Τετάρτη 9 Αυγούστου 2017

Το κράτος είναι τα κομμάτια μας

Γκράφιτι στην Αθήνα. Τα μόνα χρήματα στα οποία δεν μπορεί να βάλει χέρι το κράτος. Προς το παρόν τουλάχιστον
|ΙΝΤΙΜΕΝΕWS/ΚΩΤΣΙΑΡΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ 
Πάνω από τις προσωπικές και τις οικογενειακές ανάγκες, πάνω από την υγεία και τη ψυχαγωγία, πάνω από τη σίτιση και την ένδυση, είναι το κράτος. Ανήκεις πρώτα στο κράτος και μετά, δύσμοιρε, στην οικογένειά σου. Δεν ανήκεις στον εαυτό σου

 Του Κώστα Γιαννακίδη

Για την κατάσχεση ενημερώνεσαι με e-mail, αλλά, ακόμα και αν δεν έχεις πρόσβαση στο δίκτυο, θα το διαπιστώσεις όταν βάλεις την κάρτα στο ATM. Τέλος πάντων, δεν έχει σημασία η διαδικασία, όσο αυτό που αισθάνεσαι όταν διαβάζεις και ξαναδιαβάζεις ένα μήνυμα που είναι σαν άσχημα αποτελέσματα εξετάσεων: δεν μπορείς να κάνεις τίποτα.

Υπάρχουν, βέβαια, πολλά είδη οφειλετών προς το Δημόσιο. Λαμόγια του κοινού ποινικού δικαίου που θα πληρώσουν μετά την προθεσμία γιατί τζιράρουν αλλιώς το χρήμα. Μπαταχτσήδες με μαύρο χρήμα που έχουν κάτι λογαριασμούς για τα μάτια του κόσμου και του Εφόρου. Ξύπνιοι που κάνουν καθυστερήσεις μήπως και πέσουν σε καμιά καλύτερη ρύθμιση και τα φορτώσουν όλα εκεί. Και πονηροί που πιστεύουν ότι Εφορία πληρώνουν μόνο τα κορόιδα.

Και υπάρχει και εκείνο το, μεγαλύτερο υποθέτω, ποσοστό που δεν μπορεί να κάνει αλλιώς. Για πολλούς και διάφορους λόγους. Επειδή έχασε τη δουλειά του, ξενοικιάστηκε η γκαρσονιέρα του, του ήρθε ο ΕΦΚΑ κατακούτελα, προέκυψε ένα θέμα υγείας ή κάτι έκτακτο στην οικογένεια. Ο καθένας μας, αν θέλει, έχει και μία πονεμένη ιστορία για να διηγηθεί. Ομως υπάρχουν και ιστορίες που δεν μπορείς να τους βάλεις ένα τέλος. Υπάρχει μόνο ο τοίχος, το αδιέξοδο, το κατασχετήριο της Εφορίας.

Τα στοιχεία είναι γνωστά. Μπορεί να σας εντυπωσιάζουν, να σας εξοργίζουν, να σας συγκλονίζουν. Μέχρι το τέλος του χρόνου οι μισοί Ελληνες θα χρωστάμε στο Δημόσιο ένα αστρονομικά μεγάλο ποσό, το οποίο δεν υπάρχει περίπτωση να αποπληρωθεί. Ακόμα και ανθρώπινα όργανα να κατάσχουν, πάλι δεν βγαίνουν τα λεφτά. Ταυτοχρόνως, όμως, το Δημόσιο, υπό την ευρύτερη έννοια, αυξάνει όλο και περισσότερο την πίεσή του. Ωσπου να φύγει η χρονιά, έχουμε να πληρώσουμε τον αυξημένο φόρο εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, τέλη κυκλοφορίας, συν δόσεις από παλαιότερες ρυθμίσεις.

Πρακτικά αυτό μεταφράζεται σε μεγαλύτερο έλεγχο του κράτους προς τις ζωές των πολιτών. Φόρο με τον φόρο, δόση με τη δόση, μήνα με το μήνα, ανήκεις όλο και περισσότερο στο κράτος, ειδικά αν, πράγματι, δεν έχεις να πληρώσεις αυτά που οφείλεις. Ετσι δεν συμβαίνει πάντα, όπου υπάρχει οφειλή;

Από ένα σημείο και μετά, οι πολιτικοί θα διεκδικούν τη ψήφο υποσχόμενοι περισσότερες δόσεις και λιγότερες κατασχέσεις. Η καθημερινή επιβίωση εκατομμυρίων συμπολιτών μας γίνεται συνάρτηση της πολιτικής και των διαθέσεων του υπουργού Οικονομικών. Οσο πλησιάζουμε στις εκλογές, οι κατασχέσεις θα χαλαρώνουν. Μετά τις εκλογές θα πέφτουν σαν ακρίδα. Τριτοκοσμικά ήθη.

Και πάντα, μα πάντα, όλοι οφείλουν να θυμούνται ότι πάνω από τις προσωπικές και τις οικογενειακές ανάγκες, πάνω από την υγεία και τη ψυχαγωγία, πάνω από τη σίτιση και την ένδυση, είναι το κράτος. Ανήκεις πρώτα στο κράτος και μετά, δύσμοιρε, στην οικογένειά σου. Σίγουρα δεν ανήκεις στον εαυτό σου. Και, δυστυχώς, το κράτος δεν είμαστε πλέον εμείς. Το κράτος είναι τα κομμάτια μας.





















protagon.gr



Η Αρλέτα και η κάμαρά της


Η Αρλέτα...Τι διάολο πλάσμα ήταν αυτό το πλάσμα; Μπορεί τελικά και να ήταν πάντα, εκείνο το κορίτσι στην Ύδρα, κάτω από τον μύλο που τραγουδούσε με την κιθάρα της για την ψυχή της μόνο. Μια περίεργη περίπτωση ανθρώπου- καλλιτέχνη, στην καμαρά της

 Ρέα Βιτάλη

Τι σόι πλάσμα αυτό το πλάσμα; Μα να μην καθρεπτιστεί ποτέ στα μάτια μας; Ούτε τόσο δα; Μπροστά μας τραγουδούσε κι εμείς κοινό της, ακολουθούσαμε τον σκοπό της, κουνούσαμε τους ώμους μας στο «Τσάι γιασεμί», παλεύαμε τον στίχο «Είναι η άγρια πλευρά σου που με συγκινεί» από το τραγούδι «Λύκος», πίναμε μαζί της «Στο μπαρ Το Ναυάγιο». Μας χαμογελούσε, της χαμογελούσαμε, τόσο δα.

Ολα μ΄εκείνη τα κάναμε «τόσο δα», σαν εσωτερικά που ξεθάρρευαν κι έσταζαν «τόσο δα». Θα έπρεπε να χαιρόταν, ό,τι εμείς χαιρόμασταν να την ακούμε αλλά…Τι σόι πλάσμα αυτό το πλάσμα; Ακόμα και το όνομά της περίεργο. Αρλέτα.

Αντιγράφω από μια συνέντευξη που είχα πάρει από τον Γιώργο Παπαστεφάνου:  «Ήταν Καθαρή Δευτέρα του 1966, στην Yδρα συγκεκριμένα και κάτω από τον μύλο ήταν διάφορες άγνωστες νεανικές παρέες. Και καθώς είχα στραμμένη την πλάτη μου και φεύγαμε, ακούω το “Με το λύχνο του άστρου” από το “Άξιον Εστί”, όπως δεν το είχα ξανακούσει. Αναρωτήθηκα, ποια είναι αυτή που τραγουδάει. Το επόμενο τραγούδι της ήταν “Ο Σωκράτης” από τους “Όρνιθες”. Σκέφτομαι με συγκίνηση ότι δεν είναι μόνο υπέροχη τραγουδίστρια αλλά έχει και υπέροχο γούστο. Θέλησα να τη γνωρίσω. Μου είπε ότι σπούδαζε ζωγραφική κι εγώ την πήγα αμέσως στην εταιρεία ΛΥΡΑ. Ακόμα θυμάμαι ότι τη σύστησα στον Νότη Μαυρουδή λέγοντας: “Εγεννήθη ημίν Τζοάν Μπαέζ”».
 
Η Αρλέτα σε φωτογραφία του 1966 


Και κάπως έτσι μπήκε η Αρλέτα στη ζωή μας. Μια φιγούρα αλλιώς, με τη κιθάρα της πάντα κάπως σαν σύνορο με το κοινό. Κι όσο εκείνη τραγουδούσε… Άραγε τραγούδησε ποτέ για μας; Ή μόνο με τον εαυτό της στον εαυτό της; Πάντως την έχω στο μυαλό μου σαν, από τη μια η Αρλέτα κι από την άλλη… Οι εποχές που περνούσαν κι άλλαζαν. Πότε έβραζαν τα γήπεδα και ενώναμε τις μπουνιές μας στον αέρα «Ήμασταν δυο, ήμασταν τρεις, ήμασταν χίλιοι δεκατρείς». Πότε «Ο τοίχος είχε τη δική του ιστορία». Πότε «Θα τον μεθύσουμε τον ήλιο σίγουρα ναι». Πότε βουρλιζόμασταν στις ντίσκο με βεβαιότητα, ότι «I will survive». Πότε πέφταμε σε έρωτες «Μίλα μου» με κάποια Χριστιάνα και κάποιον Δάκη, πότε «Άσε με να φύγω» δηλώναμε με μια Κανελίδου. Πότε «Ιστορία μου αμαρτία μου, λάθος μου μεγάλο» με τη Ριτάρα, αγαπημένη Ανδρέα Παπανδρέου. Πότε «Τα μαύρα μάτια σου» με τον Αγγελόπουλο κι ενδιάμεσα, άκου παράκρουση «Αν μια μέρα σε χάσω» με κανέναν Πασχάλη και παραλλήλως «Γράμματα στον Μακρυγιάννη» και μετά, πέσαμε στο δίδυμο Νικολακοπούλου-Κραουνάκης και εμβαθύναμε σε άλλου είδους στίχους και μετά…

Τι να στα λέω; Ρεύματα. Μουσικές. Late 60ς, 70ς, 80ς, 90ς. Άντε πατήσαμε και 2000! Χτυπήσαμε κάποτε και Ολυμπιάδα. Φτάσαμε μέχρι και το τώρα μας που δεν ξεχωρίζεις φωνή από φωνή… Μέτρα χρόνια και χρόνια! Τραγουδιστές με φωνές, όχι αστεία, και μη σου φαίνεται παράξενη η διευκρίνιση. Τι Βικάρα Μοσχολιού και τι Γιώργος Νταλάρας και Μαρινέλλα και Γιάννης Πάριος και Δήμητρα Γαλάνη και Χάρις Αλεξίου και Τσανακλίδου και Πρωτοψάλτη, για να μη σου πω Φλέρυ Νταντωνάκη και δεν ξέρεις πού να την ψάξεις…


Φωνές πουλάκι μου! Χαρήκαμε φωνές! Πιπιλίσαμε λέξη τη λέξη τους στίχους. Και βέβαια εξυπακούεται,  είδαμε τους τραγουδιστές ν΄αστράφτουν επιτυχία! Να λάμπουν ολόκληροι δόξα, χρήμα, πωλήσεις, αυτόγραφα, εξώφυλλα. Τους είδαμε να καθρεπτίζουν το καλλιτεχνικό τους μπόι στα μάτια μας. Λογικό δεν είναι; Δεν έχει ανάγκη ο καλλιτέχνης το κοινό; Τους είδαμε να μας στρέφουν το μικρόφωνο και να μη χάνουμε λέξη για λέξη. Μα… Η Αρλέτα…Τι διάολο πλάσμα ήταν αυτό το πλάσμα; Μπορεί τελικά και να ήταν πάντα, εκείνο το κορίτσι στην Ύδρα, κάτω από τον μύλο που τραγουδούσε με την κιθάρα της για την ψυχή της μόνο. Μια περίεργη περίπτωση ανθρώπου- καλλιτέχνη, στην κάμαρά της, όχι την παιδική, αλλά την απολύτως, εκλεκτικά προσωπική. Άραγε μας είδε ποτέ; Τη νοιάξαμε;









protagon.gr

Τρίτη 8 Αυγούστου 2017

Οι σκιές της Πανσελήνου


Ο ήλιος είναι φωτοδότης, όμως το φεγγάρι μας επιτρέπει να το κοιτάξουμε κατά πρόσωπο. Ο ήλιος δίνει ζωή στα πλάσματα του κόσμου, όμως είναι το φεγγάρι που δίνει σχήμα και ανάσα σε αυτά που δεν υπάρχουν

 Του Κώστα Γιαννακίδη

Το φεγγάρι του Αυγούστου είναι ξεχωριστό. Και μας βρίσκει με τα πόδια στη θάλασσα ή τα χέρια να χαϊδεύουν τα μάρμαρα των αρχαιολογικών χώρων. Συνήθως κάποιος τραγουδάει, μία συναυλία ή ένα ποιητικό δρώμενο. Πιο παλιά, ο μακαρίτης ο Νίκος Παπάζογλου φρόντιζε να έχει κλείσει το θέατρο του Λυκαβηττού για συναυλία -προς το τέλος έλεγε και τον «Αύγουστο». Γύρω από την Ακρόπολη, στην παραλιακή λεωφόρο, όπου υπάρχει νερό για να καθρεφτιστεί το φεγγάρι και όπου υπάρχουν αρχαία για να φωτιστεί η ιστορία, η Αθήνα απόλαυσε την Πανσέληνο του Αυγούστου, πιστεύοντας, αφελώς, ότι ο Σεπτέμβριος είναι ακόμα μακριά.

Και όλοι εμείς, κοιτάζοντας το μεγάλο φεγγάρι, τις χαρακιές στο κορμί του, αισθανθήκαμε μικροί, ίσως και μόνοι, σε ένα αχανές, απέραντο και υπέροχο σύμπαν. Αλλωστε τέτοιες βραδιές αν κάτσεις να αναλογιστείς τη δύναμη και τις δυνατότητες του ανθρώπου, τότε οφείλεις να σκεφτείς ότι εκεί πάνω πάτησαν μπότες. Και αυτό δεν είναι καλό νύχτες σαν και αυτήν.

Ο ήλιος είναι φωτοδότης, όμως το φεγγάρι μας επιτρέπει να το κοιτάξουμε κατά πρόσωπο, δεν απαιτεί υποταγή, δεν τιμωρεί τα μάτια που θα στραφούν προς τα εκεί. Ο ήλιος δίνει ζωή στα πλάσματα του κόσμου, όμως είναι το φεγγάρι που δίνει σχήμα και ανάσα σε αυτά που δεν υπάρχουν. Τους χαρίζει σκιές, ελευθερώνει τη φαντασία για να φτιάξει κόσμους, δίνει ένταση στους ψιθύρους, τροφή στους φόβους, αλλά και χώρο να γεννηθούν όνειρα.

Απόψε οι άνθρωποι χαίρονται μία ζεστή νύχτα κάτω από το σεληνόφως και είναι από τις στιγμές που έρχονται στα αλήθεια πιο κοντά, όταν ο ένας χώνεται μέσα στη σκιά του άλλου.  

    
















protagon.gr

Η «Μέρα που ξεπεράσαμε τα όρια της Γης»


Του Παντελή Μπουκάλα

Οι τσούχτρες που κυρίευσαν φέτος τον Πατραϊκό και τον Κορινθιακό είναι κάτι αρκετά σοβαρότερο από ενόχληση στα κολυμβητικά όνειρα ημών των παραθεριστών. Και παρότι η μετακίνησή τους διέπεται από κάποια περιοδικότητα, υπακούει δηλαδή σε νόμους της φύσης, η φετινή μαζικότατη και παρατεταμένη παρουσία τους έχει γνωρίσματα που σχετίζονται με άλλου είδους «νόμους»: ανθρωπογενείς· δηλαδή αφύσικους ή περιβαλλοντοκτόνους. Πρώτος τέτοιος «νόμος», που αδιαφορεί για όσα νομικά πλέγματα επιχειρεί να εγκαταστήσει η πολιτεία, πάντα με τη γνωστή αργοπορία της, είναι η υπεραλίευση στους κόλπους και στο κοντινό Ιόνιο, και μάλιστα μεγάλων ψαριών. Δεύτερος «νόμος», η ρύπανση από κάθε λογής απόβλητα· η ψευδαίσθησή μας ότι η ανεξάντλητη θάλασσα έχει και ανεξάντλητες δυνατότητες απορρόφησης των ρύπων που της δωρίζουν οι βιομηχανικές και λοιπές δραστηριότητές μας είναι απλώς εγκληματική. Τρίτος «νόμος», η κλιματική αλλαγή και η αύξηση της θερμοκρασίας των θαλασσών, «νόμος» επίσης ανθρωπογενής, αν βεβαίως πιστέψουμε την ειδικευμένη στο θέμα επιστημονική κοινότητα και όχι τον Αμερικανό πρόεδρο, που δυστυχώς είναι και πλανητάρχης.

Η πληθυσμιακή έκρηξη των μεδουσών μπορεί να αντιμετωπιστεί περιστασιακά, με την επιστράτευση μεδουσοδιωκτικών σκαφών (η Ναυμαχία της Ναυπάκτου, σε άσημη εκδοχή) και την τοποθέτηση επιφανειακών διχτυών που θα μας επιτρέπουν να δροσιζόμαστε ακίνδυνα, υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι θα έχουμε τον νου μας για τα ταχύπλοα των μεθυσμένων από βενζίνη ατζαμήδων, που αδιαφορούν (άλλος «νόμος» κι αυτός) για τις απαγορευμένες ζώνες και τα όρια ταχύτητας. Με τέτοια τρικ, όμως, δεν αντιμετωπίζεται η ουσία του ειδικού και εντοπισμένου προβλήματος, η καταγωγή του. Και φυσικά δεν αντιμετωπίζεται το μείζον πρόβλημα, το συνολικό: η κλιματική αλλαγή. Και δυστυχώς, πρέπει να ειπωθεί πως υπάρχουν πολλά νεότερα από το οικολογικό μέτωπο, και είναι όλα τους δυσάρεστα. Στη σωβινιστικολαϊκιστική απόφαση του Ντόναλντ Τραμπ να αποσύρει τη χώρα του από τη Συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα (υπογράφτηκε από 195 χώρες, που συναποδέχτηκαν ως όριο ασφαλείας την αύξηση της θερμοκρασίας έως δύο βαθμούς στη διάρκεια του 21ου αιώνα) και στην αποκόλληση του τεράστιου παγετώνα της Ανταρκτικής, προστίθενται νεότερες μελέτες με ολοένα και πιο αποκαρδιωτικά πορίσματα.

Σύμφωνα με όσα δημοσίευσαν ερευνητές του Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον στο περιοδικό Nature Climate Change, αν συνεχιστεί ο σημερινός ρυθμός εκπομπών αερίων και την επόμενη δεκαπενταετία, το πιθανότερο είναι πως η θερμοκρασία του πλανήτη θα αυξηθεί κατά ενάμιση βαθμό έως το 2032. Αλλά ακόμα κι αν οι γεωπολίτες κατορθώναμε να σταματήσουμε αμέσως και πλήρως όλες τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, κι αν όλες οι προηγμένες και οι αναπτυσσόμενες χώρες συναποφάσιζαν να χρησιμοποιούν αποκλειστικά εναλλακτικές, ήπιες μορφές ενέργειας, διαφοροποιώντας ριζικά και το καταναλωτικό τους μοντέλο, και πάλι ο πυρετός του πλανήτη θα συνέχιζε να αυξάνεται έως το τέλος του αιώνα μας. Ποια η πιθανότητα να αυξηθεί η θερμοκρασία από δύο έως πέντε βαθμούς έως το 2100; Εκτιμάται στο 90%, μόνο που το υπόλοιπο 10% δεν είναι από τα ποσοστά που δημιουργούν οποιοδήποτε αίσθημα ασφάλειας. Το μήνυμα, σφόδρα απογοητευτικό (αλλά και σφόδρα παρακινητικό συγχρόνως, αν αρνιόμαστε να υποταχθούμε στη μοίρα), είναι πως έχουμε ξεπεράσει πια τη δωδεκάτη στο «Ρολόι της Αποκάλυψης». Το σημείο δηλαδή όπου η αναστροφή ήταν εφικτή, τουλάχιστον θεωρητικά, μια και δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι έχουμε να κάνουμε με πρωτόγνωρο πρόβλημα και τα μοντέλα μας ενδέχεται να σφάλλουν· να είναι επηρεασμένα, λ.χ., από την αυτοπροστατευτική αισιοδοξία που διακρίνει το ανθρώπινο γένος.

Η «Μέρα που ξεπεράσαμε τα όρια της Γης» (Earth Overshoot Day) είναι ένα συμβολικό ορόσημο με βάση το οποίο το παγκόσμιο ερευνητικό δίκτυο «Global Footprint Network» και η οικολογική οργάνωση WWF ελέγχουν τον ρυθμό αύξησης του παγκόσμιου οικολογικού χρέους· υπολογίζουν έτσι και πόσο μειώνονται οι αντοχές του πλανήτη στην κατάχρηση ή τη λεηλασία που υφίσταται από τους ενοίκους του, που ώρες ώρες φέρονται σαν κουρσάροι, ή σαν τους εξωγήινους σε δυστοπικές ταινίες, που καταφτάνουν μέχρις εδώ για ν’ αρπάξουν ό,τι χρειάζονται και να ξαναφύγουν, αδιάφοροι για το τι αφήνουν πίσω τους. Φέτος εξαντλήσαμε ήδη από τις 2 Αυγούστου τους φυσικούς πόρους με τους οποίους θα έπρεπε να τα βγάλουμε πέρα όλο το 2017. Αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί να δανειστούμε, να σφετεριστούμε, να κλέψουμε από το 2018, το 2019 και τα επόμενα χρόνια πόρους επαρκείς για το υπολειπόμενο πεντάμηνο του τρέχοντος έτους. Για να φανεί η ταχύτητα της φθοράς, ας συνεκτιμηθεί ότι πριν από είκοσι χρόνια, το 1997, είχαμε καταφέρει να φτάσουμε έως τα τέλη του Σεπτεμβρίου με «ίδιους πόρους», χωρίς πίστωση.

Ετσι όμως δεν βγαίνει ο λογαριασμός. Το οικολογικό χρέος δεν είναι όπως το οικονομικό, για να προσδοκά κανείς «κούρεμα». Αν κάθε χρόνο η «Μέρα που εξαντλήσαμε τα όρια της Γης» έρχεται όλο και νωρίτερα (το φετινό ρεκόρ θα το καταρρίψουμε σίγουρα του χρόνου κ.ο.κ.)• κι αν πρέπει να τρώμε όλο και περισσότερο από το μέλλον (ή μάλλον να τρώμε το ίδιο το μέλλον) για να ψευτοσυντηρούμε το ασθματικό παρόν μας, η κατάρρευση, με τη μορφή της πείνας, της δίψας, της απώλειας εδαφών και των συνεπαγόμενων πολέμων, ίσως δεν θα περιμένει το «συμβολικό» 2100 για να εκδηλωθεί.

Βρισκόμαστε πράγματι στην Ανθρωπόκαινο περίοδο. Και με γνώμονα το οικολογικό μας αποτύπωμα πάνω τη Γη, που γίνεται ολοένα πιο τραχύ και βαθύ, η ανθρωπότητα, στο σύνολό της, χρειάζεται 1,7 πλανήτες τον χρόνο για να συνεχίσει να ζει με τον σημερινό τρόπο. Χρησιμοποιεί δηλαδή τη φύση 1,7 φορές ταχύτερα από τον ρυθμό με τον οποίο τα οικοσυστήματα αναπληρώνουν τις απώλειές τους. Πρωταθλήτρια στη σχετική κατάταξη είναι η Αυστραλία, που χρειάζεται 5,2 πλανήτες ετησίως, και στη δεύτερη θέση οι ΗΠΑ, με πέντε πλανήτες. Κάπου στη μέση βρίσκεται η Ελλάδα, με 2,5 πλανήτες, ίσως επειδή ούτε ο ήλιος την ευλογεί ούτε οι άνεμοι.


Να βρίσκουμε έναν πλανήτη τον χρόνο κάπου εκεί έξω, που να μπορούμε μάλιστα να τον αποστραγγίζουμε ή να τον χρησιμοποιούμε σαν ρεζέρβα, δεν φαίνεται πιθανό. Δεν είναι άλλωστε αυτή η πρόταση των επιστημόνων. Αλλο συμβουλεύουν: «Αν σκεφτεί κανείς ότι η ζήτηση για τροφή αποτελεί το 28% του οικολογικού αποτυπώματος της ανθρωπότητας, ενώ η σπατάλη τροφίμων αγγίζει το 1,3 δισ. τόνους ετησίως, τότε απλές κινήσεις για τη μείωση της σπατάλης μπορούν να κάνουν τη διαφορά». Μπορούν;   








kathimerini.gr


Ποινικές διώξεις σε βάρος πρώην στελεχών της «Εγνατίας Οδού ΑΕ» για υπερκοστολόγηση-μαμούθ


Βαριές κατηγορίες αντιμετωπίζουν πρόεδροι, μέλη διοικητικών συμβουλίων, διοικητικά στελέχη και ανώτεροι υπάλληλοι της “Εγνατίας οδού Α.Ε.” για την υπόθεση με την υπερκοστολόγηση-μαμούθ των σηράγγων του αυτοκινητόδρομου στη Δυτική Μακεδονία, που ζημίωσε το δημόσιο με ποσό που φτάνει τα 33 εκατομμύρια ευρώ. Ο εισαγγελέας διαφθοράς Θεσσαλονίκης άσκησε ποινικές διώξεις σε βάρος 23 ατόμων και η δικογραφία διαβιβάστηκε σε ειδικό ανακριτή.

Λίγες ημέρες μετά την κατάθεση της αγωγής από την “Εγνατία οδό Α.Ε.”, με την οποία η εταιρεία διεκδικεί αποζημιώσεις από διοικούντες και στελέχη της ύψους 78 εκατομμυρίων ευρώ, όσο δηλαδή όλη η ζημιά που θεωρεί ότι προκλήθηκε από τις υπερκοστολογήσεις και την αλλαγή κατασκευαστικών κατηγοριών, και λίγες ημέρες μετά την έναρξη νέας προκαταρκτικής εξέτασης για υπερβάσεις σε κατασκευές της περιοχής Θεσσαλίας ο εισαγγελέας διαφθοράς Αχιλλέας Ζήσης έκλεισε την προκαταρκτική που ξεκίνησε για το πρώτο μέρος του σκανδάλου τον περσινό Ιούνιο.


Ειδικότερα έγκυρες πληροφορίες που επικαλείται το ρεπορτάζ της εφημερίδας «Θεσσαλονίκη», αναφέρουν πως άσκησε ποινικές διώξεις σε βάρος δύο πρώην προέδρων της “Εγνατίας οδού Α.Ε.” (2009 και 2014), πρώην αντιπροέδρων και μελών διοικητικών συμβουλίων των ίδιων περιόδων, ενός διευθύνοντος συμβούλου, γενικών διευθυντών έργων και μηχανικών που είχαν αναλάβει το έργο γενικής εποπτείας των κατασκευών στη Δυτική Μακεδονία και συγκεκριμένα στις σήραγγες των Γρεβενών, όπως επίσης και κατά στελεχών της εταιρείας που ανέλαβε την κατασκευή των σηράγγων αυτών. Αντιμετωπίζουν κατά περίπτωση τις κατηγορίες της απάτης σε βάρος του δημοσίου, με τις επιβαρυντικές διατάξεις του νόμου περί καταχραστών, απάτης σε βάρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απλής κακουργηματικής απιστίας, ψευδούς βεβαίωσης σε βάρος του δημοσίου και ηθικής αυτουργίας στις πράξεις αυτές. Δίωξη ασκήθηκε και σε βάρος νομικού συμβούλου της “Εγνατίας” για απιστία δικηγόρου.

Η έρευνα για την υπόθεση ξεκίνησε, αφού η προηγούμενη διοίκηση της “Εγνατίας οδού Α.Ε.” λίγο πριν από την αντικατάστασή της από τη σημερινή κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα διαφθοράς. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο πολυσέλιδο έγγραφο και επαναλαμβάνονται στην αγωγή αποζημίωσης κατά των πρώην διοικούντων και στελεχών της στις σήραγγες της περιοχής “Αρκούδα”, παρότι ο προϋπολογισμός και η κατασκευή έγιναν με τις προδιαγραφές και το κόστος συγκεκριμένης κατηγορίας, μετά την ολοκλήρωσή τους η κατηγορία κατασκευής άλλαξε, επομένως η τιμή εκτοξεύτηκε σε 33 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα. Μάλιστα τα χρήματα αυτά δόθηκαν στην εταιρεία κατασκευής, παρότι το έργο δεν είχε παραληφθεί οριστικά.

Οι εγγυητικές

Το κουβάρι του σκανδάλου άρχισε να ξετυλίγεται, όταν η κατασκευάστρια εταιρεία ΑΤΤΙΚΑΤ προσέφυγε στο πολιτικό εφετείο Δυτικής Μακεδονίας, αρμόδιο για διαφορές δημοσίων έργων, και διεκδίκησε από την “Εγνατία” την επιστροφή των εγγυητικών επιστολών της που είχαν κατατεθεί στις τράπεζες. Η τότε διοίκηση Ρούτου-Κολιόπουλου, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στη μηνυτήρια αναφορά, δέχτηκε εισηγήσεις να μη διεκδικήσει τις εγγυητικές και σε πρώτη φάση να επιδιώξει την αναβολή του δικαστηρίου, καθώς είναι “χαμένη υπόθεση”. Ωστόσο οι διοικούντες αποφασίζουν να αλλάξουν τη νομική εκπροσώπηση παίρνοντας εξωτερικό συνεργάτη-συνήγορο για το συγκεκριμένο δικαστήριο.

Από την έρευνα εκείνη αρχίζουν να προκύπτουν οι υπερβάσεις στα έργα που έγιναν αρχικά στις σήραγγες της Δυτικής Μακεδονίας και στη συνέχεια αυτές που ανήκουν στη δικαστική περιφέρεια Θεσσαλίας. Μία σχετική αναφορά του διευθυντή έργων Γρεβενών αποκαλύπτει όλες τις πτυχές του σκανδάλου και τη ζημία που προκλήθηκε σε βάρος του δημοσίου.

Μετά την προκαταρκτική Ζήση για το τμήμα των υπερβάσεων που έχουν καταγγελθεί στη Δυτική Μακεδονία το πολιτικό εφετείο Κοζάνης αποφασίζει υπέρ της “Εγνατίας” και οι εγγυητικές επιστολές σύμφωνα με την απόφαση πρέπει να καταλήξουν στα ταμεία της “Εγνατίας οδού”. Το δικαστήριο δέχεται όσα συνέβησαν με την αλλαγή των κατηγοριών, χωρίς να γίνουν πρόσθετες εργασίες, στις σήραγγες της “Αρκούδας”. Ακολουθεί η δίκη στο πολιτικό εφετείο Θεσσαλίας για τουλάχιστον δύο σήραγγες, όπου οι υπερβάσεις φτάνουν τα 43,7 εκατομμύρια ευρώ.

Η απόφαση και αυτού του δικαστηρίου είναι καταπέλτης για όσα συνέβησαν με την κατασκευή των σηράγγων. Γίνεται λόγος για αποζημιώσεις, χωρίς να γίνουν εργασίες, για έργα που πληρώθηκαν, αλλά ποτέ δεν έγιναν, και ανατρέπεται ο ισχυρισμός της κατασκευάστριας εταιρείας πως οι σήραγγες κατεδαφίστηκαν και κατασκευάστηκαν εκ νέου. Ακόμη στην απόφαση αναφέρεται ότι υλικά που παραλαμβάνονταν δεν χρησιμοποιούνταν, παραλαβές έργων γίνονταν κατά το… ήμισυ και γενικότερα περιγράφεται μία κατάσταση που μόνον διαφανής δεν φαίνεται για ένα τόσο μεγάλο σε μέγεθος δημόσιο έργο, όπως ήταν η κατασκευή της Εγνατίας οδού.

Μεταξύ των δύο αποφάσεων μεσολαβεί και πόρισμα της αρχής καταπολέμησης της διαφθοράς, από την οποία είχε ζητήσει έρευνα ο σημερινός υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, όταν ήταν αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και ήδη είχε πληροφορηθεί από τους διοικούντες τον Ιουλίου του 2015 πως κάτι συμβαίνει με την κατασκευή του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας.

Νέα έρευνα για τις Σέρρες

Το σκάνδαλο με τις υπερκοστολογήσεις-μαμούθ της Εγνατίας οδού φαίνεται ότι δεν θα διαλευκανθεί γρήγορα. Εκτός των διώξεων που άσκησε ο εισαγγελέας για την πρώτη φάση της έρευνας και τη ζημία με την αλλαγή στην κατηγορία των σηράγγων της Δυτικής Μακεδονίας ήδη ανατέθηκε στην οικονομική αστυνομία το δίδυμο σκάνδαλο με τις σήραγγες της περιφέρειας Θεσσαλίας. Αυτό δεν αποκλείεται τελικά να εξεταστεί από κοινού, παρότι πρόκειται για δύο διαφορετικές μηνυτήριες αναφορές, με την τελευταία να έχει κατατεθεί από τη σημερινή διοίκηση της εταιρείας και τον πρόεδρο Απ. Αντωνούδη.

Ήδη η εταιρεία σε αστικό επίπεδο αντιμετωπίζει ως ένα το συγκεκριμένο σκάνδαλο και έτσι αιτιολογούνται οι αγωγές που κατατέθηκαν. Μία σε βάρος των ίδιων των στελεχών της, από τα οποία διεκδικεί αποζημίωση 78 εκατ. ευρώ, και μία σε βάρος της κατασκευάστριας εταιρείας και των στελεχών της διεκδικώντας το ίδιο ποσό της ζημίας.

Πάντως έγκυρες πηγές ανέφεραν πως η “Εγνατία οδός Α.Ε.” ήδη μελετά αντίστοιχες υπερβάσεις που έγιναν στην κατασκευή του δρόμου στην πλευρά των Σερρών και συγκεκριμένα στο τμήμα Κερδυλλίων και γέφυρας Στρυμόνα. Σημερινά στελέχη μιλούν για ζημία που μπορεί να φτάνει τα 18 εκατομμύρια ευρώ και δεν αποκλείεται και γι’ αυτό να κατατεθεί μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα διαφθοράς.

















makthes.gr 

Η FAZ συγχαίρει τον ΣΥΡΙΖΑ που κατάφερε να ανοίξει το δρόμο για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς στην Ελλάδα...!


«Αυτό που έμοιαζε αδύνατο είναι τελικά εφικτό» αναφέρει η Frankfurter Allgemeine Zeitung σχολιάζοντας τις κατασχέσεις και τους πλειστηριασμούς στην Ελλάδα. Σε άρθρο της γερμανικής εφημερίδας που φέρει τον τίτλο «Η γέφυρα πάνω από το Ρουβίκωνα» και μεταδίδει η Deutsche Welle, η FAZ συγχαίρει τον ΣΥΡΙΖΑ που κατάφερε να φτιάξει γέφυρα πάνω από τον Ρουβίκωνα και να ανοίξει το δρόμο για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς στην Ελλάδα.

«Το γεγονός ότι μια αριστερή κυβέρνηση όπως του ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε να φτιάξει γέφυρα πάνω από τον Ρουβίκωνα, ανοίγοντας το δρόμο για πλειστηριασμούς, είναι ίσως για κάποιους ειρωνικό, δεν παύει ωστόσο να είναι και λογικό και συνεπές. Σε τελική ανάλυση ορισμένες μεταρρυθμίσεις μπορούν να επιβληθούν καλύτερα από αριστερές παρά από συντηρητικές κυβερνήσεις, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά κυρίως εκεί».

Για τη γερμανική εφημερίδα, αυτές τις ημέρες τερματίζεται στην Ελλάδα ένα ακραίο φαινόμενο. «Αυτό το καλοκαίρι οι ελληνικές τράπεζες άρχισαν να εισπράττουν χρέη πολιτών, με κινητή και ακίνητη περιουσία, φθάνοντας ακόμα και μέχρι τους πλειστηριασμούς. Στο στόχαστρο βρίσκονται δεκάδες χιλιάδες λεγόμενοι "στρατηγικοί κακοπληρωτές", οι οποίοι κάνουν χρήση μιας άτυπης ασυλίας, από τη στιγμή που ούτε το δημόσιο ούτε οι τράπεζες κινούνται σε βάρος τους.

Η γερμανική εφημερίδα κάνει αναφορά στο νόμο Κατσέλη, υποστηρίζοντας πως με το συγκεκριμένο νόμο σχεδόν κάθε πολίτης ήταν σε θέση να αναστείλει την εξυπηρέτηση τραπεζικών δανείων. «Σύμφωνα με ελληνικές τράπεζες το 20% των κόκκινων δανείων βρίσκεται στα χέρια "στρατηγικών κακοπληρωτών", με το συνολικό ποσό να ξεπερνά τα 10 δις. Ο αριθμός των κακοπληρωτών αυξήθηκε ακόμα περισσότερο μετά την εκλογή του ΣΥΡΙΖΑ στις αρχές του 2015, μιας και όταν το αριστερό κόμμα βρίσκονταν αντιπολίτευση επικροτούσε τέτοιου είδους τακτικές.

Οι ελληνικές τράπεζες ξεκίνησαν τώρα δειλά να κινούνται κατά των κακοπληρωτών», γράφει η FAZ.

«Στο πλαίσιο εφαρμογής του τρίτου προγράμματος προσαρμογής οι δανειστές επέμειναν σε πλειστηριασμούς ακινήτων μέσω διαδικτύου για να αποφευχθούν φαινόμενα βίας σε βάρος συμβολαιογράφων. Ο σχετικός νόμος πέρασε από την ελληνική βουλή, ισχύει από τον Μάιο και τερμάτισε τον Ιούνιο την απεργία των συμβολαιογράφων. Οι ελληνικές τράπεζες ξεκίνησαν τώρα δειλά να κινούνται κατά των κακοπληρωτών. Περάσαμε τον Ρουβίκωνα, λέει ένας τραπεζικός στην Αθήνα» αναφέρει χαρακτηριστικά η FAZ.



    

Σε δημόσια διαβούλευση η ΚΥΑ για τα υγρά απόβλητα -Τι προβλέπει


O αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, έθεσε από χτες σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το σχέδιο νόμου «Διάθεση Υγρών Αποβλήτων» και καλεί τους κοινωνικούς εταίρους και κάθε ενδιαφερόμενο να συμμετάσχει καταθέτοντας προτάσεις, με σκοπό τη βελτίωση του.

Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2017 και ώρα (15:00).


Δείτε τι προβλέπει ΕΔΩ

































aftodioikisi.gr

«Μπλόκο» ΣτΕ στο διάταγμα Γαβρόγλου


«Κόκκινη κάρτα» στο προεδρικό διάταγμα Γαβρόγλου, ως προς τον εκκλησιασμό, τις ώρες διδασκαλίας των Θρησκευτικών αλλά και τον εορτασμό της γιορτής των Τριών Ιεραρχών, «βγάζει» το ΣτΕ με γνωμοδότησή του.

Το διάταγμα εισήχθη στο ΣτΕ (Ε΄ Τμήμα, πρόεδρος ο αντιπρόεδρος Αθανάσιος Ράντος) για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία. Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση (υπ’ αριθμόν 140/2017) η διάταξη αναφορικά με το θέμα του εκκλησιασμού των μαθητών του δημοτικού (σ.σ. προβλέπει ότι η πραγματοποίησή του γίνεται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων) «είναι ατελής», «αόριστη» και «επιτρέπει τη χωρίς κριτήρια παντελή κατάργηση του εκκλησιασμού», αφού «δεν προσδιορίζονται οι ημέρες ή τα γεγονότα επ’ ευκαιρία των οποίων είναι ενδεδειγμένο να πραγματοποιείται εκκλησιασμός». Σε ανακοίνωση πάντως που εξέδωσε το υπουργείο Παιδείας διαψεύδει κατηγορηματικά ότι καταργείται ο εκκλησιασμός.

Ζήτημα αντισυνταγματικότητας θέτουν οι σύμβουλοι Επικρατείας και για τον εορτασμό των Τριών Ιεραρχών, καθώς δεν υπάρχει πρόβλεψη για τη συμμετοχή ή όχι των ετερόδοξων και αλλόθρησκων σε αυτόν. Ως προς το μάθημα των Θρησκευτικών, που σύμφωνα με το διάταγμα θα διδάσκεται μία ώρα εβδομαδιαίως στην Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη, όπως προέβλεπε και περυσινή απόφαση του υπουργού Παιδείας, οι σύμβουλοι επισημαίνουν ότι εκκρεμεί αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ, η οποία εφόσον γίνει δεκτή θα πρέπει το υπουργείο Παιδείας να επιφέρει τροποποιήσεις.

Τέλος, ως προς την επιλογή σημαιοφόρων και παραστατών στα δημοτικά σχολεία διά κληρώσεως δύο φορές τον χρόνο, το ΣτΕ έκρινε ότι η διάταξη είναι «νόμιμη ενόψει του ότι δεν αντίκειται στην εξουσιοδότηση του άρθρου 4 παρ. 11 του ν. 1566/1985 που παρέχει εξουσιοδότηση στον υπουργό Παιδείας να καθορίζει την αξιολόγηση των μαθητών, την οργάνωση της μαθητικής ζωής και το γενικό πλαίσιο των σχολικών εκδηλώσεων».

Εν τω μεταξύ, για καταστρατήγηση της έννοιας της άμιλλας από την πρόβλεψη για επιλογή σημαιοφόρου μέσω κλήρωσης έκανε λόγο ο πρώην υπουργός Παιδείας και καθηγητής Γλωσσολογίας Γιώργος Μπαμπινιώτης. Με την επιλογή σημαιοφόρου στα δημοτικά σχολεία μέσω κλήρωσης «καταστρατηγείται μία ομηρική αρχή, μία πανάρχαιη ελληνική αρχή, το “Αιέν αριστεύειν”», τόνισε σε δηλώσεις του στον ΣΚΑΪ ο κ. Μπαμπινιώτης.

Ο ίδιος σημείωσε ότι η άμιλλα πρέπει να ξεκινάει από το δημοτικό και τα παιδιά να μαθαίνουν να αναγνωρίζουν αυτόν που προσπαθεί όπως αυτά και να μη θεωρούν ότι όλα στη ζωή είναι προϊόν τύχης και κλήρωσης.

Ο κ. Μπαμπινιώτης χαρακτήρισε λανθασμένη την απόπειρα της κυβέρνησης να συγκρίνει την αριστεία με την ισότητα αναφερόμενος στις δηλώσεις του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα προ ημερών στη Βουλή, ο οποίος επιχείρησε να προσδώσει χαρακτηριστικά απονομής «ισότητας» στην πρωτοβουλία του υπουργείου Παιδείας, τονίζοντας ότι «όλοι πρέπει να κρατούν το εθνικό σύμβολο».

Ο κ. Μπαμπινιώτης από την πλευρά του τόνισε ότι αυτό που πρέπει να κάνει η κυβέρνηση είναι να εξασφαλίσει την ισότητα των ευκαιριών. Κατά τη σχετική αντιπαράθεση προ ημερών στη Βουλή, ο πρωθυπουργός κατηγόρησε την αντιπολίτευση –η οποία έχει εκφράσει έντονη αντίδραση στο σχετικό προεδρικό διάταγμα– για λαϊκισμό, σημειώνοντας ότι «αριστεία δεν είναι το ποιος θα κρατάει τη σημαία στα 7 και στα 8 χρόνια».

Ο κ. Μπαμπινιώτης πέραν της κριτικής που άσκησε στην κυβέρνηση για την προωθούμενη αλλαγή που σχετίζεται με την επιλογή σημαιοφόρου, δεν παρέλειψε να σχολιάσει και άλλες προωθούμενες αλλαγές στην Παιδεία.






ΕΥΑ ΚΑΡΑΜΑΝΩΛΗ
















kathimerini.gr


   

Προκηρύσσονται δυο διαγωνισμοί για έρευνες υδρογονανθράκων


Οι νέες προκηρύξεις για την παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης προωθούνται ύστερα από τις αιτήσεις των Total-ExxonMobil-ΕΛ.ΠΕ. (Κρήτη), και της Energean Oil & Gas (Ιόνιο).


Μετά την υιοθέτηση από το ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π. της εισήγησης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργου Σταθάκη, για την έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, το ΥΠΕΝ προχωρά στην προκήρυξη δύο Διεθνών Διαγωνισμών για την παραχώρηση δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στο Ιόνιο και την Κρήτη.

Οι νέες προκηρύξεις για την παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων προωθούνται ύστερα από τις αιτήσεις που υπέβαλαν, η κοινοπραξία Total-ExxonMobil-ΕΛ.ΠΕ., που ενδιαφέρεται για τις θαλάσσιες περιοχές Νοτιοδυτικά και Δυτικά της Κρήτης, και της Energean Oil & Gas, για θαλάσσια περιοχή στη Δυτική Ελλάδα (Ιόνιο).

Οι σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις έχουν υπογραφεί από τον ΥΠΕΝ, Γιώργο Σταθάκη, και αναμένεται να δημοσιευθούν άμεσα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Το ΥΠΕΝ καλεί τους ενδιαφερομένους να υποβάλουν προσφορές εντός 90 ημερών από την ημερομηνία δημοσίευσης της Ανακοίνωσης της Πρόσκλησης Υποβολής Προσφορών στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι προσφορές θα πρέπει να κατατεθούν στην ΕΔΕΥ Α.Ε., καταλήγει η ανακοίνωση του υπουργείου.











euro2day.gr


5,134 δισ. ευρώ οι υποχρεώσεις του Δημοσίου προς ιδιώτες !


Οι υποχρεώσεις του Δημοσίου προς τους ιδιώτες άγγιξαν τα 5,134 δισ. ευρώ στο τέλος του Ιουνίου για το 2017. Από το συνολικό ποσό, τα 3.881,9 εκατ. ευρώ αφορούν σε ληξιπρόθεσμες οφειλές, κυρίως προς προμηθευτές και το 1.252,3 εκατ. ευρώ σε εκκρεμείς επιστροφές φόρων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, οι υψηλότερες ληξιπρόθεσμες οφειλές προέρχονται από τα ασφαλιστικά ταμεία, που στο τέλος του α' εξαμήνου χρωστούσαν σε ιδιώτες 2,256 δισ. ευρώ, ενώ τον Ιούνιο πληρώθηκαν 33,4 εκατ. ευρώ. Ακολουθούν τα νοσοκομεία με οφειλές 553,6 εκατ. ευρώ και πληρωμές τον Ιούνιο 8,5 εκατ. ευρώ. Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης οφείλουν σε ιδιώτες 345,5 εκατ. ευρώ και τον Ιούνιο αποπληρώθηκε το ποσό του 1,4 εκατ. ευρώ. Στο σύνολό τους τα υπουργεία χρωστούν πάνω από 250 εκατ. ευρώ, ενώ έχουν αποπληρωθεί 100.000 ευρώ και μόνον από το υπουργείο Δικαιοσύνης.

Οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων ανέρχονται σε 1.252,3 εκατ. ευρώ και τον Ιούνιο επιστράφηκαν στους δικαιούχους ποσά ύψους 9,3 εκατ. ευρώ. Τέλος, διατέθηκαν 164,7 εκατ. ευρώ για τις εκκρεμείς αιτήσεις συνταξιοδότησης.


Δευτέρα 7 Αυγούστου 2017

Η αύξηση των τιμών εκπομπών CO2 των αυτ/των οδηγεί σε αυξήσεις των Τελών Κυκλοφορίας από 15% - & 235%


Σύμφωνα με το επίσημο χρονοδιάγραμμα της ΕΕ όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει από τον Σεπτέμβριο του 2017 να αναγράφουν δύο τιμές με εκπομπές ρύπων για το ίδιο αυτοκίνητο οι οποίες θα αφορούν σε μετρήσεις από το παλιό και από το καινούριο σύστημα.

Αποτέλεσμα των παραπάνω θα είναι η αύξηση της φορολογίας αλλά και του κόστους χρήσης για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων των κρατών-μελών εξαιτίας της αύξησης των επίσημων εκπομπών ρύπων των οχημάτων τους.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δώσει ένα χρόνο περίοδο χάριτος στις αυτοκινητοβιομηχανίες ώστε το νέο σύστημα να έχει πλήρως υιοθετηθεί τον Σεπτέμβριο του 2018 όποτε και θα σταματήσουν να αναγράφονται οι τιμές μέτρησης των εκπομπών C02 με το παλαιό σύστημα.

Παράλληλα οι τιμές τόσο των καινούριων όσο και των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αναμένεται να αυξηθούν εξαιτίας της αλλαγής των τιμών στις εκπομπές CO2.

Ειδικότερα όπως αναφέρει η εφημερίδα «Ειδήσεις» για τον υπολογισμό του Τέλους Ταξινόμησης λαμβάνονται υπόψη οι Αξίες Λιανικής προ Φόρων αλλά και οι εκπομπές CO2. Όπως είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς η αύξηση στις τιμές των εκπομπών ρύπων οδηγεί σε άνοδο του φόρου που πρέπει να καταβληθεί και κατ’ επέκταση των τιμών λιανικής.

Πώς αυξάνονται τα Τέλη Κυκλοφορίας
Η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των εκπομπών Co2 στα αυτοκίνητα αναμένεται να αλλάξει ριζικά το κόστος των Τελών Κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα που έχουν πρώτη Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1η/11/2010 τα οποία υπολογίζονται με βάση τους ρύπους.

Ο εν λόγω στόλος οχημάτων εκτιμάται ότι είναι πάνω από 800.000 οχήματα και οι αυξήσεις που αναμένεται να καταγραφούν κυμαίνονται από 15 έως και πάνω από 235%.

Ο λόγος εστιάζεται στο γεγονός πως η αύξηση ακόμη και μόλις 2 γραμμαρίων CO2 είναι αρκετή για να αυξηθούν τα Τέλη Κυκλοφορίας έως και πάνω από 235%.

Ειδικότερα ένα όχημα εκπέμπει 180 γρ. CO2 και κάτοχός του για το 2017 πλήρωσε 441 ευρώ. Αν με τη νέα μέθοδο μέτρησης το όχημά του εκπέμπει 182 γρ. CO2 τότε αυτομάτως τα Τέλη Κυκλοφορίας αυξάνονται σε 505,96 ευρώ. Δηλαδή ο κάτοχός του θα πληρώσει 64,96 ευρώ περισσότερα για τα Τέλη Κυκλοφορίας του 2018 αν οι κλίμακες δεν αυξηθούν περαιτέρω.

Σε άλλη περίπτωση κάποιος κάτοχος ΙΧ με εκπομπές ρύπων 250 γρ. CO2 πλήρωσε 762,5 ευρώ για τα Τέλη Κυκλοφορίας 2017. Αν με τη νέα μέθοδο μέτρησης το ίδιο όχημα φαίνεται ότι εκπέμπει 280 γρ. CO2 τότε τα Τέλη Κυκλοφορίας αυξάνονται σε 1.041,6 ευρώ. Δηλαδή ο κάτοχος του οχήματος θα πληρώσει 279,1 ευρώ περισσότερα λόγω της αύξησης των ρύπων.

Τα πράγματα γίνονται ακόμη χειρότερα αν το αυτοκίνητο είχε χαμηλούς ρύπους με το παλιό σύστημα και με το καινούριο οι εκπομπές CO2 αυξάνονται πάνω από 20 γραμμάρια.

Ειδικότερα κάτοχος ΙΧ με εκπομπές 120 γρ. CO2 με το παλιό σύστημα πλήρωσε 117,6 ευρώ για τα Τέλη Κυκλοφορίας 2017. Αν με το νέο σύστημα το όχημά του φαίνεται να εκπέμπει 161 γρ. CO2 τότε τα Τέλη Κυκλοφορίας θα διαμορφωθούν σε 394,45 ευρώ! Δηλαδή θα πληρώσει περισσότερα 276,85 ευρώ και το ποσοστό αύξησης ανέρχεται σε 235,41%.

Σε άλλη περίπτωση ιδιοκτήτης ΙΧ με ρύπους 140 γρ. CO2 πλήρωσε για Τέλη Κυκλοφορίας 168 ευρώ. Αν οι ρύποι του οχήματός του με το νέο σύστημα μέτρησης αγγίζουν τα 181 γρ. CO2 τότε τα Τέλη Κυκλοφορίας διαμορφώνονται σε 503,18 ευρώ. Δηλαδή θα πληρώσει 335,18 ευρώ περισσότερα και το ποσοστό αύξηση ανέρχεται σε περίπου 200%!

Ποιο είναι το νέο μοντέλο μέτρησης
Η Ευρωπαϊκή Ένωση μετά το σκάνδαλο που αποκαλύφθηκε σχετικά με το παράνομο λογισμικό μείωσης των εκπομπών ρύπων ξεκίνησε να αναζητά ένα νέο μοντέλο προσδιορισμού των εκπομπών ρύπων στα αυτοκίνητα.

Μετά από καιρό το νέο σύστημα μέτρησης δημιουργήθηκε και φέρει την ονομασία WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) και θα εφαρμοστεί από όλους τους κατασκευαστές αυτοκινήτων στα αυτοκίνητα που θα κυκλοφορήσουν στην Ευρώπη από τον Σεπτέμβριο του 2018.

Σύμφωνα μ’ αυτόν οι εκπεμπόμενοι ρύποι θα είναι πιο κοντά στη πραγματικότητα – στα δεδομένα μετακίνησης των Ευρωπαίων- οπότε κατά προέκταση αναμένεται αύξηση των ανακοινώσιμων τιμών από 5 έως και 30%, σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα.

Μάλιστα η ΕΕ έχει ορίσει τον Σεπτέμβριο του 2017 ως ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του νέου συστήματος παράλληλα με το παλαιό με αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα να εμφανίζονται με δύο τιμές στις εκπομπές ρύπων.

«Οι εθνικές κυβερνήσεις πρέπει να ενεργήσουν για να διασφαλίσουν ότι η φορολογία με βάση το CO2 θα είναι δίκαιη, δεδομένου ότι η WLTP θα οδηγήσει σε υψηλότερη τιμή CO2 για το ίδιο όχημα σε σύγκριση με το NEDC», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας της ACEA, Erik Jonnaert. «Εάν δεν το κάνουν, η εισαγωγή της νέας διαδικασίας δοκιμής θα μπορούσε να αυξήσει την οικονομική επιβάρυνση των καταναλωτών.»

Για παράδειγμα, από τον Σεπτέμβριο του 2017 ένα αυτοκίνητο μπορεί να φαίνεται ότι εκπέμπει 100 γρ. CO2 / km χρησιμοποιώντας την παλιά δοκιμή NEDC, ενώ με το νέο σύστημα να φαίνεται ότι εκπέμπει 120 γρ. CO2 / χλμ.

Εάν το καθεστώς φόρου εκπομπών μιας χώρας παραμείνει αμετάβλητο, αυτό θα αύξανε άδικα τη φορολογική επιβάρυνση για ορισμένους καταναλωτές και θα οδηγούσε σε γενική σύγχυση. Τα συστήματα φορολογίας πρέπει να προσαρμοστούν ώστε να αποφευχθεί αυτό το σενάριο επισημαίνει ο κ. Jonnaert.

Σήμερα για τον υπολογισμό της εργοστασιακής κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων χρησιμοποιείται το πρότυπο NEDC (New European Driving Cycle). Στην πράξη πρόκειται για ένα πρωτόκολλο που όπως έχει αποδειχτεί διαφέρει από την πραγματικότητα κίνησης των οχημάτων στους δρόμους και έτσι τα εργοστασιακά νούμερα έχουν αποκλίσεις στις εκπομπές ρύπων και στην κατανάλωση, από ότι συμβαίνει στην πραγματικότητα.

Επίσης η ΕΕ θα επιτρέπει στις αυτοκινητοβιομηχανίες να διαθέσουν τα απούλητα οχήματά τους που έχουν εγκριθεί με το παλαιό σύστημα μέτρησης εκπομπών ρύπων μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2019.

Ποιος θα πληρώσει το «μάρμαρο»
Ερωτηματικά προκαλεί η εφαρμογή του νέου συστήματος μέτρησης εκπομπών ρύπων στα αυτοκίνητα το οποίο αλλάζει τις επίσημες μετρήσεις και επιβαρύνει τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων καθώς οι κάτοχοί τους αγόρασαν αυτοκίνητα που είχαν χαμηλά Τέλη Κυκλοφορίας και από τον Σεπτέμμβριο μπορεί να είναι πολύ υψηλότερα.

Ωστόσο όπως έγινε και με το σκάνδαλο με το παράνομο λογισμικό των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών κανένας Ευρωπαίος πολίτης δεν έλαβε καμία αποζημίωση σε αντίθεση με τους ιδιοκτήτες τόσο των ΗΠΑ όσο και άλλων κρατών στην Ασία που αποζημιώθηκαν με το παραπάνω είτε με χρηματική αποζημίωση είτε με αντικατάσταση του οχήματος.

Στην ΕΕ κανένας κάτοχος δεν έλαβε ούτε ένα ευρώ ως αποζημίωση και περιορίστηκαν σε μια επιστολή με συγγνώμης προς τους πελάτες τους…




Ελ. Τύπος 

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *