Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου 2023

Κεκλεισμένων των θυρών

 


γράφει ο Πέτρος Μανταίος

 

Με κλειστές (ή κλεισμένες) τις πόρτες, σημαίνει ο τίτλος. Από τα ελληνικά, τα λεγόμενα λόγια· όχι λόγια, όπως λέμε «άλλα λόγια, ν’ αγαπιόμαστε», αλλά λό-γι-α, αναλυτικά, των λογίων, όχι των λογιών λογιών, του τσούρμου, των οπαδών, να το φέρουμε στα τωρινά μας χαΐρια, δικά μας είτε δικά τους· των ανευθυνο-υπεύθυνων. Μετοχή είναι το «κεκλεισμένων», του παρακείμενου, όχι του παρακεί, του άσχετου και αμέτοχου, του παρακείμενου της γραμματικής, που είναι ένας χρόνος μετά τον αόριστο και ένας πριν από τον υπερσυντέλικο.

 

Αυτά από το ρήμα «κλείνω», παθητικό «κλείνομαι» της νεότερης γλώσσας, της μεσαιωνικής που λένε· παράδειγμα επίκαιρο: «κλείνομαι στη μικρή περιοχή», επί ποδοσφαίρου. Αν ήταν στην αρχαία, θα είχαμε «κλείω» και «κλείομαι» (εξ ου και «απo-κλείομαι», «περι-κλείομαι»).

 

Οπότε ο τίτλος θα ήταν «κεκλειμένων των θυρών» ή «των θυρών κεκλειμένων». Που όμως θα ήταν σημειολογικά ανιστόρητο, διότι απλούστατα τα αρχαία στάδια δεν είχαν θύρες-πόρτες για να κλείσουν, είχαν πύλες ανοιχτές. Πόρτες-θύρες και μάλιστα βαριές μπήκαν στις ρωμαϊκές αρένες (παλαίστρες), όπου κατακρεουργούνταν οι (σκλάβοι) μονομάχοι μεταξύ τους ή από άγρια θηρία προς τέρψη του φιλοθεάμονος κοινού και των αυτοκρατόρων που είχαν και το πακέτο των μετοχών των εταιρειών αλληλοεξόντωσης με την επωνυμία «άρτον και θεάματα», λατινιστί «panem et circenses»· εκ του οποίου λατινικού «circenses» προέρχεται το μεταγενέστερο εξελληνισμένο «τσίρκουλα».

 

Επειδή λοιπόν στα αρχαία στάδια δεν υπήρχαν «Θύρα 7» και «Θύρα 13» ούτε «Θύρα 4» και «Θύρα Original» (γράφω… στην τύχη) για να κλείνουν όποτε σημειώνονταν κρούσματα (εκ του κρούω/χτυπώ, αλλά ποιος ακούει…) βίας, δύο τινά, υποθέτω, συνέβαιναν: Ή δεν σημειώνονταν επεισόδια βίας, εντός και εκτός σταδίων ή δεν υπήρχαν «κεκλεισμένες θύρες», επειδή δεν υπήρχαν θύρες. Τώρα, αν το «κεκλεισμένων των θυρών» κλείνει τη βία έξω από ή μέσα στα γήπεδα… Περιμένουμε διευκρινιστική εγκύκλιο! Παρεμπιπτόντως, στα αρχαία η ντροπή λεγόταν αιδώς και οι ξεδιάντροποι, αναιδέστατοι…

 

0 comments :

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *