Τετάρτη 12 Μαρτίου 2014

Ενημέρωση για τα Οικονομικά των υποψηφίων και των πρατάξεων στις αυτοδιοικητικές εκλογές

 Εισαγωγικές παρατηρήσεις:
Όσοι ασχοληθούν με την ευθύνη της διαχείρισης των εκλογικών δαπανών να πάρουν υπόψη τα εξής.
1. Χρειάζεται προσοχή στην τήρηση του νόμου διότι υπάρχουν διοικητικές και ποινικές συνέπειες ακόμα και έκπτωση από τα αιρετά όργανα.
2. Το 2010 υπήρξαν προβλήματα στην τήρηση του νόμου με αποτέλεσμα να απασχολούν παρατάξεις μέχρι και σήμερα. Προτείνεται στην λογιστική να ζητηθεί βοήθεια ανθρώπων που να έχουν γνώσεις λογιστικής.

Α. Έσοδα και δαπάνες περιφερειακών και δημοτικών συνδυασμών.

1. Έσοδα είναι τα ποσά που προέρχονται ΜΟΝΟ από εισφορές φυσικών προσώπων.

2. Η δαπάνες περιφερειακών και δημοτικών συνδυασμών είναι, τα ποσά που δαπανούν για την προετοιμασία και διεξαγωγή του προεκλογικού αγώνα, όπως αυτά προκύπτουν από τα αντίστοιχα παραστατικά, καθώς και η αξία των παροχών και διευκολύνσεων προς συνδυασμούς, που αποτιμώνται σε χρήμα.
* Οι κατηγορίες αυτών των παροχών και διευκολύνσεων, οι οποίες συνυπολογίζονται στις εκλογικές δαπάνες, και η διαδικασία αποτίμησις τους σε χρήμα, θα δημοσιευτούν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Θα ακολουθήσει νεότερη ενημέρωσή σας.

3. Τα έσοδα και οι δαπάνες των περιφερειακών και δημοτικών συνδυασμών διακινούνται ΜΟΝΟ μέσω ειδικών λογαριασμών, που τηρούνται σε τράπεζες.
Ο σχετικός λογαριασμός τηρείται στο όνομα του υποψηφίου περιφερειάρχη ή δημάρχου ή του οριζόμενου διαχειριστή. Κατάθεση στους ανωτέρω λογαριασμούς επιτρέπεται, εφόσον υπάρξει ρητή συναίνεση των προσώπων στο όνομα των οποίων τηρούνται. Σε κάθε κατάθεση από φυσικό πρόσωπο θα πρέπει να έχει ο καταθέτης υπεύθυνη δήλωση του επικεφαλής η του διαχειριστή ότι αποδέχεται την κατάθεση.
* Οι καταθέσεις πρέπει να περιλαμβάνουν, με ευθύνη της τράπεζας, το ονοματεπώνυμο, το πατρώνυμο, τη διεύθυνση κατοικίας, τον Αριθμό Δελτίου Ταυτότητος (Α.Δ.Τ.) ή τον αριθμό διαβατηρίου και τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) του καταθέτη.
* Το ύψος της κατάθεσης δεν μπορεί να υπερβεί το επιτρεπόμενο ανώτατο όριο εκλογικών δαπανών των συνδυασμών.

4. Οι συνδυασμοί μπορεί να διαθέτουν διπλότυπα εισιτήρια εκδηλώσεων, (διπλότυπες αποδείξεις – ΟΧΙ ΚΟΥΠΟΝΙΑ). Κάθε διπλότυπο εισιτήριο αριθμείται και θεωρείται από τη Δ.Ο.Υ. της έδρας της περιφέρειας ή του οικείου δήμου, στο στέλεχος δε αυτού αναγράφονται το ονοματεπώνυμο, το πατρώνυμο, ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) και ο Αριθμός Δελτίου Ταυτότητος (Α.Δ.Τ.) ή ο αριθμός διαβατηρίου του προσώπου στο οποίο διατίθεται.
*Η διάθεση γίνεται υπό τον περιορισμό ότι η συνολική είσπραξη δεν μπορεί να υπερβαίνει το ένα τρίτο (1/3) του ανώτατου επιτρεπτού ορίου εκλογικών δαπανών για το συνδυασμό.


5. Υπενθυμίζεται ότι η προεκλογική περίοδος για την εφαρμογή του νόμου 3870/2010 σε σχέση με τα οικονομικά των παρατάξεων και των υποψηφίων, σύμφωνα με πρόσφατα ψηφισθείσα τροπολογία, ξεκίνησε την 28η Φεβρουαρίου 2014.
* Αναμένεται η έκδοση και της σχετικής εγκυκλίου από το ΥΠΕΣ.

Β. Έσοδα και δαπάνες των υποψηφίων
1. Έσοδα των υποψήφιων αντιπεριφερειαρχών, περιφερειακών και δημοτικών συμβούλων, είναι οι εισφορές φυσικών προσώπων που καταβάλλονται σε αυτούς, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου για τις αντίστοιχες ανάγκες.

2. Δαπάνες των υποψήφιων αντιπεριφερειαρχών, περιφερειακών και δημοτικών συμβούλων, είναι τα ποσά που διαθέτουν οι υποψήφιοι κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, για την αντιμετώπιση των αναγκών της. Στις δαπάνες αυτές περιλαμβάνονται, ιδίως, κάθε ποσό που καταβάλλεται για την αγορά, έκδοση, κυκλοφορία και διακίνηση εντύπων, για την ηλεκτρονική επικοινωνία, την παροχή σχετικών υπηρεσιών, από τρίτους, καθώς και η αξία των αποτιμώμενων σε χρήμα παροχών και διευκολύνσεων προς τους υποψηφίους.

3. Τα έσοδα και οι δαπάνες των υποψηφίων των προηγούμενων παραγράφων διακινούνται, μέσω ειδικών τραπεζικών λογαριασμών, όπως και για τους συνδυασμούς

4. Ο καθορισμός των αποτιμώμενων σε χρήμα παροχών και διευκολύνσεων των αρμόδιων οργάνων και της διαδικασίας αποτίμησης τους γίνεται όπως και για τους συνδυασμούς.
* η συνολική είσπραξη δεν μπο­ρεί να υπερβαίνει το ένα πέμπτο (1/5) του ανώτατου επιτρεπτού ορίου εκλογικών δαπανών για τους υποψηφίους.

Γ. Απαγορεύσεις στη χρηματοδότηση συνδυασμών και υποψηφίων

1. Απαγορεύονται η χρηματοδότηση και κάθε είδους παροχές προς τους περιφερειακούς και δημοτικούς συνδυασμούς, καθώς και προς τους υποψήφιους αντιπεριφερειάρχες, περιφερειακούς και δημοτικούς συμβούλους από:
α. Φυσικά πρόσωπα, τα οποία είναι οφειλέτες δήμων, για ποσό ανώτερο των χιλίων (1.000) ευρώ.
* Οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης υποχρεούνται να παραδώσουν στους επικεφαλής των αντίστοιχων συνδυασμών καταστάσεις οφειλετών για ποσά ανώτερα των χιλίων (1.000) ευρώ. Η παράδοση των καταστάσεων γίνεται εντός δέκα (10) ημερών, αφότου υποβληθεί το σχετικό αίτημα και υπό την επιφύλαξη των διατάξεων του ν. 3471/2006 (ΦΕΚ 133 Α’ ).
β. Φυσικά πρόσωπα, τα οποία είναι ιδιοκτήτες παντός είδους Μέσων ενημέρωσης καθώς και από συ­ζύγους και κατιόντες αυτών.
γ. Φυσικά πρόσωπα που είναι υπάλληλοι των οικείων Ο.Τ.Α. ή των αντίστοιχων νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου αυτών.

2. Δεν είναι δυνατή η λήψη τραπεζικών δανείων με σκοπό τη χρηματοδότηση συνδυασμών και υποψηφίων.

3. Σε περίπτωση χρηματοδότησης ή άλλων παροχών, κατά παράβαση του νόμου τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι ενός (1) έτους και χρηματική ποινή από τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ μέχρι εκατό χιλιάδες (100.000) τόσο οι παρέχοντες καθώς οι διαχειριστές των περιφερειακών και δημοτικών συνδυασμών ή οι υποψήφιοι περιφερειάρχες και δήμαρχοι, καθώς και οι υποψήφιοι αντιπεριφερειάρχες, περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι, εφόσον, μέχρι την παραμονή των εκλογών, δεν πρόβαλαν γραπτή αντίρρηση και αποδέχτηκαν την κατάθεση.


Δ. Όρια χρηματοδότησης

1. Η χρηματοδότηση συνδυασμών, από το ίδιο πρόσω­πο, κατά την προεκλογική περίοδο, δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το ποσό των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ.

2. Η χρηματοδότηση υποψήφιων αντιπεριφερειαρχών και περιφερειακών και δημοτικών συμβούλων, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, από το ίδιο πρόσω­πο, δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το ποσό των πεντακο­σίων (500) ευρώ.

* Σε περίπτωση παραβίασης των παραπάνω χρηματοδοτήσεων, ο χρηματοδότης τιμωρείται με φυλάκιση έως ενός (1) έτους και χρηματική ποινή από είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ, μέχρι πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ.
* Με πρόστιμο από είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ μέχρι πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ τιμωρούνται και οι υπεύθυνοι διαχειριστές των συνδυασμών, καθώς και οι επικεφαλής των συνδυασμών και οι υποψήφιοι, οι οποίοι, καίτοι γνώριζαν, δεν εναντιώθηκαν, με γραπτή δήλωση τους για τη χρηματοδότηση.

Ε. Ανώτατο όριο των εκλογικών δαπανών των συνδυασμών και των υποψηφίων

Περιφέρειες
1α. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο των εκλογικών δαπανών των συνδυασμών, κατά τις περιφερειακές εκλογές, δεν μπορεί να υπερβαίνει το άθροισμα των δαπανών για το σύνολο των υποψηφίων.
β. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο εκλογικών δαπανών για κάθε υποψήφιο στις περιφερειακές εκλογές, στις οποίες συνυπολογίζεται και η αξία των αποτιμώμενων παροχών και διευκολύνσεων, καθορίζεται ανάλογα με τον πληθυσμό της εκλογικής περιφέρειας, στην οποία ανακηρύσσεται υποψήφιος. Για τον καθορισμό του, πολλαπλασιάζεται το ποσό των χιλίων (1.000) ευρώ επί συντελεστή, ο οποίος εκφράζεται σε μονάδες, ανάλογα με τον πληθυσμό της εκλογικής περιφέρειας, ως εξής:
* Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό έως εκατό χιλιάδες (100.000) κατοίκουςο συντελεστής ορίζεται σε δυόμιση (2,5) μονάδες. Άρα ο κάθε υποψήφιος οι δαπάνες του στην προεκλογική περίοδο δεν μπορούν να ξεπεράσει τα 1.000 Χ2,5 = 2.500 ευρώ και ο συνδυασμός το σύνολο των υποψηφίων του επί 2.500 ευρώ.
ii. Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό έως εκατόν πενήντα χιλιάδες (150.000) κατοίκους, ο ανωτέρω συντελεστής ορίζεται σε τρεις (3) μονάδες. Άρα ο κάθε υποψήφιος οι δαπάνες του στην προεκλογική περίοδο δεν μπορούν να ξεπεράσει τα 1.000 Χ 3= 3.000 ευρώ και ο συνδυασμός το σύνολο των υποψηφίων του επί 3.000 ευρώ.
*Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό έως διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, ο συντελεστής ορίζεται σε τρεισήμισι (3,5) μονάδες. Άρα ο κάθε υποψήφιος οι δαπάνες του στην προεκλογική περίοδο δεν μπορούν να ξεπεράσει τα 1.000 Χ 3,5 = 3.500 ευρώ και ο συνδυασμός το σύνολο των υποψηφίων του επί 3.500 ευρώ.
* Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό μεγαλύτερο των διακοσίων χιλιάδων (200.000) κατοίκων, ο συντελεστής αυξάνεται κατά μία (1) μονάδα, ανά εκατό χιλιάδες (100.000) κατοίκους. Άρα ο κάθε υποψήφιος οι δαπάνες του στην προεκλογική περίοδο στις 300.000 κατοίκους 1.000 Χ 4,5 = 4.500 ευρώ και ο συνδυασμός το σύνολο των υποψηφίων του επί 4.500 ευρώ.
Με πληθυσμό 400.000 κατοίκους 1.000 Χ 5,5 =5.500 ευρώ επι των υποψηφίων
Με πληθυσμό 500.000 κατοίκους 1.000 Χ 6,5 =6.500 ευρώ επι των υποψηφίων
Με πληθυσμό 600.000 κατοίκους 1.000 Χ 7,5 =7.500 ευρώ επι των υποψηφίων
Παράδειγμα: Έστω η περιφερειακή ενότητα Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης το 2010 είχε 624.832 κατοίκους και ο εκλογικόςσυνδυασμός περιφέρειας έχει 76 υποψηφίους περιφερειακούς συμβούλους οι δαπάνες που μπορεί να κάνει θα είναι: 1.000 Χ 8,5 Χ 76 = 646.000 ευρώ.

Δήμοι
1. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο των εκλογικών δαπανών των συνδυασμών, κατά τις δημοτικές εκλογές, σε δήμους με εκλογικές περιφέρειες από μία (1) έως τρεις (3), ισοδυναμεί με το άθροισμα των δαπανών των υπο­ψήφιων δημοτικών συμβούλων.
Σε δήμους με εκλογικές περιφέρειες από τέσσερις (4) έως έξι (6) ισοδυναμεί με το άθροισμα των δαπανών των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων, προσαυξημένο κατά είκοσι τοις εκατό (20%).
Σε δήμους με εκλογικές περιφέρειες από επτά (7) έως δέκα (10) ισοδυναμεί με το άθροισμα των δαπανών των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων, προσαυξημένο κατά πενήντα τοις εκατό (50%).
Σε δήμους με εκλογικές περιφέρειες άνω των δέκα (10) ισοδυναμεί με το άθροισμα των δαπανών των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων, προσαυξημένο κατά εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75 %).

2.Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο εκλογικών δαπανών για κάθε υποψήφιο δημοτικό σύμβουλο, στο οποίο συνυπολογίζεται και η αξία των αποτιμώμενων παροχών και διευκολύνσεων, καθορίζεται ανάλογα με τον πληθυσμό της εκλογικής περιφέρειας, στην οποία ανακηρύσσεται υποψήφιος. Για τον καθορισμό του, πολλαπλασιάζεται το ποσό των χιλίων (1.000) ευρώ επί συντελεστή, ο οποίος εκφράζεται σε μονάδες, ανάλογα με τον πληθυσμό της εκλογικής περιφέρειας, ως εξής:
*Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό έως τριάντα χιλιάδες (30.000) κατοίκους ορίζεται σε μιάμιση (1,5) μονάδα. Άρα 1.000 Χ1,5 = 1.500 ευρώ ο κάθε δημοτικός σύμβουλος.
*Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό έως εξήντα χιλιάδες (60.000) κατοίκους ορίζεται σε δύο (2) μονάδες. Άρα 1.000 Χ2 = 2.000 ευρώ ο κάθε δημοτικός σύμβουλος
*Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό έως εκατό χιλιάδες (100.000) κατοίκους ορίζεται σε δυόμιση (2,5) μονάδες. Άρα 1.000 Χ2,5 = 2.500 ευρώ ο κάθε δημοτικός σύμβουλος
* Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό έως εκατόν πενήντα χιλιάδες (150.000) κατοίκους ορίζεται σε τρεις (3) μονάδες. Άρα 1.000 Χ 3 = 3.000 ευρώ ο κάθε δημοτικός σύμβουλος
*Σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό έως διακόσιους χιλιάδες (200.000) κατοίκους ορίζεται σε τρισήμιση (3,5) μονάδες. Άρα1.000 Χ 3,5 = 3.500 ευρώ ο κάθε δημοτικός σύμβουλος.
* Σε εκλογικές ενότητες με πληθυσμό άνω των διακοσίων χιλιάδων (200.000) κατοίκων, ο συντελεστής αυξάνεται κατά μία (1) μονάδα για κάθε εκατό χιλιάδες (100.000) κατοίκους.
Έως 300.000 κατοίκους 1.000 Χ 4,5 = 4.500 ευρώ.
Έως 400.000 κατοίκους 1.000 Χ 5,5 = 5.500 ευρώ.
Έως 500.000 κατοίκους 1.000 Χ 6,5 = 6.500 ευρώ.
Έως 600.000 κατοίκους 1.000 Χ 7,5 = 7.500 ευρώ.
Παράδειγμα: έστω δημοτικός συνδυασμός με 7 εκλογικές περιφέρειες με 75 υποψήφιους και με 550.000 κατοίκους το όριο των δαπανών θα καθοριστεί
7.500 όριο δαπανών υποψηφίου Χ 75 υποψήφιοι =562.500 Χ 50% προσαύξηση εκλογικών περιφερειών 281.250 =843.750 ευρώ.

3. Σε περίπτωση επαναληπτικής εκλογής το ανώτατο επιτρεπτό όριο των εκλογικών δαπανών για τους συνδυασμούς που μετέχουν σε αυτή προσαυξάνεται κατά ποσοστό 10%.


ΣΤΔιαχείριση οικονομικών των συνδυασμών και των υποψηφίων

1. Η διαχείριση των οικονομικών των συνδυασμών γίνεται από συγκεκριμένο πρόσωπο, που ορίζεται από τον επικεφαλής του συνδυασμού και γνωστοποιείται στην Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων.
*Σε Ο.Τ.Α. με πληθυσμό πάνω από δέκα χιλιάδες (10.000) κατοίκους, ο επικεφαλής κάθε συνδυασμού υποχρεούται να ορίσει συγκεκριμένο φυσικό πρόσωπο, ως διαχειριστή των οικονομικών του συνδυασμού και να γνωστοποιήσει την ταυτότητα του στην Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων .
Σε Ο.Τ.Α. με πληθυσμό μέχρι δέκα χιλιάδες (10.000) κατοίκους ο ορισμός διαχειριστή είναι προαιρετικός και ο επικεφαλής του συνδυασμού, εφόσον δεν ορίσει διαχειριστή, είναι προσωπικά υπεύθυνος για τη διαχείριση.
Η εξουσία του διαχειριστή παύει μετά την καθ’ οιονδήποτέ τρόπο περάτωση της διαχείρισης των οικονομικών του συνδυασμού, στην οποία περιλαμβάνεται και το κλείσιμο του σχετικού τραπεζικού λογαριασμού.
2. Οι υποψήφιοι είναι οι ίδιοι υπεύθυνοι για τη διαχείριση των οικονομικών τους.
3. Στους συνδυασμούς χορηγείται ειδικός αυτοτελής Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) στο όνομα του συνδυασμού και ισχύει για όλη τη διάρκεια της περιφερειακής και δημοτικής περιόδου. Για τη χορήγηση του Α.Φ.Μ. υποβάλλεται στην οικεία Δ.Ο.Υ. γραπτή δήλωση, στην οποία αναγράφεται η επωνυμία του συνδυασμού και το όνομα του επικεφαλής του.

Ζ. Βιβλία εσόδων και εξόδων
1. Οι συνδυασμοί τηρούν ειδικό βιβλίο, στο οποίο καταχωρούνται, υποχρεωτικά, όλα τα έσοδα και οι δαπάνες τους κατά την προεκλογική περίοδο.
Το βιβλίο εσόδων – εξόδων θεωρείται, κατά την έναρξη της προεκλογικής περιόδου, από την αρμόδια Α’ Δ.Ο.Υ. της έδρας της περιφέρειας, προκειμένου για τις περιφερειακές εκλογές και από την Α' Δ.Ο.Υ. της έδρας του οικείου δήμου, για τις δημοτικές εκλογές.
2. Στο βιβλίο καταχωρίζονται το ονοματεπώνυμο, το πατρώνυμο, ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) και του Δελτίου Ταυτότητος (Α.Δ.Τ.) ή διαβατηρίου όσων εισφέρουν στο συνδυασμό οποιοδήποτε ποσό. Στο ίδιο βιβλίο καταχωρίζονται τα στοιχεία των προσώπων στα οποία καταβάλλεται οποιοδήποτε ποσό, από το συνδυασμό, ανεξαρτήτως του είδους της δαπάνης.
3. Για κάθε έσοδο και δαπάνη μνημονεύονται τα αντίστοιχα παραστατικά.
4. Αντίγραφο του ανωτέρω βιβλίου κατατίθεται μέσα σε τριάντα (30) ημέρες, από την ημέρα ανακήρυξης των επιτυχόντων συνδυασμών, στην Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων.
5. Οι συνδυασμοί θεωρούνται ως πρόσωπα της παραγράφου 3 του άρθρου 2 του Κ.Β.Σ. και έχουν τις υποχρεώσεις που ορίζονται από τις διατάξεις του Κώδικα αυτού, για τα αντίστοιχα πρόσωπα.
Στην περίπτωση υποχρέωσης τήρησης βιβλίου εσόδων – εξόδων, σύμφωνα με την ανωτέρω διάταξη, παρέλκει η τήρηση αυτού, εφόσον το βιβλίο της παραγράφου 1 τηρείται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κ.Β.Σ. και έχει θεωρηθεί και από την αρμόδια Δ.Ο.Υ..

Η. Δημοσιοποίηση εσόδων και δαπανών στην Κεντρική Βάση Δεδομένων του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης

1 .α. Για τη διασφάλιση της διαφάνειας των εσόδων και των δαπανών των συνδυασμών και των υποψηφίων για τις περιφερειακές εκλογές, καθώς και των συνδυασμών και των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων για τις εκλογές σε δήμους με πληθυσμό μεγαλύτερο των δέκα χιλιά­δων (10.000) κατοίκων, εγκαθίσταται και λειτουργεί, με ευθύνη του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Κεντρική Βάση Δεδομέ­νων, για τον ανωτέρω σκοπό.
β. Οι συνδυασμοί υποχρεούνται να ζητήσουν, δια των επικεφαλής τους ή δια του διαχειριστή των οικονομικών τους, έως την έναρξη της προεκλογικής περιόδου, και σε κάθε περίπτωση μέχρι την ανακήρυξη, την παροχή σχετι­κού κωδικού πρόσβασης.
2. Μετά τη χορήγηση του ανωτέρω κωδικού, υποχρεούνται να αναρτούν το σύνολο των εσόδων και των δα­πανών, που πραγματοποιούν, από την έναρξη της προεκλογικής περιόδου με ρητή αναφορά της οικείας κατηγορίας τούτων και επίκληση των αντίστοιχων παραστατικών στοιχείων. Στην ίδια υποχρέωση υπόκεινται οι συνδυασμοί και για τα έσοδα και τις δαπάνες των αντιπεριφερειαρχών και των υποψήφιων περιφερειακών και δη­μοτικών συμβούλων τους. Η ενημέρωση της Κεντρικής Βάσης Δεδομένων γίνεται τόσο για τους συνδυασμούς όσο και για τους υποψηφίους τους.
3. Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος το αίτημα για την παροχή του ανωτέρω κωδικού υποβάλλεται δύο (2) μήνες, πριν από την ημερομηνία διεξαγωγής των περιφερειακών και δημοτικών εκλογών και σε κάθε περίπτωση μέχρι την ημερομηνία ανακήρυξης. Μετά τη λήψη του η ανάρτηση των εσόδων και των δαπανών της προηγούμενης παραγράφου περιλαμβάνει σωρευτικά και το χρονικό διάστημα που έχει διανυθεί.
4. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης καθορίζονται τεχνικά και διαδικαστικά ζητήματα, σχετικά με την οργάνωση και λειτουργία της Κεντρικής Βάσης Δεδομένων, την παροχή πρόσβασης σε αυτή των συνδυασμών, τον τρόπο και το χρόνο ενημέρωσης της Βάσης για τα αναρτώμενα έσοδα και τις δαπάνες των συνδυασμών και των υποψηφίων, τη διασφάλιση τήρησης των προσωπικών δεδομένων, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια.
5.α. Η μη τήρηση της ανωτέρω διαδικασίας δημοσιοποίησης των εσόδων και δαπανών των συνδυασμών και των υποψηφίων, στην Κεντρική Βάση Δεδομένων, καθώς και η απόκρυψη ή η αναληθής παράθεση δημοσιοποιούμενων στοιχείων, συνεπάγεται έκπτωση του επικεφαλής του συνδυασμού και των υποψηφίων, εάν το πραγματικό ύψος δαπανών υπερβαίνει κατά το ένα τρίτο (1/3) το α­νώτατο επιτρεπτό όριο.
β. Εάν δεν υφίσταται υπέρβαση του πιο πάνω ποσοστού ή η παράβαση αναφέρεται σε απόκρυψη ή αναληθή παράθεση εσόδων επιβάλλεται πρόστιμο εις βάρος του επικεφαλής του συνδυασμού ή του διαχειριστή των οικονομικών του συνδυασμού, εφόσον αποδειχθεί γνώση τούτων, καθώς και των υποψηφίων, ισόποσο προς το ύψος της υπέρβασης, της απόκρυψης ή της αναληθούς παράθεσης.
6. Τα δημοσιοποιούμενα στοιχεία της παραγράφου 2 αναρτώνται, επίσης, με φροντίδα των συνδυασμών, στις ιστοσελίδες των οικείων οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης.

Θ. Καταστάσεις εκλογικών εσόδων και δαπανών συνδυασμών και υποψηφίων

1. α. Οι επικεφαλής υποψήφιοι περιφερειάρχες και δήμαρχοι για τους αντίστοιχους συνδυασμούς, καθώς και οι αντιπεριφερειάρχες, περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι, που εξελέγησαν υποχρεούνται να καταρτίσουν αναλυτική κατάσταση, στην οποία περιέχονται, κατά κα­τηγορίες, τα εκλογικά τους έσοδα, με επώνυμη αναφορά όσων κατέβαλαν οποιοδήποτε ποσό, καθώς και οι εκλο­γικές τους δαπάνες. Στην ίδια κατάσταση μνημονεύονται τα αντίστοιχα παραστατικά. Συντάσσεται, επίσης, και συγκεντρωτική κατάσταση των εκλογικών τους εσόδων και δαπανών.
β. Την ίδια υποχρέωση υπέχουν οι πρώτοι πέντε αναπληρωματικοί των αντίστοιχων συνδυασμών.
γ. Αν αναδειχθεί αναπληρωματικός στο αξίωμα του περιφερειακού ή δημοτικού συμβούλου, καθ’ υπέρβαση του αριθμού της προηγούμενης περίπτωσης, ο αναδεικνυόμενος υποχρεούται να υποβάλει την αναλυτική κατάσταση της περίπτωσης α ‘ του παρόντος στην Επιτροπή του άρθρου 12, μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από την ορκωμοσία του.
δ. Συνδυασμοί και υποψήφιοι, οι οποίοι δεν περιλαμβάνονται στις προηγούμενες περιπτώσεις και εις βάρος των οποίων έχει υποβληθεί έγγραφη και επώνυμη καταγγελία στην Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων του άρθρου 12, για υπέρβαση του ανώτατου ορίου εκλογικών δαπανών, υποχρεούνται να υποβάλουν την αναλυτική κατάσταση της περίπτωσης α’ της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου.
Για το σκοπό αυτόν καλούνται, εγγράφως, από την Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων. Η υποβολή της αναλυτικής κατάστασης και των παραστατικών πραγματοποιείται, από τους συνδυασμούς ή τους υποψηφίους, μέσα σε ένα (1) μήνα, από την κοινοποίηση σε αυτούς, της ανωτέρω πρόσκλησης.
2. Η αναλυτική κατάσταση των εκλογικών εσόδων, δαπανών και τα παραστατικά τους, για τους υπόχρεους ,υποβάλλονται, μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από την ανακήρυξη των επιτυχό­ντων συνδυασμών και των υποψηφίων,στην Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων .
3. Ο ειδικότερος τρόπος σύνταξης της αναλυτικής κατάστασης, το χρονικό διάστημα τήρησης της και κάθε άλλο ζήτημα σχετικό με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου αυτού, ρυθμίζονται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Παναγιώτης Σκούτας

 
Μέλος Γραμματείας Τμ. Αυτοδιοίκησης ΣΥΡΙΖΑ

0 comments :

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *