστηκε ο ίδιος με τον υπουργό Δικαιοσύνης κ Κοντονή στη συνέλευση των δικαστών και εισαγγελέων, με αφορμή τις οξείες θέσεις του υπουργού, που κατηγορούσε τους δικαστές για τον τρόπο που λειτουργούν. Ο κ Σακελλαρίου είχε κατηγορήσει τον υπουργό ότι φέρνει την πολιτική στη δικαστική εξουσία και διαδικασία.

Η αλήθεια είναι ότι η πολιτική μοιάζει να καθορίζει την δικαστική εξουσία. Από τη στιγμή που διορίζει τις κεφαλές της. Από τις οποίες εξαρτώνται εν πολλοίς οι θέσεις και οι προαγωγές και το μέλλον των δικαστών. Αλλά, και γι αυτή τη στρέβλωση δεν υπάρχει αντίδραση από τη δικαστική εξουσία. Όχι πρόσφατα. Ποτέ.

Ο κ Σακελλαρίου επιλέχτηκε για τη θέση του προέδρου τον Οκτώβριο του 2015 επειδή ακριβώς αντιτίθετο στην πολιτική λιτότητας των μνημονίων, θεωρώντας ήδη από τότε ότι η οικονομία έχει επιβληθεί στο Δίκαιο. Το είπε άλλωστε και χτες και το έγραψε στην επιστολή παραίτησής του: Μειοψηφούσε στις ψηφοφορίες για τις περικοπές μισθών και συντάξεων μέχρι το 2015. Ήταν μια συγγενής φωνή με τον ΣΥΡΙΖΑ.

Η παραίτηση του κ Σακελλαρίου έχει πολιτικό βάρος. Γιατί κατηγορεί εμμέσως πλην σαφώς την κυβέρνηση για τις διαρροές από φιλικούς της δικαστές, που είχαν προφανή στόχο να λασπωθεί το Συμβούλιο Επικρατείας και να αντικατασταθεί ο κ Σακελλαρίου από έναν πιο πειθήνιο πρόεδρο. Έτσι, δεν είναι τυχαία η παραίτησή του μόλις ένα μήνα πριν την συνταξιοδότησή του.

Η παραίτηση σ αυτή τη συγκεκριμένη στιγμή της επαγγελματικής του ζωής, όμως, είναι και το αδύναμο σημείο της. Γιατί η άλλη ανάγνωση είναι πως ο κ Σακελλαρίου δεν ήθελε να φύγει από το Σώμα σιωπηλά. Ανώδυνα. Χωρίς μέλλον ή υστεροφημία. Ίσως να μην ήθελε να φύγει σιωπηρά. Χωρίς να καταγγείλει αυτά που ζει. Αλλά, αυτός είναι και ο λόγος που χολωμένη η κυβέρνηση τον κατηγορεί εμμέσως, αλλά σαφώς, ότι παραιτήθηκε έτσι γιατί έχει στο νου του μια πολιτική ή πολιτειακή θέση στο μέλλον.

Παρ' όλα αυτά οι καταγγελίες του κ Σακελλαρίου για τις προηγούμενες κυβερνήσεις και γι αυτήν είναι πολύ σοβαρές. Κι αυτές έχουν αξία, άσχετα με τα δικά του κίνητρα παραίτησης. Γιατί προειδοποίησε για περαιτέρω περικοπές στις συντάξεις, τη στιγμή που μέλη της κυβέρνησης σκίζουν τα ρούχα τους ότι δεν θα κόψουν ούτε αυτές! Κι αυτή είναι μια νομική ανάγνωση των νόμων που έχουν ψηφιστεί από το 2015 και δώθε.

Ο κ Σακελλαρίου κατηγορεί επίσης την κυβέρνηση ότι ψηφίζει ό,τι να ναι και παραπέμπει μετά στη Δικαιοσύνη για να αποφασίσει τους ό,τι να ναι νόμους. Κι αυτό είναι απολύτως αληθινό.

Κατηγόρησε αυτήν και τις προηγούμενες κυβερνήσεις ότι νομοθετώντας για τις περικοπές και την υποχώρηση του Κράτους Δικαίου και του Κοινωνικού Κράτους παραβιάζουν διαρκώς το Σύνταγμα. Και έχει δίκιο. Μόνο που οι πλειοψηφίες των Ανώτατων δικαστηρίων έχουν κηρύξει συνταγματικές αυτές τις αντισυνταγματικές υποχωρήσεις. Και μοιάζει οξύμωρο ο κ Σακελλαρίου, σαν ανώτατος δικαστικός να μην υποτάσσεται στην πλειοψηφία, έστω και εκ των υστέρων και να την καταγγέλλει! Εάν είχε παραιτηθεί τότε, η παραίτησή του θα ήταν συνεπής με τη στάση του.

Μείζον: Κανείς δεν ξέρει αν ο κ Σακελλαρίου παραιτείται γιατί μειοψηφεί ήδη σε μια διαφαινόμενη πλειοψηφία του Συμβουλίου Επικρατείας υπέρ των περικοπών του νόμου Κατρούγκαλου. Και δεν θέλει να φορτωθεί τη «ρετσινιά» της απόφασης σαν πρόεδρος.

Το αδύναμο σημείο στις καταγγελίες Σακελλαρίου είναι ότι το Συμβούλιο Επικρατείας έχει βγάλει ευνοϊκές αποφάσεις για τις συντάξεις και τις αποδοχές των δικαστικών, των ένστολων, των πανεπιστημιακών, των γιατρών, των δημόσιων υπάλληλων και έχει αφήσει στον Καιάδα τις αποδοχές όλων των άλλων πολιτών. Λες και υπάρχει μια ομπρέλα προστασίας στις προνομιούχες τάξεις του δημόσιο, που θεωρούνται «βασικές αποστολές του Κράτους», όπως τις χαρακτηρίζει ο ίδιος στη χτεσινή επιστολή παραίτησής του.

Μοιάζει έτσι σαν να μην έχει ακόμα και σήμερα επίγνωση ότι οι «βασικές αποστολές του Κράτους» δεν είναι παρά υπηρέτες των πολιτών. Όλων. Και δεν μπορεί να ευνοείται ο υπηρέτης σε βάρος και σε αντίθεση με το «αφεντικό»!

Τέλος, είναι χρήσιμο να παραιτούνται καταγγέλλοντας υψηλόβαθμοι λειτουργοί του κράτους και μάλιστα της Δικαιοσύνης. Γιατί επιβεβαιώνουν στους πολίτες αυτό που ζουν κι αυτό που ξέρουν: Πόσο σάπιο είναι το πολιτικό σύστημα που τους κυβερνάει. Γι αυτό και η παραίτηση του κ Σακελλαρίου έχει την αξία της. Όπως λέει κι ο ίδιος παραφράζοντας τη φράση του Γερμανού φούρναρη «υπάρχουν δικασταί εις τας Αθήνας». Μόνο που τους βλέπουμε σπανίως.


Οποιος σκοτώνει γυναικόπαιδα είναι εγκληματίας πολέμου



Κανένας οργανωμένος στρατός πολιτισμένου κράτους δεν πυροβολεί άοπλους, παιδιά και γυναίκες. Δεν υπάρχει καμιά δικαιολογία που μπορεί να επικαλεστεί. Δυστυχώς, οι υπεύθυνοι Ισραηλινοί, στρατιωτικοί και πολιτικοί, δεν θα οδηγηθούν, ενώπιον ενός διεθνούς δικαστηρίου


Ναι, στην περιοχή διεξάγεται εδώ και δεκαετίες πόλεμος, άλλοτε ακήρυκτος και άλλοτε κηρυγμένος, μεταξύ Ισραηλινών και Παλαιστινίων.

Ναι, οι Παλαιστίνοι χρησιμοποιούν και τρομοκρατικές μεθόδους σε αυτόν τον πόλεμο. Ομως, το Ισραήλ έχει καταλάβει με πόλεμο παλαιστινιακά εδάφη.
   
Ναι, το Ισραήλ είναι περικυκλωμένο από εχθρούς. Αλλά είναι μια πανίσχυρη πολεμική μηχανή και έχει την απόλυτη υποστήριξη της ισχυρότερης πολεμικής μηχανής το κόσμου, των ΗΠΑ.

Επομένως, μαζική σφαγή αμάχων, σαν κι αυτή που έγινε στη Γάζα αυτές τις μέρες, δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με κανένα επιχείρημα.

Ακόμα κι αν η Χαμάς χρησιμοποιεί παιδιά σαν ασπίδες, η αντίδραση του ισραηλινού στρατού είναι πέρα από κάθε όριο. Δεν κινδύνευε το κράτος του Ισραήλ από τα άοπλα (ή με σφεντόνες) γυναικόπαιδα. Κανένας οργανωμένος στρατός πολιτισμένου κράτους δεν σκοτώνει άοπλα γυναικόπαιδα. Οποιος το κάνει διαπράττει έγκλημα πολέμου, σύμφωνα με τον ορισμό του διεθνούς δικαίου (εδώ).

Εδώ δεν χωρούν ίσες αποστάσεις και δικαιολογίες. Οι ναζί, που έκαναν τη σφαγή στο Δίστομο, είχαν «δικαιολογίες». Ηταν, όμως, εγκληματίες πολέμου. Οι Σερβοβόσνιοι του Μλάντιτς, που έκαναν τη σφαγή στη Σρεμπρένιτσα, είχαν «δικαιολογίες». Συνελήφθησαν και καταδικάστηκαν για εγκλήματα πολέμου.

Οι ισραηλινοί στρατιωτικοί –και οι πολιτικοί που τους δίνουν εντολές– γνωρίζουν ότι δεν θα συλληφθούν ποτέ, τουλάχιστον όσο η χώρα τους θα βρίσκεται υπό την σκέπη των ΗΠΑ. Γι’ αυτό και δεν έχουν κανέναν ενδοιασμό να σκοτώνουν παιδιά και γυναίκες.

Αυτό, όμως, δεν σβήνει την πραγματικότητα. Αν κάποια μέρα οδηγούνταν ενώπιον ενός Διεθνούς Δικαστηρίου, δεν θα μπορούσαν ποτέ να πείσουν έντιμους δικαστές ότι δεν διέπραξαν εγκλήματα πολέμου. Αλλά, δυστυχώς, δεν θα οδηγηθούν.


   

Η τελευταία «αντιμνημονιακή» πράξη…



Στο Συμβούλιο της Επικρατείας θύμωσαν με τον τρόπο που τους εξέθεσε ο πρώην πρόεδρος. Και θεωρούν την παραίτησή του την τελευταία πράξη του... αντιμνημονιακού του αγώνα. Τώρα η υπόθεση για την περικοπή των συντάξεων θα πρέπει να εξεταστεί από την αρχή


Η αλήθεια είναι ότι στο Συμβούλιο της Επικρατείας μετρούσαν τις μέρες μέχρι την 30ή Ιουνίου και τη συνταξιοδότηση του Νίκου Σακελλαρίου. Ο πρόεδρος δεν ήταν και τόσο δημοφιλής. Τώρα προσπαθούν να μετρήσουν τα λόγια τους και να συγκρατήσουν την οργή τους. Θεωρούν ότι ο τρόπος με τον οποίο αποφάσισε να αποχωρήσει ο κ. Σακελλαρίου προσβάλλει και τους ίδιους και το Συμβούλιο.

Ο κ. Σακελλαρίου στη δήλωση αποχώρησής του αναφέρει ότι η απόφασή του εκπορεύεται από την παραβίαση του απορρήτου της διάσκεψης για τη μείωση των συντάξεων, όπως προβλέπεται από τον νόμο Κατρούγκαλου. Καταγγέλλει, δηλαδή, τους συναδέλφους του. Ομως αν τον ενοχλούσαν οι διαρροές, θα έπρεπε να είχε φύγει όταν μαθαίναμε από τα ρεπορτάζ τα περί αντισυνταγματικότητας του νόμου Παππά.


Οπως ίσως θυμάστε, πριν από μερικές μέρες έγινε γνωστό, διά διαρροής, ότι το ΣτΕ κρίνει συνταγματικό τον νέο υπολογισμό των συντάξεων και τις μειώσεις που επιφέρει. Η σχετική απόφαση, υπό την προεδρία του κ. Σακελλαρίου, ελήφθη με οριακή πλειοψηφία, 13 ψήφων υπέρ και 12 κατά. Ο ίδιος δεν θα ήθελε η τελευταία απόφαση της καριέρας του να αφορά τη μείωση των συντάξεων. Η παραίτησή του επανεκκινεί τη διαδικασία. Ολα πάλι από την αρχή, με νέα σύνθεση. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι, διά της παραιτήσεως του, ο πρώην πρόεδρος του ΣτΕ υπερασπίζεται αυτό που αναφέρει στη δήλωση του, δηλαδή την καταγγελία των μνημονιακών ρυθμίσεων. Δεν υπάρχει πλέον απόφαση που να θεωρεί συνταγματική τη μείωση των συντάξεων. Aπό την άλλη, δίνει την ευκαιρία στο να υπάρξει η ίδια απόφαση, αλλά με ισχυρότερη πλειοψηφία.

Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Σακελλαρίου υιοθετούσε πάντα «αντιμνημονιακή» στάση κατά τη συζήτηση των εφαρμοστικών νόμων, ευρισκόμενος απέναντι από τον τότε πρόεδρο, τον Παναγιώτη Πικραμμένο. Για παράδειγμα, είχε ψηφίσει ως αντισυνταγματικό και το PSI. Και η τοποθέτησή του στη θέση του προέδρου του ΣτΕ, στο τέλος του 2015, είχε την αποδοχή της κυβέρνησης Τσίπρα, επί υπουργίας Παρασκευόπουλου.

Το πιθανότερο είναι ότι ο τρόπος και το ύφος της αποχώρησής του δεν κρύβουν τίποτα περισσότερο από τη διάθεση υπεράσπισης και προβολής προσωπικών θέσεων. Είναι, άλλωστε, πρωτοφανές ένας ανώτατος δικαστικός, ντυμένος την τήβεννο με το προστήθιο, να απευθύνει διάγγελμα σε δραματικούς τόνους, δείχνοντας και τον βαθμό της συγκίνησης του.

Κρύβει πολιτικές φιλοδοξίες όλο αυτό που παρακολουθήσαμε; Ισως και να κρύβει. Ομως όποιος του χορηγήσει στέγη, θα αναλάβει και το σχετικό ρίσκο, σωστά;

Τετάρτη 16 Μαΐου 2018

Γιατί καταρρέει η τουρκική οικονομία – Τι εκτιμούν οι αγορές


Ο τούρκος πρόεδρος δεν υποχωρεί από την εφαρμογή λαϊκιστικών πολιτικών. Η τουρκική οικονομία αναπτύχθηκε ταχύτερα της κινεζικής το 2017, παρά τις προειδοποιήσεις αναλυτών ότι οι ρυθμοί αυτοί δεν είναι ούτε υγιείς, ούτε βιώσιμοι


Ισχυρό πλήγμα στο γόητρο του Ταγίπ Ερντογάν, σχεδόν ένα μήνα πριν από τις τουρκικές εκλογές, επέφεραν οι διεθνείς αγορές. Τα δημοσιεύματα του ξένου τύπου επιβεβαιώνουν ότι η γειτονική χώρα είναι γίγαντας με πήλινα πόδια καθώς η οικονομία της είναι επιβαρημένη από τις αλόγιστες σπατάλες της κυβέρνησης και εσχάτως και από τα προεκλογικά «δωράκια» που κάνει ο Τούρκος Πρόεδρος.

Δύο ακόμη άρθρα σε κορυφαία διεθνή έντυπα προεξοφλούν την καταβαράθρωση της τουρκικής οικονομίας, αφήνοντας ανοιχτό ακόμα και το ενδεχόμενο χρεοκοπίας. Ειδικότερα, το Bloomberg προειδοποιεί ότι οι ξένοι επενδυτές εμφανίζονται όλο και πιο αρνητικοί στο ενδεχόμενο νέας νίκης Ερντογάν, ενώ γερμανός οικονομολόγος στην εφημερίδα Neue Zurcher Zeitung κάνει λόγο για «διαδικασία χρεοκοπίας που έχει ήδη ξεκινήσει».

Το πρακτορείο Bloomberg εκτιμά ότι είναι η πρώτη φορά που οι επενδυτές δεν εμφανίζονται ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι από την προοπτική μιας ακόμη εκλογικής νίκης του Ρετζέπ Ταγιπ Ερντογαν εκτιμά το πρακτορείο Bloomberg. Οι ρευστοποιήσεις στο τουρκικό χρηματιστήριο έχουν αυξηθεί ενόψει των εκλογών και η ισοτιμία της λίρα καταγράφει ιστορικά χαμηλά, ενώ οι αποδόσεις των μακροπρόθεσμων ομολόγων έχουν ανοδική πορεία.

Οι διαβεβαιώσεις περί του πραγματισμού του Ερντογάν στα οικονομικά ζητήματα έχουν αντικατασταθεί από φόβους ότι η εμμονή του στην ανάπτυξη καθηλώνει την οικονομία. Ο τούρκος πρόεδρος δεν υποχωρεί από την εφαρμογή λαϊκιστικών πολιτικών. Η τουρκική οικονομία αναπτύχθηκε ταχύτερα της κινεζικής το 2017, παρά τις προειδοποιήσεις αναλυτών ότι οι ρυθμοί αυτοί δεν είναι ούτε υγιείς, ούτε βιώσιμοι.

Χαλαρή νομισματική πολιτική

Τα μέτρα δημοσιονομικών κινήτρων που ανακοινώθηκαν πρόσφατα ήρθαν να εντείνουν τις ανησυχίες. Οι επενδυτές εκτιμούν ότι η νομισματική πολιτική είναι υπερβολικά χαλαρή για να υποστηρίξει τα περιουσιακά στοιχεία της χώρας, το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών δεν είναι βιώσιμο και η αποστροφή του Eρντογάν για τα υψηλά επιτόκια εμποδίζει την κεντρική τράπεζα να τιθασεύει τον διψήφιο πληθωρισμό.

Η αβεβαιότητα δεν περιορίζεται στην οικονομία. Η Τουρκία έχει απομακρυνθεί από τους παραδοσιακούς δυτικούς συμμάχους της, παραμένει υπό καθεστώς έκτακτης ανάγκης και η αυταρχική διακυβέρνηση του προέδρου τον αποξενώνει από την Γερμανία και τις ΗΠΑ. Για ορισμένους, η μόνη ελπίδα είναι να αλλάξει πορεία η κυβέρνηση του Ερντογάν, καταλήγει το Bloomberg.

Το τουρκικό νόμισμα διολίσθησε πριν πέντε ημέρα έως το επίπεδο των 4,3030 λιρών ανά δολάριο, ενώ χθες είχε κλείσει στις 4,2374 λίρες. Την Τετάρτη, είχε υποχωρήσει στο ιστορικά χαμηλό επίπεδο των 4,3780 λιρών ανά δολάριο, για να ανακάμψει δυνατά την επόμενη ημέρα.

Από την πλευρά του, ο οικονομολόγος Russel Napier θεωρεί ότι η διαδικασία χρεοκοπίας της Τουρκίας έχει ήδη ξεκινήσει, γράφει η εφημερίδα Neue Zurcher Zeitung.

O Eρντογάν δεν θα αργήσει να επιβάλει capital controls και να επιδιώξει ανάπτυξη με χαμηλά επιτόκια, πράγμα που σημαίνει de facto χρεοκοπία. Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της Ευρώπης έχουν μεγάλη έκθεση στην Τουρκία και θα πρέπει να προστατευτούν, σημειώνεται στο ίδιο δημοσίευμα.

Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, ο ρυθμός ανάπτυξης της τουρκικής οικονομίας έφθασε το 7,4% πέρυσι. Αλλά το έλλειμμα των τρεχουσών συναλλαγών και το αυξημένο επίπεδο του πληθωρισμού δημιουργούν ανησυχία.

Ευημερία – μαϊμού
Η γερμανική εφημερίδα Die Welt έγραψε πρόσφατα:

«Επί μήνες, προσπαθεί να καταστήσει σαφές στους συμπατριώτες του πόσο καλή είναι η πατρίδα και η ευημερία τους. Έχει ενορχηστρώσει μια οικονομική άνθηση και παρεμβαίνει ειδικά στη νομισματική πολιτική της χώρας. Και επειδή, λόγω του αμείλικτου πληθωρισμού και του υψηλού ποσοστού ανεργίας, δεν είναι κάθε Τούρκος πεπεισμένος για την αύξηση της ευημερίας, τώρα διανέμει γενναιόδωρα δώρα στους ψηφοφόρους» σημειώνει η γερμανική εφημερίδα και εξηγεί:

«Μόλις δύο μήνες πριν από τις προεδρικές εκλογές, έβαλε σε εφαρμογή ένα νέο πακέτο κινήτρων. Οι συνταξιούχοι θα λάβουν σε δυο δόσεις από 1.000 λίρες (περίπου 200 ευρώ). Περίπου δώδεκα εκατομμύρια Τούρκοι σύντομα θα λάβουν δύο επιταγές ταχυδρομικώς, η πρώτη εκ των οποίων θα φτάσει μία εβδομάδα πριν από τις εκλογές, οι οποίες θα διεξαχθούν στις 24 Ιουνίου, σημειώνει η γερμανική εφημερίδα. Δεν θα είναι όμως μόνο οι συνταξιούχοι ευχαριστημένοι. Το πρόγραμμα οικονομικών κινήτρων περιλαμβάνει και άλλα οφέλη, όπως η ακύρωση φορολογικών οφειλών ή ποινών. Η Die Welt υπολογίζει ότι τα προεκλογικά δώρα θα κοστίζουν στη χώρα περίπου πέντε δισεκατομμύρια ευρώ, χρήματα που η Άγκυρα δεν έχει στην πραγματικότητα.

Το πόσο κρίσιμη είναι η κατάσταση, φαίνεται από την αντίδραση της Standard & Poor’s (S&P), η οποία λίγες ώρες μετά το ανακοινωθέν πρόγραμμα οικονομικών κινήτρων υποβάθμισε την πιστοληπτική αξιολόγηση της Τουρκίας ακόμη περισσότερο, στον λεγόμενο τομέα των «σκουπιδιών». Η επεκτατική οικονομική πολιτική του Ερντογάν κατά πάσα πιθανότητα θα υπερβεί στις 24 του Ιούνη, εν αναμονή των τοπικών εκλογών του χρόνου», τονίζεται.

Η υποτίμηση του νομίσματος αποτελεί απειλή για την οικονομική σταθερότητα. Με την πτώση της τουρκικής λίρας, θα είναι δύσκολο για τις εταιρείες να αποπληρώσουν το χρέος που έχουν σε ξένα νομίσματα. Αυτό θα έχει επίσης αρνητικό αντίκτυπο στο δημόσιο χρέος, το 40% του οποίου είναι σε άλλα νομίσματα.

«Το εξωτερικό χρέος του κράτους, των ιδιωτικών νοικοκυριών και των εταιρειών έχει αυξηθεί σχεδόν δέκα φορές τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Φτάνει τα 450 δισεκατομμύρια δολάρια, αντιπροσωπεύει πάνω από το 50% της οικονομικής παραγωγής, και η τάση αυξάνεται. Επειδή η χώρα ζει σήμερα πέρα ​​από τις δυνατότητές της. Αυτό είναι εμφανές στο έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, το οποίο έφθασε σχεδόν το 6% της οικονομικής παραγωγής. Σημαντικά περισσότερα αγαθά και υπηρεσίες εισάγονται από ό, τι εξάγονται» γράφει από την πλευρά της η Die Welt.


























in.gr

Τέλος 2% σε smartphones, tablets και ηλεκτρονικούς υπολογιστές.!



«Φωτιά» στην τσέπη του καταναλωτή βάζει το ψηφιακό τέλος 2%, που επιβάλλεται εφάπαξ στις συσκευές υπέρ των δικαιούχων πνευματικών έργων, σε όλα τα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα (smartphones), στα tablets και στους φορητούς και επιτραπέζιους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.

Η σχετική τροπολογία περί «εύλογης αμοιβής για ιδιωτική αναπαραγωγή» κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή χθες, προκαλώντας ήδη αντιδράσεις, με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας, (ΣΕΠΕ), να εκφράζει την έντονη αντίθεσή του στο νόμο για την εύλογη αμοιβή των πνευματικών δικαιωμάτων με αφορμή τη συγκεκριμένη τροποποίηση και επισημαίνει τις σοβαρές συνέπειες που θα επιφέρει.

Ειδικότερα, σε ανακοίνωσή του ο ΣΕΠΕ επισημαίνεται ότι «όπως απεδείχθη με έρευνα και ειδική μελέτη που διεξήχθη, με τη σύμφωνη γνώμη και του Υπουργείου Πολιτισμού, προέκυψε πως το νέο “ψηφιακό” τέλος επιφέρει επιβάρυνση 24 φορές μεγαλύτερη από τις πιθανές προκληθείσες απώλειες. Αγνοώντας τα δεδομένα της μελέτης και παρά τις διαβουλεύσεις με την ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και τη δέσμευση για δίκαιη τροποποίηση της διάταξης, το αρμόδιο Υπουργείο δεν προέβη σε καμία βελτιωτική αλλαγή της τροποποίησης. Αντιθέτως, πέραν της πρόσθετης επιβάρυνσης 2% επί της αξίας σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, smartphones και tablets, επιβάλλεται επιπλέον, επιβάρυνση 6% για ηλεκτρονικές συσκευές εγγραφής ήχου και εικόνας και για ηλεκτρονικούς αποθηκευτικούς δίσκους άνω των 4GB. Επιβάρυνση η οποία έρχεται σε ευθεία αντίθεση και με την έμφαση που δίνει ο πρωθυπουργός στον κεντρικό στρατηγικό ρόλο της ψηφιακής τεχνολογίας στο νέο αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας, κομβικό σημείο για την έξοδο από την κρίση».

Ο ΣΕΠΕ σημειώνει ότι πολλά κράτη-μέλη της ΕΕ των 28, όπως η Βουλγαρία, η Δανία, η Εσθονία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιρλανδία, η Κύπρος, η Λιθουανία, το Λουξεμβούργο, η Μάλτα, η Πολωνία και η Φινλανδία, δεν καταβάλλουν «ψηφιακό τέλος». Επιπλέον με τη συγκεκριμένη επιβάρυνση -η οποία, όπως λέει ο ΣΕΠΕ, είναι πολλαπλάσια από ό,τι ισχύει σε κράτη-μέλη της ΕΕ που έχουν εφαρμόσει αντίστοιχο «τέλος»- η χώρα μας καθίσταται πλέον «πρωταθλήτρια» επιβαρύνσεων στον τομέα αυτό, έχοντας τα υψηλότερα ποσοστά ψηφιακού τέλους στην Ευρώπη.

Όπως τόνισαν και σε έκτακτη συνάντηση στο υπουργείο Πολιτισμού οι εκπρόσωποι του ΣΕΠΕ, «είναι σαφές ότι μια τέτοια επιβάρυνση πλήττει πρωτίστως τους πολίτες και τα νοικοκυριά, σε μία περίοδο που πραγματικά ο προϋπολογισμός τους βάλλεται από παντού και μάλιστα για ένα απαραίτητο αγαθό, όχι μόνο για την καθημερινότητα αλλά και για την επαγγελματική τους δραστηριότητα. Ο ΣΕΠΕ επισημαίνει πως η επιβολή των συγκεκριμένων επιβαρύνσεων δύναται να κοστίσει περισσότερο από 65 εκατ. ευρώ το χρόνο στους Έλληνες καταναλωτές. Μία τέτοια επιβάρυνση πλήττει το μεγάλο στόχο του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας και της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, θέτοντας προσκόμματα στην απόκτηση προϊόντων τεχνολογίας και ταυτόχρονα, αποτελεί καίριο πλήγμα στη διεθνή ανταγωνιστικότητα του κλάδου Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, δεδομένου ότι αυξάνει το κόστος διάθεσης των προϊόντων τεχνολογίας των ελληνικών επιχειρήσεων έναντι των ανταγωνιστών τους στην Ευρώπη, αλλά και παγκοσμίως. Επιπλέον το συγκεκριμένο μέτρο θα έχει αρνητικές συνέπειες και για τα δημοσιονομικά έσοδα αφού, αντί εξοικονόμησης, οδηγεί σε επιβάρυνση, καθώς αυξάνει τα έξοδα από την καταβολή του ποσοστού αμοιβής στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό που προμηθεύεται το Δημόσιο, αλλά και [μειώνει τα έσοδα] των φορολογούμενων επιχειρήσεων».

Ο ΣΕΠΕ κάνει μία ύστατη έκκληση «ώστε, έστω και την τελευταία στιγμή, να επικρατήσει η κοινή λογική και το Υπουργείο Πολιτισμού να λάβει υπόψη του όλα τα παραπάνω και να προχωρήσει στις απαραίτητες αλλαγές στην τροπολογία».       























cnn.gr 

Παραίτηση Ν. Σακελλαρίου από την θέση του Προέδρου του ΣτΕ


Την παραβίαση του απορρήτου σε ότι αφορά τις διασκέψεις για το νόμο Κατρούγκαλου επικαλέστηκε ο ανώτατος δικαστικός. Εκανε λόγο για ορατό κίνδυνο νέων μειώσεων των συντάξεων. Εκτίμησε ότι οι δικαστικοί θα σταθούν στο ύψος τους.  



Αποχωρεί από την θέση του ο πρόεδρος του ΣτΕ με αφορμή την «αδιανόητη», όπως την χαρακτήρισε, παραβίαση του απορρήτου του Ανώτατου Δικαστηρίου σε ότι αφορά τις διασκέψεις για το θέμα του νόμου Κατρούγκαλου. Η κίνηση έρχεται λίγες ημέρες πριν από την κανονική λήξη της θητείας του, ενώ οι δηλώσεις έγιναν με τον ίδιο ιδιαίτερα φορτισμένο ψυχικά.

Όπως είπε ο ίδιος, οι αντοχές όλων δοκιμάστηκαν από τα μνημόνια και τις συνεχείς μειώσεις μισθών και συντάξεων.

Το δικαστήριο εξέδωσε σειρά αποφάσεων σχετικά με τη μη περαιτέρω μείωση των απολαβών. Φρονούμε ότι τα δικαστικά προηγούμενα δεν μπορούν χωρίς να παραβιάζεται το Σύνταγμα να αγνοηθούν ή να παρακαμφθούν από το νομοθέτη με ένα σύστημα επανυπολογισμού των συντάξεων, δήλωσε.

Όπως δήλωσε, είναι ορατός ο κίνδυνος περαιτέρω μειώσεων στις συντάξεις, κάτι που θα οδηγήσει σε πλήρη εξαθλίωση των δικαιούχων.

Ευελπιστούμε ότι το ζήτημα θα αντιμετωπιστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο από την ανεξάρτητη δικαιοσύνη.

Εκφράζουμε τη βεβαιότητα ότι έχουν γνώση οι φύλακες και οι δικαστές του ΣτΕ θα σταθούν στο ύψος των περιστάσεων, τόνισε.











































euro2day.gr

Η συμφωνία κυβέρνησης-δανειστών για αντικειμενικές και ΕΝΦΙΑ


Πότε «κληρώνει» για τις νέες αντικειμενικές αξίες. Τα κρίσιμα κλιμάκια και το ιδανικό σενάριο για τον EΝΦΙΑ. Οι εισηγήσεις των εκτιμητών και η ομάδα εργασίας που δημιούργησε το ΥΠΟΙΚ. Στα χέρια της πολιτικής ηγεσίας οι τελικές αποφάσεις.  
     

Κυβέρνηση και δανειστές συμφώνησαν στο ακριβές χρονοδιάγραμμα προσαρμογής των αντικειμενικών αξιών ακινήτων και τις ενδεχόμενες αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ.

Καταληκτική ημερομηνία για την υπογραφή της σχετικής υπουργικής απόφασης για την ενεργοποίηση των νέων αντικειμενικών αξιών ακινήτων είναι η 14η Ιουνίου, επτά ημέρες πριν την κρίσιμη συνεδρίαση του Eurogroup της 21ης Ιουνίου, οπότε η κυβέρνηση διαμηνύει ότι θα έχει ολοκληρωθεί το σύνολο (ή σχεδόν το σύνολο) των 88 προαπαιτουμένων της τέταρτης αξιολόγησης.

Έως τις 14 Ιουνίου παράλληλα, θα έχει ολοκληρωθεί και η νομοθετική διαδικασία προσαρμογής των συντελεστών του ΕΝΦΙΑ, εφόσον χρειαστεί, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν θα μεταβληθεί το εισπρακτικό αποτέλεσμα του φόρου.

Όπως έγραψε την περασμένη εβδομάδα το Euro2day.gr, στις αρχές Ιουνίου σχεδιάζεται μια δοκιμαστική εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ για το 2018, με τις νέες τιμές, η οποία θα δείξει εάν χρειάζονται και σε τι εύρος απαιτούνται ενδεχόμενες προσαρμογές στους συντελεστές του φόρου. Το ιδανικό σενάριο σύμφωνα με αρμόδιες πηγές της Καραγιώργη Σερβίας είναι να μην υπάρξει η παραμικρή παρέμβαση στον φετινό ΕΝΦΙΑ.

Αυτό όμως προϋποθέτει ότι οι αυξομειώσεις των αντικειμενικών αξιών θα κινούνται εντός των ορίων υπολογισμού του βασικού φόρου ή εναλλακτικά ότι η επίδραση των μειωμένων τιμών θα εξουδετερώνεται από τις επιβαρύνσεις στα νέα ραβασάκια τα οποία θα εκδοθούν τον Αύγουστο. Σε αυτά τα ραβασάκια, ο βεβαιωμένος συνολικά φόρος θα πρέπει να είναι 3,1 δισ. ευρώ ώστε να μπουν στα ταμεία 2,650 δισ. ευρώ (εισπραξιμότητα κοντά στο 80%).

Τα κρίσιμα κλιμάκια
Ο ΕΝΦΙΑ, υπολογίζεται με βάση κλιμάκια τιμών ζώνης τα οποία προσδιορίζουν τον βασικό φόρο. Για παράδειγμα θεωρείται δεδομένο ότι σε περιοχές με σημερινή τιμή ζώνης της τάξεως των 550-600 ευρώ, οι νέες τιμές θα είναι αυξημένες. Αν στις συγκεκριμένες περιοχές οι νέες τιμές δεν υπερβαίνουν τα 750 ευρώ, ο ΕΝΦΙΑ δεν αλλάζει. Θα συνεχίσει να υπολογίζεται με 2,8 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο.

Αντίστοιχα στο επόμενο κλιμάκιο από 751 έως και 1.000 ευρώ, εφόσον μια τιμή ζώνης των 800 ευρώ ανέβει στα 1.000 ευρώ και πάλι ο ΕΝΦΙΑ δεν επηρεάζεται. Στο συγκεκριμένο κλιμάκιο ο βασικός φόρος υπολογίζεται με 2,9 ευρώ ανά τετραγωνικό, πριν υπεισέλθουν οι υπόλοιπες παράμετροι (όροφος, προσόψεις, παλαιότητα) για τον τελικό λογαριασμό.

Το ίδιο ισχύει και στα «ρετιρέ». Όσο και αν αυξηθούν οι τιμές ζώνης σε περιοχές με σημερινές τιμές πάνω από 5.000 ευρώ, ο ΕΝΦΙΑ δεν επηρεάζεται. Ο βασικός φόρος υπολογίζεται με 13 ευρώ ανά τετραγωνικό για κάθε ακίνητο με τιμή ζώνης άνω των 5.000 ευρώ, είτε είναι 6.000 ευρώ είτε 8.000 ευρώ.

Ανω κάτω
Οι εκτιμητές ακινήτων εισηγήθηκαν αρχικά αυξήσεις για το 60% των περιοχών, μειώσεις στο 23%, ενώ για το 17% των περιοχών πρότειναν να μη γίνει καμία μεταβολή. Η ετυμηγορία της Ομάδας Εργασίας και κυρίως οι παρεμβάσεις της Δευτεροβάθμιας Επιτροπής και της πολιτικής ηγεσίας, ενδέχεται να μεταβάλουν αυτά τα ποσοστά.

Εντός της εβδομάδας, σύμφωνα με πληροφορίες, ολοκληρώνει το έργο της η Ομάδα Εργασίας η οποία έχει συσταθεί στο υπουργείο Οικονομικών έργο της οποίας είναι το πρώτο «ξεσκαρτάρισμα» των εισηγήσεων από τους εκτιμητές ακινήτων και η διατύπωση εισηγήσεων προς την πολιτική ηγεσία για τις νέες τιμές.

Για περίπου 2.000 τιμές ζώνης στις οποίες είτε οι εκτιμητές λόγω έλλειψης δεδομένων δεν έκαναν καμία εισήγηση, είτε μεταξύ των εισηγήσεων υπάρχουν μεγάλες αποκλίσεις, το λόγο θα έχει από την επόμενη εβδομάδα η Δευτεροβάθμια Επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών.

Τις τελικές αποφάσεις θα λάβει αρχές Ιούνη, η πολιτική ηγεσία.









      

Aυτοί είναι οι 26 νέοι διευθυντές και υποδιευθυντές σε ΔΟΥ της Αττικής



Στην επιλογή και τοποθέτηση 26 διευθυντών και υποδιευθυντών σε Δ.Ο.Υ. Α΄ τάξης της Αττικής, προχώρησε με απόφασή του ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής.

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της ΑΑΔΕ, η επιλογή έγινε με κύρια κριτήρια το επίπεδο κατάρτισης, τις δεξιότητες και την εμπειρία που αυτοί διαθέτουν στο φορολογικό αντικείμενο και με απώτερο σκοπό τη βέλτιστη αξιοποίηση του στελεχιακού δυναμικού της Α.Α.Δ.Ε. σε καίριες θέσεις ευθύνης που συμβάλλουν καθοριστικά στο έργο του φοροεισπρακτικού και ελεγκτικού μηχανισμού της χώρας.

Συγκεκριμένα με την απόφαση Πιτσιλή στις προαναφερόμενες θέσεις ευθύνης επελέγησαν και τοποθετήθηκαν οι κάτωθι υπάλληλοι της Α.Α.Δ.Ε, οι οποίοι καλούνται άμεσα να αναλάβουν τα σχετικά καθήκοντα με την υποχρέωση εκπλήρωσης των προβλεπόμενων στόχων κατ' εφαρμογή του Επιχειρησιακού Σχεδίου της Α.Α.Δ.Ε:

1. Τον Γεώργιο Κουρμπέλα του Πιερρή, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊστάμενο Διεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Αγίων Αναργύρων.

2. Την Δήμητρα Νικολού του Θεοδώρου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊσταμένη Υποδιεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Αγίων Αναργύρων.

3. Τον Γεώργιο Μαστροδήμο του Λουκά, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊστάμενο Διεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Α΄ Αθηνών.

4. Την Τριάδα Μαράτου του Ζαχαρία, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊσταμένη Υποδιεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Α΄ Αθηνών.

5. Τον Βασίλειο Δεδεμάδη του Δημητρίου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊστάμενο Διεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Δ΄ Αθηνών.

6. Την Χριστίνα Αυγερινού του Δημητρίου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊσταμένη Υποδιεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Δ΄ Αθηνών.

7. Την Τατιανή Λεβάκου του Πέτρου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊσταμένη Διεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. ΙΓ΄ Αθηνών.

8. Την Όλγα Ντάβαρη του Δημητρίου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊσταμένη Υποδιεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. ΙΓ΄ Αθηνών.

9. Την Μαρίνα Δρυμαλίτου του Γεωργίου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊσταμένη Διεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. ΙΖ΄ Αθηνών.

10. Την Νικούλα Καψή - Μπουντουβή του Τιμολέοντος, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως Προϊσταμένη Υποδιεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. ΙΖ΄ Αθηνών.

11. Την Λευκοθέα Σκούμπα του Σπυρίδωνα, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Οικονομικών Επιθεωρητών ως Προϊσταμένη Διεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Ελευσίνας.

12. Τον Χριστόφορο Κασσελούρη του Λαζάρου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊστάμενο Υποδιεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Ελευσίνας.

13. Τον Δημήτριο Μαρή του Βασιλείου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊστάμενο Διεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Ηλιούπουλης.

14. Τον Γεώργιο Τσαβίδη του Χρήστου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊστάμενο Υποδιεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Ηλιούπουλης.

15. Τον Γεώργιο Βασιλείου του Εμμανουήλ, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊστάμενο Υποδιεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Καλλιθέας.

16. Τον Αθανάσιο Στάμο του Κωνσταντίνου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊστάμενο Διεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Κηφισιάς.

17. Τον Παναγιώτη Χριστόπουλο του Γεωργίου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊστάμενο Υποδιεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Κηφισιάς.

18. Τον Γεώργιο Δεμερτζή του Δημητρίου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊστάμενο Διεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Νέας Ιωνίας.

19. Την Φωτεινή Κυριακίδου του Ηλία, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊσταμένη Διεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Παλλήνης.

20. Τον Θωμά Παπουτσή του Χρήστου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊστάμενο Υποδιεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Παλλήνης.

21. Τον Νικόλαο Μαϊτό του Ιακώβου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊστάμενο Διεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Α΄ Πειραιά.

22. Τον Χαράλαμπο Σκαλκόγιαννη του Ανδρέα, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊστάμενο Υποδιεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Α΄ Πειραιά.

23. Την Παρασκευή Καραπαναγιώτη του Δημητρίου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊσταμένη Διεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Ε΄ Πειραιά.

24. Την Γεωργία Ζησίμου του Γεωργίου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊσταμένη Διεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Χολαργού.

25. Τον Ηλία Επίσκοπο του Βασιλείου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊστάμενο Υποδιεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Χολαργού.

26. Τον Βασίλειο Νικολή του Νικολάου, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ/Α Εφοριακών ως προϊστάμενο Υποδιεύθυνσης της Δ.Ο.Υ. Γλυφάδας.










iefimerida.gr  ΑΠΕ


Πώς η αποχώρηση του ΔΝΤ αλλάζει το σκηνικό για το ελληνικό πρόγραμμα



Τι θα σήμαινε ενδεχόμενη αποχώρηση του ΔΝΤ από το ελληνικό πρόγραμμα μετά και το τελεσίγραφο Τόμσεν

Μια –πιθανή- αρνητική απάντηση του Eurogroup στο τελεσίγραφο Τόμσεν για λύση στο χρέος “εδώ και τώρα”, αλλάζει σε πολλά σημεία το φινάλε του ελληνικού προγράμματος.

To ΔΝΤ δεν θα έχει άλλη διέξοδο από το να ακυρώσει το πρόγραμμα που έχει εγκρίνει κατ' αρχήν για την Ελλάδα από τον περασμένο Ιούλιο.

Χωρίς τις αποφάσεις για το χρέος, το πρόγραμμα του Ταμείου δεν έχει λόγο ύπαρξης, αφού το ΔΝΤ συνάπτει προγράμματα διάσωσης μόνο αν υπάρχει έστω και η προοπτική βιωσιμότητας του χρέους. Περίπου τρείς μήνες πριν το τέλος του προγράμματος του Ταμείου, στις 28 Αυγούστου, τέτοια προοπτική δεν υπάρχει.

Τούτο δε, την στιγμή που το ΔΝΤ έχει προχωρήσει πρόσφατα σε αναθεωρήσεις στις προβλέψεις του για ανάπτυξη και πλεονάσματα ώστε να προσεγγίσει αυτές των Ευρωπαίων. Η κίνηση "καλής θέλησης" έγινε με δεδομένο ότι στην λύση για το χρέος συζητούνταν από πέρσι το λεγόμενο "γαλλικό κλειδί". Η αναβολή δηλαδή πληρωμών του χρέους αν ο ρυθμός ανάπτυξης της Ελλάδας είναι χαμηλός. Η λύση κάλυπτε και το ΔΝΤ (αφού αν ήταν χαμηλή ανάπτυξη όπως προέβλεπε το ίδιο θα είχαμε την αναβολή πληρωμών δηλαδή πρόσθετη ελάφρυνση) αλλά και τους Ευρωπαίους αφού αν η Ελλάδα αναπτύσσονταν με υψηλότερους ρυθμούς θα εξοφλούνταν γρηγορότερα τα ευρωπαϊκά δάνεια.

Το κλίμα συναίνεσης "τορπίλισε" η απαίτηση της Γερμανίας για εφαρμογή του μηχανισμού με πρόσθετες "εγγυήσεις" οι οποίες θα επανεξετάζονται κάθε χρόνο.

Το ΔΝΤ ήταν εντελώς αντίθετο σε μια τέτοια λύση και στην εαρινή σύνοδο στην Ουάσιγκτον αλλά και στην προχθεσινή σύνοδο του Washington Group στις Βρυξέλλες. Η κόντρα έφερε και το χθεσινό τελεσίγραφο για λύση ως το Eurogroup της 24ης Μαΐου, χωρίς όμως να ακουστεί δημόσια προειδοποίηση για αποχώρηση.

Πώς θα είναι η ζωή χωρίς ΔΝΤ

Τι θα σήμαινε όμως μια πιθανή πλέον οριστική αποχώρηση του ΔΝΤ από το ελληνικό πρόγραμμα;

Για την Ελλάδα, μείωση της πίεσης για μέτρα της διετίας 2019 -2020 που επέβαλε το Ταμείο, δηλαδή την περικοπή των συντάξεων για τον επόμενο χρόνο και του αφορολόγητου για το 2020 . Στο πρόγραμμα που ενέκρινε για την Ελλάδα το Ταμείο πρότεινε την εφαρμογή των μέτρων αλλά την αναβολή των αντίμετρων από το 2023 παρότι είχαν ψηφιστεί ταυτόχρονα. Το πιο "επικίνδυνο" ήταν το δικαίωμα που του δόθηκε - με την συνηγορία και των ευρωπαίων - να ζητήσει την ταυτόχρονη εφαρμογή και των δύο μέτρων το 2019 αν κρίνει ότι το 2019 η Ελλάδα δεν μπορεί να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.

Από την άλλη βέβαια, η έλλειψη πίεσης του Ταμείου για γενναία λύση στην ελάφρυνση του χρέους μεταφέρει το βάρος των αποφάσεων για την μορφή την έκταση και ίσως το χρόνο εφαρμογής των μέτρων για το χρέος στο "Γαλλογερμανικό άξονα". Τούτο με δεδομένο ότι η Γαλλία η Ιταλία και η Ισπανία θέλουν την αυτόματη εφαρμογή των μέτρων για το χρέος και -κυρίως του γαλλικού κλειδιού - χωρίς προϋποθέσεις και η Γερμανία η Φιλανδία η Ολλανδία η Αυστρία και η Σλοβακία να θέλουν την συζήτηση των μέτρων μετά το πρόγραμμα και μάλιστα …"αν χρειαστεί".

Αυτονόητο είναι ότι αμιγώς ευρωπαϊκή υπόθεση θα γίνουν και οι όροι της ενισχυμένης εποπτείας με τις αποφάσεις να λαμβάνονται και πάλι σε συνεννόηση Γερμανίας και Γαλλίας και των "δορυφόρων" τους στο Eurogroup. Εδώ μπορεί να "χωρέσει" και το ΔΝΤ ως τεχνικός σύμβουλος χωρίς χρηματοδότηση στην ομάδα που θα κάνει επισκέψεις στην Ελλάδα.

Ο αντίκτυπος της αποχώρησης στις αγορές είναι αμφιλεγόμενος αφού η επιτυχημένη έκδοση του πενταετούς ομολόγου τον περασμένο Ιούλιο έγινε με δεδομένη την αρνητική γνωμοδότηση του ΔΝΤ για την βιωσιμότητα του χρέους.

Μεγάλο ζητούμενο είναι πως θα αντιμετωπίσει την αποχώρηση του ΔΝΤ η ίδια η Γερμανία . Ο προκάτοχος του κ. ¨Ολαφ Σολτς , ο πασίγνωστος Βόλγφκανγκ Σόϊμπλε δήλωνε ένα χρόνο νωρίτερα ότι χωρίς ΔΝΤ δεν υπάρχει πρόγραμμα για την Ελλάδα αφού το κοινοβούλιο του είχε εγκρίνει το ελληνικό πρόγραμμα με δεδομένη την παρουσία του Ταμείου . Με αυτόν τον τρόπο πίεζε για την αποδοχή των μέτρων της διετίας 2019 -2020 αναβάλλοντας όμως την συζήτηση για το χρέος . Αν γίνει το μοιραίο θα πρέπει να υπάρχει ένα διάδοχο αφήγημα που θα αφήνει το περιθώριο αποχώρησης του ΔΝΤ στο παρά πέντε της λήξης του ελληνικού προγράμματος.   










Στον «αέρα» η Σύνοδος Κορυφής Τραμπ - Κιμ



Η Β. Κορέα διέκοψε τις συνομιλίες με τη Ν. Κορέα εξαιτίας των κοινών στρατιωτικών ασκήσεων με τις ΗΠΑ

Η Βόρεια Κορέα ανακοίνωσε αιφνιδιαστικά πως αναστέλει τις συνομιλίες σε ανώτατο επίπεδο με τη Νότια Κορέα και απειλεί να ματαιώσει και τη Σύνοδο Κορυφής του ηγέτη της, Κιμ Γιονγκ Ουν με τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, η οποία έχει προγραμματιστεί για τις 12 Ιουνίου στη Σιγκαπούρη.

Ο λόγος, όπως ανέφερε η Βόρεια Κορέα, είναι οι κοινές στρατιωτικές ασκήσεις που πραγματοποιούν οι ΗΠΑ με τη Νότια Κορέα στην Κορεατική χερσόνησο. Οι ασκήσεις αυτές συνιστούν μια "πρόκληση" εν μέσω της βελτίωσης των σχέσεων της Βόρειας και της Νότιας Κορέας, μετέδωσε το βορειοκορεατικό πρακτορείο KCNA.
















 tvxs.gr

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *