Υπάρχει «γιατί» στο ξύλο που
έπεσε στην πλατεία της Νέας Σμύρνης;
Ήταν η «κακιά στιγμή» ενός…
οργάνου, που σάπισε στο ξύλο έναν αυθάδη επειδή θέλησε να ζητήσει τον λόγο από
το… κράτος; Ή μήπως…
Η πανδημία αξιοποιείται από τους
αρίστους της κυβέρνησης για πολλούς και διάφορους λόγους. Κατ' αρχήν ως «κακό»
που έπεσε από τον… ουρανό, για το οποίο η κυβέρνηση μπορεί βάσιμα να
υποστηρίζει πως πράττει ό,τι είναι δυνατόν για να το αντιμετωπίσει. Κοιτώντας
και τριγύρω, σε άλλες, πιο προηγμένες χώρες, σε γενικές γραμμές το μοντέλο
διαχείρισης της πανδημίας είναι ίδιο με κάποιες μικρές παραλλαγές: «Ακορντεόν»
στην οικονομία, απαγορεύσεις όσο γίνεται στην κυκλοφορία, επιτάχυνση των
εμβολιασμών…
Η κάθε χώρα και κυβέρνηση
επιλέγουν το μείγμα διαχείρισης ανάλογα με τις δυνατότητες (οικονομικές - σε
υποδομές) και την ιδεολογική ιδιοσυγκρασία του συστήματος εξουσίας. Το ξύλο,
όπως αυτό που τα όργανα του Χρυσοχοΐδη έριξαν χωρίς διάκριση σ' όποιον έβλεπαν
στην πλατεία της Νέας Σμύρνης, φαίνεται ότι είναι βασικό συστατικό της
ελληνικής παραλλαγής διαχείρισης της πανδημίας. Μόνο που αυτή η επίδειξη
αυταρχισμού και βίας σκοπεύει αλλού, πάει μακρύτερα και έρχεται από τα παλιά…
Την αντίληψη του πατρός του,
επίσης πρωθυπουργού, Κώστα Μητσοτάκη, σύμφωνα με την οποία η αστυνομία είναι το
κράτος («εσείς είστε το κράτος» είχε πει στα ΜΑΤ ο πρεσβύτερος Μητσοτάκης
εμψυχώνοντάς τα για το συνεχές ξυλοφόρτωμα των… «Σταμουλοκολλάδων» των
Ελληνικών Αστικών Συγκοινωνιών) αναβαθμίζει και ο υιός πρωθυπουργός Κυριάκος.
Με τη βοήθεια του εκλεκτού πρώην
σοσιαλιστή και τιμημένου με… αμερικανικές δάφνες για τη σύλληψη της 17Ν Μιχάλη
Χρυσοχοΐδη, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναπλάθει το στήριγμα της εξουσίας του το
οποίο θα είναι άκρως απαραίτητο όταν διαλυθεί το πέπλο της πανδημίας,
εμφανιστεί ωμή η οικονομική καταστροφή και θα προκύψει η κοινωνική αντίδραση..
Τότε θα εμφανιστούν
απροσχημάτιστα οι δυνάμεις καταστολής, οι οποίες σήμερα δέρνουν με το πρόσχημα
της τήρησης των μέτρων για την αποφυγή μετάδοσης του κορωνοϊού SARS-CoV-2.
Όταν θα έρθει η ώρα, τα παιδιά
του Χρυσοχοΐδη, που κατά τη διατύπωση του πατρός Μητσοτάκη «είναι το κράτος»,
θα δέρνουν χωρίς να έχουν ανάγκη κανένα πρόσχημα.
Μια πρόβα τζενεράλε ήταν άλλωστε
και το «περιστατικό» στη Νέα Σμύρνη, για να μετρηθούν αντιδράσεις και, κυρίως,
για να γίνει αντιληπτό (και αποδεκτό) από τον καθένα ότι αυτό προορίζεται να
είναι το (αστυνομικό) κράτος μας…
Πώς να μιλήσει ένας πολίτης που
πιστεύει στη δημοκρατία –αυτήν την κουτσή που έχουμε–, που πιστεύει στον
άνθρωπο –με όλα τα ελαττώματά του–, που πιστεύει στην ελευθερία των ανθρώπων
και των ιδεών, αλλά ζει αυτά που ζει;
Βλέπει και ακούει αυτά που
συμβαίνουν γύρω του, σε μια χώρα καθημαγμένη από την οικονομική κρίση και τα
μνημόνια για χρόνια, από την πανδημία και την άθλια διαχείρισή της, που τελικά
είναι μόνο επικοινωνιακή –κι έτσι ακόμα αποτυχημένη–, και οικονομικά καταρρέουσα.
Τις οικογένειες που ζουν στην καλύτερη περίπτωση με 1.068 ευρώ λόγω αναστολής
συμβάσεων εργασίας (αν έχουν και οι δύο σύζυγοι μια επισφαλή θέση εργασίας –
παράδειγμα εξαρτημένων από τον μισθό τους πολιτών), τους επαγγελματίες που
περιμένουν τα δάνεια της επιστρεπτέας, όταν δίνονται κι αυτά, τους ενοικιαστές
που δεν μπορούν να πληρώσουν νοίκι-φως-νερό-τηλέφωνο, τα φροντιστήρια των
παιδιών τους.
Τους μαθητές που δεν μπορούν να
κάνουν μάθημα σωστά ή να ρωτήσουν μια απορία, γιατί μέχρι να προλάβουν να κάνουν
την ερώτηση έχει λήξει η ώρα της τηλεκπαίδευσης, τους φοιτητές που δεν μπορούν
να επιστρέψουν στο Πανεπιστήμιο με ασφάλεια.
Τους γιατρούς και τους νοσηλευτές
που ζητούν βοήθεια κι αυτή έρχεται –όταν έρχεται– με το σταγονόμετρο και
στερεύει αμέσως. Τους εκπαιδευτικούς, που δεν μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους
όπως πρέπει και τους αρμόζει. Τους καλλιτέχνες που δεν μπορούν να δουλέψουν,
τους ανέργους, τους άστεγους, τους περιθωριοποιημένους, που το μέλλον τους κάθε
μέρα που περνάει γίνεται πιο ζοφερό.
Και όταν όλοι αυτοί, πολίτες
αυτής της χώρας, τολμήσουν να μιλήσουν, να διαμαρτυρηθούν, να ζητήσουν αυτό που
δικαιούνται, στην καλύτερη περίπτωση χλευάζονται και στη χειρότερη πέφτουν
θύματα της κρατικής βίας με αυξανόμενα περιστατικά ακραίας καταστολής. Οι ιδέες
και οι ιδεολογίες έχουν ποινικοποιηθεί, ξανά. Ποιοτικός δημόσιος λόγος είναι
μόνο ο κυβερνητικός, που ακροβατεί μεταξύ νουθεσίας και απειλών, ερμηνείας και
εφαρμογής των νόμων, αυξομείωσης των ορίων τους κατά το δοκούν – ίσως και κατά
το συμφέρον.
Λόγια δεν έχω. Δεν ξέρω αν αυτό
που αισθάνομαι είναι οργή ή απογοήτευση. Βλέπετε, είμαι κι εγώ ένας απλός,
μάλλον μετριοπαθής στις ιδέες του πολίτης, που σέβεται τον νόμο, σέβεται τον
διπλανό του, πληρώνει τους φόρους του και αυτό που επιθυμεί είναι μια κατά το
δυνατόν αξιοπρεπή ζωή. Αυτό που ζητά είναι την ίδια ώρα η ζωή και οι ελευθερίες
του να γίνονται σεβαστές και αυτοί που τον κυβερνούν –τους ψήφισε ή όχι δεν
έχει καμία σημασία– να μην τον εμπαίζουν και να μην τον προσβάλλουν.
Ισως δεν έχει σημασία τι θέλει ο
πολίτης στα μάτια όσων θεωρούν ότι είναι ισχυροί σε αυτόν τον κόσμο. Ισως να
μας θεωρούν ασήμαντες μονάδες. Ο καθένας μας ένας ΑΦΜ και ένας αριθμός
ταυτότητας. Ισως να ξεχνούν ότι αυτές οι μονάδες είναι άτομα με όνειρα,
ελπίδες, σχέδια για τη ζωή και πως οι πολλές μονάδες –κι αυτό είναι απλά
μαθηματικά– εύκολα γίνονται πλήθος.
Πολλά όνειρα, πολλά σχέδια,
πολλές ελπίδες έχουν χαθεί και καεί τα χρόνια που πέρασαν, πολλά συνεχίζουν να
καίγονται και να χάνονται σήμερα. Και δεν φταίει μόνο η πανδημία, που έγινε ο
εύκολος μανδύας πίσω από τον οποίο κρύβονται τα πάντα: η αστυνομική ασυδοσία, η
διαρκής καταστρατήγηση δικαιωμάτων και ελευθεριών, οι απευθείας αναθέσεις
δημοσίων συμβάσεων και ένα σωρό άλλα.
Είναι κουραστική κοινοτοπία, αλλά
επειδή είναι από τα αυτονόητα που διαρκώς καταστρατηγούνται, πρέπει να το
ξαναπούμε: Αυτοί που κυβερνούν πρέπει να θυμούνται ότι βρίσκονται εκεί για να
υπηρετούν, οφείλουν να εργάζονται για μας. Πρέπει να φροντίζουν για την υγεία,
την παιδεία και την ασφάλειά μας – επί της ουσίας. Η εξουσία τους πηγάζει από
εμάς, από αυτές τις μικρές κι ασήμαντες μονάδες. Πρέπει να μας ακούνε και αφού
πάρουν την ψήφο μας.
Κι εμείς μιλάμε, φωνάζουμε. Αν
δεν θέλετε να ακούσετε τις φωνές μας, δεν είστε άξιοι να βρίσκεστε εκεί.
Η 18χρονη ξυλοκοπήθηκε άγρια από
αστυνομικούς της Ομάδας ΔΡΑΣΗ και άνδρες των ΜΑΤ, ενώ υπέστη σωματική και
λεκτική σεξουαλική παρενόχληση κατά τη σύλληψή της. Η δικηγόρος της μιλά στο
NEWS 24/7 για την κατάσταση της νεαρής.
Μια άκρως σοβαρή καταγγελία ήρθε
στο φως της δημοσιότητας σχετικά με τη βίαιη σύλληψη 18χρονης από τις
αστυνομικές δυνάμεις της ομάδας ΔΡΑΣΗ το βράδυ της Τρίτης, 9 Μαρτίου στη Νέα
Σμύρνη, στη διάρκεια της συγκέντρωσης κατά της αστυνομικής αυθαιρεσίας, όταν η
ίδια διαμαρτυρήθηκε για την κακοποίηση ατόμου από τους αστυνομικούς.
Σύμφωνα με την καταγγελία, η
18χρονη ξυλοκοπήθηκε άγρια από τους αστυνομικούς, ενώ υπέστη σωματική και
λεκτική σεξουαλική κακοποίηση κατά τη σύλληψή της από τους αστυνομικούς.
Συγκεκριμένα, -σύμφωνα με την καταγγελία- ένας εκ των αστυνομικών της ομάδας
ΔΡΑΣΗ απείλησε πως θα τη βιάσει, λέγοντάς της “εσύ θα γ…θείς, να το θυμάσαι”,
ενώ ένας άλλος της έπιασε τα οπίσθια και της είπε “πάμε στο στενό να σε γ…σω”.
Σύμφωνα με την καταγγελία, η
18χρονη ξυλοκοπήθηκε άγρια από τους άνδρες της αστυνομίας, οι οποίοι της
φώναζαν “Σου αρέσει π…άνα; θα φτύσεις πολύ αίμα σήμερα”, χτυπώντας τη με μανία
σε όλο το σώμα, προκαλώντας της βαρύτατα τραύματα, ενώ η νεαρή ξυλοκοπήθηκε και
από τους άνδρες των ΜΑΤ που βρίσκονταν στο σημείο.
Μετά τον ξυλοδαρμό, η ίδια
αποτρόπαια συμπεριφορά συνεχίστηκε και κατά τις επόμενες ώρες στη ΓΑΔΑ, όπου,
αν και βαριά τραυματισμένη, οι αστυνομικοί αρνήθηκαν να της δώσουν οποιαδήποτε
ιατρική φροντίδα, ενώ λόγω των περιορισμών της πανδημίας, δεν της επετράπη να
την επισκεφθούν οι γονείς της.
Η δικηγόρος της 18χρονης, κα.
Άννυ Παπαρρούσου, μιλώντας στο NEWS 24/7, έκανε λόγο για μια κοινή συνθήκη που
συνηθίζεται από την αστυνομία, τονίζοντας πως το εν λόγω περιστατικό είναι ένα
μεταξύ πολλών που δεν γίνονται γνωστά, μιας και οι υποθέσεις αστυνομικής
βιαιότητας και αυθαιρεσίας συνήθως δεν βλέπουν το φως της δημοσιότητας, καθώς
τα θύματα δε βρίσκουν τη δύναμη να τα καταγγείλουν λόγω του φόβου που νιώθουν.
Η κα. Παπαρρούσου τόνισε πως η
18χρονη παραμένει από τις 9/3 μέχρι και σήμερα στα κρατητήρια της ΓΑΔΑ, ενώ σε
βάρος της υπάρχουν, μεταξύ άλλων, κατηγορίες για έκρηξη, αντίσταση κατά της
αρχής, κατοχή εκρηκτικών, αναφέροντας πως πρόκειται για κατηγορίες που είθισται
να “φορτώνονται” μαζικά, ως “πακέτο”, όπως είπε η ίδια, σε τέτοιου τύπου
δικογραφίες.
Σχετικά με την σωματική και
ψυχολογική κατάσταση της νεαρής, η δικηγόρος της ανέφερε πως η 18χρονη είναι
σχετικά καλά στην υγεία της, χωρίς όμως να έχει λάβει καμιά ιατρική περίθαλψη
μέχρι και σήμερα, αν και τα τραύματά της είναι εμφανή. Συγκεκριμένα, η νεαρή
είναι χτυπημένη σε όλο της το σώμα, ενώ έχει και ένα βαρύ χτύπημα στο μάτι.
Αυτή την ώρα η 18χρονη έχει
μεταφερθεί στο Κτίριο 9 της Εισαγγελίας και περιμένει να απολογηθεί.
Οπως λειτουργούν τα μέσα
κοινωνικής δικτύωσης κάνουν “κακό στη δημοκρατία μας” είπε στη Βουλή ο
κ.Μητσοτάκης… Τι να εννοεί, άραγε, ο ¨ποιητής”; Μήπως μετά το νόμο που θα βάζει
στο στόχαστρο του ελέγχου την καλλιτεχνική δημιουργία, ετοιμάζονται…
δημοκρατικές παρεμβάσεις και στα σόσιαλ μίντια; Κάτι τέτοιο η… δημοκρατία μας,
το έχει – απ’ ό,τι θυμόμαστε – καταγγείλλει όταν συμβαίνει στην Τουρκία…
Είπε, λοιπόν, ο πρωθυπουργός για
τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης :
«Δημιουργούν στεγανά, στεγανά
έντασης, όχι στεγανά διαλόγου. Στεγανά τα οποία ανατροφοδοτούν τα στερεότυπα τα
οποία ήδη έχουν. Από τη μία και από την άλλη πλευρά. Κι αυτό είναι κακό για τη
δημοκρατία μας, είναι κακό για το επίπεδο του διαλόγου μας».«Είναι σημαντικό να εξηγήσουμε στους νέους
μας – πρόσθεσε – ότι έτσι όπως λειτουργούν σήμερα τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης
και οι αλγόριθμοι των μεγάλων πλατφορμών που χρησιμοποιούν στην ουσία
αναπαράγουν και επιβραβεύουν τις όποιες απόψεις μπορεί ήδη να έχουν. Δημιουργούν
στεγανά, στεγανά έντασης, όχι στεγανά διαλόγου. Στεγανά τα οποία ανατροφοδοτούν
τα στερεότυπα τα οποία ήδη έχουν. Από τη μία και από την άλλη πλευρά. Κι αυτό
είναι κακό για τη δημοκρατία μας, είναι κακό για το επίπεδο του διαλόγου μας.
Διότι εγκλωβίζονται με αυτό τον τρόπο οι νέοι στις απόψεις τους χωρίς ν’
αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη, χωρίς ν’ αμφισβητούν αυτό το οποίο βλέπουν,
αυτό το οποίο οποιοσδήποτε μπορεί εντός εισαγωγικών να τους σερβίρει».
Μην ξεχνάμε ότι η τοποθέτηση αυτή
έρχεται μετά τον ρόλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην αποκάλυψη και
καταγραφή της αστυνομικής βαρβαρότητας, και ενώ την ίδια ώρα για τα ίδια
γεγονότα τα φαινόμενα κοπτοραπτικής, μονταζιέρας και αναπαραγωγής της “φωνής
της Αστυνομίας” στα συστημικά μίντια αναφορικά με τα επεισόδια στη Νέα Σμύρνη
πήραν μορφή χιονοστιβάδας…
Ραγδαίες οι εξελίξεις στην
υπόθεση της επίθεσης στον αστυνομικό το βράδυ της Τρίτης στη Νέα Σμύρνη καθώς ο
πρώην κουνιάδος του αποκαλούμενου «Ινδιάνου» άλλαξε την κατάθεσή του.
«Του είπα ‘μη χτυπήσεις κόσμο και
αστυνομικούς’ και μου απαντάει ‘γιατί θα με δώσεις στους δικούς σου τους
μπάτσους’; και εγώ του απάντησα ‘ναι’ και αμέσως έφυγα για να μην φάω ξύλο από
τους αναρχικούς. Ξαφνικά άκουσα κάποιον να φωνάζει ‘έρχονται οι μπάτσοι με τα
παπάκια’ και τότε κάνανε ντου. Τότε είδα κάποιον να τρέχει προς τη μεριά των
αστυνομικών και τους υπόλοιπους να τον ακολουθούν. Είδα και τον κουνιάδο μου
μαζί με τον φίλο του να τρέχουν στο μπούγιο αλλά δεν είδα τον κουνιάδο μου να
χτυπάει τον αστυνομικό» λέει στην κατάθεση του την οποία αμφισβητεί ο 30χρονος
λέγοντας ότι υπάρχει οικογενειακή διαμάχη.
«Δεν γνωρίζω εάν ήταν ο κουνιάδος
μου αυτός που έριξε τον αστυνομικό από το μηχανάκι, απλά ο κουνιάδος μου ήταν
ανάμεσα στο πλήθος που έτρεξε προς τον αστυνομικό που έπεσε. Μετά από όλα αυτά
εγώ επέστρεψα στο σπίτι μου και την επόμενη ημέρα, το μεσημέρι, πήγα στη ΓΑΔΑ
και είπα στους αστυνομικούς ότι στα επεισόδια ήταν ο κουνιάδος μου και ένας
φίλος του. Τον κατήγγειλα πριν δω το βίντεο στα κανάλια. Στην αστυνομία μου
έδειξαν ένα βίντεο και τότε αναγνώρισα τον κουνιάδο μου και τον φίλο του στο
πλήθος. Όταν αποφάσισα να πάω να καταγγείλω τον κουνιάδο μου δεν φανταζόμουν
ότι θα κατηγορηθεί για απόπειρα ανθρωποκτονίας, ούτε ότι τα επεισόδια αυτά θα
έπαιρναν τόσο μεγάλη διάσταση. Αποφάσισα να τον καταγγείλω γιατί σέβομαι τον
νόμο και την τάξη…Εάν είχα οποιαδήποτε αμφιβολία ότι δεν ήταν ο κουνιάδος μου
στα επεισόδια θα σας το έλεγα. Πιστεύω ότι γενικά τον κουνιάδο μου τον
παρασέρνουν οι παρέες του….Τέλος να σας πω ότι λέω την αλήθεια γιατί υπάρχει
Θεός και ότι επιθυμώ να εξεταστώ από μηχάνημα ανίχνευσης ψεύδους» καταλήγει
στην κατάθεση του ο κουνιάδος του 30χρονου.
Σύμφωνα με τον δικηγόρο του
30χρονου αποκαλούμενο ως «Ινδιάνο», κ. Παύλο Σαράκη ο μάρτυρας άλλαξε την
κατάθεσή του ενώπιον της ανακρίτριας σε σχέση με την προανακριτική του
κατάθεση, στην οποία είχε αναφέρει ότι τον είδε να τον ρίχνει από το μηχανάκι.
Ο 30χρονος πέρασε νωρίς το πρωί
του Σαββάτου, την πόρτα του Ανακριτή, καθώς φέρεται να έριξε τον 28χρονο
αστυνομικό από τη μηχανή του κατά τη διάρκεια των βίαιων επεισοδίων στη Νέα
Σμύρνη.
Ο κατηγορούμενος με το
παρατσούκλι «Ινδιάνος», αρνείται όσα του αποδίδονται, σύμφωνα με τον συνήγορο
υπεράσπισής του, Παύλο Σαράκη.
Ο δικηγόρος του 30χρονου Παύλος
Σαράκης
«Όπως έχω δηλώσει από την πρώτη
στιγμή ο εντολέας μας δεν έχει καμία σχέση με τα θλιβερά επεισόδια στη Νέα
Σμύρνη. Ο μάρτυρας κινείται από προσωπικά, εκδικητικά κίνητρα εις βάρος του
εντολέα μου, όπως ομολογεί και στην κατάθεση που έδωσε ενώπιον της Ανακρίτριας
χθες το βράδυ. Επιπρόσθετα, στην κατάθεση του ενώπιον των δικαστικών αρχών,
ομολόγησε ότι δεν έχει δει τον εντολέα μου να χτυπά τον αστυνομικό, απλώς τον
αναγνώρισε ότι ήταν μέσα στο πλήθος των διαδηλωτών», ανέφερε ο κ. Σαράκης.
«Οι αντιφάσεις του μεταξύ
προανακριτικής και ανακριτικής κατάθεσης, είναι ένδειξη ότι πρόκειται για άτομο
ψυχικά ασταθές και πλήρως αναξιόπιστο», υπογράμμισε στο Newsbomb.gr, ο
δικηγόρος του 30χρονου, Παύλος Σαράκης.
«Θα προσκομίσουμε στις αρμόδιες δικαστικές Αρχές
αμάχητα αποδεικτικά στοιχεία, που τεκμηριώνουν τη θέση του ότι ουδεμία σχέση
έχει με τα διερευνώμενα θλιβερά συμβάντα».
Νωρίτερα, ο κ. Σαράκης, επεσήμανε
σε ανακοίνωσή του πως ο εντολέας του «ισχυρίζεται και μπορεί να αποδείξει, ότι
κατά τον επίμαχο χρόνο των γεγονότων βρισκόταν στη Δ. Αττική και όχι στη Νέα
Σμύρνη. Ισχυρισμός που θα επιβεβαιωθεί και από την άρση του τηλεφωνικού
απορρήτου και ειδικότερα από τον εντοπισμό της στιμγατοθέτησής του (GPS) κατά
τους επίδικους χρόνους».
Η επαναφορά του απεχθέστερου και
απολύτως ταξικού μέτρου της απαγόρευσης, «Δεν επιτρέπεται η παραμονή πολιτών σε
χώρους εξωτερικής άθλησης, οργανωμένες μαρίνες, πάρκα και άλση», με ταυτόχρονη
απαγόρευση μετακίνησής τους με αυτοκίνητο ή μηχανάκι σε διπλανό δήμο, σε ένα
δάσος ή σε μια ακτή, έπνιξε ξανά τον κόσμο που ζει σε πυκνοκατοικημένες
περιοχές των αστικών κέντρων και ειδικά της Αθήνας. Μόνο όσοι ζουν στις
«Κηφισιές» και στις «Γλυφάδες» μπορούν να κάνουν μια βόλτα με τα παιδιά τους
στη φύση, στον καθαρό αέρα.
Οι υπόλοιποι, στριμωγμένοι στις
πολυκατοικίες, στους ασφυκτικούς δρόμους και στα γεμάτα λεωφορεία και μετρό.
Και τι απομένει; Μια μπίρα ή ένας καφές σε ένα παγκάκι, σε μια πλατεία. Ενας
καφές που πληρώνουν ακριβά όσοι τολμούν να το κάνουν. Πληρώνουν με πρόστιμα,
αύρες και ξύλο. Καμία ανάσα γι’ αυτούς! Και φρίττουν κυβέρνηση και πληρωμένοι
κάλαμοι για το θράσος και την αναίδεια οικογενειών και νέων ανθρώπων που
επιμένουν να αναζητούν έναν ανοιχτό χώρο. Οι πλατείες αστυνομοκρατούνται ώστε να
μην τολμάει να πάει κανείς εκεί. Κι αυτό είναι, λέει, μέτρο για την πανδημία!
Κι αυτό το αποφάσισε μια
κυβέρνηση που βολτάρει σε προνομιακές περιοχές με πράσινο και θάλασσα, που
κατανάλωσε εκτός σειράς εμβόλια, που στερεί στους πολίτες τα δύο βασικότερα
κοινωνικά αγαθά. Την υγεία για όλους και ένα έστω ελάχιστο αίσθημα ελευθερίας.
Και απορούν γιατί τόσος θυμός, γιατί μικρά παιδιά δεν λογαριάζουν τίποτα και
ξεσπούν βίαια; Γιατί, κύριοι των υγειονομικών επιτροπών και των υπουργείων, δεν
μπορεί να εγκλωβίζετε σε δύο τετραγωνικά τον κάτοικο της Ομόνοιας, της Κυψέλης,
του Νέου Κόσμου, του Αιγάλεω, ούτε μπορούν γιαγιάδες και μικρά παιδιά να πάνε
με ποδήλατο 20 χλμ. μακριά για να αναπνεύσουν.
Η αστυνομία συνέλαβε νεαρό για τα
επεισόδια στη Νέα Σμύρνη, έχοντας ως μοναδικό «στοιχείο» μια ανάρτηση στο
facebook. Ο 22χρονος αφέθηκε ελεύθερος, αφού, όμως είχαν διαρρεύσει προσωπικά
δεδομένα του σε ιστοσελίδες αστυνομικών ειδήσεων.
Το νέο φιάσκο της ΕΛ.ΑΣ.
καταγράφει, πέρα από βασικά επιχειρησιακά προβλήματα, και το πόσο επικίνδυνες
είναι οι συλλήψεις «στον σωρό» υπόπτων μέσα στα πλαίσια της γενικότερης αστυνομικής
αυθαιρεσίας των τελευταίων ημερών.
Μετά τα γεγονότα στη Νέα Σμύρνη
χρήστης του facebook έγραψε ένα σχόλιο κάτω από βίντεο που έδειχνε την επίθεση
στον αστυνομικόκάνοντας tag τον 22χρονο
ο οποίος απάντησε.
Αυτό ήταν αρκετό για την ΕΛ.ΑΣ.
ώστε να συλλάβει τον νεαρό κατηγορώντας τον για συμμετοχή στην επίθεση και τον
τραυματισμό. Οι κατηγορίες, όπως ήταν αναμενόμενο, κατέρρευσαν και ο νεαρός
αφέθηκε ελεύθερος, αφού δεν ήταν καν στη Νέα Σμύρνη κατά τη διάρκεια της
κινητοποίησης.
Ωστόσο, τα στοιχεία του 22χρονο
είχαν διαρρεύσει σε ιστοσελίδες αστυνομικών ειδήσεων, όπως το policenews.eu και
ακολούθησε δημόσια διαπόμπευση με μεγάλους τίτλους, φωτογραφίες του κλπ κλπ. Ο
τίτλος του άρθρου μάλιστα ανέφερε «Αυτός είναι ο Αλβανός από την περιοχή του
Μενιδίου που σακάτεψε τον αστυνομικό».
Η ιστοσελίδα μετά το φιάσκο της
ΕΛ.ΑΣ. αναγκάστηκε να κατεβάσει το δυσφημιστικό και ρατσιστικό άρθρο, αλλά και
να βγάλει ανακοίνωση ζητώντας συγγνώμη για το περιστατικό και αναφέροντας
«Σχετικά με το δημοσίευμά μας νωρίτερα για τον 22χρονο από την περιοχή του
Μενιδίου, να ενημερώσουμε τους αναγνώστες του Policenews πως οι φωτογραφίες που
δημοσιεύθηκαν και αφορούν τον Ρ. Σ., δεν έχουν καμία σχέση με το συγκεκριμένο
τραγικό συμβάν με τον βαρύτατο αστυνομικό χθες το βράδυ στην περιοχή της Νέας
Σμύρνης. Ο νεαρός του δημοσιεύματος ΔΕΝ είχε καμία εμπλοκή με το συμβάν, ΔΕΝ
ανήκει σε κάποιο οπαδικό σύλλογο και ΔΕΝ ήταν χθες κατά τη διάρκεια των
επεισοδίων στην περιοχή της Νέας Σμύρνης. Το “μπέρδεμα” έγινε όταν από ανοησία
μεταξύ φίλων του νεαρού, τον “τάγκαραν” σε βίντεο που δείχνει τον άγριο
ξυλοδαρμό του αστυνομικού και απάντησε ο ίδιος “Ευχαριστώ” στη διαδικτυακή του
φίλη, χωρίς να γνωρίζει προφανώς ότι αμέσως χτύπησε κόκκινο καμπανάκι σε όλες
τις υπηρεσίες της Αστυνομίας, αλλά και τα δημοσιογραφικά γραφεία.Ζητάμε συγνώμη
για την αναστάτωση, τόσο από τον ίδιο, όσο και από τους οικείους του».
Ο Μάνος Ελευθερίου γεννήθηκε στην
Ερμούπολη της Σύρου στις 12 Μαρτίου 1938. Ποιητής, στιχουργός,
μυθιστοριογράφος, συγγραφέας παιδικών βιβλίων, ιστορικός και επιμελητής
εκδόσεων.
Παρακολούθησε μαθήματα
υποκριτικής στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Εργάστηκε πολλά χρόνια στο
περιοδικό Reader’s Digest.
Έγραψε στίχους για πάνω από 500
τραγούδια, τα οποία μελοποίησαν συνθέτες όπως ο Μ. Θεοδωράκης, ο Μ. Χατζιδάκις,
ο Γ. Μαρκόπουλος, ο Δ. Μούτσης, ο Θ. Μικρούτσικος, ο Σ. Κουγιουμτζής, ο Γ.
Σπανός, ο Σ. Κραουνάκης, ο Λ. Κηλαηδόνης, ο Γ. Χατζηνάσιος, ο Α. Βαρδής κ.ά.
Μερικά από αυτά είναι τα: «Αυτές
οι ξένες αγκαλιές», «Σεπτέμβρη του ‘62», «Στων αγγέλων τα μπουζούκια», «Η
διαθήκη», «Στην Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου», «Στο παζάρι του ληστή», «Δεν είμαι
άλλος», «Κάτω από τη μαρκίζα», «Τα λόγια και τα χρόνια», «’Αλλος για Χίο
τράβηξε», «Τώρα που θα φύγεις», «Μια νυχτερίδα στη σκεπή», «Του κόσμου», «Οι
πληρωμένες αγάπες», «Όταν θα κοιτάζω εσένα», «Μες στους βίους των αγίων»,
«Αργοναύτες», «’Ανοιξα το συρτάρι μου», «Ναύτης βγήκε στη στεριά», «Σ’ αυτή τη
γειτονιά», «Χτυπώ την πόρτα του θεού» και πολλά ακόμη.
Τη δεκαετία του 1990 έκανε
ραδιοφωνικές εκπομπές στον «Αθήνα 9,84» και στο Δεύτερο Πρόγραμμα της ΕΡΤ.
Συνολικά εξέδωσε πάνω από σαράντα βιβλία. Ήδη το πρώτο του μυθιστόρημα Ο καιρός
των χρυσανθέμων (2004) τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος. Το 2013
βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών για τη συνολική προσφορά του στα Γράμματα.
Για τον Μάνο Ελευθερίου και το
έργου του έχουν γραφτεί άπειρα κείμενα. Και δικαίως. Υπήρξε μοναδική μορφή
πολυσυλλεκτικού και ευφυούς δημιουργού, με χιούμορ, διαπεραστική ματιά, αλλά
και ευρύτατη απήχηση και αποδοχή τόσο από τους ομοτέχνους του όσο και από το
κοινό.
Ο Μάνος Ελευθερίου ήταν
καλεσμένος στην εκπομπή της ΕΤ1 “Συναντήσεις” με τον Λευτέρη Παπαδόπουλο, η
οποία μεταδόθηκε σε δύο μέρη, στις 28 Ιουνίου και στις 12 Ιουλίου 2008.
Στην συζήτηση των δύο φίλων γίνεται
λόγος για τους νέους δημιουργούς και ερμηνευτές, το ρόλο των στιχουργών στην
επιτυχία ενός τραγουδιού, ενώ ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στον τόπο καταγωγής του
Μάνου Ελευθερίου, τη Σύρο.
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος συζητά με
τον Μάνο Ελευθερίου για την πορεία του στη λογοτεχνία. Γίνεται λόγος για την
αφορμή για την ενασχόλησή του με τη συγγραφή κατά τα παιδικά του χρόνια, την
εγκατάσταση της οικογένειάς του στην Αθήνα (στο Χαλάνδρι) κατά την περίοδο της
εφηβείας του, και τις επιρροές που δέχθηκε από το φιλικό του περιβάλλον.
Ο Μάνος Ελευθερίου μιλά ακόμα για
το ξεκίνημά του στην ποίηση και την έκδοση της πρώτης του ποιητικής συλλογής το
1962, και στη συνέχεια για την ενασχόλησή του με τη στιχουργική– μέσα από τη
συμμετοχή του στον Σύλλογο Φίλων Ελληνικής Μουσικής- και την πρώτη του εμφάνιση
στη δισκογραφία με το τραγούδι «Το σπίτι γέμισε με λύπη» σε μουσική Χρήστου
Λεοντή.
Αναφέρονται οι
συνεργασίες-σταθμοί στην πορεία του με σημαντικούς Έλληνες συνθέτες, όπως ο
Μίκης Θεοδωράκης, ο Δήμος Μούτσης (στον δίσκο «’Αγιος Φεβρουάριος»-για τον
οποίο Μ.Ελευθερίου φιλοτέχνησε και το εξώφυλλο), ο Χρήστος Νικολόπουλος, ο
Γιάννης Μαρκόπουλος, Σταύρος Κουγιουμτζής κ.ά.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπομπής
προβάλλονται αποσπάσματα πολλών γνωστών τραγουδιών σε στίχους δικούς του,
ερμηνευμένων από γνωστούς τραγουδιστές.
ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ
Ποίηση:
Συνοικισμός (έκδοση εκτός
εμπορίου), 1962· Μαθήματα μουσικής (ε.ε.) 1972· Τα ξόρκια (ε.ε.) 1973· Αγρυπνία
για το σκοτεινό τρυγόνι στην εκκλησία του προφήτη Ελισσαίου (εκδ. Αμοργός
1975), Καστανιώτης 2009· Τα όρια του μύθου, Γνώση 1978· Μαθήματα μουσικής/Τα
ξόρκια, επανέκδοση, Ύψιλον 1980· Το μυστικό πηγάδι, Γνώση 1983· Αναμνήσεις από
την Όπερα, Γνώση 1987· Το άγγιγμα του χρόνου, Καστανιώτης 1994· Το νεκρό
καφενείο, Καστανιώτης 1997, 2006· Η πόρτα της Πηνελόπης, Γαβριηλίδης 2003· Ο
νοητός λύκος, Μεταίχμιο 2010· Τα λόγια και τα χρόνια (Τα τραγούδια: 1963-2013),
Μεταίχμιο 2013· Τα ομοιοκατάληκτα, Μεταίχμιο 2018
Πεζογραφία:
Ο καιρός των χρυσανθέμων (2004)·
Η γυναίκα που πέθανε δύο φορές (2006)· Άνθρωπος στο πηγάδι (2008)· Πριν απ’ το
ηλιοβασίλεμα (2011)· Φαρμακείον εκστρατείας (2016)· Άνδρες του αίματος, (2019)
– Μεταίχμιο
Νουβέλα:
Το άγγιγμα του χρόνου,
Καστανιώτης 1994
Θεατρικοί μονόλογοι:
Ο γέρος χορευτής, Μεταίχμιο 2010·
Ο πατέρας του Άμλετ, Μικρή Άρκτος 2017
(Διηγήματα:) Το διευθυντήριο,
Φέξης 1964· Η σφαγή (1965)· Η μελαγχολία της πατρίδας μετά τις ειδήσεις των
οκτώ, Μεταίχμιο 2007
Παιδικά:
Παραμύθια για τον Αυτοκράτορα,
(εικ. Σοφία Φόρτωμα), Γνώση 1991· Ένα καράβι μια φορά (εικ. Σ. Φόρτωμα),
Ωκεανίδα 1997· Του Γενάρη το φεγγάρι: Παραμύθια για τους δώδεκα μήνες (κείμενα
και εικονογράφηση), Κέδρος 1998· Η γάτα που ήθελε να γίνει πουλί (εικ. Σ.
Φόρτωμα), Ελληνικά Γράμματα 2000· Ένα καράβι, καραβάκι… Εκδόσεις της Σχολής Ι.
Μ. Παναγιωτόπουλου 2005
Μαρτυρίες-Ιστορικά:
Η δεκαετία του ’60 (με τον Θ.
Νιάρχο), Καστανιώτης 2005· Είναι αρρώστια τα τραγούδια (Ανθολόγηση κειμένων
του), Καστανιώτης 2002· Μαύρα Μάτια – Ο Μάρκος Βαμβακάρης και η συριανή
κοινωνία στα χρόνια 1905-1920, Μεταίχμιο 2013
Μελέτες-Λευκώματα:
Το θέατρο στην Ερμούπολη τον
εικοστό αιώνα (τέσσερις τόμοι), Δήμος Ερμούπολης 2000· Ο ίσκιος της
Αθήνας/Shadows of Athens (φωτογρ. Εβίτα Μαχαίρα, μτφρ. Mary Kitroeff, κείμενα
Μάνος Ελευθερίου), Ποταμός 2002· Ερμούπολη – Μια πόλη στη λογοτεχνία (επιμ.) Μεταίχμιο
2004· Βλέμματα από την Ελλάδα, Μεταίχμιο 2008
Επιμέλειες:
Φωτογραφίες και σήματα Ελλήνων
και ξένων φωτογράφων της περιόδου 1859-1910, Γνώση 1981· Ενθύμιον Σύρας.
Φωτογραφίες και καρτ ποστάλ από το 1860-1950, Γνώση 1993· Νεοκλασική Ερμούπολη
(φωτ. Π. Δενδρινός, Ν. Δεσύπρης, Ι. Καρβώνης κ.ά.) Ελληνικά Γράμματα 2000·
Ενθύμιον Σύρου: Σύρος ένα νησί – Μια ιστορία (Καρτ ποστάλ και φωτογραφίες του
19ου και του 20ού αιώνα), Ελληνικά Γράμματα 2001· Ερμούπολη, Μια πόλη στη
λογοτεχνία (φωτ. Καμίλο Νόλλας) Μεταίχμιο 2004/2011
Για να μιλήσω πρώτα για τα του
οίκου μας, μάλλον δεν έχουμε κατανοήσει εμείς οι της παραδοσιακής
δημοσιογραφίας ότι κινδυνεύουμε να μείνουμε πολύ πίσω από τη νεοφανή «κινητή
δημοσιογραφία», την αυθόρμητη και άμισθη δημοσιογραφία των πολιτών. Δεν είναι η
ταχύτητα το πρόβλημά μας, αλλά η πολυφωνία, η πληρότητα και η επιζήτηση κάποιας
αντικειμενικότητας.. Ανέφικτη είναι, αλλά τουλάχιστον ας εκδηλώνεται σαν
επιθυμία και διεκδίκηση.
Και τα βίντεο του κινητού που
ανεβάζουν στο Διαδίκτυο οι περιστασιακοί οιονεί ρεπόρτερ έχουν χρώμα. Τα
χρώματά τους, όμως, αλληλοεξουδετερώνονται, αφού σε αυτόν τον χώρο δεν υπάρχουν
ολιγοπώλια όπως στον «κανονικό» Τύπο. Ολοι δημοσιεύουν, τα πάντα. Ο
«καταναλωτής», αν η υπομονή του είναι ισχυρότερη των προκαταλήψεών του, θα δει
όσο το δυνατόν περισσότερα για να σχηματίσει την πληρέστερη δυνατή εικόνα.
Αυτήν που όλο και σπανιότερα του παρουσιάζει ο «επίσημος» Τύπος. Αυτός,
ακίνητος, περιμένει στο γραφείο το κομματικό non paper, που του προσφέρει στο
(δηλητηριασμένο) πιάτο την «είδηση» αλλά και την ερμηνεία της. Ομως, σύμφωνα
τουλάχιστον με κάποιους παλιούς θρύλους, οι δημοσιογράφοι δεν είναι βουλευτές
για να καταπίνουν αμάσητα και να αναμεταδίδουν άκριτα τα κομματικά non paper,
ακόμα κι αν περιέχουν προσωπικά δεδομένα, απόρρητα υποτίθεται και προστατευτέα.
Ποιες είναι οι μείζονες ειδήσεις
από την Τρίτη της Νέας Σμύρνης; Η βαναυσότατη επίθεση βιαιολάγνων κατά του
αστυνομικού της ΔΡΑΣΗΣ. Το μέγεθος, ο παλμός και η σύνθεση της διαδήλωσης των
Νεοσμυρνιωτών (αν στην κυβέρνηση συνεχίζουν να πιστεύουν ότι θα μπορούσε να την
οργανώσει ο ΣΥΡΙΖΑ, πρέπει ν’ αρχίσουν να δίνουν μικρότερη σημασία στις βολικές
δημοσκοπήσεις). Τέλος, η κραυγή «πάμε να τους σκοτώσουμε», με την οποία
αυτοντοπαρίστηκαν κάποιοι ένστολοι, ίσως εξερεθισμένοι από ανωτέρους τους με
την «είδηση» ότι «φάγανε συνάδελφο».
Για να συντάξει το μήνυμά του, ο
πρωθυπουργός όφειλε να προσέξει και τις τρεις ειδήσεις της Τρίτης, αλλά και τη
μία και μόνη της Κυριακής, τον ανελέητο ξυλοδαρμό του νεαρού στην πλατεία. Για
την προπαγάνδα έχει στη διάθεσή του την κυβερνητική εκπρόσωπο, τον κ.
Γεωργιάδη, τον κ. Κυρανάκη και τα υπερπροστατευτικά ΜΜΕ. Επέλεξε, ωστόσο, να
δει και να αναδείξει μία μόνο πλευρά, τον τραυματισμό του αστυνομικού. Ο κ.
Μητσοτάκης δεν είναι στην αντιπολίτευση, που βλέπει παγίως το μερικό.
Κυβερνάει. Ενας κυβερνήτης που μικραίνει τον ορίζοντά του, υπηρετεί και το
αξίωμά του σμικρυμένο.
Ατομο με λευκό κράνος που
βρίσκεται στην πλευρά των δυνάμεων της αστυνομίας φαίνεται να πετά βόμβα
μολότοφ κατά την διάρκεια των επεισοδίων την Κυριακή στη Νέα Σμύρνη, σε βίντεο
που μεταδόθηκε από το Kontra Channel.
Το βίντεο τραβήχτηκε κατά τη
διάρκεια των επεισοδίων στη Νέα Σμύρνη, κυκλοφορούσε τις τελευταίες ημέρες σε
χαμηλότερη ανάλυση στο διαδίκτυο και όπως είπε η δημοσιογράφος του Kontra
Channel, Αναστασία Γιάμαλη, δόθηκε για τεχνική επεξεργασία στην ομάδα disinfaux
collective η οποία αύξησε την ευκρίνεια και παρουσιάστηκε στην τηλεόραση σε
αργή κίνηση.
Εφόσον επιβεβαιωθεί ότι ο δράστης
είναι αστυνομικός, όπως τουλάχιστον φαίνεται στο βίντεο, είναι μια ακόμα
τρομακτική αποκάλυψη του είδους της “νομιμότητας” που επικαλείται η ηγεσία της
Αστυνομίας και η κυβέρνηση, η οποία έρχεται να προστεθεί στις ιαχές των
αστυνομικών, που καταγράφηκαν στην κάμερα, και στις απειλές τους |πάμε να τους
σκοτώσουμε, πάμε να τους γ…μήσουμε”.
Στο Kontra Channel μίλησε ο
άνθρωπος που τράβηξε το βίντεο και περιέγραψε ότι έσκασε μια μολότοφ δίπλα του
ενώ βρισκόταν απέναντι από τους αστυνομικούς της ομάδας ΔΕΛΤΑ. «Είχες την
αίσθηση, είπε, πως (οι αστυνομικοί) αν μπορούσαν να σκοτώσουν θα το κάνανε»…
Το βίντεο έχει προκαλέσει σάλο
στο διαδίκτυο με δεκάδες πολίτες να ζητούν την άμεση παραίτηση του υπουργού
Μιχάλη Χυσοχοϊδη.
[2] μέσα από hashtags όπως το #antireport να ενημερώσουν και να διαμοιράσουν πληροφορία και υλικό από τα όσα συμβαίνουν στις διαδηλώσεις αυτές τις μέρες, ενάντια στα -πολλά και αποδεδειγμένα- fake news. >
[3] Από πλευράς μας, παραθέτουμε εδώ, σε μία μέρα που το #boycottGreekMedia και το #antireport βρίσκονται στα trends, το video και σε πιο αργή ταχύτητα από αυτήν που προβλήθηκε στο @KontraChannel το οποίο και ευχαριστούμε που το παρουσίασε. [end]https://t.co/t1c3IJl7vh
Το βίντεο που ακολουθεί είναι από
την εισβολή των ΜΑΤ στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Το τράβηξε ο δημοσιογράφος,
Αλέξανδρος Λιτσαρδάκης κι έχει ήχο. ΜΑΤατζήδες τρέχουν προς τα πάνω του και ο
ίδιος φωνάζει πως είναι δημοσιογράφος.
Η πρωινή εκπομπή του
ΣΚΑΪ έδειξε πλάνα από το βίντεο, χωρίς ήχο, κι ενημέρωσε (!) ότι είναι
τραβηγμένο από κάμερες που «φέρουν στη στολή τους» οι αστυνομικοί.
Κόβουμε τον ήχο ,να μην ακούγεται ο δημοσιογράφος που ουρλιάζει να μην τον χτυπήσουν και λέμε ότι είναι κ καλά γουαου κάμερες αστυνομικών. ΤΕΛΕΙΟ. pic.twitter.com/U7aW8sR0XD
Μία απίστευτη καταγγελία έκανε
μέσα από τον λογαριασμό του στο facebook, ο δημοσιογράφος, Πασχάλης Τόσιος.
Όπως υποστηρίζει χαρακτηριστικά ο
ίδιος: «Μαθητής της β’ γυμνασίου στο μάθημα των καλλιτεχνικών σε εργασία
ζωγράφισε τον ήλιο πράσινο .Σε ερώτηση της καθηγήτριας του γιατί χρωμάτισε τον
ήλιο πράσινο, της απάντησε πως είναι ο ήλιος του ΠΑΣΟΚ. Αυτή η απάντηση έγινε
αφορμή να αποβληθεί από την καθηγήτρια του. Η συμπεριφορά της καθηγήτριας
δημιουργεί πολλά ερωτηματικά και οφείλει να δώσει εξηγήσεις.
Το περιστατικό συνέβη στο
γυμνάσιο της Σκοτούσσας.
Υ.Γ Φαίνεται πως ήλιος του ΠΑΣΟΚ
ακόμη κάποιους τους τρομάζει».
Τα κρούσματα αυξάνονται και το
lockdown πάει από παράταση σε παράταση με επισημάνσεις και εκκλήσεις για «λίγη
ακόμα υπομονή» τις επόμενες «δύο κρίσιμες εβδομάδες». Ψάχνουν τώρα νέα μέτρα.
Έπειτα από έναν χρόνο με τον
κορονοϊό, τα μέτρα που πέτυχαν πέρσι για ενάμιση μόλις μήνα -όταν τα κρούσματα
ήταν σε χαμηλά επίπεδα- τώρα κρίνονται μάλλον παρωχημένα και κάθε άλλο παρά
«έξυπνα». Και κατόπιν εορτής, ορισμένοι από τους επιστήμονες άρχισαν τώρα να το
συνειδητοποιούν και να εκφράζουν την άποψη ότι μάλλον χρειάζονται άλλα μέτρα,
καθώς αυτά δεν λειτουργούν.
Παρά τις «φωνές» που εδώ και
καιρό υπογραμμίζουν πως δεν μπορεί να παρατείνεται αυτή η κατάσταση με το
lockdown, που λένε πως ο εγκλεισμός δημιουργεί και άλλα προβλήματα και δεν
φέρνει αποτελέσματα καθώς φέρνει τον κόσμο στα όριά του, που υποστηρίζουν ότι
πρέπει να εκμεταλλευθούμε την ύπαιθρο, να αυξηθεί η τηλεργασία, να γίνονται
περισσότερα και πιο στοχευμένα τεστ, οι επιλογές επικεντρώνονταν στα ίδια και
τα ίδια μέτρα με μικρές διαφορές. Σχεδόν πάντα τα «νέα μέτρα» αφορούσαν στην
«ποινικοποίηση» της βόλτας και του ελεύθερου χρόνου του πολίτη και της
αυστηροποίησης των απαγορεύσεων.
Απαγορεύεται να πας σε άλλο δήμο,
απαγορεύεται να βγεις να περπατήσεις συγκεκριμένες ώρες, απαγορεύεται να πας
στη θάλασσα, απαγορεύεται να κυκλοφορήσεις τη νύχτα, απαγορεύεται να
κουρευτείς, απαγορεύεται να δεις την οικογένειά σου που μένει σε άλλη πόλη,
απαγορεύεται, απαγορεύεται, απαγορεύεται, απαγορεύεται…
Και μέσα σε όλα αυτά, η αστυνομία
πήρε ρόλο επιβολής τιμωρίας, αντί για ρόλο υλοποίησης συστάσεων στους πολίτες
για την τήρηση των μέτρων. Όλοι φοβούνται να μιλήσουν με αστυνομικό γιατί δεν
θα τους κάνει σύσταση και ενημέρωση, υπάρχει μόνο περίπτωση να τους κόψει
πρόστιμο.
Ουσιαστική συζήτηση και
απολογισμός για το ποια λάθη έγιναν και μας έφεραν μέχρι εδώ –με κανέναν
αρμόδιο να μην έχει αναλάβει ευθύνη για τις επιλογές εκτός φυσικά από την
περίφημη σε όλους μας «ατομική ευθύνη» - μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει. Όμως, σε
κάθε περίπτωση, επιτακτικές κρίνονται οι λύσεις εδώ και τώρα που θα
ανακουφίσουν και την οικονομία αλλά και την ψυχολογία των πολιτών που -με απλά
λόγια- δεν αντέχουν άλλο.
Τι λένε τώρα οι επιστήμονες
Τα μηνύματα της κοινωνίας, των
εργαζομένων και των επιχειρηματιών έχουν αρχίσει να λαμβάνουν ορισμένοι
επιστήμονες που σιγά-σιγά αναγνωρίζουν ότι δεν λειτουργούν τα μέτρα ενώ
παραδέχονται πως όσα ελήφθησαν μέχρι σήμερα δεν ήταν πάντα στοχευμένα.
Ενδεικτικές των παραπάνω, είναι
οι σημερινές δηλώσεις ενός εκ των μελών της αρμόδιας Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων
του υπουργείου Υγείας -που κάνουν τις εισηγήσεις στην κυβέρνηση- του
Επιδημιολόγου Παναγιώτη Παναγιωτόπουλου. Μιλώντας σήμερα στον ΑΝΤ1, παραδέχθηκε
ότι «τα μέτρα δεν ήταν πάντα στοχευμένα».
«Δεν γίνεται δημόσια υγεία με
κύριο εργαλείο την επιβολή. Η δημόσια υγεία θέλει συνεννόηση, σύσταση,
συζήτηση» υποστήριξε μεταξύ άλλων.
Μάλιστα, είπε, πως κύριος στόχος
των μέτρων πρέπει να είναι οι εστίες υπερμετάδοσης, όπως οι χώροι εργασίας, τα
μέσα μεταφοράς και τα κορονοπάρτι και όχι η βόλτα των ανθρώπων έξω.
Ο καθηγητής Πνευμονολογίας του
Πανεπιστημίου Κρήτης και Διευθυντής της Πνευμονολογικής Κλινικής του ΠΑΓΝΗ,
Νίκος Τζανάκης, δήλωσε επίσης σήμερα ότι σε ό,τι έχει να κάνει με τον
περιορισμό της κυκλοφορίας των πολιτών «θα μπορούσαμε να τα είχαμε πάει
καλύτερα».
«Δεν καταλαβαίνω», πρόσθεσε,
«γιατί υπάρχουν περιορισμοί, όπως αυτοί στην άθληση», ενώ σημείωσε ότι θα πρέπει
να ληφθούν μέτρα για χαλάρωση των περιορισμών στις μετακινήσεις πολιτών, καθώς
«θα έχουμε άλλου είδους προβλήματα στο μέλλον».
Από την πλευρά του, o καθηγητής
Γενετικής στο πανεπιστήμιο της Γενεύης, Μανώλης Δερμιτζάκης, επισήμανε μιλώντας
στο OPEN, ότι «θα έπρεπε τα μέτρα είναι πιο μακροπρόθεσμα ώστε να προσαρμόζεται
ανάλογα η ζωή των πολιτών». «Όταν κινούμαστε στα όρια του lockdown η συμμετοχή
των πολιτών δεν είναι η καλύτερη» σημείωσε.
Αναφερόμενος στα SMS μετακίνησης
είπε χαρακτηριστικά:
«Το SMS τελικά δεν είναι τελικά
υποχρεωτικό, ο Έλληνας καταλαβαίνει ότι μπορεί να στείλει όσα SMS θέλει και να
βγει όσες φορές θέλει. Η συμπεριφορά των πολιτών είναι αποτέλεσμα κακής
διαχείρισης στην Ευρώπη γενικότερα, όχι μόνο στην Ελλάδα τον Οκτώβρη και τον
Νοέμβρη. Αποφασίστηκε ένα άνοιγμα και όχι μια πιο συντηρητική λειτουργία με
μέτρα. Ο τρόπος με τον οποίο θα λειτουργούσαν οι πολίτες θα ήταν ήδη
οργανωμένος από τότε χωρίς να κλείσουν τα πάντα, κάτι το οποίο δεν έγινε. Η
συσχέτιση κινητικότητας και μετάδοσης είναι πρόβλημα. Θα έπρεπε οι πολίτες να
μπορούν να λειτουργήσουν στην κοινωνία χωρίς μετάδοση».
Η Αναστασία Κοτανίδου έκανε
παρέμβαση στην διαδικτυακή εκδήλωση του Κύκλου Ιδεών, με θέμα «Πανδημία και
κοινωνική συνοχή» που διοργάνωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Metron
Analysis Στράτος Φαναράς. Σε αυτήν παρουσιάστηκε και έρευνα που έγινε στο
διάστημα 27 με 28 Φεβρουαρίου και ήταν πανελλαδική και σε δείγμα 1.200 ατόμων.
Όπως είπε στην παρέμβασή της:
«Είχαμε ζητήσει εδώ και καιρό να βγαίνει ένα Δελτίο Τύπου μετά την συνεδρίαση
της επιτροπής το οποίο να έχει μπούλετς που να εξηγούν για ποιον λόγο
παίρνονται τα μέτρα».
Αναφερόμενη στην επιτροπή και την
λειτουργία της η κα Κοτανίδου είπε: «Η επιτροπή ενώ στην αρχή είχαμε πάρει τον
σωστό δρόμο κάπου στην μέση τον χάσαμε και τώρα δεν μπορούμε να ξαναβρούμε τον
βηματισμό μας. Γίνονται κάποιες προσπάθειες και δεν ξέρω πόσο αποτελεσματικές
θα είναι. Η εντύπωσή μου είναι ότι όλοι έχουμε κουραστεί. Οι συνεδριάσεις είναι
πολύωρες με πολλές συζητήσεις και πολλά θέματα και ενδεχομένως αυτό να μας
οδηγεί σε λάθος αποφάσεις και στην λάθος μεταφορά αυτών των αποφάσεων».
Σημειώνεται ότι τα περιοριστικά
μέτρα χάνουν σταδιακά σε αποδοχή, όπως αναφέρεται στη δημοσκόπηση της Metron
Analysis
Στην ερώτηση εάν τα περιοριστικά
μέτρα βοηθάνε ή όχι στην αντιμετώπιση της πανδημίας, το 55% πιστεύει ότι
βοηθάνε και το 44% ότι δεν βοηθάνε, ενώ την περασμένη άνοιξη στην έρευνα του
Ευρωβαρόμετρου, ήταν 77%. Στην ερώτηση για το εάν η κυβερνητική πολιτική είναι
δίκαιη ή άδικη από κοινωνικής πλευράς, το 52% θεωρεί ότι είναι άδικη και το 44%
ότι είναι δίκαιη.
Ο Αμεινίας ο Παλληνεύς (από την Παλλήνη Αττικής) ήταν Αθηναίος τριήραρχος, μικρότερος αδερφός του Αισχύλου και του Κυναίγειρου, έμεινε στην ιστορία από τη σύγκρουση Ελλήνων και Περσών στη ναυμαχία της Σαλαμίνας το 480 π.Χ. στα στενά μεταξύ Σαλαμίνας και των ακτών της Αττικής. Στη περίφημη αυτή ναυμαχία, είχαν παραταχθεί οι αθηναϊκές τριήρεις υπό τον Θεμιστοκλή και οι σπαρτιάτικες υπό τον Ευρυβιάδη. Πρώτος επιτέθηκε ο Αθηναίος Αμεινίας ο Παλληνεύς και αμέσως τον ακολούθησαν και τα υπόλοιπα πλοία και έτσι η ναυμαχία γενικεύτηκε.
Αναγνώστες
ΚΑΒΑΦΗΣ - Η ΠΟΛΙΣ
Καινουργιους τοπους δεν θα βρεις, δε θαβρεις αλλες θαλασσες. Η πολις θα σε ακολουθει. Στους δρομους θα γυρνας τους ιδιους. Και στες γειτονιες τες ιδιες θα γερνας και μες στα ιδια σπιτια αυτα θ'ασπριζεις. Παντα στην πολι αυτη θα φθανεις. Για τα αλλου-μη ελπιζεις- δεν εχει πλοιο για σε, δεν εχει οδο. Ετσι που τη ζωη σου ρημαξες εδω στην κωχη τουτη τη μικρη, σ'ολην την γη την χαλασες.
Μ. ΛΟΥΝΤΕΜΗΣ
Η πρώτη κραυγή του ανθρώπου είναι κλάμα. Αποκεί και πέρα οι άνθρωποι ή παραμένουν άνθρωποι και κλαίνε, ή γίνονται τέρατα και κάνουν τους άλλους να κλαίνε..
ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ Ο ΙΔΕΟΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ
"Και ποια είναι η πιο αψηλή εντολή; Ν’ αρνηθείς όλες τις παρηγοριές-θεούς, πατρίδες, ηθικές, αλήθειες - ν’ απομείνεις μόνος και ν’ αρχίσεις να πλάθεις εσύ, με μοναχά τη δύναμή σου, έναν κόσμο που να μην ντροπιάζει την καρδιά σου... Ποια ‘ναι η πιο αντρίκια χαρά; Ν’ αναλαβαίνεις την πάσα ευθύνη".!
Ο. ΕΛΥΤΗΣ
Αν η Ελλάδα καταστραφεί τελείως θα μείνει μια ελιά, ένα κλήμα και μια βάρκα. Είναι αρκετά για να ξαναχτιστεί από την αρχή....