Παρασκευή 15 Μαΐου 2015

Βαρουφάκης στην ErtOpen: «Το θέμα είναι να μη χρειαστεί να γίνει Κούγκι»


Μιλώντας στην ERTOpen ο Γιάνης Βαρουφάκης δήλωσε ότι «εγώ δεν ντρέπομαι για το Κούγκι»,  σε ερώτηση για το αν θα πρέπει να το θεωρούμε εθνική καταστροφή. «Δηλαδή, ο Σαμουήλ δεν έπρεπε να ανατινάξει το Κούγκι; Είναι κακό το δείγμα αυταπάρνησης. Δεν το θεωρώ εθνική καταστροφή», είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ωστόσο ότι «το θέμα είναι να μη χρειαστεί να γίνει Κούγκι».
Ο υπουργός Οικονομικών, επισημαίνει ότι καμία από τις κόκκινες γραμμές της κυβέρνησης δεν έχει πατηθεί κάνοντας ειδική αναφορά στο Κούγκι, το οποίο είχε επικαλεστεί πρόσφατα και ο Πάνος Καμμένος.
Στόχος της κυβέρνησης στις διαπραγματεύσεις είναι κατά τον υπουργό να σταματήσει την αυτοτροφοδοτούμενη κρίση και να αναδιανείμει τα βάρη.
Ο κ. Βαρουφάκης τόνισε ότι «προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο για μία συμφωνία» προσθέτοντας ότι «όταν θα διαμορφωθεί αυτή, τότε θα πάμε στα όργανα (κομματικά) και θα πούμε “συμφωνούμε;” Αν όχι, τότε δεν υπάρχει συμφωνία. Αν ναι, τότε είναι συλλογική ευθύνη».
Για την κριτική που ασκείται από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, ο υπουργός τόνισε ότι «μου αρέσει η έντονη αντιπαράθεση. Ο κόσμος μας βλέπει ενωμένους με τις διαφωνίες μας. Ως διαπραγματευτής θέλω ένα κόμμα που να με ελέγχει και να με εγκαλεί. Αυτό είναι απαραίτητο σε μία διαπραγμάτευση γιατί οι ανθρώπινες αντοχές δοκιμάζονται».
Αναφορικά με τις κόκκινες γραμμές, ο κ. Βαρουφάκης είπε: «Αν εγώ πατήσω την κόκκινη γραμμή, εσείς θα πατήσετε τη δικιά σας;» και πρόσθεσε ότι όλα τα θέματα είναι στο τραπέζι και τίποτα δεν έχει κλείσει. «Και μέχρι να κλείσει δεν υπάρχει τίποτα» σημείωσε ο υπουργός. Στο θέμα της διαπραγμάτευσης, ο Γιάνης Βαρουφάκης σημείωσε ότι «στη διαπραγμάτευση δεν πας για τη ρήξη. Διαπραγμάτευση σημαίνει συμβιβασμός. Δεν έχουμε τα όπλα για να επιβάλουμε τις θέσεις μας. Αλλά δεν πρόκειται να πέσουμε αμαχητί».
Πρόσθεσε ότι «το πρόβλημα είναι πολιτικό» και έδωσε τη δική του απάντηση σε αυτούς που τον κατηγορούν πως πάει σε ρήξη με τους δανειστές λέγοντας ότι «δεν εξελέγην για αυτό, αλλά δεν εξελέγην για να εφαρμόσω το e-mail Χαρδούβελη» και πρόσθεσε ότι «ο κόσμος μας εξέλεξε για να δεχτούμε το κόστος της παρατεταμένης διαπραγμάτευσης».
Ο κ. Βαρουφάκης εκτίμησε ότι δεν θα γίνουν εκλογές, ενώ απέρριψε και την πιθανότητα ανασχηματισμού τονίζοντας ότι η κυβέρνηση λειτουργεί πολύ αποτελεσματικά. Σημείωσε ότι το δημοψήφισμα προβλέπεται από το Σύνταγμα της χώρας για να δίνει τη δυνατότητα στον ελληνικό λαό να αποφασίζει για το μέλλον του. «Δεν είναι καθόλου κακό να σκεφτόμαστε τη δυνατότητα ενός δημοψηφίσματος» είπε.
Στη συνέχεια ο υπουργός εξαπέλυσε βολές κατά των προηγούμενων κυβερνήσεων, λέγοντας ότι «αν δεν είμαστε διατεθειμένοι να διανοηθούμε τη ρήξη, τότε θα υποχωρήσουμε και θα υποταχθούμε όπως οι προηγούμενοι».
Για το θέμα της διαπραγμάτευσης και τις σχέσεις της Ελλάδας με τους εταίρους, ο κ. Βαρουφάκης είπε ότι «το θέμα της διαπραγμάτευσης με τους εταίρους είναι ένα ζήτημα που παραμένει εντός της ευρωπαϊκής οικογένειας και θα λυθεί εκεί. Η Ελλάδα βεβαίως έχει διμερής σχέσεις και στη βάση των κοινών μας συμφερόντων θα κάνουμε συμφωνίες, συναλλαγές και ανταλλαγές με γνώμονα τη δική μας αντίληψη για τα ανθρώπινα δικαιώματα». Τέλος, αναφέρθηκε στην αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, τονίζοντας ότι «εγώ δεν ξέρω άλλη χώρα στον κόσμο να έχουν πωληθεί όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια σε μία εταιρεία και χωρίς τη συμμετοχή του κράτους. Στη Γερμανία δεν θα συνέβαινε». 

ΔΝΤ: Δεν θα δώσουμε χρήματα όσο καθυστερεί η αξιολόγηση



Παράπονα ότι οι εμπειρογνώμονες των θεσμών δεν έχουν καμία πρόσβαση στους Έλληνες υπουργούς, ούτε καν στον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Βαρουφάκη, εξέφρασε ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Τμήματος του ΔΝΤ Πολ Τόμσεν, στη διάρκεια ενημέρωσης των μελών του διοικητικού συμβουλίου, που κάλεσε η γενική διευθύντρια Κριστίν Λαγκάρντ.

Σύμφωνα με όσα μεταδίδει ο ανταποκριτής του MEGA στην Ουάσιγκτον Μιχάλης Ιγνατίου, η ενημέρωση κράτησε μία ώρα και είναι χαρακτηριστικό ότι οι αντιπρόσωποι των ευρωπαϊκών χωρών απέφυγαν να τοποθετηθούν, ενώ όλες οι ερωτήσεις που έγιναν στον κ. Τόμσεν προήλθαν από τους εκπροσώπους των αναδυόμενων χωρών.

Η εικόνα που παρουσίασε ο αξιωματούχος του Ταμείου δεν είναι αισιόδοξη, καθώς ενημέρωσε ότι σημειώθηκε πρόοδος μόνο στα διαδικαστικά, και όχι στα σημαντικά θέματα από την επίλυση των οποίων εξαρτάται η οικονομική βοήθεια προς την Ελλάδα. «Η κατάσταση είναι πολύ μακριά από το να είναι ιδεώδης» φέρεται να είπε ο κ. Τόμσεν και χαρακτήρισε καλή εξέλιξη την ανάληψη του ελέγχου της διαπραγμάτευσης από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.

Σύμφωνα με πηγή εκτός Ταμείου «η γενική εικόνα της ενημέρωσης του κ. Τόμσεν είναι το 'ναι μεν αλλά'. Σημειώθηκε πρόοδος, αλλά υπάρχει πρόβλημα με τη ρευστότητα και τη διαδικασία αν και τις τελευταίες ημέρες βελτιώθηκε».

Στην ενημέρωση που κράτησε περίπου μία ώρα, ο κ. Τόμσεν εξήγησε την προβληματική πλευρά της διαπραγμάτευσης, υπογραμμίζοντας τα εξής:

Το χειρότερο απ’ όλα, είπε, είναι ότι οι εμπειρογνώμονες του Brussels Group δεν έχουν πρόσβαση στους υπουργούς. Δεν μπορούν να δουν τους αρμόδιους υπουργούς. Οι εκπρόσωποι των τριών θεσμών δεν μπορούν να γνωρίζουν αν αυτά που τους λένε οι αξιωματούχοι από την Αθήνα αντικατοπτρίζουν τις αποφάσεις που παίρνουν οι υπουργοί ή είναι θέσεις των δημοσίων υπαλλήλων που ίσως να μην έχουν πολιτικό αντίκρισμα.

Ο κ. Τόμσεν είπε στα μέλη του ΔΣ του Ταμείου ότι αδυνατεί να φέρει ενώπιον τους πρόγραμμα, το οποίο δεν έχει συζητηθεί με τους υπουργούς. Φέρεται να είπε ότι δεν έχει ιδέα για την πραγματική κατάσταση της ρευστότητας και αυτό δεν του επιτρέπει να τοποθετηθεί στο θέμα της βιωσιμότητας του χρέους.

Ανέφερε ότι η ημερησία διάταξη αποτελείται από δύο κατηγορίες: με τα θέματα που έχουν συμφωνηθεί και αυτά πάνω στα οποία διαφωνούν.

Έχουν συμφωνήσει στην αναθεώρηση του ΦΠΑ, στη φορολογική διοίκηση και στα κόκκινα δάνεια (πτωχευτικό δίκαιο).

Έχουν διαφωνήσει σε εργατικά και συντάξεις, στη δημοσιονομική πολιτική για το 2015 και στη διοικητική μεταρρύθμιση.

Σύμφωνα με τον κ. Τόμσεν, το Ταμείο είναι διατεθειμένο να μειώσει τον στόχο του πλεονάσματος κάτω από το 3%.«Δεν μπορώ να σας πω λεπτομέρειες, διότι δεν έχω τα στοιχεία που χρειάζομαι από την Αθήνα. Δεν μας δίνουν στοιχεία», τόνισε.

Ο κ. Τόμσεν απέρριψε τα δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι ζήτησε κούρεμα του χρέους από τους Ευρωπαίους. Δεν τους πίεσα, είπε, για αναδιάρθρωση του χρέους και υπογράμμισε ότι δεν έχει γίνει ακόμη η μελέτη για για την βιωσιμότητα του χρέους. «Δεν έχουμε ολοκληρωμένη εικόνα», ανέφερε.

Χαρακτήρισε καλή εξέλιξη την πληρωμή από την Ελλάδα της δόσης των 750 εκατ. ευρώ, την περασμένη Τρίτη, και πρόσθεσε ότι τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα για τον Ιούνιο, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Θύμισε ότι η Αθήνα χρωστά στο Ταμείο για το μήνα Ιούνιο 1,5 δισ. ευρώ και εξέφρασε την ελπίδα ότι η Ελλάδα θα πληρώσει.

Ο κ. Τόμσεν ανέφερε στο Συμβούλιο του ΔΝΤ ότι οι Ευρωπαίοι θα μπορούσαν να προσφέρουν χρήματα στην Ελλάδα με ανταλλαγή από αυτή τη λήψη ορισμένων μέτρων. Δεν μίλησε για συνολικά μέτρα. Ανέφερε πάντως ότι το Ταμείο δεν μπορεί να πράξει το ίδιο, να δώσει δηλαδή δανεικά στην Ελλάδα, χωρίς αξιολόγηση και χωρίς την ύπαρξη συνολικού πακέτου.

Τέλος, εξέφρασε την ελπίδα ότι τη Δευτέρα θα συνέλθει το Brussels Group και θα υπάρξει πρόοδος. Απέφυγε να κάνει οποιαδήποτε πρόβλεψη αλλά έδωσε μία εικόνα αισιοδοξίας χωρίς να την στηρίξει σε στοιχεία, και χωρίς να πει ότι έχει αλλάξει δραματικά η κατάσταση.


Εκδόθηκε η εγκύκλιος για την επαναπρόσληψη των απολυμένων – Δείτε οδηγίες


Εφαρμοστική εγκύκλιο, για την επαναφορά προσωπικού, απολυμένων και διαθέσιμων, καθώς και την επανασύσταση κλάδων και ειδικοτήτων (Δημοτική Αστυνομία, ΕΠΑΛ κλπ), εξέδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Γιώργος Κατρούγκαλος, μετά την ψήφιση του Ν. 4325/2015 «Εκδημοκρατισμός της Διοίκησης - Καταπολέμηση Γραφειοκρατίας και Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση - Αποκατάσταση αδικιών και άλλες διατάξεις».
Η προθεσμία υποβολής αίτησης για τη διαδικασία επαναφοράς του προσωπικού στη θέση που κατείχε είναι η 21η Μαΐου 2015, σύμφωνα με την εγκύκλιο.
Επισημαίνεται δε ότι το προσωπικό που υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής του νόμου και στο οποίο δίνεται η δυνατότητα επαναφοράς είτε στις θέσεις που κατείχε είτε σε συνιστώμενες προσωποπαγείς, διατηρεί το δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία πλήρωσης θέσεων με εθελοντική κινητικότητα, μέσω της Πρόσκλησης του υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, η οποία θα εκδοθεί, μετά από 15 ημέρες από τη δημοσίευση του νόμου.
Επίσης, το σύνολο του προσωπικού που επανέρχεται, κατατάσσεται στο βαθμό και μισθολογικό κλιμάκιο που κατείχε κατά την ημερομηνία που τέθηκε σε διαθεσιμότητα ή καταγγέλθηκε η εργασιακή του σχέση.

Και τώρα, όλο το βάρος στον Αλέξη Τσίπρα…


Τα όρια ανάμεσα στον «έντιμο» και τον «επώδυνο» συμβιβασμό καλείται να θέσει και να υπερασπιστεί, προσωπικά πια, ο Αλέξης Τσίπρας, επιδιώκοντας ταυτόχρονα συμφωνία με τους πιστωτές το ταχύτερο δυνατό.
Οι συμπληγάδες στις οποίες κινείται ο πρωθυπουργός και η χώρα απειλούν να γίνουν ασφυκτικές με το μεν Eurogroup να επιμένει να ζητά «πολιτικό αίμα», τα δε εγχώρια κοινωνικά και πολιτικά δεδομένα να επιβάλλουν προάσπιση των «κόκκινων γραμμών». 
Μοναδική διέξοδος σ’ αυτή την πίεση δείχνει ένα πολιτικό deal κορυφής, το οποίο όμως ακόμη παραμένει αμφίβολο πότε και με ποιους όρους μπορεί να επιτευχθεί, με δεδομένη και τη διάσταση ανάμεσα στις «συνιστώσες» των πιστωτών.
«Το ζήτημα είναι καθαρά πολιτικό», ήταν το χαρακτηριστικό μήνυμα κυβερνητικής πηγής μετά και τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη στο Brussels Group, όπου πια έχει φανεί καθαρά πού μπορεί να επέλθει συμφωνία και πού όχι: Δημοσιονομικό, φορολογικά και ιδιωτικοποιήσεις θα «κλείσουν» σύμφωνα με κύκλους κοντά στην διαπραγματευτική ομάδα, σε ασφαλιστικό και εργασιακά όμως υπάρχει χάσμα.
Άπαντες αναμένουν από τον πρωθυπουργό να δώσει στίγμα προθέσεων και επικείμενων εξελίξεων στη σημερινή του ομιλία στο συνέδριο του Economist, ενώ ιδανικό σενάριο για την κυβέρνηση παραμένει να δοθεί ένα «πολιτικό σήμα» στη σύνοδο κορυφής της 21ης Μαΐου στη Ρίγα για συμφωνία στα θέματα όπου υπάρχει σύγκλιση – μια συμφωνία, βεβαίως, που θα συνοδεύεται και από άμεση χρηματοδότηση. 
Κατά την πιο αισιόδοξη εκδοχή, όπως την διατύπωσε χθες στην Πολιτική Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, αυτή η κατ’ αρχήν συμφωνία μπορεί να κλείσει ακόμη και νωρίτερα, έως τις 19 Μαΐου, κατά άλλα κυβερνητικά στελέχη ωστόσο, το κρίσιμο διάστημα είναι εκείνο μετά τις 25 του μήνα.
Ανεξαρτήτως ημερομηνιών όμως, το εάν θα ευοδωθεί το εν λόγω «καλό» σενάριο εξαρτάται από το εάν τελικά στο «κλαμπ» των πιστωτών θα επικρατήσει η λεγόμενη ήπια προσέγγιση, την οποία αυτή τη στιγμή φέρονται να εκφράζουν οι πλευρές Μέρκελ και Γιούνκερ ή το «δόγμα» των σκληρών στο οποίο συναντώνται – με διαφορετικές αφετηρίες και επιδιώξεις – Σόιμπλε και ΔΝΤ.
Δεν θεωρείται, άλλωστε, καθόλου τυχαία και η χθεσινή αναφορά του υπουργού Επικρατείας Νίκου Παππά για «κύκλους στη Γερμανία, όχι γύρω από την καγκελαρία, που επαναφέρουν και διακινούν σενάρια περί Grexit». «Αυτοί οι κύκλοι δεν βοηθούν», είπε ο κ. Παππάς, ενώ και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γαβριήλ Σακελλαρίδης επανέλαβε ότι και οι δανειστές πρέπει πλέον να ανταποκριθούν στα βήματα που έχει κάνει η ελληνική πλευρά.
Το εάν αυτά τα μηνύματα θα εισακουσθούν δεν θα φανεί πριν από την πολιτική σύναξη κορυφής στη Ρίγα. Έως τότε, οι εκπρόσωποι των πιστωτών στο Brussels Group επιμένουν να ζητούν τεχνική συμφωνία σε όλα τα θέματα επιμένοντας ακόμη και στην διατήρηση της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στις συντάξεις την οποία δεν συζητά καν η ελληνική κυβέρνηση.
Σ’ αυτό το κλίμα αναμένεται να κυλήσουν και οι νέες τηλεδιασκέψεις που έχουν προγραμματιστεί από σήμερα έως και το Σαββατοκύριακο. Εάν υπάρξει σημαντική πρόοδος δεν αποκλείεται να γίνει και συνάντηση των αντιπροσωπειών στις Βρυξέλλες τη Δευτέρα, προκειμένου έως την 21η Μαΐου να έχουν «κλειδώσει» πλήρως τα θέματα του ΦΠΑ, του πρωτογενούς πλεονάσματος, των κόκκινων δανείων και των ιδιωτικοποιήσεων – προοπτική, που θα επιτρέψει στον πρωθυπουργό να πάει στη σύνοδο κορυφής κομίζοντας έναν αρκετά βαρύ, έτοιμο «φάκελο» προς συμφωνία.
Ακόμη και σε αυτή την περίπτωση, ωστόσο, η κυρίαρχη άποψη μέχρι τώρα στην κυβέρνηση είναι να μην γίνει καμία νομοθέτηση μέτρων εάν δεν υπάρχει προηγουμένως δέσμευση συμφωνίας και χρηματοδότησης. «Δεν θα την πατήσουμε ξανά όπως στις 20 Φεβρουαρίου.  Για να υπάρξει ο όποιος νόμος πρέπει να υπάρξει και υπογραφή. Και, κυρίως, ρητή δέσμευση για εκταμίευση ρευστότητας…», σημειώνει χαρακτηριστικά κυβερνητικό στέλεχος.

Φόβος και διαπραγματεύσεις. Του Στέλιου Κούλογλου


Όσοι ζούν αυτό το καιρό στις Βρυξέλλες και συναναστρέφονται με Γερμανούς πολιτικούς, δημοσιογράφους ή ευρωβουλευτές, βρίσκουν πραγματικά ακατανόητη την κοινοβουλευτικήερώτηση βουλευτών του Ποταμιού (και ηανάλογη θέση της ΝΔ χθες), με την οποία διαμαρτύρονται για το βίντεο σχετικά με τις γερμανικές πολεμικές αποζημιώσεις που προβάλλεται στο μετρό. Και αυτό γιατί, λόγω των εκδηλώσεων για τα 70 χρόνια από το τέλος του πολέμου αλλά και των πρόσφατων πρωτοβουλιών από ελληνικής πλευράς, το θέμα έχει μπει στην ημερήσια διάταξη.
Ήταν Γερμανοί πολίτες που ξεκίνησαν επιτροπές καιυπογραφές ζητώντας να πληρώσει η χώρα τους τις γερμανικές αποζημιώσεις και το κατοχικό δάνειο, ενώ η πρόσφατη περιοδεία του Μανώλη Γλέζου στη Γερμανία σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Είχε προηγηθεί ένα ζευγάρι Γερμανών που στα μέσα Μαρτίου κατέθεσε στον δήμαρχο Ναυπλίου ένα συμβολικό ποσό, το μερίδιο του από το κατοχικό δάνειο. Την ώρα που το Ποτάμι και η ΝΔ κατέθεταν ερωτήσεις και καταγγελίες, στο Βερολίνο διεξαγόταν - με πρωτοβουλία Γερμανών - νομικών ημερίδα για τις επανορθώσεις προς την Ελλάδα, με κεντρική κατεύθυνση: «Η Γερμανία θα πρέπει να κάνει τώρα το άλμα».
Το «άλμα» αυτό έκαναν τον Μάρτιο, όταν το θέμα τέθηκε από ελληνικής κυβέρνησης, πολιτικά κόμματα και μέσα ενημέρωσης στην Γερμανία. Πέρα από την γνωστή τηλεοπτική εκπομπή στην οποία ήταν καλεσμένος ο Αργύρης Σφουντούρης, το Spiegel είχε τίτλο εκείνες τις μέρες «Να πληρώσουμε για τα θύματα στο Δίστομο» και η Handelsblatt  ότι «Το κατοχικό δάνειο πρέπει να πληρωθεί». Πρόσφατα , μετά την προβολή στο Ευρωκοινοβούλιο του ντοκιμαντέρ «Νεοναζί: το ολοκαύτωμα της μνήμης» και τις ζωντανές μαρτυρίες των καλεσμένων-επιζώντων από τα ολοκαυτώματα, η Γερμανίδα ευρωβουλευτής του De Linke Γκάμπι Ζίμμερ πήρε συγκινημένη τον λόγο εκφράζοντας την υποστήριξη της στα ελληνικά αιτήματα. 
Και δεν είναι μόνο το De Linke, το κόμμα της γερμανικής αριστεράς, που άλλωστε υποστηρίζει σταθερά τα ελληνικά αιτήματα: στελέχη από το το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα και τους Πράσινους τάχθηκαν τον Μάρτιο για πρώτη φορά υπέρ της καταβολής πολεμικών αποζημιώσεων προς την Ελλάδα. Μόνο ο κ. Γρηγόρης Φαρμάκης, υποψήφιος της ΝΔ στο ψηφοδέλτιο επικρατείας στις τελευταίες εκλογές, βρήκε εκείνες τις μέρες «ανιστόρητη» και «ηθικολογική» τη πρόθεση διεκδίκησης των πολεμικών αποζημιώσεων,συμπεραίνοντας: «Αυτή η χώρα θα καταστραφεί γελοιοποιούμενη από τον ανείπωτο βαλκανικό επαρχιωτισμό της». Παρόμοια άποψη εξέφρασε χθες και ο υπεύθυνος του Τομέα Υποδομών της Νέας Δημοκρατίας Λευτέρης Αυγενάκης, καθώς τέτοιες ενέργειες «δημιουργούν μια εικόνα αφιλόξενης χώρας, κυριευμένης από ρεβανσιστικά συναισθήματα».
Όμως στο σκεπτικό των βουλευτών από το Ποτάμι υπάρχει, σύμφωνα με την ανακοίνωση τους, και άλλος λόγος: «πέρα όμως από τον τουρισμό (η προβολή του βίντεο) τορπιλίζει ευαίσθητες ισορροπίες που αυτήν ειδικά την περίοδο επιβάλλεται να τηρούνται… Οι συνομιλίες και διαπραγματεύσεις της χώρας μας για τη συνέχιση της χρηματοδότησής της από την Ε.Ε. βρίσκονται σε κρίσιμο σημείο, με την Γερμανία να παίζει σημαίνοντα ρόλο σε αυτές».
Μπορούν βουλευτές να βλέπουν τόσο φοβισμένα και απλοϊκά τις διπλωματικές διαπραγματεύσεις; Γιατί μια συμφωνία υπαγορεύεται από τον συσχετισμό των δυνάμεων, την διεθνή συγκυρία κλπ και όχι από το αν το Βερολίνο μάθει ότι παίζεται το βίντεο στην Αθήνα και τα πάρει στο κρανίο. Εκτός πια και αν οι ερωτώντες βουλευτές έχουν μια άλλη ιδέα, καθόλου κολακευτική για την Μέρκελ ή τον Σόιμπλε. Ότι οι τελευταίοι μετά από χιλιάδες παρακάλια, αποφασίζουν τελικά, σαν τους παλιούς αγάδες να μη μας κόψουν το κεφάλι. Αλλά μόλις μαθαίνουν τα μαντάτα αλλάζουν στάση, ουρλιάζει ο Σόιμπλε στον Τσίπρα «παίζετε βίντεο ρε Γκιαούρη στην Αθήνα» διατάζοντας να τον αποκεφαλίσουν και ας πάει το παλιάμπελο η ευρωζώνη.
Η εμπειρία από debate με σκληρούς Γερμανούς Χριστιανοδημοκράτες, είναι τελείως διαφορετική. Η ανακίνηση του θέματος των γερμανικών αποζημιώσεων, όπως επισημοποιήθηκε και από τις πρόσφατες δηλώσεις του Γερμανού προέδρου Γκάουκ, τους φέρνει σε αμυντική θέση. Στο απόγειο των διαπραγματεύσεων με τους «θεσμούς», Γερμανική αντιπροσωπεία, με επικεφαλής τον Μίκαελ Ροθ (Michael Roth), υφυπουργό Εξωτερικών της Ομοσπονδιακής κυβέρνησης της Γερμανίας, αρμόδιο για ευρωπαϊκά θέματα, συναντήθηκε μετά από αίτημα της με τον Μανώλη Γλέζο στο γραφείο του στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, για να ακούσει η γερμανική πλευρά τις απόψεις του Έλληνα Ευρωβουλευτή για το θέμα των οφειλών της Γερμανίας προς την Ελλάδα. Μήπως ήταν καμία κίνηση - προβοκάτσια κατά της συμφωνίας; 
Δεν χρειάζεται φυσικά να συσχετίζονται άμεσα οι τρέχουσες διαπραγματεύσεις για το χρέος ή τα μνημόνια με τις γερμανικές οφειλές προς την Ελλάδα, αλλά η υπενθύμιση ότι για τις - υπαρκτές - όψεις καθυστέρησης που παρουσιάζει η χώρα δεν είναι καθόλου ανεύθυνη η γερμανική κατοχή και η άμεση συνέπεια της, ο εμφύλιος πόλεμος, δίνει στην συζήτηση μια άλλη διάσταση. Εκτός πια και αν τραυλίζουμε ακόμη και όταν χρειάζεται να υπερασπίσουμε την ιστορία και τα δίκαια μας. Παράλυτοι από τον φόβο, εκλιπαρώντας τον Αγά Σόιμπλε να μας λυπηθεί. Ή να μας σφάξει για να αγιάσουμε.

Άνοιξε η εφαρμογή στο Taxisnet για υποβολή φορολογικών δηλώσεων - Προθεσμία μέχρι τις 30 Ιουνίου


Στη διάθεση των φορολογούμενων έχει τεθεί από τα μεσάνυχτα η ηλεκτρονική εφαρμογή του Taxisnet για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων για τα εισοδήματα του έτους 2014.
Σημειώνεται ότι τα εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις εμφανίζονται προσυμπληρωμένα στο σύστημα, ενώ και οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα δουν προσυμπληρωμένα τα εισοδήματά τους με βάση τις αποδείξεις παροχής υπηρεσιών.
Προσυμπληρωμένα είναι επίσης τα εισοδήματα από τόκους που εισέπραξαν οι φορολογούμενοι από τις καταθέσεις τους.
Η προθεσμία για την υποβολή φορολογικών δηλώσεων εκπνέει στις 30 Ιουνίου, αν και θεωρείται πολύ πιθανό ότι θα υπάρξει παράταση, με δεδομένο ότι η διαδικασία υποβολής ξεκίνησε πολύ αργότερα από το προβλεπόμενο (θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει από τον Φεβρουάριο).
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι φορολογούμενοι που θα σπεύσουν να πληρώσουν εφάπαξ ολόκληρο το ποσό του φόρου μέχρι τις 31 Ιουλίου, όταν και εκπνέει η προθεσμία για την καταβολή της πρώτης δόσης, θα έχουν έκπτωση 2%.

ΔΝΤ: Διαψεύδει τα δημοσιεύματα περί plan B για την Ελλάδα


Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο χαρακτήρισε ανακριβή τα δημοσιεύματα, σύμφωνα με τα οποία ο εκπρόσωπος του θεσμού Τζέρι Ράις δήλωσε νωρίτερα ότι το «ΔΝΤ εργάζεται πάνω σε ένα "σχέδιο Β’ για την Ελλάδα"».
Όπως διευκρίνισε το ΔΝΤ, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των δημοσιογράφων στην Ουάσινγκτον, ο κ. Ράις σε απάντησή του σχετικά με τους σχεδιασμούς του θεσμού για την αντιμετώπιση εκτάκτων καταστάσεων, τόνισε: «Η βασική μας υπόθεση είναι ότι η Ελλάδα θα παραμείνει στην Ευρωζώνη. Αυτό είναι που η ελληνική κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι αποτελεί τον στόχο της και υποστηρίζουμε αυτόν τον στόχο και εργαζόμαστε για την εκπλήρωσή του. Είχα επίσης πει πριν από δύο εβδομάδες ότι είναι μέρος της δουλειάς μας να εξετάζουμε διάφορα σενάρια, σε διάφορες χώρες. Αυτό είναι που κάνουμε σε όλες τις χώρες».

Τέλος στους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας και με νόμο


Την Πέμπτη, συμφωνά με πληροφορίες, προγραμματίζει η κυβέρνηση να καταθέσει στη Βουλή, για ψήφιση, τη νομοθετική ρύθμιση σχετικά με την προστασία της πρώτης κατοικίας των δανειοληπτών από τους πλειστηριασμούς.
Ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, στη διάρκεια της σημερινής ομιλίας του για την ανακοίνωση του υποψήφιου Προέδρου της Δημοκρατίας, αναφέρθηκε στις άμεσες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, λέγοντας ότι η προστασία από πλειστηριασμούς αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι η σχετική ρύθμιση βρίσκεται σε τελικό στάδιο και θα κατατεθεί με τη διαδικασία του κατεπείγοντος από τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Γιώργο Σταθάκη.
Κύκλοι του υπουργείου σχολιάζουν ότι στόχος της ρύθμισης είναι να δοθεί προστασία στο 95% των δανειοληπτών που σήμερα κινδυνεύουν να χάσουν το σπίτι τους εξαιτίας της αδυναμίας να καλύψουν τις οφειλές τους.
Σύμφωνα με όσα προωθεί η κυβέρνηση, για να προστατεύεται ο δανειολήπτης από τον πλειστηριασμό θα πρέπει να συνδυάζει τρία κριτήρια: το ύψος της συνολικής αξίας ακίνητης περιούσιας, το ύψος του ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος και το ύψος των καταθέσεων του.
Σημειώνεται ότι τα ανώτατα όρια γι' αυτά τα τρία κριτήρια δεν έχουν γίνει γνωστά, ωστόσο, συμφωνά με πληροφορίες, φαίνεται ότι θα είναι πιο διευρυμένα απ' αυτά της διάταξης περί προστασίας από πλειστηριασμούς που έληξε στο τέλος του περασμένου Δεκεμβρίου και αφορούσε αντικειμενική αξία πρώτης κατοικίας στα 200.000 ευρώ, οικογενειακό εισόδημα στα 35.000 ευρώ για τετραμελή οικογένεια με προσαυξήσεις σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, τραπεζικές καταθέσεις μέχρι του ποσού των 15.000 ευρώ και συνολική κινητή και ακίνητη περιούσια η οποία να μην ξεπερνά τις 270.000 ευρώ.
Στη νέα ρύθμιση, σύμφωνα με πληροφορίες, το ύψος της ακίνητης περιούσιας του δανειολήπτη ενδέχεται να κλιμακώνεται ανάλογα με την οικογενειακή κατάστασή του.
Για να μην ανησυχούν οι δανειολήπτες άλλαξε ο σχεδιασμός της κυβέρνησης και αντί να γίνει ένα προσωρινό «πάγωμα» των πλειστηριασμών για διάστημα δύο-τριών μηνών μέχρι να κατατεθεί το νομοσχέδιο για τη συνολική αναδιάρθρωση των «κόκκινων» δανείων μέσα από τη δημιουργία ενός δημόσιου φορέα διαχείρισής τους, προκρίθηκε η λύση για άμεση θέσπιση της απαγόρευσης των πλειστηριασμών υπό προϋποθέσεις.
ΑΠΕ
Τέλος, παράλληλα με την προστασία από πλειστηριασμούς το υπουργείο ετοιμάζει και τη ρύθμιση η οποία θα απαγορεύει την πώληση ή εκχώρηση όλων των στεγαστικών δανείων σε μη αναγνωρισμένους τραπεζικούς οργανισμούς ή επιχειρήσεις δικαιωμάτων δανειακών συμβάσεων και εμπραγμάτων ασφαλειών.

Ήσυχος: «Δεν ξέρω αν το βίντεο είναι προκλητικό, είναι όμως σίγουρα σοκαριστικό»


Διευκρινήσεις για το επίμαχο βίντεο που προβάλλεται στο Μετρό της Αθήνας για τις γερμανικές οφειλές, έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας, σε συνέντευξή που παραχώρησε στο αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο NBC στο Βερολίνο.

Ο Κώστας Ήσυχος, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις του δημοσιογράφου του NBC είπε: «Πρώτα απ’ όλα δεν είναι μόνο μια καμπάνια ενός μικρού video 15’’ -19’’ για την ιστορική μνήμη που προβάλλεται στους  σταθμούς του μετρό, αλλά μια εθνική καμπάνια, που συμμετέχουμε και στηρίζουμε, με πρωτοβουλία της Βουλής των Ελλήνων και της Διακομματικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τις γερμανικές οφειλές. Δεν είναι μόνο το θέμα των γκρεμισμένων σπιτιών, των θανάτων και των ακρωτηριασμών πολλών ανθρώπων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, αλλά επίσης και των κλαπέντων αρχαιολογικών θησαυρών, της παράνομης εξόρυξης μεταλλευμάτων, όπως το χρώμιο που ήταν το κύριο που εισήγε η Γερμανία από την Ελλάδα τη περίοδο ´41-´43».
Στη συνέχεια υπογράμμισε πως πρόκειται για «μια καμπάνια που θα έχει διάρκεια, δεν θα είναι μόνο οπτικοακουστικό το υλικό που θα παρουσιαστεί, αλλά θα είναι μια καμπάνια πολλών και διαφορετικών δραστηριοτήτων που θα λάβουν μέρος και στις δύο χώρες, Ελλάδα και Γερμανία». Ο κ. Ήσυχος συνέχισε: «Θα ήθελα εδώ να αναφέρω και στα εθνικά αρχεία από τις ΗΠΑ που έχουμε παραλάβει, τα οποία αποτελούνται από 400.000 σελίδες και αναφέρονται στη κατοχή των Ναζί στην Ελλάδα, συν τα ρωσικά αρχεία που λάβαμε από τη κυβέρνηση της Ρωσίας. Αυτά τα αρχεία μας διευκολύνουν και συνεισφέρουν ώστε να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι για αυτά που λέμε, γιατί ακόμη υπάρχει ανοιχτή πληγή μεταξύ των δύο χωρών και πρέπει να την κλείσουμε, όχι μόνο από την οικονομική πλευρά, αλλά ηθικά, ιστορικά και νομικά. Και αυτό είναι το πιο σημαντικό στοιχείο και ζητούμενο της καμπάνιας μας».
Ο αναπληρωτής υπουργός  υπογράμμισε ότι τους αριθμούς δεν τους «βγάλαμε από το μυαλό μας». Ο κ. Ήσυχος τόνισε χαρακτηριστικά «Δεν ξέρω αν το βίντεο είναι προκλητικό, όπως με ρωτάτε, αλλά σίγουρα είναι σοκαριστικό για αρκετούς  Έλληνες να μαθαίνουν ότι στη χώρα τους πέθαναν πάνω από 300.000 άνθρωποι από πείνα. Και αυτοί οι αριθμοί έχουν επιβεβαιωθεί από το ελληνικό κράτος, από τα αρχεία των  εθνικών και στρατιωτικών υπηρεσιών, αλλά επίσης έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή φόρα και φυσικά μετά τη δίκη της Νυρεμβέργης σε διάφορα συνέδρια που έχουν διοργανωθεί από τις χώρες που έχουν υποφέρει από τη ναζιστική κατοχή. Είναι πραγματικοί αριθμοί, δεν τους βγάλαμε από το μυαλό μας. Και θα συμφωνήσω μαζί σας ότι είναι σοκαριστικοί οι αριθμοί, όχι όμως προκλητικοί. Αποτελεί μέρος της ιστορίας μας και δεν πρέπει να ξεχνάμε την ιστορία μας στην Ευρώπη. Επικεντρωνόμαστε στην ευρωπαϊκή, αλλά και διεθνή κοινή γνώμη. Δεν είναι διμερές το πρόβλημα, αλλά διεθνές, γιατί έχει να κάνει με την άνοδο του φασισμού στην Ευρώπη σήμερα, και είναι πολύ σημαντικό να ενωθούν οι άνθρωποι  και οι κυβερνήσεις της Ελλάδας και της Γερμανίας  απέναντι  στους κινδύνους του φασισμού στην Ευρώπη και ιδιαίτερα στην Ελλάδα με τη «Χρυσή Αυγή». Είναι ένα μικρό φιλμ και μια καμπάνια για το χθες, το σήμερα και το αύριο».
Ο κ. Ήσυχος τόνισε ότι πρέπει να δημιουργηθεί μια επιτροπή μεταξύ των δύο χωρών για εξεύρεση λύσεων. «Είναι στη γραμμή της πολιτικής της κυβέρνησης μας να ανοίξει η συζήτηση και να συγκροτήσουμε μια επιτροπή μεταξύ των δυο χωρών η οποία θα διερευνήσει τις πιθανότητες να βρούμε λύσεις. Είναι ακόμη ανοιχτό το θέμα. Είναι διμερές. Είναι ευρωπαϊκό πρόβλημα. Είναι πολιτισμικό πρόβλημα του 20-21ου αιώνα, έχει πολλές πτυχές. Και αυτή η καμπάνια θέλει να πείσει  την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη ότι έχουμε τα ιστορικά γεγονότα και στοιχεία με το μέρος μας. Αυτή είναι μια καμπάνια στην οποία εμπλέκονται αρκετά υπουργεία, κυρίως το Άμυνας με τα εθνικά αρχεία και το Υπουργείο Μεταφορών  και τελεί υπό την αιγίδα της Διακομματικής Κοινοβουλευτικής  Επιτροπής για τις γερμανικές οφειλές της οποίας επικεφαλής είναι η κυρία Κωνσταντοπούλου, Πρόεδρος της Βουλής», είπε χαρακτηριστικά.
Δείτε το βίντεο


Βαρουφάκης: Αρνούμαι να υπογράψω ένα καταστροφικό πρόγραμμα όπως οι προηγούμενοι υπουργοί


Τη δήλωση ότι δεν θα γίνει ακόμη ένας υπουργός Οικονομικών ο οποίος έβαλε την υπογραφή του σε ένα πρόγραμμα το οποίο δεν βγαίνει και είναι καταστροφικό για τη χώρα, έκανε ο Γιάνης Βαρουφάκης μιλώντας στο συνέδριο του Economist που διεξάγεται στην Αθήνα.

«Ως υπουργός Οικονομικών θα αρνηθώ να βάλω την υπογραφή μου σε ένα πακέτο το οποίο από πλευράς μακροδυναμικής δεν είναι αριθμητικά συνεπές, αν αποδεικνύεται ότι μαθηματικά δεν βγαίνει», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Βαρουφάκης τόνισε ότι έπειτα από 5 χρόνια ενός αποτυχημένου προγράμματος που ίσχυσε στην Ελλάδα, αυτό που προέχει δεν είναι η χώρα να πάρει τη δόση από τους εταίρους αλλά να βρεθεί λύση για μια συμφωνία “come back”.
“Στόχος μας είναι η συμφωνία να είναι και διέξοδος. Αν κλείσουμε μια συμφωνία μόνο και μόνο για να πάρουμε τα 7 δισ. της τελευταίας δόσης, θεωρώ ότι δεν το θέλετε, δεν το θέλουμε, δεν το θέλει ούτε ο ελληνικός λαός αλλά ούτε και οι δανειστές”, είπε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ταυτόχρονα τους πολιτικούς περιορισμούς που υπάρχουν, καθώς οι ομόλογοί του -όπως είπε- του λένε «έχεις δίκιο, αλλά πώς να τα περάσουμε από το κοινοβούλιο».
Ασκώντας κριτική στις προηγούμενες κυβερνήσεις όσον αφορά τα μέτρα τα οποία αποδέχτηκαν και υπέγραψαν στα μνημόνια, είπε: “Οι κυβερνήσεις υπόσχονταν πράγματα, τα οποία γνώριζαν ότι δεν μπορούσαν να κάνουν”.
Μεταξύ άλλων, ο υπουργός Οικονομικών υπογράμμισε ότι το υπόδειγμα της εσωτερικής υποτίμησης έχει αποτύχει, ότι πρέπει να ξεφύγουμε από την παγίδα της αυστηρότητας και πως το ελληνικό χρέος πρέπει να «ξανασχεδιαστεί».
Σύμφωνα με τον κ. Βαρουφάκη αν η Ελλάδα δεν μεταρρυθμιστεί θα βουλιάξει.



Βίντεο από STAR - Τvxs.gr

Φωτογραφία:  (EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ)


Διαισθάνονται τον κίνδυνο

γράφει ο Τάσος Παππάς
Λοιδορίες και χλευασμός: Αυτή ήταν η αντίδραση πολιτικών της αντιπολίτευσης και δημοσιολόγων που κινούνται σταθερά σε αντι-ΣΥΡΙΖΑ γραμμή στην είδηση ότι η Ρωσία πρότεινε επισήμως να γίνει η Ελλάδα το έκτο μέλος της Αναπτυξιακής Τράπεζας που προτίθεται να δημιουργήσει η ομάδα των BRICS.
Και μόνο το γεγονός ότι οι πέντε αναπτυσσόμενες χώρες (Κίνα, Ρωσία, Ινδία, Βραζιλία, Ν. Αφρική) επιλέγουν την Ελλάδα για εταίρο θα έπρεπε να προκαλεί τουλάχιστον ενδιαφέρον. Σε μια χώρα σαν τη δική μας, που βρίσκεται σε καθεστώς οικονομικής ασφυξίας και εκβιάζεται καθημερινώς από αντιπάλους οι οποίοι υποδύονται τους εταίρους, που δεν μπορεί να βγει στις αγορές για δανεισμό και έχει γίνει το κλοτσοσκούφι των ανεξάρτητων οίκων... αξιολόγησης, της δίνεται η ευκαιρία να διερευνήσει τη δυνατότητα να δανειστεί από πηγές, πέραν των γνωστών και μη εξαιρετέων.
Επίσης θα έπρεπε η αντίδραση να είναι θετική, όχι μόνο γιατί μπορεί να ευνοηθεί η Ελλάδα, αλλά και επειδή οποιαδήποτε συλλογική πρωτοβουλία που επιχειρεί να συγκροτήσει σε παγκόσμια κλίμακα ένα αντίπαλο δέος στην ασφυκτική υπεροχή του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας, δεν μπορεί παρά να έχει ευεργετικά αποτελέσματα στις καθημαγμένες χώρες του πλανήτη που έχουν νιώσει στο πετσί τους την... αλληλεγγύη του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Βεβαίως αυτό δεν σημαίνει ότι η νέα Αναπτυξιακή Τράπεζα των BRICS θα προσφέρει δωρεάν ή άτοκο χρήμα, όπως ειρωνεύονται οι αντίπαλοι αυτής της υπόθεσης, ωστόσο αντικειμενικά θα είναι ένας ισχυρός ανταγωνιστικός πόλος. Κι αυτό δεν αρέσει καθόλου στις νεοφιλελεύθερες ελίτ της Δύσης, στα πολιτικά και μιντιακά δεκανίκια τους, γιατί χρησιμοποιούν τους παγκόσμιους οργανισμούς για να χειραγωγούν μέσω της θηλιάς του χρέους τις κυβερνήσεις και να ελέγχουν τις χώρες που πέφτουν στην ανάγκη τους.

Πέμπτη 14 Μαΐου 2015

Νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ: Προς τι οι κραυγές;

γράφει ο Χρήστος Τρικαλλινός*
Τα περισσότερα ΜΜΕ έσπευσαν να κραυγάσουν ότι πρόκειται για «επιστροφή στο αμαρτωλό παρελθόν» και για επαναφορά της «κομματικοποίησης των ΑΕΙ». Είναι βέβαια αστείο αυτό να το ακούς από τους υποστηρικτές του μνημονιακού ευτελισμού των Πανεπιστημίων. Πρόθυμα υποβοηθούνται και από γνωστές ομάδες πανεπιστημιακών
Η ανάγνωση των σχετικών άρθρων του νομοσχεδίου δημιουργεί την αίσθηση ότι δεν πρόκειται για μια ολοκληρωμένη πρόταση αναδιάρθρωσης της Ανώτατης Παιδείας, αλλά για μια αλλαγή των βασικών σημείων του προηγούμενου νόμου Διαμαντοπούλου.
Οι θρήνοι των θιασωτών του ισχύοντος σήμερα νόμου επικεντρώνονται κυρίως σε δύο σημεία.
Πρώτον, στην κατάργηση των Συμβουλίων του Ιδρύματος. Ισχυρίζονται ότι χάνεται ένας «μηχανισμός για την εποπτεία και την παρακολούθηση των ακαδημαϊκών, οικονομικών και διοικητικών λειτουργιών των Ιδρυμάτων».
Η εμπειρία όμως από τη λειτουργία τους ήταν ότι αυτά λειτούργησαν ουσιαστικά μόνο στην επιλογή (ή καλύτερα στην απόρριψη) κάποιων υποψηφιοτήτων για θέσεις πρυτάνεων και κοσμητόρων. Σε τίποτε άλλο δεν έπαιξαν κανέναν απολύτως ουσιαστικό ρόλο.
Σε μια μελλοντική διάρθρωση των Πανεπιστημίων ένα καθαρά συμβουλευτικό συμβούλιο, εντελώς διαφορετικό από το σημερινό, θα έχει θέση.
Ιδιαίτερη σημασία έχει να δούμε και το δεύτερο ζήτημα, που έγινε μάλιστα «σημαία» για πολλά ΜΜΕ τα οποία με απέχθεια συνέδεσαν τη σημερινή ρύθμιση με τα όσα ίσχυαν στον νόμο 1268 του 1982. Αναφερόμαστε στη συμμετοχή των φοιτητών στη διαδικασία εκλογής πρυτάνεων και προέδρων των Τμημάτων.
Είναι σίγουρο πως οι προβλέψεις του νόμου του 1982 λειτούργησαν στην αρχή προωθητικά για τα Πανεπιστήμια και για τον εκδημοκρατισμό τους. Στην πορεία όμως απέκτησαν χαρακτηριστικά που πλήγωσαν βαθιά τον θεσμό.
Ο υπογράφων στην εισήγησή του στο έκτακτο θεματικό συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ το 2004 τόνιζε τα εξής:
«Τα τελευταία χρόνια, κατά την εκλογή των πανεπιστημιακών οργάνων, γινόμαστε μάρτυρες συναλλαγών που ξεφεύγουν κατά πολύ ακόμη κι από τα απαράδεκτα κομματικά όρια. Ομάδες, ομαδάρχες, ψήφος αντί συγκεκριμένου αντιτίμου, διαφθορά συνειδήσεων υποψηφίων και νεαρών εκλεκτόρων. Κάθε πλευρά έχει τις δικές της ευθύνες. Στόχος μας πρέπει να είναι η αναζήτηση τρόπων κατάργησης του ισχύοντος καθεστώτος. Η αλλαγή του ποσοστού εκπροσώπησης πιθανώς να μετριάσει το πρόβλημα. Δεν το λύνει. Ας τολμήσουμε λοιπόν».
Τελικό αποτέλεσμα του συνεδρίου: «Κρίνεται ώριμο να ανοίξει η συζήτηση για αλλαγή του τρόπου εκλογής πρυτανικών αρχών με καθολική ψηφοφορία απ' όλους τους φοιτητές και όχι διά αντιπροσώπων, όπως ισχύει» («Καθημερινή» 18/5/2004).
Αξιοσημείωτο πάντως είναι το γεγονός ότι η θέση της ΠΟΣΔΕΠ άλλαξε, όταν άρχισαν στο εσωτερικό της να ισχυροποιούνται και να κυριαρχούν οι κομματικές παρατάξεις.
Αλλά ας δούμε τι σημαίνει στην πράξη η προωθούμενη από το υπουργείο ρύθμιση.Είναι γνωστό πως ο αριθμός των φοιτητών που βρίσκονται στα πρώτα ν+2 έτη σπουδών τους ανέρχεται περίπου στις 300.000. Στις τελευταίες φοιτητικές εκλογές συμμετείχαν περίπου 60.000 φοιτητές.
Αν υποθέσουμε ότι όλοι αυτοί θα συμμετέχουν και στις εκλογές των οργάνων διοίκησης, τότε η ψήφος τους θα προσμετράται ως (60.000/300.000x70%=)14% του συνόλου των ψήφων των μελών ΔΕΠ και κάτι λιγότερο από 10% του συνόλου των εκλεκτόρων. Στην πράξη είμαι πεπεισμένος ότι ο αριθμός θα είναι πολύ μικρότερος του αριθμού που προανέφερα.
Γιατί όμως με αυτά τα νούμερα έχει τόσο μεγάλη σημασία η συμμετοχή των φοιτητών; Για τέσσερις κατά τη γνώμη μου λόγους:
Πρώτον, μια μεγάλη μερίδα της πανεπιστημιακής κοινότητας δεν μπορεί να μην έχει λόγο για τα όργανα από τα οποία θα διοικείται. Η άποψη ότι πολλοί φοιτητές δεν έχουν συνολική εικόνα για ολόκληρο το Πανεπιστήμιο εύκολα μπορεί να επεκταθεί και σε πάρα πολλά μέλη ΔΕΠ.
Δεύτερον, οι φοιτητές αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα με μια διαφορετική ματιά και λόγω ηλικίας και λόγω θέσης. Αυτή η ματιά μπορεί να εμπλουτίσει τα προγράμματα και τις θέσεις των υποψηφίων.
Τρίτον, θα αναγκάσει τους υποψήφιους να απευθυνθούν όχι σε κάποιες κομματικές ελίτ αλλά στο σύνολο των φοιτητών, καθιστώντας τους τελευταίους κοινωνούς των γενικότερων προβλημάτων των ΑΕΙ.
Τέταρτον, το αναμενόμενο μικρό ποσοστό της φοιτητικής ψήφου μπορεί να εξομαλύνει συντεχνιακές τάσεις και σχέσεις διαπλοκής που πολύ συχνά, ας το ομολογήσουμε, εμφανίζονται ανάμεσα στα μέλη ΔΕΠ στις εκλογές.
Κλείνοντας θα ήθελα να εκφράσω και μια σοβαρή αντίρρηση στο προτεινόμενο νομοσχέδιο. Αφορά την καθιέρωση του «ατελεύτητου» χρόνου σπουδών συλλήβδην για όλους.
Ποιος άραγε θα πήγαινε να εξεταστεί από γιατρό αν ήξερε ότι αυτός τέλειωσε τις σπουδές του όχι στα προβλεπόμενα 6 έτη, αλλά σε 10-12; Η λειτουργία ενός τέτοιου πτυχιούχου μπορεί να αποβεί εξόχως δαπανηρή και για την κοινωνία και για το κράτος. Το ίδιο ισχύει και για τις άλλες ειδικότητες.
Είναι φυσικά κατανοητό πως ειδικές περιπτώσεις πρέπει να εξετάζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
Θέλω να πιστεύω πάντως πως σύντομα θα ανοίξει ο ουσιαστικός και νηφάλιος διάλογος για ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τα ΑΕΙ.
*ομότιμος καθηγητής, τ. πρόεδρος ΠΟΣΔΕΠ ΑΕΙ

Να μην πάνε τα λείψανα στον "Άγιο Σάββα"

Του Γιώργου Ανανδρανιστάκη
Να μην τα πάνε τα λείψανα της Αγίας Βαρβάρας στον "Άγιο Σάββα". Ας τα πάνε όπου αλλού θέλουν, σε εκκλησίες, σε ξωκλήσια, σε υπουργικά γραφεία, να μαζεύεται ο κόσμος να τα προσκυνάει. Προσκυνάει ο κόσμος μαζικά και είναι απόλυτο δικαίωμά του να το κάνει. Ας πράττουν οι άνθρωποι ό,τι τους κάνει να νιώθουν καλύτερα και να γίνονται καλύτεροι κι ας είναι οι πράξεις τους ακουσίως ειδωλολατρικές, στο πλαίσιο μιας θρησκείας που εδραιώθηκε πολεμώντας την ειδωλολατρία. Πολεμώντας, στην κυριολεξία, ρωτήστε τους αρχαιολόγους που έβρισκαν σπουδαίους ναούς της ελληνικής αρχαιότητας κάτω από ασήμαντες βυζαντινές εκκλησίες.
Ας τα πάνε τα λείψανα όπου θέλουν, αρκεί να μην τα πάνε στον "Άγιο Σάββα". Εκεί όπου νοσηλεύονται καρκινοπαθείς, σε συνθήκες ακραίας σωματικής και ψυχικής αδυναμίας, έτοιμοι να αρπάξουν όποιο ξεροκόμματο ελπίδας βρεθεί μπροστά τους. Ας μην τους εξαναγκάσουν να ακουμπήσουν την αξιοπρέπειά τους πάνω σε ένα ασημένιο κασελάκι με κόκκαλα, διότι περί εξαναγκασμού πρόκειται κι ας έχει τις καλύτερες προθέσεις η Εκκλησία της Ελλάδος κι ας έχει ακόμη καλύτερες προθέσεις ο αρμόδιος υπουργός, που, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, σκοπεύει να συνοδεύσει τα λείψανα στον "Άγιο Σάββα".
Σε εποχές φτώχειας και ανασφάλειας, οι περιφορές λειψάνων μπορεί να είναι μέχρι και ύποπτες και εν πάση περιπτώσει παραπέμπουν συνειρμικά σε εποχές μαύρες και σκοτεινές. Να τελειώνουμε, λοιπόν, με αυτά. Να τελειώνουμε, επίσης, με τις τιμές αρχηγού κράτους και τους κιλλίβαντες των κανονιών. Δεν είναι απλώς γελοίο, είναι και ασεβές. Είναι ασέβεια να αποδίδεις τιμές αρχηγού κράτους στην Αγία Βαρβάρα, σε μια ταπεινή κοπέλα που αποκεφαλίσθηκε από τους Ρωμαίους επειδή ασπάσθηκε τον χριστιανισμό. Και η ασέβεια γίνεται διπλή και τρίδιπλη, αν κοιτάξεις γύρω σου και δεις τι κουμάσια είναι οι περισσότεροι αρχηγοί των κρατών.
Οι υπουργοί που συμμετέχουν στην κυβέρνηση της Αριστεράς πρέπει να είναι άκρως προσεκτικοί με αυτά τα ζητήματα και τούτο ανεξαρτήτως της δικής τους πολιτικής και ιδεολογικής προέλευσης. Δεν εκπροσωπούν τους εαυτούς τους οι υπουργοί, εκπροσωπούν ένα ρεύμα σκέψης και πράξης που έχει δώσει πολυετείς μάχες κατά του ανορθολογισμού, του κληρικαλισμού, της εκμετάλλευσης του θρησκευτικού συναισθήματος. Πρόκειται για ζητήματα εξαιρετικά κρίσιμα και μην ακούσω κανέναν να λέει ότι τώρα δεν είναι ώρα για τέτοια, διότι τώρα δίνουμε μάχη με τους δανειστές για τη σωτηρία της χώρας. Κι όμως, τώρα είναι η ώρα για τα «τέτοια», τώρα που κρίνεται αν θα μπούμε στη νέα εποχή ή αν θα επιστρέψουν στο σκότος των σαμαράδων και των βενιζέλων.
Η σωτηρία της χώρας ή θα είναι συνολική -και οικονομική και ηθική και πνευματική- ή δεν θα υπάρξει. Παρά το περί του αντιθέτου λεγόμενο, οι πτωχοί ποτέ δεν είναι μακάριοι, είτε είναι πτωχοί στο πορτοφόλι είτε είναι πτωχοί τω πνεύματι.

Τουσέν: «Παράνομο, τοξικό και μη βιώσιμο το ελληνικό χρέος»


Συνάντηση με τον αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Άμυνας, Κώστα Ήσυχο, είχε σήμερα ο ο επικεφαλής της διεθνούς ομάδας εμπειρογνωμόνων της «Επιτροπής Αλήθειας» για τον λογιστικό έλεγχο του Δημοσίου Χρέους. Ο Ερίκ Τουσέν εξέφρασε την εκτίμηση ότι, από τα μέχρι τώρα δεδομένα, το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού χρέους είναι παράνομο, τοξικό και μη βιώσιμο.
«Ο τρόπος με τον οποίο έχει γίνει η διαχείριση του ελληνικού δημόσιου χρέους συνιστά παραβίαση των βασικών κανόνων του Διεθνούς Δικαίου περί ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δεδομένου ότι η ασκούμενη πολιτική προκάλεσε ανθρωπιστική κρίση» ανέφερε ο κ. Τουσέν, υποστηρίζοντας πως η δανειακή σύμβαση και τα μνημόνια παραβιάζουν τις διεθνείς συμβάσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα και το ελληνικό Σύνταγμα. Ο κ. Τουσέν τόνισε ότι «είναι δικαίωμα της ελληνικής πλευράς η μονομερής αναστολή πληρωμής του χρέους λόγω ανθρωπιστικής κρίσης». Η Επιτροπή Αλήθειας Δημοσίου Χρέους που έχει συσταθεί υπό την αιγίδα της Βουλής, θα παρουσιάσει μια προκαταρκτική εκτίμηση για τη νομιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους στις 18 Ιουνίου. 
Από τη πλευρά του ο κ. Ήσυχος, σχολίασε ότι με δεδομένο το πλαίσιο της παγκόσμιας οικονομικής πραγματικότητας, πρέπει το ζήτημα του δημόσιου χρέους να το βλέπουμε πρώτα με πολιτικά κριτήρια και μετά να εξετάζουμε τους αριθμούς. Έθεσε ως απαραίτητη προϋπόθεση και όρο για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, την ενεργοποίηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ο κ. Ήσυχος επανέλαβε ότι το υπουργείο Εθνικής Άμυνας θα θέσει υπ’ όψιν της Επιτροπής Αλήθειας όλα τα στοιχεία που αφορούν τις συμφωνίες για τα εξοπλιστικά προγράμματα.

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *