Τρίτη 4 Αυγούστου 2015

Αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ: Που θα μειωθεί και που θα αυξηθεί


Το θέμα του ΕΝΦΙΑ βρίσκεται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών. Οι εκπρόσωποι των δανειστών εμμένουν στην διατήρησή του για δύο χρόνια ώστε να μην υπάρξει καμιά έκπτωση στο στόχο των εσόδων. Ωστόσο, συμφωνούν να αναπροσαρμόσει η κυβέρνηση τα βάρη, διατηρώντας το εισπρακτικό αποτέλεσμα.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η κυβέρνηση φέρεται να προωθεί μειώσεις για τους ιδιοκτήτες μικρής και μεσαίας αξίας και αυξήσεις στους ιδιοκτήτες μεγάλης ακίνητης περιουσίας. Ως όριο τίθεται αυτό των 300.000 ευρώ.
Για τους ιδιοκτήτες ακίνητης περιουσίας κάτω των 300.000 ευρώ αναμένονται μειώσεις που θα φτάνουν έως και το 40%. Σημαντικές, σύμφωνα με πληροφορίες, θα είναι οι μειώσεις και στο επίπεδο των μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων. Αντίθετα για τους κατόχους ακινήτων άνω των 300.000 ευρώ θα υπάρξουν αυξήσεις.
Σημειώνεται πως τα ειδοποιητήρια για την πληρωμή του ΕΝΦΙΑ αναμένεται να αποσταλούν εντός του Αυγούστου δίνοντας τη δυνατότητα στους πωλητές να καταβάλουν το ποσό σε μηνιαίες δόσεις, ο αριθμός των οποίων θα φτάνει έως επτά.


Πόσο είναι εξαρτημένη από τις εισαγωγές η Ελλάδα

Έχει ακουστεί πολλές φορές ότι η λιτότητα δεν μπορεί να συνεχιστεί. Έχει επίσης ειπωθεί ότι μέτρα που προκαλούν ύφεση οδηγούν σε έναν φαύλο κύκλο με αρνητική επίδραση για την οικονομία. Δυστυχώς, η χώρα μας βρίσκεται σε διαρκή ύφεση από το 2009, παρά τις διαβεβαιώσεις ότι το οικονομικό πρόγραμμα και οι μεταρρυθμίσεις θα βελτίωναν τους οικονομικούς δείκτες. Αντιθέτως, μετά από 6 χρόνια είναι βέβαιο ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει με τα αποτελέσματα να είναι τραγικά. Του Μάνου Κοκκινέλη*
Το ¼ των Ελλήνων είναι άνεργοι. Οι νέοι, που παρεμπιπτόντως δεν συμμετείχαν στις καταστροφικές επιλογές των πολιτικών, βιώνουν σε μεγαλύτερο βαθμό το πώς είναι να αισθάνεσαι μη παραγωγικός. Η ανεργία στην ηλικιακή ομάδα μεταξύ των 20 έως 24 ετών αγγίζει το 51%. Το 40% των αποφοίτων των τεχνολογικών και πανεπιστημιακών σχολών έχοντας βασική εργασιακή εμπειρία βρίσκεται δίχως εργασία. Αποκαρδιωτικά είναι και τα ευρήματα της μακροχρόνιας ανεργίας, η οποία κατά την περίοδο 2007 έως 2014 αυξήθηκε κατά 375% (Rodgers & Stylianou, 2015). Αυτό πρακτικά σημαίνει μειωμένη παραγωγή, ανασφάλιστη εργασία, μειωμένο εισόδημα προς κατανάλωση, λιγότερα έσοδα για τα ασφαλιστικά ταμεία, υψηλότερες κρατικές δαπάνες προς τους πολίτες που έχουν ανάγκη και αύξηση του δανεισμού για να καλυφθούν τα παραπάνω. Το αντάλλαγμα προφανώς είναι η υποθήκη περιουσιακών στοιχείων που έχουν σημαντική αξία ώστε να μπορέσουμε να δανειστούμε.
Ένα ακόμη αρνητικό αποτέλεσμα της κρίσης, η οποία δεν είναι μόνον οικονομική, είναι η αύξηση που παρατηρείται στην έλλειψη ιατρικής βοήθειας, αφού 990.000 συμπολίτες μας εξαιτίας του κόστους, της απόστασης και του χρόνου αναμονής δεν λαμβάνουν ιατρική περίθαλψη. Επιπλέον, το 2013 οι γεννήσεις υπέστησαν σημαντική πτώση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια φθάνοντας τις 93.500. Από την άλλη πλευρά, οι θάνατοι αυξήθηκαν σε 112.200 (Rodgers & Stylianou, 2015). Η συρρίκνωση του πληθυσμού είναι γεγονός και θα πρέπει να μας απασχολήσει. Δεν θεωρείται υπερβολή ότι το 2013 χάθηκε μία μικρή κωμόπολη, αφού οι γεννήσεις σε σχέση με τους θανάτους ήταν λιγότερες κατά 18.700.
Η κατάσταση μπορεί να αλλάξει υπό την προϋπόθεση ότι θα εφαρμοστούν αποφάσεις που θα ενισχύουν την επιχειρηματικότητα, την εξωστρέφεια και θα μειώνουν τη γραφειοκρατία και τις εισαγωγές. Το βασικό πρόβλημα της χώρας είναι το εμπορικό έλλειμμα. Επιπλέον, η απουσία προσανατολισμού σε επιχειρηματικές επενδύσεις που προσδίδουν πραγματική αξία στην οικονομία έχουν οξύνει την κατάσταση. Ανεπιτυχώς ο Έλληνας αναλώνει τη δημιουργικότητά του επενδύοντας σε εστιατόρια γρήγορης εστίασης και καφετέριες. Άλλοι πάλι προτιμούν τον ρόλο του εισαγωγέα και μεταπωλητή. Αυτό όμως δεν μπορεί να θεωρηθεί ως επιχειρηματικότητα.
Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η ουσιαστική ανάπτυξη και η ανθεκτικότητα της οικονομίας είναι εξαγόμενα επιχειρηματικής δράσης που θα προϋποθέτουν την αγορά/παραγωγή πρώτης ύλης και τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου προϊόντος που θα είναι ανταγωνιστικό διεθνώς. Βέβαια, τεχνολογικά η Ελλάδα ακολουθεί, ενώ ο συνδυασμός υψηλής φορολόγησης και γραφειοκρατίας δημιουργούν εχθρικό επιχειρηματικό περιβάλλον τόσο για τους εγχώριους όσο και για τους ξένους επενδυτές.
Πιο συγκεκριμένα, οι εισαγωγές το 2014 αυξήθηκαν φθάνοντας τα 47,7 δις ευρώ σε σχέση με το 2013, όπου η χώρα μας πλήρωσε 840 εκ. ευρώ περισσότερα. Το 50% των εισαγωγών μας προέρχεται από τις χώρες της Ε.Ε. Η Ρωσία (10%) και η Γερμανία (10%) αποτελούν το 20% των εισαγωγών μας. Ακολουθούν το Ιράκ και η Ιταλία με ποσοστό 8% η καθεμιά. Κίνα, Καζακστάν και Ολλανδία κλείνουν την ομάδα των επτά με ποσοστό 5% για κάθε χώρα ως προς τους πιο σημαντικούς παίκτες από τους οποίους εισάγουμε (Εμπόριο, Invest in Greece). Σε ότι αφορά στα εισαγόμενα, τα καύσιμα βρίσκονται πρώτα στη λίστα με 16 δις ευρώ. Ακολουθούν τα μηχανήματα με 8,5 δις ευρώ για το 2014.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα World’s Richest Countries, η οποία παρουσιάζει τις 10 σημαντικότερες εισαγωγές από 26 διαφορετικά κράτη ομαδοποιημένες ανά χώρα, η Ελλάδα εισάγει 50 διαφορετικά προϊόντα. Για παράδειγμα, στην πρώτη θέση των εισαγωγών βρίσκονται τα καύσιμα με την πατρίδα μας να δαπανά 9 δις και 85 εκ. δολάρια. Μία ακόμη αναφορά είναι και οι εισαγωγές ρούχων που αγγίζουν τα $490 εκ. Στην 32η θέση είναι τα δημητριακά με $59 εκ.
Η υιοθέτηση εθνικού στρατηγικού σχεδίου με στόχο σε πρώτη φάση τη μείωση και εν συνεχεία την εγχώρια παραγωγή προϊόντων που παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα, θα εξοικονομούσε $8 δις για την οικονομία μας.
Αυτό το ποσό θα ήταν πολλαπλάσιο, διότι η εγχώρια παραγωγή ενός προϊόντος περιλαμβάνει την αγορά πρώτης ύλης, τη μεταποίηση, τη συσκευασία και τη μεταφορά του στο σημείο πώλησης. Σε αυτά τα 4 βασικά στάδια το προϊόν άλλαξε χέρια 4 φορές. Πληρώθηκε φόρος 4 φορές. Πληρώθηκε φόρος σε καύσιμα λόγω της μεταφοράς. Αγοράσθηκαν προϊόντα συσκευασίας τα οποία κατασκευάσθηκαν στην εγχώρια αγορά. Εργάσθηκε επιπλέον προσωπικό για την ολοκλήρωση του προϊόντος με αποτέλεσμα να αυξάνεται το ποσοστό του πληθυσμού που διαθέτει αγοραστική δύναμη. Αυτό το κομμάτι του πληθυσμού αγοράζει άλλα εγχώρια προϊόντα και ενισχύει άλλες ελληνικές επιχειρήσεις. Την ίδια στιγμή, αφού υπάρχουν περισσότεροι εργαζόμενοι, τα ασφαλιστικά ταμεία εισπράττουν περισσότερα χρήματα και μπορούν να προσφέρουν ποιοτική ιατρική περίθαλψη και ικανοποιητικές συντάξεις. Όμως, αυτήν την περίοδο, αυτά που προαναφέρθηκαν δεν συμβαίνουν.  

O παρακάτω πίνακας παρουσιάζει τις εισαγωγές, τις εξαγωγές και το εμπορικό έλλειμμα για την περίοδο 2000 – 2014. Στον κάθετο άξονα το γράφημα παρουσιάζει σε δις ευρώ τα χρήματα που δαπανήθηκαν σε εισαγωγές (κόκκινη γραμμή), τα χρήματα που εισπράχτηκαν από τις εξαγωγές (πράσινη γραμμή) και το εμπορικό έλλειμμα (μπλε γραμμή). Ο οριζόντιος άξονας αποτυπώνει την εξεταζόμενη χρονικά περίοδο.
Παρατηρείται λοιπόν ότι στο διάστημα των 14 ετών, το οποίο είναι αρκετό για να χαράξεις στρατηγική και ν’ αξιολογήσεις τα αποτελέσματα προχωρώντας παράλληλα σε διορθωτικές κινήσεις, οι εισαγωγές παρουσιάζουν ανοδική τάση φθάνοντας στο ανώτατο σημείο τους το 2008 (65 δις ευρώ). Την ίδια περίοδο το εμπορικό έλλειμμα διατηρείται, με μέγιστη τιμή τα 44 δις ευρώ (2008) και ελάχιστη τα 19,3 δις ευρώ (2013). Η Ελλάδα είναι αδιαμφισβήτητα εξαρτημένη από τα εισαγόμενα προϊόντα. Είναι σημαντικός πελάτης, όχι μόνο επειδή αγοράζει αγαθά από τους εταίρους της ή από άλλες χώρες, αλλά διότι για να εισάγει πρέπει να δανειστεί. Δανεισμός σημαίνει υπερχρέωση και η υπερχρέωση οδηγεί σε διακρατικό έλεγχο.
Μία ακόμη παρατήρηση είναι ότι με την είσοδο της χώρας μας στην ευρωζώνη το εμπορικό έλλειμμα αυξήθηκε. Η ψαλίδα άρχισε να κλείνει από τα μέσα του 2008, όταν ξέσπασε η οικονομική κρίση στις ΗΠΑ. Η τάση αυτή συνεχίστηκε και το 2009, γεγονός που οφείλεται στο καθεστώς επιτήρησης, δημιουργώντας πρωτόγνωρες συνθήκες για τους Έλληνες. Η συγκεκριμένη κατάσταση προκάλεσε πρόσθετα οικονομικά βάρη για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, οδηγώντας τους καταναλωτές σε μείωση των δαπανών τους. Αυτός ήταν και ο βασικός λόγος μείωσης των εισαγωγών. Αντιθέτως, οι εξαγωγές διατηρούν την ελαφρά ανοδική τους πορεία, αγγίζοντας το 2012 τη μέγιστη τιμή τους (27,6 δις ευρώ). Συμπερασματικά, δεν θα ήταν υπερβολικό να ειπωθεί ότι από την είσοδό μας στην ευρωζώνη, δεν υπήρξε ουσιαστική πολιτική, η οποία να καταστήσει την ελληνική αγορά ανταγωνιστική σε σχέση με τους εταίρους της. Αντιθέτως, η Ελλάδα έγινε καταναλωτής αγοράζοντας τα προϊόντα του βορρά.
Συνεχίζοντας την ανάλυση αναφορικά με τις εισαγωγές για το έτος 2014, θεωρήθηκε απαραίτητο να αποτυπωθούν συνοπτικά τα βασικά είδη που εισήγαγε η χώρα μας, παραθέτοντας παράλληλα τις εξαγωγές και το εμπορικό ισοζύγιο. Η οικονομία μας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές σε καύσιμα, αφού από το σύνολο των εισαγωγών, το 34% δεσμεύεται από την αγορά καυσίμων.
Ωστόσο, το μεγαλύτερο εμπορικό έλλειμμα εμφανίζεται στα μηχανήματα και στο υλικό μεταφορών. Η Ελλάδα, το 2014 έχασε 6 δις ευρώ περίπου επειδή δεν ήταν σε θέση να καλύψει τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς σε μηχανήματα. Αυτό επιβεβαιώνει την τάση των Ελλήνων να επιχειρούν επενδύοντας τα χρήματά τους σε εστιατόρια και καφετέριες. Τέλος, είναι σημαντικό ν’ αναφερθεί το συνολικό έλλειμμα για το 2014. Η χώρα μας δανείστηκε 21 δις ευρώ ώστε να καλύψει τις εισαγωγές της. Για να φθάσουμε λοιπόν σε ισορροπία απαιτείται μείωση του εμπορικού ελλείμματος κατά 43%.  
Είναι προφανές ότι από την μελέτη των παραπάνω στοιχείων, η Ελλάδα οφείλει ν’ αλλάξει στρατηγική. Το 2014 το εμπορικό της έλλειμμα ξεπέρασε τα 20 δις ευρώ. Η απουσία ουσιαστικής παραγωγής μετατρέπει την ελληνική αγορά σε μεταπωλητή βάζοντας σε κίνδυνο την οικονομία. Αυτό διαπιστώθηκε πρόσφατα από την μειωμένη διαπραγματευτική ισχύ της Ελλάδος στη σύνοδο κορυφής. Οι συνέπειες του ελέγχου των κεφαλαίων θα ταλαιπωρήσουν για αρκετό διάστημα την ελληνική οικονομία. Η πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα έχει μειώσει δραματικά την κατανάλωση και έχει εξανεμίσει τη ρευστότητα. Οι επιχειρήσεις έχουν προχωρήσει σε μερική στάση πληρωμών εξυπηρετώντας συνεργάτες και δραστηριότητες που διασφαλίζουν τη βιωσιμότητά τους.
Η έλλειψη αναπτυξιακής πολιτικής με ταυτόχρονη επιβολή εισπρακτικών μέτρων που στραγγαλίζουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις οδηγούν σε αδιέξοδο. Πολλά μπορούν να ειπωθούν για αυτά τα ζητήματα. Από θεωρίες συνομωσίας και ελέγχου των πληθυσμών με τη δημιουργία ευρωπαϊκής κυβέρνησης, μέχρι την ανεπάρκεια του πολιτικού προσωπικού να διαχειριστεί δύσκολες καταστάσεις.
Παρ’ όλα αυτά, για να κλείσει η ψαλίδα του εμπορικού ελλείμματος θα πρέπει οι πολίτες να αξιοποιήσουν την επιχειρηματική τους δημιουργικότητα σε πρωτότυπες υπηρεσίες και προϊόντα που προσθέτουν αξία στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν. Αυτό για να συμβεί χρειάζεται οργάνωση, ενημέρωση, συνέπεια, γρήγορη αντίδραση και άλλα στοιχεία που θα δώσουν ανάσα στην οικονομία. Βέβαια, η θεωρία από την πράξη απέχουν παρασάγγας. Όμως η προσπάθεια πρέπει να γίνει. Από τα πιο ασήμαντα έως τα πιο σημαντικά.
Η ανοικοδόμηση μιας σχέσης εμπιστοσύνης ανάμεσα στον πολίτη και στο κράτος είναι προϋπόθεση, ώστε οι εσωτερικοί πελάτες της χώρας μας να είναι διατεθειμένοι να συνεισφέρουν. Σε συνδυασμό με στοιχεία όπως η δικαιοσύνη και η συνέπεια θα ενδυναμώσουν την αξιοπιστία του κράτους. Επίσης, η ύπαρξη σταθερού φορολογικού συστήματος αποτελεί το θεμέλιο για την ανάπτυξη και την ευημερία της Ελλάδος. Οι συνεχείς αλλαγές ακυρώνουν οποιοδήποτε στρατηγικό σχέδιο της εγχώριας επιχειρηματικότητας.  
Όσες εταιρείες δραστηριοποιούνται και εκτός ελληνικών συνόρων τίθενται εκτός ανταγωνισμού. Αυτό συμβαίνει διότι οι επιχειρήσεις που ανήκουν στον ίδιο κλάδο έχουν το πλεονέκτημα να επιχειρούν σε αγορές με σταθερό φορολογικό καθεστώς. Άρα, υπάρχει στρατηγική και προγραμματισμός που υλοποιούνται, τόσο σε λειτουργικό όσο και σε μακροπρόθεσμο επίπεδο. Το σίγουρο είναι ότι χρονικά περιθώρια δεν υπάρχουν. Οι αλλαγές θα είναι αναπόφευκτες και ραγδαίες. Ας ελπίσουμε ότι θα είναι προς το συμφέρον της χώρας μας.
Πηγές:
  1. Rodgers, L. & Stylianou, N. (2015). How bad are things for people in Greece? Ανακτήθηκε τη 17η Ιουλίου 2015, απόhttp://www.bbc.com/news/world-europe-33507802.
  2. World’s Richest Countries (n.d.). Ανακτήθηκε τη 10η Ιουλίου 2015, απόhttp://www.worldsrichestcountries.com/top_greece_imports.html.
  3. Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Εμπόριο, Invest in Greece (n.d.). Ανακτήθηκε τη 18η Ιουλίου 2015, απόhttp://www.investingreece.gov.gr/default.asp?pid=56&la=2.
* Ο Μάνος Κοκκινέλης είναι καθηγητής Οικονομικών Επιστημών, MSc in Business Econ. Finance & Banking /University of Portsmouth, BA in Business/Nottingham Trent University


Δευτέρα 3 Αυγούστου 2015

Το παράλληλο νόμισμα και το ψευτοδίλλημα του ευρώ


γράφει η Παναγιώτα Μπλέτα (συγγραφέας) *
Για να δούμε λοιπόν τι ακριβώς είναι το παράλληλο νόμισμα;
Αν η Ελλάδα υιοθετούσε ένα παράλληλο νόμισμα το geuro, μη φεύγοντας από τη Ευρωπαική Ένωση, που θα εξέδιδε το Δημόσιο για να καλύψει τις υποχρεώσεις της χώρας σε συνθήκες χρηματοδοτικής αδυναμίας, θα μετατρεπόταν σε de facto νέο νόμισμα για τις εγχώριες συναλλαγές.
Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως μέσο συναλλαγών για ορισμένους σκοπούς (όχι όμως ως μέσο αποθήκευσης αξίας ή λογιστική μονάδα). Η ελληνική κυβέρνηση θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει αυτό τα χρηματοδοτικό εργαλείο για να πληρώσει μισθούς και συντάξεις, οι πολίτες για να αγοράσουν προϊόντα, οι τράπεζες για να ανακεφαλαιοποιηθούν. 

  "Με το παράλληλο νόμισμα εδραιωμένο, η Αθήνα θα μπορούσε να κηρύξει στάση πληρωμών στο δημόσιο χρέος, χωρίς να αναγκαστεί να φύγει από την Ευρωζώνη."

Το νέο νόμισμα θα έχανε ένα μέρος της σημερινής του αξίας σε σχέση με το ευρώ και οι μισθοί και οι συντάξεις θα είχαν συνεπώς μικρότερη αξία. Με την τακτική αυτή όμως θα ενισχύονταν σημαντικά οι εξαγωγές, ενώ η ανάπτυξη της οικονομίας θα επέτρεπε την ανάκαμψη του geuro, που στο θετικό σενάριο θα έφτανε σύντομα σε αξία το ευρώ, και τότε το πείραμα θα είχε πετύχει.
Η κρατικοποίηση των τραπεζών, καθώς και η αδυναμία εισαγωγής προιόντων θα οδηγούσε αναγκαστικά στην ανάπτυξη νέων τομέων στην ελληνική οικονομία υποστηριζόμενων από το κράτος, που θα δημιουργούσαν σημαντικές προυποθέσεις για την εξασφάλιση της αυτάρκειας στην κατανάλωση της εγχώριας αγοράς.
Αυτό ισχύει για τρόφιμα, καύσιμα αλλά και φάρμακα και άλλα προιόντα, που θα περνούσε πια η εκμετάλλευσή τους σε ελληνικά χέρια.
Η ελληνική γεωργία, κτηνοτροφία, αλιεία, που είναι ακόμη ζωντανές θα αποκτούσαν λόγο ύπαρξης και για την εγχώρια , αλλά και για την ξένη αγορά, ενισχύοντας τις εξαγωγές.
"Κατά αυτόν τον τρόπο θα άνοιγε και η αγορά εργασίας, καθώς νέες θέσεις εργασίας θα δημιουργόνταν σε έναν πιο ενισχυμένο πια ιδιωτικό τομέα."
Η διαφορά με το ευρώ και τα σημερινά μέτρα, είναι ότι οι μισθοί και οι συντάξεις θα μειώνονταν μία φορά για να αυξηθούν κανονικά μετά, αντί να μειώνονταν σταδιακά μέχρι να επέλθει το τέλμα, η καταστροφή, που φέρνει μια ελεγχόμενη πτώχευση , που όμως δεν μπορεί να αποφύγει την πτώχευση στο τέλος, ενώ το κόστος ζωής θα μειωνόταν και αυτό αντί να ανεβαίνει όπως συμβαίνει σε συνθήκες ελεγχόμενης πτώχευσης , καθώς θα αποτελούσε ελαστικό και όχι ανελαστικό πάγιο έξοδο.
Μια τέτοια μεταβατική περίοδος, θα άνοιγε το δρόμο για περισσότερες επιλογές με το πέρας του χρόνου, που συνίστανται είτε στην επαναφορά του ευρώ αλλά με ισχυρές αξιώσεις, είτε στην υιοθέτηση ενός ισχυρού εθνικού νομίσματος με αντίκρισμα τον εθνικό πλούτο της χώρας και την αναδυόμενη οικονομία της
Το ψευτοδίλλημα του ευρώ θα έπαυε να υφίσταται και η χώρα, θα ανέβαινε την οικονομική και κοινωνική ανιούσα, χωρίς να διακινδυνεύει ούτε την κυριαρχία της, ούτε την εθνική της περιουσία, την οποία θα χρησιμοποιούσε προς ίδια εκμετάλλευση.
Τόλμη και επιμελή εθνικό σχεδιασμό θέλει αγαπητοί φίλοι και κυρίως λαική βούληση, που θα επιτρέψουν την ανάσταση της οικονομίας μας και όχι τον αργό θάνατο. 

*Η Παναγιώτα Μπλέτα γεννήθηκε στην Λακωνία ενώ μεγάλωσε στο Χαλάνδρι. Σπούδασε στη Νέα Υόρκη: 
ΜΒΑ - Μεταπτυχιακός τίτλος στη Διοίκηση και Οργάνωση Επιχειρήσεων, New York Institute of Technology BSc Marketing-Management - Πτυχίο στην Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων και Marketing, City University of New York
Δραστηριοποιήθηκε έντονα στο χώρο της Τοπικής αυτοδιοίκησης όπου και διακρίθηκε:
Αντιδήμαρχος Χαλανδρίου - Πρόεδρος των Δημοτικών Επιχειρήσεων Πολιτισμού και...

 



 

Σε απολογία για την υπόθεση της Λαϊκής κάλεσε η ελληνική Δικαιοσύνη το Βγενόπουλο


Τον Ανδρέα Βγενόπουλο και μεγάλη ομάδα επιχειρηματιών που φέρονται να έχουν λάβει δάνεια από τη Λαϊκή Τράπεζα πιθανόν με εικονικές εγγυήσεις κάλεσαν, σύμφωνα με δικηγορικούς κύκλους, οι επίκουροι εισαγγελείς διαφθοράς Γιάννης Δραγάτσης και Αντώνης Ελευθεριανός για να καταθέσουν ως ύποπτοι για την υπόθεση της Λαϊκής Τράπεζας της Κύπρου. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο Ανδρέας Βγενόπουλος δεν προσήλθε και πήρε προθεσμία για τα τέλη Αυγούστου. 
Πρόκειται για μία σαφώς σημαντική εξέλιξη καθώς έως τώρα η ελληνική Δικαιοσύνη δεν είχε δραστηριοποιηθεί στην υπόθεση της Λαϊκής Τράπεζας της Κύπρου την οποία ο Βγενόπουλος διοικούσε όταν αυτή κατέρρευσε το 2013 και για την οποία οι κυπριακές Αρχές έχουν αποφανθεί πως χρησιμοποιούνταν για να "φορτώνονται" στην Κύπρο χρέη που δημιουργούνταν στον ελλαδικό χώρο.
Συνδέουν το Βγενόπουλο με το Ζολώτα
Παράλληλα, η Γενική Εισαγγελία Κύπρου εμφανίζεται να έχει στη διάθεσή της νέα στοιχεία που συνδέουν τον Ανδρέα Βγενόπουλο με τον επιχειρηματία Μιχαήλ Ζολώτα. Πρόκειται για τον επιχειρηματία που είχε πάρει δάνειο από τη Λαϊκή Τράπεζα επί Βγενόπουλου, ύψους 700 εκατ. ευρώ και τα οποία δεν αποπλήρωσε ποτέ. 
Οι πληροφορίες αυτές που προέρχονται από την έρευνα τόσο της κυπριακής όσο και της ελληνικής Αστυνομίας στο σπίτι και τις εταιρίες του Ζολώτα καθώς και από την ανάλυση των τραπεζικών του λογαριασμών, διαψεύδουν τον ίδιο τον Ανδρέα Βγενόπουλο που ισχυρίζεται πως δεν έχει καμία σχέση με το Ζολώτα. Κι αυτό διότι τα νέα στοιχεία εμφανίζουν το Βγενόπουλο σχετιζόμενο με τις εταιρίες Ζολώτα.
Μάλιστα, μία από αυτές τις εταιρίες φέρεται να έχει δωροδοκήσει τον Κεντρικό Τραπεζίτη της Κύπρου ο οποίος, σύμφωνα με το πόρισμα των κυπριακών Αρχών, έχει δωροδοκηθεί προκειμένου να δώσει άδεια για τη μεταφορά των μετοχών της Λαϊκής Τράπεζας από την HSBC σε εταιρίες συμφερόντων Βγενόπουλου. 
Μετά από 3 χρόνια σιγής και με την Εισαγγελία Εφετών να έχει προκλητικά κλείσει το φάκελο, όπως γράφει το HOT DOC στο τεύχος 82, η ελληνική Δικαιοσύνη φαίνεται να σφίγγει τον κλοιό γύρω από τον Ανδρέα Βγενόπουλο για την υπόθεση της κατάρρευσης της Λαϊκής Τράπεζας.


Νέες απαντήσεις για τις συναλλαγές στις τράπεζες

Νέες επικαιροποιημένες απαντήσεις σε συχνά ερωτήματα έδωσε σήμερα στην δημοσιότητα η Ελληνική Ένωση Τραπεζών (ΕΕΤ). Αναλυτικά: 
1. Τι αλλάζει με την νέα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου;
Από τη Δευτέρα, 20 Ιουλίου 2015, καταργήθηκε η τραπεζική αργία και όλα τα καταστήματα των τραπεζών είναι ανοιχτά για το συναλλακτικό κοινό. Επιπλέον, με τη νέα Πράξη όλες οι τραπεζικές εργασίες επιτρέπονται με εξαίρεση εκείνες οι οποίες ρητά απαγορεύονται σύμφωνα με την εν λόγω Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.
2. Τι ισχύει με τις αναλήψεις μετρητών;
Η ανάληψη μετρητών από τους συναλλασσόμενους από τραπεζικό κατάστημα ή ΑΤΜ δεν μπορεί να υπερβαίνει ημερησίως το ποσό των 60 ευρώ ανά καταθέτη, ανά τράπεζα. Ωστόσο, παρέχεται η δυνατότητα μεταφοράς του ημερήσιου ορίου των 60 ευρώ σε επόμενη ημέρα ή ημέρες και πάντως το αργότερο στο τέλος της εβδομάδας (κάθε Παρασκευή). Δηλαδή, κάθε εβδομάδα ο δικαιούχος μπορεί να κάνει ανάληψη έως του ποσού των τετρακοσίων είκοσι (420) ευρώ κατ' ανώτατο όριο.
3. Επιτρέπεται η ανάληψη μετρητών σε ξένο νόμισμα από τραπεζικό κατάστημα;
ΝΑΙ, μέχρι του ημερήσιου ορίου του ισόποσου (με βάση την ισχύουσα ημερήσια συναλλαγματική ισοτιμία) των 60 ευρώ στο ξένο νόμισμα. Και στην περίπτωση αυτή ισχύει η δυνατότητα μεταφοράς του ημερήσιου ορίου σε επόμενη ημέρα και πάντως το αργότερο στο τέλος της εβδομάδας.
4. Επιτρέπεται η κατάθεση επιταγής;
ΝΑΙ, επιτρέπεται η κατάθεση τραπεζικών και ιδιωτικών επιταγών αποκλειστικά και μόνο σε πίστωση τραπεζικού λογαριασμού. Πληρωμή επιταγών με μετρητά δεν επιτρέπεται.
5. Τι προβλέπεται για τις επιταγές επί των οποίων έχει βεβαιωθεί αδυναμία πληρωμής με ημερομηνία από 20/7 μέχρι 31/8 2015;
Επιταγές, επί των οποίων έχει βεβαιωθεί από την πληρώτρια τράπεζα αδυναμία πληρωμής με ημερομηνία από την 20η Ιουλίου 2015 μέχρι την 31η Αυγούστου 2015, όπως και γραμμάτια εις διαταγήν και συναλλαγματικές με ημερομηνία λήξης εντός του ανωτέρω χρονικού διαστήματος, που δεν εξοφλήθηκαν, δεν εμφανίζονται σε αρχεία δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς που τηρούνται από τα πιστωτικά ιδρύματα ή από φορείς χάριν αυτών, εάν αποδεδειγμένα εξοφληθούν το αργότερο μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου 2015.
6. Μπορώ να έχω πρόσβαση στη θυρίδα μου;
ΝΑΙ, μπορείτε να έχετε πρόσβαση, είτε με την τήρηση της συνήθους διαδικασίας, δηλαδή με σειρά χρονικής προτεραιότητας, είτε κατόπιν συνεννόησης με την τράπεζα με την οποία συναλλάσσεστε. Προς το σκοπό αυτό, έχουν ήδη δημοσιευτεί σχετικές ανακοινώσεις των τραπεζών μελών της ΕΕΤ.
7. Μπορώ να χρησιμοποιήσω τη χρεωστική μου κάρτα για αναλήψεις μετρητών στο εξωτερικό;
ΝΑΙ, σύμφωνα με το ημερήσιο ή/και εβδομαδιαίο μέγιστο όριο ανάληψης ποσού που ισχύει και εντός Ελλάδος.
8. Μπορώ να χρησιμοποιήσω την πιστωτική ή προπληρωμένη μου κάρτα για αναλήψεις μετρητών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό;
ΟΧΙ, η συγκεκριμένη συναλλαγή δεν επιτρέπεται.
9. Μπορώ να χρησιμοποιήσω την πιστωτική, χρεωστική ή/και προπληρωμένη μου κάρτα για να κάνω αγορές στην Ελλάδα;
ΝΑΙ. Οι πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες μπορούν να χρησιμοποιούνται κανονικά για αγορές αγαθών και υπηρεσιών εντός Ελλάδος, μέχρι το όριο που προβλέπει η σύμβασή σας με την τράπεζα.
10. Μπορώ να χρησιμοποιήσω την πιστωτική, χρεωστική ή/και προπληρωμένη μου κάρτα για να κάνω αγορές στο εξωτερικό;
ΝΑΙ, εφόσον βρίσκεστε στο εξωτερικό και η συναλλαγή σας γίνεται με χρήση της κάρτας, μπορείτε να χρησιμοποιείτε τις κάρτες σας για αγορές αγαθών και υπηρεσιών στο εξωτερικό:
Μέχρι το όριο που προβλέπει η σύμβασή σας με την τράπεζα, και εντός του ημερήσιου ορίου ποσού το οποίο εγκρίνεται για κάθε τράπεζα ξεχωριστά από την Επιτροπή Εγκρίσεως Τραπεζικών Συναλλαγών.
11. Μπορώ να χρησιμοποιήσω την πιστωτική, χρεωστική ή/και προπληρωμένη μου κάρτα για να κάνω αγορές στο internet;
ΝΑΙ, χωρίς περιορισμούς, εφόσον τα ηλεκτρονικά καταστήματα τηρούν λογαριασμό σε τράπεζα που λειτουργεί στην Ελλάδα.
Εφόσον τα ηλεκτρονικά καταστήματα τηρούν λογαριασμό σε τράπεζα του εξωτερικού, μπορείτε να χρησιμοποιείτε τις κάρτες σας:
Μέχρι το όριο που προβλέπει η σύμβασή σας με την τράπεζα, εντός του ημερήσιου ορίου ποσού το οποίο εγκρίνεται για κάθε τράπεζα ξεχωριστά από την Επιτροπή Εγκρίσεως Τραπεζικών Συναλλαγών, και για τις ακόλουθες κατηγορίες συναλλαγών:
1. Αγορές εισιτηρίων αεροπορικών εταιρειών.
2. Πληρωμές ξενοδοχείων.
3. Ενοικιάσεις αυτοκινήτων.
4. Πληρωμές ταξιδίων και μεταφορών.
5. Πληρωμές ψηφιακών παρόχων μουσικού περιεχομένου και εφαρμογών (applications).
6. Πληρωμές συνδρομών, για εγγραφή ή ανανέωση συμμετοχής μέλους σε επαγγελματικούς συλλόγους (δικηγορικούς/ ιατρικούς συλλόγους, κ.λπ) ή/και για επιστημονικά και λοιπά έντυπα.
7. Πληρωμή υπηρεσιών εκπαίδευσης (δίδακτρα/ εστίες διαμονής/ συνδρομή βιβλιοθηκών, κ.λπ).
8. Πληρωμή ασφαλιστικών, ιατρικών και φαρμακευτικών εξόδων.
12. Αν χάσω ή μου κλέψουν την κάρτα μου ή για οποιονδήποτε άλλο λόγο δεν μπορώ να κάνω συναλλαγή με την κάρτα μου τι μπορώ να κάνω;
Θα πρέπει να δηλώσετε την απώλεια της κάρτας σας στην τράπεζα η οποία την έχει εκδώσει. Για τη διαδικασία έκδοσης της νέας σας κάρτας θα ενημερωθείτε από την αρμόδια υπηρεσία της τράπεζας.
13. Μπορώ να ανοίξω νέο λογαριασμό;
ΟΧΙ, εκτός αν το άνοιγμα του νέου λογαριασμού αφορά αποκλειστικά και μόνο τις ακόλουθες συναλλαγές, η αναγκαιότητα των οποίων πρέπει να τεκμηριώνεται εγγράφως και με την προϋπόθεση ότι δεν υφίσταται άλλος διαθέσιμος λογαριασμός μέσω του οποίου αυτές μπορούν να διενεργηθούν:
  • πληρωμή μισθοδοσίας προσωπικού, συμπεριλαμβανομένης της έκδοσης και εξαργύρωσης εργοσήμου,
  • πληρωμή υποχρεώσεων του καταθέτη προς την ίδια τράπεζα, που προκύπτουν από συμβάσεις που είχαν καταρτισθεί προ της 28ης Ιουνίου 2015,
  • καταβολή νέων συντάξεων και νέων προνοιακών επιδομάτων,
  • εκκαθάριση συναλλαγών καρτών από νέες συμβάσεις αποδοχής (acquiring),
  • εξυπηρέτηση νεοϊδρυθέντων, μετά την 1η Μαΐου 2015, νομικών προσώπων,
  • εξυπηρέτηση νεοφυών εταιρειών (startups) που συμμετέχουν σε προγράμματα στήριξης της νέας επιχειρηματικότητας,
  • κατάθεση μετρητών ως εξασφάλιση (cash collateral) εγγυητικής επιστολής, ενέγγυας πίστωσης ή δανείου στην ίδια τράπεζα,
  • άνοιγμα λογαριασμού υπέρ τρίτου με σκοπό είτε τη συμμόρφωση προς επιταγή για εκτέλεση χρηματικής απαίτησης, βάσει διαταγής πληρωμής, δικαστικής απόφασης ή άλλου εκτελεστού τίτλου είτε την εξόφληση απαίτησης, για την οποία έχει επιβληθεί κατάσχεση εις χείρας τρίτου, υπέρ του δικαιούχου της απαίτησης, εκτός εάν αυτός έχει δηλώσει καταθετικό λογαριασμό με οποιαδήποτε διαδικαστική πράξη,
  • πίστωση ποσών από την αλλοδαπή σε ευρώ ή ξένο νόμισμα, ύψους τουλάχιστον δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ ή του ισόποσου σε ξένο νόμισμα,
  • αποδοχή προθεσμιακής κατάθεσης μόνον στην περίπτωση που οι δικαιούχοι της ταυτίζονται με τους δικαιούχους του υφιστάμενου τροφοδότη λογαριασμού της, καταθετικού ή όψεως,
  • κάθε άλλη περίπτωση, κατόπιν έγκρισης από την Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών.
14. Μπορώ να προσθέσω συνδικαιούχο σε υφιστάμενο καταθετικό λογαριασμό μου;
ΟΧΙ, η συγκεκριμένη τραπεζική εργασία δεν επιτρέπεται.
15. Μπορώ να εξοφλήσω πρόωρα το δάνειό μου;
Πρόωρη, μερική ή ολική εξόφληση του δανείου σας επιτρέπεται μόνο με κατάθεση μετρητών ή με μεταφορά κεφαλαίων (έμβασμα) από το εξωτερικό.
16. Μπορώ να ζητήσω την πρόωρη λήξη της προθεσμιακής μου κατάθεσης;
ΟΧΙ, εκτός αν η πρόωρη λήξη αφορά αποκλειστικά και μόνο την ισόποση εξόφληση:
  • οφειλών προς το Δημόσιο και τους ασφαλιστικούς φορείς,
  • τρέχουσας δόσης και ληξιπρόθεσμων οφειλών δανείου στην ίδια τράπεζα,
  • πληρωμής μισθοδοσίας στην ίδια τράπεζα,
  • πληρωμής νοσηλίων και διδάκτρων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό,
  • πληρωμής προμηθευτών που τηρούν λογαριασμό στην ίδια τράπεζα, έναντι τιμολογίων ή ισοδύναμων παραστατικών, υπό την προϋπόθεση ότι δεν υφίστανται επαρκή διαθέσιμα σε καταθετικό λογαριασμό ταμιευτηρίου ή όψεως.
17. Είμαι επιχείρηση που επιθυμεί να αρχίσει να δέχεται συναλλαγές με πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες. Μπορώ να το κάνω;
ΝΑΙ, εφόσον καταρτίσετε σύμβαση με τράπεζα, ίδρυμα πληρωμών ή/και ίδρυμα ηλεκτρονικού χρήματος που λειτουργεί στην Ελλάδα. Σε αυτήν την περίπτωση, επιτρέπεται το άνοιγμα νέου λογαριασμού για την εκκαθάριση συναλλαγών καρτών με βάση την νέα αυτή σύμβαση.
Αντίθετα, δεν επιτρέπεται η κατάρτιση συμβάσεων αποδοχής συναλλαγών με κάρτες πληρωμών, εφόσον η εκκαθάρισή τους πραγματοποιείται με πίστωση λογαριασμού του εμπόρου, ο οποίος τηρείται σε τράπεζα, ίδρυμα πληρωμών ή/και ίδρυμα ηλεκτρονικού χρήματος εκτός Ελλάδος.
18. Είμαι επιχείρηση που δέχεται συναλλαγές με πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες. Πότε θα πιστώνεται ο λογαριασμός μου;
Η εκκαθάριση των συναλλαγών με κάρτες πληρωμών, ελληνικών και ξένων, θα γίνεται με πίστωση του λογαριασμού της επιχείρησης σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη σχετική σύμβασή σας.
19. Μπορώ ως επιχείρηση να αρνηθώ συναλλαγές με κάρτες;
ΟΧΙ, διότι στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου προβλέπεται ότι όποιος αρνείται την πληρωμή με πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες τιμωρείται, με βαρύτατα πρόστιμα ή/και φυλάκιση, κατά τις διατάξεις:
  • των άρθρων 288 παρ. 1 και 452 του Ποινικού Κώδικα,
  • του άρθρου 13α του ν. 2251/1994 (Α΄ 191),
  • του άρθρου 18 α ν. 146/1914 (Α΄ 21), και
  • του άρθρου 19 ν. 4177/2013 (Α΄ 173), όπως ισχύουν.
20. Οι πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες αλλοδαπών τραπεζών χρησιμοποιούνται κανονικά;
Πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες αλλοδαπών τραπεζών εφόσον έχουν εκδοθεί στο εξωτερικό χρησιμοποιούνται τόσο για αγορές αγαθών και υπηρεσιών όσο και για αναλήψεις μετρητών χωρίς περιορισμούς, εντός των ορίων της σύμβασής σας με την εκδότρια τράπεζα.
21. Μπορούν να γίνονται μεταφορές κεφαλαίων από το εξωτερικό;
ΝΑΙ. Η μεταφορά κεφαλαίων από λογαριασμούς που τηρούνται σε αλλοδαπή τράπεζα σε λογαριασμό που τηρείται σε τράπεζα που λειτουργεί στην Ελλάδα επιτρέπονται.
22. Οι μεταφορές κεφαλαίων στο εξωτερικό επιτρέπονται;
ΟΧΙ, εκτός αν εντάσσονται στις εξαιρέσεις που επεξεργάζεται σε καθημερινή βάση η Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών και για τις οποίες χορηγεί ειδική άδεια.
Για όσες περιπτώσεις επιτρέπεται ένα έμβασμα ή μια μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό αρμόδια να αποφασίζει είναι η Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών. Τα αιτήματα των συναλλασσομένων μπορούν να υποβάλλονται στην τράπεζα συνεργασίας τους. Στη συνέχεια, η τράπεζα θα αποστέλλει αίτημα στην Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών η οποία και θα εγκρίνει, το σύνολο ή μέρος του αιτούμενου ποσού εφόσον οι συναλλαγές αυτές κρίνονται αναγκαίες και δικαιολογούνται επαρκώς.
23. Πώς γίνεται η πληρωμή νοσηλίων και ιατρικών εξόδων;
Η πληρωμή νοσηλίων και ιατρικών εξόδων γίνεται χωρίς τον περιορισμό έγκρισης από την Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
  • προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών στην τράπεζα μέσω της οποίας διενεργείται η συναλλαγή, και
  • μεταφορά του σχετικού χρηματικού ποσού κάλυψης νοσηλίων και ιατρικών εξόδων με πίστωση σε τραπεζικό λογαριασμό του νοσηλευτικού ιδρύματος και όχι σε λογαριασμό του ίδιου του δικαιούχου.
Επίσης, επιτρέπεται η ανάληψη από τραπεζικό λογαριασμό και η μεταφορά στο εξωτερικό μετρητών μέγιστου εφάπαξ ποσού δυο χιλιάδων (2.000) ευρώ ή του ισόποσού του σε ξένο νόμισμα για ένα συνοδό προσώπου που μεταβαίνει στο εξωτερικό για νοσηλεία, υπό την προϋπόθεση της έγγραφης τεκμηρίωσης του σκοπού της μετάβασης.
24. Πώς γίνεται η πληρωμή διδάκτρων σε εκπαιδευτικό ίδρυμα του εξωτερικού;
Η πληρωμή διδάκτρων γίνεται χωρίς τον περιορισμό έγκρισης από την Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
  • προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών στην τράπεζα μέσω της οποίας διενεργείται η συναλλαγή, και
  • μεταφορά του σχετικού χρηματικού ποσού με πίστωση σε τραπεζικό λογαριασμό του εκπαιδευτικού ιδρύματος και όχι σε λογαριασμό του ίδιου του δικαιούχου.
Επίσης, επιτρέπεται η μεταφορά μέγιστου ποσού πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ ή του ισόποσού του σε ξένο νόμισμα, ανά ημερολογιακό τρίμηνο, συνολικά, για έξοδα διαμονής και διαβίωσης φοιτητών που σπουδάζουν στο εξωτερικό ή συμμετέχουν σε προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών. Η πληρωμή συντελείται, υποχρεωτικά, σε λογαριασμό, που τηρείται στο εξωτερικό, με δικαιούχο το φοιτητή.
25. Ποσά που πιστώνονται στον τραπεζικό μου λογαριασμό από το εξωτερικό μπορούν να μεταφερθούν εκ νέου στο εξωτερικό;
ΝΑΙ, στο σύνολό τους. Ωστόσο, δεν επιτρέπεται η ανάληψη με μετρητά του συνόλου του μεταφερόμενου από το εξωτερικό χρηματικού ποσού. Η ανάληψη μπορεί να γίνεται εντός του ημερήσιου ή/και του εβδομαδιαίου ορίου, με εξαίρεση τις ναυτιλιακές εταιρείες που αναφέρονται στους Ν. 27/1975, 959/1979 και στο Ν.δ. 2687/1953, οι οποίες μπορούν να πραγματοποιούν και αναλήψεις μετρητών έως του ποσού των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ ημερησίως. Με απόφαση της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών δύναται να επιτρέπεται η ανάληψη και να ορίζεται όριο ποσού ανάληψης μετρητών ανά ημέρα -μεγαλύτερο του γενικά ισχύοντος - και για άλλους κλάδους επιχειρήσεων, που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της εν λόγω ρύθμισης.
Η σχετική τεκμηρίωση της συναλλαγής εισροής κεφαλαίων από το εξωτερικό και της εκ νέου εκροής αυτών στο εξωτερικό, θα είναι ευθύνη της τράπεζας και πρέπει να είναι πλήρης. Οι τράπεζες θα ανακοινώσουν τον τρόπο και το χρόνο υλοποίησης της εφαρμογής της εν λόγω δυνατότητας.
26. Επιτρέπεται η μεταφορά μετρητών εκτός Ελλάδος;
Επιτρέπεται η μεταφορά χαρτονομισμάτων σε ευρώ ή και σε ξένο νόμισμα έως του ποσού των ευρώ δύο χιλιάδων (2.000) ή του ισόποσου σε ξένο νόμισμα ανά φυσικό πρόσωπο και ανά ταξίδι στο εξωτερικό. Από τον περιορισμό των 2.000 ευρώ εξαιρούνται οι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού. Με πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος μπορεί να ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα εφαρμογής της παραπάνω απαγόρευσης, να προβλέπονται διαφοροποιήσεις για χώρες της ζώνης SCHENGEN και για χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να θεσπίζονται ειδικές εξαιρέσεις για κατηγορίες προσώπων.
27. Επιτρέπεται η καταβολή χρηματικής απαίτησης κατασχεθείσας εις χείρας τράπεζας σε μετρητά;
ΟΧΙ, σε περίπτωση κατάσχεσης χρηματικής απαίτησης εις χείρας τράπεζας, της Τράπεζας της Ελλάδος ή του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων ως τρίτου, το ποσό είτε καταβάλλεται με έκδοση επιταγής είτε πιστώνεται υποχρεωτικά σε τραπεζικό λογαριασμό του κατασχόντος που τηρείται στην ίδιο ή σε άλλη τράπεζα.
28. Τι γίνεται με τις συναλλαγές πληρωμών για εμπορικούς σκοπούς στο εξωτερικό (πληρωμή εισαγωγών);
Για τις περιπτώσεις στις οποίες ένα έμβασμα ή μια μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό επιτρέπεται, αρμόδια να αποφασίζει είναι η Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών.
Ωστόσο, με απόφαση της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών (ΦΕΚ Β΄ 1563/24.7.2015) δόθηκε στις τράπεζες η δυνατότητα εξέτασης και αξιολόγησης αιτημάτων πελατών νομικών προσώπων ή επιτηδευματιών, οι οποίοι αιτούνται εκτέλεση πληρωμών έναντι παραστατικών (π.χ. τιμολόγια, προτιμολόγια, φορτωτικές, κ.λπ.), άνοιγμα νέων ενέγγυων πιστώσεων και πιστώσεων σε αναμονή, και έκδοση νέων εγγυητικών επιστολών, προς το εξωτερικό στο πλαίσιο των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων.
Το ημερήσιο εγκριτικό όριο των τραπεζών ανά εργάσιμη ημέρα ορίζεται:
Από 0 έως 100.000 ευρώ ανά πελάτη (με μια ή περισσότερες ημερήσιες συναλλαγές), και εντός του ορίου ποσού που καθορίζεται και ανακοινώνεται από την Επιτροπή σε κάθε τράπεζα ξεχωριστά.
Το μηνιαίο εγκριτικό όριο κάθε τράπεζας για πελάτη της δεν μπορεί να υπερβαίνει τη μέση μηνιαία αξία των εισαγόμενων εμπορευμάτων και πρώτων και βοηθητικών υλών κατά την προηγούμενη χρήση, μέσω της συγκεκριμένης τράπεζας. Ο έλεγχος για τη συνδρομή της ως άνω προϋπόθεσης γίνεται από την τράπεζα, η οποία ζητά κάθε αναγκαίο παραστατικό και έγγραφο από τον πελάτη.
Σε κάθε περίπτωση, τα αιτήματα που αφορούν πληρωμές εισαγωγών για εμπορικούς σκοπούς θα πρέπει να υποβάλλονται, ανεξαρτήτως ύψους ποσού των σχετικών παραστατικών, από τους ενδιαφερόμενους στα σημεία εξυπηρέτησης της πελατείας των τραπεζών, σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες που θα τους παρέχονται. Στη συνέχεια, η τράπεζα είτε θα διεκπεραιώνει μόνη της είτε θα αποστέλλει αίτημα στην Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών η οποία και θα εγκρίνει, το σύνολο ή μέρος του αιτούμενου ποσού. Τόσο οι τράπεζες όσο και η Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών εξετάζουν κατά προτεραιότητα συναλλαγές, οι οποίες είναι αναγκαίες για τη διαφύλαξη δημοσίου ή κοινωνικού συμφέροντος, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, εισαγωγών φαρμακευτικών ειδών, τροφίμων, πρώτων υλών και καυσίμων.
29. Επιτρέπεται η πληρωμή βάσει εγγυητικών επιστολών;
ΝΑΙ, εφόσον το χρηματικό ποσό της πληρωμής κατατίθεται σε τραπεζικό λογαριασμό.
30. Επιτρέπεται η χορήγηση νέων χρηματοδοτήσεων;
ΝΑΙ, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις που τίθενται από την κείμενη νομοθεσία και την επιχειρηματική πολιτική της τράπεζας.
31. Επιτρέπεται η αποπληρωμή / εξόφληση ανοιχτών δανείων & ορίων;
ΝΑΙ, επιτρέπεται σύμφωνα με τους όρους και προϋποθέσεις της σχετικής σύμβασής σας με την τράπεζά σας.
32. Ανάληψη μετρητών από πρεσβείες επιτρέπονται;
Επιτρέπεται η χωρίς περιορισμό ποσού ανάληψη μετρητών από έναν, ανά δικαιούχο, τραπεζικό λογαριασμό στις πρεσβείες και στα μέλη των διπλωματικών αποστολών στην Ελλάδα με την επίδειξη σχετικής έγγραφης βεβαίωσης από την οικεία πρεσβεία ή του διπλωματικού διαβατηρίου.
33. Πληρωμές μισθοδοσίας στο εξωτερικό για εργαζόμενους επιτρέπονται;
ΟΧΙ, εφόσον ο λογαριασμός που χρεώνεται για την πληρωμή μισθοδοσίας τηρείται σε τράπεζα που λειτουργεί στην Ελλάδα και οι λογαριασμοί που πιστώνονται τηρούνται σε τράπεζες του εξωτερικού. Από τον περιορισμό εξαιρούνται οι εργαζόμενοι σε διπλωματικές αποστολές, μόνιμες αντιπροσωπείες ή άλλες υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου. Επίσης, οι εργαζόμενοι σε διπλωματικές αποστολές, μόνιμες αντιπροσωπείες ή άλλες υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου στο εξωτερικό, οι οποίοι τηρούν λογαριασμούς μισθοδοσίας σε τράπεζα που εδρεύει και λειτουργεί στην Ελλάδα, επιτρέπεται να μεταφέρουν το ισόποσο της μισθοδοσίας τους σε λογαριασμό τους στο εξωτερικό, αποδεικνύοντας εγγράφως την ιδιότητά τους.
34. Πληρωμές συντάξεων στο εξωτερικό για συνταξιούχους επιτρέπονται;
ΝΑΙ, επιτρέπονται οι πληρωμές συντάξεων και προνοιακών επιδομάτων πάσης φύσεως στο εξωτερικό από φορείς κοινωνικής ασφάλισης που διέπονται από το ελληνικό δίκαιο, με πίστωση λογαριασμού που τηρείται σε πιστωτικό ίδρυμα που εδρεύει και λειτουργεί εκτός Ελλάδος, υπό την προϋπόθεση ότι ο δικαιούχος της σύνταξης ή του προνοιακού επιδόματος λάμβανε με τον ανωτέρω τρόπο τη σύνταξή του ή το προνοιακό επίδομα πριν από την έναρξη της τραπεζικής αργίας, η οποία κηρύχθηκε με την από 28 Ιουνίου 2015 ΠΝΠ (Α΄65).

Ο κυνισμός της μεγαλοπρεπείας

γράφει η Νόρα Ράλλη
Μια φορά κι έναν καιρό, σε μια πόλη μυθική, που γέννησε, κατά πώς λέν’, τη δημοκρατία και την τραγωδία, ήταν ένας αντισυστημικός, ψιλοτρελός, ψιλογραφικός, ψιλοαλαζονικός και ευφυέστατος τύπος που την έλεγε σε όλους και μάλιστα με τόση πειθώ, που δεν μπορούσαν τίποτε να του αντιτάξουν.
Οχι μόνο τον άκουγαν, γιατί αυτό σημαίνει δημοκρατία, όχι μόνο αποδέχονταν το δικαίωμά του να τους κριτικάρει, γιατί και αυτό σημαίνει δημοκρατία, αλλά τον θεωρούσαν και σπουδαίο φιλόσοφο και έστελναν τα παιδιά τους να μαθητεύσουν μαζί του.
Ο Διογένης, βέβαια, δεν ήταν απλός φιλόσοφος. Ηταν από αυτούς τους αντισυστημικούς, ψιλότρελους, ψιλογραφικούς, ψιλοαλαζονικούς και ευφυείς τύπους που ό,τι έλεγε το έκανε πράξη και έλεγε μόνο αυτά που μπορούσε να κάνει πράξη. Ηταν εκεί γύρω στο 380 π.Χ., όταν έφτασε στην Αθήνα, όχι μόνος, αλλά φέρων μια φήμη διόλου ευχάριστη.
Στη Σινώπη, σου λέει τώρα, όπου γεννήθηκε (στον Εύξεινο Πόντο είναι η πόλη αυτή, αρχαία πολύ, ακόμη υπάρχει, Τουρκική είναι), είχε έναν πατέρα τραπεζίτη και μαζί του παραχάραξε το νόμισμα και έβγαλε κίβδηλα λεφτά και ποιος είδε του μικροομολογιούχους της εποχής και δεν τους φοβήθηκε.
Φορτώθηκε, ο φέρων τη φήμη ταύτη, τους λιγοστούς χιτώνες του και ως διόλου υποφέρων ροβόλησε κατά τη μυθική εκείνη πόλη, που όλους τους ανέχεται, αρκεί... να έχουν κάτι σημαντικό να πουν. Και είχε ο απίστευτος Διογένης. Κι έλεγε κι έλεγε και σταματημό δεν είχε.
Τι με τον Πλάτωνα τα έβαλε, τι κατάφερε να τον πουλήσουν σκλάβο και τελικά αυτός να γίνει αφέντης του αφέντη του (ο λόγος για τον Ξενιάδη, έναν πλούσιο Κορίνθιο), τι τα μέγα μεγαλεία του Μέγα του Αλέξανδρου δεν χαμπάριασε...
Κι όμως, αυτό που δεν κατάφεραν βασιλείς και βουλευτάδες, φιλόσοφοι περισπούδαστοι και μεγιστάνες πάμπλουτοι, το κατάφερε ένα μικρό παιδί: μια μέρα το είδε να πίνει νερό με τη χούφτα του χεριού του και ταράχτηκε ο Κυνικός. Εβγαλε αίφνης από το σακούλι του το χιλιομπαλωμένο ο Διογένης το κύπελλο που έπινε νερό και το πέταξε στο χώμα, λέγοντας: «Παιδίον με νενίκηκεν ευτελεία», δηλαδή «ένα παιδί με ξεπέρασε σε απλότητα ζωής».
Η μεγαλοπρέπεια του κυνισμού του: όχι μόνο το παρατήρησε, αλλά το αναγνώρισε και το υιοθέτησε. Ποιο; Μα... το διαφορετικό. Αυτό που αποδέχτηκε, ως μέγας φιλόσοφος, πως δεν είχε μπορέσει να φτάσει ο νους του.
Συμβαίνουν κι αυτά, έστω και μια φορά στα χίλια χρόνια. Και πάλι καλά να λες.


Δήλωση αλληλεγγύης στον ελληνικό λαό από διεθνείς διανοούμενους

Με σκληρή γλώσσα κατά του Αλέξη Τσίπρας, της κυβέρνησης και, βέβαια, των ευρωπαϊκών θεσμών, διεθνείς διανοούμενοι υπογράφουν κείμενο αλληλεγγύης προς το ελληνικό λαό ζητώντας την απόρριψη της νέας «λίστας με φρικαλεότητες» που κάνει την Ελλάδα προτεκτοράτο της ΕΕ.
Στο κείμενό τους καταγγέλλουν το νέο πρόγραμμα διάσωσης το οποίο αποκαλούν «βάρβαρο», ενώ, ασκούν σκληρή κριτική στην επιλογή του πρωθυπουργού να υπογράψει τη συμφωνία.
Αναλυτικά το κείμενο:
Καταγγέλλουμε το νέο βάρβαρο «πρόγραμμα διάσωσης» κοινωνικού κανιβαλισμούπου επιβάλλεται στην Ελλάδα από την τρόικα της ΕΕ, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ. Μετά από πέντε χρόνια δρακόντειας «λιτότητας» για να σωθούν οι τράπεζες με το αίμα και τα δάκρυα του ελληνικού λαού τα δύο προηγούμενα «προγράμματα διάσωσης» απέτυχαν παταγωδώς να επιλύσουν την κρίση η οποία έχει επιδεινωθεί πάρα πολύ. Ο ελληνικός λαός καταδικάζεται σε μόνιμη αθλιότητα με το 40% μετά βίας να επιβιώνει κάτω από το όριο της φτώχειας. Στις 12 Ιουλίου του 2015 μια νέα «λίστα με φρικαλεότητες» (όπως σωστά περιγράφηκε από το γερμανικό περιοδικό Spiegel) ζητήθηκε από την Τρόικα και έγινε τελικά αποδεκτή από την κυβέρνηση Τσίπρα.
Ο ελληνικός λαός δεν μπορεί και δεν θα δεχθεί τις διαταγές από τις Βρυξέλλες, το Βερολίνο και την Ουάσινγκτον. Χαιρετίζουμε την ηρωική αντίσταση των Ελλήνων εργατών και των φτωχών, ιδιαίτερα της νέας γενιάς, όπως αυτή εκδηλώθηκε από την μεγάλη συγκέντρωση της 3ης Ιουλίου και τον θρίαμβο του «όχι» με 62% στο δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου απέναντι στον εκβιασμό των ιμπεριαλιστικών «θεσμών», και η οποία συνεχίζεται με λαϊκές συγκεντρώσεις στις 15 και 22 Ιουλίου απέναντι στο νέο «Μνημόνιο».
Καταδικάζουμε απερίφραστα την προδοσία της λαϊκής βούλησης όπως εκφράστηκε με δημοκρατικό τρόπο στην νίκη του «όχι». Η πνευματική και πολιτική εντιμότητα απαιτούν να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους και την συνθηκολόγηση συνθηκολόγηση. Ο κυβερνητικός συνασπισμός του Τσίπρα συνθηκολόγησε υπογράφοντας ένα χειρότερο «πρόγραμμα λιτότητας» από εκείνο που απορρίφθηκε στο δημοψήφισμα. Τώρα μπαίνει σε πορεία σύγκρουσης με εκείνα τα λαϊκά στρώματα που εναπόθεσαν τις ελπίδες τους στον ΣΥΡΙΖΑ για να τελειώσει το αιώνιο μαρτύριο της λιτότητας.
Συμπαραστεκόμαστε σε ολόκληρη την εργατική τάξη και τις λαϊκές δυνάμεις, μέσα και έξω από τον ΣΥΡΙΖΑ, στην απόρριψη του ντροπιαστικού συμφώνου παράδοσηςστους γκάνγκστερς του παγκόσμιου κεφαλαίου που μετατρέπει την Ελλάδα σε προτεκτοράτο της ΕΕ και κυβερνάται από μια κυβέρνηση «προθύμων» καθαρισμένη από οποιαδήποτε αριστερή αντίθεση, αντιδημοκρατική και όμηρο στις δυνάμεις της αστικής αντίδρασης, στο εσωτερικό και το εξωτερικό.
Οι πρώτες υπογραφές:
  • Savas Michael-Matsas, writer, EEK, Greece
  • Hillel Ticktin, Professor Emeritus of Glasgow University, Scotland, editor of  the Marxist journal Critique
  • Bertell Ollman, Professor  of Political Science, New York University, USA
  • Robert Brenner, Professor, UCLA, USA
  • Susan Weissman, Professor of Politics,Saint Mary's College of California, Moraga, CA, USA
  • Mitchel Cohen, Brooklyn Greens/Green Party of New York, USA
  • Alex Steiner, Philosopher, New York, USA
  • Paresh Chattopadhyay, Professor, Toronto, Canada 
  • Mikhail Konasev, philosopher, academician, St Petersburg, Russian Federation
  • David Epshtein, economist, academician, St Petersburg, Russian Federation
  • Tatiana Filimonova, head of the Plekhnaov House, St Petersburg, Russian Federation
  • Alexander Buzgalin, Professor, Moscow, State University, Russian Federation
  • Ludmila Bulavka, sociologist, art theoretician, social movement Alternativi, Moscow, Russian Federation
  • Daria Mitina, international secretary of the Unified Communist Party ( OKP),Russian Federation
  • Said Gafourov, economist, journalist(Pravda), Moscow, Russian Federation
  • Marco Ferrando,Partito Comunista dei Lavoratori (PCL), Italy
  • Franco Grisolia,   Partito Comunista dei Lavoratori, (PCL)Italy
  • Gemma Borriello,Italy
  • Silvia Giardini, Italy
  • Giorgia Lizzano, Italy
  • Alessandro Bevilacqua, Italy
  • Jeremy Lester,political philosopher, editor of Counter-Hegemony, Britain
  • Fanny Cohen Herlem, psychiatrist,CIR/SSI, France
  • Patrick Lefrançois, publisher, Paris, France
  • Tamas Krausz, historian, Eotvos Lorand University, Budapest, Hungary
  • Matyas  Benyik, ATTAC, Board member of Karl Marx Society of Budapest, Hungary
  • Ana Bazac, Professor, University of Bucarest, Romania
  • Monika Karbowska, Anticapitalist Left, Poland
  • Manolis Seras, IT engineer,  Tirana, Albania
  • Katerina Matsa, psychiatrist, Athens, Greece
  • Theodoros Megalooikonomou, psychiatrist , Athens, Greece
  • Vicky Skoumbi, editor in chief of the Greek theoretical journal αληthεια 
  • Dimitris Vergetis, psychoanalyst, Athens, Greece
  • Sungur Savran, DIP, Istanbul, Turkey
  • Osvaldo Coggiola, Professor, University of Sao Paulo, Brazil, member of the Partido Obrero of Argentina
  • Betto della Santa, Universidade Federal Fluminense - Rio de Janeiro – Brasil
  • Rafael Fernandez, Partido de los Trabajadores, Uruguay
  • RobertoYépez, Opción Obrera,Venezuela  

Η κυβέρνηση χορεύει στο ρυθμό της «τερατόικα»

«Δυστυχώς στην περίπτωση μας η ιστορία επαναλαμβάνεται όχι ως φάρσα αλλά ως μεγάλη τραγωδία. Οι υπάλληλοι των «Θεσμών» στην Αθήνα μοιάζει να δίνουν το ρυθμό και η Αθήνα να χορεύει άτεχνα στην υπαγορευμένη μουσική των καταιγιστικών μέτρων» αναφέρει κείμενο που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα iskra.gr μέσω του οποίου η Αριστερή Πλατφόρμα ασκεί δριμεία κριτική στην κυβέρνηση.
Στο κείμενο που φέρει τον τίτλο «Η κυβέρνηση χορεύει στον ρυθμό της τερατόικα» τονίζεται ότι οι απαιτήσεις των «θεσμών» πέφτουν βροχή, ενώ, η «βεντάλια» με τα προαπαιτούμενα εκτιμάται ότι θα ανοίξει για τα καλά.
Ο αρθρογράφος αφού απαριθμεί τα κεντρικά ζητήματα των συζητήσεων, όπως εργασιακά, ασφαλιστικό, πρωτογενή πλεονάσματα, ταμείο ιδιωτικοποιήσεων, επισημαίνει ότι «Όλα δείχνουν ότι βαδίζουμε ολοταχώς, με διαδικασίες εξπρές, σε ένα νέο καταστροφικό μνημόνιο, το οποίο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί, ερήμην των πολιτών, ερήμην, ακόμα και των κομματικών δυνάμεων του ΣΥΡΙΖΑ, σε 2-3 Αυγουστιάτικες βδομάδες, όταν ο περισσότερος κόσμος θα προσπαθεί με μύριες δυσκολίες να βρει τρόπους για να κάνει, έστω για μερικές μέρες, διακοπές».
Κατηγορεί, ακόμη, την κυβέρνηση ότι ομολογεί πως δεν διαθέτει εναλλακτική και είναι δύσκολο να «να αποφύγει στις διαπραγματεύσεις την ομηρία και τους εκβιασμούς, κινδυνεύοντας να αποδεχθεί όσα πρόσθετα, ανεπιθύμητα και δυσάρεστα απαιτούν οι πιστωτές».
Επιπλέον, στο κείμενο τονίζεται ότι «πάντα υπάρχει εναλλακτική λύση απέναντι στο νέο μνημόνιο, αρκεί να μπορούσε να επιδειχθεί, έστω και τώρα, ισχυρή πολιτική βούληση για μια τολμηρή ριζοσπαστική στροφή ανατροπής των δεδομένων και των συμφωνιών».
«Υπάρχει, όμως, αυτή η βούληση; Ή στα αυτιά κάποιων στριφογυρίζει επίμονα, ως έμμονη ιδέα, το δίλημμα καρικατούρα: ευρώ ή θάνατος;» καταλήγει με νόημα.


Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *