Δευτέρα 20 Ιουνίου 2022

Power Pass: Ρολόγια σε άλλο όνομα, αλλαγές κατοικίας και φοιτητές - Πώς θα "ξεκλειδώσετε" την επιδότηση

 


Μέχρι σήμερα το πρωί, από το άνοιγμα της πλατφόρμας Power Pass, κατατέθηκαν πάνω από 235.000 δηλώσεις. Όσα θα πρέπει να γνωρίζετε.

 

Μια σειρά από απορίες καταγράφονται τις πρώτες μέρες λειτουργίας της πλατφόρμας Power Pass και κύρια έχουν να κάνουν με τα “ρολόγια” σε άλλο όνομα, τους φοιτητές αλλά και περιπτώσεις αλλαγής κατοικιών.

 

Σε κάθε περίπτωση αυτό που πρέπει να ξέρει ο καθένας είναι ότι η λειτουργία της πλατφόρμας είναι ιδιαίτερα απλή, καθώς χρειάζονται μόνο οι κωδικοί του πολίτη στο Taxisnet και το IBAN του λογαριασμού στον οποίο επιθυμεί να πιστωθεί η επιδότηση.

 

Όλα τα υπόλοιπα στοιχεία αντλούνται αυτόματα μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης. Αναλυτικά:

 

1. Ο πολίτης εισέρχεται στην πλατφόρμα με τους κωδικούς του στο Taxisnet και επιβεβαιώνει ότι τα στοιχεία του (ονοματεπώνυμο, ΑΦΜ, έτος γέννησης) που εμφανίζονται είναι σωστά.

 

2. Ο πολίτης καλείται να επιλέξει αν επιθυμεί να υποβάλει αίτηση για τον ίδιο ή για προστατευόμενο μέλος της οικογένειάς του.

 

3. Στην οθόνη εμφανίζονται τα στοιχεία της κύριας κατοικίας ανά μήνα (διεύθυνση και αριθμός παροχής). Τα στοιχεία αυτά ο δικαιούχος μπορεί:

 

είτε να τα επιβεβαιώσει,

είτε να τα τροποποιήσει μέσω της πλατφόρμας «Δήλωση Κύριας Κατοικίας για Power Pass» (https://www1.aade.gr/saadeapps3/powerpass/katoikia), η οποία έχει υλοποιηθεί από την ΑΑΔΕ. Ο πολίτης μπορεί να μεταφερθεί στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ μέσω του vouchers.gov.gr, κάνοντας κλικ στο σχετικό πεδίο που εμφανίζεται κάτω από τα στοιχεία πρώτης κατοικίας. Τα στοιχεία που δηλώνονται στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ καταχωρίζονται αμέσως. Έτσι, αφού ο δικαιούχος συμπληρώσει τα σωστά στοιχεία πρώτης κατοικίας, μπορεί να επιστρέψει στην πλατφόρμα του Power Pass και να ολοκληρώσει την αίτησή του.

4. Στην ίδια σελίδα εμφανίζονται και τα πεδία, ώστε ο πολίτης να συμπληρώσει το e-mail του, το IBAN και το όνομα του τραπεζικού ιδρύματος όπου τηρείται ο τραπεζικός του λογαριασμός.

 

5. Πατώντας «Υποβολή», ο πολίτης ολοκληρώνει τη διαδικασία κατάθεσης της αίτησης.

 

Περιθώριο διορθώσεων

Για όσες ημέρες παραμένει ανοιχτή η πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων, θα διενεργείται προέλεγχος και θα αποστέλλονται ειδοποιήσεις στους πολίτες για τυχόν διορθώσεις (μη υπαρκτή παροχή, λανθασμένη κατηγορία λογαριασμού κ.λπ.). Η εκκαθάριση των αιτήσεων, ο προσδιορισμός του ποσού επιστροφής και η καταβολή του στους δικαιούχους θα πραγματοποιηθούν κατά το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου.

 

Φοιτητές

Διευκρινίζεται ότι οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλουν αίτηση τόσο για την κύρια κατοικία τους, όσο και για τη φοιτητική στέγη προστατευόμενων μελών που φοιτούν στην Ελλάδα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο πολίτης μπορεί να υποβάλει μέχρι και τρεις επιπλέον αιτήσεις για προστατευόμενα μέλη, ακολουθώντας κάθε φορά τα παραπάνω βήματα.

 

Ειδικότερα, για την επιδότηση έως 600 ευρώ των λογαριασμών ρεύματος της φοιτητικής κατοικίας οι οποίοι έχουν εκδοθεί από την 1η Δεκεμβρίου 2021 έως 31 Μαΐου 2022 θα πρέπει οι φορολογούμενοι που δηλώνουν τους φοιτητές ως εξαρτώμενα μέλη να:

- Υποβάλουν τη φετινή φορολογική δήλωση (εισοδήματα 2021) πριν από την υποβολή της αίτησης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα.

- Να έχουν συμπληρώσει στον πίνακα 5 του εντύπου Ε1 (ενοίκιο φοιτητικής κατοικίας) τον αριθμό της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος της κατοικίας.

- Να συμπληρώσουν στην ηλεκτρονική αίτηση την ένδειξη που αφορά τη φοιτητική κατοικία αλλά και τη δική τους κύρια κατοικία τους.

 

Κύρια κατοικία

Επίσης, “κλειδί” για το “ξεκλείδωμα” της επιδότησης έως 600 ευρώ είναι να έχει δηλωθεί η κύρια κατοικία και όχι εάν το ρολόι είναι στο σωστό όνομα.

 

Υπενθυμίζεται ότι η πλατφόρμα αντλεί τις διαθέσιμες πληροφορίες κύριας κατοικίας από την τελευταία εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος (Ε1) φορολογικού έτους 2021. Εάν δεν έχει υποβληθεί η δήλωση εισοδήματος του 2021, λαμβάνεται υπόψη η δήλωση φορολογικού έτους 2020, εφόσον έχει υποβληθεί μέχρι και την 1/5/2022. Επιπλέον υπάρχει η δυνατότητα επισκόπησης καθώς και τροποποίησης των δηλώσεων που έχουν υποβληθεί.

 

Σημειώνεται ότι στην εφαρμογή του PowerPass τα πεδία κύριας κατοικίας έχουν συμπληρωθεί βάσει των στοιχείων του ΠΙΝΑΚΑ 5.1 της τελευταίας εκκαθαρισμένης δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (Ε1) φορολογικού έτους 2021.

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι αν η νέα κύρια κατοικία είναι ιδιόκτητη, πρέπει να δηλωθεί ο αριθμό ΑΤΑΚ, από τη δήλωση Ε9 που έχετε υποβληθεί για την απόκτησή του.

 

Αν η νέα κύρια κατοικία είναι μισθωμένη ή παραχωρούμενη, πρέπει να δηλωθεί ο αριθμός της δήλωσης μίσθωσης ή παραχώρησης που έχει υποβληθεί από τον εκμισθωτή ή παραχωρούντα το ακίνητο στην εφαρμογή «Δηλώσεις Μίσθωσης Ακινήτων» στην ψηφιακή πύλη myAADE.

 

Αν δεν δηλωθεί μεταβολή της κυρίας κατοικίας σας, θεωρείται ότι κυρία κατοικία παραμένει αυτή που έχει δηλωθεί στην τελευταία εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματός.

 

Φορολογική δήλωση

Για την καταβολή της αποζημίωσης θα ληφθεί υπόψη το εισόδημα του 2020 που δηλώθηκε στην Εφορία το 2021. Σε κάθε περίπτωση απαραίτητη προϋπόθεση για τη λήψη της οικονομικής ενίσχυσης είναι ο δικαιούχος να είχε υποβάλει φορολογική δήλωση για τα εισοδήματα του 2020 έως την 1η Μαΐου 2022.

 

Οσοι υποβάλλουν για πρώτη φορά φέτος φορολογική δήλωση θα πρέπει να σπεύσουν να την υποβάλουν ώστε να προλάβουν την υποβολή της αίτησης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη χορήγηση του επιδόματος. Για τους συγκεκριμένους δικαιούχους θα ληφθεί υπόψη το καθαρό οικογενειακό εισόδημα μετά την αφαίρεση των φόρων, που αποκτήθηκε το 2021.

 

Επιπλέον, για όσους είναι υπόχρεοι να υποβάλλουν πρώτη φορά φορολογική δήλωση για το φορολογικό έτος 2021, είναι απαραίτητη η υποβολή της φορολογικής δήλωσης πριν από την αίτηση για το Power Pass. Σε αυτή την περίπτωση, θα λαμβάνεται υπόψη το καθαρό οικογενειακό εισόδημα, μετά την αφαίρεση των φόρων, του φορολογικού έτους 2021.

 

Κοινό ρολόι

Για νοικοκυριά που έχουν κοινό ρολόι, δηλαδή δηλώνουν την ίδια παροχή ηλεκτρικού ρεύματος (π.χ. διπλοκατοικίες) η επιδότηση θα δοθεί στον δικαιούχο του οποίου το ΑΦΜ αναγράφεται στον λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος. Σε περίπτωση που ο ΑΦΜ δεν ανήκει σε κανέναν από τους δικαιούχους (π.χ. ο λογαριασμός είναι στο όνομα φυσικού προσώπου που έχει αποβιώσει), τότε το ποσό της επιδότησης επιμερίζεται στους δικαιούχους.

 

Αλλαγές κατοικίας

Για όσους άλλαξαν κατοικία το διάστημα στο οποίο αναφέρεται η επιδότηση, από τον Δεκέμβριο του 2021 έως και τον Μάιο του 2022, θα υπάρχει δυνατότητα διόρθωσης σε περίπτωση που δεν εμφανίζεται στην εφορία η οικία στην οποία διαμένουν ως πρώτη κατοικία.

 

Στοιχεία κατανάλωσης

Να σημειωθεί ότι οι δικαιούχοι δεν θα εισάγουν τα στοιχεία για τις χρεώσεις με βάση την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος, καθώς αυτά θα διαβιβαστούν στη πλατφόρμα από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και τους διαχειριστές ηλεκτρικής ενέργειας.

 

Πάνω από όλα όμως όλοι θα πρέπει να ξέρουν ότι κάθε πολίτης είναι δικαιούχος εάν

 

είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδος,

το καθαρό οικογενειακό του εισόδημα μετά την αφαίρεση των φόρων δεν ξεπερνά τις 45.000 €, με βάση τα δηλωθέντα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2020,

διαθέτει ΑΦΜ ο οποίος δεν έχει δηλωθεί ήδη ως εξαρτώμενο μέλος σε αίτηση που έχει υποβληθεί από άλλο πρόσωπο και

επιβαρύνθηκε με συνολική αύξηση μεγαλύτερη των 30 € στους λογαριασμούς ρεύματος που εκδόθηκαν κατά το διάστημα από 01-12-2021 έως και 31-05-2022.   

 

 

 

ΓιώργοςΑλεξάκης  

Παραμύθια για κορίτσια και χρώμα από κεράσια

 


γράφει η Αρχοντία Κάτσουρα

 

Πολύ καιρό τώρα ξυπνούσε πολύ νωρίς. Επρεπε να ξυπνάει νωρίς. Και όσο περνούσαν οι μέρες, το ξυπνητήρι απλώς επιβεβαίωνε ότι ήταν ώρα να σηκωθεί και να ετοιμαστεί.

 

Κι οι μέρες κυλούσαν με τον ίδιο, ομοιόμορφο τρόπο, που δεν προλάβαινε να τον βαρεθεί για να αντιδράσει. Ξύπνημα, ετοιμασία για τη δουλειά, δουλειά, επιστροφή στο σπίτι, κάποιες δουλειές, κάποιες υποχρεώσεις και μετά βραδινός ύπνος.

 

Κι οι άλλοι που ήξερε και συναναστρεφόταν, πάνω-κάτω το ίδιο ή παρόμοιο πρόγραμμα ακολουθούσαν. Οι κουβέντες και οι πληροφορίες που αντάλλασσαν ήταν στο ίδιο μοτίβο. Κι αυτό είχε κάτι καθησυχαστικό, δεν επέτρεπε σε κανέναν να απογοητευθεί, σε κανέναν να αντιδράσει ή να ζητήσει κάτι παραπάνω. Μόνο πότε πότε ξέφευγε και μια κουβέντα, όπως «Εσείς, φέτος, πού θα πάτε διακοπές;» ή «Αχ, θα έρθει η ώρα που θα βάλουμε τα πόδια μας στη θάλασσα» ή «Περιμένουμε να πάμε στο χωριό, να ξεκουραστούμε λίγο».

 

 

Αλλά οι συζητήσεις δεν είχαν ένταση μεγάλη, έλειπε ο ενθουσιασμός, και η λαχτάρα για το επικείμενο καλυπτόταν πίσω από τα άλλα, τα καθημερινά. Ισως γιατί είχαν καιρό πολύ περάσει δύσκολα και τίποτα δεν προοιωνιζόταν κάτι πραγματικά ελπιδοφόρο για το μέλλον: όλοι κοίταζαν προς τον χειμώνα, που όλοι οι επαΐοντες έλεγαν ότι θα είναι δύσκολος πολύ, ότι δεν μπορούσε να προβλεφθεί ένα καλό σενάριο και έπρεπε να είμαστε όλοι προσεκτικοί και συγκρατημένοι και μαζεμένοι -πώς το έλεγαν οι παλιοί, να μην απλώνουν τα πόδια τους έξω από το πάπλωμά τους, αυτό και μη χειρότερα.

 

Και όταν έκλεινε το τηλέφωνο ή τελείωναν οι σύντομες συναντήσεις τους, οι άνθρωποι χάνονταν ξανά στη ρουτίνα τους.

 

Αλλά ένα απόγευμα, από αυτά τα ανέλπιστα, που έρχονται καμιά φορά και δεν υπάρχει τίποτα πιεστικό να κάνεις, ή να αγνοήσεις για λίγο ό,τι πρέπει να κάνεις και μπορείς να επιλέξεις αν θα καθίσεις στο μπαλκόνι και να διαβάσεις ή να βγεις να περπατήσεις ή να χαρίσεις στον εαυτό σου λίγη φροντίδα, όπως ένα μεγάλης διάρκειας μπάνιο ή ένα ωραίο φαγητό. Επέλεξε να βγει μια μεγάλη βόλτα -ήλπιζε ότι θα προλάβαινε να καθίσει και λίγο στο μπαλκόνι. Μια βόλτα στις γειτονιές που ήξερε από παιδί, αλλά είχε καιρό να τις περπατήσει.

 

Και η βόλτα αυτή δεν είχε τίποτα από νοσταλγία. Χωρίς να ξέρει γιατί, τις έβλεπε με άλλο βλέμμα. Είχαν αλλάξει αρκετά από αυτό που θυμόταν, αλλά είχαν και κάτι οικείο. Μόνο όταν βρέθηκε μπροστά σε εκείνο το παλιό, σχεδόν υπαίθριο μανάβικο λιγάκι συγκινήθηκε. Κι αυτό είχε εκσυγχρονιστεί κάπως, αλλά η εικόνα του της θύμισε μια -ή περισσότερες- παλιότερη άνοιξη.

 

Οι πάγκοι ήταν τόσο ωραία τακτοποιημένοι, τόσο χρωματιστοί, τα φρούτα τόσο φρέσκα και λαχταριστά. Από μια παρόρμηση αποφάσισε να αγοράσει κάτι. Κι έτσι στάθηκε στον πάγκο με τα κεράσια. Ηρθε μια κυρία να την εξυπηρετήσει. Ζήτησε ένα κιλό κεράσια.

 

Την κυρία δεν τη θυμόταν, το μαγαζί είχε αλλάξει ιδιοκτήτη μάλλον, αλλά κι αυτή την αισθάνθηκε γνωστή. Ειδικά όταν ζυγίζοντας τα φρούτα και χτυπώντας την απόδειξη στην ταμειακή, της έλεγε σαν πραγματικός γνώστης και σωστή επαγγελματίας: «Δεν ξέρετε τι καλά που κάνετε και τρώτε κεράσια. Είναι πλούσια σε βιταμίνες και αντιοξειδωτικά. Και έχουν και ελάχιστες θερμίδες».

 

Της είπε ευχαριστώ -και για τις πληροφορίες-, πλήρωσε και την αποχαιρέτησε. Αισθάνθηκε μια ανίκητη λαχτάρα να γυρίσει σπίτι, να γεμίσει ένα μεγάλο μπολ κεράσια και να τα ροκανίσει, ακούγοντας το κρακ στα δόντια της. Οπως όταν ήταν κοριτσάκι και δεν την ένοιαζαν ούτε τα θρεπτικά συστατικά ούτε η μάχη με τις θερμίδες.

 

Το βράδυ, στο μπαλκόνι, στο μισόφως και με ένα φεγγάρι στη χάση του, έτρωγε τα υπέροχα φρούτα με ανοιχτά τα μάτια του μικρού παιδιού, που όλα τα βλέπει καινούργια και θαυμαστά.

 

Μόνο το άλλο πρωί διαπίστωσε ότι η λευκή πιτζάμα της είχε μοβ λεκέδες. Ηξερε ότι δύσκολα θα καθάριζαν, αλλά χαλάλι. Κάθε παραμύθι έχει και ένα εμπόδιο που πρέπει να ξεπεραστεί.

 

  

Κυριακή 19 Ιουνίου 2022

Ο ζόφος της ακρίβειας στην Ελλάδα: "Χρυσάφι" η βενζίνη, πολύ χαμηλός ο βασικός μισθός

 


Η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της ΕΕ στην αναλογία του βασικού μισθού με την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης κάτι που σημαίνει ότι η ακρίβεια είναι κάτι παραπάνω από δυσβάσταχτη.

 

Είμαστε πράγματι μία ακριβή χώρα στα καύσιμα σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη; Και ποια είναι η αναλογία της τιμής των καυσίμων (της αμόλυβδης βενζίνης κυρίως) με το ύψος του βασικού μισθού στην Ελλάδα;

 

Αυτά τα δύο βασικά ερωτήματα μάς οδήγησαν στο ρεπορτάζ που ήδη διαβάζετε και του οποίου τα αποτελέσματα είναι κάτι παραπάνω από αποθαρρυντικά αφού οι πολίτες αυτής της χώρας καλούνται να αντέξουν ένα πρωτοφανές κύμα ακρίβειας στα καύσιμα το οποίο όμως εν ελλάδι γιγαντώνεται και "καταπίνει" με χαρακτηριστική ευκολία μισθούς και λοιπά εισοδήματα.

 

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η Ελλάδα τον καιρό της μεγάλης διεθνούς κρίσης στις τιμές των καυσίμων κατέχει την 6η θέση στον κόσμο ως προς την ακρίβεια της βενζίνης (μιλάμε για την αμόλυβδη των 95 οκτανίων, το είδος, δηλαδή, του καυσίμου που χρησιμοποιείται περισσότερο από κάθε άλλο στη χώρα μας).

 

Οπως θα μπορέσετε να διαπιστώσετε και εσείς στο σχετικό γράφημα, πάνω από την Ελλάδα βρίσκεται μόνο το Χονγκ-Κονγκ και τέσσερις χώρες της βόρειας Ευρώπης, η Νορβηγία, η Δανία, η Φινλανδία και η Ισλανδία. Δεν χρειάζεται βέβαια να είναι κανείς σοφός για να συμπεράνει ότι με τις εν λόγω χώρες μάς χωρίζει άβυσσος σε ότι αφορά τους μισθούς (βασικό, μέσο και...γενικά).

 

 

διαβάστε τη συνέχεια ΕΔΩ 

 

 

Πλοία LNG: Πάνω από 100.000 ευρώ το ημερήσιο ναύλο – «Βάστα Ρόμελ» που έλεγαν και οι μαυραγορίτες…

 




 

Η ιστορία λέει ότι επί Γερμανικής κατοχής, οι μαυραγορίτες και οι ντόπιοι συνεργάτες των Ναζί που έπιναν το αίμα του λαού αναφωνούσαν το γνωστό «βάστα Ρόμελ». Δηλαδή εύχονταν να κρατήσει στη μάχη της Αφρικανικής ερήμου ο Γερμανός στρατηγός του Ράιχ Έρβιν Ρόμελ, προκειμένου να διατηρηθεί ο Βρετανικός αποκλεισμός του Πειραιά και να γίνει πιο σκληρή η Γερμανική κατοχή στην Ελλάδα που εξασφάλιζε τον απάνθρωπο πλουτισμό τους…

 

Σήμερα αυτή την φράση παραλλαγμένη και με άλλους πρωταγωνιστές θα μπορούσαν να την αναφωνούν και οι εφοπλιστές (μαζί τους και τα δικά τα “πατριωτάκια” που διαθέτουν καράβια) αφού τα κέρδη τους από τη μεταφορά LNG μετά το κλείσιμο της στρόφιγγας του φυσικού αερίου από την Μόσχα είναι εξωπραγματικά! Σε μαυραγορίτικα επίπεδα…

 

Σύμφωνα με την εταιρεία ενεργειακών πληροφοριών ICIS, το κόστος ναύλωσης ενός LNG tanker στον Ατλαντικό για την μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρώπη βρίσκεται σήμερα στα 105.000 δολάρια την ημέρα και στον Ειρηνικό στα 89.000 δολάρια ημερησίως.

 

«Η ζήτηση για αέριο στην Ευρώπη παραμένει ισχυρή, διότι οι εταιρείες γεμίζουν τις αποθήκες τους και αντικαθιστούν τις ρωσικές ενεργειακές προμήθειες. Επίσης, αυξάνεται και η ζήτηση από την Ασία καθώς η χρήση ρεύματος θα αυξηθεί για τον καλοκαιρινό κλιματισμό» σημειώνει στη «Ναυτεμπορική» ο αναλυτής της ICIS, Alex Froley. Μάλιστα, ο ίδιος προσθέτει ότι τα ναύλα θα μπορούσαν να ξεπεράσουν τα 100.000 δολάρια την ημέρα τον χειμώνα.

 

«Τις δύο τελευταίες χειμερινές περιόδους παρατηρήσαμε ότι τα ναύλα των LNG carriers σκαρφάλωσαν μέχρι και στα 200.000-250.000 δολάρια ημερησίως. Συνεπώς, υπάρχει περιθώριο για ακόμη υψηλότερα επίπεδα» σημειώνει.

 

Ασύλληπτα λοιπόν τα κέρδη για όλους αυτούς που θησαυρίζουν από τον πόλεμο…   





πηγή

Δευτέρα 13 Ιουνίου 2022

Ο εφιάλτης της νοθευμένης βενζίνης - Από το πρατήριο... στο συνεργείο

 


Η νοθεία στα καύσιμα είναι πια ένα φαινόμενο που δεν μπορεί να αρνηθεί κανείς. Το τελευταίο διάστημα όμως έχει αποκτήσει χαρακτηριστικά μάστιγας που στέλνει τα αυτοκίνητα μαζικά στα συνεργεία.

 

Μέσα στη δίνη της ακρίβειας στα καύσιμα, η οποία έχει ξεπεράσει τον τελευταίο καιρό κάθε φαντασία, οι εκατομμύρια Έλληνες και Ελληνίδες οδηγοί επιχειρούν να "αμυνθούν" με κάθε τρόπο. Καμιά φορά οι μειωμένες, σε σχέση με το γενικό μέσο όρο, τιμές που βλέπουμε σε πρατήρια γύρω μας αποτελούν πειρασμό. "Να βάλω από εδώ, να κερδίσω κάτι" σκέφτεται κανείς. Βάζει λοιπόν και μετά από κάποια χιλιόμετρα συνειδητοποιεί έντρομος ότι έχει ανάψει το λαμπάκι που παραπέμπει σε πρόβλημα σε κινητήρα. Μπίνγκο!

 

Ιδού και ένα παράδειγμα. Πριν από δύο εβδομάδες ο υπογράφων ανεφοδιάζει το αυτοκίνητό του με καύσιμο από "φθηνό" πρατήριο των βορείων προαστίων. Μετά από 20 χλμ περίπου ανάβει το σχετικό λαμπάκι. Με τη βοήθεια του βιβλίου οδηγιών (καθ' ότι δεν γεννηθήκαμε όλοι με τη γνώση) διαπιστώνεται ότι το λαμπάκι αυτό έχει σχέση με τη λειτουργία του κινητήρα. Ακολουθούν τηλέφωνα στο συνεργείο της αντιπροσωπείας και προτροπή το αυτοκίνητο να πάει εκεί όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Γίνεται, πράγματι, εκεί ο διαγνωστικός έλεγχος και το πόρισμα λέει: "Χρήση νοθευμένου καυσίμου στο κινητήρα".

 

Ο μηχανικός, ένας από τους πιο έμπειρους της ελληνικής αγοράς, παρατηρεί: "Διαχειρίζομαι περίπου έξι με επτά τέτοιες περιπτώσεις την ημέρα το τελευταίο τρίμηνο. Δεν μπορείς να φανταστείς τι γίνεται. Εκτεταμένη νοθεία. Και πολλοί την έχουν πατήσει από συγκεκριμένο πρατήριο της περιοχής μας, που όμως παραμένει ακόμα ανοιχτό". Το τελευταίο τρίμηνο, όπως μπορεί να καταλάβει κανείς, είναι το διάστημα κατά το οποίο λαμβάνει η χώρα η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

 

Το θέμα χρειαζόταν περισσότερη διερεύνηση από ένα όσο το δυνατόν μεγαλύτερο δείγμα μηχανικών. Επικοινωνήσαμε με άλλους τέσσερις που διαχειρίζονται μερικά από τα μεγαλύτερα συνεργεία των Αθηνών, είτε σε αντιπροσωπείες συγκεκριμένων αυτοκινήτων, είτε όχι.

 

Διαπιστώσαμε ότι υπάρχει όντως πρόβλημα το οποίο, όπως μας τονίστηκε, δεν εντοπίζεται μόνο στο τελευταίο τρίμηνο ή τετράμηνο αλλά τον τελευταίο χρόνο τουλάχιστον. Μία κατάσταση σαφώς δυσάρεστη που δημιουργεί προβλήματα στους κινητήτες, ακόμα και των πολύ ακριβών αυτοκινήτων, και φέρνει τους οδηγούς σε κατάσταση νευρικής κρίσης αφού εκτός από την ακρίβεια των καυσίμων πρέπει πλέον να καλύπτουν και τα έξοδα αποκατάστασης των βλαβών που προκύπτουν από τη χρήση νοθευμένου καυσίμου (στην πλειονότητα των περιπτώσεων βενζίνης).

 

ΚΑΥΣΙΜΟ ΠΟΥ ΜΥΡΙΖΕΙ ΤΗΓΑΝΗΤΟ ΚΑΛΑΜΑΡΙ

Ο Τάκης Μητρόπουλος από εξουσιοδοτημένο συνεργείο της Ηyundai τόνισε ότι πράγματι υφίσταται ζήτημα: "Δεν είναι πολλά τα περιστατικά που έχουμε αντιμετωπίσει αλλά σε κάθε περίπτωση υπάρχει θέμα. Και φαίνεται ότι υπάρχει μεγαλύτερο πρόβλημα από τη στιγμή που η τιμή άρχισε να τραβάει την ανηφόρα. Το να βάζει συνεχώς κανείς στο ρεζερβουάρ του νοθευμένο κάυσιμο συνιστά ρίσκο, ακόμα και ακριβοί κινητήρες μπορεί να αντιμετωπίσουν πρόβλημα.

 

Πρέπει να προσέχει, άρα, κανείς αλλά το θέμα είναι το πως. Δεν τσεκάρονται εύκολα αυτά τα πράγματα από τον καταναλωτή. Και η αλήθεια είναι ότι μόνο αν την πάθεις, συνειδητοποιείς τη σημασία του προβλήματος. Οπως και να έχει πάντως, αν το λαμπάκι ανάψει, το αυτοκίνητο θα πρέπει να πάει οπωσδήποτε στο συνεργείο για καθαρισμό του κινητήρα και του ρεζερβουάρ. Σε διαφορετική περίπτωση, μη έγκαιρης αντίδρασης, η ζημιά στο αυτοκίνητο θα είναι μεγαλύτερη.

 

O Βασίλης Γιαννίκαρας από το Γιαννίκαρας Service (γενικό συνεργείο) αντιμετωπίζει ολοένα και περισσότερα περιστατικά τον τελευταίο καιρό: "Ολο αυτό που συμβαίνει το τελευταίο διάστημα είναι λίγο περίεργο. Σε δύο εβδομάδες αντιμετωπίσαμε έξι τέτοιες περιπτώσεις, αυτοκίνητα από διαφορετικές μάρκες. Μιλάω πάντα για βενζινοκίνητα. Αυτό που με παραξανεύει είναι ότι πρόκειται για αυτοκίνητα υπεράνω πάσης υποψίας, για αυτοκίνητα δηλαδή ακριβά, αναγνωρισμένα στην αγορά, που δεν βγάζουν συνήθως προβλήματα. Αυτό είναι το σοβαρό. Λέμε πάντως στους οδηγούς να καίνε τη βενζίνη αυτή όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και στον επόμενο ανεφοδιασμό να γεμίζουν με καύσιμο 100 οκτανίων για καλύτερη απόδοση του κινητήρα. Ακόμα και έτσι όμως, το λαμπάκι, λόγω της προηγούμενης χρήσης νοθευμένου καυσίμου, μπορεί να ξανανάψει".

 

Ο Γιώργος Καρανικόλας από την FORD CAR CENTER έδωσε ακόμη περισσότερες λεπτομέρειες:"Μπορώ να σας πω αυτό που έχω παρατηρήσει στο συνεργείο μας τον τελευταίο ένα χρόνο. Σε πολλά αυτοκίνητα εντοπίζουμε καύσιμο που μυρίζει νέφτι και το οποίο προκαλεί προβλήματα στην τρόμπα βενζίνης και όχι μόνο. Γίνεται κακή καύση και αυτό επηρεάζει την τρόμπα. Μπορεί το αυτοκίνητο ας πούμε το πρωί να μην παίρνει εύκολα μπροστά ή γενικά να μην έχει καλή απόδοση στο δρόμο. Αυτό που μυρίζει νέφτι φαίνεται, όπως το αντιλαμβάνομαι εγώ τουλάχιστον, να είναι νέο προϊόν.

 

Δεν μπορώ να εντοπίσω τις ευθύνες για όλο αυτό στα πρατήρια. Είναι πιθανό η νόθευση να γίνεται μεταξύ διυλιστηρίων και πρατηρίων, πριν φτάσει δηλαδή το καύσιμο στο βενζινάδικο για πώληση. Ακούμε πολλά, στη δουλειά είμαστε, και προφανώς πρέπει να επέμβουν οι αρχές που έχουν και την τελική ευθύνη. Φαίνεται πάντως ότι το ποσοστό της νόθευσης στο καύσιμο έχει ανέβει".

 

Τέλος, ο Γιώργος Μυρόπουλος, προϊστάμενος του κεντρικού συνεργείου της Nissan- Nικ. Ι. Θεοχαράκης ΑΕ ήταν παραστατικός ως προς την περιγραφή του: "Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει πρόβλημα. Μέχρι και πριν από ενάμιση χρόνο εντοπίζαμε περιπτώσεις μολυσμένου καυσίμου είτε λόγω κακής συντήρησης στη δεξαμένη είτε λόγω λαθρεμπορίας (π.χ με νερό μέσα ή κοκκινίλες).

 

Τον τελευταίο χρόνο έχουμε περιπτώσεις κατά τις οποίες το καύσιμο έχει μία πολύ χαρακτηριστική οσμή, μυρίζει σαν τηγανητό καλαμάρι. Πιθανότατα εχει μπει μέσα κάποιο προϊόν φθηνό το οποίο δημιουργεί εμφανές πρόβλημα στη λειτουργία των κινητήρων. Ετσι τα αυτοκίνητα μπορεί να ρετάρουν, όπως λέμε, δρόμο ή και να μένουν τελείως. Και είναι χαρακτηριστικό ότι στα πιο νέα μοντέλα παρατηρείται αυτό, μένουν δηλαδή στο δρόμο.

 

Είναι λοιπόν σαφές ότι αν το σχετικό λαμπάκι στο ταμπλό του αυτοκινήτου μας ανάψει, ιδιαίτερα αμέσως μετά από ανεφοδιασμό, το αυτοκίνητο πρέπει οπωσδήποτε να πάει στο συνεργείο για διαγνωστικό έλεγχο. Οι οδηγοί πρέπει να είναι καχύποπτοι με τις πολύ χαμηλές τιμές που εμφανίζονται σε πρατήρια, σε σχέση με το μέσο όρο της αγοράς".

 

Ο Γιώργος Ασμάτογλου, αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων Αττικής, μιλώντας στο Magazine υπογράμμισε ότι η πολιτεία οφείλει να πάρει δραστικά μέτρα στην κατεύθυνση που έχει υποδείξει με τις προτάσεις του ο κλάδος: "Θα έλεγα ότι κλειδί στην αντιμετώπιση του φαινομένου, που δεν αρνούμαι ότι υπάρχει, είναι το σύστημα εισροών εκροών που εφαρμόζεται από το 2012 και μετά. Εχω την αίσθηση ότι αν το κράτος πάρει τα δικαιώματα του εν λόγω λογισμικού και δεν θα τα παραχωρεί σε τρίτους, όλα θα γίνουν πολύ καλύτερα. Πρέπει να έχει τον απόλυτο έλεγχο.

 

Επίσης, μπορώ να πω ότι οι μηχανικοί βγάζουν συχνά βιαστικά και εύκολα συμπεράσματα. Δεν προέρχονται όλες οι βλάβες στο κινητήρα από νοθευμένο καύσιμο. Θέλω όμως να είμαι ξεκάθαρος. Δεν αρνούμαι ότι υπάρχει νοθεία. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους οφείλουν λοιπόν να δράσουν και είναι αποτελεσματικοί. Κανείς δεν θέλει να έχει στον κλάδο του άνισο ανταγωνισμό και φυσικά ούτε εμείς στο δικό μας. Η νοθεία όμως προκαλεί ακριβώς αυτό το φαινόμενο. Ανισο ανταγωνισμό.

 

Από την πλευρά μας εμφανιζόμαστε πάντα με συγκεκριμένες προτάσεις χωρίς να ζητάμε ευθύνες από κανέναν. Το ίδιο έχουμε κάνει για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου. Ο κόσμος νομίζω ότι θα πρέπει να ξέρει τα εξής: Τα διυλιστήρια δεν νοθεύουν τα καύσιμα. Αν τυχόν προκύψει τέτοια περίπτωση το μαθαίνουν οι πάντες, το καύσιμο αποσύρεται άμεσα από την αγορά. Τα προϊόντα παρασκευής μπαίνουν είτε κατά τη μεταφορά του καυσίμου στο πρατήριο είτε στα ίδια τα πρατήρια. Σ' αυτό το στάδιο γίνονται οι απαραίτητες για τη νόθευση προσμίξεις. Τέτοιου είδους φαινόμενα τα αποδοκιμάζουμε, θέλουμε, με τη βοήθεια της πολιτείας, να μπει ένα οριστικό τέλος.

 

Α. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ: ΘΑ ΕΠΙΒΛΗΘΟΥΝ ΠΟΛΥ ΑΥΣΤΗΡΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ

Θέσαμε, ως οφείλαμε, τα αποτελέσματα του ρεπορτάζ στα υπόψιν του αρμόδιου Υπουργού, δηλαδή του Υπουργού Ανάπτυξης, Αδωνι Γεωργιάδη.

 

Για την ακρίβεια υποβάλαμε τα ακόλουθα τρία ερωτήματα:

 

1.Από το ρεπορτάζ προκύπτει ότι το τελευταίο τρίμηνο τουλάχιστον οι βλάβες σε αυτοκίνητα από χρήση νοθευμένου καυσίμου έχουν αυξηθεί κατά πολύ. Έχετε εικόνα ότι μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, η νοθεία στα καύσιμα εν Ελλάδι αυξήθηκε;

2.Από το ρεπορτάζ επίσης προκύπτει ότι αυτοί που παρανομούν δεν φοβούνται να το πράξουν καθώς τα πρόστιμα αφορούν λίγες δεκάδες χιλιάδες ευρώ ενώ το κέρδος είναι πολύ μεγαλύτερο. Ποια είναι τελικά τα μέτρα που παίρνονται εναντίον πρατηρίων που αποδεδειγμένα παρανομούν;

3.Είναι σαφές ότι η αγορά των καυσίμων στη χώρα είναι μία "καρτελοποιημένη" αγορά με λίγους αλλά πολύ ισχυρούς παίκτες. Πώς μπορεί να αλλάξει αυτό και ποια μέτρα λαμβάνεται προς αυτήν την κατεύθυνση;

 


 

Ο κύριος Γεωργιάδης απάντησε-γραπτώς- στα δύο τελευταία ερωτήματα. Αναφορικά με το πρώτο μάς τόνισε αυτό αφορά αρμοδιότητα του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος στο οποίο και μάς παρέπεμψε.

 

Για το ύψους των προστίμων απάντησε ότι "σύμφωνα με τις διατάξεις της τελευταίας υπουργικής απόφασης για την καταπολέμηση της αισχροκέρδειας στα καύσιμα, τα πρόστιμα που επιβάλλονται ισοδυναμούν με το διπλάσιο του κέρδους που θα αποκόμιζε ένα πρατήριο εάν πωλούσε το σύνολο των αποθεμάτων του. Άρα αυτό είναι ένα πολύ υψηλό πρόστιμο σε σχέση με το μέγεθος του πρατηρίου".

 

Για την αντιμετώπιση των καρτέλ της αγοράς καυσίμων αποκρίθηκε πως "τόσο το Υπουργείο Ανάπτυξης όσο και η Επιτροπή Ανταγωνισμού διενεργούν ελέγχους, ο καθένας στο πεδίο της αρμοδιότητάς του, και σε όλη την έκταση της αλυσίδας της αγοράς καυσίμων, δηλαδή στα διυλιστήρια, στις εταιρείες εμπορίας, στην μεταφορά και στην πώληση καυσίμων στον καταναλωτή προκειμένου να αντιμετωπιστούν ζητήματα που αφορούν τόσο την αισχροκέρδεια όσο και τις ανταγωνιστικές συμπεριφορές.Οι ανταγωνιστικές συμπεριφορές εξετάζονται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και στην περίπτωση που στοιχειοθετηθεί η ύπαρξή τους θα επιβληθούν πολύ υψηλά πρόστιμα όπως προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία".

 

Οι απαντήσεις καταγράφηκαν. Ωστόσο η απορία για το γεγονός ότι ο Υπουργός μάς παρέπεμψε στο Υπουργείο Ενέργειας για το πρώτο ερώτημα παραμένει. Με δεδομένο ότι, όπως ο ίδιος ισχυρίζεται, οι έλεγχοι έχουν εντατικοποιηθεί το τελευταίο διάστημα, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί των οποίων προϊσταται θα έχουν καθαρή εικόνα για τα αποτελέσματα και για το κατά πόσο τα πράγματα έχουν επιδεινωθεί τους τελευταίους τρεις-τέσσερις μήνες.

 

Σε κάθε περίπτωση, όπως προέκυψε από την καταγραφή των απόψεων των ειδικών, το πρόβλημα είναι δεδομένα πολύ μεγάλο και αφορά το σύνολο σχεδόν των οδηγών στη χώρα. Ο συνδυασμός, δε, με την υψηλή τιμή των καυσίμων δημιουργεί μία εκρηκτική κατάσταση.




 

ΝΙΚΟΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ   

Ρωσία: Έσοδα 93 δισ. ευρώ από τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων τις πρώτες 100 μέρες του πολέμου -Καλύτερη «πελάτης» η ΕΕ!

 


Ο πόλεμος φέρνει κέρδη για τα ρωσικά ενεργειακά μονοπώλια. Η Ρωσία συσσώρευσε έσοδα 93 δισεκατομμυρίων ευρώ χάρη στις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων τις πρώτες εκατό ημέρες του πολέμου που εξαπέλυσε εναντίον της Ουκρανίας την 24η Φεβρουαρίου. Το ακόμα πιο οξύμωρο είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος του ποσού αυτού να προέρχεται από την Ε.Ε (!) που έχει δήθεν επιβάλλει κυρώσεις κατά της Ρωσίας. Τα συγκεκριμένα στοιχεία ήρθαν στη δημοσιότητα από έκθεση ανεξάρτητου κέντρου μελετών.

 

Η έρευνα, του Centre for research on energy and clean air (CREA, «Κέντρο έρευνας για την ενέργεια και τον καθαρό αέρα»), με έδρα τη Φινλανδία, δίνεται στη δημοσιότητα καθώς το Κίεβο ασκεί πίεση στους Δυτικούς να διακόψουν κάθε εμπορική συναλλαγή με τη Μόσχα.

 

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε πρόσφατα να επιβάλει προοδευτικό εμπάργκο –με εξαιρέσεις– στην εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου. Το ρωσικό φυσικό αέριο, από το οποίο εξαρτάται σε καίριο βαθμό, δεν αναμένεται προς το παρόν να μετατραπεί σε αντικείμενο παρόμοιου μέτρου.

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία του CREA, η Ε.Ε. αντιπροσώπευε το 61% των εισαγωγών ορυκτών καυσίμων, με αξία περίπου 57 δισεκ. ευρώ, τις πρώτες 100 ημέρες του πολέμου (24η Φεβρουαρίου-3η Ιουνίου). Οι κυριότεροι εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου το διάστημα αυτό ήταν η Κίνα (12,6 δισ. ευρώ), η Γερμανία (12,1 δισ.) και η Ιταλία (7,8 δισ.).

 

Τα έσοδα της Ρωσίας προέρχονται κυρίως από την πώληση αργού πετρελαίου (46 δισ.), κατόπιν του αερίου που διαμετακομίζεται μέσω αγωγών (24 δισ.), κατόπιν των πετρελαϊκών προϊόντων, του υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ), καθώς και του άνθρακα. Το «μάννα» αυτό δεν στέρεψε, παρότι οι εξαγωγές της Ρωσίας μειώθηκαν τον Μάιο και παρότι η Μόσχα υποχρεώθηκε να πουλήσει σε τιμές χαμηλότερες από αυτές της αγοράς. Παρά τις εκπτώσεις, η Ρωσία ωφελήθηκε από την παγκόσμια αύξηση των τιμών της ενέργειας.

 

Μολονότι ορισμένες χώρες έκαναν μεγάλες προσπάθειες να μειώσουν τις εισαγωγές τους (Πολωνία, Φινλανδία, τα κράτη της Βαλτικής), άλλες αντίθετα αύξησαν τις αγορές τους: η Κίνα, η Ινδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και… η Γαλλία, σύμφωνα με το CREA, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ – ΜΠΕ.

 

«Ενώ η Ε.Ε. προβλέπει πιο αυστηρές κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας, η Γαλλία αύξησε τις εισαγωγές της και έγινε ο μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού ΥΦΑ στον κόσμο», τονίζει ο Λάουρι Μιλιβίρτα, αναλυτής του CREA. Επρόκειτο για αγορές σποτ (άμεσα πληρωτέες στην παράδοση με ρευστό) και όχι στο πλαίσιο μακροπρόθεσμων συμβάσεων, κάτι που σημαίνει ότι η Γαλλία αποφάσισε εν γνώσει της να αγοράσει περισσότερη ρωσική ενέργεια παρά την εισβολή στην Ουκρανία, σημειώνει ο ειδικός.

 

Η Γαλλία «οφείλει να ευθυγραμμίσει τα λόγια με τις πράξεις της: εάν υποστηρίζει αληθινά την Ουκρανία, πρέπει να εφαρμόσει άμεσα εμπάργκο στα ρωσικά ορυκτά καύσιμα και να αναπτύξει το ταχύτερο καθαρές μορφές ενέργειας και λύσεις για την ενεργειακή αποδοτικότητα», παρατηρεί ο ίδιος.

 






πηγή

 

Κυριακή 12 Ιουνίου 2022

Χαμηλό καλοκαίρι

 


γράφει ο Θωμάς Τσαλαπάτης

 

 

Σαν να επιβεβαιώνει πως υπάρχουν πράγματα σταθερά μέσα στην αλλαγή τους που αδιαφορούν για τα ανθρώπινα.

Αυτό το καλοκαίρι είναι χαμηλό. Πρέπει να σκύψεις για να μη σε πετύχει στο κούτελο. Το ύψος του είναι αδιόρατα χαμηλότερο. Οπως κάθε καλή παγίδα οφείλει και αυτό να θυμίζει κυρίως κανονικότητα. Να μην κάνει αισθητή την παρουσία του. Προχωράς λοιπόν, χωρίς να έχεις γνώση ή αίσθηση της θερμοκρασίας. Και μες στην αδιαφορία σου σε πετυχαίνει.

 

Απλώς γιατί δεν κατάλαβες πως ήρθε. Πως είναι εκεί. Ο πιο μεγάλος αριθμός θηραμάτων επιτεύχθηκε από κοινότοπες παγίδες. Από τις παγίδες αυτές που θύμιζαν σε όλα τους καθημερινότητα. Κατευθείαν στο κούτελο λοιπόν. Σαν ξεχασμένο ανοιχτό ντουλάπι κουζίνας. Με τη ζέστη, τα κουνούπια και τις απότομες παύσεις του. Με την τάση του να σου αποκαλύπτει και να σου συνοψίζει όσα προηγήθηκαν μέσα στη χρονιά και να σε προβληματίζει για όλα όσα θα έρθουν.

 

Στριμωγμένο ανάμεσα. Καλοκαίρι απότομο. Απότομα κάθετο. Σαν να έπεσε ξαφνικά και απρόσμενα. Κανείς δεν ασχολήθηκε, κανείς δεν περίμενε. Μετά τον πιο βαρύ χειμώνα που θυμόμαστε. Μετά την πιο μεγάλη διάλυση που θυμόμαστε. Σαν να κουβαλάμε ακόμη κάτι από τη βεβαιότητα πως το κρύο δεν θα σταματήσει ποτέ και πως ο μεγάλος χειμώνας του 2022 θα είναι η μία και σταθερή μας εποχή. Κάτι που η ζέστη δεν μπορεί να λιώσει όσο και να το πολεμά. Ψυχρός πόλεμος του 2022.

 

 

Είναι το καλοκαίρι μετά την άνοιξη εκείνη που συνειδητοποιήσαμε πως ο κόσμος στον οποίο ζούσαμε ποτέ δεν θα επιστρέψει. Μετά την οικονομική και την κοινωνική κρίση, μετά την καραντίνα έρχεται η ανακατάταξη των ισορροπιών και των συμμαχιών και του παγκόσμιου χάρτη. Η όξυνση και η πόλωση. Και περισσότερο από γεγονότα ως υποσχέσεις για το μέλλον. Ως μια διαβεβαίωση πως όλα από εδώ και πέρα θα είναι διαφορετικά και πως κανείς δεν μπορεί να στοιχηματίσει.

 

Μα το καλοκαίρι συνεχίζει, για την ακρίβεια μόλις ξεκίνησε. Σαν να χλευάζει μέσα στον κοινότοπο ερχομό του τη γύρω αλλαγή που μας τρομάζει. Σαν να επιβεβαιώνει πως υπάρχουν πράγματα σταθερά μέσα στην αλλαγή τους που αδιαφορούν για τα ανθρώπινα. Και όμως, ακόμα και αν μάθαμε από μικροί να χωρίζουμε δυο κόσμους (τον κόσμο των ανθρώπων, τον κόσμο της φύσης) και με διαφορετικά ποσοστά να τοποθετούμαστε ανάμεσα σε αυτούς, αυτό που νιώθεις ήδη με τον ερχομό της πρώτης ζέστης είναι το απόλυτο της θερμοκρασίας της. Το πειραγμένο από χέρι ανθρώπινο μέγεθος που ανάμεσα σε όλα τα άλλα ανθρώπινα γεγονότα τείνουμε να ξεχνάμε. Είμαστε η υπερθέρμανση, το καρβουνάκι στην καρδιά του καλοκαιρινού πυρετού. Και αυτό δεν μοιάζει να γυρίζει. Κι εμείς έχουμε πιο ενδιαφέροντα και επείγοντα πράγματα για να ασχοληθούμε.

 

Πόσο περίεργα είναι τα τελευταία μας καλοκαίρια. Σαν ξεμυτίσματα από μια χειμέρια νάρκη που κανείς δεν περίμενε. Σαν επανασύσταση των ζωτικών παραμέτρων της ζωής. Του σώματος και της κοινωνικότητας, της επαφής και της κανονικότητας. Σαν οι πραγματικές ζωές να συρρικνώθηκαν σε τρεις μήνες και όλο το υπόλοιπο να είναι μια ατελείωτη βόλτα στα παρασκήνια, μια αναμονή στα φουαγιέ, μια ουρά διοδίων χωρίς νόμισμα να σηκώσει τις μπάρες.

 

Μα το καλοκαίρι επιστρέφει. Και μαζί οι μορφές μας. Χτυπημένες, στριμωγμένες, κουβαλώντας όλα τα βαριά μέταλλα της κλεισούρας και της αλλαγής: τα ψυχοσωματικά, τα παραπάνω κιλά, την απόγνωση. Θα περάσουμε τις μέρες προσπαθώντας να υπενθυμίσουμε στον πραγματικό εαυτό τον εαυτό μας. Και οι μέρες θα περάσουν. Το καλοκαίρι θα χαμηλώσει κι άλλο. Θα φτάσει τόσο χαμηλά μέχρι να ακουμπήσει τον ορίζοντα. Να μας υπενθυμίσει τα ξεχασμένα μας αυτονόητα και τις υπόγειες ζωές μας. Και οι μήνες θα περάσουν. Και θα είναι και πάλι χειμώνας. Οπλισμένος με νέες εκπλήξεις που πια δεν θα μας εκπλήσσουν.

Σάββατο 11 Ιουνίου 2022

Ποδοσφαιρικός εθνικισμός

 


γράφει ο Παντελής Μπουκάλας

 

Μπορεί να διαμαρτύρονται ποδοσφαιριστές, σύλλογοι και ορισμένες εθνικές ομάδες, για την ΟΥΕΦΑ όμως και τη ΦΙΦΑ πέρα βρέχει. Ή μάλλον, χρήμα βρέχει. Κι αν είναι να βρέξει στο Κατάρ, και μάλιστα πετροδόλαρα, ας βρέξει. Κι ας γίνει το Μουντιάλ σε στάδια θεμελιωμένα πάνω στα κορμιά εκατοντάδων μεταναστών, που σκοτώθηκαν δουλεύοντας σε συνθήκες που θα έκαναν τον Μεσαίωνα να ντρέπεται.

 

Η νεόκοπη διοργάνωση «UEFA Nations League» είναι ένα «πρότζεκτ» που το ακριβές περιεχόμενό του θα βρεθεί καθ’ οδόν. Ακόμα κι αν η Εθνική Ελλάδας πρωτεύσει στον όμιλό της, θα περάσει καιρός ώσπου να μάθει αν θα ανταμειφθεί. Τις προάλλες έβλεπα σε συνδρομητικό κανάλι τη συνοπτική παρουσίαση των παιχνιδιών της α΄ αγωνιστικής. Παίζει το Γιβραλτάρ με μια άλλη εθνική. Βάζει γκολ η άλλη εθνική, «οι Βαλκάνιοι παίρνουν το προβάδισμα», λέει ο παρουσιαστής. Βάζει και δεύτερο γκολ, «οι Βαλκάνιοι καθαρίζουν το ματς», αποφαίνεται ο σπορτκάστερ. «Μα ποιοι απ’ όλους τους Βαλκάνιους;», αναρωτιέμαι βλακωδώς. Στο τέλος της παρουσίασης, περίπου στα δυόμισι λεπτά, το μυστήριο ξεδιαλύνεται: «Οι φιλοξενούμενοι κερδίζουν το τρίποντο». Ποιοι;

 

Ανώνυμοι και αταύτιστοι μέχρι τέλους οι νικητές. Πλην ιδού: Στο κάτω μέρος της οθόνης περνούσαν γρήγορα γρήγορα τα αποτελέσματα. Και είδα και κατάλαβα: «Γιβραλτάρ – FYROM 0-2». Θα το καταλάβατε κι εσείς. Το μεν κανάλι αντιστέκεται στην «κλοπή του ονόματος» και επιμένει στο FYROM εν έτει 2022, ο δε ηρωικός Ελλην εκφωνητής κλέβει το επίσημο πλέον όνομα της γειτονικής χώρας και αποκαλεί τους παίχτες της «Βαλκάνιους», γενικώς και αορίστως, ή «φιλοξενούμενους», ακόμα πιο γενικά κι αόριστα.

 

Από περιέργεια, πληκτρολόγησα στο ψαχτήρι «Γιβραλτάρ – FYROM» και «Γιβραλτάρ – Σκόπια». Θέλει και ρώτημα; Ενα σωρό εθνικώς άγρυπνες ιστοσελίδες, πολιτικές, αθλητικές και στοιχηματικές, ελληνικές και κυπριακές, συνεχίζουν να αποκαλούν FYROM, ΠΓΔΜ ή Σκόπια τη Βόρεια Μακεδονία. Εδώ που τα λέμε, δεν κάνουν του κεφαλιού τους. Παίρνουν κι αυτοί γραμμή από την κυβέρνηση, που φρονεί πως αν η επίσκεψη των ονομάτων είναι αρχή σοφίας, η αποφυγή τους είναι μαγκιά και πατριωτισμός. Η πινακίδα πριν από τη Θεσσαλονίκη που δείχνει προς τη Βόρεια Μακεδονία γράφει «Σκόπια», όταν οι ανάλογές της γράφουν Αλβανία, Βουλγαρία ή Τουρκία. Μα μήπως ξεχνιούνται τα επίσημα δελτία Τύπου, με τη «γειτονική χώρα» ανάγωγα ανώνυμη; Εθνολαϊκισμός; Μπα, όχι. Αστική ευγένεια…     

Ο Ερντογάν γαβγίζει, Μπάιντεν και Μακρόν ξέρουν ότι μπορεί και να δαγκώσει;

 


Οσο ο Ερντογάν νιώθει ότι το χαλί της εξουσίας τού φεύγει κάτω από τα πόδια, τόσο πιο επικίνδυνος θα γίνεται για την Ελλάδα.

γράφει ο Γιώργος Καρελιάς

 

Σύμφωνα με τη γνωστή παροιμία, «σκυλί που γαβγίζει δεν δαγκώνει». Όμως, όσοι γνωρίζουν από σκυλιά, γνωρίζουν επίσης ότι αυτό δεν ισχύει πάντα. Ενα σκυλί που γαβγίζει μπορεί και να δαγκώσει σε δύο περιπτώσεις: Αν του δώσεις την ευκαιρία και αν φοβηθεί.

 

Τι συμβαίνει με τον Ερντογάν; Τον έχει διαβάσει καλά η Ελλάδα, εν προκειμένω η κυβέρνηση που έχει και την ευθύνη των αντιδράσεων; Αν κρίνουμε από όσα λένε ο πρωθυπουργός και οι υπουργοί του, μάλλον δεν τον έχουν καταλάβει.

 

«Οσο απομονώνεται τόσο εξαγριώνεται», είπε χες ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Η θεωρία της «απομονωμένης» Τουρκίας βολεύει πολύ την κυβερνητική προπαγάνδα, αλλά βασίζεται σε πήλινα πόδια. Αλήθεια, ποια χώρα:

 

Πρώτον, αγοράζει ρωσικά όπλα (S-400) κόντρα στη στρατηγική του ΝΑΤΟ;

 

Δεύτερον, αγνοεί προκλητικά τις δυτικές κυρώσεις στη Ρωσία και οι Δυτικοί το καταπίνουν αμάσητο;

 

Τρίτον, απειλεί με βέτο την ένταξη Φινλανδίας και Σουηδίας στο ΝΑΤΟ και ο γενικός γραμματέας της Συμμαχίας «κατανοεί τις ανησυχίες της»;

 

Ο Ερντογάν δεν αισθάνεται καθόλου απομονωμένος και κάνει λάθος ο κ. Μητσοτάκης αν ποντάρει σ’ αυτό. Ας μην επαναπαύεται στα χειροκροτήματα που πήρε στο Κογκρέσο. Αυτοί που διαμορφώνουν την πολιτική στην Αμερική άλλα λένε. Όποιος διαβάζει προσεκτικά τι λέει το υπουργείο Εξωτερικών ακόμη και χτες πρέπει να κουμπώνεται. Οι διαμορφωτές της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ επανέρχονται στις ίσες αποστάσεις, προτρέποντας Ελλάδα και Τουρκία «να αποφεύγουν τη ρητορική που αυξάνει την ένταση» και «να επιλύουν τις διαφορές τους με τη διπλωματία». Αλήθεια, οι Αμερικανοί διπλωμάτες έχουν χάσει την ακοή τους; Δεν βλέπουν ποιος αυξάνει καθημερινά την ένταση; Ερντογάν, Τσαβούσογλου, Ακάρ ονομάζονται.

 

Και αν ο Μητσοτάκης και οι υπουργοί του ποντάρουν στη αντίδραση των Βρυξελλών και του Βερολίνου, καλύτερα να αλλάξουν πλευρό. Και ακόμα καλύτερα ας ρωτήσουν τον Σημίτη και τον Πάγκαλο τι έγινε το 1996 με τα Ιμια. Η Ευρώπη κοιμόταν. Και μέχρι να ξυπνήσει, το επεισόδιο είχε λήξει με παρέμβαση του Κλίντον.

 

Γι’ αυτό λέμε ότι ο πρωθυπουργός και οι υπουργοί του πρέπει να αποφεύγουν τα μεγάλα λόγια και τις βεβαιότητες.

 

Ο Ερντογάν δεν φωνάζει και απειλεί επειδή «είναι απομονωμένος». Μακάρι να ήταν έτσι. Κυβερνάει την Τουρκία 20 χρόνια και ποτέ δεν έκανε κάτι ανάλογο με αυτό που έκαναν οι Κεμαλιστές προκάτοχοί του στα Ιμια. Ποια είναι η διαφορά με το σήμερα; Ο Ερντογάν κινδυνεύει, για πρώτη φορά, να χάσει την εξουσία. Πώς μπορεί να το αποτρέψει αυτό; Η τουρκική οικονομία πάει από το κακό στο χειρότερο (ο πληθωρισμός είναι στα ύψη, οι άνθρωποι δεν μπορούν να αγοράσουν ούτε τα χρειώδη), άρα δεν μπορεί να ποντάρει σ΄αυτήν.

 

Τι του μένει; Η εθνικιστική έξαρση και, ίσως, μια πολεμική επιτυχία. Αυτό πρέπει να προσέξει η ελληνική κυβέρνηση. Οσο πλησιάζουμε προς τις τουρκικές εκλογές και φαίνεται ότι ο Ερντογάν μπορεί να τις χάσει, τόσο θα μεγαλώνει ο κίνδυνος να ανοίξει την πόρτα του φρενοκομείου.

 

Ο κ. Μητσοτάκης και οι υπουργοί του πρέπει να έχουν ενημερώσει για τον κίνδυνο αυτόν τους δύο παράγοντες που μπορούν να παρέμβουν αποφασιστικά. Κι αυτοί δεν είναι ούτε οι φλυαρούντες των Βρυξελλών ούτε οι Γερμανοί, που θέλουν ειδικό «σπρώξιμο» για να αφήσουν τις ίσες αποστάσεις. Είναι οι Αμερικανοί και οι Γάλλοι. Ελπίζουμε ο κ. Μητσοτάκης να έχει πει στους περί τον Μπάιντεν τι περιμένει, αν ο Ερντογάν καταλάβει, για παράδειγμα, μια ελληνική βραχονησίδα.

 

Ελπίζουμε, επίσης, να έχει διασφαλίσει ότι ο Μακρόν θα τηρήσει αυτό που λέει η ελληνογαλλική συμφωνία για «αμοιβαία αμυντική συνδρομή», την οποία υπογράψαμε όταν αγοράσαμε αεροπλάνα και φρεγάτες, σώζοντας την πολεμική βιομηχανία της Γαλλίας. Η Γαλλία είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που έχει τη στρατιωτική δύναμη να παρέμβει, αν η Τουρκία του Ερντογάν καταφύγει στο απονενοημένο διάβημα.

 

Επιμύθιον: Ο Ερντογάν γαβγίζει, αλλά αυτό δεν μας διασφαλίζει ότι δεν δαγκώνει κιόλας. Γι’ αυτό ο πρωθυπουργός και οι υπουργοί του ας παραμερίσουν τα ανέξοδα λόγια κι ας προειδοποιήσουν τους Αμερικανούς και τους Γάλλους για το τι μπορεί να συμβεί, αν ο Ερντογάν αφήσει τα αλυχτίσματα και περάσει στα δαγκώματα…

 

ΥΓ: Ενας-δύο Ελληνες απόστρατοι ζήλεψαν τους πολεμοχαρείς Τούρκους συναδέλφους τους και το έριξαν κι αυτοί στους παλικαρισμούς και τις απειλές. Δεν προσφέρουν τίποτα, ζημιά κάνουν. Κάποιος να τους κατεβάσει από τον Βουκεφάλα τους.   

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *