Τετάρτη 11 Μαΐου 2016

Άντε πάλι… νέο success story στον ορίζοντα!


Μπορεί, ωμή στη διατύπωσή της η Suddeutsche Zeitung, να γράφει για την Ελλάδα: «Η χώρα πρέπει πραγματικά να ματώσει, ώσπου οι πιστωτές να ξανανοίξουν το πορτοφόλι τους, το καλοκαίρι», επισημαίνοντας ότι «χρήμα υπάρχει μόνο έναντι πόνου», ωστόσο  το κυβερνητικό επιτελείο  επεξεργάζεται  τις πτυχές ενός  success story, το οποίο θα διοχετεύσει μέσω μιας έντονης επικοινωνιακής καταιγίδας.

Αυτό, κατ’ ουσίαν,  είναι το βασικότερο μεταξύ όσων ελέχθησαν στο χθεσινό υπουργικό. Μια ιστορία επιτυχίας, πασπαλισμένη με ψευδαίσθηση,  η οποία αφενός θα διοχετευθεί απευθείας στην κοινωνία, μέσω «ανοίγματος σε αυτή», ήτοι επιτόπιων ομιλιών στελεχών της κυβέρνησης και του κόμματος, αφετέρου μέσω των ΜΜΕ – ναι αυτών της διαπλοκής, τα οποία συνέχεια καταγγέλλουν και υπό το φως των προβολέων τους, συνέχεια λούζονται.

Πάντως ο αγώνας κατά του «μιντιακού κατεστημένου» αυτού που «έπαιξε τα ρέστα του απέναντι στην κυβέρνηση» συνεχίζεται κατά τον πρωθυπουργό. Άλλωστε «Η ελπίδα της διαπλοκής χθες πέθανε οριστικά, έπαιξαν και ευτυχώς για τον ελληνικό λαό, έχασαν οριστικά»!  
Το μήνυμα της επικοινωνιακής υπερκατανάλωσης, το είχε δώσει ο πρωθυπουργός από προχθές. Όπως γράψαμε, πρώτη φορά μια απλή αξιολόγηση, εορτάστηκε  σαν εθνική νίκη, με όλα τα τελετουργικά στοιχεία που αυτή επιβάλει (ενημέρωση προέδρου, ενημέρωση πολιτικών αρχηγών, έκτακτο υπουργικό).

Στο υπουργικό χθες, λεκτικώς μετρίασε τη χαρά του «δικαιούμαστε να είμαστε χαρούμενοι αλλά όχι να πετάμε στα σύννεφα», ωστόσο μίλησε θριαμβικά, τονίζοντας ότι ανοίγει ο δρόμος για την εκταμίευση της μεγάλης δόσης. (Στο μεταξύ πηγές του Μαξίμου μας διευκρίνιζαν ότι η δόση θα δοθεί μόνον την στιγμή που θα χρειαστεί να πληρώσει η χώρα κάποια δόση της , ωστόσο θα υπάρξει μέριμνα και για την πληρωμή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου!)

Είναι προφανώς δείγμα της εμπιστοσύνης που έχουμε εμπνεύσει, για την οποία επαίρετο  ο πρωθυπουργός λέγοντας στους χαρούμενους υπουργούς «Η Ελλάδα δεν είναι πια απομονωμένη». Άλλωστε κατά τον κ. Τσίπρα «η Ελλάδα μπορεί να τα καταφέρει, χωρίς να υποχωρεί διαρκώς σε παράλογες απαιτήσεις».  

Με ένα νόμο, ένα άρθρο
Έτσι τις επόμενες ημέρες έρχονται στη Βουλή για ψήφιση μόνο οι …έλλογες απαιτήσεις,  καθώς παρά την ευωχία της «επιτυχίας», έχει κι άλλο πόνο για τους κυβερνητικούς βουλευτές: Προκειμένου να κλείσουν οι εκκρεμότητες μες τους δανειστές ώστε να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση στις 24, θα έλθουν προς ψήφιση, οι εναπομείνασες υποχρεώσεις, ήτοι οι αυξήσεις φόρων, οι ρυθμίσεις για τα κόκκινα δάνεια, η θεσμοθέτηση του περίφημου «κόφτη», (αυτό άραγε δεν είναι προληπτική νομοθέτηση;), και το υπερταμείο για την αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας. Πάντως αυτή τη φορά η κυβέρνηση θα είναι συνεπής. Σημειολογικά θα λέγαμε, θα τα ψηφίσει σε ένα νόμο, ένα άρθρο!  

Ανασχηματισμός  με τεχνοκρατικό άρωμα   
Ούτως ή άλλως από την Δευτέρα αρχίσαμε ένα εισερχόμαστε σε ένα νέο κύκλο, ο οποίος θα επικυρωθείς τις 24 Μαΐου.  Ο ΣΥΡΙΖΑ κερδίζει πολιτικό χρόνο, το επόμενο σημείο αιχμής θα είναι η κατάρτιση του προϋπολογισμού το Φθινόπωρο, αλλά το σημείο «zero» θα είναι  ο Απρίλης του ‘17, όταν θα έρθει η δαμόκλειος στιγμή του εάν πρέπει να ενεργοποιηθεί ο «κόφτης».

Η συγκυρία βοηθάει και την πολιτική φιλολογία περί  του θρυλούμενου ανασχηματισμού. Αυτός ήταν προγραμματισμένος να γίνει αμέσως μετά την αξιολόγηση, ωστόσο υπεισέρχονται πρακτικά προσκόμματα. Ο χρόνος που θα γίνει εξαρτηθεί:

α) Από την ολοκλήρωση και ψήφιση νομοσχεδίων που τρέχουν, και τα οποία είναι άσχετα από τα προαναφερθέντα ως προαπαιτούμενα για τη δόση. Αυτά θα ολοκληρωθούν και θα ψηφιστούν από τους υπάρχοντες υπουργούς (π.χ. Νόμος για τις αδήλωτες καταθέσεις, τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, ο αναπτυξιακός νόμος, ο νόμος για τις Δημόσιες Συμβάσεις,  κλπ)   
β) Από το αν και πότε θα γίνει το συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ. Σε αυτή την περίπτωση θα προηγηθεί το συνέδριο, και ο ανασχηματισμός θα ακολουθήσει. Ίσως και καλό Ιούλιο…
Έτσι το liberal δεν θα υποπέσει - από τώρα τουλάχιστον - στον πειρασμό της ονοματολογίας, που τόσο εξιτάρει τα ΜΜΕ - επειδή νομίζουν ότι εξιτάρει και τους πολίτες.

Το βέβαιο είναι  ότι ο πρωθυπουργός προσανατολίζεται να δώσει ένα πιο τεχνοκρατικό προφίλ στην κυβέρνηση. Άλλωστε ο «πάγκος» των πολιτικών στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ είναι και πεπερασμένος και σχεδόν εξαντλημένος.

Έτσι και αλλιώς εκείνο που έχει σημασία σε μια κυβέρνηση δεν είναι  τα ονόματα αλλά η πολιτική που αυτή εφαρμόζει.  
Και η παρούσα δεν έχει πείσει για τον ρεαλισμό, την πληρότητα, την ευρηματικότητα και την επιστημονικότητά της, ούτε και για την ικανότητα στο διοικείν τη χώρα.

Γιάννης Σιδέρης



Reuters: Ανησυχίες από τον ESM για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους

Ανάλυση του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Διάσωσης σε έγγραφο του


Σοβαρές ανησυχίες για την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους αποτυπώνει έγγραφο, που ετοίμασε ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Διάσωσης (ESM), ενώ οι υπουργοί Οικονομικών ξεκίνησαν τις συζητήσεις για τα μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους.

Σύμφωνα με το Reuters, το έγγραφο, που είχε προετοιμάσει ο ESM, για το έκτακτο Eurogroup της Δευτέρας για την Ελλάδα, ανέφερε ότι υπό το βασικό σενάριο η οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας θα είναι 3,1% το 2018, 2,8% το 2019 και 2,5% το 2020. 

Ο ρυθμός ανάπτυξης αναμένεται να διαμορφωθεί στο 1,5% του ΑΕΠ το 2025 και στο 1,3% από το 2030 έως το 2060.

Με βάση το σενάριο αυτό, η Αθήνα θα μπορέσει να έχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ από το 2018 έως το 2025. 

Μετά το πλεόνασμα θα αρχίσει να υποχωρεί και θα διαμορφωθεί στο 1,5% από το 2040-2060.

Με βάση το έγγραφο του ESM, το Eurogroup θα επεξεργαστεί σειρά μέτρων για ελάφρυνση του ελληνικού χρέους τις επόμενες εβδομάδες και θα παρουσιάσει τα αποτελέσματά του στο Eurogroup στις 24 Μαΐου.

Αν επαληθευθεί το βασικό σενάριο του ESM, η ευρωζώνη θα μπορούσε να επιτύχει τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους με τρεις τρόπους:

  • επιμήκυνση της μέσης περιόδου λήξης των δανείων κατά πέντε έτη στα 37,5 χρόνια
  • θέσπιση ανώτατου ορίου αποπληρωμής των δανείων αυτών στο 1% του ΑΕΠ μέχρι το 2050
  • θέσπιση πλαφόν στο ύψος του επιτοκίου που θα πληρώνει η Ελλάδα για τα δάνεια του EFSF ίσο με 2% έως το 2050.
Το υπερβάλλον επιτόκιο θα καταβάλλεται σε ίσες δόσεις μετά το 2050. 

Το έγγραφο, που περιήλθε στην κατοχή του Reuters, ανέφερε επίσης ότι άλλα πιθανά μέτρα περιλαμβάνουν την επιστροφή κερδών των κεντρικών τραπεζών που κατέχει η ΕΚΤ επί των ελληνικών ομολόγων μέχρι το 2026, που θα μπορούσαν να προσεγγίσουν τα 8 δισ. ευρώ περίπου. Άλλα πιθανά μέτρα είναι η πρόωρη αποπληρωμή των δανείων που έχει λάβει η Ελλάδα από το ΔΝΤ, καθώς είναι πολύ ακριβότερα από τα δάνεια του ESM.

Η ανάλυση της βιωσιμότητα του χρέους υπό το βασικό σενάριο δείχνει ότι το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης του χρέους θα μπορούσε να παραμείνει κάτω από το 15% του ΑΕΠ έως τα τέλη της δεκαετίας του 2030 και κάτω του 20% στη συνέχεια.

Υπό το σενάριο πιο αδύναμης ανάπτυξης και ταχύτερης μείωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος σε σχέση με το βασικό σενάριο, η ευρωζώνη θα πρέπει να επιμηκύνει και άλλο τις λήξεις των δανείων προς την Ελλάδα κατά 10 χρόνια ή περισσότερο και αυτό να συνδυαστεί με την επιστροφή των κερδών από την EKT.




«Καταπέλτης» ο Φερχόφστατ: Μη ρεαλιστική η συμφωνία για την Ελλάδα


«Η αλήθεια για την Ελλάδα» θα είναι ο τίτλος συνέντευξης τύπου που υποσχέθηκε να δώσει ο επικεφαλής των Φιλελευθέρων, Γκι Φερχόφστατ, την επομένη της 24ης Μαΐου, ημέρα κρίσιμη για την συμφωνία ανάμεσα σε ΕΕ και Ελλάδα.
Με την ευκαιρία συνέντευξης Τύπου σήμερα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Στρασβούργο, γνωστοποίησε ότι η ομάδα του, μαζί με τους συνεργάτες τους στην Ελλάδα, επιχειρούν «μια ανάλυση των νομοθετικών πράξεων που υιοθετήθηκαν, ρίχνοντας το βάρος στις δυνατότητες εφαρμογής τους».
AdTech Ad
Τα αποτελέσματα της ανάλυσης αυτής θα τα ανακοινώσουν στη συνέντευξη Τύπου που ήδη έχουν προγραμματίσει στις 25 Μαΐου, την επομένη της συνόδου του Eurogroup, με θέμα «η αλήθεια για την Ελλάδα». Η συνέντευξη θα δοθεί στις 14.00 ώρα Ελλάδας στο ξενοδοχείο Residence Palace στις Βρυξέλλες.
Εκτιμούμε, δήλωσε ο κ. Βερχόφσταντ, ότι η βάση της συμφωνίας με την Ελλάδα δεν είναι ρεαλιστική. Μιλούμε συστηματικά για νομοθετικές πρωτοβουλίες και για τίποτε άλλο, ενώ το πρόβλημα στην Ελλάδα δεν είναι τα νομοθετήματα, αλλά η εφαρμογή τους.
Προσέθεσε ότι στις 25 Μαΐου θα αναλύσουν επίσης και τον τρόπο με τον οποίο οι ευρωπαϊκοί θεσμοί ασχολήθηκαν με το ελληνικό ζήτημα, καθώς και τις συνέπειες.



Δριμύ κατηγορώ Μαριά κατά Μοσκοβισί


Ο ευρωβουλευτής Νότης Μαριάς, εκπροσωπώντας την ομάδα των Ευρωπαίων Συντηρητικών και Μεταρρυθμιστών, με παρέμβασή του στην Ολομέλεια κατά τη διάρκεια της συζήτησης για την Ελλάδα, μίλησε για τα «πέτρινα» έξι χρόνια που έζησε η χώρα με τα μνημόνια που της επιβλήθηκαν.

«Πέρασαν έξι χρόνια από τότε που η Ελλάδα μπήκε στα μνημόνια, είπε, έξι πέτρινα χρόνια στα οποία το ΑΕΠ της χώρας μειώθηκε κατά 25%, το 40% του πληθυσμού ζει κάτω από τα όρια της φτώχειας, η ανεργία ξεπέρασε το 1,5 εκατ. άτομα, χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις έκλεισαν, το δε χρέος φθάνει σήμερα το 200% του ΑΕΠ. Κι όμως η τρόικα και ιδίως το ΔΝΤ συνεχίζουν την ίδια τακτική και επέβαλαν εν όψει της πρώτης αξιολόγησης επιπλέον μέτρα 5,4 δισ. ευρώ (...) επίσης συμπληρωματικά μέτρα «κάβα» 3,6 δισ. ευρώ και επιπλέον «δημοσιονομικό κόφτη».

Απευθυνόμενος τόσο στον Επίτροπο Πιέρ Μοσκοβισί, όσο και στον προλαλήσαντα αρχηγό του ΕΛΚ Μάνφρεντ Βέμπερ, ο Νότης Μαριάς είπε:

«Το χθεσινό Eurogroup κ. Μοσκοβισί και κ. Βέμπερ, συνέχισε τη γνωστή αποτυχημένη μνημονειακή πολιτική που υπηρέτησε και η κυβέρνηση Σαμαρά. Την πολιτική της βίαιης δημοσιονομικής προσαρμογής, της Μερκελικής λιτότητας της φορολεηλασίας της μεσαίας τάξης, του ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας και των κόκκινων δανείων.

Η χθεσινή απόφαση του Eurogroup είναι ένας νέος κοινωνικός Αρμαγεδώνας, ένα μνημείο κυνισμού της τρόικας και των δανειστών απέναντι στον φτωχοποιημένο ελληνικό λαό.

Σε ότι αφορά δε στη ρύθμιση του χρέους, έχουμε επανάληψη του ίδιου έργου, ήτοι άρνηση της επιστροφής των κερδών της ΕΚΤ και των Κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα που μόνο για το διάστημα 2014 - 2016 φθάνει τα 5,1 δισ. ευρώ, που θα μπορούσαν να πάνε για την ανάπτυξη».

Υπογράμμισε, τέλος, ότι από τα 220 δισ. ευρώ επονείδιστου χρέους που δόθηκαν ως δάνεια στην Ελλάδα τα μνημονειακά χρόνια, μόνο εννέα δισ. μπήκαν στα ταμεία, ενώ τα υπόλοιπα επέστρεψαν στους δανειστές για τη σωτηρία των γερμανικών και άλλων τραπεζών» κατέληξε ο Νότης Μαριάς.

«Φθάνει πια κύριε Μοσκοβισί και κύριε Βέμπερ, ο ελληνικός λαός δεν ανέχεται πια τη φτώχεια και δεν ανέχεται την εκμετάλλευση και την ταπείνωση και σύντομα θα πετάξει την τρόικα έξω από την πατρίδα μας για να ξαναπάρει πίσω την Ελλάδα», κατέληξε.



Βενζινοπώλες: Οχι στην αύξηση φόρων στα καύσιμα


Αρνητικές επιπτώσεις από ενδεχόμενη αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα επισημαίνει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων – Εμπόρων Καυσίμων.
«Η υλοποίηση των προθέσεων του Υπ. Οικονομικών για αύξηση του Ε.Φ.Κ στα καύσιμα (βενζίνες, πετρέλαιο, υγραέριο, φυσικό αέριο) παράλληλα και με την αύξηση κατά μία μονάδα του Φ.Π.Α, θα αυξήσει σημαντικά το μεταφορικό κόστος, καθώς και το κόστος παραγωγής αγροτικών και βιομηχανικών προϊόντων, με αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών στο «ράφι», σε βάρος χιλιάδων συνταξιούχων που έχουν βιώσει, από μήνα σε μήνα, μειώσεις συντάξεων μέχρι και 40%, αλλά και σε βάρος όλων των ήδη υπερφορολογημένων καταναλωτών», αναφέρει η ΠΟΠΕΚ.
Υπενθυμίζει επίσης ότι προηγούμενες αυξήσεις φόρων είχαν αρνητικά αποτελέσματα στα δημόσια έσοδα. Τέλος υπογραμμίζει πως οι φορολογικές επιβαρύνσεις (Φόροι, Τέλη, Δασμοί) στις τιμές του καταναλωτή στην αντλία είναι: 72% για τις Βενζίνες, 55% για το Πετρέλαιο Κίνησης και 50% για το Πετρέλαιο Θέρμανσης.


Τρίτη 10 Μαΐου 2016

Περικοπές χωρίς τέλος στις συντάξεις για 10 χρόνια


Πέντε  συν άλλα...  πέντε χρόνια θα χρειαστούν ούτως ώστε να αποδώσει τα δέοντα το ασφαλιστικό νομοσχέδιο που ψηφίστηκε χθες από την ελληνική Βουλή.
Και αυτό γιατί, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr, η εξοικονόμηση που πρέπει να  φέρει ο νόμος Κατρούγκαλου για τιςσυντάξεις δεν θα σταματήσει το 2019 –όπως αναφέρεται στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους η οποία συνοδεύει τον εν λόγω νόμο- αλλά θα συνεχιστεί μέχρι και το 2025.
Με άλλα λόγια οι συντάξεις θα μπουν για συνολικά δέκα χρόνια στην "Κλίνη του Προκρούστη" αρχής γενομένης από φέτος.
Οι προσδοκίες εξοικονόμησης φαίνεται, μάλιστα, πως είναι πραγματικά τεράστιες, μιας και στο 1,3% του ΑΕΠ που πρέπει να εξοικονομηθεί την περίοδο 2016 -2019, πρέπει να προστεθεί άλλο ένα 1,1% του ΑΕΠ το οποίο πρέπει να εξοικονομηθεί την περίοδο 2020-2025 με σημείο τομής όμως το 2023, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες του Capital.gr.
Συνολικά, δηλαδή πρέπει να εξοικονομηθούν πόροι ύψους 2,4% του ΑΕΠ. Αν σ’ αυτούς συμπεριληφθεί και η εξοικονόμηση που προέκυψε από τα μέτρα τα οποία έλαβε η κυβέρνηση το 2015, δηλαδή η διπλή εισφορά 6% στις κύριες και επικουρικές συντάξεις και η αύξηση των ηλικιακών ορίων συνταξιοδότησης, τότε η συνολική εξοικονόμηση για τη δεκαετία 2015 -2025 εκτιμάται ότι πρέπει να φτάσει στο 3% του ΑΕΠ.
Mε όρους ΑΕΠ 2015, το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί σε 5,2 δισ. ευρώ ή στο 16,5% της ετήσιας εθνικής συνταξιοδοτικής δαπάνης έναντι των 3 δισ. ευρώ που "κοστολογούνται" τα μέτρα έως το 2019 ή του 9,5% της εθνικής συνταξιοδότησης (συμπεριλαμβανομένου και του ΕΚΑΣ). Ωστόσο το ποσό της εξοικονόμησης εκτιμάται ότι θα είναι πολύ μεγαλύτερο, δεδομένου ότι αναμένεται να αυξηθεί το ΑΕΠ την επόμενη δεκαετία.
Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν στο Capital.gr πως το επιπλέον ποσό το οποίο αντιστοιχεί στο 1,1% του ΑΕΠ και πρέπει να εξοικονομηθεί την περίοδο 2020-25, θα προκύψει από την πλέρια απόδοση των μέτρων του νόμου Κατρούγκαλου και προπαντός την έκδοση των συντάξεων από την έναρξη ισχύος του εν λόγω νόμου και έπειτα με βάση τα νέα μειωμένα ποσοστά αναπλήρωσης αλλά και τον επαναϋπολογισμό των ήδη καταβαλλόμενων (μέχρι 31.12.2014) συντάξεων από την 1.1.2019 μέχρι και την 1.1.2023.
Όλα τα παραπάνω θα ισχύσουν βέβαια με βάση το... "καλό" σενάριο, δηλαδή στην περίπτωση που εφαρμοστούν απερίσπαστα τα μέτρα του νόμου Κατρούγκαλου, αλλά επιβεβαιωθούν και όλες οι προβλέψεις για την εξέλιξη του κρατικού προϋπολογισμού και του ΑΕΠ.
Σε διαφορετική περίπτωση -δηλαδή σε περίπτωση εκτροχιασμού των ελλειμμάτων των Ταμείων και του κράτους- θα επέλθει, όπως ορίζει ρητά ο νόμος, άλλος "ειδικός νόμος" για την αναπροσαρμογή των συντάξεων με βάση τις μελέτες βιωσιμότητας του συνταξιοδοτικού τις οποίες πρέπει ανά τριετία να εκδίδει η Εθνική Αναλογιστική Αρχή, αρχής γενομένης από το 2017.

Τσουνάμι αυξήσεων έμμεσων φόρων ύψους 1,8 δισ.ευρώ

Έρχονται αύξηση του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ και των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε τσιγάρα, μπύρα, καύσιμα, καφέ


Aυξήσεις στους περισσότερους έμμεσους φόρους αλλά και επιβολή νέων φόρων και τελών περιλαμβάνει το δεύτερο πακέτο μέτρων ύψους 1,8 δισ. ευρώ.  Τα μέτρα αποκαλύπτονται στο προσχέδιο του επικαιροποιημένου Μνημονίου μεταξύ Ελλάδας και Κομισιόν.

Αναμένεται να καταθέσει τις επόμενες ημέρες στη Βουλή και θα ενεργοποιηθεί σταδιακά από τον επόμενο μήνα.

Το πακέτο, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων αύξηση του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ, των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε  τσιγάρα, μπύρα, καύσιμα, καφέ, αναμόρφωση φορολογίας στα Ι.Χ., επιβολή νέων φόρων στη συνδρομητική τηλεόραση και στο διαδίκτυο, ειδικό τέλος στις διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία.

Πιο συγκεκριμένα,  σύμφωνα με την Ημερησία,  προβλέπουν:

    Αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ από 23% σε 24% από την 1η Ιουλίου με στόχο έσοδα 450 εκατ. ευρώ.
    Αναμόρφωση της φορολογίας ΙΧ.  Σύμφωνα με το προσχέδιο αυτή θα περιλαμβάνει αναθεώρηση των χρεώσεων στη βάση της αξίας, κατάργηση του φόρου πολυτελείας στην αγορά και την αναμόρφωση του συστήματος έκπτωσης φόρου από το ατομικό εισόδημα για τα εταιρικά αυτοκίνητα. Το μέτρο αυτό θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιουνίου 2016.
    Αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε βενζίνη, ντίζελ για κίνηση και θέρμανση, LPG, κηροζίνη και αέριο. Οι αυξήσεις θα γίνουν από τον Ιούνιο του 2016.
    Αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στην μπύρα και κατάργηση της έκπτωσης 50% στα αλκοολούχα ποτά που ισχύει σήμερα στα Δωδεκάνησα. Το μέτρο αυτό θα ενεργοποιηθεί τον Ιούνιο.
    Αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε τσιγάρα και καπνό τον Ιούνιο του 2016. Επίσης θα επιβληθεί φόρος και στα ηλεκτρονικά τσιγάρα από την 1η Ιανουαρίου 2017.
    Επιβολή ειδικού φόρου στον καφέ από την 1η Ιανουαρίου του 2017.
    Επιβολή φόρου διανυκτέρευσης σε ξενοδοχεία άνω των δυο αστέρων και ενοικιαζόμενων άνω των δυο κλειδιών από την 1η Ιανουαρίου 2017.
    Επιβολή φόρου 5% στο ίντερνετ (broadband) και 10% στη συνδρομητική τηλεόραση από τον Ιούλιο του 2016.
    Αύξηση της φορολογίας στα επενδυτικά οχήματα (UCITS funds, εταιρείες Real Estate και Portfolio Management Companies από τον Ιούλιο του 2016.
    Αναπροσαρμογή των συντελεστών του ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων(ΕΝΦΙΑ)  με στόχο την κάλυψη των απωλειών  από τη μείωση των αντικειμενικών τιμών.

Επίσης στο νομοσχέδιο θα περιληφθούν μέτρα για τη διευκόλυνση της χρήσης των ηλεκτρονικών πληρωμών με στόχο τη  μείωση της χρήσης μετρητών και επιταγών και θα προστεθούν διατάξεις για την εθελοντική αποκάλυψη εισοδημάτων. Ωστόσο τα κίνητρα θα είναι περιορισμένα χωρίς ταυτόχρονα να περιλαμβάνονται διατάξεις αμνηστίας των φορολογούμενων που έχουν αποκρύψει εισοδήματα.




Αλλαγές στα Δ.Σ. των τραπεζών

Αγώνας δρόμου για να αντικατασταθούν ως τον Ιούνιο στελέχη και διοικήσεις για να προλάβουν κυβερνητικές παρεμβάσεις
Σε εξέλιξη βρίσκεται το ράλι των ελληνικών τραπεζών για τις αλλαγές στα διοικητικά τους συμβούλια, που πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ως τον Ιούνιο. Τα πιστωτικά ιδρύματα τρέχουν και δεν φτάνουν καθώς προσπαθούν να αντικαταστήσουν στελέχη που δεν πληρούν τα κριτήρια του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, προτού προλάβει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ να τοποθετήσει δικά της στελέχη στα διοικητικά συμβούλια των τραπεζών. Πάνω από το ένα τρίτο των μελών των Διοικητικών Συμβουλίων των τεσσάρων μεγάλων ελληνικών τραπεζών αναμένεται να αντικατασταθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες και συγκεκριμένα ως το τέλος Ιουλίου.

Ως τότε σύμφωνα με το προσχέδιο του επικαιροποιημένου μνημονίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τα διοικητικά συμβούλια των τραπεζών θα πρέπει να αναδομηθούν βάσει της αξιολόγησής τους από το ΤΧΣ, ενώ η Τράπεζα της Ελλάδος θα κληθεί να αξιολογήσει αν τα νέα διοικητικά συμβούλια και οι διοικήσεις των τραπεζών έχουν ευθυγραμμιστεί με τις συστάσεις της αξιολόγησης του ΤΧΣ και του νομοθετικού πλαισίου και αν χρειαστεί να ληφθούν πρόσθετα μέτρα για την ενίσχυση της εταιρικής διακυβέρνησης των τραπεζών ως το τέλος Σεπτεμβρίου.

Τα... χιλιόμετρα που απομένουν ως το σημείο τερματισμού περιλαμβάνουν έντονες διεργασίες και ζυμώσεις στα... πιτς των τεσσάρων συστημικών τραπεζών. H αξιολόγηση αυτή έχει στόχο την εισαγωγή αυστηρών νέων προϋποθέσεων όσον αφορά την επιλογή μελών στα Δ.Σ. της Εθνικής Τράπεζας, της Alpha Bank, της Eurobank και της Τράπεζας Πειραιώς. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι περίπου 20 από τα 55 υπό συζήτηση στελέχη αναμένεται να κριθούν ότι δεν πληρούν τα κριτήρια του Ελληνικού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, το οποίο ελέγχεται από τους διεθνείς δανειστές της χώρας. Μεταξύ των ονομάτων που ξεχωρίζουν είναι και αυτό της Λούκας Κατσέλη, η οποία πιθανότατα θα απομακρυνθεί από το τιμόνι της Εθνικής Τράπεζας. Ολα, πάντως, φαίνεται ότι θα κριθούν λίγο πριν από τη γραμμή τερματισμού...


Στη Βουλή το ν/σ με «κόφτη» και προαπαιτούμενα πριν το Eurogroup

Με σχεδιασμό και στόχο να έχει ψηφιστεί από τη Βουλή πριν από το Eurogroup της 24ης Μαϊου και να συζητηθεί με την κανονική διαδικασία, ξεκίνησε η σύνταξη και νομοτεχνική επεξεργασία του νομοσχεδίου που θα περιλαμβάνει τα υπολειπόμενα ζητήματα για το κλείσιμο της αξιολόγησης.


Τα εναπομείναντα μέτρα που έχουν συμφωνηθεί και αντιστοιχούν στο 1% του ΑΕΠ, τα κόκκινα δάνεια, το Ταμείο Αξιοποίησης της Δημόσιας Περιουσίας αλλά και ο Μηχανισμός Δημοσιονομικής Διόρθωσης.θα περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο.

Μετά το πέρας της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου , κυβερνητικές πηγές, ανέφεραν ότι ήδη από σήμερα ξεκίνησε η εργασία σε τεχνικό επίπεδο. 

Μετά το Eurogroup της 24ης Μαϊου η διαδικασία για την εκταμίευση της δόσης

Μετά το Eurogroup της 24ης Μαϊου, που θα επικυρώνει ότι ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση, αναμένεται να προχωρήσει και η διαδικασία για την εκταμίευση της δόσης, η οποία χρονικά εκτιμάται εντός του Ιουνίου.

Σύμφωνα με τις ίδιες κυβερνητικές πηγές, η δόση, σύμφωνα με όσα έχουν δεσμευτεί οι δανειστές απέναντι στην ελληνική κυβέρνηση, θα κινηθεί αρκετά πάνω από τα 5,7 δισ. ευρώ, καθώς θα περιλαμβάνει, επιπλέον του ποσού της κάλυψης των δανειακών υποχρεώσεων, και το ποσό για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα.

Για τον λεγόμενο «κόφτη», δηλαδή τον μηχανισμό δημοσιονομικής διόρθωσης, οι ίδιες πηγές ισχυρίζονται ότι δεν θα περιλαμβάνει προληπτικά μέτρα, καθώς όπως λένε, θα προβλέπονται παρεμβάσεις στον προϋπολογισμό, είτε στο σκέλος των εσόδων, είτε στο σκέλος των δαπανών. Επιπλέον, τονίζουν πως δεν θα χρειαστεί η ενεργοποίησή του.

Η συζήτηση για τα τρία στάδια ελάφρυνσης του χρέους (βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο), έχει ξεκινήσει στα τεχνικά κλιμάκια και όπως σημείωναν οι κυβερνητικές πηγές, αυτός ο οδικός χάρτης θα είναι σαφώς αποτυπωμένος και θα χαρακτηρίζεται από αυτοματισμό.
Βελτίωση, επίσπευση και επιτάχυνση του έργου, ζήτησε ο Τσίπρας
Στο υπουργικό συμβούλιο , ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, ζήτησε βελτίωση, επίσπευση και επιτάχυνση του έργου των υπουργείων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν ζητήματα που απασχολούν τους πολίτες, καθώς πλέον αποφορτίζονται από τον κύριο όγκο της διαπραγμάτευσης.

Είχαμε επιτέλους καλές ειδήσεις, ανέφερε, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα του Eurogroup . Τηρήσαμε τις δεσμεύσεις προς τους δανειστές και τους πολίτες, είπε, τονίζοντας παράλληλα ότι «η διαπλοκή χθες πέθανε».



Είμαι ο πιτσιρίκος!





Στις 5 Μαΐου ο Άδωνις Γεωργιάδης ανέβασε τη φωτογραφία του Σπύρου Γραμμένου δείχνοντάς τον ως τον μπλόγκερ πιτσιρίκο – προφανώς υποδεικνύοντας στους «θαυμαστές του» να τον λιντσάρουν όπου τον βρουν. Λίγες ώρες μετά, κι αφού είχε γελάσει όλο το ίντερνετ με την γκάφα του Άδωνι (ή όποιου χειρίζεται το λογαριασμό του τέλος πάντων), ένας άλλος χρήστης ανέβασε φωτογραφία του old boy γράφοντας ότι σύμφωνα με δικές του απόρρητες πληροφορίες, αυτός είναι ο πιτσιρίκος – να λιντσάρουν αυτόν δηλαδή. Μόλις είχε ανοίξει η κυνηγετική περίοδος στο Τέξας και δεν το είχαμε καταλάβει…Ο ακροδεξιός διαδικτυακός όχλος όρμησε να φάει τον πιτσιρίκο, είτε με το πρόσωπο του Σπύρου Γραμμένου, είτε με το πρόσωπο του old boy.

Αφού θέλετε λοιπόν τόσο πολύ να έχει ο πιτσιρίκος ένα πρόσωπο, ορίστε, αποκαλύπτομαι: εγώ είμαι ο πιτσιρίκος. Έχω φωτογραφία, έχω και όνομα, έχω και διεύθυνση: Λευτέρης Χαραλαμπόπουλος, Ορέστου 20, Αθήνα, 11853. Ελάτε να με λιντσάρετε.
Ο πιτσιρίκος είναι ένας από τους πιο πετυχημένους μπλόγκερ στην Ελλάδα και ήταν εκεί, μαζί μας, όταν σχεδιάζαμε τα τεύχη του UNFOLLOW πολύ πριν αυτά κυκλοφορήσουν στα περίπτερα, και στη συνέχεια έγραφε στο περιοδικό για χρόνια. Επίσης για χρόνια έγραφε και ο old boy, ο οποίος ήταν επίσης μέλος της πρώτης συντακτικής ομάδας του UNFOLLOW και κομμάτι της φυσιογνωμίας του. Ο Σπύρος Γραμμένος τραγούδησε στην πρώτη συναυλία που έκανε το UNFOLLOW για να γιορτάσει την έκδοσή του. Τους γνωρίζω και τους τρεις. Έχουν –και οι τρεις– ένα κοινό χαρακτηριστικό: είναι άνθρωποι ελεύθεροι. Ποτέ δεν εξαρτήθηκαν από κανέναν, δεν είχαν χρηματοδότη, δεν εξαργύρωσαν τη θέση ή τις απόψεις τους, δεν έγιναν κομμάτι του –όποιου– καθεστώτος. Φαίνεται ότι αυτό είναι από μόνο του λόγος να στοχοποιηθεί κάποιος. Πλέον όχι μόνο από την ΝΔ και την Ομάδα Αλήθειας, αλλά και -όπως φάνηκε από κάποιες από τις αντιδράσεις- από τους οπαδούς αυτών που πούλαγαν αντιμνημονιακό αγώνα για να ψηφίζουν «ναι σε όλα» σήμερα στη Βουλή.
Ποιος είναι τέλος πάντων αυτός ο πιτσιρίκος και γιατί θέλουν όλοι τόσο πολύ να τον «αποκαλύψουν»; Ο πιτσιρίκος ξεκίνησε πριν από πολλά χρόνια ένα μπλογκ. Εκείνα τα χρόνια μόλις ξεκινούσαν τέτοιες προσπάθειες στο ελληνικό ίντερνετ και πολλοί από τους επαγγελματίες του χώρου δεν είχαν πάρει μυρωδιά. Η εποχή της άνθησης των μπλογκ ήρθε και παρήλθε, αλλά ο πιτσιρίκος έμεινε. Η εποχή της νέας ριζοσπαστικοποίησης που ήρθε με το Μνημόνιο ήρθε και παρήλθε, αλλά και πάλι ο πιτσιρίκος έμεινε. Με τον δικό του λόγο, τον σαρκαστικό και πηγαίο, με τη δική του αντίληψη για τα πολιτικά πράγματα, που ήταν πάντα απέναντι σε ό,τι μας πνίγει. Είτε συμφωνείς είτε διαφωνείς μαζί του, ο τρόπος που γράφει δεν σε αφήνει αδιάφορο. Τηρουμένων των αναλογιών, ο πιτσιρίκος είναι ο Ψαθάς της εποχής μας. Έχει δημιουργήσει ένα ιντερνετικό είδος, ένα λογοτεχνικό χρονογράφημα της κρίσης.
Ο πιτσιρίκος γράφει αυτά που σκέφτεται. Πολλοί σκέφτονται σαν τον πιτσιρίκο. Κανείς όμως δεν κατάφερε τις ίδιες σκέψεις να τις κάνει λόγο με τέτοιον τρόπο που να νιώθεις ότι βγαίνουν από μέσα σου. Κανείς δεν κατάφερε να σατιρίζει με τρόπο που να σε κάνει να σκέφτεσαι βαθύτερα. Αυτό το κατάφερε ο πιτσιρίκος.
Το να έχεις εκατομμύρια αναγνώστες, όμως, σε κάνει δυνατό, θες δεν θες. Σε κάνει, θες δεν θες, αυτό που ονομάζεται opinion maker. Να ένα παράδοξο φαινόμενο: πόσους opinion maker γνωρίζετε στην χώρα μας, που δεν τους διάλεξαν ο Αλαφούζος, ο Κοντομηνάς και ο Μπόμπολας για αυτόν τον ρόλο; Πόσους opinion maker γνωρίζετε στην χώρα μας που λένε ελεύθερα τη γνώμη τους κι όχι τη γνώμη του αφεντικού τους; Και μια ακόμη πιο δύσκολη ερώτηση: πόσους ανθρώπους ξέρετε που να προσπάθησαν όλα σχεδόν τα κόμματα και καμπόσοι ολιγάρχες του πλούτου να τους εξαγοράσουν και αυτοί να αρνήθηκαν ευγενικά; Που να μην θέλησαν να χρησιμοποιήσουν την επιρροή που απέκτησαν από ένα μπλογκ για να γίνουν βουλευτές, τηλεπερσόνες ή μαϊντανοί, ενώ τους προτάθηκε επανειλημμένως; Ε, λοιπόν, αυτός είναι ο πιτσιρίκος.
Ναι, η ανεξαρτησία και πληρώνεται και στοχοποιείται. Κι αυτό δεν είναι τωρινό. Πιο εύκολα μένεις στο απυρόβλητο αν είσαι δημοσιογράφος στο payroll κάποιου κόμματος, παρά αν αποφασίσεις να κάνεις κανονική δημοσιογραφία. Πιο εύκολα κάνεις καριέρα αν έχεις κανονίσει να σε καλούν σε κομματικά φεστιβάλ, παρά αν κάνεις κριτική σε όλους και όλα. Αν πουληθείς σε κάποιον ολιγάρχη, όλα έρχονται εύκολα μετά. Αν δεν πουληθείς, όμως, ενοχλείς.
Έτσι κι ο πιτσιρίκος. Στην αρχή ενοχλούσε τη ΝΔ και την Ομάδα Αλήθειας και δεχόταν επιθέσεις φιλίας από τον ΣΥΡΙΖΑ. Μετά, συνέχισε να έχει εχθρούς στη ΝΔ, αλλά άρχισε να δέχεται επιθέσεις και από τον ΣΥΡΙΖΑ. Γιατί θύμιζε τι έλεγε ο Τσίπρας προεκλογικά, πριν δύο χρόνια, θύμιζε το ΟΧΙ του δημοψηφίσματος και πώς προδόθηκε. Βέβαια, δεν άλλαξε ο πιτσιρίκος· ο Τσίπρας άλλαξε. Κι ο πιτσιρίκος το θύμιζε. Έτσι είναι όμως: με το να λες ελεύθερα τη γνώμη σου μαζεύεις μόνο εχθρούς – αν κάνεις δημόσιες σχέσεις κάνεις «φίλους». Κομματάρχες που δεν κατάφεραν να τον φέρουν στα νερά τους. Μιντιάρχες που παρά τον πακτωλό χρημάτων που παίρνουν από τις τράπεζες οι εφημερίδες και τα κανάλια τους έχουν πολύ λιγότερη επιδραστικότητα από έναν μπλόγκερ. Νεοφιλελεύθεροι «στοχαστές» που κανείς δεν αγοράζει την πραμάτεια τους – και καταλαβαίνουν ότι αν όντως υπήρχε το αόρατο χέρι της αγοράς όπως το οραματίζονται, ο πιτσιρίκος θα είχε δουλειά κι αυτοί όχι.
Το περίεργο όμως δεν είναι να μισούν τον πιτσιρίκο όλοι αυτοί που τους χαλάει τη σούπα. Το περίεργο είναι ότι εμφανίστηκαν πολλοί άλλοι άνθρωποι να επιχαίρουν με τη δήλωση του πιτσιρίκου ότι θα κλείσει το μπλογκ του, να του ευχηθούν «στα τσακίδια». Από αυτούς που δεν είχαν άμεσο συμφέρον να το κάνουν. Από αυτούς που συμφωνούν με τον πιτσιρίκο ότι πρέπει να πολεμήσουμε παλαιούς και νέους μνημονιακούς. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;
Στην εποχή του ίντερνετ, όλοι αποκτούν τη δυνατότητα να γίνουν πιτσιρίκος. Πολλοί και πολλές διεκδικούν δημόσια παρέμβαση και δημόσιο λόγο στα σόσιαλ μίντια – κι αν δεν φτάνουν να έχουν την επιδραστικότητα κάποιου άλλου, είναι έτοιμοι να τον κατασπαράξουν. Κι όσο περισσότερο προχωράει η φτώχεια, όσο περισσότερο δεν μπορούν να τα βάλουν με τους από πάνω, τόσο περισσότερο τα βάζουν με τον δίπλα. Όσο αναγκάζονται αν σκύβουν το κεφάλι, τόσο έτοιμοι είναι να κάνουν κακό σε κείνον που δεν το έσκυψε…
Ίσως και να βλέπουμε τα αποτελέσματα μιας σκλήρυνσης που διαπερνά την ελληνική κοινωνία μετά από 6 χρόνια μνημονίων. Μια λογική εθισμού στην βαναυσότητα. Μια αίσθηση ότι είναι αυτονόητο ότι άσχημα πράγματα θα συμβούν σε πολλούς και δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα γι’ αυτά…
Πριν από κάμποσο καιρό, μια στοχοποίηση του Σπύρου Γραμμένου, του πιτσιρίκου και του old boy σαν αυτή που έγινε από τον Άδωνι και από τον ακροδεξιό συρφετό, θα χει σηκώσει θύελλα διαμαρτυριών. Δεν συνέβη αυτό. Έχουν χαθεί αντανακλαστικά που είχαμε μέχρι πριν από μερικά χρόνια. Πριν από κάμποσο καιρό, το «παρακαλούμε δείξατε φωτογραφίες σεσημασμένων ατόμων, μελών του κόμματος ΑΝΤΑΡΣΥΑ» θα είχε σηκώσει θύελλα αντιδράσεων σε ένα μεγάλο κομμάτι του πολιτικού κόσμου κι από κάθε δημοκράτη. Δεν συνέβη αυτό.
Ξέρετε πώς μοιάζουμε;  Σαν να έχουμε στριμωχτεί όλοι και όλες πίσω από μια κλειστή πόρτα. Στην αρχή προσπαθούσαμε να βρούμε ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να οργανωθούμε να την ανοίξουμε και να περάσουμε χωρίς να ποδοπατηθούμε. Τώρα απλώς σπρώχνει ο καθένας τον διπλανό του, πατάει πάνω του για να βρεθεί πιο κοντά στην κλειστή πόρτα. Όχι για να την ανοίξει, αλλά γιατί αν κάποτε ανοίξει, το να είναι κοντά μπορεί να τον βοηθήσει να περάσει από τους πρώτους. Αυτοί που κρατάνε την πόρτα κλειστή έχουν κάθε λόγο να χαίρονται, πάντως.
ΥΓ: Κάποτε με ρώτησες, Αντρέα, «Λευτέρη γιατί τα κάνουμε όλα αυτά;» και σου απάντησα «για να κοιμόμαστε με ήσυχη τη συνείδηση μας τα βράδια». Τώρα θα σου έλεγα «γιατί έχει μεγάλη πλάκα να μας βρίζουν επειδή είμαστε ελεύθεροι». Συνέχισε, ρε μαλάκα. Μην τους κάνεις τη χάρη.


ΚΚΕ: Ο λαός δεν έχει τίποτα να περιμένει από την ελάφρυνση χρέους



«Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ καταφεύγει σ' ένα ακόμη ρεσιτάλ εξαπάτησης κι αθλιότητας, πανηγυρίζοντας, τη στιγμή που έχει δεσμευτεί να προχωρήσει σε πρόσθετα σκληρά μέτρα, μέτρα φορολεηλασίας, παράδοση των δανείων στα funds συν ένα συμπληρωματικό μνημόνιο –“αυτόματο κόφτη” – κι ενώ έχει ήδη ψηφίσει το νόμο-λαιμητόμο του ασφαλιστικού-φορολογικού», αναφέρει το ΚΚΕ σε ανακοίνωσή του για τις αποφάσεις του Eurogroup. «Οι πανηγυρισμοί της κυβέρνησης για την “ελάφρυνση” του χρέους, μέσω επιμήκυνσης μετά το 2018, οι υποσχέσεις για ανάκαμψη, το νέο success story α λα Τσίπρα αυτή τη φορά, είναι το δόλωμα για να γίνει ο λαός συνένοχος στο σε βάρος του έγκλημα. Από την όποια ανάκαμψη κι ελάφρυνση του χρέους ο λαός δεν θα πάρει πίσω τις τεράστιες απώλειες που είχε. Κανένα αντιλαϊκό μέτρο δεν πρόκειται να καταργηθεί. Αντίθετα θα ζητούνται από το λαό νέες θυσίες στο βωμό της καπιταλιστικής κερδοφορίας κι ανταγωνιστικότητας. Ό,τι εξοικονομηθεί, θα δοθεί αποκλειστικά στο κεφάλαιο μέσω επιδοτήσεων, φοροαπαλλαγών, αναπτυξιακών νόμων για τις επενδύσεις του» επισημαίνει το ΚΚΕ. Όσον αφορά τον αυτόματο κόφτη, το ΚΚΕ τονίζει ότι «αποτελεί ένα μηχανισμό χειρότερο σε σύγκριση ακόμη και με τα προηγούμενα μνημόνια. Με τον αυτόματο κόφτη θα μπορούν κάθε χρόνο, με προεδρικά διατάγματα και χωρίς καν ψήφιση στη βουλή, να μειώνονται μισθοί, συντάξεις, κοινωνικές δαπάνες και να αυξάνονται οι φόροι, αν δεν επιτυγχάνονται οι στόχοι των “ματωμένων” πλεονασμάτων. Είναι ένα μνημόνιο χωρίς ημερομηνία λήξης, που έχει αποφασιστεί από την ΕΕ για όλες τις χώρες. Θα αξιοποιείται ως “δαμόκλειος σπάθη” από τις κυβερνήσεις για να εκβιάζουν το λαό στην απαρέγκλιτη εφαρμογή της αντιλαϊκής πολιτικής, ενώ θα χρησιμοποιείται ως ένας διαρκής εκβιασμός με την επίκληση των δεσμεύσεων και των αντοχών της οικονομίας». «Το στημένο σκηνικό των πανηγυρισμών συνοδεύτηκε, ιδιαίτερα στη συνάντηση του πρωθυπουργού με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, με ανιστόρητες αναφορές για την “ημέρα της Ευρώπης” και για το ότι η ΕΕ επιστρέφει δήθεν στις αξίες της “αλληλεγγύης”, σε μια πρωτοφανή προσπάθεια εξωραϊσμού της ΕΕ» αναφέρει η ανακοίνωση του κόμματος. «Όλα τα παραπάνω αποτελούν μια ακόμη απόδειξη ότι για το λαό υπάρχει ένας «μονόδρομος»: Η οργάνωση της πάλης, η ανασύνταξη του εργατικού κινήματος, η λαϊκή συμμαχία κι η ισχυροποίηση του ΚΚΕ στο δρόμο της ανατροπής, της ρήξης με το κεφάλαιο και την εξουσία του, με τις λυκοσυμμαχίες τύπου ΕΕ και ΔΝΤ. Είναι δρόμος δύσκολος, όμως οι εργατικές-λαϊκές κινητοποιήσεις των τελευταίων ημερών έδειξαν ότι στο λαό υπάρχουν αγωνιζόμενες δυνάμεις, δυνατότητες κι εφεδρείες, που πρέπει να πολλαπλασιαστούν το επόμενο διάστημα για να μπει οριστικό τέλος στη φτώχεια, την ανεργία, την εκμετάλλευση και τα μέτρα χωρίς ημερομηνία λήξης» καταλήγει η ανακοίνωση του ΚΚΕ.


Liberation: Ο Τσίπρας δυσαρέστησε τους Ελληνες -Πέρασε το Ασφαλιστικό για να ευχαριστήσει τους δανειστές

Η γαλλική εφημερίδα Liberation, σχολιάζοντας τις εξελίξεις στην Ελλάδα, αναφέρει πως η κυβέρνηση έκανε ακόμα μία προσπάθεια για να ευχαριστηθούν οι δανειστές.
Ωστόσο, οι αποφάσεις που πήρε ο πρωθυπουργός μπορεί να ικανοποίησαν τους πιστωτές, δυσαρέστησαν όμως τους Ελληνες. Συγκεκριμένα, αναφέρει: «Ο πρωθυπουργός της Ελλάδας, Αλέξης Τσίπρας, πέρασε από την ελληνική Βουλή αρκετές μεταρρυθμίσεις για να ικανοποιηθούν οι πιστωτές . Όχι όμως χωρίς να προκαλέσει τη λαϊκή δυσαρέσκεια, η οποία επιδεινώνεται ύστερα από έξι χρόνια άγονης λιτότητας».
Στο δημοσίευμα υπενθυμίζεται πως «το κόμμα του Αλέξη Τσίπρα εξελέγη τον Ιανουάριο του 2015 με την υπόσχεση να έρθει σε πλήρη ρήξη με τη λιτότητα που έχει κάνει πιο φτωχή την Ελλάδα επί έξι χρόνια», αναφέρει σε άλλο σημείο της η γαλλική εφημερίδα και προσθέτει: «Τα υπόλοιπα είναι γνωστά. Ύστερα από μια αντιπαράθεση με τους δανειστές των Αθηνών που διήρκεσε έξι μήνες, ο Τσίπρας έπρεπε να συνθηκολογήσει με τους πιστωτές που έχουν επιβάλει ένα νέο, πιο αυστηρό πρόγραμμα λιτότητας».  


Τι αλλάζει στη διαδοχική ασφάλιση

Oι προβλέψεις στο νόμο του υπουργείου Εργασίας για όσους έχουν χρόνο ασφάλισης σε περισσότερα από ένα ταμεία. Ποιοι ευνοούνται από την απλοποίηση αλλά και από τις αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων.

Σημαντικές αλλαγές που οδηγούν σε ευνοϊκότερες από τις σήμερα ισχύουσες διατάξεις περιλαμβάνει το ασφαλιστικό για όσους έχουν διανύσει χρόνο ασφάλισης σε περισσότερα από ένα ασφαλιστικά ταμεία, με το καθεστώς της διαδοχικής ασφάλισης.
Πρόκειται για ασφαλισμένους που με βάση το ισχύον σύστημα και το δαιδαλώδες θεσμικό πλαίσιο θα περίμεναν για την απονομή της σύνταξής τους, στη μακριά λίστα αναμονής, έως και τρία χρόνια.
Σύμφωνα με το άρθρο 19 του νόμου οι διαδικασίες απλοποιούνται και ο γενικός κανόνας αναμένεται ευνοϊκότερος, καθώς ο υπολογισμός της σύνταξης θα γίνεται από μία διεύθυνση.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι μέσα στην επόμενη 5ετία, με τη διαδικασία της διαδοχικής ασφάλισης, της ασφάλισης δηλαδή σε δύο ή περισσότερα ταμεία σε δημόσιο ή και ιδιωτικό τομέα, θα συνταξιοδοτηθούν περίπου 300.000 ασφαλισμένοι. Από αυτούς, ωφελημένοι από το νέο σύστημα θα είναι όσοι συνταξιοδοτηθούν ως γονείς με «χαμηλά» όρια ηλικίας όπως και όσοι ελευθεροεπαγγελματίες του ΟΑΕΕ μπορούν να φύγουν στα 62 με τις διατάξεις ΙΚΑ.
Οι συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων θα έβλεπαν σημαντικά μειωμένο το σκέλος της σύνταξης που θα έπρεπε να τους απονείμει ο δευτερεύον φορέας, καθώς τα όρια ηλικίας διαφοροποιούνται από ταμείο σε ταμείο. Έτσι, η σύνταξη από το δεύτερο ταμείο θα ήταν σημαντικά μειωμένη λόγω της μη συμπλήρωσης και σε αυτό του ορίου ηλικίας.
Πρόκειται για τους ασφαλισμένους που θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης με χαμηλότερα όρια ηλικίας, εξαιτίας των μεταβατικών ορίων ηλικίας που ισχύουν έως το 2022 βάσει της νομοθεσίας που ψηφίστηκε το καλοκαίρι του 2015. Βέβαια, λόγω του νέου τρόπου υπολογισμού και τα χαμηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης στο ανταποδοτικό σκέλος της σύνταξης, θα υπάρξουν μειώσεις στην τελική παροχή, κυρίως για αυτούς που έχουν πάνω από 5 χρόνια ασφάλισης σε δευτερεύοντες φορείς (π.χ. ΙΚΑ ή ΟΑΕΕ) και υψηλούς μισθούς.
Σύμφωνα με το σχετικό άρθρο, οι αιτήσεις συνταξιοδότησης που θα υποβληθούν μέχρι την ψήφιση του νόμου θα υπολογιστούν με το σημερινό καθεστώς. Για αιτήσεις που θα υποβληθούν μετά την ψήφιση θα εφαρμόζονται αποκλειστικά οι νέες διατάξεις, σύμφωνα με τις οποίες, ο τομέας του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) που θα απονέμει τη σύνταξη θα υπολογίζει το ποσό ενιαία, ωσάν ολόκληρος ο χρόνος ασφάλισης να έχει διανυθεί στον ίδιο. Έτσι, η σύνταξη δεν θα είναι το άθροισμα τμηματικών ποσών ανά Ταμείο. Οι συμμετέχοντες φορείς-τομείς θα αποστέλλουν στον απονέμοντα τα απαραίτητα στοιχεία (χρόνος ασφάλισης, εισφορές).
Οι νέες διατάξεις για τον τρόπο υπολογισμού της διαδοχικής ασφάλισης αφορούν στο σύνολο των ασφαλισμένων, ανεξάρτητα από το πότε πρωτοασφαλίστηκαν. Για να κριθεί η αρμοδιότητα του κλάδου (πρώην Ταμείου) που τελικώς θα απονείμει τη σύνταξη εφαρμόζονται οι διατάξεις που ισχύουν. Η αίτηση εξετάζεται αρχικά από τον εντασσόμενο στον ΕΦΚΑ φορέα, στον οποίο υπάγεται ο ασφαλισμένος τη στιγμή της υποβολής. Βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, ο τομέας του ΕΦΚΑ που θα χορηγήσει τη σύνταξη θα είναι αυτός στον οποίο ο ασφαλισμένος έχει 1.500 ημέρες ασφάλισης, από τις οποίες 500 μέσα στην τελευταία 5ετία πριν την υποβολή της αίτησης και εναλλακτικά 1.000 ημέρες συνολικά εκ των οποίων 300 τελευταίες πριν την αίτηση.
Εφόσον δεν υπάρχει η προϋπόθεση αυτή, η δυνατότητα συνταξιοδότησης εξετάζεται από τους άλλους φορείς στους οποίους έχει ασφαλιστεί ο εργαζόμενος, με πρώτον εκείνο στο οποίο έχει τον περισσότερο χρόνο. Για τη συμπλήρωση των προϋποθέσεων, δηλαδή ειδικά για τις 500 ή 300 τελευταίες ημέρες ασφάλισης,εξακολουθούν να υπολογίζονται ο χρόνος πραγματικής ασφάλισης και ο χρόνος προαιρετικής ασφάλισης.
Για το σύνολο των ημερών (1.500 ή 1.000) μπορεί να συνυπολογιστεί και ο χρόνος της στρατιωτικής θητείας κατόπιν εξαγοράς. Αντίστοιχη διαδικασία όπως στον ΕΦΚΑ θα ακολουθείται για την επικουρική σύνταξη και το εφάπαξ βοήθημα.
Ειδική μέριμνα προβλέπεται για όσους προσλήφθηκαν στο Δημόσιο πριν το 1983. Στις νέες διατάξεις δεν εμπίπτουν όλοι εκείνοι για τους οποίους δεν έχουν καταβληθεί εισφορές για κύρια σύνταξη στο Δημόσιο. Αναγνωρίσεις χρόνου που είχαν γίνει πριν την ψήφιση του νόμου για αιτήσεις συνταξιοδότησης που θα υποβληθούν μετά παραμένουν ισχυρές.


Το success story του 2016 για αίσιο και ευτυχές 2060 μ.Χ.




Η ασύλληπτη λαθροχειρία των δανειστών να μεταθέσουν τους στόχους για τη βιωσιμότητα του χρέους κατά 40 ολόκληρα χρόνια - Το Eurogroup επαναλαμβάνει το 2012, η κυβέρνηση επιχαίρει, το ΔΝΤ επιφυλάσσεται 

«Το Eurogroup είναι πεπεισμένο ότι όλες μαζί οι προαναφερθείσες πρωτοβουλίες της Ελλάδας και των άλλων κρατών μελών της Ευρωζώνης θα επαναφέρουν το δημόσιο χρέος της Ελλάδας σε βιώσιμη πορεία στη διάρκεια αυτής και της επόμενης δεκαετίας και θα διευκολύνουν τη σταδιακή επιστροφή στη χρηματοδότηση από τις αγορές. Τα κράτη μέλη της ευρωζώνης θα εξετάσουν περαιτέρω μέτρα και βοήθεια, συμπεριλαμβανομένης της χαμηλότερης συγχρηματοδότησης από τα διαρθρωτικά ταμεία ή / και της περαιτέρω μείωσης των επιτοκίων της ελληνικής δανειακής διευκόλυνσης, εφόσον είναι αναγκαίο, για την επίτευξη περαιτέρω αξιόπιστης και βιώσιμης μείωσης του λόγου του ελληνικού χρέους προς το ΑΕΠ, όταν η Ελλάδα φτάσει σε ετήσιο πρωτογενές πλεόνασμα, όπως προβλέπεται στο τρέχον μνημόνιο συμφωνίας, υπό την προϋπόθεση της πλήρους εφαρμογής όλων των όρων που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα, ώστε να εξασφαλιστεί ότι μέχρι το τέλος του προγράμματος του ΔΝΤ το 2016, η Ελλάδα μπορεί να φτάσει ένα λόγο χρέους προς ΑΕΠ 175% κατά το έτος αυτό,124% του ΑΕΠ το 2020, και κατά το 2022 αισθητά χαμηλότερο από το 110%».

Το παραπάνω απόσπασμα προέρχεται από την απόφαση του Eurogroup στις 27 Νοεμβρίου του 2012. Ήταν η απόφαση με την οποία «πείστηκε» το ΔΝΤ να παραμείνει ως χρηματοδότης στο δεύτερο Μνημόνιο. Ήταν επίσης η βάση πάνω στην οποία στηρίχθηκε το success story της κυβέρνησης Σαμαρά, η οποία προηγουμένως έδωσε εξετάσεις συμμόρφωσης υλοποιώντας 72 μέτρα λιτότητας που αντιστοιχούσαν στο 7,3% του ΑΕΠ. Το τελευταίο από τα μέτρα ψηφίστηκε 12 μόλις ώρες πριν από το επίμαχο Eurogroup της 27/11/2012. Περίπου όσες χώριζαν την ψήφιση του ασφαλιστικού-φορολογικού ν.σ. από τη χθεσινή συνεδρίαση του Eurogroup.

«Αύριο ξεκινάει μια καινούργια μέρα για όλους τους Έλληνες», είχε δηλώσει σε πανηγυρικούς τόνους ο τότε πρωθυπουργός. Ελάχιστα πιο συγκρατημένες (προφανώς γιατί, εν αναμονή οριστικής απόφασης στις 24/5, όποιος έχει καεί από τον χυλό φυσάει και το γιαούρτι…), αλλά ανάλογου πανηγυρικού ύφους ήταν και οι χθεσινοβραδινές δηλώσεις του πρωθυπουργού και του υπουργού Οικονομικών για τη χθεσινή απόφαση του Eurogroup, που είχε όλα τα στοιχεία ενός ακραίου déjà vu. 

Ολική επαναφορά Επί της ουσίας, στην απόφαση του Eurogroup ως προς το χρέος και την «παρέμβαση τριών φάσεων» έχουμε μια ολική επαναφορά στο 2012. Τότε, το ίδιο «άτυπο» όργανο υποσχόταν περαιτέρω μέτρα «εφόσον χρειαστεί», «όταν επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα» και «εάν έχουν πλήρως εφαρμοστεί οι όροι του Μνημονίου». Μια προσεκτική ανάγνωση στη χθεσινή απόφαση του Eurogroupκαταδεικνύει ότι όλα αυτά τα «όταν, εάν και εφόσον…» επαναλαμβάνονται σχεδόν σε κάθε αποστροφή της. 

Ο υπουργός Οικονομικών, στις δηλώσεις του μετά το Eurogroup, επιχείρησε να προλάβει τη σύγκριση της χθεσινής απόφασης με αυτή του Νοεμβρίου του 2012, υποστηρίζοντας ότι η νέα «είναι πολύ διαφορετική, είναι περισσότερο δεσμευτική». Πράγμα διόλου ακριβές, μιας και η απόφαση του 2012 δεν περιοριζόταν στην υπόσχεση μελλοντικής πρόσθετης παρέμβασης, αλλά περιελάμβανε και μια επιπλέον δέσμη μέτρων - επαναγορά ομολόγων, μείωση επιτοκίων στα διακρατικά δάνεια του πρώτου Μνημονίου και στις εγγυήσεις που πλήρωνε η Ελλάδα για τα δάνεια του EFSF, επέκταση στις λήξεις ομολόγων κατά 15 χρόνια και αναβολή τόκων κατά 10 χρόνια και δέσμευση επιστροφής περίπου 10 δισ. από τα κέρδη των κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα. Αυτά τα μέτρα υποτίθεται ότι θα μείωναν το χρέος κατά 40 δισ. Αλλά στη διετία που ακολούθησε το χρέος αυξήθηκε κατά 6% ως ποσοστό του ΑΕΠ.

 Για να γίνουν στοιχειωδώς συγκρίσιμες οι αποφάσεις, θα πρέπει στις 24 του μηνός -και εφόσον έχουν νομοθετηθεί ο αυτόματος «κόφτης», οι αυξήσεις στους έμμεσους φόρους, το νέο υπερταμείο ιδιωτικοποιήσεων, η απελευθέρωση της πώλησης των δανείων και τα λοιπά προαπαιτούμενα-  το Eurogroup να αποφασίσει συγκεκριμένες κινήσεις για το ποια μέτρα ελάφρυνσης θα πάρει τώρα και ποια στο τέλος του προγράμματος. Γιατί στο «μακροπρόθεσμο επίπεδο», όπως είναι προφανές από την απόφαση, οι δανειστές επαναλαμβάνουν τον εαυτό τους του 2012, υποσχόμενοι «πιθανά πρόσθετα μέτρα» μετά το τέλος του τρίτου Μνημονίου (δηλαδή, πολύ μετά τις γερμανικές εκλογές του 2017). Και υπό τον όρο της διατήρησης υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων «για τις επόμενες δεκαετίες», όπως είπε χαρακτηριστικά ο Ντάισελμπλουμ. 

Ασύλληπτη λαθροχειρία

Ωστόσο, με δεδομένο ότι το κούρεμα του χρέους αποκηρύσσεται οριστικά και με τη συναίνεση της ελληνικής κυβέρνησης, το ουσιώδες στοιχείο της υπόθεσης δεν είναι τόσο τα ενδεχόμενα τεχνικά μέτρα επιμήκυνσης του χρέους ή σταθεροποίησης του κόστους αποπληρωμής του που επεξεργάζεται ήδη ο ESM. Μεγαλύτερη σημασία έχει το τι θεωρούν οι δανειστές «επιστροφή του χρέους στη βιωσιμότητα». 

Η απόφαση του Eurogroupαναφέρει ρητά ότι συμφωνήθηκε ως σημείο αναφοράς για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους «το βασικό σενάριο της ανάλυσης για τη βιωσιμότητα του χρέους (DSA)». Αυτό το «βασικό σενάριο» περιλαμβάνεται στο έγγραφο του ESM που αποκάλυψε η Wall Street Journal και προβλέπει ότι φέτος το χρέος θα φτάσει στο 182% του ΑΕΠ, μόλις το 2060 θα πέσει στο 105% του ΑΕΠ, ενώ ενδεχόμενη «γενναιοδωρία» των δανειστών ίσως το μειώσει στο 73,6% την ίδια χρονιά. 

Πηγαίνετε τώρα στα αντίστοιχα νούμερα της απόφασης του 2012, που προέβλεπαν ότι για να θεωρηθεί βιώσιμο το χρέος έπρεπε να πέσει στο 124% το 2020 και αισθητά κάτω από το 110% του ΑΕΠ το 2022. Πρόκειται για ασύλληπτη λαθροχειρία μετάθεσης της «βιωσιμότητας» κατά 40 ολόκληρα χρόνια! Σ’ αυτή τη λαθροχειρία, που σημαίνει διαιώνιση της μνημονιακής επιτήρησης, οι Ευρωπαίοι δανειστές κρύβουν την τοκογλυφία τους, η κυβέρνηση εξυφαίνει το success story της και το ΔΝΤ αναζητεί άλλοθι. Είτε για να μείνει είτε για να φύγει από το τρίτο Μνημόνιο.

 

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *