Της Λώρης Κέζα
Οι βουλευτές της τρέχουσας θητείας είχαν την ευκαιρία να αποποιηθούν το προνόμιο του αυτοκινήτου. Σχεδόν κανείς δεν το τόλμησε...
Ο κόσμος είναι καχύποπτος. Mην τολμήσουν οι βουλευτές να πάρουν μια καλή απόφαση, αμέσως αρχίζει η γκρίνια. Οι επικρίσεις πριν από το αποτέλεσμα. Να δώσουμε ένα παράδειγμα, όπως καταγράφηκε προ τετραετίας. Πρόεδρος της Βουλής ήταν τότε ο Δον Κιχώτης της οικολογίας, ο άνθρωπος που μετρούσε τους ρύπους της κάθε βουλευτικής εξάτμισης. Ο Δημήτρης Σιούφας κατάργησε το όριο κυβισμού. Οι αιρετοί Αττικής έπρεπε να βολευτούν με 1.600 κυβικά, οι άλλοι με δίλιτρα, εκτός αν επέλεγαν υβριδικό, για το καλό του περιβάλλοντος, φυσικά.
Υπήρχε και άλλος λόγος, εκτός από την οικολογική ευαισθησία. Τα υβριδικά ή μάλλον στον ενικό, το υβριδικό, είναι πολύ όμορφο στο άσπρο του. Μοιάζει αμόλυντο σε σχέση με τη στιβαρή μαυρίλα των λιμουζινών. Οι συνειδητοποιημένοι, καλαίσθητοι βουλευτές δέχτηκαν αμέσως το κάλεσμα. Εκατόν εξήντα διάλεξαν μια υπέρκομψη Lexus GS 450h ή RX 450h. Ο κόσμος, αντί να εκτιμήσει την ευαισθησία των αιρετών, άρχισε το μπίρι μπίρι, ότι είναι τάχα μου ακριβό. Αντί να πουν «ευχαριστώ» για τον περιορισμό της ρύπανσης, άρχισαν τα σχόλια για τα 72 ψωροχιλιάρικα που κόστισε έκαστη.
Αυτά γίνονταν στην αρχή της κρίσης, αλλά ο κόσμος ο καχύποπτος δεν θα αναγνωρίσει ποτέ ότι βελτιώθηκαν τα πράγματα. Τότε η Βουλή πλήρωνε περί τα 5 εκατ. ευρώ ετησίως για το leasing των αυτοκινήτων της. Σήμερα καταβάλλει περίπου 3,5 εκατομμύρια. Αυτό λέγεται νοικοκύρεμα, αλλά πώς να το αναγνωρίσει αυτό ο κόσμος ο αχάριστος; Με τα νέα δεδομένα, οι βουλευτές Αττικής δικαιούνται αυτοκίνητο έως 1.400 κ.εκ., με μηνιαίο μίσθωμα 750 ευρώ, ενώ οι επαρχιώτες ως 1.800 κ.εκ., με μηνιαίο μίσθωμα ως και 1.200 ευρώ. Οι βενζίνες, εννοείται, on the house - το μαγαζί κερνάει.
Θα αρχίσουν οι κακόπιστοι να ομιλούν πάλι για τις ποταπότητες των πολιτικών. Βεβαίως υπάρχει και μια άλλη παράμετρος. Ο φτωχός βουλευτής δεν μπορεί να πηγαινοέρχεται άνετα στην περιφέρειά του αν δεν έχει αξιόπιστη ρόδα. Αν σταματήσει να πηγαίνει στη γενέτειρα, θα τον ξεχάσουν. Από μόνος του, απλώς «δεν βγαίνει». Τι να πρωτοπληρώσει με το πεντοχίλιαρο της βουλευτικής αποζημίωσης; Τα στεφάνια στα μνημόσυνα ή τα δώρα στους γάμους; Χωρίς προνόμια δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τον ευκατάστατο αντίπαλο.
Να πούμε και κάτι άλλο; Προκύπτουν προβλήματα με τα ακριβά αυτοκίνητα. Την παίρνουν τη Lexus. Πού θα την αράξουν; Στον δρόμο αποκλείεται. Τι γινόταν λοιπόν τόσα χρόνια; Οι βουλευτές χρησιμοποιούσαν τον χώρο στάθμευσης της Βουλής για να προστατεύσουν την κινητή περιουσία τους - μέρα-νύχτα, στις διακοπές τους, γενικώς και αδιαλείπτως. Αν είχαν άλλο αυτοκίνητο στο όνομά τους, το αποθήκευαν εκεί στο υπόγειο. Το ξέρουμε επειδή ο Ευάγγελος Μεϊμαράκης έστειλε γερανό που μάζεψε όλα τα αδήλωτα οχήματα τα οποία φυλάσσονταν παράτυπα μέσα στη Βουλή. Ο κόσμος θα σπεύσει να τους αποκαλέσει καρμίρηδες, αλλά αυτό είναι άδικο. Τόσα στρέμματα πάρκινγκ διαθέτει το Κοινοβούλιο, γιατί να πληρώνουν έξω τους ιδιώτες;
Οι βουλευτές της τρέχουσας θητείας είχαν την ευκαιρία να αποποιηθούν το προνόμιο του αυτοκινήτου. Τους δόθηκε σχετικό έγγραφο το οποίο συμπλήρωσαν μόλις 35 από αυτούς. Αν λοιπόν υπάρχει μια αλλαγή νοοτροπίας, αυτή δεν αφορά την αγορά οχήματος με δημόσιο χρήμα. Αυτό που βλέπουμε είναι ότι έχουν πέσει οι τόνοι. Κάποτε, έξω από τα στέκια των πολιτικών έβλεπε κανείς παρκαρισμένα αυτοκίνητα μήκους πέντε μέτρων και κάμποσους σωματοφύλακες. Πλέον, τους βλέπουμε να καταφθάνουν με Skoda και Yaris, ενώ ακούγονται ατάκες όπως «εγώ κυκλοφορώ με το δικό μου αμάξι», «εγώ δεν κάθησα ποτέ στο πίσω κάθισμα».
Είναι όλα αυτά ουσιαστικά για την πολιτική; Κάποιοι θα πουν ότι είναι συμβολικά, έχουν δεν έχουν την αξία τους. Μπορούμε να το ξανασυζητήσουμε όταν σχολεία ακριτικών περιοχών θα διαμαρτύρονται επειδή δεν έχουν θέρμανση. Τα τρία εκατομμύρια ετησίως είναι ίσως τα ψιλά του προϋπολογισμού, δεν παύουν όμως να έχουν τη δύναμη να απαλύνουν τον πόνο των πολλών. Αυτά λέει ο κόσμος, ο αχάριστος, που αδυνατεί να αποδεχτεί τη χλιδή δημοσία δαπάνη.
*Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2013
*Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2013
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου