Με νομοσχέδιο-σκάνδαλο ο υπουργός
Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης, και μια παρέα δικών του ανθρώπων θα
μπορούν να μοιράζουν ανεξέλεγκτα χρήματα χωρίς να δίνουν λογαριασμό σε κανέναν!
● Οργιο με τους διορισμούς μετακλητών υπαλλήλων και τις απευθείας αναθέσεις.
Με τη θεσμοθέτηση μυστικών
κονδυλίων, τα οποία θα διαθέτει ανεξέλεγκτα σε όποιον το επιθυμεί στην Ελλάδα
και το εξωτερικό, ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης,
ολοκληρώνει με το νομοσχέδιο που συζητείται αύριο στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής
την απόπειρα μετατροπής του υπουργείου σε προσωπικό του λάφυρο μέσα στις πρώτες
100 μέρες λειτουργίας του.
Πρόκειται για επαναφορά πρακτικών
πλήρους ασυδοσίας και αδιαφάνειας στη διαχείριση δημόσιου χρήματος, που
οδήγησαν στο παρελθόν σε αμαρτωλές υποθέσεις θεσμοθετημένης διαφθοράς και εκ
των προτέρων νομιμοποίησης σκανδάλων.
Το νομοσχέδιο, που υπογράφεται
σχεδόν από το σύνολο του υπουργικού συμβουλίου και κατατέθηκε στη Βουλή το
βράδυ της παραμονής της Πρωτομαγιάς, ενόσω η κοινοβουλευτική διαδικασία διεξάγεται
με τους περιορισμούς των μέτρων για τον κορονοϊό, θεσπίζει στο άρθρο 55 ειδική
πίστωση «απόρρητων εθνικών αναγκών» στον προϋπολογισμό του υπουργείου με βάση
μια νεφελώδη επίκληση στην «προστασία των εθνικών συμφερόντων».
Από τη δομή φιλοξενίας προσφύγων στο Κρανίδι, όπου σημειώθηκαν πάνω από 150 κρούσματα κορονοϊού |
«Η διάθεση οποιουδήποτε ποσού από
την πίστωση αυτή [...] διενεργείται με απόφαση του Υπουργού Μετανάστευσης και
Ασύλου και μετά από γνώμη της Επιτροπής Ειδικών Δαπανών [...] . Για τις ανωτέρω
δαπάνες δεν αποδίδεται λογαριασμός. Η απόφαση αυτή η οποία ασκείται κατά
αποκλειστική αρμοδιότητα από τον Υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου, δεν
δημοσιεύεται στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβέρνησης ούτε αναρτάται σε οποιοδήποτε
πληροφοριακό σύστημα ή πλατφόρμα» αναφέρει.
Καταστροφή στοιχείων
Η γνωμοδότηση της Επιτροπής
Ειδικών Δαπανών είναι φυσικά απόρρητη και «όλα τα παραστατικά έγγραφα της
δαπάνης και κάθε άλλο στοιχείο που κατέχει η Επιτροπή ή οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία
του Υπουργείου, και αναφέρεται στην αναγνώριση και εκτέλεση της δαπάνης,
καταστρέφονται από τους προϊσταμένους των οικείων Διευθύνσεων έξι μήνες, το
αργότερο, μετά την έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης».
Μάλιστα ο κ. Μηταράκης έχει
εξασφαλίσει τη δυνατότητα να αποτελείται η τριμελής Επιτροπή από δικούς του
ανθρώπους: πρόεδρος ο γενικός γραμματέας Μεταναστευτικής Πολιτικής, με
αναπληρωτή τον γενικό γραμματέα Υποδοχής, και μέλη δύο προϊστάμενοι διευθύνσεων
υπηρεσιών του υπουργείου τα οποία ορίζει ο υπουργός. Αλλά το νομοσχέδιο που
κατατέθηκε στη Βουλή δίνει τη δυνατότητα στον υπουργό να τοποθετεί μετακλητό
υπάλληλο στη θέση του προϊσταμένου της Νομικής Υπηρεσίας του υπουργείου. Ενώ με
παλιότερη τροπολογία έχει ήδη τοποθετηθεί μετακλητός στην θέση του προϊσταμένου
της Τεχνικής Υπηρεσίας, μαζί με άλλους 8 μετακλητούς υπαλλήλους της υπηρεσίας.
Το κτίριο του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου στη λεωφόρο Θηβών
Πρόκειται για τον μετακλητό που,
πριν δημοσιευτεί το ΦΕΚ του διορισμού του, προχώρησε στη διενέργεια διαγωνισμού
με διαδικασία διαπραγμάτευσης για την υλοποίηση έργου διαμόρφωσης και
συντήρησης δομών στη Μαλακάσα, προϋπολογισμού 4.365.000 ευρώ, στον οποίο
συμμετείχε μόνο μία εταιρεία, στην οποία δόθηκε το έργο τη Μεγάλη Παρασκευή.
Kι άλλοι μετακλητοί
Το νέο νομοσχέδιο, που έχει
προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στην αντιπολίτευση, με τον τομεάρχη Προσφυγικού
του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργο Ψυχογιό να ζητά την απόσυρσή του, δίνει τη δυνατότητα για
νέες θέσεις μετακλητών: εκτός από τον διευθυντή, συστήνονται 3 θέσεις
μετακλητών στη Νομική Υπηρεσία και 2 θέσεις στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών
Σχέσεων.
Και οι 5 θέσεις δεν συνεπάγονται
αναστολή του λειτουργήματος του δικηγόρου, μόνο ασυμβίβαστο ανάληψης υποθέσεων
σχετικών με τα καθήκοντά τους για τους τρεις πρώτους. Συστήνονται επίσης άλλες
8 θέσεις μετακλητών συνεργατών των διοικητών και των νέων υποδιοικητών των
υπηρεσιών Υποδοχής και Ασύλου, όπως και του προϊσταμένου της Αρχής Προσφυγών.
Παρ’ όλο που η Ν.Δ. στηλίτευε
προεκλογικά την πρακτική της απευθείας ανάθεσης έργων επισείοντας την έρευνα
της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης σε συμβάσεις του ΥΠΕΘΑ,
έρευνα που πάντως δεν έχει μέχρι τώρα αποδώσει καρπούς, με το νέο νομοσχέδιο
επεκτείνει τη δυνατότητα απευθείας αναθέσεων μέχρι το τέλος του 2021. Είχε ήδη
φροντίσει η κυβέρνηση να επεκτείνει τη δυνατότητα απευθείας συμβάσεων σε όλο το
Δημόσιο.
Εχουν άλλωστε προηγηθεί οι
απευθείας αναθέσεις σε εταιρείες σεκιούριτι της φύλαξης των δομών στη Μαλακάσα
με 341.000 ευρώ για πέντε μήνες και στη Σιντική Σερρών με 153.000 ευρώ για
τρεις μήνες, παρ’ όλο που από τον πρώτο μήνα το υπουργείο αναγκάστηκε να λειτουργήσει
τις δομές ως ανοιχτές, υποχωρώντας στην πίεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και
διεθνών φορέων.
Το νομοσχέδιο επεκτείνει μάλιστα
τη δυνατότητα σύναψης απόρρητων συμβάσεων για την «ανάπτυξη, εγκατάσταση,
λειτουργία και συντήρηση πληροφοριακών συστημάτων» που έχουν να κάνουν με τον
ηλεκτρονικό έλεγχο της εισόδου στις δομές φιλοξενίας, όπως είχε θεσπίσει
πρόσφατα το υπουργείο, ή με τις διαδικασίες υποδοχής, ταυτοποίησης και ασύλου.
Τέλος, για να ξεπεράσει προφανώς
τον σκόπελο της ενοικίασης του κτιρίου της εκδοτικού συγκροτήματος «Αλήθεια»
της Χίου για να χρησιμοποιηθεί για δομή καραντίνας έναντι 45.000 ευρώ για εφτά
μήνες, το νομοσχέδιο διευκολύνει την αλλαγή των όρων χρήσης των προσφυγικών
εγκαταστάσεων. Σημειωτέον ότι η Χίος αποτελεί την εκλογική περιφέρεια του
υπουργού. Μάλιστα σύζυγος εκδότη εβδομαδιαίας εφημερίδας της Χίου προσλήφθηκε
ως μετακλητή υπάλληλος στο υπουργείο.
Συστηματικά και αθόρυβα ο κ.
Μηταράκης έχει μετατρέψει μέσα σε 100 ημέρες το υπουργείο σε προσωπικό στρατό
μετακλητών και έχει προχωρήσει σε αναθέσεις εκατομμυρίων. Αυτό είναι και το
πραγματικό έργο του υπουργού, ο οποίος κατά τα άλλα απέτυχε να καταστρώσει
σχέδιο πρόληψης για την προστασία των προσφύγων και μεταναστών που ζουν στις
δομές από τον κορονοϊό. Και αυτήν τη μεταφορά των 2.380 πιο ευπαθών προσφύγων
από τα νησιά, την οποία είχε συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα τέλη
Μαρτίου και είχε εξαγγείλει ότι θα ολοκληρώσει μέχρι τα τέλη Απριλίου, τη
μετέθεσε στη συνέχεια για τα τέλη Μαΐου.
Την ίδια ώρα δεν διστάζει να
παρουσιάσει ως δικό του έργο τις τάχα μηδενικές αφίξεις στα νησιά και την
επεξεργασία μεγάλου αριθμού εκκρεμών υποθέσεων της υπηρεσίας Ασύλου, αποτέλεσμα
που οφείλεται βέβαια στα μέτρα κατά του κορονοϊού. Είναι σαν να διαφημίζει ο
υπουργός Προστασίας του Πολίτη για δικό του έργο τη μεγάλη μείωση των
διαρρήξεων κατά την περίοδο της καραντίνας.
Χαριστική βολή
Με το νέο νομοσχέδιο φροντίζει
όμως να δώσει τη χαριστική βολή στην αυτοτέλεια της υπηρεσίας Ασύλου και να
ελέγξει κάθε ανεξάρτητη φωνή. Συστήνει «Μητρώο Εισηγητών-βοηθών χειριστών
Ασύλου» από έμμισθους νομικούς στο υπουργείο, που θα εισηγούνται σχετικά με
υποθέσεις ασύλου και θα εκπονούν σχέδιο απόφασης που θα εγκρίνουν οι χειριστές.
Και θεσπίζει υπερβολικές προϋποθέσεις για τις ΜΚΟ και τις εθελοντικές ομάδες
που δραστηριοποιούνται στο πεδίο του προσφυγικού – αυτές που έχουν να
επιδείξουν σημαντικό έργο, σε αντίθεση με άλλες οργανώσεις αγνώστου έργου που
λυμαίνονταν στο παρελθόν τα μυστικά κονδύλια των κυβερνήσεων, τα οποία
επιχειρεί να συστήσει στο υπουργείο του ο κ. Μηταράκης.
Τα «μυστικά κονδύλια» του ΥΠΕΞ
επί Σαμαρά
Το σημερινό ζήτημα με τα απόρρητα
κονδύλια του υπουργείου Μετανάστευσης φέρνει μοιραία στον νου μια άλλη υπόθεση,
που αποτέλεσε μία από τις πτυχές της σύγκρουσης του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη με τον
Αντώνη Σαμαρά και η οποία εκτυλίχθηκε πριν από 30 χρόνια και παραμένει σκοτεινή
μέχρι σήμερα, παρά το γεγονός ότι με την εξιχνίασή της ασχολήθηκαν οι επόμενες
κυβερνήσεις, η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου και η ΕΣΗΕΑ.
Κωνσταντίνος Μητσοτάκης και Αντώνης Σαμαράς στις αρχές της δεκαετίας του ‘90 |
Η υπόθεση αυτή δεν είναι άλλη από
τα περιβόητα «μυστικά κονδύλια» του υπουργείου Εξωτερικών, που εκτινάχθηκαν την
περίοδο της υπουργίας Σαμαρά και για τα οποία άνοιξε μεγάλη συζήτηση στα μέσα
ενημέρωσης, καθώς καταγγέλθηκε ότι μεγάλο μέρος απ’ αυτά κατέληξε σε Ελληνες
δημοσιογράφους και εκδότες (βλ. το ένθετο της «Εφ.Συν.»: Γιάννης Μπασκάκης -
Δημήτρης Ψαρράς, «Η μακεδονική σαλάτα της Νέας Δημοκρατίας», καθώς επίσης:
«Ιός», «Ελευθεροτυπία», 13/12/2009, «Οι μαύρες σακούλες του 1992»).
Η πλευρά του Κων. Μητσοτάκη
απέδιδε στον Αντ. Σαμαρά την ιδιοτελή χρήση αυτών των κονδυλίων, με σκοπό την
προσωπική προβολή του τελευταίου και την ανάπτυξη καλών δημόσιων σχέσεων με
μερίδα των μέσων ενημέρωσης. Από την πλευρά του, ο κ. Σαμαράς κατηγορούσε τον
πρώην αρχηγό του για εκστρατεία λάσπης και υποστήριζε ότι είχε διαχειριστεί τα
κονδύλια με απολύτως νόμιμο και εθνωφελή τρόπο. Το θέμα είναι ότι πριν αναλάβει
ο Κων. Μητσοτάκης το υπουργείο τον Απρίλιο του 1992, μετά την αποπομπή Σαμαρά,
είχαν καταστραφεί τα παραστατικά των δαπανών αυτών.
Η υπόθεση ήρθε στο φως με τη
μορφή σκανδάλου μετά την πτώση της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Ο μετέπειτα Πρόεδρος
της Δημοκρατίας Κ. Παπούλιας ως υπουργός Εξωτερικών της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ μετά
τις εκλογές της 10ης Οκτωβρίου 1993 ανέθεσε τη διενέργεια ΕΔΕ σε σύμβουλό του,
πρώην δικαστικό, η οποία δεν κατέληξε σε συγκεκριμένο καταλογισμό ευθυνών.
Εντόπισε όμως την αύξηση των
ετήσιων απόρρητων δαπανών:
«Το έτος 1989, με αρχική πίστωση
2.200.000.000 δρχ. δαπανήθηκε ποσό 3.278.376.500. Το έτος 1990, με αρχική
πίστωση 2.000.000.000 δρχ. δαπανήθηκε ποσό 2.047.761.404. Το έτος 1991, με
αρχική πίστωση 2.500.000.000 δαπανήθηκε ποσό 5.047.837.085. Το έτος 1992, με
αρχική πίστωση 4.100.000.000 δαπανήθηκε ποσό 7.459.447.649. Το έτος 1993, με
αρχική πίστωση 4.340.000.000, μέχρι τις 10.10.1993 [δηλ. την ημέρα των εκλογών]
δαπανήθηκε ποσό 6.231.881.799».