Τριετή παράταση των συμβάσεων, μετά το 2038, δικαιούνται οι εργολάβοι των τεσσάρων αυτοκινητόδρομων, σε περίπτωση που διαπιστώσουν ένα χρόνο πριν ότι η απόδοση των επενδεδυμένων κεφαλαίων τους δεν είναι η αναμενόμενη. Από τις αρχές του 2016 οι τιμές των διοδίων θα εκτοξευθούν στα ύψη και θα αυξηθούν οι σταθμοί είσπραξης, ενώ ώς τότε οι ανάδοχοι δεν είναι υποχρεωμένοι να θέσουν σε πλήρη λειτουργία συστήματα χρέωσης ανά χιλιόμετρο, που είναι πιο δίκαιο για τους οδηγούς.
Από την ανάγνωση των στοιχείων που έδωσε την Παρασκευή ο Μ. Χρυσοχοΐδης, επιβεβαιώνεται ο κοινός «κουμπαράς» που συμφωνήθηκε για την Ιόνια οδό (Αντίρριο-Γιάννενα) και τον αυτοκινητόδρομο που θα διασχίζει τη δυτική Θεσσαλία, γνωστό ως Ε-65.
Με αυτόν τον τρόπο προβλέπεται να καλυφθεί η αποζημίωση άνω των δύο δισ. ευρώ προς το δεύτερο έργο, για το οποίο από τις συμβάσεις του 2007 ήταν ξεκάθαρο ότι δεν θα έχει υψηλή κυκλοφορία και επομένως έσοδα από τα διόδια. Στα δύο έργα, που καλύπτονται από το ίδιο κοινοπρακτικό σχήμα, είναι σαφές ότι έχουν αποχωρήσει από την κατασκευή οι δύο ισπανικές εταιρείες που κατείχαν το 66,6%. Αποχωρήσεις υπάρχουν και από ορισμένες ξένες τράπεζες και το κενό ανέλαβαν οι τέσσερις μεγάλοι όμιλοι (Εθνική, Πειραιώς, Alpha και Eurobank) που αυξάνουν τη συμμετοχή τους στη χρηματοδότηση από 45% στο 55%.
Πέρα από την πρόσθετη χρηματοδότηση του 1,2 δισ. ευρώ, οι εργολάβοι με τις αναθεωρημένες συμβάσεις δικαιούνται:
• Αποζημιώσεις λόγω καθυστερήσεων με υπαιτιότητα του Δημοσίου 360 εκατ. ευρώ και άλλα 167 εκατ. για διαφυγόντα έσοδα από τα διόδια.
• Καταβολές υπολοίπων από τις συμβάσεις του 2007 και την προβλεπόμενη σε αυτές εθνική συμμετοχή. Αναφέρεται μάλιστα ότι θα δοθεί ώς το τέλος του 2015 και μάλιστα ανεξάρτητα από τον βαθμό υλοποίησης των έργων!
• Εσοδα από τα διόδια, που ώς την ολοκλήρωση των έργων θα φτάσουν τα 609 εκατ. ευρώ, προστιθέμενα στα 861 εκατ. που είχαν εισπραχθεί από την άνοιξη του 2008 έως το τέλος του 2012.
• Ειδικά στην Ιόνια οδό προβλέπεται ότι στο τμήμα των 4 χλμ. στην περιοχή της Κλόκοβας, όπου υπάρχει απαγόρευση των εργασιών με απόφαση του ΣτΕ, θα δοθούν επιπλέον 100 εκατ. ευρώ στη σχεδόν βέβαιη περίπτωση που θα αποδειχθεί ότι η καλύτερη λύση είναι η κατασκευή σήραγγας και όχι αυτή που προβλέπει η αρχική μελέτη.
Στην περίπτωση των αυτοκινητόδρομων είναι σαφές ότι τα «δωράκια» είχαν ξεκινήσει πριν πιάσουν δουλειά οι μπουλντόζες.
Οι εργολάβοι είχαν πάρει 110 εκατ. ευρώ γιατί λόγω δικαστικών εμπλοκών το Δημόσιο είχε καθυστερήσει μερικούς μήνες να παραδώσει τους σταθμούς διοδίων.
Χ.ΤΖ.
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου