Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2020

11 νεκροί στη Γερμανία - ακροδεξιός ο δράστης



Οκτώ νεκροί και έξι τραυματίες είναι ο μέχρι στιγμής απολογισμός των τουλάχιστον δύο επιθέσεων που έγιναν αργά χθες βράδυ στο Χανάου στην Έσση, έξω από μπαρ με ναργιλέδες.

Τρία άτομα σκοτώθηκαν από πυροβολισμούς έξω από το μπαρ «Midnight» στο κέντρο της πόλης και πέντε στην περιοχή Κέσελσταντ..

Σύμφωνα με την εφημερίδα Bild, μέχρι τώρα δεν έχει γίνει καμία σύλληψη, ενώ στην περιοχή βρίσκεται σε εξέλιξη μεγάλη επιχείρηση της αστυνομίας.   Σύμφωνα με το τηλεοπτικό δίκτυο RTL, τα θύματα βρίσκονταν έξω από τα συγκεκριμένα καταστήματα, ενώ η Ραδιοφωνία της Έσσης μετέδωσε πριν από λίγο ότι υπάρχει και τρίτο σημείο όπου διαπράχθηκε επίθεση, στο κέντρο της πόλης, καθώς και ένας ακόμη νεκρός. 

 Ο φερόμενος ως δράστης των πολύνεκρων επιθέσεων στη Χανάου της Γερμανίας «βρέθηκε νεκρός μέσα στο σπίτι του», ανακοίνωσε η αστυνομία. 

Σύμφωνα με τις αρχές, ο ύποπτος για τη διάπραξη των επιθέσεων οι οποίες στοίχισαν τη ζωή σε 9 ανθρώπους ενώ άλλοι 5 τραυματίστηκαν σοβαρά, βρέθηκε «νεκρός μέσα στο σπίτι του».  

Ακροδεξιός ο δράστης

Στην κατοικία του βρέθηκε άλλο ένα πτώμα, σύμφωνα με την ίδια πηγή. Μαζί με τον δράστη, ο αριθμός των νεκρών ανεβαίνει στους 11. Το εύρημα έγινε από μέλη των ειδικών δυνάμεων της αστυνομίας που αναπτύχθηκαν νωρίτερα στην πόλη.

Σύμφωνα με την Bild, δράστης είναι ο Γερμανός Τομπίας Ρ. και όπως δείχνουν τα πρώτα στοιχεία έδρασε μόνος του. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, βίντεο - ομολογία του ίδιου του δράστη αποκαλύπτει πως τα κίνητρά του ήταν ξεκάθαρα ακροδεξιά.

Συγκεκριμένα σε κάποιο σημείο ο δράστης φέρεται να λέει ότι «συγκεκριμένοι λαοί που δεν μπορούν να εκδιωχθούν πλέον από τη Γερμανία, θα πρέπει να εξοντωθούν».


Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2020

Έτοιμο να πλεύσει στα νοτιο - ανατολικά της Κρήτη το Ορούτς Ρέις σύμφωνα με τη Γενί Σαφάκ..!



Με τίτλο «Έτοιμη η άδεια της Κρήτης», η τουρκική εφημερίδα «Γενί Σαφάκ» αποκαλύπτει σήμερα Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου ότι η Άγκυρα ετοιμάζει να στείλει το πλοίο Ορούτς Ρέις στα νοτιο-ανατολικά της Κρήτης, προκειμένου να ξεκινήσει έρευνες για φυσικό αέριο.

Όπως μεταδίδει η ανταποκρίτρια του ΣΙΓΜΑ από την Κωνσταντινούπολη, η φιλο-κυβερνητική εφημερίδα αναφέρει ότι, στο πλαίσιο του μνημονίου Τουρκίας – Λιβύης, η πρώτη αποστολή του Ορούτς Ρέις θα είναι το τεμάχιο 15 κάτω από την Κρήτη, ένα τεμάχιο το οποίο βρίσκεται ‘υπό ελληνική κατοχή’, όπως ισχυρίζεται.

Αυτό βέβαια θα γίνει μόλις δημοσιοποιηθούν στα ΗΕ οι ζώνες θαλάσσιας δικαιοδοσίας που συμφώνησαν Τουρκία και Λιβύη, δηλαδή, σύμφωνα με τη «Γενί Σαφάκ», οι έρευνες αλλά και οι γεωτρήσεις των Τουρκικών Πετρέλαιων στην περιοχή θα ξεκινήσουν εντός τους έτους.

«Η Τουρκία δηλώνει πλέον ανοιχτά την πρόθεσή της για έρευνες και γεωτρήσεις στα ανοιχτά της Κρήτης», σημειώνει χαρακτηριστικά η «Γενί Σαφάκ».




«Νότια της Κρήτης είναι τουρκική υφαλοκρηπίδα»

Ήδη η Ελλάδα από το 2011 εκμεταλλευόμενη την εσωτερική αναταραχή στη Λιβύη ανακοίνωσε «μονομερείς» σεισμικές έρευνες στο Ιόνιο Πέλαγος και νότια της Κρήτης, αναφέρει η «Γενί Σαφάκ». Το 2014 η Ελλάδα διακήρυξε ανοιχτό διαγωνισμό για την αδειοδότηση δύο τεμαχίων, του τεμαχίου 15 και 20 που βρίσκονται κάτω από την Κρήτη, ωστόσο, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της φιλο-κυβερνητικής εφημερίδας, το μισό του τεμαχίου 15 είναι εντός της τουρκικής υφαλοκρηπίδας.

«Το ήμισυ του λεγόμενου τεμαχίου 15 της Ελλάδας, η οποία προσπαθεί να σφετεριστεί 39.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα από την ΑΟΖ της Λιβύης, βρίσκεται εντός τουρκικής υφαλοκρηπίδας. Μετά την ανακοίνωση των Ηνωμένων Εθνών, οι έρευνες στα ανατολικά της Κρήτης θα ξεκινήσουν πρώτα από το λεγόμενο τεμάχιο 15, το οποίο βρίσκεται υπό την κατοχή της Ελλάδας», υποστηρίζει το δημοσίευμα.

Στα σκουπίδια πλέον ο EastMed

«Επομένως, με την ανάρτηση στα ΗΕ των συντεταγμένων των δυτικών συνόρων των τουρκικών θαλάσσιων ζωνών δικαιοδοσίας στην ανατολική Μεσόγειο, το σχέδιο να περάσει ο αγωγός φυσικού αερίου από το Ισραήλ μέσω της Κύπρου και της Κρήτης πέφτει στο κενό και ο EastMed θα καταλήξει στα σκουπίδια», υποστηρίζει η «Γενί Σαφάκ», καθώς πλέον για οποιοδήποτε έργο στην περιοχή γύρω από την Κρήτη θα απαιτείται πρώτα η άδεια της Τουρκίας και της Λιβύης. 








  


Ποιες αποδείξεις χτίζουν το 30% του εισοδήματος



Από φέτος το κυνήγι των ηλεκτρονικών αποδείξεων είναι δύσκολο. Οι φορολογούμενοι θα πρέπει να καλύπτουν το 30% του πραγματικού τους εισοδήματος  με ηλεκτρονικές αποδείξεις.



Αν δεν τα καταφέρουν θα βρεθούν αντιμέτωποι με την ποινή έξτρα φόρου 22% στο ακάλυπτο ποσό των απαιτούμενων αποδείξεων. Από το εισόδημα αφαιρείται η ειδική εισφορά αλληλεγγύης και η διατροφή ενώ όσοι έχουν ετήσιο πραγματικό εισόδημα άνω των 66.667 ευρώ θα αρκεί να καλύψουν ποσό δαπανών 20.000 ευρώ.



Επίσης οι φορολογούμενοι που έχουν δαπάνες για πληρωμές φόρου εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ, για τοκοχρεωλυτικές δόσεις δανείων και για ενοίκια, οι οποίες υπερβαίνουν αθροιστικά το 60% του ετησίου πραγματικού εισοδήματος θα πρέπει να καλύψουν το  20% του ετησίου πραγματικού εισοδήματος με ηλεκτρονικές αποδείξεις. Στις 5.000 ευρώ ανέρχεται το απαιτούμενο όριο δαπανών για όσους έχει κατασχεθεί ο τραπεζικός λογαριασμός.



Η λίστα με τις e-αποδείξεις περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα. Από τα είδη του σούπερ μάρκετ, τους λογαριασμούς για ηλεκτρικό ρεύμα, ύδρευση, σταθερή και κινητή τηλεφωνία, καύσιμα, πετρέλαιο θέρμανσης, κοινόχρηστα, ασφάλιστρα αυτοκινήτου, επισκευές κατοικιών, ανταλλακτικά αυτοκινήτων.



Ελάχιστες είναι οι δαπάνες που εξαιρούνται: τα ενοίκια, δόσεις δανείων, τα τέλη κυκλοφορίες, αγορές ακινήτων, αυτοκινήτων, σκαφών αναψυχής, πληρωμή φόρων, αγορές μετοχών.



Συγκεκριμένα στο «χτίσιμο» του 30% μετράνε ηλεκτρονικές αποδείξεις από:



Ιατρικές δαπάνες



Διατροφή π.χ. αγορές στο σουπερμάρκετ.



Αλκοολούχα ποτά και καπνός



Ένδυση και υπόδηση



Στέγαση. Για παράδειγμα, τα κοινόχρηστα της πολυκατοικίας σας, έξοδα επισκευής και συντήρησης σπιτιού, η αγορά πετρελαίου ή αερίου θέρμανσης, οι αμοιβές σε υδραυλικούς ή ηλεκτρολόγους, οι λογαριασμοί ΔΕΚΟ κ.λπ. ΠΡΟΣΟΧΗ! Εξαιρούνται τα ενοίκια.



Διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες. Για παράδειγμα, οι αγορές σας σε ηλεκτρικά είδη, εργαλεία κήπου, οικιακές συσκευές, έπιπλα κ.λπ.



Μεταφορές. Για παράδειγμα, τα αεροπορικά και τα ακτοπλοϊκά σας εισιτήρια, η βενζίνη ή το πετρέλαιο κίνησης για το αυτοκίνητό σας κ.λπ. ΠΡΟΣΟΧΗ! Εξαιρούνται οι δαπάνες για τέλη κυκλοφορίας και αγορά οχημάτων (εκτός από ποδήλατα).



Επικοινωνίες (λογαριασμοί κινητής και σταθερής τηλεφωνίας, καθώς και τυχόν ταχυδρομικά έξοδα).



Αναψυχή και πολιτιστικές δραστηριότητες (αγορές βιβλίων και μουσικών οργάνων, εισιτήρια για παραστάσεις στο θέατρο ή για τον κινηματογράφο, τα έξοδα οργανωμένων διακοπών μέσω πρακτορείου κ.λπ.



Εκπαίδευση



Ξενοδοχεία, καφέ, εστιατόρια.



Άλλα αγαθά και υπηρεσίες (η αμοιβή για υπηρεσίες αισθητικής ή κομμωτηρίου κ.λ.π)



Τι εξαιρείται


Η βασική κατηγορία δαπανών που ΔΕΝ «μετράνε» είναι αυτές που αφορούν στην αγορά αυτοκινήτου ή ακινήτου, η καταβολή δόσεων στεγαστικού δανείου, η αγορά μετοχών και άλλων επενδυτικών προϊόντων. Επιπλέον, δεν συνυπολογίζονται στο 30%:



Συναλλαγές με μετρητά.



Αναλήψεις μετρητών από ATM ή από το ταμείο μιας τράπεζας.



Συναλλαγές µε εταιρικές κάρτες.



Συναλλαγές με μη ταυτοποιημένες προπληρωμένες κάρτες, δηλαδή προπληρωμένες κάρτες που δεν έχουν εκδοθεί από τράπεζα. Τέτοια παραδείγματα είναι οι προπληρωμένες κάρτες δώρων που εκδίδουν τα εμπορικά καταστήματα.



Συναλλαγές με κάρτες που έχουν εκδοθεί στο εξωτερικό.



Εξόφληση των πιστωτικών καρτών.



Συναλλαγές με χώρες εκτός ΕΕ και ΕΟΧ.



Μεταφορές χρημάτων σε λογαριασμό σας ή λογαριασμό άλλου που δεν έχει δηλωθεί από τον δικαιούχο του στο μητρώο επαγγελματικών λογαριασμών.



Εμβάσματα σε λογαριασμό που δεν έχει δηλωθεί από τον δικαιούχο του στο μητρώο επαγγελματικών λογαριασμών σε άλλες τράπεζες στην Ελλάδα.



Εμβάσματα σε τράπεζες στο εξωτερικό.



Πληρωμές υποχρεώσεων προς το δημόσιο, για παράδειγμα φόρος εισοδήματος, δαπάνες δημόσιας ασφάλισης κ.λπ.



Αγορές από χώρες εκτός ΕΕ ή ΕΟΧ (Ισλανδία, Λιχτενστάιν και Νορβηγία).
















newsbeast.gr




Υστέρηση εσόδων 766 εκατ. ευρώ «με το καλημέρα» για την κυβέρνηση



Μεγάλη υστέρηση εσόδων καταγράφεται στο πρωτογενές πλεόνασμα του Ιανουαρίου, αποτυπώνοντας έτσι το... υπεραισιόδοξο των προβλέψεων του υπουργείου Οικονομικών και των στόχων του προϋπολογισμού,καθώς αντί για έσοδα 1,269 δισ. ευρώ που υπολόγιζε για τον πρώτο μήνα του έτους η κυβέρνηση, καταγράφονται έσοδα μόλις 498 εκατ. ευρώ. «Γραφειοκρατικοί λόγοι» πίσω από την μεγάλη απόκλιση για τον υφυπουργό Σκυλακάκη.

«Τον Ιανουάριο είχαμε μία καλή πορεία των φορολογικών εσόδων τα οποία κινήθηκαν εντός στόχου. Είχαμε εντούτοις μία υστέρηση στα έσοδα από επενδύσεις, η οποία οφείλεται σε γραφειοκρατικούς λόγους. Ένα σημαντικό μέρος, 350 -400 εκατ. ευρώ, καταβλήθηκαν τέλος Ιανουαρίου και θα μετρήσουν τον Φεβρουάριο. Επίσης, στις δαπάνες είχαμε μία μικρή υπέρβαση που οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ανταλλαγή ομολόγων μεταξύ Εθνικής Τράπεζας και του ελληνικού δημοσίου, η οποία θα οδηγήσει σε αυξημένους τόκους τον Ιανουαρίου και μειωμένους τον Μάρτιο. Κατά τα άλλα, ήταν ένας ήρεμος μήνας» ανέφερε σε δήλωσή του ο υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για τη Δημοσιονομική Πολιτική, Θόδωρος Σκυλακάκης, σχετικά με τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού για τον Ιανουάριο 2020.

Συγκεκριμένα, καταγράφεται πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 498 εκατομμύρια ευρώ για τον Ιανουάριο του 2020, έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1.269 εκατ. ευρώ και πρωτογενούς πλεονάσματος 729 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2019.

Αναλυτικότερα, τον Ιανουάριο το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού ανήλθε σε 498 εκατ. ευρώ έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1,269 δισ. ευρώ. Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 3,915 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση 743 εκατομμύρια ευρώ ή 16% έναντι του στόχου, γεγονός που οφείλεται στα μειωμένα έσοδα του ΠΔΕ καθώς και στις αυξημένες επιστροφές φόρων.

Τα συνολικά έσοδα του προϋπολογισμού ανήλθαν σε 4,263 δισ ευρώ μειωμένα κατά 645 εκατ. ευρώ ή κατά 13,2% έναντι του στόχου. Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 4,055 δισ. ευρώ αυξημένα κατά 7 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 348 εκατ. ευρώ αυξημένες κατά 98 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Τα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 43 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 644 εκατ. ευρώ συγκριτικά με τον στόχο.

Οι δαπάνες του προϋπολογισμού τον Ιανουάριο ανήλθαν στα 4,681 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται αυξημένες κατά 232 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Οι κυριότερες αιτίες αυτής της απόκλισης είναι οι αυξημένες δαπάνες τόκων κατά 204 εκατ. ευρώ καθώς και οι αυξημένες αποδόσεις προς την ΕΕ κατά 141 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο. 






      

Συρία: Πατέρας μαθαίνει την κόρη του να μην φοβάται όταν πέφτουν βόμβες [VIDEO]



Τον γύρο του κόσμου έχει κάνει το βίντεο του Αμπντουλάχ Μοχάμαντ με την κόρη του που γελάει όταν πέφτει βόμβα στη Συρία.

Ο Αμπντουλάχ Μοχάμαντ ζούσε με την τρίχρονη κόρη του Salwa στο Ιντλίμπ της Συρίας, ωστόσο το προσωρινό καταφύγιο που βρήκαν στην πόλη Σαρμάντα της ίδιας επαρχίας, αποτελεί επίσης πεδίο συγκρούσεων.

«Είναι ένα παιδί που δεν καταλαβαίνει τον πόλεμο. Αποφάσισα να μάθω στη Salwa αυτό το παιχνίδι για να την προστατέψω από την ψυχολογική κατάρρευση. Για να μην επηρεάζεται από τον τρόμο», εξηγεί ο πατέρας μιλώντας στο Sky News.      
























πηγή

Οι χαροκαμένοι γονείς στα μανταλάκια




Με πόσα fake knews, με πόσες μισές αλήθειες, με πόσες πειραγμένες στατιστικές υποθάλπεται ο ρατσισμός μας; Δεν υπήρχε λοιπόν βιασμός, αλλά η σκόνη και ο καπνός τους έκαναν τη δουλειά τους: οι χαροκαμένοι γονείς κρεμάστηκαν στα μανταλάκια, ο κίνδυνος που εκπροσωπούν οι ξένοι προβλήθηκε στις οθόνες, η εικόνα της εθνικής υπεροχής βεβαιώθηκε στις σελίδες δικτύωσης. Αλλά ακόμη και αν υπήρχε, ποιος είπε ότι έχει ο βιασμός εθνικότητα, ποιος είπε ότι έχει ο βιασμός θρησκεία, ποιος είπε ότι έχει ο βιασμός φυλή; Αναρωτιέμαι με ποιο ερμηνευτικό σχήμα μπορεί ο ρατσιστικός λόγος να εξηγήσει τους βιασμούς ανηλίκων από καθολικούς ιερείς, το σιωπηλό άγος της αιμομιξίας στην ελληνική επαρχία και τις παιδοκτονίες εντός της ελληνικής οικογένειας. Τελικά, η μάχη εναντίον του ρατσιστικού λόγου είναι η έσχατη άμυνα για την υπεράσπιση όχι μόνο του ανθρωπισμού, της δημοκρατίας και του πολιτισμού αλλά και της πιο στοιχειώδους λογικής – και ως τέτοια πρέπει οπωσδήποτε να δίνεται, διαρκώς και αδιαλείπτως.

   

«Πειραματόζωο» ιδιωτικοποίησης το νέο νοσοκομείο Κομοτηνής




Σε «πειραματόζωα ιδιωτικοποίησης» θέλει να μετατρέψει η κυβέρνηση της ΝΔ τους εργαζόμενους στην Υγεία και τους κατοίκους της Ροδόπης, μέσα από την τροποποίηση της σύμβασης μεταξύ του Δημοσίου και του Ιδρύματος Νιάρχος για την κατασκευή του νέου νοσοκομείου της Κομοτηνής, που θα αντικαταστήσει το σημερινό «Σισμανόγλειο».

Οι προθέσεις της κυβέρνησης φάνηκαν πρόσφατα κατά την συζήτηση του θέματος στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, όπου κατατέθηκε η τροποποίηση της σύμβασης – που είχε ψηφιστεί το 2018 – με την οποία, το νέο νοσοκομείο, από Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, μετατρέπεται σε Ιδιωτικού Δικαίου.


Με τον τρόπο αυτό, η κυβέρνηση δεν αιφνιδίασε μόνο τα κόμματα, αλλά και τους κατοίκους της Ροδόπης, φυσικά και τους εργαζόμενους στο νοσοκομείο, προκαλώντας μεγάλη αναστάτωση στην τοπική κοινωνία. Ο κόσμος είναι θορυβημένος καταρχήν από το γεγονός ότι δεν προηγήθηκε απολύτως καμία ενημέρωση, ενώ, η αλλαγή του νομικού καθεστώτος ούτε καν υπονοήθηκε, ακόμη και στην τελευταία παρουσίαση του νοσοκομείου στην τοπική κοινωνία, στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου.

Το γεγονός αυτό επιβεβαίωσε στο Tvxs.gr ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων του Νοσοκομείου Κομοτηνής, Γιάννης Τζουγκρανάς. «Στις τόσες διαβουλεύσεις και παρουσιάσεις ολοι διαβεβαίωναν ότι το νοσοκομείο θα μείνει δημοσίου δικαίου. Άλλα ακούγαμε μέχρι σήμερα, άλλα σχέδια πραγματοποιούνται. Θεωρούμε ότι μας εξαπάτησαν», μας λέει.

Προσθέτει, ότι από τη στιγμή που το υπουργείο έχει άπλετο χρονικό περιθώριο μέχρι να χτιστεί το νοσοκομείο, «να μας τεκμηριώσει, τόσο σε μας τους εργαζομένους του νοσοκομείου, όσο και στην κοινωνια της Ροδοπης, για ποιο λόγο πιστεύει ότι θα λειτουργήσει καλύτερα ως ιδιωτικού δικαίου». Αντίθετα, «μέσα σε μια νύχτα και ενώ οι σημερινοί κυβερνώντες είχαν ψηφίσει θετικά το 2018, ως αντιπολίτευση, κατά την κύρωση της σύμβασης στη Βουλή με το Ίδρυμα Νοιάρχος, και ήταν δημοσίου δικαίου τότε, τώρα ξαφνικά έρχονται και λένε ότι θα το κάνουν ιδιωτικού δικαίου».

Οι ισχυρισμοί της κυβέρνησης ότι «παραμένει» δημόσιο το νοσοκομείο και ότι το νομικό καθεστώς αφορά «απλώς» σε «μοντέλο διοίκησης», δεν εφυσηχάζει τους εργαζόμενους. «Θέλουμε ενημέρωση για το τι πρέπει να περιμένουμε. Θέλουμε να έχουμε συνάντηση με τον υπουργό Υγείας. Αν και θα έπρεπε να μας ενημερώσουν και να συζητήσουμε πριν ψηφίσουν την τροπολογία. Δεν είμαστε πειραματόζωα».

Ανησυχία και για τις εργασιακές σχέσεις

Υπενθυμίζεται, ότι οι εργαζόμενοι θέτουν και ζήτημα εργασιακών σχέσεων, φοβούμενοι ότι η αλλαγή του νομικού καθεστώτος θα τους επηρεάσει και σε αυτόν τον κρίσιμο τομέα. Σε πρόσφατη συγκέντρωση των εργαζομένων του νοσοκομείου, η γραμματέας του Συλλόγου, Μαρία Ντικούδη, σημείωσε, όπως το μετέφερε η ΕΡΤ: «Ζήσαμε τι σημαίνει να υπάρχουν ιδιώτες μέσα στα δημόσια νοσοκομεία. Είχαμε τον εργολάβο με μικρούς μισθούς και δύσκολες συνθήκες εργαζόμενους. Υποστηρίζουμε λοιπόν το δημόσιο χαρακτήρα, τη δημόσια δωρεάν καθολική πρόσβαση όλων των Ροδοπαίων σ’΄αυτό το Νοσοκομείο που θα προκύψει. Αυτή είναι η δική μας θέση και αυτή η θέση προκύπτει από το Σύνταγμα της Ελλάδας το οποίο Σύνταγμα αναφέρει ότι η υγεία είναι ένα αγαθό στο οποίο πρέπει να έχουν πρόσβαση όλοι οι πολίτες δωρεάν και καθολικά. Όσον αφορά στις δικές μας εργασιακές σχέσεις: Πώς θα γίνει; Πώς θα μεταφερθούν; Τι καθεστώς θα υπάρξει; Κανένας δεν μπορεί να μας διαβεβαιώσει. Εμείς στηρίζουμε το προηγούμενο καθεστώς, ένα Νοσοκομείο Δημόσιο. Αυτή είναι η θέση μας και σ’ αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούμε.»



Να σημειωθεί, ότι το τι έχουν να περιμένουν οι εργαζόμενοι και η κοινωνία της Ροδόπης από την λειτουργία του νοσοκομείου τους ως επιχείρησης με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, εμπεριέχεται σε μια πρώτη μορφή μέσα στην ίδια την τροπολογία που ψηφίστηκε. Έτσι, εκτός του ότι το νέο νοσοκομείο Ροδόπης μετατρέπεται σε Ιδιωτικού Δικαίου, η κυβέρνηση, στο ίδιο νομοσχέδιο με την τροποποίηση της σύμβασης, εξαιρεί τη δημιουργία μονάδων παραγωγής ραδιοφαρμάκων (κυκλότρων), στα νοσοκομεία Ηρακλείου, Ιωαννίνων, Λάρισας και Θεσσαλονίκης, που προβλεπόταν σε προηγούμενη σύμβαση του Δημοσίου με το Ιδρυμα Νιάρχος. Τι σημαίνει αυτό;

Οπως το έθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ καταψηφίζοντας το τροποποιητικό νομοσχέδιο, η ΝΔ βάζει τους ιδιώτες στη δημόσια υγεία, μετατρέπει το νοσοκομείο Κομοτηνής από Δημοσίου Δικαίου σε Ιδιωτικού και ανατρέπει την πολιτική αυτονομίας των δημόσιων νοσοκομείων στην παραγωγή ραδιοφαρμάκων ώστε «να μην έχουμε ανάγκη κανένα ιδιώτη να εκβιάζει».

Το πρόβλημα έγκειται στο ότι, όπως σημειώνουν πηγές του ΣΥΡΙΖΑ, ως ΝΠΙΔ οι υγειονομικές μονάδες δεν υποχρεώνονται να  στελεχώνονται από εργαζόμενους και επιστήμονες δημόσιους υπαλλήλους, αλλά από συμβασιούχους, δεν είναι υπόχρεες σε δημόσιο λογιστικό σύστημα και σύστημα προμηθειών, ενώ επιτρέπεται να «συναλλάσσονται» με εργολάβους στη σίτιση, τη φύλαξη και την καθαριότητα, αλλά και με μεγάλα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα για εξετάσεις. Πλήττεται, δηλαδή, άμεσα το μέλλον των θέσεων εργασίας του προσωπικού του Νοσοκομείου Κομοτηνής, αλλά και η προοπτική εργασίας σε νέους γιατρούς, ερευνητές κι επιστήμονες ενώ παράλληλα ανοίγει ο δρόμος για τους ιδιώτες.

Σε ό,τι αφορά στην ακύρωση, από τη ΝΔ, της δωρεάς των τεσσάρων μηχανημάτων παραγωγής κυκλοτρονίων και άλλων ραδιοφαρμάκων, οι ίδιες πηγές εκτιμούν, ότι καταλήγει με μαθηματική ακρίβεια σε συνθήκες πλήρους εξάρτησης από συγκεκριμένα ιδιωτικά συμφέροντα. Και μάλιστα με πολύ υψηλό κόστος. Η σκανδαλώδης αυτή επιλογή, της ακύρωσης των τεσσάρων μηχανημάτων παραγωγής κυκλοτρονίων και άλλων ραδιοφαρμάκων, προφανώς προς όφελος του ιδιώτη μονοπωλιακού προμηθευτή που εκβιάζει επί χρόνια το δημόσιο και κερδοσκοπεί με ζεστό κρατικό χρήμα, ενισχύει έναν βασικό στόχο της ΝΔ: την εξυπηρέτηση συμφερόντων μέσω της ιδιωτικοποίησης  του δημόσιου συστήματος υγείας, εις βάρος των εργαζόμενων, των ασθενών και των οικογενειών τους.

Τέλος, ακόμη μία πτυχή που αναδείχθηκε από τη συζήτηση με τον πρόεδρο του Συλλόγου Εργαζομένων στο νοσοκομείο, είναι και το ότι μέχρι στιγμής, ουδείς γνωρίζει τι θα γίνει το παλιό.  

Γιατί εκτοξεύτηκαν οι τιμές των ενοικίων





Η πρόσβαση στη στέγη γίνεται όλο και πιο δύσκολη. Αυτή είναι μια αλήθεια, στην οποία συμφωνούν όλοι. Η άμεση ανάγκη για στέγαση σε συνδυασμό με ότι πλέον δεν υπάρχει δυνατότητα στεγαστικού δανείου και η πλειοψηφία ενοικιάζει, το φαινόμενο βραχυχρόνιας μίσθωσης, η Golden visa, η αλλαγή του χαρακτήρα ολόκληρων γειτονιών και ο εκτοπισμός των κατοίκων για χάρη μια άκρατης τουριστικοποίησης, εκτοξεύουν τις τιμές μίσθωσης των ακινήτων και μετατρέπουν τη στέγη σε έναν από τους πιο μεγάλους βραχνάδες της εποχής μας.

Σε πολλές περιοχές στην Αθήνα, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, στα Χανιά, τη Μύκονο, τη Σαντορίνη είναι σχεδόν αδύνατο να βρει κάποιος σπίτι σε λογική τιμή. «Το πρόβλημα είναι τραγικό. Οι άνθρωποι ασφυκτιούν. Αν επισκεφθεί κάποιος το Σύλλογο Προστασίας Ενοικιαστών θα διαπιστώσει εύκολα πως το μοναδικό καθημερινό ζήτημα το οποίο αντιμετωπίζει και ασχολείται ο σύλλογος είναι η απελπισία των ανθρώπων που δεν μπορούν να βρουν σπίτι και κυρίως σπίτι που να αναλογεί στα εισοδήματά τους» λέει με έντονο τρόπο ο πρόεδρος του πανελληνίου συλλόγου προστασίας ενοικιαστών Άγγελος Σκιαδάς στο tvxs.


Την ίδια ώρα επενδυτές ακίνητης περιουσίας το τελευταίο διάστημα χαρακτηρίζουν χρυσωρυχείο την κτηματαγορά στη χώρα μας, ενώ απουσιάζει ένας φορέας κοινωνικής στέγασης, μετά και την κατάργηση του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας το 2012.

Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων για την περίοδο από τον Ιούνιο του 2018 ως τον Μάιο του 2019, υπήρχαν διαθέσιμα στην Ελλάδα από τις πλατφόρμες Airbnb και HomeΑway 170.542 καταλύματα για βραχυχρόνια μίσθωση, ενώ τα συνολικά έσοδα εκτιμώνται στα 1,15 δις ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί πως το 50% των ακινήτων που διατίθενται για βραχυχρόνια μίσθωση βρίσκεται ήδη στα χέρια μεγάλων εταιρειών, οι οποίες παρακρατούν από τους ιδιοκτήτες από 10 έως 30% των εισπράξεων, ανάλογα με τις υπηρεσίες που προσφέρουν. Πρόκειται για μια αγορά με πολύ υψηλούς τζίρους που ολοένα εξαπλώνεται.

Παράλληλα, σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία του 2019 που δημοσιοποίησε η πλατφόρμα αγγελιών Spitogatos, οι τιμές ενοικίασης παρουσίασαν πολύ μεγάλες αυξήσεις στην πλειονότητα των ελληνικών πόλεων, με τις μεγαλύτερες μεταβολές να παρατηρούνται στον Πειραιά (25,2%), τα Νησιά Αργοσαρωνικού (23,1%), τον Νομό Τρικάλων (21,4%), το Κέντρο Αθήνας & τα Δυτικά Προάστεια (20%) και τον Νομό Κερκύρας (19%). Εξαίρεση αποτέλεσαν λίγες περιοχές, οι οποίες δεν ακολούθησαν τον αυξητικό ρυθμό της υπόλοιπης χώρας στις τιμές ενοικίων. Οι περιοχές αυτές είναι οι: Ζάκυνθος (-10,4%), Κυκλάδες (-8,3%), Θεσπρωτία (-6,2%), Νομός Καστοριάς (-3,8%), Νομός Φλώρινας (-3,7%).

Ελάχιστα διαμερίσματα για ενοικίαση, με τις τιμές στα ύψη και τους ενδιαφερόμενους να επιδίδονται σ’ ένα «σαφάρι» αναζήτησης του κατάλληλου σπιτιού, σε συνδυασμό με μίσθωμα που μπορεί να αντέξει ο οικογενειακός τους προϋπολογισμός, είναι η εικόνα που επικρατεί το τελευταίο διάστημα και στη Θεσσαλονίκη.

Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Συλλόγου Μεσιτών Θεσσαλονίκης Άγγελος Πασαλίδης, αρκετοί ιδιοκτήτες σπιτιών «ακούγοντας πως υπάρχει μεγάλη ζήτηση και δεν υπάρχουν ακίνητα στην αγορά εκτοξεύουν τις τιμές προς τα επάνω και απαιτούν μισθώματα πάνω από αυτά που μπορεί να αντέξει ο μέσος Έλληνας».
Η έλλειψη χώρων οφείλεται στο σταμάτημα των εργασιών ανοικοδόμησης τα τελευταία χρόνια, αλλά και στο γεγονός πως αρκετοί Θεσσαλονικείς επέλεξαν λόγω της κρίσης να μετακομίσουν από τα προάστια σε διαμερίσματα που είχαν στο κέντρο για να περιορίσουν τα έξοδα.

Πάντως όπως εξηγεί ο κ. Πασαλίδης, «η βραχυχρόνια μίσθωση στη Θεσσαλονίκη θα φθίνει όσο περνάει ο καιρός γιατί έχουν πουληθεί 50 κτίρια στον κεντρο-δυτικό άξονα της πόλης που θα μετατραπούν σε καινούργια ξενοδοχεία και μικρά καταλύματα και τα οποία θα υπερκαλύψουν τις ανάγκες του μέχρι σήμερα τουρισμού».

Η συνάρτηση με τους μισθούς

«Η μόνη περίπτωση να βρει κάποιος ακίνητο κατάλληλο για οικογένεια σε ποσά προ κρίσης, είναι ακίνητα 35-40 ετών σε «υποβαθμισμένες» περιοχές του κέντρου και στα Προάστια της Αθήνας και του Πειραιά. Παρόμοια πλέον είναι η εικόνα και στις περισσότερες πόλεις της επαρχίας, ελάχιστα ακίνητα διατίθενται προς ενοικίαση σε φυσιολογικές τιμές. Μην ξεχνάμε ότι από το 2009 και έπειτα οι τράπεζες έπαψαν να χρηματοδοτούν την αγορά κατοικιών ( 400 εκατ. ευρώ νέα στεγαστικά δάνεια το 10μηνο του 2019, όταν το 2007 οι εκδόσεις στεγαστικών δανείων ήταν 17δις ευρώ ) με αποτέλεσμα να σταματήσει κάθε οικοδομική δραστηριότητα, ενώ η ζήτηση παρέμενε σταθερή. Κάθε χρόνο 15.000 έως 20.000 άνθρωποι – οικογένειες αναζητούν κατοικία. Ορισμένοι από αυτούς προ κρίσης επέλεγαν την αγορά ακινήτου. Άρα μέσα σε 10 χρόνια η ζήτηση άγγιξε τις 150.000 – 200.000 κατοικίες, σε μια περίοδο που η οικοδομική δραστηριότητα – η ανέγερση νέων πολυκατοικιών ήταν ανύπαρκτη, παράλληλα, την ίδια χρονική περίοδο η βραχυχρόνια μίσθωση κέρδιζε συνεχώς έδαφος», υποστηρίζει ο Θεμιστοκλής Μπάκας, πρόεδρος του Πανελλαδικού Δικτύου Κτηματομεσιτών E-Real Estate.

Σύμφωνα με την εκτίμησή του, «η άμεση ανάγκη για στέγαση, η συσσωρευμένη ζήτηση, η μη ύπαρξη νέων οικοδομών και ταυτόχρονα η μη χορήγηση νέων στεγαστικών δανείων από τα τραπεζικά ιδρύματα, σε συνάρτηση με τους σημερινούς μισθούς και αύξηση των εξόδων για τον οικογενειακό προϋπολογισμό με έμμεσους ή/και άμεσους φόρους μέσα στην δεκαετία, οδήγησαν στη σημερινή εικόνα της κτηματαγοράς όσο αφορά τις μισθώσεις. Η θέσπιση φορολογικών κινήτρων για τους ιδιοκτήτες μακροχρόνιας μίσθωσης στις περιοχές που καταγράφονται ραγδαίες αυξήσεις, ιδιαίτερα όταν η κατοικία για τον ενοικιαστή αποτελεί πρώτη κατοικία, κρίνεται αναγκαία».

Η πρόταση της  Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων

Όλοι συμφωνούν ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα υπέρ των ενοικιαστών. Σύμφωνα με την ΠΟΜΙΔΑ, ενώ πολλοί σπεύδουν να κατονομάσουν ως υπαίτια τη βραχυχρόνια μίσθωση, ξεχνούν ότι στην χώρα, στην οποία δεν υπάρχει η έννοια της «κοινωνικής κατοικίας», η οικοδομική δραστηριότητα μειώθηκε κατά 95%, ότι εξοβελίστηκε η αντιπαροχή και εξ αυτών δεν κατασκευάστηκε ούτε ένα σπίτι για ενοικιαστές κύριας κατοικίας, ότι o συμπληρωματικός φόρος του ΕΝΦΙΑ ανάγκασε τους εκμισθωτές σε ξεπούλημα των κατοικιών τους, ότι οι ΜΚΟ μίσθωσαν μεγάλο αριθμό κατοικιών για τα προγράμματά τους και ότι οι τράπεζες επί χρόνια αδυνατούσαν να δώσουν δάνεια για αγορά κατοικίας.

Η πρότασή της που παρουσιάστηκε στο 37ο Πανελλήνιο Συνέδριο των ιδιοκτητών ακινήτων, στις 25 Ιανουαρίου, και κοινοποιήθηκε στον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, είναι η εξής: Μείωση του (κλιμακωτού) συντελεστή της φορολογίας μισθωμάτων κύριας κατοικίας κατά 10%, επισημαίνοντας ότι θα αποτελέσει ιστορική κοινωνική μεταρρύθμιση και θα ωφελήσει άμεσα όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές. Τους ενοικιαστές κατοικιών, παλαιούς και νέους, γιατί θα φέρει μεγάλο αριθμό κατοικιών στην αγορά. Τους εκμισθωτές κατοικιών γιατί θα εκλογικεύσει τη φορολογική τους επιβάρυνση. Τους εκμισθωτές βραχυχρονίων μισθώσεων αφού θα οδηγήσει εκτός πλατφορμών πληθώρα καταλυμάτων σε περιοχές που δεν προσφέρονται για τουριστική αξιοποίηση. Το Ελληνικό Δημόσιο γιατί η δημοσιονομική απώλεια θα υπερκαλυφθεί από τη φορολόγηση δεκάδων χιλιάδων νέων μισθώσεων κύριας κατοικίας.



Σύλλογος ενοικιαστών: Φταίει η νοοτροπία «φούσκα»

«Η πρόταση της Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών είναι λογική από την πλευρά τους, να μειωθεί η φορολογία αλλά αυτό δεν πρόκειται να λύσει το πρόβλημα, θα λειτουργήσει απλώς και μόνο προς όφελος των ιδιοκτητών. Δεν υπάρχει τέτοια συνάρτηση μεταξύ φορολογίας και τιμής ενοικίων. Με την ίδια φορολογία μειώθηκαν τα ενοίκια και με την ίδια φορολογία αυξάνονται» σχολιάζει ο πρόεδρος του πανελληνίου συλλόγου προστασίας ενοικιαστών Άγγελος Σκιαδάς.

Όπως εξηγεί το σοβαρό πρόβλημα της στέγης και της τραγικής σε επιπτώσεις νέας αύξησης των ενοικίων είναι πολυπαραγοντικό ως προς τις αιτίες. «Δεν φταίει μόνο η βραχυχρόνια μίσθωση, ένας άλλος λόγος είναι ότι πάρα πολλά σπίτια - και αυτό δεν αναφέρεται από πουθενά - έχουν δεσμευτεί από τράπεζες. Επίσης, από οργανώσεις που τα μισθώνουν για τη στέγαση προσφύγων, ευλόγως βέβαια, αλλά λείπουν αυτά τα σπίτια από την αγορά. Και υπάρχει ακόμη ένας πολύ βασικός παράγοντας: Ότι δεν έχουν χτιστεί καινούργια σπίτια. Η οικοδομή έχει σταματήσει εδώ και 10 - 12 χρόνια να υπάρχει, ώστε να έχουμε πληθώρα ακινήτων διαθέσιμων στο ευρύ κοινό. Η βραχυχρόνια μίσθωση ήρθε σαν ένα ισχυρό “κερασάκι” στα παραπάνω. Συνδυαζόμενο με μια γενικότερη ανάκαμψη, ας την πούμε, που πάει να δημιουργηθεί στην ελληνική κτηματαγορά, δημιούργησε όλο αυτό το φαινόμενο». Αλλά κατά πολύ ευθύνεται και η νοοτροπία των ιδιοκτητών. Το τελευταίο διάστημα μάλιστα οι ιδιοκτήτες εκμεταλλεύονται το κλίμα της περιρρέουσας δήθεν ανάπτυξης και επιστροφής στην κανονικότητα και αυξάνουν τα ενοίκια. Η πραγματικότητα όμως είναι άλλη, αφού οι μισθοί και οι συντάξεις είναι καθηλωμένα, όπως και η αγοραστική δύναμη των εργαζομένων. Είναι μια φούσκα και η ανάκαμψη της οικονομίας και πάνω σε αυτήν τη φούσκα στηρίζεται η ψυχολογία των ιδιοκτητών. Γι αυτό, για παράδειγμα ακόμη κι όταν αναγκάζονται να υπογράψουν υψηλά ενοίκια οι ενοικιαστές, στην πορεία και δεδομένου ότι οι μισθοί δεν αυξάνονται αναλόγως, αδυνατούν να τα πληρώνουν».

Και ποια είναι τα άμεσα μέτρα που προτείνει ο Σύλλογος Προστασίας Ενοικιαστών; «Να παραταθεί ο κατώτερος χρόνος μίσθωσης από 3 σε 6 χρόνια, ώστε να μην εκβιάζεται ο ενοικιαστής, να μπορούν οι οικογένειες να προγραμματίσουν τη ζωή τους, όπως η φοίτηση του παιδιού σε ένα σχολείο. Παράλληλα να γίνει επαναφορά του ανώτατου επιτρεπόμενου μισθώματος, το οποίο θα καθορίζεται από τους γνωστούς συντελεστές της αντικειμενικής αξίας, της περιοχής, της παλαιότητας, κ.λπ.» επισημαίνει ο Α. Σκιαδάς.

Και η Πολιτεία; «Η Πολιτεία δεν αντιδρά. Δεν έχει καμία πρόταση και δεν ακούει καμία πρόταση. Κάνει σαν να μην συμβαίνει, περιμένοντας την ανάπτυξη».

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη

Πριν λίγες ημέρες, η πόλη του Βερολίνου έδωσε το πράσινο φως για να παγώσουν τα ενοίκια για τα επόμενα πέντε χρόνια. Η τοπική κυβέρνηση συνασπισμού (Σοσιαλδημοκάτες-Αριστερά-Πράσινοι) του Βερολίνου αποφάσισε να παγώσει για πέντε χρόνια τα ενοίκια για 1,5 εκατομμύριο διαμερίσματα που χτίστηκαν πριν από το 2014. Για τα νέα ενοίκια, τα ανώτατα όρια πρέπει να καθοριστούν ανάλογα με την ηλικία και τον εξοπλισμό του διαμερίσματος.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση / Γερουσία της πόλης, η συνολική επιβάρυνση όσων ενοικιάζουν κατοικίες στο Βερολίνο θα μειωθεί κατά περίπου 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Από την άλλη πλευρά, η (συντηρητική και φιλελεύθερη) αντιπολίτευση, θεωρεί ότι η ρύθμιση αυτή είναι αντισυνταγματική και προτίθεται να προβεί σε νομικές ενέργειες εναντίον της, με το επιχείρημα ότι ο νόμος θα ανακόψει την κατασκευή νέων κατοικιών.

Η ισπανική κυβέρνηση, προχώρησε στην επιβολή αυστηρών μέτρων για να μπορέσει να ελέγξει την αύξηση των ενοικίων. Βάση της απόφασης του Μαρτίου 2019, η αναπροσαρμογή του ενοικίου ανά έτος θα πρέπει να ρυθμίζεται ανάλογα με τον πληθωρισμό. Ταυτόχρονα, επιβάλλει την παραμονή του ενοικιαστή μέχρι τη λήξη του συμβολαίου ακόμα και στην περίπτωση που το ακίνητο έχει πουληθεί, ενώ η ελάχιστη διάρκεια του μισθωτηρίου συμβολαίου αυξήθηκε από τα τρία στα πέντε χρόνια.

Το πορτογαλικό κοινοβούλιο, με στόχο να προστατευτούν οι ευπαθείς κοινωνικά ομάδες, το 2018 ενέκρινε νόμο για τη στέγαση στον οποίο, τα άτομα άνω των 65 ετών ή τα άτομα με 60% αναπηρία, δεν μπορούν να εκδιωχθούν από την κατοικία τους, εάν διαμένουν περισσότερα από 15 έτη σε αυτή. Απαγόρευσε τις συμβάσεις διάρκειας μικρότερης των 12 μηνών με δικαίωμα αυτόματης ανανέωσης για τρία χρόνια εάν το επιθυμεί ο ενοικιαστής. Παράλληλα, η κυβέρνηση με στόχο να δώσει κίνητρα στους ιδιοκτήτες των ακινήτων, προωθεί φορολογικά μέτρα για μακροχρόνιες μισθώσεις με προοδευτική φορολογική απαλλαγή για τα εισοδήματα που λαμβάνονται από τον ιδιοκτήτη.

Η ολλανδική κυβέρνηση για να αποφύγει την επιβολή μέτρων ελέγχου των ενοικίων, έχει θέσει ως στόχο να κατασκευαστούν 1 εκατ. διαμερίσματα μέχρι το 2030.

Ο δήμαρχος του Λονδίνου, πρότεινε στη βρετανική κυβέρνηση να εφαρμοστούν περιορισμοί στα ενοικιαστήρια, ώστε να εξασφαλιστεί η σταθερότητα και να προστατευθούν οι ενοικιαστές. Στην πόλη του φωτός, στο Παρίσι, τέλη του 2018, το Διοικητικό Συμβούλιο του Παρισιού, με νέο νόμο για τη στέγαση, επαναφέρει τον έλεγχο των ενοικίων.

Σήμερα, από τα 1,8 εκατ. κατοίκους που έχει η Βιέννη, το 62% ζει σε κατοικίες κοινωνικών εισοδημάτων, σύμφωνα με το Δημοτικό Συμβούλιο. Οι κατοικίες κοινωνικών εισοδημάτων περιλαμβάνουν δημοτικά και επιδοτούμενα διαμερίσματα. Η δημόσια επιχείρηση διαχειρίζεται 220.000 δημοτικά διαμερίσματα που διανέμονται σε όλες τις γειτονιές της πόλης. Ενώ, έως το 2020, αναμένεται να χτίσει επιπλέον 4.000 δημοτικά διαμερίσματα. Περίπου 500.000 άνθρωποι ζουν σε αυτά με καθαρή τιμή 5,58€ ανά τμ. Παράλληλα, υπάρχουν 200.000 επιδοτούμενες συνεταιριστικές κατοικίες ή κατοικίες με επιδοτούμενο ενοίκιο και κοστίζουν κατά μέσο όρο 500 ευρώ το μήνα. Το γεγονός ότι τόσοι πολλοί κάτοικοι της πόλης ζουν σε παρόμοιες κατοικίες βάζει φρένο στην αύξηση των τιμών. Η Βιέννη βρίσκεται στην ευρωπαϊκή κορυφή της επιδοτούμενης κατοικίας, ενώ είναι και η μοναδική πόλη που κατασκευάζει με δημοτικά μέσα τόσες πολλές κατοικίες.

Οι «αρμοί» και οι υποκριτές





Είναι μια θαυμάσια ευκαιρία για εκείνους που ενοχλήθηκαν (;) από τη ρήση του κ. Τσίπρα περί αρμών εξουσίας, αλλά και για τον ίδιο, να ανακαλύψουν ποιες άλλες λέξεις προέρχονται, όπως η λέξη αρμός, από το αρχαίο ρήμα αραρίσκω = συνδέω, ταιριάζω μαζί (Ο ενεστώς αραρίσκω, λένε τα λεξικά, είναι νεώτερος σχηματισμός από τον β΄αόριστο ήραρον και το [πρωτοϊνδοευρωπαϊκό] επίθημα -ίσκω). Ιδού λοιπόν μερικές: αρετή, άριστος, άρμα, αριθμός, άρθρον... Τώρα, με πόσες από αυτές ταιριάζουμε οι σημερινοί και ποιες ακριβώς έχουν γίνει κτήμα μας; Ο καθένας και το καπέλο του -όπως γουστάρει ο καθείς τις χρησιμοποιεί.

Δεν πειράζουν τόσο οι αρμοί όσο η κόλλα που τους συνδέει. Ελεγε ο Νίτσε π.χ. ότι οι δημοσιογράφοι είναι εκείνη η γλοιώδης κόλλα ανάμεσα στους αρμούς της επικοινωνίας. Ποια είναι η αντίστοιχη κόλλα ανάμεσα στους αρμούς της εξουσίας; Μήπως οι ίδιοι οι αντιπρόσωποι αυτών των εξουσιών;

Και αν τυχόν είναι έτσι δεν θα έπρεπε να ερυθριούν όσοι επικαλούνται τις έννοιες ή υποκρίνονται για τάχα κακή χρήση τους [καλή ώρα οι υποκριτές της κυβέρνησης, που ανάθεμα αν καταλαβαίνουν το μέγεθος της υποκρισίας τους -αυτοί που το κόμμα τους έχει παρελθόν σπουδαίο σε ολοκληρωτικού τύπου καθεστώτα και σε σκοτεινές εποχές του πολιτεύματος]; Είπαμε [λέμε ακόμη]: Δεν μιλάνε για σκοινί στο σπίτι του κρεμασμένου, είναι ανίερο, βέβηλο, ψευδές και υποκριτικό [και θρασύτατο].


Εκτός εάν νομίζουν ότι πλέον έχουν αποκαθαρθεί μες στην κολυμπήθρα του φιλελευθερισμού, του ευρωπαϊσμού και λοιπών άλλων δημοκρατικών δήθεν -ισμών. Αμ, δεν αποκαθαίρεσαι τόσο εύκολα -η ιστορία δεν έχει γεράσει ακόμη και οι πράξεις οι ανόσιες είναι πρόσφατες, αν και αρκετοί έχουν μνήμη χρυσόψαρου.

Ασε που η κυβέρνηση έχει, τρυφερά μάλιστα, εγκολπωθεί πολιτικούς που είχαν [δεν ξέρω αν ακόμη έχουν] αγαθότατες σχέσεις με τη «φιλοσοφία» δικτατορικών καθεστώτων. Μην τρελαινόμαστε.

Το ίδιο το πολιτικό σύστημα επιτρέπει στις τρεις εξουσίες να συμπορεύονται και να αλληλοεξαρτώνται, παρά το παράδοξο ότι διακηρύσσει την ανεξαρτησία της κάθε μιας. Για να αναλογιστούμε π.χ. ποιος διορίζει (!) τους κορυφαίους της δικαστικής εξουσίας.

Κανέναν δεν συμφέρουν τέτοιες ερωτήσεις -γι’ αυτό και κανένας δεν απαντά. Σε τέτοιες περιπτώσεις, ως είθισται στη χώρα, ο καθείς σχολιάζει ανώδυνα, λέει το μακρύ του και το κοντό του, ακόμη και αν δεν έχει καταλάβει περί τίνος πρόκειται. Πολλές φορές η αλήθεια δεν βρίσκεται στις ίδιες τις λέξεις αλλά στα κενά τους -υπάρχει ανάγνωση ανάμεσα στις λέξεις, απαιτεί όμως και αναγνώστες.

Το σούσουρο ίσως ξεσηκώθηκε γιατί ανάμεσα στις λέξεις [είτε το ήθελε ο κ. Τσίπρας κάτι τέτοιο είτε όχι] διαφαίνεται η ευθύνη όλων για την κατάντια τους, για το πώς δηλαδή άπαντες εξουσιάζουν· με λίγα λόγια ξεγυμνώνονται και βλέπουμε κι εμείς οι απλοί πολίτες [ο θεός να μας κάνει πολίτες] ότι ο αυταρχισμός είναι κολλημένος στο δέρμα τους [για την υποκρισία τα είπαμε].

Οταν λοιπόν η εξουσία ασκείται με έναν και τον αυτόν τρόπο, οι ασκούντες αυτήν διαμαρτύρονται όταν κάποιος προβαίνει σε αυτήν την αποκάλυψη. Οι διαμαρτυρίες είναι για τα μάτια του κόσμου [που εξακολουθούν να αλληθωρίζουν -πέρα βρέχει και τα σχετικά].

Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2020

«Βόμβα» από το Ελεγκτικό Συνέδριο: Προβλήματα συνταγματικότητας στο νέο ασφαλιστικό.!



Η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, υπό τον πρόεδρό της Ιωάννη Σαρμά, πριν την κατάθεση του ασφαλιστικού νομοσχεδίου του υπουργείου Εργασίας στην Βουλή, γνωμοδότησε επί του περιεχομένου των διατάξεων του εν λόγω νομοσχεδίου.

Στην γνωμοδότηση της Ολομέλειας του ΕΣ, γίνονται παρατηρήσεις επί των διατάξεων του νομοσχεδίου, ενώ στην εισήγηση του επιτρόπου Επικρατείας Αντωνίου Νικητάκη, γίνονται αναφορές για αντιθέσεις ορισμένων διατάξεων με τις συνταγματικές επιταγές.

Διευκρινίζεται, ότι οι απόψεις της Ολομέλειας του Ανώτατου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου επί του νομοσχεδίου για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), έχει καθαρά γνωμοδοτικό χαρακτήρα.

Η γνωμοδοτική επεξεργασία των νομοσχεδίων που έχουν ασφαλιστικό περιεχόμενο, δηλαδή η προ της κατάθεσης του νομοσχεδίου στην Βουλή ύπαρξη γνωμοδότησης της Ολομέλειας του ΕΣ επί του περιεχομένου του νομοσχεδίου, προβλέπεται από το άρθρο 73 του Συντάγματος.

Τα άρθρα του νομοσχεδίου που αντιμετωπίζουν τα βασικά νομικά προβλήματα, σύμφωνα με την Ολομέλεια του ΕΣ και τον κ. Νικητάκη είναι τα 20-21,24-25 και 27, ενώ οι σύμβουλοι του Ελεγκτικού Συνεδρίου διατυπώνουν παρατηρήσεις και σε άλλα άρθρα του ασφαλιστικού νομοσχεδίου.

Αρχικά, η Ολομέλεια του ΕΣ., αναφέρει ότι «το επίμαχο νομοσχέδιο, εφόσον εξακολουθεί να στηρίζεται, όπως και ο προηγούμενος ασφαλιστικός νόμος 4387/2016, στην ενιαία ασφαλιστική αντιμετώπιση προσώπων που σύμφωνα με το Σύνταγμα δεν μπορούν να υπαχθούν στον ίδιο ασφαλιστικό οργανισμό, εγείρει ζήτημα αντισυνταγματικότητας στο σύνολό του».

Παράλληλα, η Ολομέλεια του ΕΣ, στην γνωμοδότησή της, αναφέρει: «Με το επίμαχο νομοσχέδιο υιοθετούνται σε γενικό πλαίσιο οι ρυθμίσεις του ν. 4387/2016 και επέρχονται επουσιώδεις τροποποιήσεις αυτού σε συγκεκριμένες διατάξεις που κρίθηκαν ως αντισυνταγματικές με τις 1880/2019, 1888/2019, 1889/2019, 1890/2019 και 1891/2019 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, ενώ παράλληλα ολοκληρώνεται η διοικητική και οργανωτική ενοποίηση που επιχειρήθηκε με προγενέστερους νόμους (2084/1992, 2676/1999, 3029/2002, 3655/2008, 3863/2010, 4387/2016), με την ενσωμάτωση στο νέο φορέα όλων των ασφαλιστικών φορέων απονομής σύνταξης και εφάπαξ παροχής, όπως το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ παροχών (ΕΤΕΑΕΠ)».

Πάντως, όπως αναφέρει το ΕΣ, η καινοτομία του υπό επεξεργασία νομοσχεδίου συνίσταται στην ενοποίηση της βάσης των ασφαλιστικών δεδομένων μέσω της ψηφιοποίησης του ιδρυθέντος με το ν. 4387/2016 ΕΦΚΑ και της μετονομασίας του σε Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ).

Ειδικότερα, η γνωμοδότηση της Ολομέλειας του ΕΣ, στο «δια ταύτα», επισημαίνονται, μεταξύ των άλλων, ως προς το άρθρο 24 του νομοσχεδίου, τα εξής:

«Επί της τροποποιούμενης παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 4387/2016 παρατηρείται ότι δεν παρατίθενται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου οι λόγοι που επιβάλλουν τη χρονική παράταση μέχρι και το 2024 στον τρόπο αναπροσαρμογής των συντάξιμων αποδοχών με βάση τη μεταβολή του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή, καθώς και οι λόγοι της μετάθεσης από το 2025 του τρόπου προσαύξησής τους με βάση τον δείκτη μεταβολής μισθών.

Επί της τροποποιούμενης παρ. 5 του άρθρου 8 του ν. 4387/2016 παρατηρείται ότι η αναφορά που γίνεται στην αιτιολογική έκθεση στις αρχές της ανταποδοτικότητας εισφορών και παροχών και της ανάγκης διασφάλισης από το χορηγούμενο ύψος του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης ενός αναξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης των ασφαλισμένων του δημοσίου τομέα μετά την έξοδό τους από την υπηρεσία, παρίσταται αδόκιμη, δοθέντος ότι όσον αφορά στους δημοσίους υπαλλήλους και λειτουργούς και στους στρατιωτικούς οι αρχές που διέπουν το ειδικό συνταξιοδοτικό τους καθεστώς είναι αυτές της αναλογικότητας και της κατά το δυνατόν τήρησης εύλογης αναλογίας των συντάξεών τους με τις αποδοχές ενεργείας τους (βλ. Πρακτικά 1ης Ειδ. Συν. Ολ. ΕλΣ της 20ης Απριλίου 2016. Επίσης, ΕλΣ Ολ. 137/2019, 32/2018, 1277/2018, 1388/2018, 244/2017).

Ακόμη, η γνωμοδότηση του ΕΣ επισημαίνει:

Επί του άρθρου 25

Η διατύπωση του δεύτερου εδαφίου της περίπτωσης βγ΄ της παραγράφου 3 του άρθρου 14, όπως προστίθεται με την προτεινόμενη ρύθμιση, είναι ημιτελής και, ως εκ τούτου, πρέπει να συμπληρωθεί σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην οικεία αιτιολογική έκθεση.

Στο πεδίο εφαρμογής της ως άνω διάταξης, όπως έχει διατυπωθεί, φαίνεται να υπάγονται και οι συνταξιούχοι που είχαν ήδη αναλάβει εργασία ή είχαν ήδη αποκτήσει ιδιότητα ή δραστηριότητα που υπάγεται στην ασφάλιση του ΕΦΚΑ μετά την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016 (12.5.2016) και οι ακαθάριστες συντάξεις τους, κύριες και επικουρικές, έχουν ήδη υποστεί περικοπή σε ποσοστό 60%, σύμφωνα με την αντίστοιχη διάταξη του ν. 4387/2016, όπως σήμερα ισχύει. Έτσι όμως προκύπτει και αναδρομική ισχύς της διάταξης, με συνέπεια ενδεχομένως να προκύπτουν αξιώσεις για επιστροφή της προκύπτουσας διαφοράς μεταξύ του αρχικώς θεσπισθέντος ποσοστού μείωσης της τάξης του 60% και της προβλεπόμενης με τη νέα διάταξη μείωσης του 30%.

Πρέπει να διευκρινισθεί αν οι συνταξιούχοι του ΕΦΚΑ που από την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016 (12.5.2016) είχαν αναλάβει εργασία ή απέκτησαν ιδιότητα ή δραστηριότητα σε φορείς της γενικής κυβέρνησης, οι οποίοι θα έχουν συμπληρώσει το 61ο και 62ο έτος της ηλικίας τους στις 28.2.2021 και την 1.3.2021 αντίστοιχα, υπάγονται στον κανόνα του αμέσως προηγούμενου εδαφίου, και οι ακαθάριστες κύριες και επικουρικές συντάξεις καθώς και οι προσυνταξιοδοτικές παροχές καταβάλλονται μειωμένες σε ποσοστό 30%. Υπό την εκδοχή ότι η διάταξη είναι αναδρομική, ενδείκνυται να ρυθμιστεί το ζήτημα που τίθεται για όσους εξ αυτών, μετά τη δημοσίευση του ν. 4387/2016 (12.5.2016), είχαν αναλάβει εργασία ή είχαν ήδη αποκτήσει ιδιότητα ή δραστηριότητα σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και η καταβολή της σύνταξής τους είχε ανασταλεί πλήρως, σύμφωνα με τη διάταξη της ήδη ισχύουσας παρ. 2 του άρθρου 20.

Επί του άρθρου 27 παρ. 5 και 6 του νέου άρθρου 20

Κατά την ειδικότερη γνώμη της αντιπροέδρου Μαρίας Βλαχάκη, πέραν των προαναφερομένων, δεδομένου ότι οι διατάξεις του άρθρου 20 του ν. 4387/2016, όπως αντικαθίστανται από τις διατάξεις του άρθρου 27 του υπό επεξεργασία σχεδίου νόμου, καθιστούν ευνοϊκότερες τις ρυθμίσεις για τους συνταξιούχους που αναλαμβάνουν εργασία υπαγόμενη στον ΕΦΚΑ (με τη μείωση του ποσοστού της παρακρατούμενης συντάξεως - παρ. 1 εδάφ. α') ή σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης ειδικότερα (με τη θέσπιση ορίου ηλικίας για την πλήρη αναστολή της συντάξεως -παρ. 1 εδάφ. β'), καθώς και με τον καθορισμό ανωτάτου ορίου καταλογισμού σε βάρος του συνταξιούχου (βλ. παρ. 7), δεν δικαιολογείται επαρκώς η ευμενής ρύθμιση της παρ. 5 (βλ. παρ. 4 και 7 του ν. 4387/2016, όπως ισχύει, για τις οποίες βλ. παρατήρηση του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας στα Πρακτικά της 1ης Ειδικής Συνεδρίασης της Ολομ. του Ελ.Συν./20.4.2016), η οποία έρχεται σε αντίθεση με τη νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου (βλ. Ολ. Ελ.Συν. 1041/2017, 1577/2011), το οποίο ερμηνεύον τις πάγιες διατάξεις του Συνταξιοδοτικού Κώδικα (κυρίως του άρθρου 58, αλλά και των άρθρων 11 και 12 για τις θεμελιωτικές και προσμετρητέες συντάξιμες υπηρεσίες) έχει αποφανθεί ότι ο χρόνος υπηρεσίας που διανύεται μετά την αποχώρηση του υπαλλήλου από την υπηρεσία δεν προσμετρείται ως συντάξιμος στην υπηρεσία της προγενέστερης θέσης, βάσει της οποίας δικαιώθηκε ήδη συντάξεως.

Επί της παραγράφου 7 του νέου άρθρου 20

Στο εδάφιο β΄ προβλέπεται ότι σε περίπτωση παράλειψης υποβολής δήλωσης από τον συνταξιούχο προς τον φορέα κύριας ασφάλισης του ΕΦΚΑ ότι ανέλαβε εργασία ή απέκτησε ιδιότητα ή δραστηριότητα που υπάγεται υποχρεωτικά στον ΕΦΚΑ, καταλογίζεται με ποσό ίσο με το ύψος δώδεκα μηνιαίων συντάξεων. Η ρύθμιση αυτή, η οποία επιβάλλει συγκεκριμένο ποσό καταλογισμού χωρίς το ποσό αυτό να συναρτάται ούτε με τον χρόνο που διήρκεσε η παράλειψη, ούτε με την ωφέλεια που αποκόμισε ο συνταξιούχος από αυτήν (ανάλογα με το αν θα έπρεπε να του καταβληθεί μειωμένη σύνταξη, κύρια και επικουρική ή να ανασταλεί πλήρως η καταβολή τους) ενδέχεται να εγείρει ζήτημα αντίθεσής της προς την αρχή της αναλογικότητας.

«Σημαντικά ζητήματα συνταγματικότητας του ν. 4387/2016 έχουν παραπεμφθεί από Τμήματα του Δικαστηρίου και εκκρεμούν ενώπιον της Ολομελείας, ως δικαιοδοτούντος οργάνου. Τέτοια ζητήματα είναι ιδίως (α) η υπαγωγή των δημοσίων λειτουργών και υπαλλήλων και των στρατιωτικών σε ενιαίο με τους λοιπούς εργαζομένους φορέα ασφάλισης χωρίς διαφοροποίηση του ασφαλιστικού κεφαλαίου των μεν και των δε, (β) ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης των πρώτων, η οποία πλέον δεν δομείται εξ ολοκλήρου πάνω στην αρχή της εύλογης αναλογίας μεταξύ αποδοχών ενεργείας και σύνταξης και (γ) ο χαρακτήρας του Δημοσίου ως ευθέως και βασικώς ευθυνομένου για την καταβολή των συντάξεων στους δημοσίους λειτουργούς και υπαλλήλους και στους στρατιωτικούς. Ως εκ τούτου, η γνωμοδότηση που διατυπώνεται από το Δικαστήριο στο παρόν πρακτικό περιορίσθηκε στην εξέταση των υπό επεξεργασία ρυθμίσεων από επόψεως άλλης εκτός από εκείνη που θα συνιστούσε πρόκριμα ή, εν πάση περιπτώσει, κρίση επί των κατά τα ανωτέρω παραπεμφθέντων στη δικαστική Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου ζητημάτων».

Ο Επίτροπος της Επικρατείας

Τέλος, ο επίτροπος Επικρατείας κ. Νικητάκης κάνει αναφορά σε αντισυνταγματικές διατάξεις και διατάξεις που έρχονται σε αντίθεση με υπερκείμενης ισχύος διατάξεις και κυρίως με το άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.  








Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *