Βαριές κατηγορίες αντιμετωπίζουν
πρόεδροι, μέλη διοικητικών συμβουλίων, διοικητικά στελέχη και ανώτεροι
υπάλληλοι της “Εγνατίας οδού Α.Ε.” για την υπόθεση με την
υπερκοστολόγηση-μαμούθ των σηράγγων του αυτοκινητόδρομου στη Δυτική Μακεδονία,
που ζημίωσε το δημόσιο με ποσό που φτάνει τα 33 εκατομμύρια ευρώ. Ο εισαγγελέας
διαφθοράς Θεσσαλονίκης άσκησε ποινικές διώξεις σε βάρος 23 ατόμων και η
δικογραφία διαβιβάστηκε σε ειδικό ανακριτή.
Λίγες ημέρες μετά την κατάθεση
της αγωγής από την “Εγνατία οδό Α.Ε.”, με την οποία η εταιρεία διεκδικεί
αποζημιώσεις από διοικούντες και στελέχη της ύψους 78 εκατομμυρίων ευρώ, όσο
δηλαδή όλη η ζημιά που θεωρεί ότι προκλήθηκε από τις υπερκοστολογήσεις και την
αλλαγή κατασκευαστικών κατηγοριών, και λίγες ημέρες μετά την έναρξη νέας
προκαταρκτικής εξέτασης για υπερβάσεις σε κατασκευές της περιοχής Θεσσαλίας ο
εισαγγελέας διαφθοράς Αχιλλέας Ζήσης έκλεισε την προκαταρκτική που ξεκίνησε για
το πρώτο μέρος του σκανδάλου τον περσινό Ιούνιο.
Ειδικότερα έγκυρες πληροφορίες
που επικαλείται το ρεπορτάζ της εφημερίδας «Θεσσαλονίκη», αναφέρουν πως άσκησε
ποινικές διώξεις σε βάρος δύο πρώην προέδρων της “Εγνατίας οδού Α.Ε.” (2009 και
2014), πρώην αντιπροέδρων και μελών διοικητικών συμβουλίων των ίδιων περιόδων,
ενός διευθύνοντος συμβούλου, γενικών διευθυντών έργων και μηχανικών που είχαν αναλάβει
το έργο γενικής εποπτείας των κατασκευών στη Δυτική Μακεδονία και συγκεκριμένα
στις σήραγγες των Γρεβενών, όπως επίσης και κατά στελεχών της εταιρείας που
ανέλαβε την κατασκευή των σηράγγων αυτών. Αντιμετωπίζουν κατά περίπτωση τις
κατηγορίες της απάτης σε βάρος του δημοσίου, με τις επιβαρυντικές διατάξεις του
νόμου περί καταχραστών, απάτης σε βάρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απλής
κακουργηματικής απιστίας, ψευδούς βεβαίωσης σε βάρος του δημοσίου και ηθικής
αυτουργίας στις πράξεις αυτές. Δίωξη ασκήθηκε και σε βάρος νομικού συμβούλου
της “Εγνατίας” για απιστία δικηγόρου.
Η έρευνα για την υπόθεση
ξεκίνησε, αφού η προηγούμενη διοίκηση της “Εγνατίας οδού Α.Ε.” λίγο πριν από
την αντικατάστασή της από τη σημερινή κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά στον
εισαγγελέα διαφθοράς. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο πολυσέλιδο έγγραφο και
επαναλαμβάνονται στην αγωγή αποζημίωσης κατά των πρώην διοικούντων και στελεχών
της στις σήραγγες της περιοχής “Αρκούδα”, παρότι ο προϋπολογισμός και η
κατασκευή έγιναν με τις προδιαγραφές και το κόστος συγκεκριμένης κατηγορίας,
μετά την ολοκλήρωσή τους η κατηγορία κατασκευής άλλαξε, επομένως η τιμή
εκτοξεύτηκε σε 33 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα. Μάλιστα τα χρήματα αυτά δόθηκαν
στην εταιρεία κατασκευής, παρότι το έργο δεν είχε παραληφθεί οριστικά.
Οι εγγυητικές
Το κουβάρι του σκανδάλου άρχισε
να ξετυλίγεται, όταν η κατασκευάστρια εταιρεία ΑΤΤΙΚΑΤ προσέφυγε στο πολιτικό
εφετείο Δυτικής Μακεδονίας, αρμόδιο για διαφορές δημοσίων έργων, και διεκδίκησε
από την “Εγνατία” την επιστροφή των εγγυητικών επιστολών της που είχαν
κατατεθεί στις τράπεζες. Η τότε διοίκηση Ρούτου-Κολιόπουλου, σύμφωνα με όσα
αναφέρονται στη μηνυτήρια αναφορά, δέχτηκε εισηγήσεις να μη διεκδικήσει τις
εγγυητικές και σε πρώτη φάση να επιδιώξει την αναβολή του δικαστηρίου, καθώς
είναι “χαμένη υπόθεση”. Ωστόσο οι διοικούντες αποφασίζουν να αλλάξουν τη νομική
εκπροσώπηση παίρνοντας εξωτερικό συνεργάτη-συνήγορο για το συγκεκριμένο
δικαστήριο.
Από την έρευνα εκείνη αρχίζουν να
προκύπτουν οι υπερβάσεις στα έργα που έγιναν αρχικά στις σήραγγες της Δυτικής Μακεδονίας
και στη συνέχεια αυτές που ανήκουν στη δικαστική περιφέρεια Θεσσαλίας. Μία
σχετική αναφορά του διευθυντή έργων Γρεβενών αποκαλύπτει όλες τις πτυχές του
σκανδάλου και τη ζημία που προκλήθηκε σε βάρος του δημοσίου.
Μετά την προκαταρκτική Ζήση για το
τμήμα των υπερβάσεων που έχουν καταγγελθεί στη Δυτική Μακεδονία το πολιτικό
εφετείο Κοζάνης αποφασίζει υπέρ της “Εγνατίας” και οι εγγυητικές επιστολές
σύμφωνα με την απόφαση πρέπει να καταλήξουν στα ταμεία της “Εγνατίας οδού”. Το
δικαστήριο δέχεται όσα συνέβησαν με την αλλαγή των κατηγοριών, χωρίς να γίνουν
πρόσθετες εργασίες, στις σήραγγες της “Αρκούδας”. Ακολουθεί η δίκη στο πολιτικό
εφετείο Θεσσαλίας για τουλάχιστον δύο σήραγγες, όπου οι υπερβάσεις φτάνουν τα
43,7 εκατομμύρια ευρώ.
Η απόφαση και αυτού του
δικαστηρίου είναι καταπέλτης για όσα συνέβησαν με την κατασκευή των σηράγγων.
Γίνεται λόγος για αποζημιώσεις, χωρίς να γίνουν εργασίες, για έργα που
πληρώθηκαν, αλλά ποτέ δεν έγιναν, και ανατρέπεται ο ισχυρισμός της
κατασκευάστριας εταιρείας πως οι σήραγγες κατεδαφίστηκαν και κατασκευάστηκαν εκ
νέου. Ακόμη στην απόφαση αναφέρεται ότι υλικά που παραλαμβάνονταν δεν
χρησιμοποιούνταν, παραλαβές έργων γίνονταν κατά το… ήμισυ και γενικότερα
περιγράφεται μία κατάσταση που μόνον διαφανής δεν φαίνεται για ένα τόσο μεγάλο
σε μέγεθος δημόσιο έργο, όπως ήταν η κατασκευή της Εγνατίας οδού.
Μεταξύ των δύο αποφάσεων
μεσολαβεί και πόρισμα της αρχής καταπολέμησης της διαφθοράς, από την οποία είχε
ζητήσει έρευνα ο σημερινός υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης,
όταν ήταν αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και ήδη είχε πληροφορηθεί από τους
διοικούντες τον Ιουλίου του 2015 πως κάτι συμβαίνει με την κατασκευή του
μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας.
Νέα έρευνα για τις Σέρρες
Το σκάνδαλο με τις
υπερκοστολογήσεις-μαμούθ της Εγνατίας οδού φαίνεται ότι δεν θα διαλευκανθεί
γρήγορα. Εκτός των διώξεων που άσκησε ο εισαγγελέας για την πρώτη φάση της
έρευνας και τη ζημία με την αλλαγή στην κατηγορία των σηράγγων της Δυτικής
Μακεδονίας ήδη ανατέθηκε στην οικονομική αστυνομία το δίδυμο σκάνδαλο με τις
σήραγγες της περιφέρειας Θεσσαλίας. Αυτό δεν αποκλείεται τελικά να εξεταστεί
από κοινού, παρότι πρόκειται για δύο διαφορετικές μηνυτήριες αναφορές, με την
τελευταία να έχει κατατεθεί από τη σημερινή διοίκηση της εταιρείας και τον
πρόεδρο Απ. Αντωνούδη.
Ήδη η εταιρεία σε αστικό επίπεδο
αντιμετωπίζει ως ένα το συγκεκριμένο σκάνδαλο και έτσι αιτιολογούνται οι αγωγές
που κατατέθηκαν. Μία σε βάρος των ίδιων των στελεχών της, από τα οποία
διεκδικεί αποζημίωση 78 εκατ. ευρώ, και μία σε βάρος της κατασκευάστριας
εταιρείας και των στελεχών της διεκδικώντας το ίδιο ποσό της ζημίας.
Πάντως έγκυρες πηγές ανέφεραν πως
η “Εγνατία οδός Α.Ε.” ήδη μελετά αντίστοιχες υπερβάσεις που έγιναν στην
κατασκευή του δρόμου στην πλευρά των Σερρών και συγκεκριμένα στο τμήμα
Κερδυλλίων και γέφυρας Στρυμόνα. Σημερινά στελέχη μιλούν για ζημία που μπορεί
να φτάνει τα 18 εκατομμύρια ευρώ και δεν αποκλείεται και γι’ αυτό να κατατεθεί
μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα διαφθοράς.
makthes.gr
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου