Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2015

Οι συνέπειες των μνημονίων : "33.508 επιπλέον θάνατοι, όσο η πόλη της Κέρκυρας, για το 2009-2014"

Τις συνέπειες των μνημονίων σε μεγάλο μέρος του γενικού πληθυσμού καταγράφουν τα στοιχεία που παραθέτει στην «Εφ.Συν.» ο αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης Ευγένιος Δαφνής, επικαλούμενος έρευνες της ΕΛΣΤΑΤ και της EUROSTAT, που αναλύθηκαν και μελετήθηκαν διεξοδικά από επιστήμονες των Πανεπιστημίων της Οξφόρδης και του Στάνφορντ.
Αρκετά απ’ αυτά τα στοιχεία έχουν δημοσιευτεί επίσης σε επιστημονικά περιοδικά του εξωτερικού, τόσο από Ελληνες όσο και από ξένους ερευνητές.
Αν αναλογιστεί κανείς ότι οι συνέπειες των μνημονίων δεν θα αναδειχτούν στην ολότητά τους παρά μόνο με την παρέλευση δεκαετίας απ’ την πρώτη εφαρμογή τους, μπορεί τότε ν’ αντιληφθεί και το μέγεθος της καταστροφής.
Η αύξηση της θνησιμότητας τα τελευταία χρόνια δεν οφείλεται μόνο στην περικοπή των δαπανών για την υγεία, αλλά και στη δραματική μείωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών αυτής της χώρας, που τους στερεί το ηλεκτρικό ρεύμα, επιβαρύνει της συνθήκες διαβίωσης και τους οδηγεί σε κακή διατροφή.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, στην υγεία μιας χώρας η υγειονομική περίθαλψη συμβάλλει μόνο κατά 15%, με το οικονομικό περιβάλλον να είναι ο καθοριστικός παράγοντας, το οποίο συμβάλλει κατά 85%
• Κύριε Δαφνή, ασχολείστε πολλά χρόνια συστηματικά με τα κοινωνικά και ιατρικά προβλήματα του ελληνικού λαού. Σε τι κατάσταση βρισκόμαστε;
Η μεγαλύτερη τραγωδία της εφαρμοζόμενης πολιτικής τα τελευταία χρόνια δεν είναι η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος κατά το ένα τρίτο σε σχέση με εκείνο του 2008, αλλά ο ανθρώπινος πόνος που έχει προκαλέσει στα λαϊκά στρώματα και στη συνεχώς πιεζόμενη μεσαία τάξη.
Τα μνημόνια και η τρόικα έχουν οδηγήσει τους κατοίκους της χώρας μας σε σταθερή αύξηση της νοσηρότητας και της θνησιμότητας, χωρίς την εξασφάλιση μιας οικονομικής και κοινωνικής προοπτικής, αλλά και σε έναν φαύλο κύκλο ύφεσης, κατάθλιψης και φόβου.
Οι καθαρές συνέπειες της πολιτικής της λιτότητας θα φανούν 10 χρόνια μετά την έναρξή της, σύμφωνα με τον Ντέιβιντ Στάκλερ του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, μελετητή των εφαρμοζόμενων πολιτικών της λιτότητας σε διάφορες χώρες της υφηλίου και συγγραφέα -μαζί με τον Σάντζεϊ Σάζου (του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ)- του βιβλίου «Τhe Body Economic (Austerity Kills)». Στο βιβλίο αυτό έχει αφιερωθεί ειδικό κεφάλαιο για τις επιπτώσεις της λιτότητας στην υγεία των Ελλήνων.
• Πόσους νεκρούς έχουμε πριν και πόσους μετά τα μνημόνια;
Εάν εξαφανιζόταν από έναν σεισμό και ένα τσουνάμι η πόλη της Κέρκυρας, η αίσθηση της απώλειας των 33.500 κατοίκων της θα ήταν τεράστια και θα συγκλόνιζε όλο τον κόσμο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της EUROSTAT, στην Ελλάδα, από το 2009 ώς το 2014, καταγράφηκαν 33.508 επιπλέον θάνατοι, αύξηση κατά 5% σε σχέση με την εξαετία 2003­-2008, τη στιγμή που ο πληθυσμός της μειώνεται σταθερά.
Από 11.190.000 που ήταν το 2009, το 2014 έφτασε στους 10.900.000. Η αύξηση της θνησιμότητας αναπαρίσταται πιο ανάγλυφα, όταν αυτή αποτυπωθεί σε θανάτους ανά 1.000 κατοίκους.
Ενώ κυμαινόταν γύρω στο 9,5% σχεδόν όλη την 8ετία 2003­-2010, από το 2012 βρίσκεται σταθερά πάνω από το 10%. Το 2012 ήταν 10,5%, το 2013 10,1% και το 2014 10,4%.
• Ποιοι είναι οι κύριοι παράγοντες θανάτου;
Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση των θανάτων μπορεί να αποδοθεί στα αυξημένα καρδιακά νοσήματα (31.837 θάνατοι το 2010, 32.735 το 2012), νεοπλάσματα (27.177 το 2010, 28.201 το 2012), νόσους των αγγείων του εγκεφάλου (14.910 το 2010, 15.868 το 2012).
Η εξήγηση είναι απλή και προέρχεται από πολλές μελέτες που έχουν διεξαχθεί από διάφορες επιστημονικές ομάδες:
Οι πιεζόμενες οικονομικά τάξεις περιορίζουν ή διακόπτουν τις θεραπείες που αφορούν την υπέρταση, την υπερχοληστεριναιμία, τον σακχαρώδη διαβήτη, την καρδιακή ανεπάρκεια, παράγοντες που σχετίζονται με τη θνησιμότητα από καρδιακά νοσήματα και νόσους των αγγείων του εγκεφάλου.
Η -δε- αύξηση της θνησιμότητας από νεοπλάσματα μπορεί να εξηγηθεί από τη διακοπή της αντινεοπλασματικής θεραπείας σε ασθενείς, οι οποίοι ήταν ανασφάλιστοι και δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν με ίδιους πόρους τα απαραίτητα φάρμακα.
• Υπήρξε πολιτική Υγείας πάνω σε αυτό;
Σύμφωνα με την Washington Post (17.2.2014), η τότε ηγεσία του υπουργείου Υγείας δήλωνε ότι οι ασθενείς με καρκίνο δεν θεωρούνται επείγουσες περιπτώσεις, πάρα μόνον εάν βρίσκονται στο τελικό στάδιο της νόσου.
Οι συνέπειες της απώλειας της ρύθμισης της αρτηριακής πίεσης, της υπερλιπιδαιμίας και του σακχαρώδη διαβήτη καθυστερούν να εμφανιστούν και ως εκ τούτου μέχρι το 2020 αναμένεται αύξηση της νοσηρότητας και της θνησιμότητας που οφείλονται στα νοσήματα αυτά.
Η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος οδηγεί τους πληγέντες σε λήψη φτηνότερων τροφών, αλλά πλούσιων σε θερμίδες, με συνέπεια την παχυσαρκία.
• Πρακτικά αυτό τι συνέπειες έχει;
Στην ιατρική, οι πλέον αξιόπιστες μελέτες θεωρούνται εκείνες των οποίων το καταληκτικό σημείο είναι ο θάνατος. Αν η πολιτική της λιτότητας ήταν αντικείμενο κλινικής μελέτης, οι εποπτεύοντες οργανισμοί σε ΗΠΑ και Ευρωπαϊκή Ενωση (FDA και ΕΜΑ) θα την είχαν διακόψει άμεσα.
Δυστυχώς για τη χώρα μας, ούτε το ΔΝΤ ούτε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα λαμβάνουν υπόψη τους τα δεδομένα αυτά.
Τα στοιχεία τα οποία έχουν παρατεθεί μέχρι στιγμής αποδεικνύουν ότι το φάρμακο της λιτότητας, όχι μόνον είναι πικρό για τον ελληνικό πληθυσμό, αλλά και θανατηφόρο, και τις ανεπιθύμητες δράσεις θα τις υφίστανται οι κάτοικοι αυτής της χώρας για πολλά χρόνια, ακόμη και αν αυτό διακοπεί άμεσα.
• Αν σταματήσει η λιτότητα, θα συνεχιστούν οι θάνατοι;
Αν με το φάρμακο της λιτότητας επανακάμψει κάποτε η οικονομία, αυτό δυστυχώς δεν θα φέρει πίσω στη ζωή τους νεκρούς της λιτότητας.
Τα υπόλοιπα στοιχεία που παραθέτουμε είναι δημοσιευμένα σε επιστημονικά ιατρικά περιοδικά διεθνούς κύρους, όπως το «Lancet».
Αξιοσημείωτο γεγονός αποτελεί η αναδημοσίευση των δεδομένων αυτών από τον διεθνή Τύπο και η παραγνώρισή τους από τα εγχώρια μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Η πιο εντυπωσιακή δημοσίευση παρουσιάστηκε στο περιοδικό «Lancet» το 2014 από τον Α. Κεντικελένη και -μεταξύ άλλων- δείχνει την κατά 25 φορές αύξηση των οροθετικών για τον ιό του AIDS μεταξύ των χρηστών ενδοφλέβιων ναρκωτικών.
Η ηγεσία, τότε, του υπουργείου Υγείας, για να αποσείσει τις ευθύνες της, που προέκυπταν από τη διακοπή της δωρεάν χορήγησης 3 συριγγών ημερησίως σε κάθε χρήστη ενδοφλέβιων ναρκωτικών, απέδωσε την αύξηση του αριθμού των οροθετικών για τον ιό του AIDS στις πόρνες, τις οποίες κατά τρόπο τελείως ανήθικο διαπόμπευσε δημόσια.
Οι χρήστες ενδοφλέβιων ναρκωτικών σπάνια είναι θιασώτες του αγοραίου έρωτα.
Η επιδίωξη μιας ασήμαντης, ηλίθιας οικονομίας προκάλεσε τεράστιες επιπτώσεις στην υγεία των προσβληθέντων και μεγάλο οικονομικό κόστος στους προϋπολογισμούς υγείας, καθόσον η εφ’ όρου ζωής θεραπεία των οροθετικών απαιτεί τεράστιες δαπάνες.
Στο ίδιο άρθρο του περιοδικού «Lancet» διαπιστώνεται και αύξηση του αριθμού των αυτοκτονιών κατά περίπου 150 μεταξύ 2007 και 2011, ιδίως μεταξύ των ανδρών, που αποδίδεται είτε σε απώλεια εργασίας είτε σε επιχειρηματική χρεοκοπία.
• Για την κατάθλιψη υπάρχουν στοιχεία;
Το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής καταγράφει τετραπλασιασμό των ατόμων, τα οποία πληρούσαν κλινικά κριτήρια μείζονος κατάθλιψης.
ύμφωνα με την έρευνα αυτή, το ποσοστό των καταθλιπτικών στον γενικό πληθυσμό από 3,39% το έτος 2008 ανήλθε στο 12,35% το 2012. Αξιοσημείωτη ήταν η αύξηση κατά 50% μεταξύ 2011 και 2012, όταν από το 8,2% ανήλθε στο 12,3%.
Μια άλλη συνέπεια των εφαρμοζόμενων πολιτικών λιτότητας ήταν η διακοπή των ψεκασμών για την καταπολέμηση των κουνουπιών, η οποία είχε αποτέλεσμα 62 θανάτους σε Κεντρική Μακεδονία και Νότια Ελλάδα το 2010, όπως δημοσίευσε ο κύριος Μπονόβας στο «Journal of Preventive Medicine and Hygiene» τo 2012.
Τα στοιχεία για τα κρούσματα ελονοσίας στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια δεν είναι άμεσα διαθέσιμα, αλλά δεν μπορεί να ήταν ουρανοκατέβατη η οδηγία του European Center for Disease Control Prevention προς τους επισκέπτες της Πελοποννήσου για λήψη ανθελονοσιακών φαρμάκων και χρήση προστατευτικών δικτύων και σπρέι, όπως αναφέρει ο κ. Δημόπουλος στο «International Journal of Infectious Diseases» το 2012.
H μείωση των δαπανών για τη δημόσια υγεία, η οποία ανήλθε σε 7,4 δισ. ευρώ από το 2009 ώς το 2013, η δραματική αύξηση των ανασφάλιστων και το μεγάλο κόστος του πακέτου των εμβολίων (1.200 ανά παιδί) είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσουν σε αύξηση και της παιδικής νοσηρότητας.
• Εχουν διασαφηνιστεί οι κοινωνικές παράμετροι;
Ο κ. Κεντικελένης, πάλι σε άλλο άρθρο του στο «Lancet» το 2011, καταγράφει αύξηση των ατόμων με αδυναμία να καλύψουν τα προβλήματα υγείας μεταξύ 2007 και 2011 κατά 50% λόγω οικονομικής δυσπραγίας.
Η αύξηση της θνησιμότητας τα τελευταία χρόνια δεν οφείλεται μόνο στην περικοπή των δαπανών για την υγεία, αλλά και στη δραματική μείωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών αυτής της χώρας, που τους στερεί το ηλεκτρικό ρεύμα, επιβαρύνει της συνθήκες διαβίωσης και τους οδηγεί σε κακή διατροφή.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, στην υγεία μιας χώρας η υγειονομική περίθαλψη συμβάλλει μόνο κατά 15%, με το οικονομικό περιβάλλον να είναι ο καθοριστικός παράγοντας, το οποίο συμβάλλει κατά 85%.
Η δύσκολη ή ακόμη και αδύνατη πρόσβαση στις δημόσιες μαιευτικές κλινικές των ανασφάλιστων εγκύων γυναικών, οι οποίες πρέπει να πληρώσουν το κόστος της περιγεννητικής φροντίδας, έχει συμβάλει στη δραματική πτώση του αριθμού των γεννήσεων, καθώς, από 117.993 το 2009, το 2014 έφτασαν στις 93.429, και στην επιδείνωση του δημογραφικού προβλήματος.
Ο Ρούντολφ Βίρχοβ, ο θεμελιωτής της παθολογικής ανατομικής, πολιτικός υψηλού αναστήματος που αναμετρήθηκε με τον Βίσμαρκ και ένας εκ των ιδρυτών της Κοινωνικής Ιατρικής, έλεγε πως η πολιτική δεν είναι τίποτε άλλο παρά ιατρική σε μεγάλη κλίμακα.
Θα μπορούσε να συμπεράνει κανείς ότι η εφαρμοζόμενη πολιτική στη χώρα μας χορηγεί όχι μόνον πικρά φάρμακα, αλλά και ακατάλληλα φάρμακα, αφού αυτά εξοντώνουν τον πληθυσμό της.
■ Η βιβλιογραφία απ’ όπου αντλήθηκαν τα στοιχεία είναι:
● David Stuckler, Sanjay Basu. The Body Economic. Why austerity kills. Penguin Books Ltd. London England
● ΕΛΣΤΑΤ 2003-2015
● ΕUROSTAT POPULATION FILES 2012-2015
● A. Kentikelenis et al: Greece΄s health crisis: from austerity to denialism. The Lancet 383:748­ 53, 2014
● A. Kentikelenis et al: Health effects of financial crisis: omens of a Greek tragedy. The Lancet 378:1457­58, 2011
● Bonovas et al: High–burden epidemics in Greece in the era of economic crisis. Early signs of public health tragedy. J Pre Med Hyg 53:169­71, 2012
● Andriopulos P. et al: A local outbreak of autocthonous Plasmodium vivax malaria in Laconia, Greece, a re­emerging infection in the southern borders of Europe? In J Infect Dis 17: 125­28, 2012


Η Δεξιά νίκησε την Ακροδεξιά στη Γαλλία

Ανατροπή σημειώνεται στον β΄γύρο των περιφερειακών εκλογών στη Γαλλία, καθώς οι Γάλλοι φαίνεται πως θορυβήθηκαν από την επέλαση της Μαρίν Λεπέν και ψήφισαν μαζικά κατά του ακροδεξιού Εθνικού Μετώπου και υπέρ της παράταξης του Νικολά Σαρκοζί.
Σύμφωνα με τα exit poll που έδωσε στη δημοσιότητα η γαλλική Le Monde οι δεξιοί του Σαρκοζί κερδίζουν πέντε περιφέρειες, οι σοσιαλιστές τρεις, ενώ το Εθνικό Μέτωπο έχει αποτύχει σε τουλάχιστον τρεις περιφέρειες - κλειδιά.
H Μαρίν Λεπέν, αλλά και η ανιψιά της Μαριόν δεν φαίνεται να κερδίζουν τις περιφέρειες στις οποίες έβαλαν υποψηφιότητα, αλλά συγκέντρωσαν αρκετά υψηλά ποσοστά.
Η επικεφαλής του Εθνικού Μετώπου Μαρίν Λεπέν υπέστη βαριά ήττα στο βορρά από τον συντηρητικό αντίπαλό της, η ανιψιά της Μαριόν Μαρεσάλ Λεπέν ηττήθηκε στο νότο και ο Φλοριάν Φιλιπό, υπεύθυνος στρατηγικής του κόμματος, στα ανατολικά.
Τα αποτελέσματα αυτά προκύπτουν μετά την απόσυρση των υποψηφίων του Σοσιαλιστικού Κόμματος σε δύο από τις περιφέρειες και την έκκληση του κόμματος προς τους υποστηρικτές του να πάνε στις κάλπες και να μην στηρίξουν το Εθνικό Μέτωπο.
Οι Ρεπουμπλικάνοι του Νικολά Σαρκοζί και οι κεντροδεξιοί σύμμαχοί τους συγκέντρωσαν ποσοστό 57,5% των ψήφων στο βορρά όπου η Μαρίν Λεπέν έλαβε ποσοστό 42,5%, κατέδειξε το exit poll της Ifop Fiducial για λογαριασμό του Paris Match και Sud Radio.
Στα νοτιοανατολικά, όπου η ανιψιά της Μαρίν Λεπέν, Μαριόν Μαρεσάλ Λεπέν ηγείτο του ψηφοδελτίου, οι συντηρητικοί έλαβαν 54,5% και το Εθνικό Μέτωπο 45,5%.
Η συμμετοχή και στις δύο περιφέρειες ανήλθε άνω του 61%, πολύ υψηλότερη σε σύγκριση με τον πρώτο γύρο, όπως δείχνει η δημοσκόπηση.
Στην ανατολικά, όπου οι Σοσιαλιστές δεν αποσύρθηκαν από την κούρσα, η κεντροδεξιά συγκέντρωσε ποσοστό 48,4% έναντι του Εθνικού Μετώπου με ποσοστό 36,4%, σύμφωνα με μια άλλη δημοσκόπηση του TNS Sofres-One Point.

«Μαζί τίποτα δεν μπορεί να μας σταματήσει»

Μιλώντας στους οπαδούς της μετά την ανακοίνωση των exit poll η Μαρίν Λεπέν δήλωσε:
«Τριπλασιάζοντας τον αριθμό των εκλεγμένων περιφερειακών συμβούλων το Εθνικό Μέτωπο θα είναι η πρώτη αντιπολιτευτική δύναμη στις περισσότερες περιφέρειες της Γαλλίας, μία εποικοδομητική αντιπολίτευση πιο κοντά σε εσάς (σ.σ. τους ψηφοφόρους) γιατί εσείς εκλέξατε ανθρώπους που πραγματικά ενδιαφέρονται για εσάς.
Ο πρώτος γύρος έδειξε ότι έχουμε μπει μία φάση δικομματισμού που τώρα θα κυριαρχήσει στην πολιτική ζωή. Οι υπέρμαχοι της παγκοσμιοποίησης απέναντι στους Πατριώτες.
Αυτός ο διαχωρισμός θα είναι μεγάλη πρόκληση, μεγάλη πολιτική επιλογή για τις προεδρικές εκλογές.
Για αυτή τη δέσμευση για την ελευθερία, για αυτό τον αγώνα για τη γαλλική μας ταυτότητα, την όμορφη ιδέα του να υπηρετείς τη Γαλλία, θα οργανωθούν σε όλη τη χώρα επιτροπές. Μαζί τίποτα δεν μπορεί να μας σταματήσει».

Σαρκοζί: Οι αρχές μας για το μέλλον

Ο νικητής των εκλογών, Νικολά Σαρκοζί, επανέρχεται δυναμικά στην κεντρική πολιτική σκηνή.
Ο ηγέτης των Ρεπουμπλικανών δήλωσε χαρακτηριστικά:
«Θέλω να αποτίσω φόρο τιμής στους Γάλλους που κινητοποιήθηκαν πάρα πολύ. Θέλω επίσης να ευχαριστήσω τα εκατομμύρια των ψηφοφόρων.
Αυτή η κινητοποίηση δεν πρέπει να μας κάνει να ξεχνάμε τις προειδοποιήσεις προς όλους τους υπεύθυνους πολιτικούς. 
 
Η ενότητα στο κόμμα των Ρεπομπλικανών. Η ενότητα στον κεντρώο χώρο. Η απόρριψη οποιουδήποτε συμβιβασμού με το Εθνικό Μέτωπο οδήγησε σε αυτά τα αποτελέσματα. Αυτές πρέπει να είναι οι αρχές μας και στο μέλλον.
Οι Ρεπουμπλικανοί θα προχωρήσουν μαζί προς τις επόμενες κρίσιμες ημερομηνίες. Θα συζητήσουμε εις βάθος τις επιλογές στα μεγάλα θέματα στην πολιτική και οικονομική Ευρώπη, τη μαζική ανεργία, την κοινωνική ασφάλιστη, τον τρόπο που έχει οργανωθεί η Παιδεία των παιδιώνμας, της ταυτότητάς μας.
Αυτές οι συζητήσεις θα είναι οι προτεραιότητές μας τους επόμενους μήνες. 
Είναι σήμερα ώρα περισσότερο παρά ποτέ για συλλογική εργασία στην υπηρεσία της Γαλλίας.
Θα αφιερώσω όλη μου την ενέργεια προς αυτή την κατεύθυνση».

Η «μαύρη» τρύπα στα Ταμεία -Στα 13,88 δισ. ευρώ το έλλειμμα, απειλεί τις συντάξεις

Στα 13,88 δισ. ευρώ φτάνει η «μαύρη» τρύπα στα Ταμεία, που απειλεί τις συντάξεις.
Από αυτά, το 1 δισ. ευρώ προέρχεται από τα καθυστερούμενα εφάπαξ, κύριες και επικουρικές συντάξεις που οφείλουν τα Ταμεία σε 330.000 ασφαλισμένους που υπέβαλαν αίτηση και περιμένουν είτε την προσωρινή σύνταξη είτε την οριστική με τα αναδρομικά των προηγούμενων ετών, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει ο «Ελεύθερος Τύπος».
Τα υπόλοιπα 12,88 δισ. προέρχονται από τις εσωτερικές υποχρεώσεις των Ταμείων και προκαλούν ανησυχία για τις περικοπές στις συντάξεις. Αυτό το «κρυφό» έλλειμμα δημιουργήθηκε επειδή τα Ταμεία εισέπρατταν για χρόνια, ωστόσο δεν απέδιδαν στο σύνολό τους τις εισφορές προς άλλους φορείς, ούτως ώστε να χρηματοδοτούν με αυτόν τον τρόπο τις ταμειακές τους ανάγκες, όπως αναφέρει το δημοσίευμα.
Ουσιαστικά, για να καλυφθούν τα ταμειακά τους ελλείμματα δημιουργούσαν νέες «τρύπες». Στο τέλος Οκτωβρίου το χρέος στα Ταμεία έφτανε τα 13,88 δισ. ευρώ. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι για να ξεχρεωθεί αυτό, θα έπρεπε να σταματήσει η καταβολή συντάξεων για 6 μήνες ή να ρευστοποιήσουν τα Ταμεία όλη την κινητή τους περιουσία που ανέρχεται στα 14,4 δισ. ευρώ. 
Σε αυτά τα στοιχεία στηρίζονται και οι δανειστές που πιέζουν για νέες μειώσεις σε κύριες και επικουρικές συντάξεις με μόνιμες ρήτρες αυτόματων περικοπών από το 2016 και για τα επόμενα χρόνια.
Από αυτό το «κρυφό» χρέος, το ΙΚΑ έχει τη μερίδα του λέοντος, αφού το σύνολο των υποχρεώσεών του προς άλλους φορείς από εισφορές που εισπράττει και δεν αποδίδει για να έχει να πληρώνει τις συντάξεις ανέρχονταν στο τέλος Οκτωβρίου στα 11,26 δισ. ευρώ.
Ακολουθεί ο ΟΑΕΕ που χρωστά 1,35 δισ. ευρώ σε άλλους κρατικούς φορείς και κυρίως στον ΕΟΠΥΥ. Τρίτος είναι ο φορέας πρόνοιας του Δημοσίου, δηλαδή το Ταμείο που χορηγεί εφάπαξ στους δημοσίους υπαλλήλους, το οποίο χρωστά 623 εκατ. ευρώ, ποσό που οφείλεται σχεδόν εξ ολοκλήρου στα καθυστερούμενα εφάπαξ 50.000 υπαλλήλων οι οποίοι συνταξιοδοτήθηκαν από τον Σεπτέμβριο του 2013 και μετά και δεν έχουν πάρει ακόμη το βοήθημα.



Ποιος φοβάται το περιουσιολόγιο;




Άνδρες –και γυναίκες- του ΣΔΟΕ θα εισβάλλουν στα σπίτια μας και θα ψάχνουν τα στρώματα. Θα ανοίγουν τα συρτάρια ακόμα και τον καταψύκτη και θα ψάχνουν για μπιζουτιέρες και μετρητά. Με ειδικά μηχανήματα ανίχνευσης πολύτιμων μετάλλων θα «ακτινογραφούν» το δαχτυλίδι της γιαγιάς και το δώρο της πεθεράς. Και εάν πράγματι είναι από ατόφιο χρυσάφι, μαύρο φίδι που μας έφαγε. (σ.σ  εάν δεν είναι, μαύρο φίδι που τις έφαγε).
Αυτές είναι μερικές εικόνες από το μέλλον εάν πάρουμε τοις μετρητοίς τις αντιδράσεις που έχει  προκαλέσει η ανακοίνωση και μόνο της εφαρμογής του περιουσιολογίου.
Γιατί σύμφωνα με εκείνους που έχουν βγει στα κάγκελα, πρόκειται για μια οργουελικού τύπου σύλληψη, για το απόλυτα σατανικό μέσο που θα αποτελέσει το «όχημα» για τη νέα φορολογική κατραπακιά στον Έλληνα φορολογούμενο.  Πρόκειται για το απόλυτο ηλεκτρονικό μάτι που θα παρακολουθεί τα υπάρχοντά μας και στην πρώτη στραβή ματιά που θα του ρίχνουμε θα μας πετάει ακόμα ένα φόρο στο κεφάλι.
Είναι, όμως, έτσι; Πρέπει να φοβόμαστε το περιουσιολόγιο; Πρόκειται, πράγματι, για έργο του σατανά;
Κινητά, ακίνητα, μαύρα κι άραχνα
Σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα ανακοινώσεις, το περιουσιολόγιο θα περιέχει τα περιουσιακά στοιχεία του συνόλου των φυσικών, νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που είναι κάτοικοι ή έχουν την έδρα τους στην Ελλάδα.
Στο περιουσιολόγιο θα δηλώνονται:
-Ακίνητα που βρίσκονται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό
-Οχήματα (εκτός από τα μηχανάκια 50cc), εναέρια μέσα μεταφοράς, σκάφη, μετοχές, αμοιβαία κεφάλαια, εταιρικά μερίδια, εταιρικές μερίδες, συμμετοχές σε επιχειρήσεις με οποιαδήποτε μορφή
-Κινητά μεγάλης αξίας (δηλαδή κοσμήματα ή αντικείμενα τέχνης που είναι, όμως, ασφαλισμένα) άλογα ιπποδρόμου, τραπεζικοί λογαριασμοί, μίσθωση θυρίδων τραπεζών χωρίς, όμως, το περιεχόμενό τους.
Από την ανάγνωση της προτεινόμενης ρύθμισης προκύπτει πως για την συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών  αυτό που θα ζητηθεί να δηλωθεί  στο περιουσιολόγιο, το γνωρίζει, ήδη, η εφορία.
Δηλαδή, όσα σπίτια ή οικόπεδα έχει κάποιος στην Ελλάδα είναι δηλωμένα στο Ε9 και «πέφτει» η σφαλιάρα του ΕΝΦΙΑ.
Τα οχήματα είναι  δηλωμένα στην εφορία, όπως, επίσης, πλήρη γνώση έχει η εφορία και για τους τραπεζικούς μας λογαριασμούς αφού από τις τράπεζες περνάνε κατευθείαν στη δήλωσή μας οι όποιοι τόκοι.
Βέβαια, υπάρχουν και κάποια στοιχεία που ζητάει το περιουσιολόγιο τα οποία, όχι παρατύπως σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν τα γνωρίζει η εφορία.
Πρόκειται για περιουσιακά στοιχεία που έχει η ισχυρά μειοψηφία των πολιτών και που είναι από άλογα ιπποδρόμου μέχρι ακίνητα στο Λονδίνο, το Ντουμπάι και το Παρίσι. Που είναι τραπεζικοί λογαριασμοί στην Ελβετία και το Λουξεμβούργο. Ή ακόμα και εκατομμύρια μετρητά που αλλάζουν χέρια μέσα σε σακούλες σούπερ μάρκετ μόλις πέφτει η νύχτα και βρίσκονται χτισμένα σε τοίχους ή θαμμένα σε κήπους μέσα σε κατσαρόλες.
Αυτά τα περιουσιακά στοιχεία που είτε είναι μαύρα και άραχνα είτε είναι εις την αλλοδαπή, σήμερα δεν δηλώνονται. Εάν κάποιος μπορεί να τα δικαιολογήσει με βάση τη φορολογική του δήλωση και πάλι δεν έχει να φοβάται τίποτε από το περιουσιολόγιο. Εάν, όμως,  δεν μπορεί να δικαιολογήσει την κτήση τους, γιατί είναι, για παράδειγμα, δημόσιος υπάλληλος και δεν μπορεί να έχει κομπόδεμα εκατομμυρίων μόνο από το μισθό του, τότε ναι, θα έχει πρόβλημα. Γιατί αυτά τα περιουσιακά στοιχεία εάν και με τις νέες ρυθμίσεις δεν δηλωθούν κινδυνεύουν εάν εντοπιστούν, βέβαια, να κατασχεθούν και να πάνε υπέρ πατρίδος.
Το άκρως περίεργο είναι ότι οι αντιδράσεις αυτής της ισχυράς μειοψηφίας που παίζει στα δάχτυλα το «μαύρο» χρήμα, έχει δυσανάλογα μεγάλη κάλυψη σε ορισμένα, τουλάχιστον, μέσα μαζικής ενημέρωσης, που έχουν βγει στα κάγκελα για το περιουσιολόγιο. Λες και δεν υπάρχουν άλλα μέτρα που πράγματι απειλούν να αποτελειώσουν την εξαντλημένη μικρομεσαία και μεσαία τάξη της χώρας.

Πρώτη φορά αριστερά κοράκια


Για όλα υπάρχει πρώτη φορά. Και όπως για πρώτη φορά …δεν  «είδαμε» στην Ειδομένη τα ΜΑΤ να φέρονται με το γάντι (του Box;) στους πρόσφυγες και τους μετανάστες γιατί απαγορεύτηκε η πρόσβαση στο χώρο της  επιχείρησης – σκούπα  σε κάμερες και δημοσιογράφους έτσι ήρθε η ώρα, να δούμε για πρώτη φορά τα κοράκια να εφορμούν στα κόκκινα δάνεια.
Από τις πρώτες μέρες  που η χώρα έσπευσε να ζητήσει τη βοήθεια του ΔΝΤ και των πονόψυχων Ευρωπαίων Εταίρων, το μακρινό 2010, η υπόθεση των κόκκινων – μη εξυπηρετούμενων δανείων φάνταζε ξεκάθαρα ως ένας από τους στόχους των φιλεύσπλαχνων τοκογλύφων. Έτσι, μαζί με το ξεπούλημα της Δημόσιας περιουσίας η οποία σιγά σιγά συντελείται μέσα από το ΤΑΙΠΕΔ και τη δημιουργία του νέου υπερ- ταμείου, τον έλεγχο των δημοσίων εσόδων, μέσα από την δημιουργία της ανεξάρτητης (από τον έλεγχο της κυβέρνησης- αλλά υπό τον ασφυκτικό έλεγχο των δανειστών) της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, ήρθε η ώρα να παραδοθεί στα χέρια των τοκογλύφων και η ιδιωτική περιουσία, μέσα από την κατάπτωση των εγγυήσεων μη εξυπηρετούμενων δανείων.. Κι για μια τέτοια διαδικασία, υπάρχουν οι ειδικοί του είδους, τα περίφημα distress funds, επί το λαϊκότερο τα κοράκια που τρέφονται από τα πτώματα που έχει δημιουργήσει επί μια πενταετία η καταστρεπτική πολιτική των «διασώσεων» μέσα από μνημόνια και αλλεπάλληλες και ανατροφοδοτούμενες δανειακές συμβάσεις.
Καθώς το έργο της καταστροφής που έχει ξεκινήσει από το Καστελόριζο το 2010 και την πρόσκληση του Γ. Παπανδρέου στο ΔΝΤ «για να μας σώσει» ολοκληρώνεται, όπως εύκολα μπορεί να διαπιστώσει όποιος κοιτάξει τριγύρω του, ήρθε η ώρα να τραφούν και τα κοράκια των αγορών που θα βάλουν στο χέρι πληρώνοντας τζάμπα, περιουσίες τις οποίες θα εκμεταλλευτούν ή θα μεταπωλήσουν στο πολλαπλάσιο των χρημάτων που έδωσαν για τις αποκτήσουν.
‘Ετσι, όλοι θα είναι ικανοποιημένοι. Και οι τράπεζες που θα σβήσουν από τους λογαριασμούς τους ζημιές, και τα κοράκια που θα κονομήσουν και η πρώτη φορά αριστερά κυβέρνηση που τόλμησε αυτό που δεν μπόρεσαν να κάνουν Σαμαροβενιζέλοι και άλλοι υπέρμαχοι της λειτουργίας ελεύθερη αγοράς.  Θα μείνει, άραγε κανείς δυσαρεστημένος από τις εφορμήσεις των κορακιών οι οποίες θα ξεκινήσουν με την αρχή του νέου χρόνου κατά τις ιδιωτικής περιουσίας;
Πιθανότατα θα δυσκολευτούμε να δούμε την χαρά όλων αυτών που οι δικαστικοί κλητήρες με τη συνοδεία ΜΑΤ θα τους παίρνουν το σπίτι (ας μην είμαστε αφελείς για την προστασία της πρώτης κατοικίας και ας περιμένουμε μέχρι το τέλος Γενάρη…) καθώς, έχουμε την εντύπωση ότι θα αξιοποιηθεί η τεχνογνωσία που οι αρχές απέκτησαν στην Ειδομένη: απαγορεύονται οι κάμερες και οι δημοσιογράφοι…

«Θερμό επεισόδιο» μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας στο Αιγαίο -Επεσαν προειδοποιητικά πυρά

Νέο επεισόδιο στις τεταμένες σχέσεις μεταξύ Αγκυρας και Μόσχας εκδηλώθηκε σήμερα και μάλιστα διαδραματίστηκε στο Αιγαίο.
Τα ρωσικά ΜΜΕ αναφέρουν ότι ένα πολεμικό πλοίο της Ρωσίας αναγκάστηκε να ρίξει προειδοποιητικά πυρά προς τουρκικό αλιευτικό σκάφος στο Αιγαίο, προκειμένου να αποφευχθεί σύγκρουση.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το ρωσικό υπουργείο Αμυνας κάλεσε επειγόντως τον Τούρκο στρατιωτικό ακόλουθο στη Μόσχα, μετά από το συμβάν, απαιτώντας εξηγήσεις.
Το ρωσικό υπουργείο αναφέρει σε ανακοίνωσή του ότι το πλήρωμα της φρεγάτας Smetlivy αναγκάστηκε να ανοίξει πυρ, προκειμένου να μην συγκρουστεί με το τουρκικό σκάφος, στο βόρειο Αιγαίο, 22 χιλιόμετρα από τη Λήμνο.
Το πλήρωμα της ρωσικής φρεγάτας, σύμφωνα με τη Μόσχα, εντόπισε το τουρκικό πλοίο σε απόσταση περίπου ενός χιλιομέτρου. Οι Τούρκοι δεν ανταποκρίθηκαν στην προσπάθεια επικοινωνίας ούτε στις φωτοβολίδες, έτσι, όταν τα δύο πλοία βρέθηκαν σε απόσταση 600 μ., οι Ρώσοι έριξαν προειδοποιητικά πυρά, με αποτέλεσμα να απομακρυνθεί τελικά το τουρκικό αλιευτικό.







H Frontex φεύγει, η Ευρωφυλακή έρχεται

Την ερχόμενη Τρίτη θα παρουσιαστεί η τελική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μετατροπή της Frontex σε μια Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή, η οποία θα μπορεί, ως έσχατη λύση, να παρεμβαίνει στα εξωτερικά σύνορα χωρίς να έχει προηγηθεί αίτημα του ενδιαφερόμενου κράτους-μέλους.

Την επόμενη εβδομάδα η συγκεκριμένη πρόταση αναμένεται να λάβει την έγκριση του Κολλεγίου των Επιτρόπων κατά τη συνεδρίαση της Τρίτης, ενώ την ίδια ημέρα θα παρουσιαστεί και στην ολομέλεια της Ευρωβουλής και κατόπι στους 28 ηγέτες της ΕΕ, κατά την τελευταία Σύνοδο Κορυφής της χρονιάς στις 17 και 18 Δεκεμβρίου, όπως επιβεβαίωσε σήμερα ο εκπρόσωπος της Επιτροπής, Μαργαρίτης Σχοινάς.

«Πιστεύουμε πως πρόκειται για μια σημαντική πρόταση. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι είναι μια τολμηρή πρόταση, δεδομένης της κατάστασης στην οποία βρίσκεται η Ευρώπη, καθώς η αποτελεσματική φύλαξη των εξωτερικών συνόρων είναι αναγκαία προϋπόθεση για τη διαφύλαξη της συμφωνίας Σένγκεν», δήλωσε κατά τη σημερινή ενημέρωση του Τύπου στις Βρυξέλλες, ο Μ. Σχοινάς, παραπέμποντας επίσης και στην προαναγγελία της δημιουργίας του εν λόγω σώματος από τον ίδιο τον πρόεδρο της Επιτροπής, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Σύμφωνα με κοινοτική πηγή, η Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή, θα αντικαταστήσει τη Frontex και θα είναι σε θέση να έχει αυξημένους πόρους (θα διπλασιαστεί ο προϋπολογισμός της σε σχέση με αυτόν της Frontex), το δικό της προσωπικό (τουλάχιστον 1500 άτομα) και εξοπλισμό, χωρίς να εξαρτάται άμεσα από τις συνδρομές των κρατών-μελών.

Επιπλέον, σε περίπτωση που διαπιστωθούν σοβαρά προβλήματα στη φύλαξη των συνόρων θα μπορεί να παρέμβει άμεσα, χωρίς να είναι αναγκαίο επίσημο αίτημα από το ενδιαφέρομενο κράτος-μέλος, αλλά κάτω από «αυστηρές προϋποθέσεις».

Πηγή: AΠΕ

Τα «βρήκαν» ESM - ΔΝΤ για το χρέος λέει ο Ρέγκλινγκ

Τη σύγκλιση ανάμεσα στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) στο ζήτημα του ελληνικού χρέους διαπίστωσε ο επικεφαλής του τελευταίου Κλάους Ρέγκλινγκ.
Σε συνέντευξή του στο «Βήμα της Κυριακής» δήλωσε ότι θεωρείται βέβαιη τη συμμετοχή του ΔΝΤ, καθώς ότι αυτό προβλέπεται από σειρά νομικών κειμένων που και η ίδια η ελληνική πλευρά έχει υπογράψει. 
Σημείωσε ότι «οι όροι που θέτει είναι η ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, περισσότερη πληροφόρηση για τη συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση, εξειδίκευση των μέτρων του προϋπολογισμού και μια συμφωνία για πρόσθετη ελάφρυνση χρέους».
Πρόσθεσε πως «η χρηματοδοτική συνεισφορά του ΔΝΤ θα είναι μικρή. Δεν είναι όμως αυτό το θέμα. Πρέπει να υπάρξει συνεισφορά επειδή αυτό προβλέπεται από τη Συνθήκη του ESM και τη συμφωνία του Ιουλίου. Δεν θα είναι όμως ανάλογη με εκείνη του 2010, όταν το ΔΝΤ έβαλε το 1/3 των χρημάτων. Αν το ΔΝΤ αποφασίσει πάντως να μη συμμετάσχει, το πρόβλημα θα είναι μεγάλο, αλλά δεν εργάζομαι με αυτό το σενάριο».
Εξέφρασε δε την έκπληξή του για τις πρόσφατες δηλώσεις του Αλέξη Τσίπρα αναφορικά με το ρόλο του ΔΝΤ στο τρίτο Μνημόνιο, ενώ δήλωσε χαρακτηριστικά πως «η πιθανότητα Grexit μπορεί να αναβιώσει, αν η Αθήνα δεν σεβαστεί τις δεσμεύσεις της». 

«Η κυβέρνηση έχει καταλάβει ότι δεν θα υπάρξει ονομαστικό κούρεμα»

Ο Γερμανός τεχνοκράτης ανέφερε πως ο ESM εξετάζει το ανασχεδιασμό του ελληνικού χρέους, με έμφαση στη χρονική επέκταση των χαμηλών αποπληρωμών πέραν της επόμενης οκταετίας.
Ωστόσο, ξεκαθάρισε ότι «ονομαστικό κούρεμα δεν θα υπάρξει και η ελληνική κυβέρνηση φαίνεται να το έχει καταλάβει. Θα επιδιώξουμε να απαλύνουμε το προφίλ του χρέους. Όλοι μας θέλουμε να γίνει η Ελλάδα ελκυστική στους επενδυτές. Και γνωρίζουμε ότι ένα μη βιώσιμο χρέος τούς αποθαρρύνει».
Συνέχισε λέγοντας ότι «αν καταφέρουμε να επιμηκύνουμε λίγο περισσότερο την περίοδο των ήδη πολύ χαμηλών αποπληρωμών, τότε θα προσελκύσουμε επενδυτές όχι μόνο στον χρηματοπιστωτικό τομέα αλλά και στην πραγματική οικονομία, όπου οι προοπτικές είναι πιο μακροπρόθεσμες».
Δεν παράλειψε να εκφράσει την απογοήτευσή του για τις εξελίξεις του πρώτου εξαμήνου του 2015 θεωρώντας πάντως ότι μετά τις εκλογές του Σεπτεμβρίου δεν πρέπει να υπάρχουν πισωγυρίσματα.



Ιστορική συμφωνία για το κλίμα βάζει τον θερμοστάτη στους 2 βαθμούς


Ολοκληρώνοντας μια διαδικασία που ξεκίνησε στη Σύνοδο του Ρίο το 1992, σχεδόν σύσσωμη η διεθνής κοινότητα δεσμεύτηκε το Σάββατο στο Παρίσι να βάλει ένα επίσημο όριο στην απειλητική άνοδο της θερμοκρασίας μέχρι το τέλος του 21ου αιώνα, έναν στόχο που θα απαιτήσει μείωση των εκπομπών άνθρακα στα επίπεδα που μπορεί να απορροφήσει η φύση.
Ολόκληρη η αίθουσα όπου πραγματοποιούνταν οι διαπραγματεύσεις στο Λε Μπουρζέ, λίγο έξω από το Παρίσι, συγκλονίστηκε από το χειροκρότημα όταν ο Λορέν Φαμπιούς, γάλλος υπουργός Εξωτερικών και προεδρεύων της Συνόδου, ανακοίνωσε βουρκωμένος ότι η συμφωνία υπεγράφη. Ήταν η στιγμή που η Κριστιάνα Φιγκέρες, επικεφαλής της υπηρεσίας του ΟΗΕ για το κλίμα, έκλαψε από τη συγκίνηση για την επιτυχία, έπειτα από δύο εβδομάδες περίπλοκων διαπραγματεύσεων.
Δεδομένου ότι η συμφωνία εγκρίθηκε την ομόφωνη έγκριση 196 χωρών -σχεδόν όλης της ανθρωπότητας- και αφορά ζητήματα που επηρεάζουν σε βάθος τον κλάδο της ενέργειας και την οικονομία, οι διοργανωτές μάλλον έχουν δίκιο να κάνουν λόγο για «ιστορική επιτυχία» και «σημείο καμπής» για τον πλανήτη.
Αν και δεν έχει τη δεσμευτική ισχύ μιας Διεθνούς Συνθήκης, όπως αυτή ορίζεται από το διεθνές δίκαιο, η Συμφωνία του Παρισιού, προβλέπει ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να συγκρατήσουν την άνοδο της θερμοκρασίας μέχρι το 2100 «αρκετά κάτω» από τους 2,0 βαθμούς Κελσίου, και να «προσπαθήσουν να την περιορίσουν» ακόμα περισσότερο, στον 1,5 βαθμό.
Ήδη, ο πλανήτης είναι περίπου 1,0 βαθμό Κελσίου θερμότερος σε σχέση με τη μέση επιφανειακή θερμοκρασία πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση.
Το κείμενο της συμφωνίας, η οποία θα τεθεί σε ισχύ το 2020, προβλέπει ακόμα ότι:
– Οι παγκόσμιες εκπομπές άνθρακα θα πρέπει να αρχίσουν να μειώνονται το ταχύτερο δυνατό
– Στο δεύτερο μισό του αιώνα οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα πρέπει να μειωθούν στα επίπεδα που μπορούν να απορροφούν τα δάση, έτσι ώστε να επιτευχθεί μια ισορροπία μηδενικών καθαρών εκπομπών.
– Όλες οι χώρες θα εγγραφούν σε κοινό σύστημα αναφοράς, παρακολούθησης και επιβεβαίωσης των εκπομπών
– Από το 2020 οι ανεπτυγμένες χώρες θα προσφέρουν βοήθεια 100 δισ. δολαρίων το χρόνο προκειμένου να βοηθήσουν τις αναπτυσσόμενες χώρες να στραφούν σε καθαρές πηγές ενέργειας και να αντιμετωπίσουν τις καταστροφές που φέρνει η κλιματική αλλαγή, με την υπόσχεση ότι το κονδύλι αυτό θα αυξηθεί στο μέλλον.
– Δεν υπάρχει πάντως πρόβλεψη για οικονομική αποζημίωση των χωρών που πλήττονται από φυσικές καταστροφές λόγω ανόδου της θερμοκρασίας.

Λόγω των αντιδράσεων των ΗΠΑ, της Κίνας και άλλων χωρών, οι οποίες ανησυχούν για τις επιπτώσεις στην οικονομία, η συμφωνία δεν θέτει νομικά δεσμευτικούς στόχους για τις εκπομπές άνθρακα: καθεμία από τις 196 χώρες-μέλη της Συνθήκης-Πλαισίου του ΟΗΕ για την Κλιματική αλλαγή (η οποία δημιουργήθηκε στο Ρίο το 1992) θα πρέπει να παρουσιάσει εθελοντικούς στόχους για τη μείωση ή συγκράτηση των εγχώριων εκπομπών, οι οποίοι θα επανεξετάζονται κάθε πέντε χρόνια από το 2018.
Προκειμένου να ενεργοποιηθεί, η συμφωνία θα πρέπει να επικυρωθεί από τις κυβερνήσεις τουλάχιστον 55 χωρών, στις οποίες πρέπει να αντιστοιχεί τουλάχιστον το 55% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Η απαίτηση αυτή θα μπορούσε να δημιουργήσει σημαντικό πρόβλημα αν οι ΗΠΑ, η Κίνα ή άλλοι μεγάλοι ρυπαντές αποτύχουν να επικυρώσουν το κείμενο. Υπάρχει εξάλλου προηγούμενο με το Πρωτόκολλο του Κιότο, την προηγούμενη συμφωνία για το κλίμα, η οποία υπογράφηκε μεν από τις ΗΠΑ αλλά δεν επικυρώθηκε ποτέ λόγω του φόβου του τότε προέδρου Μπιλ Κλίντον ότι δεν θα κέρδιζε την έγκριση του Κογκρέσου.
Και αυτή τη φορά, η ρεπουμπλικανική πλειοψηφία στο Κογκρέσο είχε ξεκαθαρίσει ότι δεν θα αποδεχόταν μια συμφωνία στη μορφή Διεθνούς Συνθήκης, όπως αυτή ορίζεται από το διεθνές δίκαιο.
Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις επισημαίνουν ακόμα ότι οι εθελοντικές δεσμεύσεις για τις εκπομπές που είχαν παρουσιαστεί από 186 χώρες ενόψει της Συνόδου δεν επαρκούν για το στόχο των 2 βαθμών, κάτι που δείχνει να βρίσκεται σε διαφωνία με το συμφωνημένο στόχο της συνόδου.
Βασικό ζήτημα στη Σύνοδο ήταν και ο μηχανισμός που θα αντιμετωπίσει τις αναπόφευκτες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Οι αναπτυσσόμενες χώρες πίεσαν για ρητή αναφορά σε μηχανισμό «απωλειών και ζημιών». Οι ΗΠΑ και άλλες χώρες απέρριψαν την απαίτηση και η τελική συμφωνία περιλαμβάνει ξεχωριστή, μη δεσμευτική διάταξη, που προβλέπει ότι ο μηχανισμός αυτός δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για διεκδίκηση αποζημιώσεων από φυσικές καταστροφές που αποδίδονται στην κλιματική αλλαγή.
Ακόμα, πολλές ευάλωτες χώρες χαμηλού υψομέτρου, όπως ορισμένα νησιά του Ειρηνικού, υποστήριξαν ότι ο στόχος των 2 βαθμών δεν επαρκεί για να προστατευτεί η επιβίωσή τους καθώς η στάθμη των θαλασσών ανεβαίνει.
Με επικεφαλής την Σουηδική Αραβία, το αντίπαλο στρατόπεδο απάντησε ότι ο καθορισμός ενός πιο φιλόδοξου στόχου θα έθετε σε κίνδυνο τη διατροφική ασφάλεια.
Δεν αποτελεί εξάλλου έκπληξη το γεγονός ότι η Σαουδική Αραβία, μια χώρα που βασίστηκε στο πετρέλαιο, πρωτοστάτησε στην προσπάθεια να εξαλειφθεί από το κείμενο της συμφωνίας κάθε αναφορά στη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων (decarbonization) κάποια στιγμή στο δεύτερο μισό του αιώνα. Η Κίνα και η Ινδία, οι οποίες βασίζονται στον λιθάνθρακα για την οικονομική ανάπτυξη και την ηλεκτροδότηση του πληθυσμού τους, επίσης αρνήθηκαν να ορίσουν ημερομηνία για την εγκατάλειψη των ορυκτών καυσίμων. Ακόμα και η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία πίεσε για μια φιλόδοξη συμφωνία, δίστασε να υιοθετήσει τον όρο decarbonization λόγω της Πολωνίας, της οποίας η οικονομία εξαρτάται από το κάρβουνο.
Το τελικό κείμενο προβλέπει ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να προσπαθήσουν «να κορυφωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου το συντομότερο δυνατό, αναγνωρίζοντας ότι η κορύφωση θα απαιτήσει περισσότερο χρόνο για τις αναπτυσσόμενες χώρες».
Ακόμα, η συμφωνία διατηρεί τον διαχωρισμό ανάμεσα στις φτωχές χώρες, όπως αυτές ορίστηκαν από Συνθήκη του 1992. Οι ανεπτυγμένες οικονομίες υποστήριξα ότι πολλές «αναπτυσσόμενες» χώρες, όπως η Σιγκαπούρη και η Νότιος Κορέα, έχουν έκτοτε γίνει πλούσιες, και επομένως πρέπει να κάνουν περισσότερα. Το τελικό κείμενο ζητά από τις χώρες αυτές να βοηθήσουν οικονομικά σε εθελοντική βάση.
H συμφωνία στο Παρίσι έρχεται στο τέλος της θερμότερης χρονιάς που έχει καταγραφεί ποτέ, με το 2016 να προβλέπεται ότι θα καταρρίψει και πάλι το ρεκόρ.
Το θετικό όμως είναι ότι το 2014 οι εκπομπές άνθρακα έδειξαν για πρώτη φορά να σταθεροποιούνται.
Σε περίπτωση που διεθνής κοινότητα αποτύχει να εφαρμόσει τα συμφωνηθέντα, η ανθρωπότητα θα έρθει αντιμέτωπη με πρωτοφανείς ξηρασίες, φονικούς καύσωνες, μαζικές εξαφανίσεις ειδών και εκτοπισμό εκατοντάδων εκατομμυρίων ανθρώπων από τις ακτές λόγω της ανόδου της στάθμης της θάλασσας.

Κάθε απόκλιση από το στόχο των 2 βαθμών θα έχει συνέπειες πλανητικής κλίμακας -αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι η διαφορά θερμοκρασίας σε σχέση με την τελευταία εποχή των παγετώνων είναι μόλις 5 βαθμούς.
Όπως επισημαίνει το Reuters, ο ερευνητής Μπεν Στράους του ερευνητικού οργανισμού Climate Central εκτίμησε ότι η αναθεώρηση του στόχου από τους 2 στους 1,5 βαθμούς θα ήταν αρκετή για να μειωθούν στο μισό οι περίπου 280 εκατομμύρια άνθρωποι που απειλούνται από την άνοδο της στάθμης των ωκεανών.
πηγή: Newsroom ΔΟΛ

Ανησυχία για τη Λεπέν σε όλη την Ευρώπη - Σήμερα ο κρίσιμος β΄ γύρος των περιφερειακών εκλογών στη Γαλλία


Στις κάλπες προσέρχονται σήμερα οι Γάλλοι ψηφοφόροι  για τον κρίσιμο δεύτερο γύρο των περιφερειακών εκλογών.
Ενισχυμένο από το κλίμα φόβου λόγω της κρίσης των προσφύγων στην Ευρώπη και τις επιθέσεις του Ισλαμικού Κράτους στο Παρίσι την 13η Νοεμβρίου, το Εθνικό Μέτωπο (Front national, FN) της Μαρίν Λεπέν κατάφερε να προηγηθεί στον πρώτο γύρο, την περασμένη εβδομάδα, συγκεντρώνοντας συνολικά ένα 28% των ψήφων και καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση στις έξι από τις δεκατρείς περιφέρειες.
Αλλά το αντιευρωπαϊκό, αντιμεταναστευτικό, ακροδεξιό κόμμα δεν είναι βέβαιο ότι θα κερδίσει σε καμιά από τις 13 περιφέρειες στον σημερινό δεύτερο γύρο.
Αυτό θα εξαρτηθεί κυρίως από το πώς θα συμπεριφερθούν οι ψηφοφόροι της κεντροαριστεράς και της αριστεράς, μετά την απόφαση του κυβερνώντος Σοσιαλιστικού κόμματος (Parti socialiste, PS) να αποσύρει τους υποψηφίους του από τις αναμετρήσεις στις δύο περιφέρειες όπου έχει τις υψηλότερες πιθανότητες νίκης το FN, μία στον βορρά, όπου είναι υποψήφια η ίδια η Λεπέν, και μια στο νοτιοανατολικό τμήμα της χώρας, όπου είναι υποψήφια η ανιψιά της Μαριόν Μαρεσάλ-Λεπέν.
Το PS κάλεσε τους υποστηρικτές του να ψηφίσουν τους συντηρητικούς υποψήφιους του κόμματος Οι Ρεπουμπλικάνοι (Les Républicains) του Νικολά Σαρκοζί, ώστε να ηττηθεί το Εθνικό Μέτωπο.
Ο Μανουέλ Βαλς προειδοποίησε μάλιστα ότι η χώρα κινδυνεύει με «εμφύλιο» αν το FN βρεθεί στην εξουσία.
Σύμφωνα με δημοσκοπήσεις, η έκκλησή του PS υπάρχουν πιθανότητες να εισακουστεί από τους υποστηρικτές του.
Αλλά οι δημοσκοπήσεις δεν έγιναν σε όλες τις περιφέρειες και ορισμένες από αυτές, ειδικά στο νοτιοανατολικό τμήμα της Γαλλίας, έδειξαν πολύ μικρές διαφορές στις προθέσεις ψήφου, συχνά εντός του περιθωρίου του στατιστικού λάθους.
«Το μόνο πράγμα που είναι σίγουρο», σχολίασε ο πολιτικός αναλυτής Ζοέλ Γκομπέν, ειδικός στην άκρα δεξιά, «είναι ότι θα πρόκειται για πολύ αμφίρροπη αναμέτρηση». Οι άγνωστες μεταβλητές είναι πολλές, με κυριότερη τη συμμετοχή, εξήγησε. Μόλις ένας στους δύο ψηφοφόρους άσκησε το εκλογικό του δικαίωμα την περασμένη εβδομάδα.
Ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί στη βορειοανατολική περιφέρεια Αλσατίας-Καμπανίας-Αρδεννών-Λορένης, όπου ο Σοσιαλιστής υποψήφιος δεν υπάκουσε στη γραμμή του κόμματός του να αποσυρθεί από τον δεύτερο γύρο.
Η σημερινή διαδικασία χαρακτηρίζεται πρόβα και για τους τρεις υποψηφίους στις προεδρικές εκλογές του 2017—τον πρόεδρο Φρανσουά Ολάντ, τον πρώην πρόεδρο Σαρκοζί και τη Λεπέν.
Το FN ουδέποτε άσκησε την εξουσία σε κάτι μεγαλύτερο από πόλεις μικρού και μεσαίου μεγέθους, και η κατάκτηση μιας περιφέρειας ίσως αποτελέσει κλειδί στην προσπάθειά του να πείσει τους Γάλλους ότι μπορούν να του αναθέσουν τη διακυβέρνηση της χώρας.
Για τον Σαρκοζί, ο οποίος ήλπιζε σε μια σαρωτική νίκη, το αποτέλεσμα του πρώτου γύρου ήταν μεγάλη απογοήτευση και τον αποδυναμώνει στο εσωτερικό των Ρεπουμπλικανών. Το πόσες περιφέρειες θα κερδίσει το κόμμα του ίσως κρίνει πολλά στην διένεξη μέσα στο ισχυρότερο κόμμα της γαλλικής δεξιάς.
Οι Σοσιαλιστές, που κυβερνούσαν μέχρι σήμερα στις 21 από τις 22 περιφέρειες (πολλές ενοποιήθηκαν πριν από αυτές τις εκλογές) είναι βέβαιο ότι θα υποστούν μεγάλες απώλειες.
Για τον Μπρινό Ζανμπάρ του ινστιτούτου OpinionWay, το FN θα κερδίσει «από 0 ως 5» περιφέρειες σήμερα. «Μία, είναι σχεδόν σίγουρο», εκτίμησε ο Ζαν-Ντανιέλ Λεβί της εταιρείας δημοσκοπήσεων Harris Interactive.
Από τα 44,6 εκατ. των Γάλλων που καλούνται να ψηφίσουν, ο ένας στους δύο και τα δύο τρίτα των νέων (18-24 ετών) εκφράζει απαρέσκεια για την πολιτική και απείχε στον πρώτο γύρο.


Αυτό είναι το νέο μισθολόγιο στο Δημόσιο - Οι αυξήσεις και τα μισθολογικά κλιμάκια


Το νέο μισθολόγιο στο Δημόσιο φέρνει αυξήσεις σε μεγάλη μερίδα των εργαζομένων, σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε το βράδυ του Σαββάτου στη Βουλή.
Με το νέο ενιαίο μισθολόγιο αποσυνδέεται ο μισθός από το βαθμό και ορίζονται τα νέα μισθολογικά κλιμάκια για τους υπαλλήλους ανάλογα με την κατηγορία της εκπαίδευσής τους. Έτσι για τους υπαλλήλους με κατηγορία εκπαίδευσης ΠΕ και ΤΕ προβλέπονται 19 μισθολογικά κλιμάκια εξέλιξης, ενώ για τους υπαλλήλους ΔΕ και ΥΕ καθιερώνονται 13 μισθολογικά κλιμάκια.
Για κατοχή μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών ενός έτους ο υπάλληλος θα κερδίζει δύο κλιμάκια, ενώ για κατοχή διδακτορικού τίτλου σπουδών συναφούς αντικειμένου με την εργασία του θα κερδίζει 6 κλιμάκια.
Ο βασικός μισθός για υπαλλήλους ΥΕ καθορίζεται σε 780 ευρώ, ενώ για τους υπαλλήλους ΔΕ σε 780 ευρώ επί συντελεστή 1,10 ( 858 ευρώ), για ΤΕ 780 ευρώ με συντελεστή 1,33 ( 1.037 ευρώ) και για ΠΕ 780 ευρώ επί 1,40 ( 1.092 ευρώ).
Η οικογενειακή παροχή για ανήλικα τέκνα, ή ανίκανα να εργαστούν και με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 50%, ή για παιδιά που σπουδάζουν και δεν έχουν ξεπεράσει το 24 έτος της ηλικίας τους καθορίζεται σε 50 ευρώ για το ένα τέκνο, 70 ευρώ συνολικά για τα δύο τέκνα, 120 ευρώ συνολικά για τα τρία τέκνα, 170 ευρώ για τα τέσσερα τέκνα και επιπρόσθετα 70 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον τέκνο.
Για τους υπαλλήλους που εργάζονται σε παραμεθόριες περιοχές προβλέπεται επιπλέον αμοιβή 100 ευρώ.
Το επίδομα θέσης ευθύνης καθορίζεται σε 1.400 ευρώ για Γενικούς Γραμματείς Υπουργείων, σε 1.150 ευρώ για αναπληρωτές Γενικούς Γραμματείς ή Ειδικούς Γραμματείς Υπουργείων, σε 1.000 ευρώ για προϊσταμένους Γενικών Διευθύνσεων, σε 450 ευρώ για προϊσταμένους Διευθύνσεων και προϊσταμένους πολιτικών γραφείων μελών της κυβέρνησης, σε 350 ευρώ για προϊσταμένους υποδιευθύνσεων και 290 ευρώ για προϊσταμένους τμημάτων.
Στο νομοσχέδιο ορίζεται μηχανισμός αυτόματης επιστροφής (claw back) στη δαπάνη των δημόσιων νοσοκομείων και των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ. Το όριο των δαπανών αυτών πάνω από τo οποίo θα εφαρμόζεται claw back θα είναι 570 εκατ. ευρώ για το 2016, 550 εκατ. ευρώ για το 2017 και 530 εκατ. ευρώ για το 2018.
Ρυθμίζονται, επίσης, θέματα προστασίας της αμπελουργίας και του όρου τοπικού οίνου και θεσπίζεται πρόστιμο από 1.000 έως 30.000 ευρώ για τα οινολογικά εργαστήρια που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις.
Σημειώνεται ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η ψήφιση του νομοσχεδίου ως την Τρίτη το βράδυ προκειμένου στη συνέχεια να συνεδριάσει το Euroworking Group και να εγκρίνει την καταβολή της υποδόσης του ενός δισ. ευρώ προς τη χώρα μας.


Οι πιο καλοί οι μαθητές, η πιο μεγάλη εξαπάτηση


Είναι αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα: Η κυβέρνηση που θα έσκιζε τα Μνημόνια και θα έδιωχνε την τρόικα αποτελεί τον πιο συνεπή εφαρμοστή του τρίτου Μνημονίου, σε αγαστή συνεργασία με το -διάδοχο της τρόικας- κουαρτέτο.
Μέσα σε δυόμισι μήνες η κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου συμφώνησε σε όλα με τους δανειστές και δύο φάσεις των Προαπαιτούμενων ολοκληρώθηκαν ομαλά. Οποιος πιστεύει ότι στην τρίτη φάση, στις αρχές του νέου χρόνου, δεν θα συμβεί το ίδιο, επειδή τότε θα έχουμε τα πιο δύσκολα (Ασφαλιστικό κ.α), καλύτερα ας αλλάξει πλευρό.
Γιατί δεν θα συμβεί αυτό, δηλαδή η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δεν θα τα σπάσει με τους «σκληρούς» τους κουαρτέτου; Ας το εξηγήσουμε βήμα-βήμα:
  1. Κανονικά, αυτές τις μέρες η  νέα κυβέρνηση «κοινωνικής ευαισθησίας» (κατά Τσίπρα) θα έπρεπε να ετοιμάζεται να καταβάλει την 13η σύνταξη. Ηδη θα έπρεπε να έχει επαναφέρει τον κατώτατο μισθό στα 751 ευρώ. Αντ’ αυτών, συμβαίνουν τα εξής: Πρώτον, ανακοίνωσε ότι θα δώσει επίδομα θέρμανσης, που θα είναι το μισό από αυτό που είχε δώσει η «ανάλγητη και νεοφιλελεύθερη» κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου, την οποία ο Αλέξης Τσίπρας κατακεραύνωνε ότι άφηνε τους φτωχούς ανθρώπους να παγώνουν και να πεθαίνουν από τις αναθυμιάσεις των μαγκαλιών. Ασχολείται κανείς σήμερα με  αυτά; Δεύτερον, είναι ήδη ειλημμένη απόφαση η περικοπή των επικουρικών συντάξεων από μια κυβέρνηση που κατηγορούσε την προηγούμενη για τη «ρήτρα μηδενικού ελλείμματος». Τρίτον, το ΕΚΑΣ αποτελεί παρελθόν. Τέταρτον, οι κύριες συντάξεις έχουν ήδη περικοπεί με την εισφορά υπέρ ΕΟΠΥΥ και μένει να δούμε πού θα καταλήξει η «σκληρή» διαπραγμάτευση για τις νέες περικοπές.
  2. Το «κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη» έγινε «τα (κατά ΣΥΡΙΖΑ) κοράκια ήρθαν». Πρώτα για τα εκτός πρώτης κατοικίας και τα επιχειρηματικά δάνεια και τη συνέχεια θα τη δούμε μετά τις 15 Φεβρουαρίου(τότε λήγει η συμφωνία για τα «κόκκινα» δάνεια, που επιτεύχθηκε χτες).
  3. Η ιδιωτικοποίηση των 13 περιφερειακών αεροδρομίων, η οποία κατά τον κ. Τσίπρα (εδώ) ήταν «ξεπούλημα»  και επιστροφή στη φεουδαρχία» και, κατά τον κ. Καμμένο, «εθνικά επικίνδυνη» πράξη, προχωράει ανεμπόδιστη.
Για να μην υπάρχει παρεξήγηση: ορισμένες από αυτές τις αποφάσεις είναι σωστές (τι νόημα έχει, για παράδειγμα, να κρατάς υπό κρατικό έλεγχο περιφερειακά αεροδρόμια-αχούρια;), έστω κι αν κονταροχτυπιούνται με τις προ ολίγων μηνών εξαγγελίες. Η επισήμανση αυτών των ανακολουθιών έχει το εξής νόημα: για να καταδειχθεί η αμετάκλητη απόφαση Τσίπρα-Καμμένου να μείνουν πάση θυσία στην εξουσία και αυτό συνδέεται άρρηκτα με την πλήρη συμμόρφωση στις υποχρεώσεις έναντι των δανειστών. Αυτό έχει και τη θετική πλευρά του, διότι τους προσγειώνει στην πραγματικότητα και υπάρχει η ελπίδα ότι, αποβάλλοντας ιδεοληψίες και, δήθεν, αντιστάσεις, μπορεί να επανέλθει κάποια σταθερότητα στην οικονομία.
Oμως, υπάρχει και η κακή πλευρά. Επειδή όλα γίνονται για την παραμονή στην εξουσία (αυτό φαίνεται και από τη συνέχιση της πάγιας πρακτικής των τελευταίων 40 χρόνων στη στελέχωση του κρατικού μηχανισμού με τον εκάστοτε κομματικό στρατό), υπάρχει o βάσιμος φόβος ότι οι θετικές πλευρές της κωλοτούμπας θα χαθούν μέσα στο γενικότερο αλαλούμ και την ανικανότητα των μηχανισμών να παρακολουθήσουν τις όποιες θετικές κινήσεις κορυφής.
Μέσα από την πιο μεγάλη πολιτική εξαπάτηση των τελευταίων χρόνων, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αποδεικνύεται ως ο πιο καλός μαθητής στην αποδοχή και εφαρμογή των δεσμεύσεων που ανέλαβε. Ποια άλλη κυβέρνηση θα μπορούσε να τα κάνει όλα αυτά χωρίς να κουνιέται φύλλο; Η κυβέρνηση Παπανδρέου έπεσε λοιδορούμενη, επειδή έκανε τα ίδια που κάνει η σημερινή. Την κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου έριξαν οι δανειστές (αντικειμενικά αυτό έγινε, δεν υπαινισσόμαστε καμιά συνωμοσία). Η κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου δεν αντιμετωπίζει κανέναν τέτοιον κίνδυνο. Τα περί «υπονόμευσης», που επινοεί κάθε τρεις και λίγο, είναι προπαγανδιστικό τρικ, με στόχο να μη λακίσει κανένας βουλευτής της πλειοψηφίας από κάποια κρίσιμη ψηφοφορία. Η κωμωδία με το «διώξιμο» του ΔΝΤ και η άτακτη υποχώρηση την επομένη το αποδεικνύει περίτρανα.
Οι κ.κ. Τσίπρας και Καμμένος αποδείχτηκαν μετρ της εξαπάτησης. Τώρα αποδεικνύονται οι πιο καλοί εφαρμοστές των μέτρων που είχαν καταγγείλει. Εχουν τις προϋποθέσεις να παραμείνουν περισσότερο από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, αρκεί να λάβουν σοβαρά υπόψη τους τη  γνωστή ρήση του Αβραάμ Λίνκολν: «Μπορείς να ξεγελάς τους πάντες για λίγο καιρό, τους λίγους για πάντα, αλλά όχι τους πάντες για πάντα».
ένα άρθρο των πρωταγωνιστών

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *