Παρασκευή 4 Ιανουαρίου 2019

Ο επαναστατημένος άνθρωπος



Ενας άνθρωπος πού λέει όχι. Αρνιέται αλλά δεν παραιτείται: είναι ακόμα κι αυτός πού λέει ναι από την πρώτη του κίνηση. "Ένας σκλάβος πού σ' όλη του τη ζωή δεχόταν διαταγές ξαφνικά κρίνει μια νέα εντολή απαράδεκτη. Ποιο είναι το περιεχόμενο αυτού του «όχι»; Σημαίνει, λόγου χάρη, «ή υπόθεση τραβάει μακριά», «μέχρι εκεί και μη παρέκει», «το παρακάνετε» κι ακόμα «υπάρχει ένα όριο πού δε θα ξεπεράσετε». Με λίγα λόγια αυτό το όχι επιβεβαιώνει την παρουσία ενός ορίου.

Ξαναβρίσκουμε την ίδια ιδέα του ορίου στο αίσθημα του επαναστατημένου ότι ο άλλος υπερβάλλει, ότι απλώνει τα δικαιώματά του πέρα από κάποια σύνορα, όπου βρίσκουν αντιμέτωπο ένα άλλο δικαίωμα και περιορίζονται απ' αυτό. Έτσι το κίνημα εξέγερσης στηρίζεται ταυτόχρονα πάνω στην κατηγορηματική άρνηση μιας παραβίασης πού κρίνεται απαράδεκτη και την όχι πολύ ξεκάθαρη βεβαιότητα ενός σταθερού δικαιώματος ή σωστότερα την εντύπωση του επαναστατημένου ότι «Έχει το δικαίωμα να...».


Ή εξέγερση δε γίνεται χωρίς το αίσθημα ότι, κάποιος και κάπου, Έχει δίκιο. Εδώ είναι πού ο επαναστατημένος σκλάβος λέει ταυτόχρονα και ναι και όχι. Επιβεβαιώνει ότι εκτός από το όριο υποψιάζεται πώς κάτι υπάρχει πού θέλει να διατηρήσει μέσα από το όριο. Αποδείχνει πεισματάρικα ότι υπάρχει μέσα του κάτι πού «αξίζει τον κόπο να...», πού ζητάει να το προσέξουν. Με κάποιο τρόπο, αντιμετωπίζει τη διαταγή πού τον καταπιέζει μ' Ένα είδος δικαιώματος να μην καταπιεστεί περισσότερο απ' όσο μπορεί ν' ανεχτεί. Μαζί με την αποστροφή για τον παρείσακτο, σε κάθε εξέγερση υπάρχει μια τέλεια, στιγμιαία εναρμόνιση του ανθρώπου μ' ένα μέρος του εαυτού του.

Αυτόματα λοιπόν παρεμβαίνει μια κρίση αξίας πού τον εκθέτει σε χίλιους κινδύνους. Μέχρι τότε σώπαινε αφημένος στην απελπισία της παραδοχής μιας κατάστασης Έστω κι αν την Έκρινε άδικη. Σωπαίνοντας αφήνεις να πιστεύουν ότι δεν Έχεις ούτε κρίση ούτε επιθυμία για τίποτα και σε μερικές περιπτώσεις πραγματικά δεν επιθυμείς τίποτα. Ή απελπισία όπως και το παράλογο επιθυμεί και κρίνει τα πάντα γενικά και τίποτα ειδικά. Ή σιωπή την εκφράζει εύγλωττα. Αλλά όταν αρχίσει να μιλάει, ακόμα κι αν πει όχι, επιθυμεί και κρίνει.

Ό επαναστατημένος με την ετυμολογική Έννοια αλλάζει στάση.  Ήταν υποτακτικός κάτω από το μαστίγιο του αφέντη. Ξαφνικά παύει να είναι πειθήνιος, θέλει ν αντιτάξει κάτι πού προτιμάει σε κάτι πού δεν τού αρέσει. Κάθε αξία δε συνεπάγεται και επανάσταση, αλλά κάθε κίνημα εξέγερσης συνεπάγεται σιωπηλά μια αξία. Αλλά πρόκειται πάντα για αξία;

Από το κίνημα εξέγερσης γεννιέται, έστω και συγκεχυμένα ή συνειδητοποίηση: ή αντίληψη πού ξεπροβάλλει ξαφνικά πώς μέσα στον άνθρωπο υπάρχει κάτι με το οποίο ο άνθρωπος μπορεί να ταυτιστεί Έστω και προσωρινά. Μέχρι τώρα αυτός ο συνταυτισμός δεν είχε γίνει αντιληπτός. Ό δούλος άντεχε όλες τις υπερβολικά άδικες πράξεις πριν από την εξέγερση. Συχνά μάλιστα είχε δεχτεί χωρίς ν' αντιδράσει διαταγές πιο καταπιεστικές από κείνη πού προκάλεσε την άρνησή του. Έκανε υπομονή, απωθώντας τες ίσως μέσα του αλλά μια και σώπαινε συνέχισε να δείχνει περισσότερο ενδιαφέρον για τα άμεσα συμφέροντά του παρά για τη συνειδητοποίηση των δικαιωμάτων του. Χάνοντας την υπομονή του, με την ανυπομονησία αρχίζει ένα κίνημα πού μπορεί να επεκταθεί σε κάθε τι πού αποδεχόταν μέχρι τότε. Αυτή η ορμή δρα σχεδόν πάντα αναδρομικά.

Ο σκλάβος τη στιγμή που απορρίπτει την ταπεινωτική διαταγή του αφέντη του απορρίπτει και την ιδία την Ιδιότητα του σκλάβου. Το κίνημα εξέγερσης τον οδηγεί πιο πέρα από την απλή άρνηση. Ξεπερνά ακόμα και το όριο πού έθετε στον αντίπαλο του ζητώντας τώρα να τον μεταχειρίζονται σαν ίσο. Αυτό πού ήταν πρώτα μια ακαταμάχητη αντίσταση του ανθρώπου γίνεται τώρα ολόκληρος ο άνθρωπος πού ταυτίζεται  αυτή και περιέχεται σ' αυτή. Το μέρος της προσωπικότητάς του πού επιθυμούσε να το σέβονται το θέτει πάνω από τ' άλλα και του δίνει προτεραιότητα απ' όλα τ' άλλα, ακόμα κι από τη ζωή. Γίνεται γι' αυτόν το υπέρτατο αγαθό. Ζώντας μέχρι τότε μέσα σ' Έναν κομφορμισμό, ό σκλάβος ρίχνεται απότομα «μια κι είναι Έτσι τα πράγματα. ..» στο όλα ή τίποτα.



Η συνείδηση προβάλλει στο φως μαζί με την εξέγερση. Διαπιστώνουμε όμως πώς είναι συνείδηση ενός όλου ακόμα αρκετά αδιαμόρφωτου και συνάμα ενός «τίποτα» πού προαγγέλλει τη δυνατότητα της θυσίας του ανθρώπου γι' αυτό το όλο. Ό επαναστάτης θέλει να είναι το πάν, να ταυτίζεται ολοκληρωτικά μ' αυτό το αγαθό πού συνειδητοποίησε ξαφνικά και πού επιθυμεί ν' αναγνωρίζεται και να γίνεται σεβαστό σα στοιχείο της προσωπικότητάς του, ή να είναι ένα τίποτα, δηλαδή να αποστερηθεί οριστικά τη δύναμη πού τον κυριαρχεί.

Τέλος αποδέχεται την τελική πτώση πού είναι δ θάνατος, αν υποχρεωθεί να στερηθεί αυτό το αποκλειστικό ιερό δικαίωμα πού θα ονομάσει π.χ. Ελευθερία. Καλύτερα να πεθαίνει όρθιος παρά να ζει γονατιστός. Ή άξια, σύμφωνα με τούς καλούς συγγραφείς, «αντιπροσωπεύει τις πιο πολλές φορές ένα πέρασμα από το γεγονός στο δικαίωμα, από την επιθυμία στο επιθυμητό (με τη μεσολάβηση της κοινής επιθυμίας γενικά) . Το πέρασμα στο δικαίωμα είναι Έκδηλο, όπως είδαμε, στην εξέγερση. Το ίδιο και το πέρασμα από το "θα έπρεπε να ήταν έτσι" στο «θέλω να είναι έτσι». Άλλα είναι ίσως πολύ περισσότερο Έκδηλη ή Έννοια της μετουσίωσης τού ατόμου σε κοινό αγαθό. Ή προβολή του «Όλα ή του Τίποτα» δείχνει πώς ή εξέγερση αντίθετα με την τρέχουσα γνώμη και παρ' όλο πού γεννιέται μέσα σ' ότι πιο ατομικό έχει ο άνθρωπος, αμφισβητεί την ίδια την Έννοια του ατόμου.

Αν, πραγματικά, το άτομο δέχεται να πεθάνει και πεθαίνει όταν έρθει ή στιγμή μέσα στην εξέλιξη της εξέγερσης του, δείχνει μ' αυτό ότι θυσιάζεται για ένα αγαθό πού πιστεύει πώς ξεπερνά τα όρια του δικού του πεπρωμένου. "Αν προτιμά την πιθανότητα του θανάτου από την άρνηση του δικαιώματος πού υπερασπίζει είναι γιατί τοποθετεί αυτό το δικαίωμα πάνω από τον ίδιο του τον εαυτό. Δρα λοιπόν στο όνομα μιας αξίας πού δεν Έχει ακόμα ξεκαθαρίσει στο μυαλό του άλλα πού αισθάνεται τουλάχιστο πώς είναι κοινή για όλους τούς ανθρώπους. Βλέπουμε ότι ή επιβεβαίωση πού συνεπάγεται κάθε πράξη εξέγερσης εξελίσσεται σε κάτι πού ξεπερνά το άτομο αφού το βγάζει από την υποθετική μοναξιά του και του δίνει μια αφορμή δράσης.

Είναι όμως σημαντικό να σημειώσουμε ακόμα ότι αυτή ή αξία πού προϋπάρχει πριν από κάθε δράση βρίσκεται σε αντίφαση με καθαρά ιστορικές φιλοσοφίες, σύμφωνα με τις όποιες ή αξία καταχτιέται (αν καταχτιέται) όταν τελειώνει ή δράση. Ή ανάλυση της εξέγερσης οδηγεί τουλάχιστο στην υπόνοια ότι υπάρχει μια ανθρώπινη φύση όπως τη φαντάζονταν οι "Έλληνες και σ' αντίθεση με τ' αξιώματα της σύγχρονης σκέψης. Γιατί να επαναστατήσει κανείς αν δεν έχει μέσα του κάτι το σταθερό να προασπίσει; Ό σκλάβος δεν ξεσηκώνεται μόνο για τον εαυτό του, άλλα για όλες τις ανθρώπινες υπάρξεις, όταν κρίνει πώς με την υπάρχουσα τάξη κάτι μηδενίζεται μέσα του πού δεν ανήκει μόνο σ' αυτόν, άλλα είναι κοινός τόπος, όπου δόλοι οι άνθρωποι, ακόμα κι εκείνος πού τον προσβάλλει και τον καταπιέζει, μπορούν να βρουν μια κοινότητα



 Αλμπέρ Καμύ

Ημίαιμοι αριστεροί




Ημίαιμη αριστερή φίλη μου παλαιόθεν (έχει ψηφίσει όλα τα κόμματα παραμένοντας πάντα στην Ανανεωτική Αριστερά) έχει την καλή συνήθεια να συμβουλεύει τους πάντες για τα πάντα. Ανήκοντας και εγώ στον κύκλο των προνομιούχων που δέχονται ακόμα δωρεάν συμβουλές -σε μια εποχή που τα πάντα τείνουν να μετατραπούν σε εμπορεύματα- επωφελήθηκα της ευκαιρίας για να διορθωθώ.

Δεν την άρεσε το προηγούμενο άρθρο μου, η αναφορά στις Κορεάτισσες που εξαναγκάστηκαν από τον αυτοκρατορικό στρατό του Χιροχίτο να ενταχθούν στις γραμμές του ως πόρνες. «Αυτά είναι παλιά και δεν αφορούν κανέναν. Ο κόσμος σήμερα πεινάει, δεν έχει να πληρώσει το ηλεκτρικό, μένει άνεργος και πετάγεται στους δρόμους». Και μου υπέδειξε ποια είναι η σωστή δημοσιογραφία που πρέπει να ακολουθήσω όχι μονάχα εγώ, αλλά όλοι οι συνάδελφοι σε αυτήν εδώ την εφημερίδα.

Μάταια προσπαθούσα να εξηγήσω πως το ένα δεν αποκλείει το άλλο. Τα δύο θέματα έχουν σχέση με τα ανθρώπινα δικαιώματα. Οταν σου αφαιρέσουν την ανθρώπινη ιδιότητα, τότε δεν έχει διαφορά αν είσαι άστεγος ή πόρνη. Και όσο και να γράψουμε εμείς εδώ στην «Εφ.Συν.» για φτώχεια, ανεργία και αστεγία, κανένας λογαριασμός δεν πληρώνεται και ο άστεγος παραμένει στο παγκάκι του. Εδώ χρειάζονται κινήματα.

Αργότερα σκεφτόμουν πώς είναι δυνατόν ένας αριστερός άνθρωπος να μην ταράζεται με αυτό το ολοκαύτωμα νεαρών κοριτσιών. Γιατί περί αυτού πρόκειται. 200.000 με 400.000 νεαρές όμορφες έφηβες (που τις επέλεγε ειδική επιτροπή) αρπάζονταν βίαια από τις οικογένειές τους, στην ουσία για να οδηγηθούν σε θάνατο. Ελάχιστες γύρισαν σπίτι τους. Οι πιο πολλές πέθαναν από αρρώστιες, πείνα, κακουχίες, εκτελέσεις ή εχθρικά πυρά.

Από ό,τι γνωρίζω, δεν υπάρχει προηγούμενο φαινόμενο στην Ιστορία. Μια μαζική γυναικοκτονία. Το μόνο έγκλημά τους, ότι ήταν γυναίκες σε μια κατεχόμενη χώρα, νέες και όμορφες. Με άλλα λόγια, το να είσαι γυναίκα σε κάνει εν δυνάμει υποψήφιο θύμα. Περιττό να πούμε πως αυτό το έγκλημα πολέμου έμεινε ατιμώρητο, όπως και σήμερα παραμένει ατιμώρητη η καθημερινή βία εναντίον των γυναικών σε όλο τον κόσμο.

Η Joni Seager*, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Βοστόνης και σύμβουλος για την περιβαλλοντική πολιτική και την ισότητα των φύλων στον ΟΗΕ, εξέδωσε πρόσφατα έναν παγκόσμιο άτλαντα για την κατάσταση των γυναικών στον κόσμο που αφορά τη βία κατά των γυναικών. Οι στατιστικές, αναφέρει η Seager, εδώ είναι τελείως αναξιόπιστες. Για έναν απλό λόγο. Τα πιο πολλά περιστατικά βίας δεν καταγγέλλονται. Και η αιτία είναι πως συχνά θεωρούνται τα θύματα υπαίτια επειδή «προκάλεσαν». Ή το κράτος τα θεωρεί «ιδιωτική υπόθεση». Κοινώς, βρείτε τα μεταξύ σας.

Εν τούτοις ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας εκτιμά πως οι γυναίκες που έχουν υποστεί σεξουαλική ή φυσική βία είναι παγκοσμίως μία στις τρεις. Λιγότερο από τις μισές γυναίκες ομολογούν στον περίγυρό τους ένα περιστατικό βίας. Από αυτές ελάχιστες καταθέτουν μήνυση στην αστυνομία ή απευθύνονται σε άλλον φορέα. Στις λεγόμενες αναπτυγμένες χώρες η βία δεν είναι λιγότερη από ό,τι στις καθυστερημένες χώρες. Μπορεί το βιοτικό επίπεδο να είναι διαφορετικό, αλλά η αντίληψη περί γυναικών είναι η ίδια. Δηλαδή, πρόοδος: μηδέν στο πηλίκο.

Στις ΗΠΑ από το 2004 μέχρι το 2014 είχαν δολοφονηθεί 10.018 γυναίκες. Στον Καναδά ο αριθμός φτάνει στις 1.017. Στο Μεξικό υπολογίζονται σε δεκάδες χιλιάδες. Στη Γαλλία σκοτώνεται μία γυναίκα κάθε τρεις μέρες. Στην Αργεντινή κάθε τριάντα ώρες όπως και στην Ιαπωνία.

Στη Ρωσία έχουμε 15.000 τον χρόνο. Αυτά ενδεικτικά. Στον πλούσιο κόσμο οι πρώτες πέντε χώρες στις δολοφονίες είναι οι ακόλουθες: Αυστρία, Γερμανία, Χονγκ Κονγκ, Ιαπωνία, Λουξεμβούργο. Στις φτωχές χώρες πρωταγωνιστούν: Ελ Σαλβαδόρ, Τζαμάικα, Γουατεμάλα και Νότια Αφρική. Ολες οι δολοφονίες έχουν ένα κοινό γνώρισμα.

Αυτές οι γυναικοκτονίες έχουν γίνει κατά κανόνα σε οικογενειακό περιβάλλον από έναν πρώην σύζυγο ή εραστή. Ετσι όταν μια γυναίκα αποφάσιζε να αφήσει έναν οικογενειακό εφιάλτη καταδικαζόταν από τον άντρα της στην εσχάτη των ποινών.

Μιλάμε για διακρίσεις και ανισότητες, ρατσισμό, ισλαμοφοβία, ομοφοβία κ.λπ. Αλλά τη μεγάλη και διαρκή διάκριση που ζούμε καθημερινά την έχουμε συνηθίσει. Τις γυναίκες δίπλα μας. Και αυτή η συνήθεια στην ανισότητα, στην ακραία της μορφή, φτάνει στο έγκλημα. Οσο δεν υπάρχει ισότητα ανάμεσα στα δύο φύλα, δεν μπορεί να υπάρξει και Δημοκρατία. Τουλάχιστον για τους ημίαιμους του ΣΥΡΙΖΑ, δεν θα μπορούσε να υπάρξει ένα αυστηρότερο νομοθετικό πλαίσιο;

*Joni Seager, «The women’s atlas», εκδόσεις New Internationalist and Myriad Books. Τα στοιχεία είναι από αυτό το βιβλίο.  

Ζάεφ: Η γλώσσα μας είναι σλαβική με απόφαση του ΟΗΕ από το 1977



Μήνυμα φιλίας και ευχές για το νέο έτος προς όλους τους Ελληνες έστειλε ο πρωθυπουργός της ΠΓΔΜ, Ζόραν Ζάεφ, ο οποίος στη συνέντευξη που παραχώρησε στην ΕΦΣΥΝ εμφανίστηκε βέβαιος για τη θετική ολοκλήρωση των συνταγματικών αλλαγών στο Κοινοβούλιο και την επικύρωση της συμφωνίας παρά την αντίθεση του προέδρου Ιβάνοφ.

Είναι μια συμφωνία που δεν μπορεί να αλλάξει στο μέλλον, διαβεβαιώνει την Αθήνα και τους Ελληνες, ενώ ασκεί κριτική στην πολιτική εξαρχαϊσμού του Γκρούεφσκι, σημειώνοντας ότι η χώρα πλήρωσε μεγάλο τίμημα γι’ αυτή την πολιτική του παρελθόντος και δεν θα επαναλάβει τα ίδια λάθη. Υποστήριξε ότι τόσο ο ίδιος όσο και ο Αλέξης Τσίπρας αγνόησαν το πολιτικό κόστος και προχώρησαν σε μια συμφωνία η οποία, τόνισε, έχει μόνο θετικά για τους δύο λαούς και τις δύο χώρες, ενώ υπογράμμισε ότι η τροπολογία για την υπηκοότητα δεν αφήνει καμία αμφιβολία για παρερμηνείες.


Οσο για το ζήτημα της γλώσσας, ο Ζόραν Ζάεφ τόνισε πως για το θέμα αυτό υπάρχει σχετική απόφαση των Ηνωμένων Εθνών με την οποία διευκρινίζεται ότι ανήκει στη σλαβική ομάδα γλωσσών. Με απόλυτη σαφήνεια διαχώρισε επίσης την ιστορική κληρονομιά της πατρίδας του από την ελληνική Μακεδονία και αναγνώρισε την ξεχωριστή αρχαία ελληνική κληρονομιά και Ιστορία της περιοχής. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά: «Θέλω να στείλω ένα μήνυμα ενθάρρυνσης στους Ελληνες πολίτες. Για το ζήτημα της ιθαγένειας που σημαίνει υπηκοότητα θα αναφέρεται ως: "Μακεδονική / πολίτης της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας". Οσο για το θέμα της γλώσσας μας, που έχει γίνει αποδεκτή από τον ΟΗΕ με απόφαση του 1977, φυσικά ανήκει στην ομάδα των σλαβικών γλωσσών».

Μαξίμου: Στους πέντε ανέμους το σύνολο της επιχειρηματολογίας του κ. Μητσοτάκη

«Με τη σημερινή του συνέντευξη στην "Εφημερίδα των Συντακτών" ο Πρωθυπουργός της ΠΓΔΜ Ζόραν Ζάεφ σκορπάει στους πέντε ανέμους το σύνολο της επιχειρηματολογίας του κου Μητσοτάκη εναντίον της Συμφωνίας των Πρεσπών», επισημαίνει το Μέγαρο Μαξίμου και αναρωτιέται: «Τι θα κάνει τώρα ο κ. Μητσοτάκης; Πίσω από ποιο νέο αστείο επιχείρημα θα κρυφτεί για να ικανοποιήσει τους ακροδεξιούς καθοδηγητές του;». Σε ανακοίνωση του το Γραφείο Τύπου του Πρωθυπουργού αναφέρεται στο περιεχόμενο της συνέντευξης του κ. Ζάεφ και σημειώνει πως ο πρωθυπουργός της ΠΓΔΜ αναφέρει ότι:

«Ιθαγένεια σημαίνει υπηκοότητα». Ιδιαίτερα δε μετά τη σχετική τροπολογία που κατατέθηκε στην διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος γίνεται και ρητό ότι η ιθαγένεια δεν προκαταβάλλει τον εθνοτικό προσδιορισμό των πολιτών της γείτονος και επομένως εθνότητα και ιθαγένεια διαχωρίζονται πλήρως χωρίς να παραμένει κανένα περιθώριο αμφιβολίας.

«Για το θέμα της Γλώσσας, φυσικά ανήκει στην ομάδα των σλαβικών γλωσσών».

«... αναγνωρίζουμε την ξεχωριστή κληρονομιά, την ξεχωριστή αρχαία ελληνική ιστορία της περιοχής».

«Αναρωτιόμαστε λοιπόν μετά από όλα αυτά τι νέο διαστρεβλωτικό επιχείρημα θα σκαρφιστούν οι υποστηρικτές της μισαλλοδοξίας και της αδράνειας για να υποστηρίξουν τη γραμμή Γεωργιάδη- Σαμαρά. Τώρα που ο ίδιος ο Ζόραν Ζαεφ καταρρίπτει πλήρως τις ψευδοερμηνείες της ακροδεξιάς ομάδας της Νέας Δημοκρατίας περί εθνότητας, γλώσσας και παράδοσής τι θα κάνει ο κος Μητσοτάκης; Πίσω από ποιο νέο αστείο επιχείρημα θα κρυφτεί για να ικανοποιήσει τους ακροδεξιούς καθοδηγητές του;».























tvxs.gr

Θυμάρι: 5 λόγοι για να το προσθέσουμε στη διατροφή μας



Το thymus vulgaris, επιστημονική ονομασία του θυμαριού, ανήκει στην οικογένεια των χειλανθών. Ο εξαιρετικά ανθεκτικός θάμνος ανθίζει από το Μάιο μέχρι και τις αρχές του φθινοπώρου. Συναντάται στις Μεσογειακές χώρες, σε περιοχές της Ασίας και της Βόρειας Αμερικής.

Στην Ελλάδα υπάρχουν 23 αυτοφυή είδη (όπως το άγριο θυμάρι και σμάρι). Οι Σουμέριοι είναι οι πρώτοι χρονικά που ανέφεραν τη χρήση του θυμαριού πριν από 5.000 χρόνια. Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι το χρησιμοποιούσαν στη διαδικασία της μουμιοποίησης και οι αρχαίοι Έλληνες στους ναούς τους και στα λουτρά. Οι Ρωμαίοι το χρησιμοποιούσαν για να νοστιμίσουν το τυρί και να αρωματίσουν τα αλκοολούχα ποτά τους. Ο Ρωμαϊκός στρατός μετέδωσε τις χρήσεις του στον Βρετανικό πληθυσμό κατά τη διάρκεια κατάκτησής τους.

Ο Ιπποκράτης (460 π.Χ. – 370 π.Χ.) σύστηνε το θυμάρι για την αντιμετώπιση αναπνευστικών προβλημάτων. Όταν ο Μαύρος Θάνατος εξαπλώθηκε στην Ευρώπη τη δεκαετία του 1340, οι άνθρωποι φορούσαν θυμάρι για προστασία. Σήμερα, αποξηραίνεται και χρησιμοποιείται στη μαγειρική, αλλά και σε μορφή αιθέριου ελαίου, το οποίο περιέχει 20 – 60% θυμόλη.

5 οφέλη που μας προσφέρει το θυμάρι
Η θυμόλη ανήκει στην τάξη των βιοκτόνων. Τα βιοκτόνα είναι ουσίες που καταστρέφουν βλαβερούς οργανισμούς, όπως μολυσματικά βακτήρια. Σε συνδυασμό με άλλα βιοκτόνα, όπως την καρβακρόλη, το θυμάρι έχει ισχυρές αντιμικροβιακές ιδιότητες. Μια μελέτη του 2010 υποστηρίζει ότι η θυμόλη μπορεί να μειώσει την βακτηριακή αντίσταση σε κοινά φάρμακα, όπως την πενικιλίνη. Εκτός από αυτή η χρήση:

1. Προλαμβάνει κατά των καρδιαγγειακών παθήσεων

Αυτό το βότανο, όταν ενταχθεί στη διατροφή μας, δυναμώνει την καρδιά μας και προλαμβάνει κατά καρδιαγγειακών προβλημάτων. Με την αντιοξειδωτική τους ιδιότητα, τα φλαβονοειδή που περιέχει το θυμάρι μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο εμφάνισης στεφανιαίας καρδιακής νόσου. Επιπροσθέτως, ορισμένα συστατικά του θυμαριού έχουν αποδειχθεί αντιφλεγμονώδη, προστατεύοντας την υγεία της καρδιάς.

2. Μειώνει την υπέρταση

Ο ανθυγιεινός τρόπος ζωής και το στρες που τον συνοδεύουν προκαλούν πολλά προβλήματα υγείας με το πιο κοινό να είναι η υπέρταση ή υψηλή πίεση του αίματος. Το θυμάρι ενισχύει την ικανότητα του οργανισμού μας να μειώσει τόσο τη συστολική, όσο και τη διαστολική πίεση του αίματος. Σύμφωνα με επιστημονική μελέτη, αυτή η επίδραση παρατηρήθηκε σε εργαστηριακά ποντίκια στα οποία χορηγήθηκε εκχύλισμα αιθέριου ελαίου από άγριο θυμάρι, καθιστώντας το ένα υποσχόμενο, συμπληρωματικό φάρμακο για την υπέρταση.

3. Προστατεύει από τροφιμογενείς λοιμώξεις

Το θυμάρι μας προστατεύει από πιθανές τροφικές δηλητηριάσεις και λοιμώξεις που προκαλούνται από τροφιμογενείς παθογόνους μικροοργανισμούς. Αποτελεί ένα χρήσιμο συντηρητικό για προϊόντα, όπως το κρέας, καθώς καταπολεμά βακτήρια, όπως τη σαλμονέλα και τον σταφυλόκοκκο. Η αντιβακτηριδιακή ικανότητα του θυμαριού είναι πιο αποτελεσματική από εκείνη της κανέλας, της δάφνης και του γαρίφαλου. Αλλά και το αιθέριο έλαιο θυμαριού φαίνεται πως όταν απορροφάται από την επιδερμίδα, εξοντώνει αποτελεσματικά παράσιτα που μπορεί να προκαλέσουν διάφορες παθήσεις.

4. Ανακουφίζει από αναπνευστικά προβλήματα

Το θυμάρι είναι συνηθισμένο συστατικό σε παραδοσιακές φυσικές θεραπείες για αναπνευστικές δυσκολίες. Το εκχύλισμά του διαστέλλει τον βρόγχο και έτσι ανακουφίζει την αναπνευστική οδό. Το βότανο είναι επίσης σπασμολυτικό, βοηθώντας στην αντιμετώπιση του άσθματος, των κρίσεων βήχα και της αμυγδαλίτιδας. Το θυμάρι και τα φύλλα κισσού χρησιμοποιούνται συχνά συνδυαστικά για την αντιμετώπιση της βρογχίτιδας και του βήχα.

5. Αναζωογονεί την επιδερμίδα

Λόγω των αντιβακτηριακών και αντισηπτικών του ιδιοτήτων, το θυμάρι χρησιμοποιείται σε αρκετά καλλυντικά προϊόντα για την καταπολέμηση δερματολογικών προβλημάτων. Με τα αντιοξειδωτικά του, το βότανο επίσης μειώνει την επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας στην επιδερμίδα. Όμως, όπως όλα τα έλαια και τα βότανα, μπορεί να προκαλέσουν αλλεργική αντίδραση. Γι’ αυτό, την πρώτη φορά χρειάζεται να εφαρμόσετε το έλαιό του σε μια μικρή επιφάνεια του δέρματός σας, ώστε να παρατηρήσετε πώς αντιδρά ο οργανισμός σας.


























enallaktikidrasi.com

Τέλος τα βιβλιάρια Υγείας -Τι θα γίνει με όσους έχουν & με τις καταχωρήσεις



Σύμφωνα με απόφαση των υπουργείων Εργασίας και Υγείας, σταδιακά η πιστοποίηση ασφαλιστικής ικανότητας προκειμένου να καλύπτονται οι παροχές σε είδος από τον ΕΟΠΥΥ και οι παροχές σε χρήμα από τον κλάδο κύριας ασφάλισης και λοιπών παροχών του ΕΦΚΑ θα γίνεται με τον Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α.), ενώ οι δικαιούχοι θα είναι υποχρεωμένοι να έχουν μαζί τους την αστυνομική ταυτότητα προκειμένου να γίνεται ταυτοποίηση των στοιχείων.

Ειδικά για τους ασφαλισμένους οι οποίοι λαμβάνουν φάρμακα υψηλού κόστους, από τα Φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, προβλέπεται η διατήρηση των βιβλιαρίων για την αναγραφή οποιασδήποτε πληροφορίας σχετικής με την παροχή αυτή.

Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, μέχρι την οριστική κατάργηση των βιβλιαρίων και μέχρι να ολοκληρωθεί από τον ΕΟΠΥΥ η ηλεκτρονική εφαρμογή που θα αντικαταστήσει την έντυπη μορφή βιβλιαρίου, οι καταχωρήσεις γίνονται ως ακολούθως:



Όσοι έχουν βιβλιάρια που τελειώνουν, δεν θα πάρουν νέα αλλά θα προσθέσουν σελίδες. Σε περίπτωση που έχουν τελειώσει τα ειδικά φύλλα, αυτά μπορούν να αντικατασταθούν με σφραγισμένες λευκές σελίδες αριθμημένες και κομμένες στο μέγεθος του βιβλιαρίου.

Αυτό μπορεί να γίνει και στα υποκαταστήματα του πρώην ΙΚΑ ακόμη και για τους συνταξιούχους του πρώην ΟΑΕΕ που διαθέτουν ακόμη βιβλιάριο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δεν χρειάζεται δηλαδή να πηγαίνουν στα περιφερειακά τμήματα του πρώην ΟΑΕΕ.

Για όσους αποκτούν ασφαλιστική ικανότητα για πρώτη φορά και δεν διαθέτουν βιβλιάριο ασθενείας, όλοι οι υπαγόμενοι φορείς του ΕΦΚΑ από την στιγμή που θα τους τελειώσουν τα ασφαλιστικά βιβλιάρια θα εφοδιαστούν με παλαιού τύπου συνταγολόγια του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (τα οποία προηγουμένως θα έχουν ακυρωθεί με κόψιμο σε μια γωνία του βιβλιαρίου) και θα ακολουθείται η διαδικασία που προβλέπεται για την έκδοση βιβλιαρίου.

Πηγή: onmed.gr


Πέμπτη 3 Ιανουαρίου 2019

Ο κύριος καθηγητής, με και χωρίς κουκούλα…



Μέχρι χθες κελαηδούσε ως «κουκουλοφόρος» και έλεγε αυτά που ήθελε η σημερινή εξουσία. Τώρα κελαηδάει φάτσα φόρα και λέει όσα θέλει η (πιθανώς) αυριανή. Και στις δύο περιπτώσεις το κάνει για να σώσει το τομάρι του. Γι’ αυτό μπορεί να είναι και τα δύο, αληθινός μάρτυρας και ψευδομάρτυρας, ανάλογα με τις διαβεβαιώσεις που παίρνει


Για να προσεγγίσει κανείς υποθέσεις στις οποίες υπάρχει ή πιθανολογείται εμπλοκή πολιτικών προσώπων, αρκεί να έχει υπόψη του έναν ασφαλή κανόνα: να αναζητήσει και το σκάνδαλο και τη σκανδαλολογία. Και επειδή έχουμε αρκετή πείρα από το παρελθόν, απώτερο και πρόσφατο, δεν είναι πολύ δύσκολο. Αλλωστε, έχουμε δει και τις δύο πλευρές του έργου. Και ψευδομάρτυρες (τύπου Μαμανέα), για να πληγούν πολιτικοί και πραγματικά λαδωμένους πολιτικούς (τύπου Τσοχατζόπουλου), που φώναζαν ότι είναι θύματα πολιτικής σκευωρίας, για να καταλήξουν στη φυλακή (περισσότερα εδώ)

Κάπως έτσι φαίνεται ότι συμβαίνει και με την αναθερμανθείσα υπόθεση της Novartis, με αφορμή την (επίσημη) αποκάλυψη της ταυτότητας ενός τέως προστατευόμενου μάρτυρα, ο οποίος μετετράπη σε κατηγορούμενο για να μη φύγει στο εξωτερικό. Πρόκειται για (πρώην) ευυπόληπτο πρόσωπο της υψηλής κοινωνίας, καθηγητή με ειδίκευση σε θέματα υγείας και φαρμάκου, ο οποίος νταραβερίζεται με τέτοιες εταιρείες, εδώ και στο εξωτερικό: οι εισαγγελείς τον έπιασαν μπόσικο και μετά άρχισαν τα όργανα. Η περίπτωση του (πρώην ευυπολήπτου) κυρίου καθηγητού συγκεντρώνει όλα τα χαρακτηριστικά αυτού που αποκαλείται «τεχνικός της εξουσίας»: είναι το πρόσωπο που χρησιμοποιείται από πολιτικούς για να κάνουν τις δουλειές τους, όλων των ειδών. Το επιβεβαιώνουν απολύτως όσα αποκαλύφθηκαν –και από τον ίδιο!– αυτές τις δύο ημέρες.  

Πρώτον, ο κύριος καθηγητής ήταν ο προστατευόμενος μάρτυρας (ή «κουκουλοφόρος»), ο οποίος δέχτηκε να γίνει τέτοιος, όταν οι εισαγγελείς κάπου τον έπιασαν «μπόσικο». Ετσι γίνεται συνήθως. 

Δεύτερον, αυτός ο ίδιος ήταν που «κελάηδησε» καρφώνοντας δύο πρώην υπουργούς ότι τα έπαιρναν, απευθείας ο ένας, μέσω συνεργατών του ο άλλος (εδώ και εδώ όσα είχε πει ο κύριος καθηγητής ως προστατευόμενος μάρτυρας). Τότε τα είπε για να «βοηθήσει τις αρχές», φυσικά «αυτοβούλως» και δεν είχε υποκύψει σε καμιά «πίεση». Αυτό το λέει σήμερα. 

Τρίτον, το πουλάκι αυτό δεν αρκέστηκε σε αυτό. Αλλά πήγε να μιλήσει και στις αμερικανικές αρχές. Τέτοια ήταν η πρεμούρα του τότε να «βοηθήσει» στην αποκάλυψη του σκανδάλου. 

Τέταρτον, από τότε που τα έλεγε αυτά και μέχρι προχθές ο «αξιόπιστος» αυτός μάρτυρας ήταν το αγαπημένο παιδί των κυβερνητικών, Πολάκη προεξάρχοντος. Ευλόγως, αφού κάρφωνε τους  υποτιθέμενους «λαδιάρηδες» πρώην υπουργούς. Ταυτόχρονα, ο ίδιος άνθρωπος ήταν ο «κουκουλοφόρος», που «συκοφαντούσε». Ετσι τον αποκαλούσαν οι «συκοφαντούμενοι» πρώην υπουργοί, αλλά και τα κόμματά τους. 

Πέμπτον, σήμερα ο ίδιος άνθρωπος, πάντα «αξιόπιστος», κελαηδάει από την ανάποδη. Λέει ότι οι εισαγγελείς (με τους οποίους -σημειωτέον- αντάλλαξε ευχές (!) πριν πάει να ταξιδέψει στο εξωτερικό) τον «πίεζαν» προκειμένου να εμπλέξει πολιτικά πρόσωπα (εδώ όσα είπε -ακούστε και το ηχητικό για να σχηματίσετε καλύτερη γνώμη). Μάλιστα ο ίδιος λέει με έμφαση αρκετές φορές «αυτό θέλω να περάσει», δηλαδή ότι «τον πίεζαν». 

Συμπέρασμα πρώτο: ο τύπος αυτός, ως τεχνικός της εξουσίας, γνωρίζει πολλά. Και για το πώς εξελίχθηκε το σκάνδαλο της φαρμακευτικής δαπάνης (τα έχει πει στις καταθέσεις του) και για εμπλεκόμενα πρόσωπα. 

Συμπέρασμα δεύτερο: Για να γλιτώσει το τομάρι του, τότε, πριν από ένα χρόνο, μίλησε ως «κουκουλοφόρος», για πρόσωπα και πράγματα και είπε αυτά που ήθελε η σημερινή πολιτική εξουσία, δηλαδή την αποκάλυψη «λαδιάρηδων» πολιτικών ή την ενοχοποίηση άλλων. Προφανώς, είχε κάποιες διαβεβαιώσεις. 

Συμπέρασμα τρίτο: Για να γλιτώσει το τομάρι του σήμερα, αφού βλέπει ότι από μάρτυρας γίνεται κατηγορούμενος, λέει αυτά που θέλει η (πιθανώς) αυριανή εξουσία. Προφανώς, έχει κάποιες διαβεβαιώσεις. 

Είναι όντως καταπληκτικό: Μέχρι χθες τον κύριο καθηγητή είχαν αγκαλιάσει, ως «κουκουλοφόρο», οι σημερινοί διαχειριστές της εξουσίας. Τώρα τον αγκαλιάζουν οι άλλοι, αυτοί που ξεσπάθωναν εναντίον των «κουκουλοφόρων». 

Πού καταλήγουμε; Στο συμπέρασμα που μας έχουν οδηγήσει ανάλογες υποθέσεις του παρελθόντος. Δηλαδή, ότι (και) στην υπόθεση Novartis συνυπάρχουν το σκάνδαλο και η σκανδαλολογία. Συνυπάρχουν οι πραγματικοί μάρτυρες (όπως αυτός που αποκάλυψε τον λογαριασμό των Κοσκωτά-Κουτσόγιωργα στην Ελβετία το 1989) και οι ψευδομάρτυρες τύπου Μαμανέα. 

Τι από τα δύο είναι ο κύριος καθηγητής, που πρωταγωνιστεί είτε ως «κουκουλοφόρος» είτε με τη φάτσα του; Πιθανώς και τα δύο. Λέει κάθε φορά ό,τι ο ο ίδιος και οι δικηγόροι του νομίζουν ότι τον εξυπηρετεί και ανάλογα με τις διαβεβαιώσεις που παίρνει. Θα αποδειχθεί κάποια στιγμή. Και τότε θα μάθουμε αν έχουμε να κάνουμε μόνο με Μαμανέες ή και με νέους Τσοχατζόπουλους. 

Εκτός αν όλα τα σκεπάσουν οι εκλογές…  


Διώξε τη βαρεμάρα χωρίς να κουνηθείς από τον καναπέ




Η ανία είναι κάτι καθημερινό για τον σύγχρονο άνθρωπο. Βαριέται καθημερινά. Βαριέται περιμένοντας στον γιατρό, καθισμένος στο μετρό, διαβάζοντας για εξετάσεις, στα ψώνια με φίλους κλπ. Και σκέφτεται “Τώρα βαριέμαι.” ή “Τι να κάνω για να μη βαριέμαι;”.

Εδώ και αρκετά χρόνια οι επιστήμονες ερευνούν τι συμβαίνει στον ανθρώπινο εγκέφαλο την ώρα που βαριέται. Οι επιδράσεις είναι καλές οι κακές; Στην ερώτηση αυτή απάντηση δίνει ο γιατρός κι αντιπρόεδρος  του ASEPP Antonio Lopez αναφερόμενος στους Έλληνες με της εξής φράση “Θυμηθείτε τη σημασία που έχει η υπέρβαση του τίποτα και στη διάκριση ανάμεσα στον χαμένο χρόνο και στην ανία. Η επιλογή μας να σκοτώσουμε τον χρόνο μας είναι σκόπιμη για να ξεφύγουμε από τη δύνη της καθημερινότητας και τον τρόπο ζωής που ζούμε καθημερινά και δε μας ικανοποιεί. Έτσι, αυτός ο χρόνος μοιάζει σαν χρυσάφι μέσα στη σκούρα ζωή μας. Το προτείνω μάλιστα και σε ασθενείς μου.”

Και για ποιο λόγο έχουμε απαγορεύσει από τον εαυτό μας να υπάρχουν στιγμές που να μην κάνουμε τίποτα; Επιτρέψτε στον εαυτό σας να είστε δημιουργικοί ακόμη κι αν δεν κάνετε τίποτα φαινομενικά. Εισχωρήστε στον εσώτερο εαυτό σας κι αφήστε ελεύθερο το μυαλό σας. Αυτό θα σας αφήσει να ονειρευτείτε και να να ενεργοποιήσει τη φαντασία σας.

Ακόμα κι αν δεν κάνουμε κάτι ο εγκέφαλός μας εργάζεται  είτε σκεπτόμενος άλλους ανθρώπους είτε σκεπτόμενοι εμάς τους ίδιους. “Δεν έχουμε συνηθίσει να κάνουμε ενδοσκόπηση στον εαυτό μας. Η κοινωνικοποίηση με τον εαυτό μας φτάνει σε επίπεδα που προτιμάμε την ηρεμία, τη χαλάρωση για να μπορέσουμε μετά να επιστρέψουμε στην ενεργοποίηση.” αναφέρει ο ψυχολόγος του επίσημου κρατικού κέντρου ψυχολογίας της Μαδρίτης Jose Elias και προσθέτει “Είναι καλό στη δουλειά να ξεφεύγουμε για μισή με μία ώρα περίπου για να μπορούμε μετά να επιστρέφουμε στην κανονικότητα.”

Η διάκριση του να μην κάνουμε τίποτα και του να βαριόμαστε. Το να κοιτάμε για δυο ώρες το ταβάνι είναι εξαιρετικά ικανοποιητικό γιατί αγωνιζόμαστε ανάμεσα στο βύθισμα της ανίας και στην έλλειψη κινήτρων. Αυτά με τη σειρά τους παράγουν απάθεια, κόπωση, ανηδονία και τη διαταραχή στα όνειρά μας που οδηγούν σε κατάθλιψη ή στο στρες.

Όταν η ανία είναι χρόνια τότε εμπλέκονται δύο εγκεφαλικά συμπαγή κυκλώματα. Οι πιο ενεργοποιημένοι άνθρωποι κατορθώνουν απλά καταφέρνουν να κάνουν πιο τακτικά τα αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν γιατί τα ίδια αποτελούν κίνητρα ενεργοποίησης. Αυτοί που αναστέλλουν τους δουλειές τους το κάνουν είτε γιατί υπάρχει κάποιο πρόβλημα ή κάποιος κίνδυνος.

“Για να λειτουργήσει ένας εγκέφαλος χρειάζεται μια ισορροπία ανάμεσα στην πλήρη ενεργοποίηση και στην αναστολή του εγκεφάλου. Αν ζούμε μόνιμα ενεργοποιημένοι, σίγουρα θα οδηγηθούμε σε άγχος και στρες. Το ίδιο που συμβαίνει και όταν βρισκόμαστε μόνιμα σε αναστολή. Χρειαζόμαστε πράγματα που θα μας παθιάζουν.” εξηγούν οι ψυχοθεραπευτές. Η συμβουλή τους είναι “Δεν μπορούμε να ζούμε χωρίς κίνητρα. Ο εγκέφαλος χρειάζεται να βρει μερικά για να είναι ισορροπημένος”

Έτσι λοιπόν, τις Κυριακές μπορούμε να διαβάζουμε ένα βιβλίο ή να ονειρευόμαστε στον καναπέ μας. Αυτά θα γίνουν πριν πούμε ότι βαριόμαστε.

*Μετάφραση από El Pais.



Η «τράπεζα» του Χρόνου




Τώρα που ήρθε και το νέο έτος, το 2019, σας καλώ να κάνουμε όλοι μαζί ένα “νοητικό πείραμα”: Φανταστείτε πως υπάρχει μια τράπεζα που κάθε πρωί πιστώνει στον προσωπικό σας λογαριασμό το ποσό των 86.400 Ευρώ. Ωστόσο δεν μεταφέρει το υπόλοιπο σας από τη μια μέρα στην άλλη. Κάθε βράδυ αυτή η τράπεζα διαγράφει όποιο μέρος του υπολοίπου δεν καταφέρατε να εκμεταλλευτείτε κατά τη διάρκεια της ημέρας. Τι θα κάνατε σε αυτή τη περίπτωση; Μα φυσικά, θα παίρνατε από εκεί και το τελευταίο σας λεπτό!

Ο καθένας μας διαθέτει μια τέτοια τράπεζα. Το όνομά της είναι ΧΡΟΝΟΣ. Κάθε πρωί μας δίνει πίστωση ίση με 86.400 δευτερόλεπτα. Κάθε νύχτα διαγράφει, ως απώλεια όποιο από αυτά δεν καταφέραμε να επενδύσουμε σε καλό σκοπό. Δεν μεταφέρει το υπόλοιπο. Δεν επιτρέπει επιταγές χωρίς αντίκρισμα. Κάθε μέρα ανοίγει ένα καινούργιο λογαριασμό για τον καθένα μας. Κάθε νύχτα καταστρέφει τα υπόλοιπα της ημέρας. Αν δεν κατάφερες να εκμεταλλευτείς τα αποθέματα της ημέρας, εσύ έχασες! Δεν υπάρχει επιστροφή. Δεν υπάρχουν αποθέματα και σχέδια για το “αύριο”. Πρέπει να ζεις στο παρόν, πάνω στα σημερινά αποθέματα. Επένδυσε τα έτσι ώστε να πάρεις το καλύτερο “βαθμό” στην υγεία, στην ευτυχία και στην ελευθερία. Το ρολόι τρέχει ασταμάτητα. Αξιοποίησε την ημέρα σου, όσο το δυνατόν περισσότερο.

Κι επειδή ο χρόνος είναι σε μεγάλο βαθμό υποκειμενικός, να έχετε υπόψιν σας τα εξής:

Για να καταλάβεις την αξία ενός ΧΡΟΝΟΥ, ρώτησε τον φοιτητή που έχασε το έτος του.

Για να καταλάβεις την αξία ενός ΜΗΝΑ, ρώτησε την μητέρα που γέννησε πρόωρα το μωρό της.

Για να καταλάβεις την αξία μιας ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ, ρώτησε τον αρχισυντάκτη ενός εβδομαδιαίου έντυπου.

Για να καταλάβεις την αξία μιας ΗΜΕΡΑΣ, ρώτησε τον αρχισυντάκτη μιας ημερήσιας εφημερίδας.

Για να καταλάβεις την αξία μιας ΩΡΑΣ, ρώτησε τους ερωτευμένους που περιμένουν για να συναντηθούν.

Για να καταλάβεις την αξία ενός ΛΕΠΤΟΥ, ρώτησε το άτομο που μόλις έχασε το τρένο.

Για να καταλάβεις την αξία ενός ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΟΥ, ρώτησε το άτομο που μόλις απέφυγε το δυστύχημα.

Για να καταλάβεις την αξία ενός ΧΙΛΙΟΣΤΟ ΤΟΥ ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΟΥ, ρώτησε το άτομο που κέρδισε αργυρό μετάλλιο στους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Αποθησαύρισε την κάθε στιγμή που έχεις. Και καν’ το περισσότερο, επειδή την μοιράζεις με κάποιον ιδιαίτερο άνθρωπο –αρκετά ιδιαίτερο ώστε να αξίζει να ξοδέψεις το χρόνο σου για αυτόν: τον εαυτό σου. Και να θυμάσαι πως ο χρόνος δεν περιμένει κανέναν. Το χθες είναι ιστορία. Το αύριο είναι μυστήριο. Το Σήμερα είναι δώρο –Για αυτό άραγε και στα αγγλικά η λέξη present εκτός από παρόν σημαίνει και δώρο;!

Tvxs

Έγιναν λάθη στη διάσωσή της Ελλάδας αναφέρει σε δημοσίευμά του το Bloomberg



Η Ελλάδα έχει περάσει μια δεκαετία από την έναρξη της κρίσης. Λάθη στη διάσωσή της έγιναν και η αντιπαράθεση συνεχίζεται κατά πόσο ήταν αναγκαία τα πολλά έτη λιτότητας. Ωστόσο, η Ελλάδα εξήλθε του προγράμματος διάσωσης τον Αύγουστο και ακόμη χρησιμοποιεί το ευρώ», γράφει σήμερα το Bloomberg, σε άρθρο του για τις ευρωπαϊκές εξελίξεις και το μέλλον του κοινού νομίσματος.

«Το ξενοδοχείο της Μ. Βρετανίας στην πλατεία Συντάγματος στην Αθήνα, έχει υπάρξει "μάρτυρας" σημαντικών επεισοδίων της σύγχρονης ευρωπαϊκής ιστορίας», σημειώνει χαρακτηριστικά το αμερικανικό πρακτορείο και αναφέρεται στην πρώτη διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή το 1896, τον Ρόμελ που είδε από εκεί τους Ναζί να μπαίνουν στην Αθήνα το 1941 για να καταλήξει στις συναντήσεις με τους θεσμούς και τις κινητοποιήσεις ενάντια στη λιτότητα, που όπως σημειώνει «ήταν η πιο ουσιαστική απειλή για το ευρωπαϊκό πείραμα».


«Οι κινδυνολόγοι αποδείχθηκε ότι έκαναν λάθος στις εκτιμήσεις τους. Το ενιαίο νόμισμα επιβίωσε και θα γιορτάσει φέτος το 20 έτος παρουσίας του ενώ οι προβλέψεις για πτώση του ευρωπαϊκού οικοδομήματος δεν εκπληρώθηκαν», γράφει το Bloomberg.

«Όμως, πρόσφατα οι απαισιόδοξοι έχουν επανέλθει στην επιφάνεια. Αναφέρονται στην επικείμενη αποχώρηση της Μ. Βρετανίας, τις επιθέσεις της λαϊκίστικης ιταλικής κυβέρνησης κατά των Βρυξελλών και την εξάπλωση του εθνικισμού στην ανατολική Ευρώπη και θεωρούν ότι το ευρωπαϊκό σχέδιο βρίσκεται πάλι σε μεγάλο κίνδυνο. Με τη Γερμανίδα Καγκελάριο να διάγει το τελευταία έτη της θητείας της και τη Γαλλία να πλήττεται από διαδηλώσεις κατά του Γάλλου Προέδρου, το κέντρο της Ευρώπης αναδεικνύεται πιο ευάλωτο από ποτέ, έρμαιο σε δυνάμεις που απειλούν να το καταλύσουν», προσθέτει.

Το Bloomberg αναρωτιέται αν πλησιάζει το τέλος, ωστόσο υπογραμμίζει ότι η ιστορία έχει αποδείξει το αντίθετο.

«Πριν μερικά χρόνια η κρίση χρέους είχε πλήξει πολλές χώρες και η Ιρλανδία, η Πορτογαλία, η Ισπανία και η Κύπρος ακολούθησαν την Ελλάδα και ζήτησαν βοήθεια. Η Ε.Ε. χωρίστηκε στις πλούσιες βόρειες χώρες και στους φτωχούς αποδέκτες οικονομικής βοήθειας στην περιφέρεια. Οι επενδυτές που θεωρούσαν το ευρώ προβληματικό από την έναρξη χρήσης του το 1999 στοιχημάτιζαν υπέρ της καταστροφής του, ενώ το 2012 οι οικονομολόγοι της Citigroup προέβλεπαν 90% πιθανότητες ότι η Ελλάδα θα αποχωρούσε από το ευρώ τους επόμενους έξι μήνες.

Όμως η παρέμβαση της ΕΚΤ και του Mάριο Ντράγκι έδωσαν τέλος στις εικασίες και διέσωσαν το ενιαίο νόμισμα, ενώ δημιουργήθηκε η πολιτική βούληση ενίσχυσης του ευρώ και αντιμετώπισης των αδυναμιών του ευρωπαϊκού οικοδομήματος. Τώρα, περισσότερες χώρες επιθυμούν να εισέλθουν στην ευρωζώνη, η Βουλγαρία και η Κροατία κινούνται προς την υιοθέτησή του και η οικονομική ένωση είναι πιο ισχυρή από ποτέ. Δυσκολίες, όπως η κρίση στην Ιταλία, τα «κίτρινα γιλέκα» στη Γαλλία και οι πολιτικές ανακατατάξεις στη Γερμανία φαίνεται να μην επηρεάζουν καθοριστικά το μέλλον του ευρώ. Η Ε.Ε. στο σύνολό της φαίνεται να αναδύεται πιο ισχυρή από τις κρίσεις στις οποίες έχει περιέλθει», καταλήγει το Bloomberg.















tvxs.gr


Τα γκρίζα ερωτήματα της υπόθεσης Μανιαδάκη



Σύμφωνα με την ποινική δίωξη που ασκήθηκε εναντίον του, ο καθηγητής Οικονομικών της Υγείας και άτυπος σύμβουλος πρώην υπουργών Υγείας Νίκος Μανιαδάκης, κατηγορείται για το κακούργημα της παθητικής δωροδοκίας στην υπόθεση Novartis με βάση τον νόμο 1608/50 περί καταχραστών του δημοσίου.

Οι καταθέσεις και τα στοιχεία που οδήγησαν σ’ αυτό το κατηγορητήριο ήταν, σύμφωνα με δικαστικές πηγές, και ο παράγοντας που οδήγησε την Εισαγγελία Διαφθοράς στην απόφαση να ανακαλέσει την ιδιότητα του προστατευόμενου μάρτυρα που τον κάλυπτε υπό το ψευδώνυμο «Γιάννης Αναστασίου», καθώς και να απαγορεύσει την έξοδό του από τη χώρα.


Σύμφωνα με τον ίδιο τον Νίκο Μανιαδάκη και τις δύο συνεντεύξεις που έδωσε χθες – μία στο Πρώτο Θέμα και μία στον Σκάι – τόσο η ποινική δίωξη όσο και η απαγόρευση εξόδου από τη χώρα έχουν πολιτική στόχευση και εντάσσονται σε επιχείρηση πίεσης προς το πρόσωπό του προκειμένου να εμπλέξει στην υπόθεση Novartis συγκεκριμένα πολιτικά πρόσωπα. Συγκεκριμένα, ο Νίκος Μανιαδάκης υποστηρίζει ότι οι εισαγγελικές αρχές τον πίεσαν να υποδείξει ως ενόχους στην υπόθεση τον πρώην πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, τον πρώην υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη και τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννη Στουρνάρα.

Οι «γκρίζες ζώνες»

Το τι από όλα ισχύει, ποιοι είναι οι πιθανοί ένοχοι, τα θύματα και οι θύτες στο σκάνδαλο της Novartis αναμένεται να φανεί μέσα από την εισαγγελική έρευνα για την υπόθεση που, σύμφωνα με τις πληροφορίες από δικαστικούς κύκλους, βρίσκεται στην τελική της ευθεία. Και αναμένεται επίσης να τροφοδοτήσει σκληρή και τοξική πολιτική αντιπαράθεση, όπως έδειξαν από χθες κιόλας οι παρεμβάσεις του αντιπροέδρου της ΝΔ Άδωνι Γεωργιάδη και του αναπληρωτή υπουργού Υγείας Παύλου Πολλάκη.

Ηδη όμως η υπόθεση Μανιαδάκη εγείρει σοβαρά ερωτήματα και διαμορφώνει νέες γκρίζες ζώνες στο «βαθύ τούνελ» του σκανδάλου Novatis – ερωτήματα τα οποία, σε πρώτο χρόνο τουλάχιστον, συμπυκνώνονται στα εξής:

Γιατί ο καθηγητής Μανιαδάκης ζήτησε να ενταχθεί στο πρόγραμμα προστατευόμενων μαρτύρων αφού – όπως ο ίδιος υποστήριξε στις δύο συνεντεύξεις του – προσήλθε στις αρχές αποκλειστικά και μόνον για να συνδράμει ως τεχνοκράτης και να «παρουσιάσει αναλύσεις» για την αγορά του φαρμάκου;

Γιατί, όπως επίσης ο ίδιος υποστηρίζει, δέχθηκε προσέγγιση για να ενταχθεί στο πρόγραμμα προστασίας μαρτύρων και του FBI αφού δεν είχε τίποτα περισσότερο να προσφέρει πέραν των τεχνοκρατικών του γνώσεων;
Η εταιρία της συζύγου

Ισχύουν ή όχι τα όσα είχε δημοσιεύσει το περιοδικό Hot Doc από το 2012, σύμφωνα με τα οποία η σύζυγός του Νίκου Μανιαδάκη είχε εταιρία που εισέπραττε ποσά από φαρμακοβιομηχανίες για διάφορες μελέτες, ενώ εκείνος λειτουργούσε ως διαπραγματευτής του δημοσίου με τις ίδιες εταιρίες φαρμάκων; Και, αργότερα, δραστηριοποιείτο επίσης ως διαπραγματευτής με την τρόικα για το θέμα του φαρμάκου;

Ισχύουν οι πληροφορίες, από το δικαστικό ρεπορτάζ, ότι μετά το άνοιγμα των λογαριασμών του από τις εισαγγελικές αρχές βρέθηκαν στην κατοχή του μεγάλα χρηματικά ποσά τα οποία δεν μπορούσε να δικαιολογήσει; Και ότι, προκειμένου να τα νομιμοποιήσει, πλήρωσε πρόστιμο που ξεπερνά τις 500 χιλιάδες ευρώ;

Ισχύει ότι αποφάσισε να μετακομίσει μόνιμα στο εξωτερικό όταν οι εισαγγελικές αρχές του γνωστοποίησαν ότι υπάρχει συμπληρωματική κατάθεση άλλου μάρτυρα, ο οποίος υπέδειξε τον Νίκο Μανιαδάκη ως τον μεσάζοντα μεταξύ των φαρμακευτικών εταιριών, ανάμεσά τους και της Novartis, με τους εκάστοτε υπουργούς Υγείας; Και ότι επίσης υπήρχαν καταθέσεις άλλων μαρτύρων που κατήγγειλαν ότι χρηματιζόταν;

Πριν αποφασίσει τη μόνιμη αναχώρηση για το εξωτερικό – που οδήγησε και στην απαγόρευση εξόδου του από τη χώρα – γνώριζε ή δεν γνώριζε πως το FBI είχε συστήσει στις ελληνικές αρχές την άρση του καθεστώτος προστατευόμενου μάρτυρα για το πρόσωπό του, καθώς θεωρούσε ότι είχε καίρια εμπλοκή στην υπόθεση;

Ποια στοιχεία έδωσε (ή δεν έδωσε) είτε στις ελληνικές είτε στις αμερικανικές αρχές για το ποιοι διακινούσαν το παράνομο χρήμα και τις μίζες της Novartis; Ο ίδιος φέρεται να είχε δηλώσει στην κατάθεσή του ότι την δεκαετία 2010-215 διακινήθηκαν από την Novartis παράνομα χρήματα ύψους 1,8 δις ευρώ. Αφού γνώριζε το ακριβές ποσό της διακίνησης μαύρου χρήματος, δεν γνώριζε και ποιοι ήταν οι διακινητές;

Αφού, όπως υποστήριξε στις χθεσινές συνεντεύξεις του δεν είχε καμία σχέση και εμπλοκή στην τιμολόγηση φαρμάκων κατά το επίμαχο διάστημα, πως δικαιολογούνται τα e-mails (13 στον αριθμό) που είχε ανταλλάξει το 2013-2014 με τον τότε υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη ακριβώς για το θέμα της διαμόρφωσης των τιμών των φαρμάκων; Τα e-mails, τα οποία είχε φέρει στην δημοσιότητα η Εφημερίδα των Συντακτών, περιλάμβαναν ακόμη και τελικό προς υπογραφή σχέδιο που αφορούσε διατάξεις τιμολόγησης φαρμάκων (αριθμ. οικ. 325/5851/Γ.Π./20.1.2014).






















tvxs.gr

Εσείς πόσα χρόνια κλείσατε το 2018;




Κάθε άνθρωπος έχει δύο ηλικίες, τη χρονολογική και τη βιολογική. Ή, αλλιώς, αυτήν που γράφει η ταυτότητα και αυτήν που λέει η καρδιά μας. Χρόνια το ξέρουμε αυτό, όμως τώρα μια Αμερικανίδα καθηγήτρια της Ιατρικής, η Μόργκαν Λιβάιν, το αποδεικνύει επιστημονικά με ένα περίτεχνο σύστημα αλγορίθμων και μια συστηματική έρευνα σε ένα πολυπληθές δείγμα.

Το σχετικό άρθρο της, που παρουσιάστηκε πρόσφατα και στην «Εφημερίδα των Συντακτών», προκάλεσε αίσθηση στην Ελλάδα και παντού.

Το καλό νέο είναι ότι με την υγιεινή ζωή ο άνθρωπος μπορεί να μειώσει τη βιολογική ή «φαινοτυπική» ηλικία του, κάτι που δεν ισχύει για την «άλλη» ηλικία.

Ομως υπάρχει και μια τρίτη ηλικία, η ηλικία των ενσήμων μας που εξαρτάται από ένα αμείλικτο ορόσημο: τα πόσα χρόνια δουλειάς μάς απομένουν μέχρι να βγούμε στη σύνταξη, αν ποτέ βγούμε...

Γι’ αυτήν την ηλικία μιλούσε ο οδηγός ενός λεωφορείου της δημοτικής συγκοινωνίας, ο κύριος Βασίλης, ο οποίος είναι πολύ δημοφιλής στο επιβατικό κοινό της περιοχής: βοηθά τους ανήμπορους, τους ηλικιωμένους και τις μητέρες με παιδιά στην επιβίβαση-αποβίβαση ή εκείνους που κουβαλούν καρότσι της Λαϊκής, σταματά και εκτός στάσης για να διευκολύνει κάποιον επιβάτη.

«Είστε πολύ καλός άνθρωπος, κύριε Βασίλη», του λένε οι κυρίες. «Να βάλετε υποψηφιότητα για δήμαρχος!».

«Μπα, είμαι πολύ μεγάλος για τέτοια».

«Μα, τι λέτε. Καθόλου μεγάλος δεν είστε». (Εννοούν ότι είναι πολύ πιο νέος από αυτές.)

«Μου λείπουν δυο χιλιάδες ένσημα για να βγω στη σύνταξη. Δεν με λες και νέο».

Ετσι μετρά την ηλικία του ο κύριος Βασίλης, έτσι τη μετρούν εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι ή άνεργοι. Με τα συντάξιμα χρόνια που έχουν πίσω τους ή αυτά που έχουν μπροστά τους.

Αλλοι δίνουν τη μάχη του χρόνου με αντιρυτιδικές κρέμες, με γυμναστήρια, με τρέξιμο, με «διατροφή», και άλλοι μαζεύοντας εργάσιμα έτη ή ένσημα μέχρι να συμπληρωθεί το μαγικό νούμερο.

Αλλοι θεωρούν μάταιο το μέτρημα, απλώς περιμένουν να γεράσουν και να επιβιώσουν με τα επιδόματα, τα κοινωνικά παντοπωλεία, την κρατική ελεημοσύνη.

Χρόνια τώρα λέμε ότι τα παιδιά μας θα ζήσουν ή ήδη ζουν χειρότερα από εμάς, όμως τώρα ξέρουμε ότι και τα γεράματά τους θα είναι χειρότερα από τα δικά μας.

«Μέτρησα τη ζωή μου με το κουταλάκι του καφέ», λέει ο ποιητής. Ομως πολλοί στη (μετα)μνημονιακή Ελλάδα τη μετρούν με τα ένσημα, τα κερδισμένα ή τα άπιαστα.  

Τετάρτη 2 Ιανουαρίου 2019

Καμία ευχή



Δεν έχουν σημασία οι αριθμοί – και αν πραγματικά σύμφωνα με την αριθμολογία και τα μαθηματικά έχουν κρυφά νοήματα, αυτά ανήκουν στη σφαίρα της φιλοσοφίας. Πρακτικά, για τον μέσο άνθρωπο, η αλλαγή της χρονιάς είναι απλά μια εφεύρεση μας. Κατ’ ουσία, το 2019 δεν είναι τίποτα “νέο” σε σχέση με το 2018, όπως και το 2018 δεν διέφερε από οποιαδήποτε άλλη χρονιά όσο αφορά το σύμπαν και τις κοσμογονικές αλήθειες.

Γιορτάζουμε κάθε πρωτοχρονιά, άλλοι λιγότερο – άλλοι περισσότερο ανάλογα τις συνθήκες και ευελπιστούμε το νέο έτος να φέρει ευχάριστα νέα και θετικές αλλαγές στις ζωές. Μήπως όμως έχουμε πολλές απαιτήσεις από έναν αριθμό;

Γιατί να είναι η 1/1 κάθε νέους έτους το ορόσημο για ένα νέο κεφάλαιο; Γιατί δεν ήταν η 22/8 ή η 17/5; Γιατί απογοητεύεσαι κάθε 31/12 και αναγεννάσαι από τις στάχτες σου στις 12.00 το βράδυ ακριβώς; Γιατί θρέφεις την ψευδαίσθηση πως τότε μόνο μπορείς να φέρεις τη μεγάλη αλλαγή στη ζωή σου;

Κόψε την πρωτοχρονιάτικη πίτα σου, ευχήσου σε φίλους και συγγενείς και γιόρτασε μαζί με άλλους αν αυτό επιθυμείς, ναι. Μα μην επιβάλλεις στον εαυτό σου να πατήσει κάποιο διακόπτη, μόνο και μόνο επειδή το ημερολόγιο δείχνει άσους. Ο πραγματικός χρονοδιακόπτης είναι στο μυαλό σου. Εσύ μηδενίζεις, εσύ καταργείς, εσύ ανακεφαλαιώνεις, εσύ γυρνάς νέα σελίδα όποτε εσύ το επιθυμείς.

Απελευθερώσου από τις νόρμες των “πρέπει”. Όχι, δεν πρέπει τίποτα όσον αφορά τις αποφάσεις σου. Εσύ ξέρεις το πότε. Σταμάτα να εύχεσαι και ξεκίνα να πράττεις αυτά που επιθυμείς.

Εύχεσαι υγεία. Δούλεψε για την υγεία σου. Σήμερα κιόλας. Ξέρεις τι πρέπει να κάνεις, τι πρέπει να φας, τι πρέπει να σταματήσεις. Τα ξέρεις. Έχει τη γνώση. Εσύ θα αποφασίσεις πότε θα την χρησιμοποιήσεις. Μα μην την εύχεσαι. Δεν έγκειται στις δυνάμεις κάποιου υπερφυσικού όντος. Στα χέρια σου είναι η υγεία σου. Ακόμα και αν είσαι ασθενής, η βελτίωση της πάθησης σου σίγουρα θα μπορεί να επέλθει με το να τρως καλύτερα, να ασκείσαι ή να είσαι πιο τυπικός στη λήψη της φαρμακευτικής σου αγωγής.

Εύχεσαι χαρά, μα αυτό πια κι αν είναι στα χέρια σου. Πέρνα χρόνο με ανθρώπους που αποζητούν τη συντροφιά του γέλιου και της καλής διάθεσης, όχι τους μόνιμα κακόκεφους. Προσπάθησε και συ να αποβάλλεις την αρνητικότητα και τη μιζέρια της κακής διάθεσης σου λόγω προβλημάτων. Δεν χάλασε ο κόσμος να ανοίξεις την καρδιά σου και να πιεις ένα κρασί με έναν καλό φίλο και να γελάσετε και να τραγουδήσετε και να πείτε και δυο σαχλαμάρες. Δεν μπορείς να κάνεις ένα διάλειμμα δυο ώρες από την μελαγχολία σου; Για προσπάθησε!

Εύχεσαι χρήματα. Διεκδίκησε τα με θάρρος αν στα χρωστάνε. Δεν είσαι ζητιάνος αν τα δούλεψες, οφείλουν να στα δώσουν. Και μόνο το γεγονός ότι θα τα διεκδικήσεις, θα σου δώσει δύναμη και γνώση. Πως να λειτουργείς όταν σε αδικούν οικονομικά. Αν έχεις αποτύχει στην εύρεση εργασίας, προσπάθησε να εκμεταλλευτείς ικανότητες και ταλέντα που έχεις για χόμπυ. Ζωγραφίζεις; Πλέκεις, Γράφεις; Πιάνουν τα χέρια σου με τις κατασκευές; Είσαι δυνατός gamer; Μάθε, πληροφορήσου πως μπορείς να βγάλεις χρήματα από αυτό, η γνώση είναι δύναμη.

Εύχεσαι συντροφικότητα. Γίνε επιθυμητός σύντροφος λοιπόν. Είτε έχεις ταίρι, είτε ψάχνεις – άλλαξε ότι σε χαλάει στην εμφάνιση, τις συνήθεις ή τον τρόπο σκέψης σου. Ή, μην αλλάξεις τίποτα αν είσαι ευχαριστημένος άνθρωπος από τον εαυτό σου και άλλαξε σύντροφο ή target group αν ψάχνεις κάποιον να είστε μαζί.

Μην εύχεσαι λοιπόν. Πράξε. Βούτα μέσα σου οποιαδήποτε μέρα, οποιαδήποτε ώρα και βγες στην επιφάνεια σου αναγεννημένος άνθρωπος. Μα αυτό θα γίνει όταν το θελήσεις εσύ, την ώρα που εσύ το ορίζεις, όχι επειδή το γράφει το ημερολόγιο.

Μα, αν σου αρέσουν οι αριθμοί, σκέψου αυτό. Το 9 είναι ένα βήμα πριν το 10, πριν την ολοκλήρωση, πριν να κλείσει ο κύκλος. Το 9 είναι το ταξίδι. Είναι η μεγάλη σου ευκαιρία. Και έχει 365 μέρες, διάλεξε όποια θέλεις από αυτές και πραγματοποίησε τα όνειρα σου.

Εσύ πραγματοποιείς τις ευχές σου. Όχι ο νέος χρόνος. Η πρώτη μέρα του νέου χρόνου είναι απλά μια μέρα. Διάλεξε την ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΜΕΡΑ ως αφετηρία της καινούργιας σου ζωής. 























thebluez.gr

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *