Το 85% εκτιμά ότι η χώρα θα παραμείνει σε οικονομική ύφεση και την επόμενη χρονιά, ενώ το 80% δηλώνει ανήσυχο για την προσωπική του οικονομική κατάσταση.
Αμετάβλητος στις 53 μονάδες παρέμεινε το δ' τρίμηνο του 2015 ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen.
Ωστόσο, έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2014, η καταναλωτική εμπιστοσύνη κατέγραψε σημαντική πτώση, κατά 12 μονάδες.
Η μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων (85%) εκτιμά ότι η χώρα θα παραμείνει σε οικονομική ύφεση και την επόμενη χρονιά, ενώ το 80% δηλώνει ανήσυχο για την προσωπική του οικονομική κατάσταση.
Στην Ευρώπη, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης διαμορφώθηκε στις 81 μονάδες, παραμένοντας σταθερός έναντι του γ’ τριμήνου. Η μεγαλύτερη άνοδος εντοπίστηκε στην Ιρλανδία (99 έναντι 93), στην Εσθονία (89 έναντι 80) και τη Γαλλία (74 έναντι 66). Στον αντίποδα, η μεγαλύτερη πτώση εμφανίστηκε στη Νορβηγία (82 έναντι 87), στη Λετονία (81 έναντι 88), στο Βέλγιο (78 έναντι 84) και τη Ρουμανία (79 έναντι 84).
Μεταξύ όλων των ανησυχιών που διέπουν τους Ευρωπαίους πολίτες, ο φόβος για τις τρομοκρατικές επιθέσεις καταλαμβάνει την πρώτη θέση, ακολουθούμενος από τις ανησυχίες των πολιτών για την οικονομία και την εργασιακή ανασφάλεια.
Αναλυτικότερα για την Ελλάδα, σημαντική είναι η αύξηση όσων πιστεύουν ότι η χώρα θα συνεχίσει να βρίσκεται σε οικονομική ύφεση και το 2016, φτάνοντας το 85% των ερωτηθέντων, αυξημένο κατά 6 μονάδες σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο και 31 μονάδες σε σχέση με την αρχή του έτους.
Παράλληλα με τις ανησυχίες για την οικονομία της χώρας, 8 στους 10 ερωτώμενους φαίνεται να ανησυχούν και για την προσωπική οικονομική τους κατάσταση, γεγονός που διαφαίνεται και από τα υψηλά ποσοστά όσων δεν τους περισσεύουν καθόλου χρήματα (32% έναντι 28%) αλλά και όσων διαθέτουν τα χρήματα που τους περισσεύουν για την αποπληρωμή χρεών, πιστωτικών καρτών και δανείων (35% έναντι 33%).
Η Ελλάδα ακολουθεί την γενικότερη τάση ως προς την οικονομία και την εργασιακή ανασφάλεια, μόνο που είναι διπλάσια τα ποσοστά των πολιτών που ανησυχούν για την εργασία τους (42% έναντι 19%), την οικονομία (38% έναντι 20%) και τα χρέη/ οφειλές τους (24% έναντι 11%) σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Αξίζει να σημειωθεί, πως η ανησυχία για κάποιο ενδεχόμενο πόλεμο (11%) σημείωσε αύξηση κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες ενώ στον αντίποδα οι ανησυχίες για τη μετανάστευση (5%) μειώθηκαν στα συνήθη επίπεδα.
Τέλος, 8 στους 10 Έλληνες προσπαθούν σε σταθερή βάση να περικόψουν τα έξοδα του νοικοκυριού τους. Οι κύριες ενέργειες περικοπής των εξόδων συνεχίζουν να εντοπίζονται στην αγορά φθηνότερων τροφίμων, στην μείωση των δαπανών για διασκέδαση εκτός σπιτιού και στα έξοδα για ρουχισμό και παραγγελία έτοιμων γευμάτων στο σπίτι. Από τα παραπάνω, η μείωση των παραγγελιών έτοιμων γευμάτων στο σπίτι και η αγορά φθηνότερων ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών φαίνεται ότι θα αποτελέσουν μόνιμη συνήθεια για μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών, δηλαδή ακόμα και όταν οι οικονομικές συνθήκες βελτιωθούν.