Δευτέρα 9 Απριλίου 2018

Γιάννης Ρίτσος - Ἐπιτάφιος (ἀποσπάσματα)



(Θεσσαλονίκη. Μάης το 1936. Μι μάνα, καταμεσς το δρόμου,
μοιρολογάει τ σκοτωμένο παιδί της. Γύρω της κα πάνω της,
βουΐζουν κα σπάζουν τ κύματα τν διαδηλωτν - τν περ-
γν καπνεργατν. κείνη συνεχίζει τ θρνο της):
I

Γιέ μου, σπλάχνο τν σπλάχνων μου, καρδούλα τς καρδις μου,
πουλάκι τς φτωχις αλς, νθ τς ρημις μου,

πς κλείσαν τ ματάκια σου κα δ θωρες πο κλαίω
κα δ σαλεύεις, δ γρικς τ πο πικρ σο λέω;

Γιόκα μου, σ πο γιάτρευες κάθε παράπονό μου,
Πο μάντευες τί πέρναγα κάτου π᾿ τ τσίνορό μου,

τώρα δ μ παρηγορς κα δ μο βγάζεις χνα
κα δ μαντεύεις τς πληγς πο τρνε μου τ σπλάχνα;

Πουλί μου, σ πο μο φερνες νεράκι στν παλάμη
πς δ θωρες πο δέρνουμαι κα τρέμω σν καλάμι;

Στ στράτα δ καταμεσς τ᾿ σπρα μαλλιά μου λύνω
κα σο σκεπάζω τς μορφς τ μαραμένο κρίνο.

Φιλ τ παγωμένο σου χειλάκι πο σωπαίνει
κι εναι σ ν μο θύμωσε κα σφαλιγμένο μένει.

Δ μο μιλες κι δόλια γ τν κόρφο δές, νοίγω
κα στ βυζι πο βύζαξες τ νύχια, γιέ μου μπήγω.

II

Κορώνα μου, ντιστύλι μου, χαρ τν γερατει μου,
λιε τς βαρυχειμωνις, λιγνοκυπάρισσό μου,

Πς μ᾿ φησες ν σέρνουμαι κα ν πον μονάχη
χωρς γουλιά, σταλι νερ κα φς κι νθο κι στάχυ ;

Μ τ ματάκια σου βλεπα τς ζως κάθε λουλούδι,
μ τ χειλάκια σου λεγα τ᾿ αγεριν τραγούδι.

Μ τ χεράκια σου τ δυό, τ χιλιοχαϊδεμένα,
λη τη γς γκάλιαζα κι λ᾿ ετανε γι μένα.

Νιότη π᾿ τ νιότη σου παιρνα κι κόμη χνογελοσα,
τ γερατει δν τρόμαζα, τ θάνατο ψηφοσα.

Κα τώρα πο θ κρατηθ, πο θ σταθ, πο θμπω,
πο πόμεινα ξερ δεντρ σ χιονισμένο κάμπο;

Γιέ μου, ν δ σοναι βολετ νρθες ξαν σιμά μου,
πρε μαζί σου μένανε, γλυκειά μου συντροφιά μου.

Κι ν εν᾿ τ πόδια μου λιγνά, μπορ ν πορπατήσω
κι ν κουραστες, στν κόρφο μου, γλυκ θ σ κρατήσω.

III

Μαλλι σγουρ πο πάνω τους τ δάχτυλα περνοσα
τς νύχτες πο κοιμόσουνα κα πλάϊ σου ξαγρυπνοσα,

Φρύδι μου, γαϊτανόφρυδο κα κοντυλογραμμένο,
καμάρα πο τ βλέμμα μου κούρνιαζε ναπαμένο,

Μάτια γλαρ πο μέσα τους ντίφεγγαν τ μάκρη
πρωινο ορανο, κα πάσκιζα μν τ θαμπώσει δάκρυ,

Χείλι μου μοσκομύριστο πο ς λάλαγες νθίζαν
λιθάρια κα ξερόδεντρα κι ηδόνια φτερουγίζαν,

Στήθεια πλατι σν τ στρωτ φτερούγια τς τρυγόνας
πο πάνωθέ τους κόπαζε κ᾿ πίκρα μου κι γώνας,

Μπούτια γερ σν πέρδικες κλειστς στ παντελόνια
πο ο κόρες τ καμάρωναν τ δείλι π᾿ τ μπαλκόνια,

Κα γώ, μ μο βασκάνουνε, λεβέντη μου, τέτοιο ντρα,
σο κρέμαγα τ φυλαχτ μ τ γαλάζια χάντρα,

Μυριόρριζο, μυριόφυλλο κ᾿ εωδιαστό μου δάσο,
πς ν πιστέψω μοιρη πς μπόραε ν σ χάσω;

ΙV

Γιέ μου, ποι Μορα στγραφε κα ποι μο τχε γράψει
τέτοιον καημό, τέτοια φωτι στ στήθεια μου ν᾿ νάψει;

Πουρν - πουρν μο ξύπνησες, μο πλύθηκες, μο λούστης
πριχο σημάνει τν αγ μακρι καμπανοκρούστης.

Κοίταες μν φεξε συχν - πυκν π᾿ τ παραθύρι
κα βιαζόσουν σ ντανε ν πς σ πανηγύρι.

Εχες τ μάτια σκοτεινά, σφιγμένο τ σαγόνι
κι εσουν στν τόλμη σου γλυκός, ταρος μαζ κι ηδόνι.

Κα γ φτωχει κ᾿ νέμελη κα γ τρελλ κ᾿ σκύλα,
σοψηνα τ φασκόμηλο κι χν ματιά μου φίλα

Μι - μι τς χάρες σου, καλέ, κα τ λαμπρό σου θωρ
κι γαλλόμουν κα γέλαγα σν τρυφερούλα κόρη.

Κι οδ κακόβαλα στιγμ κι οδ᾿ τρεξα ξοπίσω
τ στήθεια μου ν βάλω μπρς τ βόλια ν κρατήσω.

Κι φτασ᾿ ργ κι, , πο ποτς μν φτανε τέτοια ρα
κι, , κάλλιο ν γκρεμίζονταν στ καύκαλό μου χώρα.

V

Σήκω, γλυκέ μου, ργήσαμε· ψηλώνει λιος· λα,
κα τ φαγάκι σου ρημο θ κρύωσε στν πιατέλα.

μπλέ σου μπλοζα τς δουλεις στν πόρτα κρεμασμένη
θ καρτεράει τ σάρκα σου τ μαρμαρογλυμμένη.

Θ καρτεράει τ κρύο νερ τ δροσερό σου στόμα,
θ καρτεράει τ χντα σου τ᾿ σβεστωμένο δμα.

Θ καρτεράει κ᾿ γάτα μας στ πόδια σου ν παίξει
κι λιος ργς θ καρτερ στ μάτια σου ν φέξει.

Θ καρτεράει κ᾿ ρούγα μας τ᾿ δρ περπάτημά σου
κ᾿ ο γρίλιες ο μισάνοιχτες τ᾿ ηδονολάλημά σου.

Κα τ συντρόφια σου, καλέ, πο τς βραδις ρχόνταν
κα λέαν κα λέαν κι π᾿ τ δια τος τ λόγια φλογιζόνταν

Κα μπάζανε στ σπίτι μας τ φς, τν πλάση κέρια,
παιδί μου, θ σ καρτερν ν κάνετε νυχτέρια.

Κα γ θ καρτεράω σκυφτ βραδ κα μεσημέρι
νρθε καλός μου, θάνατος, κοντά σου ν μ φέρει.

...

ΙΧ

Παναγιά μου, ν εσουνα, καθς γώ, μητέρα,
βοήθεια στ γιό μου θστελνες τν γγελο π πέρα.

Κι, χ, Θέ μου, Θέ μου, ν εσουν Θες κι ν εμασταν παιδιά σου
θ πόναγες καθς γώ, τ δόλια πλάσματά σου.

Κι ν εσουν δίκειος, δίκαια θ μοίραζες τν πλάση,
κάθε πουλί, κάθε παιδ ν φάει κα ν χορτάσει.

Γιέ μου, καλ μο τλεγε τ γνωστικό σου χελι
κάθε φορ πο ρμήνευε, κάθε φορ πο μίλει:

μες ταγίζουμε ζω στ χέρι: περιστέρι,
κ᾿ μες οτ᾿ να ψίχουλο δν χουμε στ χέρι.

μες κρατμε λη τ γς μς στ᾿ ργασμένα μπράτσα
κα σκιάχτρα στέκουνται ο Θεο κι φέντη χουνε φάτσα.

χ, γιέ μου, πι δ μομεινε καμι χαρ κα πίστη,
κα τ χλωμ κα τ στερν καντήλι μας σβήστη.

Καί, τώρα, π σ ποι φωτι τ χέρια μου θ᾿ νοίγω,
τ παγωμένα χέρια μου νν τ ζεστάνω λίγο;   














http://users.uoa.gr

Του καιρού (μας)



Του Γιώργου Σταματόπουλου

Είναι γνωστό: κάπου πάντα στον κόσμο θα είναι μεσάνυχτα -ουδείς είναι θεός ώστε να βλέπει όλο τον πλανήτη. Είμαστε τυχεροί που ζούμε σε φωτεινό κομμάτι της γης (χωρίς πολέμους, στρατόπεδα συγκέντρωσης, πείνα -για το τελευταίο δεν βάζουμε το χέρι στη φωτιά, είναι προς εξέταση τέλος πάντων). Μας διέπει η γκρίνια βεβαίως αλλά το προσπερνάμε γιατί στο βάθος μάς αρέσει μάλλον -και δεν είναι κακό αυτό. Το κακό ξεκινά με τα λόγια τα μεγάλα και, όσο νά ’ναι, ασυνάρτητα και ισχνά.

Μέρες που ’ναι, είμαστε με τον Ελληνα πρωθυπουργό: «Βούλησή μου είναι να μη δεχτώ άλλες κωλυσιεργίες (σ.σ.: στην εκπόνηση και εκτέλεση του κυβερνητικού έργου) και τεχνητά εμπόδια (ο Θεός κι η ψυχή μας τι εννοεί, αλλά, μέρες εορταστικές είναι αυτές). Οποιος έχει αντιρρήσεις επ’ αυτού θα ήθελα να τις εκφράσει τώρα». Γιατί αργότερα θα είναι αργά; Ποιος ξέρει; Δεν παίζει ο πρωθυπουργός.

Ετσι πρέπει να είναι ένας πρωθυπουργός: με πυγμή και αποφασιστικότητα· με βούληση, που είναι και φιλοσοφική κινητήριος δύναμη. Μόνο έτσι θα αποφύγουμε τις οχληρές αξιολογήσεις των δανειστών και εταίρων (τρομάρα μας) και θα βγούμε στις ελεύθερες αγορές (φτου, ξελευτερία), θα επαναφέρουμε μισθούς και συντάξεις στην προτεραία αυτών κατάσταση, θα οδεύσουμε στη λεωφόρο της ανάπτυξης και της οικονομικής ανάκαμψης.

Και τι θα γίνει με τις παλιές αξίες, που μαράθηκαν από την έως τούδε ασφυκτική ασκούμενη πολιτική των μνημονίων; Θα τις ξεχάσουμε, όπως ξεχάσαμε να αντιδράμε ή πάμε γι’ άλλα; Και πού είναι αυτά τα άλλα; Πώς τα ανακαλύπτει κανείς;

Δεν κολλάμε σε μικρολεπτομέρειες -μακροημέρευση ζητάμε, τα άλλα είναι για τους μίζερους και αυτούς που αδυνατούν να εκτιμήσουν την τεράστια προσπάθεια της κυβέρνησης να μας βγάλει από την άβυσσο στην οποία μας οδήγησαν οι προηγούμενοι ολετήρες της χώρας. Για τους σημερινούς καταστροφείς ιδεών, ήθους και πολιτισμού δεν γίνεται λόγος (και πώς να γίνει αφού μια τέτοια καταστροφή είναι σχεδόν ανεπανόρθωτη);

Υπάρχει καιρός για όλα: καιρός του σκέπτεσθαι και του (επανα)στοχάζεσθαι, καιρός του πράττειν και καιρός του δημιουργείν, καιρός του λαλείν και καιρός του σιγάν -δεν έχω πρόχειρο τον Εκκλησιαστή να αραδιάσω τις προτάσεις του με τον καιρό. Πάντως καιρός του αμφισβητείν και του αναρριχάσθαι δεν φαίνεται στον ορίζοντα, μήτε του αγωνιάν και του ξεσηκώνεσθαι -τι να λέμε... Μήπως υπάρχει καιρός (παρότι ισχυριστήκαμε το αντίθετο) του κρίνειν και του εκτιμάν;

Α, μπα, δεν βλέπουμε τίποτα στον ορίζοντα. Μόνο οι γιορτές βοηθάνε να σκάσει ένα γελάκι στα χείλη (και στην ψυχή) -και βεβαίως, πάνω απ’ όλα οι φίλοι (πολύτιμοι, εκτός συγγραφής, εννοείται).

Η πραγματικότητα είναι ξινή και μουτρωμένη -τα πεζοδρόμια λ.χ., έτσι δείχνουν: μουντά, βρόμικα, ανάγλυφα και πάνω τους σκοντάφτουμε και σκουντουφλάμε απεριόριστα. Το χιούμορ μη χαθεί (εντελώς).   





































efsyn.gr

Η χήρα της Εφέσου


Η ιστορία που θα διαβάσετε γράφτηκε το 100 π.Χ. απ’ τον Αριστείδη τον Μιλήσιο. Ο Αριστείδης είναι -απ’ όσο γνωρίζουμε- ο πρώτος άνθρωπος που έγραψε διηγήματα. Ως διήγημα εννοούμε μικρά κείμενα μυθοπλασίας, όχι μύθους, χωρίς ημίθεους, χωρίς Ατρείδες.

Εκείνη την εποχή, καθώς οι Ρωμαίοι κατακτούν ολόκληρο τον γνωστό κόσμο, αυτού του είδους οι ιστορίες αποκαλούνταν “μιλήσια”. Κι όπως θα διαπιστώσετε η θεματολογία τους και ο τρόπος ανάπτυξης των χαρακτήρων θυμίζει σύγχρονα διηγήματα.

Το συγκεκριμένο, Η Χήρα της Εφέσου, μεταγράφτηκε από πολλούς. Τον Πετρώνιο στη Ρώμη, τον Salisbury τον 12ο αιώνα, τον La Fontaine τον 17ο αιώνα, τον Βολταίρο τον 18ο αιώνα, τον Fry στον 20ο αιώνα. Κι έτσι έφτασε μέχρι την εποχή μας.

Ο Νίκος Γκάτσος γνώριζε την ιστορία, όπως φαίνεται απ’ τον στίχο “Μια χήρα από την Έφεσο δεν ήμουνα ποτές
δεν είχα στρατιώτες για εραστές”.

Την ξαναγράφω, 2118 χρόνια μετά -και πιθανότατα για πρώτη φορά στο διαδίκτυο.

~~

Η Μαριάνθη ήταν κορίτσι από καλή οικογένεια της Εφέσου, με τα λατινικά της και τη λύρα της. Ήταν δεκαεφτά χρονών όταν γνώρισε τον Φειδία.

Εκείνος ήταν πλούσιος απ’ τα γεννοφάσκια του. Ο πατέρας του ήταν έμπορος μαρμάρου. Έφερνε στην Έφεσο τα καλύτερα μάρμαρα απ’ τις Κυκλάδες, για να χτίζουν τους ναούς και τα μέγαρα.

Όμορφος και νέος ο Φειδίας, πεντάμορφη η Μαριάνθη, ερωτευτήκανε σφόδρα. Ο γάμος τους ήταν σπουδαίο κοινωνικό γεγονός της πόλης, και παρευρέθηκαν στρατηγοί, φιλόσοφοι και ποιητές, απ’ όλη την Ιωνία, την Ελλάδα και τη Ρώμη.

Όμως η ευτυχία τους κράτησε πολύ λίγο. Πριν καλά καλά τελειώσει ο μήνας του μέλιτος ο Φειδίας αρρώστησε. Όσο και να προσπάθησαν με αφαιμάξεις και βεντούζες, με ομοιοπαθητικά του Ιπποκράτη και θυσίες στους θεούς, ο νέος ξεψύχησε μια μέρα του Απρίλη, που όπως λέει ο ποιητής είναι ο πιο σκληρός μήνας.

Τον σαβάνωσαν, τον έκλαψαν και τον έβαλαν σ’ έναν υπέργειο τάφο, λίγο έξω απ’ τα προάστια της Εφέσου.

Σαν τέλειωσε η τελετή όλοι ξεκίνησαν να γυρίσουν στα σπίτια τους, θλιμμένοι σίγουρα, μα χαρούμενοι απ’ την άλλη που ήταν ακόμα ζωντανοί.

Μα η Μαριάνθη δεν μπορούσε να φύγει. Έμεινε μέσα στο τάφο, δίπλα στο πτώμα του νεαρού της συζύγου μοιρολογώντας. Οι γονείς της προσπάθησαν να την πάρουν, αλλά εκείνη δεν ήθελε. Αφού κουράστηκαν να την τραβολογούν άφησαν μια υπηρέτρια να την προσέχει κι έφυγαν κι εκείνοι.

Πέρασε η πρώτη μέρα κι η Μαριάνθη δεν σταμάτησε τις οιμωγές. Φαΐ δεν ήθελε να βάλει στο στόμα της, ούτε νερό ούτε να πλαγιάσει να ξεκουραστεί.

“Θα πεθάνω εδώ μαζί σου”, φώναζε στο πτώμα.

Τη δεύτερη μέρα οι γονείς της προσπάθησαν να την πάρουν με τη βία. Αλλά βρέθηκαν αντιμέτωποι με μια μαινάδα, που επιτέθηκε ακόμα και στην ίδια της τη μάνα. Και αφού την άφησαν συνέχισε να κλαίει.

Στην Έφεσο όλοι έμαθαν για την αφοσίωση και το δράμα της χήρας. Οι πεθερές έλεγαν στους γιους της πώς θα ‘θελαν να μοιαζε η νύφη τους με τη Μαριάνθη. Κι οι ανύπαντροι ονειρεύονταν να έβρισκαν κι εκείνοι μια τέτοια γυναίκα, πιστή μέχρι θανάτου.

~~

Την τρίτη μέρα σταύρωσαν σ’ ένα χωράφι παρακείμενο στον τάφο του Φειδία τρεις αντάρτες. Ο Ρωμαίος τοποτηρητής έβαλε και εικοσιτετράωρη σκοπιά, για να μην πάνε οι συγγενείς των ληστών να κλέψουν τα πτώματα, και πουν μετά ότι αναστήθηκαν.

Το πρώτο βράδυ είχε βάρδια στους σταυρούς ένας νέος λεγεωνάριος, με καταγωγή απ’ τη Σικελία, ο Φάμπιους. Εκείνος ήταν φτωχικής καταγωγής, με άλλα δώδεκα αδέλφια στην οικογένεια. Είχε καταταγεί για να γλιτώσει απ’ το φάσμα της φτώχειας, αλλά και για να γνωρίσει τον κόσμο, που τότε οι Ρωμαίοι τον είχαν κατακτήσει ολόκληρο.

Όπως στεκόταν κάτω απ’ τους σταυρούς ο Φάμπιους άκουσε κλάματα και θρήνους. Πήγε προς το μέρος όπου ακούγονταν κι είδε φως να τρεμοπαίζει σ’ έναν μισάνοιχτο τάφο. Μπήκε μέσα και βρήκε τη Μαριάνθη να οδύρεται, ενώ η υπηρέτρια προσπαθούσε να την ηρεμήσει -μπας και καταφέρει να φύγει από κει.

Σαν είδε την Μαριάνθη ο Φάμπιους τυφλώθηκε. Η χήρα είχε σκίσει λίγο το ένδυμα της και το αριστερό της βυζί ξεπρόβαλε όλο ζωή και σφρίγγος. Και το πρόσωπο της, παρά τη θλίψη και το κλάμα, ήταν όμορφο σαν της Αφροδίτης. Άλλωστε η θλίψη των γυναικών πάντα κάνει τους άντρες να συγκινούνται, ειδικά αν συνδυάζεται μ’ ένα γυμνό στήθος.

Ο Φάμπιους έμαθε την ιστορία της χήρας απ’ την υπηρέτρια. Καθώς κι ότι είχαν τρεις μέρες να φάνε και να πιουν. Έφυγε τρέχοντας στη σκοπιά κι έφερε το φαγητό του κι ένα ασκί με κρασί μπρούσκο.

Το πρότεινε στη χήρα, μιλώντας όσο καλύτερα μπορούσε τα ελληνικά (που ήταν παγκόσμια γλώσσα εκείνα τα χρόνια).

“Σταμάτα, κυρά μου, να θρηνείς”, της είπε.
“Θα θρηνώ μέχρι να πεθάνω”, απάντησε η Μαριάνθη.
“Μα ο άντρας σου δεν θα ήθελε κάτι τέτοιο. Θα ήθελε να ζήσεις όσα εκείνος έχασε.”
“Ο άντρας μου!” έκανε η Μαριάνθη. “Ο Φειδίας μου!”
Κι άρχισε να κλαίει ξανά και να σχίζει τα ιμάτια της.

Ο Φάμπιους έμεινε μήπως κι έβγαινε και τίποτα άλλο στη φόρα. Έπιασε την κουβέντα με την υπηρέτρια, της πρότεινε κι εκείνης να φάει και να πιει. Η υπηρέτρια, που καημό άλλο δεν είχε απ’ το να γυρίσει σπίτι και να φάει, ξεκίνησε να κατεβάζει το μπρούσκο με το παστό, χωρίς δεύτερη σκέψη.

Σαν την είδε να τρώει και να πίνει, η Μαριάνθη πείνασε κι εκείνη. Πήρε δειλά και κλαίγοντας μια μπουκιά πίτα στην αρχή, μετά λίγο κρέας. Τρώγοντας ανοίγει η όρεξη. Ξεκίνησε να τρώει και να πίνει -κι ήταν σαν να έτρωγε πρώτη φορά στη ζωή της.

Σαν τη ζάλισε λιγάκι το κρασί, που ήταν νεμεώτικο κοκκινέλι, πρόσεξε καλύτερα τον Φάμπιους. Τον είδε που ήταν όμορφος και νέος, της θύμισε τον μακαρίτη τον άντρα της. Είχε και καλούς τρόπους, ευγενικός, Ρωμαίος, στρατιώτης. Είχε μαύρα μάτια κάρβουνα, σισελιάνικα, κι ωραίες μπούκλες. Κι όπως είχε βγάλει τον θώρακα για να φάει έβλεπε να διαγράφονται οι μυς.

Ήπιε λίγο ακόμα η Μαριάνθη, κι όπως ήταν άμαθη με το ποτό, μέθυσε. Πήγε λίγο πιο κοντά στον Φάμπιους, ακούμπησε στο στήθος του για να την παρηγορήσει. Ένιωσε τον χτύπο της καρδιάς της και το δυνατό του χέρι στην πλάτη της. Κι όταν εκείνος της είπε ένα ρητό του Επίκουρου για της ζωή (κάτι που έμοιαζε με You only live once, yolo), δεν βαστήθηκε και ξεκίνησε να τον φιλάει.

Ξάπλωσαν οι δυο τους δίπλα στο πτώμα του μακαρίτη κι έκαναν όσα κάνουν οι άνθρωποι και τα ζώα. (Για την υπηρέτρια ο Αριστείδης δεν αναφέρει τι έκανε, αν πήρε μέρος στην ερωτική συνεύρεση ή αν μόνο κρατούσε -κυριολεκτικά- το φανάρι.)

~~

Σαν χόρτασαν έρωτα σηκώθηκε ο Φάμπιους και πήγε στη σκοπιά του να φέρει κι άλλο φαΐ. Κι εκεί αντιλήφθηκε έντρομος ότι κατά την απουσία του κάποιοι είχαν πάει κι είχαν κλέψει έναν σταυρωμένο.

Γύρισε στον τάφο του Φειδία συντετριμένος. Αυτή η κλοπή σήμαινε την καθαίρεση του απ’ τη λεγεώνα, την ατίμωση του. Είπε στη Μαριάνθη ότι την αγαπάει κι έβγαλε το ξίφος. Δεν υπήρχε άλλος δρόμος απ’ την αυτοκτονία.

Η Μαριάνθη του έπιασε το χέρι και του είπε λάγνα:
“Απ’ το να πεθάνει ένας ζωντανός προτιμώ να σταυρωθεί ένας πεθαμένος.”

Δεν χρειάστηκε να πει κάτι άλλο. Κι οι τρεις τους έπιασαν να ξεντύνουν τον σαβανωμένο. Πήραν το πτώμα του Φειδία και το σταύρωσαν στη θέση του κλεμμένου ληστή. Σφράγισαν τον τάφο για να μπει κανείς ποτέ ξανά.

Έτσι η ζωή κι ο έρωτας θριάμβευσαν. Έκαναν έρωτα μερικές φορές ακόμα, αλλά μετά χώρισαν οι δρόμοι τους. Η Μαριάνθη είχε πολλούς εραστές και πέθανε χαμογελώντας, σε βαθιά γεράματα. Ο Φάμπιους κατάφερε να γίνει εκατόνταρχος.

Όσο για την υπηρέτρια… Εκείνη διηγήθηκε αυτή την ιστορία σε μένα, στον Αριστείδη τον Μιλήσιο.

~~

Γελωτοποιός  

Και το τραγούδι του Χατζιδάκι     

Κυριακή 8 Απριλίου 2018

Φήμες για χημικά στη Ντούμα απειλή Τραμπ για πυραυλική επίθεση...!



Καταιγιστικές είναι οι εξελίξεις στην περιοχή Ντούμα δίπλα στη Δαμασκό που βρίσκεται υπό τον έλεγχο ισλαμιστών ανταρτών και πολιορκείται από τις κυβερνητικές δυνάμεις. Από την μια γίνονται διαπραγματεύσεις για μια τελική λύση και από την άλλη δυτικές πηγές ισχυρίζονται ότι ο συριακός στρατός έχει κάνει χρήση χημικών όπλων. Οργανώσεις αναφέρουν δεκάδες νεκρούς και εκατοντάδες περιστατικά δηλητηρίασης, οι Ρώσοι διαψεύδουν κατηγορηματικά τις πληροφορίες για χρήση χημικών, ο στρατός του Άσαντ βομβαρδίζει, ο ΟΗΕ καλεί όλα τα μέρη να επιστρέψουν στην ηρεμία και ο Τράμπ απειλεί με πυραυλική επίθεση.

Πριν από λίγο ένας από τους πιο υψηλόβαθμους συμβούλους Εθνικής Ασφαλείας του προέδρου Τραμπ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο πυραυλικής επίθεσης ως απάντηση στις νέες καταγγελίες για χρήση χημικών όπλων. Ο ίδιος ο Αμερικανός πρόεδρος τόνισε ότι ο Άσαντ πρέπει να πληρώσει. «Πολλοί νεκροί, περιλαμβανομένων γυναικών και παιδιών, στην άμυαλη ΧΗΜΙΚΗ επίθεση στη Συρία. Η περιοχή της θηριωδίας είναι κλειδωμένη και περικυκλωμένη από τον συριακό στρατό, κάνοντάς την εντελώς απρόσιτη στον έξω κόσμο», έγραψε ο Τραμπ στο Twitter για να προσθέσει στην συνέχεια ότι «ο πρόεδρος Πούτιν, η Ρωσία και το Ιράν είναι υπεύθυνοι γιατί υποστηρίζουν το Ζώο Άσαντ. Μεγάλο τίμημα θα πρέπει να πληρώσει».

Η Αμερικανική Ιατρική Εταιρεία της Συρίας, η οργάνωση αρωγής, αλλά και η υπηρεσία πολιτικής άμυνας της Ντούμα έκαναν νωρίτερα λόγο για περισσότερες από 500 περιπτώσεις ανθρώπων, οι οποίοι ζήτησαν βοήθεια σε ιατρικά κέντρα, το απόγευμα του Σαββάτου. Παρουσίαζαν αναπνευστικά προβλήματα, έβγαζαν αφρούς από το στόμα και μύριζαν χλώριο. Παραλλήλως εθελοντές της πολιτικής άμυνας της πόλης ανέφεραν περισσότερες από 42 περιπτώσεις ανθρώπων που πέθαναν στα σπίτια τους με τα ίδια συμπτώματα.

Το Ρόιτερς, ωστόσο, δεν ήταν σε θέση να επιβεβαιώσει αυτές τις πληροφορίες, τουλάχιστον μέχρι το απόγευμα της Κυριακής. Από την πλευρά του, το Συριακό Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ανέφερε ότι 11 άνθρωποι πέθαναν από ασφυξία, δεν ήταν όμως ούτε αυτό σε θέση να επιβεβαιώσει αν έγινε χρήση χημικών όπλων.

Πραγματικότητα και προπαγάνδα
Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά που γίνονται καταγγελίες για χρήση χημικών όπλων στην Συρία.  Ανάλογες καταγγελίες έχουν γίνει και τους προηγούμενους μήνες. Και στο παρελθόν, όμως, υπήρξαν τέτοιου είδους αναφορές και σε κάποιες από αυτές τις περιπτώσεις αποδείχθηκε ότι αποτελούσαν μέρος του πολέμου της προπαγάνδας.

Από την άλλη, η επιβεβαίωση της χρήσης τέτοιων όπλων είναι μια χρονοβόρα διαδικασία, όπως δείχνουν ανάλογες έρευνες του ΟΗΕ, η οποία δυσκολεύεται ακόμη περισσότερο όσο τα μέτωπα παραμένουν ανοιχτά. Πολύ περισσότερο η διαπίστωση ποια πλευρά έκανε τη χρήση, δεδομένου πως υπάρχουν αποδείξεις πως χημικά όπλα διαθέτουν και οι ισλαμιστές αντάρτες.

Οι πληροφορίες για επίθεση με αέριο στη Συρία είναι ψευδείς τονίζει η Μόσχα, προειδοποιώντας ότι οποιαδήποτε ανάληψη στρατιωτικής δράσης, που θα βασίζεται σε τέτοιες «επινοημένες και κατασκευασμένες δικαιολογίες» μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες. Στην ανακοίνωσή του, το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών υπογραμμίζει ότι οι πληροφορίες για χρήση όπλων είναι κατασκευασμένες και επισημαίνει ότι η Ρωσία έχει «προειδοποιήσει πολλές φορές πρόσφατα για αυτές τις επικίνδυνες προκλήσεις». Δεν διστάζει μάλιστα να τονίσει ότι παραπλανητικοί συλλογισμοί αυτού του είδους έχουν ως μοναδικό σκοπό την προστασία τρομοκρατών και την «δικαιολόγηση ενδεχόμενης εξωτερικής χρήσης βίας».

Ανάλογες δηλώσεις είχε κάνει νωρίτερα και ο επικεφαλής του Ρωσικού Κέντρου για τη Συμφιλίωση, στρατηγός Γιούρι Γεβτουσένκο. Ο Ρώσος στρατηγός διέψευσε κατηγορηματικά την χρήση βόμβας χλωρίου στην Ντούμα και τόνισε ότι αμέσως μετά την απελευθέρωση της πόλης από τους αντάρτες, η Μόσχα θα στείλει Ρώσους εμπειρογνώμονες «για να συλλέξουν πληροφορίες οι οποίες θα αποδείξουν ότι οι δηλώσεις αυτές είναι κατασκευασμένες».

Ο ίδιος καταφέρεται και εναντίον της Δύσης, σημειώνοντας ότι αρκετές δυτικές χώρες προσπαθούν να εμποδίσουν την απομάκρυνση των τζιχαντιστών ανταρτών της Τζάις αλ Ισλάμ από τη Ντούμα και για αυτόν τον λόγο προωθούν ειδήσεις περί δήθεν χρήσης χημικών όπλων. Η Δαμασκός τέλος αρνείται ότι εξαπέλυσε τέτοια επίθεση και τονίζει ότι  οι αντάρτες στην Ντούμα έχουν ηττηθεί και επειδή καταρρέουν διαδίδουν ψευδείς ειδήσεις.

Βομβαρδισμοί και διαπραγματεύσεις
Ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες, έκανε έκκληση την Κυριακή να σταματήσουν οι μάχες στην Ντούμα, εκφράζοντας, μέσω του εκπροσώπου του, ιδιαίτερη ανησυχία «για τους ισχυρισμούς ότι υπήρξε καταφυγή στα χημικά όπλα εναντίον του άμαχου πληθυσμού». Πρόσθεσε ωστόσο ότι ο Οργανισμός δεν είναι σε θέση να επιβεβαιώσει αυτές τις καταγγελίες, υπογραμμίζοντας ότι  «κάθε χρήση χημικών όπλων, εφόσον επιβεβαιωθεί, είναι απεχθής και απαιτεί έρευνα εις βάθος».

Νωρίτερα, την χρήση χημικών όπλων καταδίκασε ο πάπας Φραγκίσκος, κάνοντας λόγο για «τρομερά νέα» που έρχονται από τη Συρία «με δεκάδες θύματα, πολλά από τα οποία γυναίκες και παιδιά και ανθρώπους που χτυπήθηκαν από τα αποτελέσματα χημικών ουσιών που περιέχονται στις βόμβες». Μιλώντας μπροστά σε πιστούς στην πλατεία του Αγίου Πέτρου ο πάπας Φραγκίσκος πρόσθεσε ότι «δεν υπάρχει καλός και κακός πόλεμος, και τίποτα, τίποτα δεν μπορεί να δικαιολογήσει τη χρήση τέτοιων εργαλείων εξόντωσης εναντίον ανυπεράσπιστων ανθρώπων και πληθυσμών». 


Την ώρα που μαίνεται ο πόλεμος πληροφοριών και ανακοινώσεων σχετικά με την χρήση χημικών όπλων, επί του πεδίου, η συριακή Πολεμική Αεροπορία βομβάρδισε την Κυριακή για τρίτη ημέρα τον τελευταίο θύλακα που παραμένει υπό τον έλεγχο των ανταρτών κοντά στη Δαμασκό. Σημειώνεται ότι η συριακή κυβέρνηση έχει ανακαταλάβει σχεδόν όλη την ανατολική Γούτα και πλέον μόνο η Ντούμα βρίσκεται υπό τον έλεγχο της Τζάις αλ Ισλάμ.

Το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα, η συριακή κυβέρνηση δήλωσε έτοιμη για διαπραγματεύσεις με την οργάνωση Τζάις αλ-Ισλάμ, η οποία καταγγέλλει ότι έγινε χρήση χημικών. Την είδηση για έναρξη διαπραγματεύσεων μετέδωσε και ο τηλεοπτικός σταθμός Orient, που πρόσκειται στη συριακή αντιπολίτευση.  






























slpress.gr

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *