Το προφίλ τους και το μερίδιο συμμετοχής στην κατασκευή των μεγάλων οδικών αξόνων
Συνεχίζοντας την έρευνα για τα δημόσια έργα στην Ελλάδα, το newsbomb.gr φέρνει σήμερα στο φως το προφίλ των εταιρειών που εκμεταλλεύονται τους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους.
Όπως θα δείτε παρακάτω, τα περισσότερα μεγάλα έργα – αν όχι όλα – έχουν ανατεθεί σε συγκεκριμένες εταιρείες...
Πρόκειται για τις κοινοπραξίες που ανέλαβαν να κάνουν τον σχεδιασμό, την κατασκευή, την συντήρηση και την εκμετάλλευση για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα των αυτοκινητόδρομων της χώρας μας.
Αυτές οι κοινοπραξίες έχουν ιδρύσει εταιρίες για το κάθε έργο και όσον αφορά τις αυξήσεις διοδίων που ανακοινώθηκαν είναι οι παρακάτω:
• ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ (Ρίο - Αντίρριο)
• ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα)
• ΜΟΡΕΑΣ ΑΕ (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα)
• Νέα Οδός Α.Ε.(Αθήνα-Λαμία[Μεταμόφωση - Σκάρφεια])
• Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ.(Ράχες - Κλειδί)
Μέτοχοι στις εταιρίες αυτές είναι οι εξής εταιρίες:
ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ: Πρόκειται για θυγατρική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΑΕ, ελληνική πολυεθνική που δραστηριοποιείται σε πολλούς κλάδους πλην του κατασκευαστικού, όπως διαχείριση απορριμάτων, ενέργεια, εκμετάλλευση ακινήτων και άλλα. Η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ θεωρείται από τους μεγαλύτερους εργολήπτες παγκοσμίως και συμμετέχει σε πολλά μεγάλα έργα και εταιρίες διαχείρισης τόσο εντός Ελλάδος όσο και εκτός.
VINCI CONCESSIONS SAS: Γαλλική κατασκευαστική που δραστηριοποιείται σε πολλές χώρες τις Ευρώπης (Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο κα) αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο (ΗΠΑ, Καναδά κα) με αντικείμενο τον σχεδιασμό, την κατασκευή, συντήρηση και εκμετάλλευση μεγάλων έργων υποδομών, όπως γέφυρες, αυτοκινητόδρομους, σιδηρόδρομους, αεροδρόμια και άλλα.
J&P ΑΒΑΞ ΑΕ: Ελληνικός όμιλος επιχειρήσεων, ο οποίος δραστηριοποιείται εκτός των κατασκευών, με το Real Estate, τις προκατασκευές, τα Κέντρα τεχνικού Ελέγχου οχημάτων, την Κατασκευή- Διαχείριση και Εκμετάλλευση Parking, τη Διαχείριση Εγκαταστάσεων, το Ηλεκτρονικό Εμπόριο, τη Διαχείριση Έργων και Συμβάσεων, τον Εμποτισμό Ξυλείας, την Εκμετάλλευση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, την Ανάπτυξη Αιολικών και Φωτοβολταϊκών πάρκων κ.α.
ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ: Ελληνική κατασκευαστική που ανήκει στον όμιλο της J&P ΑΒΑΞ
CINTRA: Ισπανική κατασκευαστική με κύριο αντικείμενο την κατασκευή και διαχείριση αυτοκινητόδρομων σε πολλές χώρες του κόσμου. Ανήκει στον ισπανικό όμιλο Ferrovial.
GRUPO ACS: Ισπανική πολυεθνική από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές δημοσίων έργων με αντικείμενο την διαχείριση και εκμετάλλευση αλλά και τις τηλεπικοινωνίες.
ΟΜΙΛΟΣ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ελληνική εταιρία με αντικείμενο τα δημόσια έργα, το Real Estate, και την ενέργεια.
HOCHTIEF : Γερμανικός πολυεθνικός όμιλος με αντικείμενο την κατασκευή, την διαχείριση και εκμετάλλευση δημοσίων έργων υποδομής. Ήταν μέχρι πέρυσι ο διαχειριστής του αεροδρομίου “Ελ. Βενιζέλος” και υπενθυμίζεται πως εμπλέκεται σε υπόθεση μη απόδοσης ΦΠΑ προς το ελληνικό δημόσιο ύψους 500 εκατ. ευρώ.
Ας δούμε τώρα και τα ποσοστά συμμετοχής της κάθε κατασκευαστικής, στο κάθε έργο.
ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ.:
VINCI CONCESSIONS SAS 57,45%
ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ 22,02%
J&P ΑΒΑΞ 12,14%
ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ 8,39%
Η Γέφυρα ΑΕ έχει σύμβαση παραχώρησης για 42 χρόνια από την κατασκευή. Η παραχώρηση ξεκίνησε από το 2004 που ολοκληρώθηκε η κατασκευή και λήγει το 2046.
ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ:
VINCI CONCESSIONS SAS 29.90%
HOCHTIEF PPP SOLUTIONS GmbH 17,00%
J&P ΑΒΑΞ 17,00%
ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ 17,00%
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ 17,00%
ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ 2,10%
ΜΟΡΕΑΣ ΑΕ:
ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ 71,67%
J&P ΑΒΑΞ 15,00%
INTRAKOM HOLDINGS 13,33%
Νέα Οδός Α.Ε.
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ 33,33%
CINTRA (GRUPPO FERROVIAL) 33,34%
GRUPPO ACS 33,33%
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΕ:
HOCHTIEF PPP SOLUTIONS GmbH 35,00%
ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ 20,00%
J&P ΑΒΑΞ 16,25%
VINCI CONCESSIONS SAS 13.75%
ΑΕΓΕΚ 10,00%
ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ 5,00%
Είναι προφανές πως όλα τα μεγάλα έργα των ελληνικών αυτοκινητόδρομων δόθηκαν σε συγκεκριμένες εταιρείες.
Επιμέλεια: logiosermis.net
Συνεχίζοντας την έρευνα για τα δημόσια έργα στην Ελλάδα, το newsbomb.gr φέρνει σήμερα στο φως το προφίλ των εταιρειών που εκμεταλλεύονται τους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους.
Όπως θα δείτε παρακάτω, τα περισσότερα μεγάλα έργα – αν όχι όλα – έχουν ανατεθεί σε συγκεκριμένες εταιρείες...
Πρόκειται για τις κοινοπραξίες που ανέλαβαν να κάνουν τον σχεδιασμό, την κατασκευή, την συντήρηση και την εκμετάλλευση για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα των αυτοκινητόδρομων της χώρας μας.
Αυτές οι κοινοπραξίες έχουν ιδρύσει εταιρίες για το κάθε έργο και όσον αφορά τις αυξήσεις διοδίων που ανακοινώθηκαν είναι οι παρακάτω:
• ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ (Ρίο - Αντίρριο)
• ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα)
• ΜΟΡΕΑΣ ΑΕ (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα)
• Νέα Οδός Α.Ε.(Αθήνα-Λαμία[Μεταμόφωση - Σκάρφεια])
• Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ.(Ράχες - Κλειδί)
Μέτοχοι στις εταιρίες αυτές είναι οι εξής εταιρίες:
ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ: Πρόκειται για θυγατρική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΑΕ, ελληνική πολυεθνική που δραστηριοποιείται σε πολλούς κλάδους πλην του κατασκευαστικού, όπως διαχείριση απορριμάτων, ενέργεια, εκμετάλλευση ακινήτων και άλλα. Η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ θεωρείται από τους μεγαλύτερους εργολήπτες παγκοσμίως και συμμετέχει σε πολλά μεγάλα έργα και εταιρίες διαχείρισης τόσο εντός Ελλάδος όσο και εκτός.
VINCI CONCESSIONS SAS: Γαλλική κατασκευαστική που δραστηριοποιείται σε πολλές χώρες τις Ευρώπης (Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο κα) αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο (ΗΠΑ, Καναδά κα) με αντικείμενο τον σχεδιασμό, την κατασκευή, συντήρηση και εκμετάλλευση μεγάλων έργων υποδομών, όπως γέφυρες, αυτοκινητόδρομους, σιδηρόδρομους, αεροδρόμια και άλλα.
J&P ΑΒΑΞ ΑΕ: Ελληνικός όμιλος επιχειρήσεων, ο οποίος δραστηριοποιείται εκτός των κατασκευών, με το Real Estate, τις προκατασκευές, τα Κέντρα τεχνικού Ελέγχου οχημάτων, την Κατασκευή- Διαχείριση και Εκμετάλλευση Parking, τη Διαχείριση Εγκαταστάσεων, το Ηλεκτρονικό Εμπόριο, τη Διαχείριση Έργων και Συμβάσεων, τον Εμποτισμό Ξυλείας, την Εκμετάλλευση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, την Ανάπτυξη Αιολικών και Φωτοβολταϊκών πάρκων κ.α.
ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ: Ελληνική κατασκευαστική που ανήκει στον όμιλο της J&P ΑΒΑΞ
CINTRA: Ισπανική κατασκευαστική με κύριο αντικείμενο την κατασκευή και διαχείριση αυτοκινητόδρομων σε πολλές χώρες του κόσμου. Ανήκει στον ισπανικό όμιλο Ferrovial.
GRUPO ACS: Ισπανική πολυεθνική από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές δημοσίων έργων με αντικείμενο την διαχείριση και εκμετάλλευση αλλά και τις τηλεπικοινωνίες.
ΟΜΙΛΟΣ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ελληνική εταιρία με αντικείμενο τα δημόσια έργα, το Real Estate, και την ενέργεια.
HOCHTIEF : Γερμανικός πολυεθνικός όμιλος με αντικείμενο την κατασκευή, την διαχείριση και εκμετάλλευση δημοσίων έργων υποδομής. Ήταν μέχρι πέρυσι ο διαχειριστής του αεροδρομίου “Ελ. Βενιζέλος” και υπενθυμίζεται πως εμπλέκεται σε υπόθεση μη απόδοσης ΦΠΑ προς το ελληνικό δημόσιο ύψους 500 εκατ. ευρώ.
Ας δούμε τώρα και τα ποσοστά συμμετοχής της κάθε κατασκευαστικής, στο κάθε έργο.
ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ.:
VINCI CONCESSIONS SAS 57,45%
ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ 22,02%
J&P ΑΒΑΞ 12,14%
ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ 8,39%
Η Γέφυρα ΑΕ έχει σύμβαση παραχώρησης για 42 χρόνια από την κατασκευή. Η παραχώρηση ξεκίνησε από το 2004 που ολοκληρώθηκε η κατασκευή και λήγει το 2046.
ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ:
VINCI CONCESSIONS SAS 29.90%
HOCHTIEF PPP SOLUTIONS GmbH 17,00%
J&P ΑΒΑΞ 17,00%
ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ 17,00%
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ 17,00%
ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ 2,10%
ΜΟΡΕΑΣ ΑΕ:
ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ 71,67%
J&P ΑΒΑΞ 15,00%
INTRAKOM HOLDINGS 13,33%
Νέα Οδός Α.Ε.
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ 33,33%
CINTRA (GRUPPO FERROVIAL) 33,34%
GRUPPO ACS 33,33%
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΕ:
HOCHTIEF PPP SOLUTIONS GmbH 35,00%
ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ 20,00%
J&P ΑΒΑΞ 16,25%
VINCI CONCESSIONS SAS 13.75%
ΑΕΓΕΚ 10,00%
ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ 5,00%
Είναι προφανές πως όλα τα μεγάλα έργα των ελληνικών αυτοκινητόδρομων δόθηκαν σε συγκεκριμένες εταιρείες.
Η δικαιοσύνη ακόμα να το πάρει χαμπάρι και να παρέμβει αυτεπάγγελτα;
Οι μεγαλοεργολάβοι τα παίρνουν όλα
Το υπουργείο Υποδομών, με αφορμή την απειλή για παραπομπή της χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο λόγω μη συμμόρφωσής της στους ευρωπαϊκούς κανόνες περί δημοσίων συμβάσεων, κατέθεσε τροπολογία με την οποία επιτρέπει την ανεμπόδιστη πρόσβαση στους διαγωνισμούς όχι μόνο των μεγάλων αλλά και των πολύ μικρών δημόσιων έργων, μεγάλων και μεσαίων εργολαβικών εταιρειών.
Οι μεγαλοεργολάβοι τα παίρνουν όλα
Το υπουργείο Υποδομών, με αφορμή την απειλή για παραπομπή της χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο λόγω μη συμμόρφωσής της στους ευρωπαϊκούς κανόνες περί δημοσίων συμβάσεων, κατέθεσε τροπολογία με την οποία επιτρέπει την ανεμπόδιστη πρόσβαση στους διαγωνισμούς όχι μόνο των μεγάλων αλλά και των πολύ μικρών δημόσιων έργων, μεγάλων και μεσαίων εργολαβικών εταιρειών.
Η ρύθμιση αυτή θα προκαλέσει, σύμφωνα με παράγοντες του χώρου, μαρασμό των μικρών εργοληπτικών επιχειρήσεων, αφού έτσι πλέον στο παιχνίδι θα έχουν τη δυνατότητα να μπουν και τα μεγαθήρια του κλάδου.
Η «Ελευθεροτυπία» είχε αναφερθεί διεξοδικά στο ζήτημα με δημοσιεύματά της. Αρμόδιες πηγές ανέφεραν ότι το υπουργείο Υποδομών ήταν ενήμερο για τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και, προκειμένου να αποφύγει καταδικαστικές αποφάσεις και πρόστιμα, είχε έτοιμη νομοθετική ρύθμιση η οποία προβλέπει κατάργηση των κατώτατων ορίων στις επτά κατηγορίες των εργοληπτικών επιχειρήσεων.
Η τροπολογία κατατέθηκε τελικά χθες και εντάχθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Αμυνας «Φάροι, Στρατολογία και άλλες διατάξεις», το οποίο πρόκειται να ψηφιστεί τις επόμενες ημέρες.
Πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι και πριν από την εν λόγω ρύθμιση οι μεγαλοεργολάβοι είχαν βρει «παραθυράκια» και «χτυπούσαν» μικρά έργα. Είχαν συστήσει θυγατρικές εταιρείες όλων των κατηγοριών και ανάλογα με την κλιμάκωση του προϋπολογισμού του έργου συμμετείχαν σε όλους τους διαγωνισμούς.
Η αιτιολογική έκθεση που περιλαμβάνεται στη ρύθμιση είναι ενδεικτική των προθέσεων του υπουργείου. Αναφέρει συγκεκριμένα ότι «καταργούνται τα όρια προϋπολογισμού (κατώτατα όρια) κάτω των οποίων εργοληπτικές επιχειρήσεις ανώτερων τάξεων δεν μπορούν να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς προϋπολογισμού των ορίων αυτών».
Οπως προκύπτει μάλιστα, η ρύθμιση μπορεί να εφαρμοστεί και στα εν εξελίξει έργα, καθώς στο σχετικό κείμενο αναφέρεται ότι οι προωθούμενες διατάξεις εφαρμόζονται και σε εκκρεμείς υποθέσεις ανάθεσης δημοσίων έργων στις οποίες δεν έχουν υποβληθεί προσφορές μέχρι τώρα.
Σε άλλη παράγραφο, τέλος, καταργούνται και οι γεωγραφικοί περιορισμοί που ίσχυαν έως τώρα και όριζαν ότι τα έργα μικρής κλίμακας θα τα αναλάμβαναν εταιρείες με έδρα τον ίδιο νομό. Πλέον οι εργοληπτικές εταιρείες θα μπορούν να παίρνουν έργα σε ολόκληρη την επικράτεια.
Η «Ελευθεροτυπία» είχε αναφερθεί διεξοδικά στο ζήτημα με δημοσιεύματά της. Αρμόδιες πηγές ανέφεραν ότι το υπουργείο Υποδομών ήταν ενήμερο για τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και, προκειμένου να αποφύγει καταδικαστικές αποφάσεις και πρόστιμα, είχε έτοιμη νομοθετική ρύθμιση η οποία προβλέπει κατάργηση των κατώτατων ορίων στις επτά κατηγορίες των εργοληπτικών επιχειρήσεων.
Η τροπολογία κατατέθηκε τελικά χθες και εντάχθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Αμυνας «Φάροι, Στρατολογία και άλλες διατάξεις», το οποίο πρόκειται να ψηφιστεί τις επόμενες ημέρες.
Πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι και πριν από την εν λόγω ρύθμιση οι μεγαλοεργολάβοι είχαν βρει «παραθυράκια» και «χτυπούσαν» μικρά έργα. Είχαν συστήσει θυγατρικές εταιρείες όλων των κατηγοριών και ανάλογα με την κλιμάκωση του προϋπολογισμού του έργου συμμετείχαν σε όλους τους διαγωνισμούς.
Η αιτιολογική έκθεση που περιλαμβάνεται στη ρύθμιση είναι ενδεικτική των προθέσεων του υπουργείου. Αναφέρει συγκεκριμένα ότι «καταργούνται τα όρια προϋπολογισμού (κατώτατα όρια) κάτω των οποίων εργοληπτικές επιχειρήσεις ανώτερων τάξεων δεν μπορούν να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς προϋπολογισμού των ορίων αυτών».
Οπως προκύπτει μάλιστα, η ρύθμιση μπορεί να εφαρμοστεί και στα εν εξελίξει έργα, καθώς στο σχετικό κείμενο αναφέρεται ότι οι προωθούμενες διατάξεις εφαρμόζονται και σε εκκρεμείς υποθέσεις ανάθεσης δημοσίων έργων στις οποίες δεν έχουν υποβληθεί προσφορές μέχρι τώρα.
Σε άλλη παράγραφο, τέλος, καταργούνται και οι γεωγραφικοί περιορισμοί που ίσχυαν έως τώρα και όριζαν ότι τα έργα μικρής κλίμακας θα τα αναλάμβαναν εταιρείες με έδρα τον ίδιο νομό. Πλέον οι εργοληπτικές εταιρείες θα μπορούν να παίρνουν έργα σε ολόκληρη την επικράτεια.
Επιμέλεια: logiosermis.net
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου