Τρίτη 23 Απριλίου 2013

Κούρος τσίτσιδος


Κέζα Λώρη 
Στα ελληνικά υπάρχουν πολλές λέξεις για να περιγραφεί ένα σώμα χωρίς ρούχα. Είναι γδυτό, είναι τσίτσιδο, είναι γυμνό. Καθεμιά λέξη έχει τη δική της ειδική χροιά. Άντε αυτά να τα εξηγήσει ο κ. Κώστας Τζαβάρας στο Κατάρ. Ο υπουργός Πολιτισμού έζησε κάτι που τις επόμενες δεκαετίες θα το αφηγούμαστε στα παιδιά μας ως ανέκδοτο. Θα το αφηγούμαστε για να δείξουμε την τεράστια απόσταση του δυτικού πολιτισμού από τον ισλαμικό μεσαίωνα.

Ας πάρουμε την ιστορία από την αρχή. Στην Ντόχα αποφάσισαν να οργανώσουν μια έκθεση με θέμα «Ολυμπιακοί Αγώνες: Παρελθόν - Παρόν». Προχωρημένα πράγματα: έχουν και μουσείο Ολυμπιακών Αγώνων. Από ελλιπή πληροφόρηση ή απλά επειδή εθελοτυφλούν  δεν κατανόησαν ότι στην αρχαία Ελλάδα οι άνδρες αγωνίζονταν όπως τους γέννησε η μάνα τους. Ετσι απεικονίζονται, ακριβώς όπως αγωνίζονταν.

Αρχικά οι δρομείς έτρεχαν με γυμνά πόδια φορώντας ένα περίζωμα. Στη 15η Ολυμπιάδα, 720 π.Χ. ο Όρσιππος από τα Μέγαρα είχε ένα ατύχημα: έπεσε το ύφασμα που τον κάλυπτε. Απτόητος συνέχισε να τρέχει ολόγυμνος και μάλιστα νίκησε. Από τότε καθιερώθηκε οι αθλητές να αγωνίζονται γυμνοί. Δεν έγινε δα και καμία ηθική επανάσταση από τη γύμνια. Οι αρχαίοι ήταν εξοικειωμένοι. Και οι σύγχρονοι είναι εξοικειωμένοι. Οι σύγχρονοι άνθρωποι του δυτικού κόσμου μπορούν να εκτιμήσουν την ομορφιά του γυμνού και να διακρίνουν τη διαφορά της από το τσίτσιδο.

Πήγε λοιπόν ο κ. Τζαβάρας στην προαναφερθείσα έκθεση και είδε ότι δυο γυμνά αγάλματα τοποθετήθηκαν πίσω από παραβάν. Η αλήθεια είναι ότι δεν υπήρξε κάποια βίαιη παρέμβαση από τους διοργανωτές: δεν τα έντυσαν τα αγάλματα με κάποια τοπική φορεσιά. Εντούτοις ο υπουργός ζήτησε να αποσυρθούν και να επιστραφούν τα εκθέματα. Καλά έκανε. Δεν θα μπορούσε να είναι απολογητικός ούτε θα ήταν σωστό να ανεχτεί μια τέτοια μεταχείριση για τα έργα τέχνης.

Δεν μας εκπλήσσει η απόφαση του κ. Τζαβάρα να αποσύρει τα αγάλματα. Έχει δώσει κι άλλα δείγματα αποφασιστικότητας και προοδευτικής σκέψης. Ανασύρουμε μια παλαιότερη δήλωσή του: «Η τέχνη και ο πολιτισμός υπόκεινται στους δικούς τους κανόνες. Πρωτίστως στην ανεκτικότητα απέναντι σε όποιον έχει και εκφράζει διαφορετική γνώμη ή άποψη». Αυτό είχε πει όταν γίνονταν επεισόδια έξω από το θέατρο Χυτήριο, όταν παιζόταν η παράσταση με τον εναλλακτικό Ιησού. Η ίδια δήλωση θα μπορούσε μα είχε γίνει με αφορμή την ισλαμική σεμνοτυφία απέναντι στον αρχαιοελληνικό πολιτισμό. 
Πηγή : Βήμα

0 comments :

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *