Τετάρτη 7 Οκτωβρίου 2015

Μαζικό «πλυντήριο»; Συνέπειες από τη μνημονιακή διάλυση του ΣΔΟΕ

«Από 30.10.2015 όλες οι αρμοδιότητες και καθήκοντα που άπτονται φορολογικών και τελωνειακών υποθέσεων μεταφέρονται από την Ειδική Γραμματεία του ΣΔΟΕ στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ)… Στις υφιστάμενες οργανικές θέσεις στη ΓΓΔΕ προστίθενται 500 νέες, οι οποίες θα καλυφθούν από (έμπειρο) προσωπικό που υπηρετεί στην Ε.Γ. ΣΔΟΕ… Μέχρι τις 30.10.2015 θα ολοκληρωθεί η μεταφορά προσωπικού…
Με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται οι λεπτομέρειες και κάθε διαδικαστικό ζήτημα για τη μεταφορά 3.500 υποθέσεων, που ελέγχονται από την Ειδική Γραμματεία του ΣΔΟΕ, στη ΓΓΔΕ.
Με τον όρο ‘‘υπόθεση’’ νοείται έλεγχος συγκεκριμένου φυσικού ή νομικού προσώπου. Η αντιμετώπιση των υπόλοιπων υποθέσεων, που θα παραμείνουν στην Ε.Γ. του ΣΔΟΕ, θα καθοριστεί με νομοθετική ρύθμιση μέχρι τις 30.10.2015» (ν. 4336/14.8.2015).
Τόσο ασυνήθιστα λεπτομερειακά καθορίζεται στον βασικό νόμο του Γ΄ Μνημονίου το πέρασμα των βασικών αρμοδιοτήτων του ΣΔΟΕ –έλεγχος φορολογικών και τελωνειακών υποθέσεων–, των 2/3 του προσωπικού του και ελάχιστων μόνο υποθέσεών του, στη ΓΓΔΕ.
Πρόκειται για ουσιαστική διάλυση του ΣΔΟΕ – με τρόπο ωστόσο που να αποτελέσει εργαλείο(;) για τη σχεδόν καθολική εξάλειψη των εκτελούμενων ελέγχων.
Επειδή κάτι τέτοιο φαίνεται απίστευτο, ας δούμε τι ακριβώς επιχειρείται με τη συγκεκριμένη μνημονιακή διάταξη: Το ΣΔΟΕ έχει σήμερα συνολικά 740 υπαλλήλους και 39.500 υποθέσεις υπό έλεγχο, στην καθεμιά από τις οποίες εμπλέκονται συνήθως δεκάδες έως και εκατοντάδες ΑΦΜ φυσικών ή νομικών προσώπων.
Το 85% περίπου απ’ αυτές τις υποθέσεις αφορούν το πιο σοβαρό απ’ τα οικονομικά εγκλήματα: τη μεγάλη φοροδιαφυγή.
Για τις υποθέσεις φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου χάνει, ωστόσο, τις αρμοδιότητες ελέγχου. Αλλά και οι αρμοδιότητες που του μένουν (όπλα, trafficking, ναρκωτικά, απάτες χρηματοπιστωτικές, επιδοτήσεων κ.λπ.) συνήθως σχετίζονται με φοροδιαφυγή, άρα ουσιαστικά στερείται αρμοδιότητες ελέγχου και για μεγάλο μέρος απ’ τις εναπομείνασες υποθέσεις.
Οι 500 άνθρωποί του που περνούν στη ΓΓΔΕ είναι χρεωμένοι με δεκάδες χιλιάδες υποθέσεις που αφορούν εκατοντάδες χιλιάδες ΑΦΜ, τις οποίες, πριν φύγουν στο τέλος του μήνα, θα πρέπει να παραδώσουν… σε ποιους, αλήθεια; Αφού οι εναπομείναντες 240 ελεγκτές δεν θα έχουν πλέον αρμοδιότητες ελέγχου τέτοιων υποθέσεων…
Στη ΓΓΔΕ περνούν μόνο 3.500 «υποθέσεις» – κατ’ όνομα «υποθέσεις», αφού όπως σαφώς διευκρινίζεται στο κείμενο του Μνημονίου πρόκειται για αριθμό ΑΦΜ.
Ποιους ΑΦΜ; Θεωρώντας ότι σίγουρα θα περάσει στη ΓΓΔΕ η ‘‘λίστα Λαγκάρντ’’, που συμπεριλαμβάνει 2.062 ΑΦΜ, δεν πρόκειται να περάσουν περισσότερες από 50 ακόμα υποθέσεις.
Με τι κριτήρια θα επιλεγούν αυτές; Μόνο οι έλεγχοι που διενεργεί το ΣΔΟΕ κατόπιν εισαγγελικών παραγγελιών ξεπερνούν τις 2.000 υποθέσεις, με τη λίστα Λαγκάρντ να είναι μία από αυτές. Αρα δεν θα περάσει ούτε καν η συντριπτική πλειονότητα των εισαγγελικών παραγγελιών…
Από τις 39.500 υποθέσεις, αρκετές χιλιάδες απ’ τις οποίες είναι σε προχωρημένο στάδιο ελέγχου, οι 12.500 παραγράφονται στο τέλος του 2015 και οι υπόλοιπες μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια. Είχα προσωπικά δεσμευτεί ότι θα υπάρξει νομοθετική παράταση του χρόνου παραγραφής τους.
Αυτό, και να γίνει τώρα, θα έχει ελάχιστο νόημα: Ποιοι θ’ αξιοποιήσουν τη νομοθετική ρύθμιση για ολοκλήρωση ελέγχων, εφόσον σχεδόν όλες οι υποθέσεις θα έχουν εγκαταλειφθεί πίσω στο ΣΔΟΕ χωρίς οι εναπομείναντες ελεγκτές να έχουν πλέον τέτοιες αρμοδιότητες;
Μέχρι την 1.1.2014 οι εκθέσεις ελέγχου του ΣΔΟΕ στέλνονταν στις ΔΟΥ για καταλογισμό και επιβολή προστίμων, είχαν δηλαδή άμεσα νομικά αποτελέσματα.
Από την εφαρμογή όμως του μνημονιακού ν. 4174/2013, οι εκθέσεις μετατράπηκαν σε απλά «δελτία πληροφοριών»: με την αποστολή τους στις ΔΟΥ, οι τελευταίες θα έπρεπε να εκδώσουν νέα δική τους εντολή ελέγχου και να διενεργήσουν πλήρη έλεγχο και πάλι από την αρχή…
Διαπιστώνοντας από κοινού με τον πρώην υπουργό Διαφθοράς ότι πορίσματα ολοκληρωμένων ελέγχων είχαν εγκλωβιστεί στις εφορίες, που αδυνατούσαν –υπό το φορτίο των δικών τους υπό εξέλιξη ελέγχων και με ελάχιστους ελεγκτές– να καταπιαστούν απ’ την αρχή(!) μαζί τους (και για ποιο λόγο, άραγε;), συμπεριλήφθηκε στον νόμο για τις 100 δόσεις ως άρθρο 25 η επαναφορά των ολοκληρωμένων ελέγχων του ΣΔΟΕ στην προτέρα κατάσταση: αυτή της έκθεσης ελέγχου, αναδρομικά από 1.1.2014, ώστε να «ξεμπλοκάρουν» οι εφορίες και να υπάρξουν έσοδα.
Το μέτρο αφορούσε πριν απ’ όλα 600 ολοκληρωμένες υποθέσεις με στόχο τον άμεσο καταλογισμό περισσότερων από 100 εκατ. ευρώ.
Κι όμως, ω του θαύματος, στο κείμενο του Γ΄ Μνημονίου το άρθρο 25 καταργείται, οι εκθέσεις ελέγχου ξαναγίνονται πληροφοριακά δελτία και οι εφορίες καλούνται να τις επανελέγξουν(!) – όταν εγκαταλείπεται ο έλεγχος δεκάδων χιλιάδων υποθέσεων, που οδεύουν προς παραγραφή, ενώ οι εφορίες «στενάζουν» απ’ τον φόρτο του δικού τους ελεγκτικού έργου. Γιατί, άραγε;
Η αναμπουμπούλα, που θα επικρατήσει στους ελεγκτικούς μηχανισμούς λόγω των διαδικασιών απαλλαγής και παράδοσης (σε ποιους;), θα θέσει επιπλέον σε διακινδύνευση την προσδοκώμενη είσπραξη δισεκατομμυρίων ευρώ από σύλληψη μεγάλης φοροδιαφυγής στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό μέσω του «καταθεσιολόγιου», όπως δημόσια αναφερόμουν, ελλείψει καλύτερου ονόματος, στην ηλεκτρονική βάση τραπεζικών δεδομένων της τελευταίας δεκαετίας μισού εκατομμυρίου μεγάλων καταθετών - 1,2 εκατ. ΑΦΜ μαζί με τους συνδικαιούχους -, που θα μειώσει δραστικά τον χρόνο ελέγχου ανά υπόθεση και αποτελεί προϋπόθεση για ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις άμεσης εξασφάλισης εσόδων από μεγάλη φοροδιαφυγή.
Η εφαρμογή είναι έτοιμη προς παράδοση από τις τράπεζες, προϋπόθεση όμως για να λειτουργήσει ως εργαλείο είναι η σημαντική ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών αντί για τη –συνολικότερη- αποδιοργάνωσή τους.
Τελικά, δύσκολα αποφεύγονται δυσάρεστες διαπιστώσεις κι ερωτήματα: Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει κάνει σημαία του την πάλη ενάντια στη φοροδιαφυγή. Οι δανειστές, διακήρυξή τους.
Στο Γ΄ Μνημόνιο, ωστόσο, οι τελευταίοι επέβαλαν και ο πρώτος συμφώνησε διαδικασίες που διαλύουν το ΣΔΟΕ οδηγώντας σε περίπου ολική παραγραφή ό,τι βρισκόταν μέχρι σήμερα υπό έλεγχο.
Ο Σύλλογος Εργαζομένων στις ΔΟΥ Αττικής και Κυκλάδων (και η Ομοσπονδία τους και η Ομοσπονδία Τελωνειακών) θέτει το ερώτημα: «Τι πρόκειται να συμβεί με τις δεκάδες χιλιάδες υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής (λίστες, πολιτικό χρήμα, εξοπλιστικά κ.λπ.), που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο ΣΔΟΕ και οι οποίες δεν πρόκειται, όπως ρητά αναφέρεται, να μεταφερθούν στη ΓΓΔΕ;»
Μήπως, ένα μαζικό «πλυντήριο»; Και μπορεί αυτό ν’ αποφευχθεί με οποιονδήποτε άλλο τρόπο πέρα από έμπραχτη κόντρα στα μνημονιακά «προαπαιτούμενα»; Η περίφημη «πολιτική βούληση» προς ποια κατεύθυνση κινείται;
*πρώην αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών

Ελλάδα χωρίς ψευδαισθήσεις

Ο πιο δαπανηρός μικρός κυβερνητικός ανασχηματισμός στην ιστορία της Ελλάδας. Με αυτά τα λόγια μπορεί να περιγραφεί το αποτέλεσμα των ελληνικών βουλευτικών εκλογών στις 20 Σεπτεμβρίου.


του Γιάνη Βαρουφάκη

Πράγματι, με λίγες εξαιρέσεις, οι ίδιοι οι υπουργοί έχουν επιστρέψει στα ίδια γραφεία, ως μέρη μιας διακυβέρνησης που υποστηρίζεται από το ίδιο περίεργο ζευγάρι (ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ), η οποία έλαβε απλά ένα ελαφρώς μικρότερο ποσοστό από την προηγούμενη κυβέρνηση.

Αλλά η εμφάνιση του αποτελέσματος ως συνέχεια είναι παραπλανητική. Ενώ το ποσοστό των ψηφοφόρων που στηρίζει την κυβέρνηση είναι σχετικά αμετάβλητο, 1,6 εκατομμύρια από τους 6,1 εκατ Έλληνες που ψήφισαν στο δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου για την συνέχεια των δανείων «επέκτασης και υποκρισίας» δεν εμφανίστηκαν στις κάλπες. Η απώλεια τόσων ψηφοφόρων σε λίγο περισσότερο από δύο μήνες αντικατοπτρίζει τη δραματική αλλαγή του εκλογικού σώματος που από ενθουσιώδεις τώρα είναι σκυθρωπό.

Η αλλαγή αντανακλά την εντολή που ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας ζήτησε και κέρδισε.Τον περασμένο Ιανουάριο, όταν βρισκόμουν δίπλα του, ζητήσαμε από τους ψηφοφόρους να στηρίξουν την αποφασιστικότητά μας να τερματίσουμε τις υποκριτικές διασώσεις που ώθησαν την Ελλάδα σε μια μαύρη τρύπα και λειτούργησαν ως πρότυπο για τις πολιτικές λιτότητας σε όλη την Ευρώπη . Η κυβέρνηση που επέστρεψε στις 20 Σεπτεμβρίου έχει την αντίθετη εντολή: να εφαρμόσει ένα τέτοιο υποκριτικό πρόγραμμα και μάλιστα στην πιο τοξική παραλλαγή του από ποτέ .

Ο Τσίπρας αντιλαμβάνεται ότι η κυβέρνησή του κάνει πατινάζ σε λεπτό πάγο ενός δημοσιονομικού προγράμματος που δεν μπορεί να ευδοκιμήσει και με μια μεταρρυθμιστική ατζέντα που απεχθάνονται οι υπουργοί του, αφού οι ψηφοφόροι προτίμησαν σοφά αυτόν και το υπουργικό του συμβούλιό από τη συντηρητική αντιπολίτευση ώστε να εφαρμόσει ένα πρόγραμμα που η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων απεχθάνεται. Η πραγματικότητα της ατζέντας λιτότητας όμως θα θέσει σε δοκιμασία τη δημόσια υπομονή.

Η κυβέρνηση Τσίπρα έχει δεσμευθεί να θεσπίσει έναν μακρύ κατάλογο μέτρων ύφεσης. Τρία εξ αυτών θα αφορούν τη φορολογική χιονοστιβάδα που έρχεται: Πάνω από 600.000 αγρότες θα κληθούν να πληρώσουν πρόσθετους φόρους για το 2014 και να προκαταβάλουν πάνω από το 50% των εκτιμώμενων φόρων. Περίπου 700.000 μικρές επιχειρήσεις (συμπεριλαμβανομένων των χαμηλόμισθων εργαζομένων που αναγκάζονται να λειτουργούν ως ιδιωτικοί πάροχοι υπηρεσιών) θα πρέπει να προκαταβάλουν το 100% των φόρων του επόμενου έτους. Από το επόμενο έτος κάθε έμπορος θα πρέπει να αντιμετωπίσει φορολογία εισοδήματος ύψους 26% από το πρώτο ευρώ, ενώ το 2016 οφείλουν να προπληρώσουν το 75% του φόρου εισοδήματος.

Εκτός από αυτές τις γελοίες αυξήσεις φόρων (οι οποίες περιλαμβάνουν σημαντικές αυξήσεις και στους φόρους πωλήσεων) η κυβέρνηση Τσίπρα έχει συμφωνήσει για την περικοπή των συντάξεων και το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας. Ακόμα και οι πλέον σκεπτικιστές των μεταρρυθμίσεων αποδέχονται την ημερήσια ατζέντα που επέβαλε η Τρόικα.

Ο κ.Τσίπρας θα επιχειρήσει να απαλύνει αυτό το τσουνάμι πόνου με δύο γραμμές άμυνας: Η πρώτη είναι μέσω της μείωσης του χρέους και η δεύτερη θα βασίζεται στην υπόσχεση ενός «παράλληλου προγράμματος» με στόχο τη ελάφρυνση των χειρότερων επιπτώσεων. 


Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ελληνική κυβέρνηση θα κερδίσει κάποια ελάφρυνση του χρέους. Ένα ανεξόφλητο χρέος είναι -με τον ένα ή τον άλλο τρόπο- κούρεμα. Αλλά οι πιστωτές στην Ελλάδα είχαν ήδη κάνει δύο κουρέματα, την πρώτη φορά την άνοιξη του 2012 και τη δεύτερη τον Δεκέμβριο. Δυστυχώς αυτά τα κουρέματα αν και ήταν σημαντικά ήταν πολύ λίγα, ήρθαν πολύ αργά και ήταν πολύ τοξικά από την άποψη των οικονομικών και νομικών παραμέτρων τους.

Το ερώτημα που αντιμετωπίζει τώρα η κυβέρνηση Τσίπρα είναι αν το επόμενο κούρεμα θα είναι πιο θεραπευτικό από τις προηγούμενες φορές. Για να βοηθήσει την ελληνική οικονομία να θεραπευτεί η ελάφρυνση του χρέους θα πρέπει να είναι σημαντική αλλά να λειτουργήσει ως μοχλός για την εξάλειψη των περισσότερων επιπτώσεων των μέτρων λιτότητας τα οποία εγγυώνται απλώς άλλο ένα γύρο στον κύκλου του χρέους-αποπληθωρισμού. Πιο συγκεκριμένα, η μείωση του χρέους πρέπει να συνοδεύεται από μια μείωση του στόχου για το μεσοπρόθεσμο πρωτογενές πλεόνασμα από το σημερινό 3,5% του ΑΕΠ σε όχι περισσότερο από 1,5%. Τίποτα άλλο δεν μπορεί να επιτρέψει στην ελληνική οικονομία να ανακάμψει.

Υπάρχει κάτι άλλο που θα μπορούσε να γίνει σε πολιτικό επίπεδο; Πρόσφατα ο επικεφαλής του ESM, Κλάους Ρέγκλινγκ, σε συνέντευξη του στους Financial Times δήλωσε πως η Ελλάδα δεν χρειάζεται κούρεμα του χρέους ενώ αντίθετα το ΔΝΤ κρίνει πως το κούρεμα είναι απαραίτητο. Αν όμως το πρόσφατο παρελθόν αποτελεί οδηγό για το μέλλον οι απόψεις του ΔΝΤ είναι χαλκευμένες.

Επομένως, σύμφωνα με τα παραπάνω, η κυβέρνηση Τσίπρα μένει μόνο με τη δεύτερη γραμμή άμυνας. Θα πρέπει λοιπόν να αποδείξει στο εκλογικό σώμα ότι η κυβέρνηση μπορεί να συνδυάσει τη συνθηκολόγηση με την τρόικα με τη δική της ατζέντα μεταρρυθμίσεων που περιλαμβάνει την αύξηση της αποτελεσματικότητας και την επίθεση στην ολιγαρχία, κάτι  που θα μπορούσε να απελευθερώσει κεφάλαια για την ελάττωση των επιπτώσεων της λιτότητας στους ασθενέστερους Έλληνες.

Πρόκειται για ένα φιλόδοξο σχέδιο αν η κυβέρνηση μπορεί να το τραβήξει μακριά και να το μετατρέψει σε ένα δυναμικό παιχνίδι αλλαγής.
 
Για να επιτύχε όμως η κυβέρνηση θα πρέπει να σκοτώσει δύο δράκους με τη μία: Την ανικανότητα της δημόσιας διοίκησης στην Ελλάδα και την ανεξάντλητη επινοητικότητα μιας ολιγαρχίας που ξέρει πώς να υπερασπιστεί τον εαυτό της -μεταξύ άλλων και μέσω της σφυρηλάτησης ισχυρών συμμαχιών με την τρόικα.

Το άρθρο του Γιάνη Βαρουφάκη αναδημοσιεύεται στα ελληνικά από το project-syndicate.org , επίσημο συνεργάτη του ThePressProject.

Αυτές είναι οι αλλαγές που ετοιμάζει ο Φίλης σε σχολεία και πανεπιστήμια

Ευρύ διάλογο για την Παιδεία, με βάση το πολυνομοσχέδιο «Μπαλτά», προανήγγειλε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης.
Μάλιστα, εξήγγειλε έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για την κατάργηση των Συμβουλίων Ιδρυμάτων, περιορισμό αποσπάσεων εκπαιδευτικών εκτός σχολείων και νέα στρατηγικά πλαίσια σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, με αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου προσχολικής αγωγής, αναβάθμιση του λυκείου ως αυτόνομης εκπαιδευτικής βαθμίδας και της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, 
Πιο συγκεκριμένα, ο υπουργός επισήμανε ότι θα συνεχιστεί το έργο της προηγούμενης κυβέρνησης, χωρίς να γίνουν βήματα προς τα πίσω από τις τομές που έχει ανάγκη η εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες. «Το νομοσχέδιο που έχει δημοσιοποιηθεί, θα αποτελέσει μέρος του κοινωνικού διαλόγου για την Παιδεία», είπε ο κ. Φίλης, ο οποίος στη συνέχεια έκανε λόγο για «άμεσες», αλλά και «μακροπρόθεσμες» παρεμβάσεις.
«Θέλουμε ένα καλό σχολείο για όλους», τόνισε ο κ. Φίλης
«Αναλαμβάνουμε να ανοίξουμε επιτέλους έναν συντεταγμένο διάλογο, με συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα, για τη διαμόρφωση ενός μεταρρυθμιστικού οράματος για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης», δήλωσε ο υπουργός και προσέθεσε ότι «χωρίς να πετάμε τα "καλά" που έχουν γίνει», θα αξιοποιηθούν οι εμπειρίες και πρακτικές εντός και εκτός της χώρας, ούτως ώστε «να επανασχεδιαστεί το σχολείο που θέλουμε, αναζητώντας τις πιο πλατιές κοινωνικές και πολιτικές συγκλίσεις».
 
«Ο εθνικός διάλογος για την Παιδεία», συνέχισε ο υπουργός, «πρέπει να γίνει υπόθεση πολλών κοινωνικών ομάδων, με καθοριστική τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, με αίσθηση ευρύτερης κοινωνικής ευθύνης, χωρίς συντεχνιασμούς και αναδιπλώσεις».
 
Για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Στόχος της ηγεσίας του υπουργείου είναι ένα σχολείο που θα αμβλύνει και δεν θα οξύνει τις κοινωνικές ανισότητες. «Θέλουμε, με άλλα λόγια, ένα καλό σχολείο για όλους», είπε ο κ. Φίλης.
 
Ο υπουργός Παιδείας προανήγγειλε την καθιέρωση ενός σύγχρονου συστήματος ειδικής αγωγής και παροχής εκπαιδευτικής υποστήριξης για όλα τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. «Αυτό σημαίνει ότι προωθούμε στην πράξη εκπαίδευση ίσων ευκαιριών για όλους και όλες», ανέφερε ο κ. Φίλης και τόνισε ότι στον σχεδιασμό του υπουργείου περιλαμβάνεται, επίσης, η ίδρυση και λειτουργία ενός τουλάχιστον ειδικού σχολείου ανά διεύθυνση εκπαίδευσης.
 
«Έμπρακτη απόδειξη του ενδιαφέροντός μας για την ειδική αγωγή είναι η κυβερνητική απόφαση να προσληφθεί φέτος επιπλέον προσωπικό περίπου 1.000 άτομα, για την ειδική εκπαίδευση», σημείωσε ο κ. Φίλης.
 
Ακόμη, ο υπουργός ανέφερε ότι θα προωθηθεί άμεσα ένα νέο και πολυδιάστατο θεσμικό πλαίσιο αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, με στόχο την άμβλυνση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων. «Αυτό σημαίνει ότι προχωρούμε στην επαναφορά, και μάλιστα ποιοτικά αναβαθμισμένης, της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης, που είχαν ουσιαστικά καταργηθεί, καθώς και στην εφαρμογή προγραμμάτων παράλληλης στήριξης των παιδιών με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες», επισήμανε ο κ. Φίλης.
 
Εξάλλου, ανέφερε ότι γνωρίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο εκπαιδευτικός κόσμος και δεσμεύτηκε για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών, καθώς επίσης και για τη συνεχή επιμόρφωσή τους, με προτεραιότητα την ανάπτυξη ενός συστήματος αποτίμησης, αλλά και ανάδειξης του έργου των σχολείων και των εκπαιδευτικών.

«Ήρθε η ώρα να μιλήσουμε ανοικτά για τον τεράστιο όγκο της διδακτέας ύλης»
Σε αυτό το πλαίσιο, το υπουργείο προγραμματίζει σειρά παρεμβάσεων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ώστε να αντιμετώπιστούν δυσλειτουργίες και παθογένειες και να ανοίξει ο δρόμος για τις μεγάλες τομές που έχει ανάγκη το εκπαιδευτικό σύστημα. Έτσι, η ηγεσία του υπουργείου θα διερευνήσει τη δυνατότητα ενός αριθμού μόνιμων διορισμών μέσα στο 2016, ούτως ώστε να περιοριστεί το πρόβλημα των κενών στα σχολεία. Παράλληλα, σχεδιάζεται, σε συνεννόηση με τα αρμόδια όργανα, η «δραστική μείωση» του αριθμού των αποσπάσεων εκπαιδευτικών, για το σχολικό έτος 2016-17, αρχής γενομένης από τα κόμματα, την αυτοδιοίκηση, την εκκλησιαστική διοίκηση, καθώς και άλλους φορείς κρατικής διοίκησης. Στόχος του υπουργείου, κάθε χρόνο, μέχρι τον Ιούνιο, ξεκινώντας από τον Ιούνιο του 2016, να έχουν, στο μεγαλύτερο βαθμό, οριστικοποιηθεί οι μεταθέσεις, οι αποσπάσεις και οι πίνακες προσλήψεων, ούτως ώστε τα σχολεία να λειτουργούν από την πρώτη μέρα χωρίς τα κενά των τελευταίων χρόνων. Σημειώνεται, επίσης, ότι όσον αφορά τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, περνά και πάλι η σχετική αρμοδιότητα από το υπουργείο Εργασίας στο υπουργείου Παιδείας.
 
Εξάλλου, όσον αφορά την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ο κ. Φίλης χαρακτήρισε «αναγκαία» την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της προσχολικής αγωγής, καθώς επίσης και τη συνολική αναδιάρθρωση του σχολικού προγράμματος και των βιβλίων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. «Ήρθε η ώρα να μιλήσουμε ανοικτά για τον τεράστιο όγκο της διδακτέας ύλης, που οι μεν δάσκαλοι και καθηγητές αδυνατούν να διδάξουν, τα δε παιδιά αδυνατούν να αφομοιώσουν», είπε ο υπουργός.
 
Ειδικότερα, για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ο κ. Φίλης προανήγγειλε την αναβάθμιση του λυκείου ως αυτόνομης εκπαιδευτικής βαθμίδας, καθώς επίσης και τη θεσμοθέτηση νέων τρόπων αποτίμησης της γνώσης με μείωση του χρόνου των εξετάσεων στα Γυμνάσια προς όφελος του διδακτικού χρόνου.
 
Ακόμη, στην ομιλία του, ο υπουργός Παιδείας δεσμεύτηκε να τεθεί άμεσα σε κοινωνική διαβούλευση ένα νέο στρατηγικό πλαίσιο πολιτικής για την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, ενώ προανήγγειλε τη θεσμοθέτηση τέταρτου σχολικού έτους στα ΕΠΑΛ, προαιρετικό και επιδοτούμενο, για όσες και όσους αποφοίτους επιθυμούν να αποκτήσουν εργασιακή εμπειρία.
 
Επίσης, σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ, το υπουργείο Παιδείας θα προβεί σε θεσμοθέτηση ενός Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου για τις μορφές μάθησης που βασίζονται στην εργασία.
 
Εξάλλου, ο κ. Φίλης ανέφερε ότι θα αναληφθούν εκπαιδευτικές δράσεις για να αντιμετωπιστεί τόσο το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού και της βίας όσο και φαινόμενα διακρίσεων, προκαταλήψεων, ξενοφοβίας και ρατσισμού στο προαύλιο και την αίθουσα. Παράλληλα, σε συνεργασία με τους δήμους, την εκκλησία και ομάδες αλληλεγγύης, θα συσταθεί Παρατηρητήριο κατά της παιδικής φτώχειας, ώστε να αναληφθούν άμεσα πρωτοβουλίες, όπως τα σχολικά συσσίτια.
 
Για την τριτοβάθμια εκπαίδευση 
Όσον αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι ο στόχος του υπουργείου κινείται σε δύο άξονες: την αποκατάσταση του «τραυματισμένου» κύρους των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ και την «ακαδημαϊκή και δημοκρατική επανεκκίνηση των Ιδρυμάτων».
 
Παράλληλα, ο υπουργός ανακοίνωσε την έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, με την οποία θα καταργηθεί η αρμοδιότητά τους, να επιλέγουν ή να αποκλείουν υποψήφιους πρύτανεις και κοσμήτορες. «Καταργούμε αυτή την αρμοδιότητα, που αντιβαίνει στα στοιχειώδη δημοκρατικά δικαιώματα των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας», είπε ο κ. Φίλης.
 
Ακόμη, θα διατηρηθεί το ποσό που διατίθεται για τη φοιτητική μέριμνα, ενώ θα γίνουν ενέργειες για τη διαμόρφωση δομών αλληλεγγύης, για την ανάπτυξη αυτοδιαχειριζόμενων δραστηριοτήτων από τα ιδρύματα, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η σίτιση και η στέγαση για όλους τους οικονομικά αδύναμους φοιτητές.
 
Τέλος, όσον αφορά τη «μετανάστευση των νέων επιστημόνων», ο υπουργός Παιδείας δεσμεύτηκε ότι είναι από τις πρώτες προτεραιότητες της ηγεσίας του υπουργείου η δρομολόγηση λύσεων για τα προβλήματα των νέων επιστημόνων.
 




Ποιοι είναι οι 1101 με τον Γιάνη Βαρουφάκη που έρχονται την Κυριακή 1η Νοεμβρίου (βίντεο)


Απορίες και ερωτήματα έχει προκαλέσει βίντεο που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο με την ονομασία «Οι 1101 Ερχονται» και στο οποίο παρουσιάζονται πρόσωπα με τα μικρά τους ονόματα. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν ο πρώην ΥΠΟΙΚ Γιάνης Βαρουφάκης και ο ηθοποιός Κλέων Γρηγοριάδης.
Το βίντεο ξεκινάει λέγοντας «Ερχονται και θα αλλάξουν τα πάντα οι 1101 την Κυριακή 1 Νοεμβρίου», ενώ αφού παρουσιάζονται τα πρόσωπα αναφέρεται πως οι 1101 έρχονται «για να αλλάξουν τα πάντα στην κοινωνία, στην πληροφορία, στην ιστορία,  στη δημοκρατία».
Το βίντεο είναι γυρισμένο σε γκρι μεταλλικό χρώμα που θυμίζει ταινία απόβασης εξωγήινων ή επιστημονικής φαντασίας.
Πιθανόν να πρόκειται για την προσπάθεια δημιουργίας πολιτικού κινήματος, με ανθρώπους από την κοινωνία, το οποίο ο Γιάνης Βαρουφάκης επιθυμεί από καιρό.
Το μυστήριο πάντως παραμένει και είναι βέβαιο ότι ο πρώην ΥΠΟΙΚ θα «χτυπήσει» με κάτι επικοινωνιακά δυνατό.
Τι δείχνει το βίντεο
Το βιντέακι ξεκινάει με τον τίτλο «Ερχονται και θα αλλάξουν τα πάντα» και στη συνέχεια γίνεται η παρουσίαση προσωπων με τα μικρά τους ονόματα. Στην έκτη θέση εμφανίζεται ο πρώην υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης.

Η σειρά των προσωπών όπως παρουσιάζεται στο βίντεο είναι: Θάνος, Πέτρος, Χρύσα, Πρόδρομος, Θέα, Γιάνης (Βαρουφάκης).

Στη συνέχεια ακολουθεί οι τίτλοι «στην κοινωνία», «στην πληροφορία», «στην ιστορία», «στη δημοκρατία». Και μέτα ακολουθεί ξανά παρουσίαση προσώπων. Πρόκειται για τους: Φαίδρα, Σταύρο, Οδυσσέα, Ρενέτα, Κώστα, Βιργινία.
Αμέσως μετά παρουσιάζονται 4 πρόσωπα, χωρίς όμως τα ονόματά τους, και μετά συνεχίζεται η παρουσίαση άλλων με τα μικρά τους ονόματα. Είναι οι: Γιώργος, Ζωή, Αλεξ, Κλέων (Γρηγοριάδης), Μανώλης, Κωνσταντίνος. 
Μετά ακολουθούν άλλα 4 πρόσωπα χωρίς τα ονόματά τους και τέλος το βίντεο κλείνει με τους τίτλους «Ερχονται και θα αλλάξουν τα πάντα»,  «Κυριακή 1 Νοεμβρίου οι 1101 έρχονται».






Μάλιστα υπάρχει και site στο οποίο προβάλλεται το συγκεκριμένο βίντεο www.1101.gr
To πρόσωπο του Γιάνη Βαρουφάκη όπως προβάλλεται στο βίντεο: 
Ο Κλέων Γρηγοριάδης: 
Ενα από τα πολλά πρόσωπα που παρουσιάζονται στο βίντεο:






Κατρούγκαλος: Στόχος είναι να μην δίνονται συντάξεις - φιλοδωρήματα


Στον στόχο της κυβέρνησης να εξασφαλίσει ένα ασφαλιστικό σύστημα που δεν θα δίνει συντάξεις - φιλοδωρήματα αναφέρθηκε ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος μετά από συνάντηση που είχε με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα στο Μέγαρο Μαξίμου.
Συγκεκριμένα, είπε ότι στόχος είναι «να μπορέσουμε όχι μόνο να εξασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος, αλλά και ένα σύστημα που θα δίνει συντάξεις που δεν θα είναι συντάξεις – φιλοδωρήματα».

Ο κ. Κατρούγκαλος παραδέχθηκε ότι τα χρονικά όρια είναι πάρα πολύ πιεσμένα και τα περιθώρια ασφυκτικά και επανέλαβε την παλαιότερη δήλωσή του ότι «μέσα σε έναν μήνα πρέπει να κάνουμε ό,τι δεν έχει γίνει σε 40 χρόνια». Ανέφερε τέλος ότι εντός του Νοεμβρίου πρέπει να είναι έτοιμο το νομοσχέδιο για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση. 



Έξαλλος ο Σόιμπλε με ερωτήσεις Γάλλων φοιτητών για την Ελλάδα


Έντονη αντιπαράθεση μεταξύ του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε και φοιτητών στο Παρίσι σημειώθηκε κατά την επίσκεψη του Γερμανού υπουργού Οικονομικών στο πανεπιστήμιο Πολιτικών Επιστημών (Science Po) της γαλλικής πρωτεύουσας. Σύμφωνα με την Handelsblatt η ένταση σημειώθηκε όταν η συζήτηση έφτασε στο θέμα της Ελλάδας.
«Τι έχετε να πείτε για τις αυτοκτονίες στην Ελλάδα, που οφείλονται στην πολιτική λιτότητας για την οποία ευθύνεστε εσείς;» ρώτησε τον υπουργό ένας φοιτητής για να λάβει το θερμό χειροκρότημα των παρευρισκόμενων, σύμφωνα με την εφημερίδα Handelsblatt, ενώ μια ακόμη φοιτήτρια τον ρώτησε αν συνδέεται το εμπόριο όπλων της Γερμανίας με την προσφυγική κρίση.
Το κλίμα για τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε δεν ήταν θετικό και ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας φάνηκε να εκνευρίζεται. Ωστόσο ήταν ο ίδιος που προκάλεσε τις αντιδράσεις των φοιτητών όταν αναφέρθηκε στα υψηλά ελλείμματα της Ελλάδας πριν την κρίση και στην άρνηση των ιδιωτών να επενδύσουν στη χώρα.
«Σίγουρα έχετε δίκιο να αναφέρεστε στην οικονομική κατάσταση (της Ελλάδας), όμως δεν ακολουθήσατε μια τιμωρητική ρητορική και ένα παιχνίδι κατηγοριών;», τον ρώτησε μια φοιτήτρια, προκαλώντας τον εκνευρισμό του Σόιμπλε.
«Δεν θα βρείτε ούτε μία φράση με την οποία η καγκελάριος ή εγώ κατηγορήσαμε τους Έλληνες», ισχυρίστηκε και συνέχισε: «καταβλήθηκαν πολλές προσπάθειες να ανακάμψει η ελληνική οικονομία, όμως τίποτε μέχρι τώρα δεν είχε αποτέλεσμα. Ο (Έλληνας πρώην υπουργός Οικονομικών Γιάνης) Βαρουφάκης μου είχε πει: Βόλφγκανγκ είμαστε το μόνο κόμμα που δεν είναι διεφθαρμένο, τουλάχιστον όχι ακόμη». Στη συνέχεια ο Σόιμπλε έχασε τελείως τον έλεγχο και συνέστησε στη φοιτήτρια «να ασχολείται καλύτερα με τη χώρα της». Κλείνοντας μάλιστα, της είπε: «Ντροπή σας!».
Πιο ήρεμος εμφανίστηκε στις αναφορές του για το προσφυγικό. Απαντώντας στο ερώτημα «πόσους πρόσφυγες μπορεί να υποδεχθεί η Ευρώπη;», είπε: «Η Ευρώπη συνολικά μπορεί να αποφασίσει. Για παράδειγμα εμείς είμαστε έτοιμοι να δεχθούμε ένα εκατομμύριο και μετά να τους μοιράσουμε σε διάφορες χώρες». «Χρειαζόμαστε επειγόντως μια κοινή πολιτική, οι μεμονωμένες χώρες δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν (την κρίση)» πρόσθεσε.
Πάντως υπογράμμισε ότι κανείς δεν επιθυμεί να κλείσουν τα σύνορα ώστε «κανείς να μην μπορεί να περάσει». Όμως κάθε κοινότητα, και η ευρωπαϊκή, χρειάζεται «έναν κάποιο έλεγχο σχετικά με το πόσοι άνθρωποι έρχονται». Ο Σόιμπλε παραδέχθηκε ότι γίνονται και λάθη και επεσήμανε ότι δεν είναι σωστό οι προσπάθειες για μια κοινή πολιτική αντιμετώπιση της κρίσης να «ξεκινούν με το μοίρασμα των προσφύγων».
Η Ευρώπη χρειάζεται περισσότερη αλληλεγγύη, αλλά «θα πρέπει να ξεκινήσουμε με την κοινή διαχείριση των εξωτερικών μας συνόρων», επεσήμανε. Η κατάσταση στη Γερμανία είναι «εύθραυστη και νευρική», δήλωσε, σημειώνοντας πως «κάθε ημέρα φτάνουν περίπου 10.000 νέοι πρόσφυγες, δηλαδή σε διάστημα μίας εβδομάδας (δεχόμαστε) όσους πρόσφυγες δέχεται η Γαλλία σε έναν χρόνο».
Ο Σόιμπλε έκλεισε τη συζήτηση στο Science Po λέγοντας ότι κάθε κρίση είναι μια ευκαιρία, ακόμη και η προσφυγική. «Το να σώσουμε έναν άνθρωπο που διακινδυνεύει τη ζωή του στη θάλασσα, αυτή είναι μια ευρωπαϊκή αξία».

Η Τουρκία θα γίνει αφορμή για παγκόσμια σύρραξη;

Σε τεντωμένο σχοινί η σχέση της Ρωσίας με την Τουρκία έπειτα από τις παραβιάσεις του τουρκικού εναέριου χώρου από ρωσικά μαχητικά

Τελικά το καζάνι της Μέσης Ανατολής δεν βρίσκεται σε σημείο βρασμού, αλλά πλησιάζει πλέον επικίνδυνα το σημείο της… έκρηξης. Κι αυτό, επειδή μετά την «είσοδο» της Ρωσίας στο πλευρό του Άσσαντ στον πόλεμο κατά τον τζιχαντιστών φαίνεται πως μπαίνουν τόσο η Κίνα όσο και η Βόρεια Κορέα (εάν επαληθευτούν σχετικές πληροφορίες).
Αποτέλεσμα των εξελίξεων αυτών είναι η Τουρκία να παίρνει τη θέση της «αλεπούς που πιάστηκε στην παγίδα». Και, δυστυχώς, κανείς δεν φαίνεται ικανός να προβλέψει τις αντιδράσεις τόσο της Δύσης, όσο κυρίως, της Τουρκίας του Ταγίπ Ερντογάν που βλέπει όλα τα μέτωπα να καταρρέουν και την Τουρκία να μετατρέπεται σε «σκιάχτρο» που το εμπαίζουν Ρώσοι και Κινέζοι, ενώ σημειώνονται συνεχείς συναντήσεις ρωσικών πολεμικών αεροσκαφών με τουρκικά μαχητικά που αναγκάζονται να υποχωρήσουν μπροστά στην υπεροπλία και την αποφασιστικότητα των ρώσων πιλότων.
Την ίδια στιγμή, οι ΗΠΑ δείχνουν απρόθυμες (εδώ και χρόνια) να εμπλακούν άμεσα σε μία διαμάχη ή και σε έναν πόλεμο για τον οποίο η αμερικανική πολιτική (και οι διάφορες υπηρεσίες) φέρουν μεγάλο μέρος ευθύνης. Αυτή η αδράνεια της Ουάσιγκτον, που δεν μπορεί να αντιμετωπίσει την επιστροφή στις ΗΠΑ νεκρών αμερικανών στρατιωτών, φαίνεται πως γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης από την Μόσχα (και το Πεκίνο), στον χώρο ο οποίος επιλέχθηκε να καθορίσει τις παγκόσμιες δυνάμεις γεωπολιτικής ισχύος για τα επόμενα 100 χρόνια. Δυστυχώς, για την Τουρκία, επέλεξε να συμμετέχει ενεργά σε μία πολύ «βρώμικη δουλειά», ευελπιστώντας πως θα μετατραπεί σε παγκόσμια δύναμη και έχει βρεθεί στο «μάτι του κυκλώνα» κινδυνεύοντας να χάσει όχι μόνο το κύρος της, αλλά και μέρος των εδαφών της (βλ. Κούρδοι), που θα την οδηγήσει σε μία καταστροφή πρωτοφανούς μεγέθους.
Στο σημείο αυτό, αξίζει να διερωτηθούμε: Άραγε, η Άγκυρα θα επιχειρήσει να «πιέσει» την Μόσχα μέσω ενός κλεισίματος των Στενών του Βοσπόρου, προκειμένου να διακόψει τις διαδρομές των ρωσικών πολεμικών πλοίων ή, θα επιχειρήσει να βάλει στο «παιχνίδι» το ΝΑΤΟ (του οποίου είναι κράτος-μέλος) μέσω μίας θανατηφόρας εμπλοκής με τα ρωσικά μαχητικά αεροσκάφη;
Οι ρωσικές παραβιάσεις «έστησαν» άτυπη σύνοδο του ΝΑΤΟ
Με μία παραβίαση που η Τουρκία ισχυρίζεται ότι έγινε στον εναέριο χώρο της από ρωσικό μαχητικό το NATO συγκαλεί άτυπη σύνοδο των εκπροσώπων των 28 χωρών – μελών του NATO στις Βρυξέλλες.
Η είδηση για την άτυπη σύνοδο διέρρευσε από το υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας, συνεπώς ας κρατήσουμε μια επιφύλαξη για το μέγεθος της υποκρισίας του NATO.
Η Άγκυρα κάλεσε περισσότερες από μία φορές τον πρεσβευτή της Ρωσίας να δώσει εξηγήσεις για την παραβίαση και ότι ο τελευταίος έκανε λόγο για λάθος, το οποίο δεν πρόκειται να επαναληφθεί.
Ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν προειδοποίησε τη Ρωσία σήμερα, από τις Βρυξέλλες όπου πραγματοποιεί επίσκεψη, να μην «χάσει τη φιλία της Τουρκίας».
Το ΝΑΤΟ απέρριψε τις εξηγήσεις της Μόσχας, η οποία υποστήριξε ότι τα μαχητικά της παραβίασαν κατά λάθος τον εναέριο χώρο της Τουρκίας το Σαββατοκύριακο.
Η Ουάσιγκτον θεωρεί ότι η παραβίαση του εναερίου χώρου της Τουρκίας δεν έγινε από λάθος και εξέφρασε ήδη την έντονη ανησυχία της για τις ρωσικές κινήσεις.
Ο Τζον Κέρι δικαιώνει εκ των προτέρων μία κατάρριψη ρωσικού μαχητικού από την Τουρκία
Δίκιο θα είχε η Τουρκία εάν κατέρριπτε το ρωσικό αεροσκάφος που παραβίασε τον «εναέριο χώρο» της, σύμφωνα με τον υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ Τζον Κέρι.
«Είμαστε πολύ ανήσυχοι διότι αυτό είναι ακριβώς το είδος των πραγμάτων για τα οποία η Τουρκία υπερασπίζεται τα δικαιώματά της και αυτό σημαίνει ότι θα μπορούσαν (σ.σ.: τα αεροσκάφη της ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας) να καταρριφθούν» δήλωσε τη Δευτέρα ο επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας από τη Χιλή όπου βρίσκεται, υπογραμμίζοντας ότι η ένταση μπορεί να αυξηθεί ανά πάσα στιγμή.
Εξάλλου, όπως γράφουν τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης ότι είπε ο Αμερικανός ΥΠΕΞ, και «στο παρελθόν η Τουρκία έχει καταρρίψει αεροσκάφη που είχαν παραβιάσει τον εναέριο χώρο της».
Πληροφορίες από OnAlert και PontosNews

Μεταβίβαση ακινήτου από την οθόνη του υπολογιστή!


Πριν από λίγα χρόνια, φαινόταν αδιανόητο να μπαίνουμε στο Taxis, να τυπώνουμε Ταυτότητα Οφειλής και να πληρώνουμε από τον υπολογιστή το φόροεισοδήματος. Έγινε, όταν ήταν Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων ο Χάρης Θεοχάρης.
Τώρα, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης σε συνεργασία με τη ΓΓΔΕ Κατερίνα Σαββαϊδου, εκπονούν σχέδιο για να πάνε τη σχέση φορολογουμένων – εφορίας ένα βήμα παρακάτω.
Το 2016, οι εφορίες κλείνουν τις πόρτες τους για τους φορολογούμενους και οι μεταβιβάσεις ακινήτων θα γίνονται ηλεκτρονικά.
Όπως εξηγεί στο Euro2day.gr στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών που χειρίζεται το εγχείρημα, το επόμενο έτος θα δημιουργηθεί μια ειδική φόρμα στο taxis στην οποία θα έχουν πρόσβαση οι συμβολαιογράφοι.
Σε κάθε μεταβίβαση ακινήτου που διεκπεραιώνουν, θα μπαίνουν στο σύστημα, θα καταχωρούν τα στοιχεία του μεταβιβαζόμενου ακινήτου και των αντισυμβαλλόμενων, η εφορία μέσω taxis θα προσδιορίζει το φόρο, θα εκτυπώνεται η γνωστή Ταυτότητα Οφειλής και θα πληρώνεται ο φόρος στην τράπεζα. Ολ' αυτά χωρίς να χρειάζεται ούτε ο συμβολαιογράφος, ούτε ο φορολογούμενος να επισκεφθούν τη Δ.Ο.Υ.
Τα τμήματα Κεφαλαίου των Δ.Ο.Υ θα είναι από τα πρώτα που θα κλείσουν τις πόρτες για τους φορολογούμενους ώστε οι εφοριακοί «να ασχοληθούν με τις υποθέσεις ελέγχων που έχουν στα ντουλάπια τους» όπως λέει σχηματικά στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών.
Αντίστοιχες κινήσεις σχεδιάζονται και για τις καταθέσεις πινακίδων. Στο εξωτερικό, υπάρχουν ειδικές θυρίδες στις οποίες οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων τοποθετούν τις πινακίδες τους και η διαδικασία ολοκληρώνεται επίσης ηλεκτρονικά.
Αντιγράφοντας μοντέλα
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών πολλές φορές σε δημόσιες τοποθετήσεις του έχει δηλώσει ότι θέλει να αντιγράψει τα μοντέλα που εφαρμόζονται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, είτε για την πάταξη της φοροδιαφυγής, είτε για την απλοποίηση του συστήματος.
Χθες από το βήμα της Βουλής μνημόνευσε το «γερμανικό μοντέλο» για τους φορολογικούς ελέγχους, ενώ παράλληλα η ομάδα συνεργατών του στην Καραγιώργη Σερβίας μελετά το μοντέλο Μόντι για τη φορολόγηση ιδιοκτητών ακινήτων στο εξωτερικό.
Ο «ΕΝΦΙΑ εξωτερικού», όπως αποκαλείται, σχεδιάζεται να πατήσει ακριβώς σε ότι έκανε ο Μάριο Μόντι στην Ιταλία το 2011 για να φορολογήσει ιδιοκτησίες ιταλών σε ξένο έδαφος.
Με το μοντέλο Μόντι από τη μία και δύο λίστες με Ελληνες ιδιοκτήτες ακινήτων στο Λονδίνο οι οποίες είχαν σταλεί τα προηγούμενα χρόνια από τις φορολογικές αρχές της Μεγάλης Βρετανίας στην Αθήνα, αλλά έμειναν στο συρτάρι, στο υπουργείο Οικονομικών έχουν αρχίσει να ράβουν το κοστούμι του ΕΝΦΙΑ εξωτερικού.
Στην πρώτη λίστα αποτυπώνονται 200 ακίνητα Ελλήνων ιδιοκτητών στο Λονδίνο και στη δεύτερη επιπλέον 3.000 ακίνητα.
Στα σενάρια που επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών εξετάζεται η καθιέρωση κλίμακας ετήσιου φόρου η οποία θα μπορεί να αγγίζει ακόμα και το 3%-4% ανάλογα με την αξία του ακινήτου, με ταυτόχρονο συμψηφισμό των φόρων που αποδόθηκαν στη χώρα στην οποία βρίσκεται το ακίνητο.

Πως θα αμβλυθούν οι επιπτώσεις από τα μέτρα για τους αγρότες


Στην άμβλυνση των επιπτώσεων των προαπαιτούμενων που επιδεινώνουν τη θέση του αγροτικού κόσμου, θα επιμείνει η κυβέρνηση στη συζήτηση με τους εταίρους, δεσμεύτηκε από τη Βουλή ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Βαγγέλης Αποστόλου.
Όπως είπε, «θα επιμένουμε», έχοντας ως αιχμές δύο εργαλεία: Πρώτον, τον πραγματικό προσδιορισμό του αγροτικού εισοδήματος μέσα από την τήρηση εσόδων - εξόδων εκτός των μικρών (μετά από προσδιορισμό) παραγωγών και δεύτερον, τον επανακαθορισμό της έννοιας του επαγγέλματος του αγρότη, στοχεύοντας στη διαφορετική και διαφοροποιημένη μεταχείρισή του.
«Είναι σίγουρο ότι από τη διαδικασία αυτή, θα προκύψει ουσιαστικό όφελος, τόσο για τον αγρότη με τον συμψηφισμό του ΦΠΑ εισροών - εκροών όσο και για το Δημόσιο από την αύξηση της εισπραξιμότητας του ΦΠΑ» συνέχισε.
Ακόμη ανακοίνωσε ότι το υπουργείο θα καταθέσει εναλλακτικές λύσεις, των οποίων η βασική φιλοσοφία θα είναι να κατανεμηθούν τα φορολογικά βάρη δίκαια στους αγρότες και σύμφωνα με τη φοροδοτική τους ικανότητα, με ιδιαίτερη μέριμνα στους μικρομεσαίους.
Ως παραδείγματα, ο υπουργός είπε ότι:
    για τον υπολογισμό του καθαρού γεωργικού εισοδήματος επιδιώκουμε να αναγνωρίσουμε ως τεκμαρτή δαπάνη την αμοιβή της οικογενειακής εργασίας, καθώς και τις αποσβέσεις κεφαλαίων και άλλες δαπάνες, όπως τη διευρυμένη και πραγματική χρήση του εργόσημου, ιδίως στους μετανάστες.
    στο βαθμό που η διαπραγμάτευση περιλάβει και τις ενισχύσεις, επιδιώκουμε αφορολόγητο όριο όπως ήδη έχει εφαρμοστεί, 12.000 ευρώ μεταφέροντας όμως μεγαλύτερα φορολογικά βάρη στα υψηλότερα ποσά.
Για τον ΟΓΑ, ο κ. Αποστόλου τόνισε πως θα πρέπει να συνεχίσει ως αυτόνομος φορέας ασφάλισης των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών με τις κατάλληλες παρεμβάσεις, όπως τη σε βάθος χρόνου σταδιακή εναρμόνιση των εισφορών του ΟΓΑ με εκείνες του ΙΚΑ και την ελεύθερη επιλογή ασφαλιστικής κατηγορίας σε συσχέτιση με το εισόδημα.
Φρέσκο γάλα
Για την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ, ο υπουργός ξεκαθάρισε πως δεν θα υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις στο χώρο, πλην της περίπτωσης του φρέσκου γάλακτος, που όμως μπορεί να αντιμετωπιστεί «αν οι εγχώριες βιομηχανίες γάλακτος συμμορφωθούν σε μια ελάχιστη προστασία των κτηνοτρόφων μας που είναι η ευκρινής αναγραφή στη συσκευασία της χώρας παραγωγής, κάτι που και ο σχετικός κανονισμός το επιτρέπει».
Με στόχο να συνεχιστεί η διαδικασία παραγωγής στη δύσκολη σημερινή συγκυρία, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης δεσμεύτηκε - μεταξύ άλλων - για την άμεση εξόφληση όλων των ενισχύσεων και των αποζημιώσεων που οφείλονται στους παραγωγούς ακόμη κι από το 2012 και των αποζημιώσεων ΕΛΓΑ από το 2014.
Τέλος, ο κ. Αποστόλου διεμήνυσε ότι οι υποθέσεις κακοδιαχείρησης των κοινωνικών πόρων θα διερευνηθούν διεξοδικά.




Ασθενοφόρο… Λαμποργκίνι

Καταπέλτης για τη μεγάλη και μικρή διαφθορά στον τομέα της Υγείας ήταν χθες στη Βουλή ο Παύλος Πολάκης.
«Δεν είναι δυνατόν το ΕΚΑΒ να διαθέτει το καλύτερο συνεργείο αυτοκινήτων που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, στη Θεσσαλονίκη και να πληρώνει 6.500 ευρώ τον χρόνο το ασθενοφόρο για σέρβις και ανταλλακτικά, ούτε Lamborghini, δηλαδή, ούτε Bentley να είχε, δεν μπορεί να γίνει αυτό το πράγμα», τόνισε μεταξύ άλλων ο αν. υπουργός Υγείας.
Κατήγγειλε ακόμη ότι σε πολλά δημόσια νοσοκομεία η σίτιση κοστίζει το τετραπλάσιο από πεντάστερα ξενοδοχεία, ενώ πρόσθεσε ότι το Δημόσιο πληρώνει μοσχεύματα και βαλβίδες 5.000-6.000 ευρώ, όταν στην Ε.Ε. κάνουν 800-900 ευρώ και «πριν από μερικά χρόνια τα πληρώναμε 12.000 και 13.000 και 40.000 ευρώ».

Μειωμένη φέτος η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης

Λιγότερο θα στοιχίσει φέτος στα νοικοκυριά η θέρμανση σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, παρά την εξωφρενική φορολόγηση των καυσίμων, καθώς η τιμή του πετρελαίου διεθνώς έχει πέσει θεαματικά.
Στα 85 λεπτά το λίτρο εκτιμούν οι εταιρίες εμπορίας καυσίμων ότι θα κυμανθεί η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης κατά την έναρξη της χειμερινής περιόδου στις 15 Οκτωβρίου, εφόσον ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης παραμείνει στα περυσινά επίπεδα (23 λεπτά ανά λίτρο).
Άρα, η τιμή αναμένεται να είναι σημαντικά χαμηλότερη σε σχέση με πέρυσι, οπότε στην έναρξη της περιόδου θέρμανσης κυμάνθηκε στο 1-1,1 ευρώ το λίτρο, μείωση που οφείλεται στην αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών του πετρελαίου.
Βέβαιη η μείωση του ύψους ή των δικαιούχων του επιδόματος θέρμανσης. Ωστόσο, ανοιχτό παραμένει το καθεστώς που θα ισχύσει εφέτος για το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης, το οποίο κατά την περυσινή περίοδο ήταν 35 λεπτά ανά λίτρο πετρελαίου για τους δικαιούχους όλης της χώρας, με διαφοροποίηση της επιδοτούμενης ποσότητας ανάλογα με την κλιματική ζώνη.
Η συμφωνία με τους πιστωτές προβλέπει περιορισμό του σχετικού κονδυλίου κατά 50% και τα σενάρια είναι δύο:
  • Αν το επίδομα παραμείνει στα 35 λεπτά και περιοριστούν οι δικαιούχοι με την εφαρμογή αυστηρότερων εισοδηματικών, περιουσιακών κριτηρίων τότε η τιμή του πετρελαίου με την επιδότηση πέφτει στα 50 λεπτά το λίτρο.
  • Αν μειωθεί κατά 50% το ύψος της επιδότησης χωρίς να αλλάξουν τα κριτήρια για τους δικαιούχους, τότε η τιμή με την επιδότηση πέφτει στα 68 λεπτά.
Υπάρχει και μία τρίτη πρόταση με «ισοδύναμο» αποτέλεσμα, η οποία όμως δεν αναμένεται να βρει απήχηση. Προβλέπει την πλήρη κατάργηση του επιδόματος θέρμανσης και παράλληλα τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα 100 ή 60 ευρώ ο τόνος από τα 230 ευρώ (έχει ήδη μειωθεί το 2014 από τα 330 ευρώ ο τόνος). 
Κανείς στον κρατικό μηχανισμό δεν ελέγχει ακόμη τίποτα και κανέναν για να πατάξει το λαθρεμπόριο καυσίμων, που παραμένει στο «ύψος του» και υπολογίζεται ότι κυμαίνεται μεταξύ 200-300 εκατ. ευρώ τον χρόνο, σύμφωνα με τις καταγγελίες των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών. 
Ο πρόεδρος του Σύνδεσμου των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, Γιάννης Αλυγιζάκης, παρουσίασε χθες εκτιμήσεις του Συνδέσμου σύμφωνα με τις οποίες τα διαφυγόντα έσοδα από το λαθρεμπόριο καυσίμων κυμαίνονται από 125 εκατ. στο πιο συντηρητικό σενάριο, έως 300 εκατ. ευρώ στο πιο ακραίο σενάριο με πιο λογική εκτίμηση την απώλεια 225 εκατ. ευρώ.
Οι βασικές μέθοδοι νοθείας και λαθρεμπορίου περιλαμβάνουν τη χρήση πετρελαίου θέρμανσης αντί για κίνησης, τη διακίνηση αφορολόγητου ναυτιλιακού πετρελαίου στην εσωτερική αγορά, εικονικές εξαγωγές, νοθεία βενζίνης και πετρελαίου με διαλύτες (τολουόλιο κλπ), μεθανόλη, και άλλα.
Ο ΣΕΕΠΕ επισημαίνει ακόμη ότι η κατάργηση της επιδότησης στη μεταφορά καυσίμων στα νησιά μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στον εφοδιασμό καθώς και σε εισαγωγές καυσίμων από την Τουρκία στα νησιά του Αιγαίου, ενώ σε συνδυασμό με την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ αναμένεται να πιέσει τις τιμές προς τα πάνω.


Στις 20 Οκτωβρίου τα «ραβασάκια» του ΕΝΦΙΑ

Με απόφαση της Κατερίνας Σαββαΐδου οριστικοποιήθηκε η μορφή του εκκαθαριστικού για 6,4 εκατομμύρια ιδιοκτήτες, με στόχο ο λογαριασμός να εξοφληθεί είτε εφάπαξ στο τέλος Οκτωβρίου είτε σε πέντε μηνιαίες δόσεις έως και το τέλος Φεβρουαρίου 2016.
Στο εκκαθαριστικό θα υπάρχει ειδοποίηση για όσους δεν συμφωνούν με το ποσό που τους έχει καταλογιστεί και αναμένεται να αποσταλεί στις 20 Οκτωβρίου.
Η ειδοποίηση θα αναφέρει: «Σε περίπτωση αμφισβήτησης της καταλογιστικής αυτής πράξης, ο υπόχρεος οφείλει να υποβάλει εντός τριάντα ημερών από την κοινοποίηση αυτής, ενδικοφανή προσφυγή κατά το άρθρο 63 του ΚΦΔ με αίτημα την επανεξέταση της πράξης από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της ΓΓΔΕ. Άσκηση προσφυγής κατά της πράξης απευθείας στα διοικητικά δικαστήρια είναι απαράδεκτη».
Και φέτος, όπως αναφέρει ρητά η απόφαση, σε περίπτωση που εντοπιστεί έλλειψη στο Ε9, η οποία εμποδίζει την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης, η διαδικασία θα προχωρήσει με βάση τις παραδοχές που έχει κάνει το υπουργείο Οικονομικών από πέρυσι ενώ αν συμβεί κάτι τέτοιο, στο εκκαθαριστικό θα υπάρχει σχετική ένδειξη.


Φλερτάρει ο ΣΥΡΙΖΑ με τον Λεβέντη;


Στις εκλογές και στην πολιτική τα πάντα μπορούν να αποκλείονται και τα πάντα μπορούν να συμβούν. Στις τελευταίες εκλογές, ανάμεσα σε εκείνα που συνέβησαν - και κάποτε αποκλείονταν - ήταν η είσοδος της 'Ενωσης Κεντρώων στη Βουλή με ποσοστό 3,43% και 9 έδρες. Στο νέο πολιτικό και μετεκλογικό τοπίο, ένα από τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι εάν θα μπορούσε να συμβεί και η, με οιονδήποτε τρόπο, συνεννόηση, σύμπραξη ή συνεργασία του κυβερνητικού ΣΥΡΙΖΑ με το κόμμα του Βασίλη Λεβέντη.
Την πολιτική βάση του ερωτήματος έδωσε χθες, με μια ραδιοφωνική της συνέντευξη, η κυβερνητική εκπρόσωπος 'Ολγα Γεροβασίλη - μια συνέντευξη, με την οποία επιβεβαίωσε ότι η πρόσκληση συναίνεσης που απηύθυνε ο Αλέξης Τσίπρας από το βήμα της Βουλής προς τις «προοδευτικές» και «αντι-νεοφιλελεύθερες δυνάμεις» αφορά και την 'Ενωση Κεντρώων:
«Ο Πρωθυπουργός έκανε ανοίγματα και στις άλλες προοδευτικές δυνάμεις, από τον Λεβέντη μέχρι το ΠΑΣΟΚ και το Ποτάμι.  Αυτό κατάλαβα, χωρίς να τα κατονομάζει», ήταν το ερώτημα που δέχθηκε η 'Ολγα Γεροβασίλη, για να απαντήσει: «Αυτό συνέβη. Νομίζω ότι αυτό είναι αυτονόητο. Θυμάστε και τις συζητήσεις που γίνονταν και προεκλογικά, όταν εμείς ζητούσαμε την αυτοδυναμία.  Και τότε όμως είχαμε διατυπώσει την άποψή μας που λέει ότι: Είναι άλλο να έχεις μια αυτοδύναμη κυβέρνηση, με την έννοια ότι δεν μπορείς να εξαρτάσαι και να εκβιάζεσαι ή να πιέζεσαι και να μη μπορείς να πάρεις τις αποφάσεις που πρέπει, και είναι άλλο πράγμα το πώς εννοούμε τις συνεργασίες. Εμείς πιστεύουμε ότι σε μια προοδευτική κατεύθυνση θα αποτυπωθούν, θα διαμορφωθούν συμμαχίες μέσα στην περίοδο αυτή και ζητάμε την ευρεία στήριξη.  Είναι δυο πράγματα αυτά τα οποία στη συζήτηση που γινόταν και προεκλογικά, τα αποτυπώσαμε.  Και το εννοούμε.  Αυτό σημαίνει όμως ότι συμμαχείς σε στόχους, που αποτυπώνονται και είναι κοινοί, για τα μέρη που συμφωνούν».
Η συνέντευξη Γεροβασίλη ήρθε να δώσει συνέχεια σε μια σειρά, σημειολογικών μόνον, μέχρι τώρα, οιωνών προσέγγισης: Από τον σύντομο διάλογο που είχε ο πρωθυπουργός με τον πρόεδρο της 'Ενωσης Κεντρώων στη Βουλή - όπου, κατά το «Βήμα» ο Αλέξης Τσίπρας του είπε ότι συγκινήθηκε όταν έμαθε πως έχει συνεργαστεί με τον πατέρα του - έως τις σημειώσεις του υπουργού Επικρατείας Αλέκου Φλαμπουράρη κατά την ορκωμοσία της νέας Βουλής. Είναι οι γνωστές σημειώσεις που συνέλαβε ο φωτογραφικός φακός, και κάτω από τον τίτλο «Λεβέντης» ανέφεραν μεταξύ άλλων: «στην πορεία όχι τώρα…, δεν μας εμπιστεύονται…, Στήριξη δηλ. ψήφο εμπιστοσύνης..., Κριτική στήριξη».
Είναι οιωνοί που μπορεί να σημαίνουν πολλά ή και τίποτα. Ο ίδιος ο Βασίλης Λεβέντης, ωστόσο, δηλώνει πρόθυμος υπό όρους: Είπε ότι δεν θα δώσει ψήφο εμπιστοσύνης αλλά επιφυλλάχθηκε για την περαιτέρω στάση του αναλόγως του «τί Μνημόνιο θα εφαρμόσει ο Τσίπρας, έστειλε επιστολή στον Αλέξη Τσίπρα με την οποία θέτει 9 προϋποθέσεις για να τον στηρίξει και δήλωσε ότι «αν διώξει τον Καμμένο, τότε θα στηρίξω την κυβέρνηση». Απάντηση, επί όλων αυτών πάντως, δεν πήρε...


Ο ακήρυχτος επταετής πόλεμος της Ελλάδας: Σωρευτική ύφεση 28,4%


Η ελληνική κρίση άρχισε το 2009 με δημόσιο χρέος στο 115% του ΑΕΠ και με πρόβλεψη – με υπογραφή ΔΝΤ – για ύφεση της τάξης του 2% το 2010, 1,1% το 2011 και επιστροφή στην ανάπτυξη το 2012.
Επτά χρόνια και τρία Μνημόνια μετά, το χρέος οδεύει στο 187,4% του ΑΕΠ εφέτος και στο 197,7% το 2016, η Ελλάδα καταγράφει σωρευτική ύφεση 28,4%, ποσοστό που συνιστά παγκόσμιο ρεκόρ σε καιρό ειρήνης, και το ΔΝΤ εξακολουθεί να προβλέπει ότι... η ανάπτυξη επιστρέφει: Αυτή τη φορά την προσδιορίζει στο 2020 με «προσδοκώμενη αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,4%».
Η παράλληλη δημοσιοποίηση της νέας έκθεσης του ΔΝΤ και του προϋπολογισμού των νέων φόρων έρχεται απλώς να καταδείξει το αδιέξοδο της συνταγής και του ακήρυχτου επταετούς πολέμου της Ελλάδας. 'Ενα αδιέξοδο που έχει ως πρώτο, και καταλυτικό μάρτυρα τις κατά συρροή αυτο-διαψεύσεις και τις λάθος προβλέψεις του ίδιου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου:
Το 2009 το Ταμείο προέβλεπε ύφεση 2% για το 2010 και 1,1% για το 2011. Τα τελικά, πραγματικά στοιχεία έδειξαν μείωση του ΑΕΠ κατά 5,4% το 2011 και το ασύλληπτο ποσοστό ύφεσης 8,9% το 2011. Τότε έφταιγε ο περίφημος «λάθος πολλαπλασιαστής» και ακολούθησε το γνωστό mea culpa από τον επικεφαλής οικονομολόγο του ΔΝΤ Ολιβιέ Μπλανσάρ. Το κοντέρ μηδένισε, η πρόβλεψη για επιστροφή στην ανάπτυξη το 2012 ακυρώθηκε και το Ταμείο κατέθεσε και παρουσίασε νέα, έγκυρη εκτίμηση για ύφεση της τάξης του 2,2% του ΑΕΠ. Διαψεύστηκε εκ νέου παταγωδώς, με την ύφεση το 2012 να φθάνει στο 6,6%. Τότε έφταιξε η «απροθυμία» της ελληνικής κυβέρνησης να εφαρμόσει τις μεταρρυθμίσεις, μεσολάβησαν το δεύτερο Μνημόνιο και το PSI και τον Απρίλιο του 2012 το ΔΝΤ ήταν και πάλι σε θέση να προβλέψει ότι η ελληνική οικονομία «θα σταθεροποιηθεί το 2013» και το ΑΕΠ θα διατηρηθεί στα επίπεδα της προηγούμενης χρονιάς, δηλαδή θα έχει μηδενική μεταβολή. 'Ομως το ΑΕΠ του 2013 μεταβλήθηκε και πάλι ορμητικά προς τα κάτω, με νέα ύφεση της τάξης του 3,9%.
Η αλυσίδα των λανθασμένων προβλέψεων φρέναρε πρόσκαιρα το 2014 μαζί με το εικόνικό success story Σαμαρά: Το ΔΝΤ προέβλεπε ανάπτυξη 0,6% και τα τελικά στοιχεία της Eurostat έδειξαν αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,8%. Στην πραγματικότητα, η οικονομία συρρικνώθηκε και το 2014, καθώς τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ έδειξαν πτώση του ΑΕΠ σε αγοραίες τιμές στα 179 δισ. ευρώ, έναντι 182,4 δισ. το 2013. Ο δε θετικος ρυθμός ανάπτυξης ήταν εξίσου εικονικός με το success story, λόγω της αλλαγής του στατιστικού μοντέλου που υπολογίζει τη μεταβολή του ΑΕΠ χρησιμοποιώντας ως έτος βάσης το 2010.
Προ ΣΥΡΙΖΑ, και προ του μεγάλου εκβιασμού του Ιουλίου, το ΔΝΤ προέβλεπε επίσης ρυθμό ανάπτυξης 2,9% για εφέτος, το 2015. Με τη χθεσινή του έκθεση αναθεώρησε, βεβαίως, και αυτή την εκτίμηση υιοθετώντας την πρόβλεψη του Μνημονίου και του προϋπολογισμού, που δίνουν ύφεση 2,3% εφέτος και 1,3% το 2016. Αυτή τη φορά, όπως αναμενόταν, φταίει, «η πολιτική αστάθεια και η οικονομική αβεβαιότητα» του περασμένου επταμήνου, τα capital controls, το δημοψήφισμα και οι λοιπές ελληνικές αμαρτίες.
Παρεμπιπτόντως, ούτε τώρα φταίει το μοντέλο που, μετά από έξι χρόνια ύφεσης, λιτότητας και μηδενικών επενδύσεων, επιβάλλει σε μία χώρα έναν προϋπολογισμό με 4,4 δισ. νέων φόρων. Δεν φταίει επίσης, το ότι οι φόροι αυτοί δεν καλύπτουν καν τις ετήσιες δαπάνες (5,9 δισ.) για τόκους εξυπηρέτησης χρέους, ούτε ότι με αποπληθωρισμό 0,4%, μόνον εφέτος, συνθλίβουν και τα τελευταία ψήγματα καταναλωτικής ζήτησης.

Εν ολίγοις, λάθη κι ευθύνες στο μοντέλο και πάλι δεν υπάρχουν κι η συνταγή απλώς ενισχύεται και συνεχίζεται μαζί με τον άνισο, επταετή πόλεμο της ελληνικής ύφεσης. 'Εναν πόλεμο που για να κερδηθεί, μάλλον θα πρέπει να εξαντληθεί και το έσχατο όπλο «ριζοσπαστισμού» και «μεταρρυθμίσεων με ταξικό πρόσημο», όπως αυτών που επικαλέστηκε χθες από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος...


Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *