Δευτέρα 12 Απριλίου 2021

Self test στα Λύκεια με ευτράπελα και αναπάντητα ερωτήματα

 


Ο κίνδυνος να εξελιχθεί η διαδικασία των self test στα σχολεία σε φιάσκο υπάρχει και είναι δεδομένος. Ποια είναι τα μεγάλα ερωτηματικά και τι ισχύει για τα προσωπικά δεδομένα.

 

Τα Λύκεια της χώρας επαναρχίζουν τη Δευτέρα τη δια ζώσης λειτουργία τους έχοντας ως μοναδικό όπλο στη μάχη κατά του κορονοϊού την ατομική ευθύνη των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας και τίποτα άλλο. Αυτή είναι η ωμή πραγματικότητα που θα αντιμετωπίσουν μαθητές και εκπαιδευτικό προσωπικό τις επόμενες ημέρες.

 

 

Ποιο είναι το μοναδικό μέτρο που έλαβε λοιπόν η κυβέρνηση; Η χορήγηση των self test. Η αυτοδιάγνωση και η καταγραφή του σχετικού αποτελέσματος στη σχετική πλατφόρμα που δημιουργήθηκε γι' αυτό το σκοπό (https://self-testing.gov.gr/).

 

Έστω, λοιπόν, ότι θα βρεθεί έστω και ένας μαθητής ή εκπαιδευτικός που θα δηλώσει ότι έκανε το test χωρίς όμως να έχει υποβληθεί στη διαδικασία στην πραγματικότητα. Πώς θα εντοπιστεί η παράβαση; Απάντηση: Δεν θα εντοπιστεί ποτέ, γιατί δεν υπάρχει κανένας σχετικός μηχανισμός. Ο κάθε μαθητής μπορεί να συμπληρώσει τη φόρμα, να την εκτυπώσει και να την παραδώσει στο σχολείο του. Θα του επιτραπεί η είσοδος στην αίθουσα όπως και να έχει. Δεν υπάρχει κανένας τρόπος για να διαπιστώσει το εκπαιδευτικό προσωπικό την...ειλικρινή διάθεση των μαθητών.

 

Επίσης, κάτι πολύ σημαντικό που δεν έχει σχολιαστεί όσο έπρεπε. Τα Λύκεια μπαίνουν στη μάχη χρησιμοποιώντας test που σύμφωνα με την επιστημονική κοινότητα έχουν αξιοπιστία περίπου 70%. Μπορεί, δηλαδή, να προχωρήσει κανείς τη διαδικασία σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, να φτάσει σε αποτέλεσμα, να διαγνωστεί αρνητικός, αλλά να είναι στην πραγματικότητα θετικός (ή το αντίθετο). Ενδεχόμενα ψευδώς αρνητικά αποτελέσματα είναι απολύτως αναμενόμενο να δημιουργήσουν χάος στα σχολεία. Ήδη τα πρώτα δείγματα θα μπορούσε να τα χαρακτηρίσει κανείς τουλάχιστον περίεργα. Η θετικότητα στα 98.965 τεστ μαθητών ανήλθε μόλις στο 0,27%, αισθητά μικρότερη σε σχέση με τη θετικότητα που καταγράφηκε στο σύνολο των τεστ που διενεργήθηκαν στη χώρα την Κυριακή (5,95%).

 

Υπάρχουν όμως και τα ευτράπελα της όλης διαδικασίας. Η σχετική ΚΥΑ προβλέπει εκτύπωση της σχολικής κάρτας και παράδοσή της στο σχολείο. Θεωρεί ο συντάκτης δεδομένο ότι σε κάθε ελληνικό σπίτι (και της πιο απομακρυσμένης περιοχής) υπάρχει εκτυπωτής. Προβλέπεται εναλλακτικά η συμπλήρωση της κάρτας χειρόγραφα αλλά...για να συμπληρώσει κανείς την κάρτα χειρόγραφα θα πρέπει πρώτα να την... εκτυπώσει. Οπότε και πάλι σκοντάφτουμε στο εμπόδιο του εκτυπωτή.

 

Αλλά, τέλος πάντων, μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι στο παραπάνω πρόβλημα η λύση μπορεί να βρεθεί. Μέσω φίλου ή γνωστού, από ένα κατάστημα, κάπως. Τι γίνεται όμως στην περίπτωση των ενήλικων μαθητών των οποίων οι ΑΜΚΑ δεν αναγνωρίζονται από την πλατφόρμα (κάτι που σημαίνει ότι οι εν λόγω μαθητές δεν μπορούν να προμηθευτούν τεστ). Προβλέπεται ότι οι ενήλικες μαθητές (στα ΕΠΑΛ και στα Εσπερινά Λύκεια η συντριπτική πλειοψηφία τους) θα τα προμηθεύονται από τα σχολεία. Αν, δηλαδή, ένας ενήλικος μαθητής είναι θετικός στον ιό, θα πάει μέχρι το σχολείο, θα προμηθευτεί το τεστ και εκεί θα μάθει αν είναι θετικός ή όχι. Τον ρόλο του διαμεσολαβητή-φαρμακοποιού εδώ θα τον παίζουν οι διευθυντές των σχολείων.

 

Και, τέλος, κάτι επίσης σοβαρό το οποίο χρήζει διευκρίνισης από το Υπουργείο. Οι θετικοί μαθητές, σύμφωνα με τα υγειονομικά πρωτόκολλα, θα πρέπει να μπαίνουν σε καραντίνα. Στο διάστημα της καραντίνας όμως πώς θα κρατήσουν επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία έτσι, ώστε να μην μείνουν πίσω σε ένα κρίσιμο κομμάτι της σχολικής σεζόν; Τι έχει προβλέψει γι' αυτό το Υπουργείο Παιδείας το οποίο υποτίθεται ότι κόπτεται για να υπάρχουν ίσες ευκαιρίες μεταξύ των μαθητών στα ελληνικά σχολεία;

 

Προσωπικά δεδομένα: Απίστευτη προχειρότητα και ελλείψεις

Ως προς το κομμάτι των προσωπικών δεδομένων και της τήρησης του σχετικού κανονισμού, η διαδικασία πάσχει. Από πού να αρχίσει και πού να τελειώσει δηλαδή. Από τη σχετική ΚΥΑ, που έχουμε στα χέρια μας από το Σάββατο, μαθαίνουμε ότι η ΗΔΙΚΑ αναλαμβάνει τον ρόλο του Υπεύθυνου Επεξεργασίας. Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν η ΗΔΙΚΑ μπορεί πράγματι να ανταποκριθεί και γιατί δεν αναλαμβάνει τη σχετική ευθύνη το Υπουργείο Παιδείας.




Νίκος Γιαννόπουλος

 



0 comments :

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *