Τα τέσσερα κριτήρια για την
ένταξη επιχειρήσεων και επαγγελματιών στον εξωδικαστικό μηχανισμό. Πώς δομείται
η τυποποιημένη λύση για τους οφειλέτες. Πότε εκπονείται μελέτη βιωσιμότητας.
Πως καθορίζεται ο αριθμός των δόσεων.
Σε ισχύ τίθεται η αυτοματοποιημένη
διαδικασία για την υπαγωγή στον εξωδικαστικό μηχανισμό των επιχειρήσεων που
οφείλουν από 20.000 έως 50.000 ευρώ,
καθώς η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση, δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της
Κυβερνήσεως. Η διαμόρφωση της συγκεκριμένης ΚΥΑ που θέτει τους όρους και τις
προϋποθέσεις, συμφωνήθηκε κατά την προηγούμενη επίσκεψη των θεσμών στην Αθήνα,
αφού πρόκειται για ένα μείζον θέμα που αφορά χιλιάδες επιχειρήσεις.
Όπως ορίζεται στην απόφαση, οι επιχειρήσεις που εμπίπτουν στην
αυτοματοποιημένη διαδικασία δεν είναι υποχρεωμένες να υποβάλλουν αίτηση
βιωσιμότητας. Ωστόσο, προβλέπεται ότι οι πιστωτές του δημόσιου και του
ιδιωτικού τομέα διατηρούν σε κάθε περίπτωση το δικαίωμα να προβούν σε
εξατομικευμένη αξιολόγηση βιωσιμότητας, σύμφωνα με τις εσωτερικές διαδικασίες
οργάνωσής τους, προκειμένου να εκτιμήσουν την ικανότητα αποπληρωμής του
οφειλέτη.
Παράλληλα, εάν ένας πιστωτής, ο
οποίος κατέχει την πλειοψηφία επί του συνόλου των απαιτήσεων, εκτιμήσει τον
οφειλέτη ως μη βιώσιμο, δεν προτείνεται καμία ρύθμιση των οφειλών στο πλαίσιο
της απλοποιημένης διαδικασίας και συνεπώς η επιχείρηση θα πρέπει να αιτηθεί την
υπαγωγή της στην κανονική διαδικασία του νόμου.
Σημειώνεται ότι το ύψος των
ετήσιων δόσεων, δεν μπορεί να υπερβαίνει το 33% των καθαρών εσόδων του
οφειλέτη.
Η απόφαση
Άρθρο 1
Αντικείμενο Ρύθμισης
Σκοπός της παρούσας απόφασης
είναι η θέσπιση απλοποιημένης διαδικασίας ρύθμισης των οφειλών επιχειρήσεων που
υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4469/2017 (Α΄ 62), το ύψος των οποίων δεν
ξεπερνά συνολικά το ποσό των πενήντα χιλιάδων ευρώ (50.000,00 €).
Άρθρο 2
Απλοποιημένη Διαδικασία Υπαγωγής
στις ρυθμίσεις του ν. 4469/2017
Η αίτηση υποβάλλεται ηλεκτρονικά
από τον οφειλέτη, μέσω της ιστοσελίδας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης
Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.) www.keyd.gov.gr με τη διαδικασία που ορίζεται
στην κοινή υπουργική απόφαση υπ’ αριθ. 116821/25.10.2017 (ΦΕΚ
3909/Β΄/6.11.2017)
«Λειτουργικές Προδιαγραφές της
ηλεκτρονικής πλατφόρμας Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων
ν. 4469/2017 (ΦΕΚ Α΄ 62)» και με τη χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας (εφεξής
το Σύστημα). Στο μέτρο που η παρούσα απόφαση δεν ορίζει διαφορετικά,
εφαρμόζονται οι ουσιαστικές και διαδικαστικές διατάξεις του ν. 4469/2017, και
των κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθεισών κανονιστικών πράξεων.
Άρθρο 3 Τυποποιημένος Τρόπος
Αξιολόγησης Βιωσιμότητας
1. Για τους σκοπούς της εφαρμογής
της παρούσας απόφασης, προκειμένου ένας οφειλέτης να κριθεί βιώσιμος για την
τυποποιημένη πρόταση ρύθμισης, πρέπει να πληροί σωρευτικά τα παρακάτω κριτήρια:
α) Θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ
φόρων, τόκων και αποσβέσεων κατά την τελευταία χρήση ή σε δύο (2) από τις τρεις
(3) τελευταίες χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στο
ν.4469/2017, και
β) Ο λόγος του συνόλου των
οφειλών, μετά την αφαίρεση των ποσών της περίπτ. α΄ της παρ. 1 του άρθρου 4,
προς το καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων να είναι ίσος ή
μικρότερος από οκτώ (8).
Για την εφαρμογή της παρούσας
προϋπόθεσης λαμβάνεται υπόψη το μεγαλύτερο ποσό που προκύπτει από τη σύγκριση
των εξής ποσών:
αα) του καθαρού αποτελέσματος προ
φόρων τόκων και αποσβέσεων της τελευταίας χρήσης και
ββ) του μέσου όρου των δύο (2)
πλέον θετικών καθαρών αποτελεσμάτων προ φόρων τόκων και αποσβέσεων από τις
τρεις (3) τελευταίες χρήσεις.
Οι πιστωτές του δημόσιου και του
ιδιωτικού τομέα διατηρούν σε κάθε περίπτωση το δικαίωμα να προβούν σε
εξατομικευμένη αξιολόγηση βιωσιμότητας, σύμφωνα με τις εσωτερικές διαδικασίες
οργάνωσής τους, προκειμένου να εκτιμήσουν την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη.
Εάν πιστωτής, ο οποίος κατέχει
την πλειοψηφία επί του συνόλου των απαιτήσεων, εκτιμήσει τον οφειλέτη ως μη
βιώσιμο, δεν προτείνεται καμία ρύθμιση των οφειλών στο πλαίσιο της
απλοποιημένης διαδικασίας.
Άρθρο 4
Πρόταση τυποποιημένης λύσης
1. Μετά την υποβολή της αίτησης
υπαγωγής κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 2 και μετά τη διαπίστωση απαρτίας,
τυχόν αντιπροτάσεις ρύθμισης οφειλών που υποβάλλονται από τους συμμετέχοντες
πιστωτές, παράγονται με τυποποιημένο τρόπο και υπόκεινται στους ακόλουθους
κανόνες:
α) Αφαιρούνται τα ακόλουθα ποσά
ανά πιστωτή:
αα) το σύνολο των τόκων
υπερημερίας των πιστωτών του ιδιωτικού τομέα.
ββ) ποσοστό ενενήντα πέντε τοις
εκατό (95%) των απαιτήσεων του Δημοσίου από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη
φορολογική διοίκηση.
γγ) ποσοστό ογδόντα πέντε τοις
εκατό (85%) των απαιτήσεων του Δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης από
προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής.
Τα ποσά των υποπεριπτ. ββ) και
γγ) αφαιρούνται με την επιφύλαξη της παρ. 6 του άρθρου 15 του ν. 4469/2017.
β) Ο οφειλέτης καταβάλει ισόποσες
τοκοχρεωλυτικές μηνιαίες δόσεις, που δεν επιτρέπεται να είναι κατώτερες από το
ποσό των πενήντα (50) ευρώ ανά πιστωτή.
γ) Ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων
στην περίπτωση των χρηματοδοτικών φορέων, κατά την έννοια της περίπτ. δ΄ της
παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 4469/2017, του Δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής
Ασφάλισης (εφεξής θεσμικών πιστωτών) δεν επιτρέπεται να ξεπερνά τις εκατόν
είκοσι (120), ενώ για τους λοιπούς ιδιώτες πιστωτές δεν επιτρέπεται να ξεπερνά
τις είκοσι τέσσερις (24). Κατ' εξαίρεση, αν οι οφειλές προέρχονται από
συμβάσεις παροχής εργασίας οποιουδήποτε τύπου, οι δόσεις δεν επιτρέπεται να
ξεπερνούν τις έξι (6). Ο αριθμός των δόσεων είναι κοινός για κάθε μία από τις
ανωτέρω κατηγορίες πιστωτών, με την επιφύλαξη των περιπτ. β΄ και ε΄.
δ) Για τον υπολογισμό των
τοκοχρεωλυτικών δόσεων λαμβάνεται υπόψη επιτόκιο ίσο με το επιτόκιο euribor
τριμήνου, προσαυξημένο κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες και κατά την εισφορά του
ν. 128/1975 κατά περίπτωση, αν είχε προγενέστερα συμφωνηθεί ότι η εισφορά αυτή
βαρύνει τον οφειλέτη. Το επιτόκιο είναι κυμαινόμενο για τους χρηματοδοτικούς
φορείς και αναπροσαρμόζεται ανά τρίμηνο, με έναρξη την ημερομηνία κατάρτισης
της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών. Για τους υπόλοιπους πιστωτές το επιτόκιο
είναι σταθερό, με κρίσιμο χρόνο την ημερομηνία υποβολής της αίτησης.
Εναλλακτικά, ο οφειλέτης μπορεί να προτείνει να καταβάλει την οφειλή του σε
όλους τους θεσμικούς πιστωτές σε δώδεκα (12) ή λιγότερες άτοκες δόσεις. Στην
περίπτωση αυτή, επί υπερημερίας του οφειλέτη, οι δόσεις που οφείλονται προς
τους χρηματοδοτικούς φορείς βαρύνονται με το επιτόκιο του πρώτου εδαφίου.
ε) Αν η βασική οφειλή προς το
Δημόσιο ή/και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, δεν ξεπερνά το ποσό των τριών
χιλιάδων ευρώ (3.000 €) ανά πιστωτή, στο οποίο δεν προσμετρώνται τυχόν οφειλές
που προβλέπονται στο πρώτο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 15 του ν. 4469/2017, ο
αριθμός των δόσεων προς τον εν λόγω πιστωτή δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τις
τριάντα έξι (36). Στην περίπτωση αυτή, δεν υφίσταται η υποχρέωση προσφοράς
κοινού αριθμού δόσεων για όλους τους θεσμικούς πιστωτές.
στ) Αν ποσοστό 2,75% του θετικού
καθαρού αποτελέσματος του οφειλέτη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων είναι
μεγαλύτερο από τη συνολική αρχική μηνιαία δόση, όπως αυτή προκύπτει από τις
περιπτ. α΄ έως ε΄, τότε η συνολική μηνιαία δόση αναπροσαρμόζεται, ώστε να
ισούται με αυτό το ποσό. Το επιπλέον ποσό κατανέμεται συμμέτρως στους θεσμικούς
πιστωτές, ανάλογα με την απαίτηση του καθενός, και ο αριθμός των δόσεων
μειώνεται, ώστε το σύνολο της καθαρής παρούσας αξίας αυτών, λαμβανομένου υπόψη
του επιτοκίου της περιπτ. δ΄, να ισούται με το σύνολο της οφειλής προς αυτούς,
μειωμένης κατά τα ποσά της περιπτ. α΄. Για την εφαρμογή της παρούσας περίπτωσης
λαμβάνεται υπόψη το ποσό της περιπτ. β΄ της παρ. 1 του άρθρου 3, που λήφθηκε
υπόψη για την κατάφαση της βιωσιμότητας.
2. Το Δημόσιο και οι Φορείς
Κοινωνικής Ασφάλισης επιτρέπεται να υποβάλλουν προτάσεις αναδιάρθρωσης οφειλών,
σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρ. 1. Επιπλέον, οφείλουν να ψηφίζουν υπέρ
προτάσεων αναδιάρθρωσης οφειλών που έχουν συνταχθεί σύμφωνα με τα αναφερόμενα
στην παρ. 1.
3. Το Δημόσιο και οι Φορείς
Κοινωνικής Ασφάλισης δεν επιτρέπεται να υποβάλλουν προτάσεις αναδιάρθρωσης
οφειλών ή να ψηφίζουν υπέρ προτάσεων αναδιάρθρωσης οφειλών που έχουν συνταχθεί
σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρ. 1, αν η συνολική αξία της περιουσίας του
οφειλέτη είναι τουλάχιστον είκοσι πέντε (25) φορές μεγαλύτερη από τη συνολική
οφειλή προς ρύθμιση.
Άρθρο 5
Εφαρμογή της τακτικής διαδικασίας
1. Η διαδικασία συνεχίζεται
σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 6 του άρθρου 8 του ν. 4469/2017 και στην
κοινή υπουργική απόφαση υπ’ αριθ. 116821/25.10.2017 (ΦΕΚ 3909/Β΄/6.11.2017)
«Λειτουργικές Προδιαγραφές της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Εξωδικαστικού Μηχανισμού
Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων ν. 4469/2017 (ΦΕΚ Α΄ 62)» στις εξής περιπτώσεις:
α) αν ο οφειλέτης δεν πληροί τα
κριτήρια του τυποποιημένου τρόπου αξιολόγησης βιωσιμότητας της παρ. 1 του
άρθρου 3,
β) αν η πρόταση τυποποιημένης
λύσης δεν γίνεται δεκτή από τον οφειλέτη,
γ) αν η πλειοψηφία των πιστωτών
υποβάλει αντιπροτάσεις διαφορετικές σε σχέση με την πρόταση τυποποιημένης
λύσης.
2. Κατά την τακτική διαδικασία, ο
οφειλέτης μπορεί να προσκομίσει μελέτη, προκειμένου να τεκμηριώσει τη
βιωσιμότητα της επιχείρησής του ή μία διαφορετική πρόταση αναδιάρθρωσης
οφειλών.
Άρθρο 6 Έναρξη ισχύος
Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη
δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και καταλαμβάνει και τις
εκκρεμείς αιτήσεις από το στάδιο, στο οποίο αυτές βρίσκονται.
euro2day.gr
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου