Δευτέρα 1 Μαΐου 2017

Δέκα μύθοι και αλήθειες για τα πρωτογενή πλεονάσματα

Η αλήθεια των αριθμών που δείχνει αν θα κλάψουμε ή θα γελάσουμε


Μπορεί το 2016 να δημιουργήσαμε πρωτογενές πλεόνασμα της τάξεως των 7 δισ. ευρώ, αλλά στα ταμεία του Δημοσίου δεν υπάρχει… ευρώ τσακιστό. Πολύ απλά διότι το μεγαλύτερο μέρος από αυτό το ποσό κατευθύνθηκε για να πληρωθούν οι τόκοι του χρέους. Όσοι ονειρεύονται έκτακτο μέρισμα και το 2017, θα χρειαστεί να περιμένουν μέχρι το τέλος του έτους, καθώς το… φέτος είναι διαφορετικό από το πέρυσι.

Όσον αφορά τις «πηγές» του πλεονάσματος, τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά: βίαιη περικοπή των επενδυτικών δαπανών με προφανείς συνέπειες στην ανάπτυξη αλλά και κατακόρυφη αύξηση των εσόδων από φόρους, με τα… capital controls να παίζουν καθοριστικό ρόλο. Είναι μερικά από τα «μυστικά» του πρωτογενούς πλεονάσματος που κρύβονται πίσω από τους αναλυτικούς αριθμούς.

Οι αριθμοί αυτοί είναι που δείχνουν αν υπάρχουν περιθώρια για πανηγυρισμούς ή αν ο προβληματισμός πρέπει να κυριαρχήσει και πάλι. Οι 10 μύθοι και αλήθειες έχουν, μία προς μία, ως εξής:

1 Το… μνημονιακό και το κατά ESA πλεόνασμα. Το πρωτογενές πλεόνασμα με βάση τον μνημονιακό ορισμό είναι διαφορετικό από αυτό που υπολογίζει η Ελληνική Στατιστική Αρχή και πιστοποιεί η Eurostat. Διαμορφώθηκε, με βάση τα στοιχεία που ανακοίνωσε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στο 4,2% του ΑΕΠ, δηλαδή υψηλότερα σε σχέση με το 3,9% που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ και προφανώς υψηλότερα από κάθε πρόβλεψη που είχε γίνει είτε από την ελληνική κυβέρνηση είτε και από τους θεσμούς. Το «μνημονιακό» πλεόνασμα δεν περιλαμβάνει τη δαπάνη που πραγματοποιείται για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών (σ.σ.: η οποία ήταν σχεδόν αμελητέα το 2016, καθώς περιορίστηκε στα 70 εκατ. ευρώ), τα έσοδα ορισμένων αποκρατικοποιήσεων (σ.σ.: κυρίως αυτών που αφορούν μετοχές εισηγμένων εταιρειών), ενώ κατόπιν συμφωνίας με τους θεσμούς δεν περιλαμβάνει και τις δαπάνες για το μεταναστευτικό. Αυτές οι τελευταίες ήταν που οδήγησαν το μνημονιακό πλεόνασμα σε υψηλότερα επίπεδα από το κατά ΕΛΣΤΑΤ πλεόνασμα. Οι δαπάνες για τους πρόσφυγες αποτυπώθηκαν στα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, όχι όμως και στο μνημονιακό πλεόνασμα.

2 Το πλεόνασμα και το κοινωνικό μέρισμα. Θεωρητικά, η κυβέρνηση διατηρεί το δικαίωμα να προχωρήσει σε διανομή του πλεονάσματος που παρήγαγε το 2016, τουλάχιστον το τμήμα αυτού που ξεπέρασε τον στόχο του 0,5% του ΑΕΠ. Αν το κάνει όμως, αν επαναλάβει το «μέρισμα» που διένειμε τον περασμένο Δεκέμβριο, η δαπάνη θα εγγραφεί στον προϋπολογισμό του 2017 και θα επηρεάσει το φετινό πλεόνασμα. Έτσι, σχετική απόφαση δεν πρόκειται να ληφθεί, παρά μόνο αν προκύψει – προς το τέλος του χρόνου – υπέρβαση σε σχέση με τον δημοσιονομικό στόχο, ο οποίος φέτος έχει ανέβει στο 1,75% του ΑΕΠ.

3 Πλεόνασμα και υπερφορολόγηση. Οι φόροι ήταν ξεκάθαρα ένας από τους λόγους που οδήγησαν στο υπερ-πλεόνασμα του 2016. Οι φόροι στην παραγωγή και στις εισαγωγές απέδωσαν 30,004 δισ. ευρώ το 2016 έναντι 28,253 δισ. ευρώ το 2015, δηλαδή 1,751 δισ. ευρώ περισσότερα. Από την άλλη, οι φόροι στον εισόδημα και στην περιουσία απέφεραν στα κρατικά ταμεία 18,147 δισ. ευρώ έναντι 17,085 δισ. ευρώ το 2015, δηλαδή 1,06 δισ. ευρώ παραπάνω. Αθροιστικά προκύπτει ότι οι φόροι – αυτοί που εισπράχθηκαν – ήταν κατά 2,81 δισ. ευρώ περισσότεροι συγκριτικά με το 2015. Ουσιαστικά, αποδεικνύεται ότι σχεδόν όλα τα φορολογικά μέτρα που υποχρεώθηκαν να επωμισθούν οι Έλληνες φορολογούμενοι κατά τη διάρκεια της περυσινής χρονιάς ήταν πρακτικά αχρείαστα. Ή, τουλάχιστον, θα μπορούσαν να επιβληθούν και αργότερα. Με τον στόχο στο 0,5% του ΑΕΠ για το πρωτογενές πλεόνασμα θα μπορούσε κάλλιστα να μην αυξηθεί ο ΦΠΑ από το 23% στο 24%, να μην καταργηθεί το ειδικό καθεστώς για τα περισσότερα νησιά του Αιγαίου και να μην μειωθεί το αφορολόγητο ή να μην αυξηθεί η ασφαλιστική εισφορά. Ακόμη και αν έλειπαν αυτά τα μέτρα, πάλι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016 θα ήταν σαφώς υψηλότερο από τους στόχους.

4 Η συνδρομή των ασφαλιστικών εισφορών. Τα έσοδα από τις ασφαλιστικές εισφορές αυξήθηκαν κατά 510 εκατ. ευρώ το 2016, κάτι που σημαίνει ότι και ο συγκεκριμένος κωδικός συνέβαλε στη διαμόρφωση του πρωτογενούς πλεονάσματος. Ποιοι όμως επιβαρύνθηκαν τα επιπλέον ποσά; Οι εργαζόμενοι και όχι οι εργοδότες, όπως προκύπτει από τα αναλυτικά στοιχεία. Οι εργοδοτικές εισφορές διαμορφώθηκαν στα 7,713 δισ. ευρώ (όσες και το 2015), ενώ οι εισφορές των εργαζομένων στα 11,624 δισ. ευρώ έναντι 11,095 δισ. ευρώ το 2015.

5 Το «ξεζούμισμα» των οφειλετών. Αναλύοντας τους κωδικούς που οδήγησαν στην εκτόξευση του πλεονάσματος προκύπτει ότι ένα μεγάλο μέρος προέρχεται από τους «φόρους παρελθόντων ετών», τόσο τους άμεσους όσο και τους έμμεσους. Η υπεραπόδοση στους συγκεκριμένους δύο κωδικούς συνεχίζεται και το 2017 και προκύπτει κυρίως λόγω του κυνηγητού που γίνεται στους οφειλέτες του Δημοσίου, των δεσμεύσεων τραπεζικών λογαριασμών αλλά και της προσπάθειας που καταβάλλουν κυρίως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να πληρώνουν τη ρύθμιση των 100 δόσεων προκειμένου να μην χάσουν τα πλεονεκτήματα και κυρίως να μην αναβιώσουν τα ποσά που διαγράφηκαν από προσαυξήσεις. Το ζήτημα είναι ότι αυτές οι «ενέσεις» στα έσοδα δεν έχουν μόνιμο χαρακτήρα. Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων τραβάει το σκοινί και κάθε μήνα δεσμεύει περισσότερους από 30.000 τραπεζικούς λογαριασμούς. Αυτό όμως σημαίνει ότι 30.000 φορολογούμενοι ουσιαστικά βγαίνουν εκτός αγοράς. Κάποια στιγμή αυτό θα «χτυπήσει» και στα τρέχοντα έσοδα από φόρους, κάτι το οποίο έχει ήδη αρχίσει να φαίνεται.

6 Οι απλήρωτες οφειλές του Δημοσίου. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου δεν επηρεάζουν το πρωτογενές πλεόνασμα, καθώς οι δαπάνες αναγράφονται τη στιγμή που τιμολογούνται και όχι όταν αποπληρώνονται. Κι όπως ανέφερε και σε σχετική ανακοίνωση το υπουργείο Οικονομικών, «οι μεταβολές των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της γενικής κυβέρνησης συμπεριλαμβάνονται στον υπολογισμό του δημοσιονομικού αποτελέσματος, αφού εφαρμόζεται η δεδουλευμένη βάση, κάτι που σημαίνει ότι καμία κυβέρνηση δεν μπορεί να διογκώσει το πλεόνασμα μέσω «στάσης πληρωμών» και «απλήρωτων λογαριασμών».

7 Το κρυφό έλλειμμα λόγω συντάξεων. Τίθεται πάντως ένα σοβαρό ερώτημα: τι γίνεται με τις εκατοντάδες χιλιάδες συντάξεις, οι οποίες δεν έχουν αποδοθεί ακόμη στους συνταξιούχους που έχουν καταθέσει τις αιτήσεις τους, αλλά δεν έχουν πάρει ακόμη απάντηση; Σε αυτή την περίπτωση δεν μιλάμε για «δεδουλευμένη βάση», καθώς ακόμη οι υπηρεσίες των ασφαλιστικών ταμείων δεν έχουν καν ξεκινήσει τη διαδικασία υπολογισμού αυτών των συντάξεων, οι οποίες, όταν θα οριστικοποιηθούν, θα πρέπει να καταβληθούν στους δικαιούχους αναδρομικά από την ημέρα υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης. Στελέχη με πολύ καλή γνώση του θέματος αναφέρουν ότι οι «επίτροποι» που έχουν οι δανειστές στα υπουργεία έχουν βάλει το χέρι τους ώστε και αυτές οι «μελλοντικές δαπάνες» να επηρεάζουν σε έναν βαθμό το πρωτογενές αποτέλεσμα. Ωστόσο, είναι σαφές ότι πίσω από το θέμα των συσσωρευμένων υποχρεώσεων για τις συντάξεις που βρίσκονται σε εκκρεμότητα υπάρχει ένα «κρυφό έλλειμμα» εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο κάποια στιγμή θα αποτυπωθεί.

8 Η προσωρινότητα του πλεονάσματος. Το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016 δεν είναι οριστικό. Όπως κάθε χρόνο, η Ελληνική Στατιστική Αρχή διατηρεί το δικαίωμα να κάνει δεύτερη εκτίμηση του αποτελέσματος και αυτό θα συμβεί τον Οκτώβριο. Πέρυσι, η δεύτερη αναθεώρηση προκάλεσε μεγάλη μείωση του πρωτογενούς αποτελέσματος χωρίς όμως – ευτυχώς – να πυροδοτηθεί ο «κόφτης», καθώς παρά την αναθεώρηση ο στόχος του μνημονίου επιτεύχθηκε. Στελέχη που γνωρίζουν από… νούμερα πιστεύουν ότι δεν θα υπάρξει και φέτος επανάληψη του φαινομένου, κάτι που σημαίνει ότι τον Οκτώβριο δεν θα υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις.

9 Η επενδυτική άπνοια και τα πρωτογενή πλεονάσματα. Συγκριτικά με το 2015, που είχαμε – με βάση την ΕΛΣΤΑΤ – πρωτογενές έλλειμμα (σ.σ.: άσχετα αν με βάση τον μνημονιακό ορισμό είχαμε πλεονάσματα και το 2015), το 2016 είχαμε βελτίωση σε απόλυτους αριθμούς, η οποία έφτασε κοντά στα 11 δισ. ευρώ. Από αυτά τα 11 δισ. ευρώ, τα 8,28 δισ. ευρώ αποτελούν μείωση δαπανών. Όχι όμως λειτουργικών δαπανών του Δημοσίου, αλλά επενδυτικών. Στον κωδικό «κεφαλαιακές μεταβιβάσεις» οι δαπάνες περιορίστηκαν στα μόλις 6,827 δισ. ευρώ έναντι 15,111 δισ. ευρώ το 2015 και 8,772 δισ. ευρώ το 2014. Ασφαλώς ένας σημαντικός λόγος είναι το γεγονός ότι το 2016 δεν υπήρξε ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, η οποία κόστισε (με βάση τα αναθεωρημένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ) κάτι περισσότερο από 4,7 δισ. ευρώ. Η υπόλοιπη μείωση, όμως, είναι περικοπή επενδυτικών δαπανών, η οποία στοιχίζει στην πραγματική οικονομία. Αν δει κανείς τα αναλυτικά στοιχεία, θα σταθεί στον κωδικό του ακαθάριστου σχηματισμού κεφαλαίου, ο οποίος κατά κύριο λόγο αποτυπώνει την πορεία των δημοσίων επενδύσεων. Τα 6,166 δισ. ευρώ αποτελούν αρνητικό ρεκόρ πολλών ετών. Το 2015 δαπανήθηκαν 8,277 δισ. ευρώ, το 2014 7,1 δισ. ευρώ και το 2013 8,617 δισ. ευρώ. Χαμηλότερα ποσά είχαν εμφανιστεί μόνο το 2012, όταν η χώρα βυθιζόταν στα ελλείμματα και την ύφεση.


10 Λεφτά… δεν υπάρχουν. Εύλογα αναρωτιούνται οι φορολογούμενοι τι γίνονται αυτά τα δισεκατομμύρια του πρωτογενούς πλεονάσματος για τα οποία μιλάει από την περασμένη Παρασκευή η κυβέρνηση. Η απάντηση είναι πολύ απλή και εύκολη. Προορίζονται σχεδόν στο σύνολό τους για να καταβληθούν οι τόκοι του χρέους, οι οποίοι μάλιστα βρίσκονται στο ναδίρ εξαιτίας των περιόδων χάριτος που έχουν χορηγηθεί από τους δανειστές. Από τα 6,937 δισ. ευρώ του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2016, τα 5,649 δισ. ευρώ πήγαν για τόκους, ποσό που είναι το χαμηλότερο της τελευταίας 3ετίας. Δηλαδή, το πραγματικό πλεόνασμα που έμεινε στο ταμείο είναι 1,288 δισ. ευρώ. Να γιατί οι δανειστές θέλουν να παράγουμε πρωτογενή πλεονάσματα της τάξεως του 3,5% του ΑΕΠ. Για να μπορούμε να πληρώνουμε μόνοι μας τους τόκους και να μην χρειάζεται να δανειζόμαστε κάθε χρόνο επιπλέον ποσά. Το 2016 ήταν η πρώτη φορά που το καταφέραμε αυτό, καθώς το 2015 το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης έκλεισε με έλλειμμα 10,427 δισ. ευρώ (κυρίως λόγω της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών), ενώ και το 2014 το πρωτογενές έλλειμμα έφτασε στα 6,516 δισ. ευρώ.   





topontiki.gr

Ο μίτος της Κεντροαριστεράς


Του Θάνου Χατζόπουλου

Ενα φάντασμα πλανιέται πάνω από τα υπολείμματα του ΠΑΣΟΚ. Το φάντασμα του Επινέ. Σ’ αυτήν τη γαλλική πόλη, όπως ξέρουν όσοι εντρυφούν στην ιστορική πορεία της ευρωπαϊκής σοσιαλδημοκρατίας, διεξήχθη το μακρινό 1972 το συνέδριο επανίδρυσης του Γαλλικού Σοσιαλιστικού Κόμματος με την υπέρβαση των τότε μικρών σχημάτων του χώρου. Τα ονόματα εκείνων των σχημάτων δεν τα θυμάται πλέον σχεδόν κανείς, αλλά όλοι θυμούνται πως εκεί άρχισε να φέγγει ένα μετέπειτα λαμπρό άστρο της ευρωπαϊκής πολιτικής σκηνής. Το άστρο του Φρανσουά Μιτεράν.

Ένα νέο Επινέ ή, για να χρησιμοποιήσουμε τη δική τους φρασεολογία, ένα «ανοιχτό πολιτικό συνέδριο ενότητας της κεντροαριστεράς, με τη συμμετοχή όλων των κομμάτων και κινήσεων του χώρου, ακόμη και αυτών που μέχρι σήμερα δεν έχουν ανταποκριθεί, καθώς και όλων των προοδευτικών δυνάμεων της κοινωνίας» οραματίζονται και οι διαφωνούντες με την Φώφη Γεννηματά, οι οποίοι το περασμένο Σάββατο στη συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής του ΠΑΣΟΚ προχώρησαν σε επίδειξη δύναμης απέναντι στην πρόεδρο του κόμματος.

Ο γρίφος της ενότητας

Εδώ όμως τελειώνουν οι ιστορικές ομοιότητες και αναλογίες. Το γαλλικό 1972 δεν έχει τίποτε κοινό με το ελληνικό 2017 και, πάνω απ’ όλα, όσες φιλοδοξίες και να τρέφουν ίσως κάποια στελέχη του ΠΑΣΟΚ, από το κάδρο λείπει η κρισιμότερη παράμετρος: ο έλληνας Μιτεράν. Επιπλέον, οι διαφορές που χωρίζουν τα δύο αντιμαχόμενα εσωκομματικά στρατόπεδα του σημερινού ΠΑΣΟΚ δεν είναι και τόσο ευκρινείς. Για «συνέδριο ενότητας της Κεντροαριστεράς» μιλούν οι κατά τη Φώφη Γεννηματά «Δούρειοι Ίπποι έξω-παραταξιακών συμφερόντων», για «συνέδριο της  Δημοκρατικής Συμπαράταξης ως φορέα διεύρυνσης, μετεξέλιξης και ενοποίησης του ευρύτερου χώρου της Κεντροαριστεράς» μιλά και η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ. Ποια η διαφορά θα αναρωτηθεί κανείς. Φαίνεται πως η διαφορά έγκειται στους οργανωτικούς όρους και προϋποθέσεις με τους οποίους θα πραγματοποιηθεί αυτή η ενότητα. Οι μεν (ο γραμματέας της ΚΕ Στ. Ξεκαλάκης, οι ευρωβουλευτές Ν. Ανδρουλάκης και Εύα Καϊλή αλλά και άλλα πρόσωπα και κινήσεις πέριξ του ΠΑΣΟΚ) προκρίνουν ένα συνέδριο από μηδενική βάση όπου όλοι θα προσέλθουν χωρίς την προηγούμενη κομματική τους ταυτότητα και θα συμφωνήσουν από κοινού στις πολιτικές θέσεις και θα εκλέξουν νέα ηγεσία. Σ’ αυτήν την κατεύθυνση επιμένουν στο προσκλητήριο προς το Ποτάμι, την τρόικα της Ώρας Αποφάσεων και τους Οικολόγους-Πράσινους να συμμετέχουν παρά το γεγονός πως οι δύο τουλάχιστον από αυτούς τους σχηματισμούς (Ποτάμι και Ώρα Αποφάσεων) έχουν αρνηθεί να συμπράξουν. Προσπάθεια που θυμίζει το εγχείρημα του Ευ. Βενιζέλου να μεταφυτεύσει στο ελληνικό έδαφος την ιταλική «Ελιά». Η δε Φώφη Γεννηματά με την υποστήριξη της διευρυμένης, μετά τις προσχωρήσεις ανεξάρτητων βουλευτών, Κοινοβουλευτική Ομάδα της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και την ανοχή της ΔΗΜΑΡ του Θ. Θεοχαρόπουλου έχει επιλέξει ένα πιο «σίγουρο» εσωκομματικά δρόμο: ιδρυτικό συνέδριο μόνο για τις πολιτικές θέσεις και διατήρηση των υπαρχόντων κομματικών σχηματισμών, δηλαδή με δεδομένη την πρωτοκαθεδρία του ΠΑΣΟΚ και προσωπικά της Φώφης Γεννηματά στο νέο σχήμα. Κάποιοι προσθέτουν και μια ακόμη πτυχή εσωκομματικού ενδιαφέροντος. Το σχήμα της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, λένε, το μόνο που πρόσφερε μέχρι στιγμής ήταν ότι λειτούργησε ως γέφυρα επαναπροσέγγισης του Γ. Παπανδρέου με το «επίσημο ΠΑΣΟΚ», κίνηση που δεν είδαν με καθόλου καλό μάτι πολλοί στη Χ. Τρικούπη.

Με ποια πολιτική;

Χωρίς να μπούμε στα εσωτερικά του ΠΑΣΟΚ (αν για παράδειγμα ήταν καταστατικά νόμιμη η κίνηση της Φώφης Γεννηματά να ξηλώσει τα όργανα και τον γραμματέα -προφανώς και όχι, θυμίζει αντίστοιχες ενέργειες του Ανδρέα Παπανδρέου) το καίριο ερώτημα στο οποίο αποφεύγουν να απαντήσουν και οι δύο πλευρές της εσωκομματικής σύγκρουσης στο ΠΑΣΟΚ είναι το εξής:

– Ποια θα είναι η πολιτική του νέου φορέα της Κεντροαριστεράς, αν θεωρήσουμε ως δεδομένο ότι υπάρχει θέση για ένα τέτοιο φορέα στο πολιτικό σκηνικό σήμερα;

Η μεν Φώφη Γεννηματά παλινδρομεί μεταξύ της συνεργασίας με τη ΝΔ και διεκδίκησης αυτόνομου ρόλου για το ΠΑΣΟΚ ευελπιστώντας ότι θα είναι τρίτο κόμμα στις επόμενες εκλογές και πως θα έχουν εξαφανιστεί εκλογικά το Ποτάμι και η Ένωση Κεντρώων. Η άλλη πλευρά απαντά με όρους πολιτικής χωροταξίας: να συνεννοηθούν οι όμοροι χώροι της σοσιαλδημοκρατίας έτσι ώστε οι πολίτες που είναι απογοητευμένοι από το ΣΥΡΙΖΑ να στραφούν στον σοσιαλδημοκρατικό χώρο και όχι στον Κυριάκο Μητσοτάκη, δηλώνει ο κ. Ξεκακαλάκης. Δηλαδή, θεωρεί πως ανάμεσα στα δύο «άκρα», τη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ θα μπει σφήνα το νέο σχήμα. Το θέμα είναι πως αρκετές δυνάμεις του χώρου (π.χ. το Ποτάμι) πολιτικά δεν έχουν καμιά διαφορά από το νεοφιλελευθερισμό του Κ. Χατζηδάκη.

Αυτό δεν είναι Κεντροαριστερά

Κάτι που ομολογεί συνολικά και για τη σοσιαλδημοκρατία ένας από τους θεωρητικούς του χώρου, ο πρώην επιστημονικός διευθυντής του ΙΣΤΑΜΕ Γ. Σιακαντάρης. Θεωρεί ότι τόσο η Δεξιά όσο και η Σοσιαλδημοκρατία είναι φιλοευρωπαϊκές δυνάμεις (σε αντίθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ) οι οποίες διαφέρουν μόνο στο πώς θέλουν να πετύχουν την ευημερία των πολιτών: μέσω μείωσης των φόρων και του κράτους η ΝΔ, με κρατικές παρεμβάσεις οι Σοσιαλδημοκράτες. Οπότε μπροστά στον «πραγματικό φόβο στην κοινωνία (που) είναι η παραμονή, με οποιονδήποτε τρόπο, στην κυβέρνηση της ηγετικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ», οι διαφορές μεταξύ ΝΔ και Σοσιαλδημοκρατών μπορούν να παραμεριστούν κατά το παράδειγμα της κυβερνητικής συγκατοίκησης CDU-CSU και SPD στη Γερμανία. Δηλαδή η απάντηση στο ερώτημα είναι: ούτε Κόρμπιν, ούτε Αμόν, ίσως ούτε Σουλτς. Το πολύ-πολύ Ματέο Ρέντσι. Αλλά αυτό δεν είναι Κεντροαριστερά με την παραδοσιακή έννοια του όρου. Μάλλον για προσπάθεια ανασύστασης του παραδοσιακού μπλοκ εξουσίας πρόκειται.





 epohi.gr

   

Κυριακή 30 Απριλίου 2017

Το ΥΠΟΙΚ φέρνει από τη Γερμανία μηχανισμό για την αντιμετώπιση των «πειραγμένων» ταμειακών μηχανών


Εναν μηχανισμό... made in Germany, για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής με τις «πειραγμένες» ταμειακές μηχανές φέρνει το υπουργείο Οικονομικών.

Παράλληλα, σχεδιάζεται η απευθείας διασύνδεση των συναλλαγών χονδρικής με το TAXIS. Οι πρώτες επαφές έγιναν ήδη για την εφαρμογή του μηχανισμού στις φορολογικές ταμειακές μηχανές, που ακυρώνει κάθε προσπάθεια επέμβασης σε αυτές για τη διαγραφή συναλλαγών στο τέλος της ημέρας.

Για αυτόν τον λόγο βρέθηκε στο γερμανικό κρατίδιο του Βραδεμβούργου τις προηγούμενες ημέρες η Κατερίνα Παπανάτσιου. Η υφυπουργός Οικονομικών είχε συναντήσεις με την ομόλογό της στο κρατίδιο, Ντανιέλα Τσοτσόφσκι και τον υφυπουργό Δικαιοσύνης, Ρόναλντ Πιένκι.

Οι φορολογικές αρχές του ομόσπονδου γερμανικού κρατιδίου του Βραδεμβούργου έχουν δημιουργήσει τον μηχανισμό αυτόν, τις τεχνικές προδιαγραφές του οποίου συμφωνήθηκε να δώσουν στο ελληνικό υπουργείο Οικονομικών. Ο μηχανισμός προστίθεται στην φορολογική ταμειακή μηχανή καταγράφει όλες τις συναλλαγές και δεν επιτρέπει παρεμβάσεις. Θεωρείται ότι ο μηχανισμός θα συμβάλει σημαντικά στον περιορισμό της φοροδιαφυγής από ελεύθερους επαγγελματίες.

Ακόμη, σύμφωνα με το ΑΠΕ, το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει τη διασύνδεση των συναλλαγών που γίνονται στην χονδρική με το TAXIS. Στόχος είναι, κατά τους επόμενους μήνες, να λυθεί το θέμα των τεχνικών προδιαγραφών που θα έχει το συγκεκριμένο λογισμικό μέσω του οποίου θα δίνει η διασύνδεση.

Στο υπουργείο εκτιμούν ότι από το 2018 θα μπορεί να εφαρμοσθεί το μέτρο το οποίο θα επιτρέψει στη φορολογική διοίκηση να έχει εικόνα, σε πραγματικό χρόνο, για όλες τις συναλλαγές που γίνονται στη χονδρική μεταξύ των επιχειρήσεων. Αυτό θα δώσει την ευχέρεια για εκτεταμένες διασταυρώσεις των συναλλαγών αυτών μέσω των οποίων θα μπορεί να εντοπισθούν έσοδα που δεν δηλώθηκαν και ΦΠΑ που δεν αποδόθηκε.


Επόμενο βήμα στον σχεδιασμό του υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με το ΑΠΕ, είναι η κατάργηση της υποχρέωσης των επιχειρήσεων να αποστέλλουν στις φορολογικές αρχές τις συγκεντρωτικές καταστάσεις προμηθευτών - πελατών. Αλλωστε μέσω της διασύνδεσης των συναλλαγών χονδρικής με το ΤAXIS οι φορολογικές αρχές θα έχουν πλήρη εικόνα γι' αυτές προκειμένου να διενεργούν τις διασταυρώσεις των στοιχείων. Ο επόμενος στόχος του υπουργείου θα είναι η διασύνδεση και των ταμειακών μηχανών με το TAXIS προκειμένου να επιτευχθεί παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο και των συναλλαγών στη λιανική.




iefimerida.gr

Μαραθώνιος διαπραγματεύσεων για τα εκκρεμή ζητήματα


Από τις 10.30 το πρωί της Κυριακής συνεχίζεται ο μαραθώνιος διαπραγματεύσεων μεταξύ κυβέρνησης και των επικεφαλής των κλιμακίων των θεσμών, με σκοπό να κλείσουν όλα τα εκκρεμή ζητήματα.

Λίγο μετά τη 1 τα ξημερώματα, υψηλόβαθμος κυβερνητικός παράγοντας, επισήμανε πως «γενικά πάει καλά, κανένας από τους θεσμούς δεν έχει έρθει με πρόθεση να καθυστερήσει».

Αντικείμενο των συναντήσεων είναι οι αγορές προϊόντων, συγκεκριμένα οι συστάσεις του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) για άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, η πώληση των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ) εκτός φαρμακείων, το άνοιγμα κλειστών επαγγελμάτων (μηχανικοί) κ.ά.

Θα ακολουθήσει ένα διάλειμμα, προκειμένου οι δύο πλευρές να συσκεφθούν κατ' ιδίαν και οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν για το συνταξιοδοτικό, τα «κόκκινα» δάνεια κ.λπ.

Στη συνάντηση που άρχισε στις 19.00 χθες και ολοκληρώθηκε σήμερα μια ώρα μετά τα μεσάνυχτα, αρχικά τέθηκαν θέματα ιδιωτικοποιήσεων, παρόντος, εκτός του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, για τις ΔΕΚΟ, που είναι στην αρμοδιότητά του.

Σύμφωνα με τον κυβερνητικό αξιωματούχο, μένουν προς συμφωνία ένα θέμα σχετικά με τις ιδιωτικοποιήσεις και ένα θέμα σχετικά με το υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων.

Ακολούθησε η συνάντηση για τη φορολογική διοίκηση, με την παρουσία του διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), Γιώργου Πιτσιλή. Υπήρξε συμφωνία σε όλα τα θέματα, καθώς έγινε συμβιβασμός και στο ζήτημα της παραγραφής παλαιών υποθέσεων, με δεδομένο ότι το ΔΝΤ δίνει έμφαση στους ελέγχους σε νέες υποθέσεις.

Οι συναντήσεις ολοκληρώθηκαν με τα ζητήματα των αγορών προϊόντων και των χρηματοοικονομικών. Υπήρξε συμφωνία στο θέμα της υλοποίησης της 3ης εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ, ενώ στα επενδυτικά αντίμετρα που θα λάβει η κυβέρνηση συζητείται η αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) κατά 350 - 450 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον υψηλόβαθμο κυβερνητικό παράγοντα, στα χρηματοοικονομικά μένει ανοικτό ένα θέμα.

Παρόντες στην τελευταία ενότητα των διαπραγματεύσεων ήταν ο υπουργός και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας Δημήτρης Παπαδημητρίου και Αλέξης Χαρίτσης, αντιστοίχως.







in.gr


Φόβος για «κραχ» στα ακίνητα -Οι κραδασμοί και οι πλειστηριασμοί


«Σεισμικές δονήσεις» έρχονται το επόμενο διάστημα στην αγορά ακινήτων, η οποία βρίσκεται για σχεδόν μια δεκαετία σε κατάσταση σοκ. Από την περίοδο 2007-2008, όταν και ξεκίνησε η μεγάλη κατάρρευση των συναλλαγών και των τιμών, η κτηματαγορά έχει δεχθεί απανωτά χτυπήματα και ανατροπές.

Ομως, φαίνεται ότι θα πρέπει να αντέξει κι άλλους κραδασμούς οι οποίοι δημιουργούνται από τη συνέχιση της κρίσης και την παντελή αδιαφορία για επενδύσεις, εξαιτίας βεβαίως της οικονομικής κατάστασης που βιώνει η χώρα.

Σύμφωνα με αναλυτικό ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ημερησία», οι «δονήσεις» θα είναι δύο, ένας αρνητικός κι ένας πιθανότατα θετικός:

1. Η έκρηξη των πλειστηριασμών που θα σημειωθεί τους επόμενους μήνες, όταν τεθεί σε λειτουργία και η πλατφόρμα για ηλεκτρονικές δημοπρασίες, αναμένεται να ξεμπλοκάρει τα χαρτοφυλάκια των τραπεζών και να δώσει «ενέσεις» ρευστότητας, αφετέρου, όμως, εκφράζονται φόβοι ότι η κτηματαγορά θα «πλημμυρίσει» από φθηνά ακίνητα.

Ερχεται διπλός «σεισμός» στα ακίνητα - Φόβοι για νέο «κραχ»
Με τον τρόπο αυτό, εκτιμούν ειδικοί της κτηματαγοράς, θα απαξιωθούν όσα ακίνητα είναι προς πώληση εδώ και χρόνια. Εργολάβοι αλλά και όσοι πωλούν σήμερα σπίτια θα αναγκαστούν να ρίξουν τις τιμές, ακόμη και κάτω του κόστους, αφού όσα ακίνητα βγαίνουν σε πλειστηριασμό, θα δίνονται σίγουρα σε τιμές πολύ χαμηλότερες απ’ αυτές που ισχύουν στην αγορά.

Οπως τονίζουν χαρακτηριστικά, «αν ένα σπίτι αξίας 10 ετών βγει σε πλειστηριασμό δεν θα πιάσει πάνω από 40-50 χιλιάδες ευρώ. Αντίστοιχο σπίτι που πωλείται στην αγορά αντί 80 χιλιάδων ευρώ θα απαξιωθεί, θα χάσει έως και το 50%. Και μάλιστα ενώ τα ακίνητα έχουν υποχωρήσει σε επίπεδα από 30% έως και 60% τα τελευταία οκτώ χρόνια».

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των τραπεζών, στα χαρτοφυλάκιά τους υπάρχουν ακίνητα όλων των ειδών, η αξία των οποίων ξεπερνά τα 40 δισ. ευρώ. Χιλιάδες από αυτά αναμένεται να βγουν στο σφυρί τα επόμενα χρόνια με κάποιες εκτιμήσεις να λένε ότι μπορεί εντός του έτους να εκπλειστηριαστούν 3 – 5 χιλιάδες, εφόσον τεθεί σε πλήρη λειτουργία η πλατφόρμα των ηλεκτρονικών δημοπρασιών που αναμένεται από τον Σεπτέμβριο.

Υπάρχουν, ωστόσο, και κάποιοι που εκτιμούν ότι από τον Ιούνιο θα μπορούν να πουληθούν με e-δημοπρασίες πολλά ακίνητα ώστε να εισπράξουν οι τράπεζες ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό που θα χρειαστούν ενόψει των stress tests το 2018.

Εκτός από τα χαρτοφυλάκια ακινήτων που είναι έτοιμα και απολύτως ελεγμένα και «ξεκάθαρα» για να πουληθούν, με τον εξωδικαστικό μηχανισμό εκτιμάται ότι θα έρθουν στις τράπεζες κι άλλα περιουσιακά στοιχεία που και αυτά θα μπουν σε ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς.

Οι φόβοι, λοιπόν, που εκφράζονται είναι ότι η υπερπροσφορά ακινήτων θα «βουλιάξει» την κτηματαγορά ή στην καλύτερη περίπτωση δεν θα βοηθήσει στην ανάκαμψη των τιμών, παρά το γεγονός ότι θα μπορούσαν να εμφανιστούν επενδυτές και από το εξωτερικό και από την Ελλάδα για να αγοράσουν ακίνητα. «Δεν είναι ακριβώς συναλλαγή η απόκτηση ακινήτων από πλειστηριασμό. Μπορεί να γίνεται τζίρος για τις τράπεζες, όμως, δεν κινείται το σύνολο της κτηματαγοράς», τονίζει ειδικός του κλάδου, ο οποίος υπογραμμίζει επίσης ότι το απόθεμα των απούλητων κατοικιών που ζητούν αγοραστή τα τελευταία χρόνια είναι γύρω στις 150-180 χιλιάδες. Μαζί με τα ξενοίκιαστα που χάνουν καθημερινά την αξία τους και είναι απρόσοδα, το σύνολο των ακινήτων μπορεί να φτάνει τα 500 χιλιάδες.

Η αντίθεση άποψη, βεβαίως, λέει ότι θα σπάσει οριστικά η «φούσκα» της κτηματαγοράς και θα εξορθολογιστεί πλήρως ο κλάδος. Όμως, το ερώτημα είναι τι θα συμβεί με την απαξίωση της ακίνητης περιουσίας εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών που αγόρασαν σπίτια σε συγκεκριμένες, υψηλές τιμές και σε λίγα χρόνια η αξία τους θα είναι ελάχιστη.

Χαρακτηριστικά μεσίτης αναφέρει την περίπτωση κατοικίας στα ανατολικά προάστια που κόστιζε προ κρίσης 300 χιλ. ευρώ. Μετά την πτώση των τιμών το ίδιο ακίνητο σε μια επταετία έχασε το 40% της αξίας του, ενώ αν βγουν σε πλειστηριασμό χιλιάδες φθηνά ακίνητα τότε εκτιμά ότι θα χαθεί άλλο ένα 20%-30%.

Σε κάθε περίπτωση η ενεργοποίηση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών είναι αφενός απαίτηση των δανειστών και αφετέρου θα βοηθήσει τις τράπεζες να γεμίσουν τα ταμεία τους… ανώδυνα, αφού θα γλιτώσουν από τη συντήρηση ενός τόσο μεγάλου και ακριβού χαρτοφυλακίου με μηδενικό κόστος.

Ο δεύτερος «σεισμός»
2. Η άλλη… σεισμική δόνηση που αναμένεται να ταράξει την αγορά, ίσως θετικά αυτή τη φορά, έχει να κάνει με τα «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τράπεζες εξετάζουν -και θεωρείται δεδομένο ότι θα εφαρμόσουν- την αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού της αξίας όσων ακινήτων είναι υποθηκευμένα για χορηγήσεις των τελευταίων ετών. Οι τράπεζες θα προσαρμόζουν το υπόλοιπο της οφειλής ενός δανειολήπτη με βάση την εμπορική αξία του ακινήτου κι όχι με την αντικειμενική η οποία είναι πολύ υψηλότερη, ακόμη και πάνω από 50% σε ορισμένες περιοχές. Το χρέος θα υποχωρεί δηλαδή στα πραγματικά επίπεδα που ισχύουν σήμερα. Το δάνειο δηλαδή θα «παρακολουθεί» την αξία του ακινήτου και θα προσαρμόζεται αυτόματα.

Οπως λέει τραπεζικό στέλεχος «δεν μπορούμε να ζητάμε από δανειολήπτη να πληρώνει δόσεις για υπόλοιπο δανείου 100 χιλ. ευρώ, όταν το ακίνητό του έχει απομειωθεί 30% και 40%». Με τον τρόπο αυτό θα μπορεί να μειωθεί η μηνιαία δόση, ώστε να μπορεί να πληρώσει ο δανειολήπτης αλλά και να υπάρξει έμμεσο «κούρεμα» του χρέους.

Οπως διευκρινίζεται, πάντως, η ρύθμιση αυτή δεν θα αφορά όλους τους δανειολήπτες, θα μπει ένα όριο για υπόλοιπα οφειλών από 120-100 χιλιάδες ευρώ και κάτω. Βεβαίως, θα γίνεται αυστηρός έλεγχος στο προφίλ του δανειολήπτη, αν πράγματι δεν μπορεί να πληρώσει ή αν είναι στρατηγικός κακοπληρωτής.





Οι τραπεζίτες εκτιμούν ότι θα μπορούσαν με τον τρόπο αυτό να μειώσουν τον αριθμό των «κόκκινων» στεγαστικών δανείων χωρίς να χάσουν οι δανειολήπτες τα σπίτια τους.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, περίπου 30 από τα 61,2 δισ. ευρώ στεγαστικών δανείων έχει «κοκκινήσει» και προβληματίζει το ποσοστό του 48% το οποίο μόλις πέρυσι ήταν στο 32%, είναι δηλαδή ραγδαία η άνοδός τους η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο στο πλήγμα που έχουν δεχθεί τα εισοδήματα των μεσαίων νοικοκυριών.

Στις λύσεις που προκρίνουν οι τράπεζες και οι εταιρείες διαχείρισης που θα αναλάβουν μεγάλο χαρτοφυλάκιο ακινήτων, είναι και η στήριξη των δανειοληπτών για να πουλήσουν, εφόσον το επιθυμούν, το υποθηκευμένο ακίνητο μακριά από πλειστηριασμούς.




Πηγή: «Ημερησία» – Ρεπορτάζ: Βασίλης Κανέλλης         

Με τις ψήφους των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ πέρασε η "χαριστική" τροπολογία της ΣΕΚΑΠ...


Η ρύθμιση προβλέπει ότι οι εταιρείες που αποκρατικοποιήθηκαν και πέρασαν σε χέρια ιδιωτών απαλλάσσονται από πρόστιμα λαθρεμπορίας αρκεί αυτά να είχαν καταλογιστεί σε περίοδο που οι μετοχές άνηκαν στο κράτος...

Με 149 ψήφους των συγκυβερνώντων κομμάτων, ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ψηφίστηκε στην Ολομέλεια η τροπολογία του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Δ. Δημητριάδη, η οποία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Κατά την ονομαστική ψηφοφορία, που διεξήχθη στην Ολομέλεια με αίτημα της ΝΔ και της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, καταψήφισαν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης (97 ψήφοι).

Την αρχή του νομοσχεδίου -επί της οποίας, επίσης, διεξήχθη ονομαστική ψηφοφορία με αίτημα βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ- ψήφισαν 151 βουλευτές (ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, Ποτάμι), καταψήφισαν 76 βουλευτές (ΝΔ, ΚΚΕ, Ένωση Κεντρώων) και «παρών» ψήφισαν 29 βουλευτές (Δημοκρατική Συμπαράταξη, Χρυσή Αυγή).

Το νομοσχέδιο ψηφίστηκε επί των άρθρων και στο σύνολό του κατά πλειοψηφία.


Είχε προηγηθεί μια θυελλώδης συνεδρίαση με τον πρωθυπουργό και τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης να διασταυρώνουν τα ξίφη τους.        

Πόσο βαθιά θα μπει το μαχαίρι στις συντάξεις


Στην επιβολή ανώτατου ορίου στις περικοπές του 2019 εστιάζει η κυβέρνηση. Το ανένδοτο ΔΝΤ και οι ρωγμές από την Κομισιόν. Ποιοι συνταξιούχοι είναι στο στόχαστρο. Πού παίζεται το παζάρι στα εργασιακά.

Να κλείσουν τα τελευταία τεχνικά θέματα που χωρίζουν κυβέρνηση και δανειστές, αποφεύγοντας νέες καθυστερήσεις στην επίτευξη της συμφωνίας, ώστε να θεσμοθετηθεί η μείωση των συντάξεων από το 2019, παράλληλα με τα αντίμετρα και τις αλλαγές στα εργασιακά έως τα μέσα Μαΐου, θα επιδιώξει η υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου.

Στο ασφαλιστικό, μετά τη συμφωνία της Μάλτας, ο πόλεμος φαίνεται πως έχει χαθεί καθώς «κλείδωσαν» οι περικοπές συντάξεων 1,8 δισ. ευρώ από την 1η Ιανουαρίου 2019. Βέβαια, η Ελληνίδα υπουργός Εργασίας αναμένεται να δώσει τη μάχη των αριθμών, προκειμένου να «διασώσει» τις ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις από πολύ υψηλές μειώσεις.

Σύμφωνα άλλωστε με το έγγραφο Γιούνκερ προς την επικεφαλής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, που αποκάλυψε το Euro2day.gr, δεν αποκλείεται να υπάρξουν διαφωνίες και μεταξύ των δανειστών για το ασφαλιστικό, καθώς προκύπτει ξεκάθαρη διαφωνία για την εμμονή του Ταμείου να περικοπούν εκ νέου οι συντάξεις και μάλιστα χωρίς μεταβατική περίοδο.

Βάσει του κεντρικού σεναρίου που επεξεργάζονται στο υπουργείο Εργασίας, τουλάχιστον 900.000 συνταξιούχοι θα χάσουν από το 2019 το σύνολο ή μέρος της προσωπικής διαφοράς, του ποσού δηλαδή που προκύπτει όταν από την παλιά σύνταξη, όπως αυτή πληρώνεται σήμερα, αφαιρέσουμε το νέο ποσό που θα προκύψει από τον υπολογισμό με βάση τον νόμο Κατρούγκαλου.

Στόχος είναι να υπάρξει ένα «πλαφόν» στις μειώσεις, ώστε να αμβλυνθούν οι ακραίες περικοπές στο σύνολο της κύριας σύνταξης. Στην πράξη, εφόσον κάτι τέτοιο εγκριθεί και από τους εκπροσώπους των δανειστών, η προσωπική διαφορά θα κόβεται τόσο ώστε το συνολικό ποσό της εκάστοτε σύνταξης να μη μειώνεται πάνω από 20% με 25%. Συνεπώς, οι απώλειες θα είναι διαφορετικών ταχυτήτων, θα ξεκινούν από 1 ευρώ και σε ορισμένες ακραίες αλλά πραγματικές περιπτώσεις, θα ξεπερνούν τα 350 ευρώ.

Στο... κάδρο με τους μεγάλους χαμένους των νέων περικοπών μπαίνουν, χωρίς αμφιβολία, οι περίπου 270.000 συνταξιούχοι που προέρχονται από το πρώην ΤΕΒΕ. Οι συγκεκριμένοι θα χάσουν το σύνολο της λεγόμενης βασικής σύνταξης των 220 ευρώ. Ο επανυπολογισμός εκτιμάται ότι θα βγάλει γι’ αυτούς προσωπικές διαφορές πάνω και από τα 400 ευρώ καθώς πρόκειται κατά κύριο λόγο για συνταξιούχους που είχαν δουλέψει πάνω από 35 χρόνια. Αν «περάσει» η πρόταση για «κόφτη» στις περικοπές, ενδέχεται να διασώσουν περίπου 100 ευρώ από τις συντάξεις τους και να χάσουν κοντά στα 350 ευρώ.

Δίπλα στους πρώην ελεύθερους επαγγελματίες θα πρέπει να μπουν οι συνταξιούχοι του Δημοσίου. Οι προσωπικές τους διαφορές υπολογίζονται από 153 έως και 240 ευρώ, ήτοι περίπου το 15% με 20% της συνολικής τους σύνταξης. Έτσι, θα είναι οι διπλά «άτυχοι» της υπόθεσης καθώς θα δουν το σύνολο της προσωπικής τους διαφοράς να κόβεται.

Το «μαχαίρι» θα υποστούν περισσότερο οι πρώην δημόσιοι υπάλληλοι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με πάνω από 35 χρόνια ασφάλισης και ακολουθούν οι τεχνολογικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που συνταξιοδοτήθηκαν με 35ετία. Δεν φαίνεται να διασώζονται ούτε οι ένστολοι, ούτε οι γιατροί του ΕΣΥ με 35ετία. Μικρότερη προσωπική διαφορά θα έχουν όσοι αποχώρησαν με 28-32 έτη ασφάλισης, ενώ μικρή ή και καθόλου θα δουν όσοι αποχώρησαν με 25ετία και κάτω.

Θέση στο... κάδρο διεκδικούν επίσης συνταξιούχοι του Ταμείου Νομικών και του ΤΣΑΥ, του πρ. ΤΑΕ - ΟΑΕΕ και ΤΣΜΕΔΕ.

Οι πρώτοι υπολογισμοί βγάζουν προσωπικές διαφορές της τάξης των 40 ευρώ και στους συνταξιούχους του ΙΚΑ με κατώτατα όρια, παρότι η πλειοψηφία των συνταξιούχων του ΙΚΑ θα έχουν μηδενικές ή ελάχιστες προσωπικές διαφορές. Οι προσωπικές διαφορές και άρα το «μαχαίρι» κατά περίπου 7% με 10% της σύνταξης έρχεται σε όσους συνταξιούχους λαμβάνουν σήμερα συντάξεις κοντά στα 1.000 με 1.300 ευρώ. Διασώζονται επίσης συνταξιούχοι πρ. ΤΣΑ - ΟΑΕΕ, αλλά και ταμείων ΔΕΚΟ - Τραπεζών -οι τελευταίοι εξαιτίας της προσαύξησης που δικαιούνται λόγω αυξημένων εισφορών.

Το παζάρι στα εργασιακά
Στα εργασιακά, όπως δήλωσε η κ. Αχτσιόγλου στην πρόσφατη συνέντευξή της στην Εφημερίδα των Συντακτών, «αναχαιτίστηκε η περαιτέρω απορρύθμιση της αγοράς εργασίας, καθώς ούτε το όριο των ομαδικών απολύσεων θα αυξηθεί, ούτε θα θεσμοθετηθεί η ανταπεργία», ενώ παράλληλα με τις μειώσεις των συντάξεων θα νομοθετηθεί η επαναφορά από 1-9-2018 των αρχών της ευνοϊκότερης ρύθμισης και της επεκτασιμότητας των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας (ΣΣΕ). Οι δύο αυτές αρχές αποτελούν τους βασικούς πυλώνες του συστήματος συλλογικών διαπραγματεύσεων.

Συγκεκριμένα, στο υπουργείο σχεδιάζουν την άρση της αναστολής από τον Σεπτέμβρη του 2018 των αρχών της επεκτασιμότητας (επέκταση των κλαδικών και ομοιοεπαγγελματικών συμβάσεων) και της αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης (σε περίπτωση συρροής). Η αναστολή τους συνδέεται, σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής και όχι με το μνημόνιο, γι’ αυτό και η επαναφορά τους από τον Σεπτέμβρη του 2018 δεν ήταν καθόλου αυτονόητη και σίγουρα όχι αυτόματη.

Επίσης, σχεδιάζεται η μεταβίβαση της διαδικασίας προελέγχου και προέγκρισης των ομαδικών απολύσεων πλήρως στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας, το οποίο θα αλλάξει σύνθεση ώστε να συμμετέχουν 4 εκπρόσωποι εργοδοτών, 4 εργαζομένων και 4 του κράτους. Αν και οι λεπτομέρειες θα φανούν στο SLA και βέβαια στις τελικές διατάξεις νόμου που θα περάσουν από τη βουλή, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Εργασίας, τα όρια των επιτρεπόμενων απολύσεων, για τα οποία το ΔΝΤ ζητούσε διπλασιασμό, παραμένουν ως έχουν.

Διατηρείται και το ποσοστιαίο όριο (5%) και το απόλυτο (ως 30 εργαζόμενοι). Περιορισμένες παρεμβάσεις σχεδιάζονται και στον συνδικαλιστικό νόμο για τις άδειες και τους λόγους απόλυσης των συνδικαλιστών. Ο μηχανισμός της απεργίας -βάσει της αρχικής συμφωνίας- θα μείνει ως έχει.

Το πακέτο με τα αντίμετρα
Παράλληλα με το εργασιακό και το ασφαλιστικό, η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας θα διαπραγματευτεί με τους δανειστές ένα μεγάλο «πακέτο» αντίμετρων, ύψους 1% του ΑΕΠ (1,8 δισ. ευρώ). Το πακέτο αυτό έρχεται το 2019 μαζί με τις μειώσεις των συντάξεων και «κουμπώνει» με το ισόποσο πακέτο αντίμετρων του υπουργείου Οικονομικών (1% του ΑΕΠ από φοροελαφρύνσεις κ.λπ.), που θα έρθει το 2020 μαζί με τη μείωση του αφορολόγητου. Περιλαμβάνει δε, μέτρα όπως:

-Αύξηση των οικογενειακών επιδομάτων για το πρώτο και το δεύτερο παιδί, από έως 40 ευρώ που είναι σήμερα σε 60 ευρώ για το πρώτο παιδί και σε 90 ευρώ για το δεύτερο.

-Επιδότηση ενοικίου με ένα μέσο ποσό 80 ευρώ τον μήνα. Στόχος είναι να καλυφθεί ο μισός πληθυσμός που ζει σε ενοίκιο ή έχει δάνειο πρώτης κατοικίας (εισοδηματικά κριτήρια).

- Δημιουργία 1.800 νέων δομών βρεφονηπιακών σταθμών (1.200 το 2019 και 600 το 2020, επιπλέον των 2.800 που λειτουργούν σήμερα) και voucher για τις μητέρες ώστε να καλυφθεί το 1/3 των βρεφών. Σήμερα καλύπτονται 90.000 παιδιά. Το 2019, στόχος είναι να αυξηθούν σε 120.000 και το 2020 να φτάσουν τις 135.000. Ο προϋπολογισμός για το συγκεκριμένο μέτρο εκτιμάται σε 150 εκατ. ευρώ.

-Δημιουργία πάνω από 30.00 θέσεων εργασίας σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, τουλάχιστον 12μηνης διάρκειας, με στόχευση στους νέους επιστήμονες (brain drain), επιδότηση του 50% του μισθολογικού κόστους -με ανώτερη επιχορήγηση τα 500 ευρώ τον μήνα- και δέσμευση για καμία απόλυση. Ειδική ρήτρα για τη διατήρηση των εργαζομένων για τουλάχιστον έξι μήνες μετά τη λήξη του προγράμματος.

-Επέκταση του προγράμματος των σχολικών γευμάτων ώστε να καλυφθούν 300.000 μαθητές Δημοτικού και 150.000 μαθητές Γυμνασίου.

-Μηδενισμός συμμετοχής στα φάρμακα για όσους έχουν αθροιστικό εισόδημα από συντάξεις κάτω των 700 ευρώ. Μείωση 50% της συμμετοχής σε όσους παίρνουν 700-1.200 ευρώ και 25% σε όσους έχουν εισόδημα πάνω από 1.200 ευρώ. Υπολογίζεται πως ωφελούνται 1,9 εκατομμύριο συνταξιούχοι.

- Χρηματοδότηση του ΠΔΕ για αναπτυξιακές δράσεις και έμφαση στις υποδομές αγροτικής παραγωγής (π.χ. δίκτυα ύδρευσης, αγροτικοί δρόμοι).


Ρούλα Σαλούρου      

Αντίποινα πριν το Brexit: Η Βρετανία μπλοκάρει τις αποφάσεις της ΕΕ


Ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ κάλεσε τη Βρετανία να πάψει να μπλοκάρει αποφάσεις για τις δαπάνες της ΕΕ

Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν Κλοντ Γιούνκερ κάλεσε το Σάββατο τη Βρετανία να άρει το βέτο που επέβαλε την περασμένη εβδομάδα για τις δαπάνες της ΕΕ, λέγοντας ότι αυτό θα διευκόλυνε τις διαπραγματεύσεις για την αποχώρηση της χώρας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το γνωστό σε όλους Brexit.

Το Ηνωμένο Βασίλειο μπλοκάρει σήμερα μια απόφαση και θα ήταν επιθυμητό και θα διευκόλυνε την έναρξη των διαπραγματεύσεων, αν μπορούσε να άρει την επιφύλαξη

"Το Ηνωμένο Βασίλειο μπλοκάρει σήμερα μια απόφαση και θα ήταν επιθυμητό και θα διευκόλυνε την έναρξη των διαπραγματεύσεων, αν το Ηνωμένο Βασίλειο μπορούσε να άρει την επιφύλαξή" του, δήλωσε ο Γιούνκερ σε συνέντευξη Τύπου μετά τη σύνοδο κορυφής των ηγετών της ΕΕ για το Brexit.
Βρετανοί αξιωματούχοι δηλώνουν ότι το Λονδίνο αρνήθηκε να εγκρίνει την Τετάρτη την αποδέσμευση ποσού περίπου έξι δισεκατομμυρίων ευρώ από την ΕΕ, το οποίο προοριζόταν για την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού προβλήματος στη Μεσόγειο, λόγω μιας πολιτικής που αναβάλλει τη λήψη πολιτικά ευαίσθητων αποφάσεων κατά τη διάρκεια της περιόδου πριν από τις βρετανικές εκλογές της 8ης Ιουνίου.

Ο Γιούνκερ είπε επίσης ότι ορισμένοι πολιτικοί στη Βρετανία δεν καταλαβαίνουν τις δύσκολες συνομιλίες που πρόκειται να ακολουθήσουν, κυρίως όταν λένε ότι η ΕΕ πρέπει να προσφέρει άμεση εγγύηση για τα δικαιώματα των μεταναστών.

"Έχω την εντύπωση μερικές φορές ότι οι Βρετανοί φίλοι μας, όχι όλοι τους, υποτιμούν τις τεχνικές δυσκολίες που έχουν να αντιμετωπίσουμε. Αυτό το όχι απλό θέμα των δικαιωμάτων των πολιτών είναι στην πραγματικότητα ένα κοκτέιλ 25 διαφορετικών ερωτήσεων που πρέπει να επιλυθούν," τόνισε.

Άλλωστε, στην συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε απο κοινού με τον πρόεδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπογράμμισε την ανάγκη ενότητας των 27 σε αυτή τη διαβούλευση. Τόνισε ότι πρώτα θα πρέπει να ρυθμιστούν «οι όροι του διαζυγίου», εξηγώντας ότι επί της ουσίας θα υπάρξουν δύο διαπραγματεύσεις: μία για τους όρους αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου και μία για τις μελλοντικές σχέσεις του με την ΕΕ.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής αναγνώρισε ότι θα πρόκειται για δύσκολες διαβουλεύσεις, στο βαθμό που αφορούν, όπως είπε, τους όρους ενός διαζυγίου. Κυρίως δε σε ο,τι αφορά την οικονομική πτυχή της αποχώρησης, είπε ο Γιουνκερ. Όσον αφορά τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των πολιτών της ΕΕ, τόνισε ότι δεν αρκεί να διατυπωθούν κάποιες αρχές, αλλά χρειάζονται «πραγματικές εγγυήσεις».




Πηγή :ΑΠΕ  
news247.gr

Κύκλωμα έδινε μίζες σε παπάδες και δικαστές..!


Μια απίστευτη ιστορία, με μίζες που έδινε κύκλωμα σε παπάδες και δικαστές, έρχεται στο φως της δημοσιότητας.

Όλα ξεκίνησαν στα τέλη του 2015, όταν η Δίωξη Ναρκωτικών του ΣΔΟΕ πραγματοποίησε έφοδο σε εγκαταλελειμμένη κτηνοτροφική μονάδα στο Μαρτίνο Φθιώτιδας. Στο εσωτερικό της παλιάς εγκατάστασης, όπως αναφέρει η «Καθημερινή», τα στελέχη της υπηρεσίας βρήκαν 1.680 δενδρύλλια κάνναβης και εξοπλισμό για την υδροπονική καλλιέργεια του χασίς, όπως λαμπτήρες, ανεμιστήρες και ηλεκτρογεννήτριες. Της επιχείρησης στο Μαρτίνο είχε προηγηθεί πολύμηνη, μυστική έρευνα με επίκεντρο – αρχικά – 32χρονο υπήκοο Αλβανίας, γνωστό με το όνομα «Σωκράτης».

Η παρακολούθηση του ξεκίνησε στις αρχές του 2015 και οδήγησε μια διετία αργότερα στην αποκάλυψη ενός διευρυμένου δικτύου διαφθοράς με «άκρες» στη Δικαιοσύνη, στους ελεγκτικούς μηχανισμούς του κράτους αλλά και στην Εκκλησία. Μέλη του φέρονται να εισέπρατταν αμοιβές χιλιάδων ευρώ για να διευθετούν δικαστικές εκκρεμότητες «πελατών» τους, ενώ έχουν συμμετοχή σε σοβαρές φορολογικές και τελωνειακές παραβάσεις, που αφορούν τη διαχείριση χρυσών ταμάτων από εμβληματικό, προσκυνηματικό χώρο.

Τα ευρήματα

Τα ευρήματα της πολύμηνης έρευνας περιγράφονται σε πολυσέλιδη αναφορά των επικεφαλής του τμήματος Δίωξης Ναρκωτικών του ΣΔΟΕ που υπεβλήθη στα τέλη του 2016 στον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Αθήνας. Σήμερα, για την υπόθεση βρίσκονται σε εξέλιξη τέσσερις ξεχωριστές εισαγγελικές έρευνες, που αφορούν τις επιμέρους δράσεις του κυκλώματος. Πρόσφατα, μάλιστα, κλήθηκαν να καταθέσουν ως μάρτυρες ενώπιον του εισαγγελέα αξιωμάτουχοι που μετείχαν στην έρευνα.

Ο «πρόεδρος»

Κεντρικό ρόλο στις δραστηριότητες του δικτύου φέρεται να είχε ένας 42χρονος Έλληνας, τον οποίο οι συνεργάτες του προσφωνούσαν «πρόεδρο». Την περίοδο της έρευνας έμενε σε πολυτελές διαμέρισμα στα νότια προάστια, γευμάτιζε καθημερινά σε ακριβά εστιατόρια και οδηγούσε τζιπ αξίας δεκάδων χιλιάδων ευρώ. Στο παρελθόν είχε κατηγορηθεί από τους «Αδιάφθορους» της ΕΛ.ΑΣ για λαθρεμπόριο χρυσού από ενεχυροδανειστήρια της Αθήνας. Ως άμεσοι συνεργάτες του εμφανίζονται δύο ακόμα Έλληνες, ηλικίας περίπου 40 ευρών, εκ των οποίων ο ένας καταδικάστηκε πρωτόδικα σε πολυετή κάθειρξη για την υπόθεση των ναρκωτικών. 


Στη διάρκεια των τηλεφωνικών παρακολουθήσεων αποκαλύφθηκε ότι διατηρούσαν επαφές με άτομα από τον χώρο της Δικαιοσύνης, της Πολιτικής και της Εκκλησίας χάρη στις οποίες «πουλούσαν» εξυπηρετήσεις σε τρίτους. Προέκυψαν μάλιστα ισχυρές ενδείξεις για χρηματισμό ακόμα και ιερωμένου, με τη μεσολάβηση του οποίου εξασφάλιζαν προνομιακές, εμπορικές σχέσεις με εκκλησιαστικά ιδρύματα της χώρας.

Επηρέαζαν αποφάσεις δικαστηρίων

Οι ερευνητές του ΣΔΟΕ στο πόρισμά τους επισημαίνουν ότι ο αποκαλούμενος «πρόεδρος» και οι συνεργάτες του, χάρη σε γνωριμίες και επαφές με τρεις τουλάχιστον δικαστικούς υπαλλήλους πιθανόν δε και με δικαστικούς λειτουργούς επηρέαζαν αποφάσεις δικαστηρίων, αποκτούσαν πρόσβαση σε δικαστικά έγγραφα, «εξαφάνιζαν» εντάλματα ή περιοριστικούς όρους εις βάρος κατηγορουμένων κ.ά. Στα τέλη του 2015, για παράδειγμα, ζήτησαν αμοιβή 12.000 ευρώ προκειμένου με τη μεσολάβηση τους να τύχει ευνοϊκής ποινικής μεταχείρισης γιατρός που κατηγορείτο για τον θάνατο ασθενούς. Τις 5.000 ευρώ θα κρατούσαν οι ίδιοι και τα υπόλοιπα 7.000 ευρώ ο εισαγγελέας της έδρας ή «Εισά”»όπως τον αποκαλούσαν. «Είναι ξεκάθαρα φιλικός. Ακολουθεί μια πολιτική αντικειμενική με ήπια υποστήριξη προς τον δικό μου. Είπε ότι το 90% θα το καθαρίσουμε. Θα κάνει την πρόταση και τον ακούν γιατί είναι προϊστάμενος εκεί», λένε σε μεταξύ τους συνομιλίες.

Σε άλλες περιπτώσεις αποκαλύπτεται ότι ζήτησαν αμοιβή 10.000 ευρώ προκειμένου να εξαφανίσουν από φάκελο δικογραφίας βούλευμα για την άρση απορρήτου σε τηλέφωνο υπόπτου, άλλαξαν τα νούμερα στο πινάκιο για να αποφύγουν «σκληρές» συνθέσεις δικαστήριων και «έσβησαν» περιοριστικούς όρους εις βάρος κατηγορουμένων. «Βγήκε η σύνθεση για το δικαστήριο. Θα το πάμε τελευταίο νούμερο να πάρουμε αναβολή», ακούγονται να λένε σε μια από τις εκατοντάδες καταγεγραμμένες -από την ΕΥΠ- συνομιλίες τους οι εμπλεκόμενοι στην υπόθεση.

Η «χοντρή»

Οι παρεμβάσεις στις δικαστικές διαδικασίες γίνονταν με τη μεσολάβηση επίορκων δικαστικών υπαλλήλων. Κεντρικό ρόλο ανάμεσα σ' αυτούς είχε εργαζόμενη στα δικαστήρια της πρώην Σχολής Ευελπίδων. Η «χοντρή» όπως την αποκαλούσαν ο «πρόεδρος» και τα υπόλοιπα μέλη του δικτύου, αμείβονταν άλλοτε σε μετρητά και άλλοτε σε είδος. Σε μια περίπτωση, ενδεικτικά, ζήτησε και πήρε μια τσάντα αξίας 1.850 ευρώ, ενώ σε άλλη περίπτωση απαίτησε για τις υπηρεσίες της ένα ζευγάρι γυαλιά και μια κρέμα προσώπου αξίας 680 ευρώ.

Από την έρευνα του ΣΔΟΕ προέκυψε ότι ο «πρόεδρος» και οι συνεργάτες του ήταν αφανείς ιδιοκτήτες εταιρείας εμπορίας χρυσού, που είχε αναλάβει τη «διαχείριση» των ταμάτων από προσκυνηματικό χώρο. Τι ακριβώς έκαναν; Μετέφεραν τα χρυσά τάματα στην Τουρκία για λιώσιμο και καθαρισμό και στη συνέχεια απέδιδαν το χρυσάφι (σε πλάκες) στο εκκλησιαστικό ίδρυμα. Όπως όμως οι ίδιοι ανέφεραν σε συνομιλίες τους, δεν ακολουθούσαν τις νόμιμες διαδικασίες («δεν είναι νόμιμο αυτό που κάνουμε, δεν δικαιολογείται τίποτα από τις συναλλαγές που έχουμε κάνει») κάτι που τους απέφερε μεγάλα οικονομικά οφέλη («πείραζαν» την περιεκτικότητα του κράματος σε χρυσό), ενώ για να διατηρούν σε ισχύ τη σύμβασή τους με την Εκκλησία έδιναν «μίζες» σε ιερωμένους (ο παπάς ο μεγάλος προχθές μας ζήτησε 10.000 ευρώ μίζα).

Όταν μάλιστα ένα από τα φορτία χρυσού δεσμεύθηκε από τελωνειακή αρχή της χώρας, κατάφεραν να αποδεσμεύσουν -όπως ανέφεραν στις συνομιλίες τους- χάρη στη διαμεσολάβηση στελέχους του υπουργείου Οικονομικών. «Θέλει πολύ λεπτό χειρισμό, διότι αν ξυπνήσουν θα μας βρει κανένα πρόστιμο που δεν θα ξέρουμε από που να φύγουμε και εμείς και το ίδρυμα» έλεγαν σε συνομιλίες τους.




iefimerida.gr   

Απειλεί με πόλεμο τα Σκόπια ο UCK! - Κίνδυνος ανάφλεξης στα Βαλκάνια


Με ανακοίνωσή του, ο Αλβανικός Εθνικός Στρατός, γνωστός και ως «UÇK-AKSH», απειλεί με πόλεμο τα Σκόπια, όπως αναμεταδίδει το Βαλκανικό Περισκόπιο

Ανησυχία στη Διεθνή Κοινότητα προκαλεί η κλιμακούμενη ένταση στα Σκόπια, με την κατάσταση στα Βαλκάνια να παραμένει έκρυθμη.

Τελευταίο «επεισόδιο», η ανακοίνωση του Αλβανικού Εθνικού Στρατού, γνωστού και ως «UÇK-AKSH», που απειλεί με πόλεμο τα Σκόπια, όπως αναμεταδίδει το Βαλκανικό Περισκόπιο.

Σε δήλωσή τους οι Αλβανοί παραστρατιωτικοί απειλούν το πολυεθνικό κρατίδιο ότι θα απελευθερώσουν τα αλβανικά εδάφη του.




«Είμαστε έτοιμοι να απελευθερώσουμε τη γη της Ιλλυρίδας από την κυβέρνηση του Νίκολα Γκρούεφσκι και των συνεργατών του οι οποίοι αντιμετωπίζουν ως ζόμπι στους Αλβανούς.


Σύντομα θα δράσουμε και θα πάρουμε εκδίκηση για τη δολοφονία τους από τους Σλαβομακεδόνες (sllavomaqedonve) για τον θάνατο των αδελφών μας στις γειτονιές Μπρόδετς και Σόποτ του Κουμάνοβο», αναφέρει η δήλωση. 





thetoc.gr

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *