Το πρόβλημα δεν είναι (μόνο) η τιμή αγοράς. Το πρόβλημα είναι ότι αγοράζοντας σήμερα, δεν ξέρεις τι θα κληθείς να πληρώσεις αύριο. Ο παραλογισμός δίνει και παίρνει καθώς το αυτοκίνητο αντιμετωπίζεται με «οριζόντια» μέτρα που τελικά έχουν ακριβώς το αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Του Νίκου Λουπάκη
Το μόνο σταθερό στον τρόπο που αντιμετωπίστηκε επί δεκαετίες από την πολιτεία το αυτοκίνητο είναι η αστάθεια, η ανακολουθία και η ασυνέπεια. Στοιχεία που εκφράστηκαν και πρόσφατα, στα μέσα Ιανουαρίου με την ψήφιση του νέου φορολογικού νόμου.
Το μόνο σταθερό στον τρόπο που αντιμετωπίστηκε επί δεκαετίες από την πολιτεία το αυτοκίνητο είναι η αστάθεια, η ανακολουθία και η ασυνέπεια. Στοιχεία που εκφράστηκαν και πρόσφατα, στα μέσα Ιανουαρίου με την ψήφιση του νέου φορολογικού νόμου.
Το κυνήγι των κυβικών εκατοστών συνεχίζεται με τρόπο αμείλικτο και όσοι έκαναν προ τετραετίας (ή και παλαιότερα) το λάθος να αγοράσουν αυτοκίνητο με κινητήρα άνω των 1929 κ.εκ. καλούνται σήμερα να πληρώσουν για τέλη κυκλοφορίας και ετήσιο φόρο πολυτελούς διαβίωσης 1.100 ευρώ (!) όταν την εποχή που έκαναν την αγορά τα προβλεπόμενα τέλη ήταν... 446 ευρώ. Η περίπτωση θυμίζει ενέδρα, καθώς, την άνοιξη του 2009, η εαρινή μείωση κατά 50% του ειδικού τέλους ταξινόμησης ευνοούσε ακριβώς την αγορά αυτοκινήτων άνω των 2000 κ.εκ. και δεν ήταν λίγοι αυτοί που έσπευσαν να επωφεληθούν από αυτήν.
Σημειώστε λοιπόν ότι τα τέλη κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν μετά την 31/10/2010 καθορίζονται με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και δείχνουν πιο «λογικά», όμως τα παλαιότερα ΙΧ πληρώνουν πιο ακριβά, αποκλειστικά με βάση τον κυβισμό: 240 ευρώ τα 1400άρια, 265 τα 1600άρια, 660 τα δίλιτρα κ.ο.κ. όταν ένα σύγχρονο βενζινοκίνητο 1400άρι μπορεί να πληρώνει 140 ευρώ και ένα από τα 1600άρια ντίζελ που μπήκαν πρόσφατα στο παιχνίδι μπορεί και να μην πληρώνει καθόλου.
Ανεξάρτητα δε από την ημερομηνία ταξινόμησης, σε όλα τα αυτοκίνητα άνω των 1929 κ.εκ. πίπτει αλύπητα ο πέλεκυς του φόρου πολυτελούς διαβίωσης (5% του αντίστοιχου τεκμηρίου μέχρι τα 2500 κ.εκ. και 10% άνω των 2500 κ.εκ.) που όσο και αν μειώνεται με την παλαιότητα δεν παύει να είναι υψηλός.
Κάποιοι χρησιμοποιούν αριθμητική τετάρτης δημοτικού για να αυξήσουν τα έσοδα του κράτους φέρνοντας ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα και τα 700.000 αυτοκίνητα* που βγήκαν στην ακινησία στερώντας 150 εκατομμύρια ευρώ* από τα ταμεία του κράτους επιβεβαιώνουν του λόγου το αληθές. Ενώ η ανεξέλεγκτη κατρακύλα της αγοράς των καινούριων δίλιτρων, από το μέσο ετήσιο όρο των 28.000 αυτοκινήτων στα 2.800 το 2012*, ισοπέδωσε σαν οδοστρωτήρας και την μεταπωλητική αξία των μεταχειρισμένων.
Ο παραλογισμός του καθορισμού των τελών κυκλοφορίας και του όποιου φόρου πολυτελούς διαβίωσης όχι με βάση την αξία του αυτοκινήτου, αλλά με βάση τον κυβισμό έχει τραγελαφικά αποτελέσματα:
Ένα Suzuki Grand Vitara 2.000 κ.εκ. του 2004, το οποίο ως καινούριο κόστιζε περίπου 26.000 ευρώ εκλήθη να πληρώσει για το 2013 συνολικό φόρο 968 ευρώ, όταν στην αγορά των μεταχειρισμένων δεν θα το δείτε να πωλείται παραπάνω από 5.000 ευρώ! Αυτό τη στιγμή που μια Mercedes E-200 1.8 της ίδιας χρονιάς (καινούρια κόστιζε 44.500 ευρώ) πλήρωσε 330 ευρώ και ως μεταχειρισμένη θα την βρείτε να πωλείται από 10.000 ευρώ.
Ακόμα πιο τρανταχτή η περίπτωση του τετρακίνητου Jeep Cherokee 3.7, που ενώ το 2009 κόστιζε λιγότερο από τα περισσότερα πολυτελή δίλιτρα (27.900 ευρώ) χρεώθηκε το 2013 με... 3.720 ευρώ! Αυτό τη στιγμή που ένα δίλιτρο Audi A6, το οποίο κόστιζε 44.750 ευρώ θα πληρώσει 1.100 ευρώ – χωρίς βέβαια να υπονοούμε ότι το ποσό αυτό είναι μικρό.
Αν τώρα το 2004 αγοράσατε μια Toyota Corolla 1.4 (έναντι 15.720 ευρώ) ή ένα Fiat Punto 1.4 θα πληρώσετε 240 ευρώ τέλη κυκλοφορίας.
* Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων
· Υπενθυμίζουμε ότι ο φόρος στα Ι.Χ. από 1.929 κ.εκ. έως 2.500 κ.εκ. ο φόρος πολυτελείας υπολογίζεται με συντελεστή 5% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης. Για τα Ι.Χ. επιβατικά άνω των 2.500 κ.εκ. ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 10% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης.
· Υπενθυμίζουμε ότι ο φόρος στα Ι.Χ. από 1.929 κ.εκ. έως 2.500 κ.εκ. ο φόρος πολυτελείας υπολογίζεται με συντελεστή 5% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης. Για τα Ι.Χ. επιβατικά άνω των 2.500 κ.εκ. ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 10% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης.
· Από την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, δηλαδή αυτά που ταξινομήθηκαν έως και το τέλος του 2002, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας.
· Από το υπουργείο Οικονομικών ανακοινώθηκε τελικά ότι ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης δεν θα εξοφληθεί σε τρεις μηνιαίες δόσεις, αλλά εφάπαξ έως τα τέλη Δεκεμβρίου. Αυτό σημαίνει ότι όσοι κατέχουν ΙΧ αυτοκίνητα άνω των 1.929 κυβικών εκατοστών (και ταξινομήθηκαν μέχρι 31 Οκτωβρίου 2010) θα κληθούν να πληρώσουν σε μία δόση τα τέλη κυκλοφορίας του έτους 2014 (από 660 ευρώ) και το νέο φόρο πολυτελούς διαβίωσης, ο οποίος ξεκινά από τα 287 ευρώ για ΙΧ κυβισμού 1.929 κ. εκ. (και παλαιότητας 5 - 10 ετών).
(*Πατήστε πάνω στους πίνακες για μεγέθυνση)
0 comments :
Δημοσίευση σχολίου