Τετάρτη 21 Μαρτίου 2018

Facebook: Όχι πια, αβλαβές



Η αποκάλυψη ότι η εταιρία Cambridge Analytica εκμεταλλεύθηκε τα στοιχεία 50 εκατομμυρίων προφίλ του Facebook προκειμένου να επηρεάσει τις εκλογές στις ΗΠΑ, είναι ανησυχητική.

Ομως εκείνο που ειναι πραγματικά ανησυχητικό είναι το γεγονός πως η εταρία του Μαρκ Ζάκερμπεργκ διαχειρίζεται τα προσωπικά δεδομένα εκατοντάδων εκατομμυρίων ατόμων σε όλο τον κόσμο - προτρέποντάς τους να αγοράσουν συγκεκριμένα προϊόντα και να σκεφθούν συγκεκριμένα πράγματα, την ώρα που παρακολουθεί τις αλληλεπιδράσεις τους.

Με τις πρόσφατες αποκαλύψεις έχουμε πια ξεπεράσει το σημείο όπου η εταιρία δεν πρέπει να δίνει λογαριασμό σε κανέναν για τις πράξεις και τις αποφάσεις της. Τα ερωτήματα συσσωρεύονται: Ποιοί και πόσοι είναι οι διαχειριστές που προσλαμβάνει το Facebook για να κρίνουν ποιές αναρτήσεις είναι προσβλητικές και ποιές όχι; Ποιά ακριβώς είναι τα κριτήριά τους;

Ποιός είναι εκείνος που απαγορεύει τον διάσημο πίνακα του Ντελακρουά «Η Ελευθερία οδηγεί το λαό», εμπνευσμένο από τη γαλλική επανάσταση του 1930, επειδή απεικονίζει την ελευθερία γυμνόστηθη και από την άλλη επιτρέπει την παράνομη εκμετάλλευση των προσωπικών προτιμήσεων του κάθε χρήστη; Ποιός είναι εκείνος ο αλγόριθμος που κανονίζει τι βλέπει και τι όχι ο καθένας μας και μπορεί να αλλάξει χωρίς καμμία διαβούλευση - ούτε ειδικών αρχών, ούτε νομικών, ούτε καν των επιχειρήσεων που βασίζονται στο FBγια διαφήμιση; Τόση παντοδυναμία συνοδευόμενη από ασυδοσία, τρομάζει.

Τον περασμένο μήνα μάθαμε για το Little Things, ένα site που λειτουργούσε 4 χρόνια και έκλεισε μέσα σε μια νύχτα όταν το FB αποφάσισε να αλλάξει πολιτική. Χάθηκαν 100 θέσεις εργασίας. Και τέλος πάντων, ποιός έκανε το Facebook σημαντικό παράγοντα της πολιτικής; Ο Μάριο Σαλβίνι, ηγέτης της ιταλικής ακροδεξιάς το ευχαρίστησε επειδή συνέβαλε σημαντικά στην πρόσφατη επιτυχία του κόμματός του στις εκλογές.

Στις ΗΠΑ, γερουσιαστές και από τα δύο κόμματα ζητούν να κληθεί ο Ζάκερμπεργκ στο Κογκρέσο να καταθέσει για το σκάνδαλο της Cambridge Analytica. Ομως αυτή είναι η κορυφή του παγόβουνου. Σύμφωνα με τον Ρότζερ Μακνάμι, που είχε επενδύσει από νωρίς στην εταιρία αυτή, το FB χρησιμοποιεί τεχνικές που βρίσκει κάποιος στα εγχειρίδια της προπαγάνδας και του τζόγου στο καζίνο για να προκαλέσει ψυχολογικό εθισμό στους χρήστες.

Αν, οποιαδήποτε άλλη εταιρία, χρησιμοποιούσε αυτές τις μεθόδους για να κατευθύνει τη ζωή μας, θα ξεσηκωνόμασταν. Μήπως ήρθε η ώρα;














Νατάσα Μπαστέα

in.gr

0 comments :

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *