Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2015

Η Ελλάδα η χειρότερη χώρα της Ε.Ε. για τους νέους

Η παγκόσμια οικονομική κρίση τελείωσε; Όχι για τους νέους. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εργασίας (ILO), οι νέοι σε όλο τον κόσμο αγωνίζονται ακόμα να βρουν δουλειά.
Η σχετική έκθεση του ILO δείχνει ότι ο αριθμός των νέων ως ποσοστό στο παγκόσμιο εργατικό δυναμικό κατέγραψε άνοδο κατά 11,6% μεταξύ του 1991 και του 2014, καθώς αυξήθηκε αντίστοιχα η εγγραφή των νέων στα πανεπιστήμια και τα κολέγια. 
Ωστόσο, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, ο αριθμός των μακροχρόνια ανέργων μεταξύ των νέων έχει αυξηθεί. Μετά από μια περίοδο γρήγορης αύξησης μεταξύ του 2007 και του 2010, τα παγκόσμια ποσοστά ανεργίας μεταξύ των νέων έχουν «σταθεροποιηθεί» στο 13% και δεν έχουν ακόμα ανακάμψει στα προ κρίσης ποσοστά του.
Πρωταθλήτριες στην Ευρώπη για το 2014 είναι η Ελλάδα, η Ιταλία και η Σλοβακία.
Πίνακας ανεργίας νέων στην Ευρώπη το 2014 σε σύγκριση με το 2012Πίνακας ανεργίας νέων στην Ευρώπη το 2014 σε σύγκριση με το 2012 | ILO
Για τις αναπτυγμένες οικονομίες, η ανεργία των νέων βελτιώθηκε τη διετία 2012-2014, παρόλα αυτά τα περσινά ποσοστά υπερβαίνουν ακόμα το 20% στα δύο τρίτα των Ευρωπαϊκών χωρών και περισσότεροι από ένας στους τρεις νέους (35,5%) αναζητούν δουλειά για περισσότερο από ένα χρόνο.
Παρότι στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη, τη Λατινική Αμερική, την Καραϊβική και την υποσαχάρια Αφρική, η ανεργία των νέων δείχνει τάσεις μείωσης, σε όλες τις περιοχές του κόσμου η προοπτική μιας σταθερής καριέρας γίνεται ολοένα και πιο αβέβαιη και η κατάσταση μπορεί να εκφυλιστεί κι άλλο στις αναπτυγμένες χώρες, όπου η επίσημη υπογραφή σύμβασης αορίστου χρόνου ήταν κάποτε ο πλέον συνηθισμένος τρόπος πρόσληψης.    
Γι αυτό και σε αυτές τις χώρες, το μερίδιο των νέων που απασχολούνται με καθεστώς μερικής απασχόλησης ή με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή βρίσκουν προσωρινή δουλειά έχει μεν υποχωρήσει από την κορύφωση της κρίσης, αλλά μακροπρόθεσμα η τάση δείχνει αυξητικές τάσεις, καθώς όλο και περισσότεροι νέοι συνδυάζουν την μερική απασχόληση με τις σπουδές. 

Τάσεις στην ανεργία των νέων

Πίνακας ανεργίας νέων το 2014 σε σύγκριση με το 2012
 Η εικόνα της ανεργίας των νέων στις αναπτυγμένες οικονομίες και την Ε.Ε. άρχισε να βελτιώνεται. Το αντίστοιχο ποσοστό μειώθηκε μεταξύ του 2012-2014 από το 18% στο 16,6% και προβλέπεται ότι το 2020 θα έχει πέσει στο 15,1%.
► Το 2014 η ανεργία των νέων ήταν υψηλότερη στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική στο 28,2% και 30,5%, αντίστοιχα και χαμηλότερη στη Νότια Ασία, στο 9,9% και την Ανατολική Ασία, στο 10,6%.
► Οι διαφορές μεταξύ των δυο φύλων είναι μικρές και σε παγκόσμιο επίπεδο και σε περιφερειακό με εξαίρεση την Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, όπου η ανεργία των νέων γυναικών υπερβαίνει αυτή των ανδρών κατά 20 έως 22 μοδάνες αντίστοιχα. 
► Στις 28 χώρες της Ε.Ε. έχει αυξηθεί από το 32,6% το 2012 στο 35,5% το 2014, το ποσοστό των νέων ανέργων που αναζητούν απασχόληση για περισσότερο από ένα χρόνο. 
► Το 2014 το μερίδιο των εργαζόμενων νέων σε σύγκριση με τον πληθυσμό κυμαινόταν από 22,5% στη Μέση Ανατολή μέχρι 49,2% στην Ανατολική Ασία. Η αναλογία μειώθηκε σε όλες τις περιοχές με εξαίρεση την υποσαχάρια Αφρική, μεταξύ του 2007 και του 2014. 
► Το ένα πέμπτο (20,7%) των εργαζόμενων νέων στις χώρες του ΟΟΣΑ δούλευαν λιγότερο από 30 ώρες την εβδομάδα (μερική απασχόληση) το 2000, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 30,1% το 2013. Το ποσοστό των νέων σε μη εθελοντική μερική απασχόληση αυξήθηκε από 12,2% το 2007 στο 17,1% το 2010 και μετά μειώθηκε στο 14,8% το 2013. 
► Στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες είναι αυξητική η τάση της προσωρινής απασχόλησης μεταξύ των νέων. Ο μέσος όρος στις 28 χώρες παρουσίασε άνοδο και από 40% το 2005 έφθασε στο 43,3% το 2014. 
► Το 2013 το 37,8% των εργαζόμενων νέων (δηλαδή πάνω από το ένα τρίτο) στις αναπτυσσόμενες χώρες ήταν φτωχοί (17,7% ζούσαν σε καθεστώς ακραίας φτώχειας  και 20,1% σε μέτρια φτώχεια)
► Την ίδια χρονιά περίπου 169 εκατομμύρια νέοι εργάζονταν μεν, αλλά ζούσαν με λιγότερα από 2 δολάρια την ημέρα. Ο αριθμός αυτός αυξάνεται στα 286 εκατομμύρια εάν συμπεριληφθούν και οι «σχεδόν» φτωχοί, μετρώντας την «απασχολούμενη φτώχεια» κάτω από τα 4 δολάρια την ημέρα.
«Η ανάπτυξη δεν είναι καθολική και πολλοί νέοι γυναίκες και άνδρες παραμένουν σε καθεστώς αναταραχής από την αλλαγή των δεδομένων στον χώρο της εργασίας», λέει η Σάρα Ελντερ, η βασική συντάκτρια της έκθεσης. «Οι νέοι στις αναπτυσσόμενες χώρες συνεχίζουν να υποφέρουν από τη φτώχεια που προέρχεται από τη μη τακτική απασχόληση και την έλλειψη επίσημης εργασιακής και κοινωνικής προστασίας». 

Τί προτείνει το ΔΝΤ και τί οι Ευρωπαίοι για το ελληνικό χρέος


Έντονες διεργασίες για την ελάφρυνση του ελληνικού δημόσιου χρέους πραγματοποιούνται στο περιθώριο της κοινής συνόδου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Παγκόσμιας Τράπεζας στη Λίμα του Περού, μολονότι το ζήτημα δεν περιλαμβάνεται στην επίσημη ημερήσια διάταξη, σύμφωνα με δημοσίευμα της γερμανικής οικονομικής εφημερίδας «Handelsblatt».
«Οι Έλληνες είναι ο επίσημος συνομιλητής μας, αλλά όχι ο πραγματικός εταίρος στις διαπραγματεύσεις», υποστηρίζει στην εφημερίδα εκπρόσωπος της Ευρωζώνης και παρομοιάζει τις συνομιλίες με διαπραγματεύσεις για θέματα δασμών.
«Το ΔΝΤ ζητεί χρόνους αποπληρωμής τριάντα ετών, ενώ οι Ευρωπαίοι προτείνουν σημαντικά λιγότερο. Στο τέλος, θα συναντηθούμε στη μέση», εκτιμά ο αξιωματούχος στην εφημερίδα, η οποία σημειώνει ότι ο επικεφαλής του ΕΜΣ Κλάους Ρέγκλινγκ έχει δώσει εντολή στους ειδικούς του Μηχανισμού να υπολογίσουν ποιους χρόνους αποπληρωμής θεωρεί η Ευρώπη απαραίτητους.
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, οι Ευρωπαίοι θα παρουσιάσουν και άλλες δυνατότητες, όπως την μεταφορά στην Αθήνα των δισεκατομμυρίων κερδών της ΕΚΤ και εθνικών κεντρικών τραπεζών από ελληνικά ομόλογα.
Με αυτά τα 7,7 δισεκατομμύρια η Ελλάδα θα μπορούσε κυρίως να πληρώσει τα ακριβά δάνεια του ΔΝΤ, σημειώνει η «Handelsblatt» και τονίζει ότι απόφαση δεν θα ληφθεί πριν από την πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος. Αναφέρει, πάντως, ότι από την πλευρά της Ευρωζώνης θεωρείται βέβαιο ότι τελικά το ΔΝΤ θα συμμετάσχει στο γ΄ πρόγραμμα στήριξης της Ελλάδας.

Στο ΣτΕ προσέφυγαν δήμοι της ανατολικής Αττικής κατά του «Ελ. Βενιζέλος» για απλήρωτους φόρους και δημοτικά τέλη


Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγαν οι Δήμοι Ραφήνας - Πικερμίου, Μαρκόπουλου και Σπάτων-Αρτέμιδος και ζητούν να ακυρωθεί η άρνηση των συναρμοδίων υπουργών να εκδώσουν την απαιτούμενη απόφαση καθορισμού των όρων και προϋποθέσεων, αλλά και του ύψους των δημοτικών, κ.λπ. τελών που θα εισπράττουν από το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος.
Ειδικότερα, από την σύμβαση ανάπτυξης του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος (31 Ιουλίου 1995), μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της ανώνυμης εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών», βασικός μέτοχος της οποίας είναι η γερμανικών συμφερόντων εταιρεία «Hochtief», προβλέπεται ότι η επίμαχη ανώνυμη εταιρεία οφείλει να καταβάλει ανταποδοτικούς και άλλους φόρους, όπως και τέλη σε δήμους και κοινότητες γύρω από το αεροδρόμιο.
Οι Δήμοι αυτοί είναι των Σπάτων - Αρτέμιδας (τέως Λούτσας), της Ραφήνας - Πικερμίου, της Παιανίας, Μαρκόπολου, και του Κορωπίου.
Στην συνέχεια ψηφίστηκε ο νόμος 3631/2008 ο οποίος προέβλεψε ότι με απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών θα καθορίζεται η διαδικασία επιβολής και είσπραξης των δημοτικών τελών και φόρων των 6 επίμαχων Δήμων από το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος. Όμως, από το 2008 κανένας από τους συναρμόδιους υπουργούς δεν υπέγραψε την προβλεπόμενη υπουργική απόφαση.
Η καταβολή των δημοτικών φόρων και τελών προς τους εν λόγω Δήμους έπρεπε να είχε ξεκινήσει από τον Ιανουάριο του 2008.
Έτσι, οι Δήμοι την 28η Ιουνίου 2015 κατέθεσαν αίτηση στους συναρμόδιους υπουργούς και ζητούσαν να εκδοθεί η προβλεπόμενη από το νόμο 3631/2008 υπουργική απόφαση που θα καθορίζει τις διαδικασίες και το ύψος των δημοτικών τελών κ.λπ. που θα εισπράττονται από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Οι Δήμοι δεν έλαβαν καμία απάντηση από τους συναρμόδιους υπουργούς και προσέφυγαν στο ΣτΕ υποστηρίζοντας ότι από το 2008 έως και σήμερα, με το να μην εκδίδεται η προβλεπόμενη υπουργική απόφαση παρέχεται προνομιακή θέση στην ανώνυμη εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών», κάτι που παραβιάζει την Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), αλλά και τη νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Παράλληλα, οι Δήμοι υποστηρίζουν ότι η επίμαχη φοροαπαλλαγή που παρέχει ουσιαστικά η Πολιτεία προς τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, αποτελεί κρατική ενίσχυση μονοπωλιακού χαρακτήρα, που θέτει σε προνομιακή θέση την επίμαχη εταιρεία, σε σχέση με άλλες εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στον ίδιο χώρο, αλλά νοθεύονται και οι κανόνες του ανταγωνισμού.
Ακόμη, υποστηρίζουν οι Δήμοι ότι με την μη έκδοση της προβλεπόμενης υπουργικής απόφασης παραβιάζεται και ο Ευρωπαϊκός Χάρτης Τοπικής Αυτοδιοίκησης ο οποίος το 1989 κυρώθηκε από την χώρα μας.
Επίσης, σύμφωνα με τους Δήμους, η ευνοϊκή αυτή μεταχείριση έναντι της ανώνυμης εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών», είναι αντίθετη στις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη (άρθρο 4 Συντάγματος), όπως επίσης προσκρούει και στην συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοτέλεια των ΟΤΑ, αφού τα τέλη, κ.λπ. αποσκοπούν στην κάλυψη των δαπανών των Δήμων.

Ποινές φυλάκισης και δήμευση περιουσιών για φοροδιαφυγή– Δείτε τι περιλαμβάνει το ν/σ


Ποινές φυλάκισης και δέσμευση περιουσιακών στοιχείων για φοροδιαφυγή προβλέπει το πολυνομοσχέδιο με τα προαπατούμενα του Οκτωβρίου που δόθηκε στη δημοσιότητα για διαβούλευση. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται ακόμη η αύξηση του συντελεστή φορολογίας των ενοικίων απο 1.1.2015 ενώ καθώς και η κατάργηση της δυνατόητας εκκχώρησης ανείσπρακωτων ενοικίιων στο δημόσιο.
Ιδιαίτερα αυστηρές είναι οι διαταξεις του νομοσχεδίου για τη φοροδιαφυγή. Ετσι προβλέπεται οτι:
- πραγματοποιεί έγκλημα φοροδιαφυγής όποιος με πρόθεση αποκρύπτει εισοδήματα, στοιχεία και ειδικά όταν δεν υποβάλλει δήλωση για οποιοδήποτε είδος φορολογίας. Επιβάλλεται ποινή φυλάκισης 2 ετών για την αποφυγή πληρωμής φόρου πάνω από 100.000 ευρώ ή άνω των 50.000 ευρώ εφόσον πρόκειται για ΦΠΑ. Δεν αναστέλλεται η ποινική διαδικασία ακόμη και αν ο φορολογούμενος υποβάλει ενδικοφανή προσφυγή
- καταργείται το ανώτατο όριο φορολογικών προστίμων 30.000 ευρώ για μη έκδοση φορολογικών στοιχείων (π.χ. αποδείξεων, τιμολογίων).
- η λήψη προληπτικών μέτρων διασφάλισης των εσόδων του δημοσίου σε βάρος όσων εντοπίζονται να έχουν φοροδιαφύγει πάνω από 150.000 ευρώ. Προβλέται η δέσμευση του 50% των καταθέσεων, του 50% του χρηματικού περιεχομένου θυρίδων και του 100% του μη χρηματικού περιεχομένου θυρίδων, όπως για παράδειγμα κοσμημάτων, ή άλλων πολύτιμων αντικειμένων. Τα μέτρα αυτά λαμβάνονται και σε όσους έχουν ασκήσει διοίκηση με κάθε τρόπο στην εταιρεία που εντοπίζεται να φοροδιαφεύγει ακόμη και αν έχουν αποβάλει την ιδιότητα του διαχειριστή ή υπεύθυνου της εταιρείας στο παρελθόν.
- μειώνεται από το 100% στο 50% το πρόστιμο της μη υποβολής δήλωσης παρακρατούμενων φόρων

- Σε περίπτωση μη έκδοσης φορολογικού στοιχείου ή έκδοσης ή λήψης ανακριβούς στοιχείου για πράξη που επιβαρύνεται με ΦΠΑ, επιβάλλεται πρόστιμο πενήντα τοις εκατό (50%) επί του φόρου που θα προέκυπτε από το μη εκδοθέν στοιχείο, ή επί της διαφοράς, αντίστοιχα. Εξαιρείται της επιβολής κυρώσεων ο λήπτης που τελούσε σε καλή πίστη κατά την λήψη των στοιχείων.

- Σε κάθε περίπτωση όπου διαπιστώνεται, κατόπιν ελέγχου, η υποβολή ανακριβών δηλώσεων ή η μη υποβολή δηλώσεων, υποβολή δηλώσεων, με συνέπεια τη μη απόδοση ή την μειωμένη απόδοση ή την επιπλέον έκπτωση ή επιστροφή ΦΠΑ, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) επί του ποσού του φόρου που θα προέκυπτε από την μη υποβληθείσα δήλωση ή επί της διαφοράς, αντίστοιχα.

- Σε περίπτωση άσκησης οικονομικής δραστηριότητας χωρίς να έχει υποβληθεί δήλωση έναρξης εργασιών, παρά την ύπαρξη σχετικής υποχρέωσης, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) επί του ποσού του ΦΠΑ που θα έπρεπε να είχε αποδοθεί για όλη τη διάρκεια λειτουργίας της οικονομικής δραστηριότητας.

- Σε κάθε πρόσωπο μη υπόχρεο σε υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ που εκδίδει φορολογικά στοιχεία με ΦΠΑ, χωρίς να έχει τέτοια υποχρέωση, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) επί του αναγραφόμενου φόρου που δεν αποδόθηκε».
- Ο συντελεστής φορολογίας του εισοδήματος απο ενοίκια αυξάνεται από 11% σε 15% για εισόδημα εως 12.000 ευρώ και απο 33% σε 35% για εισόδημα από 12.000 και άνω.
- καταργείται ( απο 1.1.2015) η δυνατότητα εκχώρησης ανείσπρακτων ενοικίων από τους ιδιοκτήτες ακινήτων.
- μειώνεται από τα 5 στο 1 ευρώ το ποσό ΕΝΦΙΑ που δεν βεβαιώνεται στον φορολογούμενο μετά την εκκαθάριση. Επίσης ΕΝΦΙΑ θα καταβάλουν απο φέτος οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις για τα ακίνητά τους που ιδιοχρησιμοποιούνται ενώ εξαιρούνται απ το φόρο ακίνητα που ανήκουν σε εταιρείες ειδικού σκοπού οι οποίες ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ
- προβλέπεται πρόστιμο από 500 έως 2.000 ευρώ για την υποβολή ελλιπούς δήλωσης τεκμηρίωσης ενδοομιλικών συναλλαγών.
- δίνεται η δυαντότητα στον έφορο να μειώνει τη διάρκεια της ήδη χορηγηθείσας ρύθμισης για οφειλες προς το δημόσιο εάν ο οφειλέτης έχει τη δυνατότητα σύμφωνα με τα οικονομικά του δεδομένα να πληρώνει την οφειλή του σε λιγότερες δόσεις από τις αρχικά χορηγηθείσες, οποτεδήποτε καθ΄όλη τη διάρκεια της ρύθμισης

Ειδικότερα, όσον αφορά στη φοροδιαφυγή το πολυνομοσχέδιο προβλέπει ότι έγκλημα  φοροδιαφυγής διαπράττει όποιος με πρόθεση:
α) προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή φόρου εισοδήματος, ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) ή  ειδικού φόρου ακινήτων (ΕΦΑ), αποκρύπτει από τα όργανα της Φορολογικής Διοίκησης φορολογητέα εισοδήματα από οποιαδήποτε πηγή ή περιουσιακά στοιχεία, ιδίως παραλείποντας να υποβάλει δήλωση ή υποβάλλοντας ανακριβή δήλωση ή καταχωρίζοντας στα λογιστικά αρχεία εικονικές (ολικά ή μερικά) δαπάνες ή επικαλούμενος στη φορολογική δήλωση τέτοιες δαπάνες, ώστε να μην εμφανίζεται φορολογητέα ύλη ή να εμφανίζεται αυτή μειωμένη,
β) προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή του φόρου προστιθέμενης αξίας, του φόρου κύκλου εργασιών, του φόρου ασφαλίστρων και των παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων, τελών ή εισφορών, δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς ή συμψηφίζει ή εκπίπτει ανακριβώς αυτούς, καθώς και όποιος παραπλανά τη Φορολογική Διοίκηση με την παράσταση ψευδών γεγονότων ως αληθινών ή με την αθέμιτη παρασιώπηση ή απόκρυψη αληθινών γεγονότων και δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς ή συμψηφίζει ή εκπίπτει ανακριβώς αυτούς ή λαμβάνει επιστροφή, καθώς και όποιος διακρατεί τέτοιους φόρους, τέλη ή εισφορές,
γ) προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή φόρου πλοίων δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς στο Δημόσιο τον φόρο αυτό.
Επίσης, όποιος διαπράττει έγκλημα φοροδιαφυγής   τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών: α) αν ο φόρος που αναλογεί στα φορολογητέα εισοδήματα ή στα περιουσιακά στοιχεία που έχουν αποκρυβεί υπερβαίνει ανά φορολογικό ή διαχειριστικό έτος ή ανά φορολογική υπόθεση τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ ανά είδος φόρου, ή β) αν το προς απόδοση ποσό του κύριου φόρου, τέλους ή εισφοράς που δεν αποδόθηκε ή αποδόθηκε ανακριβώς ή επεστράφη ή συμψηφίστηκε ή εξέπεσε ή διακρατείται υπερβαίνει ανά φορολογικό ή διαχειριστικό έτος ή ανά φορολογική υπόθεση: αα) τις πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ, εφόσον αφορά φόρο προστιθέμενης αξίας ή ββ) τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ ανά είδος φόρου, τέλους ή εισφοράς σε κάθε άλλη περίπτωση.
- Επιβάλλεται κάθειρξη αν το ποσό του φόρου, τέλους ή εισφοράς της προηγούμενης παραγράφου υπερβαίνει τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ εφόσον αφορά φόρο προστιθέμενης αξίας, ή τις εκατό πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ σε κάθε άλλη περίπτωση φόρου, τέλους ή εισφοράς.
- Όποιος εκδίδει πλαστά ή εικονικά φορολογικά στοιχεία, καθώς και όποιος αποδέχεται εικονικά φορολογικά στοιχεία ή νοθεύει τέτοια στοιχεία, ανεξάρτητα από το αν διαφεύγει ή μη την πληρωμή φόρου, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών (3) μηνών. Ειδικά, όποιος εκδίδει ή αποδέχεται εικονικά φορολογικά στοιχεία για ανύπαρκτη συναλλαγή στο σύνολό της ή για μέρος αυτής, τιμωρείται:
α) με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους, εφόσον η συνολική αξία των εικονικών φορολογικών στοιχείων υπερβαίνει το ποσό των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ και
β) με κάθειρξη, εφόσον το ως άνω ποσό υπερβαίνει τις εκατόν πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ. 
Θεωρείται ως πλαστό και το φορολογικό στοιχείο που έχει διατρηθεί ή σφραγιστεί με οποιονδήποτε τρόπο, χωρίς να έχει καταχωριστεί στα οικεία βιβλία της αρμόδιας φορολογικής αρχής σχετική πράξη θεώρησής του και εφόσον η μη καταχώριση τελεί σε γνώση του υπόχρεου για τη θεώρηση του φορολογικού στοιχείου. Θεωρείται επίσης ως πλαστό το φορολογικό στοιχείο και όταν το περιεχόμενο και τα λοιπά στοιχεία του πρωτότυπου ή αντίτυπου αυτού είναι διαφορετικά από αυτά που αναγράφονται στο στέλεχος του ίδιου στοιχείου.
Εικονικό είναι το φορολογικό στοιχείο που εκδίδεται για συναλλαγή ανύπαρκτη στο σύνολο της ή για μέρος αυτής ή για συναλλαγή στην οποία το ένα από τα συμβαλλόμενα μέρη που αναγράφονται στο στοιχείο είναι άγνωστο φορολογικώς πρόσωπο, με την έννοια ότι δεν έχει δηλώσει την έναρξη του επιτηδεύματός του ούτε έχει θεωρήσει στοιχεία στην Φορολογική Διοίκηση. Εικονικό είναι επίσης το στοιχείο που φέρεται ότι εκδόθηκε ή έχει ληφθεί από εικονική εταιρία, κοινοπραξία, κοινωνία ή άλλη οποιασδήποτε μορφής επιχείρηση ή νομική οντότητα ή από φυσικό πρόσωπο για το οποίο αποδεικνύεται ότι είναι παντελώς αμέτοχο με τη συγκεκριμένη συναλλαγή, οπότε στην τελευταία αυτή περίπτωση η ποινική δίωξη ασκείται κατά του πραγματικού υπευθύνου που υποκρύπτεται.
Τα φορολογικά στοιχεία στα οποία αναγράφεται αξία συναλλαγής κατώτερη της πραγματικής θεωρούνται πάντοτε για τους σκοπούς του παρόντος νόμου ως ανακριβή, ενώ τα φορολογικά στοιχεία στα οποία αναγράφεται αξία μεγαλύτερη της πραγματικής θεωρούνται ως εικονικά κατά το μέρος της μεγαλύτερης αυτής αξίας. Δεν είναι εικονικό για τον λήπτη το φορολογικό στοιχείο το οποίο αφορά πραγματική συναλλαγή, αν το πρόσωπο του εκδότη είναι διαφορετικό από αυτό που αναγράφεται στο στοιχείο.
Δεν είναι εικονικό το φορολογικό στοιχείο που εξέδωσε ή έλαβε η κοινωνία κληρονόμων ή ο κληρονόμος ή σύζυγος ή τέκνο αποβιώσαντος ή συνταξιοδοτηθέντος συζύγου ή γονέα, το οποίο φέρεται ότι εκδόθηκε ή λήφθηκε από τον αποβιώσαντα ή συνταξιοδοτηθέντα επιτηδευματία, εφόσον αφορά πραγματική συναλλαγή και πριν από κάθε είδους φορολογικό έλεγχο, έχει καταχωρηθεί στα βιβλία, τόσο του λαμβάνοντα, όσο και του εκδώσαντα το στοιχείο, η αξία αυτού έχει συμπεριληφθεί στις οικείες δηλώσεις ΦΠΑ και φορολογίας εισοδήματος και έχει γίνει η απόδοση των φόρων που προκύπτουν από το στοιχείο αυτό.
-  Με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός (1) έτους τιμωρείται ο υπόχρεος που δεν εκδίδει ή εκδίδει ανακριβώς τα προβλεπόμενα από τις κείμενες διατάξεις στοιχεία ή παραστατικά πωλήσεων κατά την πώληση ή διακίνηση αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών, εφόσον το συνολικό ύψος των συναλλαγών για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί τα οικεία στοιχεία ανέρχεται τουλάχιστον στο ποσό των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, ανά φορολογικό ή διαχειριστικό έτος]
- Για την επιμέτρηση της ποινής λαμβάνεται ιδίως υπόψη το ύψος του ποσού που αποκρύφτηκε ή δεν αποδόθηκε και η διάρκεια της απόκρυψης ή μη απόδοσης ή ανακριβούς απόδοσης ή διακράτησης. Η μεταχείριση από το δράστη ιδιαιτέρων τεχνασμάτων συνιστά επιβαρυντική περίσταση.
Αυτουργοί και συνεργοί στη φοροδιαφυγή
Στα νομικά πρόσωπα, ως αυτουργοί των εγκλημάτων του παρόντος νόμου θεωρούνται, εφόσον με οποιαδήποτε πράξη ή παράλειψη συντέλεσαν στην τέλεσή τους:
α) Στις ημεδαπές ανώνυμες εταιρίες, οι πρόεδροι  των Δ.Σ, οι διευθύνοντες, εντεταλμένοι ή συμπράττοντες σύμβουλοι, οι διοικητές, οι γενικοί διευθυντές ή διευθυντές, ως και εν γένει κάθε πρόσωπο εντεταλμένο είτε άμεσα από το νόμο είτε από ιδιωτική βούληση είτε με δικαστική απόφαση στη διοίκηση ή διαχείριση ή εκπροσώπηση αυτών. Αν ελλείπουν όλα τα παραπάνω πρόσωπα, ως αυτουργοί θεωρούνται τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων των εταιριών αυτών, εφόσον ασκούν πράγματι προσωρινά ή διαρκώς ένα από τα καθήκοντα που αναφέρονται πιο πάνω.
β) Στις ομόρρυθμες και ετερόρρυθμες εταιρίες οι ομόρρυθμοι εταίροι και οι διαχειριστές αυτών ως και εν γένει κάθε πρόσωπο εντεταλμένο είτε άμεσα από το νόμο είτε από ιδιωτική βούληση είτε με δικαστική απόφαση είτε από οποιαδήποτε αιτία στη διοίκηση ή διαχείριση αυτών.
γ) Στις εταιρίες περιορισμένης ευθύνης και ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρίες οι διαχειριστές αυτών ως και εν γένει κάθε πρόσωπο εντεταλμένο είτε άμεσα από το νόμο είτε από ιδιωτική βούληση είτε με δικαστική απόφαση είτε από οποιαδήποτε αιτία στη διοίκηση ή διαχείριση αυτών και όταν αυτοί ελλείπουν ή απουσιάζουν οι εταίροι αυτών.
δ) Στους συνεταιρισμούς και ενώσεις αυτών οι πρόεδροι, οι γραμματείς, οι ταμίες, ως και εν γένει κάθε πρόσωπο εντεταλμένο είτε άμεσα από το νόμο είτε από ιδιωτική βούληση είτε με δικαστική απόφαση είτε από οποιαδήποτε αιτία στη διοίκηση ή διαχείριση αυτών.
ε) Στις κοινοπραξίες, κοινωνίες, αστικές, συμμετοχικές ή αφανείς εταιρίες, ως αυτουργοί του εγκλήματος της φοροδιαφυγής θεωρούνται οι εκπρόσωποί τους , με βάση την ιδιωτική βούληση ή το νόμο ή δικαστική απόφαση, και αν ελλείπουν αυτοί, τα μέλη τους. Όταν στα μέλη αυτών περιλαμβάνονται και νομικά πρόσωπα ή αλλοδαπές επιχειρήσεις ή αλλοδαποί οργανισμοί, εφαρμόζονται ανάλογα και οι λοιπές διατάξεις της παρούσας παραγράφου.
στ) Στις αλλοδαπές επιχειρήσεις γενικά και στους κάθε είδους αλλοδαπούς οργανισμούς, ως αυτουργοί του εγκλήματος της φοροδιαφυγής θεωρούνται οι διευθυντές ή αντιπρόσωποι ή πράκτορες, που έχουν στην Ελλάδα.
ζ) Στα νομικά πρόσωπα εκτός των ανωτέρω αναφερομένων ή στις νομικές οντότητες κατά την έννοια της παραγράφου 3 του άρθρου 51Α του ν. 2238/1994 ή της περίπτωσης δ’ του άρθρου 2 του ν.4172/2013 Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος, ως αυτουργοί θεωρούνται οι εκπρόσωποι αυτών ως και εν γένει κάθε πρόσωπο εντεταλμένο είτε άμεσα από το νόμο είτε από ιδιωτική βούληση είτε με δικαστική απόφαση στη διοίκηση ή διαχείριση ή εκπροσώπηση αυτών.
Επίσης, αυτουργοί των ανωτέρω εγκλημάτων, κατά την έννοια της προηγούμενης παραγράφου, θεωρούνται και: α) όσοι δυνάμει νόμου ή δικαστικής απόφασης ή διάταξης τελευταίας βούλησης είναι διαχειριστές αλλότριας περιουσίας β) ο επίτροπος ή κηδεμόνας ή διοικητής αλλοτρίων κατά τις διατάξεις του Αστικού Κώδικα.
Ως άμεσοι συνεργοί των ανωτέρω εγκλημάτων θεωρούνται ο προϊστάμενος του λογιστηρίου κάθε μορφής ή τύπου επιχείρησης ή όποιος με πρόθεση συμπράττει με οποιονδήποτε τρόπο γενικά στη διάπραξη των εγκλημάτων του παρόντος, ως τοιούτου νοουμένου και του υπογράφοντος τη δήλωση ως πληρεξούσιος.
Μηνυτήριες αναφορές
Εάν συντρέχει περίπτωση τέλεσης ή απόπειρας τέλεσης εγκλήματος φοροδιαφυγής υποβάλλεται αμέσως μηνυτήρια αναφορά από τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων ή από τα όργανα της Φορολογικής Διοίκησης ή από τη Διεύθυνση Οικονομικής Αστυνομίας της Ελληνικής Αστυνομίας. Η ποινική δίωξη ασκείται αυτεπαγγέλτως.
Η παραγραφή των εγκλημάτων του παρόντος νόμου αρχίζει από την τελεσιδικία της απόφασης επί της προσφυγής που ασκήθηκε ή σε περίπτωση μη άσκησης προσφυγής από την οριστικοποίηση της φορολογικής εγγραφής λόγω παρόδου της προθεσμίας άσκησης προσφυγής.
Η άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής και προσφυγής ενώπιον των Διοικητικών Δικαστηρίων δεν επηρεάζει την ποινική διαδικασία. Το ποινικό δικαστήριο δύναται πάντως, σε περίπτωση που κρίνει ότι η έκβαση εκκρεμούς διοικητικής δίκης είναι ουσιώδης για τη δική του κρίση επί της υπόθεσης, να αναστείλει με απόφασή του την ποινική δίκη μέχρι την τελεσίδικη κρίση του διοικητικού δικαστηρίου.


Βομβαρδίστηκε η αυτοκινητοπομπή του ηγέτη του ISIS – Άγνωστη η τύχη του «χαλίφη»


Η πολεμική αεροπορία του Ιράκ έπληξε την αυτοκινητοπομπή του ηγέτη του Ισλαμικού Κράτους Αμπού Μπακρ Αλ Μπαγκντάντι στην επαρχία Άνμπαρ, στα δυτικά της χώρας, κοντά στα σύνορα με τη Συρία, ανακοίνωσαν οι ιρακινές ένοπλες δυνάμεις.
Η τύχη του ηγέτη του "χαλιφάτου" παραμένει αδιευκρίστη.
"Οι ιρακινές αεροπορικές δυνάμεις βομβάρδισαν την αυτοκινητοπομπή Αμπού Μπακρ Αλ Μπαγκντάντι ενώ κατευθυνόταν στην Καράμπλα για να παραστεί σε συνάντηση με τους διοικητές του Ντάες" αναφέρει η ανακοίνωση, στην οποία χρησιμοποιείται το αραβικό ακρωνύμιο του Ισλαμικού Κράτους.
Η ανακοίνωση, στην οποία χαρακτηρίζεται "ηρωική" η επιχείρηση της ιρακινής αεροπορίας, δεν διευκρινίζεται αν χτυπήθηκε ο ίδιος ο Αλ Μπαγκντάντι. "Η τοποθεσία της συνάντησης βομβαρδίστηκε επίσης και πολλά ηγετικά στελέχη της οργάνωσης σοτώθηκαν και τραυματίστηκαν. Η τύχη του Αλ Μπαγκντάντι είναι άγνωστη. Απομακρύνθηκε από το σημείο με ένα όχημα. Η κατάσταση της υγείας του είναι αδιευκρίνιστη", ανέφερε ο στρατός.
Η Καράμπλα βρίσκεται πάνω στον ποταμό Ευφράτη, σε απόσταση περίπου 5 χιλιομέτρων από τα σύνορα με τη Συρία.
Η επιχείρηση αυτή έγινε σε συντονισμόμε τις υπηρεσίες πληροφοριών του υπουργείου Εσωτερικών του Ιράκ και το κοινό κέντρο διοίκησης των επιχειρήσεων του διεθνούς συνασπισμού που πολεμά τους τζιχαντιστές υπό την ηγεσία των ΗΠΑ.
Σχεδόν ταυτόχρονα ανακοινώθηκε ότι ο διεθνής συνασπιμός έπληξε 24 στόχους του Ισλαμικού Κράτους στη Συρία και το Ιράκ το Σάββατο. Οι 17 από τις επιθέσεις αυτές έγιναν στο Ιράκ και οι 7 στη Συρία. Οι στόχοι ήταν κυρίως μονάδες της οργάνωσης, κτίρια, όπλα και θέσεις μαχητών της.
Οι δυνάμεις ασφαλείας του Ιράκ έχουν και στο παρελθόν ανακοινώσει ότι ο Αλ Μπαγκντάντι τραυματίστηκε ή σκοτώθηκε σε επιδρομές, κάτι όμως που δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ μέχρι σήμερα.


Αλεξιάδης: Επέκταση της χρήσης πλαστικού χρήματος με κίνητρα - Τι είπε για τα σενάρια για "capital controls" στους μισθούς


Ο Τρύφων Αλεξιάδης επιβεβαίωσε τη βούληση του υπουργείου να επεκταθεί η χρήση του πλαστικού χρήματος, αλλά με κίνητρα, υποχρεωτικά και εθελοντικά, όπως είπε, με στόχο να χτυπηθεί η φοροδιαφυγή και να λαμβάνει το κράτος γρηγορότερα τον ΦΠΑ.
Μιλώντας στην εκπομπή "Μega Σαββατοκύριακο", ο κ. Αλεξιάδης τόνισε πως δεν θα εφαρμοστεί capital control στους μισθούς (γράφτηκε για δημόσιων υπαλλήλων και συνταξιούχων), συστήνοντας να μην υπάρχει φόβος και πως ό,τι αποφασιστεί δεν θα αιφνιδιάσει κανέναν, ανέφερε ωστόσο ότι οι Δ.Υ πληρώνονται ήδη μέσω τραπεζικών λογαριασμών.
Όπως τόνισε, οι όποιες αλλαγές θα εφαρμοστούν από 1ης Ιανουαρίου 2016, επισημαίνοντας πως το ΥΠΟΙΚ ολοκληρώνει τον σχεδιασμό του και στη συνέχεια θα υπάρξει συζήτηση και συνεννόηση με τις τράπεζες. Πρέπει να πάμε σε αλλαγή νοοτροπίας και στους φορολογούμενους και στο κράτος, επισήμανε.
Αγωνιούμε να μαζέψουμε 45 – 50 δισ. ευρώ κάθε χρόνο από άμεσους και έμμεσους φόρους, υπογράμμισε, τονίζοντας πως εάν χτυπηθεί η φοροδιαφυγή θα εισπράττονταν 15-20 δισ. ευρώ. “Καθένας μας μπορεί να βάλει λιθαράκι για να κερδίσουμε αυτόν τον αγώνα”, ανέφερε ο κ. Αλεξιάδης.
Ερωτηθείς για τις 100 δόσεις και τις αλλαγές που θα εφαρμοστούν, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών τόνισε πως “αυτοί που έχουν μπει και είχαν τη δυνατότητα πιο σύντομης αποπληρωμής, θα το πληρώσουν πιο σύντομα. Δεν υπήρχε πρόβλεψη για το εάν κάποιος έχει καταθέσεις στην τράπεζα, τώρα πάμε να αντιμετωπίσουμε αυτά τα θέματα”.
Υπογράμμισε πως το νομοσχέδιο περιλαμβάνει διατάξεις που έχουν ήδη ψηφιστεί και επισήμανε πως θα αποκτηθεί καλύτερο νομικό οπλοστάσιο, με στόχο την πάταξη της φοροδιαφυγής, του λαθρεμπορίου και της διαφθοράς, μέσω των ελέγχων.
Επιπλέον, αναφερόμενος στα τέλη κυκλοφορίας υπογράμμισε πως “προσπαθούμε να μεταφέρουμε το βάρος από τα χαμηλά στρώματα στα υψηλά και τα πιο υψηλά” και ανέφερε ότι το ΥΠΟΙΚ εξετάζει πώς θα υλοποιηθεί αυτή η πολιτική, ακόμη και στα τέλη. Δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις, τόνισε, ωστόσο διευκρίνισε ότι φέτος οι πληρωμές θα των τελών θα γίνουν με το ίδιο σύστημα και είναι συγκεκριμένη η οροφή του ποσού. “Εάν μπορούμε να το κάνουμε πιο δίκαια και αναλογικά θα το κάνουμε”, κατέληξε.

Ο Βαρουφάκης αποκαλύπτει τον νέο πολιτικό φορέα - Τι λέει για τους "1.101"


Σε συνέντευξή του σε κυριάκατικη εφημερίδα, ο Γιάνης Βαρουφάκης μιλά για την πρωτοβουλία – νέο πολιτικό φορέα που ξεκινά και που θα αποτελεί περισσότερο ένα κίνημα ή ένα φόρουμ για την Ευρώπη,ενώ τονίζει ότι η λέξη «Αριστερά» δεν θα περιλαμβάνεται στον τίτλο που θα επιλεγεί.
«Έχει χρεοκοπήσει οριστικά το μοντέλο των εθνικών κομμάτων, τα οποία υπόσχονται κοινωνικά ευαίσθητες και οικονομικά αποτελεσματικές πολιτικές σε εθνικό επίπεδο και κατόπιν συνάπτουν συμμαχίες στο πλαίσιο της Ευρωβουλής» τονίζει ο πρώην υπουργός Οικονομικών δηλώνει στη Real News ξεκαθαρίζοντας ότι δεν ιδρύει κόμμα.
Όπως προσθέτει «η Ευρώπη χρειάζεται κάτι διαφορετικό. Χρειάζεται ένα πραγματικά πανευρωπαϊκό μέτωπο κίνημα ή φόρουμ, στο πλαίσιο του οποίου να συνδιαμορφώσουμε προγράμματα ρεαλιστικά αλλά και οραματικά, ως Ευρωπαίοι που απαιτούμε ευρωπαϊκές λύσεις σε προβλήματα που προκύπτουν από την κακή αρχιτεκτονική της ΕΕ γενικότερα και της ευρωζώνης ειδικότερα».
Ο κ. Βαρουφάκης δεν θέλησε να απαντήσει αν θέλει κάποιον άλλον πολιτικό σε αυτό το φόρουμ και επισημαίνει ότι είναι ανοικτό σε όλους όσους συμφωνούν με τις βασικές αρχές: Εκδημοκρατισμού της διαχείρισης της ευρωζώνης, ανάσχεσης της κρίσης αποπληθωρισμού μέσα από ένα ευρωπαϊκό new deal, δημιουργίας κοινής πολιτικής αντιμετώπισης της φτώχειας και των αναγκών των προσφύγων, προσανατολισμού στο μέλλον με στόχο την εκμετάλλευση των νέων αποκεντρωτικών τεχνολογιών.
Διευκρινίζει πάντως ότι είναι άλλο το πανευρωπαϊκό του κίνημα ή φόρουμ και άλλο η πρωτοβουλία των 1.101, που δίνει αύριο στη δημοσιότητα νέο βίντεο και άλλα ονόματα, εκτός από αυτό του Κλ. Γρηγοριάδη. Ο Γ. Βαρουφάκης διευκρινίζει ότι συμμετέχει ως απλό στέλεχος, όπως παίρνει μέρος στην Πρωτοβουλία για το «Σχέδιο Β στην Ευρώπη», στην οποία συμμετέχει και η Ζωή Κωνσταντοπούλου.



Ζεστή μηλόπιτα με παγωτό

Είχε αγοράσει ένα καινούργιο ζευγάρι παπούτσια. Κλειστά. Σκούρα μπλε με ανοιχτά γκρίζα ρέλια.
Η ατμόσφαιρα μύριζε βροχή, πεσμένα φύλλα και υγρασία. Φυσούσε λίγο και από κάπου μακριά ακούστηκε μια βροντή.
Κοίταξε τον ουρανό. Δεν έδειχνε βαρύς, ούτε τόσο απειλητικός. Κοίταξε και τα πόδια της. Σκούρα κόκκινα νύχια, απομεινάρι ενός καλοκαιριού που ήρθε και έφυγε χωρίς να της χαρίσει τίποτα. Ούτε μια μαγική νύχτα, ούτε ένα ξεκούραστο βράδυ, ούτε την αίσθηση των βαρών που φεύγουν παρασυρμένα από το νερό. Δεν ήθελε να μετρήσει αυτά που του έδωσε, ούτε καν εκείνα που της πήρε με τη βία.
Ακούστηκε ακόμη μία βροντή. Αυτή τη φορά λίγο πιο κοντά. Κρύωνε λίγο, ένα υγρό ρίγος τη διαπέρασε. Αν βρεχόταν πάλι, δεν το γλίτωνε το κρυολόγημα. Και δεν είχε αυτή την πολυτέλεια.
Προλάβαινε να γυρίσει σπίτι, να βγάλει τα πέδιλα -επέμενε να τα φοράει παρά την αλλαγή του καιρού- και να φτιάξει κάτι ζεστό.
Δεν ήθελε όμως. Ηθελε να μείνει έξω. «Ας βρέξει. Θα κάνω μια βόλτα ώσπου να κουραστώ τόσο που να μην έχω επιλογή παρά να γυρίσω».
Περπάτησε. Περπατούσε αργά, σαν να ήταν ένα ηλιόλουστο απόγευμα, από εκείνα τα γλυκά απογεύματα της άνοιξης, που διψάς αλλά δεν χρειάζεται να πιεις, που ο αέρας μυρίζει φρέσκα τριαντάφυλλα και τα πουλιά χτίζουν καινούργιες φωλιές. Σε μερικές κουζίνες μυρίζει η νέα μαρμελάδα φράουλα και τα ανοιχτά χρωματιστά μπλουζάκια πλένονται από τη ναφθαλίνη.
Ανοιγόκλεισε τα μάτια και είδε την εικόνα του κόσμου σε αρνητικό. Σκουρόχρωμα ρούχα που μόλις είχαν βγει από τις ντουλάπες, φαιόχρωμος ουρανός που έκρυβε τον κουρασμένο ήλιο, η αποδημία των πουλιών ήταν φανερό ότι είχε αρχίσει από μέρες. Μόνο μερικοί θαρραλέοι σπουργίτες τσιμπολογούσαν ό,τι είχε πέσει κάτω.
Και όμως, δεν λυπήθηκε. Μια υπέροχη μυρωδιά έφτασε στη μύτη της: κανέλα, γαρίφαλο και ψημένο μήλο. Γλυκιά ζύμη και ζάχαρη άχνη.
Ηταν έξω από ένα καφενείο, καινούργιο στέκι για πολλούς. Ειδικά για εκείνους που αγαπούσαν τα γλυκά.
Κοντοστάθηκε λίγο. «Να μπω;». Μια σταγόνα βροχής έτρεξε στο μέτωπό της και ύστερα μια δεύτερη, πιο αποφασιστική, τη χάιδεψε ακριβώς στο κέντρο της μύτης. «Θα μπω».
Λίγοι ήταν οι πελάτες μέσα. Δύο καλοβαλμένες κυρίες, ένα νεαρό ζευγάρι και ένας κύριος. Διάλεξε ένα τραπεζάκι πλάι στο παράθυρο.
«Σας έφτασε κι εσάς η μυρωδιά;», τη ρώτησε χαμογελώντας η σερβιτόρα, που την ήξερε εδώ και λίγους μήνες.
Της απάντησε χαμογελώντας: «Ναι, οπότε ξέρεις τι θα μου φέρεις. Μαζί με έναν διπλό καφέ μέτριο».
«Τη συνοδεύουμε με παγωτό καραμέλα βουτύρου», είπε το κορίτσι. «Αν θέλετε, φυσικά».
«Θέλω. Και αδημονώ».
Εξω έβρεχε πια κανονικά. Μερικές αστραπές φάνηκαν στο βάθος, αλλά τώρα ένιωθε κάπως καλύτερα, δεν ήξερε πώς να το περιγράψει. Ασφαλής, μάλλον.
Ανοιξε την τσάντα και κοίταξε τα καινούργια παπούτσια. Τώρα της άρεσαν περισσότερο απ’ όταν τα αγόρασε. Της έφεραν και το γλυκό, πλάι στον καφέ που άχνιζε.
«Ευχαριστώ πολύ».
Εβγαλε το σημειωματάριό της. Το άνοιξε κάπου στην τύχη και διάβασε:
«Κάθομαι μερικές φορές και σκέφτομαι: να μπορούσα, λέει, να ξαναγυρίσω στο παρελθόν/ να τακτοποιήσω μερικά πράγματα, ν’ αποτελειώσω κάποια άλλα. Ομως τι σημασία θα ’χε;
»Είμαι κουρασμένος από τόσους χωρισμούς, τόσα πρωινά, τόσα απογεύματα»(1).
Πήρε το κουτάλι, έκοψε λίγη ζεστή μηλόπιτα και την άφησε να παρασύρει λίγο παγωτό καραμέλα. Οταν το έφερε στο στόμα, μια πλημμυρίδα από γεύσεις και αρώματα την κατέκλυσε. Μια μικρή στιγμή αγνής ευτυχίας - ίσως και ηδονής. Πόση γαλήνη έκρυβε μέσα της αυτή η μίξη του μήλου με την κανέλα και τη ζάχαρη και πόσο γρήγορα έφτασε βαθιά εκεί, στον πυρήνα του στήθους. Τι όμορφη η στιγμή που η ζαχαροπλαστική συμφώνησε με αυτό που ήθελε να πει η ποίηση.
(1) «Μάταιες αποφάσεις», του Τάσου Λειβαδίτη (Απρίλιος 1922 - Οκτώβριος 1988) από τα «Χειρόγραφα του Φθινοπώρου».

Παραιτήθηκε από την Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ ο Στάθης Παναγούλης

Παράπονα για τη θέση που κατείχε στο ψηφοδέλτιο της Β' Αθηνών εξέφρασε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Στάθης Παναγούλης, ανακοινώνοντας την αποχώρησή του από την Κεντρική Επιτροπή του κόμματος.
Σε ανακοίνωσή του, την οποία ανέβασε και στο Facebook, υποστηρίζει ότι βουλευτές που «έριξαν την κυβέρνηση» τοποθετήθηκαν πιο ψηλά από εκείνον στις λίστες και ζητάει δημοκρατικές εσωκομματικές διαδικασίες.
Ξεκαθαρίζει, ωστόσο, ότι θα συνεχίσει να στηρίζει την κυβέρνηση και το κυβερνητικό έργο.
Αναλυτικά η επιστολή παραίτησης: 
«Αθήνα, 10 Οκτωβρίου 2015
Προς
Την Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ
Με την επιστολή μου αυτή, σας κάνω γνωστή την παραίτησή μου από την Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ για τους εξής λόγους :
Κατά την τελευταία συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής, η οποία ασχολήθηκε με την κατάρτιση των Εκλογικών Συνδυασμών, αποφασίσθηκε να τοποθετηθώ μεταξύ της 10ης και της 12ης θέσης στη λίστα του ψηφοδελτίου της Β΄Αθηνών. Αυτή η τοποθέτηση έγινε διότι απεχώρησαν βουλευτές, οι οποίοι με την στάση τους ήταν υπαίτιοι, η Κυβέρνηση να ΜΗΝ συγκεντρώνει την απαιτούμενη πλειοψηφία, δημιουργώντας δικό τους πολιτικό φορέα και καθώς μετακινήθηκαν δύο βουλευτές σε άλλες εκλογικές περιφέρειες.
Με μεγάλη έκπληξη, διαπίστωσα, όταν ανακοινώθηκε ( τελευταίο απ΄όλα ) το ψηφοδέλτιο της Β΄Αθηνών ότι τοποθετήθηκα τελικά στην 17η θέση του ψηφοδελτίου. ΚΑΤΑΦΩΡΑ παραβιάστηκε η σύννομη απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής, με την παραπάνω «τακτική» που ακολουθήθηκε. Μετά τις αποχωρήσεις και μετακινήσεις των παραπάνω βουλευτών, βρισκόμουν με την ΝΟΜΙΜΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΨΗΦΟΥ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΟΥ, μεταξύ της 10ης και 12ης θέσης. Εκ των υστέρων λοιπόν, τοποθετήθηκαν σε ευνοϊκότερες από εμένα θέσεις άτομα, τα οποία , τα ονόματά τους ούτε καν αναφέρθηκαν κατά την διάρκεια της παραπάνω συνεδρίασης.
Η παραπάνω μεθόδευση, κατά ΠΑΡΑΒΑΣΗ ΤΩΝ ΝΟΜΙΜΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ ΤΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ, προσβάλλει την μέχρι τώρα δημοκρατική και αγωνιστική μου διαδρομή στον πολιτικό βίο του τόπου, τους έμπρακτους αγώνες μου σε χαλεπούς καιρούς και την ιστορική διαδρομή ολόκληρης της οικογένειάς μου.
Αλγεινή εντύπωση μού προκαλεί το γεγονός ότι βουλευτές που κατά την τελευταία ΚΡΙΣΙΜΗ ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ της Βουλής έριξαν την Κυβέρνηση, ψηφίζοντας συνειδητά «ΠΑΡΟΝ», τοποθετήθηκαν σε προηγούμενες θέσεις από εμένα. Έτσι επιβραβεύει ο ΣΥΡΙΖΑ, τους αγωνιστές και τη στάση αποτροπής χρεοκοπίας της χώρας;
Δεν διαμαρτυρήθηκα τότε, γιατί είχαμε μπροστά μας την μάχη των εκλογών, στην οποία συμμετείχα με αγωνιστικότητα και συνέπεια, καθ΄όλο το διάστημα της προεκλογικής εκστρατείας από γειτονιά σε γειτονιά, από σπίτι σε σπίτι.
Τίθενται λοιπόν τα εξής ερωτήματα :
- Πού βρέθηκαν οι «Αλεξιπτωτιστές» και ποιο «αόρατο» χέρι, τους τοποθέτησε σε ευνοϊκότερες θέσεις, από την δική μου ;
- Ποιες δυνάμεις είναι αυτές που ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΟΥΝ πρόσωπα, τα οποία ΕΡΡΙΞΑΝ την κυβέρνηση και οδήγησαν τον τόπο σε πρόωρες εκλογές ;
Για όλους τους παραπάνω λόγους ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΕΝΟΣ, ΠΑΡΑΙΤΟΥΜΑΙ από την Κεντρική Επιτροπή εφόσον οι αποφάσεις της ΠΑΡΑΒΙΑΖΟΝΤΑΙ και δεν γίνονται ΣΕΒΑΣΤΕΣ.
Επιθυμώ να δηλώσω στην Κεντρική Επιτροπή ότι ως βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, θα στηρίξω το Κυβερνητικό έργο και φυσικά, θα εξακολουθήσω να μάχομαι για τα λαϊκά συμφέροντα όπως σε όλη την πολιτική μου πορεία με συνέπεια.
Πιστεύω ότι δεν είναι καθόλου αργά να λειτουργούν ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΑ τα όργανα του κόμματος και πάνω απ΄όλα η Κεντρική Επιτροπή όπως ορίζεται από τους κανόνες της.
Στάθης Β. Παναγούλης»


Αναρτήθηκε το πολυνομοσχέδιο με τα πρώτα προαπαιτούμενα (διαβάστε τί περιλαμβάνει)


Σε δημόσια διαβούλευση αναρτήθηκε αργά το βράδυ του Σαββάτου το πολυνομοσχέδιο με τα πρώτα προαπαιτούμενα, αυτά του Οκτωβρίου.
«Το Υπ. Οικονομικών καλεί τους πολίτες και κάθε ενδιαφερόμενο κοινωνικό εταίρο να συμμετάσχει από σήμερα 10 Οκτωβρίου 2015 στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου ''Μέτρα για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων''. Λόγω του ότι πρόκειται για επείγουσες ρυθμίσεις, η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί στις 9 το πρωί της Δευτέρας 12 Οκτωβρίου», αναφέρεται, μάλιστα, στο κείμενο που συνοδεύει το νομοσχέδιο στο Opengov.gr.
Το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις στη φορολογία, στο συνταξιοδοτικό σύστημα και στην ενέργεια, αυστηροποίηση του πλαισίου για τη φοροδιαφυγή άνω των 150.000 ευρώ με άμεση κατάσχεση, μεταρρυθμίσεις οι οποίες αναμένεται να κατατεθούν στη Βουλή προς ψήφιση τη Δευτέρα.
Το νομοσχέδιο υπογράφουν οι δύο αναπληρωτές υπουργοί Οικονομικών, δηλαδή οι Τρύφων Αλεξιάδης και Γιώργος Χουλιαράκης.
Διαβάστε εδώ το πολυνομοσχέδιο.


«Είναι μια επίθεση του κράτους κατά του λαού του»

Το μακελειό στην Άγκυρα είναι το τελευταίο μιας σειράς επιθέσεων που ξεκίνησαν από το Ντιγιάρμπακιρ πριν τις εκλογές οι οποίες έβαλαν για πρώτη φορά στη Βουλή το φιλοκουρδικό κόμμα ΗDP.
Οργισμένος ο ηγέτης του, Σελαχατίν Ντεμιρτάς, επιτέθηκε με σφοδρότητα στην κυβέρνηση και τον Ταγίπ Ερντογάν. 
Ο ηγέτης του φιλοκουρδικού κόμματος HDP, Σελαχατίν ΝτεμιρτάςΟ ηγέτης του φιλοκουρδικού κόμματος HDP, Σελαχατίν Ντεμιρτάς | AP Photo/Lefteris Pitarakis
Μετρώντας πολλά μέλη του HDP μεταξύ των νεκρών των επιθέσεων στην Άγκυρα, ο Ντεμιρτάς άφησε σαφή υπονοούμενα κατά των αρχών:
Εχουμε χάσει σχεδόν 150 δικούς μας ανθρώπους πριν και μετά τις εκλογές. Και δεν υπάρχει κανείς να αναλάβει την ευθύνη, Δεν έχει γίνει αποτελεσματική έρευνα και δεν θα υπάρξει αποτελεσματική έρευνα ούτε για την σημερινή επίθεση. Αυτή δεν ήταν μια επίθεση κατά της ενότητας του κράτους και του έθνους. Αυτή είναι μια επίθεση από το κράτος κατά του λαού του. Μπορούν και ρίχνουν στην φυλακή  ανθρώπους επειδή έγραψαν στο twitter μια πρόταση (που κρίθηκε προσβλητική). Μπορούν να συλλάβουν κάποιον επειδή το διέταξε το παλάτι. Αλλά όταν χάνουμε 150 σε βομβιστικές επιθέσεις δεν μπορούν να βρεθούν οι υπεύθυνοι. Σύμφωνα με την δική μας εκτίμηση αυτή δεν ήταν μια σκοτεινή επίθεση ή μια επίθεση που εξαπέλυσαν εξωτερικές δυνάμεις.»
Στις 5 Ιουνίου, δυο ημέρες πριν τις γενικές εκλογές, τέσσερις άνθρωποι σκοτώθηκαν σε διπλή βομβιστική επίθεση στο Ντιγιάρμπακιρ -από τα οχυρά του φιλοκουρδικού κόμματος στα νοτιοανατολικά- στη διάρκεια προεκλογικής συγκέντρωσης λίγα λεπτά πριν την ομιλία του Ντεμιρτάς.
Στις 20 Ιουλίου 33 άτομα σκοτώθηκαν σε μια άλλη επίθεση κατά συγκέντρωσης οπαδών του HDP και ακτιβιστών στην νοτιοανατολική επαρχία Σουρούτς, επίθεση που αποδόθηκε στους εξτρεμιστές που διάκεινται φιλικά στο ISIL (Ισλαμικό Κράτος του Ιράκ και του Λεβάντ), χωρίς ωστόσο κανείς από τους αρμόδιους υπουργούς και αξιωματούχους να έχει εξηγήσει μέχρι τώρα, πως διέφυγαν της προσοχής των υπηρεσιών ασφαλείας οι τρομοκράτες και ποιοι είναι αυτοί.  
Ο Ντεμιρτάς, που παρομοίασε τις επιθέσεις της Άγκυρας με αυτές τις δυο, αναρωτήθηκε γιατί κανένας από την κυβέρνηση ή τον γραφειοκρατικό μηχανισμό δεν έχει μέχρι τώρα αναλάβει την ευθύνη, υποβάλλοντας την παραίτηση του. 
«Αντίθετα είναι πολύ ευχαριστημένοι. Είναι ευχαριστημένοι με αυτή την εικόνα. Δεν δεχόμαστε τα συλλυπητήρια των ξένων ηγετών προς τον Πρόεδρο. Σε αυτούς που πρέπει να υποβληθούν συλλυπητήρια είναι ο λαός μας. Υπάρχουν στελέχη του AKP που ανοιχτά είπαν ότι επιτεθήκαμε στους εαυτούς μας. Εμείς είμαστε ένα κόμμα που υπερασπιζόμαστε την άποψη ότι όλοι μπορούμε να ζήσουμε μαζί. Αλλά δεν υπάρχει θέση για τέτοιους προδότες σαν κι εσάς σε αυτή την ζωή», είπε ο Ντερμιτάς υποσχόμενος να κάνει ό,τι μπορεί για να λογοδοτήσουν οι υπεύθυνοι γι αυτό το κύμα βίας στη δικαιοσύνη. 

Είχαν ενημερωθεί εγκαίρως οι αρχές

Οι οργανώσεις που είχαν τεθεί επικεφαλής στη σημερινή πορεία για την ειρήνη στην Άγκυρα, μεταξύ αυτών εργατικά συνδικάτα, οργανώσεις δημοσίων υπαλλήλων, δικηγόρων, γιατρών, μηχανικών, αρχιτεκτόνων, που αποκαλούνται «Η Εργατική Πλατφόρμα» είχαν υποβάλει αίτημα για την εκδήλωση τους στον κυβερνήτη της Άγκυρας εδώ και εβδομάδες και οι αρχές είχαν εγκρίνει το σημείο συγκέντρωσης και την διαδρομή της πορείας. Οι υπηρεσίες ασφαλείας όμως δεν πρόλαβαν και αυτή τη φορά το κακό. 
Όταν ρωτήθηκε σήμερα ο υπουργός Εσωτερικών, Σελαμι Αλτινόκ εάν σκοπεύει να παραιτηθεί για τις ελλείψεις στα μέτρα ασφαλείας, απάντησε κατηγορηματικά όχι, αφού κατά την γνώμη του δεν υπήρξε πρόβλημα με τα μέτρα. 

Με τρόμο προς τις κάλπες

Πολλοί στην Τουρκία κατηγορούν τον Ερντογάν ότι σκοπίμως έριξε λάδι στην φωτιά αναζωπυρώνοντας τις συγκρούσεις με τους ενόπλους του PKK, προκειμένου να τρομάξει τους ψηφοφόρους, για να υποστηρίξουν αυτή την φορά, στις εκλογές της 1η Νοεμβρίου, την δική του πλατφόρμα, αυτήν του νόμου και της τάξης, αποτρέποντας την είσοδο του HDP στην Βουλή, που του στοίχισε τον Ιούνιο ακριβά. 
Εάν το πετύχει -υποστηρίζουν- μπορεί τώρα να καταφέρει τον στόχο του, που είναι να συγκεντρώσει κι άλλες εξουσίες για τον εαυτό του.
Και με τις δημοσκοπήσεις μέχρι χθες να δείχνουν ότι το αποτέλεσμα την 1η Νοεμβρίου δεν θα είναι πολύ διαφορετικά από αυτό του Ιουνίου, το τελευταίο πράγμα που θα θέλει τώρα ο Τούρκος πρόεδρος είναι ειρήνη με τους Κούρδους.
Γεγονός είναι, ότι τρεις εβδομάδες πριν τις νέες εκλογές, το σημερινό μακελειό μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα.
Χρησιμοποιώντας λέξεις όπως «ενότητα», «αλληλεγγύη» και «αποφασιστικότητα» ο Ταγίπ Ερντογάν- σχολιάζει ο Guardian- είναι σαν να «ζωγραφίζει» με τις δηλώσεις του μια ακόμα ευρεία επιχείρηση καταστολής πριν ανοίξουν οι κάλπες.
Και τα υπόλοιπα κόμματα μπορεί να δυσκολευτούν να αντισταθούν στην ικανότητα του Ερντογάν να αρπάζει την πρωτοβουλία και ίσως αναγκαστούν να ακολουθήσουν στα βήματα του.
Αυτό που υπονοεί ο Τούρκος πρόεδρος είναι ότι αυτός και μόνον αυτός είναι ο κατάλληλος ηγέτης για να νικήσει την κοινή απειλή- παράλληλα με όλα τα άλλα μέτωπα.
Έτσι το κυβερνών κόμμα πετυχαίνει, αναστέλλοντας την προεκλογική του εκστρατεία λόγω των επιθέσεων, να «κλείσει» στην ουσία κάθε συζήτηση για το ποιοι ευθύνονται για τις επιθέσεις και ποια μπορεί να είναι τα κίνητρα τους.
Με όλα τα μέτωπα τώρα ανοιχτά (την προσφυγική κρίση, τον πόλεμο στη Συρία, τις Ρωσικές παρεμβάσεις στην περιοχή, την αναθέρμανση των συγκρούσεων με το PKK, την οικονομική και πολιτική αστάθεια) και τον σημαντικό περιορισμό της ελευθερίας του Τύπου και των δημοσιογράφων πριν τις εκλογές, η αιματοχυσία στην Άγκυρα, δεν έχει μόνο σοκάρει την χώρα, αλλά θα την οδηγήσει στην κάλπη, τρομοκρατημένη. 

Μήνυμα «αλλαγής» στη Ν.Δ. από τη Θεσσαλονίκη

Πυρετός κινητικότητας στα επιτελεία των τεσσάρων υποψηφίων για την αρχηγία τηςΝέας Δημοκρατίας. Οι «4» οργανώνουν και προετοιμάζουν τις ενέργειές τους προκειμένου να συλλέξουν όσο μπορούν περισσότερους ψηφοφόρους. 
Μέχρι στιγμής, ο νυν πρόεδρος Βαγγέλης Μεϊμαράκης έχει επιλέξει τη στρατηγική αντιπαράθεσης με την κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα. Ωστόσο, οι άλλοι τρεις «μνηστήρες», πίσω από τα χαμόγελα και τις δηλώσεις ενότητας, έχουν γραμμή αμφισβήτησης του Β. Μεϊμαράκη και χαράσσουν εντελώς διαφορετικές τακτικές από αυτήν του προέδρου.
Ο Απόστολος Τζιτζικώστας μπορεί μεν να αποφεύγει τη μετωπική με τον κ. Μεϊμαράκη, όμως οι κινήσεις του φαίνεται να επικεντρώνονται στην αποδυνάμωση των ερεισμάτων που έχει ο υπηρεσιακός πρόεδρος της Ν.Δ. Το Σάββατο, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας αναφέρθηκε στην ανάγκη να αλλάξει η Νέα Δημοκρατία, προκειμένου να την ακούσουν οι πολίτες.
«Η παράταξη μας έχει μπει σε μια πολύ δύσκολη θέση μετά από τόσες απανωτές ήττες. Πρέπει να δείξουμε ότι αλλάζουμε. Για να μας ξανακούσουν οι πολίτες. Για να μπορέσουμε αυτά που θα τους πούμε να είναι πειστικά και να μας ξαναεμπιστευθούνε. Η σημερινή μας συνάντηση, δεν είναι παρά η αρχή της μεγάλης αλλαγής που πρέπει να έρθει. Αλλαγή στη Ν.Δ., αλλαγή στη νοοτροπία της παράταξής μας για να αλλάξουμε τελικά πρώτα όλοι εμείς για να μπορέσουμε να εμπνεύσουμε και όλη τη χώρα», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Τζιτζικώστας, κατά τη συνάντηση που είχε με υποστηρικτές του στα γραφεία του, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. 
Επίσης, ο κ. Τζιτζικώστας συναντήθηκε με εκπροσώπους των σωματείων των μεταλλωρύχων της Χαλκιδικής και άκουσε τα αιτήματα τους. Ο υποψήφιος πρόεδρος της Ν.Δ. είπε ότι η περίπτωση της επένδυσης χρυσού στις Σκουριές είναι ένα «περίτρανο» παράδειγμα πως ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας διώχνει τις επενδύσεις.
«Εμείς πιστεύουμε στις επενδύσεις , αρκεί να μη βλάπτουν το περιβάλλον και την υγεία των συνανθρώπων μας», υποστήριξε και πρόσθεσε πως οι δικαστικές αποφάσεις δείχνουν ότι δεν υπάρχει βλάβη στο περιβάλλον και στην υγεία των ανθρώπων από την εν λόγω επένδυση και δήλωσε ότι είναι δίπλα στην προσπάθεια των μεταλλωρύχων.
Σύμφωνα με το προεκλογικό του πρόγραμμα, ο κ. Τζιτζικώστας σήμερα περιοδεύει στον νομό Ημαθίας και την Κυριακή στους νομούς Κιλκίς και Πέλλας.
Από την πλευρά του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης μέχρι στιγμής σχολιάζει αρνητικά όλες τις αναφορές του κ. Μεϊμαράκη -από το εκλογικό ποσοστό της Ν.Δ. μέχρι και την αντιπολιτευτική γραμμή που είχε ακολουθήσει- ενώ ο Άδωνις Γεωργιάδης (που ξεκινάει την περιοδεία του τη Δευτέρα από τις Σκουριές) ετοιμάζεται να υψώσει τους τόνους στη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου με τα προαπαιτούμενα. 


Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *