Πολλές και ενδιαφέρουσες οι απόψεις που διατυπώθηκαν στο 2ο Πολιτικό Εργαστήρι του Vouliwatch.gr «Σχέδιο Νόμου για τον Αιγιαλό και την Παραλία: Ανάπτυξη ή Περιβαλλοντική υποβάθμιση;» που πραγματοποιήθηκε στον πολυχώρο πολιτισμού Γαλαξίας του Δήμου Νέας Σμύρνης. Το πολιτικό εργαστήρι διοργανώθηκε στο πλαίσιο της συζήτησης του «Θέματος του Μήνα» στην πλατφόρμα. Η συζήτηση ήταν μακρά και ζωηρή, με ερωτήσεις από τον συντονιστή κ. Αργύρη Δεμερτζή, περιβαλλοντικού συντάκτη της εφημερίδας «Ελευθεροτυπία», αλλά και από τους πολίτες που παραβρέθηκαν. Τοποθετήθηκαν οι βουλευτές κ. Άδωνις Γεωργιάδης για τη Νέα Δημοκρατία, Στέφανος Σαμοΐλης από τον ΣΥΡΙΖΑ, ο Αναπλ. Καθηγητής του Τομέα Πολεοδομίας – Χωροταξίας της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ κ. Κωνσταντίνος Σερράος και ο νομικός συντονιστής του WWF Ελλάς κ. Γιώργος Χασιώτης.
Ξεκινώντας την τοποθέτησή του ο κ. Γεωργιάδης αναφέρθηκε στο μνημόνιο και στην χάραξη του αιγιαλού και της παραλίας. «Η ιδέα του να κρύβεται το πολιτικό μας σύστημα πίσω από το μνημόνιο προκαλεί τρομερή απέχθεια Αυτή είναι η πραγματική ντροπή της σύγχρονης νεοελληνικής πολιτικής ιστορίας. Το μνημόνιο το μόνο που γράφει μέσα και είναι πράγματι υποχρέωση είναι να υπάρξει χωροθεσία του ποιου τμήματος των παραλιών και του αιγιαλού θα μπορεί να είναι αξιοποιήσιμο και με τι τίμημα.» Στο πολιτικό σκέλος της υπόθεσης, συμπλήρωσε: «Δεν είναι μνημονιακή μας υποχρέωση στην ουσία, είναι αυτονόητη υποχρέωση ενός κράτους να θέσει μια τάξη εφόσον υποκρίνεται ότι το θεωρεί πολύ σημαντικό και πάρα πολύ κρίσιμο». Στο θέμα του προσχεδίου νόμου που κατέθεσε το Υπουργείο Οικονομικών στη Δημόσια Διαβούλευση, «Τελικό σχέδιο νόμου δεν έχουμε μέχρι σήμερα, άρα στην πραγματικότητα μιλάμε επί θεωρητικής βάσεως», ενώ είπε πως αναμένονται πολλές αλλαγές μέχρι την κατάθεσή του. Αναφερόμενος στις επί της αρχής αντιδράσεις κυρίως της αντιπολίτευσης, είπε πως «στη χώρα περισσεύει μια τεράστια πολιτική υποκρισία». Σε πλαίσιο γενικής αρχής άρνησης οποιουδήποτε είδους εκμετάλλευσης, « να πάμε την επόμενη μέρα να ξηλώσουμε όλες τις ταβέρνες», τόνισε. «Πιστέψτε με, δεν είναι μόνο τα μεγάλα συμφέροντα», λέγοντας ότι το ποσοστό εκμετάλλευσης από μεγάλες μονάδες είναι πολύ μικρό. «Αν μας ενδιαφέρει να υπάρχει κάποιου είδους εκμετάλλευση, εκεί θα έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον να ακούσουμε τις επί των άρθρων παρατηρήσεις του ΣΥΡΙΖΑ, της ΔημΑρ, των Ανεξαρτήτων, της WWF». Δήλωσε σύμφωνος με την οικονομική εκμετάλλευση σύμφωνη με τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις, το Σύνταγμα της χώρας που προβλέπει την ελεύθερη πρόσβαση στον αιγιαλό, με ξεκάθαρους όρους.
Ο κ. Σερράος αναφέρθηκε σε ένα «πολλά υποσχόμενο νομοσχέδιο» γιατί ένα νομοσχέδιο με τέτοιον τίτλο έρχεται να πει ότι θα οριοθετήσει, θα διαχειριστεί, θα προστατέψει και «ποιος μπορεί σ’ αυτό να πει όχι». Αναφερόμενος στο παράκτιο μέτωπο της Αττικής και στην αντίληψη των πολιτών για την παραλία, μίλησε για κακοποίηση του μετώπου, το πάγιο αίτημα του να φύγει το Ροντέο και να καθαρίσει η παραλία. Δήλωσε προβληματισμένος μετά από καλή ανάγνωση του νομοσχεδίου, αναφέρθηκε σε αιχμηρά ζητήματα του νομοσχεδίου: α) εξαίρεση τμημάτων από κοινή χρήση, β) τεκμαίρεται η ύπαρξη ζώνης παραλίας πλάτους 10m, γ)επιτρέπεται παραχώρηση χρήσης αιγιαλού, δ)οικονομική αξιοποίηση αιγιαλού ε)παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού στ)απευθείας και χωρίς περιορισμούς παραχώρηση αιγιαλού και κοινόχρηστης παραλίας ζ)απευθείας παραχώρηση σε Δήμους με απόφαση Υπουργού Οικονομικών η) παραχώρηση θαλάσσιου ή λιμναίου χώρου θ) προσάμμωση θαλάσσιου χώρου ι)νομιμοποίηση αυθαιρέτων. «Το ζήτημα είναι ότι ίσως ρίχνει το νομοσχέδιο ένα μεγάλο βάρος στο ζήτημα της αξιοποίησης και ένα πολύ μικρότερο στο ζήτημα της προστασίας, ίσως μια καλύτερη αναλογία να είναι το θέμα». Προς ενίσχυση της θέσης, αναφέρθηκε ότι μέσα σε όλο το προσχέδιο νόμου δεν αναφέρεται ούτε μια φορά η λέξη «σχεδιασμός», ενώ το χαρακτήρισε οριζόντια ρύθμιση, εκτός σχεδιασμού, τονίζοντας όλες οι περιοχές προστατευόμενες, Natura και ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, βιότοποι, δεν μπορούν να μπουν «σε ένα καλάθι». Ζήτησε να μπει ένα μέτρο για να μπορέσει όλος αυτός ο χώρος κάπως να διαχειριστεί.
Ο βουλευτής Κερκύρας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Σαμοΐλης στην τοποθέτησή του επικαλέστηκε τις απόψεις των τεχνικών επιστημόνων πάνω στο θέμα, «όλα αυτά τα χρόνια τα οποία έχουν περάσει, ο αιγιαλός δεν έχει αποτυπωθεί, έχει αφεθεί έρμαιο παρεμβάσεων, όπως και τα δάση, οι οποίες καταστρέφουν την εικόνα του αιγιαλού και της παραλίας». Αναφερόμενος στη θέση του ΣΥΡΙΖΑ, «εάν επρόκειτο αυτό το νομοσχέδιο να τακτοποιήσει αυτά τα πράγματα, να είστε σίγουροι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα ήταν υπέρ». Αναφέρθηκε στην επί χρόνια τοποθέτηση των τεχνικών επιστημόνων υπέρ της αποτύπωσης και της τακτοποίησης, σε αντιπαραβολή «με αυτό το ποίο σημειώνεται και είναι αιχμηρό, αποσύρθηκε με κατακραυγή του κοινωνικού συνόλου και κατεπειγόντως πριν τελειώσει η Δημόσια Διαβούλευση». Αναφερόμενος στο θέμα της αντιστοίχησης κλινών και δυνατότητας εκμετάλλευσης, «κάθε κλίνη ξενοδοχείου έχει δικαίωμα να μπαζώσει 5τμ. Είναι δυνατον; 1000 κλίνες επί 5 τμ. μας κάνει ένα νούμερο το οποίο έχει δικαίωμα να μπαζώσει τη θάλασσα. Έτσι καταλαβαίνουμε την τακτοποίηση του χώρου; Αυτό είναι μπάζωμα». Αναφέρθηκε στις επί μακρόν καταστροφικές συνέπειες για το περιβάλλον και τις επόμενες γενιές, «καταστρέφοντας τις ακτές δεν έρχεται ούτε η οικονομία ούτε η ανάπτυξη». Ανέφερε το παράδειγμα της Costa del Sol στην Ισπανία, «έχουν μείνει καμία 150.000 σπίτια απούλητα, έχει δημιουργηθεί αυτή η τεράστια φούσκα και έχει γίνει μια ανεπανόρθωτη ζημιά που στοιχίζει στην ισπανική οικονομία, στους εργαζομένους, στο λαό». Ανέπτυξε τα τρία «ναι» του ΣΥΡΙΖΑ, «στην ανάπτυξη, στην προστασία των ακτών και σε ένα βασικό κοινωνικό αγαθό, την πρόσβαση του κάθε έλληνα πολίτη και το δικαίωμά του να κάνει το μπάνιο του ελεύθερα στις ακτές, χωρίς να τον εμποδίζει το πορτόνι της τάδε επιχείρησης, μικρής ή μεγάλης». Υπεραμύνθηκε των ακτών στη σημερινή τους μορφή ως «συγκριτικό τουριστικό πλεονέκτημα της Ελλάδας», ενώ ανέδειξε και ένα αντικρουόμενο σημείο, τη εννοούμενη νομιμοποίηση όλων των αυθαιρέτων και τα 2 δισ. για τις διορθώσεις των αυθαιρέτων. Ο κ. Σαμοΐλης αναφέρθηκε ακόμη και στην πώληση 92 στρεμμάτων των δημοτικών Λουτρών Λευκίμης στην Κέρκυρα από το ΤΑΙΠΕΔ, τονίζοντας ότι περιλαμβάνονται οι εκβολές του ποταμού, η υδάτινη επιφάνεια, 2 δημοτικοί δρόμοι, μια προστατευόμενη λίμνη σε μικρή απόσταση, σε 1100m από την ακτή. «Αυτό εμείς το θεωρούμε καταστροφή και όχι ανάπτυξη. Αν ήθελαν, θα μπορούσαν να πάνε πίσω από αυτή τη ζώνη να χτίσουν το ξενοδοχείο το οποίο ήθελαν.
Ο νομικός συντονιστής του WWF Ελλάς κ. Χασιώτης, αναφέρθηκε στην μαζική αντίδραση του κόσμου, θεώρησε πάρα πολύ θετικό το ότι συμμετέχουν τόσοι πολλοί με διαφορετικές οπτικές πάνω στο θέμα και συσπειρώθηκαν γύρω από τη WWF. Σχετικά με το νομοσχέδιο: «Το νομοσχέδιο δεν συνοδεύεται από καμία απολύτως οικονομική, περιβαλλοντική ή κοινωνική ανάλυση. Βεβαίως και στην Ελλάδα δεν έχουμε τη δυνατότητα όπως συμβαίνει σε ξένα κοινοβούλια κάθε νέο νομοσχέδιο να συνοδεύεται από τις απαραίτητες μελέτες και αναλύσεις, αλλά εδώ έχουμε φτάσει στο άλλο άκρο». Παραλλάζοντας τη γνωστή φράση του Πιραντέλλο, είπε «Ανάπτυξη είναι ό,τι νομίζει κανείς ότι είναι ανάπτυξη.» Όσον αφορά τον ισχύοντα νόμο, αυτός υπολείπεται των διεθνών στάνταρ, «πόσο μάλλον το νομοσχέδιο που χειροτερεύει την ισχύουσα νομοθεσία. Ουσιαστικά αγωνιζόμαστε για να έχει την ίδια προστασία η Ελληνική με τη Γαλλική ακτή.» Θα ήθελα να συμφωνήσω απολύτως με τον κ. Γεωργιάδη, δεν είναι μνημονιακή υποχρέωση, το μόνο που απαιτεί το μνημόνιο είναι τη χωροταξική οργάνωση του αιγιαλού και κάποια διευκόλυνση προς μεγάλες επενδύσεις, το νομικό πλαίσιο για όλα αυτά υπάρχει και έχει θεσπιστεί εδώ και χρόνια». Κλείνοντας την αρχική του τοποθέτηση, τόνισε, «Το νομοσχέδιο αυτό είναι μια μεγάλη, χαμένη ευκαιρία», αναφερόμενος στους κινδύνους που αντιμετωπίζουν ήδη οι Μεσογειακές ακτές. Ο κ. Χασιώτης ρωτήθηκε από τον συντονιστή σχετικά με το ποιες ρυθμίσεις πάσχουν νομικά και θα καταπέσουν, για να απαντήσει πως νομικό πρόβλημα θα υπάρξει κατά τη γνώμη του με τα αυθαίρετα, καθώς «αν και μιλάμε για την 7η ή 8η γενιά αυθαιρέτων πάντα εξαιρούνταν και ο αιγιαλός και η παραλία» προσθέτοντας ότι μόνο ιδιαίτερα αρνητική στροφή στη νομολογία θα μπορούσε να καταστήσει κάτι τέτοιο συνταγματικό. Επιφυλάξεις εξέφρασε και για τη συμβατότητα με την Ενωσιακή νομολογία, η οποία κατά την άποψή του παραβιάζεται σε αρκετά σημεία.
Στο δεύτερο κύκλο τοποθετήσεων και ερωτήσεων, ο κ. Γεωργιάδης ερωτήθηκε σχετικά με την πρόσφατη αρθρογραφία του κ. Πάγκαλου «Αιγιαλοί και Πράσινα άλογα», σχετικά με τα αυθαίρετα του Δήμου Σαρωνικού, προκάλεσε την κ. Δούρου όταν αναλάβει Περιφεριάρχης Αττικής, να κατεδαφίσει τα αυθαίρετα για τα οποία έχουν βγει πρωτόκολλα κατεδάφισης. «Από 5.000 πρωτόκολλα κατεδάφισης τα μισά τουλάχιστον είναι στην Αττική, η μπουλντόζα θα είναι στα χέρια της, η νομοθεσία είναι με το μέρος της, την αρχή θα την έχει από 1ης Σεπτεμβρίου, θα αρχίσουμε να μετράμε μέχρι τα Χριστούγεννα πόσα θα έχει κατεδαφίσει», θέτοτας ζήτημα πολιτικής βούλησης από τη μεριά του ΣΥΡΙΖΑ, ή και γενικότερα «γιατί θα γίνει κοινωνική επανάσταση. Δεν μπορούμε να τα γκρεμίσουμε, όχι η κ. Δούρου δεν μπορεί, ο Μ. Αλέξανδρος να ξυπνήσει από τη Βαβυλώνα δεν θα τα γκερμίσει», αντιπροτείνοντας το να κερδίσει το κράτος λεφτά από τα αυθαίρετα. Έθεσε θέμα ελλείμματος εμπιστοσύνης, αναφερόμενος στο νομικό πλαίσιο του 2001, απαντώντας στον κ. Σαμοΐλη ότι «το μπάζωμα ισχύει από το 2001 και ο νόμος έχει κριθεί και συνταγματικός», αναφέροντας ότι το νέο πλαίσιο θα ζητά επιπλέον περιβαλλοντική μελέτη, υπονοώντας ότι το πλαίσιο αυστηροποιείται. Σχετικά με την πρόσβαση στην παραλία, αναφέρθηκε στο Σύνταγμα, λέγοντας ότι αναφέρεται ρητώς το δικαίωμα πρόσβασης και δεν είναι δυνατόν το προσχέδιο νόμου να προβλέπει διαφορετικά, χωρίς να καταργεί τους περιβαλλοντικούς νόμους, απλά προβλέπει χρηματικό τίμημα. Αναφερόμενος στο νομοσχέδιο για τα δάση που θα συζητηθεί αυτή την εβδομάδα στη Βουλή, « Ο οικισμός Αγ. Στέφανος έχει κριθεί από το ΣτΕ αντισυνταγματικός. Δύο λύσεις έχουμε, ή θα τον νομιμοποιήσουμε, ή θα τον γκρεμίσουμε», συμπληρώνοντας με αντίστοιχο παράδειγμα για το Αιγάλεω. «Το Σύνταγμα και το ΣτΕ υπάρχει για να βάζει κάποιους κεντρικούς κανόνες και κάποια όρια. Η πραγματικότητα όμως είναι αυτή που τα βάζει στην πραγματική τους διάσταση».
Σχετικά με τα αυθαίρετα ο κ. Σερράος σχολίασε ότι «είναι πραγματική κατάντια για μια κοινωνία να λέει τι θα κάνει για τα αυθαίρετα, γιατί αυτό σημαίνει πως τα έχει επιτρέψει», αναφερόμενος στο υπάρχον νομικό πλαίσιο που δεν έχει εφαρμοστεί, λόγω πολιτικού κόστους. Επεσήμανε την απουσία σχεδιασμού, «είμαστε ένα κράτος που δεν οριοθέτησε ποτέ τίποτα. Χωροταξία σημαίνει τάξη στο χώρο, αυτό σημαίνει σχεδιασμός».Στο εισπρακτικό ζήτημα, «η νομοθεσία επί υπουργίας Βάσως Παπανδρέου ήταν ίσως πιο αυστηρή από όσο θα έπρεπε», βάζοντας πρόστιμο ανέγερσης και πρόστιμο διατήρησης. «Αν το κράτος ήθελε να το εφαρμόσει αυτό θα εισέπραττε πολλά περισσότερα χρήματα». Οριοθέτησε το νόημα της διαδικασίας προστίμων στα αυθαίρετα με την έννοια του περιβαλλοντικού ισοζυγίου, την επανεπένδυση των προστίμων προς εξισορρόπηση της ζημιάς που έχει προκαλέσει η αυθαιρεσία, «αυτό όπως ξέρετε δεν εφαρμόστηκε, γιατί οι πόροι του πράσινου ταμείου περιορίστηκαν στο 2-2,5%». Αναφερόμενος στο ότι η Ελλάδα δεν οριοθέτησε ποτέ τίποτα, «η οριοθέτηση αφενός μεν σημαίνει σχεδιασμό, αφετέρου δε σημαίνει τριβές».
Ο κ. Σαμοΐλης έσπευσε να απαντήσει στον κ. Γεωργιάδη για την κ. Δούρου: «Ας περιμένει λιγάκι ο κ. Γεωργιάδης από την 1η Σεπτέμβρη να δει τι προγραμματισμό θα κάνει για τα αυθαίρετα», ενώ συμπλήρωσε ότι «οι αρμοδιότητες περιπλέκονται, πρέπει να υπάρχει και η πολιτική βούληση από το Υπουργείο», για να εισπράξει την απάντηση από τον κ. Γεωργιάδη, ότι είναι μόνο θέμα της περιφέρειας από τη στιγμή που υπάρχουν τα πρωτόκολλα κατεδάφισης, με ίδιους πόρους. «Την τοπική αυτοδιοίκηση την έχετε φτωχοποιήσει όπως έχετε φτωχοποιήσει και την ελληνική κοινωνία», συμπλήρωσε ο κ. Σαμοΐλης αναφερόμενος στη μειωμένη χρηματοδότηση των Περιφεριεών. Κατόπιν επανήλθε στη λειτουργική υποδομή της Λευκίμης, τονίζοντας την καλή κατάσταση της παραλίας. Απαντώντας για τη νομοθεσία του 2001, «δεν σημαίνει ότι αν ήταν κακή η νομοθεσία εμείς θα πρέπει να την υποστηρίξουμε όπως αυτό το νομοσχέδιο που αποσύρθηκε». Στο εισπρακτικό σκέλος, «δεν είναι αλήθεια ότι η κτηματική υπηρεσία δεν εισπράττει. Βεβαίως και οι δήμοι εισπράττει από τους αιγιαλούς και παραλίες. Θέλουμε εισπράξουμε παραπάνω; Να το πούμε και να το δούμε.» Χαρακτήρισε το νομοσχέδιο οριζόντια ρύθμιση στο οποίο εντάσσονται αρχαιολογικοί χώροι, Natura, προστατευόμενες περιοχές, «χωρίς να ξεχωρίζουμε και να διακρίνουμε.» Επεσήμανε ότι πρέπει να προχωρήσουμε προς τα μπρος και όχι προς τα πίσω, στηλιτεύοντας το γεγονός ότι το νομοσχέδιο το φέρνει το Υπουργείο Οικονομικών, άρα εισπρακτικού χαρακτήρα. «Αυτά τα 2 χρόνια που είμαι στη Βουλή, όλη η νομοθεσία που έχει περάσει είναι μια νομοθεσία με μοναδικό στόχο την είσπραξη, καταργώντας κάθε προστασία και για την κοινωνία και για τη φύση και έχει κοντά πόδια.» Κλείνοντας, χαρακτήρισε την ανάπτυξη χωρίς προστασία της φύσης και έχοντας τον άνθρωπο στο επίκεντρο, είναι χωρίς προοπτική και καταδικασμένη. «Στην Ελλάδα στόχος τα τελευταία 2 χρόνια ήταν η απελευθέρωση κάθε διαδικασίας και κάθε προστασίας προκειμένου υποτίθεται να γίνει αυτή η ανάπτυξη. Εμείς αυτού του είδους την ανάπτυξη δεν τη θέλουμε» συμπλήρωσε.
Όπως και ο κ. Σαμοΐλης, έτσι και ο κ. Χασιώτης καλύφθηκε στο εισπρακτικό κομμάτι του νομοσχεδίου από τον κ. Σερράο. «Το μόνο πράγμα που έχει εισπρακτική λογική είναι η διατήρηση της παραλίας και του αιγιαλού», αναφερόμενος σε διεθνείς μελέτες και στην πλούσια εμπειρία για το θέμα.«Δεν είναι πολύ κομψό ο κ. Στουρνάρας και η ΓΓ Δημόσιας Περιουσίας να παριστάνουν ότι εφευρίσκουν τον τροχό. Έχουν αντιμετωπιστεί αυτά τα προβλήματα σε άλλες χώρες που κόσμου που επίσης έχουν ακτές.» Σχετικά με τη χωροθέτηση και τον καθορισμό της παραλίας, «Ως οργάνωση είμαστε αναφανδόν υπέρ τους, τα θεωρούμε απαραίτητα για την προστασία τους.» Κατέληξε να αμφιβάλει αν και κατά πόσον η χώρα θα εκπληρώσει την υποχρέωσή της «μέσα στα επόμενα 10 χρόνια να χαρτογραφήσει τα δάση της, περίπου το 30-40% της χώρας, ενώ θα μπορούσε κάλλιστα να καθορίσει τους αιγιαλούς από το 2001 που θεσπίστηκε ο ισχύων νόμος. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς θα χαρτογραφήσει τα δάση της σε 10 χρόνια και απέτυχε σε 15 να καθορίσει τους αιγιαλούς της». Ακόμη, ο κ. Χασιώτης επέρριψε ευθύνες για την εποπτεία και την εφαρμογή των Νόμων στη Διοίκηση και τη Βουλή. Για την αξιοποίηση πάλι αναφέρθηκε στη διεθνή πείρα, «Ο κωδικός είναι ολοκληρωμένη διαχείριση του παράκτιου χώρου, έχει θεσπιστεί νομοθετικά και είναι η ώρα να φύγουμε κι εμείς από την πρωτόγονη εποχή και να φτάσουμε στο ελάχιστο επίπεδο που αξίζουμε σαν πολίτες.»
Σχετικά με την υπάρχουσα νομοθεσία και τις αντικρουόμενες, διάσπαρτες διατάξεις, «ο Νόμος για τα ακίνητα και τις στρατηγικές επενδύσεις λέει ότι επιτρέπεται μεν η ελεύθερη πρόσβαση, η οποία είναι κοινοχρησία, αλλά μπορούν να αποκλειστούν οι τρίτοι εφόσον δεν εξυπηρετείται η επένδυση». Κλείνοντας, επανήλθε στα του νομοσχεδίου «το νομοσχέδιο δεν νομιμοποιεί μόνο αυθαίρετα, κάνει και κάτι πιο σατανικό και επιβλαβές, αλλάζει το νομικό ορισμό της παραλίας, με άλλα λόγια της κοινόχρηστης – αδόμητης ζώνης, έτσι ώστε να απελευθερώνονται χώροι και να μπορούν να νομιμοποιηθούν με την ισχύουσα νομοθεσία περί αυθαιρέτων».
Σχετικά με την υπάρχουσα νομοθεσία και τις αντικρουόμενες, διάσπαρτες διατάξεις, «ο Νόμος για τα ακίνητα και τις στρατηγικές επενδύσεις λέει ότι επιτρέπεται μεν η ελεύθερη πρόσβαση, η οποία είναι κοινοχρησία, αλλά μπορούν να αποκλειστούν οι τρίτοι εφόσον δεν εξυπηρετείται η επένδυση». Κλείνοντας, επανήλθε στα του νομοσχεδίου «το νομοσχέδιο δεν νομιμοποιεί μόνο αυθαίρετα, κάνει και κάτι πιο σατανικό και επιβλαβές, αλλάζει το νομικό ορισμό της παραλίας, με άλλα λόγια της κοινόχρηστης – αδόμητης ζώνης, έτσι ώστε να απελευθερώνονται χώροι και να μπορούν να νομιμοποιηθούν με την ισχύουσα νομοθεσία περί αυθαιρέτων».
Απαντώντας στους συνομιλητές του, ο κ. Γεωργιάδης υπερασπίστηκε την αναγκαιότητα νέας νομοθετικής ρύθμισης, επικαλούμενος την διασταλτική ερμηνεία του Συντάγματος.«Αν φτάναμε σε μια κοινωνία τέτοια, θα πηγαίναμε στον ολοκληρωτισμό. Φαντάζεστε να πάμε αύριο στο Αιγάλεω και να πούμε γκρεμίστε τα όλα γιατί έχει κριθεί αντισυνταγματικό όλο το Αιγάλεω;» Παράλληλα, χαρακτήρισε τα περί απόσυρσης του νομοσχεδίου «φαντασιώσεις», λέγοντας πως θέλει να το επεξεργαστεί και ο κ. Χαρδούβελης, αφού θα το καταθέσει εκείνος στη Βουλή. Σχετικά με το νομοσχέδιο για τα δάση και τα αυθαίρετα, « Για τα δάση που έχουμε και το νομοσχέδιο όπως θα συζητηθεί, γιατί δε γίνεται συζήτηση, ενώ νομιμοποιεί αυθαιρεσίες; Εγώ θα το ψηφίσω γιατί δεν έχω πεποίθηση ότι μπορούν να κατεδαφιστούν τα αυθαίρετα». Στην ερώτηση πολίτη για το όραμα σε επίπεδο 10-15ετίας για τον αιγιαλό, ο κ. Γεωργιάδης χρησιμοποίησε το παράδειγμα της Κυανής Ακτής. Ο κ. Σαμοΐλης απάντησε ότι «συγκρίνει ανόμοια πράγματα», καθώς η Ελλάδα έχει άλλα προτερήματα. «Κι εμένα μου αρέσει η Κυανή Ακτή, αλλά η Ελλάδα έχει τις δικές τις ακτογραμμές, τα νησάκια της. Κυανή Ακτή σημαίνει άσφαλτος, πανέμορφα κτίρια, πλακάκι και λερωμένη ακτή λόγω των βιομηχανικών αποβλήτων.»
Σε ερώτημα για το Ενωσιακό δίκαιο, ο κ. Χασιώτης αναφέρθηκε στην πρόσφατη απόφαση για ντον Νόμο Παπακωνσταντίνου και τα αυθαίρετα. «Η απόφαση μιλά για το κράτος δικαίου και την αδυναμία της πολιτείας να εφαρμόσει τον χωροταξικό σχεδιασμό.» Συμπλήρωσε για το Ενωσιακό δίκαιο, «Για όσα έργα υπάγονται σε Οδηγίες ΕΕ και ιδίως στο ν/σ στην νομιμοποίηση αυθαιρέτων υπάρχει σύγκρουση με βάση την αρχή της πρόληψης.» Σχετικά με την ελεύθερη παραλία, «σύμφωνα με όσα προβλέπει το νομοσχέδιο, μπορούν να χτιστούν τα πάντα σε μία παραλία, εκτός από 10m. Εκεί θα μπαίνει η πετσέτα και θα γίνεται το μπάνιο», ενώ για την οικονομική αξία του αιγιαλού «θα περίμενα το κόστος να έχει υπολογιστεί και να έχουν εξεταστεί εναλλακτικές οδοί ανάπτυξης».
Ο κ. Σαμοΐλης επανήθε στο ζήτημα της αποτύπωσης, σχετικά με την οικονομική αξία, «Η αποτύπωση είναι η αρχή. Αν δεν αποτυπώσουμε δεν γνωρίζουμε την αξία της. Δεν ξέρω αν είναι τόσο απλό, ότι με μια δορυφορική φωτογραφία καθορίζουμε τα πάντα.» Η έλλειψη αποτύπωσης και η πολιτική βούληση ευθύνονται για το ζήτημα των αυθαιρέτων για τον κ. Σαμοΐλη, «τόσα χρόνια τα αυθαίρετα αξιοποιήθηκαν για πελατειακούς στόχους. Γιατί λοιπόν ο επόμενος αυθαιρετών να μην κάνει το επόμενο αυθαίρετο; Πρέπει να μπει μια λογική νοικοκυριού. Αυτό προϋποθέτει να αποτυπωθεί ο χώρος. Ο χώρος δεν αποτυπώθηκε για την δεν υπήρχε πολιτική βούληση από ΠΑΣΟΚ και ΝΔ.» Απαντώντας στις κατηγορίες για έλλειψη πρότασης από τον κ. Γεωργιάδη, «αν αποτυπώσουμε θα μπορέσουμε να κάνουμε και πιο συγκεκριμένη πρόταση. Θεωρούμε την παραλία δημόσιο αγαθό. Λέμε όχι στα οριζόντια αντισυνταγματικά νομοσχέδια.» Σχετικά με τις ήδη υπάρχουσες υποδομές, τις έρευνες πετρελαίου και την προοπτική ανάπτυξης, «η χώρα πρέπει να πάρει τεράστιες αποφάσεις. Στο Ιόνιο τι θα κάνουμε τώρα; Θα στήσουμε πλατφόρμες απέναντι στο πεντάστερο ξενοδοχείο που επένδυσαν οι Κερκυραίοι τόσα χρόνια; Επενδύσεις να γίνουν. Βεβαίως να χτιστούν ξενοδοχεία, αλλά όχι έτσι. Τι θέλουμε γι’ αυτή τη χώρα; Στον τουρισμό, στην αγροτική οικονομία, στη βιομηχανία, τι θέλουμε;»
Στην τελευταία του τοποθέτηση ο κ. Σερράος επικεντρώθηκε στην έννοια της φέρουσας ικανότητα της ακτής. «Πόσο αντέχει ένα τοπίο να δεχτεί παρεμβάσεις; Πόσα εξοχικά μπορεί να αντέξει μια πλαγιά; Αυτό δεν μπορεί να το απαντήσει κανείς, αλλά είναι το κρίσιμο ερώτημα.» Σχετικά με τη νομοθετική πρόβλεψη που προβλέπει αυτόματη οριοθέτηση μετά την παρέλευση διμήνου, «θα γίνει πανεύκολα, όπως προβλέπεται. Αν δεν τελειώσει το έργο σε 2 μήνες, παντού προβλέπεται οριοθέτηση στα 10m», ενώ ζήτησε οριοθέτηση με χωροταξικό πλαίσιο.
Κλείνοντας, ο κ. Γεωργιάδης τοποθετήθηκε πολιτικά και σε πιο γενικό πλαίσιο, όσον αφορά την τήρηση του νόμου στην Ελλάδα και το μνημόνιο. Σχετικά με τα λεγόμενα του κ. Σερράου, τα χαρακτήρισε ιδανικά, «Ο καθηγητής κοιτάει το ιδεατό, ο πολιτικός κοιτάει το εφικτό.» Σχετικά με τον κ. Σαμοΐλη, τον κατηγόρησε ότι τα ρίχνει όλα στη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ επειδή είναι βολικό, προβλέποντας ότι δεν θα υπάρχει καλύτερο αποτέλεσμα με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Τόνισε ότι οι βουλευτές της ΝΔ ζήτησαν και πέτυχαν αλλαγές, σχετικά με τα 100m απόσταση μεταξύ εκμεταλλεύσιμου αιγιαλού, το 50% ελεύθερης παραλίας για τον πολίτη, λέγοντας χαρακτηριστικά, «μην ανησυχείτε, θα έχετε παραλίες να κάνετε μπάνιο, με το παρόν προσχέδιο επαναλαμβάνω.» Επιπλέον αιτιολόγησε τη μη υπογραφή των χωροταξικών σχεδίων από του Υπουργούς, «γιατί με την υπογραφή θα γίνονταν κατεδαφίσεις, αλλά όχι μόνο μεγάλων, αλλά και μικρών». Σχετικά με το μνημόνιο και το νομοσχέδιο, επανήλθε: «Το γράψαμε στο μνημόνιο, γιατί ό,τι λέγαμε στη Βουλή και στους Νόμους και λοιπά για δεκαετίες δε γίνεται. Επειδή στην Ελλάδα μόνο ότι γράφεται στο μνημόνιο γίνεται, το γράψαμε στο μνημόνιο». Σε γενικό πλαίσιο, «Το μνημόνιο δεν είναι τίποτα από μια συρραφή αυτονοήτων πραγμάτων. Το γεγονός ότι έγινε το μνημόνιο ο Βελζεβούλ οφείλεται σε εμάς τους πολιτικούς γιατί είμαστε δειλοί και ανόητοι». Σημείο επαφής με τον κ. Σαμοΐλη η αδυναμία οικονομικής αποτίμησης χωρίς χωροθέτηση. Επιπλέον αναγνώρισε και θέμα πολιτικού κόστους και διαχείρισης από τον τύπο: «Φαντάζεστε να πηγαίναμε στη Βουλή και να λέγαμε αυτό έχει αξία τόσα δισ.; «Πρώτο Θέμα» την επόμενη μέρα: «Πάνε να πουλήσουνε και τόσο πάνε να πουλήσουνε για να τα πάρουν τα ξένα κοράκια των δανειστών, οι τοκογλύφοι, η Μέρκελ» και τις άλλες τρίχες που γράφουν οι εφημερίδες σαν τη Δημοκρατία», ενώ χαρακτήρισε αυτή την αναταραχή που θα μπορούσε να προκληθεί «πολιτική ζημιά».
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, το νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή στο προσεχές θερινό Τμήμα, αρχές Σεπτέμβρη.
http://www.vouliwatch.gr/