Πέμπτη 7 Μαΐου 2020

Η δύσκολη εξίσωση της επαναλειτουργίας των σχολείων



Μάλλον δύσκολη και πολύπλοκη θα είναι η διεξαγωγή των μαθημάτων στα σχολεία, μετά την επαναλειτουργία τους (από τη Δευτέρα για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου και από τις 18 Μαϊού για τους μαθητές  του Γυμνασίου και της Α’ και Β’ τάξης του Λυκείου). Φαίνεται πως τα σχέδια είναι επί χάρτου, αφού δεν λαμβάνεται υπόψη η κατάσταση πολλών σχολείων, με μικρές και ακατάλληλες αίθουσες, αρκετές φορές με προβλήματα εξαερισμού.

Οι λόγοι αυτοί, μαζί με τα «σπαστά» μαθήματα σε πολλές περιπτώσεις (δείτε παρακάτω) – κάτι που σημαίνει πως οι μαθητές θα πρέπει να μένουν και στο σπίτι – οδηγούν αρκετούς γονείς να σκέφτονται διπλά εάν θα συναινέσουν να πάνε τα παιδιά τους στα σχολεία, για ένα μικρό χρονικό διάστημα. Αξιοσημείωτο είναι, επιπλέον, ότι η κυβέρνηση δεν έχει προβλέψει τεστ για τον κορωνοϊό σε μια τόσο μεγάλη ομάδα πληθυσμού που θα συνυπάρχει (μαθητές και καθηγητές).

Η προετοιμασία των αρμοδίων υπουργείων (Παιδείας αλλά και Υγείας) για τη σωστή λειτουργία των σχολείων, όσον αφορά την επάρκεια των μέτρων προστασίας (αντισηπτικά κ.α), για την οργάνωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας ώστε να είναι ασφαλής και ουσιαστική, μένει να αποδειχθεί. Αυτονόητο είναι, δε, πως πρέπει να ελέγχονται οι συνθήκες σε σύντομα χρονικά διαστήματα.

Και κάτι ακόμα: Θα πρέπει να είναι δεδομένο ότι θα λαμβάνονται υπόψη οι παρατηρήσεις απ’ αυτούς που θα ζήσουν τη νέα πραγματικότητα στα σχολεία, δηλαδή τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, όπως και τους γονείς.

Aκολουθούν τα μέτρα σύμφωνα με τα οποία να λειτουργήσουν τα σχολεία, με βάση την κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) των υπουργείων Παιδείας, Υγείας και Εσωτερικών αλλά και τη σχετική εγκύκλιο.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ΚΥΑ:

Σε κάθε αίθουσα διδασκαλίας πρέπει να τηρείται απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Σε περίπτωση που η τήρηση των παραπάνω αποστάσεων δεν είναι δυνατή, λόγω τυχόν περιορισμών που θέτει το μέγεθος της αίθουσας, το τμήμα χωρίζεται σε δύο ισοδύναμα υποτμήματα.

Ο ανώτατος αριθμός μαθητών ανά αίθουσα διδασκαλίας ορίζεται σε 15. Εφόσον υπάρχουν λιγότεροι από δεκαπέντε μαθητές σε ένα τμήμα ή σχολική τάξη, το τμήμα/τάξη αυτό/αυτή λειτουργεί κανονικά όλες τις ημέρες, εκτός και αν οι διαστάσεις της αίθουσας δεν επιτρέπουν την τήρηση των ενδεδειγμένων αποστάσεων μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών, οπότε και χωρίζεται σε δύο υποτμήματα. Κάθε τμήμα ή σχολική τάξη σχολικών μονάδων, με περισσότερους από δεκαπέντε (15) μαθητές, χωρίζεται σε δύο ισοδύναμα υποτμήματα (α΄ υποτμήμα καιβ΄ υποτμήμα) κατά αλφαβητική σειρά, με μέριμνα του Διευθυντή της σχολικής μονάδας.

Σε περίπτωση που σε σχολικές μονάδες είναι δυνατή η καθημερινή διδασκαλία για κάποια υποτμήματα, με χρήση τυχόν επιπλέον διαθέσιμων και κατάλληλων αιθουσών διδασκαλίας και μετά την αναπροσαρμογή των ωρολογίων προγραμμάτων ανά υποτμήμα, ώστε να επιτυγχάνεται η βέλτιστη κατανομή του ήδη διατεθειμένου εκπαιδευτικού προσωπικού ανά υποτμήμα και διδακτική ώρα, δύναται να πραγματοποιείται καθημερινά η διδασκαλία των μαθημάτων.

Σε κάθε άλλη περίπτωση, κατά την πρώτη εβδομάδα έναρξης λειτουργίας, οι μαθητές του α΄ υποτμήματος προσέρχονται και παρακολουθούν μαθήματα τις ημέρες Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή, ενώ οι μαθητές του β΄υποτμήματος τις ημέρες Τρίτη και Πέμπτη. Ακολούθως, την επόμενη εβδομάδα, οι μαθητές του α΄ υποτμήματος προσέρχονται και παρακολουθούν μαθήματα τις ημέρες Τρίτη και Πέμπτη, ενώ του β΄ υποτμήματος τις ημέρες Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή. Κατά τον ίδιο τρόπο, με εναλλαγή ημερών παρακολούθησης ανά εβδομάδαγια κάθε υποτμήμα, συνεχίζουν να λειτουργούν οι σχολικές μονάδες και για τις επόμενες εβδομάδες, μέχρι τη λήξη των μαθημάτων.

Κατά τη διαδικασία παροχής της παράλληλης στήριξης προς τους μαθητές από τον αρμόδιο εκπαιδευτικό είτε από ειδικό βοηθητικό προσωπικό είτε από σχολικό νοσηλευτή κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας.

Η χρήση προστατευτικής μάσκας από μαθητές και εκπαιδευτικό προσωπικό εντός των σχολικών μονάδων είναι προαιρετική.

Υπενθυμίζεται ότι για το σχολικό έτος 2019-2020 δεν διεξάγονται οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις των μαθητών των Γυμνασίων και Λυκείων όλων των τύπων. Εξαιρούνται οι εξετάσεις των κατ’ ιδίαν διδαχθέντων και στρατεύσιμων μαθητών, οι απολυτήριες εξετάσεις Γυμνασίου και Γ.Ε.Λ. των παρελθόντων ετών καθώς και των μαθητών των ΕΠΑ.Λ. που εμπίπτουν σε συγκεκριμένες διατάξεις.

Αξιοσημείωτο είναι πως η συνολική ευθύνη  φροντίδας για τη λήψη όλων των κατάλληλων μέτρων ασφάλειας και προφύλαξης μαθητών και εκπαιδευτικών (ιδίως σε σχέση με τον φυσικό αερισμό των αιθουσών διδασκαλίας, την αποφυγή συγχρωτισμού και την τήρηση των οδηγιών καλής υγιεινής χεριών, σύμφωνα με τις οδηγίες της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας και του Ε.Ο.Δ.Υ) ο Διευθυντής σχολικής μονάδας και ο Σύλλογος Διδασκόντων.

Ειδικά, το πρακτικό μάθημα «Εργαστήρια Πληροφορικής» πραγματοποιείται με κάλυψη των πληκτρολογίων με μεμβράνη οικιακής χρήσεως, η οποία αφαιρείται με την εναλλαγή κάθε χρήστη.

Επίσης τα κυλικεία των σχολικών μονάδων παραμένουν κλειστά μέχρι τη λήξη του διδακτικού έτους και για το σχολικό έτος 2019-2020 δεν πραγματοποιούνται οι εκδρομές, επισκέψεις, περίπατοι, εκδηλώσεις, μαθητικοί αγώνες, προγράμματα ανταλλαγής μαθητών και εκπαιδευτικών και η λειτουργία βιβλιοθηκών.

Με βάση την εγκύκλιο ισχύουν και τα παρακάτω:

Περιορίζεται ο συνωστισμός κατά την προσέλευση αποχώρηση στη σχολική μονάδα φροντίζοντας να τηρούνται αποστάσεις μεταξύ των μαθητών. Δεν πραγματοποιείται η συγκέντρωση μαθητών στον προαύλιο χώρο πριν την έναρξη του ωρολογίου προγράμματος και η καθιερωμένη διαδικασία πραγματοποιείται εντός των αιθουσών.

Οι σχολικές αίθουσες πρέπει να διαμορφωθούν έτσι ώστε να μεγιστοποιείται η απόσταση μεταξύ των μαθητών στο πλαίσιο του εφικτού, δηλαδή ένας μαθητής ανά θρανίο.

Εξετάζεται η δυνατότητα αναπροσαρμογής των ωρολογίων προγραμμάτων ανά υποτμήμα ώστε το ήδη υφιστάμενο εκπαιδευτικό προσωπικό να αξιοποιείται με το βέλτιστο δυνατό τρόπο ανά υποτμήμα και διδακτική ώρα.

Προτείνεται τα θρανία να έχουν κοινό προσανατολισμό, ώστε να μειώνεται κατά το μέγιστο δυνατό η έκθεση των μαθητών σε σταγονίδια από βήχα ή φτέρνισμα, ιδιαίτερα σε αίθουσες με περιορισμένο χώρο (βλ. σχήμα που ακολουθεί).



Στην εγκύκλιο αναφέρεται ότι εκτός από τη διαρρύθμιση των σχολικών αιθουσών, σημαντική είναι η αποσυμφόρηση και του γραφείου των εκπαιδευτικών. Επίσης:

Προκειμένου να περιοριστεί η αλληλεπίδραση μεταξύ των τμημάτων/υποτμημάτων είναι σημαντικό να υιοθετηθούν πρακτικές συστηματικού διαχωρισμού των μαθητών και κατά τα διαλείμματα.

Προτείνεται η υιοθέτηση του ακόλουθου ωραρίου διαλειμμάτων για κάθε υποτμήμα εκάστου τμήματος.



Το ωράριο διαμορφώνεται κατά τον ίδιο τρόπο και στην περίπτωση που στη σχολική μονάδα λειτουργούν περισσότερα τμήματα/υποτμήματα.

Επιπλέον τα παρακάτω «θα πρέπει να προσέξουν μαθητές και εκπαιδευτικοί στα διαλείμματα:

Σταδιακή και με σειρά έξοδος των μαθητών στο προαύλιο

Διαφορετικοί χώροι για τους μαθητές κάθε τμήματος/ υποτμήματος στο προαύλιο

Φυσικός αερισμός των αιθουσών στο διάλειμμα.

Απαγόρευση παιχνιδιών με μπάλα (π.χ. μπάσκετ, ποδόσφαιρο, βόλεϊ)»

Τέλος, οι «Διευθυντές των σχολικών μονάδων έχουν τη δυνατότητα να καλούν τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων σε συνεδρίαση σε χώρο που πληροί τις προϋποθέσεις της προβλεπόμενης απόστασης μεταξύ των εκπαιδευτικών, ακόμη και αν αυτό απαιτεί τη μετακίνηση της Συνεδρίασης του Συλλόγου σε άλλο χώρο από εκείνο που συνήθως χρησιμοποιείται για τον σκοπό αυτό»











0 comments :

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *