Αγανάκτηση στην Κρήτη για την κοροϊδία σχετικά με την κατασκευή του βόρειου οδικού άξονα
Με απόγνωση οι Κρητικοί αντιλαμβάνονται ότι στο ορατό μέλλον δεν υπάρχει καμία περίπτωση να γλιτώσουν από τον χειρότερο δρόμο-καρμανιόλα που υπάρχει στη χώρα και που ως σύγχρονος Μινώταυρος «τρώει» κάθε χρόνο δεκάδες ανθρώπους.
Στην κατ’ όνομα μόνο εθνική οδό, στον βόρειο οδικό άξονα Κρήτης, που ενώνει το Καστέλι Κισσάμου με τη Σητεία και πάνω του έχει στηριχθεί όλη η ανάπτυξη της Κρήτης τις τελευταίες δεκαετίες, χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο 60 άνθρωποι (κατά μέσον όρο) και σακατεύονται ανεπανόρθωτα άλλοι 100.
Χρόνια τώρα σέρνεται κυριολεκτικά η συζήτηση για την αναγκαιότητα κατασκευής μιας πραγματικής εθνικής οδού για τη Μεγαλόνησο των 800.000 κατοίκων, των 3-4 εκατ. τουριστών κάθε χρόνο, που εξυπηρετεί σχεδόν εφαπτόμενη, το δεύτερο σε κίνηση και πρώτο σε πτήσεις τσάρτερ αεροδρόμιο της χώρας (το αεροδρόμιο Ηρακλείου). Ω του θαύματος, όλα αυτά τα χρόνια οι σχεδιασμοί παραμένουν στο επίπεδο της συζήτησης. Αποτέλεσμα; Από τα 310 χιλιόμετρα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), του επονομαζόμενου και Ε90, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς χάρτες των… εθνικών οδών, κανονικός αυτοκινητόδρομος με διαχωριστική νησίδα στη μέση, δεν είναι ούτε τα 50. Κι από αυτά τα ελάχιστα, τα 11 χλμ. είναι η «παρακαμπτήριος» της πόλης των Χανίων, τα 7 χλμ. η αντίστοιχη περιμετρική του Ρεθύμνου και άλλα 25 χλμ. στο Ηράκλειο, ανάμεσα στα Λινοπεράματα και τις Γούβες.
Σχέδια επί σχεδίων
Η αυταπόδεικτη σημασία του διαχωριστικού σε έναν τέτοιο δρόμο, με υπέρογκο κυκλοφοριακό φορτίο, είχε επισημανθεί και στην ειδική μελέτη που είχε εκπονήσει το ΤΕΕ-Τμήμα Ανατολικής Κρήτης το 2008: στην παράκαμψη του Ηρακλείου από Λινοπεράματα έως τη θέση Γιόφυρο (μια απόσταση που δεν ξεπερνά τα 4-5 χιλιόμετρα), την τριετία 1999-2001 που δεν υπήρχε διαχωριστικό στηθαίο, είχαν σκοτωθεί 23 άνθρωποι σε τροχαία δυστυχήματα. Την τετραετία 2002-2005 που (επιτέλους) είχε κατασκευαστεί το διαχωριστικό, σημειώθηκαν μόλις 2 θάνατοι σε τροχαία.
Μελέτες, επισημάνσεις, σχέδια επί χάρτου, αλλά το αποτέλεσμα είναι ότι ο ΒΟΑΚ, ένας δρόμος που χαράχθηκε και ξεκίνησε να κατασκευάζεται από τη δεκαετία του ΄60, δεν φαίνεται να ολοκληρώνεται ούτε… το 2060.
Τελευταία «εξέλιξη» που έκανε τους Κρητικούς να… ξεκινήσουν εντατική προπόνηση στις μπαλωθιές ήταν η απόφαση του υπουργείου Υποδομών να εγκρίνει και να βγάλει στη διαβούλευση το αστρονομικό κονδύλι των 125 εκατ. ευρώ, για τα επόμενα 5 χρόνια για τον ΒΟΑΚ. Πρόκειται για ποσό που μάλλον δεν αρκεί ούτε για τις λακκούβες, αφού με βάση τις πιο μετριοπαθείς μελέτες, για την κατασκευή του δρόμου απαιτούνται περισσότερα από 1,5 δισ. ευρώ. Η αβελτηρία που επιδείχθηκε τις περασμένες δεκαετίες έχει οδηγήσει την κατάσταση στο απόλυτο αδιέξοδο, αφού εκτός των άλλων, σε σημεία όπου είναι αναγκαία η νέα χάραξη για την κατασκευή μιας σύγχρονης εθνικής οδού, οι αποζημιώσεις για απαλλοτριώσεις είναι υπέρογκες, δεδομένης της ανάπτυξης που έχει συντελεσθεί όλα αυτά τα χρόνια στο βόρειο άξονα της Κρήτης.
Η… γαλαντομία του υπουργείου Υποδομών προκάλεσε «εκρήξεις» στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, η ηγεσία του οποίου χαρακτήρισε «απίστευτο αυτό που συμβαίνει με το ρίξιμο της Κρήτης έναντι άλλων περιοχών της χώρας», επικαλούμενη ως παράδειγμα τη σύγκριση ποσών που έχουν διατεθεί από τον δημόσιο κορβανά: Μόλις 370 εκατ. ευρώ, «έναντι» από το 1,5 δισ. που απαιτείται για τον ΒΟΑΚ, την ώρα που το ίδιο διάστημα για την Εγνατία διατέθηκαν 7 δισ. ευρώ.
Απόγνωση
Από την Περιφέρεια Κρήτης, επίσης, επισημαίνεται με… νόημα και απόγνωση πως «παρά το γεγονός ότι η Κρήτη έχει το μεγαλύτερο τουριστικό ρεύμα στη χώρα, μεγάλη αγροτική παραγωγή και το δεύτερο σε κίνηση αεροδρόμιο στην Ελλάδα, δεν έχει έναν ολοκληρωμένο αυτοκινητόδρομο». Όλες αυτές οι εύλογες αντιδράσεις προκύπτουν από τη στιγμή που έχει γίνει ξεκάθαρο πως δεν υπάρχει καμία περίπτωση, δεν έχει προκύψει καμία δέσμευση, για ένταξη της ολοκλήρωσης του ΒΟΑΚ στο ΣΕΣ (νέο ΕΣΠΑ 2013-2020).
Στο διαμορφωμένο αδιέξοδο κατασκευής στην Κρήτη μιας κανονικής εθνικής οδού, έχουν αρχίσει το τελευταίο διάστημα να πυκνώνουν οι ψίθυροι για τον γνωστό… δρόμο της παραχώρησης τους έργου, κατά τα πρότυπα των πανάκριβων για τους οδηγούς οδικών αξόνων που υπάρχουν ή κατασκευάζονται.
Πρώτος είχε κάνει νύξη για μια τέτοια συζητήσιμη «προοπτική» ο γαλάζιος βουλευτής Ηρακλείου Λ. Αυγενάκης, ενώ την περασμένη άνοιξη και ο αρμόδιος υπουργός Μ. Χρυσοχοΐδης, αναφερόμενος στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, είχε υπογραμμίσει ότι «σκοπός μας είναι η ένταξη και κατασκευή ενός ολοκληρωμένου προγράμματος έργων στο πλαίσιο των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, αναζητώντας όμως συγχρόνως και άλλους τρόπους χρηματοδότησης». Σε όλους, πάντως, έχει… διαμηνυθεί αρμοδίως από την Κρήτη πως το τελευταίο πράγμα που μπορεί να σηκώσει σε αυτήν τη φάση το νησί και οι πολίτες του είναι τα διόδια (για τους κατασκευαστές ή ακόμη και για τα δημόσια ταμεία).
Κοροϊδία και κλήσεις
Για να μην αισθάνονται, πάντως, οι Κρητικοί «ξένο σώμα» στη χώρα, πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι τελεσφόρησε η δημοπράτηση που είχε πραγματοποιηθεί στις 4 Μαρτίου και κατακυρώθηκε ο διαγωνισμός σε κατασκευαστική κοινοπραξία για το τμήμα του οδικού άξονα του ΒΟΑΚ Πάνορμος - Εξάντης (στον νομό Ρεθύμνου) συνολικού μήκους… 9,96 χιλιομέτρων. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 64,5 εκατ. ευρώ, με φορέα υλοποίησης το υπουργείο Υποδομών, που θα μετατρέψει τα σχεδόν 10 χλμ. σε «κλειστό αυτοκινητόδρομο με όριο ταχύτητας τα 120 χλμ./ώρα» και θα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με διαχωριστική νησίδα (κανονική Ευρώπη θα γίνει ο Πάνορμος…).
Καλώς εχόντων των πραγμάτων και με τη θέληση και αποφασιστικότητα των κατασκευαστών, τα 9,96 χιλιόμετρα θα έχουν κατασκευαστεί μέχρι το 2019. Κι έτσι στην Κρήτη θα εορτάσουν το 2020 με το 1/6 του ΒΟΑΚ να έχει, επιτέλους, εκσυγχρονισθεί. Για τα υπόλοιπα 240 χιλιόμετρα έχει ο θεός… Και ας επεσήμαινε από το 2008 το ΤΕΕ-ΤΑΚ με τη μελέτη του ότι «με βάση τις υπάρχουσες µετρήσεις κυκλοφοριακών φόρτων και τις προβλέψεις αυτών για τα επόµενα 20 έτη, θα πρέπει να κατασκευαστεί οδός διπλού κλάδου, µε διαχωριστικό στηθαίο στη µέση και διατοµή πλάτους από 17-24 µ. από το Koλυµπάρι Χανίων έως τον Άγιο Νικόλαο Λασιθίου τουλάχιστον, συνολικού µήκους περίπου 226 χιλιομέτρων…».
Οι διαδικασίες εκσυγχρονισμού, ωστόσο, του δρόμου-καρμανιόλα από τις αρχές του καλοκαιριού μπήκαν σε νέες βάσεις. Από τις 12 Ιουνίου τέθηκαν σε λειτουργία 36 κάμερες σε όλο το μήκος του ΒΟΑΚ και σε λιγότερο από δύο μήνες, μέχρι τις αρχές Αυγούστου, έχουν καταγράψει περίπου 2.000 παραβάσεις υπέρβασης των ορίων ταχύτητας. Οι κλήσεις στέλνονται ταχυδρομικά και η πρώτη επίσημη στατιστική των αποτελεσμάτων της λειτουργίας των καμερών θα ανακοινωθεί έπειτα από 6 μήνες από την έναρξη της λειτουργίας τους, στα μέσα Δεκεμβρίου.
Με απόγνωση οι Κρητικοί αντιλαμβάνονται ότι στο ορατό μέλλον δεν υπάρχει καμία περίπτωση να γλιτώσουν από τον χειρότερο δρόμο-καρμανιόλα που υπάρχει στη χώρα και που ως σύγχρονος Μινώταυρος «τρώει» κάθε χρόνο δεκάδες ανθρώπους.
Στην κατ’ όνομα μόνο εθνική οδό, στον βόρειο οδικό άξονα Κρήτης, που ενώνει το Καστέλι Κισσάμου με τη Σητεία και πάνω του έχει στηριχθεί όλη η ανάπτυξη της Κρήτης τις τελευταίες δεκαετίες, χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο 60 άνθρωποι (κατά μέσον όρο) και σακατεύονται ανεπανόρθωτα άλλοι 100.
Χρόνια τώρα σέρνεται κυριολεκτικά η συζήτηση για την αναγκαιότητα κατασκευής μιας πραγματικής εθνικής οδού για τη Μεγαλόνησο των 800.000 κατοίκων, των 3-4 εκατ. τουριστών κάθε χρόνο, που εξυπηρετεί σχεδόν εφαπτόμενη, το δεύτερο σε κίνηση και πρώτο σε πτήσεις τσάρτερ αεροδρόμιο της χώρας (το αεροδρόμιο Ηρακλείου). Ω του θαύματος, όλα αυτά τα χρόνια οι σχεδιασμοί παραμένουν στο επίπεδο της συζήτησης. Αποτέλεσμα; Από τα 310 χιλιόμετρα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), του επονομαζόμενου και Ε90, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς χάρτες των… εθνικών οδών, κανονικός αυτοκινητόδρομος με διαχωριστική νησίδα στη μέση, δεν είναι ούτε τα 50. Κι από αυτά τα ελάχιστα, τα 11 χλμ. είναι η «παρακαμπτήριος» της πόλης των Χανίων, τα 7 χλμ. η αντίστοιχη περιμετρική του Ρεθύμνου και άλλα 25 χλμ. στο Ηράκλειο, ανάμεσα στα Λινοπεράματα και τις Γούβες.
Σχέδια επί σχεδίων
Η αυταπόδεικτη σημασία του διαχωριστικού σε έναν τέτοιο δρόμο, με υπέρογκο κυκλοφοριακό φορτίο, είχε επισημανθεί και στην ειδική μελέτη που είχε εκπονήσει το ΤΕΕ-Τμήμα Ανατολικής Κρήτης το 2008: στην παράκαμψη του Ηρακλείου από Λινοπεράματα έως τη θέση Γιόφυρο (μια απόσταση που δεν ξεπερνά τα 4-5 χιλιόμετρα), την τριετία 1999-2001 που δεν υπήρχε διαχωριστικό στηθαίο, είχαν σκοτωθεί 23 άνθρωποι σε τροχαία δυστυχήματα. Την τετραετία 2002-2005 που (επιτέλους) είχε κατασκευαστεί το διαχωριστικό, σημειώθηκαν μόλις 2 θάνατοι σε τροχαία.
Μελέτες, επισημάνσεις, σχέδια επί χάρτου, αλλά το αποτέλεσμα είναι ότι ο ΒΟΑΚ, ένας δρόμος που χαράχθηκε και ξεκίνησε να κατασκευάζεται από τη δεκαετία του ΄60, δεν φαίνεται να ολοκληρώνεται ούτε… το 2060.
Τελευταία «εξέλιξη» που έκανε τους Κρητικούς να… ξεκινήσουν εντατική προπόνηση στις μπαλωθιές ήταν η απόφαση του υπουργείου Υποδομών να εγκρίνει και να βγάλει στη διαβούλευση το αστρονομικό κονδύλι των 125 εκατ. ευρώ, για τα επόμενα 5 χρόνια για τον ΒΟΑΚ. Πρόκειται για ποσό που μάλλον δεν αρκεί ούτε για τις λακκούβες, αφού με βάση τις πιο μετριοπαθείς μελέτες, για την κατασκευή του δρόμου απαιτούνται περισσότερα από 1,5 δισ. ευρώ. Η αβελτηρία που επιδείχθηκε τις περασμένες δεκαετίες έχει οδηγήσει την κατάσταση στο απόλυτο αδιέξοδο, αφού εκτός των άλλων, σε σημεία όπου είναι αναγκαία η νέα χάραξη για την κατασκευή μιας σύγχρονης εθνικής οδού, οι αποζημιώσεις για απαλλοτριώσεις είναι υπέρογκες, δεδομένης της ανάπτυξης που έχει συντελεσθεί όλα αυτά τα χρόνια στο βόρειο άξονα της Κρήτης.
Η… γαλαντομία του υπουργείου Υποδομών προκάλεσε «εκρήξεις» στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, η ηγεσία του οποίου χαρακτήρισε «απίστευτο αυτό που συμβαίνει με το ρίξιμο της Κρήτης έναντι άλλων περιοχών της χώρας», επικαλούμενη ως παράδειγμα τη σύγκριση ποσών που έχουν διατεθεί από τον δημόσιο κορβανά: Μόλις 370 εκατ. ευρώ, «έναντι» από το 1,5 δισ. που απαιτείται για τον ΒΟΑΚ, την ώρα που το ίδιο διάστημα για την Εγνατία διατέθηκαν 7 δισ. ευρώ.
Απόγνωση
Από την Περιφέρεια Κρήτης, επίσης, επισημαίνεται με… νόημα και απόγνωση πως «παρά το γεγονός ότι η Κρήτη έχει το μεγαλύτερο τουριστικό ρεύμα στη χώρα, μεγάλη αγροτική παραγωγή και το δεύτερο σε κίνηση αεροδρόμιο στην Ελλάδα, δεν έχει έναν ολοκληρωμένο αυτοκινητόδρομο». Όλες αυτές οι εύλογες αντιδράσεις προκύπτουν από τη στιγμή που έχει γίνει ξεκάθαρο πως δεν υπάρχει καμία περίπτωση, δεν έχει προκύψει καμία δέσμευση, για ένταξη της ολοκλήρωσης του ΒΟΑΚ στο ΣΕΣ (νέο ΕΣΠΑ 2013-2020).
Στο διαμορφωμένο αδιέξοδο κατασκευής στην Κρήτη μιας κανονικής εθνικής οδού, έχουν αρχίσει το τελευταίο διάστημα να πυκνώνουν οι ψίθυροι για τον γνωστό… δρόμο της παραχώρησης τους έργου, κατά τα πρότυπα των πανάκριβων για τους οδηγούς οδικών αξόνων που υπάρχουν ή κατασκευάζονται.
Πρώτος είχε κάνει νύξη για μια τέτοια συζητήσιμη «προοπτική» ο γαλάζιος βουλευτής Ηρακλείου Λ. Αυγενάκης, ενώ την περασμένη άνοιξη και ο αρμόδιος υπουργός Μ. Χρυσοχοΐδης, αναφερόμενος στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, είχε υπογραμμίσει ότι «σκοπός μας είναι η ένταξη και κατασκευή ενός ολοκληρωμένου προγράμματος έργων στο πλαίσιο των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, αναζητώντας όμως συγχρόνως και άλλους τρόπους χρηματοδότησης». Σε όλους, πάντως, έχει… διαμηνυθεί αρμοδίως από την Κρήτη πως το τελευταίο πράγμα που μπορεί να σηκώσει σε αυτήν τη φάση το νησί και οι πολίτες του είναι τα διόδια (για τους κατασκευαστές ή ακόμη και για τα δημόσια ταμεία).
Κοροϊδία και κλήσεις
Για να μην αισθάνονται, πάντως, οι Κρητικοί «ξένο σώμα» στη χώρα, πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι τελεσφόρησε η δημοπράτηση που είχε πραγματοποιηθεί στις 4 Μαρτίου και κατακυρώθηκε ο διαγωνισμός σε κατασκευαστική κοινοπραξία για το τμήμα του οδικού άξονα του ΒΟΑΚ Πάνορμος - Εξάντης (στον νομό Ρεθύμνου) συνολικού μήκους… 9,96 χιλιομέτρων. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 64,5 εκατ. ευρώ, με φορέα υλοποίησης το υπουργείο Υποδομών, που θα μετατρέψει τα σχεδόν 10 χλμ. σε «κλειστό αυτοκινητόδρομο με όριο ταχύτητας τα 120 χλμ./ώρα» και θα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με διαχωριστική νησίδα (κανονική Ευρώπη θα γίνει ο Πάνορμος…).
Καλώς εχόντων των πραγμάτων και με τη θέληση και αποφασιστικότητα των κατασκευαστών, τα 9,96 χιλιόμετρα θα έχουν κατασκευαστεί μέχρι το 2019. Κι έτσι στην Κρήτη θα εορτάσουν το 2020 με το 1/6 του ΒΟΑΚ να έχει, επιτέλους, εκσυγχρονισθεί. Για τα υπόλοιπα 240 χιλιόμετρα έχει ο θεός… Και ας επεσήμαινε από το 2008 το ΤΕΕ-ΤΑΚ με τη μελέτη του ότι «με βάση τις υπάρχουσες µετρήσεις κυκλοφοριακών φόρτων και τις προβλέψεις αυτών για τα επόµενα 20 έτη, θα πρέπει να κατασκευαστεί οδός διπλού κλάδου, µε διαχωριστικό στηθαίο στη µέση και διατοµή πλάτους από 17-24 µ. από το Koλυµπάρι Χανίων έως τον Άγιο Νικόλαο Λασιθίου τουλάχιστον, συνολικού µήκους περίπου 226 χιλιομέτρων…».
Οι διαδικασίες εκσυγχρονισμού, ωστόσο, του δρόμου-καρμανιόλα από τις αρχές του καλοκαιριού μπήκαν σε νέες βάσεις. Από τις 12 Ιουνίου τέθηκαν σε λειτουργία 36 κάμερες σε όλο το μήκος του ΒΟΑΚ και σε λιγότερο από δύο μήνες, μέχρι τις αρχές Αυγούστου, έχουν καταγράψει περίπου 2.000 παραβάσεις υπέρβασης των ορίων ταχύτητας. Οι κλήσεις στέλνονται ταχυδρομικά και η πρώτη επίσημη στατιστική των αποτελεσμάτων της λειτουργίας των καμερών θα ανακοινωθεί έπειτα από 6 μήνες από την έναρξη της λειτουργίας τους, στα μέσα Δεκεμβρίου.
http://www.topontiki.gr/
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου