Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2015

ESM: Το τρίτο πακέτο ίσως δεν θα χρειαστεί να φτάσει μέχρι τα 86 δισ. ευρώ


Οι χαμηλότερες ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών, μετά τα stress test της ΕΚΤ, κάνουν τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) να εκτιμά πως το τρίτο ελληνικό πακέτο δεν θα φτάσει μέχρι τα 86 δισ. ευρώ.
Το τελικό ύψος των κεφαλαίων που θα κινητοποιηθούν μέσω του πακέτου θα εξαρτηθεί και από τη συμμετοχή των ιδιωτών επενδυτών.
Στην αρχική πρόβλεψη για πακέτο με ανώτατο όριο τα 86 δισ. ευρώ είχαν συνυπολογιστεί συνολικά 25 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση.
Τα αποτελέσματα ωστόσο των stress test που δημοσιεύτηκαν το Σάββατο τοποθετούν τις κεφαλαιακές ανάγκες των ελληνικών τραπεζών στα 14,4 δισ. ευρώ στο δυσμενές σενάριο.
«Η συνολική κεφαλαιακή υστέρηση βρίσκεται με άνεση εντός του «μαξιλαριού» των 25 δισ. ευρώ που προβλεπόταν στο [τρίτο] πρόγραμμα, και δείχνει ότι το πρόγραμμα έχει επαρκή χρηματοδότηση» σχολίασε στο Reuters εκπρόσωπος του ESM.
«Αυτό δείχνει πως το μέγιστο του δανεισμού προς την Ελλάδα θα είναι πρακτικά κάτω από τα 86 δισ. ευρώ που αρχικά προβλέπονταν» τόνισε.
Ο εκπρόσωπος ανέφερε πως ο ESM «έχει ήδη κινητοποιηθεί και «περιμένει» ένα σύνολο 10 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση, που θα διατεθεί σύντομα στην Ελλάδα».

Μα πόσα κανάλια στο φάσμα πια;

Μέχρι στιγμής η ενασχόλησή μου με το φάσμα ψηφιακών συχνοτήτων δεν ήταν ιδιαίτερη.
Αρχισα να χωνεύω τι ακριβώς σημαίνει ψηφιακή τηλεόραση με την προετοιμασία για το πέρασμα στην ψηφιακή εποχή στη Γαλλία.
Οπου η πρόσκληση για τους παρόχους περιεχομένου έγινε πριν ετοιμαστεί η ψηφιακή πλατφόρμα για τη μετάδοση. Εκεί, βέβαια, που το κατάλαβα πραγματικά ήταν όταν χρειάστηκε ν’ αγοράσω αποκωδικοποιητή για τη σούπερ-ντούπερ τηλεόρασή μου 44 ιντσών, η οποία δεν είχε ενσωματωμένο ψηφιακό δέκτη.
Με τη φασαρία που έγινε στη Βουλή κατά τη συζήτηση του νόμου για την αδειοδότηση των καναλιών, είπα να ξαναδιαβάσω λίγο.
Το κύριο επιχείρημα της αντιπολίτευσης ήταν ότι δεν χρειάζεται άδειες γιατί το φάσμα είναι απεριόριστο. Εκεί κόλλησα.
Αφησα κατά μέρος την πολιτική και βυθίστηκα στην τεχνολογία. Και άντε να βρεις τεχνικό να τα εξηγήσει, τα ματάκια μου έβγαλα. Σαν τους δικηγόρους και τους γιατρούς, σε τσακίζουν στους τεχνικούς όρους οπότε στο τέλος δεν καταλαβαίνεις τίποτα.
Ωστόσο με τη βοήθεια των φίλων μου μια άκρη την έβγαλα.
Κατ’ αρχάς κατάλαβα ότι το ψηφιακό μέρισμα (οι συγκεκριμένες δηλαδή συχνότητες) χρησιμοποιούνται και από άλλες υπηρεσίες, όχι μόνο από την επίγεια ψηφιακή τηλεόραση (DTT).
Χρησιμοποιούνται, για παράδειγμα, για τη βελτιωμένη ασύρματη ευρυζωνικότητα (wireless broadband), προκειμένου να εξυπηρετηθεί η ταχέως αυξανόμενη ζήτηση για κινητή πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Χρησιμοποιούνται επίσης για τη βελτίωση της λήψης εντός των κτιρίων, για να αυξηθεί η κάλυψη αγροτικών περιοχών και επίσης για την εκπομπή τηλεοπτικού σήματος σε φορητές συσκευές (Mobile TV), επιτρέποντας στους χρήστες να δέχονται και να παρακολουθούν πολλαπλά κανάλια.
Επίσης, για την τηλεόραση απαιτείται μεγάλο εύρος αφού μεταφέρει και εικόνα. Ετσι σε μία συχνότητα δεν χωράνε περισσότερα από ένα ή δύο κανάλια υψηλής ευκρίνειας, ανάλογα και με τη συμπίεση του σήματος (στάνταρ ή υψηλή ευκρίνεια).
Κατά δεύτερον στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση ο πάροχος περιεχομένου στέλνει το «περιεχόμενό» του (ροές δεδομένων) στο κέντρο δικτύου του παρόχου δικτύου.
Εκεί ο πάροχος δικτύου πολυπλέκει τις ροές - γι' αυτό και μπαίνει η έννοια τουπολυπλέκτη (mux) - και τις μεταφέρει στα σημεία (κέντρα) εκπομπής.
Με τα υπάρχοντα δεδομένα, ένας δίαυλος μπορεί να εξυπηρετήσει αποτελεσματικά 4 έως 6 πλήρη προγράμματα SDTV (standard definition) ή ένα μόνο πρόγραμμα υψηλής ευκρίνειας HDTV (high definition).
Διαβάζοντας και ξαναδιαβάζοντας τα παραπάνω, όχι με μεγάλη ευκολία, ομολογώ, δυσκολευόμουν να καταλάβω για ποιον λόγο πολλοί βουλευτές επέμεναν συνεχώς ότι μπορούν να εκπέμψουν άπειρα κανάλια.
Μέχρι που ρώτησα κι έναν σύμβουλο στο υπουργείο Πολιτισμού και Επικοινωνίας της Γαλλίας, ο οποίος ήταν στην «ομάδα Ολάντ» που μας επισκέφτηκε, και μου απάντησε στεγνά: «Ω! Μον ντιε, νο!». Τόσο απλά.
Η αλήθεια είναι ότι τον μέσο χρήστη ελάχιστα τον ενδιαφέρει πώς φτάνει ένα οποιαδήποτε σήμα μέχρι αυτόν.
Είτε τηλεόραση είτε τηλεφωνία είτε διαδίκτυο, ο μοναδικός λόγος που έχει ν’ ασχοληθεί μ’ αυτό είναι όταν υπάρχει βλάβη. Και δικαίως.
Αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ ότι τα τελευταία τριάντα χρόνια η τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε κυρίως πολιτικά.
Στη μία άκρη του πολιτικού φάσματος εκείνοι που ανακάλυψαν εκ νέου την άμεση δημοκρατία (θεωρία που έφτασε στο απόγειό της με την ανάδυση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης), στην άλλη άκρη εκείνοι που βρήκαν την ευκαιρία να αποκτήσουν νέα τεράστια χρηματικά κέρδη.
Ο ενημερωμένος πολίτης μπορεί να μην ξέρει ακριβώς πώς λειτουργεί η τεχνολογία, αλλά θα πρέπει να είναι ψυλλιασμένος για το πώς τη χρησιμοποιεί η πολιτική.

Δάσκαλε... πεινάω!

Πολλοί Σύλλογοι Εκπαιδευτικών του Λεκανοπεδίου με πρωτοβουλία του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης  Α΄ Αθήνας, διοργανώνουν κινητοποίηση την Πέμπτη 5 Νοεμβρίου στις 1 μμ  στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Σταδίου 29), για το ζήτημα της φτωχοποίησης των μαθητών.
Όπως αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους:
Στην περίοδο που οξύνεται και βαθαίνει η καπιταλιστική κρίση, εντείνονται τα φαινόμενα φτωχοποίησης των μαθητών μας. Σε αυτές τις συνθήκες, μέσα από τις γενικές συνελεύσεις και τις συλλογικές διαδικασίες των Συλλόγων μας, διαμορφώθηκε το αίτημα για κρατικό πρόγραμμα σίτισης και ιατρικής περίθαλψης για όλα τα σχολεία  που θα εξασφαλίζει ότι δεν θα υπάρχει ούτε ένας μαθητής μας πεινασμένος ούτε ένα παιδί χωρίς δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.
Το φαινόμενο της φτωχοποίησης των μαθητών εμφανίζεται όλο και πιο έντονα, με όλο και πιο οξυμένες μορφές και απλώνεται σε όλη τη χώρα.
Είναι σύμπτωμα της καπιταλιστικής κρίσης και αποτέλεσμα των αντιλαϊκών μνημονιακών πολιτικών.
Το ζήτημα αναδείχθηκε από παλαιότερες παρεμβάσεις των εκπαιδευτικών σωματείων από το 2011 ακόμη. Η κυβέρνηση, τότε, επιχείρησε να αποδώσει τις καταγγελίες τους σε παραπληροφόρηση και πολιτικές σκοπιμότητες.
Οι επόμενες ηγεσίες του υπουργείου Παιδείας αναγνώρισαν το πρόβλημα αλλά δεν πήραν κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπισή του.
Το φαινόμενο φτωχοποίησης των μαθητών, οξύνεται όλο και περισσότερο και εμφανίζεται με διάφορες μορφές, ενώ ταυτόχρονα, σαν συνέπεια της πολιτικής περικοπών για την παιδεία, τα σχολεία εμφανίζουν συμπτώματα κατάρρευσης των υποστηρικτικών τους δομών.
Η υπολειτουργία του ολοήμερου, τα εκατοντάδες κυλικεία που έχουν κλείσει, τα προβλήματα με την καθαριότητα και τη φύλαξη, η ανυπαρξία δομών όπως λειτουργία χώρων εστίασης, η έλλειψη θεσμών όπως οι σχολίατροι και οι ψυχολόγοι, διαμορφώνουν μια εικόνα παρακμής που επιβαρύνει το συνολικό πρόβλημα.
Ταυτόχρονα, γύρω από τα σχολεία μας, ιδιαίτερα στις λαϊκές γειτονιές, απλώνεται η ανεργία και η φτώχεια, ενώ ταυτόχρονα οι ποικίλες δομές λαϊκής αλληλεγγύης που αναπτύσσονται τα τελευταία χρόνια, αποτελούν σημαντικά και πολύτιμα παραδείγματα λαϊκής οργάνωσης και συλλογικής αλληλεγγύης αλλά δεν αρκούν βέβαια για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.
Όλα αυτά τα χρόνια πολλά εκπαιδευτικά σωματεία αγωνίστηκαν για να οργανωθούν σταθερές κρατικές δομές σίτισης και περίθαλψης μαθητών.
Ταυτόχρονα, προχώρησαν σε ποικίλες μορφές οργάνωσης της κοινωνικής αλληλεγγύης μέσα και έξω από τα σχολεία για τη στήριξη των φτωχών μαθητών και των οικογενειών τους.
Είναι αξιοσημείωτο ότι, το υπουργείο Παιδείας έως και σήμερα, ουδεμία καταγραφή, μελέτη ή εκτίμηση για το μέγεθος του φαινομένου έχει προωθήσει.
Μετά την εκλογή της νέας κυβέρνησης το Γενάρη του 2015, οι  Σύλλογοι ΠΕ και ΕΛΜΕ κατά τη συνάντησή τους με το Υπουργείο Παιδείας έθεσαν μεταξύ άλλων, το ζήτημα της φτωχοποίησης των μαθητών (ως συνέπεια της καπιταλιστικής κρίσης και των πολιτικών λιτότητας, ανεργίας και εξαθλίωσης), με συγκεκριμένα στοιχεία από τις περιοχές δράσης τους.
Ανέφεραν ότι, ιδιαίτερα στο Δήμο Αθηναίων, το φαινόμενο είναι πλέον μετρήσιμο σε ένα βαθμό, καθώς, την προηγούμενη σχολική χρονιά που λειτουργούσε ακόμη το πρόγραμμα σίτισης των μαθητών, 1400 μαθητές του Δήμου, μετά από σχετικά αιτήματα των Συλλόγων Διδασκόντων, σιτίζονταν από το Δημοτικό Βρεφοκομείο. Υπενθύμισαν ότι από τις προηγούμενες πολιτικές ηγεσίες το εκπαιδευτικό κίνημα εισέπραξε μόνο κατανόηση.
Τέλος, κατέθεσαν την διεκδίκηση για κρατικό πρόγραμμα σίτισης και ιατρικής περίθαλψης σε όλα τα σχολεία.
Οι εκπρόσωποι του Υπουργείου απάντησαν ότι «αναμένεται νομοσχέδιο από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης όπου θα προβλέπεται σημαντική στήριξη μεγάλου τμήματος μαθητών που έχουν οικονομική ανάγκη και παράλληλα μέριμνα για το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού, ενώ δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή κάποια σκέψη για την ιατρική περίθαλψη».
Στους ταραγμένους μήνες που ακολούθησαν, αποδείχτηκε ότι όλα αυτά δεν ήταν παρά μία ακόμα άσκηση ρητορικής.
Κανένα νομοσχέδιο δεν κατατέθηκε και κανένα συγκεκριμένο μέτρο δεν προωθήθηκε ούτε καν στο επίπεδο καταγραφής του προβλήματος.
Στις προγραμματικές της δηλώσεις στη Βουλή, η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Θεανώ Φωτίου, εξήγγειλε την επέκταση του προγράμματος για την καταπολέμηση της φτώχειας έως και το 2016, καθώς και τη «δημιουργία ενιαίου εθνικού φορέα, στον οποίο θα ενταχθούν όλες οι υφιστάμενες δομές κοινωνικής φροντίδας».
Η κυβέρνηση, από τη μια προωθεί μνημονιακές πολιτικές που εντείνουν τα φαινόμενα φτώχειας και από την άλλη εξαγγέλλει μέτρα για την αντιμετώπισή τους.
Σχήμα οξύμωρο βεβαίως που αναπαράγει όμως τις κεντρικές πολιτικές της ΕΕ γύρω από το ζήτημα της φτώχειας εδώ και δυο δεκαετίες τουλάχιστον. Δηλαδή, δεν παίρνει μέτρα για να αντιμετωπιστεί η φτώχεια που δημιουργούν τα μνημόνια, αλλά για να καλύψει τις πολύ ακραίες επιπτώσεις κι αυτές όχι συνολικά.
Όσο αφορά τον τομέα της παιδείας, με βάση τις προγραμματικές δηλώσεις της υπουργού συνάγεται ότι:
Α. Καμιά μέριμνα δεν προβλέπεται για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Β. Καμιά συγκεκριμένη απάντηση δεν έχει δοθεί.
Στους στόχους του εκπαιδευτικού κινήματος, είναι ανάγκη να συμπεριληφθεί το αίτημα για κρατικό πρόγραμμα σίτισης και περίθαλψης των μαθητών σε όλα τα σχολεία.
Με βάση τις ανάγκες των σχολείων όπως αυτές θα καθοριστούν από το Σύλλογο Διδασκόντων σε συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων.
Με αξιοποίηση των δημοτικών δομών όπου υπάρχουν και λειτουργούν (ιδιαίτερα στις μεγάλες πόλεις) για τους παιδικούς σταθμούς και επέκτασή τους στα δημόσια σχολεία.

Υπάρχουν δυνατότητες αντίστασης στη λιτότητα εντός Ε.Ε;



Τα πυκνά γεγονότα των τελευταίων πέντε χρόνων, καθώς και το ιδιαίτερα φορτισμένο διάστημα από την 25η Ιανουαρίου έως σήμερα, μας έχουν δώσει απαντήσεις σε κάποια ερωτήματα γύρω από τον τρόπο λειτουργίας και τους πραγματικούς σκοπούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης- παράλληλα όμως πρόσθεσαν καινούργια.
Τίθεται το ερώτημα αν μπορούν να κερδίσουν κάτι οι λαοί μέσω των εκλογών ψηφίζοντας στην Ελλάδα, στην Πορτογαλία, στην Ισπανία και αλλού, δυνάμεις κατά της λιτότητας,  ή αν οι ευρω-γραφειοκράτες θα βρίσκουν πάντα τον τρόπο να παρακάμπτουν τη βούλησή τους.
Το βέβαιο είναι ότι ακόμα και αν σε όλες τις επόμενες εκλογικές αναμετρήσεις  θριαμβεύσουν οι δυνάμεις κατά της λιτότητας, τούτο δεν σημαίνει ότι οι πολίτες της Ε.Ε πρέπει να μείνουν με σταυρωμένα χέρια περιμένοντας την αργή εξέλιξη των πολιτικών ζυμώσεων σε επίπεδο κορυφής, αποδεχόμενοι στο μεταξύ την ασυνάρτητη πολιτική του κάθε Ντάϊσελμπλουμ, Ντομπρόβσκις και των λοιπών παρατρεχάμενων της  ανατολικογερμανικής προέλευσης ηγέτιδας της ΕΕ
Νομίζω ότι απαιτείται δράση παράλληλη. Τόσο σε επίπεδο κυβερνήσεων εθνικών κρατών (όπου αυτή τη στιγμή ο συσχετισμός εντός ευρωζώνης είναι 17:1),  όσο και στη βάση. Οι πολίτες της Ε.Ε έχουν κάθε συμφέρον  να οργανώνουν την εργασία τους σε συνεταιρισμούς και να χρησιμοποιούν εναλλακτικά νομίσματα- όπως το Faircoin- και τράπεζες χρόνου, δημιουργώντας έναν ασφαλή, προστατευμένο χώρο από τις αυθαιρεσίες της Ε.Κ.Τ. αλλά και την αγριότητα του νεοφιλελευθερισμού. Έτσι θα φτιαχτούν θύλακες αλληλεγγύης και δημιουργικότητας που θα επεκτείνονται και θα συνεργάζονται μεταξύ τους, διευρύνοντας διαρκώς τα όρια ενός  «υπέροχου νέου κόσμου», που γεννιέται μέσα στον παλιό.
Το μείζον πρόβλημα, όμως, παραμένει το δημοκρατικό έλλειμμα της Ε.Ε. Είναι αυτό που μεγιστοποίησε την ένταση της κρίσης του 2008 και έφερε την  λιτότητα χωρίς τέλος. Και είναι αυτή  ακριβώς η απουσία λογοδοσίας, που μπορεί να επιτρέψει στην εξουσία να διαλύσει με τη βία κάθε προσπάθεια αυτοοργάνωσης και να θέσει εκτός νόμου κάθε εργοστάσιο που λειτουργεί υπό εργατικό έλεγχο, να καταστείλει ο,τιδήποτε θεωρήσει ότι την απειλεί.
Ως εκ τούτου υπάρχει ανάγκη για ένα πανευρωπαϊκό κίνημα εκδημοκρατισμού της Ε.Ε. Μάλιστα είναι σχετικά εύκολο να μαζικοποιηθεί και να φέρει θετικά αποτελέσματα, καθώς δεν απαιτείται ταύτιση ως προς τον τελικό σκοπό (που για άλλους  μπορεί να είναι ο σοσιαλισμός, ο κοινωνικός φιλελευθερισμός, η κατάργηση της εξουσίας, το εργατικό κράτος, ή η σοσιαλδημοκρατία), παρά μόνο μια ελάχιστη σύμπτωση απόψεων πάνω στην αναγκαιότητα αυτού του πρώτου βήματος.
Ενδεικτικό των παραπάνω είναι ότι το ελληνικό δημοψήφισμα έφερε τα πάνω – κάτω στην Ευρώπη- κι ας ηττηθήκαμε στο τέλος. Για να πετύχουν αυτήν την πύρρειο νίκη τους οι «Θεσμοί» απώλεσαν και το τελευταίο δημοκρατικό φύλλο συκής.  Όμως ο ασκός του Αιόλου έχει πια ανοίξει. Μετά από μας ακολουθούν κι άλλοι. Οι δυνάμεις της ευρωπαϊκής αντιπολίτευσης αρχίζουν να γίνονται υπολογίσιμες.
Η ρωγμή στο άλλοτε αρραγές μέτωπο του μερκελισμού οριστικοποιήθηκε μετά την δεύτερη νίκη του ΣΥΡΙΖΑ. Οι άνθρωποι του, παρόλο που ηττήθηκαν έξω, παρέμειναν για να συντρίψουν την ντόπια ολιγαρχία και να διατηρήσουν την κοινωνία ενωμένη, ώστε να μην εκτραπούν τα πράγματα σε μια βίαιη σύγκρουση όλων εναντίον όλων. Οφείλουμε, πέρα από τη σωρεία λαθών με την οποία βαρύνονται, να τους αναγνωρίσουμε την γενναιότητα να γίνουν οι αναλώσιμοι  που, με την κατανάλωση του πολιτικού τους κεφαλαίου, θα φτιάξουν επιτέλους μια χώρα αξιοκρατίας και δικαιοσύνης πάνω στα συντρίμμια του παλιού πελατειακού-ολιγαρχικού κράτους.
Η ανατροπή σε  μία μικρή χώρα αποδεικνύεται, λοιπόν, ότι έχει πολύ μεγαλύτερη  σημασία απ’ ότι νομίζαμε.  Αρκεί να δει κανείς τι συμβαίνει στην Πορτογαλία. Ο ηγέτης του συντηρητικού κόμματος κ. Κοέλιο λαμβάνει εντολή σχηματισμού κυβέρνησης μειοψηφίας ενώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης δηλώνουν ότι θα τη ρίξουν αμέσως. Γιατί; Που βασίζεται; Για μας, που έχουμε ζήσει απίθανες στιγμές με Παπαδήμους και λοιπούς, η απάντηση είναι προφανής: Κοινοβουλευτικό  πραξικόπημα με τις ευλογίες του ευρω-ιερατείου. Αν τελικά ο πορτογάλος μερκελιστής βρει μερικούς αποστάτες για να κάνει τη δουλειά του, έχει μικρή σημασία. Ας κρατήσουμε τα γεγονότα αυτά ως μια ακόμα απόδειξη ότι τη δύναμη συνεχίζουν να την έχουν οι λαοί.  Με αργά βήματα η Ευρώπη αλλάζει. Είναι στο χέρι μας να επιταχύνουμε το ρυθμό της αλλαγής.
* Ο Κώστας Παπαπαναγιώτου είναι μαθηματικός και υποψήφιος διδάκτορας Οικονομικών

Εξηγήσεις Παρασκευόπουλου: Πώς οι καθαρίστριες του ΥΠΟΙΚ έγιναν γραμματείς στα δικαστήρια

Νόμιμη ήταν η τοποθέτηση των καθαριστριών του υπουργείου Οικονομικών σε θέσεις γραμματείας στο υπουργείο Δικαιοσύνης, τόνισε ο αρμόδιος υπουργός, Νίκος Παρασκευόπουλος.
Μιλώντας για το θέμα που προκάλεσε αρκετές συζητήσεις τα τελευταία 24ωρα, ο υπουργός τόνισε ότι η τοποθέτηση αυτή έγινε κατ' εφαρμογή της νομοθεσίας για την κινητικότητα που ισχύει από το 2013.
«Η διαδικασία έγινε νόμιμα, το ΑΣΕΠ προσωρινά ενέκρινε τον κατάλογο. Όλα έγιναν νόμιμα. Η απορία έχει ένα κοινωνικό υπόβαθρο. Η καθαρίστρια, πως είναι δυνατόν να έχει πτυχίο», είπε χαρακτηριστικά μιλώντας στο Mega ο κ. Παρασκευόπουλος και πρόσθεσε πως η κινητικότητα προέβλεπε τη μετακίνηση υπαλλήλων όταν υπάρχει επάρκεια σε άλλα υπουργεία.
«Δεν μπορώ να σας πω ότι γνωρίζω ότι υπάρχει επάρκεια, αλλά εμπιστεύομαι τις διαδικασίες που αξιολόγησαν τις ανάγκες και τα προσόντα των εργαζομένων. Εμείς χρειαζόμαστε γραμματείες και απευθυνθήκαμε στα υπουργεία», συμπλήρωδσε ο υπουργός Δικαιοσύνης.
«Ο ρόλος της καθαρίστριας δεν είναι μια ταυτότητα η οποία προσδιορίζει τον άνθρωπο απολύτως. Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν πτυχία πανεπιστημιακά. Υπήρξαν συμβούλια τα οποία αξιολόγησαν και τον χρόνο παραμονής σε μία υπηρεσία και τα προσόντα τους και έκριναν ότι αυτή η μετακίνηση μπορεί να γίνει», είπε ακόμα ο κ. Παρασκευόπουλος και τόνισε πως όλες οι υπάλληλοι που μετακινήθηκαν είχαν πτυχίο, σημειώνοντας «Αυτή τη στιγμή, το πρόβλημα της κρίσης και της ανεργίας έχει δημιουργήσει έναν αριθμό ανθρώπων στην Ελλάδα που έχουν πολλά προσόντα».



Γιατί έγιναν όλα αυτά; Τώρα ξέρουμε…


Μέχρι τώρα ήταν κοινή πεποίθηση ότι η Κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου έπεσε και η Κυβέρνηση Τσίπρα-Καμένου ήρθε για τέσσερις λόγους: για να καταργηθούν τα Μνημόνια, να αυξηθούν οι μισθοί και οι συντάξεις, να μην ξαναπληρώσουμε ΕΝΦΙΑ και να ανακτηθεί η εθνική αξιοπρέπεια έναντι των δανειστών. Θα μπορούσε κανείς να αραδιάσει και πλήθος άλλων λόγων, αλλά οι προαναφερθέντες αρκούν, σε συντριπτικό ποσοστό, για να εξηγήσουν όσα έγιναν στους δέκα μήνες της «νέας» περιόδου.
Ποιος από τους 4 στόχους επιτεύχθηκε; Καταφανώς κανένας. Οσα γίνονται αυτές τις μέρες παραπέμπουν σε όσα γίνονταν το φθινόπωρο του 2014. Όλα γίνονται για τη «δόση»Εδώ και εδώοι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος, ιδωμένες με παραμορφωτικά γυαλιά.
Όμως, για να μην πει κανείς ότι δεν γίνονται και «διαφορετικά» πράγματα, ας προσέξουμε δύο… κολοσσιαίες διαφορές του τότε με το σήμερα:
  1. Απελευθερώνεται πλήρως το ιδιοκτησιακό καθεστώς των φαρμακείων (εδώ). Και τώρα θα περιμένουμε τον αγωνιστή πρόεδρο Λουράντο να εξαγγείλει ότι, στις επόμενες εκλογές, θα κάνει τα φαρμακεία εκλογικά κέντρα κατά του ΣΥΡΙΖΑ, όπως τα είχε κάνει πέρσι κατά της ΝΔ.
  2. Απελευθερώνεται η διάρκεια ζωής του γάλακτος (εδώ). Ό,τι δεν κατάφεραν οι «νεοφιλελεύθεροι» Γεωργιάδης και Χατζιδάκης της ΝΔ, το καταφέρνουν σήμερα οι «αριστεροί» (ποιους να πρωτοαναφέρεις) υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ. Και μπράβο τους!
Θα μπορούσε κανείς να πει ότι, εκτός από αυτά, η κυβερνητική αλλαγή έγινε για να μάθουμε ότι αριστερή πολιτική δεοντολογία σημαίνει ότι οι υπουργοί δεν παραιτούνται ποτέ ό,τι κι αν κάνουν. Ούτε όταν έχουν off shore εταιρείες, ούτε όταν τακτοποιούν πρώην πελάτες τους στο Δημόσιο, ούτε όταν κρύβουν λεφτά από το Πόθεν Εσχες, αφού οι νέοι κοινοβουλευτικοί άρχοντες το «συμπληρώνουν», όταν χρειαστεί.
Όμως, όλα αυτά τα παραβλέπουμε. Όπως παραβλέπουμε ότι σήμερα έχουν εξαφανιστεί τα παιδιά που λιποθυμούν στα σχολεία από ασιτία. Επίσης, έχουν εξαφανιστεί οι πάσης φύσεως «αγανακτισμένοι», όπως και τα κινήματα «Δεν πληρώνω». Η προπαγάνδα ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ τα κάνει όλα αόρατα, σαν το πανίσχυρο απορρυπαντικό.
Δεν είναι και λίγο να έχει κάνει μια νέα κυβέρνηση τόσες «επιτυχίες» κόντρα στον παλιό εαυτό της. Αλλά να μην παραλείψουμε κι έναν άλλον λόγο για τον οποίο διώξαμε τους προηγούμενους και φέραμε τους σημερινούς: για την καριέρα του Γιάννη Βαρουφάκη. Την έχτισε βήμα-βήμα, με χορηγό τον Τσίπρα, επί 6 μήνες. Και σήμερα έχει την ευτυχία να κάνει ευγνωμονούσες προφητείες για τον ευεργέτη του (εδώ). Και, το κυριότερο, να δίνει διαλέξεις ανά τον κόσμο. Δωρεάν, εννοείται. Κι αν χρειαστεί, για τον αγώνα, παίρνει το κατιτίς του από τους παγκόσμιους καπιταλιστές (προσοχή στο τέλος του δημοσιεύματος, στον Πίνακα Β’). Το παραδέχεται ο ίδιος.
Μετά από όλα αυτά, όποιος εξακολουθεί να έχει στο μυαλό του το ερώτημα του τίτλου του σημερινού σημειώματος, ας το βγάλει. Τώρα ξέρει.

Δύο Ελλάδες...


Υπάρχουν δύο Ελλάδες, αυτό είναι σίγουρο. Μια κοινωνία που με κάθε ευκαιρία χωρίζεται στα δύο και αποκαλύπτεται. Το δράμα των χιλιάδων προσφύγων, ήρθε να επιβεβαιώσει πως οι δύο αυτές παράλληλες «χώρες», δεν έχουν πολλά κοινά. Το αντίθετο.
        
Υπάρχει η Ελλάδα των εθελοντών, χιλιάδων ανθρώπων, που ουσιαστικά έρχονται να υποκαταστήσουν το ανύπαρκτο από πλευράς υποδομών κράτος και με οργανωμένο τρόπο κάνουν ό,τι μπορούν για να βοηθήσουν τους απελπισμένους. Και υπάρχει και η Ελλάδα που κινητοποιήθηκε παράλληλα, αλλά για να αποκομίσει πλούτο. Με τον πιο χυδαίο τρόπο όρμησε στους πρόσφυγες για να τους αδειάσει τις τσέπες. Πέντε ευρώ ένα μπουκαλάκι νερό, 100 ευρώ για να τους μεταφέρει ως τα σύνορα.
       
Υπάρχει η Ελλάδα του 70χρονου Μυτιληνιού ψαρά που έπεσε στα παγωμένα νερά στην Εφταλού για να σώσει τους πρόσφυγες και φώναζε με αγωνία: «Τα μωρέλια, μωρέ, να σώσουμε». Και υπάρχει και η Ελλάδα που τους βλέπει σαν απειλή και σχολιάζει: «Να σας δω όταν οι εισβολείς απαιτήσουν τη μισή Ελλάδα! Εκεί να σας δω!».
         
Υπάρχει η Ελλάδα των χιλιάδων ανθρώπων που οργανώνουν συσσίτια, συναυλίες και δεκάδες εκδηλώσεις στήριξης των ανθρώπων αυτών, είναι και η Ελλάδα που πιστεύει πως «αυτοί οι βάρβαροι, αφού παίρνουν την απόφαση πως δεν περνάνε καλά εκεί που είναι κι επειδή η κυβέρνησή τους έχει προβλήματα, αποφασίζουν να διαταράξουν μια ολόκληρη ήπειρο και σηκώνονται και φεύγουν».
        
Υπάρχει η Ελλάδα των νησιωτών που ρισκάρουν τις ζωές τους για να σώσουν όσους περισσότερους πρόσφυγες μπορούν και εκείνων που ανοίγουν τα σπίτια τους να τους φιλοξενήσουν. Είναι και η Ελλάδα που όταν πληροφορείται πως πνίγηκαν ακόμα έντεκα παιδιά προσφύγων, παρατηρούν με κυνισμό: «Και, λοιπόν; Θα κηρύξουμε εθνικό πένθος;».
          
Προφανώς και δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Όλες οι κοινωνίες κάπως έτσι λειτουργούν. Η ευχή μόνο, η πρώτη Ελλάδα να είναι μεγαλύτερη, πολύ μεγαλύτερη...

Υ.Γ.: Τα αρνητικά σχόλια για τους πρόσφυγες, τα αλιεύσαμε από ειδησεογραφικά sites, τα οποία θεωρούνται και από τα πιο σοβαρά. Είναι χαρακτηριστικό πόσα πολλά και βίαια είναι... 

Μουζάλας: «Δεν θα ανοίξουμε τα σύνορα στον Εβρο»



Αποκλείει ο αναπληρωτής υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιάννης Μουζάλας, τουλάχιστον προς το παρόν το ενδεχόμενο να γκρεμιστεί το τείχος στον Έβρο για να περνούν οι πρόσφυγες στην Ελλάδα, αποφεύγοντας το επικίνδυνο θαλάσσιο ταξίδι από τα τουρκικά παράλια.

«Υπάρχουν τεχνικά ζητήματα που σε αυτή τη φάση δεν καθιστούν πρόσφορη την ιδέα να ανοίξει ο Έβρος» λέει στο Βήμα της Κυριακής.

Προσθέτει, όμως, ότι η κυβέρνηση εξετάζει συνεχώς εναλλακτικές λύσεις στις οποίες περιλαμβάνεται και ο Έβρος.

Ο αναπληρωτής υπουργός, μάλιστα, δεν διστάζει να εκφράσει το φόβο του για τον κίνδυνο εγκλωβισμού των προσφύγων στην Ελλάδα. «Ο εγκλωβισμός είναι ένα τεράστιο πρόβλημα» τονίζει.



Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2015

Σάλος από δήλωση Δραγασάκη για παράλληλο τραπεζικό σύστημα

Aντιδράσεις προκάλεσαν οι δηλώσεις του Γ.Δραγασάκη περί παράλληλου συστήματος τραπεζών το οποίο δεν θα τελεί υπό την εποπτεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.


Έντονες αντιδράσεις προκάλεσαν οι δηλώσεις του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκη στη Βουλή σύμφωνα με τις οποίες η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών δεν είναι επαρκής και απαιτείται ηδημιουργία ενός παράλληλου συστήματος τραπεζών το οποίοδεν θα τελεί υπό την εποπτεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
«H ανακεφαλαιοποίηση είναι αναγκαία, αλλά δεν είναι επαρκής. Πρέπει να σκεφτούμε με όρους μιας νέας αρχιτεκτονικής του τραπεζικού μας συστήματος ευρύτερα, πρέπει να συζητήσουμε για ένα νέο ρόλο τον τραπεζών σε σχέση με την κοινωνία, την ανάπτυξη κλπ. Αυτό δεν είναι θέμα αυτού του νόμου. Θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε και αλλού. Δεύτερον, πρέπει να δημιουργήσουμε ένα παράλληλο σύστημα τραπεζών που να μην είναι υπό την εποπτεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και που να μην κάνει το σύστημα τόσο συγκεντρωτικό όσο είναι σήμερα. Απ’ αυτήν την άποψη, έχει σημασία η στήριξη των συνεταιριστικών τραπεζών και της Τράπεζας Αττικής, έχει σημασία η δημιουργία της Αναπτυξιακής Τράπεζας γρήγορα, αλλά και η ενθάρρυνση της δημιουργίας νέων τραπεζών, αλλά και νέων χρηματοδοτικών εργαλείων», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Δραγασάκης.
Οι δηλώσεις Δραγασάκη προκάλεσαν την αντίδραση του βουλευτή της ΝΔ Μάκη Βορίδη ο οποίος κατηγόρησε τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης ότι δεν μπορεί να να αφήσει πίσω του τον βαρουφάκισμό.
Το βράδυ του Σαββάτου, συνεργάτες του κ. Δραγασάκη έδωσαν διευκρινίσεις για τις δηλώσεις του αντιπροέδρου σημειώνοντας πως παρερμηνεύθηκαν οι δηλώσεις του. «Δεν εννοούσε τίποτα παρά πάνω από αυτό που είπε, να ενισχυθούν δηλαδή οι συνεταιριστικές τράπεζες και μια αναπτυξιακή τράπεζα πέρα από το σκέλος των συστημικών τραπεζών, όπως συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.», σημείωναν. 

"Αυτές είναι οι τρεις μεγάλες διαφορές της σημερινής ανακεφαλαιοποίησης"


Tις τρεις ουσιαστικές διαφορές που έχει η σημερινή ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών από τις προηγούμενες ανέλυσε στην Ολομέλεια της Βουλής ο υπουργός Οικονομίας, Γιώργος Σταθάκης.
α)  Η παρούσα ανακεφαλαιοποίηση αντιμετωπίζει «ταυτόχρονα και παράλληλα» τη διαδικασία αναδιάρθρωσης, καθώς και των «κόκκινων» δανείων. «Αυτό δημιουργεί τις προϋποθέσεις για οριστική αντιμετώπιση του τραπεζικού προβλήματος».
β) Τη λειτουργία των μετοχών του Δημοσίου και δημόσιου συμφέροντος, αφού στις προηγούμενες ανακεφαλαιοποιήσεις οι μετοχές του Δημοσίου ήταν προνομιούχες χωρίς δικαίωμα ψήφου, ενώ σήμερα αφενός όλες οι νέες μετοχές είναι κοινές και με δικαίωμα ψήφου και αφετέρου προβλέπεται ότι οι παλαιές προνομιούχες μετοχές θα μετατραπούν σε κοινές με δικαίωμα ψήφου. «Υπάρχει μία δύσκολη εξίσωση. Είναι οι παλαιοί μέτοχοι, Δημόσιο και ιδιώτες, οι προνομιούχες μετοχές του Δημοσίου, οι ομολογιούχοι και οι νέες μετοχές του Δημοσίου. Η ισορροπία πρέπει να είναι πλήρης για να διασφαλίζει τα συμφέροντα του Δημοσίου και να μην αποθαρρύνει τις επενδύσεις».
γ) Τη δυνατότητα για αλλαγή διοικήσεων. «Η ανακεφαλαιοποίηση χωρίς πρόβλεψη για αλλαγή διοικήσεων ήταν ελληνική πρωτοτυπία. Είναι ελληνική πατέντα», υπογράμμισε ο κ. Σταθάκης επισημαίνοντας πως «οπουδήποτε έγινε ανακεφαλαιοποίηση άλλαξαν οι διοικήσεις, μπορεί να μην έγιναν κρατικές, αλλά άλλαξαν οι διοικήσεις». Ο νόμος προβλέπει αυστηρότερους κανόνες, είπε ο κ. Σταθάκης, τονίζοντας πάντως ότι «δεν μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους».


Στα 14,4 δισ. οι κεφαλαιακές ανάγκες των συστημικών τραπεζών, «πρωταθλήτρια» η Πειραιώς


Στα 14,4 δισεκατομμύρια ευρώ διαμορφώνονται οι κεφαλαιακές ανάγκες των τεσσάρων συστημικών τραπεζών (Πειραιώς, Εθνική, Alpha, Eurobank), με βάση το αποτέλεσμα των stress tests που ανακοινώθηκε πριν λίγη ώρα από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Συγκεκριμένα, οι  κεφαλαιακές ανάγκες διαμορφώνονται ως εξής: Alpha Βanκ 2,74 δισεκ., Eurobank 2,1 δισ., Εθνική 4,6 δισεκ. και Πειραιώς 4,93 δις.
Διαβάστε εδώ όλη την έκθεση της ΕΚΤ.
Διαβάστε το σχετικό ρεπορτάζ της naftemporiki.gr:
«Από τη συνολική αξιολόγηση των τεσσάρων σημαντικών ελληνικών τραπεζών προκύπτει συνολική υστέρηση κεφαλαίων ύψους 4,4 δισεκ. ευρώ στο πλαίσιο του βασικού σεναρίου και 14,4 δισεκ. ευρώ στο πλαίσιο του σεναρίου δυσμενών εξελίξεων, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των στρες τεστ που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα…
Η υστέρηση κεφαλαίων περιλαμβάνει προσαρμογές που προέκυψαν από τον έλεγχο της ποιότητας των στοιχείων ενεργητικού ύψους 9,2 δισεκ. ευρώ.
Οι τράπεζες έχουν διορία έως τις 6 Νοεμβρίου για να υποβάλουν σχέδια κάλυψης των κεφαλαιακών αναγκών με τα οποία θα εξηγούν πώς προτίθενται να καλύψουν την υστέρηση κεφαλαίων.
Η κάλυψη των κεφαλαιακών αναγκών θα βελτιώσει την ανθεκτικότητα των ισολογισμών των τραπεζών.
Η Τραπεζική Εποπτεία της ΕΚΤ διενήργησε συνολική αξιολόγηση των τεσσάρων σημαντικών ελληνικών τραπεζών (Alpha Bank, Eurobank, Εθνική Τράπεζα ΕΤΕ-7,12% της Ελλάδος και Τράπεζα Πειραιώς) σύμφωνα με την απόφαση της συνόδου κορυφής για το ευρώ της 12ης Ιουλίου 2015 και το μνημόνιο συνεννόησης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής – ενεργούσης εξ ονόματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ) –, της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Τράπεζας της Ελλάδος που υπογράφηκε στις 19 Αυγούστου 2015.
Στο πλαίσιο της ως άνω αξιολόγησης διενεργήθηκε έλεγχος της ποιότητας των στοιχείων ενεργητικού (Asset Quality Review – AQR) και μια μελλοντικής προοπτικής άσκηση προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων, η οποία περιελάμβανε ένα βασικό σενάριο και ένα σενάριο δυσμενών εξελίξεων, προκειμένου να αξιολογηθούν οι ειδικές ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης των επιμέρους τραπεζών στο πλαίσιο του τρίτου προγράμματος οικονομικής προσαρμογής της Ελλάδας.
Ο έλεγχος της ποιότητας των στοιχείων ενεργητικού είχε ως αποτέλεσμα συνολικές προσαρμογές ύψους 9,2 δισεκ. ευρώ όσον αφορά τη λογιστική αξία των στοιχείων ενεργητικού των συμμετεχουσών τραπεζών στις 30 Ιουνίου 2015. Επιπροσθέτως, το ύψος των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (non-performing exposure – NPE) των τεσσάρων τραπεζών αυξήθηκε κατά 7 δισεκ. ευρώ, με τις σχετικές προβλέψεις να έχουν ήδη ληφθεί υπόψη στις ως άνω προσαρμογές που προέκυψαν από τον έλεγχο της ποιότητας των στοιχείων ενεργητικού. Πέραν των άμεσων προσαρμογών της τρέχουσας λογιστικής αξίας, το αποτέλεσμα του ελέγχου της ποιότητας των στοιχείων ενεργητικού αντανακλάται επίσης στην προβολή για την κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών σύμφωνα με τα υποθετικά σενάρια που χρησιμοποιήθηκαν στην άσκηση προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων. Συνολικά, από την άσκηση προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων στις τέσσερις συμμετέχουσες τράπεζες προέκυψε υστέρηση κεφαλαίων ύψους 4,4 δισεκ. ευρώ σύμφωνα με το βασικό σενάριο και 14,4 δισεκ. ευρώ σύμφωνα με το σενάριο δυσμενών εξελίξεων, συμπεριλαμβανομένων των προσαρμογών που προέκυψαν από τον έλεγχο της ποιότητας των στοιχείων ενεργητικού, μετά από σύγκριση των δεικτών φερεγγυότητας βάσει της προβολής με τα ελάχιστα όρια που είχαν καθοριστεί για την άσκηση.
Οι τέσσερις τράπεζες έχουν διορία έως τις 6 Νοεμβρίου για να υποβάλουν στην Τραπεζική Εποπτεία της ΕΚΤ σχέδια κάλυψης των κεφαλαιακών αναγκών με τα οποία θα εξηγούν πώς προτίθενται να καλύψουν την υστέρηση κεφαλαίων. Κατόπιν αυτού θα ξεκινήσει μια διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης στο πλαίσιο του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής η οποία πρέπει να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του έτους. Η κάλυψη των κεφαλαιακών αναγκών μέσω αυξήσεων κεφαλαίων θα έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία κεφαλαιακών αποθεμάτων προληπτικής εποπτείας στις τέσσερις ελληνικές τράπεζες, τα οποία θα βελτιώσουν την ανθεκτικότητα των ισολογισμών τους και τη δυνατότητά τους να αντεπεξέρχονται σε ενδεχόμενες αρνητικές μακροοικονομικές διαταραχές».

Οι περιστρεφόμενες πόρτες και κερκόπορτες της Ε.Ε.

Οι Αγγλοσάξονες χρησιμοποιούν τον όρο revolving doors (περιστρεφόμενες πόρτες) για να περιγράψουν το διαρκές πέρασμα κρατικών αξιωματούχων σε πολυεθνικές επιχειρήσεις και το αντίστροφο. Τι γίνεται όμως όταν ολόκληρες κυβερνήσεις μετατρέπονται οι ίδιες σε παραρτήματα εταιρειών;

"Μαζί σας αισθάνομαι σαν να παίζω
ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με φίλους"

Ο Ζάκ Σαντέρ σε συνέδριο Ευρωπαίων βιομηχάνων
Η πρόσφατη έκθεση του Παρατηρητηρίου της Ευρώπης των Πολυεθνικών (CEO) για τη συνεχή διαπλοκή αξιωματούχων της Κομισιόν με πολυεθνικές επιχειρήσεις έκανε και πάλι τον γύρο του κόσμου –και παρουσιάστηκε εκτενώς στην Ελλάδα από την «Εφημερίδα των Συντακτών».
Ο Μανουέλ Μπαρόζο, που έπιασε ούτε λίγο ούτε πολύ 22 «δουλειές» μετά την αποχώρησή του από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και οι επίτροποι που στρογγυλοκάθισαν στα διοικητικά συμβούλια τραπεζών και μεγάλων εταιρειών παρουσιάζονται, δικαιολογημένα, σαν εκφάνσεις της σήψης που επικρατεί στα υψηλότερα κλιμάκια των ευρωπαϊκών θεσμών.
O πρώην πρόεδρος της Κομισιόν, Ζοσέ Μανουέλ ΜπαρόζοO πρώην πρόεδρος της Κομισιόν, Ζοσέ Μανουέλ Μπαρόζο | 
Οι λύσεις που προτείνονται όμως θυμίζουν αρκετά τα ευχολόγια που κυριάρχησαν στις ΗΠΑ μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008: Αν καταφέρουμε, λένε, να ελέγξουμε τα φαινόμενα διαφθοράς και κυρίως την απληστία ορισμένων πολιτικών και επιχειρηματιών (οι Αμερικανοί τους περιγράφουν συνήθως με τον όρο bad apples -κακά ή σκουληκιασμένα μήλα), το σύστημα θα λειτουργήσει και πάλι κανονικά. Στην Ευρώπη η άποψη αυτή κυριάρχησε για δεκαετίες ακόμη και σε τμήματα της αυτοαποκαλούμενης Ριζοσπαστικής Αριστεράς και σίγουρα της Σοσιαλδημοκρατίας.
Τι θα γινόταν όμως εάν, έστω και για μια στιγμή, υποθέταμε ότι αυτή η συνεχής διασύνδεση των Ευρωπαίων αξιωματούχων με τις μεγαλύτερες πολυεθνικές του πλανήτη δεν αποτελεί σημάδι σήψης αλλά απόλυτης επιτυχίας της Ε.Ε.; Σε ποιο συμπέρασμα θα καταλήγαμε εάν σκεφτόμασταν ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση δεν αποτελεί θύμα των λόμπι των ορισμένων εταιρειών αλλά είναι η ίδια το «λόμπι» με το οποίο συγκεκριμένα οικονομικά κέντρα επιβάλλουν τις θέσεις τους σε εκλεγμένες κυβερνήσεις και ολόκληρες κοινωνίες;
Συμπτωματικά ήταν και πάλι το Παρατηρητήριο της Ευρώπης των Πολυεθνικών που μας προσέφερε, πριν από χρόνια, τα στοιχεία που στηρίζουν μια τέτοια θέση.
Ανάμεσα σε δεκάδες κείμενα που αποδεικνύουν τη δομική διασύνδεση των θεσμικών οργάνων της Ε.Ε. με επιχειρηματικά συμφέροντα, ξεχωρίζει μια αναφορά στον ρόλο της περίφημης στρογγυλής τράπεζας των βιομηχάνων (ERT) –ένα λόμπι 50 πανίσχυρων βιομηχανιών της Ευρώπης, το οποίο από τη δεκαετία του '80 ασκούσε πιέσεις για τη δημιουργία ενός ενιαίου νομίσματος.
Οπως εξηγούσε παλαιότερα ο ερευνητής του CEO, Γιώργος Βασσάλος, «το 1987, πέντε μέλη της ΕRT, οι εταιρείες Solvay, Fiat, Philips, Rhône-Poulenc και Total, δημιούργησαν τον Σύλλογο για τη Νομισματική Ενωση της Ευρώπης (ΑΜUE). Επικεφαλής μπήκε ο τότε πρόεδρος της Philips, για να τον διαδεχτεί ο πρώην Ευρωπαίος επίτροπος Βιομηχανίας Ετιέν Νταβινιόν, τότε διευθυντής της Société Générale de la Belgique, τράπεζας που κατείχε σειρά βιομηχανικών επιχειρήσεων. [...]
Το 1989, η ERT ζήτησε επιτυχώς από τη Σύνοδο της Μαδρίτης να αποφασίσει ρητά ότι η εισαγωγή του ενιαίου νομίσματος θα γίνει με βάση τα κριτήρια και την ημερομηνία που θα καθορίζονταν στην επικείμενη Συνθήκη του Μάαστριχτ».
Οσοι παρακολουθούσαν τότε τις προεργασίες για τη δημιουργία του ευρώ θα θυμούνται ότι τα σημαντικότερα στελέχη του AMUE έρχονταν συχνά και στην Ελλάδα προκειμένου να προετοιμάσουν το έδαφος σε οικονομικό και πολιτικό επίπεδο. Το 2001, ο τότε επικεφαλής του AMUE Bairtrand de Maigre επισκέφθηκε τη χώρα μας προσκεκλημένος του Συνδέσμου Βιομηχάνων και συμμετείχε σε συνέδριο το οποίο συνδιοργάνωνε ο ΣΕΒ σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το υπουργείο Οικονομικών.
Μιλώντας ανάμεσα σε διευθυντές εταιρειών, όπως η Bayer Hellas, αλλά και εκπροσώπους συνδέσμων βιομηχάνων από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ο Maigre έδινε συμβουλές και μαθήματα για την ταχύτερη προσαρμογή της ελληνικής οικονομίας και των επιχειρήσεων στο νέο σκηνικό που δημιουργούσε η υιοθέτηση του ενιαίου νομίσματος.
Υπάρχει κάτι μεμπτό ή παράνομο σ' αυτό, θα αναρωτηθεί κάποιος. Προφανώς όχι. Το «μεμπτό» είναι να υποστηρίζεις δημοσίως ότι μια νομισματική ένωση που δημιουργήθηκε κατ’ εντολή και με τις οδηγίες συγκεκριμένων επιχειρηματικών κολοσσών θα μπορούσε να λειτουργήσει προς το συμφέρον των πολιτών της Ευρώπης –πολύ περισσότερο αν ανήκεις σ' αυτούς που ψήφισαν το Μάαστριχτ και στη συνέχεια δηλώνεις «εγκλωβισμένος» από τους Ευρωπαίους εταίρους.
Τίποτα σάπιο λοιπόν δεν υπάρχει στην Ε.Ε. και στα θεσμικά όργανα που επιβλέπουν τη λειτουργία της ευρωζώνης. Ολα λειτουργούν ρολόι. Το να ζητάς από την Ευρωπαϊκή Ενωση να μην προωθεί τα συμφέροντα των μεγαλύτερων επιχειρήσεων είναι σαν να ζητάς από το διαφημιστικό τμήμα της Coca-Cola να σταματήσει να προωθεί τα προϊόντα της εταιρείας. Στην καλύτερη περίπτωση είναι ένα αίτημα παράλογο. Στη χειρότερη θα μπορούσε να είναι και ύποπτο.

Ντράγκι: Ελάφρυνση χρέους και τήρηση των συμφωνηθέντων

«Η εμπιστοσύνη ανακτήθηκε αποτελεσματικά, πρώτα από όλα από την ελληνική κυβέρνηση, η οποία σήμερα συνδιαλέγεται με τους θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε κλίμα συνεργασίας», τονίζει ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας σε συνέντευξή του στην ιταλική «Il Sole 24 Ore», ενώ σημειώνει ότι «η βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους απαιτεί μια ελάφρυνσή του».
«Η διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών θα ξεκινήσει σύντομα, μόλις δημοσιευθούν τα στοιχεία της εκτίμησής μας (σ.σ. ανακοινώθηκαν σήμερα). Δεν νομίζω, λοιπόν, ότι έχει μείνει ένας απόηχος έλλειψης εμπιστοσύνης. Ήταν, βέβαια, ένα άλλο πολύ δύσκολο τεστ που η νομισματική ένωση μπόρεσε να αντιμετωπίσει και να ξεπεράσει. Είναι νωρίς για να πούμε έναν οριστικό λόγο, αλλά αν σήμερα συγκρίνουμε τον τωρινό διάλογο με την ελληνική κυβέρνηση με εκείνον προ πενταμήνου ή εξαμήνου, διαπιστώνουμε ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά», πρόσθεσε.
Σε ερώτηση σχετικά με το πώς θα πρέπει να πραγματοποιηθεί η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους ο Μάριο Ντράγκι απαντά:
«Το ελληνικό χρέος είναι βιώσιμο αν, πρώτα από όλα, η κυβέρνηση εφαρμόσει τις υποχρεώσεις του προγράμματος που υπέγραψε, αναλαμβάνοντας την ευθύνη, την "κυριότητα" του προγράμματος. Δεύτερον, η βιωσιμότητα του χρέους απαιτεί μια ελάφρυνσή του. Και το τελευταίο αυτό πρέπει να είναι μεγέθους ανάλογου ώστε να απομακρύνει κάθε αμφιβολία σχετικά με την μελλοντική βιωσιμότητα του ίδιου του χρέους, όταν η πρώτη προϋπόθεση θα έχει βρει εφαρμογή. Τι είδους "debt relief" (ανακούφιση χρέους) θα πρέπει να γίνει, πώς να στοχευθεί έτσι ώστε να μην αλλοιωθούν τα κίνητρα για την εφαρμογή του προγράμματος, είναι αποφάσεις που ανήκουν στις χώρες μέλη, στους προϋπολογισμούς των οποίων θα έχει επιπτώσεις η απόφαση αυτή. Πάνω σε αυτό το θέμα η ΕΚΤ δεν έχει κάτι να πει».



Η κυβέρνηση σε κίνδυνο



Κακοί οιωνοί στον ορίζοντα, για την κοινωνία αλλά και για το μέλλον της κυβέρνησης, καθώς δόθηκε εντολή για απελευθέρωση από τη Δευτέρα 2 Νοεμβρίου όλων των πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης, όπως οι πλειστηριασμοί. Την Πέμπτη (29/10) γνωστοποιήθηκε στις τράπεζες απόφαση του υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων με την οποία δεν παρατείνεται εκ νέου η κοινή υπουργική απόφαση που ανέστειλε πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης αρχικά ως την 30η Σεπτεμβρίου και εν συνεχεία ως την 31η Οκτωβρίου.
Αυτό σημαίνει ότι άνοιξε ο δρόμος για πλειστηριασμούς, εξώσεις, αλλά και κάθε είδους αναγκαστικές εκτελέσεις, όπως οι δεσμεύσεις μισθών και συντάξεων, αλλά και οι κατασχέσεις ακινήτων και περιουσιών ακόμα και για μικροποσά.  Από τη Δευτέρα γίνονται όλες οι πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης, εκτός του πλειστηριασμού της πρώτης κατοικίας, η οποία προστατεύεται μέχρι το τέλος του έτους. Αλλά θα προστατεύεται και μετά; Δύσκολο να το πιστέψει κανείς, εάν κρίνει από τις πράξεις και όχι από τις υποσχέσεις της κυβέρνησης.
Η εξέλιξη αυτή ακουμπά το πιο ευαίσθητο σημείο της τεράστιας κοινωνικής κρίσης των τελευταίων ετών, την κατοικία. Εάν η κυβέρνηση δεν καταφέρει να ρυθμίσει το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους, προστατεύοντας την κατοικία και τους πολίτες, τότε κινδυνεύει να βρεθεί σε πολιτικό κενό, δηλαδή να καταρρεύσει απότομα.
Και ο λόγος είναι πως μια τέτοια εξέλιξη - εάν δηλαδή δεν προστατευθεί αποτελεσματικά η πρώτη κατοικία, εάν δεν ρυθμιστούν τα χρέη προς τις τράπεζες με κούρεμα των οφειλών, όπως επιβάλει η δικαιοσύνη, καθώς δεν μπορεί ο οφειλέτης να πληρώνει μόνον αυτός την βίαιη μείωση του εισοδήματος και οι τράπεζες να συνεχίζουν αμέριμνες να κερδίζουν – θα οδηγήσει σε απώλεια της  πολιτικής και ιδεολογικής  ηγεμονίας, της κυβέρνησης.
Διότι, τι σόϊ αριστερή κυβέρνηση θα είναι αυτή που θα εκτελεί απλώς τις εντολές των τραπεζιτών και των δανειστών της χώρας; Εάν απελευθερωθούν οι πλειστηριασμοί και εάν δεν ρυθμιστούν δίκαια τα κόκκινα δάνεια, τότε θα έχει εκλείψει κάθε λόγος για στήριξη της κυβέρνησης, τόσο από την μεσαία τάξη, όσο και από τις λαϊκές τάξεις, που θα την αντιμετωπίζουν πλέον ως εντολοδόχο των δανειστών.
Και κάπως έτσι, η κυβέρνηση της αριστεράς θα μετράει τον βίο της αντίστροφα και θα καταλήξει μάλιστα και σε ιστορική πολιτική ήττα, στις επόμενες εκλογές.
Ελπίζω να βρουν τρόπο στο Μαξίμου να ανακόψουν την επίθεση που σχεδιάζεται προς την ελληνική οικογένεια. Διαφορετικά ο ασκός του Αιόλου θα ανοίξει πολύ γρηγορότερα, καθώς σ’ αυτήν την πραγματικά αντικοινωνική απόφαση θα προστεθούν και όλα τα υπόλοιπα που τώρα μόλις που γίνονται ανεκτά: βαρύτατη φορολογία, μειώσεις συντάξεων, απειλή της συνοχής από την ανεξέλεγκτη μεταναστευτική ροή, κατάρρευση του κοινωνικού κράτους, καταστροφή της μεσαίας τάξης, πάγωμα της αγοράς.
Όλα αυτά θα προστεθούν και η κατάργηση του δίχτυ προστασίας των οφειλετών θα λειτουργήσει ως αναμμένο φυτίλι σε δυναμίτη, μέσα σε αποθήκη εύφλεκτων υλικών.
* Ο Απόστολος Διαμαντής είναι συγγραφέας

Ρίξε πρώτα το δικό σου φράχτη (και μετά μίλα για τον φράχτη των άλλων)

Ωραία τα λόγια του πρωθυπουργού χθες στη Βουλή για τους φράχτες που υψώνονται στην Ευρώπη, στα σύνορα κρατών. Ωραία και δακρύβρεχτα. Ωραία αλλά ανέξοδα. Κι εκ του αποτελέσματος μοιάζουν υποκριτικά.
«Το ευρωπαϊκό όραμα γεννήθηκε όταν έπεσε το τείχος του Βερολίνου» είπε ο Αλέξης Τσίπρας«Αυτό το όραμα πεθαίνει σήμερα με τα νέα τείχη και τα συρματοπλέγματα».
Σωστά, κύριε Τσίπρα, αλλά έχουμε κι εμείς φράχτη στα σύνορά μας στον Έβρο. Έχει σημασία αν εσείς τον βρήκατε και δεν τον υψώσατε; Δεν έχει από τη στιγμή που δεν αποφασίζετε να τον κατεδαφίσετε. Και είναι υποκριτικό να κατηγορείτε γι' αυτό ακριβώς τους ακροδεξιούς Σαμαράδες της Ευρώπης.
Ρίξτε τον φράχτη στον Έβρο τώρα, κύριε πρωθυπουργέ. Έστω κι ένα παιδάκιλιγότερο να πνιγεί, αξίζει το όποιο κόστος.
Ρίξτε τον φράχτη στον Έβρο και μετά μιλήστε. Και αν δεν σας το επιτρέπει η Ευρώπη,κύριε πρωθυπουργέ, μην κατακρίνετε τους άλλους. Μπορεί και σε εκείνους να μην το επιτρέπει. 
(Μένουμε Ευρώπη; Εμείς θέλουμε να φύγουμε). 

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *