Τετάρτη 15 Μαΐου 2013

Θέλουν την Κρήτη… Σιγκαπούρη


Σε ρυθμούς… Κίνας προσπαθεί να βάλει το Τυμπάκι και ολόκληρη την Κρήτη ο γραμματέας της Ν.Δ. και βουλευτής Ηρακλείου Μανώλης Κεφαλογιάννης, στο πλαίσιο του ταξιδιού του Αντώνη Σαμαρά που ξεκινά σήμερα.

Σύμφωνα με όσα διαφημίζονται από το κομματικό επιτελείο, ο χάρτης της περιοχής βρίσκεται στις αποσκευές του πρωθυπουργού και θα τον ανοίξει μπροστά στους Κινέζους προτείνοντάς τους την κατασκευή ενός τεράστιου λιμανιού για containers, επένδυση που οι εμπνευστές της υπόσχονται να μετατρέψει την Κρήτη σε διαμετακομιστικό κέντρο ολόκληρης της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Αντίστοιχες του μεγέθους της επένδυσης είναι και οι αντιδράσεις στην Κρήτη από τοπικούς αλλά και επιστημονικούς φορείς.

Υποβάθμιση της περιοχής

Το Λιμάνι του Νότου αποτελεί αντικείμενο αντιπαράθεσης εδώ και τουλάχιστον οκτώ χρόνια στην Κρήτη. Ο σχεδιασμός προβλέπει την κατασκευή του 6ου σε μέγεθος σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο και τη μετατροπή μιας τεράστιας παράλιας έκτασης σε βιομηχανική ζώνη. Οι φορείς της Μεσσαράς τονίζουν από την πρώτη στιγμή πως ένα τέτοιο έργο θα σημάνει την υποβάθμιση της περιοχής και την πλήρη ανατροπή του σημερινού αγροτικού και τουριστικού της χαρακτήρα, με συνακόλουθη απώλεια θέσεων εργασίας.

Το ζήτημα αναζωπυρώθηκε στις 11 Απριλίου όταν οργανώθηκε στη Μεσσαρά εκδήλωση από τον Μ. Κεφαλογιάννη με τη συμμετοχή του γ.γ. Λιμένων, Κώστα Μουτζούρη. Η εκδήλωση εντάχθηκε στον προσυνεδριακό διάλογο της Ν.Δ. και παρουσιάστηκε για άλλη μια φορά το παλαιότερο σχέδιο αλλά με περισσότερη έμφαση στα συνοδά έργα, τα «στολιδάκια» όπως είπε ο κ. Κεφαλογιάννης, δηλαδή ένα τουριστικό λιμάνι και μια μαρίνα σε κοντινή απόσταση. Και σε εκείνη την εκδήλωση ωστόσο, ακούστηκαν ενστάσεις, έστω και αν δεν είχαν επισήμως κληθεί εκπρόσωποι των φορέων που διαμαρτύρονται.

Η ένταση κορυφώθηκε το προηγούμενο Σάββατο όταν ο ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου επιχείρησε να οργανώσει εκδήλωση ενημέρωσης στην περιοχή.

Οι βουλευτές και τα στελέχη που βρέθηκαν εκεί δέχτηκαν φραστικές επιθέσεις από μερίδα των συγκεντρωμένων κατοίκων, μεταξύ αυτών και εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης, οι οποίοι είχαν κληθεί επισήμως. Οι διαμαρτυρόμενοι κατάφεραν τελικά να ακυρώσουν την εκδήλωση, αν και η συζήτηση συνεχίστηκε ζωηρή σε πηγαδάκια στο κέντρο του Τυμπακίου.

Οι… ηλίθιοι

Ο κ. Κεφαλογιάννης έχει στηρίξει πολλά στην υπόθεση του λιμανιού και έχει έρθει σε σφοδρή αντιπαράθεση επί σχεδόν μία δεκαετία με τους φορείς της περιοχής, φτάνοντας μάλιστα να χαρακτηρίζει δημοσίως ακόμα και «ηλίθιους» τους κατοίκους που διατύπωναν ενστάσεις ως προς τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου. Ωστόσο, αντίστοιχες ενστάσεις είχαν διατυπωθεί επί υπουργίας του και από την τότε επίτροπο Περιφερειακής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ντανούτα Χούμπνερ, η οποία εκδήλωνε σκεπτικισμό για το έργο καθώς η περιοχή που προορίζεται για την κατασκευή του λιμανιού βρίσκεται κοντά σε βιότοπους και τοποθεσίες ενταγμένες στο δίκτυο Natura.

«Μελέτη χωρίς στοιχεία»

Για μελέτη με πολλά κενά κάνει λόγο στην «Εφ.Συν.» ο καθηγητής Φυσικών Καταστροφών του Πολυτεχνείου Κρήτης και διευθυντής του ΕΛΚΕΘΕ, Κώστας Συνολάκης. «Η μελέτη δεν είχε καμία πρόβλεψη για τον κυματισμό και τα ρεύματα στη θαλάσσια περιοχή, την ώρα που το υπάρχον αλιευτικό καταφύγιο φράζει πολύ συχνά λόγω των ρευμάτων εξαιτίας της φερτής άμμου. Στην ίδια τη μελέτη αναφέρεται απλά πως δεν βρέθηκαν στοιχεία για τον κυματισμό και τα ρεύματα της περιοχής».

Η περιοχή, ενταγμένη στο δίκτυο Natura, είναι τόπος ωοτοκίας για την χελώνα caretta caretta και ο κ. Συνολάκης σχολιάζει σκωπτικά πως η υπάρχουσα μελέτη πρότεινε διάφορες «πατέντες» όπως την τηλεκατεύθυνση των χελωνών σε άλλο σημείο της παραλίας με ασύρματο σύστημα και με έντονα φώτα!

Σοβαρές ενστάσεις διατυπώνονται και για τις πολυδιαφημισμένες θέσεις εργασίας στο λιμάνι που θα κατασκευαστεί. «Τα διαμετακομιστικά λιμάνια σε όλο τον κόσμο λειτουργούν με πλήρως αυτοματοποιημένο τρόπο καθώς, εκτός από τους εξειδικευμένους χειριστές των γερανών, όλη η υπόλοιπη διαδικασία γίνεται με τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών. Εχουν ακουστεί εκτιμήσεις μέχρι και για 1.600 θέσεις εργασίας, όμως σε αντίστοιχα λιμάνια εργάζονται 250-300 άνθρωποι, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων είναι εξειδικευμένης κατάρτισης» λέει ο κ. Συνολάκης.

 ……………………………………………………………..

 ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΜΕΣΣΑΡΑΣ

«Θα μας βρουν μπροστά τους»

Για ένα έργο που έχει ήδη απορριφθεί από την τοπική κοινωνία μιλά στην «Εφ.Συν.» η Σύλλα Παπαγιαννοπούλου, εκπρόσωπος της Κίνησης Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον, τονίζοντας πως οι αποφάσεις δεκάδων φορέων αλλά και δήμων είναι σαφείς. «Δεν μας έφεραν ένα καινούργιο σχέδιο» λέει η κ. Παπαγιαννοπούλου. «Το τεράστιο εμπορικό λιμάνι όμως, που μάλιστα το συγκρίνουν με τη Σιγκαπούρη ή το Αμστερνταμ, θα είναι καταστροφή και όσο παραμένει στα σχέδιά τους, τόσο θα μας βρίσκουν απέναντι στις μεθοδεύσεις τους».

Περισσότεροι από 13 σύλλογοι και φορείς στα νότια του Ηρακλείου έχουν ταχθεί αρνητικά για το διαμετακομιστικό λιμάνι όπως επίσης και οι όμοροι Δήμοι Αγίου Βασιλείου και Αμαρίου στον Νομό Ρεθύμνου. Λιγότεροι αλλά αρκετοί είναι ωστόσο οι τοπικοί φορείς που σήμερα, μετά την ανακίνηση του θέματος, εξέδωσαν θετικές αποφάσεις για το σύνολο του έργου, ενώ «γρίφο» αποτελεί η στάση της δημάρχου του ενιαίου πλέον Δήμου Φαιστού, Μαρίας Πετρακογιώργη, η οποία αναμένει επίσημη ενημέρωση για να πάρει θέση.



0 comments :

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *