Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου 2017

142 μέρες στη Σαντορίνη (το ημερολόγιο ενός εργαζόμενου στη βαριά βιομηχανία της χώρας)


Η εργατική τάξη πάει στον παράδεισο; Και πριν πάει εκεί; Ιδρώνει σε λάντζες. Ακούει ανακόλουθα διδάγματα γύρω από τη μοναδικότητα της ελληνικής λέξης “Φιλότιμο” και άλλα καλά που μόνο το δαιμόνιο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας μπορεί να σκαρφιστεί. Το fragilemag.gr παρουσιάζει την εμπειρία που είχε εποχικός εργαζόμενος σε εστιατόριο της Σαντορίνης το περασμένο καλοκαίρι.

Το θυμάσαι; Είναι εκείνο που οι αριθμοί κατέδειξαν ως το πιο εμπορικά πετυχημένο της δεκαετίας. Είναι ακριβώς εκείνο που παρακαλάμε να έρθει και του χρόνου. Η κατάθεση του ανθρώπου – πρώην εργαζομένου- που επιλέγουμε να παρουσιάσουμε χωρίς όνομα –τα στοιχεία του είναι στη διάθεσή μας- είναι καταγραφή όλων όσα βίωσαν, βιώνουν καθημερινά εργαζόμενοι στη βαριά βιομηχανία της χώρας, τον τουρισμό. Πίσω από τα χαμόγελα των διαφημιστικών σποτ για τη μοναδικότητα της Ελλάδας υπάρχει το σκληρό πρόσωπο μιας βιομηχανίας που ανεμπόδιστα εκμεταλλεύεται ανθρώπους, μηδενίζει εργασιακά δικαιώματα, κερδίζει στραγγίζοντας κόπο ανθρώπων κυριολεκτικά αφημένων στην όρεξη αφεντικών τους. Τα τελευταία δεν έχουν μάθει ν’ ακούν όχι. Ή έστω κάτι που να θυμίζει δικαίωμα εργαζομένου.

1η μέρα

Βγήκα στον κεντρικό καβάλα στο μηχανάκι και κατευθύνθηκα προς το μέρος που θα έμενα για τους επόμενους 5 μήνες. Τέλη Απρίλη κι όλα ήταν έτοιμα να δεχτούν τις ορδές των τουριστών. Το νησί, ασβεστωμένη και καλογυαλισμένη βιτρίνα μιας πετυχημένης τουριστικής βιομηχανίας που, μαζί με τη φάβα Σαντορίνης απ’ την Ινδία, αλέθει και το εργατικό δυναμικό. Ήξερα πού πήγαινα. Τα είχα συζητήσει με τον Κύριο Διευθυντή. Ήμουν λέει απ’ τους τυχερούς που θα είχα κι ένα ρεπό την εβδομάδα. Και σπίτι. Και φαγητό. Και εντεκάωρες βάρδιες. Και σπαστό ωράριο. Υπερωρίες; Τι είν’ αυτό; Α, θα είχα και μισθό. Τα μισά στην τράπεζα και τ’ άλλα στο χέρι, με τη σύμβαση να γράφει πως δουλεύω πενθήμερο. Σωματείο; Αστεία πράγματα! Πήρα την απόφαση να ξαναφύγω για σεζόν μετά από πολλή σκέψη. Στην Αθήνα ένας σερβιτόρος δεν παίρνει πολλά, αλλά στα νησιά συνήθως βγαίνουν λεφτά. Βέβαια, πρέπει να ξεχάσεις πως είσαι άνθρωπος, πως έχεις κι άλλα να κάνεις εκτός απ’ το να υπηρετείς τα καπρίτσια των πελατών και των αφεντικών χωρίς να λες κουβέντα. Πατάς το “pause” στη ζωή σου και την ξαναπιάνεις από Οκτώβρη.

7η μέρα

“Είμαστε μια ομάδα!” διαλαλούσε μ’ ενθουσιασμό ο Κύριος Διευθυντής στο πρώτο μίτινγκ. Κάνα-δυο 18άχρονα τον πίστεψαν μάλλον. Οι υπόλοιποι ακούγαμε με δυσπιστία πως πρέπει να μοιραζόμαστε τα πουρμπουάρ που βγάζουμε μ’ έναν σωρό κόσμο. Οι μπάρμαν ήθελαν μεγαλύτερα ποσοστά, η κουζίνα το ίδιο. Γκρίνια. Είχα ξεχάσει πως μέσα στον μικρόκοσμο του εστιατορίου όλα είναι με σαφήνεια διαχωρισμένα. Ο σεφ, αρχηγός και παντογνώστης. Ο μπάρμαν, κάτι σαν αλχημιστής. Είχαμε και κάμποσους υπεύθυνους που κύριό τους μέλημα ήταν να είναι υπεύθυνοι. Οι σερβιτόροι, κάπου μεταξύ του γραφικού, φιλόξενου οικοδεσπότη και του δούλου, έπρεπε να χαμογελούν όσο κι αν τους ταλαιπωρούσε η τενοντίτιδα. Τελικά, ανακοινώθηκαν τα ποσοστά και περήφανος ο Κύριος Διευθυντής μας εξήγησε το σχέδιό του: “Όταν μοιράζονται τα πουρμπουάρ, όλοι δουλεύουν περισσότερο!”. Το αμφισβήτησα. “Κι αν έτσι κάποιοι λουφάρουν;”. “Αποκλείεται!”. “Είμαστε μια οικογένεια!” επέμεινε και τα 18άχρονα ένιωσαν πως βρήκαν το σπιτικό τους.

34η μέρα

Κάθε βράδυ στο τέλος της βάρδιας τα πόδια μου πονούσαν. Τα βούταγα σε παγωμένο νερό – ζεστό ούτως ή αλλιώς δεν είχε τις περισσότερες φορές – και μετά καθόμουν ακίνητος στο κρεβάτι κι άκουγα το ροχαλητό του συγκάτοικου 50 πόντους από τ’ αυτί μου. “Τουλάχιστον εσείς έχετε ψυγείο” μου είπε μια συνάδελφος όταν παραπονέθηκα για το πόσο μικρό ήταν το “σπίτι” μας. Για ρεπό ούτε λόγος τον πρώτο μήνα. Ο Κύριος Διευθυντής εξήγησε πως έπρεπε να βάλουμε όλοι πλάτη για να βγει η δουλειά και κάποια στιγμή θ’ ανταμειφθούμε. Οι δυο κοπελίτσες που είχαν έρθει για να σερβίρουν κι αυτές, δεν την ήξεραν τη δουλειά. Ούτε φαινόταν πως ήθελαν να τη μάθουν. Είπα να τις βοηθήσω αλλά αρνήθηκαν. Δεν καταδέχονταν να πάρουν μαθήματα από εμένα. Ήταν φοιτήτριες και είχαν ονειρευτεί πως σύντομα θα πετύχαιναν στον τομέα τους. Ο μπάρμαν έβαζε κρυφά στα μπουκάλια τα διάφορα ανώνυμα ποτά που αυτόματα βαφτίζονταν ακριβή βότκα και τζιν, τελείωνε το οχτάωρό του κι έφευγε. Μαζί με τα πουρμπουάρ. Όφειλα να πω μια κουβέντα στον Κύριο Διευθυντή. Το αίτημά μου για ακρόαση έγινε δεκτό. Μπήκα στο γραφείο. “Παραιτούμαι!” είπα.

81η μέραΟ Κύριος Διευθυντής εμφανιζόταν κάθε βράδυ ακριβώς την ώρα που έρχονταν όλοι οι τουρίστες για το δείπνο τους. Στεκόταν κορδωτός με τα χέρια στη μέση, έδινε μερικές άχρηστες εντολές και καθόταν να φάει. Οι περισσότεροι συνάδελφοι έτρεχαν να δείξουν το φιλότιμο τους. Στο τελευταίο μίτινγκ – κάνα μήνα αφού είχα πειστεί να μην παραιτηθώ γιατί όλα θα βελτιώνονταν, μας είχε μιλήσει για το ελληνικό φιλότιμο. Μόνο εγώ και δύο ακόμα σερβιτόροι είχαμε αρνηθεί να κάνουμε απλήρωτες υπερωρίες. Υπερωρίες στην Ελλάδα της σεζόν λέγονται όλες οι ώρες που δουλεύει ο σκλάβος μετά τη λήξη του δωδεκαώρου του.

100η μέραΑύγουστος και η κίνηση στο εστιατόριο δεν είχε αυξηθεί ιδιαίτερα. Όλοι γκρίνιαζαν πως δεν κάθεται κόσμος στα μαγαζιά. Το δικό μας έκανε καλό τζίρο βέβαια, αφού το φτηνότερο πιάτο (κάτι σουβλάκια από κοτόπουλο) κόστιζε 16 ευρώ, αλλά ήταν μέρες που δε γέμιζε. Έπεφταν και τα πουρμπουάρ. Έρχονταν πελάτες – σχεδόν πάντα ξένοι – κι αφού μας έκαναν λάστιχο με τις απανωτές εντολές, δεν άφηναν τίποτα. Γιατί ν’ αφήσουν; Είχαν έρθει στη Σαντορίνη να ζήσουν το όνειρό τους και οι ιθαγενείς σερβιτόροι όφειλαν να συμμετέχουν σ’ αυτό. “Τι ώρα κλείνετε;” ρώτησε ένας καλοντυμένος Ιταλός στη μητρική του γλώσσα που πλέον είχα αρχίσει να κουτσοκαταλαβαίνω. “Στη μία”. “Σήμερα όμως θα μείνετε παραπάνω για μας!”. “Θα μου πληρώσετε την υπερωρία;” ρώτησα με το ίδιο πλατύ χαμόγελο που ρωτούσα και για τα ποτά. Πλέον έπαιρνα ρεπό. Ήρθε και η κοπέλα μου να με δει για τρεις μέρες και της εξήγησα πως αν ήθελε, μπορούσε να φάει στο εστιατόριο. Όμως εγώ δεν επιτρεπόταν να καθίσω μαζί της. Το προσωπικό δεν είχε δικαίωμα ούτε στο ρεπό να μολύνει τις ακριβές καρέκλες. Βέβαια, ούτε που είχα σκεφτεί να κάτσω σαν πελάτης εκεί, αλλά είχε πλάκα που μας το απαγόρευαν.

127η μέρα

“Ρε, αυτό είναι χαλασμένο!” είπε ο πρώτος που άνοιξε το καπάκι του ταψιού με το φαγητό που προοριζόταν για μας. Η σαλάτα με τη λιγδιασμένη μαγιονέζα είχε πεθάνει από καιρό και είχε σερβιριστεί ως δείπνο για το προσωπικό. Ο σεφ είχε άλλη γνώμη: “Να λέτε κι ευχαριστώ που σας ταΐζουμε, ζώα!” άρχισε να ουρλιάζει πλέκοντας παράλληλα το εγκώμιο στην ελληνική επιχειρηματικότητα. “Εσύ!” γύρισε προς εμένα. “Ναι, εσύ που το παίζεις επαναστάτης!”. Τον κοίταξα με απορία και λύπηση. “Μετρημένες είναι οι μέρες σου εδώ μέσα!”. Μακάρι – ψέλλισα. Αμέσως μετά, επέστρεψε στην ομάδα των βοηθών του, κάτι 20άχρονων σπουδαστών που έκαναν την πρακτική τους για 300 ευρώ κι έβγαζαν όλη τη δουλειά της κουζίνας αγόγγυστα. Τους έδωσε μερικές εντολές, τους ενημέρωσε πως όποιος σηκώνει κεφάλι θα του το κόβει και τους έβαλε να προπονηθούν κόβοντας σαλάτες.

140η μέρα

“Έφτασαν στ’ αυτιά μου πληροφορίες πως κλέβεις”. Έμεινα άναυδος όταν άκουσα τον Κύριο Διευθυντή να μιλά με φωνή όλο απογοήτευση. “Δηλαδή;” ρώτησα. Μου εξήγησε πως ήταν ύποπτο που έπαιρνα τα πλαστικά ποτήρια που μου έβαζαν τον καφέ – δικαιούμουν και καφέ – και δεν τα πετούσα στα σκουπίδια. “Τα πηγαίνω στην ανακύκλωση” απάντησα, κοιτώντας σα χαζός. “Λέγεται πως σε είδαν στην αποθήκη με μια τσάντα” συνέχισε εκείνος. “Έχω τον υπολογιστή και την κάμερά μου” είπα. “Το δωμάτιο δεν καλοκλειδώνει κι εκεί μέσα είναι όλη μου η δουλειά” πρόσθεσα, θυμίζοντας στον εαυτό μου πως προσπαθούσα να γίνω φωτογράφος. “Ναι, αλλά πήρες το εικοσάρικο από κάτω και το έβαλες στην τσέπη”. Το είχα κάνει. Ήμουν κάτω από τη μεγάλη κάμερα που παρακολουθούσε ολημερίς κάθε κίνηση, όταν είδα το εικοσάρικο που ήταν πεσμένο πολύ βολικά για όλους μας ακριβώς μπροστά της. Παρακαλούσα από καιρό να με απολύσουν ώστε να μη χάσω τα όποια δικαιώματα είχα δηλώνοντας παραίτηση, αλλά δε μου έκαναν τη χάρη. Με αντιπαθούσαν, όμως δεν μπορούσαν ν’ αγνοήσουν πως δούλευα καλά. Σχεδόν έκλεισα το μάτι στην κάμερα ασφαλείας όταν έσκυψα και το μάζεψα απ’ το πάτωμα. “Κλέφτης!” φώναξαν όλοι. Ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης που έκανε μόνιμα διακοπές, ο Κύριος Διευθυντής που δεν είχε καταφέρει ως τότε να οργανώσει το προσωπικό, ο σεφ που δεν του έβγαιναν οι απογραφές κι έπρεπε κάποιον να κατηγορήσει, ο μπάρμαν που όλη του η ζωή ήταν το σερβάιβορ και οι γκόμενες, η “συνάδελφος” που ταρασσόταν κάθε φορά που έβριζα μέσα απ’ τα δόντια μου για να καταπιώ την αδικία. Όλοι μαζί κατάφεραν κι έδιωξαν τον κλέφτη. Μόνο κάνα-δυο παιδιά που απ’ την πρώτη μέρα κατάλαβα πως δεν έπρεπε να βρίσκονται εκεί, με κοίταξαν με κατανόηση.

142η μέραΉμουν πάνω στο πιο γρήγορο καράβι για Πειραιά. Με το χαρτί της απόλυσης στο χέρι – είχα υπογράψει σύμβαση αορίστου χρόνου για να μπορούν να με διώξουν οποτεδήποτε – κι ένα βάρος να φεύγει από πάνω μου και να σέρνεται προς το νησί που άφηνα πίσω. Αναρωτιόμουν αν άξιζε η ταλαιπωρία που πέρασα. Η μέση μου κι ο δεξής μου καρπός πονούσαν φριχτά. Ό,τι ειπώθηκε για μένα, δε μ’ ένοιαζε. Κανέναν δεν ένοιαζε. Έκανα έναν πρόχειρο υπολογισμό και χωρίς να βάλω μέσα τα πουρμπουάρ, έβγαλα πως έπαιρνα γύρω στα 3 ευρώ την ώρα. Ο Κύριος Διευθυντής μού είχε πει πως δεν ήταν σωστό να μην προσμετρώ τα πουρμπουάρ στο εισόδημά μου. Αν τα πρόσθετα, θα έπρεπε να είμαι πραγματικά ευχαριστημένος. Ανυπομονούσα να γυρίσω σπίτι μου και ν’ αρχίσω να σκέφτομαι σοβαρά μήπως φύγω ακόμα πιο μακριά. Μακριά απ’ την Ελλάδα. Αλλά βασικά, έπρεπε να κοιμηθώ.

καλή σας όρεξη










fragilemag.gr  

Γιατί βάζει χειμερινό «λουκέτο» στα Χανιά η Ryanair

Αλυσιδωτές αντιδράσεις σε Κρήτη και ελληνικό τουρισμό. Ως μηνύματα προς κυβέρνηση, Fraport και τοπικούς παράγοντες ερμηνεύονται οι ακυρώσεις δρομολογίων. Στελέχη της Ryanair σήμερα στα Χανιά.           


Πολλαπλές «αναταράξεις» στην Κρήτη αλλά και στον ελληνικό τουρισμό στο σύνολό του προκαλεί ήδη η απόφαση της ισχυρότερης αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους της Ευρώπης Ryanair να καταργήσει τη βάση της στα Χανιά για τους πέντε μήνες του χειμερινού προγράμματος δρομολογίων 2017/2018.

Το χειμερινό «λουκέτο» στη βάση της στα Χανιά συνδυάστηκε ταυτόχρονα με περικοπές δρομολογίων και από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης. Αεροδρόμιο που αποτελεί  τη «ναυαρχίδα» των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται πλέον η Fraport Greece και στο οποίο η Ryanair λειτουργούσε τη δεύτερη ισχυρότερη βάση της στην Ελλάδα, μετά από εκείνη στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας.  Στη Θεσ/νίκη, πάντως, το «ψαλίδι» στις πτήσεις συνδέεται και με έργα που έχουν προγραμματιστεί στον διάδρομο του συγκεκριμένου αερολιμένα.

Η ιρλανδική εταιρεία ακυρώνει για το διάστημα από Νοέμβριο μέχρι και Μάρτιο τα δρομολόγιά της από Χανιά προς Αθήνα, Θεσ/νίκη και Πάφο. Πρόκειται για το σύνολο των δρομολογίων που πραγματοποιούσε η Ryanair από τη βάση της στα Χανιά, με το μοναδικό αεροπλάνο της που στάθμευε στο νησί.

Η ευρύτερη περιοχή των Χανίων βάσισε σε μεγάλο βαθμό την αλματώδη τουριστική ανάπτυξη των τελευταίων χρόνων στην παρουσία της ιρλανδικής εταιρείας. Είναι χαρακτηριστικό πως η Ryanair πέταξε για πρώτη φορά στα Χανιά το 2011, με μόλις δύο πτήσεις την εβδομάδα από Φρανκφούρτη και Μιλάνο (Μπέργκαμο), ενώ το φετινό καλοκαίρι έφτασε τις 140 πτήσεις την εβδομάδα. Γι’ αυτό και το πεντάμηνο «λουκέτο» στη βάση πυροδοτεί ποικίλες αντιδράσεις.

Για «οικονομική και κοινωνική καταστροφή» στην ευρύτερη περιοχή των Χανίων και όχι μόνο κάνει λόγο, μιλώντας στο Euro2day.gr, ο Χρήστος Μυλωνάκης, αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων.

Σε 90.000 ταξιδιώτες εκτιμά ο Χρ. Μυλωνάκης την πιθανή απώλεια επισκεπτών για την περιοχή, σύμφωνα και με τα περυσινά στοιχεία κίνησης στο αεροδρόμιο των Χανίων από τη Ryanair για το πεντάμηνο Νοεμβρίου-Μαρτίου που δεν θα πραγματοποιούνται δρομολόγια.

Επισκέπτες οι οποίοι συντηρούσαν, σύμφωνα με τοπικούς παράγοντες, από ιδιοκτήτες κατοικιών που παραχωρούσαν τα σπίτια τους σε τουρίστες μέσω της Airbnb μέχρι τα μπουτίκ ξενοδοχεία, εστιατόρια, καφέ και μπαρ που ξεφύτρωσαν τα τελευταία χρόνια στην παλιά πόλη και τώρα κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς πελατεία.

Την ίδια στιγμή, στελέχη της τοπικής αγοράς αερομεταφορών εκτιμούν ότι οι συνέπειες θα αγγίξουν και τους εργαζόμενους στο αεροδρόμιο, όπου, σύμφωνα με αρχικές εκτιμήσεις, ενδέχεται να κινδυνεύσουν τουλάχιστον 100 θέσεις απασχόλησης σε εταιρείες που συνδέονται με υπηρεσίες που θα χρησιμοποιούσε η Ryanair τον χειμώνα.

Τουριστικοί επιχειρηματίες του νησιού επισημαίνουν με νόημα το γεγονός πως η ιρλανδική εταιρεία επέλεξε να αφαιρέσει από την Ελλάδα 2 από τα 8 αεροπλάνα της, που στάθμευαν εδώ, σε σύνολο 25 που δεν θα πετάξουν το φετινό χειμώνα.

Οι ίδιες πηγές εξέφραζαν ερωτήματα μιλώντας στο Euro2day.gr, για το γεγονός πως «τιμωρούνται» τα Χανιά για τα οποία δεν θα υπάρχει ούτε ένα δρομολόγιο της Ryanair τον χειμώνα! «Ούτε καν αυτό με την Αθήνα», αναφέρουν χαρακτηριστικά, το οποίο θα μπορούσε να πραγματοποιείται από αεροπλάνο που σταθμεύει στη βάση της Αθήνας.

Στον προβληματισμό για τη σκοπιμότητα των αποφάσεων της Ryanair, στελέχη του χώρου εκφράζουν την απορία πώς είναι δυνατόν να μη διατηρείται ούτε καν η σύνδεση Αθήνας-Χανίων, να «εξαφανίζεται» το μοναδικό αεροπλάνο της εταιρείας στα Χανιά, να μειώνεται αντίστοιχα η παρουσία της στη Θεσ/νίκη, ενώ την ίδια στιγμή ενισχύει από δύο σε τρία τα αεροπλάνα της βάσης της στην Πάφο της Κύπρου.

Μηνύματα προς κυβέρνηση-Fraport
Τουριστικοί παράγοντες και στελέχη της ελληνικής αεροπορικής αγοράς ερμηνεύουν την απόφαση της Ryanair ως «μηνύματα» με αποδέκτες την κυβέρνηση, τη νέα διαχειρίστρια των 14 περιφερειακών αεροδρομίων Fraport, αλλά και τους τοπικούς επιχειρηματίες στους δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς όπου πετάει.

Οι ίδιοι παράγοντες, ωστόσο, επισημαίνουν πως οι κινήσεις της Ryanair δεν αποτελούν «κεραυνό εν αιθρία» αφού έχει προαναγγείλει την πρόθεσή της να πετά μόνο εποχικά στην Ελλάδα (τους θερινούς μήνες υψηλής κίνησης) καθώς, όπως υποστηρίζει, έπεσαν στο κενό οι αλλεπάλληλες προσπάθειές της να πείσει τις ελληνικές κυβερνήσεις να μειώσουν τα κόστη στα αεροδρόμια, προκειμένου να αυξηθεί συνολικά η τουριστική κίνηση προς την Ελλάδα.

Παράγοντας των Χανίων ανέφερε χαρακτηριστικά με νόημα πως φέτος ο ταξιδιωτικός όμιλος TUI έχει εξασφαλίσει  ποσό 1,7 εκατ. ευρώ από τις επίσημες ελληνικές αρχές ως συμμετοχή σε προγράμματα συνδιαφήμισης, όταν την ίδια στιγμή οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους EasyJet και Ryanair αποσπούσαν 45.000 ευρώ και 80.000 ευρώ αντίστοιχα.

Το κενό που αφήνει τον φετινό χειμώνα στα Χανιά η Ryanair προεξοφλείται από παράγοντες του χώρου πως θα καλύψουν, εξ ολοκλήρου ή εν μέρει, άλλες εταιρείες. Όπως σημείωναν, όμως, στο Euro2day.gr Κρητικοί παράγοντες, αυτό που «καίει» το νησί είναι τα επίπεδα τιμών στα οποία θα διαμορφωθούν τα εισιτήρια. Προεξοφλούν, μάλιστα, πως οι τιμές θα κινηθούν ανοδικά και πιθανότητα θα ισχύσει ο παλιός χρυσός κανόνας «ό,τι πάρεις 100». Εννοώντας ναύλους της τάξης των 100 ευρώ για απλή μετάβαση. Απομένει να φανεί αν επαληθευτούν οι εν λόγω προβλέψεις.

Η Ryanair, από την πλευρά της, αποδίδει τις ακυρώσεις χειμερινών δρομολογίων στην απόφασή της να μειώσει στο 3% αντί για 9% την ανάπτυξή της για το 2018. Αυτό, όπως αναφέρει, θα έχει ως συνέπεια να πετά με 26 λιγότερα αεροπλάνα από το σύνολο των 400 του στόλου της στο χειμερινό πρόγραμμα και με 10 λιγότερα αεροσκάφη (από το σύνολο των 445 του  στόλου της) στο θερινό πρόγραμμα δρομολογίων που ξεκινά από τον Απρίλιο.

Στο επίκεντρο των αποφάσεων της Ryanair φέρονται να βρέθηκαν οι  πιλότοι, καθώς η εταιρεία εμφανίστηκε να αδυνατεί να εξασφαλίσει σε όλους τις απαιτούμενες άδειες, χωρίς να προκύψουν κενά στα δρομολόγια που είχαν προγραμματιστεί αρχικά.

Πιλότοι, ωστόσο, με τους οποίους επικοινώνησε το Euro2day.gr εκτιμούν πως οι κινήσεις της Ryanair δεν είναι άσχετες με την κόντρα που έχει ξεσπάσει μεταξύ της διοίκησης της ιρλανδικής εταιρείας  και των πιλότων, οι οποίοι φέρονται να αρνούνται, μέχρι στιγμής, να αποδεχθούν όσα τους προτείνει το μάνατζμεντ της εταιρείας.

Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως, ταυτόχρονα, η Ryanair καταγράφει διαρροές πιλότων προς ανταγωνιστές της, οι οποίες δεν είναι εύκολο να υποκατασταθούν από τη μια στιγμή στην άλλη. Παρότι η Ryanair υποστηρίζει πως διατηρεί λίστα αναμονής 2.500 πιλότων που θέλουν να δουλέψουν σ’ αυτήν, ενώ έχει προσλάβει 650 οι οποίοι θα αναλάβουν υπηρεσία έως τον Μάιο του 2018. Σύμφωνα με άλλες πηγές, ωστόσο, οι φετινές «διαρροές» πιλότων της Ryanair προς ανταγωνιστές της ενδέχεται να φθάνουν τους 700-800.









Παναγιώτης Δ. Υφαντής





euro2day.gr        

Guardian: Μέρες του 2015 στα ελληνικά νησιά -Αυξήθηκαν οι προσφυγικές ροές


Τη δραματική αύξηση των αφίξεων προσφύγων και μεταναστών στην Ελλάδα και την επιδείνωση των ήδη άθλιων συνθηκών διαβίωσης στα hotspots των νησιών επισημαίνει σε ρεπορτάζ του ο Guardian.

Από τις αρχές του καλοκαιριού οι αφίξεις από ξηράς και θαλάσσης διπλασιάστηκαν, αγγίζοντας πλέον το υψηλότερο επίπεδο από τον Μάρτιο του 2016. Εξαθλιωμένοι πρόσφυγες, «ολόκληρες οικογένειες που εγκατάλειψαν τις εμπόλεμες ζώνες στη Συρία και το Ιράκ (...), άνθρωποι που βίωσαν τη βία, θύματα βιασμών και βασανιστηρίων», όπως δήλωσε στη βρετανική εφημερίδα ο Ηλίας Παυλόπουλος, επικεφαλής των Γιατρών Χωρίς Σύνορα στη χώρα μας, καταφθάνουν όχι μόνον με σωσίβιες λέμβους από τα μικρασιατικά παράλια, αλλά και πεζή από την Τουρκία.

Ο Guardian σημειώνει ότι παρά τις υποσχέσεις το φθινόπωρο του 2015 των μελών της ΕΕ για μετεγκατάσταση 160.000 αιτούντων άσυλο, εκ των οποίων οι 106.000 από την Ελλάδα και την Ιταλία, μέχρι στιγμής μόνον 29.000 έχουν πάει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

«Ζούμε ημέρες 2015»

Οργανώσεις προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων συγκρίνουν την τωρινή κατάσταση με εκείνη του 2015, όταν στην κορύφωση της προσφυγικής κρίσης έφθασαν σχεδόν 1 εκατομμύριο άνθρωποι στην Ελλάδα. «Ζούμε ημέρες 2015», δήλωσε στον Guardian ο Παντελής Δημητρίου της ΜΚΟ «Ηλιαχτίδα» στη Λέσβο. «Οι ροές είναι τεράστιες. Από τα περίπου 50-60 άτομα στις αρχές Ιουλίου, τώρα είναι περισσότερα από 200 ημερησίως. Μπορεί να ευθύνονται οι εκλογές στη Γερμανία, μπορεί η επιδείνωση των σχέσεων Τουρκίας-ΕΕ, ή ίσως το τελευταίο κύμα πριν από την επιδείνωση των καιρικών συνθηκών ενόψει χειμώνα, αλλά κάτι συμβαίνει», συμπλήρωσε.

Εκείνο που προκαλεί ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία, επισημαίνει η οργάνωση Save the Children, είναι ότι το 40% των προσφύγων και μεταναστών που φθάνουν είναι κάτω των 18 ετών, την ώρα που πάνω από 1.500 ασυνόδευτοι ανήλικοι περιμένουν να ενταχθούν σε ιδρύματα για παιδιά.

Η ανταποκρίτρια του Guardian, Έλενα Σμιθ, κάνει ειδική αναφορά στο hotspot της Μόριας στη Λέσβο, όπου διαβιούν 4.825 πρόσφυγες, από τους 1.800 που προβλέπονται, σύμφωνα με την UNHCR. Η κατάσταση χειροτέρεψε λόγω της δραματικής καθυστέρησης στις διαδικασίες επανένωσης και μετεγκατάστασης των προσφύγων. «Σαν να ζούμε την τέλεια καταιγίδα», λέει ο Δημητρίου. Και συμπληρώνει: «Το ελληνικό κράτος κινείται πολύ-πολύ αργά. Είναι αδύνατο να αντιμετωπιστούν όπως θα έπρεπε οι ανάγκες». Πηγή: The Guardian

Μουζάλας: Τραγωδία αν καταρρεύσει η συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας

Αν καταρρεύσει η συμφωνία Ευρωπαϊκής Ένωσης - Τουρκίας για το προσφυγικό, αυτό θα είναι μια τραγωδία τόσο για τα ελληνικά νησιά, όσο και για την ενδοχώρα, είπε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιάννης Μουζάλας.

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η αύξηση των ροών που υπάρχει σήμερα δεν συνιστά παραβίαση της συμφωνίας ΕΕ - Τουρκίας, όμως, όπως είπε, είναι κακή η κατάσταση που επικρατεί σε Σάμο και Λέσβο, όπου καταγράφεται μια «παρατηρήσιμη» αύξηση των προσφυγικών ροών.

Στις επίκαιρες ερωτήσεις των βουλευτών της ΝΔ Μ. Βαρβιτσιώτη και Χ. Αθανασίου και του βουλευτή της ΔΗΣΥ Δ. Κρεμαστινού, στις οποίες απάντησε, ο κ. Μουζάλας εκτίμησε ότι η σημερινή εικόνα θα βελτιωθεί στους επόμενους μήνες.

«Μετά από τρεις μήνες δεν θα είναι ίδια η κατάσταση», είπε και επιτέθηκε ξανά σε τοπικούς παράγοντες της ΝΔ που, όπως τόνισε, συντάσσονται με ακραίες φωνές και αρνούνται τα προαναχωρησιακά κέντρα. «Η ΝΔ πατά σε δύο βάρκες και πολεμά τις θέσεις που υποστηρίζει στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα», είπε.

Ο Γ. Μουζάλας επέκρινε τη ΝΔ για την πολιτική που είχε ακολουθήσει ως κυβέρνηση. «Εμείς δεν υπερασπιστήκαμε ποτέ το δόγμα των ανοιχτών συνόρων, βρήκαμε ανοιχτά σύνορα και τις περίφημες "σκούπες"», σημείωσε και ζήτησε να σταματήσει αυτή η κριτική που μόνο στόχο έχει να χτυπήσει τον ΣΥΡΙΖΑ.

Οι τόνοι ανέβηκαν όταν ο Μ. Βαρβιτσιώτης κατηγόρησε την κυβέρνηση για ανικανότητα με αφορμή το πρόσφατο τραγικό συμβάν με το 9χρονο προσφυγόπουλο που κατέληξε μετά την περισυλλογή προσφύγων στο Καστελόριζο. «Είναι διαφορετικό πράγμα αυτό και διαφορετικό να μιλάμε για ανθρώπους που πνίγονται παρουσία του Λιμενικού», σχολίασε ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, σπεύδοντας, πάντως, να διευκρινίσει πως δεν πιστεύει ότι η ελληνική κυβέρνηση έκανε σκόπιμα κάτι τέτοιο.

























  iefimerida.gr        

Ο Χρυσόγονος και η κεντροαριστερά…


Του Γιάννη Παντελάκη

Ο Ευρωβουλευτής και καθηγητής κ. Χρυσόγονος ουσιαστικά αποφάσισε να αποχωρήσει από τον ΣΥΡΙΖΑ. Την αποχώρηση, έπρεπε να την επενδύσει με κάποια επιχειρήματα και ένα επικοινωνιακό πρόσχημα. Το βασικό επιχείρημα είναι πως το κόμμα έγινε πιστό αντίγραφο των συγκεντρωτικών κομμάτων εξουσίας που είχαν καταγγείλει το 2013. Το πρόσχημα, ότι η αποχώρηση θα γίνει μετά από διαδικτυακή ψηφοφορία όπου θα αποφασίσουν τα μέλη της σοσιαλιστικής τάσης του ΣΥΡΙΖΑ. Τα οποία όλα δείχνουν ότι θα αποφασίσουν την αποχώρηση. Η ουσία βρίσκεται αλλού. Στο ότι και ο Χρυσόγονος βλέπει το καράβι να βουλιάζει και το μέλλον του κάπου αλλού.

Είναι γνωστό τι συμβαίνει σ αυτές τις περιπτώσεις. Όλοι ψάχνουν έναν τρόπο για να σωθούν. Ο ευρωβουλευτής είναι από εκείνους που βλέπουν πως το μέλλον του ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι ευοίωνο. Και προφανώς δεν έχει καμία διάθεση να τον ακολουθήσει. Αναζητεί από τώρα, έγκαιρα, τα επόμενα βήματά του. Μπορεί κάποιος να τα βρει στη φράση εκείνη με την οποία δεν απέκλεισε μελλοντική συνεργασία με τον νέο φορέα της κεντροαριστεράς. Ο κ.Χρυσόγονος, μπήκε στην πολιτική και θέλει να συνεχίσει την καριέρα του. Δικαίωμά του.

Αυτό στο οποίο δεν έχει δικαίωμα, είναι ν' αναζητεί προσχήματα για την αποχώρησή του. Φταίει το κόμμα που είναι συγκεντρωτικό, φταίει η περικοπή τους ΕΚΑΣ, των αναπηρικών επιδομάτων, των συντάξεων χηρείας κ.ο.κ. Ο ΣΥΡΙΖΑ, ήταν πάντα συγκεντρωτικό κόμμα και όλες οι υπόλοιπες  επιλογές της κυβέρνησης έγιναν σε προηγούμενο και μακρινό χρόνο. Είναι απόρροια του μνημονίου το οποίο ψηφίστηκε το καλοκαίρι του 2015, δυο χρόνια πριν. Αν ο κ.Χρυσόγονος διαφωνούσε με αυτές, έπρεπε να το κάνει τότε, όπως το έκανε η σύντροφός του εκείνη την εποχή Σοφία Σακοράφα (Σεπτέμβριος 2015).

Ο κ. Χρυσόγονος του 2017, είναι το ίδιο πρόσωπο με τον κ. Χρυσόγονο του 2013 που έλεγε πως «αυθεντικός εκφραστής του σοσιαλισμού στην Ελλάδα σήμερα δεν είναι το ψευδεπίγραφο ΠΑΣΟΚ αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ» και ότι «ηθικό δικαίωμα να ονομάζονται σοσιαλιστές έχουν μόνον όσοι ορθώνουν το ανάστημά τους στη μνημονιακή λαίλαπα. Όσοι αποδέχονται τον δήθεν μονόδρομο των μνημονίων δεν δικαιούνται να αποκαλούνται σοσιαλιστές» (8.11.2013). Απλή υπενθύμιση ότι τον μονόδρομο των μνημονίων, ο ΣΥΡΙΖΑ τον αποδέχτηκε τον Ιούλιο του 2015, εικοσιέξι μήνες πριν δηλαδή.

Ανεξάρτητα από την αξιολόγηση των κινήτρων, της πολιτικής στάσης και συνέπειας του κ.Χρυσόγονου όμως, το ευρύτερο ενδιαφέρον εντοπίζεται στην αποχώρησή του από το κόμμα κάτι που σηματοδοτεί ενδιαφέρουσες πολιτικά εξελίξεις. Αποτελεί την αρχή του ξηλώματος του πολιτικού πουλόβερ του ΣΥΡΙΖΑ. Όποιος από τα πολιτικά στελέχη καριέρας βλέπουν τι θα συμβεί στο άμεσο μέλλον θα ακολουθήσουν την ίδια στάση. Με μια βασική προϋπόθεση την οποία ο κ.Χρυσόγονος τουλάχιστον, την έχει ήδη βρει. Ότι θα υπάρξει ένας τέτοιος φορέας και θα είναι το νέο σχήμα της λεγόμενης κεντροαριστεράς που αναζητά αρχηγό που θα την οδηγήσει σε καλύτερες ημέρες.


Από την επιτυχία ή όχι αυτού του εγχειρήματος (το οποίο έχει περισσότερο επικοινωνιακά και λιγότερο πολιτικά χαρακτηριστικά, δεν συζητάνε για προγράμματα, εναλλακτικές προτάσεις κ.ο.κ. αλλά περιορίζονται στα πρόσωπα), θα εξαρτηθεί αν το προαναφερόμενο ξήλωμα του πουλόβερ θα συνεχιστεί ή θα σταματήσει λίγους κόμπους παρακάτω. Ο κ.Χρυσόγονος εκτίμησε πως θα συνεχιστεί και έκανε την επιλογή του. Τους αμέσως επόμενους μήνες, θα δούμε αν είχε δίκιο…     







liberal.gr

Χοντρό ρουσφέτι στα ταξί απαγορεύει τα εξυπηρετικά «taxibeat»!


Είχες βρει την υγειά σου με το taxibeat και τις άλλες εφαρμογές που σε έκαναν άνθρωπο και όχι κλωτσοσκούφι του κάθε ταξιτζή που σε έπαιρνε ή σε αγνοούσε ανάλογα με τα γούστα του; Έβρισκες ταξί στο άψε σβήσε; Τέρμα αυτά. Θα ξεροσταλιάζεις πάλι στο πεζοδρόμιο, με το χέρι σηκωμένο να παρακαλάς. Η κυβέρνηση κάνει δώρο στους ιδιοκτήτες ταξί την κατάργηση των ηλεκτρονικών εφαρμογών και την επιστροφή στη δεκαετία του 2000! Για να σου τη λιβανίζουν μέχρι τις εκλογές.

Το ρουσφέτι είναι παραδοσιακό εδώ και δεκαετίες. Οι κυβερνήσεις δίνουν πάντα κάτι απλόχερο στους ταξιτζήδες με την υπόσχεση του προέδρου τους ότι θα τη στηρίξουν. Με το κλασικό φιλοκυβερνητικό μπλα μπλα στην κούρσα. Ήρθε η ώρα να τα βρει κι αυτή σε συμφωνία του υπουργού Σπίρτζη με τον πρόεδρο Λυμπερόπουλο.

Με τη συμφωνία, που γίνεται νομοσχέδιο, όλες οι εταιρίες με τις οποίες έβρισκες ταξί αμέσως όπου κι αν ήσουν, όποια ώρα της μέρας, ουσιαστικά καταργούνται! Ταυτόχρονα καταργείται και η διαδικασία αξιολόγησης των ταξιτζήδων που έκαναν οι πολίτες μέσα από αυτές τις πλατφόρμες. Τώρα γυρνάμε πίσω.

Θα βρωμάει το ταξί; Θα το υποστείς. Θα βρωμάει ο οδηγός; Θα το υποστείς. Δεν θα ξέρει τους δρόμους και τις διαδρομές; Θα το καταπιείς. Θα είναι αγενής; Θα τον φας στη μάπα. Θα έχει λογοδιάρροια; Θα την ακούσεις. Άμα γουστάρεις. Άμα δε γουστάρεις, τη βόλτα σου. Εδώ κουμάντο κάνει η συναλλαγή. Κυβέρνησης- συντεχνιών.

Φυσικά, η οπισθοδρόμηση δε στρέφεται μόνο εναντίον των χιλιάδων επιβατών, αλλά και εναντίον όλων των ευσυνείδητων και πολιτισμένων οδηγών και ιδιοκτητών ταξί που έχουν ξεφύγει από το παλιό μοντέλο του κλάδου τους και παρέχουν υπηρεσίες πολύ υψηλού επιπέδου. Μαζί με τις σοβαρές εταιρίες ραδιοταξί. Ποιος επωφελείται τώρα; Οι ιδιοκτήτες με όλους τους οδηγούς, ανεξαρτήτως γνώσεων, κανόνων συμπεριφοράς, πειραγμένων ταξίμετρων, άδειας επαγγέλματος και διπλωμάτων.

Το νομορουσφέτι στους ιδιοκτήτες ταξί αποκαλύπτει τους στόχους του με την υποχρέωση που βάζει στις σημερινές ηλεκτρονικές πλατφόρμες να μετατραπούν σε εταιρίες με ταξί και με υποχρέωση να συνάψουν συμβάσεις τριετούς διάρκειας με τους αυτοκινητιστές (λέγε με ιδιοκτήτες- νονούς του χώρου). Από τύχη δεν απαιτεί μονιμότητα δια βίου στις συμβάσεις.

Ταυτόχρονα, η τροπολογία απαγορεύει και την ηλεκτρονική ή τηλεφωνική διαμεσολάβηση για μεταφορά επιβατών με ΙΧ αυτοκίνητα, είτε με οδηγό είτε χωρίς.

Η Υπηρεσία Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (!) ενεργοποιείται για να βρίσκει και να κυνηγάει τους παραβάτες (!!), ενώ τα πρόστιμα θα ξεκινάνε από 50.000 ευρώ. Το πρόστιμο για θαλάσσια ρύπανση από πλοία ξεκινάει από 60.000 ευρώ!! Και δεν έχει καταλογιστεί ακόμα στο «Αγία Ζώνη»!

Οι πελάτες των ταξί μπορεί να μην το ξέρουν, αλλά η ελάχιστη κούρσα έχει οριστεί επίσημα στα 3,45 ευρώ. Από την προηγούμενη κυβέρνηση. Για όποιον δεν βλέπει με τα ματάκια του την κουτοπόνηρη κομπίνα σε βάρος των πολιτών και το ρουσφέτι υπέρ των αυτοκινητιστών, ρωτάω: Έχει πάρει ποτέ κανείς ή θα ζητήσει ρέστα από τα 3,50 ευρώ που πληρώνει; Κι ας μη ρωτήσει κανείς αν θα πλουτίσουν οι ταξιτζήδες από το 0,5 σε κάθε κούρσα ή αν θα φτωχύνουμε εμείς. Σημασία έχει η τριτοκοσμική νοοτροπία. Η οποία κυριαρχεί και διαιωνίζεται.


Γ. Παπαδόπουλος- Τετράδης    




















liberal.gr

Νομοσχέδιο «τελειώνει» τις εφαρμογές μίσθωσης ταξί – Τσουχτερά πρόστιμα στους παραβάτες


Νομοσχέδιο που θα οδηγήσει στο εκ νέου «κλείσιμο» της αγοράς ταξί, με την ουσιαστική κατάργηση ηλεκτρονικών εφαρμογών όπως το taxibeat, επεξεργάζεται το υπουργείο Μεταφορών. Το νέο καθεστώς θα προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη σύναψη συμβάσεων τριετούς διάρκειας μεταξύ των applications εύρεσης οχήματος και των οδηγών.

Σύμφωνα με «Τα Νέα», το προσχέδιο νόμου υποχρεώνει τους φορείς της ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης (δηλαδή τις εφαρμογές εύρεσης ταξί),  να μετατραπούν σε ολοκληρωμένες επιχειρήσεις παροχής μεταφορικού έργου και να αδειοδοτούνται από τις αρμόδιες αρχές, καταθέτοντας μάλιστα παράβολο ύψους 1.000 ευρώ.

Παρότι αρχικός σκοπός του νομοσχεδίου ήταν να «φρενάρει» τη λειτουργία της αμερικανικής εταιρίας μίσθωσης οχημάτων Uber, που συνεργάζεται κυρίως με αυτοαπασχολούμενους οδηγούς, οι ρυθμίσεις πλήττουν και άλλες εφαρμογές ταξί που στηρίζονται στη συνεργασία με τους επαγγελματίες αυτοκινητιστές, όπως η taxibeat, ουσιαστικά «κλείνοντας» ξανά την αγορά ταξί.

Μάλιστα, το νομοσχέδιο που προωθεί ο κ. Σπίρτζης παρουσιάστηκε πρόσφατα στον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, παρουσία του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ταξί (ΠΟΕΙΑΤΑ) Θύμιου Λυμπερόπουλου, προκαλώντας συζητήσεις για «ψηφοθηρία» από τη μεριά της κυβέρνησης.

Η διαδικασία χορήγησης αδειών
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι φυσικά ή νομικά πρόσωπα που παρέχουν υπηρεσία ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης οποιουδήποτε είδους (όπως οι εφαρμογές ταξί) για την άσκηση μεταφορικού έργου (π.χ. μεταξύ οδηγού οχήματος και επιβάτη κ.λπ.) λογίζεται ότι ασκούν ως κύρια οικονομική δραστηριότητα αυτή της μεταφοράς επιβατών. Στην περίπτωση αυτή, οι μεταφορικές υπηρεσίες θα πρέπει να παρέχονται με βάση τις διατάξεις που ρυθμίζουν και τις μεταφορικές υπηρεσίες από επιβατηγά δημόσιας χρήσης (ΕΔΧ) οχήματα».

Μάλιστα, στο εξής οι εφαρμογές αυτές θα πρέπει να αδειοδοτούνται από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Εμπορευματικών ή Επιβατηγών Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών, στις οποίες θα καταθέτουν σχετική αίτηση και μια σειρά δικαιολογητικών, όπως και παράβολο του Δημοσίου ύψους 1.000 ευρώ, ενώ θα πρέπει να καταθέτουν συμβολαιογραφική σύμβαση ορισμένου χρόνου τουλάχιστον τριών ετών αποκλειστικά με οχήματα-ταξί δημόσιας χρήσης, τα οποία θα πρέπει να είναι τουλάχιστον τρία και στη σύμβαση να ταυτοποιούνται ένα προς ένα. Οι αρμόδιες υπηρεσίες θα αποφασίζουν για τη χορήγηση ή μη των αδειών εντός 30 ημερών από την κατάθεση των φακέλων.

Τσουχτερά πρόστιμα στους παραβάτες
Σε περίπτωση λειτουργίας κάποιου φορέα διαμεσολάβησης (εφαρμογής ταξί) χωρίς άδεια, αρχικά θα επιβάλλεται πρόστιμο 50.000 ευρώ, ενώ εφόσον υπάρξει υποτροπή το πρόστιμο θα φτάνει στα 100.000 ευρώ. Παράλληλα, στον οδηγό του ΕΔΧ αυτοκινήτου που θα στερείται νόμιμης επαγγελματικής άδειας οδήγησης ταξί θα επιβάλλεται η ποινή της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για δύο χρόνια. Επίσης, σε κάθε ιδιοκτήτη οχήματος «που εκτελεί παρανόμως έργο σε συνεργασία με φορέα διαμεσολάβησης θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 5.000 ευρώ ανά όχημα».

Η Beat στην αντεπίθεση
Βασικός εκπρόσωπος των εταιριών που πλήττονται από το εν λόγω νομοσχέδιο είναι η ελληνική εταιρεία Beat που ως Taxibeat εξαγοράστηκε έναντι 40 εκατ. ευρώ από τον κολοσσό της Daimler.

Όπως έγινε γνωστό, ο ιδρυτής της Beat, Νίκος Δρανδάκης ξεκίνησε συλλογή υπογραφών κατά του νομοσχεδίου, στα πρότυπα της αντίστοιχης ενέργειας από την εταιρεία Uber στο Λονδίνο, που είναι σε εξέλιξη από το περασμένο Σάββατο.

Μάλιστα, ο κ. Δρανδάκης αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο προσφυγών στη δικαιοσύνη καθώς όπως λέει χαρακτηριστικά «δεν καταλαβαίνουμε ποιο πρόβλημα λύνει αυτή η αλλαγή και δεν περιγράφεται στο νομοσχέδιο».


























 reporter.gr   

Στο σχεδιασμό της ΑΑΔΕ το "κούρεμα" των φορολογικών προστίμων..λόγω της εκρηκτικής αύξησης των ληξιπροθέσμων..


«Ψαλίδι» στα φορολογικά πρόστιμα και τις προσαυξήσεις βάζει το υπουργείο Οικονομικών.

Το υφιστάμενο καθεστώς των προστίμων μετρά ήδη 2 χρόνια ζωής και το γεγονός ότι η εισπραξιμότητά τους παραμένει ουσιαστικά μηδενική έχει οδηγήσει το οικονομικό επιτελείο στην απόφαση να τα επανεξετάσει και να προχωρήσει στη μείωσή τους.

Στις 11 Σεπτεμβρίου, όπως σημειώνει το Έθνος, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων έκανε λόγο για εκρηκτική πορεία αύξησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών των φορολογουμένων προς το Δημόσιο, επισημαίνοντας πως τον Ιούλιο βεβαιώθηκε το ποσό των 746 εκατ. ευρώ από φορολογικά πρόστιμα και πρόσθετους φόρους.

Πρόκειται για ποσό το οποίο είναι μηδενικής εισπρακτικής απόδοσης σύμφωνα με την ΑΑΔΕ.

Το ίδιο συμβαίνει κάθε μήνα στα κρατικά ταμεία. Βεβαιώνονται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για πρόστιμα και προσαυξήσεις από τα οποία εισπράττονται ελάχιστα.

Μάλιστα από τον ωκεανό ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο που τον Ιούλιο ανέρχονταν σε περίπου 97 δις. ευρώ το μεγαλύτερο μέρος αφορούσε πρόστιμα και προσαυξήσεις που προφανώς δεν πρόκειται να πληρωθούν ποτέ.

Προκειμένου να βελτιωθεί η εισπραξιμότητα, επανεξετάζεται το πλαίσιο των προστίμων προκειμένου να γίνουν πιο προσιτά και να συμφέρει η πληρωμή τους από το να βάλει λουκέτο η επιχείρηση και να συνεχίσει τη λειτουργία της με άλλη επωνυμία ή με συγγενικό πρόσωπο του επιχειρηματία.

Αυτό που ξεκαθαρίζεται από αρμόδιες πηγές είναι ότι δεν αλλάζει το καθεστώς των προστίμων για μη έκδοση αποδείξεων, καθώς έχει πλαισιωθεί από τη ποινή του «προσωρινού λουκέτου» και θωρείται ότι λειτουργεί αποτελεσματικά.

Ακόμη και 50%

Σήμερα τα πρόστιμα για τις φορολογικές παραβάσεις είναι τσουχτερά, καθώς ανέρχονται ακόμη και στο 50% του φόρου που γλίτωσε ο φορολογούμενος.

Πιο συγκεκριμένα:

- Όσον αφορά στην υποβολή ανακριβούς δήλωσης ή άλλης φορολογίας, το ποσό του προστίμου κυμαίνεται από 10% έως 50% του ποσού φόρου που γλίτωσε ο φορολογούμενος.

- Σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης επιβάλλεται πρόστιμο 50% του φόρου που γλίτωσε ο φορολογούμενος.

- Σε περίπτωση υποβολής ανακριβούς ή μη υποβολή δήλωσης ΦΠΑ, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το 50% του φόρου που δεν απέδωσε ο φορολογούμενος.

- Στην περίπτωση μη υποβολής δήλωσης ή υποβολής ανακριβούς δήλωσης παρακρατούμενων φόρων που εντοπίζεται κατόπιν ελέγχου επιβάλλεται πρόστιμο 50% επί του φόρου που έπρεπε να αποδώσει ο φορολογούμενος.

- Το ποσοστό των προσαυξήσεων που χρεώνει το Δημόσιο για τη μη απόδοση φόρων ανέρχεται στο βασικό επιτόκιο πράξεων αναχρηματοδότησης της ΕΚΤ προσαυξημένο κατά 8,51 εκατοστιαίες μονάδες.

Παραδείγματα

- Ελεύθερος επαγγελματίας διαπιστώθηκε έπειτα από έλεγχο ότι πριν από 3 χρόνια είχε αποκρύψει εισόδημα ύψους 50.000 ευρώ στο οποίο αντιστοιχεί φόρος εισοδήματος 16.500 ευρώ. Το πρόστιμο που καλείται να καταβάλει είναι ύψους 8.250 ευρώ ενώ θα χρεωθεί και με προσαύξηση 8,51% ετησίως δηλαδή θα κληθεί να πληρώσει συνολικές προσαυξήσεις ύψους 4.212 ευρώ. Έτσι οι συνολικές προσαυξήσεις και πρόστιμα ανέρχονται σε 12.462 ευρώ.


- Επιχείρηση δεν υπέβαλε δήλωση φόρου μισθωτών υπηρεσιών και εντοπίστηκε κατόπιν ελέγχου ότι έπρεπε να αποδώσει στο Δημόσιο ποσό ύψους 30.000 ευρώ. Της επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 15.000 ευρώ συν προσαυξήσεις 8,51% ετησίως.

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *