Από το δελτίο δημοσίου χρέους του ΟΔΔΗΧ προκύπτει πως το 71,5% του χρέους αφορά σε δάνεια κυμαινομένου επιτοκίου και το 28,5% σε δάνεια σταθερού επιτοκίου. Το 71,6% του χρέους ήταν μη διαπραγματεύσιμο (230,17 δισ. ευρώ), καθώς βρίσκεται στα χέρια του επισήμου τομέα, ενώ το 28,4% ήταν μη διαπραγματεύσιμο.
Τα ταμειακά διαθέσιμα του Ελληνικού Δημοσίου το Δεκέμβριο 2013 ανήλθαν σε 4,03 δισ. ευρώ, έναντι 7,5 δισ. ευρώ στα τέλη Σεπτεμβρίου 2013. Οι εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου το Δεκέμβριο 2013 ανήλθαν σε 17,8 δισ. ευρώ, έναντι 18,6 δισ. ευρώ στα τέλη Σεπτεμβρίου 2013.
Σημειώνεται πως ο συγκεκριμένος λογαριασμός πιστώνεται από τα δάνεια του Μηχανισμού και τις εισπράξεις των αποκρατικοποιήσεων και (όταν υπάρξουν οριστικά στοιχεία) τα πρωτογενή πλεονάσματα και την υπέρβαση του στόχου των φορολογικών εσόδων.
Στα στοιχεία του ΓΛΚ καταγράφεται επίσης το υπόλοιπο του ειδικού λογαριασμού εξυπηρέτησης δημοσίου χρέους, το οποίο στο τέλος Δεκεμβρίου ήταν στα 62,2 εκατ. ευρώ, από 236,1 εκατ. ευρώ που ήταν το Σεπτέμβριο και έναντι 1,6 δισ. ευρώ στο τέλος του περασμένου Ιουνίου.
Σημειώνεται πως ο συγκεκριμένος λογαριασμός πιστώνεται από τα δάνεια του Μηχανισμού και τις εισπράξεις των αποκρατικοποιήσεων και (όταν υπάρξουν οριστικά στοιχεία) τα πρωτογενή πλεονάσματα και την υπέρβαση του στόχου των φορολογικών εσόδων.
Ο δανεισμός με έντοκα εκτοξεύει το χρέος
Πάνω από 30% έχει αυξηθεί το δημόσιο χρέος το 2014, λόγω εσωτερικού υπερδανεισμού με έντοκα γραμμάτια που έχει εκτοξευθεί, σημειώνει δημοσίευμα της «Ελευθεροτυπίας». Το αποτέλεσμα είναι οι συνολικές δαπάνες του χρέους να υπολογίζονται σε 40 δις ευρώ εντός του έτους, από 29,5 δις ευρώ, στα οποία υπολογιζόταν έως τον Σεπτέμβριο του 2013.
Στο μεταξύ το χρέος έχει αυξηθεί από τα 305,537 δις ευρώ του Δεκεμβρίου 2012 στα 321,447 δις ευρώ, το Δεκέμβριο του 2013, σε ετήσια βάση, με στοιχεία που δημοσίευσε το υπουργείο Οικονομικών. Πρόκειται για αύξηση του ονομαστικού χρέους περίπου κατά 18 δις ευρώ ή κατά 5,20% μέσα σε ένα χρόνο. Αλλά η αύξηση του χρέους είναι πολύ μεγαλύτερη αν υπολογισθεί ως ποσοστό του ΑΕΠ, καθώς είναι γνωστό ότι πέρσι το ΑΕΠ υποχώρησε εκ νέου κατά 3,6% σύμφωνα με πρόχειρα στοιχεία, ενώ το ονομαστικό χρέος αυξήθηκε.
Το πρόβλημα όμως είναι ο βραχυχρόνιος δανεισμός. Ο υπερδανεισμός του δημοσίου με έντοκα γραμμάτια που αυξάνει παραβολικά το βραχυχρόνιο χρέος, οφείλεται στα δανειακά προγράμματα της τρόικας που τελειώνουν, στο κλείσιμο της στρόφιγγας των δανείων και φυσικά, στις αυξημένες ανάγκες για εξόφληση των δανείων, οι οποίες αντίθετα με τα δάνεια, δεν τελειώνουν ποτέ.
Σε σύγκριση με το Σεπτέμβριο του 2013, το δημόσιο χρέος παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητο, εμφανίζοντας μείωση κατά 400 εκατ. ευρώ, αναφέρει η «Ναυτεμπορική».
Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με το στόχο του υπουργείου Οικονομικών το δημόσιο χρέος στο τέλος του 2013 επρόκειτο να αυξηθεί σε 325.600 εκατ. ευρώ, καθώς η πρόβλεψη περιείχε και την εκτίμηση πως μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου θα εκταμιευόταν η δόση των 4,9 δισ. ευρώ από το δάνειο του μηχανισμού στήριξης.
Ειδικότερα, στο τέλος του 2013, ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ ανήλθε στο 175,7%, έναντι 157,7% που ήταν στο τέλος του 2012.
Η εξέλιξη αυτή οφείλεται αφενός στην αύξηση του χρέους κατά 15,9 δισ. ευρώ, αφετέρου στη μείωση του ΑΕΠ το 2013 κατά 12 δισ. ευρώ, σε σύγκριση με το επίπεδο του 2012.
Το 2015 τα χρεολύσια ομολόγων που πρέπει να εξοφληθούν είναι 16,1 δισ. ευρώ και το 2016 εκτιμώνται σε 7,1 δισ. ευρώ, ενώ σε 7,5 δισ. ευρώ ανέρχονται οι λήξεις το 2017. Συνολικά, στην πενταετία 2014 - 2018, οι λήξεις ομολόγων και δανείων (πλην εντόκων) φτάνουν σε 59,8 δισ. ευρώ.
Με την επιμήκυνση των δανείων του μηχανισμού που αποφασίστηκε το Νοέμβριο του 2012, οι αυξημένες λήξεις χρεολυσίων θα πληρωθούν από την επόμενη γενιά. Ειδικότερα, στην τετραετία 2037 - 2040 η Ελλάδα θα πρέπει να αποπληρώσει σημαντικό μέρος των δανείων που έλαβε από τις χώρες της Ευρωζώνης και είναι συνολικού ύψους 56,2 δισ. ευρώ.
Το μεγαλύτερο τμήμα του χρέους, ύψους 246,64 δισ. ευρώ (76,7% του συνόλου), λήγει από το 2019 και μετά και αποτελείται βασικά από δάνεια του επίσημου τομέα χωρών της Ευρωζώνης, του EFSF και του ΔΝΤ.
Καθώς μάλιστα ο δανεισμός με έντοκα γραμμάτια δεν υπερβαίνει ποτέ το ένα έτος και δεν εξοφλείται αλλά ανανεώνεται με νέες εκδόσεις εντόκων γραμματίων, εκτοξεύει παραβολικά, αυτό το νέο χρέος. Είναι χαρακτηριστικό, ότι μετά τον Μάϊο του 2013 που το δημόσιο πήρε το μεγάλο δάνειο 15 δις ευρώ, από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΕΤΧΣ), τα δάνεια της τρόικας φθίνουν.
Ήδη από τον Αύγουστο του 2013, το δημόσιο δανείζεται συνεχώς κάθε μήνα και επί πέντε μήνες με πραγματικά επιτόκια (υπολογίζοντας τον αρνητικό πληθωρισμό) 5%-7% από τράπεζες, ιδιώτες, Αμοιβαία και Ταμεία. Αυτό εξηγεί τη συσσώρευση του νέου μεγάλου χρέους, που διογκώνεται εκθετικά. Με τέτοια πραγματικά επιτόκια και με τον τρόπο που λειτουργεί η αγορά των εντόκων, (με προκαταβολή του τόκου που αφαιρείται από το δανεισμένο ποσό), δεν είναι τυχαίο που οι τράπεζες προτιμούν να δανείζουν το δημόσιο.
Βαίνει συνεχώς αυξημένο
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, το δημόσιο χρέος Κεντρικής Διοίκησης, στο τέλος του Δεκεμβρίου 2013, ανήλθε στο ποσό των 321.478 εκατ. ευρώ, έναντι 305.537 εκατ. ευρώ που ήταν το Δεκέμβριο του 2012.
Σε σύγκριση με το Σεπτέμβριο του 2013, το δημόσιο χρέος παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητο, εμφανίζοντας μείωση κατά 400 εκατ. ευρώ, αναφέρει η «Ναυτεμπορική».
Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με το στόχο του υπουργείου Οικονομικών το δημόσιο χρέος στο τέλος του 2013 επρόκειτο να αυξηθεί σε 325.600 εκατ. ευρώ, καθώς η πρόβλεψη περιείχε και την εκτίμηση πως μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου θα εκταμιευόταν η δόση των 4,9 δισ. ευρώ από το δάνειο του μηχανισμού στήριξης.
Δραματική ήταν η αύξηση κατά 18 εκατοστιαίες μονάδες του χρέους ως ποσοστού του ΑΕΠ το περασμένο έτος.
Ειδικότερα, στο τέλος του 2013, ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ ανήλθε στο 175,7%, έναντι 157,7% που ήταν στο τέλος του 2012.
Η εξέλιξη αυτή οφείλεται αφενός στην αύξηση του χρέους κατά 15,9 δισ. ευρώ, αφετέρου στη μείωση του ΑΕΠ το 2013 κατά 12 δισ. ευρώ, σε σύγκριση με το επίπεδο του 2012.
Εντός του 2014, συνεχίζει η «Ναυτεμπορική», οι λήξεις ανέρχονται σε 39,9 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 15 δισ. ευρώ είναι έντοκα γραμμάτια, τα οποία αναχρηματοδοτούνται επιτυχώς από τις ελληνικές τράπεζες, και τα υπόλοιπα 24,9 δισ. είναι λήξεις ομολόγων (της ΕΚΤ, κεντρικών τραπεζών και hedge funds) και δανείων (του ΔΝΤ).
Αντιμέτωποι με συνεχείς λήξεις ομολόγων
Το 2015 τα χρεολύσια ομολόγων που πρέπει να εξοφληθούν είναι 16,1 δισ. ευρώ και το 2016 εκτιμώνται σε 7,1 δισ. ευρώ, ενώ σε 7,5 δισ. ευρώ ανέρχονται οι λήξεις το 2017. Συνολικά, στην πενταετία 2014 - 2018, οι λήξεις ομολόγων και δανείων (πλην εντόκων) φτάνουν σε 59,8 δισ. ευρώ.
Με την επιμήκυνση των δανείων του μηχανισμού που αποφασίστηκε το Νοέμβριο του 2012, οι αυξημένες λήξεις χρεολυσίων θα πληρωθούν από την επόμενη γενιά. Ειδικότερα, στην τετραετία 2037 - 2040 η Ελλάδα θα πρέπει να αποπληρώσει σημαντικό μέρος των δανείων που έλαβε από τις χώρες της Ευρωζώνης και είναι συνολικού ύψους 56,2 δισ. ευρώ.
Το μεγαλύτερο τμήμα του χρέους, ύψους 246,64 δισ. ευρώ (76,7% του συνόλου), λήγει από το 2019 και μετά και αποτελείται βασικά από δάνεια του επίσημου τομέα χωρών της Ευρωζώνης, του EFSF και του ΔΝΤ.
http://www.thepressproject.gr/
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου