Οι προετοιμασίες σε τράπεζες και εταιρείες
διαχείρισης είναι πυρετώδεις, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για 10.000
επιδόσεις σε μηνιαία βάση. Έκκληση από το νομικό κόσμο για παράταση
προθεσμιών..
Έτοιμο να ηχήσει εκ νέου και
μάλιστα κατ’ επανάληψη είναι από χθες, το «ηλεκτρονικό σφυρί» των
πλειστηριασμών καθώς τόσο η γενική αναστολή τους λόγω της πανδημίας του
κορονοϊού όσο και η ειδική για πληττόμενες κατηγορίες οφειλετών είναι πλέον
παρελθόν.
Ήδη σύμφωνα με ασφαλείς
πληροφορίες οι προετοιμασίες τις τελευταίες ημέρες στις αρμόδιες υπηρεσίες
τραπεζών και εταιρειών διαχείρισης είναι πυρετώδεις, με τις εκτιμήσεις να
κάνουν λόγο για 10.000 επιδόσεις συνολικά σε μηνιαία βάση.
Είναι χαρακτηριστικό πως στη
σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα, αναγράφονταν χθες 1η Ιουνίου, ότι έχουν
αναρτηθεί 90.769 πλειστηριασμοί συνολικά, ενώ για την επόμενη εβδομάδα έχουν
ήδη προγραμματιστεί 616! Σύμφωνα μάλιστα, με τις εκπεφρασμένες προθέσεις κυρίως
τραπεζών και εταιρειών διαχείρισης ακινήτων θα βγαίνουν στο σφυρί ολοένα και
περισσότερα ακίνητα.
Έμπειρα τραπεζικά στελέχη
επισημαίνουν στο NEWS 24/7 ότι «η επερχόμενη «καταιγίδα» θα είναι αναπόφευκτη,
καθώς οι επισπεύδοντες (τράπεζες και εταιρείες διαχείρισης) θα πρέπει σε μικρό
χρονικό διάστημα να καλύψουν το «χαμένο έδαφος» των απωλειών στις ανακτήσεις
οφειλών που επήλθαν από το πολύμηνο γενικευμένο «πάγωμα» των πλειστηριασμών».
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες,
τράπεζες και εταιρείες διαχείρισης δεν αναμένεται να προχωρήσουν σε κινήσεις
που αφορούν την 1η κατοικία, τουλάχιστον προς το παρόν, αν και από χθες,
υπάρχει πλήρης απελευθέρωση και ξεκίνησε η εφαρμογή του νέου πτωχευτικού.
Οι πρώτοι πλειστηριασμοί
Οι πρώτοι πλειστηριασμοί
αναμένονται ήδη από αυτόν τον μήνα. Θα αφορούν όσους οφειλέτες είτε έχουν
ασκήσει τα ένδικα μέσα που δικαιούνταν και είχε βγει σχετική απόφαση που δεν
ενεργοποιήθηκε λόγω της αναστολής των πλειστηριασμών στις 6 Νοεμβρίου 2020,
είτε δεν προχώρησαν σε ένδικα μέσα.
Αξίζει να σημειωθεί πως ήδη είχε
δοθεί μία περίοδος αναστολής των πλειστηριασμών και των λοιπών μέτρων
αναγκαστικής εκτέλεσης, η οποία υπερβαίνει τους 6 μήνες, αν υπολογιστεί ότι τα
μέτρα αυτά παραμένουν «παγωμένα» από τις 7 Νοεμβρίου 2020, με απόφαση της
κυβέρνησης στις 6/11/2020.
Φθινοπωρινή καταιγίδα
Όπως ανέφεραν οι ίδιες πηγές ο
μεγάλος όγκος των πλειστηριασμών αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στον επόμενο
Σεπτέμβριο και θα αφορά κάποιες χιλιάδες ακινήτων, τα οποία και θα βγουν στο
«σφυρί».
Υπενθυμίζεται το συνταγματικό
δικαίωμα των οφειλετών να προσφύγουν κατά των πλειστηριασμών, ασκώντας ανακοπή
και παρατείνοντας τις διαδικασίες κατά 45 ημέρες, ενώ και ο «νεκρός» Αύγουστος
μεταθέτει τις όποιες εξελίξεις για αργότερα.
Επιπλέον σημειώνεται ότι οι
διατάξεις του πρόσφατου νόμου με τον οποίο το «πάγωμα» των πλειστηριασμών
τοποθετήθηκε μέχρι τις 13 Μαΐου και τις 31 Μαΐου ειδικά για τους πληττόμενους
από την πανδημική κρίση, ορίζουν ότι για τους πλειστηριασμούς που έχουν
ματαιωθεί από τις 7 Νοεμβρίου του 2020 έως τις 13 Μαΐου 2021, η διενέργεια
πλειστηριασμού δεν μπορεί να γίνει νωρίτερα από τις 16 Ιουλίου.
Για αυτό και πολλοί παράγοντες
της τραπεζικής αγοράς θεωρούν ότι μετά το καλοκαίρι θα έχουν ωριμάσει οι
συνθήκες για να προχωρήσουν χιλιάδες πλειστηριασμοί ακινήτων.
Δικηγόροι: Κίνδυνος μαζικών
πλειστηριασμών ευάλωτων νοικοκυριών
Υπ’ αυτές τις συνθήκες χθες
εκατόν πενήντα δικηγόροι με ανοικτή επιστολή τους γνωστοποιούν πως υπάρχει
κίνδυνος μαζικών πλειστηριασμών και κάνουν έκκληση για παράταση προθεσμιών,
μέχρι και την έναρξη λειτουργίας του Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης της
Πρώτης Κατοικίας.
Μεταξύ άλλων η επιστολή αναφέρει:
Το σύνολο του νομικού κόσμου είχε
αντιδράσει έντονα στη θέσπιση τόσο του ν. 4745/20 που αφορά την επιτάχυνση της
εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/10 όσο και του ν. 4738/20 (νέος
πτωχευτικός κώδικας) τόσο για τα νομικά όσο και για τα κοινωνικοοικονομικά
αδιέξοδα που γεννούν και τα δυο νομοθετήματα.
Α. Ως προς το ν. 4745/20, είναι
σαφές ότι δεν επιτυγχάνεται καμία επιτάχυνση εκδίκασης εκκρεμούς υποθέσεως αλλά
μετατίθεται στον οφειλέτη η ευθύνη διόρθωσης παθογενειών του δικαστικού
συστήματος εξαιτίας των οποίων υφίστανται καθυστερήσεις στην εκδίκαση των
υποθέσεων και στην έκδοση δικαστικών επ’ αυτών αποφάσεων και ταυτόχρονα
καταργείται το δικαίωμα του πολίτη για παροχή δικαστικής προστασίας στο πλαίσιο
των αρχών της ισονομίας, της ασφάλειας δικαίου και της δίκαιης δίκης.
Επειδή, όμως, οι αδυναμίες του
νόμου τόσο στο πεδίο εφαρμογής όσο και ερμηνευτικά καθώς και οι ελλείψεις του
δικαστικού συστήματος παραμένουν και οι αντοχές ημών των δικηγόρων
εξαντλήθηκαν, οφείλετε άμεσα και πριν απωλεσθούν δικονομικά και ουσιαστικά δικαιώματα
πολιτών, να αναλάβετε τις απαραίτητες νομοθετικές πρωτοβουλίες προκειμένου,
μεταξύ άλλων:
•Να παραταθεί η καταληκτική
προθεσμία των 60 ημερών για την κατάθεση προτάσεων που λήγει την 04.06.21,
καθότι την ημέρα αυτή λήγει η προθεσμία για χιλιάδες υποθέσεις (λόγω της
επιβληθείσας αναστολής προθεσμιών από 15.2.21 -05.04.21 ένεκα της πανδημίας
covid-19), με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλος κίνδυνος συνωστισμού και
συγχρωτισμού στις κατά τόπους γραμματείες, με προφανή κίνδυνο για τη δημόσια
υγεία και ειδικώς για την υγεία δικηγόρων, δικαστών και γραμματέων.
•Να μην υπολογιστεί ο Αύγουστος
στην 60ήμερη προθεσμία κατάθεσης των προτάσεων.
•Να παραταθεί η προθεσμία
υποβολής αιτήσεων επαναπροσδιορισμού εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/10, που
αναβλήθηκαν ή ματαιώθηκαν μετά τη δημοσίευση του νόμου (6.11.20), έως
30.9.2021, αντί των σημερινών καταληκτικών προθεσμιών 30.06 και 15.07,
δεδομένου ότι η αρχική πρόβλεψη του νόμου ήταν αυτές οι υποθέσεις να
εκδικαστούν με το παλαιό καθεστώς αλλά λόγω της επιβληθείσας αναστολής
λειτουργίας των δικαστηρίων λόγω της πανδημίας covid-19 δεν δικάστηκαν στο
χρόνο τους ούτε επαναπροσδιορίστηκαν οίκοθεν από τα αρμόδια Ειρηνοδικεία σε
δικασίμους έως 15.06.21. Αφορά περίπου 25.000 εκκρεμείς υποθέσεις για τις
οποίες δεν είχε προβλέψει ο νομοθέτης και ζητείται εντός συντομότατης
προθεσμίας να επαναπροσδιοριστούν μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
•Να προβλεφθεί ειδική νέα
προθεσμία υποβολής αιτήσεων ηλεκτρονικού επαναπροσδιορισμού για όσες εκ των
εκκρεμών υποθέσεων αυτή παρήλθε για λόγους που άπτονται τόσο του κοινωνικού
κράτους όσο και του δικηγορικού λειτουργήματος.
•Να χορηγηθεί παράταση ισχύος
των, ήδη χορηγηθέντων έως τη συζήτηση της υποθέσεως, προσωρινών διαταγών, μέχρι
την έκδοση οριστικής απόφασης και στις υποθέσεις του ν. 4745/20
Β. Ο νέος πτωχευτικός κώδικας (ν.
4738/20) παρόλο που δεν προσφέρει ουσιαστική προστασία των οφειλετών και δεν
προστατεύει την κύρια κατοικία τους όπως γινόταν με τον ν. 3869/2010, προβλέπει
στους οικονομικά ευάλωτους οφειλέτες να αιτηθούν την αγορά της κατοικίας τους
από το «Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης» προκειμένου, μετά την πτώχευσής
τους, να παραμείνουν στην οικία τους σαν μισθωτές.
Πλην, όμως, ο εν λόγω φορέας
μέχρι σήμερα δεν έχει συσταθεί και τούτο θα καθυστερήσει χρονικά πολύ. Το
αποτέλεσμα θα είναι πολλές χιλιάδες ευάλωτων οφειλετών να στερηθούν της
ευκαιρίας, παρόλο που θα πληρούν τις τυπικές προϋποθέσεις του νόμου, να
αιτηθούν και να αξιοποιήσουν ένα από τα λίγα θετικά ευεργετήματα του
πτωχευτικού κώδικα, και έτσι να απωλέσουν τόσο του δικαιώματος κυριότητας επί
της κύριας κατοικίας τους όσο και του δικαιώματος στέγης επ΄ αυτής.
Ταυτόχρονα από 01.06.21
καταργείται πλέον η δυνατότητα υποβολής νέων αιτήσεων του ν. 3869/10 και
εκκινεί η εφαρμογή του ν. 4738/20 (νέος πτωχευτικός κώδικας) και για τα φυσικά
πρόσωπα, χωρίς δικαίωμα διάσωσης της κύριας κατοικίας τους.
Περαιτέρω, σύμφωνα με το άρθρο
291 παρ. 4 α και β του ν. 4738/20 οι Αιτήσεις υπαγωγής στο <<Φορέα
Απόκτησης και Επαναμίσθωσης>> πρέπει να υποβάλλονται εντός 60
ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία του κατασχετηρίου εγγράφου ή της
δημοσίευσης της απόφασης που κηρύσσει τον ευάλωτο οφειλέτη σε πτώχευση.
Δεδομένου ότι ένας μεγάλος
αριθμός κύριων κατοικιών ευάλωτων οφειλετών έχει ήδη κατασχεθεί και αυτό στο
μέλλον θα ενταθεί, τονίζουμε ότι, η μη άμεση έναρξη λειτουργίας του Φορέα χωρίς
την ταυτόχρονη αναστολή της εκτελεστικής διαδικασίας θα οδηγήσει χιλιάδες
ευάλωτων οφειλετών σε απώλεια της κύριας κατοικία τους και θα υποχρεωθούν σε
άμεση έξωση. Το ίδιο ισχύει και για όσους οφειλέτες θα πτωχεύσουν είτε με δική
τους πρωτοβουλία είτε με πρωτοβουλία των πιστωτών τους. Κανείς δεν θα μπορεί να
αιτηθεί την παραμονή του στην κύρια κατοικία του με τον τρόπο που προβλέπει ο
πτωχευτικός κώδικας αφού δεν θα υπάρχει ο εν λόγω Φορέας να το αιτηθεί.
Για τους λόγους αυτούς και για να
μην υπάρξει νομοθετικό κενό ενόψει της πλήρους απελευθέρωσης των πλειστηριασμών
ζητούμε από τον αρμόδιο Υπουργό Οικονομικών να αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία
προκειμένου:
•Να ανασταλεί η διενέργεια
πλειστηριασμών κύριας κατοικίας και να παραταθεί η ισχύς του ν. 3869/2010 μέχρι
την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και την έναρξη λειτουργίας για τον
«Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης» του αρ. 218 ν. 4738/20, δεδομένου ότι αυτός
αποτελεί τον πυρήνα του Ν. 4738/2020 (ΦΕΚ Α' 207/27-10-2020).
•Να τροποποιηθεί το άρθρου 291
παρ. 4 β του ν. 4738/2020 και να απαλειφθεί η φράση: «Αιτήσεις δεν γίνονται
δεκτές εφόσον απέχουν περισσότερο από 60 ημερολογιακές ημέρες από την
ημερομηνία του κατασχετηρίου εγγράφου ή της δημοσίευσης της απόφασης που
κηρύσσει τον ευάλωτο οφειλέτη σε πτώχευση….» και να προβλεφθεί ρητά ότι θα
δύναται ο ευάλωτος οφειλέτης να αιτηθεί οποιαδήποτε στιγμή μέχρι και την
προηγουμένη της διενέργειας του πλειστηριασμού στον «Φορέα Απόκτησης και
Επαναμίσθωσης» τη μεταβίβαση της κύριας κατοικίας του σε αυτόν.