Στο έργο του "ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ
ΣΤΗΝ ΑΣΗΜΑΝΤΟΤΗΤΑ. ΕΙΜΑΣΤΕ ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ", ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΟΛΙΣ
2000, ο φιλόσοφος Κορνήλιος Καστοριάδης υποστηρίζει ότι «Το σχολείο θα έπρεπε
να είναι ιδιαιτέρως στραμμένο στα κοινά. Στο σχολείο θα έπρεπε να αναλύεται σε
βάθος κάθε τι που αφορά τους οικονομικούς, τους κοινωνικούς και τους πολιτικούς
μηχανισμούς. Θα έπρεπε να υπάρχουν μαθήματα πραγματικής ανατομίας της σύγχρονης
κοινωνίας. Αλλά τι λέω τώρα… Εδώ τα σχολεία είναι ανίκανα να διδάξουν ακόμη και
Ιστορία. Τα παιδιά βαριούνται στο μάθημα της Ιστορίας, ένα μάθημα που θα έπρεπε
να είναι συναρπαστικό. Πολλά πράγματα πρέπει να αλλάξουν, εάν θέλουμε να
μιλήσουμε για αληθινή εκπαιδευτική δραστηριότητα στο πολιτικό πεδίο. Κάτι
τέτοιο, προϋποθέτει αλλαγή των θεσμών. Προϋποθέτει νέους θεσμούς που να
επιτρέπουν – και όχι να αποτρέπουν, όπως οι σήμερον ισχύοντες – την ενεργό
συμμετοχή των πολιτών στα κοινά».
Σε συνέντευξή του ο Καστοριάδης
υποστηρίζει επίσης ότι "Για να υπάρξει πραγματική εκπαίδευση με την
αυστηρή έννοια του όρου υπάρχει μια βασική προϋπόθεση: είναι ότι αυτή η
εκπαιδευτική διαδικασία γίνεται αντικείμενο επένδυσης και πάθους και από τους
εκπαιδευτές και από τους εκπαιδευόμενους και, για να το πω καθαρά, ότι αν δεν
υπάρχει έρωτας μες στην εκπαίδευση δεν υπάρχει εκπαίδευση!
Εάν κάποιος κάτι μαθαίνει μέσα
στο σχολείο είναι διότι, διαδοχικά, έναν καθηγητή σε κάποια τάξη - και στο
πανεπιστήμιο ακόμη - τον ερωτεύεται και τον ερωτεύεται διότι βλέπει ότι αυτός ο
ίδιος ο καθηγητής είναι ερωτευμένος με αυτό που διδάσκει.
Λοιπόν, για να τα πω επίσης
καθαρά και για να γίνω πλήρως απεχθής σ’ αυτούς που με ακούνε, σήμερα οι
εκπαιδευτικοί ασχολούνται με τις επαγγελματικές τους διεκδικήσεις, οι
οικογένειες ασχολούνται με το να πάρει το παιδί ένα “χαρτί” και τα παιδιά
ασχολούνται με οτιδήποτε άλλο εκτός από την επένδυση των πραγμάτων που
μαθαίνουν. Λοιπόν, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει εκπαίδευση."
«Θα έλεγα πρώτα πρώτα ότι δεν
μπορούμε να χωρίσουμε την εκπαίδευση από τη συνολική κοινωνική κατάσταση. Ο
μακαρίτης, ο καημένος ο Πλάτων έλεγε ήδη
ότι ακόμα και οι τοίχοι της πόλης εκπαιδεύουν τους ανθρώπους και νομίζω ότι
αυτό είναι μια τρομερά σημαντική και βαριά αλήθεια. Η εκπαίδευση ενός ανθρώπου,
η παιδεία ενός ανθρώπου αρχίζει από την ηλικία μηδέν και φτάνει ως την ηλικία
ωμέγα, δηλ. τη στιγμή που θα πεθάνει, συνεχώς διαμορφώνεται αυτός ο άνθρωπος.
Διαμορφώνεται από τι; Διαμορφώνεται από όλα όσα προσλαμβάνει. Διαμορφώνεται από
όλα όσα είναι γύρω του. Λοιπόν, τί διαμόρφωση υφίστατο ένας αρχαίος Αθηναίος
περπατώντας, βλέποντας την Ακρόπολη, την Αγορά, τη Στοά και τα λοιπά και τα
λοιπά και τί διαμόρφωση υφίσταται ένας σημερινός Αθηναίος ζώντας μέσα σε αυτό
το φρικτό τερατούργημα που λέγεται Αθήνα και που έγινε τερατούργημα μέσα σε
σαράντα χρόνια, δυνάμει όλων των μεγαλοφυών πολιτικών μας; Δεν είναι
έτσι!... Ή τι διαμόρφωση υφίστατο ένας
αρχαίος Αθηναίος βλέποντας τραγωδίες στο θέατρο του Διονύσου και τί διαμόρφωση
υφίσταται σήμερα ένας άνθρωπος βλέποντας τις διαφημίσεις της τηλεόρασης, δεν
ξέρω τι!...
Στη Γαλλία αλλάζουν τα
εκπαιδευτικά προγράμματα κάθε ένα χρόνο και το σύστημα και τα λοιπά και τα
λοιπά… Κάθε υπουργός παιδείας αλλάζει και κάθε χρόνο πάει και χειρότερα το
πράγμα, γιατί; Γιατί δεν μπορούν να αλλάξουν, ούτε είναι ικανοί να σκεφτούν πού
είναι το πραγματικό πρόβλημα. Το πραγματικό πρόβλημα είναι αυτός ο έρωτας των
παιδιών για αυτόν που τους διδάσκει και γι' αυτά τα οποία διδάσκει, του
διδάσκοντος για τα παιδιά και γι' αυτά που διδάσκει ο ίδιος και της
οικογένειας, η οποία επενδύει όλα αυτά τα πράγματα. Για να υπάρξουν όλα αυτά
πρέπει να υπάρξει μια άλλη στάση απέναντι στη ζωή και στη γνώση και όχι απλώς η
στάση ότι πηγαίνουμε στο σχολείο για να πάρουμε το καλύτερο δυνατό ‘χαρτί’ που
θα μας κάνει μετά να έχουμε το καλύτερο δυνατό επάγγελμα ή να μας κάνει να
βγάλουμε τα περισσότερα δυνατά λεφτά. Όσο υπάρχει αυτή η νοοτροπία, θα υπάρχει
μια συνεχής χειροτέρευση, όπως τη βλέπουμε και σε χώρες όχι σαν την Ελλάδα,
αλλά σε μια χώρα όπως η Γαλλία, που έχει τεράστιες ισχυρές παραδοσιακές δομές
από δέκα αιώνες και ιδίως στο θέμα της εκπαίδευσης, όπου βλέπει κανείς τη
συνεχή φθορά των Λυκείων, των Γυμνασίων, εκεί πέρα και των εκπαιδευτικών και
των μαθημάτων που διδάσκονται και των παιδιών και των οικογενειών. Και αυτό
είναι όλο το κοινωνικοϊστορικό ρεύμα.
*ΠΗΓΕΣ: ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ ΣΤΗΝ
ΑΣΗΜΑΝΤΟΤΗΤΑ.ΕΙΜΑΣΤΕ ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ.,ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΟΛΙΣ 2000
http://www.youtube.com/watch?v=I1ouePjBA1w&NR=1&feature=endscreen
Κείμενο της συζήτησης με τον
δημοσιογράφο Ντανιέλ Μερμέ στην εκπομπή La-bas si j’ y suis του ραδιοφωνικού
σταθμού France Inter , όπως δημοσιεύτηκε στην Ελευθεροτυπία (20.7.1998) και
στην Monde Diplomatique (Αύγουστος 1998).
πηγή
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου