Παρασκευή 25 Μαΐου 2018

Τρεις σφαλιάρες σε τρεις υπουργούς για αρχή



Δεν έφτανε το νέο μνημόνιο 40 σελίδων που υπέγραψε προχτές η κυβέρνηση με τους δανειστές, με μέτρα λιτότητας και αφαίμαξης μέχρι αποπληρωμής των δανείων, εισέπραξε και τρεις σφαλιάρες για τις συντάξεις, τους διορισμούς και τα δημόσια έργα από την τρόικα, που την υποχρεώνει να πάρει πίσω ό,τι έχει νομοθετήσει κατά παράβαση των συμφωνημένων. Για να ξέρουμε ποιος κυβερνάει δηλαδή!

Η τσεκουράτη αυστηρότητα της τρόικας ξεκίνησε ήδη, πριν τον Αύγουστο, εξ αιτίας των λεονταρισμών του πρωθυπουργού και υπουργών, που εδώ και μέρες προαναγγέλλουν ανατροπή των συμφωνημένων σε κάθε επίπεδο, επιχειρώντας να πουλήσουν σανό στους Έλληνες για αυξήσεις, ματαίωση των περικοπών, διευκολύνσεις και ευνοϊκές ρυθμίσεις σε ομάδες πληθυσμού και άλλα ψηφοθηρικά.

Η τρόικα αποφάσισε να δράσει καταδρομικά, αδιαφορώντας αν οι υποσχέσεις της κυβέρνησης είναι παραμύθια ή ευσεβείς πόθοι. Και υποχρέωσε τρεις κορυφαίους υπουργούς κατ αρχήν σε υποταγή, αλλαγή νομοθεσίας και συμμόρφωση «προς τα υποδείξεις». Χωρίς να βρει ίχνος αντίστασης από τους σκληρούς διαπραγματευτές και επαναστάτες…

Πρώτο θύμα ο μαρξιστής Ευκλείδης Τσακαλώτος που υποχρεώθηκε να περιλάβει στο πολυνομοσχέδιο της 6ης Ιουλίου μια λεπτομερή καταγραφή της περικοπής των συντάξεων που έχει ήδη ψηφίσει η Βουλή με τον νόμο Κατρούγκαλου. Και τις οποίες οι απληροφόρητοι ή ψεύτες υπουργοί της κυβέρνησης εξακολουθούν να προπαγανδίζουν ότι θα διαπραγματευτούν!

Είναι τέτοια η σπουδή των δανειστών, που υποχρέωσαν τον υπουργό Οικονομικών – και εκείνος συμφώνησε!- να πληροφορήσει τους συνταξιούχους ποιες πραγματικά θα είναι οι νέες συντάξεις τους από 1/1/2019 με την περικοπή της προσωπικής διαφοράς. Κι αυτό θα γίνει ανεξάρτητα από τα υπερπλεονάσματα που μαζεύει ο υπουργός.

Επιπλέον, το ΔΝΤ θα αξιολογήσει αν αυτές οι περικοπές φτάνουν ή χρειάζονται και παραπανίσιες! Αυτά ως προς τον επαναστάτη υπουργό Οικονομικών.

Δεύτερο θύμα της τρόικας ήταν η υπουργός Εσωτερικών Όλγα Γεροβασίλη και η στημένη διαδικασία επιλογής 77 μόνιμων τομεακών γραμματέων που θα αντικαταστήσουν τους γενικούς γραμματείς των υπουργείων. Η τρόικα, που απαιτεί την αποκομματικοποίηση του κράτους στα προαπαιτούμενα, υποχρέωσε σε κατάργηση των στημένων προκηρύξεων και συμφώνησε με την κυρία υπουργό να ανατεθεί η διαδικασία σε… Γάλλους εμπειρογνώμονες για τεχνική βοήθεια!

Η τρόικα έμαθε από τα δημοσιεύματα του Τύπου για τις κομματικές αλλαγές που προωθούσε το υπουργείο και κάλεσε την υπουργό και το ΑΣΕΠ στο Χίλτον (!) για εξηγήσεις.

Εκεί αποκαλύφθηκε ότι η προωθούμενη διαδικασία ευνοούσε κομματικούς φίλους και τα διαφορετικά τυπικά προσόντα που απαιτούνταν ανά υπουργείο έβγαζαν μάτι για φωτογραφικές διατάξεις που εξυπηρετούσαν ημέτερους, κατά παράβαση της συνταγματικής αρχής της ισότητας! Ο τρόπος μοριοδότησης επίσης ευνοούσε καραμπινάτα όσους είχαν κάπου θέση εδώ και 3 χρόνια (επί ΣΥΡΙΖΑ) και παραβίαζε την αρχή της ισότητας ευκαιριών.

Κερασάκι στην τούρτα ήταν η πρόταση της κ. Γεροβασίλη να ανατεθεί ο έλεγχος σε μια ακόμα επιτροπή αξιολόγησης των προσόντων υποψηφίων, πράγμα που η τρόικα δέχτηκε, μέχρι τη μέρα που διαπίστωσε ότι η... ανεξάρτητη νέα επιτροπή ήταν μια υπηρεσία του υπουργείου, στην οποία ήταν επικεφαλής η σύντροφος του τότε υπουργού Δικαιοσύνης Ν Παρασκευόπουλου και στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ!

Τα στελέχη των δανειστών κατάλαβαν ότι τους δουλεύουν και υποχρέωσαν την υπουργό να συμφωνήσει σε Γάλλους εμπειρογνώμονες, πράγμα που η ετέρα επαναστάτης της κυβέρνησης έκανε χωρίς αντίρρηση!

Τρίτο θύμα των ημερών ήταν ο θαυμαστής του Άρη Βελουχιώτη Χρήστος Σπίρτζης και οι διακηρύξεις του για δωρεάν χρήση της Εγνατίας από ομάδες πολιτών, καθώς και για εφαρμογή δορυφορικών διοδίων σε όλο το μήκος της, χωρίς τους 38 κανονικούς σταθμούς διοδίων.

Η τρόικα, στο 4ο μνημόνιο, που συμφωνήθηκε από την κυβέρνηση και αναρτήθηκε πριν από δυο μέρες στις Βρυξέλλες, ξεκαθαρίζει ότι οι 38 σταθμοί διοδίων θα μπουν, ότι θα τους καθορίζουν οι ιδιωτικές εταιρίες σύμφωνα με τις αρχικές συμφωνίες του υπουργείου, και ότι καμιά ομάδα πολιτών δεν θα εξαιρείται από αυτά από 1/1/2019.

Μάλιστα, ο υπουργός, χωρίς να αντιστέκεται σθεναρά, όπως απαιτεί η επανάσταση που πουλάει, υποχρεώνεται να εκδώσει νέα υπουργική απόφαση που δεν θα εξαιρεί κανέναν από την πληρωμή διοδίων. Και υποχρεώνεται να εφαρμόσει κατά γράμμα την εδώ και ένα χρόνο δική του υπουργική απόφαση που εγκαθιστά τους 38 σταθμούς διοδίων.

Κι αυτά είναι μόνο η αρχή. Γιατί μετά τον Αύγουστο η παρακολούθηση της εφαρμογής της πολιτικής λιτότητας και των συμφωνημένων για τις (ξένες) επενδύσεις (λέγε με ξεπούλημα) προμηνύεται η σκληρότερη εδώ και 8 χρόνια. Γιατί απούσας της χρηματοδότησης ως μέσου πίεσης για εφαρμογή του 4ου Μνημονίου, θα χρησιμοποιηθεί κάθε άλλο πρόσφορο μέσο.

Το βέβαιο είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει καταλάβει ακόμα ποιος είναι ο συσχετισμός δυνάμεων στο οικονομικό σύμπαν. Και παρ' όλο που λέει ότι αυταπατήθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2015 στο θέμα, εξακολουθεί και κάνει κουτοπονηριές ενώ δεν έχει κανένα όπλο απέναντι στους δανειστές. Ούτε καν τη στοιχειώδη γνώση οικονομικών και πολιτικών.

Το κυριότερο: Δεν έχει ούτε καν την τσίπα να αρνηθεί τον εξευτελισμό και να πάει σπίτι του. Ίσως γιατί δεν έχει πια σπίτι. Κοιμάται σε όποια καρέκλα βρει εύκαιρη.




  

Μακεδονικό: το δυτικό τελεσίγραφο «ή τώρα ή ποτέ»




Η έκβαση των διαπραγματεύσεων Κοτζιά-Ντιμιτρόφ, υπό την εποπτεία του Νίμιτς στην έδρα του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη είναι -σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες- καθοριστική για το πως θα εξελιχθεί εφεξής το Μακεδονικό. Δεν είναι ένας ακόμα κρίκος στην αλυσίδα των συνομιλιών που είχαν όλους τους προηγούμενους μήνες οι δύο υπουργοί Εξωτερικών. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που οι συνομιλίες της Παρασκευής ήταν πολύωρες και αποφασίσθηκε να συνεχισθούν και στο Σάββατο.

Μετά τις διαπραγματεύσεις των δύο πρωθυπουργών στη Σόφια και το ναυάγιο του ονόματος «Μακεδονία του Ίλιντεν» είχε διαφανεί ότι είχε επέλθει αδιέξοδο. Ο μεν Ζάεφ επέμενε το όνομα που πρότεινε να παραμείνει στο τραπέζι, η δε κυβέρνηση Τσίπρα κατέστησε σαφές πως διαπραγματεύεται μόνο για τα τέσσερα από τα πέντε ονόματα που έχει προτείνει ο Νίμιτς. Το πέμπτο («Δημοκρατία της Μακεδονίας – Σκόπια») είχε εξαρχής απορριφθεί από την Αθήνα.

Ο παράγοντας που ουσιαστικά αναβίωσε τις διαπραγματεύσεις ήταν οι Αμερικανοί και οι Ευρωπαίοι. Το μήνυμά τους και στις δύο πλευρές ήταν πως στη συνάντηση της Νέας Υόρκης πρέπει να βρεθεί λύση. Προειδοποίησαν τον Ζάεφ πως εάν προκύψει αδιέξοδο η ΠΓΔΜ θα μείνει για χρόνια εκτός ΝΑΤΟ και χωρίς ημερομηνία έναρξης ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την ΕΕ. Προειδοποίησαν και την Αθήνα ότι εάν δεν τηρήσει εποικοδομητικά στάση θα της επιρρίψουν την ευθύνη.

Ήταν αυτές οι προειδοποιητικές απειλές που επανέφεραν πολύ γρήγορα τους δύο υπουργούς στο τραπέζι και μάλιστα με πρόθεση να καταλήξουν σε συμφωνία. Το πλεονέκτημα σ’ αυτές τις διαπραγματεύσεις το έχει αναμφίβολα η Ελλάδα. Η ΠΓΔΜ είναι που θέλει να ενταχθεί στο ΝΑΤΟ και να αποσπάσει ημερομηνία έναρξης ενταξιακών διαπραγματεύσεων. Οι Σλαβομακεδόνες έχουν συνείδηση πως αυτά τα δύο βήματα είναι ζωτικής σημασίας γι’ αυτούς, με την έννοια ότι θα λειτουργήσουν ως εγγύηση επιβίωσης του κράτους τους, το οποίο είναι εγγενώς ασταθές, λόγω των εθνοτικών αντιθέσεων (μεγάλη αλβανική κοινότητα με έντονες αλυτρωτικές τάσεις).

Ο ευάλωτος Ζάεφ
Επιπροσθέτως, ο Ζάεφ είναι ευάλωτος στις δυτικές πιέσεις, επειδή δεν θα γινόταν πρωθυπουργός, εάν δεν είχε όχι απλώς την ενεργή υποστήριξη της Δύσης, αλλά και την έμπρακτη παρέμβασή της στην εσωτερική πολιτική σκηνή. Χωρίς αυτή την παρέμβαση δεν θα είχε καταστεί η ανατροπή του Γκρουέφσκι. Γι’ αυτό τον λόγο ο πρωθυπουργός της ΠΓΔΜ δεν μπορεί να αγνοήσει τα μηνύματα που του έχουν σταλεί και γι’ αυτό δηλώνει ότι η συμφωνία είναι κοντά.

Αντιθέτως, ο Ντιμιτρόφ, που ανήκει στο κατεστημένο της ΠΓΔΜ, καθόλη τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης τηρεί πιο ανελαστική στάση. Έχει ανοικτή γραμμή με την αντιπολίτευση και εννοεί τις κόκκινες γραμμές. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο δέχεται αυτές τις ημέρες ασφυκτικές πιέσεις και από τον πρωθυπουργό του και από τη Δύση να κάνει βήμα πίσω. Είναι αυτές οι πιέσεις που τον εξώθησαν να απειλήσει με παραίτηση, ουσιαστικά αποκαλύπτοντας πως τον πιέζουν, επειδή τον θεωρούν «εμπόδιο» στην επίτευξη συμφωνίας.

Όπως είναι γνωστό, ο Ζάεφ, όπως και ο προκάτοχός του, έχει δεσμευθεί πως θα θέσει την όποια συμφωνία σε δημοψήφισμα. Το επανέλαβε και αυτές τις ημέρες. Εάν τελικώς προκύψει συμφωνία, το δίλημμα που θα θέσει στους ψηφοφόρους έχει ήδη αρχίσει να το καλλιεργεί: αν θέλετε ένταξη στους ευρωατλαντικούς θεσμούς πρέπει να ψηφίσετε ναι στη συμφωνία για το όνομα. Διαφορετικά η χώρα θα συνεχίσει να ονομάζεται «Μακεδονία», αλλά θα είναι απομονωμένη και εύθραυστη, λόγω του δεδομένου αλβανικού αλυτρωτισμού.

Αυτή τη στιγμή, πάντως, το ζητούμενο είναι να συμφωνηθεί η ονομασία, η οποία θα έχει τις περισσότερες πιθανότητες να εγκριθεί στο μελλοντικό δημοψήφισμα και έτσι να γίνει η νέα συνταγματική ονομασία. Το «Νέα Μακεδονία» και το «Άνω Μακεδονία» παραμένουν στο τραπέζι, αλλά γίνεται συζήτηση και για την ονομασία «Μακεδονία του Βαρδάρη», σλαβικά «Βαρντάρσκα Μακεντόνιγια», η οποία είναι στη δέσμη των ονομάτων που έχει καταθέσει ο Νίμιτς.



Μία κανονική χώρα χωρίς κανονικούς πολίτες



Είναι κανονικότητα αυτά που παρακολουθούμε κάθε μέρα; Σίγουρα είναι καθημερινότητα. Και από τη στιγμή που γίνονται καθημερινά, εντάσσονται σε αυτό που ο καθένας μας δύναται να εκλάβει ως κανονικότητα. Οι άνθρωποι, βλέπετε, προσαρμόζονται ακόμα και στα ακραία...


O δήμαρχος της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της χώρας ξυλοκοπείται και απειλείται με λιντσάρισμα.

Το ανώτατο Δικαστήριο της χώρας δέχεται επίθεση από μία ομάδα ανθρώπων που τείνει να αποκτήσει θεσμική διάσταση. Η ίδια ομάδα απειλεί ευθέως τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Λίγες ημέρες νωρίτερα, ο πρόεδρος του ίδιου Δικαστηρίου παραιτήθηκε καταγγέλλοντας τους συναδέλφους του και την κυβέρνηση. Με κάθε ευκαιρία οι ενώσεις δικαστών καταγγέλλουν την κυβέρνηση για παρεμβάσεις στο έργο της Δικαιοσύνης.

Η Ενωση Αστυνομικών κατηγορεί την κυβέρνηση για «ενοχλητική αδιαφορία» σχετικά με όσα συμβαίνουν σε μία γειτονιά στο κέντρο πρωτευούσης, δηλαδή στα Εξάρχεια.

Σχεδόν καθημερινά ομάδες «ακτιβιστών» παίζουν ξύλο με τα ΜΑΤ, παρεμποδίζοντας τη διενέργεια πλειστηριασμών.

Η ακροδεξιά και ακροαριστερή βία των δρόμων απασχολούν τον κοινοβουλευτικό λόγο.

Ο κεντρικός ενεργειακός πάροχος της χώρας απειλείται με χρεοκοπία.

Κανένας συνταξιούχος δεν μπορεί να είναι σίγουρος για τη σύνταξη που θα λαμβάνει σε έξι μήνες από σήμερα. Επίσης κανένας ιδιοκτήτης ακινήτου δεν γνωρίζει μετά βεβαιότητας ποιο θα είναι το ύψος του φόρου επί της ιδιοκτησίας του.

Εδώ και τρία χρόνια οι τράπεζες λειτουργούν υπό καθεστώς περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων.

Η κυβέρνηση παρουσιάζει ως «ολιστικό αναπτυξιακό σχέδιο» μία συρραφή ανοησιών, κενών περιεχομένου.

Ο Πρωθυπουργός γυρίζει σποτ με τα οποία προσπαθεί να μας πείσει ότι η χώρα έχει επιστρέψει στην κανονικότητα. Είναι κανονικότητα όλα τα παραπάνω; Σίγουρα είναι καθημερινότητα. Και από τη στιγμή που γίνονται καθημερινά, εντάσσονται, κατά κάποιον τρόπο, σε αυτό που ο καθένας μας δύναται να εκλάβει ως κανονικότητα. Αν κάθε μέρα πέφτει ξύλο στους δρόμους ή κάποιοι μπουκάρουν σε δημόσιες υπηρεσίες, οι άνθρωποι προσαρμόζονται και τα αποδέχονται ως κανονικά. Ζούμε σε καιρούς που ο πολίτης κοιτάζει γύρω του τρομαγμένος και προσέχει την καμπούρα του. Δύσκολα θα σηκώσει φωνή για τους μπάχαλους στα Εξάρχεια, τους ακροδεξιούς στον Λευκό Πύργο και τους Ρουβίκωνες στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Αλλωστε, αν το βουλώσει και προσέχει πού πάει, δεν θα τον πειράξει κανείς. Νομίζει ότι τα capital controls δεν τον αγγίζουν, ούτε εκλαμβάνει ως δικό του πρόβλημα την απειλούμενη χρεοκοπία της ΔΕΗ. Ναι, η Δικαιοσύνη μπορεί να επηρεάζεται από την κυβέρνηση, αλλά οι δικές του υποθέσεις αφορούν κάτι χωράφια. Ε, και ο συνταξιούχος την έχει αποδεχθεί τη μοίρα του. «Τι να σου κάνω και εγώ μωρέ…» του είπε ο Πρωθυπουργός. Σωστά. Οι ξένοι κόβουν τις συντάξεις.

Δεν είναι η χώρα που πρέπει να επιστρέψει στην κανονικότητα. Είναι οι πολίτες που πρέπει να γίνουν κανονικοί.




Πολιτική ξεδιαντροπιά (επικαιροποιημένη)!



Κι εκεί που βγαίναμε από τα μνημόνια και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, χθες μόλις, διαβεβαίωνε πως βγαίνουμε με «καθαρή έξοδο» τον Αύγουστο από τα μνημόνια δόθηκε στη δημοσιότητα σήμερα ένα επικαιροποιημένο μνημόνιο (φτάνει έως το 2022),το οποίο θα επικυρωθεί από το σημερινό Eurogroup. Ολόκληρο το κείμενο 40 σελίδων (στα αγγλικά) εδώ.

Πριν παρουσιάσουμε ορισμένα απ’ αυτά που καταγράφονται θα θέλαμε να τονίσουμε το εξής: Τέτοια επικαιροποιημένη πολιτική ξεδιαντροπιά δεν συναντάς εύκολα!

Η περιγραφή θα μπορούσε να φτάνει και χωρίς εξειδικεύσεις:

«η επιτυχία της ανάκαμψης θα απαιτήσει τη συνεχή εφαρμογή συμφωνημένων πολιτικών για πολλά χρόνια -που απαιτεί την πολιτική δέσμευση, αλλά και την τεχνική ικανότητα της ελληνικής διοίκησης να τις υλοποιήσει- και για το σκοπό αυτό οι αρχές έχουν δεσμευθεί να κάνουν πλήρη χρήση της διαθέσιμης τεχνικής υποστήριξης».

Το επικαιροποιημένο μνημόνιο, στις βασικές του γραμμές, προβλέπει μείωση συντάξεων από το 2019, ενδεχόμενη μείωση του αφορολόγητου ορίου πριν το 2020, πρωτογενή πλεονάσματα (τα «ματωμένα» όπως τα έλεγε κάποτε ο πρωθυπουργός) του 3,5% του ΑΕΠ.

Συγκεκριμένα η κυβέρνηση δεσμεύεται να ακολουθήσει

«τη δημοσιονομική πολιτική που συμφωνήθηκε τον Αύγουστο του 2015 και βασίζεται σε στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 3,5% του ΑΕΠ το 2018. Ο βασικός στόχος του πλεονάσματος του 3,5% του ΑΕΠ θα διατηρηθεί έως το 2022».

Για τις συντάξεις αναμένονται νέες μειώσεις αφού έχει προνομοθετηθεί

«μια μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, η οποία θα εφαρμοστεί το 2019, παρέχοντας καθαρή εξοικονόμηση ύψους 1% του ΑΕΠ για την περίοδο 2019-2022».

Για τη μείωση του αφορολόγητου περιγράφεται

«μια μεταρρύθμιση του φόρου εισοδήματος των φυσικών προσώπων που θα εφαρμοστεί το 2020 και θα αποφέρει εξοικονόμηση ύψους 1% του ΑΕΠ για τα έτη 2020, 2021 και 2022».

Μάλιστα, είναι ανοιχτό να εφαρμοστεί νωρίτερα το μέτρο, αφού:

 «οι αρχές, ως προαπαιτούμενη δράση, θα προωθήσουν την εφαρμογή του μέτρου για τη φορολογία εισοδήματος από το 2019 εάν το ΔΝΤ σε συνεργασία με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και τις ελληνικές αρχές, στο πλαίσιο της τελικής αναθεώρησης του προγράμματος, θεωρούν ότι, με βάση μια διαφανή εκ των υστέρων αξιολόγηση, απαιτείται μια εμπροσθοβαρής εφαρμογή για να επιτευχθεί ο συμφωνημένος δημοσιονομικός στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 3,5% το 2019».














imerodromos.gr




Πέμπτη 24 Μαΐου 2018

Το κείμενο της συμφωνίας με τους θεσμούς - Παράθυρο για μείωση αφορολόγητου από το 2019



Η Κομισιόν δημοσίευσε σε ιστοσελίδατης όλο το κείμενο συμφωνίας με την Ελλάδα, όπως διαμορφώθηκε μετά την τεχνική συμφωνία για την τέταρτη αξιολόγηση. Το κείμενο του SMοU με ημερομηνία 23 Μαΐου καταγράφει τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η ελληνική πλευρά για τώρα αλλά και για τα επόμενα χρόνια. Δέχεται πρωτογενή πλεονάσματα στο 3,5% του ΑΕΠ, αλλά αφήνει και ένα "παράθυρο".

Κάνει σαφές ότι αν το ΔΝΤ σε συνεργασία με τους θεσμούς και τις ελληνικές αρχές κρίνουν ότι "στο πλαίσιο της τελικής αξιολόγησης του προγράμματος" είναι αναγκαίο, μπορεί να έρθει μπροστά η μείωση του αφορολογήτου "με τρόπο φιλικό προς την ανάπτυξη". Με τον ίδιο τρόπο θα κριθεί το αν θα εφαρμοσθούν τα αντίμετρα.

Ουσιαστικά επαναλαμβάνει τις παραγράφους προηγούμενων αξιολογήσεων παρά την συμφωνία του προηγούμενου Σαββάτου για εφαρμογή του αφορολογήτου το 2020 και βάζει τον όρο "τελική αξιολόγηση". Μάλιστα συνδέει αυτές τις κρίσιμες αποφάσεις με έναν επιπλέον όρο: κάνει λόγο για μία τελική αξιολόγηση.

Όπως αναφέρεται, η ελληνική πλευρά δεσμεύεται για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% μεσοπρόθεσμα, για πρόσθετες προσπάθειες ώστε να μειωθούν τα κόκκινα δάνεια, για σειρά μεταρρυθμίσεων στις αγορές, για την υλοποίηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και για την εφαρμογή παρεμβάσεων ώστε να αυξηθεί η ποιότητα και η αποτελεσματικότητα του δημόσιου τομέα και για να ενισχυθεί η ανεξαρτησία των αρχών.

Από τις 40 σελίδες του SMοU, οι περίπου 20 αφορούν στις ιδιωτικοποιήσεις. Καταγράφουν τις δεσμεύσεις της μεταμνημονιακής εποχής με μία σειρά από δράσεις να έχουν ορόσημα όχι μόνο για το 2019 αλλά και για το 2020, το 2021 ακόμη και για το 2023, προδιαγράφοντας την επιτήρηση και εποπτεία των επόμενων ετών.

Στα προαπαιτούμενα περιλαμβάνονται και αλλαγές στην φορολογική αντιμετώπιση της ναυτιλιακής βιομηχανίας, στη νομοθεσία περί ΦΠΑ, στον ΕΝΦΙΑ, και στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά.

To κείμενο τίθεται επί τάπητος σήμερα στο Eurogroup προκειμένου να επικυρωθεί η τεχνική συμφωνία του προηγούμενου Σαββάτου. Στην τελική του μορφή όμως, πολιτικά, θα εγκριθεί όταν ολοκληρωθούν τα προαπαιτούμενα, κάτι που επιχειρείται να καταστεί εφικτό τον Ιούνιο (Σύνοδος 21/6) για να ξεκλειδώσει και η συνολική συμφωνία.

Πάντως πηγές της Κομισιόν ανέφεραν στο Capital.gr ότι από την δική τους πλευρά το θέμα έχει κλείσει και θεωρούν ότι επιτυγχάνονται οι δημοσιονομικοί στόχοι. Ωστόσο, παραμένει ανοικτό το ζήτημα στο κείμενο του μνημονίου στο πλαίσιο της "τελικής αξιολόγησης" όπως αναφέρεται.

Σημειώνεται ότι το προηγούμενο Σάββατο υπήρξε τεχνική συμφωνία με τους θεσμούς της ΕΕ αλλά όχι με το ΔΝΤ που έκανε λόγο για δημοσιονομικά ζητήματα που μένουν ανοικτά. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρχε απόκλιση της τάξης του 1 δισ. ευρώ ανάμεσα στις προβλέψειςτης Κομισιόν και της Ελλάδας και σε αυτές του ΔΝΤ αναφορικά με τα πρωτογενήπλεονάσματα.

Ο κίνδυνος για αφορολόγητο- αντίμετρα

Το πρωτογενές πλεόνασμα 4,2% το 2017 είναι πολύ υψηλότερο του στόχου, αναφέρεται στο SMOU. Καταγράφοντας τα μέτρα από τα οποία προήλθε, επισημαίνει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 3,5% του ΑΕΠ θα διατηρηθεί έως το 2022 και επισημαίνει ότι η κυβέρνηση ως προαπαιτούμενο θα καταθέσει στη Βουλή το νέο Μεσοπρόθεσμο 2019 - 2022 το οποίο θα διασφαλίζει αυτόν το στόχο. Επισημαίνεται επίσης ότι οι ελληνικές αρχές θα παρακολουθούν τους δημοσιονομικούς κινδύνους, περιλαμβανομένων των πιθανών δικαστικών αποφάσεων τώρα και στο μέλλον. Δεσμεύονται (οι κυβερνήσεις) να λάβουν πρόσθετα μέτρα, αν αυτά κριθούν αναγκαία, ώστε να διατηρηθούν αυτοί οι στόχοι τα επόμενα χρόνια. Αναφορικά με τη μείωση των συντάξεων, καταγράφεται η δέσμευση για εφαρμογή τους το 2019, όπως και η μείωση του αφορολόγητου αλλά και η εφαρμογή των αντιμέτρων.

Ωστόσο, στο συμπληρωματικό μνημόνιο δεν αναφέρεται ο χρόνος εφαρμογής των αντιμέτρων. Αντιθέτως αναφέρεται ακόμη και σε αυτή την εκδοχή του μνημονίου, ότι ως προαπαιτούμενο οι αρχές θα επισπεύσουν την εφαρμογή του αφορολόγητου το 2019, αν το ΔΝΤ σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τις ελληνικές αρχές στο πλαίσιο της τελικής αξιολόγησης, θεωρεί ότι μία εμπροσθοβαρή εφαρμογή είναι αναγκαία για να διατηρηθεί το πρωτογενές πλεόνασμα του 3,5% του ΑΕΠ το 2019.

Αναφέρεται ότι η εφαρμογή θα πρέπει να γίνει με τρόπο θετικό προς την ανάπτυξη, καθώς και ότι με ανάλογο τρόπο θα κριθεί αν θα πρέπει να εφαρμοστεί από το 2019 το πακέτο των αντιμέτρων.

Αναλυτικά, στο κείμενο επισημαίνεται ότι "οι αρχές, ως προαπαιτούμενο θα προωθήσουν την εφαρμογή του μέτρου της φορολογίας εισοδήματος (αφορολόγητο) το 2019 εάν το ΔΝΤ, σε συνεργασία με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και τις ελληνικές αρχές, στο πλαίσιο της τελικής αναθεώρησης του προγράμματος, θεωρεί ότι, βάσει μιας διαφανούς εκ των προτέρων εκτίμησης, είναι απαραίτητη η εφαρμογή του για να επιτευχθεί ο συμφωνημένος δημοσιονομικός στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,5% το 2019, ο οποίος πρέπει να επιτευχθεί χωρίς επιζήμια για την ανάπτυξη μέτρα και εάν χρειαστεί, θα εγκρίνουν νομοθεσία, σε συμφωνία με τα θεσμικά όργανα, ώστε να εξασφαλίζουν την ακριβή επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου, κατά τρόπο θετικό για την ανάπτυξη".

Αναφέρεται επίσης ότι "επιπλέον, βάσει μιας αξιολόγησης και σε συμφωνία με όλα τα θεσμικά όργανα και κατόπιν διαβουλεύσεων με τις ελληνικές αρχές, οι αρχές θα υιοθετήσουν, μετά από μια διαφανή διαδικασία, την απαραίτητη δευτερογενή νομοθεσία για την εφαρμογή των αντίμετρων που ξεκινούν από  το 2019. Το ποσό που θα υλοποιηθεί να ευθυγραμμιστεί με την προβλεπόμενη υπέρβαση σε σχέση με τους συμφωνηθέντες μεσοπρόθεσμους στόχους - με την προϋπόθεση ότι τα περιοριστικά μέτρα θα έχουν ήδη ενσωματωθεί στο βασικό σενάριο - προκειμένου να διασφαλιστεί η επίτευξη των στόχων".

Πολυετείς δεσμεύσεις

Η επιτυχία της ανάκαμψης απαιτεί τη συνεχή εφαρμογή των συμφωνημένων πολιτικών για πολλά χρόνια, κάτι το οποίο καθιστά αναγκαία την πολιτική δέσμευση, αλλά και τη διασφάλιση της τεχνικής επάρκειας του ελληνικού δημοσίου, ώστε να παρέχει αυτές τις μεταρρυθμίσεις. Και προς το σκοπό αυτό ζητείται η χρήση της τεχνικής βοήθειας που παρέχεται.

Αναφορά υπάρχει στην στρατηγική ανάπτυξης που όπως επισημαίνεται, παρουσιάστηκε στο Eurogroup της 27 Απριλίου, αλλά και στην Εθνική Αναπτυξιακή Τράπεζα η οποία όμως,  δεν θα πρέπει να δέχεται διαθέσιμα από το δημόσιο τομέα ή να εμπλέκεται σε άμεσο δανεισμό. Για την Τράπεζα επισημαίνεται ότι η τελική της δομή θα διαμορφωθεί μετά από εντατικές διαβουλεύσεις και σε συμφωνία με τους θεσμούς ώστε να αποφευχθούν ρίσκα για τα δημόσια οικονομικά και για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.

Τo SMoU επαναλαμβάνει τις δεσμεύσεις για διατήρηση των συμφωνηθέντων. Όπως επισημαίνεται, η επιτυχία του προγράμματος απαιτεί την υιοθέτηση κάθε μέτρου που θεωρείται αναγκαίο καθώς αλλάζουν τα δεδομένα.

Η Ελλάδα δεσμεύεται να συζητά και να συμφωνεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την ΕΚΤ αλλά και με το ΔΝΤ για όλες τις δράσεις που σχετίζονται με τους στόχους του μνημονίου πριν από την υιοθέτησή τους. Αναφέρεται ακόμα στην ανάγκη για κοινωνική δικαιοσύνη και ανάμεσα στις γενιές. Κάνει λόγο για δύσκολες αποφάσεις που είναι αναγκαίες ούτως ώστε το βάρος να διαχυθεί σε όλα τα μέρη της κοινωνίας που έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν.




GDPR: Μια ιστορική αλλαγή για τα προσωπικά δεδομένα σας στο διαδίκτυο



Ο νέος Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων, ο λεγόμενος GDPR, τίθεται σε ισχύ από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις 25 Μαΐου του 2018 και αλλάζει πολλά από όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

Σε ενημέρωση με email και γραπτά μηνύματα έχουν επιδοθεί, εξάλλου τα τελευταία 24ωρα, εταιρείες προς τους καταναλωτές. Εάν οι χρήστες δεν δηλώσουν εκ νέου ότι έχουν ενημερωθεί για τα δικαιώματά τους και επιθυμούν να λαμβάνουν ενημερωτικά email, τότε θα πρέπει να σταματήσει η αποστολή τους.


Η νέα νομοθεσία που έχει γίνει γνωστή ως GDPR θα είναι ενιαία για όλη την ΕΕ και αποτελεί τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση που έχει γίνει ποτέ στον τομέα αυτό.

Στόχος του GDPR είναι η εφαρμογή αυστηρότερων κανόνων, προκειμένου οι 250 εκατομμύρια καθημερινοί χρήστες του διαδικτύου στην Ευρώπη και γενικότερα οι πολίτες να ελέγχουν καλύτερα τα online δεδομένα τους προσωπικού χαρακτήρα, τα οποία άλλοι (συνήθως επιχειρήσεις και μέσα κοινωνικής δικτύωσης) συλλέγουν και μοιράζονται με τρίτους (π.χ. διαφημιστικές εταιρείες).

Βαριά πρόστιμα

Οι νέοι κανόνες για την προστασία της ιδιωτικότητας θα είναι οι αυστηρότεροι στον κόσμο και προβλέπουν βαριές ποινές για τις εταιρείες που θα τους παραβιάσουν. Το πρόστιμο μπορεί να φθάσει το 4% των ετήσιων εσόδων μιας εταιρείας, δηλαδή περίπου 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια στην περίπτωση του Facebook. Οι ίδιοι κανόνες για την προστασία των δεδομένων των πολιτών και καταναλωτών θα ισχύουν για όλες τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ΕΕ, όπου και εάν βρίσκεται η έδρα τους.



Όταν επεξεργάζονται τα προσωπικά δεδομένα, οι εταιρείες (τεχνολογίας, τράπεζες, ασφαλιστικές, υγείας, λιανεμπορίου κ.α.) πρέπει πλέον να παρέχουν σαφείς πληροφορίες για ποιούς σκοπούς τα χρησιμοποιούν, για πόσο χρονικό διάστημα τα αποθηκεύουν, σε ποιούς άλλους τα κοινοποιούν και εάν τα δεδομένα θα διαβιβασθούν εκτός της ΕΕ. Οι εταιρείες πρέπει να παρέχουν στοιχεία επικοινωνίας των υπεύθυνων για την επεξεργασία και προστασία των δεδομένων. Όλες αυτές οι πληροφορίες θα πρέπει να διατυπώνονται σε σαφή και απλή γλώσσα.

Δωρεάν πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα που έχουν συλλεχθεί

Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα μπορούν να συλλέγονται και να αποτελούν αντικείμενο επεξεργασίας μόνο για σαφώς καθορισμένο σκοπό. Κατά τη συλλογή τους, οι εταιρείες θα ενημερώνουν για ποιό σκοπό θα χρησιμοποιηθούν τα δεδομένα και θα διασφαλίζουν ότι δεν θα διατηρούνται περισσότερο χρόνο από όσο είναι αναγκαίο.

Οι χρήστες θα έχουν δικαίωμα να ζητήσουν δωρεάν πρόσβαση στα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που διαθέτει ένας οργανισμός και να λάβουν αντίγραφο. Αν π.χ. κάποιος έχει αγοράσει μια συσκευή παρακολούθησης της φυσικής κατάστασής του και έχει εγγραφεί σε μια online εφαρμογή υγείας που παρακολουθεί τη δραστηριότητά του, μπορεί να ζητήσει από τον φορέα εκμετάλλευσης της εφαρμογής όλες τις πληροφορίες που έχουν υποβληθεί σε επεξεργασία για το άτομό του (όπως οι καρδιακοί παλμοί, οι επιδόσεις του κ.α.).

Εφόσον κάποιος έχει αγοράσει προϊόντα από μια επιχείρηση λιανικής πώλησης στο διαδίκτυο, μπορεί να ζητήσει από την εταιρεία να του δώσει όλα τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που αυτή διατηρεί, ακόμη και των ημερομηνιών και των ειδών των αγορών του. Ο χρήστης-καταναλωτής έχει επίσης το δικαίωμα αντίταξης στη λήψη online διαφημιστικού υλικού. Αν π.χ. αγόρασε εισιτήρια στο διαδίκτυο για μια μουσική συναυλία και στη συνέχεια βομβαρδίζεται με ηλεκτρονικές διαφημίσεις για εκδηλώσεις για τις οποίες δεν ενδιαφέρεται, μπορεί να ενημερώσει την εταιρεία ηλεκτρονικής έκδοσης εισιτηρίων ότι δεν θέλει να λαμβάνει πια online διαφημιστικό υλικό και αυτή πρέπει αμέσως να σταματήσει να στέλνει ηλεκτρονικά μηνύματα.



Ακολουθούν δέκα ερωταπαντήσεις που θα βοηθήσουν τον καθένα να καταλάβει καλύτερα τις επερχόμενες αλλαγές.

1. Τι αφορά και ποιούς καλύπτει ο νέος Κανονισμός;

Ο νέος Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων (ΓΚΠΔ) της ΕΕ ρυθμίζει την επεξεργασία από άτομα, εταιρείες ή οργανισμούς των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που αφορούν άτομα στην ΕΕ. Δεν υπάγεται σε αυτόν η επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα αποθανόντων προσώπων ή νομικών προσώπων.

2. Πότε δεν θα εφαρμόζεται ο κανονισμός;

Οι νέοι κανόνες δεν εφαρμόζονται σε δεδομένα που υποβάλλονται σε επεξεργασία από ένα άτομο για αυστηρά προσωπικούς λόγους ή για δραστηριότητες που διενεργούνται κατ' οίκον, εφόσον δεν συνδέονται με επαγγελματική ή εμπορική δραστηριότητα. Δεν θα εφαρμόζονται αν π.χ. ένα άτομο χρησιμοποιεί το ιδιωτικό του βιβλίο διευθύνσεων για να προσκαλέσει φίλους μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος σε μια γιορτή που διοργανώνει (ισχύει η εξαίρεση των οικιακών δραστηριοτήτων).

3. Ποιά θεωρούνται δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα;

Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα είναι πληροφορίες που αφορούν ένα ταυτοποιημένο ή ταυτοποιήσιμο εν ζωή άτομο. Διαφορετικές πληροφορίες οι οποίες, εάν συγκεντρωθούν όλες μαζί, μπορούν να οδηγήσουν στην ταυτοποίηση ενός συγκεκριμένου ατόμου, αποτελούν επίσης δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα. Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που έχουν καταστεί ανώνυμα, έχουν κρυπτογραφηθεί ή για τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί ψευδώνυμα, αλλά τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την επαναταυτοποίηση ενός ατόμου, παραμένουν δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα και εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ΓΚΠΔ. Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που έχουν καταστεί ανώνυμα έτσι ώστε το άτομο να μην είναι ταυτοποιήσιμο, δεν θεωρούνται πλέον δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα. Για να είναι πραγματικά ανώνυμα τα δεδομένα, η ανωνυμοποίηση πρέπει να είναι μη αντιστρέψιμη. Ο ΓΚΠΔ προστατεύει τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα ανεξάρτητα από την τεχνολογία που χρησιμοποιείται για την επεξεργασία τους. Είναι τεχνολογικά ουδέτερος και εφαρμόζεται τόσο στην αυτοματοποιημένη όσο και στη χειροκίνητη επεξεργασία. Επίσης, δεν έχει σημασία ο τρόπος που αποθηκεύονται τα δεδομένα - σε ψηφιακή ή έντυπη μορφή.


4. Ποιά είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ποιά όχι;

Το όνομα και επώνυμο, η διεύθυνση κατοικίας, ο αριθμός ταυτότητας, η προσωπική ηλεκτρονική διεύθυνση (e-mail), o αναγνωριστικός αριθμός τραπεζικής κάρτας, τα δεδομένα τοποθεσίας (π.χ. GPS σε κινητό τηλέφωνο), η διεύθυνση διαδικτυακού πρωτοκόλλου (IP) και τα δεδομένα υγείας που φυλάσσονται από νοσοκομείο ή γιατρό. Παραδείγματα δεδομένων που δεν θεωρούνται προσωπικού χαρακτήρα, είναι ο αριθμός μητρώου εταιρείας, η εταιρική ηλεκτρονική διεύθυνση του τύπου «πληροφορίες@εταιρεία.com» και κάθε είδους ανώνυμα δεδομένα.

5. Τι αποτελεί επεξεργασία δεδομένων;

Ο όρος «επεξεργασία» καλύπτει ένα ευρύ φάσμα πράξεων που πραγματοποιούνται σε δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, είτε με χειροκίνητα είτε με αυτοματοποιημένα μέσα. Περιλαμβάνει τη συλλογή, καταχώριση, οργάνωση, διάρθρωση, αποθήκευση, προσαρμογή ή μεταβολή, ανάκτηση, αναζήτηση πληροφοριών, χρήση, κοινολόγηση με διαβίβαση, διάδοση ή κάθε άλλη μορφή διάθεσης, συσχέτιση ή συνδυασμό, περιορισμό, διαγραφή ή καταστροφή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Παραδείγματα επεξεργασίας αποτελούν η διαχείριση προσωπικού και η μισθοδοσία, η προσπέλαση/αναζήτηση πληροφοριών σε βάση δεδομένων επαφών που περιλαμβάνει δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, η αποστολή διαφημιστικών ηλεκτρονικών μηνυμάτων, η δημοσίευση/ανάρτηση φωτογραφίας ενός ατόμου σε ιστότοπο, η αποθήκευση διευθύνσεων IP και η μαγνητοσκόπηση με τηλεόραση κλειστού κυκλώματος.

6. Θα δει αλλαγές ο χρήστης στο Διαδίκτυο μετά τις 25 Μαΐου;

Όχι αισθητές. Μια αλλαγή για όσους ζουν στην ΕΕ, θα είναι ότι θα βλέπουν πια να τους «ακολουθούν» λιγότερες online διαφημίσεις μετά από κάποια ηλεκτρονική αγορά τους. Με τους νέους κανόνες, θα γίνει πιο δύσκολη η στοχευμένη ηλεκτρονική διαφήμιση που παίρνει «κατά πόδας» τον χρήστη από ιστοσελίδα σε ιστοσελίδα που επισκέπτεται, καθώς θα είναι πιο δύσκολο για τις εταιρείες να συλλέγουν και να πουλάνε πληροφορίες για τις διαδικτυακές συνήθειες των χρηστών, αφού πρώτα πάρουν την άδεια τους. Έτσι, η online διαφήμιση στην Ευρώπη θα τείνει να γίνει πιο γενική, όπως αυτή στην τηλεόραση, και όχι τόσο στοχευμένη όπως στις ΗΠΑ.

7. Ποιά θα είναι τα νέα δικαιώματα των χρηστών;

Θα έχουν το δικαίωμα να λαμβάνουν σαφείς και κατανοητές πληροφορίες για το ποιός επεξεργάζεται τα προσωπικά δεδομένα τους και γιατί. Θα μπορούν να ζητούν από όλες τις εταιρείες να έχουν οι ίδιοι πρόσβαση και να μαθαίνουν ποιά ακριβώς στοιχεία οι εταιρείες διατηρούν γι' αυτούς. Θα έχουν επίσης το δικαίωμα στη «λήθη», δηλαδή, αν θέλουν, θα απαιτούν αυτά τα δεδομένα να διαγραφούν από τις βάσεις δεδομένων των εταιρειών. Αυτό δεν θα αφορά μόνο τις εταιρείες τεχνολογίας (π.χ. Facebook ή Google), αλλά τράπεζες, καταστήματα λιανεμπορίου και οποιαδήποτε άλλη εταιρεία ή οργανισμό κρατά προσωπικά δεδομένα, του εργοδότη συμπεριλαμβανομένου. Για παράδειγμα, θα μπορεί κανείς, αν δεν είναι δημόσιο πρόσωπο, να ζητήσει από μία μηχανή αναζήτησης (π.χ. Google) να διαγράψει τους συνδέσμους (links), όπως ένα άρθρο εφημερίδας, που αναφέρονται σε μια προσωπική υπόθεση του παρελθόντος.

Αν, αντίστροφα, online προσωπικά δεδομένα χαθούν ή κλαπούν, η εταιρεία πρέπει μέσα σε 72 ώρες να ενημερώσει το άτομο και, αν δεν το κάνει, κινδυνεύει με πρόστιμο. Εάν κάποιος έχει υποστεί ζημία, μπορεί επίσης να ζητήσει αποζημίωση προσφεύγοντας στη δικαιοσύνη. Με δεδομένες τις συχνές κυβερνοεπιθέσεις χάκερ κατά εταιρειών, γίνεται αντιληπτή η σημασία αυτού του δικαιώματος. Αν ο χρήστης-πολίτης υποψιάζεται ότι γίνεται κατάχρηση στη συλλογή δεδομένων που τον αφορούν, μπορεί να προσφύγει στην αρμόδια εθνική αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων, η οποία υποχρεούται να ερευνήσει το ζήτημα. Οι πολίτες μπορούν να προσφύγουν και ομαδικά εναντίον κάποιας εταιρείας, κάτι που έως τώρα ήταν ασυνήθιστο στην Ευρώπη, αντίθετα με τις ΗΠΑ.

Οργανώσεις πολιτών μπορούν να προσφύγουν για λογαριασμό ομάδων πολιτών. Αν μία υπόθεση κερδηθεί, αναμένεται να δημιουργηθεί νομικό προηγούμενο και για άλλες υποθέσεις, κάτι που θα αναγκάσει τις εταιρείες να πάρουν το ζήτημα της ιδιωτικότητας πιο σοβαρά. Επίσης, δίνεται το δικαίωμα της «φορητότητας δεδομένων», δηλαδή δεν θα επιτρέπεται τα δεδομένα ενός προσώπου να «κλειδώνονται» σε μια εταιρεία ή πάροχο υπηρεσιών. Οι εταιρείες είναι υποχρεωμένες να επιτρέπουν στο χρήστη-καταναλωτή να «κατεβάζει» τα προσωπικά δεδομένα του και να τα μεταφέρει σε ανταγωνιστική εταιρεία, είτε πρόκειται για οικονομικά στοιχεία από τράπεζα σε τράπεζα, είτε για τη μεταφορά μιας playlist τραγουδιών από το Spotify σε ανταγωνιστική μουσική υπηρεσία streaming.

8. Οι χρήστες-καταναλωτές έχουν καταλάβει τι γίνεται;

Πολλοί όχι δυστυχώς. Ήδη αρκετές εταιρείες ενημερώνουν με e-mail και άλλους τρόπους τους χρήστες για τη νέα πολιτική τους σχετικά με τα προσωπικά δεδομένα, αλλά ο νόμος επιβάλλει οι όροι να είναι γραμμένοι απλά και όχι νομικίστικα, κάτι που συχνά δεν συμβαίνει. Επίσης οι εταιρείες πρέπει να δίνουν στον καθένα την επιλογή να μπλοκάρει τη συλλογή πληροφοριών που τον αφορούν. Όμως συχνά οι χρήστες συναινούν βιαστικά, χωρίς να καταλαβαίνουν και χωρίς να αξιοποιούν τις νέες δυνατότητες που έχουν.

9. Εκτός από τους χρήστες, οι εταιρείες έχουν κάτι να ωφεληθούν από τους νέους κανόνες;

Οι εταιρείες πλέον θα έχουν να κάνουν όχι με μια γραφειοκρατική πανσπερμία διαφορετικών εθνικών κανονισμών, αλλά με ενιαίους πανευρωπαϊκούς και προβλέψιμους κανόνες. Αυτό θα διευκολύνει, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τις διεθνείς ψηφιακές συναλλαγές και την επέκταση σε άλλες χώρες και νέες αγορές, ιδίως όσον αφορά τις μικρότερες εταιρείες. Οι κανόνες θα είναι ίδιοι για τις εγκατεστημένες στην ΕΕ εταιρείες και για όσες έχουν έδρα εκτός ΕΕ (π.χ. ΗΠΑ), αλλά λειτουργούν στην ΕΕ. Η αύξηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών χάρη στους νέους κανόνες προστασίας των προσωπικών δεδομένων τελικά θα ωφελήσει οικονομικά τις εταιρείες.

10. Πόσο αποτελεσματικός θα είναι ο νέος Κανονισμός στην πράξη;

Είναι πολύ νωρίς να εκτιμήσει κανείς, ίσως χρειασθούν χρόνια. Πολλά θα εξαρτηθούν από το πόσο αυστηρά οι εθνικές εποπτικές αρχές θα εφαρμόσουν τους νέους κανόνες. Δυστυχώς, μια πρόσφατη έρευνα του πρακτορείου Ρόιτερς μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών των χωρών της ΕΕ, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι πολλοί από αυτούς τους ανεξάρτητους φορείς δεν είναι έτοιμοι ακόμη. Οι 17 από τις 24 Αρχές που απάντησαν, δήλωσαν ότι είτε δεν έχουν την αναγκαία χρηματοδότηση, είτε επαρκές προσωπικό, είτε τις αναγκαίες εξουσίες για να εφαρμόσουν τους νέους κανόνες. Επιπλέον, σε αρκετές χώρες θα περάσουν μήνες, εωσότου οι κυβερνήσεις ενσωματώσουν το νέο ευρωπαϊκό κανονισμό στην εθνική νομοθεσία τους. Οι περισσότερες Αρχές θα ανταποκριθούν στα παράπονα των πολιτών, αλλά ελάχιστες θα δράσουν αυτόβουλα για να διασφαλίσουν ότι οι εταιρείες συμμορφώνονται με τους νέους κανόνες. Ετσι, κρίσιμο ρόλο στην Ελλάδα και κάθε άλλη χώρα θα παίξει πόσο αποφασιστικά οι χρήστες-πολίτες θα διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους και θα αξιοποιήσουν το νέο θεσμικό πλαίσιο. Τελικά, θα φανεί πόσο πράγματι νοιάζονται οι άνθρωποι για τα προσωπικά δεδομένα τους.

















 tvxs.gr








Τα δικά σας «πρέπει» με χάλασαν, τα δικά μου «θέλω» θα με φτιάξουν



Τι κι αν με «χάλασαν» τα πρέπει σας. Τι κι αν με άλλαξε ο τρόπος της ζωής σας. Τι κι αν με «μαγάρισαν» οι επιβολές σας. Εγώ θα χαλάσω το κέλυφος που φτιάξατε επάνω μου και θα σας δείξω τον πραγματικό μου εαυτό.

Οι άνθρωποι δεν θέλουν να δείχνουν αυτό που πραγματικά είναι. Το βλέπεις παντού. Στο δρόμο, στη δουλειά, στον καφέ, στη διασκέδαση. Εκεί ειδικά. Στη διασκέδαση. Βλέπεις φτιαγμένους ανθρώπους που προσπαθούν να κρύψουν τη στεναχώρια τους κάτω από φανταχτερά ρούχα και μπόλικο μακιγιάζ ή ένα λαμπερό αμάξι.

Στους ανθρώπους δεν αρέσει αυτό που πραγματικά είναι. Κι έτσι χτίζουν ένα καινούριο εαυτό, έτσι για να μπορούν να παρουσιάσουν κάτι. Χαλάνε δηλαδή το υπέροχο εγώ τους, για να ταιριάζουν με το σύνολο. Και τελικά καταλήγουν να ακούν μουσικούς, να θαυμάζουν καλλιτέχνες και να χειροκροτούν ανθρώπους που κάνουν εντελώς το αντίθετο. Δείχνουν τον πραγματικό τους εαυτό.

Ο άνθρωπος αρέσκεται να χειραγωγείται κι ας λέει το αντίθετο. Του κάνει τη ζωή ευκολότερη. Λιγότερες αποφάσεις, λιγότερες ευθύνες, λιγότερα λάθη. Όταν κάποιος έχει τον πλήρη έλεγχο του εαυτού του, δεν μπορεί να μετατοπίσει την ευθύνη. Αντίθετα κάποιος άλλος που ακολουθεί διαταγές και συμβουλές μπορεί εύκολα να πει «Δεν φταίω εγώ»! Και πόσο λυτρωτική είναι γι’ αυτούς τους ανθρώπους η έκφραση αυτή ε; Αστείο μοιάζει.

Γιατί στην πραγματικότητα ο άνθρωπος πρέπει να είναι ελεύθερο ον, με δική του βούληση, δική του άποψη. Να ευθύνεται για ό,τι λέει, να λυπάται για τα λάθη που ο ίδιος έχει κάνει και τελικά μέσα από αυτά να γίνεται ένας νέος και καλύτερος άνθρωπος. Όμως, ίσως να μην μας πρέπει ακόμη η τόση ευθύνη. Ίσως και να την φοβόμαστε. Ίσως όμως όχι όλοι.

Τι κι αν με «χάλασαν» τα πρέπει σας.
Τι κι αν με άλλαξε ο τρόπος της ζωής σας.
Τι και αν με «μαγάρισαν» οι επιβολές σας.
Εγώ θα χαλάσω το κέλυφος που φτιάξατε επάνω μου και θα σας δείξω τον πραγματικό μου εαυτό.
Αυτό να κάνεις!

Photo: Author/Depositphotos

















http://enallaktikidrasi.com






Ο πρώτος δήμος της χώρας που καταργεί τα πλαστικά καλαμάκια!



Μεγάλη εκστρατεία για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος στις Κυκλάδες πραγματοποιεί το Κοινωφελές Ίδρυμα Α. Κ. Λασκαρίδη, ξεκινώντας από τη Σίκινο που υποδέχεται το καλοκαίρι καταργώντας τα πλαστικά καλαμάκια.

  

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Sea Change», ο δήμος Σικίνου, οι δημότες και οι επιχειρήσεις του νησιού δεσμεύονται να καταργήσουν τα πλαστικά καλαμάκια και να τα αντικαταστήσουν με επαναχρησιμοποιούμενα ή και βιοδιασπώμενα που θα παραχωρηθούν από το Ίδρυμα.

  

«H εκστρατεία για τα καλαμάκια γεννήθηκε μέσα από την ανάγκη να προστατέψουμε το περιβάλλον, μειώνοντας τα πλαστικά μίας χρήσης. Όταν μιλάμε για την ανάγκη αλλαγής, συνήθως σκεφτόμαστε κάτι μεγάλο και σύνθετο, κάποτε αδύνατο. Έτσι, δεν θεωρούμε τους εαυτούς μας μέρος της λύσης. Ωστόσο, οι αλλαγές συχνά ξεκινούν από τα μικρά πράγματα. Μια τέτοια περίπτωση είναι το πλαστικό καλαμάκι. Αλλάζοντας κάτι μικρό στις καθημερινές μας συνήθειες, μπορούμε να διανύσουμε μια μεγάλη διαδρομή και να επηρεάσουμε κι άλλους με το δικό μας παράδειγμα», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Αγγελική Κοσμοπούλου, εκτελεστική διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη.

  

Και συνεχίζει λέγοντας: «Τα πλαστικά καλαμάκια είναι ένα από τα συχνότερα απορρίμματα που συναντάμε στις ελληνικές ακτές. Είναι το 11ο πιο συχνό απόρριμμα στις θάλασσές μας. Τα χρησιμοποιούμε για λίγα μόλις λεπτά -και μάλιστα για την απόλαυσή μας, όχι από ανάγκη - ωστόσο μένουν στο περιβάλλον για περίπου διακόσια χρόνια! Η μείωση της χρήσης τους και η αντικατάστασή τους με καλαμάκια από άλλα υλικά, επαναχρησιμοποιούμενα ή φιλικά για το περιβάλλον, κάνει τη διαφορά. Είναι μια μικρή αλλαγή με άμεσο και σημαντικό αποτέλεσμα».





  

Η έναρξη του προγράμματος έχει ήδη πραγματοποιηθεί συμβολικά την περασμένη Κυριακή και θα κορυφωθεί το Σάββατο 26 Μαΐου, με εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στις 7.30 μμ στο Σχολείο Σικίνου.

  

Η εκδήλωση θα είναι ανοικτή στο κοινό και θα περιλαμβάνει ομιλίες, ανοιχτή συζήτηση για τους κινδύνους από τα πλαστικά μίας χρήσης, καθώς και προβολές των ντοκιμαντέρ «EGEO - H θάλασσα για μένα» και «STRAWS» (σε συνεργασία με το Plastic Free Greece). Στο τέλος της εκδήλωσης, θα υπογραφεί συμφωνητικό με όποιον κάτοικο ή επιχείρηση θέλει να υποστηρίξει την αλλαγή από πλαστικά καλαμάκια σε βιοδιασπώμενα.

  

«Στη συνέχεια, θα παραλάβουμε τα πλαστικά καλαμάκια από όσους συναινούν και θα τα αντικαταστήσουμε με ίδιες ποσότητες σε βιοδιασπώμενα που προμηθεύτηκε για το σκοπό αυτό το Ίδρυμά μας. Επίσης, θα προσφέρουμε σε κάθε κάτοικο ένα γυάλινο επαναχρησιμοποιούμενο ποτήρι "Sea Change Sikinos" με ενσωματωμένο, βιοδιασπώμενο καλαμάκι, για να πίνουν τον καφέ ή τον χυμό τους. Σε όλη τη διάρκεια του τριημέρου, η ομάδα του προγράμματος σε συνεργασία με τον δήμο και εθελοντές κατοίκους θα πραγματοποιήσει καθαρισμούς σε προσβάσιμες και απόκρημνες ακτές του νησιού, καταγράφοντας τα αποτελέσματα για ερευνητικούς σκοπούς» επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Κοσμοπούλου.

  

Και συμπληρώνει ότι «μετά το καλοκαίρι, θα επισκεφθούμε ξανά τη Σίκινο για να μετρήσουμε τα αποτελέσματα της δράσης, να καθαρίσουμε ξανά τις ακτές και να υλοποιήσουμε εκπαιδευτικά προγράμματα σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, όπως και πρόγραμμα citizen science για την ενεργοποίηση των μαθητών-ερευνητών σε όλη τη διάρκεια του χρόνου».

  

Με αφετηρία τη Σίκινο, οι δράσεις του προγράμματος θα υλοποιηθούν τους επόμενους μήνες σε περισσότερα νησιά των Κυκλάδων, ενώ αναμένεται να διαρκέσει για πέντε χρόνια.

  

Η κ. Κοσμοπούλου δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως «η αλλαγή χρειάζεται χρόνο και στήριξη για να είναι αποτελεσματική. Θα πάμε, λοιπόν, ξανά στη Φολέγανδρο, την Κίμωλο και τη Σέριφο, νησιά με τα οποία έχουμε ξανασυνεργαστεί πέρσι και όπου έχουμε ήδη δημιουργήσει μια σχέση ανοιχτή, με κοινούς στόχους για το περιβάλλον».

  

Ταυτόχρονα, συμπληρώνει ότι το Ίδρυμα είναι «σε επαφή με άλλα πέντε νησιά στις Κυκλάδες, τα οποία θα ανακοινώσουμε σύντομα. Πρέπει να τονίσω πως κανένα πρόγραμμα δεν μπορεί να έχει διάρκεια αν γίνει χωρίς τη συνεργασία της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η συνεργασία και το "καλωσόρισμα" από μέρους των τοπικών αρχών και των κατοίκων είναι αναγκαία για την επιτυχία. Σύντομα, με σεβασμό σε αυτήν την αρχή, θα ανακοινώσουμε με λεπτομέρειες τη συνέχεια του προγράμματος, το οποίο θα περιλαμβάνει πολυεπίπεδες δράσεις καθαρισμών, ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης των κατοίκων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων, καθώς και δημιουργία ομάδων τοπικών "πρεσβευτών" του προγράμματος».

  

Οι αριθμοί δείχνουν τις βλαπτικές συνέπειες της χρήσης πλαστικών στο περιβάλλον και δείχνουν την αναγκαιότητα να αναληφθεί δράση άμεσα.

  

Κάθε χρόνο σε όλον τον κόσμο τουλάχιστον οκτώ εκατομμύρια τόνοι πλαστικού καταλήγουν στη θάλασσα. Κάθε χρόνο παγκοσμίως, τουλάχιστον ένα εκατομμύριο θαλασσοπούλια και 100.000 θαλάσσια πλάσματα, όπως οι χελώνες, πεθαίνουν από την κατάποση απορριμμάτων και ιδιαίτερα των πλαστικών εξαιτίας της μορφής και του μεγέθους τους. Τα καλαμάκια είναι μια πολύ χαρακτηριστική περίπτωση πλαστικών μίας χρήσης.

  

«Η δική μας βραχεία ευχαρίστηση γίνεται ένας μόνιμος κίνδυνος για το περιβάλλον και τη θαλάσσια ζωή. Και τώρα που η συζήτηση ανοίγει διεθνώς γι αυτό το θέμα και ο κόσμος είναι πιο έτοιμος να δεχτεί την αλλαγή, μπορούμε να προτείνουμε τρόπους μείωσης αλλά και αντικατάστασης. Η λύση βρίσκεται στα χέρια όλων μας. Μπορούμε να κάνουμε πολλά, όπως να πούμε "όχι, ευχαριστώ" όταν μας δίνουν πλαστικό καλαμάκι χωρίς να το ζητήσουμε ή, ως καταναλωτές, να ζητάμε από τις επιχειρήσεις που προτιμούμε να παρέχουν βιοδιασπώμενα καλαμάκια αντί για συμβατικά», καταλήγει η εκτελεστική διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη.

  






























  ΑΠΕ-ΜΠΕ 

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *