ΤΟΥ ΑΓΓΕΛΟΥ ΚΟΥΡΟΥ
Η πρόταση για τη φορολογική πολιτική του Τμήματος Οικονομικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ έρχεται σε μια περίοδο που το εφαρμοζόμενο φορολογικό σύστημα της συγκυβέρνησης πνίγει -στην κυριολεξία- τη μεγάλη πλειοψηφία του λαού, επιτελώντας τις ακριβώς αντίθετες λειτουργίες από τις διακηρυγμένες αρχές του. Αντί να αναδιανέμει τα εισοδήματα, απαλλάσσει τους πλούσιους και τις μεγάλες εταιρείες και φορολογεί όλο και πιο πολύ τους φτωχούς. Αντί να αυξάνεται η φορολογική δικαιοσύνη, αυξάνει η αδικία. Αντί να αυξάνει η προοδευτικότητα των φόρων, όλες οι φορολογίες γίνονται μικρά (και μεγάλα) χαράτσια. Οι κατασχέσεις κινητής και ακίνητης περιουσίας των μικρομεσαίων στρωμάτων βρίσκονται στα σχέδια που καταστρώνουν οι τεχνοκράτες (ντόπιοι και ξένοι).
Σε αυτή την τυφλή και αδιέξοδη κατάσταση, η κατάθεση μιας συνολικής πρότασης, με σταθερούς
άξονες και αρχές, προς διάλογο με την κοινωνία, δημιούργησε ήδη αμηχανία στους συγκυβερνώντες και μια βάση σοβαρού δημοκρατικού διαλόγου.
Επιθυμώντας να κοινοποιήσουμε ακόμα παραπέρα τις θέσεις του Τμήματος, με σκοπό την περαιτέρω εμβάθυνση και κατανόηση και επιζητώντας την κριτική συμμετοχή και στήριξη ολοένα και μεγαλύτερης μερίδας των πολιτών, παραθέτουμε τις βασικές μας αρχές και θέσεις στο φορολογικό ζήτημα.
Αν θέλαμε να συμπυκνώσουμε σε μια φράση όλο το στρατηγικό μας σχέδιο για τη φορολογική πολιτική αυτή θα ήταν η υπεράσπιση της έννοιας της φοροδοτικής ικανότητας σε όλα τα πεδία της φορολογίας. Με άλλα λόγια, η υπεράσπιση του άρθρου 4, παρ. 5 του Συντάγματος: "Οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν αδιακρίτως στα δηµόσια βάρη αναλόγως των δυνάµεών τους".
Στις συνθήκες όμως της ακραίας φτώχειας που βιώνουμε, όπου ένα όλο και μεγαλύτερο κομμάτι της κοινωνίας έρχεται αντιμέτωπο με το φάσμα της πλήρους αδυναμίας κάλυψης των βασικών βιοτικών αναγκών, πριν από οποιαδήποτε προσπάθεια αναμόρφωσης του συστήματος προέχει η επιβίωση των πιο ευπαθών ομάδων και η άμεση ανακούφισή τους. Στο πεδίο της φορολογίας λοιπόν προτείνουμε:
1. Μέτρα άμεσης φορολογικής ανακούφισης (κατάργηση χαράτσιου κ.λπ.) για την πρώτη κατοικία, τους ανέργους και όσους ζουν κάτω ή γύρω από το όριο της φτώχειας.
2. Προστασία των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων από χρέη στην εφορία με το "πάγωμα" των χρεών και την αναστολή όλων των ποινικών διώξεων και διαδικασιών κατάσχεσης γι' αυτά τα χρέη. Η πρόταση αυτή αφορά τους ανέργους, τους μισθωτούς- συνταξιούχους (με χαμηλά εισοδήματα), τους μικρομεσαίους (με συγκεκριμένα κριτήρια εισοδήματος) και τους αυτοαπασχολούμενους (με συγκεκριμένα κριτήρια εισοδήματος).
Στα κύρια πεδία της φορολογίας, οι προτάσεις που δείχνουν την κατεύθυνση των αλλαγών μας είναι:
Φορολογία Φυσικών Προσώπων
1. Δημιουργία καθολικού Περιουσιολογίου. Καταγραφή όλων των εισοδημάτων και μορφών κινητής και ακίνητης περιουσίας, στο εσωτερικό και εξωτερικό. Αυστηρές ποινές για τη μη δήλωση περιουσιακών στοιχείων, ιδίως περιουσιακών στοιχείων μεγάλης αξίας. Δημιουργία ειδικής υπηρεσίας εντοπισμού αδήλωτων περιουσιακών στοιχείων. Το Περιουσιολόγιο είναι η μεγάλη τομή που θα δώσει τη δυνατότητα να χτυπηθούν η φοροδιαφυγή, η φοροαποφυγή και ο παράνομος πλουτισμός.
2. Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου τού πόθεν έσχες. Κάθε αλλαγή της περιουσιακής κατάστασης πρέπει να αποδεικνύεται από νόμιμο παραστατικό και να δικαιολογείται από τα δηλωθέντα εισοδήματα. Κατάργηση όλων των υφιστάμενων εξαιρέσεων από το πόθεν έσχες. Δημιουργία ειδικής υπηρεσίας με αποκλειστικό έργο τον έλεγχο του πόθεν έσχες στους φορολογούμενους με ενδείξεις παράνομου πλουτισμού.
3. Φορολόγηση όλων των εισοδημάτων, ανεξαρτήτως πηγής, με την ίδια κλίμακα και με περισσότερα κλιμάκια (εξαίρεση τόκων καταθέσεων μέχρι ένα ύψος). Αναπροσαρμογή προς τα πάνω των ανώτατων συντελεστών, σε συνδυασμό με την απόδοση των μέτρων για τον περιορισμό της απόκρυψης εισοδημάτων. Τιμαριθμοποίηση κλιμακίων και αφορολογήτου ορίου κατ' έτος.
Το αφορολόγητο κλίμακας φυσικών προσώπων ορίζεται στις 12.000 ευρώ. Αφορολόγητο παιδιών επιπλέον 2.000 ευρώ για το πρώτο και το δεύτερο παιδί και 3.000 ευρώ για κάθε επόμενο. Εκπτώσεις δαπανών διαβίωσης από τον φόρο με τη χρησιμοποίηση προοδευτικών συντελεστών.
Φορολογία Νομικών Προσώπων
Σε αυτό το πεδίο, το κρίσιμο ζήτημα δεν είναι μόνο το ύψος των συντελεστών, αλλά και (ή κυρίως) η μεταφορά αφορολόγητων κερδών εκτός της χώρας μέσω λογιστικών (αφανών) τεχνικών, που το σημερινό σύστημα επιτρέπει. Έχοντας αυτά κατά νου προτείνουμε:
1. Δραστική αλλαγή των κανόνων των ενδοομιλικών συναλλαγών και των συναλλαγών με off shore εταιρείες. Επίσης δραστική αναμόρφωση του ελεγκτικού έργου στα παραπάνω αντικείμενα, ώστε να μειωθεί δραστικά η μεταφορά αφορολόγητων κερδών εκτός της χώρας. Σε αυτό το πεδίο θα κριθούν φόροι δισ. ευρώ.
2. Επανεξέταση από μηδενική βάση όλων των ειδικών φορολογικών καθεστώτων.
3. Προοδευτική (χρονικά) αύξηση συντελεστή φορολογίας για τις μεγάλες επιχειρήσεις και φορολόγηση όλων των διανεμόμενων μερισμάτων με την κλίμακα φορολογίας φυσικών προσώπων.
4. Επανεξέταση φορολογικού καθεστώτος για την εκκλησία και τη ναυτιλία. Άμεση εφαρμογή φόρου τηλεοπτικών διαφημίσεων. Φόρος 0,3% στην αξία χρηματοπιστωτικών συναλλαγών μέσω Χρηματιστηρίου που μεσολαβεί μικρό χρονικό διάστημα.
5. Επανεξέταση των συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας. Το μεγάλο διεθνές σκάνδαλο στις μέρες μας δεν είναι η διπλή φορολόγηση των κερδών, αλλά η διπλή αποφυγή φορολόγησης κερδών (η μη φορολόγηση κερδών δηλαδή σε καμία χώρα) και η φορολόγηση των κερδών που αποδίδονται στις μητρικές εταιρίες, με πολύ χαμηλούς συντελεστές.
Έμμεση Φορολογία
Στόχος της πολιτικής μας είναι η αλλαγή της σχέσης άμεσων-έμμεσων φόρων, αφενός μέσω της ενίσχυσης των εσόδων από δίκαιους άμεσους φόρους, αφετέρου μέσω της μείωσης των έμμεσων φόρων. Αυτό μπορεί να γίνει με δραστικά μέτρα περιορισμού της άδικης έμμεσης φορολογίας, η οποία πλήττει κυρίως τα εισοδήματα που βρίσκονται κάτω από το αφορολόγητο όριο, και μέτρα καταπολέμησης της λαθρεμπορίας στα προϊόντα ειδικών φόρων (καύσιμα, καπνός, αλκοόλ).
Προς αυτή την κατεύθυνση προτείνουμε:
* Μείωση του ανώτατου συντελεστή ΦΠΑ 23%.
* Χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ για τα βασικά είδη διατροφής (ψωμί, γάλα, ζυμαρικά κ.λπ.), της εστίασης, των παιδικών τροφών, των ειδών προσωπικής ανάγκης των ατόμων με αναπηρία.
* Ειδική φορολογία στα είδη και τις υπηρεσίες πολυτελούς διαβίωσης - κατανάλωσης. Θέσπιση φόρου επιδεικτικής κατανάλωσης (σκάφη αναψυχής, αεροσκάφη, ελικόπτερα, πισίνες, αυτοκίνητα μεγάλης ιπποδύναμης ή αρχικής εμπορικής αξίας κ.λπ.).
Φορολογία Περιουσίας
Αντικατάσταση του Φόρου επί των Ακινήτων με τον Φόρο Περιουσίας, στη βάση των δεδομένων που θα συλλεγούν από τη δημιουργία του Περιουσιολογίου.
Ο Φόρος Περιουσίας:
* Θα έχει υψηλά αφορολόγητα όρια για το σύνολο της περιουσίας (π.χ. 300.000 ευρώ ανά άτομο) ώστε να μη θιγεί η μικρή και η μεσαία περιουσία.
* Θα έχει προοδευτική φορολογική κλίμακα.
* Θα καταργεί τα σχετικά τέλη που ισχύουν σήμερα.
* Θα φορολογεί την κατοχή της μεγάλης και πολύ μεγάλης περιουσίας.
* Θα στοχεύει στη συλλογή εσόδων από την περιουσία, στο ύψος τουλάχιστον του μέσου όρου της Ε.Ε.
Τα παραπάνω μέτρα αποτελούν μέρος μόνο της συνολικής πρότασης που μοιράστηκε στην ημερίδα που πραγματοποίησε το Τμήμα Οικονομικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ στις 4.3.2012 και είναι πλέον διαθέσιμη στο Διαδίκτυο. Για τον ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ είναι σημαντικό η φορολογική πολιτική του, να είναι αποτέλεσμα ουσιαστικού κοινωνικού διαλόγου, ώστε να την στηρίζει η κοινωνία και όχι μόνο προϊόν εσωτερικών διαδικασιών. Αναμένουμε παρατηρήσεις, προτάσεις, αλλά και διαθεσιμότητες στο e-mail syrizaforolog@ gmail.com
http://www.avgi.gr/
Η πρόταση για τη φορολογική πολιτική του Τμήματος Οικονομικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ έρχεται σε μια περίοδο που το εφαρμοζόμενο φορολογικό σύστημα της συγκυβέρνησης πνίγει -στην κυριολεξία- τη μεγάλη πλειοψηφία του λαού, επιτελώντας τις ακριβώς αντίθετες λειτουργίες από τις διακηρυγμένες αρχές του. Αντί να αναδιανέμει τα εισοδήματα, απαλλάσσει τους πλούσιους και τις μεγάλες εταιρείες και φορολογεί όλο και πιο πολύ τους φτωχούς. Αντί να αυξάνεται η φορολογική δικαιοσύνη, αυξάνει η αδικία. Αντί να αυξάνει η προοδευτικότητα των φόρων, όλες οι φορολογίες γίνονται μικρά (και μεγάλα) χαράτσια. Οι κατασχέσεις κινητής και ακίνητης περιουσίας των μικρομεσαίων στρωμάτων βρίσκονται στα σχέδια που καταστρώνουν οι τεχνοκράτες (ντόπιοι και ξένοι).
Σε αυτή την τυφλή και αδιέξοδη κατάσταση, η κατάθεση μιας συνολικής πρότασης, με σταθερούς
άξονες και αρχές, προς διάλογο με την κοινωνία, δημιούργησε ήδη αμηχανία στους συγκυβερνώντες και μια βάση σοβαρού δημοκρατικού διαλόγου.
Επιθυμώντας να κοινοποιήσουμε ακόμα παραπέρα τις θέσεις του Τμήματος, με σκοπό την περαιτέρω εμβάθυνση και κατανόηση και επιζητώντας την κριτική συμμετοχή και στήριξη ολοένα και μεγαλύτερης μερίδας των πολιτών, παραθέτουμε τις βασικές μας αρχές και θέσεις στο φορολογικό ζήτημα.
Αν θέλαμε να συμπυκνώσουμε σε μια φράση όλο το στρατηγικό μας σχέδιο για τη φορολογική πολιτική αυτή θα ήταν η υπεράσπιση της έννοιας της φοροδοτικής ικανότητας σε όλα τα πεδία της φορολογίας. Με άλλα λόγια, η υπεράσπιση του άρθρου 4, παρ. 5 του Συντάγματος: "Οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν αδιακρίτως στα δηµόσια βάρη αναλόγως των δυνάµεών τους".
Στις συνθήκες όμως της ακραίας φτώχειας που βιώνουμε, όπου ένα όλο και μεγαλύτερο κομμάτι της κοινωνίας έρχεται αντιμέτωπο με το φάσμα της πλήρους αδυναμίας κάλυψης των βασικών βιοτικών αναγκών, πριν από οποιαδήποτε προσπάθεια αναμόρφωσης του συστήματος προέχει η επιβίωση των πιο ευπαθών ομάδων και η άμεση ανακούφισή τους. Στο πεδίο της φορολογίας λοιπόν προτείνουμε:
1. Μέτρα άμεσης φορολογικής ανακούφισης (κατάργηση χαράτσιου κ.λπ.) για την πρώτη κατοικία, τους ανέργους και όσους ζουν κάτω ή γύρω από το όριο της φτώχειας.
2. Προστασία των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων από χρέη στην εφορία με το "πάγωμα" των χρεών και την αναστολή όλων των ποινικών διώξεων και διαδικασιών κατάσχεσης γι' αυτά τα χρέη. Η πρόταση αυτή αφορά τους ανέργους, τους μισθωτούς- συνταξιούχους (με χαμηλά εισοδήματα), τους μικρομεσαίους (με συγκεκριμένα κριτήρια εισοδήματος) και τους αυτοαπασχολούμενους (με συγκεκριμένα κριτήρια εισοδήματος).
Στα κύρια πεδία της φορολογίας, οι προτάσεις που δείχνουν την κατεύθυνση των αλλαγών μας είναι:
Φορολογία Φυσικών Προσώπων
1. Δημιουργία καθολικού Περιουσιολογίου. Καταγραφή όλων των εισοδημάτων και μορφών κινητής και ακίνητης περιουσίας, στο εσωτερικό και εξωτερικό. Αυστηρές ποινές για τη μη δήλωση περιουσιακών στοιχείων, ιδίως περιουσιακών στοιχείων μεγάλης αξίας. Δημιουργία ειδικής υπηρεσίας εντοπισμού αδήλωτων περιουσιακών στοιχείων. Το Περιουσιολόγιο είναι η μεγάλη τομή που θα δώσει τη δυνατότητα να χτυπηθούν η φοροδιαφυγή, η φοροαποφυγή και ο παράνομος πλουτισμός.
2. Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου τού πόθεν έσχες. Κάθε αλλαγή της περιουσιακής κατάστασης πρέπει να αποδεικνύεται από νόμιμο παραστατικό και να δικαιολογείται από τα δηλωθέντα εισοδήματα. Κατάργηση όλων των υφιστάμενων εξαιρέσεων από το πόθεν έσχες. Δημιουργία ειδικής υπηρεσίας με αποκλειστικό έργο τον έλεγχο του πόθεν έσχες στους φορολογούμενους με ενδείξεις παράνομου πλουτισμού.
3. Φορολόγηση όλων των εισοδημάτων, ανεξαρτήτως πηγής, με την ίδια κλίμακα και με περισσότερα κλιμάκια (εξαίρεση τόκων καταθέσεων μέχρι ένα ύψος). Αναπροσαρμογή προς τα πάνω των ανώτατων συντελεστών, σε συνδυασμό με την απόδοση των μέτρων για τον περιορισμό της απόκρυψης εισοδημάτων. Τιμαριθμοποίηση κλιμακίων και αφορολογήτου ορίου κατ' έτος.
Το αφορολόγητο κλίμακας φυσικών προσώπων ορίζεται στις 12.000 ευρώ. Αφορολόγητο παιδιών επιπλέον 2.000 ευρώ για το πρώτο και το δεύτερο παιδί και 3.000 ευρώ για κάθε επόμενο. Εκπτώσεις δαπανών διαβίωσης από τον φόρο με τη χρησιμοποίηση προοδευτικών συντελεστών.
Φορολογία Νομικών Προσώπων
Σε αυτό το πεδίο, το κρίσιμο ζήτημα δεν είναι μόνο το ύψος των συντελεστών, αλλά και (ή κυρίως) η μεταφορά αφορολόγητων κερδών εκτός της χώρας μέσω λογιστικών (αφανών) τεχνικών, που το σημερινό σύστημα επιτρέπει. Έχοντας αυτά κατά νου προτείνουμε:
1. Δραστική αλλαγή των κανόνων των ενδοομιλικών συναλλαγών και των συναλλαγών με off shore εταιρείες. Επίσης δραστική αναμόρφωση του ελεγκτικού έργου στα παραπάνω αντικείμενα, ώστε να μειωθεί δραστικά η μεταφορά αφορολόγητων κερδών εκτός της χώρας. Σε αυτό το πεδίο θα κριθούν φόροι δισ. ευρώ.
2. Επανεξέταση από μηδενική βάση όλων των ειδικών φορολογικών καθεστώτων.
3. Προοδευτική (χρονικά) αύξηση συντελεστή φορολογίας για τις μεγάλες επιχειρήσεις και φορολόγηση όλων των διανεμόμενων μερισμάτων με την κλίμακα φορολογίας φυσικών προσώπων.
4. Επανεξέταση φορολογικού καθεστώτος για την εκκλησία και τη ναυτιλία. Άμεση εφαρμογή φόρου τηλεοπτικών διαφημίσεων. Φόρος 0,3% στην αξία χρηματοπιστωτικών συναλλαγών μέσω Χρηματιστηρίου που μεσολαβεί μικρό χρονικό διάστημα.
5. Επανεξέταση των συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας. Το μεγάλο διεθνές σκάνδαλο στις μέρες μας δεν είναι η διπλή φορολόγηση των κερδών, αλλά η διπλή αποφυγή φορολόγησης κερδών (η μη φορολόγηση κερδών δηλαδή σε καμία χώρα) και η φορολόγηση των κερδών που αποδίδονται στις μητρικές εταιρίες, με πολύ χαμηλούς συντελεστές.
Έμμεση Φορολογία
Στόχος της πολιτικής μας είναι η αλλαγή της σχέσης άμεσων-έμμεσων φόρων, αφενός μέσω της ενίσχυσης των εσόδων από δίκαιους άμεσους φόρους, αφετέρου μέσω της μείωσης των έμμεσων φόρων. Αυτό μπορεί να γίνει με δραστικά μέτρα περιορισμού της άδικης έμμεσης φορολογίας, η οποία πλήττει κυρίως τα εισοδήματα που βρίσκονται κάτω από το αφορολόγητο όριο, και μέτρα καταπολέμησης της λαθρεμπορίας στα προϊόντα ειδικών φόρων (καύσιμα, καπνός, αλκοόλ).
Προς αυτή την κατεύθυνση προτείνουμε:
* Μείωση του ανώτατου συντελεστή ΦΠΑ 23%.
* Χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ για τα βασικά είδη διατροφής (ψωμί, γάλα, ζυμαρικά κ.λπ.), της εστίασης, των παιδικών τροφών, των ειδών προσωπικής ανάγκης των ατόμων με αναπηρία.
* Ειδική φορολογία στα είδη και τις υπηρεσίες πολυτελούς διαβίωσης - κατανάλωσης. Θέσπιση φόρου επιδεικτικής κατανάλωσης (σκάφη αναψυχής, αεροσκάφη, ελικόπτερα, πισίνες, αυτοκίνητα μεγάλης ιπποδύναμης ή αρχικής εμπορικής αξίας κ.λπ.).
Φορολογία Περιουσίας
Αντικατάσταση του Φόρου επί των Ακινήτων με τον Φόρο Περιουσίας, στη βάση των δεδομένων που θα συλλεγούν από τη δημιουργία του Περιουσιολογίου.
Ο Φόρος Περιουσίας:
* Θα έχει υψηλά αφορολόγητα όρια για το σύνολο της περιουσίας (π.χ. 300.000 ευρώ ανά άτομο) ώστε να μη θιγεί η μικρή και η μεσαία περιουσία.
* Θα έχει προοδευτική φορολογική κλίμακα.
* Θα καταργεί τα σχετικά τέλη που ισχύουν σήμερα.
* Θα φορολογεί την κατοχή της μεγάλης και πολύ μεγάλης περιουσίας.
* Θα στοχεύει στη συλλογή εσόδων από την περιουσία, στο ύψος τουλάχιστον του μέσου όρου της Ε.Ε.
Τα παραπάνω μέτρα αποτελούν μέρος μόνο της συνολικής πρότασης που μοιράστηκε στην ημερίδα που πραγματοποίησε το Τμήμα Οικονομικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ στις 4.3.2012 και είναι πλέον διαθέσιμη στο Διαδίκτυο. Για τον ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ είναι σημαντικό η φορολογική πολιτική του, να είναι αποτέλεσμα ουσιαστικού κοινωνικού διαλόγου, ώστε να την στηρίζει η κοινωνία και όχι μόνο προϊόν εσωτερικών διαδικασιών. Αναμένουμε παρατηρήσεις, προτάσεις, αλλά και διαθεσιμότητες στο e-mail syrizaforolog@ gmail.com
http://www.avgi.gr/
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου