Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου 2016

Mε «γκρίζες ζώνες» το story του Κυριάκου για την οικονομία

Τσίπρας και Μητσοτάκης ψάχνουν δημοσιονομικό χώρο. Ο ένας για παροχές ο άλλος για μείωση φόρων.


Από τις ομιλίες του πρωθυπουργού αλλά και του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης προέκυψε και ένα κοινό στοιχείο: Τσίπρας και Μητσοτάκης, υποσχέθηκαν ότι θα μοιράσουν δισεκατομμύρια τα οποία υπάρχουν μόνο στη… θεωρία.
Ποιο είναι το κοινό σκεπτικό; Θα επιδιώξουν να πείσουν τους θεσμούς, ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος, από το 3,5% που πρέπει να διαμορφωθεί για την περίοδο μετά το 2018, να πέσει στο 2% ώστε η διαφορά της μιάμιση ποσοστιαίας μονάδας να δημιουργήσει δημοσιονομικό χώρο είτε για παροχές (σε αυτές πιστεύει ο πρωθυπουργός) είτε για μειώσεις φόρων (αυτές εξήγγειλε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Αυτή η βασική παραδοχή πάνω στην οποία οι δύο αρχηγοί στήριξαν τις εξαγγελίες τους, πατάει πάνω σε δύο λογικά άλματα: πρώτον ότι οι θεσμοί θα εγκαταλείψουν την δεδηλωμένη σε όλους τους τόνους άρνησή τους για την παραμικρή μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος. Και δεύτερον, ότι η ελληνική οικονομία θα λειτουργήσει με τέτοιο τρόπο τα επόμενα δύο χρόνια ώστε αυτά τα πρωτογενή πλεονάσματα να μπορούν να παραχθούν χωρίς επιπλέον δημοσιονομικά μέτρα.
Κατά την προχθεσινή του ομιλία, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε σαφείς τις προθέσεις του: να δημιουργήσει μέσα από την κατακόρυφη μείωση των φορολογικών συντελεστών ειδικά για τις επιχειρήσεις, γόνιμο έδαφος ώστε να τονωθούν οι επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα.
Μάλιστα, όρισε και τον πήχη: να πραγματοποιηθούν επενδύσεις 100 δις. ευρώ μέσα στην επόμενη πενταετία ώστε το σύνολο των επενδύσεων να φτάσει να αντιστοιχεί –ύστερα από την καθίζηση των τελευταίων ετών- στο 20% του ΑΕΠ.
Το σχέδιο ενέχει ένα ρίσκο: οι επιχειρήσεις να εκμεταλλευτούν το «δώρο» που προβλέπει η οικονομική πολιτική της Νέας Δημοκρατίας, όχι για να πραγματοποιήσουν επενδύσεις αλλά για να διανείμουν μερίσματα (για τα οποία επίσης προτείνεται κατακόρυφη μείωση του συντελεστή στο ένα τρίτο από ότι είναι σήμερα).
Η πολιτική που παρουσίασε ο κ. Μητσοτάκης, ενέχει ένα ακόμη ρίσκο: συνήθως υπάρχει σημαντική χρονική υστέρηση ανάμεσα στη μείωση ενός φορολογικού συντελεστή και στο αποτέλεσμα αυτής της μείωσης (προσέλκυση επενδύσεων, αύξηση των δηλωθέντων κερδών κλπ). Είναι λοιπόν ένα ερώτημα το τι γίνεται στο μεσοδιάστημα από τη στιγμή που η χώρα βρίσκεται υπό αυστηρή δημοσιονομική επιτήρηση.
 Ποιο όμως είναι το κόστος των εξαγγελιών του αρχηγού της Νέας Δημοκρατίας
«Μειώνεται μεσοσταθμικά ο ΕΝΦΙΑ κατά 30% εντός 2 ετών (20% τον πρώτο χρόνο, και 10% τον δεύτερο). Θα ωφεληθεί όλη η κοινωνία και περισσότερο από όλους τα χαμηλότερα οικονομικά στρώματα», υποστήριξε ο κ. Μητσοτάκης.
 Η φετινή βεβαίωση του ΕΝΦΙΑ ανήλθε στα 3,17 δις. ευρώ. Η μεσοσταθμική μείωση κατά 20% τον πρώτο χρόνο θα κοστίσει περίπου 600-650 εκατ. ευρώ χωρίς να ληφθεί υπόψη η επιβάρυνση στα δημόσια έσοδα από την επερχόμενη νέα μείωση των αντικειμενικών αξιών (υπάρχει μνημονιακή απαίτηση για εξίσωση των αγοραίων τιμών με τις αντικειμενικές κάτι που θα επηρεάσει τον ΕΝΦΙΑ από το 2018 και μετά). Στον δεύτερο χρόνο, το συνολικό δημοσιονομικό κόστος θα ανέλθει στο ένα δις. ευρώ.
«Μειώνεται ο φορολογικός συντελεστής  στα επιχειρηματικά κέρδη από το 29% στο 20% εντός δύο ετών (στο 24% τον πρώτο χρόνο και στο 20% τον δεύτερο) καθώς και η φορολόγηση στα μερίσματα από το 15% στο 5%». Η συνολική βεβαίωση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων, εκτιμάται για το 2016 (κέρδη 2015) περίπου στα 3,8-4 δις. ευρώ. Η μείωση του συντελεστή από το 29% στο 24% κατά το πρώτο έτος επιφέρει μείωση των φορολογικών εσόδων κατά τουλάχιστον 17% δηλαδή περίπου κατά 650 εκατ. ευρώ. Με τη δεύτερη μείωση από το 24% στο 20%, τα έσοδα θα μειωθούν περαιτέρω κατά 16% με αποτέλεσμα το συνολικό δημοσιονομικό κόστος στον δεύτερο χρόνο εφαρμογής των μέτρων να ξεπεράσει τα 1,1-1,2 δις. ευρώ
«Μείωση των φορολογικών συντελεστών στα φυσικά πρόσωπα με εισαγωγικό συντελεστή 9%». Η εξαγγελία είναι αδύνατον να αποτιμηθεί δημοσιονομικά καθώς δεν αναφέρεται ποια θα είναι η νέα φορολογική κλίμακα ούτε αν θα υπάρχει η φορολογική έκπτωση των 1900-2100 ευρώ που ισχύει σήμερα. Αν ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης εννοούσε ότι θα μειώσει τον σημερινό εισαγωγικό συντελεστή του 22% στο 9%, το δημοσιονομικό κόστος μπορεί να ξεπεράσει τα 3 δις. ευρώ καθώς θα ωφεληθεί το σύνολο των φορολογουμένων που εμφανίζουν εισόδημα πάνω από 8500 ευρώ.
Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων. Κάθε μονάδα μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων κοστίζει στον προϋπολογισμό των ασφαλιστικών ταμείων περίπου 400-500 εκατ. ευρώ.
Μείωση του ΦΠΑ, με καθιέρωση δύο συντελεστών 11% και 22%. Δεδομένου ότι τα ετήσια έσοδα από τον ΦΠΑ ανέρχονται περίπου στα 14 δις. ευρώ, η μείωση των συντελεστών από το 13% στο 11% και από το 24% στο 22% μπορούν να προκαλέσουν δημοσιονομικό κόστος της τάξεως των 1,4 δις. ευρώ σε ετήσια βάση. Το ποσό αυτό, μπορεί να περιοριστεί μόνο αν η μείωση των συντελεστών οδηγήσει σε αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης.
Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, διαφοροποιούμενος εντελώς σε σχέση με την ακολουθούμενη οικονομική πολιτική της κυβέρνησης, αναφέρθηκε συγκεκριμένα και στην εξασφάλιση πόρων από την περιστολή των δημοσίων δαπανών.
  • 200 εκατομμύρια ευρώ, από τη μείωση των καταναλωτικών δαπανών του Δημοσίου κατά 12%.
  • 400 εκατομμύρια ευρώ, από τη βελτίωση των αποτελεσμάτων των ΔΕΚΟ και όλων των Νομικών Προσώπων της Γενικής Κυβέρνησης.
  • 150 εκατομμύρια ευρώ, από την αναστολή των προβλεπόμενων αυξήσεων στους δημοσίους υπαλλήλους.
  • 140 εκατομμύρια ευρώ, από τη μείωση των δαπανών για τόκους στα Έντοκα γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου, φτάνοντας το κόστος στο ύψος του 2014. (σ.σ οι τόκοι δεν αφορούν στο πρωτογενές πλεόνασμα. Δηλαδή, η μείωση των τόκων δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ισοδύναμο απέναντι στους δανειστές για να δικαιολογηθεί η μείωση κάποιου φορολογικού συντελεστή.
  • 140 εκατομμύρια ευρώ, από τον εξορθολογισμό της κρατικής επιχορήγησης στα ευγενή ταμεία (σ.σ δεδομένου ότι η βασική δαπάνη των ταμείων είναι οι συντάξεις, η περικοπή παραπέμπει σε μείωση συντάξεων.
  • 100 εκατομμύρια ευρώ, από το συμψηφισμό οφειλόμενων ασφαλιστικών εισφορών στον ΟΓΑ με αγροτικές επιδοτήσεις (δεν είναι μέτρο μόνιμου χαρακτήρα).
  • 150 εκατομμύρια ευρώ, από την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, τις ηλεκτρονικές προμήθειες και την Εθνική Στρατηγική για το Φάρμακο.
  • 20 εκατομμύρια ευρώ από τη συγχώνευση κτιριακών υποδομών.
  • 75 εκατομμύρια ευρώ τον πρώτο χρόνο και 300 εκατομμύρια ευρώ στην τετραετία, από τη διατήρηση της υπάρχουσας σχέσης προσλήψεων και αποχωρήσεων στο δημόσιο.
  • 100 εκατομμύρια ευρώ τον πρώτο χρόνο και 400 εκατομμύρια ευρώ στην τετραετία από την κατάργηση δομών που δημιουργήθηκαν επί ΣΥΡΙΖΑ από τις αρχές του 2015 και από τη στρατηγική εκχωρήσεων (outsourcing) στον ιδιωτικό τομέα.

Επ' αόριστον Capital Controls στην Ελλάδα;


Οπως επισημαίνουν, μιλώντας στο Βήμα,  έμπειρα τραπεζικά στελέχη, η επαναφορά της ελληνικής οικονομίας στο πρότερο καθεστώς εξαρτάται από δύο παράγοντες για τους οποίους δύσκολα μπορούν να διατυπωθούν ασφαλείς προβλέψεις και αυτοί αφορούν στην ενίσχυση της ρευστότητας στο τραπεζικό σύστημα και στην αποτελεσματική διαχείριση των «κόκκινων δανείων.»
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στην εφημερίδα κορυφαίο στέλεχος συστημικής τράπεζας «η πρόοδος και στα δύο αυτά μέτωπα είναι απογοητευτική, καθιστώντας τον οδικό χάρτη αναστολής των περιορισμών στην κίσηση κεφαλαίων, μακρύ και δύσβατο.»
Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος από τους δανειστές είχε ως αποτέλεσμα το 2016 να ξεκινήσει με απώλειες καταθέσεων και τις καθαρές εκροές να διαμορφώνονται σε 2 δισ. ευρώ έως και το τέλος Απριλίου. Από τότε χρειάστηκε να περάσουν τέσσερις μήνες για να επανέλθουν στα επίπεδα που βρισκόταν στις αρχές του έτους, δηλαδή γύρω στα 123 δισ. ευρώ.
Η ανάκτηση των κεφαλαίων αποδίδεται στην αύξηση των εσόδων από τον τουρισμό, στη μείωση των εισαγωγών και σε μικρότερο βαθμό στους ιδιώτες, οι οποίοι μετά τη συμφωνία της κυβέρνησης με τους θεσμούς περιόρισαν τις αναλήψεις μετρητών. Επιπλέον ώθηση υπήρξε και μετά τις 23 Ιουλίου, όπου με τη χαλάρωση των capital controls απελευθερώθηκαν οι αναλήψεις για το νέο χρήμα.
Χαρακτηριστικά, στέλεχος τράπεζας, τις δηλώσεις του οποίου επικαλείται η  εφημερίδα, αναφέρει σχετικά με τις καταθέσεις:
«Από τη μία πλευρά οι αυξημένες φορολογικές υποχρεώσεις της περιόδου που τρώνε τις αποταμιεύσεις των πελατών μας και από την άλλη το γενικότερο κλίμα αστάθειας που κρατά μακριά από τις τράπεζες μετρητά που βρίσκονται σε θυρίδες και λοιπές προσωπικές κρυψώνες, αναμένεται να συγκρατήσουν τα υπόλοιπα κοντά στα ιστορικά χαμηλά που διαμορφώθηκαν μετά την επιβολή των capital controls.


Πώς τα λεμόνια στην Ελλάδα κατέληξαν να είναι... είδος πολυτελείας!

ΣΤΑ 3,30 ΕΥΡΩ ΤΟ ΚΙΛΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ
«Ξινή» για την τσέπη των Ελλήνων καταναλωτών φαίνεται πως είναι η χρήση λεμονιού, αφού η εγχώρια παραγωγή ...δεν φτάνει για να καλύψει τις ανάγκες τους. 
Στα 3,30 ευρώ το κιλό φτάνει η τιμή των εισαγόμενων από την Αργεντινή λεμονιών κατά τους θερινούς μήνες και έως τον Οκτώβριο, οπότε δεν υπάρχει ελληνική παραγωγή ενώ στα ίδια επίπεδα κυμαίνονται και οι τιμές των προϊόντων από την Ισπανία.  
«Από τα μέσα Ιουνίου μέχρι και τον Οκτώβριο δεν υπάρχει ελληνική παραγωγή λεμονιού», επισήμανε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Παναιγιάλειου Ένωσης Συνεταιρισμών, Θανάσης Σωτηρόπουλος και εξήγησε ότι η παραγωγή λεμονιού στην Ελλάδα είναι σημαντικά μειωμένη συγκριτικά με το 2004, οπότε και «γκρεμίστηκε το μαγαζί» λόγω παγετού. Παρότι στη συνέχεια έγιναν κάποιες προσπάθειες, ώστε η καλλιέργεια είχε μπει εκ νέου σε τροχιά ανάπτυξης, η θετική της πορεία ανεκόπη και πάλι το 2008, λόγω παγετού επίσης.
Στο πλαίσιο αυτό, ενώ η παραγωγή λεμονιού στην Ελλάδα έφθανε τους 100.000 τόνους λίγο πριν από το 2004, σήμερα στην «καλή των περιπτώσεων ανέρχεται το πολύ στους 40.000 τόνους» υπογράμμισε ο κ. Σωτηρόπουλος. Κι αυτό ενώ η εσωτερική αγορά απορροφά 40.000-50.000 τόνους. Στη χώρα μας καλλιεργούνται περίπου 4,5 εκατ. λεμονιές, σε 100.000 στρέμματα (κυρίως σε Πελοπόννησο, Χανιά, Άρτα και Χίο).
Μετά το 2004, υπογράμμισε, έγιναν μεν κάποιες «γενναίες» προσπάθειες για την ανάκτηση του χαμένου εδάφους και για να γίνει ανασύσταση των κτημάτων, ωστόσο τα μέτρα στήριξης δεν ήταν επαρκή. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις έγιναν αλλαγές χρήσης γης για την υλοποίηση έργων υποδομής στις μεταφορές κυρίως, με αποτέλεσμα να «χαθούν» στρέμματα καλλιεργειών λεμονιάς. Για να αλλάξει η κατάσταση, «θα πρέπει οι παραγωγοί λεμονιού να τυγχάνουν γενναίας στήριξης από την πολιτεία και αυτό δεν συνάδει αποκλειστικά και μόνο σε οικονομική βοήθεια», υπογράμμισε ο κ.Σωτηρόπουλος.
Αναφορικά με τις τιμές διάθεσης του προϊόντος από τους παραγωγούς, ο κ. Σωτηρόπουλος επισήμανε ότι φέτος αναμένεται μεν ότι θα είναι ικανοποιητικές, αλλά όπως συμπλήρωσε «αυτό που δυσκολεύει τους λεμονοπαραγωγούς, είναι ότι ότι ενώ η τιμή εκκίνησης οριοθετείται στα 70-80 λεπτά/κιλό, τα Χριστούγεννα πέφτει έως και τα 25 λεπτά/κιλό. Μετά τις 20 Ιανουαρίου ανεβαίνει εκ νέου, στα 45-45 λεπτά/κιλό, ενώ το κόστος παραγωγής, ξεκινά από 40 λεπτά/κιλό.
Εισάγουν λεμόνια από τη Θεσσαλονίκη σε καλές τιμές
Κατά τον κ.Σωτηρόπουλο, Ρουμανία, Βουλγαρία και πΓΔΜ ζητάνε λεμόνια, τα οποία και αγοράζουν από τη Θεσσαλονίκη. «Εξάγουμε μεγάλες ποσότητες της παραγωγής μας, ως αποτέλεσμα των καλών τιμών που λαμβάνουμε κι [...] αυτός είναι ένας βασικός λόγος που το καλοκαίρι έχουμε έλλειψη στην εσωτερική αγορά και έτσι φέρνουμε από άλλες αγορές, όπως Τουρκία και Αργεντινή».
Μάλιστα, ο κ. Σωτηρόπουλος συνιστά στους Έλληνες καταναλωτές, όταν αγοράζουν λεμόνια εκτός εποχής να προτιμούν πάντα αυτά που πρασινίζουν, γιατί εκείνα που είναι κίτρινα, αποκτούν το συγκεκριμένο χρώμα με τεχνητά μέσα. «Νοέμβριο με Ιούνιο, τα λεμόνια είναι από μόνα τους κίτρινα, όλες τις άλλες εποχές, το πολυπόθητο αυτό χρώμα που χαρακτηρίζει τα λεμόνια, δεν είναι φυσικό», υπογράμμισε.
 

Προστασία από ανέμους, κρύο και τους παγετούς
Τα προληπτικά μέτρα για να σώσουμε τις λεμονιές από ανέμους και χαμηλές θερμοκρασίες είναι η φύτευση σε απάνεμη και νοτιο-ανατολική έκθεση. Αν αυτό δεν είναι δυνατό, τότε στη βορινή πλευρά του δέντρου δημιουργούμε φυσικό φυτοφράχτη ή βάζουμε καλαμιές. Όταν περιμένουμε η θερμοκρασία να πέσει κάτω από τους 1-2 βαθμούς Κελσίου κάνουμε τα εξής: ραντίζουμε με εκχύλισμα φυκιών (δυναμώνει τη φυσική άμυνα του φυτού) και σκεπάζουμε/καλύπτουμε όλο το δέντρο με πανί φλις παγοπροστασίας ή με το πλαστικό που τυλίγουμε τα έπιπλα όταν κάνουμε μετακόμιση.
Στην κορυφή της λεμονιάς ενώνουμε/δένουμε τις κομμάτια του πλαστικού με ταινία για να μη μπορεί να εισέλθει ο παγωμένος άνεμος ή το κρύο. Με τον ίδιο τρόπο ενώνουμε χαμηλά τα κομμάτια του πλαστικού, γύρω από τον κορμό. Αν υπάρχει η δυνατότητα να έχουμε μια αυστηρά ελεγχόμενη φωτιά κοντά στο δέντρο (π.χ. κάψιμο ξύλων), αυτό θα βοηθήσει στην αύξηση κατά 1-2οC. Μόλις περάσει ο παγετός βγάζουμε το πλαστικό και ψεκάζουμε με σκεύασμα χαλκού. Υπογραμμίζεται ότι οι ελαφριές ζημιές που προκαλεί ο παγετός φαίνονται στις 2-5 μέρες και οι πιο σοβαρές στις 20-30 μέρες (όλα τα υλικά τα βρίσκουμε στα καταστήματα γεωργικών εφοδίων. 
Στο πλαίσιο αυτό ο ίδιος τόνισε ότι ο Έλληνας παραγωγός θα πρέπει να λάβει υπόψη του σοβαρά και να συμπεριλάβει στον προϋπολoγισμό του, την «απειλή» του παγετού. «Χωρίς αντιπαγετική προστασία δεν μπορεί να υπάρξει λεμόνι», ξεκαθάρισε ο ίδιος και πρόσθεσε «μια λύση θα μπορούσε να είναι οι ανεμομίκτες, ήτοι ανεμογεννήτριες που κατεβάζουν το θερμό αέρα σε χαμηλότερα ύψη, κάτι που εφάρμοζε παλαιότερα ο ΕΛΓΑ, αλλά πλέον έχει ατονήσει ή και εγκαταλειφθεί ακόμα».



Πολιτικά «μαχαίρια» για την υπόθεση Καλογρίτσα


Η «επιχείρηση νομιμότητα» στο τηλεοπτικό τοπίο ήταν εξ αρχής σύνθετη υπόθεση. Όπως εξ αρχής ήταν δεδομένος και ο πόλεμος των καναλαρχών μέχρι τελικής... εξόντωσης αλλήλων.
Μόνον που πλέον το ζήτημα αποκτά και ιδιαιτέρως ευαίσθητες πολιτικές και θεσμικές διαστάσεις - διαστάσεις, οι οποίες θέτουν υπό αίρεση το εάν οι 4 «υπερθεματιστές» θα είναι τελικά και οι 4 νέοι, και νόμιμοι, καναλάρχες.
Οι αποστάσεις που πήρε χθες ο Αλέξης Τσιπρας από τον όμιλο Καλογρίτσα και οι ευθείες αιχμές Μητσοτάκη από τη ΔΕΘ προς την κυβέρνηση για επιχείρηση τραπεζικών διευκολύνσεων φίλων και ημετέρων αποτυπώνουν και το πολιτικό πλαίσιο στο οποίο μπαίνει η μάχη της νέας τηλεοπτικής - και οικονομικής - ισχύος.
Οι καταγγελίες-αποκαλύψεις των κομμένων του διαγωνισμού Alpha και Star (ήτοι, Κοντομηνά - Βαρδινογιάννη) περί διάτρητου Πόθεν Έσχες Καλογρίτσα υιοθετήθηκαν πάραυτα από την αξιωματική αντιπολίτευση και συνδυάστηκαν με την επεισοδιακή προσπάθεια αλλαγής διοίκησης στην Attica Bank και τη νέα θύελλα στις σχέσεις κυβέρνησης και Γιάννη Στουρνάρα.
Φαινομενικά, το ραντεβού Τσίπρα -Στουρνάρα το απόγευμα του Σαββάτου έφερε ανακωχή στο δύσκολο αυτό μέτωπο, όμως το πολιτικό ζήτημα παραμένει διάπλατα ανοιχτό.
Στην πράξη, η αντιπολίτευση - όπως λένε ανοιχτά γαλάζια στελέχη τα τελευταία 24ωρα - χρεώνει στην κυβέρνηση προσπάθεια να ελέγξει την Attica Bank για να στήσει μέσω αυτής - και μέσω της χορήγησης ευνοϊκών έως και αμφιλεγόμενων δανείων - το δικό της μιντιακό και επιχειρηματικό σύστημα, στο οποίο η ΝΔ εντάσσει και τον όμιλο Καλογρίτσα.
Το Μαξίμου έχει αποκρούσει εξ αρχής τους εν λόγω ισχυρισμούς περί νέας διαπλοκής, ενώ πηγές και της Attca Bank διαβεβαιώνουν ότι δεν υπάρχει κανένα αίτημα Καλογρίτσα για χορήγηση μεγάλου δανείου ( το οποίο και θα μπορούσε να καλύψει την πρώτη δόση του τιμήματος για τις τηλεοπτικές άδειες).
Οι καταγγελίες ωστόσο για ελλιπές Πόθεν Έσχες Καλογρίτσα και η υπόθεση με τα περίφημα βοσκοτόπια έχουν πυροδοτήσει προβληματισμό και στην κυβέρνηση, η οποία σε καμία περίπτωση δεν θέλει να χρεωθεί ένα φιάσκο στον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες - πόσο μάλλον, μετά την αρχική πολιτική νίκη που έφερε το υψηλό τίμημα της δημοπρασίας.
Υπό το κλίμα αυτό, ο πρώτος που έσπευσε να αποστασιοποιηθεί ήταν ο υπουργός Υποδομών - και κουμπάρος του Καλογρίτςα - Χρήστος Σπίρτζης, ενώ το πλέον καθαρό μήνυμα έσπευσε να το στείλει ο ίδιος ο πρωθυπουργός χθες, από την Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ:
«Αν κάποιος», είπε ο Αλέξης Τσίπρας, «από τους υπερθεματιστές δεν έχει τη δυνατότητα να δικαιολογήσει τα χρήματά του, θα εκπέσει το επόμενο δευτερόλεπτο, κανείς τους δεν είναι φίλος μας».
Αυτή είναι και η γραμμή πάνω στην οποία θα κινηθεί στο εξής το Μαξίμου, το οποίο πλην των άλλων δέχεται και την έντονη πίεση Καμμένου να εξαντλήσει τη θεσμική αυστηρότητα απέναντι στον όμιλο Καλογρίτσα.
Η επίσκεψη του υπουργού Άμυνας στο Μαξίμου το βράδυ του Σαββάτου μετά το ραντεβού Τσίπρα - Στουρνάρα μόνον τυχαία δεν ήταν, ενώ ο Πάνος Καμμένος ήταν από τους πρώτους που καυτηρίασαν μέσω Twitter τις αποκαλύψεις για τα βοσκοτόπια.
Ωστόσο, όλα αυτά δεν εγγυώνται άμεσο ξεκαθάρισμα του νέου τηλεοπτικού πολέμου, με δεδομένες και τις στενές σχέσεις Καμμένου με τον πρώτο επιλαχόντα Ιβάν Σαββίδη, την έως τώρα σιωπή Καλογρίτσα, αλλά και τον ανοιχτό πόλεμο του δεύτερου επιλαχόντα Δημήτρη Κοντομηνά κατά αμφοτέρων - τόσο κατά Σαββίδη όσο και κατά Καλογρίτσα...


Δημάδης: Μας κατάλαβαν - Αποτυχημένη η περούκα


ΤΙ ΛΕΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΕΡΓΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ Ο ΣΥΛΛΗΦΘΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ


Με μια selfie στην οποία φορά περούκα, καπέλο και γυαλιά θέλησε να σχολιάσει το πρωτοφανές περιστατικό στη Νέα Υόρκη ο δημοσιογράφος του Alpha Θάνος Δημάδης. 
Με ανάρτησή του στην προσωπική του σελίδα στο Facebook, ο γνωστός δημοσιογράφος δίνει τη δική του εκδοχή για όσα πρωτοφανή συνέβησαν. 
«Εδώ βλέπετε την άλλη εκδοχή μου χωρίς κουστούμι και γραβάτα εν ώρα δουλειάς!» γράφει αρχικά και στη υποστηρίζει πως ενώ το Σάββατο (17.09.2016) το πρωί ήταν προγραμματισμένη η ενημέρωση των δημοσιογράφων από τον υπουργό Επικρατείας Νίκο Παππά, αυτή δεν έγινε ποτέ.
«(...) Εχθές μάς καταλάβαν γιατί προφανώς τώρα που ξαναβλέπω τη φωτογραφία η περούκα ήταν ό,τι πιο αποτυχημένο μπορούσα να είχα επιλέξει από στυλ και χρώμα. Η διασταύρωση των στοιχείων μας έξω από το ξενοδοχείο του κ. Παππα έγινε χθες από τις αμερικανικές αρχές. Αλλά από χθες μέχρι σήμερα το ρεπορτάζ συνεχίζεται», καταλήγει η ανάρτηση του Θάνου Δημάδη.
Αναλυτικά η ανάρτηση 
«Εδώ βλέπετε την άλλη εκδοχή μου χωρίς κουστούμι και γραβάτα εν ώρα δουλειάς!


Η ελληνική αποστολή βρέθηκε το ΣΚ στη Νέα Υόρκη περιμένοντας τον Πρωθυπουργό. Το Σάββατο το πρωί ήταν προγραμματισμένη ενημέρωση προς τους δημοσιογράφους από τον κ. Παππά, η οποία δεν έγινε ποτέ. Δύο ολόκληρα 24ωρα με τον Υπουργό Επικρατείας στο Μαχνάταν, κι εμείς οι δημοσιογράφοι χωρίς είδηση. Η είδηση όμως βγαίνει και στο πεζοδρόμιο και δεν έχει πολιτικές αποχρώσεις γιατί η εξουσία πάντα ελέγχεται. Αυτό έχω μάθει από τα τόσα ρεπορτάζ με κάμερα στα πιο άδυτα σημεία, από τις εγκαταστάσεις των Ολυμπιακών ακινήτων μέχρι την ιστορία του Στρος Καν.
Έτσι κι άρχισε ένα οδοιπορικό για το ποιος, που και γιατί. Τι πιο φυσιολογικό αυτό για κάθε δημοσιογράφο; Αν και τα γέλια ήταν μέχρι δακρύων κάθε φορά με τις περούκες, η καταγραφή της είδησης για έναν δημοσιογράφο πολιτικού ρεπορτάζ μάλιστα είναι το παν, αν σκεφτεί κανείς ότι ένα ολόκληρο ΣΚ κυβερνητικό κλιμάκιο μετακινείται στη Νέα Υόρκη με λευκό πρόγραμμα. Για μένα το ρεπορτάζ δεν είναι να μού δώσουν γραμμένη μία είδηση ή να την αντιγράψω από κάπου.
Το ρεπορτάζ έχει λίγες επιτυχίες και πολλές αποτυχίες... Και εχθές μάς καταλάβαν γιατί προφανώς τώρα που ξαναβλέπω τη φωτογραφία η περούκα ήταν ό,τι πιο αποτυχημένο μπορούσα να είχα επιλέξει από στυλ και χρώμα. Η διασταύρωση των στοιχείων μας έξω από το ξενοδοχείο του κ. Παππα έγινε χθες από τις αμερικανικές αρχές. Αλλά από χθες μέχρι σήμερα το ρεπορτάζ συνεχίζεται».

Εδώ βλέπετε την άλλη εκδοχή μου χωρίς κουστούμι και γραβάτα εν ώρα δουλειάς!
Η ελληνική αποστολή βρέθηκε το ΣΚ στη Νέα Υόρκη περιμένοντας τον Πρωθυπουργό. Το Σάββατο το πρωί ήταν προγραμματισμένη ενημέρωση προς τους δημοσιογράφους από τον κ. Παππά, η οποία δεν έγινε ποτέ. Δύο ολόκληρα 24ωρα με τον Υπουργό Επικρατείας στο Μαχνάταν, κι εμείς οι δημοσιογράφοι χωρίς είδηση. Η είδηση όμως βγαίνει και στο πεζοδρόμιο και δεν έχει πολιτικές αποχρώσεις γιατί η εξουσία πάντα ελέγχεται....
Δείτε περισσότερα
Πάντως χθες, ο έτερος συλληφθείς δημοσιογράφος, Δημήτρης Σουλτογιάννης, διέψευδε τα περί μεταμφίεσης και σύλληψης κάνοντας λόγο για «αστεία δημοσιεύματα», ενώ και οι δύο απέφυγαν να σχολιάσουν τα περί πλαστογραφίας.  
Διαβάστε αναλυτικά για την υπόθεση ΕΔΩ

Κυριακή 18 Σεπτεμβρίου 2016

Το ΣτΕ βάζει τέλος στο πλαφόν για τη συνταγογράφηση δραστικών ουσιών


Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας ακύρωσε τις αποφάσεις (υπουργού Υγείας και του ΕΟΠΥΥ) για πλαφόν στη συνταγογράφηση των δραστικών ουσιών, όσον αφορά στον καθορισμό μηνιαίων ανά ιατρό ελαχίστων ποσοστιαίων ορίων συνταγογράφησης φαρμάκων δραστικών ουσιών («off-patent» και γενόσημα).
Στο ΣτΕ είχαν προσφύγει οΠανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος και οΙατρικός Σύλλογος Αθηνών και ζητούσαν να ανασταλούν και να ακυρωθούν τόσο η απόφαση του τότε υπουργού Υγείας, Μάκη Βορίδη όσο και η απόφαση του ΕΟΠΥΥ για «τον καθορισμό ελαχίστων ποσοστιαίων ορίων συνταγογράφησης φαρμάκων δραστικών ουσιών οι οποίες δεν τελούν υπό καθεστώς προστασίας και καθορισμό ορίου δαπάνης συνταγογράφησης φαρμάκων».
Με τις δύο επίμαχες αποφάσεις είχαν τεθεί συγκεκριμένα όρια δαπάνης των φαρμάκων που μπορεί να γράφει ένας γιατρός ανά ασφαλισμένο κάθε μήνα, και τα οποία εξαρτώνται από την ειδικότητά του και την περιφερειακή ενότητα της χώρας στην οποία δραστηριοποιείται.
Η Ολομέλεια ακύρωσε την υπουργική απόφαση, κρίνοντας ότι χρειαζόταν Προεδρικό Διάταγμα και όχι υπουργική απόφαση και η έκδοση της υπουργικής απόφασης είναι αντισυνταγματική (άρθρο 43 Συντάγματος).

Συνελήφθησαν δύο Έλληνες δημοσιογράφοι στη Νέα Υόρκη να παρακολουθούν μεταμφιεσμένοι(!) τον Νίκο Παππά


Δύο Έλληνες δημοσιογράφους συνέλαβε πριν από λίγη ώρα η Αστυνομία της Νέας Υόρκης να παρακολουθούν τον υπουργό Επικρατείας Νίκο Παππά ο οποίος βρίσκεται στην αμερικανική πόλη στο πλαίσιο επίσκεψης που πραγματοποιεί.
Οι δύο δημοσιογράφοι οι οποίοι εργάζονται για το STAR και τον ALPHA, ήταν μεταμφιεσμένοι, -σε τι ακριβώς είναι άγνωστο- και φωτογράφιζαν τον Νίκο Παππά, ενώ είχαν φτάσει στο σημείο και να  πλαστογραφήσουν υπογραφή συνεργάτη του υπουργού Επικρατείας στο ξενοδοχείο Westing Grand Central και να χρεώσουν μικρογεύμα στο δωμάτιό του.
Οι δυο δημοσιογράφοι δήλωσαν ψευδώς στις αστυνομικές αρχές ότι είναι μέλη της αποστολής του Έλληνα πρωθυπουργού που αναμένεται και αυτός στη Νέα Υόρκη.
Μάλιστα αυτό που τους "πρόδωσε" είναι ότι εντοπίστηκαν να παρακολουθούν και να φωτογραφίζουν και τα μέλη της ασφάλειας του πρωθυπουργού που είχαν φτάσει νωρίτερα, καθώς οι αμερικανικές αρχές βρίσκονται σε πλήρη συναγερμό λόγω της ετήσιας Συνέλυσης του ΟΗΕ.
Και οι δύο αφέθηκαν προσωρινά ελεύθεροι, και σύμφωνα με πληροφορίες εναντίον τους πρόκειται να ασκηθεί δίωξη για πλαστογραφία.
Οι αμερικανικές αρχές έχουν εντείνει τα μέτρα ασφαλείας μετά και την έκρηξη στην πολυσύχναστη συνοικία Τσέλσι στο Μανχάταν, καθώς από αύριο αναμένονται στην αμερικανική μεγαλούπολη ηγέτες απ’ όλο τον κόσμο προκειμένου για να λάβουν μέρος στην ετήσια Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ.

Οι σοσιαλιστές κέρδισαν τον δήμο Βερολίνου – Ηττα για Μέρκελ & ακροδεξιούς

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ EXIT POLLS

Οι σοσιαλιστές της Γερμανίας (SPD) κερδίζουν τον δήμο Βερολίνου σύμφωνα με τα exit polls. Το συντηρητικό κόμμα της Μέρκελ έρχεται δεύτερο και τρίτο το ακροδεξιό/ξενοφοβικό AfD. 
Τα exit polls μετά τη λήξη της ψηφοφορίας δίνουν στους Χριστιανοδημοκράτες 18%, από 23,3% στις προηγούμενες εκλογές του 2011, ενώ το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα (SPD) αναδεικνύεται πρώτο κόμμα με 23%. Οι Σοσιαλδημοκράτες προσανατολίζονται πλεόν στη διάσπαση της μεγάλης συμμαχίας με τους Χριστιανοδημοκράτες στην τοπική κυβέρνηση της γερμανικής πρωτεύουσας.
Οι εκλογές στο Βερολίνο επέφεραν το δεύτερο εκλογικό πλήγμα -σε διάστημα δύο εβδομάδων- στο συντηρητικό κόμμα της Γερμανίδας καγκελαρίου Άνγκελας Μέρκελ.
Το Χριστιανοδημοκρατικό Κόμμα της Μέρκελ (CDU) κατέγραψε τα χαμηλότερα ποσοστά του μετά την ενοποίηση, πτώση που αποδίδεται στην ανησυχία για την μεταναστευτική πολιτική της.
Το εχθρικό στους μετανάστες κόμμα Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD) πιστώνεται στις δημοσκοπήσεις έξω από την κάλπη (exit polls) με ποσοστό 11,5 % και κατορθώνει να εξασφαλίσει εκπροσώπηση στο δέκατο από τα 16 τοπικά Κοινοβούλια της Ομοσπονδίας, σύμφωνα με το τηλεοπτικό δίκτυο ARD.
Το εκλογικό τούτο πλήγμα της Μέρκελ είναι το δεύτερο σε δύο εβδομάδες, έπειτα από την αποτυχία της στο ανατολικό κρατίδιο Μακλεμβούργου- Πομερανίας. Οι απανωτές τούτες αποτυχίες έχουν εγείρει αμφιβολίες για το πολιτικό μέλλον της Μέρκελ, όμως το κόμμα της έχει λιγοστές εναλλακτικές λύσεις για ηγέτη, συνεπώς η υποψηφιότητά της θεωρείται πάλι δεδομένη.




Τι αποκαλύπτει το πόρισμα-φωτιά για τα «ύποπτα» κόκκινα δάνεια της Τράπεζας Αττικής

Δάνεια ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ που έχουν διατεθεί χωρίς να ληφθούν υπόψη τραπεζικά κριτήρια καταγράφονται στο πόρισμα της Τράπεζας της Ελλάδας για την Attica Bank, που αναμένεται να παραδοθεί στις εισαγγελικές αρχές τις επόμενες ημέρες.
Δημοσίευμα της εφημερίδας «Η Καθημερινή » αποκαλύπτει το αποτέλεσμα των ελέγχων της Τράπεζας της Ελλάδας από κοινού με τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (SSM), το οποίο και αποτελέσε μία από τις αιτίες για το «θερμό» επεισόδιο με τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας.
Στο πόρισμα έχουν εντοπιστεί δάνεια ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ που έχουν διατεθεί χωρίς να ληφθούν υπόψη τραπεζικά κριτήρια.
Τα δάνεια αφορούν κυρίως κατασκευαστικές εταιρείες, καθώς και τη χρηματοδότηση πολλών έργων υποδομής (οδικά, λιμενικά και άλλα) τα οποία κατά κανόνα δεν εξυπηρετούνται.
Στις λίστες της Τράπεζας της Ελλάδος περιλαμβάνονται και χρηματοδοτήσεις της τράπεζας σε γνωστά επιχειρημματικά ονόματα, ενώ εντύπωση προκαλούν ασυνήθιστα υψηλές χρηματοδοτικές γραμμές που κατά πληροφορίες έχουν δοθεί σε συγκεκριμένους ομίλους.

Σύμφωνα με την «Καθημερινή» αποτελεί γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα έγινε μια μεγάλη προσπάθεια από κυβερνητικούς -αι όχι μόνο- κύκλους, να μη θιγούν οι ισορροπίες στην τράπεζα σε επίπεδο διοίκησης, διαδικασία που κορυφώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα. Παραδοσιακά οι κυβερνήσεις στην Ελλάδα χρησιμοποιούσαν εντελώς καταχρηστικά μέρος του τραπεζικού συστήματος ως εργαλείο εξυπηρέτησης φιλικών επιχειρηματικών δυνάμεων, συνδικαλιστών, κομματικών φίλων και εδραίωσης πελατειακών σχέσεων, μοιράζοντας «δανεικά κι αγύριστα».
Η  Attica Bank, η οποία μάλιστα ως μη συστημική τράπεζα βρίσκεται στην εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος και όχι του SSM. Πρόκειται για μια ταλαιπωρημένη τράπεζα που έχει μετατραπεί σε μια ιδιότυπη «θυγατρική» του ΤΣΜΕΔΕ. Το ΤΣΜΕΔΕ έβαζε διαρκώς λεφτά στην τράπεζα, με αποτέλεσμα κάποιοι μηχανικοί να κάνουν διαρκώς τους τραπεζίτες και κάποιοι άλλοι τους επιχειρηματίες με τα λεφτά των ασφαλισμένων.
Στο τέλος Μαρτίου του 2016, η Τράπεζα Αττικής εμφάνιζε «κόκκινα» δάνεια 57%, όταν ο μέσος όρος των μη εξυπηρετούμενων δανείων σε όλες τις άλλες τράπεζες διαμορφωνόταν στο 45%. Σήμερα, τα «κόκκινα» δάνεια στην Τράπεζα Αττικής φτάνουν το 60%!
Υπενθυμίζεται ότι μετά τον εποπτικό έλεγχο του SSM και της Τράπεζας της Ελλάδος, η Attica Bank βρέθηκε ένα βήμα πριν την τοποθέτηση Επιτρόπου και την ενεργοποίηση των διαδικασιών εκκαθάρισης. Αυτό απετράπη έπειτα από συμφωνία του ΤΣΜΕΔΕ με την Τράπεζα της Ελλάδος, τον περασμένο Ιούλιο, για την άμεση αντιικατάσταση της διοίκησης με έμπειρα τραπεζικά στελέχη και τη συμμόρφωση με τις υποδείξεις των ελεγκτών.  Ωστόσο, αυτό δεν έγινε. Μάλιστα στις αρχές Σεπτεμβρίου ανακοινώθηκε - δίχως καν να έχει ενημερωθεί η Τράπεζα της Ελλάδος- η τοποθέτηση του Παναγιώτη Ρουμελιώτη στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου και του Γεράσιμου Σαπουντζόγλου στη θέση του προέδρου.
Πηγές της Τράπεζας της Ελλάδος από την πρώτη στιγμή είχαν εκφράσει έντονες επιφυλάξεις για την καταλληλότητα των δύο προσώπων για τις συγκεκριμένες θέσεις για τις οποίες προορίζονταν, ενώ την περασμένη Δευτέρα η κυβέρνηση και οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι ενημερώθηκαν ότι αυτό το ΔΣ της Τράπεζας Αττικής δεν μπορεί να εγκριθεί από την ΤτΕ. Παράλληλα, συνεδρίαση της διεύθυνσης Εποπτείας της Τράπεζας της Ελλάδος για την Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, παρά την αντίθετη γνώμη της Τράπεζας της Ελλάδος, το ΤΣΜΕΔΕ, με τη στήριξη της κυβέρνησης, επέμεινε και μάλιστα διατυπώθηκαν εκτιμήσεις ότι η απόρριψη των δύο προσώπων θα προκαλούσε νέα σύγκρουση ΤτΕ-κυβέρνησης.
Έτσι, η έφοδος των εισαγγελέων διαφθοράς και της οικονομικής αστυνομίας στα γραφεία της συζύγου του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, λίγες ώρες πριν την προγραμματισμένη συνεδρίαση της διεύθυνσης Εποπτείας της ΤτΕ, δεν μπορούσε παρά να συνδεθεί με την απορριπτική στάση της κεντρικής τράπεζας στο νέο ΔΣ της Τράπεζας Αττικής που είχε αποφασίσει η κυβέρνηση.



Βιάζονται να εδραιώσουν την εξουσία τους και γι’ αυτό «σκοντάφτουν»



Η «κάθε λέξη του Συντάγματος», κυβέρνηση σωρεύει ήδη πάνω της βαρύ φορτίο υποψίας για παρεμβάσεις στη δικαιοσύνη, οι οποίες ναι μεν δεν είναι αποδείξιμες (και δεν θα μπορούσαν να είναι), αλλά η «συστοιχία συγκυριών» (που θα έλεγε και ο πρωθυπουργός), κατά τις οποίες εκδηλώνονται, τις καθιστά ύποπτες.

Οι συμπτώσεις είναι επαναλαμβανόμενες, γίνονται σε στιγμές που εξυπηρετούν την κυβέρνηση (...«συνωμοτεί το σύμπαν» που θα έλεγε και ο Κοέλιο), και φυσικά δημιουργούν υποψίες για υπόγεια κανάλια συνεννόησης  μεταξύ κυβέρνησης και ηγετικών κύκλων της δικαιοσύνης. Προφανώς δεν είναι θύματα φαντασιώσεων τα κόμματα της αντιπολίτευσης που το καταγγέλλουν, ούτε και ο ανεξάρτητος Βουλευτής Χάρης Θεοχάρης που άφησε χθες υπόνοιες για ενδεχόμενη χειραγώγηση της Δικαιοσύνης.

 Το ΠΑΣΟΚ σε χθεσινή ανακοίνωσή του σημειώνει πως δεν αποτελούν συμπτώσεις ή τυχαία γεγονότα:
  1. Η «προθυμία» με την οποία Δημόσιοι Οργανισμοί έσπευσαν με «ζημιά τους» να συμμετάσχουν στην ανακεφαλαιοποίηση της τράπεζας Αττικής.
  2. Οι συνεχείς παρασκηνιακές παρεμβάσεις συγκεκριμένου - και μη αρμόδιου υπουργού - για τον έλεγχο της Διοίκησής της.
  3. Η «έντονη» παρουσία ως πελάτη της Τράπεζας, του γνωστού ευνοούμενου εργολάβου και καναλάρχη του ΣΥΡΙΖΑ κ. Καλογρίτσα (με τις εγγυητικές της τελευταίας στιγμής).
«Για τον οποίο μάλιστα η κυβέρνηση  - συνεχίζει η ανακοίνωση -  έφερε δια του κ. Σπίρτζη ειδική τροπολογία το κατακαλόκαιρο στη Βουλή ώστε να μην έχει ασυμβίβαστο μεταξύ εργολάβου του δημοσίου και καναλάρχη» (σ.σ. φαίνεται εκτός από το liberal, αυταπάτες είχαν επίσης και οι βουλευτές των κομμάτων της αντιπολίτευσης που μετέχουν και παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς το κοινοβουλευτικό έργο. Δεν κατανόησαν ότι στο πολυνομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις τον Αύγουστο του ‘16, καταργήθηκαν οι τελευταίες διατάσεις του νόμου για τον βασικό μέτοχο που προέβλεπαν ασυμβίβαστο καναλάρχη και εργολάβου.  

Βέβαια  ο κ. Σπίρτζης, ίσως κάπως αργά για την ορμητικότητα των γεγονότων,  δήλωσε χθες στον  Alpha 989 «Αν είναι παράνομο αυτό που έκανε ο Καλογρίτσας  - με τον χρόνο εγγυητικής ή με το αγροτεμάχιο στο πόθεν έσχες - ας αποκλειστεί».

Εκ των υστέρων όλοι ανακαλύπτουμε το νομότυπον (το νόμιμον είναι άλλοι υπεύθυνοι να το κρίνουν), και ομνύουμε υπέρ αυτού, αφού πρώτα έχει βουίξει το πανελλήνιο...

Ως φανερό πλέον σενάριο κατά τους βουλευτές της αντιπολίτευσης, φαίνεται ότι ο κ. Καλογρίτσας θα έπαιρνε ένα άνετο δάνειο, (ίσως και με εγγυήσεις τα «δανεικά» βοσκοτόπια), θα βρισκόταν ιδιοκτήτης καναλιού, και θα αποπλήρωνε το δάνειο με τα χρήματα της κρατικής διαφήμισης και των δημοσίων έργων που αναλαμβάνει και θα αναλάμβανε.

Το σχέδιο δεν υπολόγισε τον «αδύναμο κρίκο», όπως αποδείχτηκε ότι ήταν ο κ. Στουρνάρας, ο οποίος αρνήθηκε τα πρόσωπα που προτάθηκαν για την διοίκηση της Τράπεζας Αττικής.

Γιατί βιάζονται…
Το περιρρέον ερώτημα που δημιουργούν τα γεγονότα σε τμήματα της κοινωνίας και διατυπώνεται στα social media, είναι πότε και πως, μια φρέσκια κυβέρνηση νέων ελπιδοφόρων ανθρώπων, έφτασε να κάνει τέτοιους σχεδιασμούς (δικά της κανάλια, ποδηγέτηση Δικαιοσύνης κ.λ.π), που θυμίζουν το ΠΑΣΟΚ κατά τις στιγμές της ύστατης απαξίωσής του. Το ΠΑΣΟΚ όμως βρέθηκε εκεί  - για όσους θεωρούν ότι βρέθηκε - μετά από χρόνια παρουσίας στην εξουσία και προσφοράς έργου, όχι με το καλημέρα του ενάμισι πρώτου χρόνου. Το ΠΑΣΟΚ του ενάμισι χρόνου απέπνεε ακόμη ελπίδα.

Η στήλη δεν επιδίδεται σε κοινωνιολογικές ερμηνείες. Σε πολιτικό επίπεδο πιστεύει ότι η νέα κυβέρνηση ήρθε έτοιμη για την εξουσία και τα «κόλπα» της. Δεν χρειαζόταν - όπως πολλοί νομίζουν - διδαχές  από τους παλαιοπασόκους που έχουν εισχωρήσει στις τάξεις της, και οι οποίοι, ούτως ή άλλως, ήταν δευτερεύοντα πρόσωπα στο οικοσύστημα του κάποτε παντοδύναμο ΠΑΣΟΚ.

Επίσης η στήλη δεν πιστεύει ότι οι καταγγελλόμενες, ανωτέρω, ως μεθοδεύσεις αποδεικνύουν ηθική άμβλυνση - ως φυσικών προσώπων - των βασικών αξιωματούχων της κυβέρνησης. Δεν άλλαξε η ηθική των ανθρώπων σε ενάμισι χρόνο. Υπάρχει μια απλή παραδοχή: Είναι αριστεροί και έχουν κληρονομημένη την πολιτική γνώση -  το έχουν διακηρύξει δημοσίως άλλωστε - ότιδεν αρκεί η κυβέρνηση, χρειάζεται και η κατάκτηση της εξουσίας.

Χρειάζονται δηλαδή δικούς τους θύλακες εξουσίας. Η οικονομική στενότητα όχι μόνο δεν τους επιτρέπει να φανούν γαλαντόμοι προσελκύοντας κοινωνικά στρώματα, αλλά αντιθέτως απομαζικοποιεί την εκλογική τους δύναμη. Γι’ αυτό είναι αναγκασμένοι να βιάζονται να εγκαταστήσουν την εξουσία τους

Αλλά - κατά το απλό και λαϊκό - ακριβώς επειδή βιάζονται, σκοντάφτουν και δρουν τόσο άγαρμπα και κραυγαλέα, ώστε αποκαλύπτονται  και τους επιστρέφεται ως μπούμερανγκ. Το κακό  είναι ότι δεν έχουν άλλη επιλογή παρά να συνεχίσουν έτσι…

Ο Μάνος είχε τη δική του ιστορία

«Ο Λοϊζος δεν κατασκεύαζε. Και αν το ήθελε, δεν θα μπορούσε. Γεννούσε. Κι αυτό γιατί έτσι το ένιωθε...». Μίκης Θεοδωράκης. 

Ο Μάνος Λοίζος, μουσικός, συνθέτης, στιχουργός, τραγουδιστής, μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, έφυγε από την ζωή σαν σήμερα, το 1982.
Μέλος του ΚΚΕ, αγωνίστηκε για τα δικαιώματα της εργατικής τάξης. Τα τραγούδια του λιτά και έντεχνα, συνδέθηκαν άμεσα με τις λαϊκές μάζες. Πολιτικά στρατευμένος καλλιτέχνης στα χρόνια της Χούντας και της μεταπολίτευσης, ακολούθησε την ποιότητα στο ελληνικό τραγούδι που χάραξαν ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Μάνος Χατζιδάκις. Συνεργάστηκε με τους στιχουργούς, Λευτέρη Παπαδόπουλο, Φώντα Λάδη και Γιάννη Νεγρεπόντη, καθώς και με τους ερμηνευτές, Χάρις Αλεξίου, Γιώργο Νταλάρα, Γιάννη Καλαντζή, Δήμητρα Γαλάνη κ.ά. Τελευταίος δίσκος του ήταν τα «Γράμματα στην Αγαπημένη», σε στίχους του Τούρκου ποιητή, Ναζίμ Χικμέτ, με απόδοση στα ελληνικά του Γιάννη Ρίτσου.
To 2007 χαρακτηρίστηκε από το μουσικό χώρο ως έτος Μάνου Λοΐζου, σε ένδειξη τιμής για τα 70 χρόνια από τη γέννησή του και τα 25 χρόνια από το θάνατο του. Έχει πει: Όταν έχω κέφια, είμαι σε θέση να μελοποιήσω ακόμα και τον τηλεφωνικό κατάλογο...
Η ζωή του
22 Οκτωβρίου 1937: Ο Μάνος Λοΐζος γεννιέται στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Είναι το μοναδικό παιδί του Ανδρέα Λοΐζου, παντοπώλη που έχει φτάσει εκεί το 1924 από τους Αγίους Βαβατσινιάς (ένα χωριό της Λάρνακας της Κύπρου), και της Δέσποινας Μανάκη, κόρης γεωπόνου από τη Ρόδο.
1951-1952: Όντας μαθητής του Αβερώφειου Γυμνασίου της Αλεξάνδρειας, έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με τη μουσική. Εγγράφεται σε τοπικό Ωδείο. Αρχίζει να μαθαίνει βιολί αλλά καταλήγει στην κιθάρα...
1954: Με συνομήλικους φίλους φτιάχνουν μια μικρή κομπανία που παίζει σε φιλικές και οικογενειακές εκδηλώσεις. Ο πατέρας του τού αγοράζει το πρώτο του πιάνο.
1955: Παίρνοντας το απολυτήριο του Αβερώφειου Γυμνασίου, έρχεται για ανώτερες σπουδές στην Αθήνα. Με τέσσερις φίλους από την Αλεξάνδρεια συγκατοικούν στο Κολωνάκι. Εγγράφεται στη Φαρμακευτική Σχολή. 1956: Εγκαταλείπει την Φαρμακευτική και μπαίνει στην Ανωτάτη Εμπορική.
1957: Οι ιδιόμορφες συνθήκες που διαμορφώνονται στην Αίγυπτο με την κατάληψη της εξουσίας από τον Νάσερ επιβάλλουν τη μόνιμη πια εγκατάστασή του στην Αθήνα. Αρχικά μένει στην Κυψέλη.
1958: Συντροφιά με το φίλο του, επίσης φοιτητή τότε, Φώτη Κωνσταντινίδη, μετακομίζει στη Νέα Σμύρνη. Εκεί αρχίζει να ανακαλύπτει τόσο την Μαρξιστική ιδεολογία όσο και το νέο μουσικό κίνημα που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται με τις πρώτες "παρεμβάσεις" του Μάνου Χατζιδάκι και την ευρύτερη αναγνώριση του ρεμπέτικου.
1960-1961: Παίρνει την απόφαση να εγκαταλείψει την Ανωτάτη Εμπορική. Για να επιβιώσει κάνει διάφορες δουλειές, από γκαρσόνι σε ταβέρνα της Κω μέχρι γραφίστας σε διαφημιστικό γραφείο της πλατείας Κάνιγγος ή διακοσμητής. Φοιτά για λίγο στη Σχολή Βακαλό, αρχίζει να συνθέτει πιο εντατικά και βρίσκεται σε στενή επαφή με τους φοιτητικούς πολιτιστικούς μουσικούς κύκλους της Αριστεράς της εποχής. Στις 30 Δεκεμβρίου 1961 μια ομάδα 83 νέων -Φίλοι της Μουσικής του Μίκη Θεοδωράκη- θα στείλουν στον Τύπο επιστολή διαμαρτυρίας "δια την άδικον και αντιπνευματικήν στάσιν των Ραδιοφωνικών μας Σταθμών, έναντι των τραγουδιών του, δια του αποκλεισμού από τας εκπομπάς των". Το όνομα Μανώλης Λοΐζου είναι το δεύτερο στη σειρά.
1962: Μέσω μιας κοινής φίλης, έρχεται σε επαφή με τον Μίμη Πλέσσα κι εκείνος μεσολαβεί στην εταιρία Philips, έτσι ώστε να ηχογραφήσει το πρώτο του τραγούδι. Είναι το "Τραγούδι του δρόμου", ελληνική απόδοση του Νίκου Γκάτσου από ένα ποίημα του Lorca. Τους στίχους έχει "ανακαλύψει" δημοσιευμένους στο περιοδικό Επιθεώρηση Τέχνης. Τραγουδά ο Γιώργος Μούτσιος. Γίνεται ιδρυτικό μέλος και αντιπρόεδρος στο Σύλλογο Φίλων Ελληνικής Μουσικής (Σ.Φ.Ε.Μ.) που δημιουργείται τον Απρίλιο με στόχο τη στήριξη του έργου του Μίκη Θεοδωράκη αλλά και την προβολή νέων δημιουργών. Στις τάξεις του συλλόγου θα βρεθούν πολύ γρήγορα ο Χρήστος Λεοντής, ο Γιάννης Μαρκόπουλος, ο Διονύσης Σαββόπουλος, η Μαρία Φαραντούρη, ο Νότης Μαυρουδής, ο Φώντας Λάδης, ο Μάνος Ελευθερίου και πολλοί άλλοι. Αναλαμβάνει τη διεύθυνση της χορωδίας του Σ.Φ.Ε.Μ. και με αυτή συμμετέχει το καλοκαίρι στις παραστάσεις της μουσικής επιθεώρησης του Μίκη Θεοδωράκη "Όμορφη Πόλη" που ανεβαίνει με μεγάλη επιτυχία στο θέατρο Πάρκ.
1963: Στις 11 Μαρτίου δίνουν από κοινού με το Χρήστο Λεοντή την πρώτη τους συναυλία στο θέατρο Ακροπόλ. Τα έσοδα της συναυλίας διατίθενται για το Δ΄ Πανσπουδαστικό Συνέδριο. Τη συναυλία προλογίζει ο Μίκης Θεοδωράκης λέγοντας τα καλύτερα λόγια για τους πρωταγωνιστές της. Μάλιστα, τους κάνει... δώρο μια πέτρα που κάποιος εκτόξευσε εναντίον του τον Οκτώβριο του 1961 κατά τη διάρκεια συναυλίας στη Νάουσα. Το καλοκαίρι παίζει κάποια από τα πρώτα του τραγούδια στο πλαίσιο της μουσικής επιθεώρησης "Μαγική Πόλις" που ανέβηκε στο θέατρο Πάρκ σε μουσική των Μίκη Θεοδωράκη και Μάνου Χατζιδάκι.
1964: Εμφανίζεται στην μπουάτ Στοά, στο Κολωνάκι, με τη Μαρία Φαραντούρη και το Γιώργο Ζωγράφο. Εκεί, κάποιο βράδυ, ένα νεαρό κορίτσι θα του δώσει δυο στίχους που θα παίξουν βασικό ρόλο στην κατοπινή πορεία του. Το κορίτσι είναι η Κωστούλα Μητροπούλου και οι στίχοι προορίζονται για τα τραγούδια "Ο δρόμος" και "Ο στρατιώτης".
1965: Το Μάρτιο παντρεύεται τη Μάρω Λήμνου, τη μετέπειτα συγγραφέα παιδικών βιβλίων, γνωστή ως Μάρω Λοΐζου. Με τη Μάρω έχουν γνωριστεί τρία χρόνια πριν στα παρασκήνια της "Όμορφης Πόλης", συνυπάρχουν στο Σ.Φ.Ε.Μ. και έχουν ήδη γράψει μαζί και κάποια τραγούδια. Δύο από αυτά, το "Νύχτα μικρή αρχόντισσα" και το "Φεγγάρι έρημο" τραγουδά σε δίσκο 45 στροφών ο Γιάννης Πουλόπουλος, εγκαινιάζοντας τη μικρή του συνεργασία με την δισκογραφική εταιρία Lyra του Αλέκου Πατσιφά. Θα ακολουθήσουν -με τον Γιάννη Πουλόπουλο πάλι- τα τραγούδια "Καράβια-Αλήτες" (στίχοι του Φώντα Λάδη), "Μικρός ο κόσμος γύρω μου" (στίχοι του Θανάση Χαμπίπη), "Ο δρόμος" με τη Σούλα Μπιρμπίλη (ένα ακόμα μελοποιημένο ποίημα του Lorca με ελληνικούς στίχους του Νίκου Γκάτσου), "H κιθάρα" και η "Πρωτομαγιά" σε στίχους Μάρως Λήμνου. Γνωρίζει τον Γιάννη Νεγρεπόντη και πάνω σε στίχους του γράφει το "Στρατιώτη", τον "Τρίτο Παγκόσμιο" και αρκετά ακόμα τραγούδια που θα παραμείνουν ανέκδοτα στη δισκογραφία, αλλά θα ακουστούν αρκετά στο πλαίσιο του νεολαιίστικου κινήματος της εποχής. Γράφει μουσική για το έργο του Lorca "Το Σπίτι της Μπερνάρντα Αλμπα" από την Αλέκα Κατσέλη, για τη "Ρέστια" που ανεβάζει η Αλκηστις Γάσπαρη και για το "Ένα Κορίτσι στο Παράθυρο" που ανεβάζει ο Μίμης Φωτόπουλος. Με μουσικές και τραγούδια του γυρίζεται η ταινία "Μπετόβεν και Μπουζούκι" του Ορέστη Λάσκου. Γνωρίζει το Λευτέρη Παπαδόπουλο.
1966: Τον Αύγουστο γεννιέται η κόρη του Μυρσίνη. Κυκλοφορεί από την εταιρία Οdeon, το πρώτο τραγούδι που γράφει πάνω σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου ("Αυτό τ' αγόρι" με την Αλέκα Μαβίλη) και γνωρίζει επιτυχία. Τα δύο επόμενα τραγούδια που γράφουν μαζί και κυκλοφορούν με ερμηνεύτρια τη Ζωή Φυτούση ("Σαββατόβραδο" και "Πώς τον αγαπώ") θα περάσουν μάλλον απαρατήρητα. Το Δεκέμβριο, παρουσιάζει για πρώτη φορά σε συναυλία στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και με τραγουδιστές τη Μαρία Φαραντούρη και το Γιώργο Ζωγράφο, τον κύκλο τραγουδιών "Τα Νέγρικα" που έχει γράψει πάνω σε στίχους του Γιάννη Νεγρεπόντη. Είναι η πρώτη απόπειρα συνύπαρξης με τους σύγχρονους διεθνείς νεανικούς ρυθμούς και τα ηλεκτρικά όργανα.
1967: Το τραγούδι "Η δουλειά κάνει τους άντρες", με στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου, ακούγεται από την Ελένη Ροδά στην ταινία του Γρηγόρη Γρηγορίου "Τρούμπα '67". Το πραξικόπημα ματαιώνει κάποιες συναυλίες που διοργάνωσε η Πανσπουδαστική και στις οποίες επρόκειτο να παρουσιαστούν τα "Νέγρικα". Προκειμένου ν' αποφύγει τη σύλληψη, εγκαταλείπει την Ελλάδα το Σεπτέμβριο και εγκαθίσταται για ένα εξάμηνο στο Λονδίνο. Εκεί για να ζήσει με την οικογένειά του -που φτάνει λίγο αργότερα- παίζει μπουζούκι σε κυπριακές ταβέρνες.
1968: Επιστρέφοντας στην Αθήνα, ετοιμάζει μαζί με το Λευτέρη Παπαδόπουλο τον πρώτο του μεγάλο δίσκο. Ο "Σταθμός", που κυκλοφορεί στο τέλος της χρονιάς, εγκαινιάζει την ετικέτα Μinοs για λογαριασμό της δισκογραφικής εταιρίας στην οποία και θα παραμείνει έκτοτε. Παράλληλα, γράφει μουσική και τραγούδια για τις ταινίες του Ντίνου Δημόπουλου "Το Λεβεντόπαιδο" και "Η Νεράιδα και το Παλικάρι".
1969: Με το Λευτέρη Παπαδόπουλο γράφουν μουσική και τραγούδια για το ανέβασμα του μουσικοθεατρικού έργου του Αλκη Παππά "Γη S.O.S." από τον Αλέκο Αλεξανδράκη.
1970: Κυκλοφορούν οι "Θαλασσογραφίες", δεύτερος μεγάλος δίσκος του, πάλι με στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου. Παράλληλα, ηχογραφεί σκόρπια τραγούδια με τον Στέλιο Καζαντζίδη ("Δε θα ξαναγαπήσω", "Όταν βλέπετε να κλαίω") και το Γιάννη Καλατζή ("Παραμυθάκι μου", "Τα πλεούμενα").
1971: Γράφει μουσική για την ταινία του Αλέξη Δαμιανού "Ευδοκία". Το τραγούδι του "Αχ χελιδόνι μου" ηχογραφείται με το Γιώργο Νταλάρα και παράλληλα ακούγεται από τη Λίτσα Σακελλαρίου στην ταινία του Όμηρου Ευστρατιάδη "Η Ιδιωτική μου Ζωή", ενώ το "Μάνα δεν φυτέψαμε" ακούγεται από το Γιάννη Πάριο στην ταινία "Πρόκληση", επίσης του Ό.Ευστρατιάδη. Γράφει μουσική και τραγούδια για την ταινία του Ορέστη Λάσκου "Διακοπές στην Κύπρο".
1972: Κυκλοφορεί ο τρίτος μεγάλος δίσκος του ("Να 'Χαμε τι να 'Χαμε") σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου. Με τον Παπαδόπουλο γράφουν παράλληλα και κάποια τραγούδια που δε θα περάσουν από τη λογοκρισία της εποχής ("Ο αρχηγός", "Θα κλείσω το παράθυρο"), ενώ με δικούς του στίχους γράφει την "Πρώτη Μαΐου", τον "Τσε" και το "Μέρμηγκα". Γράφει τραγούδια για την ταινία του Τάκη Βουγιουκλάκη "Η Αλίκη Δικτάτωρ". Γίνεται ιδρυτικό στέλεχος της ΕΜΣΕ, του συνδικαλιστικού σωματείου των δημιουργών που θα ξεκινήσει με αφορμή την μεγάλη επέκταση της πειρατείας στο χώρο της δισκογραφίας.
1973: Η συνεργασία του με τον ποιητή Δημήτρη Χριστοδούλου ξεκινάει με ένα τραγούδι που ακούγεται στους τίτλους της ταινίας των Θανάση Ρεντζή και Νίκου Ζερβού "Μαύρο-Ασπρο": "Βγήκαμε κάποτε στο δρόμο κι ήμασταν δυο", τραγουδά η Χάρις Αλεξίου. Η μελωδία θα γίνει αργότερα πασίγνωστη με στίχους του ίδιου και με τίτλο "Καλημέρα ήλιε". Στα πλαίσια των αναζητήσεων του έξω από τις φόρμες του λαϊκού τραγουδιού, αρχίζει τη μελοποίηση ποιημάτων του Ναζίμ Χικμέτ, με ελληνική απόδοση του Γιάννη Ρίτσου. Το βράδυ της 17ης Νοεμβρίου συλλαμβάνεται στο σπίτι του στο Χολαργό και κρατείται δέκα μέρες.
1974: Τον Απρίλιο κυκλοφορεί ο δίσκος "Καλημέρα Ήλιε" με στίχους του Δημήτρη Χριστοδούλου. Μέσα στο ξέφρενο κλίμα της μεταπολίτευσης συμμετέχει σε μεγάλες λαϊκές συναυλίες της εποχής (με αποκορύφωμα τη συναυλία στο Γήπεδο του Παναθηναϊκού που θα καταγράψει ο Νίκος Κούνδουρος στην ταινία του "Τραγούδια της Φωτιάς") και, στο τέλος του χρόνου, κυκλοφορεί στο δίσκο "Τα Τραγούδια του Δρόμου", με όλα εκείνα τα τραγούδια του που είτε είχαν απαγορευτεί τα προηγούμενα χρόνια είτε δεν τους είχε επιτραπεί η ηχογράφηση από τη λογοκρισία της επταετίας.
1975: Στο τέλος της χρονιάς, εννιά χρόνια μετά την πρώτη τους παρουσίαση σε συναυλίες, κυκλοφορούν για πρώτη φορά στη δισκογραφία τα "Νέγρικα", με στίχους του Γιάννη Νεγρεπόντη.
1976: Τον Οκτώβριο κυκλοφορούν "Τα Τραγούδια μας", ένας κύκλος λαϊκών τραγουδιών με στίχους του Φώντα Λάδη που καταγράφουν με άμεσο λόγο το πολιτικό κλίμα της μεταπολίτευσης. Βρίσκουν θέση σε κάθε κοινωνικοπολιτική διεκδίκηση της εποχής αλλά, την ίδια στιγμή, γνωρίζουν και αρκετούς αποκλεισμούς και απαγορεύσεις από το επίσημο κράτος.
1978: Αναλαμβάνει την προεδρία της ΕΜΣΕ και πρωτοστατεί στη δημιουργία φορέα είσπραξης πνευματικών δικαιωμάτων. Παντρεύεται την ηθοποιό Δώρα Σιτζάνη.
1979: Τον Ιούνιο κυκλοφορεί ο δίσκος "Τα Τραγούδια της Χαρούλας", με στίχους του Μανώλη Ρασούλη και του Πυθαγόρα, άλμπουμ που σηματοδοτεί την -ύστερα από τόσα χρόνια δημιουργικής πολιτικής στράτευσης- εκ νέου κατεύθυνση του δημιουργού προς ένα "καθημερινό λαϊκό τραγούδι".
1980: Τον Οκτώβριο κυκλοφορεί ο δίσκος "Για μια Μέρα Ζωής" που είναι και ο τελευταίος του. Μέσα από τραγούδια με στίχους διαφόρων στιχουργών επιχειρεί μια προσέγγιση στον ηλεκτρικό ήχο της εποχής.
1981: Τον Μάιο πραγματοποιεί σειρά συναυλιών στο εξωτερικό (Καναδάς, Η.Π.Α., Αγγλία, Σουηδία). Τον Ιούνιο, μαζί με τον Χρήστο Λεοντή και τον Θάνο Μικρούτσικο, ξεκινούν σειρά κοινών συναυλιών ανά την Ελλάδα. Τον Οκτώβριο θα μπει στο Γενικό Κρατικό με περικαρδίτιδα και νεφρική ανεπάρκεια και, στο τέλος του χρόνου, θα ταξιδέψει στη Μόσχα για ιατρικές εξετάσεις.
1982: Στις 8 Ιουνίου θα χτυπηθεί από εγκεφαλικό επεισόδιο. Θα μείνει ένα μήνα στο νοσοκομείο και στις 16 Αυγούστου θα ταξιδέψει εκ νέου στη Μόσχα, προκειμένου να συνεχίσει τη νοσηλεία του. Στις 7 Σεπτεμβρίου θα υποστεί και δεύτερο εγκεφαλικό, το οποίο θα αποβεί μοιραίο. Δέκα μέρες αργότερα (17 Σεπτεμβρίου) θα φύγει για πάντα... 


Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *